[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik gebruik al sinds ik bij ziggo zat quad9 en heb dat nooit veranderd na het overstappen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Wouda schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:50:
Zijn er anderen hier die hetzelfde ervaren?
Ik had ook sinds donderdag vaak dat ik een melding kreeg dat mijn browser een host niet kende (tweakers, github, e.a.). Uiteindelijk vrijdag maar cloudflare als basis dns in mijn router ingesteld omdat ik het zat werd...

[edit]
Nu even teruggezet om te zien wat het ondertussen doet

[ Voor 8% gewijzigd door ACM op 03-02-2025 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouda
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:29

Wouda

^C^C^C^C^C

ACM schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Ik had ook sinds donderdag vaak dat ik een melding kreeg dat mijn browser een host niet kende (tweakers, github, e.a.). Uiteindelijk vrijdag maar cloudflare als basis dns in mijn router ingesteld omdat ik het zat werd...

[edit]
Nu even teruggezet om te zien wat het ondertussen doet
Vrijdag had ik het gemeld, zaterdag op zondag hebben ze het opgelost. Ik krijg nu weer 100% replies waar dat daarvoor 75% was. Super netjes dat ze zo snel nachtelijk onderhoud hebben ingepland en uitgevoerd. Dit bewijst voor mij toch wel de meerwaarde Freedom als provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wouda schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:16:
[...]

Vrijdag had ik het gemeld, zaterdag op zondag hebben ze het opgelost. Ik krijg nu weer 100% replies waar dat daarvoor 75% was. Super netjes dat ze zo snel nachtelijk onderhoud hebben ingepland en uitgevoerd. Dit bewijst voor mij toch wel de meerwaarde Freedom als provider.
Al eens overwogen om NextDNS te proberen?
Werkt hier eigenlijk net zo stabiel/snel als de Freedom DNS servers en die van Google.
Zit een boel opties in zoals antimalware, phishing proterctie, ad blocking etc. en heeft eigen black en whitelisting opties, gratis en real-time.
Hier is het een 3e laag achter PiHole en Arista (met sub), toch nog verbazingwekkend hoeveel er nog doorglipt en door NextDNS is tegengehouden.
Fijne logging ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:02

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Madshark schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Al eens overwogen om NextDNS te proberen?
Werkt hier eigenlijk net zo stabiel/snel als de Freedom DNS servers en die van Google.
Zit een boel opties in zoals antimalware, phishing proterctie, ad blocking etc. en heeft eigen black en whitelisting opties, gratis en real-time.
Hier is het een 3e laag achter PiHole en Arista (met sub), toch nog verbazingwekkend hoeveel er nog doorglipt en door NextDNS is tegengehouden.
Fijne logging ook..
werkt hier ook perfect ism Adguard die lokaal draait.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 23:14
Ik wil graag over naar Freedom, maar na weer een middag studeren ben ik er nog steeds niet uit.

Situatie nu:
- Glasvezel van ODF (provider Odido)
- Belichter Fiber OPerator
- Techniek GPON
- Unifi USG als router aan een ONT

Als ik overstap op Freedom kan deze setup gehandhaafd blijven, zegt men, maar het is me niet duidelijk:
- of ik dezelfde snelheid houdt (MTU perikelen?)
- of de verbinding softwarematig goed kan worden ingesteld in de USG
- hoe de televisieverbinding moet worden geconfigureerd

Ik overweeg ook om toch de Fritz!Box te gaan gebruiken, maar dan wil ik wel mijn bestaande netwerk op basis van de USG daar achter hangen. Ook daarover zijn verhalen te vinden, maar ook die zijn niet sluitend en vaak nogal oud.

Is er iemand die me raad zou kunnen of willen geven? Het makkelijkst is het om voorlopig de Fritz!Box ervoor te zetten. Dus Fritz -> USG -> Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Tenzij je TV wil kijken via Freefdom zou ik gewoon die USG gebruiken zonder FritzBox. Die FritzBox is alleen maar een extra laag aan vertraging en complicaties.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-04 23:14
ocf81 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:55:
Tenzij je TV wil kijken via Freefdom zou ik gewoon die USG gebruiken zonder FritzBox. Die FritzBox is alleen maar een extra laag aan vertraging en complicaties.
Ja, dat is dus één van de dingen die ik aangaf. Ik wil ook televisie instellen. Bovendien wil ik graag weten HOE je dat dan het beste doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:03
Ik heb sinds eerder deze week mijn eigen modem. Ik wilde zeggen dat het mijn eerste eigen modem was, maar weet niet meer of ik mijn eigen modem had, meer dan 10 jaar geleden bij Tweak.
Kan dat een Copperjet zijn geweest?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08

Tubby

or not to be

Ik draai nu sinds het begin van deze week op dan toch eindelijk Freedom over Delta (ik kom van Delta over Delta).

Maar nu dus netjes met een Nokia ONT die ik heb aangesloten op een Ubiquity Cloud Gateway ultra; draait verder prima, ik dacht dat het PPoE wat van mijn bandbreedte zou snoepen maar ik haal meer uit m'n 1gig internet dat dat ik bij Delta deed (daar was t 930~940, nu is het 960~970) speedtest vanaf de(zelfde) gateway.

Verder is deze setup meer toekomstklaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t06SfrvOLLPeD8cvtP52k-NxeRw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OeTE8dB5f6Vgc3TAjLn8ajc6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3s_CbqwQnVrjofCU4OBSJd_fco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wag7DkotqGBADp29jSW1jgq8.jpg?f=fotoalbum_tile

rond 12:45 is de verbinding opgeleverd, iets hogere latency, iets hogere bandbreedte

[ Voor 47% gewijzigd door Tubby op 05-02-2025 23:54 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 14:50
Gister heb ik de Fritzbox ontvangen van freedom. Volgende week vrijdag ga ik over. Van odf odido naar odf freedom.
Had ook gekund via kon maar dat is aanmerkelijk duurder (of eigenlijk het zelfde bedrag voor een veel lagere snelheid).
Enige mini minpuntje is dat er, volgens de folder, een Fritzbox boekje bij hoort te zitten. Maar die was er niet helaas. Verwacht niet dat die zal missen?

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
atacama schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:13:
Gister heb ik de Fritzbox ontvangen van freedom. Volgende week vrijdag ga ik over. Van odf odido naar odf freedom.
Had ook gekund via kon maar dat is aanmerkelijk duurder (of eigenlijk het zelfde bedrag voor een veel lagere snelheid).
Enige mini minpuntje is dat er, volgens de folder, een Fritzbox boekje bij hoort te zitten. Maar die was er niet helaas. Verwacht niet dat die zal missen?
Denk niet dat je die gaat missen maar anders zit er vast wel ergens een qr-code naar de AVM site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Ik wilde graag binnenkort over op freedom in Amersfoort met als belichter fibercrew netwerk. Echter zie ik nu bij het bestellen dat deze keuze weg is en alleen het enorm dure kpn overblijft als belichter. Heeft iemand een idee wat hier speelt en of deze optie terug komt in Amersfoort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Noahlvb schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:13:
Ik wilde graag binnenkort over op freedom in Amersfoort met als belichter fibercrew netwerk. Echter zie ik nu bij het bestellen dat deze keuze weg is en alleen het enorm dure kpn overblijft als belichter. Heeft iemand een idee wat hier speelt en of deze optie terug komt in Amersfoort?
Zou kunnen dat leveringen via Fiber Crew weer opgeschort zijn. Dat is al eens eerder gebeurd in 2022 en heel eerlijk ik heb nog nooit zoveel storingen in een jaar gehad als dat ik bij Fiber Crew zit. Maar het kan ook dat de infrastructuur omgezet gaat worden naar XGS-PON door KPN en er geen nieuwe GPON aansluitingen meer gerealiseerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:08:
[...]
Maar het kan ook dat de infrastructuur omgezet gaat worden naar XGS-PON door KPN en er geen nieuwe GPON aansluitingen meer gerealiseerd worden.
Bestaande netwerken blijven beschikbaar voor andere belichters dan KPN, en deze mogen zelf hun techniek kiezen. AON, GPON, XGSPON of wat dan ook. Als het maar over een single fiber kan werken.

Ik verwacht eerder een leveringsstop op Fibercrew.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 11:14
JohDB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Bestaande netwerken blijven beschikbaar voor andere belichters dan KPN, en deze mogen zelf hun techniek kiezen. AON, GPON, XGSPON of wat dan ook. Als het maar over een single fiber kan werken.

Ik verwacht eerder een leveringsstop op Fibercrew.
Lijkt inderdaad een leverstop. Ik woon in Soest en krijg momenteel geleverd via Fiber Crew (GPON), maar als ik een postcode check doe zie ik ook allen maar KPN (AON).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Goeie informatie dat er al eerder een leveringstop is geweest. Betreft techniek; het betreft een zeer recent opgeleverde aansluiting waar vanaf het begin KPN en Fibercrew XGSPON / GPON leverde dus omzetten van techniek zal het niet betreffen.

Ik hoop dan dat ze (verbeterd) terug komen of dat Freedom met een alternatieve belichter komt in deze regio, want ik vind de KPN prijzen echt nergens over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ook hier kan ik geen GPON meer bestellen, alleen nog AON voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Helaas loopt mijn overstap niet zo soepel als ik had gehoopt. Van odido naar freedom (odf netwerk).
Zoals ik wel vaker lees heeft odido mijn abbo plots eerder afgesloten. Alle communicatie geeft aan 14februari, en vanmorgen was plots de verbinding weg. De factuur staat wel (nog?) op de 13e als einddatum.
Geen reden of oorzaak gekregen bij odido, behalve een bevestiging dat het niet overeenkomt. Als tijdelijke oplossing heb ik nu onbeperkte data op de mobiel gekregen. Allen jammer dat ik donderdag ook met de mobiel overstap.

Maar ik heb iets geleerd, niet allebei tegelijk opzeggen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:48
atacama schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:46:
Helaas loopt mijn overstap niet zo soepel als ik had gehoopt. Van odido naar freedom (odf netwerk).
Zoals ik wel vaker lees heeft odido mijn abbo plots eerder afgesloten. Alle communicatie geeft aan 14februari, en vanmorgen was plots de verbinding weg. De factuur staat wel (nog?) op de 13e als einddatum.
Geen reden of oorzaak gekregen bij odido, behalve een bevestiging dat het niet overeenkomt. Als tijdelijke oplossing heb ik nu onbeperkte data op de mobiel gekregen. Allen jammer dat ik donderdag ook met de mobiel overstap.

Maar ik heb iets geleerd, niet allebei tegelijk opzeggen 😅
Dat is al bekend bij odido met dat ze je aansluiting er af gooien.
Beetje pesten als je pech hebt 😅
Ik zat ook weken zonder, en dan niet eens opgezegd.
Maar gelukkig werkt hier alles uitstekend met freedom via odf 🔆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
awenger schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:34:
[...]

Lijkt inderdaad een leverstop. Ik woon in Soest en krijg momenteel geleverd via Fiber Crew (GPON), maar als ik een postcode check doe zie ik ook allen maar KPN (AON).
Vreemd dat ze niet over communiceren. En wat als de samenwerking met Fiber Crew helemaal stopt? Moet je dan gedwongen naar de dure KPN variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
synoniem schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Vreemd dat ze niet over communiceren. En wat als de samenwerking met Fiber Crew helemaal stopt? Moet je dan gedwongen naar de dure KPN variant?
er is geen dwang er is freedom of choice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 20:10
synoniem schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Je hebt een contract voor een prijs, als die ineens veel hoger wordt dan kun je opzeggen. Freedom heeft er zelf alle belang bij om een relatief goedkope operator te kunnen gebruiken die wel acceptabel qua kwaliteit moet zijn (met KPN worden ze wel erg duur). Ga ervan uit dat ze dit proberen op te lossen, daar hebben ze zelf alle belang bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:23
Zijn er meerder mensen die last hebben van een klapperende verbinding?
Mijn router meldt zo'n beetje elk uur wel een (dis)connect event sinds 11:00 vanmorgen.
En afgelopen uur al 3 keer weg gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46

_Eend_

🌻🇺🇦

@babbelbox Ik heb nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:03
babbelbox schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:50:
Zijn er meerder mensen die last hebben van een klapperende verbinding?
Mijn router meldt zo'n beetje elk uur wel een (dis)connect event sinds 11:00 vanmorgen.
En afgelopen uur al 3 keer weg gevallen.
Ik heb het volgende gemerkt:
  • 12:10 - 48 seconden eruit
  • 15:07 - 10 seconden eruit
Valt mee, maar is opvallend. We leven in het zelfde gebied denk ik, postcode 194x hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:23
mcmd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Ik heb het volgende gemerkt:
  • 12:10 - 48 seconden eruit
  • 15:07 - 10 seconden eruit
Valt mee, maar is opvallend. We leven in het zelfde gebied denk ik, postcode 194x hier.
1911 hier, Uitgeest. Bij mij keer of 10/11 sinds vanmorgen 11, 3 keer in 10 minuten rond half 4, en ook 3 keer rond half 5. Telkens tussen de 10 en 30 seconden verbroken. Wel gezien dat het de pppoe sessie is, niet het licht.
Ik heb net voor 5 even met de helpdesk gebeld.
Volgens hen geen issues aan hun kant, advies om mij router (MikroTik met SFP+ GPON module) te updaten/restarten. Dat gedaan rond half 6, verder tot nu toe geen onderbreking meer.
Alhoewel ik niet geheel mee ga in het verhaal dat een update of reboot het probleem oplost, kan ik ook niet hardmaken dat het niet helpt.
We gaan het zien.

[ Voor 5% gewijzigd door babbelbox op 17-02-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:59
Fibercrew.
- TCP werkt probleemloos.
- UDP is een drama. Naar het schijnt omdat IGMP pakketjes niet ongeschonden door hun netwerk komen. Die pakketjes zijn af en toe nodig om een server/ router te laten weten dat je nog aan het kijken bent en de stream nog nodig hebt. Het gevolg zijn freezes op TV en radio, vaker dan eens in de vijf minuten.
Dan kun je nog kiezen om TV te kijken via de app van Canal+ of je kiest voor NLZiet maar dat gaat gepaard met een middeleeuwse bandbreedte.
Jammer van je gigabit abo en dure TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

vrije_vogel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:27:
Fibercrew.
- TCP werkt probleemloos.
- UDP is een drama. Naar het schijnt omdat IGMP pakketjes niet ongeschonden door hun netwerk komen. Die pakketjes zijn af en toe nodig om een server/ router te laten weten dat je nog aan het kijken bent en de stream nog nodig hebt. Het gevolg zijn freezes op TV en radio, vaker dan eens in de vijf minuten.
Dan kun je nog kiezen om TV te kijken via de app van Canal+ of je kiest voor NLZiet maar dat gaat gepaard met een middeleeuwse bandbreedte.
Jammer van je gigabit abo en dure TV.
Ik kan mij voorstellen dat je dan even een verkoopstop hebt (zoals eerder naar verwezen wordt). Dit moet eerst opgelost worden.

[ Voor 4% gewijzigd door MetalfanBlackness op 18-02-2025 19:11 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:51
Binnenkort kan ik eindelijk overstappen naar glasvezel. Dan wijzigen natuurlijk de vaste ip adressen.

Ik heb ook een /29 subnet. Iemand enig idee of daarvan de ip adressen ook wijzigen bij het overzetten naar de nieuwe verbinding?

[ Voor 0% gewijzigd door Nomi op 21-02-2025 11:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PenguinPower
  • Laatst online: 29-04 21:52

PenguinPower

May the SOURCE be with you

@Nomi dit hoeft niet. Ik heb het gevraagd en ze konden bij mij verhuizing (van adres, daar zat zelf een andere halve maand tussen) mijn /29 subnet meeverhuizen. Maar als ik niets had gedaan had ik een nieuw subnet gekregen. Ipv6 en het ene ipv4 adres was natuurlijk wel anders.

[ Voor 12% gewijzigd door PenguinPower op 22-02-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:10
Mijn Freedom internet verbinding is al de hele dag traag/onstabiel. Vooral upload komt niet boven de 10Mbit uit. Hebben meer mensen hier last van? Postcode 1214, via Fibercrew.
Opgelost na een herstart van m'n modem :X

[ Voor 12% gewijzigd door HeldereM op 24-02-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 14:28
Snelle vraag:

Zit nog te wachten op de juiste fiber zodat ik mn UDM SE direct kan aansluiten zonder fritzbox (de oude was niet goed).

Nu even via UTP op de 2.5G WAN poort aangesloten via de fritzbox.
PPPoE passthrough staat aan op de fritzbox maar zodra ik de WAN poort van mn UDM SE configureer op vlan ID 6 en PPPoE met bijbehorend gebruikersnaam en wachtwoord, heb ik geen internet meer...

Mis ik iets?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 02-05 20:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik ben er al een hele tijd uit, maar zal de FritzBox een VLAN ID afdwingen aan de binnenkant ervan? Hopelijk iemand met meer recente kennis van zaken, maar ik zou denken probeer als eerste eens die UDM zonder VLAN ID op diens WAN poort richting Fritzbox, enkel het pppoe stuk

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Was van de week even in het centrum van Haarlem 'n toen viel mijn ook op onderstaand :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Qy50MtBObEN9g36HEraCO57Tjg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZK8aNoJreDWGjODKJYdheUk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
Leuke stikker, maar als Haarlemmer ben ik vooral aangetrokken tot het, vrij lelijke maar toch toffe niet passend, dakje op het kastje. Zeker ergens in het centrum/oude deel van Haarlem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

atacama schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:12:
Leuke stikker, maar als Haarlemmer ben ik vooral aangetrokken tot het, vrij lelijke maar toch toffe niet passend, dakje op het kastje. Zeker ergens in het centrum/oude deel van Haarlem?
ik ben zelf niet zo bekend in Haarlem, maar als je van het marktterrein afloopt langs die wijnbar waar de bankjes verhoogd aan de muur zijn geschroefd, dan eerste rechts dan zie je hem meteen links hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Voor degene die het "gratis" F-Secure pakket van Freedom gebruikt.

Is het iemand het al opgevallen dat het nu via de servers van Avira loopt?
volgens mij is het overgenomen, maar heb niets mogen vernemen hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShekEOHwl92Sp95NtqIYScYCTBk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ShGoJTomb36BiyFIFIsFUr7w.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Mr-D. schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:35:
Voor degene die het "gratis" F-Secure pakket van Freedom gebruikt.

Is het iemand het al opgevallen dat het nu via de servers van Avira loopt?
volgens mij is het overgenomen, maar heb niets mogen vernemen hiervan.
F-Secure gebruikt "technologieën" van Avira voor onder andere malware-detectie. Het lijkt al te spelen sinds eind vorig jaar als je op hun forum kijkt.

Verder staat F-Secure ook genoemd als OEM-partner bij Avira.

Ik weet ook niet hoe goed de consumententak van F-Secure het financieel doet, een paar jaar geleden zijn hun bedrijfsgerichte AV/EDR-oplossingen afgesplitst en los verder gegaan als WithSecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 22:53
Hier geen verbinding: PPPoE timeouts sinds even na 00.00 uur. Eindhoven, Fiber Operator.

EDIT: Volgens de logs was om 02.52 uur de verbinding weer terug. Ik denk misschien gepland onderhoud ergens dan, maar ik heb er niets over kunnen vinden dat het aangekondigd zou zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door odo966 op 28-03-2025 06:09 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 23:21
Ik zit ook op (GPON) Fiber Operator in Eindhoven en nergens last van, dit is mijn smokeping van afgelopen 30 uur vanaf m'n NAS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhPddAgUoetDHgRbnir645OuglI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wTLZthTqf4DauK6zYVS6pVJF.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Nu online
odo966 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:42:
Hier geen verbinding: PPPoE timeouts sinds even na 00.00 uur. Eindhoven, Fiber Operator.

EDIT: Volgens de logs was om 02.52 uur de verbinding weer terug. Ik denk misschien gepland onderhoud ergens dan, maar ik heb er niets over kunnen vinden dat het aangekondigd zou zijn.
Misschien (onaangekondigd) onderhoud aan de POP waarop jij bent aangesloten? Dat gebeurd bij individuele POP's wel eens. Een uitval om precies middernacht doet zo wel vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 22:53
JohDB schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:08:
[...]

Misschien (onaangekondigd) onderhoud aan de POP waarop jij bent aangesloten? Dat gebeurd bij individuele POP's wel eens. Een uitval om precies middernacht doet zo wel vermoeden.
Dat is ook mijn vermoeden, en dat @jorikc dan op een andere POP zit. Tijdens de uitval gaf Fritzbox nog wel aan dat de "Fiber Optics" verbinding (tussen mij en de POP dus) gewoon online was. Dus daar putte ik al hoop uit dat de storing in ieder geval niet in mijn huis zat (plus inderdaad dat het tijdstip niet geheel willekeurig leek). Het was meer dus de communicatie POP <-> buitenwereld die eruit lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
Wat raden jullie aan? Ik kan eindelijk overstappen naar glasvezel! Toch een monteur en modem erbij bestellen? Ik neem aan dat ik dat modem weer terug kan sturen naar Freedom als alles goed blijkt te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Nu online
Nomi schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:26:
Wat raden jullie aan? Ik kan eindelijk overstappen naar glasvezel! Toch een monteur en modem erbij bestellen? Ik neem aan dat ik dat modem weer terug kan sturen naar Freedom als alles goed blijkt te werken?
Welke apparatuur wil je zelf aansluiten? En op welk netwerk wordt je aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
JohDB schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:31:

Welke apparatuur wil je zelf aansluiten? En op welk netwerk wordt je aangesloten?
Netwerk is kpn xgspon en ik heb een linux router waarmee ik zelf pppoe doe. Ik heb dus wel een ont van Freedom nodig.

Maar mijn vraag is vooral: kan ik dat modem van Freedom weer terugsturen als ik 't niet meer nodig heb?

[ Voor 14% gewijzigd door Nomi op 29-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Nu online
Nomi schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Netwerk is kpn xgspon en ik heb een linux router waarmee ik zelf pppoe doe. Ik heb dus wel een ont van Freedom nodig.
De ONT krijg je volgens mij altijd. Daar zit de complexiteit ook in, een modem mee bestellen is dan ook niet heel zinvol als je daarna je eigen apparatuur wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
JohDB schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:42:
De ONT krijg je volgens mij altijd. Daar zit de complexiteit ook in, een modem mee bestellen is dan ook niet heel zinvol als je daarna je eigen apparatuur wil aansluiten.
Ja, precies, dat modem heb ik eigenlijk niet nodig. Maar stel dat het niet meteen werkt? Dan is het wel weer fijn een modem van Freedom te hebben. Het is een spiksplinternieuwe glasvezelaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Nomi schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Maar mijn vraag is vooral: kan ik dat modem van Freedom weer terugsturen als ik 't niet meer nodig heb?
Ik heb indertijd besteld zonder modem en zonder monteur maar omdat ik een oude Genexis ONT had die ik uit elkaar moest halen heb ik alsnog een monteur bij laten komen. Toen hebben ze alsnog een modem gestuurd waarmee de verbinding aangelegd en getest is. Die ik daarna terug heb gestuurd, kostte me een maand huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
synoniem schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:03:
Ik heb indertijd besteld zonder modem en zonder monteur maar omdat ik een oude Genexis ONT had die ik uit elkaar moest halen heb ik alsnog een monteur bij laten komen. Toen hebben ze alsnog een modem gestuurd waarmee de verbinding aangelegd en getest is. Die ik daarna terug heb gestuurd, kostte me een maand huur.
Thanks! Dat geeft vertrouwen. Dan ga ik voor zelfdoen zonder modem en monteur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:18
Lopen Freedom internet verbindingen via het ODF netwerk over PPPoE?

Ik zie nu bij Odido via ODF (een kleine 3 jaar), maar wil eigenlijk al heel lang overstappen. De verbinding via Odido is prima, alleen ... geen IPv6. Als tweaker stoort me dat toch een beetje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Alle Freedom verbindingen gaan via PPPoE ja, zie ook:
http://helpdesk.freedom.n...-instellingen-eigen-modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaus_1250
Thanks, dat had ik inderdaad ook gevonden, maar ik hoopte dat dat oude informatie was. PPPoE betekend dat je hardware offloading nodig hebt in je router - niet elke router heeft dat en zeker niet vooor hoge snelheden (10Gbps)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
Klaus_1250 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:39:
PPPoE betekend dat je hardware offloading nodig hebt in je router
Mijn router heeft geen hardwarematige offloading en trekt de lijn vol zonder te zweten.
niet elke router heeft dat en zeker niet vooor hoge snelheden (10Gbps)
Waar levert Freedom 10 Gbps?

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 02-04-2025 10:01 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Freedom nog niet, maar ODF en Delta bied 8Gbps op hun glasvezel. En ik ga natuurlijk geen apparatuur aanschaffen of installeren waarvan ik nu al weet dat het een beperkende factor word.

AVM geeft bijvoorbeeld aan dat de Fritzbox 5590 tot max 2.2 - 2.4 Gbps gaan met PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Klaus_1250 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:56:
Freedom nog niet, maar ODF en Delta bied 8Gbps op hun glasvezel. En ik ga natuurlijk geen apparatuur aanschaffen of installeren waarvan ik nu al weet dat het een beperkende factor word.

AVM geeft bijvoorbeeld aan dat de Fritzbox 5590 tot max 2.2 - 2.4 Gbps gaan met PPPoE.
De enige plek waar ik deze getallen terug kan vinden is bij eht gebruik van de wan poort (er wordt niets gezegd of dat ook zo is bij het gebruik van de SFP module) https://nl.fritz.com/serv...N-poort-van-de-FRITZ-Box/
Het is een verlies van 0,1 tot 0,3 Gbps t.o.v. de maximale poort snelheid (2,5 Gbps).

De 4690 (ik wist niet eens dat die bestond) heeft een 10 Gbps WAN poort en haalt op de WAN poort 9 tot 9,6 Gbps.
https://nl.fritz.com/serv...N-poort-van-de-FRITZ-Box/

De grote vraag is dus waar deze limitatie op van toepassing is en waar deze vandaan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door MetalfanBlackness op 02-04-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:03

De situatie is natuurlijk voor iedereen anders, maar dit komt bij mij over dat ik geen BMW auto meer wil kopen, want die kan geen 500km/h rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:54
Precies. Tot die tijd is het niet relevant. Wanneer dat ooit verandert koop ik een vervangende x86-box met de juiste NIC's en een krachtige CPU. Tot die tijd doe ik het met mijn bestaande box die prima is voor synchroon 1000 Mbps.

Dingen die geen probleem zijn ("denkbeeldige problemen") besteed ik geen tijd of energie aan. Dingen die wel een probleem zijn los ik op zodat ze geen probleem meer zijn. Wat je nu noemt valt in de eerste categorie.

[ Voor 38% gewijzigd door The Zep Man op 02-04-2025 12:29 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 15:35
UCG Fiber van Ubiquity kan ook 10 Gbps. Met PPPoE en alle IPS/IDS leuk aan haalt ie iets minder geloof ik maar komt wel een heel end in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Dat haalt de juiste router zonder hardware offloading wel, of je dan IPS/IDS aanmoet zetten is een ander verhaal.
Dacht wel dat bij XSGPON de 10gig verbinding alleen theoretisch is en de Max 8gig zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
MetalfanBlackness schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:00:
De grote vraag is dus waar deze imitatie op van toepassing is en waar deze vandaan komt.
De interne hardware van de router. Het gaat niet om de snelheid van de fysieke interfaces, maar hoe snel de hardware de data-pakketten kan afhandelen met alles wat daarbij komt. PPPoE, VLAN's, QoS, Firewall, IDS, etc... Je hebt het over miljoenen data-pakketen per seconden. Vaak word dit niet vermeld op de sales-pagina van hardware maar moet je in de kleine lettertjes en support forums duiken. En dan zie je dus dat hardware soms best een fysieke 10Gbps poort kan hebben, maar dat de hardware maar een fractie van die snelheid ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Klaus_1250 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:18:
[...]

De interne hardware van de router.
Maar welk stukje van de hardware? Is het een stuk hardware wat alleen van toepassing is op de WAN poort of ook op de SFP poort? Daar krijg ik geen uitspraak over in de artikelen waar ik naar verwijs.
Is de bijv de hardware van AVM best goed in balans relatief aan de poorten? Is bijvoorbeeld de CPU sterk genoeg om blijkbaar net niet de 2,5 Gbit halen bij de 5590 te halen (waar je een 2,5 Gbit poort hebt) en bij een 10 Gbit poort op de 4690 de CPU sterk genoeg dat ze alsnog 9+ Gbit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
@Randal Peelen Je website staat nog op tweak ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
MetalfanBlackness schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:50:
[...]

Maar welk stukje van de hardware? Is het een stuk hardware wat alleen van toepassing is op de WAN poort of ook op de SFP poort? Daar krijg ik geen uitspraak over in de artikelen waar ik naar verwijs.
Is de bijv de hardware van AVM best goed in balans relatief aan de poorten? Is bijvoorbeeld de CPU sterk genoeg om blijkbaar net niet de 2,5 Gbit halen bij de 5590 te halen (waar je een 2,5 Gbit poort hebt) en bij een 10 Gbit poort op de 4690 de CPU sterk genoeg dat ze alsnog 9+ Gbit halen.
Beide. WAN of SFP, beide is verkeer naar de buitenwereld, alleen het fysiek transport loopt anders. Maar de limitatief zit hem in het afhandelen van verkeer naar het WAN/Internet, wat bijvoorbeeld door de CPU of netwerkprocessor kan worden afgehandeld.

Of het allemaal in balans is... van de meeste SOHO routers is de WAN poort 2.5GB/s. Je ziet ze ook wel van 10GB/s, maar dat zit je vaak wel echt een prijsklasse hoger. In die gevallen kan je zeggen dat de hardware wel in balans is.

Maar het word meer problematisch als er ook een SFP glasvezelmodule in de router kan worden geplaatst. Dan is de snelheidsbeperkende factor misschien niet meer de kabel/pport, maar word het de interne router hardware. Bijvoorbeeld als je 8Gbps glasvezel hebt, wat beschikbaar is op ODF en Delta netwerken, dan kan het best zo zijn dat je router maar 1 of 2 Gbps haalt.

Je moet dan dus heel goed naar de specificaties van je router gaan kijken. Zoals een UCG Fiber van Ubiquity die @Overspark aanhaalt. Oudere modellen van Ubiquiti halen dat niet (alhoewel er wel wat software updates zijn geweest om de snelheid te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 02-05 20:05

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Neem wel mee dat die 8 Gbps de gehele segment snelheid is die je met 16-32 aansluitingen deelt direct al. Uiteindelijk zit je duizend op één overboekt zelfs op provider niveau. Tuurlijk ga je ooit op een rustig moment een waanzinnig snelheidsrecord vestigen. Maar merk je er verder gemiddeld genomen weinig tot niets van en op slechte momenten bepaalt de provider peering connectiviteit of remote host beperking alles en zijn zelfs gigabit verbindingen al gereduceerd tot enkel maar goed weer marketing.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:53

GerkeP

Vragen mag altijd........

Afgelopen dinsdag is mijn Freedom aansluiting opgeleverd op KPN met AON
Had mijn Kabelnoord aansluiting (aparte glasvezel) nog niet opgezegd, dus die draait inmiddels als backupverbinding. Kabelnoord nu opgezegd.
De vraag waarom werd gesteld. Ik heb aangegeven dat ik inmiddels 3 jaar in ons huis woon en de verbinding via Kabelnoord heb, maar dat ze ondanks herhaaldelijk vragen nog steeds geen IPV6 leveren.
Met de korting van Freedom over KPN en zonder extra betalen fixed IP scheelt me dat dan toch weer 10 euro per maand.

Abonnement bij Freedom inclusief modem gedaan vanwege monteur.
Verbinding opgeleverd met de Fritz 5530 en netjes 980/980.
Vervolgens heb ik de SFP uit de Fritz gehaald en in mijn UDM pro gestopt.
Even de juiste instellingen en gelijk werken. Helaas blijft de download achter op de UDM, blijft hangen rond de 680/970. Zal nog eens stoeien, mar vermoed dat het de combinatie van de SFP en de UDM is.
Nu bij Schenk ICT deze set besteld, zodat ik de Fritz weer retour kan gaan doen (scheelt toch weer 3 euro per maand en ook zonde om die in de doos te laten liggen)
https://schenkict.nl/products/kpn-aon-glasvezel-aansluit-set

Blij dat ik weer terug ben, mijn oude inlognaam was nog beschikbaar en de RDNS op mijn eigen domein was na een mailtje naar de helpdesk ook dezelfde dag nog geregeld.

[ Voor 6% gewijzigd door GerkeP op 24-04-2025 18:51 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb nu KPN AON Glasvezel en tot op heden was Freedom alleen nog maar te preorderen op mijn adres (in afwachting van XGSPON oplevering). Nu is er een zeer voordelige optie bijgekomen om op mijn adres Freedom via Fiber Operator belichting af te nemen, via dezelfde KPN glasvezel neem ik aan want iets anders ligt hier in de wijk niet. Heeft iemand ervaring met die overstap (KPN AON belichting -> Fiber Operator belichting)? Gaat dat een beetje soepel zodat ik niet een week zonder diensten zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Bigs Ik ben van XS4ALL AON naar Freedom via Fiber Crew GPON gegaan. Dat ging zonder problemen eigenlijk. Het is hier wel een wat bijzonder situatie met aansluitingen die niet goed in het systeem staan, dus ik heb van tevoren even contact opgenomen met Freedom, en het hele proces heb ik met 1 medewerker doorlopen.

Wel hebben we vorig jaar 2x een stroomstoring gehad waarbij heel Fiber Crew er een halve dag uit lag, dus als het prijsverschil niet al te groot is en/of je uit kunt wijken als je thuiswerkt zou ik persoonlijk toch KPN kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:25:
@Bigs Ik ben van XS4ALL AON naar Freedom via Fiber Crew GPON gegaan. Dat ging zonder problemen eigenlijk. Het is hier wel een wat bijzonder situatie met aansluitingen die niet goed in het systeem staan, dus ik heb van tevoren even contact opgenomen met Freedom, en het hele proces heb ik met 1 medewerker doorlopen.

Wel hebben we vorig jaar 2x een stroomstoring gehad waarbij heel Fiber Crew er een halve dag uit lag, dus als het prijsverschil niet al te groot is en/of je uit kunt wijken als je thuiswerkt zou ik persoonlijk toch KPN kiezen.
Fiber Operator doet het wel een stuk beter dan Fiber Crew. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je geen Fiber Crew meer kan bestellen bij Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
_Eend_ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:25:

Top. Ik was vooral benieuwd of het qua FTU ombouw etc. goed gaat, maar dat klinkt dan alsof het allemaal wel voorzien is. Ik ben bekend met Fiber Operator vanuit een zakelijk verleden en op basis van wat ik heb gezien heb ik 100% vertrouwen in de dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Bigs schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:44:
[...]

Top. Ik was vooral benieuwd of het qua FTU ombouw etc. goed gaat, maar dat klinkt dan alsof het allemaal wel voorzien is. Ik ben bekend met Fiber Operator vanuit een zakelijk verleden en op basis van wat ik heb gezien heb ik 100% vertrouwen in de dienstverlening.
Dat gaat inderdaad prima. Je haalt de avond van te voren de AON stekker eruit en volgende dag stop je de ONT er in en dat is het wel zo'n beetje. Of als je de Fritzbox erbij neemt, trek je alleen de stekker de avond ervoor eruit en de monteur sluit de Fritzbox de volgende dag aan voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Excuus :$ ik heb helemaal over het woord Operator heen gelezen en er in mijn hooft Crew van gemaakt. Dus ik haalde die twee door elkaar.

Ik zou er wel een monteur bij nemen, als er dan iets met de vezel gebeurt dan is het iig niet jouw fout.

Ik heb het zelf gedaan, en op zich is het een klusje van niks. Maar die fiber is wel erg kwetsbaar natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Toen ik in Eindhoven overstapte van KPN AON naar Fiber Operator GPON, was er wat onduidelijkheid mbt welke vezel gebruikt werd (oud Ons Net Eindhoven netwerk met 2 vezels). Dat werd bij mij omzetten naar de andere vezel, en die had een andere connector, dus zat ik even zonder internet totdat het juiste materiaal geleverd werd (duurde een of twee dagen geloof ik).

Ik neem aan dat dit inmiddels bekend is bij Freedom klantenservice op de locaties waar dit tot problemen zou kunnen leiden. Als je echt niet zonder internet kunt, zou ik voor de zekerheid er dus een monteur bij inschakelen.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste