[Voetbal] Randzaken

Pagina: 1 ... 47 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gynnad schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:16:
Vitesse krijgt proflicentie niet terug, Arnhemmers vangen bot bij beroepscommissie - https://nos.nl/l/2577129
Good riddance. Hoog tijd dat die farce gestopt wordt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:07

Quad

Doof

Voor de club erg jammer, maar kwalijk bestuur moet gestopt worden. Goede beslissing.

Eens zien of het op amateurbasis verder gaat of dat het volledig verdwijnt.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:15
Tja, het zat eraan te komen, maar toch jammer. Heb er als klein jochie nog een keer de vlag mogen zwaaien en ben er vaak genoeg geweest. Ook mooie dingen gezien, niet eens al te lang geleden (maar gezien de situatie ook niet heel gek natuurlijk).

Ik verwacht niet dat we Vitesse nog terug gaan zien in het betaalde voetbal, die mogelijkheid is er in het Nederlandse voetbal vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

FreakNL

Well do ya punk?

Die mogelijkheid is er wel, kijk maar naar RBC. Maar de weg is lang.

Voor de supporters is dit dramatisch maar ik ben er niet rouwig om dat een club die volledig drijft op externe gelden gaat verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Gynnad schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Vitesse krijgt proflicentie niet terug, Arnhemmers vangen bot bij beroepscommissie - https://nos.nl/l/2577129
Dat is best heftig want ze hadden ook een behoorlijk goede jeugdopleiding. Zonde zeg dat zo’n club volledig naar de knoppen is geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijn15
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
FreakNL schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:37:
Die mogelijkheid is er wel, kijk maar naar RBC. Maar de weg is lang.

Voor de supporters is dit dramatisch maar ik ben er niet rouwig om dat een club die volledig drijft op externe gelden gaat verdwijnen.
De moeilijkste drempel komt nu pas in beeld bij RBC, hoe promoveer je na de eerste divisie. Kan wel een mooi moment zijn om na te denken hoe je het best de piramide open kan gooien.

Het blijft toch wel zonde dat er geen doorstroom is. volg veel eerste en tweede divisie in het buitenland, en de verhalen die je er door krijgt maakt het zo prachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05:57
Pfoeh, even afgezien van de financiële hommeles die er al jaren geldt, wel een flinke klap voor de supporters. Ook voor de streek zelf en de rivaliteit met NEC natuurlijk. Familie van mij woonde onder de rook van het Gelredome en had uitzicht erop, kon altijd precies het wedstrijdbeeld volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 31-07-2025 21:56 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:28

sus

is druk :+

marijn15 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:54:
[...]

De moeilijkste drempel komt nu pas in beeld bij RBC, hoe promoveer je na de eerste divisie. Kan wel een mooi moment zijn om na te denken hoe je het best de piramide open kan gooien.

Het blijft toch wel zonde dat er geen doorstroom is. volg veel eerste en tweede divisie in het buitenland, en de verhalen die je er door krijgt maakt het zo prachtig.
Er is nu een plekje, kan RBC mooi naar toe als ze dat straks willen. Vind dat wel een mooi verhaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Dit is echt ongekend, door een aantal bestuurders word de een na oudste club ten gronde gericht.

Doodzonde aangezien regionale partijen klaarstaan om de club terug te brengen naar de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:15
Sneu voor de supporters, goed voor t NL voetbal na sich, zeker als dit er als bij-effect voor zorgt dat er gewoon een promotie/ degradatie regeling van 1e naar 2e divisie gaat komen;

Benieuwd of de (voor)laatste eigenaren er financieel bij inschieten of dat alleen t laatste groepje lokale ondernemers t haasje is; hoop dat voor die laatste groep de schade meevalt en de rest er een flink verlies aan overhoudt…
Die hebben voor zover ik van de zijlijn kan beoordelen niet echt een zuivere rol gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
rik86 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:10:
Sneu voor de supporters, goed voor t NL voetbal na sich (niet dat Vitesse verdwijnt, wel dat structureel wanbeleid en de grenzen van de regels opzoeken/ overschrijden gewoon niet getolereerd wordt) zeker als dit er als bij-effect voor zorgt dat er gewoon een promotie/ degradatie regeling van 1e naar 2e divisie gaat komen;

Benieuwd of de (voor)laatste eigenaren er financieel bij inschieten of dat alleen t laatste groepje lokale ondernemers t haasje is; hoop dat voor die laatste groep de schade meevalt en de rest er een flink verlies aan overhoudt…
Die hebben voor zover ik van de zijlijn kan beoordelen niet echt een zuivere rol gespeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
Sneu voor de supporters, goed voor t NL voetbal na sich, zeker als dit er als bij-effect voor zorgt dat er gewoon een promotie/ degradatie regeling van 1e naar 2e divisie gaat komen;
Waaruit trek je de conclusie dat dit ervoor zal zorgen dat de promotie-degradatie dichterbij komt? Dat is echt nergens op gebaseerd. Het verdwijnen van Vitesse veranderd namelijk helemaal niks aan de argumenten die dit op dit moment tegenhouden. Hoogstens komt er plek voor een club die tóch betaald voetbal wil spelen, zoals het genoemde RBC. Met de clubs die de afgelopen decennia die stap maakten (AGOVV en Achilles) liep het overigens ook niet goed af.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het verdwijnen van Vitesse goed is voor het Nederlandse voetbal. Het enige dat ik kan bedenken is dat het "gerechtigheid" is voor de oneerlijkheid die er in het verleden door het handelen van Vitesse is geweest. Alleen dan zie ik niet hoe dat in het heden of voor de toekomst van het Nederlandse voetbal goed is.

Persoonlijk denk ik dat de beslissing van de LC en BC terecht is en ik verwacht ook niet dat de rechter dit terug gaat draaien. Eerder in dit topic heb ik wel verwoord wat mijn onderbouwing daarvoor is.

Desalniettemin vind ik het ontzettend slecht voor het Nederlandse voetbal, voor Arnhem (mijn woonplaats) en voor de supporters. Het verdwijnen van een (mits netjes gerund) betaald voetbalclub is nooit goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:28
Dit is echt terror slecht voor het Nederlandse voetbal, bizarre reacties hier. Voetbal draait grotendeels op verhalen en historie en die 133 jaar in Arnhem verdwijnt nu gewoon in de leegte, die krijg je niet zomaar terug met rbc of wat dan ook.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MrAngry schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:35:
Dit is echt terror slecht voor het Nederlandse voetbal, bizarre reacties hier. Voetbal draait grotendeels op verhalen en historie en die 133 jaar in Arnhem verdwijnt nu gewoon in de leegte, die krijg je niet zomaar terug met rbc of wat dan ook.
Misschien is het mijn perceptie maar de charme ging er in 2011 toch al vanaf?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:09
Je kunt moeilijk beweren dat ze geen tweede, derde of vierde kans hebben gehad.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

De beroepscommissie heeft vastgesteld dat Vitesse ook na het besluit tot intrekking van de licentie door de licentiecommissie, niet het benodigde inzicht heeft getoond in de reikwijdte van de op haar rustende informatie- en meldplichten, ondanks de eerdere informatieverzoeken van de licentiecommissie én haar meermaals herhaalde belofte om open, transparant en onverwijld informatie aan de licentiecommissie te verstrekken.
https://www.knvb.nl/nieuw...vitesse-verliest-licentie

Ik moet zeggen dat ik dit ook behoorlijk bizar vind. Na het intrekken van de licentie (voor de 2e keer) alsnog niet volledig open kaart spelen |:( Terwijl het al 5 over 12 is.

Zonde voor de supporters natuurlijk, maar volledig terecht gezien de tientallen jaren van financiële problemen en het komen en gaan van eigenaren.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Gonadan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Misschien is het mijn perceptie maar de charme ging er in 2011 toch al vanaf?
Klopt. Net als dat de charme er bij Manchester City en PSG er aanvankelijk af was. Totdat ze onder leiding van goede coaches mooi voetbal gingen spelen en men ineens met een harde piemel rondloopt vanwege het mooie voetbal. De voetbalwereld is zo opportunistisch als de pest.

Bij Vitesse gebeurt nu het omgekeerde en inderdaad, dat maakt voor niet-supporters het maar een gedrocht. Met ook nog hele rare kattensprongen de laatste jaren tot gevolg.

Alleen zie ik op geen enkele manier hoe dit goed is voor het voetbal. Ook al denk ik dat dit besluit terecht is, is het gewoon ontzettend jammer dat er geen kans meer is dat Vitesse het tij kan keren en het betaalde voetbal weer een club kwijt is. (Onder voorbehoud van de uitspraak van hoogstwaarschijnlijk de stap naar de rechter)

[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 31-07-2025 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Voetbal draait ook op een hele hoop regels die nagevolgd moeten worden.
En als je die als club blijft negeren dan krijg je dit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:28
Ik zeg geloof ik nergens dat het niet terecht is. Ik vind het alleen een hele slechte zaak voor het voetbal in Nederland, en trouwens ook voor de stad Arnhem en de provincie Gelderland.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
toolkist schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Voetbal draait ook op een hele hoop regels die nagevolgd moeten worden.
En als je die als club blijft negeren dan krijg je dit...
Het jammer vinden dat (weer) een BVO verdwijnt (dreigt te verdwijnen) en het terecht vinden dat de licentie is ingetrokken, kan gewoon naast elkaar bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:44

Woerts was net op tv en zei dat het trainingscomplex Papendal als onderpand fungeert. Die gast van Gelredome kan nu meer verdienen met concerten etc.

Is vooral sneu voor fans. En ook zonde voor KKD, komend seizoen allemaal een leuk affiche minder. Krijg je op termijn ook niet opgevuld, meer jong-teams is ook een surrogaat oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Kut voor de supporters, werknemers, jeugdopleiding en anderen die Vitesse hoog hebben zitten.

Niet kut voor de integriteit van het systeem van profvoetbal in Nederland. Als je je meermaals niet aan de regels houdt, dan heeft dat gelukkig consequenties. Anders hadden ze die regels beter kunnen schrappen.
Sempy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Is vooral sneu voor fans. En ook zonde voor KKD, komend seizoen allemaal een leuk affiche minder. Krijg je op termijn ook niet opgevuld, meer jong-teams is ook een surrogaat oplossing.
Eens, tijd om degradatie uit de KKD mogelijk te maken? Geen idee of minder beloftenteams een optie is, zijn er genoeg promotiekandidaten die voldoen aan de regels om daadwerkelijk de stap te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Bundin schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:15:
Kut voor de supporters, werknemers, jeugdopleiding en anderen die Vitesse hoog hebben zitten.

Niet kut voor de integriteit van het systeem van profvoetbal in Nederland. Als je je meermaals niet aan de regels houdt, dan heeft dat gelukkig consequenties. Anders hadden ze die regels beter kunnen schrappen.

[...]

Eens, tijd om degradatie uit de KKD mogelijk te maken? Geen idee of minder beloftenteams een optie is, zijn er genoeg promotiekandidaten die voldoen aan de regels om daadwerkelijk de stap te maken?
KKD opsplitsen. Noord/Zuid of Oost/West. Minimum vereisten weg, en dan denk ik dat de amateursclubs er ineens een stuk minder bezwaren tegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:33:
[...]

Waaruit trek je de conclusie dat dit ervoor zal zorgen dat de promotie-degradatie dichterbij komt? Dat is echt nergens op gebaseerd. Het verdwijnen van Vitesse veranderd namelijk helemaal niks aan de argumenten die dit op dit moment tegenhouden. Hoogstens komt er plek voor een club die tóch betaald voetbal wil spelen, zoals het genoemde RBC. Met de clubs die de afgelopen decennia die stap maakten (AGOVV en Achilles) liep het overigens ook niet goed af.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het verdwijnen van Vitesse goed is voor het Nederlandse voetbal. Het enige dat ik kan bedenken is dat het "gerechtigheid" is voor de oneerlijkheid die er in het verleden door het handelen van Vitesse is geweest. Alleen dan zie ik niet hoe dat in het heden of voor de toekomst van het Nederlandse voetbal goed is.

Persoonlijk denk ik dat de beslissing van de LC en BC terecht is en ik verwacht ook niet dat de rechter dit terug gaat draaien. Eerder in dit topic heb ik wel verwoord wat mijn onderbouwing daarvoor is.

Desalniettemin vind ik het ontzettend slecht voor het Nederlandse voetbal, voor Arnhem (mijn woonplaats) en voor de supporters. Het verdwijnen van een (mits netjes gerund) betaald voetbalclub is nooit goed.
De enige kans voor Vitesse is de proportionaliteit van deze straf aanvechten. De straf betekend direct een faillissement van Vitesse, is dat gerechtvaardigd, wetende dat er regionale partijen klaarstaan om in te springen? Daar zal een rechter zich over moeten buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
forzav schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:28:
[...]

De enige kans voor Vitesse is de proportionaliteit van deze straf aanvechten. De straf betekend direct een faillissement van Vitesse, is dat gerechtvaardigd, wetende dat er regionale partijen klaarstaan om in te springen? Daar zal een rechter zich over moeten buigen.
Die kans acht ik klein. De impact op medewerkers, supporters en de stad is groot, maar m.i. niet disproportioneel ten opzichte van het belang van een eerlijk en transparant licentiesysteem. (De club beroept zich ook op een maatschappelijke rol maar in vergelijking met andere clubs doet Vitesse verhoudingsgewijs weinig) Bovendien heeft de KNVB eerder al eens voorwaardelijk de licentie ingetrokken en Vitesse (meermaals) de kans gegeven doormiddel van een mildere straf. Dat maakt het een weloverwogen, redelijk en billijk besluit. Ik zie op dit moment niet in hoe een rechter daar anders over zal oordelen.

Het meest recente voorbeeld is Twente waarvan de licentie voorwaardelijk werd ingetrokken. Destijds besloot de rechter al dat de KNVB alle recht had dat besluit te nemen en oordeelde dat het gerechtvaardigd was. Vitesse heeft veel meer mogelijkheden en ruimte gekregen om tot een betere situatie te komen. Dat sterkt mij in mijn gedachtegang dat de kans dat de rechter dit gaat terugdraaien nihil is.

Dat gezegd hebbende is er altijd een kans. Ben dan wel héél benieuwd naar de onderbouwing.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 31-07-2025 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
[...]

Als ik het goed begrepen heb, zal de rechter enkel oordelen of de procedure die gevolgt is correct is. De rechter gaat dus niet het hele verhaal inhoudelijk doornemen. Dus als de regelementen correct zijn toegepast en volgens die reglementen intrekking licentie de consequentie is, dan zal een rechter daar in mee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alargule2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 18:43
[...]

Tsja, dit blijf je maar roepen, dat ze 'klaarstaan'. Maar dan heb je het vonnis van zowel de LC als de BC niet gelezen of begrepen.

Verder zijn de sterkhouders niet de eerste die 'klaar staan': dat stond Parry ook al - die had er zelfs al miljoenen in gestoken voordat hij werd afgekeurd - en later stonden ook Guus Franke en de 'Big Five' net zo goed klaar. We weten inmiddels wat daarvan terecht is gekomen. En dan heb ik het nog niet over het handjevol roepers aan de zijlijn (Kuit, Schouten) gehad. Allemaal redders in nood die als helden werden aangeklampt. Ik schaar de sterkhouders toch ook in dat rijtje (want waarom niet direct na het vertrek van de Russen ingestapt? Of in ieder geval direct na het Zeister Nein tegen Parry?).

De gang naar de rechter zal bovendien een kort geding zijn, gelet op de tijdsdruk. Daarin zal dit vonnis naar alle waarschijnlijkheid niet inhoudelijk behandeld worden. Leuk om te filosoferen over in hoeverre je met een beroep op proportionaliteit alsnog de licentie terug zou kunnen krijgen, maar zoiets kost maanden. Die tijd heeft Vitesse niet.

Het valt slechts voor de club te hopen dat de grote woorden die de laatste weken door allerlei partijen in de regio zijn gesproken ook tot (financiële) daden zullen leiden. Iets geeft me echter het gevoel dat het bij deze woorden zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Als je dan nu ook leest dat de sterkhouders zichzelf hebben ingedekt voor de investering voor de eerste 24,9% van de aandelen door Papendal als onderpand te nemen, komt die barmhartigheid ineens ook in een iets andere daglicht te staan. Ook al is dat zakelijk gezien heel begrijpelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
bazzemans schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:53:
Als je dan nu ook leest dat de sterkhouders zichzelf hebben ingedekt voor de investering voor de eerste 24,9% van de aandelen door Papendal als onderpand te nemen, komt die barmhartigheid ineens ook in een iets andere daglicht te staan. Ook al is dat zakelijk gezien heel begrijpelijk.
Dat onderpand is van vorig seizoen, toen er een lening verstrekt moest worden om de begroting rond te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Ah oke. Dan is het wel een blijk van clubliefde :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 10:59

Agent47

I always close my contracts.

Sneu is het voor de supporters. Eén van de langst bestaande eredivisie clubs is nu weg. Bestuurlijk is het al een jaar of 10 een rommel daar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 15:17
toolkist schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:18:
[...]

KKD opsplitsen. Noord/Zuid of Oost/West. Minimum vereisten weg, en dan denk ik dat de amateursclubs er ineens een stuk minder bezwaren tegen hebben.
Als men dat jaren geleden hadden gedaan. Dan hadden we waarschijnlijk nog Veendam en Haarlem gehad.
Maar goed reken maar dat Feyenoord vooraan staat om het gat te proberen te laten opvullen door jong Feyenoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Typhone
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Agent47 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:54:
Sneu is het voor de supporters. Eén van de langst bestaande eredivisie clubs is nu weg. Bestuurlijk is het al een jaar of 10 een rommel daar.
Blij dat jij het wel snapt :). Ik zag net van die dansende NEC supporters zingen “nooit meer naar Arnhem”. De meest sneue droeftoeters die ik ken op dit moment. Zonder andere clubs is er helemaal geen voetbal meer.

Ik moet daar altijd wel om lachen als het bijvoorbeeld ook om de grote clubs gaat. Leuk als Feyenoord of PSV laag staan op de ranglijst (voor mij als Ajacied) maar ik moet er niet aan denken dat ze degraderen of er niet meer zijn. Dan valt gevoelsmatig heel veel weg en wordt de competitie “hol”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 19:18
Het duurt naar verluid 2,5 seizoen voordat een tweede divisie club kan toetreden, dus de komende jaren zullen ze het met 19 clubs doen of het aanvullen met weer een jong ploeg moet sneller kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

dutchgio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:26:
Het duurt naar verluid 2,5 seizoen voordat een tweede divisie club kan toetreden, dus de komende jaren zullen ze het met 19 clubs doen of het aanvullen met weer een jong ploeg moet sneller kunnen.
Klopt en stel Vitesse zal een doorstart willen maken. Dan beginnen ze volgens mij in de vijfde klasse. Dan zou je 5 jaar kampioen moeten worden / promoveren, dan weer een proflicentie moeten krijgen en dan pas mag je de KKD weer in.

Dat is dus minimaal 6 jaar geen eredivisie. Die Gelredome ga je ook nooit meer vullen dus je moet opzoek naar een andere plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
bazzemans schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Klopt. Net als dat de charme er bij Manchester City en PSG er aanvankelijk af was. Totdat ze onder leiding van goede coaches mooi voetbal gingen spelen en men ineens met een harde piemel rondloopt vanwege het mooie voetbal. De voetbalwereld is zo opportunistisch als de pest.

Bij Vitesse gebeurt nu het omgekeerde en inderdaad, dat maakt voor niet-supporters het maar een gedrocht. Met ook nog hele rare kattensprongen de laatste jaren tot gevolg.

Alleen zie ik op geen enkele manier hoe dit goed is voor het voetbal. Ook al denk ik dat dit besluit terecht is, is het gewoon ontzettend jammer dat er geen kans meer is dat Vitesse het tij kan keren en het betaalde voetbal weer een club kwijt is. (Onder voorbehoud van de uitspraak van hoogstwaarschijnlijk de stap naar de rechter)
Het verlies van Vitesse is niet goed voor t voetbal, het intrekken van de licentie van een club die stelselmatig de regels overtreed wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Fijn dat je hetgeen ik hier plaatste bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vrietje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Als men dat jaren geleden hadden gedaan. Dan hadden we waarschijnlijk nog Veendam en Haarlem gehad.
Maar goed reken maar dat Feyenoord vooraan staat om het gat te proberen te laten opvullen door jong Feyenoord.
Welk gat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
T oneven aantal ploegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Agent47 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:33:
[...]

Klopt en stel Vitesse zal een doorstart willen maken. Dan beginnen ze volgens mij in de vijfde klasse. Dan zou je 5 jaar kampioen moeten worden / promoveren, dan weer een proflicentie moeten krijgen en dan pas mag je de KKD weer in.

Dat is dus minimaal 6 jaar geen eredivisie. Die Gelredome ga je ook nooit meer vullen dus je moet opzoek naar een andere plek.
Die Gelredome is niets anders dan een molensteen om de nek geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ooooh. Dus Jong Feyenoord meteen naar de KkD? Dat zouden ze wel willen maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
Dan zou het nog eerder weggelegd zijn voor Jong Sparta of Jong Almere, die zitten immers al in de tweede divisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dutchgio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

Dan zou het nog eerder weggelegd zijn voor Jong Sparta of Jong Almere, die zitten immers al in de tweede divisie.
Alleen Jong Sparta blijft over dan hè…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Vrietje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Dat kan Feyenoord wel denken, alleen staan ze allesbehalve vooraan. Daarvoor hadden ze op zijn minst eerst moeten promoveren naar de tweede divisie. Waarin ze niet geslaagd zijn.

De KNVB heeft volgens mij bovendien al aangegeven geen beloftenteam toe te zullen voegen. Daar is voor zover ik weet ook helemaal geen draagvlak voor (de KNVB is in basis geen autoritaire organisatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
FreakNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

Alleen Jong Sparta blijft over dan hè…
Dit seizoen gaat er sowieso niets gebeuren en blijft het bij 19 clubs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dutchgio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Dit seizoen gaat er sowieso niets gebeuren en blijft het bij 19 clubs.
Ja klopt.. En terecht.

Maar ik bedoelde meer dat Jong Almere sowieso niet kan doorschuiven naar de KKD.

Ik zou overigens gewoon terug gaan naar 18 op termijn. En graag nog een beloften-elftal weg uit die competitie.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alargule2
Ook Theo Janssen blijft optimist tot in de kist:

https://www.gld.nl/sport/...och-niet-in-de-prullenbak

Die ziet al voor zich hoe hij meemarcheert naar de voorzieningenrechter en daar samen met de Sterkhouders het hele plan ontvouwt dat zij met Vitesse hebben.

Nu ben ik geen jurist, maar ik vermoed toch dat Janssen c.s. als ze dat in hun achterhoofd hebben van een hele koude kermis thuis gaan komen. De rechter zal strikt procedureel toetsen - voor inhoudelijke behandeling van toekomstplannen ontbreekt gewoon de tijd (plus - de vraag die steeds maar wordt vermeden: hoe haalt dat de aantijgingen van de LC die door de BC zijn bevestigd onderuit?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Ja klopt.. En terecht.

Maar ik bedoelde meer dat Jong Almere sowieso niet kan doorschuiven naar de KKD.

Ik zou overigens gewoon terug gaan naar 18 op termijn. En graag nog een beloften-elftal weg uit die competitie.
Streep TOP Oss er maar uit. Wat ze hier doen kun je toch al geen betaald voetbal noemen. Amateurclubs betalen nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:09
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:56:
Ook Theo Janssen blijft optimist tot in de kist:

https://www.gld.nl/sport/...och-niet-in-de-prullenbak

Die ziet al voor zich hoe hij meemarcheert naar de voorzieningenrechter en daar samen met de Sterkhouders het hele plan ontvouwt dat zij met Vitesse hebben.

Nu ben ik geen jurist, maar ik vermoed toch dat Janssen c.s. als ze dat in hun achterhoofd hebben van een hele koude kermis thuis gaan komen. De rechter zal strikt procedureel toetsen - voor inhoudelijke behandeling van toekomstplannen ontbreekt gewoon de tijd (plus - de vraag die steeds maar wordt vermeden: hoe haalt dat de aantijgingen van de LC die door de BC zijn bevestigd onderuit?).
Rechter gaat alleen kijken of de KNVB juist gehandeld heeft, de zooi die Vitesse ervan heeft gemaakt kijken ze niet naar. Beetje krom na mijn idee omdat de KNVB afhankelijk is van wat ze krijgen vanuit Arnhem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 21:27

Player1S

Probably out in the dark

Holk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Rechter gaat alleen kijken of de KNVB juist gehandeld heeft, de zooi die Vitesse ervan heeft gemaakt kijken ze niet naar. Beetje krom na mijn idee omdat de KNVB afhankelijk is van wat ze krijgen vanuit Arnhem.
Maar dan hebben ze toch juist gehandeld?

KNVB geeft aan dat er geen vervanger zal zijn dit jaar. De clubs die tegen Vitesse moesten krijgen die speelronde dan vrij. Bij de periodes tellen alleen de eerste 8 bij periode met 9 rondes en de eerste 9 bij periodes met 10 rondes

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Holk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Rechter kijkt volgens mij of ze de juiste procedure heeft gevolgd; als Vitesse op de juiste manier op het aanleveren van stukken is gewezen en het nodig zijn van die stukken ook juist is bepaald en de KNVB de stukken op de juiste manier heeft beoordeeld, dan is t incompleet aanleveren van de stukken alleen verwacht ik geen reden om anders te beslissen voor de rechter;

Benieuwd wat Vitesse gaat doen nu, faillissement aanvragen? Toegang tot t amateurvoetbal aanvragen? En op welk niveau dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
rik86 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Rechter kijkt volgens mij of ze de juiste procedure heeft gevolgd; als Vitesse op de juiste manier op het aanleveren van stukken is gewezen en het nodig zijn van die stukken ook juist is bepaald en de KNVB de stukken op de juiste manier heeft beoordeeld, dan is t incompleet aanleveren van de stukken alleen verwacht ik geen reden om anders te beslissen voor de rechter;

Benieuwd wat Vitesse gaat doen nu, faillissement aanvragen? Toegang tot t amateurvoetbal aanvragen? En op welk niveau dan?
Het kan niet anders dan dat Vitesse failliet gaat en dus een evt doorstart (wat denk ik echt niet haalbaar zal zijn op deze korte termijn) zal op het laagste niveau zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Zoals ik de berichtgeving lees, een Vitesse 2.0 is een nieuwe club en begint onderaan ala RBC.
Gaat dit Vitesse door dan kunnen ze hoger instromen

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:12
Player1S schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:04:
Zoals ik de berichtgeving lees, een Vitesse 2.0 is een nieuwe club en begint onderaan ala RBC.
Gaat dit Vitesse door dan kunnen ze hoger instromen
Zonder faillissement zit je nog met Gelredome (duur huurcontract) en een dure prof organisatie. Dus dan blijft een faillissement als enige optie nog over. Dan kun je schoon en zonder schulden beginnen.

Meer evenementen in Gelredome is ook niet mogelijk vanwege de strikte vergunning, dus dat zal ook wel een lastig verhaal gaan worden.

Wat ik zo lees een meer dan terecht besluit, maar een hard gelag voor Arnhem....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alargule2
En ook Remco Kock zit vol in de emotie en legt de schuld eenzijdig bij de KNVB ('premium'-artikel):

https://www.gelderlander....erbindt-vitesse~a78c63d1/

Begrijpelijk, op zich. Het zou ook helemaal in deze soap passen als de rechter straks inderdaad een streep door het verdict van de voetbalbond zet op basis van diezelfde emotie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alargule2
...en Van Roosmalen natuurlijk van hetzelfde laken een pak:

https://www.gelderlander....-ik-het-hoorde~a4198936b/

Toch kennelijk erg moeilijk om die Vitessebril af te zetten. Het op het schild hijsen van de Sterkhouders is ook hier een constante. De KNVB de boeman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
L-VIS schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Meer evenementen in Gelredome is ook niet mogelijk vanwege de strikte vergunning, dus dat zal ook wel een lastig verhaal gaan worden.
Enige optie voor Gelredome is omzetverlies compenseren met extra evenementen die vergelijkbare overlast geven als een voetbalwedstrijd. Grote geld zit natuurlijk bij concerten, maar daar zit veel meer geluidsoverlast bij en dat zal idd moeilijker worden met de vergunning. Enige andere mogelijkheid is platgooien en huizen erop bouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alargule2
Sempy schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:08:
[...] Enige andere mogelijkheid is platgooien en huizen erop bouwen.
Welnee. Gewoon NEC als nieuwe huurder aantrekken. Dat Goffertstadion is ook een bouwval en past niet bij de ambities bovendien. De naam 'GelreDome' is neutraal én passend bij wat nu de grootste club uit de provincie is. Vanuit Nijmegen is het stadion bovendien uitstekend bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patch711
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 07-09 19:16
marijn15 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Er is wel een doorstroom. Je moet drie jaar Tweede Divisie spelen. Als je dan het derde jaar niet op een degradatieplek staat, laten we zeggen een plek er boven. En de anderen die daar allen weer bovenstaan niet willen, dan mag die club naar de KKD.

Zie: https://voetbalplus.nl/qu...20conform%20ESPN%2Dnormen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:39:
En ook Remco Kock zit vol in de emotie en legt de schuld eenzijdig bij de KNVB ('premium'-artikel):

Begrijpelijk, op zich. Het zou ook helemaal in deze soap passen als de rechter straks inderdaad een streep door het verdict van de voetbalbond zet op basis van diezelfde emotie...
De column van Remco Kock vat het supporterschap en gevoel helemaal samen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alargule2
Dat legt de vinger dan misschien ook meteen op de zere plek: dat Vitesse uiteindelijk hier geëindigd is, is niet de schuld van de KNVB en misschien zelfs niet geheel toe te schrijven aan de trits bestuurders die de afgelopen drie jaar langs zijn getrokken, maar aan de clubcultuur, waar ook de supporters inherent onderdeel van zijn.

Want het kon eigenlijk al sinds Aalbers niet op. Grote ambities - waar op zich niks mis mee is in de topsport - ondersteund door geld dat voornamelijk uit één bron kwam - en vaak zelfs één man. De supporters vonden het allemaal geweldig, en haalden ze allemaal als helden binnen. Pas als het mis ging werden ze weer net zo hard afgeserveerd.

En dat problematische deel van de Vitessecultuur zie je eigenlijk ook met de Sterkhouders. Opnieuw enkele mannen die als bevrijders worden onthaald en waarop de hele glorieuze toekomst van de club wordt geprojecteerd. Vol plannen, maar als het erop aankomt kunnen ze niet leveren wat ze volgens de licentiereglementen moeten leveren.

Ook als Vitesse een doorstart maakt/kan maken als amateurclub, zal die cultuur nog niet zomaar verdwijnen. Maar dat zal uiteindelijk wel moeten. Niet alles op één paard wedden en bij alle beleid en beslissingen het voldoen aan de licentieregels centraal stellen. Dan is er misschien nog een kans op een duurzame toekomst en een weg omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:39:

Pff Remco Kock. Zijn columns zijn over het algemeen ook echt de minst boeiende columns die je kunt lezen. Daar ben ik al een tijdje mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:57:

Toch kennelijk erg moeilijk om die Vitessebril af te zetten. Het op het schild hijsen van de Sterkhouders is ook hier een constante. De KNVB de boeman.
Sommige mensen vinden die zure (schrijf)stijl (typisch -uitvergroot- Ernems overigens) prachtig. Bij mij deed hij af toen hij het nodig vond om in een column hard werkend zorgpersoneel af te kraken met leugens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:12:
[...]

Welnee. Gewoon NEC als nieuwe huurder aantrekken. Dat Goffertstadion is ook een bouwval en past niet bij de ambities bovendien. De naam 'GelreDome' is neutraal én passend bij wat nu de grootste club uit de provincie is. Vanuit Nijmegen is het stadion bovendien uitstekend bereikbaar.
Lol. Is natuurlijk geen optie. Neem aan dat je niet serieus bent.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 01-08-2025 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:07:
Dat legt de vinger dan misschien ook meteen op de zere plek: dat Vitesse uiteindelijk hier geëindigd is, is niet de schuld van de KNVB en misschien zelfs niet geheel toe te schrijven aan de trits bestuurders die de afgelopen drie jaar langs zijn getrokken, maar aan de clubcultuur, waar ook de supporters inherent onderdeel van zijn.

Want het kon eigenlijk al sinds Aalbers niet op. Grote ambities - waar op zich niks mis mee is in de topsport - ondersteund door geld dat voornamelijk uit één bron kwam - en vaak zelfs één man. De supporters vonden het allemaal geweldig, en haalden ze allemaal als helden binnen. Pas als het mis ging werden ze weer net zo hard afgeserveerd.

En dat problematische deel van de Vitessecultuur zie je eigenlijk ook met de Sterkhouders. Opnieuw enkele mannen die als bevrijders worden onthaald en waarop de hele glorieuze toekomst van de club wordt geprojecteerd. Vol plannen, maar als het erop aankomt kunnen ze niet leveren wat ze volgens de licentiereglementen moeten leveren.

Ook als Vitesse een doorstart maakt/kan maken als amateurclub, zal die cultuur nog niet zomaar verdwijnen. Maar dat zal uiteindelijk wel moeten. Niet alles op één paard wedden en bij alle beleid en beslissingen het voldoen aan de licentieregels centraal stellen. Dan is er misschien nog een kans op een duurzame toekomst en een weg omhoog.
Het wanbeleid en de malafide financiële constructies waren inderdaad onder Aalbers al ingezet. Veel van de ellende die later naar boven kwam was eigenlijk uit zijn koker gerold. Maar er wordt altijd naar externe factoren gewezen.
In die zin is het eigenlijk al vijfentwintig jaar discutabel als je er van buitenaf naar kijkt. Niet heel gek dat er zo'n groot verschil zit tussen de emotie van een supporter en die van de neutrale toeschouwers.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alargule2
Supporters moeten nog even een weekje billenknijpen: donderdag volgt het kort geding - en verlossende woord - bij de rechter.

Aldus het liveblog van Omroep Gelderland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:57:

Het nieuws kwam voor hem als een mokerslag.
...
De KNVB moet hebben gedacht: als we nu die licentie niet intrekken, worden we nooit meer serieus genomen
Alsof dit dossier niet jaren en jaren heeft gesleept.
De toekomst ziet Van Roosmalen voorlopig somber in. ‘Nu zit heel Arnhem, net als ik, in de slachtofferrol. We hebben nu ook wel wat om over te klagen. Er wordt ons heel onterecht iets afgepakt. Ik kan vijf clubs aanwijzen waar het er niet beter voorstaat, dan bij Vitesse. Ik krijg inmiddels een hekel aan de Nederlandse regelzucht.’
Ik zou zeggen namen en rugnummers dan van die vijf clubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:42:
Supporters moeten nog even een weekje billenknijpen: donderdag volgt het kort geding - en verlossende woord - bij de rechter.

Aldus het liveblog van Omroep Gelderland.
Geeft ze heel weinig kans bij de rechter. Als de KNVB niet enorme steken heeft laten vallen in het proces dan zal de rechter niet snel ingrijpen, zeker niet in kort geding. En aangezien Vitesse gewoon een recidivist is, ze kunnen zich beter gaan richten op een doorstart denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:59
Ben niet echt een Vitesse fan ben wel een echte Arnhemmer als klein jochie begin jaren 70 met mijn pa aan het handje naar monnikenhuizen mooie herinneringen

Daarna nog weleens naar de Gelredome geweest om naar Vitesse te kijken maar zoals gezegd ben geen fan

Maar het doet wel pijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 15:17
PolarBear schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:54:
[...]

Geeft ze heel weinig kans bij de rechter. Als de KNVB niet enorme steken heeft laten vallen in het proces dan zal de rechter niet snel ingrijpen, zeker niet in kort geding. En aangezien Vitesse gewoon een recidivist is, ze kunnen zich beter gaan richten op een doorstart denk ik.
Even terug kijken zou het mij verbazen de niet in de regels staande constructie bij het intrekken van de licentie van Twente, mocht ook gewoon van de rechter .

Als Vitesse gelijk krijg . Kan het hele licentie systeem de prullenbak in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 12:50
Vrietje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Even terug kijken zou het mij verbazen de niet in de regels staande constructie bij het intrekken van de licentie van Twente, mocht ook gewoon van de rechter .

Als Vitesse gelijk krijg . Kan het hele licentie systeem de prullenbak in.
De rechter heeft toendertijd geoordeeld dat de KNVB rechtmatig de licentie van Twente ingetrokken heeft (met de optie direct erna wel een nieuwe te verlenen wat ervoor zou zorgen dat ze weer in jupiler league zouden spelen)

De constructie van boete betalen en huidige licentie behouden is pas na de uitspraak van de rechter bedacht.
Tegelijkertijd heeft Twente in het proces uiteindelijk wel meegewerkt aan een onderzoek samen met de licentiecommissie (waarin dan wel weer onbekende misstanden aan het licht kwamen).

https://www.knvb.nl/nieuw...n-de-crisis-bij-fc-twente

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alargule2
Uit datzelfde blog van Omroep Gelderland:
Vitesse haalt vertrouwen uit zaak Twente
FC Twente werd in 2016 gered toen de licentie al was ingetrokken. Ook daar ging het om ernstige overtredingen die eraan ten grondslag lagen. Vitesse haalt er vertrouwen uit, zo blijkt uit interne communicatie over het kort geding van donderdag.
Twente kreeg gelijk van de rechter omdat het aantoonbaar aan herstel werkte. Vitesse haalt daar vertrouwen uit. De maatschappelijke impact van uitsluiting woog destijds zwaar mee. De situatie van toen lijkt volgens de Arnhemse club op de situatie van nu. Fouten zijn erkend, herstelmaatregelen zijn genomen en de gevolgen zijn enorm. Dat precedent kan in het voordeel van Vitesse werken, zo denkt de club.
Ik begin me nu toch serieus af te vragen wat voor dromerige :+ s er de juridische afdeling van deze club vormen.

Het was niet de rechter die Twente in het gelijkstelde (integendeel - die ging mee in het oordeel van de LC), maar de BC. En de BC deed dat omdat de LC bij Twente het vertrouwen had gewekt dat de extra belastende feiten die met de schoonschipverklaring naar buiten waren gekomen niet zouden worden meegewogen in hun oordeel. Wat de LC uiteindelijk wel deed.

Met maatschappelijke impact had het allemaal niet zoveel van doen. Ook is het niet zo dat Vitesse nu herstelmaatregelen heeft genomen die de club laten voldoen aan het licentiereglement.

Ik zie deze grapjurken er nog wel voor aan bij een negatieve uitspraak van de rechter straks in hoger beroep te gaan, een proces in gang zettend dat maanden, zo niet jaren, kan duren. Al zal het ze op den duur wel aan de centen gaan ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Gonadan schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Het wanbeleid en de malafide financiële constructies waren inderdaad onder Aalbers al ingezet. Veel van de ellende die later naar boven kwam was eigenlijk uit zijn koker gerold. Maar er wordt altijd naar externe factoren gewezen.
In die zin is het eigenlijk al vijfentwintig jaar discutabel als je er van buitenaf naar kijkt. Niet heel gek dat er zo'n groot verschil zit tussen de emotie van een supporter en die van de neutrale toeschouwers.
Maak daar maar gerust 40 jaar van:
Het scheelde maar een haar of het boek Vitesse was al in 1985 definitief dichtgeklapt. De voetbalclub uit 1892, op dat moment uitkomend in de eerste divisie, zit aan de grond.
Clubvoorzitter Karel Aalbers moet de gemeente Arnhem vragen om een financiële injectie van (omgerekend) 45.000 euro. Die moet de licentie voor betaald voetbal veiligstellen.
In de gemeenteraad bestaat daarvoor alleen geen meerderheid. Dat het geld er uiteindelijk toch komt, dankt de club aan PvdA’er Martin de Graas. Zijn partij is tegen het spekken van Vitesse, maar hij stemt vóór en redt daarmee de club. Voor de dissident betekent het zijn einde bij de PvdA.
https://www.gelderlander....ramatisch-einde~a666c9bd/
https://archive.ph/NMo2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ja het is niet goed te praten hoe het daar bestuurlijk is gegaan. Maar Vitesse hoort in het Nederlands voetbal, daar is de club te groot voor.

Daarentegen zijn er ineens investeerders uit Arnhem zelf die het over willen nemen. En dat kon vorige jaren dan niet vraag ik mij af?

Bij Feyenoord, Ajax en PSV komt er zo iemand met geld aan, totaal andere koek natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Agent47 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:43:
Ja het is niet goed te praten hoe het daar bestuurlijk is gegaan. Maar Vitesse hoort in het Nederlands voetbal, daar is de club te groot voor.

Daarentegen zijn er ineens investeerders uit Arnhem zelf die het over willen nemen. En dat kon vorige jaren dan niet vraag ik mij af?

Bij Feyenoord, Ajax en PSV komt er zo iemand met geld aan, totaal andere koek natuurlijk.
Waarom te groot? Ze zijn groot geworden door dubieuze Russische investeerders.

De harde realiteit is óók dat de achterban van Vitesse veel te laat wakker schrok. Te lang zijn oud-spelers, clubiconen, lokale sponsors, clubbestuurders, stadsbestuurders en supporters blijven geloven in het waanbeeld dat Vitesse een ‘grote’ club is, een club die zogenaamd elk jaar om Europees voetbal moet spelen.

De waarheid is dat Vitesse jarenlang puur op de pof leefde van dubieus en Russisch geld. Alleen dáárom steeg het boven pakweg Willem II, Sparta of NEC uit. Alleen dáárom kon het steeds opnieuw bovenmodale voetballers halen. Alleen dáárom speelde het zo vaak Europees voetbal.

In Arnhem kwam de scepsis en weerstand daarover onbegrijpelijk laat op gang.

Zelfs toen de Russen in het voorjaar van 2022 vertrokken, moest en zou de begroting op subtopniveau blijven. In plaats van lokaal en ‘back to basic’, moest en zou er snel weer een nieuwe externe investeerder komen, want stel je voor dat Vitesse een doorsnee clubje à la Cambuur werd.

Een opstand of revolutie had Vitesse juist toen kunnen redden, maar die kwam nooit van de grond. Nog twee jaar bleef de achterban goedgelovig en apathisch achter allerlei luchtfietsers aanlopen.

https://www.gelderlander....lle-voetbalclubs~a0c3176c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Lachen om dit te lezen. Martin de Graas was mijn maatschappijleer docent op de middelbare school (in de Achterhoek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Agent47 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:43:
Maar Vitesse hoort in het Nederlands voetbal, daar is de club te groot voor.
Wat is groot? En waar ligt de grens dan, hoeveel problemen mag je hebben/veroorzaken om maar niet om te vallen?

Telt het ook dat ze groot zijn geworden door zichzelf in de schulden te steken?
  • 2001: 70 miljoen gulden schuld bij de Nuon, nooit terug hoeven te betalen.
  • 2001: 20 miljoen gulden schuld bij de Vrienden van Vitesse, nooit terugbetaald.
  • 2007: 27 miljoen euro schuld bij verschillende schuldeisers, 20 miljoen daarvan kwijtgescholden.
  • 2008: Opnieuw schulden bij verschillende sponsors, ingeruild voor aandelen waardoor de hoofdsponsor Maasbert Schouten de club in handen krijgt.
  • 2013-2018: 155 miljoen euro schuld bij Jordania, Chigirinkiy en Oyf, alles kwijtgescholden.
  • 2024: 18,9 miljoen euro schuld bij verschillende schuldeisers, waaronder de belastingdienst en Parry.
https://www.gld.nl/sport/...n-schulden-af-hoe-kan-dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:07

Quad

Doof

Wauw, hebben ze decennia boven stand geleefd?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Quad schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:38:
Wauw, hebben ze decennia boven stand geleefd?
Dat was toch al heel lang bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alargule2
Vitesse gaat all in en eist een half miljoen van de KNVB per gemiste wedstrijd:

https://www.gelderlander....miste-wedstrijd~a42a4960/

Ik bestel maar weer een vrachtwagentje popcorn voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-09 12:43
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:35:

Alsof er nog niks geleerd is….
Ik snap serieus niet wat je hier in vredesnaam mee wil bereiken.

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Vrij bizar inderdaad om met dezelfde retoriek verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
Niet zo'n opmerkelijke reactie als vanuit Vitesse maar die vanuit FC Emmen is ook wel bijzonder:
[...]
Dit betekent ook dat de Keuken Kampioen Divisie een club minder heeft en dus, naar alle waarschijnlijkheid, van start zal gaan met negentien teams. Én een thuiswedstrijd minder voor FC Emmen.
Dat heeft financiële gevolgen voor de Drenten. Zo loopt de club inkomsten mis uit horeca en merchandise, maar ook uit de losse verkoop van tickets. "Het heeft dus consequenties voor ons", aldus algemeen directeur Rinse Bleeker. "Daar zullen we dus iets mee moeten."
Vragen aan KNVB
De clubs hebben als collectief de vraag neergelegd bij de KNVB wat ze hier dan precies mee moeten. "Daar hebben we nog geen reactie op. Zij zijn hier gisteren ook mee geconfronteerd en we moeten maar kijken wat we hier met z'n allen van kunnen vinden. Ik verwacht dat de KNVB hier op korte termijn op terugkomt."
FC Emmen heeft 'geluk' dat de thuiswedstrijd tegen Vitesse gepland stond op een dinsdagavond, een moment waarop de horeca-omzet beduidend lager is dan op een vrijdagavond.
Bleeker: "Ondanks dat zijn we uiteraard niet blij met een thuiswedstrijd minder. Niet alleen vanwege de omzet die we mislopen, maar ook vanwege de seizoenkaarthouders die wij nu een wedstrijd minder kunnen bieden."
https://www.rtvdrenthe.nl...ft-consequenties-voor-ons

Vitesse verdwijnt uit het profvoetbal, maar de directeur van Emmen maakt zich zorgen over de opbrengst van een wedstrijd op dinsdagavond. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
Alargule2 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:35:

Dat is gewoon gebruikelijk bij deze stappen, bij Twente ging het om 1 miljoen. Niets raars aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Klopt inderdaad, zie ik nu ook. Kennelijk een normaal onderdeel dan. Voor Twente was het 1mln in totaal, niet per wedstrijd. Maar ja 1 mln toen is meer dan dat het nu is (in het voetbal zeker).

Het kwam in ieder geval wel over al een vreemde retoriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alargule2
Dan was het de media waar ik me door hun klikbeetkop door om de tuin liet leiden. Ze zitten ook overal...

Het is op zich inderdaad ook logisch: mocht de uitspraak toch in Vitesses voordeel uitpakken en de KNVB vervolgens talmen, dan is dit de stok achter de deur.

Vraag die ik dan nog heb voor de juristen: is het voor de KNVB in zo'n scenario nog mogelijk in hoger beroep te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
dutchgio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:55:
Niet zo'n opmerkelijke reactie als vanuit Vitesse maar die vanuit FC Emmen is ook wel bijzonder:

[...]

Vitesse verdwijnt uit het profvoetbal, maar de directeur van Emmen maakt zich zorgen over de opbrengst van een wedstrijd op dinsdagavond. 8)7
Uiteindelijk is de kkd een verzameling bedrijven die ook een financiële huishouding hebben te runnen. Er valt 5% van je programma weg op basis waarvan er een begroting is gemaakt die nu mogelijk niet meer sluitend is. Formeel moet je sponsors en seizoenkaarthouders zelfs geld terug geven. Het wanbeleid van Vitesse creëert dus ook schade voor alle andere clubs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat Twente het ook deed maakt het niet meteen normaal. Het is inderdaad uitlegbaar qua mechanisme maar nu nog in beroep gaan vind ik al moreel verwerpelijk.

Maar ja, moraal en voetbal.

Wat dat betreft snap ik Emmen beter, die worden geïn slachtoffer van het gerommel van Vitesse.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Alargule2 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:16:

Vraag die ik dan nog heb voor de juristen: is het voor de KNVB in zo'n scenario nog mogelijk in hoger beroep te gaan?
Geen jurist, maar de zaak van komende week is bij de voorzieningenrechter en zal enkel gaan over de vraag of de knvb procedures correct heeft nageleefd. Doorgaans volgt dan een bodemprocedure waar wel alles op tafel komt, dan ben je maanden verder. Ik vermoed dat de geldeis wordt gedaan om de knvb te bewegen om vitesse wel te laten spelen tijdens zo'n bodemprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alargule2
Ik bedoelde meer: de voorzieningenrechter stelt Vitesse in het gelijk - kan de KNVB daar dan tegen in beroep gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Alargule2 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:31:
Ik bedoelde meer: de voorzieningenrechter stelt Vitesse in het gelijk - kan de KNVB daar dan tegen in beroep gaan?
In principe staat dan de voorlopige voorziening van de voorzieningenrechter tot de bodemprocedure is afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Gonadan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:21:
Dat Twente het ook deed maakt het niet meteen normaal. Het is inderdaad uitlegbaar qua mechanisme maar nu nog in beroep gaan vind ik al moreel verwerpelijk.

Maar ja, moraal en voetbal.

Wat dat betreft snap ik Emmen beter, die worden geïn slachtoffer van het gerommel van Vitesse.
Tja Emmen wist ook al tijden dat dit eraan zat te komen. Dat zij geen marge meenemen in de begroting kan de knvb niks aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Player1S schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:46:
[...]

Tja Emmen wist ook al tijden dat dit eraan zat te komen. Dat zij geen marge meenemen in de begroting kan de knvb niks aan doen.
En waar gaat het om.. een keer 25k ofzo? En dan besparen ze andere kosten door geen stewards etc in te hoeven huren voor die wedstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Alargule2 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:16:

Geen jurist maar wel uitgezocht. De voorzieningenrechter doet een uitspraak en is een zogeheten voorziening, oftewel de uitspraak is geen definitieve uitspraak maar vooruitlopend op een bodemprocedure. Een bodemprocedure kost namelijk dusdanig veel tijd dat dit niet haalbaar is maar er is wel behoefte aan een uitspraak van een rechter, om te voorkomen dat er een situatie ontstaat die ruim later pas teruggedraaid wordt door een rechter terwijl er al een onomkeerbare situatie is ontstaan. Het wordt ook wel een kort geding genoemd, omdat er dus minder grondig wordt gekeken.

In theorie kunnen dus zowel de KNVB als Vitesse na de uitspraak van de voorzieningenrechter een bodemprocedure starten. Totdat er een nieuwe uitspraak van een rechter volgt, wordt de uitspraak van de voorzieningenrechter echter gehandhaafd.

Maar goed. Als Vitesse verliest, zal dat dus betekenen dat ze de licentie kwijt zijn en de facto als betaald voetbalclub op houdt te bestaan. Als dan x tijd later die uitspraak wordt teruggedraaid is het schier ondenkbaar dat Vitesse weer terug kan starten als BVO. Het kwaad is zo gezegd al geschiedt.

Als de KNVB verliest is de conclusie dat de procedures volgens de voorzieningenrechter niet goed zijn doorlopen of niet goed genoeg is ingericht. Als je dat dan als bond gaat aanvechten in een bodemprocedure dan komt dat over alsof je wel heel graag van Vitesse af wilt. Dat is niet in het belang van de KNVB.

Ik acht de kans het grootst dat beide partijen zich neer zullen leggen bij de uitspraak van de voorzieningenrechter. Maar goed, het kan wel en Vitesse heeft mij wel vaker verbaasd in haar handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 12:50
bazzemans schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Ik acht de kans het grootst dat beide partijen zich neer zullen leggen bij de uitspraak van de voorzieningenrechter. Maar goed, het kan wel en Vitesse heeft mij wel vaker verbaasd in haar handelen.
Ik kan je nu al zeggen, Vitesse gaat zich er niet bij neer leggen, vandaar die schadeclaim, daarmee hopen ze dat de knvb zolang de hele procedure loopt toch laat spelen en dat ze zich op een of andere manier tijdens het seizoen nog het vege lijf kunnen redden.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Als Vitesse het beroep bij de voorzieningenrechter verliest, dan is er ook geen schadeclaim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
dutchgio schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:55:

[...]

Ik neem aan dat FC Emmen dan ook de prijs van een seizoenskaart met 1/19e laat zakken? Oh wacht.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Maarten_E schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 01:02:
[...]

Ik neem aan dat FC Emmen dan ook de prijs van een seizoenskaart met 1/19e laat zakken? Oh wacht.
In dit bericht geeft de directeur juist aan dat per saldo dit de club inkomsten kost. Waarom zou de club dan de prijs van een scc verlagen? Dan heb je nóg minder inkomsten. Ook al klinkt die redenatie heel logisch, dat is toch niet zo.

Bovendien lees ik tussen de regels door ook dat de directeur er van baalt dat de prijs van een scc per wedstrijd hierdoor stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
bazzemans schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:36:
[...]

In dit bericht geeft de directeur juist aan dat per saldo dit de club inkomsten kost. Waarom zou de club dan de prijs van een scc verlagen? Dan heb je nóg minder inkomsten. Ook al klinkt die redenatie heel logisch, dat is toch niet zo.

Bovendien lees ik tussen de regels door ook dat de directeur er van baalt dat de prijs van een scc per wedstrijd hierdoor stijgt.
Mijn niet al te serieuze kort-door-de-bocht beredenering: 1 wedstrijd minder voor het publiek, 1 wedstrijd minder aan kosten. Ging er mij meer om dat dit niet het moment is voor een club om zoiets uit te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Maarten_E schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Mijn niet al te serieuze kort-door-de-bocht beredenering: 1 wedstrijd minder voor het publiek, 1 wedstrijd minder aan kosten. Ging er mij meer om dat dit niet het moment is voor een club om zoiets uit te spreken.
Dat dit een buitengewoon beroerd moment is voor deze uitspraken, helemaal mee eens :Y)
Pagina: 1 ... 47 ... 54 Laatste