Operations schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:27:
[...]
@
Fero ,
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, en je zou helemaal een punt hebben als er tientallen klachten over hem zouden bestaan (m.b.t. garantie en/of verzend problemen). Maar die zijn er niet het tegenovergestelde is het geval, dus dan zien ik het probleem niet van zo een onderlinge afspraak met mensen die dit echt 100% bewust doen en willen (op een V&A).
Maar prima als we dat onderling zo afspreken uiteraard, ben je wel (een beetje) met mij eens dat je de verkeerde "pakt"?

Hmmm nee, niet echt. Het punt staat, en ik heb nooit beweerd dat deze user actief mensen oplicht, daar de intentie toe heeft, of zelfs wíl dat mensen voor die verzendmethode kiezen. Echter, als je de verzendmethode als ondernemer zijnde aanbiedt, ben je gewoon verantwoordelijk voor het verzendrisico en kán je dat wettelijk niet afdragen aan de klant, wat je persoonlijke mening daar over ook is. Het voorbeeld maakte dat punt goed duidelijk.
Dat we nu weten dat deze specifieke handelaar zichzelf niet eens bewust was van de wet maakt het des te interessanter, want ik kan me niet voorstellen dat dit de enige is
De reden dat het belangrijk is dat dit nu in de Tweakers regels wordt opgenomen, is omdat niet iedere handelaar hier netjes mee om ging (en nee, daarmee wijs ik niet naar piet snot, ik ken deze persoon niet, heb er geen zaken mee gedaan, en dus gewoonweg geen mening over).
Het kwam dan voor dat handelaren dergelijke teksten in advertenties zetten, producten van meerdere honderden euro's onverzekerd hebben verzonden waarvan de kopers via Track & Trace konden aantonen dat het nooit bij hen is aangekomen, en de handelaren vervolgens claimden de artikelen als consument te hebben verkocht waarop de kopers gewoon hun geld kwijt waren.
Er was dus geen controle op welke verkopers wel/geen ondernemers waren, en werd je als koper benadeelt door één van deze verkopers, dan had je juridisch geen poot om op te staan omdat je enkel een Tweakers username hebt.
Dit is dus pure indekking voor Tweakers zelf en hun users. Zolang de nette handelaren gewoon netjes blijven doen, danwel zich aan de wetten waarvan zij niet afwisten
gaan houden, zal de aankomende situatie voor iedereen het minste problemen moeten opleveren.
Daarbij komt voor de handelaren nu het voordeel dat zij niet langer afhankelijk zijn van een ongeschreven gedoogbeleid, het voor users duidelijker wordt wanneer zij met een bedrijf te maken hebben, en dus niet hoeven proberen af te dingen, en dat de echt "slechte" handelaren het op deze manier vele malen moeilijker krijgen, waardoor users weer met meer vertrouwen artikelen bij de goede kunnen aanschaffen.
Daarbij; zolang ze zich aan de nieuwe regels cq wetten houden, kunnen de handelaren ook niet ineens een terechte aangifte tegen zich krijgen omdat ze een wet overtraden waarvan ze niet afwisten!
Hopelijk was mijn uitleg van de andere kant van het verhaal duidelijk. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het wel, maar voor vanavond hou ik het voor gezien en wens ik jullie allemaal een fijn weekend
PS, @
PcDealer het viel mij inderdaad ook al op dat de huidige V&A voorwaarden nog in de Algemene Voorwaarden staan en nu tegenstrijdig zijn met de nieuwe V&A voorwaarden
Moonsugar gaf in de update echter aan dat handelaren tot 25 maart hebben om de aanpassingen aan hun advertentie's door te voeren, dus ik wacht dat nog even af, maar tot die tijd verwacht ik niet veel verandering.