Winnend bod haakt af - review of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.368 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van zodra m'n veiling-item als verkocht werd beschouwd, stuur ik een bericht naar de koper.
De koper reageert een hele week lang niet, maar uiteindelijk wel (vandaag dus).
Hij geeft aan dat hij het item tóch niet wil.

Is het nou gepast dat ik hiervoor (omtrent communicatie) een negatieve review achter laat of niet?
Mijn gevoel zegt van wel, want hij heeft immers een bod gedaan en zijn verantwoordelijkheden niet opgenomen (je mag een minimale communicatie verwachten).
Anderzijds ging de verkoop niet door... dus is een review dan wel gepast?

Wat nu?

Bijkomende vraag: Wat is een gepaste beoordeling in zo'n geval?

Ik heb alweer in de stickies wat zitten rondlezen, maar kon hierover niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Microkid Kan je daar antwoord op geven.
(vaak is het geen deal, geen feedback)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij was er dus wel een deal: Iemand doet een bod, en dat bod is aanvaard door mij. (Waarna ik nog een bericht stuur met info)
Vervolgens trekt de andere partij zich terug, en communiceert daar niet over.
1 week later stuur ik een bericht (~ "wil je het item uberhaupt?"), en een dag erna krijg ik reactie (~ "nee").

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02

Rmg

Geen deal geen review en aan veilingen op tweakers is niets bindend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:42:
Volgens mij was er dus wel een deal: Iemand doet een bod, en dat bod is aanvaard door mij. (Waarna ik nog een bericht stuur met info)
Vervolgens trekt de andere partij zich terug, en communiceert daar niet over.
1 week later stuur ik een bericht (~ "wil je het item uberhaupt?"), en een dag erna krijg ik reactie (~ "nee").
13: "Het bieden is puur indicatief. Zowel koper al verkoper kunnen hier geen rechten aan ontlenen. Een bod is niet bindend en verplicht U niet tot aan- of verkoop. Er is geen sluitingstermijn, het bod blijft staan zo lang de advertentie blijft staan op V&A."

https://tweakers.net/info/faq/va/

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat een bod niet bindend is (wettelijk gezien), maar de vraag is of je hier een review voor kan achterlaten.

Met andere woorden: Staat tweakers.net het toe om toekomstige verkopers te waarschuwen dat deze gebruiker slecht communiceert?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Een bod wordt gedaan omdat er interesse is in het product. Als dat niet zo is, niet bieden. Wel bieden bij geen interesse verstoord het biedingsproces en werkt prijs opdrijvend.

Ik vind het een review waard, de intentie was er om af te nemen. Er was een wilsovereenkomst, die user een week later pas intrekt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PcDealer Zo denk ik er ook over.

Ook aan de kant van de verkoper werkt het verstorend: Er was namelijk nog een andere tweaker geïnteresseerd voor dezelfde prijs. Gezien het ondertussen een week later is, heeft de andere geïnteresseerde tweaker mogelijk al wat anders gevonden.

De tweaker die het bod deed was daarnaast ook nog actief op Tweakers.net gedurende de week dat de communicatie stil lag. Het is dus veilig om aan te nemen dat hij wist ik een bericht gestuurd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Een bod is expliciet niet bindend, dus er is niet automatisch een deal. Ook vaak genoeg een veiling 'gewonnen', waarbij de verkoper het toch te laag vond. Beide scenario's zijn toegestaan zonder wraakfeedback.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

MsG schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:18:
Een bod is expliciet niet bindend, dus er is niet automatisch een deal. Ook vaak genoeg een veiling 'gewonnen', waarbij de verkoper het toch te laag vond. Beide scenario's zijn toegestaan zonder wraakfeedback.
Wraakfeedback klinkt wel erg negatief.

Ik ben een beetje bang voor Marktplaats-achtige toestanden als mensen gewoon wat kunnen lopen bieden zonder dat ze echt serieuze interesse hebben. Dat is vervelend voor aanbieders, maar ook voor de andere kopers die WEL serieus zijn.

Als iemand meerdere malen een negatieve review heeft gehad wegens uitbrengen van een bod zonder iets af te nemen, kan Tweakers daar eens naar kijken. Als er geen feedback gegeven kan worden zullen dat soort figuren ten koste van anderen door kunnen gaan.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MsG schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:18:
Het wekt wel een bepaalde verwachting hoe verder het proces is. In het arbeidsrecht noemen we dat de precontractuele fase tijdens de sollicitatieprocedure. Hoe verder dat is, hoe meer rechten daaraan kunnen worden ontleend.

Ik vind het anders wanneer iemand biedt en direct laat weten af te haken, zodat de verkoper in elk geval gelijk met de nummer 2 kan onderhandelen. Nu heeft @Verwijderd de andere geïnteresseerden, zoals het een goed verkoper betaamd, laten weten dat er een winnaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

PcDealer schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Het wekt wel een bepaalde verwachting hoe verder het proces is. In het arbeidsrecht noemen we dat de precontractuele fase tijdens de sollicitatieprocedure. Hoe verder dat is, hoe meer rechten daaraan kunnen worden ontleend.

Ik vind het anders wanneer iemand biedt en direct laat weten af te haken, zodat de verkoper in elk geval gelijk met de nummer 2 kan onderhandelen. Nu heeft @Verwijderd de andere geïnteresseerden, zoals het een goed verkoper betaamd, laten weten dat er een winnaar is.
Leuk hoe iedereen weer een bepaalde intepretatie heeft. Maar de Tweakers-eigen intepretatie lijkt me volstrekt duidelijk:
Het bieden is puur indicatief. Zowel koper al verkoper kunnen hier geen rechten aan ontlenen. Een bod is niet bindend en verplicht U niet tot aan- of verkoop. Er is geen sluitingstermijn, het bod blijft staan zo lang de advertentie blijft staan op V&A.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ons beoordelingsysteem is gericht op het beoordelen van afgeronde transacties. Dat is immers het belangrijkst (het gaat immers om geld en producten, dus wil je weten of iemand netjes betaald of dat iemand netjes de spullen opstuurt). Voorafgaande communicatie beoordelen we dus niet. Er kunnen wel 1000 redenen zijn waarom een deal niet doorgaat.Voorhetzelfde geld is de bieder aangereden en ligt hij in het ziekenhuis. Als we van alles een beoordeling zouden achterlaten vertroebelt dat het beeld van iemand totaal.
In dit geval was er een bod gedaan, dat, zoals al aangegeven, niet bindend is. Als er na een week geen reactie is, staat het je vrij een andere koper te zoeken (zelf hanteren we 48 uur als redelijke termijn).

Ergo: er was geen overeenkomst, dus een beoordeling is niet toegestaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helder verhaal @Microkid, bedankt!

Dat is wat mij betreft een duidelijk signaal aan verkopers via het veilingsysteem van V&A.
Ik trek daar de volgende conclusies uit:
- Het review-systeem geeft geen realistische weergave voor mensen die het systeem (bewust of onbewust) frustreren.
- Gebruikers kunnen veilingen stuk maken door de prijs omhoog te drijven, zonder intentie om te kopen, zonder gevolgen.
- Gebruikers kunnen op meerdere veilingen realistisch bieden zonder de intentie om te kopen, zonder gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

MsG schreef op zondag 15 maart 2020 @ 15:51:
[...]
Leuk hoe iedereen weer een bepaalde intepretatie heeft. Maar de Tweakers-eigen intepretatie lijkt me volstrekt duidelijk:
[...]
Ach, de voorwaarden zijn al jaren oud en soms zelfs al jaren achterhaald. Regels kunnen ook gewijzigd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:18:
Helder verhaal @Microkid, bedankt!

Dat is wat mij betreft een duidelijk signaal aan verkopers via het veilingsysteem van V&A.
Ik trek daar de volgende conclusies uit:
- Het review-systeem geeft geen realistische weergave voor mensen die het systeem (bewust of onbewust) frustreren.
- Gebruikers kunnen veilingen stuk maken door de prijs omhoog te drijven, zonder intentie om te kopen, zonder gevolgen.
- Gebruikers kunnen op meerdere veilingen realistisch bieden zonder de intentie om te kopen, zonder gevolgen.
Je hoeft er maar 1 conclusie uit te trekken:
-gebruik het veilingsysteem niet

Klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Zulk gedrag is gewoon vervelend en daar zou ik wel graag voor gewaarschuwd willen worden. Als de koper meteen reageert dat hij zich toch bedacht heeft, is dat vervelend, maar kun je in ieder geval nog de volgende hoogste bieder benaderen. Na een week kan ik me voorstellen dat die ook geen interesse meer heeft. Vervolgens zit jij weer met jouw item, dat je misschien best voor een lagere prijs had willen verkopen, zodat je het kwijt was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Microkid schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:04:
Voorafgaande communicatie beoordelen we dus niet. Er kunnen wel 1000 redenen zijn waarom een deal niet doorgaat.Voorhetzelfde geld is de bieder aangereden en ligt hij in het ziekenhuis. Als we van alles een beoordeling zouden achterlaten vertroebelt dat het beeld van iemand totaal.
Een beoordeling vanwege een ziekenhuisopname is zo weer te verwijderen. Dat is niets anders dan de wraakreviews nu of het verwijderen van reviews vanwege naderhand gewijzigde inzichten.

Iemand die een patroon laat zien van niet afnemen, niet reageren, dat zou inzichtelijk gemaakt moeten worden om legitimieme kopers geen achterstand te laten oplopen t.o.v. de slackers.

Zoiets als Verwijderen userreview CharlieBP kever678 van ts die een slechte beoordeling krijgt het omdat er niet gereageerd wordt door de winnaar.

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 15-03-2020 20:19 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.