Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voetbal] Randzaken

Pagina: 1 ... 22 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11 12:13
Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Daar gaat het echt over grenzen die we met z'n allen als gemiddeld wel als grenzen zien.
Inderdaad!
Volgens mij is die grens ook helemaal niet moeilijk of vaag trouwens, dus als dan mannen gaan posten 'we moeten wat eelt kweken' of 'je mag tegenwoordig niet meer naar vrouwen fluiten', dan denk ik echt, huh?

Als je het moeilijk vindt om de grens te bepalen in je gedrag zou ik dat vooral bij jezelf zoeken en niet gelijk bij de ontvanger of maatschappij. Zo lastig is het echt niet.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 09:44
Ik ben vooral benieuwd wat er precies is gezegd door Overmars. Zonder context is het onmogelijk om er iets van te vinden.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:09:
Ik ben vooral benieuwd wat er precies is gezegd door Overmars. Zonder context is het onmogelijk om er iets van te vinden.
Waarschijnlijk gaan we daar weinig of niets van meekrijgen, maar dat hoeft ook niet eigenlijk. Het belangrijkst is het oordeel van de betrokkenen en als daar geoordeeld wordt dat het over de grens was dan ga ik er vanuit dat het ook zo is. Exacte teksten gaan alleen maar leiden tot discussie over waar de grens exact zou moeten liggen ben ik bang, en daar ga je nooit uit komen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Superkiwi schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Alsof de maatschappij bepaalt waar mijn grenzen liggen. De maatschappij mag er wat van vinden, dat zeker, maar je grenzen bepaal je toch echt zelf.
Het is een bijzonder fenomeen hoe de maatschappelijke acceptatie (of taboesfeer) heen en weer schuift onder invloed van enkele vocale activisten. Maar op het moment is wel heel veel heel gevoelig geworden. De lange tenen blijven maar groeien en een dikke huid is bijna iets om je voor te schamen.

alles kan off-topic

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ondertussen heeft de KNVB ook geen idee hoe het werkt. Niet meegekeken rond het Voice gebeuren?
"Tegen alle slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag willen we zeggen: meld je alsjeblieft, hoe moeilijk het ook is. Het kan anoniem, bij de vertrouwenscontacpersoon van je club, van de KNVB of bij het Centrum Veilige Sport."
Nee KNVB.... Politie. Politie. Politie....

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:02

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

toolkist schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:29:
Ondertussen heeft de KNVB ook geen idee hoe het werkt. Niet meegekeken rond het Voice gebeuren?

[...]

Nee hoor, bij verschillende verenigingen is je vertrouwenspersoon vaak het eerste aanspreekpunt. Zo ook bij onze vereniging. Op het moment dat het groter wordt dan dat, dan stappen zij ism de personen in kwestie naar de politie.

/beentheredonethat

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Politie voor strafzaken. Niet alles wat iemand grensoverschrijdend ervaart is strafbaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wizard
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
Tsjipmanz schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:58:
[...]
In deze context wekt dat toch wat de suggestie dat de berichten van Overmars vrij onschuldig waren en dat vooral aan de interpretatie van de ontvangers dat er een grens werd overschreden.
Het eerste lees ik absoluut niet in zijn berichten. En het 2e tja, dat is nu eenmaal hoe grensoverschrijdend werkt...
SemperFidelis schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:02:
[...]
Inderdaad!
Volgens mij is die grens ook helemaal niet moeilijk of vaag trouwens, dus als dan mannen gaan posten 'we moeten wat eelt kweken' of 'je mag tegenwoordig niet meer naar vrouwen fluiten', dan denk ik echt, huh?

Als je het moeilijk vindt om de grens te bepalen in je gedrag zou ik dat vooral bij jezelf zoeken en niet gelijk bij de ontvanger of maatschappij. Zo lastig is het echt niet.
Begrijp je wel wat grensoverschrijdend gedrag is?
Dat is namelijk 100% de ontvanger die dat bepaalt, daardoor is er ook een gigantisch grijs gebied omdat de gemiddelde mens niet kan gedachtenlezen...

Als jij en een collega exact dezelfde opmerking binnen exact dezelfde context geven aan een 3e, dan kan die 3e jouw (of je collega's) reactie grensoverschrijdend vinden zonder dat van dezelfde opmerking van je collega (of jouw) te vinden.

[...]

Politie kan bijna niets doen tegen grensoverschrijdend gedrag zolang het geen patroon is.
Juist de vertrouwenspersonen etc binnen een organisatie zelf die kunnen veel en veel meer doen dan de politie.

Politie kan echt compleet niets doen met 1 sms'je van een persoon waarvan zij de relatie tot jou moeilijk in beeld hebben.
Tuurlijk als je 50 sms'jes heeft dan kan mogelijk de politie iets doen, maar het 1e bericht is al grensoverschrijdend.

• SemperFidelis
Wizard schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Begrijp je wel wat grensoverschrijdend gedrag is?
Dat is namelijk 100% de ontvanger die dat bepaalt, daardoor is er ook een gigantisch grijs gebied omdat de gemiddelde mens niet kan gedachtenlezen...

Als jij en een collega exact dezelfde opmerking binnen exact dezelfde context geven aan een 3e, dan kan die 3e jouw (of je collega's) reactie grensoverschrijdend vinden zonder dat van dezelfde opmerking van je collega (of jouw) te vinden.
De reactie op grensoverschrijdend gedrag is (gelukkig) niet enkel op basis van wat de ontvanger vindt. Ik kan deze post ook grensoverschrijdend vinden, maar dan lacht iedereen me uit (terecht)

Maar goed dit is ook compleet irrelevant omdat hier helemaal geen sprake van is. Daarom vind ik het zo storend dat dit elke keer terugkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door SemperFidelis op 07-02-2022 14:48 ]

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Vergeet ook niet dat Ajax gewoon respectvol met Overmars omgaat en ze het daarom zo brengen.

Ze handelen goed imo.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

AMARONE|IA schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:50:
Vergeet ook niet dat Ajax gewoon respectvol met Overmars omgaat en ze het daarom zo brengen.

Ze handelen goed imo.
Dat is gewoon gissen. Op basis van de info die we nu hebben is dat wellicht zo, maar wie weet waar het NRC nog mee komt. Mocht Ajax al langere tijd hier weet van hebben gehad en pas tot actie zijn overgegaan omdat er vragen vanuit het NRC zijn gekomen, dan ziet het er allemaal heel anders uit. Dan heeft Ajax pas gehandeld omdat het publiekelijk geaamkt ging worden en ze dus geen andere keuze hadden. Wie weet wat er allemaal in komende dagen voor een bagger naar buiten gaat komen. Meestal zijn de eerste berichten nooit het hele verhaal.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• toolkist
  • Niet online
De Telegraaf kennende weten we over een maandje ofzo precies wat ie allemaal geappt heeft. Die hebben zoveel connecties binnen Ajax die maar al te graag wat lekken...

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 13:56

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Wizard schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:44:
[...]

Het eerste lees ik absoluut niet in zijn berichten.
De tendens is: "Dit kunnen best onschuldige amicale berichten zijn, maar dat weten we niet", dat het "onder een vergrootglas" ligt en dat "ook onschuldige appjes als grensoverschrijdend kunnen geïnterpreteerd worden" en dat "we met zn allen een beetje doorslaan".

Ik vind dat nogal mild, gezien de context. Ik zou zeggen "Overmars moet helemaal geen privéberichten sturen naar vrouwelijke werknemers" in plaats van "We slaan wat door met z'n allen, misschien waren het wel onschuldige amicale berichten. Het is maar net wat de ontvanger ervan maakt". Met dat laatste bagatelliseer je in mijn ogen toch echt de ernst van de zaak. Het gaat niet om één appje. We hebben het over een directeur van een beursgenoteerd bedrijf, die een gezin heeft en jarenlang naar meerdere vrouwelijke werknemers berichten heeft gestuurd die kennelijk "grensoverschrijdend" genoeg waren om na de onthullingen omtrent The Voice toch hier melding van te gaan maken.

Een heksenjacht is niet goed, maar om nou de waarheid maar in het midden te laten en serieus de mogelijkheid te opperen dat het misschien allemaal wel wat meeviel lijkt me ook geen goed idee.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

toolkist schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:01:
De Telegraaf kennende weten we over een maandje ofzo precies wat ie allemaal geappt heeft. Die hebben zoveel connecties binnen Ajax die maar al te graag wat lekken...
Tja, wat het ook is, het zal ernstig genoeg zijn voor Ajax om zo’n succesvolle TD te laten gaan. Dat doe je niet vanwege een paar scheve opmerkingen.

• ephymerous
  • Laatst online: 09:31
SemperFidelis schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:46:
Het is vrij ironisch dat jij vervolgens wel aanstoot neemt aan het feit dat de NS geen mannen en vrouwen meer mag zeggen. Het is ook compleet niet relevant voor dit topic.
Hoezo neem ik daar aanstoot aan? Het zou me jeuken wat de NS wel en niet omroept. Waar het mij om gaat is dat we tegenwoordig om de minste of geringste dingen ons beledigd voelen. Dat vind ik vooral irritant. Trek je daar niet zoveel van aan en ga een gelukkig leven leiden.

En nee dat heeft niet direct wat met de kwestie Overmars te maken. Maar wel met de in mijn ogen logische discussie die daaruit voortvloeit.

XXXVI

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:57
toolkist schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:01:
Dat was vroeger zo, maar de laatste jaren hebben ze weinig ingangen bij Ajax. Dat verklaart ook enigszins de hetze van Driessen tegen Ten Hag.

Overigens begreep ik dat het NRC vrouwelijke medewerkers van Ajax heeft benaderd via Linkedin. Vraag me af of dat via en tip is gegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door JP_Frost op 07-02-2022 15:43 ]

• SemperFidelis
ephymerous schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:27:
[...]

En nee dat heeft niet direct wat met de kwestie Overmars te maken. Maar wel met de in mijn ogen logische discussie die daaruit voortvloeit.
Ik snap met alle wil van de wereld niet hoe je van wanstaltig gedrag van een directeur in een discussie komt tot hoe de NS zijn passagiers begroet.
Ik vind het helemaal fascinerend dat je dat ook nog 'een logische discussie die daaruit voortvloeit' noemt.

Dit gaat allesbehalve over 'je gekwetst voelen om het minste of geringste', bah.

• ephymerous
SemperFidelis schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Ik snap met alle wil van de wereld niet hoe je van wanstaltig gedrag van een directeur in een discussie komt tot hoe de NS zijn passagiers begroet.
Ik vind het helemaal fascinerend dat je dat ook nog 'een logische discussie die daaruit voortvloeit' noemt.

Dit gaat allesbehalve over 'je gekwetst voelen om het minste of geringste', bah.
Lees de posts en je eigen reacties een terug. Jij stelt mij een vraag waar ik antwoord op geef. Vervolgens trek je alles uit het verband. Laten we er over ophouden want dit doet de kwestie Overmars en betrokkenen geen recht.

Welkom in het voetbaltopic trouwens.

XXXVI

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-11 23:02
JP_Frost schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Dat was vroeger zo, maar de laatste jaren hebben ze weinig ingangen bij Ajax. Dat verklaart ook enigszins de hetze van Driessen tegen Ten Hag.

Overigens begreep ik dat het NRC vrouwelijke medewerkers van Ajax heeft benaderd via Linkedin. Vraag me af of dat via en tip is gegaan.
Snap dus niet waarom ze dan medewerkers via LinkedIn gaan benaderen. Prima dat je wilt weten wie er bij Ajax werken, maar dan stuur je toch niet via LinkedIn een bericht? Zullen genoeg profielen online staan waar een emailadres of telefoonnummer staat. Dan neem je toch via de mail of telefoon contact op? Als je eenmaal weet hoe de mailadressen van Ajax opgebouwd zijn (voornaam.achter@internal.ajax.com oid) dan kan je gewoon mails versturen. LinkedIn houdt al een hoop berichten tegen van mensen die niet in je vriendenkring zitten en over komen als een spam/gesponsord/sjabloon bericht dus vandaar dat ik het niet snap.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 13:23

Stimulate14

⭐⭐⭐

https://www.parool.nl/spo...rer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

Wat een eikel, hij stuurde inderdaad zijn penis.

[ Voor 43% gewijzigd door Stimulate14 op 07-02-2022 16:55 ]

• Outerspace

Outerspace

Modbreak:Als jullie alles over grensoverschrijdend gedrag en wat daarbij hoort willen bespreken, dan hebben we in AWM daar een prima topic voor. Houdt het hier aub bij het voetbal en de eventuele consequenties. Aannames/zoektochten naar mogelijke oorzaken e.d. is echt een brug te ver

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• ephymerous
Het statement van Overmars dat hij niet besefte dat dit grensoverschrijdend is, is wel opmerkelijk. Zeker in zijn rol. Idioot.

XXXVI

• Gonadan

Gonadan

Als dit daadwerkelijk klopt, het blijft het Parool, dan is dat zeer kwalijk inderdaad. Zijn opmerkingen over het niet beseffen zou ik dan niet kunnen plaatsen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JP_Frost
Er zou een affaire zijn geweest met een medewerkster, wellicht dat dat de context geeft waarom hij dat soort foto's stuurde. Misschien dat het voor de dame in kwestie genoeg was en dat Overmars toch door is gegaan met contact zoeken en ongepaste foto's te sturen.

Hoe dan ook, dit verhaal kent alleen maar verliezers. Tenzij je voor Feyenoord of PSV bent.

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 13:56

Qu3st

JP_Frost schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:12:

Hoe dan ook, dit verhaal kent alleen maar verliezers. Tenzij je voor Feyenoord of PSV bent.
Hoezo? Ze staan nog steeds 2e en 3e. >:)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:08:
Als dit daadwerkelijk klopt, het blijft het Parool, dan is dat zeer kwalijk inderdaad. Zijn opmerkingen over het niet beseffen zou ik dan niet kunnen plaatsen.
Dit is inderdaad geen schemergebied, hoe denkt hij daarmee weg te komen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Gonadan

Gonadan

JP_Frost schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:12:
Er zou een affaire zijn geweest met een medewerkster, wellicht dat dat de context geeft waarom hij dat soort foto's stuurde. Misschien dat het voor de dame in kwestie genoeg was en dat Overmars toch door is gegaan met contact zoeken en ongepaste foto's te sturen.

Of bij de krant werkt. Parool probeert nu klikjes van NRC te jatten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:49
Blijft me verbazen hoe succesvolle mensen hun levenslang opgebouwde carrière in 1 klap kapot kunnen maken doordat ze hun seksualiteit onvoldoende onder controle hebben.

Van legende naar paria in een dag. Ik vind het knap.

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:09
Ik blijf het eng vinden hoe het tegenwoordig gaat als iemand beschuldigd word van grensoverschrijdend gedrag zonder feiten te weten. Iemand word aan de schandpaal genageld zonder ook maar enige vorm van onderzoek of rechter die er aan te pas komt. Begrijp me niet verkeerd, als het zo erg is als in het Parool staat dan moet Marc gestraft hard gestraft worden (misschien nog wel meer dan ontslag). Het blijven tot nu toe alleen maar geruchten en Ajax lijkt goed gehandeld te hebben. Alleen het punt wat grensoverschrijdend is, is en blijft moeilijk om te bepalen helemaal als de context niet bekent is. Ondertussen is Marc aan de schandpaal genageld zonder enig vorm van proces of bewijs behalve dat het binnen de RVC blijkbaar genoeg was om hem te laten gaan. Carriere kapot, staat voor altijd bekent als viespeuk e.t.c.
Tegenwoordig als man ben je bijna je leven niet meer zeker als je iets zegt / stuurd naar een vrouw, zelfs de deur openhouden kan al als grensoverschrijdend of seksistisch gezien worden.... rare tijd leven we.

• Stoffa
Tripwire999 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:39:
Ik blijf het eng vinden hoe het tegenwoordig gaat als iemand beschuldigd word van grensoverschrijdend gedrag zonder feiten te weten. Iemand word aan de schandpaal genageld zonder ook maar enige vorm van onderzoek of rechter die er aan te pas komt. Begrijp me niet verkeerd, als het zo erg is als in het Parool staat dan moet Marc gestraft hard gestraft worden (misschien nog wel meer dan ontslag). Het blijven tot nu toe alleen maar geruchten en Ajax lijkt goed gehandeld te hebben. Alleen het punt wat grensoverschrijdend is, is en blijft moeilijk om te bepalen helemaal als de context niet bekent is. Ondertussen is Marc aan de schandpaal genageld zonder enig vorm van proces of bewijs behalve dat het binnen de RVC blijkbaar genoeg was om hem te laten gaan. Carriere kapot, staat voor altijd bekent als viespeuk e.t.c.
Tegenwoordig als man ben je bijna je leven niet meer zeker als je iets zegt / stuurd naar een vrouw, zelfs de deur openhouden kan al als grensoverschrijdend of seksistisch gezien worden.... rare tijd leven we.
Ajax zou hem er nooit uitgooien als hij niet (veels) te ver was gegaan hoor.

• Qu3st

Qu3st

Tripwire999 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:39:
Hij vindt zelf van wel dat de grens is overschreden, de club vindt van wel EN DE ONTVANGERS VINDEN VAN WEL. Meer hoef je niet te weten.

• Tripwire999
Qu3st schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Hij vindt zelf van wel dat de grens is overschreden, de club vindt van wel EN DE ONTVANGERS VINDEN VAN WEL. Meer hoef je niet te weten.
Ah ja das makkelijk inderdaad :) als jij dus een bericht stuurt naar iemand en die vind dat dat grens overschrijdend is, dan is dat genoeg om je op social media aan de schandpaal te nagelen als viespeuk? Met als gevolg dat je altijd bekent staat als viespeuk en daar waarschijnlijk nooit meer vanaf komt? Waarschijnlijk zal je baas dat ook niet leuk vinden dus misschien verlies je wel je baan daardoor. Hele leven kapot omdat iemand vind dat iets grensoverschrijdend is, vervolgens oordeeld iedereen op social media...

[ Voor 16% gewijzigd door Tripwire999 op 07-02-2022 17:45 ]

• Tripwire999
Stoffa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:41:
[...]

Ajax zou hem er nooit uitgooien als hij niet (veels) te ver was gegaan hoor.
Dat vraag ik me dus in de huidige tijd. Je hoeft maar iets verkeerds te zeggen en je word "gecanceled" gebeurt helaas veel te vaak.

• Qu3st

Qu3st

Tripwire999 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Ah ja das makkelijk inderdaad :) als jij dus een bericht stuurt naar iemand en die vind dat dat grens overschrijdend is, dan is dat genoeg om je op social media aan de schandpaal te nagelen als viespeuk? Met als gevolg dat je altijd bekent staat als viespeuk en daar waarschijnlijk nooit meer vanaf komt?
Er is gewoon intern onderzoek gedaan hoor, met een externe expert erbij, dit is niet zomaar gebeurd. Dus niet gelijk janken op de cancel culture.

• Stoffa
@Tripwire999 Ik snap niet helemaal waar jij hier nu precies voor gaat staan:

- Overmars zelf geeft aan te ver te zijn gegaan.
- De club geeft aan dat hij te ver is gegaan.
- De ontvangers vinden klaarblijkelijk ook dat hij te ver is gegaan.
- Als bonus heeft het Parool al bericht dat het om dickpics ging.

Maar jij betwijfelt of hij te ver is gegaan. Okay then.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoffa op 07-02-2022 19:24 ]

• Tripwire999
Stoffa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:46:
@Tripwire999 Ik snap niet helemaal waar jij hier nu precies voor gaat staan:

- Overmars zelf geeft toe te ver te zijn gegaan.
- De club geeft aan dat hij te ver is gegaan.
- De ontvangers vinden klaarblijkelijk ook dat hij te ver is gegaan.
- Als bonus heeft de Parool al bericht dat het om dickpicks ging.

Maar jij betwijfelt of hij te ver is gegaan. Okay then.
Het gaat mij niet zozeer om Overmars maar om hoe het tegwoordig gaat in de huidige maatschappij. Blijkbaar kan je niks meer zeggen als man tegen een vrouw (of andersom) zonder bang te moeten zijn dat iemand dat grensoverschrijdend vind. Op het moment dat iemand het grensoverschrijdend vind dan ben je je leven niet meer zeker bijna omdat je op social media kapot gemaakt word door alles en iedereen. Probeer en dan maar eens vanaf te komen. Nogmaals als Marc echt te ver gegaan is dan hoop ik dat ie keihard gestraft word en er ook een strafrechtelijk onderzoek komt. Maar tot nu weten we alleen dat ie volgens de club te ver gegaan is, hij was zich er zelf niet eens van bewust.
Plus die bonus die je aanhaald is een gerucht wat je nu al aanneemt dat het waar is (waar dus precies het probleem zit)

• Stoffa
Het gaat in dit topic over Overmars. Althans, het gaat hier over voetbal randzaken. Het gaat hier in ieder geval niet over de algehele seksuele maatschappelijke moraal en of er al dan niet een cancelcultuur is.

Los daarvan vind ik het ongepast dat jij berichtgeving inzake deze kwestie in twijfel trekken blijkbaar belangrijker vindt dan meeleven met de slachtoffers.

[ Voor 82% gewijzigd door Stoffa op 07-02-2022 17:55 ]

• Tripwire999
Stoffa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:52:
Het gaat in dit topic over Overmars.
Maar indirect ook over de huidige maatschappij want blijkbaar is dit een veelvoorkomend probleem helaas

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Tripwire999 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Het gaat mij niet zozeer om Overmars maar om hoe het tegwoordig gaat in de huidige maatschappij. Blijkbaar kan je niks meer zeggen als man tegen een vrouw (of andersom) zonder bang te moeten zijn dat iemand dat grensoverschrijdend vind. Op het moment dat iemand het grensoverschrijdend vind dan ben je je leven niet meer zeker bijna omdat je op social media kapot gemaakt word door alles en iedereen. Probeer en dan maar eens vanaf te komen. Nogmaals als Marc echt te ver gegaan is dan hoop ik dat ie keihard gestraft word en er ook een strafrechtelijk onderzoek komt. Maar tot nu weten we alleen dat ie volgens de club te ver gegaan is, hij was zich er zelf niet eens van bewust.
Plus die bonus die je aanhaald is een gerucht wat je nu al aanneemt dat het waar is (waar dus precies het probleem zit)
Lees het statement en de verklaring van Overmars zelf nog eens:
Overmars: "Ik schaam me kapot. Vorige week werd ik geconfronteerd met meldingen over mijn gedrag. En hoe dit op anderen is overgekomen. Helaas realiseerde ik me niet goed dat ik hiermee grenzen heb overschreden, maar dat werd me deze dagen wel duidelijk. Daardoor voelde ik opeens een enorme druk."

"Ik bied mijn excuses aan. Zeker voor iemand in mijn positie is dit gedrag niet goed te praten, dat zie ik inmiddels ook in. Maar te laat. Ik zie geen andere optie dan te stoppen bij Ajax. Dit heeft ook grote impact op mijn privésituatie. Daarom verzoek ik iedereen mij en mijn gezin met rust te laten."
Overmars stelt niet ter discussie dat hij kapot gemaakt wordt, maar ziet in dat hij grenzen heeft overschreden.
Als het niet waar zou zijn vecht je die aantijgingen aan en stap je niet uit eigen initiatief op.

Als het een affaire met een vrouwelijke collega blijkt te zijn die er mee wel stoppen maar Overmars blijft 'stalkerig' door gaan, dan zou dat wel kunnen kloppen met de verklaring dat hij dat zelf niet zo realiseerde.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:35
dat kan die dan maar 1 keer doen

• Gonadan

Gonadan

Stoffa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:39:
Blijft me verbazen hoe succesvolle mensen hun levenslang opgebouwde carrière in 1 klap kapot kunnen maken doordat ze hun seksualiteit onvoldoende onder controle hebben.

Van legende naar paria in een dag. Ik vind het knap.
Nou ja een eng mannetje was het al wel, alleen een erg fijne TD een vroeger goed in foebele. Dat maakt een hoop goed. ;)

Ik herinner mij een tv programma waar Linda de Mol suggestief zat te doen over het hebben van een grote bij kleine mannen in zijn begintijd. Dat was toen grappig bedoeld maar krijgt nu een heel andere context. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maarten_E
  • Laatst online: 16:06
Blijf het sowieso maar een algeheel vreemd concept vinden.

"Ik wil laten merken aan een ander dat ik haar/hem leuk vind, ik stuur een foto van mijn geslachtsdeel zodat degene daadwerkelijk kan zien dat hij/zij mij opgewonden maakt." Stel je voor dat je in de jaren '80/'90 een Polaroid stuurde naar je penvriend in een envelop. Zal vast gebeurd zijn, maar kan het mij moeilijk inbeelden.

Zegt dat niet gewoon dat je inspiratieloos met woorden bent?

Zeer kwalijk gedrag, zeker in zijn (mogelijke) machtspositie als financiëel directeur en leidinggevende. Goed dat er wordt opgetreden en ingegrepen vanuit clubleiding.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Oke, dus hij stelt "Helaas realiseerde ik me niet goed dat ik hiermee grenzen heb overschreden". En dan stuur je gewoon foto's van je leuter. :')

Hebben dit soort figuren nooit de kleuterschool afgemaakt of zo?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:01:
dat kan die dan maar 1 keer doen
offtopic:
I see what you did there... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
bwerg schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:24:
Oke, dus hij stelt "Helaas realiseerde ik me niet goed dat ik hiermee grenzen heb overschreden". En dan stuur je gewoon foto's van je leuter. :')

Ik neem aan dat je zo'n foto niet uit het niets naar je vrouwelijke collega stuurt. >:)
Als het inderdaad een affaire was, stuurde mevrouw misschien ook wel de nodige appjes en foto's.
Dat zij vervolgens aangeeft er mee te willen stoppen maar Overmars 'stalkerig' foto's blijft sturen kan dan wel verkeerd vallen.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:23
dutchgio schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:15:
[...]

[...]

Overmars stelt niet ter discussie dat hij kapot gemaakt wordt, maar ziet in dat hij grenzen heeft overschreden.
Als het niet waar zou zijn vecht je die aantijgingen aan en stap je niet uit eigen initiatief op.

Als het een affaire met een vrouwelijke collega blijkt te zijn die er mee wel stoppen maar Overmars blijft 'stalkerig' door gaan, dan zou dat wel kunnen kloppen met de verklaring dat hij dat zelf niet zo realiseerde.
Volgens de eerste berichten ging het om meerdere vrouwen, hoewel het Parool maar één medewerkster opvoert die dickpics gehad zou hebben. Maar het lijkt me evident dat die "Ik wist het niet" reactie meer voor de bühne is.

Vraag me af wie de opvolger zou moeten worden, ik kan even geen naam bedenken. Wat je vooral gaat missen is zijn knappe verkopen.

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:20

Hupske

AFCA

Context.

Ik heb vroeger ook een leuk vriendinnetje gehad waarbij we elkaar wel eens trakteerde op een foto. Iedereen zijn fetisj zullen we maar zeggen.
Dus je leuter sturen hoeft niet fout te zijn. Het wordt pas fout als de andere er niet op zit te wachten, doordat je de directeur bent, ze je niet ziet zitten, je al een gezin hebt, leeftijds verschil in zit etc etc. Dat zijn toch wel de vlaggetjes waarvan je weet dat je zoiets niet moet doen.
Tenslotte zit ik zelf ook niet te wachten op een foto van mijn buurvrouw zonder kleren. Al zal ik dat bij een buurvrouw 2 deuren verderop dat alweer wat minder erg vinden :+

In ieder geval zal Overmars meerdere vlaggetjes gemist hebben en dat maakt het erg vervelend voor de vrouwen. Toch knap van ze dat ze uiteindelijk de kracht hebben gevonden om het kenbaar te maken.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• PWM
  • Niet online

PWM

De dickpics zijn gestuurd naar een vrouw met wie hij een affaire had. Wellicht stuurde hij ze met wederzijds goedkeuren tijdens de relatie.

Maar de relatie stopt en je 6 maanden dat soort dingen nog steeds stuurt, wordt het niet zo gewaardeerd. Blijkbaar was het lastig te begrijpen dat het eerst wel mocht en toen opeens niet meer.

Het vervelende is dat hij helaas niet uniek is.

Raar fenomeen. Mijn vrouw ik en zijn goed met elkaar. Ik ben nu op reis. Als ik haar nu een dickpic stuur zegt ze ook: WTF doe jij nou :p Maar goed, sommige zaken zijn niet te begrijpen.

Overigens op mijn kamer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBAB8vVqRgrTWV0ZfW8Wcn3-hKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nui0Cyqwvl7ApEeb5ttAsH60.jpg?f=fotoalbum_large

Het Nederlands elftal, met Marc, zat hier EK 2006 :p

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:58

gws24

Thinking is hard!

PWM schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:46:
[...]

De dickpics zijn gestuurd naar een vrouw met wie hij een affaire had.
Waar haal je dit vandaan over de affaire? Ben het namelijk nog nergens tegengekomen behalve een suggestie hier in het topic.

[ Voor 2% gewijzigd door gws24 op 07-02-2022 21:57 . Reden: verduidelijking ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:07
*knip*
Dit voegt niks toe en het is hier geen HK.

[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2022 21:17 ]

• Maarten_E
  • Laatst online: 16:06
*knip*
Idem met hierboven.

[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2022 21:17 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Wizard
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02-2022
Qu3st schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:41:
[...]

De volgorde bij dit soort dingen is meestal meer :
- De ontvangers vinden van wel.
- De club is bang voor de negatieve PR en gaat aan de veilige kant zitten bij de minste twijfel. Zeker zo vlak na The Voice wil je als club gewoon gegarandeerd aan de goede kant zitten, er mag geen 0,000001% twijfel zijn.
- De persoon zelf kan kiezen tussen in protest gaan (wat op zichzelf al twijfelachtig is, want ook al win je dan bijv formeel, toch blijf je altijd die verdenking houden vanuit je personeel) en helemaal publiekelijk kapot gemaakt worden zonder enige compensatie of met de club meepraten en bijv een ontslag-regeling krijgen in de vorm van geld/werk op een andere plek etc.

Waardoor je bij lange na niet genoeg hebt aan wat jij zegt te moeten weten.

Kijk, tot nu toe zijn de lekken (in NL) alleen uit journalistiek betrouwbare hoek gekomen en ook direct in massa waardoor de kans op onwaarheid heel klein is, echter heeft de club/organisatie bijna geen keuze in hoe te handelen (moet je je eens indenken wat een PR-nachtmerrie je krijgt als je achter Overmars gaat staan met 0,000001% twijfel en het blijkt toch waar te zijn, dan is je hele organisatie besmet want je steunde de overtreder).
En als bekend persoon heb je ook bijna geen keuze hoe te handelen (kijk maar naar Ali B die het zegt te ontkennen) je kan een formeel gelijk krijgen, maar je leven ligt in puin als je onschuldig bent. Als je zelf het boetekleed aantrekt en aftreed dan kan je er nog iets uithalen qua deal.

Tegen een trial by media kan je jezelf als bekend persoon simpelweg niet verzetten, dat verlies je altijd.

Het is vooralsnog te hopen dat enkel de serieuze media dit soort dingen naar buiten gaat brengen na gedegen onderzoek, maar je krijgt echt een probleem als een telegraaf / prive / weekend dit soort verhalen ook naar buiten gaan brengen van een boze ex-vriendin.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:56
Ik vind Dick pics wel een beetje vreemd, wat zou Overmars daar nou aan vinden? Maar hier hoef je toch niet voor ontslagen te worden?

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/Z9JnaWUN10SsD-Xt4QI5A89kJzA/diocontent/112789566/_crop/0/86/1580/893/_fitwidth/763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• PWM
  • Niet online

PWM

Het NRC heeft net zijn stuk geplaatst over de affaire en cultuur. Lijkt toch wel wat meer mis te zijn:

https://www.nrc.nl/nieuws...lmaar-dwingender-a4084706

• PWM
  • Niet online

PWM

gws24 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Waar haal je dit vandaan over de affaire? Ben het namelijk nog nergens tegengekomen behalve een suggestie hier in het topic.
Goeie vraag. Stond stukje op Parool maar kan dat niet meer vinden.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:12
PWM schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:34:
Het NRC heeft net zijn stuk geplaatst over de affaire en cultuur. Lijkt toch wel wat meer mis te zijn:

Ziet er voor de organisatie niet goed uit zo :
Uit de gesprekken rijst een beeld op van een cultuur waarin seksueel wangedrag kan gedijen. Er bestaat geen open sfeer om dit machtsmisbruik bespreekbaar te maken. Ondergeschikten houden zich stil. De enkeling die het hogerop zocht, vond geen gehoor. Signalen werden niet opgepakt. Het blijft steken in geruchtenvorming en het in beperkte kring delen van persoonlijke ervaringen.

De omgeving wordt door vrouwelijke medewerkers gekenschetst als een „haantjescultuur” en een „apenrots”. Over vrouwen worden stereotype grapjes gemaakt en ondergeschikte vrouwen worden veelvuldig op hun uiterlijk aangesproken. Degenen die een grens overgaan, worden niet gecorrigeerd. Tijdens een borrel zag een vrouw hoe een vrouwelijke collega stiekem gefotografeerd werd door een mannelijke collega, waarna het resultaat in groepsverband werd becommentarieerd.

WoT stats

• Qu3st

Qu3st

ElPaco schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Ziet er voor de organisatie niet goed uit zo :

[...]
Maar het wordt nu juist wel bespreekbaar gemaakt, wat moet de organisatie nou nog meer doen dan de mensen die de macht misbruiken er uit te schoppen? Dat het KAN gedijen is fout, maar ik krijg wel het idee dat ze vanuit Ajax hier echt aan willen werken. Goed dat het naar boven komt sowieso, want de rotte plekken moeten eruit.
Klachten bespreekbaar maken
Uit het laatste jaarverslag van Ajax blijkt dat 26 procent van de 408 voltijdswerknemers vrouw is. Algemeen directeur Van der Sar toont zich volgens ingewijden voorstander van meer vrouwen in managementposities. Diezelfde Van der Sar stuurde recentelijk een mail naar alle werknemers. Het was vijf dagen na de reportage over seksueel wangedrag en machtsmisbruik bij talentenjacht The Voice of Holland van online programma BOOS op 20 januari. Hij schreef „hernieuwde aandacht” te gaan geven aan dit onderwerp. „We zullen ons daarbij laten bijstaan door een gespecialiseerde externe partij om te zorgen dat we hier onafhankelijk en deskundig advies bij krijgen.”

In de mail zegt Van der Sar wat medewerkers kunnen ondernemen om klachten bespreekbaar te maken en wijst op de klachtenregeling en de klokkenluidersregeling. Hij schrijft dat Ajax er „alles al aan doet en zal doen” om melders te ondersteunen. Hij noemt de namen van een externe vertrouwenspersoon en de twee ‘vertrouwenscontactpersonen’ van de club.

„Dit is een gevoelig onderwerp maar ik wil het zeker niet uit de weg gaan”, sluit Van der Sar de interne mail af. „Zodra het advies is afgerond, kom ik met een update bij jullie terug.”

Twaalf dagen later stuurt Ajax het persbericht dat Marc Overmars per direct vertrekt.

[ Voor 62% gewijzigd door Qu3st op 08-02-2022 00:39 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

Lordy79

Vastberaden

Even kijken...
Als er een affaire was tussen twee mensen dan is het anno 2022 niet onmogelijk dat er intieme foto's worden uitgewisseld.
Als een van die twee mensen dan aangeeft dat de affaire stopt en de ander besluit nog eenmaal een intieme foto te sturen denk ik dat het zou moeten volstaan om aan te geven dat je hier niet (meer) van gediend bent.
Als de ene persoon dan toch nog doorgaat dan vind ik dat er wel een grens is overschreden.

Maar misschien is het sowieso als grensoverschrijdend als een directeur een affaire begint met een andere medewerker ivm de machtsverhouding tussen directeur en medewerker.

En ik vind het persoonlijk al grensoverschrijdend als je als getrouwd persoon een affaire begint met iemand tenzij je partner hier van afweet en mee instemt. Met dit laatste zullen velen het niet eens zijn, wat prima is.

Concluderend weten we dus te weinig maar gaat het ons ook niet aan. Dit is een zaak tussen Ajax, de heer overmars en de ontvanger van de foto's. Wat mij stoort is dat we hier allemaal weer iets van moeten vinden. De enige les die we moeten trekken is dat we als werkgevers ervoor moeten zorgen dat mensen aan de bel kunnen trekken bij vertrouwenspersonen en als werknemers dat we ons melden bij die vertrouwenspersonen of -als het om zedendelicten gaat zoals verkrachting- bij de politie.
Verder is er inderdaad een mooi AWM topic over de voice.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Han
  • Niet online

Han

PWM schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:34:

Het valt mij tot nu toe nog enigzins mee als ik eerlijk ben. Hoe fout het ook allemaal is, het meest schrijnende kwam van Overmars en die heeft terecht zijn biezen gepakt. Wat bezielt zo'n man in godsnaam? Voor de rest lees ik zaken die helaas maar waar vaker voorkomen, maar ik lees nog geen zaken a la 'The Voice' voorbij komen, wat ik wel had verwacht naar aanleiding van gisteren. Absoluut fout maar het overstijgt mijn verwachtingen niet. Ik vermoed dat je dit plaatje over veel voetbalclubs kunt leggen en dat er in de komende dagen wel meer gevallen binnen de BVO's naar voren zullen komen. Wat dat betreft ligt het in mijn lijn van verwachtingen dat BVO's inderdaad 'haantjescultuur” en 'apenrotsen' bevatten, helemaal wanneer er oud voetballers hoge posities hebben binnen die BVO's. Gevoelsmatig zullen die BVO's tientallen jaren achterlopen op het reguliere bedrijfsleven.

Ik ben heel benieuwd naar de korte termijn gevolgen voor Ajax en dan met name qua sponsoring. Het zou zo maar eens kunnen betekenen dat een sponsor als Ziggo zich gaat terugtrekken, dat zou financieel en commercieel heel pijnlijk zijn. En dat allemaal omdat een directeur blijkbaar niet genoeg heeft aan een miss Nederland die thuis op de bank op hem wacht. Wat geld en macht allemaal wel niet met je doet, ziekelijk.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Han
  • Niet online

Han

n.b. ik verwacht dat vd Sar ergens in de aankomende weken ook zal vertrekken. Als je de verhalen leest dan is dit niet iets van de laatste maanden maar speelde dit al jaren met 'geilneef' Overmars. De kans dat vd Sar dit heeft geweten acht ik zeer hoog, net als het scenario dat vd Sar Overmars de hand boven het hoofd heeft gehouden. De positie van vd Sar zal zomaar eens onhoudbaar kunnen worden. Dan ga je als Ajax van een stabiele situatie in één klap naar een ontwrichte organisatie, grote kans dat ten Hag ook z'n eigen plan gaat trekken aan het einde van het seizoen en dat deze drie-eenheid vanaf volgens seizoen in hget buitenland aan de slag gaat, zodra het ergste is overgewaaid. Kortom, Ajax mag in de aankomende maanden op zoek naar en een nieuwe technische directeur, een algemeen directeur en een trainer voor komend seizoen. Het kan verkeren zeg maar...

• toolkist
  • Niet online
Han schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 06:59:
Ik vermoed dat je dit plaatje over veel voetbalclubs kunt leggen en dat er in de komende dagen wel meer gevallen binnen de BVO's naar voren zullen komen.
Ik ben ervan overtuigd dat Heleen Hendriks er wel een boek vol over zal kunnen schrijven als ze besluit te stoppen met de voetbalprogramma's (kan nu "natuurlijk" nog niet, dan wil niemand meer een interview geven).

• Outerspace

Outerspace

Han schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:44:
n.b. ik verwacht dat vd Sar ergens in de aankomende weken ook zal vertrekken. Als je de verhalen leest dan is dit niet iets van de laatste maanden maar speelde dit al jaren met 'geilneef' Overmars. De kans dat vd Sar dit heeft geweten acht ik zeer hoog, net als het scenario dat vd Sar Overmars de hand boven het hoofd heeft gehouden. De positie van vd Sar zal zomaar eens onhoudbaar kunnen worden. Dan ga je als Ajax van een stabiele situatie in één klap naar een ontwrichte organisatie, grote kans dat ten Hag ook z'n eigen plan gaat trekken aan het einde van het seizoen en dat deze drie-eenheid vanaf volgens seizoen in hget buitenland aan de slag gaat, zodra het ergste is overgewaaid. Kortom, Ajax mag in de aankomende maanden op zoek naar en een nieuwe technische directeur, een algemeen directeur en een trainer voor komend seizoen. Het kan verkeren zeg maar...
Dit lijkt mij nogal wat voorbarig, net zoals dat John de Mol sr. stopt bij Talpa. Wat je plaatst lijkt een hele grote aanname, laten we de komende weken even afwachten. Ik heb de verwachting dat vd Sar juist niet opstapt.
ph4ge schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:35:
Ik vind Dick pics wel een beetje vreemd, wat zou Overmars daar nou aan vinden? Maar hier hoef je toch niet voor ontslagen te worden?

[Afbeelding]
Ondanks dat ik er wel om kan gniffelen, is het hier nog steeds geen HK. Laat het dan ook niet uitnodigend werken om allerlei 'dickpics' te plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door Outerspace op 08-02-2022 09:27 ]

• JP_Frost
Dat er binnen voetbalclubs een macho cultuur heerst verbaast denk ik niemand. Dat mannen daar misbruik van maken is zeker niet goed, maar ook niet verbazingwekkend.

Auke Kok (journalist die een jaar lang bij Ajax heeft meegelopen), zegt dat er 4,5 jaar geleden al vertrouwenspersonen zijn aangewezen en dat de vrouwelijke medewerkers die hij heeft gesproken geen idee hadden van grensoverschrijdend gedrag. Hoe objectief hij is kan ik niet zeggen, maar het is duidelijk dat het verhaal twee kanten heeft.

Hoe dan ook is Overmars te ver gegaan en is het terecht dat hij niet meer bij Ajax werkzaam is. Echter lijkt het niet zo te zijn dat het één geile mannenbende was binnen de club, en dat Ajax als werkgever de juiste protocollen in het werk heeft gesteld voor werknemers om hun verhaal te doen en wangedrag aan te kaarten.

Ben benieuwd of er meer clubs onder de loep komen te liggen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:39:
Auke Kok (journalist die een jaar lang bij Ajax heeft meegelopen), zegt dat er 4,5 jaar geleden al vertrouwenspersonen zijn aangewezen en dat de vrouwelijk medewerkers die hij heeft gesproken geen idee hadden van grensoverschrijdend gedrag. Hoe objectief hij is kan ik niet zeggen, maar het is duidelijk dat het verhaal twee kanten heeft
Is het dat ze geen idee hadden dat grensoverschrijdend gedrag plaatsvond of wat er onder de noemen van grensoverschrijdend gedrag valt?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Ik ben ervan overtuigd dat Heleen Hendriks er wel een boek vol over zal kunnen schrijven als ze besluit te stoppen met de voetbalprogramma's (kan nu "natuurlijk" nog niet, dan wil niemand meer een interview geven).
Die ontvangt ze ook regelmatig.

• JP_Frost
Napo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Is het dat ze geen idee hadden dat grensoverschrijdend gedrag plaatsvond of wat er onder de noemen van grensoverschrijdend gedrag valt?
Dat het plaats vond.

• Napo
  • Niet online
Dank voor de verduidelijking.

Een vertrouwenspersoon aanwijzen is één ding maar ook niet meer dan dat. Als de bedrijfscultuur het niet faciliteert ga je alsnog geen tot weinig mensen vinden die naar zo'n loket toegaan. Zeker als het vanuit de top van de organisatie niet goed uitgedragen wordt en het daarmee ogensluikend toegestaan wordt. Het implementeren van protocollen dekken wellicht een risico af maar dat houdt zeer zeker niet in dat het effectief is.

Dat zie je ook aan:
Er bestaat geen open sfeer om dit machtsmisbruik bespreekbaar te maken. Ondergeschikten houden zich stil. De enkeling die het hogerop zocht, vond geen gehoor. Signalen werden niet opgepakt.
Doet overigens niets af aan de observatie van 4,5 jaar geleden. Tijden veranderen en zaken als dit kunnen er over tijd in sluipen.

• toolkist
  • Niet online
Maar die komen van random internetwarriors, ik bedoel vanaf spelers die ze mogelijk ook moet interviewen

• Han
  • Niet online

Han

Outerspace schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:25:
Dit lijkt mij nogal wat voorbarig, net zoals dat John de Mol sr. stopt bij Talpa. Wat je plaatst lijkt een hele grote aanname, laten we de komende weken even afwachten. Ik heb de verwachting dat vd Sar juist niet opstapt.
De vergelijking met John de Mol gaat wat scheef in mijn ogen. In dit specifiek geval zou je John de Mol dan moeten vergelijken met een Leen Meijaard, de President-commissaris bij AFC Ajax NV. Edwin van der Sar kan je scharen onder een programma directeur, iemand die wat dichter bij het vuur zit en direct verantwoordelijk kan worden geacht, helemaal wanneer er al langere tijd wetenschap was van deze mistanden en stil zijn gehouden. Wanneer dat het geval is dan zijn positie onhoudbaar.

Verwijderd

JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:39:
Dat er binnen voetbalclubs een macho cultuur heerst verbaast denk ik niemand. Dat mannen daar misbruik van maken is zeker niet goed, maar ook niet verbazingwekkend.

Auke Kok (journalist die een jaar lang bij Ajax heeft meegelopen), zegt dat er 4,5 jaar geleden al vertrouwenspersonen zijn aangewezen en dat de vrouwelijke medewerkers die hij heeft gesproken geen idee hadden van grensoverschrijdend gedrag. Hoe objectief hij is kan ik niet zeggen, maar het is duidelijk dat het verhaal twee kanten heeft.

Hoe dan ook is Overmars te ver gegaan en is het terecht dat hij niet meer bij Ajax werkzaam is. Echter lijkt het niet zo te zijn dat het één geile mannenbende was binnen de club, en dat Ajax als werkgever de juiste protocollen in het werk heeft gesteld voor werknemers om hun verhaal te doen en wangedrag aan te kaarten.

Ben benieuwd of er meer clubs onder de loep komen te liggen.
Je doelt op dit erbarmelijke slechte interview.

Twintig jaar werkzaam bij Ajax, en helemaal niks meegemaakt. Tja, komt op mij niet echt geloofwaardig over.

• JP_Frost
Napo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Dank voor de verduidelijking.

Een vertrouwenspersoon aanwijzen is één ding maar ook niet meer dan dat. Als de bedrijfscultuur het niet faciliteert ga je alsnog geen tot weinig mensen vinden die naar zo'n loket toegaan. Zeker als het vanuit de top van de organisatie niet goed uitgedragen wordt en het daarmee ogensluikend toegestaan wordt. Het implementeren van protocollen dekken wellicht een risico af maar dat houdt zeer zeker niet in dat het effectief is.

Dat zie je ook aan:

[...]

Doet overigens niets af aan de observatie van 4,5 jaar geleden. Tijden veranderen en zaken als dit kunnen er over tijd in sluipen.
Eens, maar in feite heb je als bedrijf dan wel de juiste communicatiemiddelen geïmplementeerd om dit soort gedrag te laten rapporteren door de werknemers. Auke Kok zegt dat dit dus 4,5 jaar geleden is geïntroduceerd en dat naar aanleiding van de verhalen deze week, hij vrouwelijke medewerkers heeft gevraagd naar hun mening en dat die vrouwen geen grensoverschrijdend gedrag hebben waargenomen of het idee hadden dat het plaats vond.

In ieder geval mag Ajax verbeteren op dit gebied, alleen worden de headlines nu wat groter gemaakt dan de werkelijkheid lijkt te zijn. Overmars is terecht opgestapt en Ajax lijkt zich er van bewust te zijn dat er een omgeving moet worden gecreëerd waarin werknemers zich veiliger voelen om wangedrag aan te kaarten. Als het daarbij blijft dan is het verhaal toch klaar lijkt mij.

• JP_Frost
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Je doelt op dit erbarmelijke slechte interview.

Twintig jaar werkzaam bij Ajax, en helemaal niks meegemaakt. Tja, komt op mij niet echt geloofwaardig over.
Of deze personen betrouwbaar zijn kan ik niet beoordelen, maar ik zie ook geen reden om ze per definitie als ongeloofwaardig te bestempelen.

• Han
  • Niet online

Han

Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:12:
Waarom dat? Omdat het niet in het BIAS straatje past? Iemand af doen als niet geloofwaardig terwijl deze vrouwelijke medewerker maar liefst 20 jaar werkzaam is geweest binnen Ajax is nog al opmerkelijk. En helemaal wanneer deze medewerker aangeeft niks van al dit heeft opgemerkt in die 20 jaar bij Ajax. En dat verhaal wordt ook nog eens bevestigd door andere vrouwen die al geruimere tijd bij Ajax werken. Dat zijn gewoon feiten. Het enige wat van belang kan zijn is de positie binnen het bedrijf waar deze vrouwen werkzaam waren. Ik kan mij zo voorstellen dat de kans groot is dat een schoonmaakster of een tante Annie die op de Toekomst achter de bar staat minder snel dergelijke zaken mee krijgt dan een medewerkster binnen de staf van Ajax. Ik vermoed dan ook dat het gene wat nu naar buiten is gekomen zich heeft afgespeeld binnen de kantoren waar Overmars rond liep, het geen ook in de verhalen naar voren komt. Aan de andere kant geeft het ook een tegengeluid aan de conclusies dat de gehele Ajax organisatie gebukt gaat onder grensoverschrijdend gedragingen.

Voor een ieder hier geldt dat er cruciale context mist om goed te kunnen oordelen. Was er eerst sprake van wederzijds contact die verder ging dan zakelijke inhoud? Of heeft Overmars zich geheel eenzijdig opgedrongen? Kloppen alle verhalen? Waar eerst over één vrouw werd gesproken komt nu in eens het aantal van 11 vrouwen naar boven. Is het gedrag zoals het sturen van die 'dickpic's' jegens al die 11 vrouwen vertoond? Of wat dat 'slechts' in één geval en beperkte het in die overige 10 gevallen slechts tot misplaatste opmerkingen en/of pogingen tot een affaire o.i.d.? Niet om dat wat is voorgevallen te bagataliseren, zekers niet, maar het geeft wel context. Dat in tegenstelling tot het koudweg neerzetten als een 'erbarmelijke slecht interview'zonder enige verdere onderbouwing.

Je ziet het zelfde gebeuren als toen in de eerste dagen rondom de Voice. Alle pogingen om zaken in de context te plaatsen, kritische vragen te stellen of de andere zijde ook te belichten werden direct als ongepast, onzin of zelfs als victem blaming bestempeld. Dat terwijl de kans zeker aanwezig is dat een gedeelte van de verhalen/beschuldigingen vals/onterecht of vanuit wraak zijn gedaan. Opmerkelijk blijft wel altijd dat dit soort zaken altijd een kettingreactie veroorzaken en net als met andere erge gebeurtenissen er in eens allerlei personen oppoppen die 'het ook hebben meegemaakt' en plots ervaringsdeskundige zijn :)

• Napo
  • Niet online
Han schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:35:
[...]
Aan de andere kant geeft het ook een tegengeluid aan de conclusies dat de gehele Ajax organisatie gebukt gaat onder grensoverschrijdend gedragingen.
Waar zie je uberhaupt gesteld worden dat de gehele Ajax-organisatie gebukt gaat onder grensoverschrijdende gedragingen?

Naar mijn gevoel wordt dat beeld in ieder geval niet door de NRC gewekt, wel dat er bepaalde zaken niet helemaal op orde lijken te zijn. Wat er dan gebeurt met een tegengeluid is juist hetgeen je liever niet wil, de aandacht afleiden van het geconstateerde/ervaarde probleem en dat afzwakken naar iets wat kleiner is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:18:
Of deze personen betrouwbaar zijn kan ik niet beoordelen, maar ik zie ook geen reden om ze per definitie als ongeloofwaardig te bestempelen.
Je kunt vast en zeker ook iemand vinden die ooit voor Harvey Weinstein werkte en van niets wist. Dat soort interviews zijn PR-oefeningen, maar voegen niets toe.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• JP_Frost
gambieter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Je kunt vast en zeker ook iemand vinden die ooit voor Harvey Weinstein werkte en van niets wist. Dat soort interviews zijn PR-oefeningen, maar voegen niets toe.
Maar de medewerkers die zeggen dat er een grensoverschrijdende cultuur heerst moeten we wel geloven?

Als iemand anoniem gevraagd wordt om zijn/haar ervaring te delen, en vervolgens zegt niets gemerkt te hebben m.b.t. ongewenst gedrag dan is dat een PR oefening?

Nogmaals, geen idee wie deze mensen zijn maar er is simpelweg geen reden om ze meteen als onbetrouwbaar weg te zetten.

• Napo
  • Niet online
JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Maar de medewerkers die zeggen dat er een grensoverschrijdende cultuur heerst moeten we wel geloven?
Als er meerdere gevallen bekend zijn en dat geverifieerd is? Ja, waar zou de twijfel zitten? Een NRC die hun werk niet goed doet? (ex-)medewerkers die leugens vertellen?
JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Nogmaals, geen idee wie deze mensen zijn maar er is simpelweg geen reden om ze meteen als onbetrouwbaar weg te zetten.
Het punt is ook niet dat diegene die Kok heeft gebeld onbetrouwbaar zijn maar het punt is dat het voor het probleem waar het om gaat niet heel relevant is.

Klaarblijkelijk zijn er bij de NRC meerdere gevallen bekend - waarvan ze waarschijnlijk wel de credentials hebben geverifieerd - het dan stellen dat er personen zijn die er niets van gemerkt hebben of er geen last van hebben gehad kan je doen maar doet helemaal niets af aan het probleem en voedt enkel het probleem. Issoleren van het slachtoffer en het kleiner maken dan het is.

Verwijderd

Han schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Waarom dat? Omdat het niet in het BIAS straatje past? Iemand af doen als niet geloofwaardig terwijl deze vrouwelijke medewerker maar liefst 20 jaar werkzaam is geweest binnen Ajax is nog al opmerkelijk. En helemaal wanneer deze medewerker aangeeft niks van al dit heeft opgemerkt in die 20 jaar bij Ajax. En dat verhaal wordt ook nog eens bevestigd door andere vrouwen die al geruimere tijd bij Ajax werken. Dat zijn gewoon feiten. Het enige wat van belang kan zijn is de positie binnen het bedrijf waar deze vrouwen werkzaam waren. Ik kan mij zo voorstellen dat de kans groot is dat een schoonmaakster of een tante Annie die op de Toekomst achter de bar staat minder snel dergelijke zaken mee krijgt dan een medewerkster binnen de staf van Ajax. Ik vermoed dan ook dat het gene wat nu naar buiten is gekomen zich heeft afgespeeld binnen de kantoren waar Overmars rond liep, het geen ook in de verhalen naar voren komt. Aan de andere kant geeft het ook een tegengeluid aan de conclusies dat de gehele Ajax organisatie gebukt gaat onder grensoverschrijdend gedragingen.

Voor een ieder hier geldt dat er cruciale context mist om goed te kunnen oordelen. Was er eerst sprake van wederzijds contact die verder ging dan zakelijke inhoud? Of heeft Overmars zich geheel eenzijdig opgedrongen? Kloppen alle verhalen? Waar eerst over één vrouw werd gesproken komt nu in eens het aantal van 11 vrouwen naar boven. Is het gedrag zoals het sturen van die 'dickpic's' jegens al die 11 vrouwen vertoond? Of wat dat 'slechts' in één geval en beperkte het in die overige 10 gevallen slechts tot misplaatste opmerkingen en/of pogingen tot een affaire o.i.d.? Niet om dat wat is voorgevallen te bagataliseren, zekers niet, maar het geeft wel context. Dat in tegenstelling tot het koudweg neerzetten als een 'erbarmelijke slecht interview'zonder enige verdere onderbouwing.

Je ziet het zelfde gebeuren als toen in de eerste dagen rondom de Voice. Alle pogingen om zaken in de context te plaatsen, kritische vragen te stellen of de andere zijde ook te belichten werden direct als ongepast, onzin of zelfs als victem blaming bestempeld. Dat terwijl de kans zeker aanwezig is dat een gedeelte van de verhalen/beschuldigingen vals/onterecht of vanuit wraak zijn gedaan. Opmerkelijk blijft wel altijd dat dit soort zaken altijd een kettingreactie veroorzaken en net als met andere erge gebeurtenissen er in eens allerlei personen oppoppen die 'het ook hebben meegemaakt' en plots ervaringsdeskundige zijn :)
Volgens mij ontgaat je de betekenis van erbarmelijk in de context (namelijk, zeer gebrekkig). En ja als er in een interview gevraagd wordt of je wat hebt meegemaakt (ik lees niet dat de vraag is: heb je seksuele intimidatie meegemaakt), en je zegt twintig jaar lang niks meegemaakt te hebben. Dan vind ik dat niet geloofwaardig, wie maakt er nou 20 jaar lang niks mee? Volgens mij mag ik daar mijn mening over geven en hoef ik dat niet te onderbouwen. Dus ik blijf bij mijn punt dat het een slecht interview(of verslag van interview ) is.

• JP_Frost
Napo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Als er meerdere gevallen bekend zijn en dat geverifieerd is? Ja, waar zou de twijfel zitten? Een NRC die hun werk niet goed doet? (ex-)medewerkers die leugens vertellen?

[...]

Het punt is ook niet dat diegene die Kok heeft gebeld onbetrouwbaar zijn maar het punt is dat het voor het probleem waar het om gaat niet heel relevant is.

Klaarblijkelijk zijn er bij de NRC meerdere gevallen bekend - waarvan ze waarschijnlijk wel de credentials hebben geverifieerd - het dan stellen dat er personen zijn die er niets van gemerkt hebben of er geen last van hebben gehad kan je doen maar doet helemaal niets af aan het probleem en voedt enkel het probleem. Issoleren van het slachtoffer en het kleiner maken dan het is.
Er wordt door het NRC gesuggereerd dat er bij Ajax een cultuur heerst waarin grensoverschrijdend gedrag goed kan gedijen. Dat is geconstateerd omdat meerdere vrouwen hier slachtoffer van zijn geworden. Dan is het toch ook relevant als er vrouwelijke medewerkers zijn die dat niet hebben geconstateerd? Dat is niet het probleem kleiner maker, maar de wellicht te grote headline van het NRC nuanceren.

• AMARONE|IA
Qu3st schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 00:35:
[...]

Maar het wordt nu juist wel bespreekbaar gemaakt, wat moet de organisatie nou nog meer doen dan de mensen die de macht misbruiken er uit te schoppen? Dat het KAN gedijen is fout, maar ik krijg wel het idee dat ze vanuit Ajax hier echt aan willen werken. Goed dat het naar boven komt sowieso, want de rotte plekken moeten eruit.

[...]
Dit, en dat NRC artikel brengt eigenlijk weinig echt schokkend of nieuws en is wel heel eenzijdig.

De hetzeEr is hier geen sprake van een hetze tegen Ajax is wat overdreven helemaal als ze laten blijken er vol voor willen gaan om dit op te lossen. Ook Overmars laten vallen is niet nodig, maar hulp aanbieden en laten zoeken en uiteraard ontslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 08-02-2022 16:41 ]

• JP_Frost
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Volgens mij ontgaat je de betekenis van erbarmelijk in de context (namelijk, zeer gebrekkig). En ja als er in een interview gevraagd wordt of je wat hebt meegemaakt (ik lees niet dat de vraag is: heb je seksuele intimidatie meegemaakt), en je zegt twintig jaar lang niks meegemaakt te hebben. Dan vind ik dat niet geloofwaardig, wie maakt er nou 20 jaar lang niks mee? Volgens mij mag ik daar mijn mening over geven en hoef ik dat niet te onderbouwen. Dus ik blijf bij mijn punt dat het een slecht interview(of verslag van interview ) is.
" Een vrouw die twintig jaar werkzaam was geweest in meerdere lagen van de club gaf bij de journalist aan dat zij in die twintig jaar niks heeft meegemaakt of gehoord over enige vorm van grensoverschrijdend gedrag."

Het feit dat zij niets heeft meegemaakt of gehoord dat te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag impliceert toch dat de vraagstelling daarop doelde? Sorry, maar je maakt heel veel aannames zonder het interview gezien/gelezen te hebben (dat heeft niemand dus kunnen we geenszins concluderen dat het goed of slecht is).

Vervolgens probeer je die persoon onderuit te halen door het raar te vinden dat zij in 20 jaar tijd niets heeft meegemaakt. Beetje selectief lezen is dat als zij zegt geen grensoverschrijdend gedrag te hebben meegemaakt. Als haar gevraagd was of ze weleens een directielid dronken op de borrel is tegengekomen dan krijg je waarschijnlijk een heel ander antwoord.

Punt blijft staan dat je niet per definitie kan zeggen dat dit interview en/of deze medewerker ongeloofwaardig is op basis van de quotes die zijn gegeven.

• Napo
  • Niet online
JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Er wordt door het NRC gesuggereerd dat er bij Ajax een cultuur heerst waarin grensoverschrijdend gedrag goed kan gedijen. Dat is geconstateerd omdat meerdere vrouwen hier slachtoffer van zijn geworden.
Tot hier een prima post. Op basis van wat het NRC schets is dat inderdaad aangetoond, ze hebben vanuit meerdere personen input, wederhoor toegepast en op basis daarvan dit artikel gepubliceerd.
Dan is het toch ook relevant als er vrouwelijke medewerkers zijn die dat niet hebben geconstateerd? Dat is niet het probleem kleiner maker, maar de wellicht te grote headline van het NRC nuanceren.
Dit is stellen dat het niet zo problematitisch is als dat het gepresenteerd wordt terwijl het probleem er tweeledig is. Een bestuurder die grensoverschrijdend gedrag vertoont en daaraan gelinkt maar niet beperkt daaraan een cultuur waarin dat geaccepteert wordt aangezien correcties blijkbaar niet plaatsvinden.

Dat andere dat niet ervaren hebben geeft enkel enige context dat niet iedereen er direct (of indirect) last van ondervindt. Dat maakt de ervaring van grensoverschrijdend gedrag door Overmars of andere in de organisatie niet anders. De afleiding naar iemand die aangeeft het niet ervaren te hebben is niet meer dan dat, afleiden van het probleem/onderwerp.

Inmiddels lijkt het statement van iemand die het niet gemerkt heeft en of deze persoon betrouwbaard is belangrijker dan een discussie over het probleem, het grensoverschrijdende gedrag :/

[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 08-02-2022 12:51 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is niet aan jou om te oordelen, daar zijn anderen voor
Ook Overmars laten vallen is niet nodig, maar hulp aanbieden en laten zoeken en uiteraard ontslag.
Eh... Degenen waar je het totaal niet over hebt zijn de slachtoffers. Eerst even nadenken voordat je in een verdedigingsstuip schiet?

[ Voor 18% gewijzigd door Outerspace op 08-02-2022 16:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• toolkist
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:44:
[...]

<knip>
[...]

Eh... Degenen waar je het totaal niet over hebt zijn de slachtoffers. Eerst even nadenken voordat je in een verdedigingsstuip schiet?
En jij hebt het nu niet over de familie van Overmars, die net zo goed een hele zware tijd in gaan. Je punt?

Moet echt elke post hier nu eerst over de slachtoffers gaan en mag je het dan pas ergens anders over hebben ofzo?

[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 08-02-2022 16:42 . Reden: Quote aangepast ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

toolkist schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:47:
En jij hebt het nu niet over de familie van Overmars, die net zo goed een hele zware tijd in gaan. Je punt?

Moet echt elke post hier nu eerst over de slachtoffers gaan en mag je het dan pas ergens anders over hebben ofzo?
Eh, in de volgorde van "slachtoffers" staat Ajax heel erg laag, maar dat lijkt niet iedereen door te hebben.

• AMARONE|IA
gambieter schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:44:
[...]

MIsschien kunnen de fans even hun mond houden als dit hun interpretatie is? Tjeezus.

[...]

Hoezo moet ik mijn mond houden?

De slachtoffers hebben ondersteuning nodig maar dat het niet mag om ook de schade te benoemen die de familie heeft en vooral ook Ajax slaat natuurlijk nergens op.

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

AMARONE|IA schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Hoezo moet ik mijn mond houden?

De slachtoffers hebben ondersteuning nodig maar dat het niet mag om ook de schade te benoemen die de familie heeft en vooral ook Ajax slaat natuurlijk nergens op.
Volgens mij is er geen sprake van een 'hetze tegen Ajax', maar is er sprake geweest van (ernstig) grensoverschrijdend gedrag van een directeur van Ajax en lijkt er (op basis enkele maanden onderzoek en interviews met betrokkenen binnen de organisatie) ook een bedrijfscultuur te hebben geheerst waarin hier niet voldoende tegen werd opgetreden.

Het is wel knap om dit te framen als een hetze tegen Ajax. Volgens mij is het doel hier optreden tegen misstanden, de verantwoordelijke individuen aanpakken (en waar nodig straffen) en proberen een veilige bedrijfscultuur creëren. Hoe kan je daar nou op tegen zijn?

- Soulseek rulez -

• toolkist
  • Niet online
Tsjipmanz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Volgens mij is er geen sprake van een 'hetze tegen Ajax', maar is er sprake geweest van (ernstig) grensoverschrijdend gedrag van een directeur van Ajax en lijkt er (op basis enkele maanden onderzoek en interviews met betrokkenen binnen de organisatie) ook een bedrijfscultuur te hebben geheerst waarin hier niet voldoende tegen werd opgetreden.

Het is wel knap om dit te framen als een hetze tegen Ajax. Volgens mij is het doel hier optreden tegen misstanden, de verantwoordelijke individuen aanpakken (en waar nodig straffen) en proberen een veilige bedrijfscultuur creëren. Hoe kan je daar nou op tegen zijn?
Blijkbaar mag je hier alleen maar oog hebben voor de grootste slachtoffers (om maar even duidelijk te zijn, die vrouwen bij Ajax dus, niet Overmars en niet z'n familie) en moet je de rest vooral maar negeren, want de vrouwen zijn de enigen die het 'verdiend' hebben om slachtoffer genoemd te worden ofzo.
Wee je gebeente als je het over iemand anders hebt en daar ook medelijden oid voor toont

• JP_Frost
Tsjipmanz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Eens dat het geen hetze genoemd kan worden. Ajax (en met name Overmars) heeft deze negatieve publiciteit aan zichzelf te danken en het is ook terecht dat je dan met de billen bloot moet. Echter mag er nog steeds genuanceerd worden gereageerd op de situatie, ook door fans.

Het gevoel van hetze komt waarschijnlijk meer voort uit leedvermaak vanuit andere supportersgroepen (waar tevens belachelijke dingen worden geroepen als puntenaftrek, uit de competitie zetten, etc) en de sensationele berichtgeving door bepaalde media (bijvoorbeeld De Telegraaf/Valentijn Driessen die bezig lijken meer onrust te stoken dan er op dit moment al heerst).

Deze situatie kent alleen maar verliezers. Ja, de betrokken vrouwen voorop, maar daarnaast worden de families, overige medewerkers, sponsoren, supporters ook allemaal geraakt. Dat mag best benoemd worden en betekent niet dat er geen empathie is voor de vrouwen die de dupe zijn geworden van het wangedrag.

• ephymerous
toolkist schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Deze opmerking is nergens voor nodig
In mijn ogen is dit veel meer een maatschappelijk probleem dan een Ajax probleem.

En ja ik vind het ook vervelend voor de slachtoffers dat ze zich onveilig hebben gevoeld. En ja ik vind ontslag ook een goede uitkomst.

Een aantal vrouwelijke collega's van mij hadden het tijdens de pauze over wat de vrouwen hebben gestuurd. Het klinkt namelijk zo onwaarschijnlijk dat iemand uit het niets dickpics stuurt. En nee dat maakt het gedrag van Overmars niet goed maar geeft wellicht wel meer context. Mag je het daar wel over hebben? Of krijgt dat direct het predicaat victim blaming?

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 08-02-2022 16:39 ]

XXXVI

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Natuurlijk zijn er ook andere gedupeerden dan alleen de rechtstreekse slachtoffers maar probeer je eens voor te stellen, een goede vriendin van je die werkzaam is bij Ajax is gestalkt door Overmars, heeft een paar foto's van zn geslacht gekregen en durfde niks te melden uit angst voor ontslag. Dus die negeert het maar en ondertussen gaat het stalkinggedrag door.

Nu is dit eindelijk in de openbaarheid gebracht, doordat enkele slachtoffers eindelijk genoeg moed hebben verzameld om melding te maken. En dan gaan mensen met droge ogen beweren dat er sprake is van een hetze tegen Ajax, en dat het ook erg sneu is voor de familie van Overmars en voor de sponsor. Dat de supporters hierdoor zijn 'geraakt'. Nadat er gister ook al door meerdere mensen geroepen werd "ach, de berichten waren misschien wel amicaal bedoeld, het ligt ook aan de interpretatie van de ontvanger". Hoe serieus voel je je dan genomen als slachtoffer?

Zie dit nou eens los van de club zelf en realiseer je dat het hier gaat over een maatschappelijk probleem, in dit geval is er sprake geweest van jarenlange intimidatie van vrouwen en een cultuur waarin ze zich kennelijk niet voldoende veilig te voelen om hier melding van te maken. Dat neemt niemand de supporters van Ajax kwalijk. Je kan hooguit je vraagtekens zetten bij de interne bedrijfscultuur bij de club, maar daar is de achterban niet verantwoordelijk, dus er is ook geen noodzaak om Ajax te "verdedigen".

- Soulseek rulez -

• toolkist
  • Niet online
Tsjipmanz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:14:
Nu is dit eindelijk in de openbaarheid gebracht, doordat enkele slachtoffers eindelijk genoeg moed hebben verzameld om melding te maken. En dan gaan mensen met droge ogen beweren dat er sprake is van een hetze tegen Ajax, en dat het ook erg sneu is voor de familie van Overmars en voor de sponsor. Dat de supporters hierdoor zijn 'geraakt'. Nadat er gister ook al door meerdere mensen geroepen werd "ach, de berichten waren misschien wel amicaal bedoeld, het ligt ook aan de interpretatie van de ontvanger". Hoe serieus voel je je dan genomen als slachtoffer?
Dat gebeurt altijd, met alles, geen enkele uitzondering, dus daar kun je je beter maar helemaal niet druk over maken. Dat zijn van die dingen die je toch nooit gaat kunnen veranderen. Als er iemand 100 in een woonwijk rijdt en een kind omver rijdt zal er ook altijd wel iemand zijn die vindt dat de ouders maar beter op dat kind hadden moeten letten.

• Gonadan

Gonadan

Napo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:35:
Dit is stellen dat het niet zo problematitisch is als dat het gepresenteerd wordt terwijl het probleem er tweeledig is. Een bestuurder die grensoverschrijdend gedrag vertoont en daaraan gelinkt maar niet beperkt daaraan een cultuur waarin dat geaccepteert wordt aangezien correcties blijkbaar niet plaatsvinden.

Dat andere dat niet ervaren hebben geeft enkel enige context dat niet iedereen er direct (of indirect) last van ondervindt. Dat maakt de ervaring van grensoverschrijdend gedrag door Overmars of andere in de organisatie niet anders. De afleiding naar iemand die aangeeft het niet ervaren te hebben is niet meer dan dat, afleiden van het probleem/onderwerp.
Dat ben ik niet met je eens, de discussie gaat onderhand verder dan Overmars. Dat Overmars fout was kunnen we het onderhand met z'n allen wel over eens zijn, maar NRC heeft de peilen ook duidelijk gericht op de cultuur bij Ajax in het algemeen. Daarmee is ook dat onderwerp van gesprek geworden en dan verhalen van ex-medewerkers wel degelijk relevant.

Het lijkt mij niet terecht om op basis van één ex-medewerker die geen hinder ondervonden heeft het hele verhaal terzijde te schuiven, maar het kan wel helpen om een beter beeld te krijgen van de schaalgrootte van het probleem. Daar zijn dan wel nog meer ervaringen voor nodig en dan moet je afwachten of die betrouwbaar zijn of geboren uit een persoonlijke aandachtsbehoefte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JP_Frost
Ajax laat een tuchtprocedure starten naar aanleiding van de kwestie-Overmars. Dat bevestigt voetbalbond KNVB aan de NOS. Volgens de bond is er inmiddels 'een vooraankondiging' gedaan richting het Instituut Sportrechtspraak (ISR), dat als onafhankelijk orgaan de gedragingen van de gevallen directeur moet onderzoeken. Het ISR laat weten nog op een officiële melding van Ajax te wachten.
https://nos.nl/artikel/24...chtrechtelijk-onderzoeken

Ajax lijkt het in ieder geval serieus te nemen en probeert het niet onder het tapijt te vegen. Sommigen zullen zeggen too little too late, maar er gebeurt in ieder geval wel iets.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Ajax lijkt het in ieder geval serieus te nemen en probeert het niet onder het tapijt te vegen. Sommigen zullen zeggen too little too late, maar er gebeurt in ieder geval wel iets.
Grappig, ik las dat ook en dacht direct: O, daar begint het onder-tapijt vegen al. Externaliseer het probleem en de oplossing is niet meer in jouw handen :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Gonadan

Gonadan

Zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Naar de motieven erachter kunnen we alleen gissen maar het is in ieder geval goed om te zien dat de oproep van Van der Sar tot het rollen van koppen heeft geleid en ze blijkbaar door willen pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Napo
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:40:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, de discussie gaat onderhand verder dan Overmars. Dat Overmars fout was kunnen we het onderhand met z'n allen wel over eens zijn, maar NRC heeft de peilen ook duidelijk gericht op de cultuur bij Ajax in het algemeen. Daarmee is ook dat onderwerp van gesprek geworden en dan verhalen van ex-medewerkers wel degelijk relevant.
Dat laten ze inderdaad zien, de cultuur die niet optimaal is om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Dat er verhalen van ex-medewerkers zijn die geen grensoverschrijdend gedrag meekrijgen kan feitelijk correct zijn maar dat doet weinig af aan de situatie noch aan de invloed van de cultuur.

Vooropgesteld zijn het de medewerkers die het grensoverschrijdend gedrag hebben meegemaakt de enige die kunnen vaststellen dat het voor hun grensoverschrijdend gedrag is geweest. Dat een ander personeelslid dat niet zo wil classificeren kan, dat veranderd echter niets aan de vaststelling door het slachtoffer.

• Gonadan

Gonadan

Napo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:04:
Dat laten ze inderdaad zien, de cultuur die niet optimaal is om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Dat er verhalen van ex-medewerkers zijn die geen grensoverschrijdend gedrag meekrijgen kan feitelijk correct zijn maar dat doet weinig af aan de situatie noch aan de invloed van de cultuur.

Vooropgesteld zijn het de medewerkers die het grensoverschrijdend gedrag hebben meegemaakt de enige die kunnen vaststellen dat het voor hun grensoverschrijdend gedrag is geweest. Dat een ander personeelslid dat niet zo wil classificeren kan, dat veranderd echter niets aan de vaststelling door het slachtoffer.
Dat laatste beweert toch ook niemand? Dat is zuiver je eigen stroman.

Ik zie de toegevoegde waarde niet zo van het nu ineens allemaal betrokkenen gaan interviewen dat in de publiciteit brengen, maar zo werkt het nu eenmaal tegenwoordig. Wel is het van belang om te weten of die 11 (?) slachtoffers alleen staan of dat het nog veel breder is en er ook meerdere daders blijken te zijn.
Zoals ik al zei is de beschuldiging een stuk breder dan de gedragingen van Overmars, dan zijn alle getuigenissen van belang, ook degenen van hen die er geen last van gehad hebben.

Ik hoop dat Ajax er oprecht werk van maakt en dat als er meer slachtoffers zijn zij zich nu ook uit durven spreken. Vaak zie je dat wel gebeuren dus ik heb goede hoop dat er grondig gereinigd kan worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JP_Frost
Napo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Het wordt een beetje muggenziften, maar als vier personen in een restaurant direct hun soep eet en één persoon aan een andere tafel zegt de soep te heet te vinden om meteen te eten, kunnen we dan concluderen dat het restaurant te hete soep serveert? De headline in de krant is wel: "Te hete soep gedijt goed in dit restaurant". Als iemand dan vraagt aan de tafel van vier of zij in dat restaurant weleens te hete soep hebben gegeten of iemand kennen die de soep te heet vond, zullen zij nee zeggen. Kunnen we zeggen dat de soep op de correcte temperatuur geserveerd wordt? Nee. Kunnen we zeggen dat de soep te heet is? Nee.

Erg simplistische vergelijking misschien, maar beide ervaringen mogen gehoord worden.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

JP_Frost schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Dat zijn alle clubs verplicht.

https://www.knvb.nl/nieuw...hten/65847/statement-knvb
Voor betaald voetbal organisaties geldt sinds twee jaar het garanderen van een veilig sportklimaat als onderdeel van de licentie eisen. Daarin ligt voor iedere club ook een verplichting om een gecertificeerde vertrouwenscontactpersoon aan te stellen.
...
De clubs hebben ook een meldplicht als het gaat om grensoverschrijdend gedrag. Vanuit een melding volgt een onafhankelijk onderzoek door het Instituut voor de Sportrechtspraak. Bij dat instituut zijn alle sportbonden aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door dawg op 08-02-2022 15:26 ]

It’s the economy, stupid!

Pagina: 1 ... 22 ... 55 Laatste