Nope.HomeServ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:50:
Zijn er meer mensen die de laatste tijd vaak problemen hebben met Telegram? Blijft bij mij maar op connecting staan totdat ik overschakel naar mobiel internet (KPN).
Heb al andere DNS servers geprobeerd (standaard PI-Hole, maar ook die van Google/Cloudflare geprobeerd) maar ook dan blijf ik deze verbindingsproblemen houden.
Wel helder, maar ik ben nu achtergekomen dat het niet correct is (en waarschijnlijk de reden waarom ik dacht dat ik XGSPON moest hebben en niet GPON wat ik echt gebruik), zie:voorstad schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:48:
Waarbij Freedom toch wel erg helder is over de techniek op je adres:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5UWjco4w5LiMwR5MTQkVGGhs.jpg?f=fotoalbum_large)
Fiber Operator gebruikt voor verbindingen tot (en met) 1Gbps GPON. Voor hogere snelheden wordt XGSPON toegepast.
Met al zulke onduidelijkheid mag als algemeen advies blijven staan: neem toch vooral best die monteur erbij en houd zeker de eerste periode dat provider modem nog even achter de hand voor eventuele wijzigingen in je eigen setup ook weer te kunnen testen en vergelijken met de provider setup.
Een goedkopere verzekering vind je vrijwel nergens, tenzij je natuurlijk al een ander goed vangnet hebt voor je volledige thuis internet gebruik zoals dual ISP of iets.
Een goedkopere verzekering vind je vrijwel nergens, tenzij je natuurlijk al een ander goed vangnet hebt voor je volledige thuis internet gebruik zoals dual ISP of iets.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Begin dit jaar wilde ik ook een monteur bestellen ondanks dat ik geen Fritzbox besteld had maar dat kan niet. Naderhand kon hij alsnog komen want ik had nog een oude Genexis kast die niet meer dicht wilde dus alles hing er los bij. Als je ook zo'n oude bak hebt hangen kan je dus beter van te voren een mailtje met foto sturen dat een monteur wel gewenst is ook al bestel je geen Fritzbox.OruBLMsFrl schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:19:
Met al zulke onduidelijkheid mag als algemeen advies blijven staan: neem toch vooral best die monteur erbij en houd zeker de eerste periode dat provider modem nog even achter de hand voor eventuele wijzigingen in je eigen setup ook weer te kunnen testen en vergelijken met de provider setup.
Wow, stap ik over naar AON met fiber operator, en binnen maand eerste issue.
Zijn er meer die problemen hebben?
Almere Oostvaarders, fiber operator -> down
Mogelijk ben ik de enige, en geen licht op de lijn.
[ Voor 14% gewijzigd door badnews.nl op 30-10-2024 10:05 ]
@badnews.nl in buiten geen enkel probleem.
Monteur? Modem van Freedom? Nooit gezien. Ik ging met FttH (toen nog GPON) ooit over van XS4ALL naar Freedom. Op mijn eigen router ging de oude verbinding plat en die kwam een paar minuten later weer op met de nieuwe verbinding. Zo zag ik het ook op afstand, want ik was niet op locatie.
Een tweaker met netwerkkennis en goede communicatievaardigheden kan prima af zonder modem van Freedom. Voor andere situaties kan een monteur en apparatuur van een provider gewenst zijn.
Een tweaker met netwerkkennis en goede communicatievaardigheden kan prima af zonder modem van Freedom. Voor andere situaties kan een monteur en apparatuur van een provider gewenst zijn.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Het gaat meer voor het afwerken van de glasvezelkast, en de inkomende fiber is wel erg fragiel.The Zep Man schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:14:
Monteur? Modem van Freedom? Nooit gezien. Ik ging met FttH (toen nog GPON) ooit over van XS4ALL naar Freedom. Op mijn eigen router ging de oude verbinding plat en die kwam een paar minuten later weer op met de nieuwe verbinding. Zo zag ik het ook op afstand, want ik was niet op locatie.
voor de rest heb je ze inderdaad niet nodig.
vaak moet dit worden aangepast.
Ah. Dat heeft niet veel met Freedom te maken omdat wat je noemt onderdeel is van de algemene oplevering van de FttH-lijn. Daarvoor is altijd een monteur nodig, inderdaad.Mr-D. schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:17:
Het gaat meer voor het afwerken van de glasvezelkast, en de inkomende fiber is wel erg fragiel.
Bij mijn (toen) GPON/(nu) XGS-PON-verbinding wordt een vorm van media converter meegeleverd die mij mijn eigen apparatuur aan laat sluiten via ethernet. Prima en niets fragiel. Dat die ik dan ook als het abonneeovernamepunt.
Bij het overschakelen van providers hoeft niets fysiek te veranderen als niets aan de belichting op de lijn verandert.
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 30-10-2024 10:29 ]
bij mijn eerste (lijbrand naar Tweak) moest de hele kast worden vervangen en een andere las worden gemaakt.The Zep Man schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:28:
[...]
Ah. Dat heeft niet veel met Freedom te maken omdat wat je noemt onderdeel is van de algemene oplevering van de FttH-lijn. Daarvoor is altijd een monteur nodig, inderdaad.
Bij mijn (toen) GPON/(nu) XGS-PON-verbinding wordt een vorm van media converter meegeleverd die mij mijn eigen apparatuur aan laat sluiten via ethernet. Prima en niets fragiel. Dat die ik dan ook als het abonneeovernamepunt.
Bij het overschakelen van providers hoeft niets fysiek te veranderen als niets aan de belichting op de lijn verandert.
nu moest ik weer een andere kastje hebben, maar gelukkig had de toenmalige monteur al een las gemaakt die direct mijn SFP ging en die past ook op de Huawei ONT.
dus had geen monteur nodig.
maar voor 25 euro heb je wel de garantie dat het werkend word opgeleverd.
een glasvezel reparatie is gok ik wat duurder dan 25 euro.
dat is denk ik het punt wat hier gemaakt word.
Een glasvezelreparatie hoef je zelf niet te betalen als niet aangetoond kan worden dat jij oorzaak bent van de schade. De lijn is niet van jou, en daarom heb je geen verantwoording over die lijn. Dat mag de glasvezelboer lekker oplossen (en voor betalen), net als al het andere werk dat nodig is om de lijn in gebruik te nemen.Mr-D. schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:34:
een glasvezel reparatie is gok ik wat duurder dan 25 euro.
Verder hoef je bij een afgeleverde fysieke installatie zelf nooit aan het glasvezel te zitten. Wat jij noemt houdt in dat de installatie nooit fysiek werkend was opgeleverd, waar dus een monteur voor nodig is. Dat heeft niets te maken met Freedom of de noodzaak voor een monteur om enkel Freedom af te kunnen nemen (bij een al opgeleverde lijn).
Nog steeds kan een monteur voor 25 EUR prettig zijn, zeker voor de wat minder technisch onderlegde tweaker. Ook kan het helpen met doorlooptijd. Maar heb wel voor jezelf duidelijk wat dat dekt.
[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 30-10-2024 10:41 ]
En ze hebben de boel weer correct gepatched in de wijkcentrale en mijn verbinding is weer terug….badnews.nl schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:45:
Wow, stap ik over naar AON met fiber operator, en binnen maand eerste issue.
Ik snap er niets van. Ben nu bijna een jaar klant bij Freedom en geen klachten. Toch wilde ik even vergelijken wat er anders zou kunnen, misschien ook zonder TV.
Maar welke vergelijker in ook bekijk, Freedom staat er niet tussen, en in sommige gevallen alleen maar Odido aanbiedingen.....
Wat is nou een beetje een goede vergelijker?
Maar welke vergelijker in ook bekijk, Freedom staat er niet tussen, en in sommige gevallen alleen maar Odido aanbiedingen.....
Wat is nou een beetje een goede vergelijker?
Ik weet dat internetten.nl bij mijn adres freedom meeneemt zowel over de KPN glasvezel als over de (voorheen) e-fiber glasvezel.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Ook niet, alleen Odido, TriNed en SNLR.nl
Niet te doen zo.
Nu ik iets langer nadenk, en mijn zwaarwegende wens van een vast IP, denk ik dat ik maar lekker blijf zitten
Niet te doen zo.
Nu ik iets langer nadenk, en mijn zwaarwegende wens van een vast IP, denk ik dat ik maar lekker blijf zitten
Op freedom.nl zelf kan je zien op welk netwerk je zit. Dat bepaald voor een groot deel ook hoeveel keuze je aan providers hebt.babbelbox schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:41:
Ook niet, alleen Odido, TriNed en SNLR.nl
Niet te doen zo.
Ik overweeg om over te stappen van oiddo naar freedom het enigste wat me tegen houd is het zender aanbod van canal+ dus moet ik mijn schotel er weer bij gaan zetten. En dat vindt het vrouwtje niet zo fijn werken weer een kastje erbij.
Hoezo moet je je schotel er weer bij gaan zetten?plopobiel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:15:
Ik overweeg om over te stappen van oiddo naar freedom het enigste wat me tegen houd is het zender aanbod van canal+ dus moet ik mijn schotel er weer bij gaan zetten. En dat vindt het vrouwtje niet zo fijn werken weer een kastje erbij.
wat mis je dan?
De duitse zenders zoals RTL, Prosieben,sat1.
De storing van het TV signaal via (multicast) Fiber Crew netwerk, begintijd: donderdag 29 augustus 2024 00.00, is nog steeds niet verholpen bij Freedom. Ik kan via het tv kastje de zenders 1 t/m 13 niet kijken en kijk dus maar via de app. Is toch niet normaal hoelang deze storing nu duurt?
Hoi,
Hulp in de keuze nodig.
Ik zat vanaf het begin van Tweak, toen nog Tweakdsl, bij Tweak. Veelgebruiker van de nieuwsgroepen, e-mai voor het gezinl en domeinregistratie via Tweak, website ook. TV al jaren niet meer, NLziet met Shield is voor mij goed genoeg.
Afgelopen december noodzakelijkerwijs overgestapt naar Odido met MijnDomein ernaast voor Website en E-mail. Kostte nog zo goed als niets in het eerste jaar.
Maar nu dan...moet of zo doorgaan (en dan is het volgens mij veel duurder) of naar bijvoorbeeld Freedom. Maar...kan ik alles dan zomaar overzetten? Dus MijnDomein weer opzeggen en dan weer een verhuizing van mijn domeinregistratie? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal.
Alvast bedankt,
Wdeb
Almere Haven
Hulp in de keuze nodig.
Ik zat vanaf het begin van Tweak, toen nog Tweakdsl, bij Tweak. Veelgebruiker van de nieuwsgroepen, e-mai voor het gezinl en domeinregistratie via Tweak, website ook. TV al jaren niet meer, NLziet met Shield is voor mij goed genoeg.
Afgelopen december noodzakelijkerwijs overgestapt naar Odido met MijnDomein ernaast voor Website en E-mail. Kostte nog zo goed als niets in het eerste jaar.
Maar nu dan...moet of zo doorgaan (en dan is het volgens mij veel duurder) of naar bijvoorbeeld Freedom. Maar...kan ik alles dan zomaar overzetten? Dus MijnDomein weer opzeggen en dan weer een verhuizing van mijn domeinregistratie? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal.
Alvast bedankt,
Wdeb
Almere Haven
Ik haal sinds deze week nog maar ongeveer 100 Mbps ipv 1 Gbps op mijn aansluiting in Soest. Is er iemand in dezelfde omgeving die daar ook last van heeft?
Ik heb mijn hoofd al gebroken over of ik iets aan mijn zijde heb aangepast, maar kan niets bedenken. Alle apparaten in huis halen max 100 Mbps. De fritzbox geeft ook keurig 1 Gbps up en down als connectie met Freedom.
Ik heb mijn hoofd al gebroken over of ik iets aan mijn zijde heb aangepast, maar kan niets bedenken. Alle apparaten in huis halen max 100 Mbps. De fritzbox geeft ook keurig 1 Gbps up en down als connectie met Freedom.
Welke bandbreedte haal je precies? Hoe heb je alles aangesloten? Wat heb je geprobeerd?
Bedoel je dat je wel beeld maar geen of haperend geluid hebt?Jan Driebeen schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:25:
De storing van het TV signaal via (multicast) Fiber Crew netwerk, begintijd: donderdag 29 augustus 2024 00.00, is nog steeds niet verholpen bij Freedom. Ik kan via het tv kastje de zenders 1 t/m 13 niet kijken en kijk dus maar via de app. Is toch niet normaal hoelang deze storing nu duurt?
Daar heb ik dus al langere tijd last vast. Maar niet belangrijk genoeg om een melding te doen
bjusterbaarlik schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:09:
Welke bandbreedte haal je precies? Hoe heb je alles aangesloten? Wat heb je geprobeerd?
:strip_exif()/f/image/MnkHYrA0tj3Nnih0efS9bWik.png?f=user_large)
Hartelijk dank voor deze vraag, daardoor heb ik extra moeite gedaan in oplossen aan mijn kant. En dat is gelukt! Zie hieronder voor oplossing.
Aangesloten Fritzbox 7590 -- Netgear Prosafe GS108 (kabels naar alle uithoeken van het huis) -- TP-Link LS1005G (switch op zolder) -- Desktop
Alle gear is al minstens een jaar in huis en heeft eerder ook uitstekend gewerkt. Heb getest met linux & windows op desktop. Geen verschil. Getest met mobiel, die haalde via repeater slechts 60 Mbps (oudje). Getest met laptop, die haalde 250 Mbps via Wi-Fi... Wacht eens even...
Fout zit dus in een van beide switches of desktop. Heb de TP-Link gepowercycled en jawel:
:strip_exif()/f/image/rYMD7sfzdeMSdj92BtkEPCfB.png?f=user_large)
Nu alleen nog erachter komen waarom die opeens terug in 100 Mbps mode is geschoten.
Kan ook zijn dat een kabel net niet 100% is en dat de switch besloot om terug te schakelen naar 100Mbps.
Zo ik ben weer gelukkig verlost bii Odido 🥳
We hebben weer internet.
Weer gelukkig bij de Freedom club 😅
Alles werkt hier weer uitstekend 🔆
We hebben weer internet.
Weer gelukkig bij de Freedom club 😅
Alles werkt hier weer uitstekend 🔆
Doet Freedom eventueel nog nieuwe aansluitingen met koper pair bonding als KPN zelf het weigert te doen?Technisch mogelijk op betreffende aansluiting, maar KPN wil alleen nog Vplus 35a activeren uit kostenoverwegingen. Dat is qua download wel leuk, maar de 29Mbit up is krap. Er zit glas in de grond in de buurt, maar die kan ik jammer genoeg niet naar binnen laten brengen dus het blijft voorlopig een vorm van dsl.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
dat ligt er aan hoeveel aansluitingen er vrij zijn in de straatkast.timmie1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:50:
Doet Freedom eventueel nog nieuwe aansluitingen met koper pair bonding als KPN zelf het weigert te doen?Technisch mogelijk op betreffende aansluiting, maar KPN wil alleen nog Vplus 35a activeren uit kostenoverwegingen. Dat is qua download wel leuk, maar de 29Mbit up is krap. Er zit glas in de grond in de buurt, maar die kan ik jammer genoeg niet naar binnen laten brengen dus het blijft voorlopig een vorm van dsl.
is Klik en klaar geen optie? als je geluk hebt haal je snelheden van 300/80 up
Dachten gisteren nog dat het internet onstabiel was, want die viel er zo nu en dan uit. Kom ik zojuist tot een ontdekking dat er melding staat in de Fritzbox 5490:
“Radar detection enabled. At the moment no wireless LAN connection (5 GHz) is possible; please wait.”
Nu heb ik wel iets gevonden waarmee het opgelost zal kunnen worden, maar desondanks al meerdere malen geprobeerd blijft de melding hetzelfde?
1. Click on the “Refresh Auto Channel” button
2. Wait until it has chosen a new 5Ghz channel
3. Verify you can connect over 5Ghz
4. If you still cannot connect, retry steps 1…3 once.
Deze optie zat a; zolang we deze router hebben op "Wi-Fi-kanaalinstellingen automatisch instellen (aanbevolen)" en nooit problemen mee gehad. Dus begrijp niet zo waarom het nu opeens wel problemen geeft en de 5Ghz band het niet meer wilt doen?
“Radar detection enabled. At the moment no wireless LAN connection (5 GHz) is possible; please wait.”
Nu heb ik wel iets gevonden waarmee het opgelost zal kunnen worden, maar desondanks al meerdere malen geprobeerd blijft de melding hetzelfde?
1. Click on the “Refresh Auto Channel” button
2. Wait until it has chosen a new 5Ghz channel
3. Verify you can connect over 5Ghz
4. If you still cannot connect, retry steps 1…3 once.
Deze optie zat a; zolang we deze router hebben op "Wi-Fi-kanaalinstellingen automatisch instellen (aanbevolen)" en nooit problemen mee gehad. Dus begrijp niet zo waarom het nu opeens wel problemen geeft en de 5Ghz band het niet meer wilt doen?
Hier wat meer achtergrond informatie over de 5GHz frequenties. Zou zomaar te maken kunnen hebben met DFS.
https://nl.avm.de/service...tgeschakeld-radarsignaal/
Als je de melding van de Frits kan matchen aan de documentatie zou je het advies kunnen volgende.
Verkort antwoord probeer eens kanaal 48 een tijdje.
Als je de melding van de Frits kan matchen aan de documentatie zou je het advies kunnen volgende.
Dank je wel, auto kanaal aangepast naar kanaal 48, en voorlopig werkt de 5Ghz nu wel weer. Zo maar even laten staan denk ik zopurge schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:30:
Hier wat meer achtergrond informatie over de 5GHz frequenties. Zou zomaar te maken kunnen hebben met DFS.
Nee, stilstaand beelden. Maar vanavond weer een keer de stroom er af gehad en alles opnieuw opgestart en ervaar nu geen problemen meer met de zenders 1 t/m 13. Zou mijn probleem vandaag opgelost zijn? Op de storing site van Freedom wordt niets gemeld….nokiaan958GB schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:00:
[...]
Bedoel je dat je wel beeld maar geen of haperend geluid hebt?
Daar heb ik dus al langere tijd last vast. Maar niet belangrijk genoeg om een melding te doen
Ik denk dat Freedom voor jou best wel een pairbonding lijn wil aanvragen maar ben jij bereid om het dubbele meer te betalen dan? Want dat is dan wel wat er waarschijnlijk gaat gebeuren.timmie1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:50:
Bij KPN zelf maakt het kostentechnisch niet uit maar is de richtlijn simpel: Als het gekozen abonnement kan worden gehaald met 1 aderpaar, dan is dat de keuze. Pairbonding zorgt ook voor een tweede Dslampoort in gebruik en die kan dan niet worden verhuurd voor een andere aansluiting.
Bij elke andere provider maakt het wel uit qua kosten want het kost twee keer zoveel meer. Daarom biedt ook bijna niemand het aan. Niet omdat het niet zou mogen van KPN maar vanwege die kosten. Ik ken eigenlijk uit mijn hoofd alleen Freedom en Cheap Connect die het doen (tegen extra betaling door de klant).
Edit:Net even gecheckt met twee voorbeeldadressen. De ene zonder pairbonding en de andere met. Zonder is 49 euro per maand, met pairbonding is 59 euro per maand.
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 05-11-2024 10:24 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Odido Klik&Klaar 5G bekeken als alternatief? [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussietimmie1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:50:
Vroeger was dat toch een tientje extra per maand als toeslag, niet dubbele abonnementskosten, of kan dat tientje wel ongeveer kloppen met wat dan achterliggend dubbel betaald moet. Is natuurlijk ook niet alles dubbel, enkel dat DSLAM stukje.Barre73 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:49:
[...]
Bij elke andere provider maakt het wel uit qua kosten want het kost twee keer zoveel. Daarom biedt ook bijna niemand het aan. Niet omdat het niet zou mogen van KPN maar vanwege die kosten. Ik ken eigenlijk uit mijn hoofd alleen Freedom en Cheap Connect die het doen (tegen extra betaling door de klant).
Nee, klopt. Ik heb mijn reactie al bijgewerkt.OruBLMsFrl schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:16:
[...]
Vroeger was dat toch een tientje extra per maand als toeslag, niet dubbele abonnementskosten, of kan dat tientje wel ongeveer kloppen met wat dan achterliggend dubbel betaald moet. Is natuurlijk ook niet alles dubbel, enkel dat DSLAM stukje.
Maar de vraag van @timmie1 was of Freedom die pair bonding kan laten "aanleggen". Ik kan me herinneren dat er in het begin van Freedom Internet altijd vermeld werd dat je naar Freedom kon met een pair bonding verbinding als je al pair bonding bij een andere provider had. En dus niet dat die nieuw aangevraagd kon worden.
Dat staat hier ook nog:
https://freedom.nl/diensten/internet/dsl-pairbonding-via-kpn
Dat staat hier ook nog:
[ Voor 11% gewijzigd door jorikc op 05-11-2024 16:55 . Reden: linkje toegevoegd ]
Hmz geen pppoe hier, regio Utrecht
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hier ook geen pppoe in de Zaanstreek.
Ergens nabij Groningen hier ligt het ook plat.
Ik had die zin anders gelezen. "Je kan pairbonding aanvragen als je adres al geschikt is (dus in de WBA orderstraat is pairbonding bestellen mogelijk) maar niet als je adres maar 1 paar ingelast heeft". In dat geval kon je destijds namelijk via een zgn NLS2 order dat tweede paar erbij in laten lassen en zo meteen pairbonding leveren. Die optie wilde Freedom dus niet leveren. Dat zou overigens ook heel goed te maken kunnen hebben met het feit dat ze destijds nog onder het Cambrium WBA contract leverden. Inmiddels hebben ze hun eigen contract.jorikc schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:50:
Maar de vraag van @timmie1 was of Freedom die pair bonding kan laten "aanleggen". Ik kan me herinneren dat er in het begin van Freedom Internet altijd vermeld werd dat je naar Freedom kon met een pair bonding verbinding als je al pair bonding bij een andere provider had. En dus niet dat die nieuw aangevraagd kon worden.
Dat staat hier ook nog:
Maar de NLS2 order bestaat ook niet meer. Dat is nu een Haalbaarheidsonderzoek op koper geworden via de website van KPN Netwerk waarbij je als klant zelf (of de provider moet het voor je doen) een offerte aanvraagt om een tweede aderpaar in te lassen. Om na die werkzaamheden dan uiteindelijk een pairbonding lijn te kunnen bestellen bij je provider.
Misschien dat @Randal Peelen af en toe nog actief is op Tweakers, dit leest, en duidelijkheid wil geven? Als nieuwe interim-directeur van Freedom?
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 06-11-2024 12:11 ]
Hmm, ja ik denk dat ik die "bestaande pairbonded DSL-verbindingen" altijd las als zijnde dat die al actief moest zijn bij een andere provider en je dat aspect van de DSL-verbinding mee kunt verhuizen naar Freedom Internet. Maar je kunt het inderdaad ook anders lezen en dat het iets met al aanwezige aderparen en/of apparatuur te maken heeft.
Dit klinkt logisch. Toen ik ooit in een ver verleden een verbinding pair-bonded liet maken (via XS4ALL, dus KPN droeg de kosten) was dat ook een apart proces. omdat de tweede lijn niet was aangesloten. Dat kostte de monteur toen even wat tijd. Aan de kant van de woning was alles op orde, maar in de wijkkast was het een rotzooi. Nadat die lijn was aangesloten en gebruikt werd met XS4ALL zou het overstappen naar een andere provider een fluitje van een cent moeten zijn, omdat er fysiek niets meer gewijzigd hoeft te worden. Zelfs al zou overgestapt zijn op bijvoorbeeld Ziggo en later pas weer teruggegaan worden naar DSL, dan nog zal de lijn waarschijnlijk zo aangesloten blijven.jorikc schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:51:
Maar je kunt het inderdaad ook anders lezen en dat het iets met al aanwezige aderparen en/of apparatuur te maken heeft.
Afijn, toen kwam FttH voor deze woning en is er nooit meer teruggekeken naar de koperen lijnen.
[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 06-11-2024 15:30 ]
Midden NL ligt de lijn er uit, meer mensen last van?
Edit: weer up
Edit: weer up
[ Voor 14% gewijzigd door GG85 op 27-11-2024 14:30 ]
Ja, hier in Soest ook. Net een stroomstoring gehad. Inmiddels wel weer stroom, maar de PPPoE verbinding komt nog niet op. Wel licht op het glas zo te zienGG85 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:46:
Midden NL ligt de lijn er uit, meer mensen last van?
Ook bekend bij Freedom
Storing internetverbindingen Fiber Crew netwerk
Begintijd: woensdag 27 november 2024 13.27
In verband met een storing op het glasvezel netwerk van Fiber Crew is het mogelijk dat de internetverbinding niet werkt.
Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.
Geplaatst op: woensdag 27 november 2024 13.48
update 27 november 2024 14.07u: De verbindingen komen weer online, dat kan in de regio Soest wat langer duren ivm een stroomstoring.
Geplaatst op: woensdag 27 november 2024 13.48
Laatst gewijzigd op: woensdag 27 november 2024 14.08
[ Voor 50% gewijzigd door awenger op 27-11-2024 14:28 ]
Ja de zoveelste keer met Fiber Crew dit jaar. Ik denk er nu toch serieus over als mijn contract afloopt over te gaan naar een andere provider. Vind Freedom sympathiek en zo maar ze hebben absoluut te weinig invloed op de kwaliteit van Fiber Crew. Heb nog nooit zoveel storingen in een klein jaar tijd gehad (al meer dan 10 jaar glasvezelklant).
Ach. Het kan altijd erger. Vorige week had delta fiber een landelijke verstoring op alle pppoe sessies. Waardoor overdag 1 uur geen internet was. Deze was niet eens bekend/geregistreerd bij Freedom.
De enige troost die er is. De belichter kun je vaak niet kiezen en de klant+provider kan er vaak niks aan doen. Lang leve de monopolie. Met freedom heb je tenminste een partij die belichters aanspreekt op een andere wijze en dat freedom heel snel met alternatieven komt, zodra ze er zijn.
De enige troost die er is. De belichter kun je vaak niet kiezen en de klant+provider kan er vaak niks aan doen. Lang leve de monopolie. Met freedom heb je tenminste een partij die belichters aanspreekt op een andere wijze en dat freedom heel snel met alternatieven komt, zodra ze er zijn.
Voor de duidelijkheid ik heb nu nog steeds geen verbinding. Het alternatief hier is de KPN tax van 16 euro per maand extra betalen. En dan is meerwaarde van Freedom te beperkt en kan ik net zo goed voor de goedkoopste gaan.internet4me schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:41:
Ach. Het kan altijd erger. Vorige week had delta fiber een landelijke verstoring op alle pppoe sessies. Waardoor overdag 1 uur geen internet was. Deze was niet eens bekend/geregistreerd bij Freedom.
Heb jij alweer internet? PPPoE lijkt te werken, ik heb iig weer een IPv6 adres, maar meer ook niet.awenger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:48:
[...]
Ja, hier in Soest ook. Net een stroomstoring gehad. Inmiddels wel weer stroom, maar de PPPoE verbinding komt nog niet op. Wel licht op het glas zo te zien
Ook bekend bij Freedom
[...]
Wel al de tweede/derde(?) keer dat er stroomuitval is hier in de regio..
Hier laat PPPoE het nog steeds afweten dus ik vermoed dat Fiber Crew gewoon om 17:00 uur naar huis gegaan is._Eend_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:35:
[...]
Heb jij alweer internet? PPPoE lijkt te werken, ik heb iig weer een IPv6 adres, maar meer ook niet.
Wel al de tweede/derde(?) keer dat er stroomuitval is hier in de regio..
In principe wel, het is een ethernetaansluiting. De eigen router moet dan VLAN en PPPoE ondersteunen maar dan werkt het.enveekaa schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb dit koppelvlak in een nieuw huis in de meterkast, herkent iemand deze en is dit gewoon kwestie van eigen router aansluiten en gaan?
Ook hier nog steeds afhankelijk van tethering helaas......synoniem schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:21:
[...]
Hier laat PPPoE het nog steeds afweten dus ik vermoed dat Fiber Crew gewoon om 17:00 uur naar huis gegaan is.
Daar begint het wel op te lijken. Het werkt hier nog steeds niet.synoniem schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:21:
[...]
Hier laat PPPoE het nog steeds afweten dus ik vermoed dat Fiber Crew gewoon om 17:00 uur naar huis gegaan is.
Edit (06:35): nog steeds niks, straks toch maar naar werk ipv thuiswerken..
Edit (09:15): nog steeds geen verbinding. Kom mensen van Fiber Crew. Tijd voor https://www.rijksoverheid...ternet-televisie-telefoon iets van een tijdspad zou ook fijn zijn..
[ Voor 35% gewijzigd door _Eend_ op 28-11-2024 09:16 ]
Monteurs zijn weer(?) onderweg "voor verder onderzoek": https://freedom.nl/storingen
Ik kreeg net een email met prijswijzigingen vanaf 1 januari 2025:
https://freedom.nl/page/prijswijzigingen-2025
https://freedom.nl/page/prijswijzigingen-2025
Freedom wil de huur van de modem verhogen van € 2 naar € 3 per maand. De modem kan worden overgenomen.
Uitgifte modem 2024 | Uitgifte modem 2023 | Uitgifte modem 2022 of eerder | |
FRITZ!Box 5530 | € 100,00 | € 75,00 | € 50,00 |
FRITZ!Box 7590(AX) | € 125,00 | € 100,00 | € 75,00 |
FRITZ!Box 7583 | € 125,00 | € 100,00 | € 75,00 |
Ik zie sinds 22 november een daling in ping van 2ms naar de freedom DNS servers, en naar allerlei andere hosts. Vermoedelijk hebben ze bij Freedom iets verbeterd in hun core netwerk.ElectricHead schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:54:
@Gijs007 De ping hebben meerdere mensen geconstateerd dat deze bij Freedom wat hoger is. Ongeacht het netwerk. Ik zit zelf via AON op het netwerk en ben van Tweak naar Freedom gegaan (zonder dat de onderliggende techniek is gewijzigd). Mijn ping is ongeveer 6 à 7 ms. terwijl dit vroeger rond de 4 ms. zat.
Daarmee is mijn ping vergelijkbaar, en door de betere transits, soms zelfs significant beter dan bij KPN.
Iemand al een idee wanneer andere providers op het ODF netwerk de maximale bandbreedte van XG-PON mogen gaan leveren?
Vooralsnog kan ik alleen bij Odido 4Gbps en 8Gbps afnemen. Meen dat Odido en Only Dutch Fiber een exclusief contract hadden voor het eerste jaar o.i.d.?
Zie echter wel zojuist via pricewise dat Trined en SNLR hier nu tot 2,5Gbps zouden leveren, al zie ik dat op de websites van de providers dan weer niet terug.
Zit wel een beetje te twijfelen, met de aanbiedingen van andere providers, om toch over te stappen.
Zeker nu mijn thuis netwerk gemoderniseerd is met WiFi 7 access-points en bekabeld ook steeds meer 10 Gbps, of 2,5 Gbps ondersteund.
Zou mooi zijn als we hier ook met Freedom naar een hogere snelheid gaan, zeker als er geen meerprijs aan zitGlasvezel
Bij glasvezel geldt voor de meeste netwerken precies hetzelfde als hierboven omschreven bij DSL: we bieden de hoogst haalbare snelheid, omdat het voor ons geen verschil maakt qua prijs. Echter geldt dit niet voor alle netwerken. In sommige gevallen kun je wél kiezen voor verschillende snelheden, namelijk wanneer het abonnement wordt geleverd via het glasvezelnetwerk van KPN, Glaspoort of DELTA. Dat komt omdat er bij deze partijen wel prijsverschillen zijn tussen de verschillende snelheden.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Dit is toch geen manier van communiceren. In de mail staat enkel wie jouw operator is, verder moet je het zelf in de tabel opzoeken (wellicht zelf ook nog de juiste snelheid vinden) en dan ook nog zelf uitrekenen wat het wordt als je geen modem huurt.
In plaats van een helemaal custom mailtje met daarin 'je maandbedrag was X, je nieuwe maandbedrag wordt Y'.
In plaats van een helemaal custom mailtje met daarin 'je maandbedrag was X, je nieuwe maandbedrag wordt Y'.
Ik heb een huur 5530 sinds een aantal maanden dus zou dan 100eur moeten betalen om hem over te nemen.
Al tijden wil ik eigenlijk een Unifi UDM-SE hebben dus dan is het nu maar het moment...
Toevallig iemand hier die de fiber rechstreeks in z'n UDM heeft zitten en wat er voor nodig is aan SFP etc en config?
Al tijden wil ik eigenlijk een Unifi UDM-SE hebben dus dan is het nu maar het moment...
Toevallig iemand hier die de fiber rechstreeks in z'n UDM heeft zitten en wat er voor nodig is aan SFP etc en config?
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Dat was inderdaad wel netter geweest, bijzonder dat ze dat niet hebben meegenomen in de mail.earthman schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:40:
Dit is toch geen manier van communiceren. In de mail staat enkel wie jouw operator is, verder moet je het zelf in de tabel opzoeken (wellicht zelf ook nog de juiste snelheid vinden) en dan ook nog zelf uitrekenen wat het wordt als je geen modem huurt.
Zal vast een technische verklaring voor zijn, zoals providers die meerdere snelheden aanbieden of DSL klanten met pair bonding. Maar het zou toch ook wel mogelijk moeten zijn voor Freedom om die gegevens te achterhalen...
Bijzonder is ook dat in de mail staat dat ik op het Fiber Operator netwerk zit, terwijl hier toch echt is geadverteerd met E-fiber / Open Dutch Fiber tijdens de aanleg.
Nu zijn die partijen de afgelopen tijd allemaal samen gegaan of samen gaan werken, maar aan de achterkant maakt het kennelijk nog wel verschil?
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Ik heb besloten mijn modem over te nemen. Ik weet niet hoe lang de FRITZ!Box 7590 nog bruikbaar gaat zijn, maar dat is vast meer dan 3 jaar.
Keuzes maken de Mens
Ik twijfel nog of ik 'm over wil nemen. Als je 'm huurt dan blijft freedom ook verantwoordelijk voor de werking ervan toch? Als er een keer onverhoopt problemen mee zijn, dan regelen zij het. Dat is opzich ook wel een fijne gedachte toch?
Dat is zeker een fijne gedachte. Ik had daar niet aan gedacht.
Tegelijkertijd geloof ik inmiddels wel dat het apparaat blijft werken. Daarnaast is Freedom de moeilijkste niet.
Tegelijkertijd geloof ik inmiddels wel dat het apparaat blijft werken. Daarnaast is Freedom de moeilijkste niet.
Keuzes maken de Mens
Zeker. Maar wat is de kans dat er iets mis gaat in de toekomst als het nu goed draait? Het is een soort van verzekering, zo zie ik hem. En dat doe je normaal met dingen die je zelf niet kan ophoesten als éénmalig bedrag. Exact de reden dat ik geen modem huur bij Freedom. Vraag is wel hoe het met garantie zit als je hem overneemt. Maar als het prettiger voelt om te huren, rücksichtslos daarvoor gaan. Gemoedsrust is ook wat waard.Il 2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:29:
Ik twijfel nog of ik 'm over wil nemen. Als je 'm huurt dan blijft freedom ook verantwoordelijk voor de werking ervan toch? Als er een keer onverhoopt problemen mee zijn, dan regelen zij het. Dat is opzich ook wel een fijne gedachte toch?
Het is ook de vraag hoe lang hij nog updates krijgt. Ik heb even voor mijzelf gekeken naar de Fritzbox 5530 en die heeft 5 jaar support/updates (hebben de meeste modellen) (ik neem aan na het op de markt komen). Hij is op de markt gekomen op 2020-11-17, dus nog maar support tot 2025-11-17?whahas schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:26:
Ik heb besloten mijn modem over te nemen. Ik weet niet hoe lang de FRITZ!Box 7590 nog bruikbaar gaat zijn, maar dat is vast meer dan 3 jaar.
Dit zijn natuurlijk allemaal aannames (vooral vanaf wanneer ze tellen met de support/updates).
Oude link ging naar de duitse avm: https://avm.de/service/st...tunterstuetzung/fritzbox/
[ Voor 8% gewijzigd door MetalfanBlackness op 29-11-2024 09:15 . Reden: duits -> nederlands ondersteuning ]
Je zou zeggen dat ze verantwoordelijk blijven. Echter vraag ik me wel af of ze je huurmodem actief vervangen zodra er geen ondersteuning meer voor is. Zo hangt er hier een 5490 waarvan de support status me niet volledig duidelijk is. Als er geen security updates voor dit soort apparatuur meer verschijnen is het anno 2024 in mijn ogen tijd om te gaan vervangen.Il 2 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:29:
5490 is uit mijn hoofd al ruim een jaar EOL/geen support meer vanuit AVM.zordaz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:52:
[...]
Je zou zeggen dat ze verantwoordelijk blijven. Echter vraag ik me wel af of ze je huurmodem actief vervangen zodra er geen ondersteuning meer voor is. Zo hangt er hier een 5490 waarvan de support status me niet volledig duidelijk is. Als er geen security updates voor dit soort apparatuur meer verschijnen is het anno 2024 in mijn ogen tijd om te gaan vervangen.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Wanneer er geen beveiligingsupdates meer komen dan zou de apparatuur dus eigenlijk vervangen moeten worden?Csotranme schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:30:
[...]
5490 is uit mijn hoofd al ruim een jaar EOL/geen support meer vanuit AVM.
Voor een router/firewall die direct aan internet hangt zeker wel ja. Hoe beter afgeschermd en hoe minder interessant als doelwit hoe lagere prioriteit in de afweging.FrankHe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:50:
[...]
Wanneer er geen beveiligingsupdates meer komen dan zou de apparatuur dus eigenlijk vervangen moeten worden?
Dit heeft geen van beiden van die verzachtende omstandigheden. Een gehackte router is behoorlijk gevaarlijk, laat staan de centrale router in je eigen huis, welke de computers vaak vertrouwen voor dhcp en daarmee ook alle dhcp options alleen al. Port forward en zo kan die ook doen, zodat je computers vervolgens direct via internet aangevallen kunnen worden.
[ Voor 3% gewijzigd door OruBLMsFrl op 29-11-2024 15:58 ]
Daarvoor moet je bij Freedom zijn. Dat is een keuze van hun of ze hem dan vervangen bij huur of niet.FrankHe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:50:
[...]
Wanneer er geen beveiligingsupdates meer komen dan zou de apparatuur dus eigenlijk vervangen moeten worden?
Kan ik ook om een ander modem aan Freedom vragen?MetalfanBlackness schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:36:
[...]
Het is ook de vraag hoe lang hij nog updates krijgt. Ik heb even voor mijzelf gekeken naar de Fritzbox 5530 en die heeft 5 jaar support/updates (hebben de meeste modellen) (ik neem aan na het op de markt komen). Hij is op de markt gekomen op 2020-11-17, dus nog maar support tot 2025-11-17?
Dit zijn natuurlijk allemaal aannames (vooral vanaf wanneer ze tellen met de support/updates).
Oude link ging naar de duitse avm: https://avm.de/service/st...tunterstuetzung/fritzbox/
Keuzes maken de Mens
Niet echt. Bij verhuur horen ook plichten. Een van die plichten is dat het veilig is. Freedom (en elke andere provider) zal dus een veilige modem moeten leveren als er geen ondersteuning voor security meer is.Csotranme schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:55:
[...]
Daarvoor moet je bij Freedom zijn. Dat is een keuze van hun of ze hem dan vervangen bij huur of niet.
Deze pagina noemt security updates:
https://en.avm.de/service...nformation-about-updates/
De Fritzbox 5530 gebruikt besturingssysteem versie 8.0, dat is de laatste beschikbare versie. Bij veel andere modems is de laatste beschikbare update ouder. AVM mag wel eens een EOL lijstje met datum (vindbaar) maken. Hier staat een lijstje van een derde partij en hier een EOL overzicht op de.wikipedia.org met introductiedatum. EOL modellen zijn volgens die pagina tussen 1 en 9 jaar ondersteund.
Modems bij Freedom:
https://helpdesk.freedom....ende-fritz-box-op-een-rij
Op deze pagina staat een overzicht rond de support status. Persoonlijke support zou aan moeten geven of er nog support op zit. Versie 8 is overigens nog in uitrol en security fixes worden regelmatig ook naar lagere versies geporteerd. Zoals je ziet, de 7490 wordt nog steeds ondersteund. https://nl.avm.de/service...ctondersteuning/fritzbox/
Ik zou geen UDM-SE kiezen dit device heeft een mooie 19inch vormfactor maar helaas geen hardware offloading en die gaat ook niet komen ivm een ontbrekende chip. Je haalt met een UDM-SE net iets boven 1Gbps met een PPPoE verbinding.Csotranme schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:55:
Ik heb een huur 5530 sinds een aantal maanden dus zou dan 100eur moeten betalen om hem over te nemen.
Terwijl de nieuwe UCG-Max hardware offloading heeft voor PPPoE (net als Fritzboxen) en daarmee trek je de porten dicht a 2.5Gbs.
Zie hieronder een UCG-Max op een KPN 4Gbps fiber met PPPoE en met 7,3 watt verbruik.
:strip_exif()/f/image/T5X8mPWSR14OncubNs0FADp2.png?f=user_large)
Ik heb gewoon 1Gbit en meer heb ik toch niet nodig dus lijkt me dan prima qua snelheid.stormfly schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:52:
[...]
Ik zou geen UDM-SE kiezen dit device heeft een mooie 19inch vormfactor maar helaas geen hardware offloading en die gaat ook niet komen ivm een ontbrekende chip. Je haalt met een UDM-SE net iets boven 1Gbps met een PPPoE verbinding.
Terwijl de nieuwe UCG-Max hardware offloading heeft voor PPPoE (net als Fritzboxen) en daarmee trek je de porten dicht a 2.5Gbs.
Zie hieronder een UCG-Max op een KPN 4Gbps fiber met PPPoE en met 7,3 watt verbruik.
[Afbeelding]
Maar tot wanneer dan 5 jaar is tot?joop99 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:39:
Op deze pagina staat een overzicht rond de support status. Persoonlijke support zou aan moeten geven of er nog support op zit. Versie 8 is overigens nog in uitrol en security fixes worden regelmatig ook naar lagere versies geporteerd. Zoals je ziet, de 7490 wordt nog steeds ondersteund. https://nl.avm.de/service...ctondersteuning/fritzbox/
Dat is ietwat vaag maar is het minimum, de 7490 is nu bijvoorbeeld 11 jaar oud maar heeft nog steeds ondersteuning.MetalfanBlackness schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:09:
[...]
Maar tot wanneer dan 5 jaar is tot?
Recent heb ik mijn e-mailhosting verplaatst naar Freedom. Ik ging er vanuit dat de e-mailbeveiliging wel in orde zou zijn, echter viel mij vorige maand op dat dit niet zo lijkt te zijn. Via de uitgaande DANE checker op https://havedane.net/ lijkt de e-mailserver er geen problemen mee te hebben om e-mail onbeveiligd te versturen (DANE wordt niet gecontroleerd). Op de 'Privacy & Security' pagina staat beschreven dat DANE wel volledig ondersteund zou moeten zijn.
Ik heb de vraag ook al bij de helpdesk gesteld, echter heb ik daar na bijna een maand nog geen reactie op. Is het algemeen bekend dat Freedom deze DANE e-mailbeveiliging niet ondersteund, of is dat een recent/nieuw probleem?
Ik heb de vraag ook al bij de helpdesk gesteld, echter heb ik daar na bijna een maand nog geen reactie op. Is het algemeen bekend dat Freedom deze DANE e-mailbeveiliging niet ondersteund, of is dat een recent/nieuw probleem?
Dit zegt Soverin (de club die de mail voor Freedom verzorgt) erover:
:strip_exif()/f/image/6jWr5ewoAK7CoTurMKDWxvED.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6jWr5ewoAK7CoTurMKDWxvED.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lBYkr4UgaNCWqi4H5Pdqh3wH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door voorstad op 01-12-2024 10:27 ]
Dan lijkt het mij dat er sprake is van een (langdurige) technische storing waardoor het niet werkt. Ik zal komende week eens proberen te bellen.voorstad schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:25:
Dit zegt Soverin (de club die de mail voor Freedom verzorgt) erover:
Ik heb net een test met DANE gedaan op havedane.net en ik zie vooralsnog niets verdachts. Verwacht je dat de No DANE wel of niet moet aankomen? Ik zelf verwacht dat alleen de Invalid DANE niet moet aankomen.
[ Voor 4% gewijzigd door jorikc op 01-12-2024 23:50 ]
De invalid DANE zou niet afgeleverd moeten worden. Als ik e-mail via de Freedom SMTP server verstuur, dan wordt die juist wel bezorgd.jorikc schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:47:
Ik heb net een test met DANE gedaan op havedane.net en ik zie vooralsnog niets verdachts. Verwacht je dat de No DANE wel of niet moet aankomen? Ik zelf verwacht dat alleen de Invalid DANE niet moet aankomen.
code:
1
2
3
4
| Results Email to non-DANE domain delivered. Email to DANE domain delivered. Email to domain with invalid DANE delivered. |
[ Voor 13% gewijzigd door Darses op 02-12-2024 08:14 ]
Vandaag over aan het stappen van Odido naar Freedom, ik wil gewoon eigen apparatuur gebruiken, en ik heb van Freedom een Huawei ONT gekregen + de opdracht de ONT van mijn huidige provider gisteravond van de stroom af te halen.
Nu is mijn vraag: hoe weet ik wanneer ik de ONT van Freedom mag insteken? Krijg ik er een mail van, of moet ik het gewoon op goed geluk doen en wachten tot het ding signaal krijgt (en potentieel het Odido netwerk storen?)
Nu is mijn vraag: hoe weet ik wanneer ik de ONT van Freedom mag insteken? Krijg ik er een mail van, of moet ik het gewoon op goed geluk doen en wachten tot het ding signaal krijgt (en potentieel het Odido netwerk storen?)
Mess with the best, die like the rest
De ONT zal niet geregistreerd staan bij Odido dus verder geen impact hebben op het netwerk.ThaStealth schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:54:
Vandaag over aan het stappen van Odido naar Freedom, ik wil gewoon eigen apparatuur gebruiken, en ik heb van Freedom een Huawei ONT gekregen + de opdracht de ONT van mijn huidige provider gisteravond van de stroom af te halen.
Die mogelijkheid bestaat, maar daarvoor is meer informatie nodig. Zoals welk netwerk en welke apparatuur gaat het over?ThaStealth schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:54:
De oude ONT was een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 (XGS-PON)bjusterbaarlik schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:42:
[...]
Die mogelijkheid bestaat, maar daarvoor is meer informatie nodig. Zoals welk netwerk en welke apparatuur gaat het over?
De nieuwe ONT is een Huawei EchoLife EG8242H (GPON)
het netwerk is van Open Dutch Fiber
Mess with the best, die like the rest
Ja dat ben ik met je eens, maar is wel anders t.o.v. van bij mij. Ik heb wel een bounce/retry emailtje gekregen voor die invalid DANE, dat begon met deze inhoud:Darses schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:13:
[...]
De invalid DANE zou niet afgeleverd moeten worden. Als ik e-mail via de Freedom SMTP server verstuur, dan wordt die juist wel bezorgd.
code:
1 2 3 4 Results Email to non-DANE domain delivered. Email to DANE domain delivered. Email to domain with invalid DANE delivered.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| This is the mail system at host dane.soverin.net. #################################################################### # THIS IS A WARNING ONLY. YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE. # #################################################################### Your message could not be delivered for more than 4 hour(s). It will be retried until it is 2 day(s) old. For further assistance, please send mail to postmaster. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message. The mail system <e019f611e4b1e366@wrong.havedane.net>: Server certificate not trusted |
Volgens mij kan GPON apparatuur niet storing geven op XGS-PON apparatuur en visa versa. Gaat dacht ik alleen mis met AON en GPON omdat die op dezelfde frequentie werken.ThaStealth schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:45:
[...]
De oude ONT was een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 (XGS-PON)
De nieuwe ONT is een Huawei EchoLife EG8242H (GPON)
het netwerk is van Open Dutch Fiber
Deze bounce heb ik niet eerder gezien, echter lijkt de havedane.net test sinds vandaag wel goed te gaan. Ik probeerde net wel te zien of er nog een verschil zit tussen smtp.soverin.net en smtp.freedom.nl, maar dat lijkt dan niet de reden te zijn. Waarom het nu ineens wel werkt is mij onduidelijk, maar waarschijnlijk krijg ik dan over een paar uur ook deze bounce e-mails te zien.jorikc schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:47:
[...]
Ja dat ben ik met je eens, maar is wel anders t.o.v. van bij mij. Ik heb wel een bounce/retry emailtje gekregen voor die invalid DANE, dat begon met deze inhoud:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 This is the mail system at host dane.soverin.net. #################################################################### # THIS IS A WARNING ONLY. YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE. # #################################################################### Your message could not be delivered for more than 4 hour(s). It will be retried until it is 2 day(s) old. For further assistance, please send mail to postmaster. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message. The mail system <e019f611e4b1e366@wrong.havedane.net>: Server certificate not trusted
Hier kan de lol volgende week beginnen.
Unifi UDM-SE zojuist binnen gekregen en FSP en fibertje is ook onderweg.
Was bijna de fiber vergeten.. De Fritzbox 5530 heeft een LC/APC connector en de Unifi een LC/UPC connector. Tja dat gaat niet werken anders.
Unifi UDM-SE zojuist binnen gekregen en FSP en fibertje is ook onderweg.
Was bijna de fiber vergeten.. De Fritzbox 5530 heeft een LC/APC connector en de Unifi een LC/UPC connector. Tja dat gaat niet werken anders.
Ben benieuwd naar de performance, hoor alleen maar negatieve dingen over PPPoE en cpu usage.
Ik zit zelf te kijken naar de UCG Max, zodat ik nog 1Gbit kan halen inclusief IDS/IPS, althans zoals het er nu naar uitziet met de laatste beta firmware.
Ik zit zelf te kijken naar de UCG Max, zodat ik nog 1Gbit kan halen inclusief IDS/IPS, althans zoals het er nu naar uitziet met de laatste beta firmware.
Zoals @stormfly al aangaf zit er geen PPPoE offloading in de SE maar ik zit toch maar op een 1Gbit lijn.Theetjuh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:53:
Ben benieuwd naar de performance, hoor alleen maar negatieve dingen over PPPoE en cpu usage.
In de komende jaren gaat dat toch niet anders worden want heb niet meer nodig.
De SE moet dat prima kunnen trekken.
De Pro en Max wel naar gekeken maar kon het voor mezelf niet rechtvaardigen. Een SE is al geen kattenpis qua prijs.
Mocht het later echt een probleem worden kan ik altijd nog een keer upgraden of een oplossing bedenken met een (2de hands) fritzbox voor PPPoE offloading en rechtstreeks doorlussen naar de SE.
Ik heb me overigens ook een paar uur rot gezocht op T.net welke SFP en fiber ik nodig heb voor AON (ex-cambrium nu Fiber Operator) om de UDM rechtstreeks op de TY01 te verbinden dus bij deze even voor andere die opzoek zijn, dit zou correct moeten zijn:
:strip_exif()/f/image/wRVWWd8GaSqIg591pWDXrwj6.jpg?f=fotoalbum_large)
Theetjuh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:53:
:strip_exif()/f/image/T5X8mPWSR14OncubNs0FADp2.png?f=user_large)
UCG-Max PPPoE op een KPN 4Gbps lijn met IPS/IDS ingeschakeld.
Hoop het voor je 
Deze info is sowieso handig voor een ieder die ook zo’n overstap willen maken.
Deze info is sowieso handig voor een ieder die ook zo’n overstap willen maken.
Prima te halen dus, netjesstormfly schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:06:
[...]
[Afbeelding]
UGC-Max PPPoE op een KPN 4Gbps lijn met IPS/IDS ingeschakeld.