Het idee van QoS is niet absolute snelheid, maar het voorkomen van vertraging omdat de verbinding 'vol' zit. QoS (en varianten daarop, SQM, CoDeL, etc) 'knijpen' de lijn altijd een beetje zodat verbindingen niet overmatig vertraagd of zelfs gedropt worden. Als je QoS instelt op 200/200 zal je absolute snelheid daardoor altijd iets onder de 200 liggen. Als je op een 200/200 lijn QoS instelt op 250/250 (of hoger) zal je absolute snelheid hoger zijn, maar QoS werkt dan effectief niet meer. Omdat KPN nooit helemaal 200/200 is, vergt dit best wat getweak.Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:01:
Wel een andere interessante ervaring die interessant kan zijn voor de Fritz!Box gebruikers:
De maximale upload in mijn speedtests lijken af te hangen van de ingestelde snelheid in de FB.
(Internet - Account Information - Internet Connection - Connection Settings)
Als die op 200/200 staat haal ik met speedtests ongeveer 165-175 Mbit/s upload en de download is wel gewoon 200. Als ik hem op 250/250 instel, dan is de upload ruim 220 Mbit/s.
Ik laat deze dus maar op 250/250 staan. De FB gebruikt dit voor QoS, maar met deze snelheid verwacht ik weinig problemen. Anders kan ik het alsnog weer aanpassen.
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.