Uploaden van afbeeldingen: problemen en verwachtingen Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.848 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:50

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:21

crisp

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:13

ikloon

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:07

bozhoyo

Hi allen,

Vorige week hebben jullie in poll over de Community Pick XXL met ruim een derde van de stemmen gekozen voor het plaatsen van afbeeldingen als feature om te verbeteren. Voordat we beginnen met ontwerpen en bouwen willen we duidelijk hebben wat de problemen zijn en wat jullie verwachtingen zijn bij verbeteringen van de foto-upload. Wij hebben onze aannames hieronder uitgeschreven en horen graag jullie feedback hierover.

Wat is het probleem?

Het plaatsen van afbeeldingen in de huidige vorm vereist te veel inspanning en is te beperkend.

Probleemgebieden:
  • Afbeeldingen toevoegen aan V&A advertenties.
  • Afbeeldingen toevoegen aan gebruikersreviews.
  • Afbeeldingen plaatsen in forumtopics.
  • Afbeeldingen plaatsen in reacties (momenteel niet mogelijk).
Wat zijn jullie verwachtingen?
  • De image upload zorgt ervoor dat het niet langer nodig is om afbeeldingen extern te hosten.
  • De image upload is beschikbaar voor iedereen.
  • Afbeeldingen kunnen direct vanaf het klembord in-line in een post geplakt worden.
  • Afbeeldingen kunnen eenvoudig vanuit de lokale opslag of de fotogalerij op een smartphone aan een post toegevoegd worden.
  • Er kunnen meerdere afbeeldingen tegelijkertijd geupload worden.
  • Afbeeldingen van elke grootte kunnen zonder beperking (binnen redelijkheid) geupload worden.
  • Afbeeldingen worden automatisch geschaald naar een formaat dat optimaal is voor de weergave in een post of review.
  • Afbeeldingen blijven voor altijd beschikbaar in (oude) forumtopics.
  • De image upload ondersteunt de gangbare bestandsformaten.
  • Het verbeteren van de upload in reviews en forumtopics zorgt ervoor dat het niet langer nodig is om het huidige fotoalbum en fotobeheer in stand te houden.
Kloppen deze verwachtingen? Missen we dingen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:16
Wellicht zijn simpele handelingen als het (achteraf) roteren van een afbeelding ook handig. Zeker omdat dat wel een mis gaat met de EXIF informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 21-01-2020 13:37 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

verwachting:
-Huidige 'gemak' van de desktop versie moet niet achteruit gaan ter verbetering van een mobiele versie.

huidige fotoalbum en fotobeheer in stand te houden.
Hoe wordt dit bedoeld? De tree structuur zoals hij er nu is?

•Afbeeldingen blijven voor altijd beschikbaar in (oude) forumtopics.
Ook als je besluit de foto te verwijderen? Ik kan nu niet echt nagaan waar mijn foto's zijn gebruikt, maar als ik deze verwijder uit mijn album weet ik wel zeker deze nergens meer zichtbaar is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het belangrijkste is dat het juist eenvoudig werkt via een drag 'n drop mogelijkheid op de desktop naar een specifiek gebied (of de textarea). En dat de bestandsnamen dan net als een soort mail-attachment onder de textarea staan, zodat je deze kan embedden in het bericht via een linkje (wordt omgezet in een tag), en een linkje dat je de foto in de viewer kan zien, zodat je van tevoren weet welke foto het is.

In mijn voorbeeld kan je ook een extra knop met 'Upload afbeeldingen' plaatsen die een standaard uploadscherm toont (multiple-upload uiteraard). Ideaal voor de smartphones en mensen die te lui zijn om drag 'n drop te kunnen/willen doen, of dit niet snappen ;).

Een quick 'n dirty opzetje!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nkw0PPF/afbeelding.png

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 21-01-2020 14:27 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Dat is een beetje zoals we het nu ook al hebben voor de uitgebreide productreviews :) (alleen copy/paste support ontbreekt daar nog).

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 21-01-2020 14:51 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

- bijsnijden van foto
- overlay (iets aanwijzen op foto)
- link toevoegen naar "bron"
- text (ipv plaatje) c.q tumbnail idee
- openen in seperate window (larger size)
- bluren van een rondje (face) of nummerplaat oid ..
- report foto .. (op zwart totdat mod "approved" .. ik zie iets illigaals of iets wat misbruikt kan worden ..mod kan het "aanpassen" (blurren)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Zelf ben ik van mening dat je op elke device wel een foto kan bewerken, zoals teksten toevoegen, blurren, bijsnijden.

Ik zie liever een minimalistische interface voor efficiënt uploaden. Crisp's voorbeeld van de review editor is een mooi voorbeeld, echter is het 'drag'n drop place' best groot. Dat kan wat kleiner.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
LordSinclair schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:36:
Wellicht zijn simpele handelingen als het (achteraf) roteren van een afbeelding ook handig. Zeker omdat dat wel een mis gaat met de EXIF informatie.
Goede. Zou het wel prettig vinden als de rest van EXIF informatie automatisch eruit gestript wordt (locatie etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
m3gA schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Goede. Zou het wel prettig vinden als de rest van EXIF informatie automatisch eruit gestript wordt (locatie etc).
Dat zou m.i. wel een keuze moeten zijn; ik kan me voorstellen dat mensen in een foto-showcase juist foto's met EXIF informatie willen kunnen gebruiken.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:45
crisp schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Dat zou m.i. wel een keuze moeten zijn; ik kan me voorstellen dat mensen in een foto-showcase juist foto's met EXIF informatie willen kunnen gebruiken.
Keuze is prima. Ging me vooral om het geval dat als ik een foto deel vanuit mijn telefoon niet meteen mijn thuislocatie erbij staat bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Even buiten dat ik juist aan de andere kant van drag&drops sta (gelukkig werkt de persoon die hier ooit 'dropzones' heeft bedacht hier niet meer), dit impliceert dat je dus foto's koppelt aan een reactie/bericht, neem aan dat je ze ook gewoon direct vanuit je foto album wil kunnen halen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik mis er nog één:
  • Foto's kunnen plaatsen in DMs. Dit zou ik vooral gebruiken voor DM-conversaties aan de hand van V&A conversaties.
Wat betreft het bewerken van de foto's vind ik zelf "less is more". Er zijn zat plekken om foto's écht te bewerken. Meer dan een kwartslag draaien en resize is wat mij betreft niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Paar opmerkingen:

'Copypaste': let op de verschillende typen copypaste. Kopieer vanuit de verkenner (finder, whatever), of maak een screenshot / kopieer uit bij wijze van spreken paint. Ik zou beide verwachten.

'Meerdere afbeeldingen uploaden': idem, drag&drop, of copypaste vanuit de verkenner? Drag&drop en vanaf foon / iPad selecteren van verschillende foto's (en dan als RML zien in de concept-forumpost) zou voor mij het handigste zijn.

'Afbeeldingen worden automatisch geschaald': geschaald, of geschaald + link naar groter? Dat hangt m.i. af van de usecase. Mijn onderbuik zegt: in FP reacties altijd schalen & linken, op forum alleen schalen bij plakken van een screenshot (alles als 8K RAW opslaan is wat overkill :+ ), op forum schalen+linken in andere gevallen.

'niet langer nodig is om het huidige fotoalbum en fotobeheer in stand te houden' weghalen van die functionaliteit lijkt me een slecht idee. Fotobeheer wordt sowieso gebruikt, al was het om pics alsnog zelf te kunnen verwijderen. Fotoalbum wordt AFAIK ook gebruikt voor andere doelen dan kijken welke pics er staan, zoals een heel album delen met anderen. Tweakers is niet bedoeld als foto-site, dus ontmoedigen het als fotodeel-site te gebruiken zou ik zelf niet raar vinden maar big-bang uitschakelen gaat problemen geven (geef de mensen dan een paar maanden heads-up, waar het al die tijd duidelijk in beeld staat op https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ en in ieder album). En je wilt natuurlijk 1 plaatje N maal kunnen plaatsen.

Een thumbnail "vinkje" zou mooi zijn. Wil je een post-breed plaatje of juist wat thumbnails?

Standaard ontdoen van EXIF zou -buiten het foto-subforum- volgens mij idd juist heel goed zijn qua privacy. Zeker juist als veel foto's direct van smartphones gaan komen, met gps-info etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

SinergyX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Even buiten dat ik juist aan de andere kant van drag&drops sta (gelukkig werkt de persoon die hier ooit 'dropzones' heeft bedacht hier niet meer), dit impliceert dat je dus foto's koppelt aan een reactie/bericht, neem aan dat je ze ook gewoon direct vanuit je foto album wil kunnen halen?
In dat geval zou een overlay-popup (net als de fotoviewer doet) een idee kunnen zijn om een snel overzicht te krijgen door de hele tree, zodat je met een simpel klikje de foto kan invoegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:10
Voor in FV zijn m.i. deze drie vooral erg belangrijk:
  • Er kunnen meerdere afbeeldingen tegelijkertijd geupload worden.
  • Afbeeldingen van elke grootte kunnen zonder beperking (binnen redelijkheid) geupload worden.
  • Afbeeldingen worden automatisch geschaald naar een formaat dat optimaal is voor de weergave in een post of review.
Voor het forum wordt maximaal 800px breed gehanteerd, maar in het huidige fotoalbum wordt die niet automatisch gegenereerd. Dus je blijft altijd handmatig resizen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

crisp schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Kan ik me ook helemaal voorstellen. Keerzijde is dat er potentieel privacy gevoelige info in kan zitten (de opmerking wordt niet voor niks gemaakt) en jullie als GoT daar dus een oplossing voor moeten hebben. Ik zou starten met een vinkje "strip EXIF data" dat default aan staat. De andere keuze is geen vinkje en de exif er default uit strippen. Maar in dat geval kun je dr net zo goed een vinkje bij maken wat iig de keuze geeft om de stripcode niet af te laten gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

The Eagle schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:00:
Kan ik me ook helemaal voorstellen. Keerzijde is dat er potentieel privacy gevoelige info in kan zitten (de opmerking wordt niet voor niks gemaakt) en jullie als GoT daar dus een oplossing voor moeten hebben. Ik zou starten met een vinkje "strip EXIF data" dat default aan staat.
We kunnen evt ook nog bekijken om een deel van de exif eruit te strippen. Een deel is nuttig voor de presentatie van de afbeelding, een deel is privacy gevoelig (vooral de geolocatie) en een deel is leuk voor andere toepassingen dan web (thumbnail), maar op het web toch vooral ruimteverspilling.

Als we van die eerste groep een whitelist weten op te stellen, kan de rest standaard allemaal weg zonder dat een checkbox nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:05

Yucon

*broem*

Erg fijn dat dit aandacht krijgt :)

Wat betreft die EXIF's. Zou dat niet op gebruikersniveau geregeld moeten worden? Hoewel er allerlei situaties te bedenken zijn waarbij je op individueel fotoniveau een override zou willen zien kun je in grote lijnen toch wel stellen dat een user in de pratijk altijd dezelfde keuze zal maken. Deels door persoonlijke visie op dit onderwerp, en deels door het persoonsgebonden gebruik. (iemand die veel landschapsfoto's post.. etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:12
Wordt het bij verschaalde afbeeldingen wel mogelijk door te klikken naar de originele resolutie?
Vooral bij screenshots kan dat nodig zijn voor de leesbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:13

MsG

Forumzwerver

Yucon schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:30:
Erg fijn dat dit aandacht krijgt :)

Wat betreft die EXIF's. Zou dat niet op gebruikersniveau geregeld moeten worden? Hoewel er allerlei situaties te bedenken zijn waarbij je op individueel fotoniveau een override zou willen zien kun je in grote lijnen toch wel stellen dat een user in de pratijk altijd dezelfde keuze zal maken. Deels door persoonlijke visie op dit onderwerp, en deels door het persoonsgebonden gebruik. (iemand die veel landschapsfoto's post.. etc)
Beetje ongefundeerde aanname. Genoeg mensen die mooie foto's posten in een showcase topic, maar in heel andere topics heel andere foto's plaatsen waarbij de exif juist onwenselijk is.

Ik zou als MVP de devs niet overladen met edge-cases en weer triljoen subfeatures. De grootste kwelling is voor mij in elk geval:

- handmatig moeten resizen
- tedieus upload proces, 1 voor 1
- onhandig naar de foto's moeten linken, je zit altijd te prutsen met meerdere tabs, en het gaat zelden in 1 keer goed zonder de post weer te moeten editten. Laat staan dat het überhaupt te doen is op een mobiel apparaat.

En je krijgt hierdoor ook een langere houdbaarheid voor topics. Vrijwel alle plaatjeshosters gaan elke 5 jaar wel een keer dood en dan is er een nieuwe speler, al die niet-functionele oudere topics is doodzonde.

Vind overigens die tekstuele linkjes nog wat abstract. Wat zegt enkel de bestandsnaam mij op mijn mobiel? Ik zie liever een thumbnail in de tekst, daar kan ik meer mee dan een dcim58382 zoveel, want dan weet ik nog niet of ik juist dat plaatje op die plek wilde, of juist de vorige of volgende. Wat dat betreft mag de hele reageerfunctie wel wat meer wysiwyg ipv dat oldskool ubb-code. Maar goed, dat is een beetje buiten de scope van het topic :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ikloon

ikloon

Product Owner
Topicstarter
Dank voor de feedback. We nemen dit mee en zijn inmiddels begonnen aan een eerste prototype. We hopen sommigen van jullie een prototype te laten zien op een van de komende Tweakers-evenementen en meer specifieke feedback te krijgen over de upload-interactie die we bouwen.

Wat betreft de verzoeken rond het bijsnijden en roteren van afbeeldingen, of een overlay met annotaties, hebben we ervoor gekozen om dit uit te sluiten van de huidige scope. Op dit moment kiezen we ervoor om ons te beperken tot het daadwerkelijke upload/copy/paste proces. Wel onderdeel van de scope is het verkleinen en optimaliseren van afbeeldingen voor het uploaden.

We stellen onszelf als doel om gebruikers in staat te stellen afbeeldingen te plaatsen met de minste inspanning en om daarbij zoveel mogelijk foutmeldingen te voorkomen (bijvoorbeeld: "Afbeelding moet kleiner zijn dan 800 px" of "Afbeelding moet kleiner zijn dan 4 MB", of "Afbeelding kan alleen PNG of JPEG zijn"). Dit betekent dat we een server-side image service voor het resizen en optimaliseren van afbeeldingen gaan bouwen.

Daarnaast willen we de gebruikersinteractie verbeteren, zowel op mobiel als desktop. Zoals @crisp al zei, hebben we bij het uploaden van afbeeldingen bij gebruikersreviews al een wat moderner upload-proces. We kijken of we dit kunnen gebruiken, verbeteringen kunnen aanbrengen en het kunnen toepassen binnen het forum en Vraag & Aanbod.

Ook buiten scope voor nu zijn aanpassingen aan de editor. We willen die aanpakken, maar een update/upgrade daarvan is geen geringe klus. Dat zetten we wel op de roadmap voor later dit jaar.

Tot slot zijn er een paar punten die we intern bespreken en bekijken voordat we een oplossing uitrollen. Deze zijn:
- EXIF-gegevens uit afbeeldingen verwijderen of bewaren
- Mod-tools voor afbeeldingen

We houden jullie op de hoogte.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht niet aangestipt (of ik lees er overheen), maar nemen jullie ook de mogelijkheid mee om meteen een foto te gebruiken die je direct maakt? Kan op iedere smartphone kiezen hoe ik een plaatje invoeg, uit de gallery / bestanden of een nieuwe foto maken. Dat zou ideaal zijn imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:20:
Wellicht niet aangestipt (of ik lees er overheen), maar nemen jullie ook de mogelijkheid mee om meteen een foto te gebruiken die je direct maakt? Kan op iedere smartphone kiezen hoe ik een plaatje invoeg, uit de gallery / bestanden of een nieuwe foto maken. Dat zou ideaal zijn imho :)
Volgens mij is dat gewoon standaard functionaliteit bij een file-upload op een mobile device :) Verder proberen we zoveel mogelijk input-methoden te ondersteunen, zoals drag/drop, multi-file select en copy/paste (hoewel dat laatste wel wat technische beperkingen heeft) :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:49
Femme schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:30:
• Het verbeteren van de upload in reviews en forumtopics zorgt ervoor dat het niet langer nodig is om het huidige fotoalbum en fotobeheer in stand te houden.
[/list]
Ik zou het wel fijn vinden om op een centrale plek al mijn uploads te kunnen bekijken en bijvoorbeeld evt te verwijderen. Dat hoeft overigens niet per see in de huidige vorm van het foto album.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

The Eagle schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:20:
Dat is inderdaad een Android-feature (ik vermoed ook voor iOS). Op het moment dat je op een upload-knop klikt triggert dit al de vraag of je een foto wilt maken of dat je anders een foto wilt kiezen uit je galerij.

@crisp Wat zijn de technische beperkingen dan met copy-paste? Ik gebruik dit vaak bij www.imgbb.com (die ik straks eindelijk kan uitfaseren ;) ) en daar werkt het prima bij. Uiteraard met afbeeldingen en niet met hele bestanden die ik op het klembord zet.

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 29-01-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Maverick schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Ik zou het wel fijn vinden om op een centrale plek al mijn uploads te kunnen bekijken en bijvoorbeeld evt te verwijderen.
Dat en verplaatsen binnen de bestaande mappen. Ik krijg het maar niet voor elkaar op de desktop.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

PcDealer schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Dat en verplaatsen binnen de bestaande mappen. Ik krijg het maar niet voor elkaar op de desktop.
Selectboxes onder de foto's aanklikken en vervolgens klikken op het icoontje met de groene pijl.
Werkt hier prima.

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:17:
[...]

@crisp Wat zijn de technische beperkingen dan met copy-paste? Ik gebruik dit vaak bij www.imgbb.com (die ik straks eindelijk kan uitfaseren ;) ) en daar werkt het prima bij. Uiteraard met afbeeldingen en niet met hele bestanden die ik op het klembord zet.
Dat copy/paste bijvoorbeeld niet werkt vanuit je verkenner doel ik inderdaad op, maar wel op andere manieren (plaatje vanuit een webpagina bijvoorbeeld), en uiteraard ook de screenshot-functionaliteit van browsers :)
Maverick schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:06:
[...]

Ik zou het wel fijn vinden om op een centrale plek al mijn uploads te kunnen bekijken en bijvoorbeeld evt te verwijderen. Dat hoeft overigens niet per see in de huidige vorm van het foto album.
Daar gaan we nog verder over nadenken. We willen uiteraard wel iedereen de mogelijkheid gaan geven om afbeeldingen te uploaden, maar willen het fotoalbum en de bijbehorende beheertools voorlopig als karma/abo-feature (be)houden. Een eventuele refactor van het fotoalbum valt wat ons betreft nu ook niet binnen de scope van dit project.

Of er dan toch een mogelijkheid moet komen om eerder geuploade foto's te kunnen terugzoeken en eventueel verwijderen is dan een vraag die we nog moeten beantwoorden.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik neem aan dat de geuploadde foto's dan wel alvast gelinkt gaan worden zodat je ze straks met terugwerkende kracht kan bekijken, als de fotogalerij op de schop gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 13:25:
Ik neem aan dat de geuploadde foto's dan wel alvast gelinkt gaan worden zodat je ze straks met terugwerkende kracht kan bekijken, als de fotogalerij op de schop gaat?
Ja, het plan is om de fotoalbum opslag hiervoor te gaan gebruiken en later te kijken hoe we dat verder nog gaan ontsluiten. Het belangrijkste focuspunt nu is de uploadmogelijkheid en de integratie met het posten van topics/berichten.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zoals gewoonlijk zie ik dit te laat.
Uit het topic begrijp ik het volgende:

In scope:
Afbeeldingen gemakkelijk toevoegen aan V&A advertenties, gebruikersreviews, forumtopics, reacties.

Vooralsnog uit scope:
fotobeheer, mogelijk later als karma feature.

Uit scope?
  • Uploaden fotos voor tweakblogs?
  • Hergebruik afbeeldingen op meerdere plaatsen in tweakers
Mijn perceptie over de uit scope:
Bij tweakblogs wordt de afbeelding nu ook als fotoalbumlink gerefereerd. Verandert deze upload nu ook? tweakblogs heb ik zo snel nog niet genoemd zien worden.

Er is verder over copy paste gesproken. Begrijp ik het goed dat als ik een afbeelding op meerdere punten in tweakers wil gebruiken ik haar meerdere keren moet gaan uploaden? Of is een reeds geuploade afbeelding als link te refereren?

Over het directer maken van het uploaden van afbeeldingen ben ik trouwens best positief. De huidige ontkoppeling werkt namelijk ook in de hand dat afbeeldingen die wel zijn geupload uiteindelijk niet worden gebruikt. Meer directheid in het toevoegen van afbeeldingen maakt het meer fool proof.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Kijk ook naar hoe GitHub dit doet. Die hebben hier best een basic maar intuitive interface voor. Sleur en pleur, klaar is Kees.

Afbeeldingen bijknippen, schalen en meer van dat gelul zou ik ver van weg blijven. Schoenmaker, blijf bij je leest! Ik heb op elk mogelijk device mogelijkheden om dat te doen die 100x beter zijn dan wat voor een crappy web-interface dan ook. Niks ten nadele van de developers maar waarom een functie klonen die er al is? Ga het wiel niet opnieuw uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
teacup schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:29:
Zoals gewoonlijk zie ik dit te laat.
Uit het topic begrijp ik het volgende:

In scope:
Afbeeldingen gemakkelijk toevoegen aan V&A advertenties, gebruikersreviews, forumtopics, reacties.

Vooralsnog uit scope:
fotobeheer, mogelijk later als karma feature.

Uit scope?
  • Uploaden fotos voor tweakblogs?
  • Hergebruik afbeeldingen op meerdere plaatsen in tweakers
Mijn perceptie over de uit scope:
Bij tweakblogs wordt de afbeelding nu ook als fotoalbumlink gerefereerd. Verandert deze upload nu ook? tweakblogs heb ik zo snel nog niet genoemd zien worden.
De editor voor tweakblog posts heeft momenteel helemaal geen directe mogelijkheid om een foto uit je fotoalbum te gebruiken. Uiteraard kan je daar wel gewoon fotoalbum images blijven gebruiken met behulp van RML-tags, maar er zijn geen plannen om de editor daar uit te breiden.
Er is verder over copy paste gesproken. Begrijp ik het goed dat als ik een afbeelding op meerdere punten in tweakers wil gebruiken ik haar meerdere keren moet gaan uploaden? Of is een reeds geuploade afbeelding als link te refereren?
Copy/paste doelt op bijvoorbeeld het maken van een screenshot of dmv c/p een afbeelding van een andere site kopieëren en uploaden.

De huidige plannen voorzien in een interface waarbij je je laatst geuploade afbeeldingen terug kan vinden en dus kan hergebruiken. Als je ook over het fotoalbum beschikt (als abo of karmafeature) kan je afbeeldingen uiteraard ook indelen in folders.

Intentionally left blank

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

crisp schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:25:
De editor voor tweakblog posts heeft momenteel helemaal geen directe mogelijkheid om een foto uit je fotoalbum te gebruiken. Uiteraard kan je daar wel gewoon fotoalbum images blijven gebruiken met behulp van RML-tags, maar er zijn geen plannen om de editor daar uit te breiden.
Stel ik dan terecht vast dat omwille van het toegankelijk maken van de RML-tags voor tweakblogs het fotoalbum/-beheer of een vervanging hiervan noodzakelijk blijft?
De huidige plannen voorzien in een interface waarbij je je laatst geuploade afbeeldingen terug kan vinden en dus kan hergebruiken. Als je ook over het fotoalbum beschikt (als abo of karmafeature) kan je afbeeldingen uiteraard ook indelen in folders.
De upload interface lijkt mij in deze zeker handig voor het snel herhaald kunnen plaatsen van afbeeldingen. Ik kan alleen geen concreet voorbeeld bedenken van zo'n use case. Misschien als iemand een korte FP reactie maakt en na een korte interval hierop nader ingaat in een forum topic. Ik gebruik een dergelijk interface ook in Jira, en dit is soms handig, al is die setting een andere.

Zou over het toevoegen van dezelfde afbeelding met een langere interval ertussen worden gedacht dan is denk ik een fotoalbum handiger/planmatiger. Bijvoorbeeld als iemand eerst een preview plaatst in een blog en later een review maakt. Wil die persoon sommige foto's op die twee plekken gebruiken, dan kan de interval tussen de gebeurtenissen te groot worden voor de fotostack omdat er andere activiteiten tussen zijn gekropen. Ook vanuit deze optiek blijft dat fotobeheer in mijn ogen lastig te missen. Dat het een karma en/of abo feature is lijkt mij wat minder belangrijk. Iemand die het nodig gaat hebben heeft die karma toch wel opgebouwd verwacht ik.

edit: typo's, taal

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 20-02-2020 17:06 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Het makkelijk kunnen plaatsen of verplaatsen in een/ander fotoalbum zonder dat de link veranderd, zou voor mij wel essentieel zijn.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

ikloon schreef op maandag 27 januari 2020 @ 14:41:
Dank voor de feedback. We nemen dit mee en zijn inmiddels begonnen aan een eerste prototype. We hopen sommigen van jullie een prototype te laten zien op een van de komende Tweakers-evenementen en meer specifieke feedback te krijgen over de upload-interactie die we bouwen.
Toch even benieuwd.... ;)
Is er misschien al iets tijdens de Developers Summit vertoond? (Zou een mooie kans zijn, tijdens dit evenement, lijkt mij), of is er al iets van een prototype wat we binnenkort gaan zien? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:52:
[...]

Is er misschien al iets tijdens de Developers Summit vertoond? (Zou een mooie kans zijn, tijdens dit evenement, lijkt mij), of is er al iets van een prototype wat we binnenkort gaan zien? ;)
Ja en ja ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikloon

ikloon

Product Owner
Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:52:
[...]
We hebben op de Developers Summit een prototype getest en mede op basis van de inzichten daaruit hebben we net de nieuwe flow live gezet, zie plan: Gemakkelijker afbeeldingen uploaden in het Forum - Development-iteratie.... :)

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:07

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IgmUQhdbdorAw5qF4CJIdJ7z6s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Oc7Hu1at8mq3ZhqM1JhwevEB.jpg?f=fotoalbum_large

Het werkt!

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.