Muis666 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:23:
Metingen van @
11D komen vanaf unify. De metingen van voor 11 oktober zijn ook al verdacht, want je moet normaal gesproken ongeveer
230 Mbit halen en niet +/-
200Mbit die ik in zijn grafiek zie. Ik zou dus adviseren eerst eens met een command line tool (genoeg iperf3 voorbeelden in dit topic) te controleren dat de snelheid echt wel omlaag is gegaan...
Na een vriendelijke check door maddog waaruit blijkt dat alles aan de kpn kant in orde is, ben is uitgebreid gaan afpellen wat mogelijk te oorzaak is.
Glasvezel box -- experia -- laptop gaf meteen de oude hoge snelheid. Daarna de experiabox vervangen door de uxg lite en dat behaalde ook de juiste snelheid. Vervolgens de uxg lite aangesloten op de switch (8 poorten) en via utp kabel naar de laptop. Dit resulteerde in maar 80 mbps (alle utp kabels tussen de glasvezelbox en de laptop had ik eerder getest, dus deze kunnen niet de oorzaak zijn). M'n AP's zijn direct aangesloten op de switch en via wifi haal ik ook 80 mbps. Vervolgens heb ik m'n unifi AP direct aangesloten op de uxg lite (bypassing de switch) en via wifi haalt mn laptop weer ~
200mbps. Het lijkt dus aan de switch te liggen. Echter, wanneer ik alles van de switch afkoppel, behalve 1 AP en de uxg lite dan haal ik op mn laptop weer
200 mbps. Om mogelijke storing van 1 van de andere poorten uit te sluiten heb ik 1 voor 1 deze weer aangesloten. Hierbij behaalde ik steeds ~
200mbps, ook toen alle 8 poorten weer bezet waren. Voordat ik alle kabels verwijdert had en teruggeplaats, was deze snelheid nog laag.
Home assistant (wat op een minipc draait dat ook direct op de switch is aangesloten) geeft nog wel een lage snelheid, maar dit kon opgelost worden met een andere kabel. Dus daar was de oorzaak duidelijk.
Ik snap alleen niet hoe het verwijderen en terugplaatsen van de kabels in de switch zo'n effect kan hebben. is hier een logische verklaring voor te bedenken?
p.s. ik snap dat dit ondertussen off-topic is, maar misschien kan iemand hier kort nog wat zinnigs over zeggen.