[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 77 ... 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 20:45
Theetjuh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:07:
[...]

Prima te halen dus, netjes (y)
Dit is dan wel een UCG-Max en zelfs die trekt de volle lijn niet dicht omdat die weer 'beperkt' wordt door 2.5Gbit poort.

UCG en UDM zijn overigens wel 2 verschillende product series.
Unifi Cloud Gateway en Unifi Dream Machine. Afaik UCG is geen 19" formaat. UDM wel.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Theetjuh schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:06:
Hoop het voor je (y)

Deze info is sowieso handig voor een ieder die ook zo’n overstap willen maken.
We zijn hier om elkaar te helpen met tweaken toch >:) 8)

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
ThaStealth schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:54:
Vandaag over aan het stappen van Odido naar Freedom, ik wil gewoon eigen apparatuur gebruiken, en ik heb van Freedom een Huawei ONT gekregen + de opdracht de ONT van mijn huidige provider gisteravond van de stroom af te halen.
Nu is mijn vraag: hoe weet ik wanneer ik de ONT van Freedom mag insteken? Krijg ik er een mail van, of moet ik het gewoon op goed geluk doen en wachten tot het ding signaal krijgt (en potentieel het Odido netwerk storen?)
Ik kreeg er een mail van te voren.
Oude apratuur er af te halen.
Ik ben ook over gegaan van Odido naar Freedom 👍🏼
Ging probleemloos.
Nu heb ik dan wel alleen de fritzbox modem genomen... en ont stuur ik terug.
Blij dat ik weer terug ben bij Freedom 🔆

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-05 12:57
De AVM Fritz!Box is erg fijn, die werkt bijzonder betrouwbaar waardoor je er geen omkijken naar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markruys
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 22:15
Darses schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:13:
[...]

De invalid DANE zou niet afgeleverd moeten worden. Als ik e-mail via de Freedom SMTP server verstuur, dan wordt die juist wel bezorgd.

code:
1
2
3
4
Results
Email to non-DANE domain delivered.
Email to DANE domain delivered.
Email to domain with invalid DANE delivered.
Op het domein wat ik bij Freedom heb geregistreerd gaat wel het wel goed:

code:
1
2
3
4
Results
Email to non-DANE domain delivered.
Email to DANE domain delivered.
Email to domain with invalid DANE not delivered.

Hier gaat het dus goed.

Heb (nog) geen bounce mailtje gehad met een waarschuwing dat het laaste mailtje niet afgeleverd kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Ik ga binnenkort ook over van Odido naar Freedom op Delta XSGPON in combinatie met een Ubiquiti UDM Pro. Freedom werkt zo te zien op VLAN 6 en met PPPoE? Of is PPPoE alleen voor KPN lijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
B2 schreef op maandag 9 december 2024 @ 14:06:
Ik ga binnenkort ook over van Odido naar Freedom op Delta XSGPON in combinatie met een Ubiquiti UDM Pro. Freedom werkt zo te zien op VLAN 6 en met PPPoE? Of is PPPoE alleen voor KPN lijnen?
Zie hier:

https://helpdesk.freedom....-instellingen-eigen-modem

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Dat had ik al gelezen en daar kwam mijn vraag vandaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 04:39
Hier geen internet in Leeuwarden. Volgens allestoringen.nl lijken er nog meer mensen last van te hebben (31 tot nu toe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:21

_Eend_

🌻🇺🇦

Het staat ook nog geen 10 minuten op hun storings pagina: https://freedom.nl/storingen

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 11:21

Dennisb1

VCDS 058

Ja Leeuwarden is echt zwaar shit. Al 3 uur ruim zonder internet. Gelukkig 4G Backup die het overneemt maar fijn is anders.

Totaal geen enkel zicht op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:59
Verbinding deed het vannacht rond 01:18 weer t/m 04:29 :P Sindsdien weer offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-04 19:12
Ook al 12 uren geen update gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Nou kwa hoe hou je je klant op de hoogte scoren ze een 0.
Geen enkele update sinds gister avond en de storing is nog gaande. Het werkte in de nacht even ja maar daar hebben we weinig aan tijdens het slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 16:24
Zojuist maar een email gestuurd met de vraag of ze in ieder geval die status pagina bij kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nou, lekker weer. Het beste zou zijn als de COA verbinding gewoon blijft werken met ongeveer 1 Gbit up/down. Wat een drama bij Freedom als het niet werk, updates zijn nihil zeer minimaal, en dat ticket net ingeschoten verwacht ik ook geen antwoord op i.v.m. "drukte" .

Wat mis ik op deze momenten Tweak... :-(

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:31
Op de website van TriNed staat:
12-12-2024 | 20:31 uur
Op dit moment ervaren we een storing met onze diensten in Leeuwarden, de storing is in onderzoek.
12-12-2024 | 21:14 uur
Om de oorzaak van de storing te achterhalen wordt er een monteur aangestuurd voor onderzoek. Herstel van de storing zal nog enige tijd in beslag nemen.
13-12-2024 | 08:19 uur
Er is een monteur met vervangende hardware aangestuurd.
Er zal wel hardware defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Nou zojuist telefonisch contact gehad met Freedom.

Op dit moment is er niks meer dan monteur is aangestuurd…
Wordt een lange dag zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisb1 op 13-12-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 16:24
JohDB schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:06:
Op de website van TriNed staat:

[...]

Er zal wel hardware defect zijn.
TriNed is in ieder geval wel scheutiger met informatie dan Freedom. Ik snap dat Freedom hier ook afhankelijk is van derde partijen, maar geef in ieder geval zo nu en dan een korte statusupdate op de eigen storing pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:38
Freedom zegt op hun eigen webpagina:
De Internetprovider die echt helpt!
Ze lijken toch wel problemen te hebben om dit waar te maken. Bij storingen gaat het erom om de getroffenen zo spoedig mogelijk te informeren over de aard van het probleem, hoe lang het gaat duren en eventueel mogelijke workarounds die kunnen helpen.
Een andere optie is ervoor te zorgen dat zo min mogelijke storingen zijn. Wellicht dat ze door gebruik van kwaliteitshardware en goede procedures ze hierin wel heel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

mcmd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:32:

Een andere optie is ervoor te zorgen dat zo min mogelijke storingen zijn. Wellicht dat ze door gebruik van kwaliteitshardware en goede procedures ze hierin wel heel goed zijn.
Hoewel ik het eens ben met het eerste doe je in dit stuk nogal een aantijging, wie zegt namelijk dat dat niet gebeurt? Wie zegt dat er geen “kwaliteit” hardware wordt gebruikt? Wat is überhaupt “kwaliteit hardware” de definitie van?

Dit is heus allemaal wel op orde, wellicht zijn de problemen dermate groot dat de failover niet goed heeft gefunctioneerd. Er is altijd ergens een SPoF in je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-05 10:53
Fijn dat ik hier iets meer lees, Freedom doet er even niet goed aan qua storing-upates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
FrankHe schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:07:
De AVM Fritz!Box is erg fijn, die werkt bijzonder betrouwbaar waardoor je er geen omkijken naar hebt.
Dat ben ik 100% met je eens. Zelf ook van pakweg 2008 tot 2017 Fritz!boxen gebruikt. Nooit issues, nooit downtime door de Fritz!box zelf. In 2017 wel de overstap gemaakt naar zelfbouw omdat ik me bij Fritz!box begon te ergeren aan gebrek aan mogelijkheden voor 'enthousiastelingen', zoals zelf VLANs in je LAN beheren en zo.

Maar bij al mijn kennisen en familie raad ik alleen maar Fritz!box aan, vooral bij mensen die voor Ziggo hebben gekozen. Lekker dat brol spul van Ziggo in bridge modus, en dan alles daarachter AVM.
mcmd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:32:
Freedom zegt op hun eigen webpagina:
[...]

Ze lijken toch wel problemen te hebben om dit waar te maken. Bij storingen gaat het erom om de getroffenen zo spoedig mogelijk te informeren over de aard van het probleem, hoe lang het gaat duren en eventueel mogelijke workarounds die kunnen helpen.
Hoewel ik het met je eens ben dat Freedom wel scheutiger mag zijn met updates bij storingen, ook als die bij derde partijen liggen, is dat laatste wat je zegt wel heel erg suggestief.

De 'kwaliteitshardware' van Freedom zelf zal hier geen issue zijn. Ik zit in Almere op een oud-COA lijn (nu Fiberoperator) en heb totaal nergens last van. Sowieso, de enige downtime die ik in 4 jaar Freedom tot nu toe heb gehad, was vanwege aangekondigd onderhoud of omdat er lokaal in het netwerk in Almere, in 1 van de PoP's, wat mis ging.

Als ik zo lees over de problemen in Leeuwarden, hebben meer providers er last van. Dus er zal óf bij 1 van de operators/belichterd wat mis zijn, óf zelfs in het fysieke netwerk van KPNNetwerkNL aldaar.

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 13-12-2024 11:54 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Dennisb1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:35:
[...]

Hoewel ik het eens ben met het eerste doe je in dit stuk nogal een aantijging, wie zegt namelijk dat dat niet gebeurt? Wie zegt dat er geen “kwaliteit” hardware wordt gebruikt? Wat is überhaupt “kwaliteit hardware” de definitie van?

Dit is heus allemaal wel op orde, wellicht zijn de problemen dermate groot dat de failover niet goed heeft gefunctioneerd. Er is altijd ergens een SPoF in je netwerk.
Het feit dat er een storing is, is niet het grootste probleem, dat heb je niet altijd in de hand. Wel hoe je ermee omgaat en wat je doet om het op te lossen. Dan zie ik minder goed dat Freedom een eersteklas provider is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 22:45

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Soms is 'wat je doet om het op te lossen' ook compleet uitbesteed als provider. Tegelijk wil je zelfs dan nog communicatie hebben op niveau Trined of anderen. Als van vele klanten hun lijn eruit ligt, is er ook niets mis mee in mijn beleving om minimaal elke 2 uur even een kort berichtje te plaatsen dat eraan gewerkt wordt door contractpartij X en dat ook vanuit Freedom mensen dit opvolgen. Dan weet je dat steeds opnieuw en hoef je je niet af te vragen.

Staat er geen enkel nieuw bericht, dan is het laatste bericht van gisteren misschien nog altijd wel technisch correct, maar niet klantgericht, want niet in verhouding tot de overlast die de klant ervaart. Die emotionele factor wil ook wat. Je zult nu moeten thuiswerken, en in je nieuwbouwhuis is geen prettige mobiele of gastenwifi dekking, dan lopen die emoties wel op natuurlijk.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 10:46

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ja, vervelend dat het er ligt in Leeuwarden. Gelukkig werkt 5G prima voor de essentiele communicatie. Communicatie had beter gekund. Stuur klanten even een mail of sms met een opt-in om updates te blijven ontvangen over de voortgang.

Voor de rest, tja het blijft een consumentenlijn en overal kan wel eens iets stuk gaan. Kan je je druk om maken, maar je kan er toch nu geen moer aan doen. Omdenken maar…huishoudelijke klusjes, kerstversiering ophangen, alvast boodschappen doen, tja :)

/dev/null

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Update vanuit trined

13-12-2024 | 13:34 uur
De monteur is inmiddels enige tijd op locatie en is bezig om vervangende apparatuur te plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

En we hebben inmiddels weer internet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:09

GG85

.......

Afgelopen week mailtje gehad: jaarlijks betalen is maar betalen voor 11 maanden ipv 12.

Is doorlopend dus gelijk gedaan, super deal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klnnyBnkVALeegdVgztYBT8DEpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bCMGkw38WZkCBX0cbwruQhIG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door GG85 op 14-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:51
GG85 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:30:
Afgelopen week mailtje gehad: jaarlijks betalen is maar betalen voor 11 maanden ipv 12.

[Afbeelding]
Ik ben pas een maand of 11 abonnee, heb deze mail ook niet gehad - dus dat ze 'm inderdaad alleen naar 'trouwe klanten', mensen die langer abonnee zijn, sturen. Veel plezier ermee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik ben Founding Member die pas dit jaar over is omdat er daarvoor geen glasvezel lag, maar ik kreeg hem wel.
Wat ik mij wel afvraag is of ik hier het subbnet ook onder kan laten vallen. Als dat zo is, dan zou ik graag dat nog even heel snel er onder willen laten vallen. Verder zou het fijn zijn als het dan ook zonder automatische incasso zou gaan, want automatische incasso is financiële slavernij.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:43
Ik zit zelfs ook rond het jaar als abonnee en heb de mail ook niet gehad. Jammer, nieuwe klanten zijn ze minder blij mee....
En die willen ze blijkbaar ook minder graag houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
babbelbox schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:39:
Ik zit zelfs ook rond het jaar als abonnee en heb de mail ook niet gehad. Jammer, nieuwe klanten zijn ze minder blij mee....
Nou, Freedom vraagt elk jaar ook of je de lening wil omzetten in een gift of in dat ze het op een andere manier mogen betalen. De groei kost geld in aanloopkosten, en het abonnement rendeert pas pas over een maand of 10 o.i.d. Ik denk dat ze op deze manier de cashflow situatie proberen te verbeteren. Of ze je niet willen hebben? Dat denk ik niet. Maar ik denk niet dat ze het kunnen veroorloven om dit aan iedereen aan te bieden, dus "trouwe leden", die al renderen, krijgen dit voordeel.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vanaalten
babbelbox schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:39:
Oh, ik vind dat juist wel positief. Heel veel bedrijven hebben overstap-bonus, nieuwkomers-bonus en als bestaande klant moet je dan actief bellen, dreigen met opstappen, om eenzelfde voordeel te krijgen.

Goed dat Freedom juist de trouwe klanten beloont. Liever een bedrijf die waarde hecht aan z'n bestaande klanten dan om groei met nieuwe klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
vanaalten schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:00:
[...]

Oh, ik vind dat juist wel positief. Heel veel bedrijven hebben overstap-bonus, nieuwkomers-bonus en als bestaande klant moet je dan actief bellen, dreigen met opstappen, om eenzelfde voordeel te krijgen.

Goed dat Freedom juist de trouwe klanten beloont. Liever een bedrijf die waarde hecht aan z'n bestaande klanten dan om groei met nieuwe klanten.
Heb je ook wel een punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:25
Ik heb al sinds ik klant ben bij Freedom een abonnement dat ik per jaar betaal.
Nog veel moeite gedaan om het te houden. Ik had meegedaan met een glasvezel campagne van Delta waar ik onderuit wilde. Dat is gelukkig gelukt.

Leuk dat ze dit abonnement terug brengen!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Vaak kan dit ook een voorteken zijn van een overname of faillissement. Snel nog even in de hoop de cash flow en/of inkomsten te genereren en dan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:21

_Eend_

🌻🇺🇦

Dennisb1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:13:
Vaak kan dit ook een voorteken zijn van een overname of faillissement. Snel nog even in de hoop de cash flow en/of inkomsten te genereren en dan…
Een overname zal vrij lastig worden: https://freedom.nl/over-f...edom/stichting-appeltaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Bij een faillissement maakt dat dan weer niet zoveel uit want dan is het de curator die het voor het zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-05 08:19
Vorig jaar hebben ze een samenwerking met Trined aangekondigd, fiber operator hoort daar ook bij en heeft een deel van het oud-Cambrium netwerk aangekondigd. Overall is het gewoon het bereiken van schaalvoordelen voor beide aanbieders samen.

Bericht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:33
In deze markt is het zo dat klanten pas op termijn winst opleveren. Hard groeien betekent op korte termijn noodzaak van cashflow, vanwege de aansluitkosten en routerkosten. Door nu cash te genereren, kan Freedom beter groeien.

Om nu direct geruchten van een faillisement te verspreiden.... :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:31
Op Telecompaper is vorige week het volgende artikel geplaatst (https://www.telecompaper....-ebitda-positief--1521965).
Freedom Internet rapporteert omzet van EUR 6 miljoen in 2023, is EBITDA positief

Freedom Internet behaalde in 2023 een omzet van EUR 6 miljoen en is nu EBITDA positief. Dat vertelt interim directeur Randal Peelen aan Telecompaper. De omzet groeide met 39 procent en zal in 2024 ook hoger uitkomen. Uit het onlangs gedeponeerde jaarverslag over 2023 blijkt dat de breedbandprovider een verlies van EUR 1,57 miljoen leed en het jaar met een negatief eigen vermogen van EUR 1,35 miljoen eindigde. Het verlies is wel minder dan in 2022. Toen kwam het uit op EUR 2,6 miljoen, maar was het eigen vermogen wel EUR 0,2 miljoen positief. Het gemiddeld aantal FTEs groeide in 2023 met 5,8 procent naar 24,2.

Uit het jaarverslag blijkt dat Freedom Internet door afspraken met de crowdfunders en leveranciers de continuïteit van de ISP op korte termijn (1,5 jaar) kan waarborgen. Het bedrijf is in 2019 opgericht met behulp van crowdfunding en haalde in 2021 met een tweede crowdfundronde kapitaal op om te kunnen groeien. Voor de betaling aan de crowdfunding-partij bestaat de mogelijkheid om de aflossing deels uit te stellen, met behoud van de verplichting tot interestbetaling die per januari 2025 is gepland. Daarvoor zijn al toereikende afspraken zijn gemaakt voor de continuïteit van Freedom.

Leveranciers Trined, Fiber Operator helpen Freedom Internet
In juli 2023 sloot Freedom Internet een strategische overeenkomst met Trined en Fiber Operator, waarbij Trined een minderheidsbelang heeft genomen. Uit het jaarverslag blijkt dat Trined 22,6 procent van de aandelen in handen heeft en de rest wordt beheerd door Stichting Administratiekantoor Appelpunt.

Daarnaast werden door Trined geleverde personele diensten en hardware omgezet in een crediteurenlening. Netwerkdienstenleverancier Fiber Operator maakte een langdurige betaalafspraak om het grootste openstaande en vervallen saldo vanuit Freedom uit te stellen. Hierdoor verbeterde op korte termijn de cashflow van Freedom.

Freedom Internet verwacht positieve cashflow voor 2025
Interim directeur Peelen zegt verder dat er een stevig fundament is gelegd voor de toekomst. In ieder geval is de verwachting dat de cashflow voor 2025 licht positief zal zijn. Daar bovenop komen nog de verwachte resultaten van verbetermaatregelen en plannen, waarbij de focus ligt op margeverbetering door stabiele klantengroei en optimalisatie van inkoopvoordelen in de kostprijs. Daarnaast onderzoekt de ISP commerciële kansen op grote netwerken en wordt er gekeken naar uitbreidingen in de dienstverlening.

Ook onderzoekt Freedom Internet mogelijkheden om klanten meer te betrekken bij hun maatschappelijke missie. Denk hierbij aan initiatieven waarbij klanten vrijwillig kunnen bijdragen aan rechtszaken die Freedom Internet voert of ondersteuning bieden aan programma’s die internettoegang voor minima financieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Zal eens wat positiefs melden.

enkele maanden geleden zaten we te "klagen" over een hoge ping, maar zie de laatste week (nu ik er even op let) eigenlijk alleen maar dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edCNklbg7ONp8VF4-TfC98mHjqU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fkLyly11p15KMvnOYupqPSlr.jpg?f=user_large

hier trok ik even een tijdje mijn lijn dicht dus vond het nog wel meevallen voorheen gig dit naar 150ms

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gug4unVk37HWo2plTzY7LENWhnQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qd6Y2N0WnHMWGfONkbhbaFS5.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Mr-D. op 16-12-2024 19:42 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmD3vzq-vpuCETNcvzJy0tLklj0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nbgi1aq100jNVTNnWFY0nJDm.png?f=user_large

Hier vergelijkbaar. Afgelopen vrijdag overgegaan naar AON (oud cambrium) zodat UDM pro weer werkt zoals het moet (GPON SFP laat verschillende zaken crashen vanwege incompatibiliteit 2,5 GB van de SFP tegenover de 1/10 GB SFP port van de UDM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

jaro431 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:52:
[Afbeelding]

Hier vergelijkbaar. Afgelopen vrijdag overgegaan naar AON (oud cambrium) zodat UDM pro weer werkt zoals het moet (GPON SFP laat verschillende zaken crashen vanwege incompatibiliteit 2,5 GB van de SFP tegenover de 1/10 GB SFP port van de UDM).
ik zit nog steeds op de Gpon, en eigenlijk weinig tot geen last meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Mr-D. schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:34:
[...]

ik zit nog steeds op de Gpon, en eigenlijk weinig tot geen last meer.
Maar jij zit nu via de ONT aangesloten toch, en niet middels je SFP-module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 09:21
Waar pingen jullie eigenlijk heen dat je een ping van 1-2 ms hebt? De next-hop vanuit je internet router? Of een ander specifiek Freedom IP?
Mijn ping naar de next-hop is na 29 november gezakt van 7.7 naar 6.8 ms maar 1-2 haal ik nevernooitnie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Ik zie deze bij de instellingen van de UDM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qwvjlF2Fj56BZNlxKKcwTbNSgc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TYgR3JbXRQyUgKiQuUEcfYHH.png?f=user_large

Maar op de voorpagina zie ik ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZ3wuFxcsnH8bpyuQMsnUfF16uk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/780QKXDxCxpV5MuirPbWuadg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
Dan zitten jullie een stuk dichter op de AMS-IX dan ik! 6.2 ms is hier het minimum. Op zich prima en ik haal gewoon gigabit snelheden dus ik klaag verder niet, maar ik zou toch willen dat ik zo'n ping had :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
ervee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:56:
Dan zitten jullie een stuk dichter op de AMS-IX dan ik! 6.2 ms is hier het minimum. Op zich prima en ik haal gewoon gigabit snelheden dus ik klaag verder niet, maar ik zou toch willen dat ik zo'n ping had :9~
Ik heb ook iets van 1ms vanuit Almere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

jaro431 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:15:
[...]

Maar jij zit nu via de ONT aangesloten toch, en niet middels je SFP-module?
verdomd je hebt gelijk, SFP ligt netjes naast de UDM in het doosje.
ervee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:10:
Waar pingen jullie eigenlijk heen dat je een ping van 1-2 ms hebt? De next-hop vanuit je internet router? Of een ander specifiek Freedom IP?
Mijn ping naar de next-hop is na 29 november gezakt van 7.7 naar 6.8 ms maar 1-2 haal ik nevernooitnie 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWnP9akBAtzl7W2qk8yW_ewPIbI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PA6wepXwXu7VVcUyxjkaUWe5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVLrn2JjBJlbng2zx_-dEuPsJQw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AkYKZLcM8T8jxJDj1D5SCCWi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 18:09
GG85 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:30:

[Afbeelding]
Zojuist telefonisch contact gehad met Freedom, maar de traktatie voor hun vijfjarig bestaan is niet dat ze uit te delen hebben, maar doodleuk de boel discrimineren, want Freedom bepaalt wie er wel een traktatie krijgt voor hun vijfjarig feestje en wie niet.

Ronduit waardeloos voor een partij iets te vieren heeft en onderscheid maakt wie mag meedelen en wie niet.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vanaalten
chocka schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:12:
[...]

Zojuist telefonisch contact gehad met Freedom, maar de traktatie voor hun vijfjarig bestaan is niet dat ze uit te delen hebben, maar doodleuk de boel discrimineren, want Freedom bepaalt wie er wel een traktatie krijgt voor hun vijfjarig feestje en wie niet.

Ronduit waardeloos voor een partij iets te vieren heeft en onderscheid maakt wie mag meedelen en wie niet.
Mwah, ik nodig ook niet de hele straat uit voor m'n verjaardag...
Ze geven in de mail aan dat ze de meest trouwe klanten trakteren en dat is hun keuze en hun recht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:36
chocka schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:12:
[...]

Wanneer is jouw verjaardag?
Neem aan dat ik ook mag komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:28
Gisterenavond de factuur voor januari 2025 ontvangen. Er wordt hetzelfde maandbedrag als voor 2024 in rekening gebracht. Ben benieuwd of de aangekondigde prijsverhoging (1-1-2025) dan op de factuur voor februari wordt vermeld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
Jan Driebeen schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:41:
Gisterenavond de factuur voor januari 2025 ontvangen. Er wordt hetzelfde maandbedrag als voor 2024 in rekening gebracht. Ben benieuwd of de aangekondigde prijsverhoging (1-1-2025) dan op de factuur voor februari wordt vermeld…
Dat heb ik ook en waarschijnlijk ook heel veel anderen. Ik gok op een correctie bericht maandag of dinsdag 😉. In mijn geval is het ook maar 1 euro verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door joop99 op 22-12-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
ervee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:10:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ ping ping.ui.com
PING ping2.ui.com (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from dns.google (8.8.8.8): icmp_seq=1 ttl=119 time=2.78 ms
64 bytes from dns.google (8.8.8.8): icmp_seq=2 ttl=119 time=2.93 ms
64 bytes from dns.google (8.8.8.8): icmp_seq=3 ttl=119 time=3.65 ms
64 bytes from dns.google (8.8.8.8): icmp_seq=4 ttl=119 time=3.27 ms
64 bytes from dns.google (8.8.8.8): icmp_seq=5 ttl=119 time=2.67 ms
64 bytes from dns.google (8.8.8.8): icmp_seq=6 ttl=119 time=3.62 ms

Almere, Fiber Operator (AON). Vanaf een laptop die via usb-c met een Dell monitor, met Ethernet aansluiting in de monitor :)

Bij een ping naar andere servers in Nederland (Tweakers, Freedom.nl) vergelijkbare getallen.

[ Voor 33% gewijzigd door eymey op 22-12-2024 12:03 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:13
Even een vraag voor mensen die Freedom via ODF hebben: hoe zijn jullie ervaringen met het aansluiten van het laatste stukje glas?

Even wat achtergrond: In mijn wijk ligt nu twee jaar glas in de straat, maar nog niet naar mijn huis. Ik heb toen het glas kwam besteld bij Odido (die waren het eerste jaar de enige mogelijkheid). Dit schoot echt niet op. Eerste 6 maanden geen bericht en bij nabellen bleek de order telkens te zijn gepauzeerd. Daarna meerdere afspraken om te komen aanleggen waarbij er telkens iemand kwam die niet wist hoe de kabel het huis in moest en "ging overleggen", waarna ik telkens niks meer hoorde en niemand wat wist als ik er achteraan belde. Ik had het idee dat het bij alle partijen lag, Odido zat nergens achteraan, ODF deed alleen iets als Odido belde, en de onderaannemers die kwamen vonden het allemaal maar lastig. Uiteindelijk met een hele eerlijke medewerker van Odido na ruim een jaar samen de conclusie getrokken dat het hem niet ging worden en mijn aanvraag ingetrokken.

Noodgedwongen zit ik nu dus nog steeds bij Ziggo (duur en trage upload), omdat er verder geen alternatief is hier (ADSL over oude lijnen hier is ook bar slecht). Ik zou graag overstappen naar Freedom, maar ben huiverig omdat daar dan weer ODF tussen zit. Mijn vraag is dus vooral: regelt Freedom dit beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
timag schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:03:
Even een vraag voor mensen die Freedom via ODF hebben: hoe zijn jullie ervaringen met het aansluiten van het laatste stukje glas?

Even wat achtergrond: In mijn wijk ligt nu twee jaar glas in de straat, maar nog niet naar mijn huis. Ik heb toen het glas kwam besteld bij Odido (die waren het eerste jaar de enige mogelijkheid). Dit schoot echt niet op. Eerste 6 maanden geen bericht en bij nabellen bleek de order telkens te zijn gepauzeerd. Daarna meerdere afspraken om te komen aanleggen waarbij er telkens iemand kwam die niet wist hoe de kabel het huis in moest en "ging overleggen", waarna ik telkens niks meer hoorde en niemand wat wist als ik er achteraan belde. Ik had het idee dat het bij alle partijen lag, Odido zat nergens achteraan, ODF deed alleen iets als Odido belde, en de onderaannemers die kwamen vonden het allemaal maar lastig. Uiteindelijk met een hele eerlijke medewerker van Odido na ruim een jaar samen de conclusie getrokken dat het hem niet ging worden en mijn aanvraag ingetrokken.

Noodgedwongen zit ik nu dus nog steeds bij Ziggo (duur en trage upload), omdat er verder geen alternatief is hier (ADSL over oude lijnen hier is ook bar slecht). Ik zou graag overstappen naar Freedom, maar ben huiverig omdat daar dan weer ODF tussen zit. Mijn vraag is dus vooral: regelt Freedom dit beter?
Ik heb (als huurder) namens mijn VvE als woordvoerder opgetreden richting ODF. Dit was een zeer langdradig proces, waarbij er een redelijk wat vragen c.q. herinneringen richting ODF zijn verstuurd met tussenpozen van enkele maanden. Totaal ongeveer twee jaar tussen aankondiging en aanleg in de meterkast (oktober 2021 - november 2023) Het heeft overigens nog een maand of drie geduurd voordat de aansluiting ook beschikbaar kwam. Wij hadden het een paar maanden eerder dan de rest van de straat. De aansluiting in de meterkast is dus weer wat anders dan het ook doorleggen van de verbinding, zo lijkt het. Ik had direct contact met ODF en later met de onderaannemer over de aanleg. Ik kreeg wel mee dat het feit dat dit een (kleine) flat was meespeelde in het eerder aanleggen van de aansluiting, omdat er meerdere adressen in één keer konden worden aangesloten. Als ODF niet genoeg inschrijvingen krijgt denk ik dat ze het gaan rekken totdat er een kritieke massa is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
timag schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:03:
Mja, je hebt denk ik niets aan mijn ervaring, maar:
26 augustus 2023 aanmelding bij Freedom
26 september: een herinnering van Freedom (nog niet beschikbaar op uw adres...)
26 oktober: nog een herinnering van Freedom
26 november: nog een herinnering
9 december 2023: datum aansluiting is bekend: 9 januari
Ergens hierna werd er door ODF contact opgenomen om de monteurs te plannen. Die kwamen op de afgesproken tijdstip om de kabel naar de meterkast door te trekken.
9 januari: Verbinding in gebruik genomen.

Dus... gewoon vlekkeloos, maar weet niet of dat dan dankzij Freedom is, of dat het hier toevallig gewoon goed liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 05:13
Dank voor het delen van jullie ervaringen @ocf81 & @vanaalten !

De ervaring die ik beschreef is al weer bijna een jaar geleden. Ik ga eens contact opnemen met Freedom, weet niet of zij kunnen zien hoe moeilijk / makkelijk het bij mij gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik denk eerlijk gezegd dat Freedom hier niet de partij is waar je contact mee moet hebben. ODF legt de lijn aan en Freedom komt pas beschikbaar nadat de exclusiviteitsperiode is verstreken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
ocf81 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:09:
Ik denk eerlijk gezegd dat Freedom hier niet de partij is waar je contact mee moet hebben. ODF legt de lijn aan en Freedom komt pas beschikbaar nadat de exclusiviteitsperiode is verstreken.
Uiteindelijk wel, natuurlijk. Jij als consument hebt geen contract met ODF - Freedom wel.
Dus je neemt een abonnement bij Freedom af en Freedom plaatst een opdracht bij ODF. Als er dan iets fout loopt hoor je als klant - lijkt mij - te klagen bij Freedom die dan contact met ODF opnemen.

Nou is het wel zo - tenminste, bij mij destijds - dat ODF zelf contact met mij opnam om een datum/tijd af te spreken. Maar desondanks lijkt mij dat Freedom het aanspreekpunt is bij klachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Internet doet het de laatste tijd uitstekend hier.
Even volledig off topic.

Fijne feestdagen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Weet iemand hier toevallig welke gegevens Freedom nodig heeft om mijn UDM/AON SFP toe te staan op het netwerk?

[ Voor 5% gewijzigd door Csotranme op 01-01-2025 23:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:33
Csotranme schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:35:
Weet iemand hier toevallig welke gegevens Freedom nodig heeft om mijn UDM/AON SFP toe te staan op het netwerk?
Geen, alleen bij PON dien je gegevens aan te leveren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:53
Sinds vandaag ook bij Freedom over een AON KPN lijn. We zaten bij KPN en die wilde, na herhaaldelijk bellen, niks aan de prijs doen waardoor Freedom zelfs 3 euro goedkoper was. :P

Vanmorgen enkel PPPoE user/pass en IP adres veranderen in mijn Mikrotik en gaan met de banaan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 15:45
Meer mensen last met geen verbinding.
Hier Hellevoetsluis verbinding er uit op odf glas 🥳🎉

Ooh werkt weer, top 👍🏼🔆

[ Voor 24% gewijzigd door digiben op 08-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 11:55
Weet iemand of het mogelijk is om met een eigen domein bij Freedom zelf de dns servers in te stellen?

Ik wil mijn domeinen graag verhuizen naar Freedom, maar ik host de dns voor die domeinen zelf. Dat wil ik graag zo houden. Is dat misschien via de helpdesk te regelen? Ik ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft bij Freedom.

Edit:
Het lijkt erop dat het niet kan, ik vind nu toch dit op de website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bKbXUzHwo6zeMMpbFDemBvbHzs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pDcZ9rgEEDC6OdbTLXZBgaxy.png?f=user_large

Wel jammer! Blijft de vraag staan of je eigen nameservers wellicht via de helpdesk kan regelen?

[ Voor 39% gewijzigd door Nomi op 10-01-2025 12:52 . Reden: verder kijken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1P_tajo3ougxmXrhB14wfD6FoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MtH0IyHUPjaqKL9zr4WWhTU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 196% gewijzigd door voorstad op 10-01-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 11:55
@voorstad Dat had ik natuurlijk zelf ook al gevonden. Maar mijn vraag is eigenlijk: kan ik daar ook de NS-records aanpassen? Dat kan niet, voor zover ik nu kan zien.

En als dat niet via mijn.freedom.nl kan, kan dat dan misschien wel via de helpdesk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 15:55
Ik denk dat het niet kan, dit is al namelijk al wel door anderen gevraagd via de Freedom Community:
https://community.freedom...ameservers-en-dnssec/2516

Ik denk dat je het beste toch nog even bij een andere registrar moet blijven als je controle wilt hebben over de name servers voor je eigen domein

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Laatst online: 28-05 12:30
Als selfhoster ben ik niet zo happig om webdiensten, sites, domeinregistraties, DNS, mail, etc. onder te brengen bij mijn ISP. Freedom heb ik voor hun kerndienst. Dat is het leveren van een internetverbinding, inclusief alle zaken die ik daarvoor nodig heb (expliciete vaste IP-adressen, IPv4 extra /29, IPv6 /48, instelbare reverse DNS, ...). De rest is voor mij overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 10-01-2025 15:23 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 13:16
jorikc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:59:
Ik denk dat het niet kan, dit is al namelijk al wel door anderen gevraagd via de Freedom Community:
https://community.freedom...ameservers-en-dnssec/2516

Ik denk dat je het beste toch nog even bij een andere registrar moet blijven als je controle wilt hebben over de name servers voor je eigen domein
Ik heb in de zomer van 2024 contact opgenomen met Freedom hierover, maar het is helaas niet mogelijk om name servers aan te laten passen, ook niet handmatig. Reden erachter is dat ze de mail en domeindiensten laten leveren door een derde partij: Soverin.

Ook daar heb ik contact mee gezocht, maar zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:36
awenger schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 04:27:
[...]

Ik heb in de zomer van 2024 contact opgenomen met Freedom hierover, maar het is helaas niet mogelijk om name servers aan te laten passen, ook niet handmatig. Reden erachter is dat ze de mail en domeindiensten laten leveren door een derde partij: Soverin.

Ook daar heb ik contact mee gezocht, maar zonder succes.
wat maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Het probleem bij van het hebben van de nameservers bij een externe partij (bijv. Cloudflare) is dat Freedom bepaalde beveiligingseisen niet toe kan passen zonder input van de gebruiker. Denk hierbij aan DNSSEC, DMARC, DKIM, SPF & DANE (TLSA) DNS-records. Freedom is juist trots dat ze aan alle eisen voldoen, zie bijv. hier. Wanneer je mail & domein bij Freedom staat heb je de zekerheid dat je aan alle bovenstaande zaken voldoet, waardoor de kans dat e-mails vanuit je domeinnaam als spam worden gezien klein is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervee
Ik heb domeinen bij Joker en TransIP en host zelf DNS inc. DNSSEC, DMARC en DKIM. Ik zie op zich het probleem niet.
TLSA ben ik vanaf want niemand die het checkt en het zit van alles in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MrJoery schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:35:
Wanneer je mail & domein bij Freedom staat heb je de zekerheid dat je aan alle bovenstaande zaken voldoet, waardoor de kans dat e-mails vanuit je domeinnaam als spam worden gezien klein is.
Mijn mailserver scoort 100% in elke mailtest met voor Freedom enkel gebruik van de internetverbinding en RDNS geconfigureerd.

Al heb je je ISP nodig om de genoemde zaken (anders dan RDNS) voor je te configureren, dan kan je beter niet je eigen mail hosten.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 11-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

MrJoery schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:35:
Het probleem bij van het hebben van de nameservers bij een externe partij (bijv. Cloudflare) is dat Freedom bepaalde beveiligingseisen niet toe kan passen zonder input van de gebruiker. Denk hierbij aan DNSSEC, DMARC, DKIM, SPF & DANE (TLSA) DNS-records. Freedom is juist trots dat ze aan alle eisen voldoen, zie bijv. hier. Wanneer je mail & domein bij Freedom staat heb je de zekerheid dat je aan alle bovenstaande zaken voldoet, waardoor de kans dat e-mails vanuit je domeinnaam als spam worden gezien klein is.
Ik gebruik van freedom ook alleen het internet en een ander domeinnaam die bij Freedom staat.
Beide mailservers staan thuis en alles werkt gewoon zoals het hoort inclusief dane.
En ook gewoon 100% bij internet.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
The Zep Man schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:24:
Mijn mailserver scoort 100% in elke mailtest met voor Freedom enkel gebruik van de internetverbinding en RDNS geconfigureerd.
Mr-D. schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:32:
Beide mailservers staan thuis en alles werkt gewoon zoals het hoort inclusief dane.
En ook gewoon 100% bij internet.nl
Het gaat hierbij om mail die bij Freedom staat. Natuurlijk kun je zelf je mail hosten, mijn domeinnaam, website, DNS en mail staan ook op 4 verschillende plaatsen, met een 100% score op internet.nl.

Maar als je mail bij Freedom staat, en je DNS bij een andere partij, zal Freedom een webinterface moeten hebben waar je de juiste DNS waarden terug kunt vinden, die gevalideerd kunnen worden, etc. Wanneer bepaalde waardes fout staan geconfigureerd komt mail niet meer aan of wordt het niet meer goed verstuurd. Hier willen/kunnen ze geen support op bieden.

Het zal hier om zo'n klein percentage gaan dat de investering hierin het niet waard is. Daarom bieden ze alleen de optie om zowel de domeinnaam als DNS bij hun te hebben als je gebruik wilt maken van hun mailserver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
MrJoery schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:02:
[...]

[...]

Het gaat hierbij om mail die bij Freedom staat. Natuurlijk kun je zelf je mail hosten, mijn domeinnaam, website, DNS en mail staan ook op 4 verschillende plaatsen, met een 100% score op internet.nl.

Maar als je mail bij Freedom staat, en je DNS bij een andere partij, zal Freedom een webinterface moeten hebben waar je de juiste DNS waarden terug kunt vinden, die gevalideerd kunnen worden, etc. Wanneer bepaalde waardes fout staan geconfigureerd komt mail niet meer aan of wordt het niet meer goed verstuurd. Hier willen/kunnen ze geen support op bieden.

Het zal hier om zo'n klein percentage gaan dat de investering hierin het niet waard is. Daarom bieden ze alleen de optie om zowel de domeinnaam als DNS bij hun te hebben als je gebruik wilt maken van hun mailserver.
Ik heb mijn domeinnaam zelf bij TransIP zitten en de mail bij Freedom. Freedom heeft goede instructies en controle methode voor de DNS records en zo. Dat al vanaf het begin.

Ik zie het probleem en verschil niet zo.

In de tijd dat wij Freedom namen (founding member) was maar een domein mogelijk (gehost door Freedom) en kon je wel meerdere eigen domeinen instellen die je elders host voor de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Hier in Uitgeest al sinds 11:40 geen verbinding.
Op de Freedom site is het als storing gemeld, maar verder geen verwachte oplossing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
Was buiten hun macht lijkt het gezien de melding van zowel e-fiber als odf netwerk… dus ook maar afhankelijk wat er met ze gedeeld wordt maar na een halve middag had ik wel een kleine ipdate gedaan😋

Hier is het net weer gaan werken in elk geval! (Uitgeest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
babbelbox schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:17:
Hier in Uitgeest al sinds 11:40 geen verbinding.
Op de Freedom site is het als storing gemeld, maar verder geen verwachte oplossing....
Het is een veel groter gebied, ook Castricum, Heemskerk en Beverwijk hebben er last van. Dit is wat Freedom ervan zegt:
Internetverbindingen E-Fiber netwerk & ODF netwerk omgeving Castricum; Uitgeest; Beverwijk & Heemskerk

Begintijd: vrijdag 17 januari 2025 11.40

In verband met een storing op het glasvezel netwerk van E-Fiber in de omgeving van Castricum & Uitgeest en het glasvezel netwerk van ODF in de omgeving van Beverwijk & Heemskerk met belichting via Fiber Operator is het mogelijk dat de internetverbinding niet werkt.

Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.

Geplaatst op: vrijdag 17 januari 2025 11.53
Er wordt gehint dat ODF een rol speelt in de storing, maar 2 huizen verderop hebben ze ook glasvezel van ODF, maar dan via ODIDO, en dat heeft geen problemen. Ga er maar van uit dat je (en ik) langdurig geen Internet hebt van Freedom!

Update: om 21:07 werkte het bij mij ook weer goed. Het viel dus mee. Het is wel jammer dat ze geen tussentijdse updates geven over de status van het probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door mcmd op 18-01-2025 09:24 . Reden: Einde van het probleem toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Jaguar645 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:19:
Was buiten hun macht lijkt het gezien de melding van zowel e-fiber als odf netwerk… dus ook maar afhankelijk wat er met ze gedeeld wordt maar na een halve middag had ik wel een kleine ipdate gedaan😋

Hier is het net weer gaan werken in elk geval! (Uitgeest)
Hier ook net na 18:00 weer een werkende verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik heb een subnet aangevraagd. Ik dacht dat ik dat wel even zou doen maar ik kan nergens een goede handleiding vinden om dat in te stellen. Heeft iemand hier toevallig een goede handleiding voor het instellen van een subnet in OPNsense of weet iemand welke stappen ik moet doorlopen?

[edit] Ik had even dit topic moeten doorzoeken. Ik ga The Zep Man in "[Freedom] Ervaringen & Discussie" even proberen toe te passen.

[edit2]Weet iemand of ik de firewall regels standaard alles dicht gooien of moet ik deze aanpassen om ervoor te zorgen dat de extra IP-adressen geen gat in de verdediging vormen?

[ Voor 95% gewijzigd door ocf81 op 24-01-2025 13:57 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:28
Las ik net bij Freedom onderhoud:

Spoedonderhoud core netwerk op donderdag 30 januari 2025

Begintijd: donderdag 30 januari 2025 00.00
Eindtijd: donderdag 30 januari 2025 02.00

In de nacht van woensdag 29 januari op donderdag 30 januari worden er onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan het core netwerk. In verband met onderhoud zal er een onderbreking plaatsvinden op de internetverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:25
Aangezien het core is, kan iedereen er dan last van hebben?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
whahas schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:51:
Aangezien het core is, kan iedereen er dan last van hebben?
Hmm, dat lijkt mij wel.
Ik zie in de 'smokeping' statistiek in elk geval dat ik afgelopen nacht van 01:00 tot 03:00 geen verbinding naar freedom website had, met kort herstel van paar minuten rond 02:00.

Geen idee waarom mijn tijd een uur verschoven lijkt t.o.v. het geplande onderhoud. Wellicht zijn ze later begonnen?

Edit: naar google toe had ik geen verbinding van 01:00 tot 01:35, daarna en daarvoor geen problemen. Ofwel, onderhoud had daarna enkel invloed op de bereikbaarheid van hun eigen website.

[ Voor 16% gewijzigd door vanaalten op 30-01-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
ocf81 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:29:
[edit] Ik had even dit topic moeten doorzoeken. Ik ga The Zep Man in "[Freedom] Ervaringen & Discussie" even proberen toe te passen.
O+
[edit2]Weet iemand of ik de firewall regels standaard alles dicht gooien of moet ik deze aanpassen om ervoor te zorgen dat de extra IP-adressen geen gat in de verdediging vormen?
In een beetje firewall (zoals OPNsense) staat alles standaard dicht. Daarom zie je dat bij een kakelverse installatie voor de LAN-interface expliciet uitgaande verbindingen toegestaan worden. :P Het is wat jij openzet wat een risico kan vormen. Openzetten gaat via firewall rules (en port forwardings, die op de achtergrond firewall rules aanmaken).

Als je bijvoorbeeld iets op OPNsense zelf host (zoals HAProxy), dan zal die niets van buitenaf ontvangen zonder gepaste firewall rule, zelfs als die direct luistert op een externe interface.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 30-01-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 19:28
Ze zijn enigszins aan het prutsen met facturen. Kreeg afgelopen week een factuur ("jaarfactuur") met twee regels ieder voor dezelfde periode van ~4 maanden. Die periode valt echter geheel in de periode van de vorige jaarfactuur. Hiervoor is een creditfactuur aangemaakt, maar met een bedrag wat niet exact overeenkomt met de oorspronkelijke factuur.

Het originele bedrag is via automatisch incasso afgeschreven van mijn rekening. Dit heb ik toen gestorneerd. Daarna is het bedrag van de creditfactuur (wat dus niet hetzelfde bedrag is), nog overgemaakt naar mij. Ze krijgen bij Freedom dus nu nog ~500 euro van mij.

Dit alles geheel zonder communicatie vanuit Freedom, even afgezien van de summiere statuspagina (die overigens op opgelost staat, wat gezien de niet kloppende bedragen mij niet juist lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busk07
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 04:39
Jammer dat zij geen e-mail sturen als onderhoud gepland staat. Ik was nog laat bezig en had er toen last van. Samen met de recente storing begint het een beetje vervelend te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

woutertje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:23:
Ze zijn enigszins aan het prutsen met facturen.

Dit alles geheel zonder communicatie vanuit Freedom, even afgezien van de summiere statuspagina (die overigens op opgelost staat, wat gezien de niet kloppende bedragen mij niet juist lijkt).
Busk07 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:05:
Jammer dat zij geen e-mail sturen als onderhoud gepland staat. Ik was nog laat bezig en had er toen last van. Samen met de recente storing begint het een beetje vervelend te worden.
is inderdaad vreemd en lastig.

maar wat mailing betreft, op zowel mijn prive als zakelijke mail heb ik de RSS feed ingesteld en zo blijf ik netjes op de hoogte, zonder moeite te hoeven doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmyNp8MQIpKrWMpnWC084qzkrro=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pEu4NXEC58EvG04fBiN0Vb8i.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBtovWCrWuS0insQIrSrtmXKUfk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8mO8Xt0qLFeCgZibrd51NjRc.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mr-D. op 30-01-2025 12:41 . Reden: Extra plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Dit soort spoed onderhoud is vervelend maar overkomelijk. Wat ik echt slecht vind is dat een belichter zoals Fiber Crew in de ochtend een storing heeft maar gewoon om 17:00 uur naar huis gaat en het probleem pas de volgende dag oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirefel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 19:01
Mijn verbinding heeft er afgelopen nacht ook even uitgelegen van 01:15 tot 01:38, maar sinds vanmorgen 08:55 is de verbinding weer plat (postcode 7482). Helemaal geen signaal meer op de lijn. Helaas pas na sluitingstijd van de helpdesk erachter gekomen, dus morgen bellen ben ik bang. Geen storingen gemeld op de website..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sternis
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 17:43
De DNS van Freedom is hier niet vooruit te branden. Met een alternatieve DNS is het een stuk beter, maar de verbinding is nog steeds ietwat traag.

[ Voor 3% gewijzigd door Sternis op 30-01-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28

Wouda

^C^C^C^C^C

Sternis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:38:
De DNS van Freedom is hier niet vooruit te branden. Met een alternatieve DNS is het een stuk beter, maar de verbinding is nog steeds ietwat traag.
Bij mij klapperen de DNS servers al sinds het onderhoud afgelopen nacht. Ik monitor ze standaard om de kwaliteit van de verbinding bij te houden. Gelukkig vangt mijn gateway door de cache alle klappen, dus ik merk er niet echt iets van.

Had eigenlijk wel verwacht dat ze het zelf door zouden hebben of dat iemand anders het wel gemeld zou hebben. Ben er verder niet meer mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier in de straat is een paar jaar geleden glasvezel aangelegd door Primevest in opdracht van T-Mobile.
Intussen is T-Mobile veranderd naar Odido, en is het netwerk, aldus mijn Freedom omgeving, Fiber Operator geworden.

Buurman heeft glasvezel via Odido, en is een poosje in strijd met hun administratieve afdeling wegens foutieve facturen. Hij wil daar dus heel graag weg, en ik adviseerde hem om eens te kijken naar Freedom.
Ik betaal (na recente prijsverhoging) nu €50 per maand voor een 1000/1000.

Wat blijkt, bij een postcode check op freedom.nl geeft hij zowel op zijn als op mijn adres nu aan dat een gigabit aansluiting €69 per maand kost, en dat het netwerk en belichting KPN is, met als techniek XGSPON,
Enigszins verbaasd, want KPN heeft hier nooit een glasvezel aangelegd, heb ik even op de KPN website mijn postcode en huisnummer ingevoerd, en warempel, waar ze tot een jaar geleden maximaal een 8mbit DSL konden aanbieden, heb ik nu ineens de keuze tot aan 4Gbit (voor hetzelfde bedrag van €69 per maand).
Blijkbaar heeft KPN het glasvezelnetwerk in onze regio opgekocht?

Dan vraag ik me nu natuurlijk af, gaan de bestaande klanten van €50 per maand dan in de nabije toekomst over naar het KPN-tarief?
Als dat zo is, tja, dan is overstappen naar een 4Gbit verbinding voor hetzelfde bedrag dan ineens een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mumsel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 12:38
Dat komt omdat KPN de netwerken van PrimeVest heeft overgenomen. Ik heb gelukkig ook nog op tijd besteld en heb dus ook de lagere tarieven via FiberOperator, maar voor nieuwe klanten wordt dat niet meer aangeboden.

https://www.overons.kpn/n...erken-over-van-primevest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28

Wouda

^C^C^C^C^C

Net even met Freedom aan de lijn gehangen over mijn klapperende DNS. Ze monitoren hun eigen servers, en zien geen downtime. Kan natuurlijk zijn dat ze lokaal testen, maar ik heb over de afgelopen 24 uur zo'n 25% aan mislukte requests.

Ik heb de nodige informatie met ze gedeeld, maar ik ben wel benieuwd of andere mensen hier ook problemen ervaren met dns1.freedom.nl en dns2.freedom.nl. Zowel via UPD als TCP en HTTPS gaat het mis. Verzoeken naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 gaan zonder problemen.

Ik heb een VDSL verbinding met een extra subnet, al test ik het via mijn primaire IP adres. Zijn er anderen hier die hetzelfde ervaren?
Pagina: 1 ... 77 ... 79 Laatste