Dennisweb schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:24:
@
mac1987: Begin eerst eens met bekabeld te meten vanaf je router die aan de NTU hangt naar je computer toe. Dat is het eerste wat ik gedaan heb toen de monteur er nog was. Hij wilde zeker weten dat de internetsnelheid optimaal was. Dus heb ik de kabel vanuit de ExperiaBox naar de iMac gebracht en meteen getest. Dat was volle snelheid, dus kon de monteur naar huis.
Vervolgens heb ik de ExperiaBox weggehaald en er een Ubiquiti EdgeRouter 4 neergezet. Ook bekabeld volle snelheid. De snelheid van WiFi was echter waardeloos op de MacBook Pro en iMac. Van de 500 MB/s maar 16 halen is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ben een hele avond aan het zoeken geweest. Totdat ik de LAN-kabel tussen de PoE injector en de Ubiquiti AP lostrok en er een andere LAN-kabel aanhing. Toen bleek de snelheid opeens wél op 500 MB/s te liggen. De kapotte kabel eens bekeken en een van de adertjes was kapot. Kabeltje weggegooid, probleem opgelost.
Ik zit nu bijna 9 maanden zonder enige reboot op volle snelheid bij KPN. Wel meteen de ExperiaBox uitgezwaaid.
De monteur heeft zijn eigen test gedraaid en alles goedgekeurd. Daarna heb ik de laptop direct aan de Box 1
2 gehangen via een CAT6 kabel, hetgeen tot een dramatische snelheid leidde (wi-fi uit via vliegtuigstand).
De kabel van Box 1
2 naar Orbi is goed, anders zou de Orbi geen 500/500 testen. De snelheid tussen Orbi en apparaten lijkt nu erg wisselend en afhankelijk van server. Dit snap ik, al verklaart het niet waarom de snelheid het ene moment bijna de 500 haalt en het volgende moment in download langzamer is dan de oude verbinding
altijd haalde.
Ik zal voor de zekerheid nog eens een andere kabel proberen, maar zowel de laptop als Shield TV zijn aangesloten met dezelfde kabels als voorheen. Die toonden altijd een download van stabiel +-
250 en nu tussen 100 en
220. De kabel tussen NTU en Box 1
2 is goed, gezien de 500/500 test van de Orbi.
Mogelijk dat de beperking in de laptop zit, al is de upload wel snel. Zou een oude netwerkkaart in de laptop een hogere up dan down ondersteunen?
Ik las ook een tip over resetten van apparatuur. De Box 1
2 is echter zowel model als router. De Orbi's fungeren alleen als AP. Wat valt er dan nog te resetten? Een soft reset heb ik voor de zekerheid op alle apparatuur uitgevoerd.