Laten we inderdaad niet te ver off-topic gaan, topics zijn gesloten om minder. Daarbij zijn jullie het blijkbaar enigszins met elkaar eens over het daadwerkelijke onderwerp
Dat er inmiddels wat frustratie zit kan ik goed begrijpen, die zit er bij mij ook. Dit (zoveelste) topic loopt inmiddels ongeveer drie maanden, en ongeveer twee maanden geleden kregen we bevestiging dat er dan daadwerkelijk "iets" aan gedaan gaat worden. Sinds die tijd is het echter inderdaad aardig stil gebleven.
Natuurlijk kosten dergelijke beslissingen tijd, en zoals ik eerder aangaf verwacht ik ook dat alles eerst langs DPG moet voordat Tweakers zomaar beleid aan kan passen. DPG is en blijft echter een commerciële partij met financieel belang, en hun beslissing hoeft niet per sé in lijn te liggen met wat men op Tweakers HQ, of wij als users graag zouden zien (zoals eerder door @
jbhc aangegeven met bijvoorbeeld de Cookiewall, welke gewoon rechtstreeks tegen de regelgeving in gaat, maar ja, de 'eigenaar' wil het zo, dus het is zo).
Twee maanden is echter wel genoeg om je vast te oriënteren. Wat willen de users? Wat wil je zelf? Wat wil DPG?
Dat @
WoutF dan post dat ze "een eind" zijn, terwijl er ook nog van alle kanten wordt geroepen dat er nog geen enkele beslissing is genomen is dan wel... frappant. Waar zijn jullie dan een eind mee, als ik vragen mag?
Is er in ieder geval al enige indicatie over wat het beleid gaat worden? Kunnen we als users ergens mee helpen? Is er een plek voor feedback over de implementatie van de komende aanpassingen, waar wij suggesties beter kwijt kunnen, en de betrokken mensen binnen Tweakers het makkelijker kunnen lezen dan in dit topic?
@
Microkid zit dan in een lastige positie. Aan de ene kant zien de users hem als "Tweakers crew, dus die weet er vast meer van", maar aan de andere kant ziet HQ het misschien meer als "Een mod, hartstikke lief, maar die zijn er niet voor om beleidsaanpassingen te bespreken".
Toch wordt wel van beide kanten wel van hem verwacht dat hij in dit topic gewoon zijn 'taak' blijft doen: Modereren.
Ook ik ben het niet altijd met hem eens, maar in dat geval is hij gewoon een soort derde partij die het topic wel in goede banen moet leiden, terwijl ik best kan geloven dat HQ hem ook niet alles vertelt.
Het probleem ligt hem een beetje bij de communicatie vanuit Tweakers. Deze is er vrijwel niet. Zoals iemand eerder aanhaalde: Soms dropt WoutF even een leuke enquête, of een update die kort samengevat neer komt op "Ja, we zijn inmiddels al wat verder met niets hebben", maar op vragen komt geen reactie en ondanks dat het inmiddels toch zeker een prominent punt van discussie in dit topic is geweest, heb ik nog geen
woord gelezen over hoe ze de consument (hun eigen users) willen gaan beschermen tegen handelaren welke zich niet aan de wet willen houden.
Alsof dat helemaal geen issue is? Terwijl er inmiddels toch meerdere users 'slachtoffer' zijn geworden van dergelijke praktijken.
Enfin, mijn suggestie, welke me redelijk makkelijk lijkt te implementeren:
Een Handelaren abonnement.
- Geen drastische aanpassingen nodig, abonnementen bestaan immers al.
- DPG blij, want inkomsten.
- Er kan dan een filter aangemaakt worden waarmee users handelaren uit V&A kunnen filteren.
- Beleid kan duidelijk worden herschreven dat handelaren een dergelijk abonnement dienen te hebben.
- Hebben zij dit niet; dan kunnen users hun advertenties rapporteren en dienen deze ook echt (binnen redelijke tijd) verwijdert te worden. Tweakers kan de persoon dan een standaard bericht sturen met uitleg over het abonnement. Meerdere overtredingen resulteert in een ban.
- Tijdens het aanmelden kunnen de handelaren dan verplicht worden hun bedrijfsgegevens, zoals KvK, BTW nummer en contactgegevens op te geven. Tweakers kan en mag deze bedrijfsgegevens (géén persoonsgegevens) in het geval van een benadeelde user gewoon doorspelen zodat deze aangifte kan doen.
Mocht dit topic wél de beste plek voor feedback zijn (ik zou niet weten waar anders, maar veel wordt er tot nu toe niet op in gegaan), dan lijkt het me handig dat we hier wat meer suggesties blijven posten en discussiëren?