Even los van de persoon Van de Kuit en de voorspelbaarheid van zijn actie zijn vaste inkomsten te garanderen, ben ik wel benieuwd hoe zijn plan inhoudelijk werkt. Ik citeer even uit
VoetbalPrimeur, want Voetbalzone opent niet:
'De oplossing komt er in de kern op neer dat de aandeelhouderssituatie van vóór 24 januari 2025 wordt hersteld. Dit betekent het opnieuw oprichten van een stichting, met een onafhankelijk bestuur, die de aandelen Vitesse gaat beheren en toeziet op een ordentelijk proces van verkoop van de aandelen aan een nieuwe eigenaar. Dit betekent dat de huidige aandeelhouders bereid zullen moeten zijn hun aandelen aan deze nieuwe stichting in beheer over te dragen', legt Van de Kuit uit. Haast is er wel, want het moet geregeld zijn voor het beroep dient.
De licentiecommissie [LC] was vorig jaar al voorstander van de komst van een stichting als oplossing voor het verbreken van de Russische banden. 'De beroepscommissie zal rekening houden met de actuele situatie die geldt op het moment dat het beroep dient en verwacht mag worden dat herstel naar de vorige aandeelhouderssituatie als positief zal worden aangemerkt', aldus Van de Kuit, geciteerd door De Telegraaf.
Even beginnende met de tweede alinea. Het klinkt best aannemelijk dat de situatie herstellen naar hoe het was en in lijn met hoe de LC eerder al van aan heeft gegeven er voorstander van te zijn, helpend kan zijn voor de zaak bij de beroepscommissie. Of dat voldoende is in het geheel, dat weet op dit moment niemand.
Dan het plan. Op zich begrijp ik de optie van een meer neutrale rol van de stichting. Ik vraag mij echter af hoe het overdragen van de aandelen aan de stichting eruit moet zien. Nadat Ojf de schuld had kwijtgescholden (!) en de aandelen wilde overdragen naar een nieuwe eigenaar, was er momentum om dat te doen. Als ik het goed begrijp zijn toen de aandelen overgegaan naar de 'Vitesse voor Altijd' en nam Oyf daarbij zijn verlies (155 miljoen in totaal kwijt). Dáárna is geprobeerd de aandelen over te laten nemen door Parry en Franke, waarvoor de toestemming van de LC nooit is gekomen. In die periode zijn er nieuwe schulden gemaakt door Vitesse, bij Parry. Door de overdracht van de aandelen aan de Big Five, is de schuld omgezet naar aandelenkapitaal. Ik neem aan dat dit aandelenkapitaal daardoor een waarde heeft gelijk aan de hoogte van de weggepoetste schuld bij Parry. De investeerders willen immers dat bedrag terug (grotendeels). De sterkhouders hebben de 24,9% van de aandelen van Murphy al overgenomen. De financiële details zijn niet bekendgemaakt. Over de overname van de overige 75% is door de sterkhouders ook overeenstemming bereikt met de aandeelhouders (restant big five), onder de voorwaarde dat de licentie van Vitesse niet wordt ingetrokken.
Wat is dan precies de rol van de stichting? De huidige aandeelhouders moeten dan de aandelen overdragen aan de stichting; 24,9% door de sterkhouders en 75% door restant big five. Onder welke voorwaarden dan? Dat de licentie niet wordt ingetrokken (kunnen ze die toezegging doen?) en de big five pas betaald krijgen als de sterkhouders de goedkeuring krijgen voor overname van de club . Daarna de aandelen wel overgedragen worden aan de sterkhouders?
Wat is dan precies de winst ten opzichte van de huidige situatie? Een 'neutrale' stichting die in de tussentijd (onder voorwaarden) enig aandeelhouder is en geen banden meer met eigenaren die (nog) niet zijn goedgekeurd; zowel Big five als de sterkhouders niet. Conform de licentieregels, kunnen de aandelen zonder toestemming vooraf al door de sterkhouders over worden genomen (mits geen van de partijen een groter belang dan 25% heeft). En dan kan áchteraf worden aangetoond dat het in de haak is (waartoe kennelijk nog altijd twijfel is bij de LC gezien het doorzetten van het intrekken van de licentie). Dus het enige wat die stichting dan doet is tijd kopen, zodat de sterkhouders als nog de boel op orde kunnen krijgen? Vorig jaar kreeg Vitesse ook extra tijd, om de zaakjes met Franke (zag er ook zo goed uit) rond te krijgen. Waarom zou de KNVB deze stap nog willen zetten?
Veel vragen.