[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:23
Matched: SQM
Hann1BaL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:01:
Wel een andere interessante ervaring die interessant kan zijn voor de Fritz!Box gebruikers:
De maximale upload in mijn speedtests lijken af te hangen van de ingestelde snelheid in de FB.
(Internet - Account Information - Internet Connection - Connection Settings)

Als die op 200/200 staat haal ik met speedtests ongeveer 165-175 Mbit/s upload en de download is wel gewoon 200. Als ik hem op 250/250 instel, dan is de upload ruim 220 Mbit/s.

Ik laat deze dus maar op 250/250 staan. De FB gebruikt dit voor QoS, maar met deze snelheid verwacht ik weinig problemen. Anders kan ik het alsnog weer aanpassen.
Het idee van QoS is niet absolute snelheid, maar het voorkomen van vertraging omdat de verbinding 'vol' zit. QoS (en varianten daarop, SQM, CoDeL, etc) 'knijpen' de lijn altijd een beetje zodat verbindingen niet overmatig vertraagd of zelfs gedropt worden. Als je QoS instelt op 200/200 zal je absolute snelheid daardoor altijd iets onder de 200 liggen. Als je op een 200/200 lijn QoS instelt op 250/250 (of hoger) zal je absolute snelheid hoger zijn, maar QoS werkt dan effectief niet meer. Omdat KPN nooit helemaal 200/200 is, vergt dit best wat getweak.

Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5565c85de4b0605469529225/1506025359137-UH32JW1K1LJ7XAZACFD7/Bufferbloat.jpg

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tom Paris schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Dit is naar alle waarschijnlijkheid een geval van hevige bufferbloat. Dat kun je hier en hier testen. Ik zou in pfSense eens gaan spelen met CoDeL :)
Als je keurig meet tot de transfer is afgelopen zou je door buffers geen hogere snelheid kunnen meten. Maar CoDel/SQM is sowieso een goede tip voor een betere ervaring.

Als speedtest-cli 1.5gbit meet op een pad waar een 1gbit link in zit dan meet speedtest-cli in ieder geval niet goed :+

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:14
sjaak88 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:27:
[...]

Kleine nuance, alles klopt wat je zegt maar als je snelheid max 100mbit is en je gamed wel online competitief dan moet je wel rekening houden met bufferbloat.

Is iemand anders in je gezin netflix aan het kijken en netflix buffert, dan trekt netflix toch even die 100mbit vol, wat kan resulteren in leuke lag spikes online, noemen ze ook wel bufferbloat.

Neem je 1gigabit dan heb je dus een veel grotere buffer die nu nog veel moeilijker vol is te krijgen, wat dus resulteert in een stabiele latency.
De oplossing voor bufferbloat ligt vooral in de hardware. Een router met smart queue management (SQM) voorkomt bufferbloat. De experiabox 12 heeft dat niet geïntegreerd bijvoorbeeld vziw. Theoretisch gezien kan bufferbloat, zoals je zelf ook zegt, zelfs met een 1gbit/s verbinding voorkomen.

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:18
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:02:
[...]

De oplossing voor bufferbloat ligt vooral in de hardware. Een router met smart queue management (SQM) voorkomt bufferbloat. De experiabox 12 heeft dat niet geïntegreerd bijvoorbeeld vziw. Theoretisch gezien kan bufferbloat, zoals je zelf ook zegt, zelfs met een 1gbit/s verbinding voorkomen.
Yup, 1 van de redenen om een eigen modem te gebruiken. Ik gebruik zelf fq_codel, maar cake is ook een favoriet bij velen.

Nadeel hiervan is dat het veel processor kracht kost, waardoor ISP's dat natuurlijk nog niet gaan gebruiken want hogere kosten voor weinig baat, meer reden om de klant een hogere snelheid aan te smeren zodat je buffer ruimte groter is...

Dit bufferbloat verhaal gebeurd dus snel bij koper en coax, ziggo met hoge download en super lage upload wat voor vele toch meer dan genoeg is volgens ziggo?
Tot iemand thuis komt en je icloud, drive gaat je foto's en video's en whatsapp en alles even backup maken. Dat dat op de achtergrond niet super snel gaat vinden de meeste totaal niet erg, maar kijk eens even wat dat met je latency doet joh als je je upload vol hebt, en ja die heb je bij ziggo dus zo vol zitten. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door sjaak88 op 21-03-2023 18:14 ]

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-03 16:06
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Heeft de FRITZ!Box die KPN verhuurt wel ondersteuning voor SQM? Glas komt vanaf morgen mijn woning binnen in de meterkast :9 en wil eigenlijk direct op KPN overstappen.

Wat betreft lineaire TV, helaas kijkt een huisgenoot het nog. Die KPN TV+ Box kan zover ik kan lezen overweg met twee soorten IPTV streams: unicast en multicast. Werken de (blijkbaar superieure) multicast streams ook via Wifi? En dan ook op de FRITZ!Box?

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40

TFHfony

Professional Weirdo

mrtl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Heeft de FRITZ!Box die KPN verhuurt wel ondersteuning voor SQM? Glas komt vanaf morgen mijn woning binnen in de meterkast :9 en wil eigenlijk direct op KPN overstappen.

Wat betreft lineaire TV, helaas kijkt een huisgenoot het nog. Die KPN TV+ Box kan zover ik kan lezen overweg met twee soorten IPTV streams: unicast en multicast. Werken de (blijkbaar superieure) multicast streams ook via Wifi? En dan ook op de FRITZ!Box?
De Fritz!Box kan je gewoon het KPN profiel meegeven waarna hij prima met de multicast streams over het eigen VLAN voor de TV+ box om kan gaan.
Of de box officieel SQM ondersteund weet ik niet, maar op de bufferbloat tests op DSL Reports krijg ik altijd A of A+ met mijn 1gbps lijn, dus... lijkt me prima.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:18
TFHfony schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:39:
[...]

De Fritz!Box kan je gewoon het KPN profiel meegeven waarna hij prima met de multicast streams over het eigen VLAN voor de TV+ box om kan gaan.
Of de box officieel SQM ondersteund weet ik niet, maar op de bufferbloat tests op DSL Reports krijg ik altijd A of A+ met mijn 1gbps lijn, dus... lijkt me prima.
A+ is mij nog niet gelukt op een fritzbox, wel doet deze het beter dan de box12.

Echt constant A+ zonder ook maar 1 spike dat meer dan max 25ms is, met download en upload vol, dat behaal ik alleen met QoS, via fq_codel actief. Zonder zijn er altijd wel uitschieters boven de 100ms bij mij, ook bij de fritz.
Maar merk je dit? Als je veel online speelt dan kan dat zeker impact hebben, maar wanneer zit je upload continue vol? Als je dus op koper of coax zit of maar 50mbit via glas hebt, met een actieve huishouden, dan lijkt mij dat niet erg gewenst als gamer, of video conference.

De meeste hebben het totaal niet nodig, vandaar ook de score A die met gemak wordt gehaald, in tegenstelling tot A+

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Lethalis schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:43:
[...]

Dat eerste roepen mijn collega's ook inderdaad.

OpenWRT moet ik eens bekijken... mijn Asus WiFi routers kunnen dat o.a. draaien. Die gebruik ik momenteel puur voor de Wifi als access points in een mesh.

Ja, ik heb hier teveel rommel staan ;)
Zit er een NanoPi R[2456]S in je collectie?

Met openwrt is dat een platform dat echt alles doet wat ik echt nodig heb. Je hebt een R4S of sneller nodig als je meer dan 400mbit aan cake SQM wilt doen.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
- KPN Netwerk: [KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
- Overstappen, prijzen en aanbiedingen: [KPN Glasvezel/xDSL] Prijzen, overstappen en aanbiedingen
- KPN TV+: [KPN TV+] - Ervaringen en discussie