Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Nee, dat is zeker weten een abonnement van 1gbit.DutchKel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:03:
@ocf81 het kan ook zijn dat je maar een 100mbit/s abonnement hebt. Dan is je bekabeling wel in orde.
[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2024 13:19 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
En testen met een switch telt niet?Houtenklaas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:00:
[...]
Oftewel, met een 100Mb aansluiting haal je ergens rond de 90-95Mb aan snelheid ... Verwacht je meer, dan is het een kwestie van kabels testen ...
edit:
Kennelijk niet, want ik heb net mijn router naar beneden gesleept en direct aan de ONT gehangen, en dan werkt alles naar behoren als ik een andere kabel gebruik. Grr. Moet dus nog eens die kabel doen.
Bedankt voor het meedenken.
[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2024 14:21 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Investeer voor een paar euro in een kabeltester. Dat heeft mij zoveel ellende bespaard.ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:17:
Kennelijk niet, want ik heb net mijn router naar beneden gesleept en direct aan de ONT gehangen, en dan werkt alles naar behoren als ik een andere kabel gebruik. Grr. Moet dus nog eens die kabel doen.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Zo'n snelheid duidt meestal op een hardwarematig iets.
Maar wat zegt OPNsense zelf in het dashboard?
Is de WAN-verbinding "auto negotiated" op 1000mbit? (of hoger)
Ik had al bedacht dat ik die kon maken met een paar Blue pill met namaak STM32F103 die ik nog heb liggen (en die dus ongeschikt is om een joystick mee te maken)The Zep Man schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:49:
[...]
Investeer voor een paar euro in een kabeltester. Dat heeft mij zoveel ellende bespaard.
Als je dan twee verschillende patronen kan testen heb ik voor alleen wat tijd een tester van onderdelen die ik anders toch niet (meer) kan gebruiken.
© ocf81 1981-infinity
Zoals iedereen het al zegt iets gaat niet goed met je kabel/keystone/stekker.ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:27:
[...]
Ik had al bedacht dat ik die kon maken met een paar Blue pill met namaak STM32F103 die ik nog heb liggen (en die dus ongeschikt is om een joystick mee te maken)
Als je dan twee verschillende patronen kan testen heb ik voor alleen wat tijd een tester van onderdelen die ik anders toch niet (meer) kan gebruiken.
Ik verwacht geen configfout, want uit mijn hoofd kan je zo alleen een Fritzbox op 100mnit zetten zodat deze "minder" stroom verbruikt.
En inderdaad koop voor een paar euro een kabeltester, je weet niet wat je mist als je deze niet hebt.
Kan ech niet meer zonder
OPNsense was reeds genoemdMr-D. schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:31:
[...]
Zoals iedereen het al zegt iets gaat niet goed met je kabel/keystone/stekker.
Ik verwacht geen configfout, want uit mijn hoofd kan je zo alleen een Fritzbox op 100mnit zetten zodat deze "minder" stroom verbruikt.
En inderdaad koop voor een paar euro een kabeltester, je weet niet wat je mist als je deze niet hebt.
Kan ech niet meer zonder
© ocf81 1981-infinity
Weet ik daarom gaf ik ook aan dat ik niet denk aan een configuratiefout, en ik geef ook aan op welke router je deze fout eventueel kan maken
Als ik dacht dat je een Fritzbox zou hebben had ik eerst gezegt kijk daar eens naar.
Ik was iets te snel met reageren inderdaad. Gevolg van alle frustratie. Excuses hiervoor.Mr-D. schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:55:
[...]
Weet ik daarom gaf ik ook aan dat ik niet denk aan een configuratiefout, en ik geef ook aan op welke router je deze fout eventueel kan maken
Als ik dacht dat je een Fritzbox zou hebben had ik eerst gezegt kijk daar eens naar.
Het zit hem in de WCD die maar steeds niet goed wil aansluiten als ik hem in de muur wegstop. Toch maar weer 30cm aan reserve opofferen om nog eens een poging te wagen dat ding goed aangesloten te krijgen. Maar misschien koop ik maar een nieuwe. Deze heb ik een beetje door de mangel gehaald met alle kluspogingen.
© ocf81 1981-infinity
Een kant-en-klare tester kost een paar euro, en komt in een fatsoenlijke behuizing voor beide kanten. Ik zou geen tijd besteden aan mijn eigen test tooling maken als ik geen referentie heb van wat goed is. Mijn advies: bespaar jezelf de hoofdpijn en gooi dat project op de stapel met het label "als ik ooit tijd heb".ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:27:
Ik had al bedacht dat ik die kon maken met een paar Blue pill met namaak STM32F103 die ik nog heb liggen (en die dus ongeschikt is om een joystick mee te maken)
[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 07-10-2024 16:15 ]
Geen probleem zo vatte ik het niet op maar je probleem is gelukkig gevondenocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:09:
[...]
Ik was iets te snel met reageren inderdaad. Gevolg van alle frustratie. Excuses hiervoor.
Het zit hem in de WCD die maar steeds niet goed wil aansluiten als ik hem in de muur wegstop. Toch maar weer 30cm aan reserve opofferen om nog eens een poging te wagen dat ding goed aangesloten te krijgen. Maar misschien koop ik maar een nieuwe. Deze heb ik een beetje door de mangel gehaald met alle kluspogingen.
[ Voor 38% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2024 17:20 ]
© ocf81 1981-infinity
Dus dan loopt de kabel 3 verdiepingen over de trap? Of gebruik je stiekem toch een kabel van de meterkast naar 3 hoog. Als het antwoord daarop "ja" is, dan zit daar je probleem. KOOP EEN KABELTESTER!ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:58:
hmm, dit is wel opmerkelijk: als ik de router in de meterkast plaats dan krijg ik de volle mep qua internet. Als ik dezelfde kabel gebruik met de router in mijn appartement in mijn rack zet (3 verdiepingen hoger) is de downloadsnelheid maar 100Mbps. iperf naar de router in de meterkast vanaf mijn pc haalt dezelfde snelheid als wanneer deze boven staat. (2.5Gbit voor een enkele stroom) ben toch wel benieuwd hoe dat zo kan zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Houtenklaas op 07-10-2024 17:43 ]
Het is dezelfde kabel die van de meterkast naar het appartement loopt. De kabel zit in een leiding. De enige verschillen is eigenlijk of die kabel van de ONT naar de router wordt gebruikt of dat de router met de switch verbindt. Diezelfde kabel doet dus tussen router en switch boven helemaal wat er van verwacht wordt, (zelfs 2.5 Gbit effectief met iperf3) maar als de router boven staat en die kabel wordt gebruikt om tussen de ONT en de router de communicatie te faciliteren gaat er iets mis.Houtenklaas schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:41:
[...]
Dus dan loopt de kabel 3 verdiepingen over de trap? Of gebruik je stiekem toch een kabel van de meterkast naar 3 hoog. Als het antwoord daarop "ja" is, dan zit daar je probleem. KOOP EEN KABELTESTER!
Een illustratie:

Maar goed, ik ga wel een kabeltester kopen en dan zie ik wel of ik nog een nieuwe kabel ga trekken. Voor nu maar even de router in de meterkast. Maar hopelijk niet voor al te lang, want de meterkast is open voor iedere bewoner.
[ Voor 39% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2024 18:52 ]
© ocf81 1981-infinity
Heb je de link speed en duplex van de WAN-interface wel eens geforceerd op je OPNsense router?
Nog niet, maar het is zeker wel het proberen waard. Ik heb nu de router toch maar even in de meterkast gelegd en ga dat dit weekeinde eens proberen met de router boven.The Zep Man schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:58:
[...]
Heb je de link speed en duplex van de WAN-interface wel eens geforceerd op je OPNsense router?
© ocf81 1981-infinity
Je kunt dit risico ook maar deels uitsluiten met een kabeltester, want hangt dan ook weer af hoe die contact maakt helaas. De kabel wat subtiel bewegen in de connector voor slecht contact tijdens de kabeltest als die een continu modus heeft is een optie. Anders apparatuur aansluiten met logging, en wat langer die kabel proberen te bewegen, en kijken of je link speed changes gaat detecteren als gevolg daarvan.
Of als je die hebt, wat verschillende ethernet koppelstukken/verloopjes aan weerszijden. Dan zou je met verschillende combinaties mogelijk ook terugvallen naar 100Mbps op je nu goede combi, of juist met een extra schakel ertussen, plots wel gigabit snelheid halen op je nu slechte combi.
Als je dat soort effecten ziet trouwens: niet meer vertrouwen op die kabel, echt aanpakken die handel, want vroeger of later gaat zo een kabel je heel veel tijd en ellende kosten op allerlei gekke manieren...
[ Voor 9% gewijzigd door OruBLMsFrl op 08-10-2024 17:42 ]
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
Even een update.joop99 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:52:
[...]
In je eerste bericht geef je aan dat het dsl is via Cambrium maar Freedom heeft alles als het goed is over gezet op een eigen contract met KPN. Cambrium bestaat namelijk eigenlijk niet meer na de overname van Tweak. Wat er qua netwerk (laag 2 glasvezel)was is gedeeltelijk over gegaan naar Fiber Operator. Ik denk dat Freedom hier toch KPN aan moet sturen.
Na een factory-reset van het modem hadden we nu twee uur internet en begon het klapperen weer. Vooral de veel CRC fouten vielen op.
Nu is het geëscaleerd naar KPN en ik denk dat er wat gedaan is al. Aangezien dit de status is:
Nu maar hopen dat het zo blijftInternet
Provider: Freedom Founding
connected since 08/10/2024, 19:25
Throughput: ↓ 106.8 Mbit/s ↑ 31.9 Mbit/s
DSL
connected ↓ 109.3 Mbit/s ↑ 32.6 Mbit/s
Zowel bij mij als mn ouders lijkt het een beetje raar te doen, doet me denken aan dns (it's always dns)
Maar vindt t lastig te zien of het in mijn setup zit, is wel ineens begonnen zonder wijziging vanuit mij.
Even een sanity check
EDIT: lijkt eerder bij quad9 te liggen, zie op alle storingen wat meer meldingen binnenkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door Kruchenko op 09-10-2024 15:49 ]
dat kun je toch vrij snel testen en bevestigenKruchenko schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:07:
Meer mensen in de regio Leeuwarden die met Freedom wat dns achtige problemen lijken te hebben?
Zowel bij mij als mn ouders lijkt het een beetje raar te doen, doet me denken aan dns (it's always dns)
Maar vindt t lastig te zien of het in mijn setup zit, is wel ineens begonnen zonder wijziging vanuit mij.
Even een sanity check
EDIT: lijkt eerder bij quad9 te liggen, zie op alle storingen wat meer meldingen binnenkomen.
je gebruikt zelf quad9 ??
rotterdam bypass verder zie ik daar geen bijzonderheden
[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 09-10-2024 18:55 ]
Ik had vandaag ook problemen met quad9 inderdaad. Heeft me eindelijk genoeg gemotiveerd om eens wat meer DNS servers in m'n Adguards te gooienKruchenko schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:07:
Of ga ik dan te kort door de bocht?
Hier weliswaar Freedom via GPON, maar mediaconverter werd er gewoon door Freedom bijgeleverd (en ook ik had zonder modem besteld). Dus ik verwacht dat je niet zelf zo’n ding hoeft te kopen.enveekaa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:11:
Ik krijg binnenkort fibre van Freedom op basis van AON en wil een eigen router gebruiken. Dan is een standaard media converter toch afdoende? Zoiets: https://www.routershop.nl...ber-wan-patchpakket-76557
Of ga ik dan te kort door de bocht?
Dat zou mooi zijn, bedankt. Kwestie van afwachten dan!vanaalten schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:24:
[...]
Hier weliswaar Freedom via GPON, maar mediaconverter werd er gewoon door Freedom bijgeleverd (en ook ik had zonder modem besteld). Dus ik verwacht dat je niet zelf zo’n ding hoeft te kopen.
Heeft het mogelijk te maken met de registratie en de PPPOE?
Ik moest nl. m'n eigen SFP module laten registreren alvorens ik daarmee verbinding kreeg.
Hier was een AON aansluiting, maar gezien die toch uitgefaseerd worden maar meteen gekozen voor GPON. Ik heb nooit de benodigde mediaconverter ontvangen van Freedom, de KPN monteur gaf al aan dat dat regelmatig fout gaat.vanaalten schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:24:
[...]
Hier weliswaar Freedom via GPON, maar mediaconverter werd er gewoon door Freedom bijgeleverd (en ook ik had zonder modem besteld). Dus ik verwacht dat je niet zelf zo’n ding hoeft te kopen.
Nu had ik wel geluk, er kwam geen signaal binnen, dus in het kader van troubleshooting is de uit de kluiten gewassen dubbele AON kast door KPN in het geheel vervangen door een Genexis ONT. Geen gedoe met convertors en weet ik het wat.
Vervolgens nog wel 3x een monteur over de vloer gehad om een breuk buiten de deur op te sporen en te repareren, maar daar kon Freedom uiteraard niets aan doen.

Bij AON heb je een enkele verbinding en heeft elke abonnee dus een eigen verbindingspunt op de switch in de wijkkast.enveekaa schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:17:
Ben ik nog niet veel wijzer, haha! We gaan het meemaken. Is AON/GPON een vrije keuze? En is er een 'betere' keuze?
Bij xPON (met xPON bedoel ik de diverse varianten die daar van zijn, dus GPON/XGPON/XGSPON) heb je in de wijkkast een verzamelaar die de signalen van vele vezels bundelt en je effectief gezien dus met zijn allen tegelijkertijd op de vezel zit. Hoewel de vezels individueel van wijkkast naar woning lopen is het signaal gedeeld met iedereen die in de groep zit. Je krijgt een klein stukje tijd om te zenden en door versleuteling kan van de data die op de lijn wordt gezet je alleen die voor jouw verbinding bedoeld is uitlezen. De verbinding werkt dan een beetje zoals het ook op de kabel gaat.
Omdat bij AON meer energie en meer apparatuur nodig is, is het t.o.v. xPON voor de netwerkorganisatie duurder om te installeren en in de lucht te houden. AON biedt wel meer flexibiliteit per individuele verbinding, waardoor het bijvoorbeeld in het verleden mogelijk was om een bepaalde klant een heel andere snelheid aan te bieden. Maar xPON is nu veruit de meest populaire methode en AON wordt dus steeds meer uitgefaseerd.
AON vs xPON is een keuze die de netwerkoperator maakt. De enige "vrije keuze" die je hebt is wanneer je meerdere netwerken in huis krijgt en een van die netwerken nog op AON gebaseerd is.
[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2024 21:59 ]
© ocf81 1981-infinity
[ Voor 3% gewijzigd door dennistd op 12-10-2024 20:48 ]
Dat betekent in de meeste gevallen dat bij een eventuele abonnementswijziging je wordt omgezet van AON naar XGSPON in de wijkkast.dennistd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:47:
Toen een week of 2 geleden de postcodecheck deed kon ik zowel voor AON als XGSPON kiezen, beide met netwerk en belichter KPN. Nu kan ik alleen nog voor XGSPON kiezen, hoewel ik een AON-aansluiting heb.
Eigen vezel naar wijkkast zal de komende jaren aantrekkelijk blijven om technisch uit te voeren als XGSPON in de wijkkast. Eigen vezel direct kan over tien of twintig jaar dan nog even zo makkelijk weer AON worden als ultra hoge snelheden of quantum lijn privacy ooit nodig worden.
[ Voor 29% gewijzigd door OruBLMsFrl op 13-10-2024 03:25 ]
Ben benieuwd hoe het verder met je is vergaan.Majestici schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:56:
Is de klantenservice van Freedom altijd al zo slecht? Ik had me hierbij aangesloten twee jaar geleden, punt is eindelijk door ODF aangesloten, Fritzbox ontvangen en aangesloten, maar ik zit nu al 7 dagen zonder internet. Ze sturen me van het kastje naar de muur, vingertjewijzen naar ODF en ik zit minimaal 30-45min in de wachtrij elke keer als ik bel.
Vorige abbo bij KPN was dus inmiddels al opgezegd en ik zit nu dus al een week met een mobiel bundeltje aan te modderen. Dit is toch alle redelijkheid voorbij? Heb ze tot Woensdag gegeven, anders ga ik het abbo vroegtijdig ontbinden op grond van gebrek aan dienstlevering....
Jouw ervaring heb ik nu zelf inmiddels. Ongeveer 3 weken terug kreeg ik een 2de hands Huawei ONT gestuurd. Op zich niet zo erg, maar het was niet goed verpakt zodat de ONT tijdens transport niet goed beschermd was. Daarnaast ontbrak ook het beschermende kapje op de fiber poort. Dat was voor mij niet acceptabel om te gaan gebruiken, maar het was niet mogelijk om de ONT te vervangen (geen vervangend exemplaar aanwezig). Toen maar een SFP module gekocht voor mijn FritzBox.
Afgelopen woensdag, nu dus 6 dagen terug, was de installatie datum. Dat is dus niet gelukt. Op donderdag is het escalatie proces gestart. Dit betekent richting klant dat bij iedere update er (automatisch?) een mail naar je gestuurd wordt. Afgezien een mail dat de escalatie gestart is, is er tot nu toe geen verdere mail binnen gekomen. Uiteraard vele keren gebeld naar de helpdesk. Dat is iedere keer 20 - 60 minuten wachten tot je iemand aan de lijn krijgt. En tot nu toe gaat iedere gesprek ook hetzelfde: een beleefde medewerker die na enkele minuten je in de wacht zet voor nog eens 10 minuten of zo voor nader overleg met de 2de lijn (ik had ook de helpdesk van Odido diverse keren nodig, iedere keer binnen 1 a 2 minuten al iemand aan de lijn).
De escalatie betekent dat binnen 7 werkdagen er een reactie moet komen van ODF. Voor mij betekent dit dat er 2 weekenden erbij zitten, de escalatie begon op een donderdag.
Freedom kan niets bieden, ook geen tijdelijk Internet of zo.
Mijn vermoeden is dat Freedom beetje klein is tov andere partijen en geen goede (dwingende) afspraken kan maken met ODF. Deze lijkt behoorlijk te verzaken op dit moment en dat zal ook voor Freedom frustrerend zijn.
Ik weet niet of en wanneer een oplossing komt.
Ik sta nog steeds achter de keuze voor Freedom, maar het kan best wel frustrerend zijn. Mijn advies is om wel een monteur langs te laten komen (had ik niet nodig en niet gedaan) zodat het wellicht beter gaat verlopen het proces.
Nou tijdje later had ik al opgegeven weer terug te stappen naar KPN, modem al besteld. Of het toeval was of niet, dag erna sprong het lampje op groen en sindsdien geen problemen meer.mcmd schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:31:
[...]
Ben benieuwd hoe het verder met je is vergaan.
Hopelijk blijft dat zo, want die servicebalie is echt zwaar understaffed.
dat was door de vakantieperiode.. het is nu toch weer normaal als je belt.. neemt er direct iemand opMajestici schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:02:
[...]
Nou tijdje later had ik al opgegeven weer terug te stappen naar KPN, modem al besteld. Of het toeval was of niet, dag erna sprong het lampje op groen en sindsdien geen problemen meer.
Hopelijk blijft dat zo, want die servicebalie is echt zwaar understaffed.
Ja, de computer neemt direct op, ze hebben keuze uit 2 liedjes. Het eerste bericht dat je krijgt is dat het drukker is dan normaal, ook al om 10:00:30.boyette schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:39:
[...]
dat was door de vakantieperiode.. het is nu toch weer normaal als je belt.. neemt er direct iemand op
Nee, het is echt niet beter. Ik denk dat iedere gesprek met Freedom je minstens 30 minuten in de wacht doormaakt (dus inclusief het overleg met de 2e lijn).
Verbinding ging down, even gewacht en de gpon sfp+fiberkabel vervangen door aon sfp en fiberkabel die ik ook bij tweak gebruikte.
Werkte in een keer.
Ik wist niet of het werkelijk ging gebeuren, aangezien ik geen spullen kreeg(en ook niet zou krijgen), en alleen bevestigingsmail van verhuizing had ontvangen.
Alles is uiteindelijk goed gegaan
:strip_exif()/f/image/n5HfGsFtZUQIkUALoN8XxK95.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door badnews.nl op 17-10-2024 12:55 ]
Het is hier even duur, alleen was GPON eerst alleen beschikbaar en later was AON toegevoegd.ervee schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:32:
Netjes. Ik had ook liever AON maar GPON was bij mij in het gebied gewoon vele malen goedkoper dus 🤷🏼♂️
https://freedom.nl/nieuws...t?pk_campaign=nieuwsbrief
[ Voor 37% gewijzigd door joop99 op 17-10-2024 16:18 ]
Dus een soort van ‘terug bij Tweak’joop99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:12:
Verrassend bericht uit de Freedom nieuwsbrief, Randal Peelen is directeur van Freedom Internet.
https://freedom.nl/nieuws...t?pk_campaign=nieuwsbrief
https://mastodon.nl/@voorstad/113329391290347588
ping -4 strato.com
PING strato.com (81.169.145.246) 56(84) bytes of data.
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=2 ttl=245 time=16.0 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=3 ttl=245 time=15.8 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=5 ttl=245 time=16.1 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=6 ttl=245 time=16.0 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=12 ttl=245 time=15.9 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=16 ttl=245 time=15.8 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=18 ttl=245 time=16.1 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=20 ttl=245 time=15.8 ms
64 bytes from www.strato.com (81.169.145.246): icmp_seq=21 ttl=245 time=16.0 ms
--- strato.com ping statistics ---
24 packets transmitted, 9 received, 62.5% packet loss, time 23299ms
rtt min/avg/max/mdev = 15.752/15.935/16.109/0.128 ms
Zijn er nog meer met dit probleem?
Zeker!Sternis schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:54:
Ik heb last van packet loss op ipv4 richting Strato.
Zijn er nog meer met dit probleem?
- 20241009: overstapdatum. Niet gehaald
- 20241010: escalatie gestart. Later hoorde ik dat een antwoord moet komen binnen 7 werkdagen van een escalatie
- 20241018: einde van de 7 werkdagen periode in zicht en een soort van activiteit geweest: volgens de leverancier zou de lijn actief moeten kunnen worden. Dat is hij jammer genoeg niet. En aangezien dit allemaal op een vrijdagmiddag gebeurt, betekent dit weer een weekend zonder Internet
- 20241021: contact gezocht met de helpdesk. Deze geeft aan dat (opnieuw?) geëscaleerd wordt. Volgens de medewerker zou het ieder moment moeten kunnen worden opgelost. Mijn vraag of het dan ook weer 7 werkdagen kan duren voordat sowieso een antwoord komt moet hij toch wel bevestigen.
En oh ja, het gesprek van net betekende eerst 45 minuten wachten, dan een medewerker aan de lijn die me al snel in de wachtstand zette voor overleg, waarin ik weer zo'n 20 minuten kon wachten. Waarom wordt er zolang overlegd over zo weinig informatie?
Freedom incasseert hier maandelijks rond de 26e ofzo. En dat is wat onhandig, want onze gezamelijke en/of rekening loopt dan langzaamaan leeg dus is er het risico dat een incasso niet gedaan kan worden.
(we zorgen er hier voor dat er aan het begin van de maand er in principe genoeg op de rekening staat voor vaste lasten en levensonderhoud, maar soms valt het wat tegen en is er meer maand dan geld. Kunnen we prima hebben, genoeg reserves op andere rekeningen, maar zo is het hier ingericht.)
Zo voor ons dus handig zijn als Freedom aan het begin van de maand incasseert, dus vandaag dat ik benieuwd ben naar de mogelijkheden. Als er hier geen ervaringen zijn ga ik de helpdesk eens lastig vallen.
bij mij word ook de 26e geïncasseerd.vanaalten schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:02:
Weet iemand of het mogelijk is bij Freedom de incassodatum aan te passen?
en de eerste factuur die ik kreeg was van startdatum tot eind van de maand.
dus ik denk dat 26 de standaard is.
Keuzes maken de Mens
Speel wel behoorlijk fanatiek League of Legends....
Weet iemand hoe de verbinding met de Riot server EUW via Freedom is (stabiel, ms) ?
Hier ook op de 26e. Ben bijna jaar klant, en voor zover ik me kan herinneren betaalde ik de eerste keer een deel maand, dus 26 lijkt me de standaard dag.vanaalten schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:02:
...
Nu heb ik wel het idee dat de odido tv beter is.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Je vraag is heel onduidelijk. Gaat het over het proces, over de functies of over hoe je eigen apparatuur kunt gebruiken?Darkz0rs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:57:
Kan iemand mij vertellen hoe ene overstap verloopt vanaf odido en kan het makkelijk met me eigen apparatuur?
Tijdlijn:
20 september - melding van Freedom m.b.t. afsluiten wijk voor DSL begin november
20 september - Tech change aangevraagd voor glasvezel via KPN XSPON
20 september - SMS ontvangen voor plannen afspraak KPN monteur
3 oktober - modem ontvangen (wederom Fritzbox 7590)
7 oktober - jaarfactuur Freedom Internet
7 oktober - KPN monteur installeert Nokia patchcover + activeert verbinding
11 oktober - Incasso factuur
11 oktober - Oude modem retour gestuurd
13 oktober - Credit factuur ontvangen voor jaarbetaling DSL
Ik heb 2 keer contact gehad met de helpdesk omdat ik er vanuit ging dat de al eerder betaalde kosten voor een jaarcontract met elkaar verrekend zouden worden, dat was dus niet het geval. En het glasvezel team stond gepland voor de afspraak van de KPN monteur. Dat was een zinloos bezoek. Modem uiteindelijk zelf aangesloten met Freedom profiel en wat hulp van de FAQ pagina's van de Freedom Community.
E.e.a. werkt verder prima.
mijn belichter is ook Fibercrew, maar ik had vanmorgen geen downtime.synoniem schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:23:
En toen lag vanochtend de verbinding er weer 7 minuten uit. Aangezien dit nu om de zoveel weken gebeurd krijg ik het vermoeden dat Fibercrew met een bepaalde interval hun servers/andere apparatuur rebooten. Zonder dit uiteraard te melden en ook niet met een fallback zodat de verbinding, eventueel wat trager, in stand blijft. Weet ook niet of iemand van Freedom meeleest hier maar Fibercrew gaat Freedom klanten kosten op deze manier.
wel een klein hikje om 13:15
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9lE417RWdRPZRHcse9RX2ksn.jpg?f=user_large)
162.249.72.1
185.40.65.1
PING 162.249.72.1 (162.249.72.1) 56(84) bytes of data.Cova schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:32:
Lijkt er niet op dat er veel League spelers zijn hier, zou iemand die op Freedom netwerk zit anders een ping test voor me kunnen doen naar de volgende 2 servers?
162.249.72.1
185.40.65.1
<geen respons>
PING 185.40.65.1 (185.40.65.1) 56(84) bytes of data.
<geen respons>
Freedom met ODF als belichter. ICMP zal daar wel uitstaan.
Same hereHoutenklaas schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:44:
[...]
PING 162.249.72.1 (162.249.72.1) 56(84) bytes of data.
<geen respons>
<geen respons>
De server reageert niet op pingrequests maar met tools als pingplotter/smokeping en dergelijke zou je wel de daadwerkelijke ping moeten kunnen zien ondanks de 100% packetloss.Houtenklaas schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:44:
[...]
PING 162.249.72.1 (162.249.72.1) 56(84) bytes of data.
<geen respons>
<geen respons>
heb op beide een auto discovery uitgevoerd maar prtg monitor tool kan er niet veel mee.
Ik kijk geen lineaire TV, kan je daar niet mee helpenDarkz0rs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:40:
Nou ik gebruik nu een media converter en een eigen router. Ik overweeg dus een overstap van Odido naar freedom. Alleen de tv dienst houd me tegen. Bij odido is die prima. Maar canal+ is volgens mij niet prima.
Wat levert Odido dan qua TV? Ik was in de veronderstelling dat er bij een glas abo bijna altijd wel Canal+ zit (mits je voor TV kiest uiteraard)Darkz0rs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:40:
Nou ik gebruik nu een media converter en een eigen router. Ik overweeg dus een overstap van Odido naar freedom. Alleen de tv dienst houd me tegen. Bij odido is die prima. Maar canal+ is volgens mij niet prima.
Volgens mij is het gebruik van Canal+ door Freedom juist uitzonderlijk. Andere providers gebruiken <providerName> TV met een eigen MediaBox en mogelijk een "app" als alternatief. Zie KPN, Odido, ...babbelbox schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:48:
[...]
Wat levert Odido dan qua TV? Ik was in de veronderstelling dat er bij een glas abo bijna altijd wel Canal+ zit (mits je voor TV kiest uiteraard)
Bij Freedom lees je tussen de regels door dat televisie eigenlijk alleen wordt geleverd omdat men dat vaak verwacht bij een internetabonnement, terwijl ze (terecht) zelf geen zin hebben in het volledig faciliteren daarvan. Daarom de samenwerking met Canal+, die het meeste werk voor hen doet.
Net als @Houtenklaas kijk ik geen lineaire TV, dus neem ik geen Canal+ af. Ik ken wel iemand die dat afneemt en gebruik maakt van de Canal+ Android TV applicatie. Die is iat brak, omdat die bijvoorbeeld geen back button ondersteund op sommige alternatieve afstandsbedieningen door een eigen input-implementatie i.p.v. de Android (TV)-standaarden te gebruiken. Probeer daarvoor maar eens ergens een bug report in te dienen en dit op te laten lossen. Dat gaat je niet lukken. Verder lijkt Canal+ redelijk te werken (beeldkwaliteit, zapsnelheid, etc.), maar zoals genoemd kijk ik geen lineaire TV, dus neem wat ik schrijf hierover met een korrel zout.
Stomme TV-kastjes van providers die mogelijk multicast-ondersteuning vereisen voor live TV heb ik geen ervaring mee. Dat is onnodige complexiteit in een tijd dat steeds minder mensen live lineaire TV kijken.
[ Voor 37% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2024 08:27 ]
Ik (met vrouw en 2 kinderen) heb Freedom met Canal+ TV Compleet en het is wat mij betreft "ok". Het TV kastje werkt prima als je gewoon de geleverde Fritz!Box en zo gebruikt, maar als je zelf je glasvezel en router spullenboel doet dan is het lastig of niet aan de praat te krijgen. Ik ben daardoor 100% de Android TV App gaan gebruiken en die is functioneel eigenlijk hetzelfde als het TV kastje. Dus een kastje minder want de TV staat toch aanDarkz0rs schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:40:
Ik kwam van Ziggo met een eigen Humax met harde schijf en als je het mij vraagt was dat eigenlijk het beste. Hoewel we voor "terugkijken" dan wel de App moesten gebruiken als het kon op de zender die we wilde kijken
- Programma's pauzeren of terugspoelen zonder probleem bijvoorbeeld. Met de Canal+ App kan je dat ook, maar de ondemand stream loopt altijd achter waardoor als je pauzeert je ineens een paar minuten terug springt. Maar het zou best kunnen dat dit overal zo is.
- Alles opnemen zo veel ik wil en lekker reclame doorspoelen. Met de Canal+ App kan je niet alle zenders opnemen, de meeste wel terugkijken. Op sommige zenders kan je reclameblokken niet doorspoelen. Maar het zou best kunnen dat dit overal zo is. Oja en voor opnemen betaal je wel 3 Euro extra he.
- De interface van de Humax was echt heel fijn met een picture-in-picture TV gids en filteren van zenders. De interface van de Canal+ App lijkt iets meer gemaakt om er mooi uit te zien en modern aan te voelen, maar het grootste probleem wat nog steeds niet opgelost is dat is toch wel het filteren van zenders zodat je altijd en overal kan zappen in een lijstje met door jezelf gekozen zenders. Ik zag hopen dat je dat bij de meeste grote aanbieders toch wel kan?
- Als een programma net afgelopen is kan het soms wel even duren voordat je het kan terug kijken bij Canal+.
- Beeldkwaliteit van sommige zenders is vrij laag. Meestal zijn dat de zenders waar niemand naar kijkt. Dat was bij Ziggo eigenlijk ook zo.
- Er is verschil in zenderaanbod natuurlijk. Zo kunnen de kinderen geen Gumball meer kijken op Cartoon Network want die zender heeft Canal+ niet
Ik denk dat je jezelf af moet vragen wat belangrijk is. Als je huidige TV heel belangrijk is en je denkt dat Canal+ het niet is zou je nog naar andere onafhankelijke TV aanbieders kunnen kijken. Als je de extra waarde van Freedom (hun missie en de technische extraatjes die nerds (zoals ik) leuk vinden) niet belangrijk vindt waarom zou je dan overstappen.
Ja de interface is een beetje vreemd en wijkt soms af van wat je verwachtThe Zep Man schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:19:
[...]
...de Canal+ Android TV applicatie. Die is iat brak, omdat die bijvoorbeeld geen back button ondersteund op sommige alternatieve afstandsbedieningen door een eigen input-implementatie i.p.v. de Android (TV)-standaarden te gebruiken.
Wat bedoel je eigenlijk met "back"? Ik gebruik een Logitech Harmony en "terug" in de Canal+ App is bij mij de "Stop" knop. Beetje vreemd, maar in andere Apps werkt dat vaak ook, naast de gewone "Exit" knop.
"Terugspoelen" werkt gewoon. Al is dat onlangs wel veranderd. Eerst moest je op de terug of vooruit knop blijven drukken om elke keer een stukje naar voor/achter te springen, nu is het een 2x, 3x, 4x versnellen geworden maar het beeld spoelt niet mee dus kansloos. Met de D-pad links/rechts kan je nog op de oude manier zoeken.
De "terug naar vorige zender" knop (die met het pijltje rechts langs mute) werkte op mijn Humax perfect maar niet in de TV App.
De Canal+ App gebruik verder geen bijzondere input specificaties die je met je afstandbediening niet zou kunnen aansturen. Dat zou raar zijn.
"Back" is "terug" in Nederlands, inderdaad. Als je een USB-toetsenbord met mediatoetsen gebruikt of een USB-ontvanger voor een afstandsbediening, dan wordt binnen Android TV de terugtoets anders aangesproken. Als je gebruik maakt van Google's aanbevelingen m.b.t. het programmeren van applicaties, dan heb je hier geen last van. Je programmeert je interface dan niet gebaseerd op de directe invoer van de gebruiker, maar op de actie die de gebruiker uitvoert.ervee schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:43:
Wat bedoel je eigenlijk met "back"? Ik gebruik een Logitech Harmony en "terug" in de Canal+ App is bij mij de "Stop" knop. Beetje vreemd, maar in andere Apps werkt dat vaak ook, naast de gewone "Exit" knop.
Directe invoer is voor de meeste media-acties vaak geen probleem, behalve als het om de back button gaat.
Niet alleen Canal+ heeft dit probleem. Een tijdje geleden is een opensource Android TV launcher die deze bug ook had geforkt, waarbij in de fork eindelijk dit is opgelost.De Canal+ App gebruik verder geen bijzondere input specificaties die je met je afstandbediening niet zou kunnen aansturen. Dat zou raar zijn.
Ik heb een Samsung TV, en daarom heb ik de Canal+ App staan, dus gebruik ook niet de door Freedom geleverde 'decoder' (als je dat zo mag noemen). De App werkt. Opstarten is niet super snel, maar als hij eenmaal is gestart is het prima. Zappen gaat snel en als je weet wanneer een uizending was, kan je daar relatief eenvoudig heen scrollen.
Enige wat ik echt mis van m'n Humax (met HDD) is het kunnen doorspoelen van reclame blokken.
Het gebeurt regelmatig (eigenlijk bijna altijd) dat ik een programma later terug kijk, of pas na een half uur begin te kijken. Bij m'n Humax (mits opgenomen uiteraard) kon ik dan lekker de reclame blokken doorspoelen en snel verder kijken.
Dit lijkt mij zeker ook te gebeuren?mcmd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:23:
Op woensdag 9 oktober zou ik de switch maken van Odido naar Freedom glasvezel. Inmiddels zijn we op dag 13 beland en heb ik nog steeds geen Internet. Chronologisch is het volgende gebeurt:Ik zit dus op dag 13 zonder Internet en nog steeds is niet duidelijk wat het probleem is en wanneer het opgelost wordt. Het is om moedeloos van te worden. Nog enkele dagen en dan moet ik toch echt een andere oplossing gaan zoeken.
- 20241010: escalatie gestart. Later hoorde ik dat een antwoord moet komen binnen 7 werkdagen van een escalatie
- 20241018: einde van de 7 werkdagen periode in zicht en een soort van activiteit geweest: volgens de leverancier zou de lijn actief moeten kunnen worden. Dat is hij jammer genoeg niet. En aangezien dit allemaal op een vrijdagmiddag gebeurt, betekent dit weer een weekend zonder Internet
- 20241021: contact gezocht met de helpdesk. Deze geeft aan dat (opnieuw?) geëscaleerd wordt. Volgens de medewerker zou het ieder moment moeten kunnen worden opgelost. Mijn vraag of het dan ook weer 7 werkdagen kan duren voordat sowieso een antwoord komt moet hij toch wel bevestigen.
En oh ja, het gesprek van net betekende eerst 45 minuten wachten, dan een medewerker aan de lijn die me al snel in de wachtstand zette voor overleg, waarin ik weer zo'n 20 minuten kon wachten. Waarom wordt er zolang overlegd over zo weinig informatie?
(Me broer ging ook gelijk het licht er af na overzetting odidu naar freedom.)
Ik heb jaartje odido gehad.
Maar ga weer terug naar freedom.
Dacht lekker overstap service.
Alleen zodra odido ziet dat je weg gaat.... Denk ik 🥳
Gaan ze je even ziek maken 😂
Ik zit nu ook dagen zonder internet.
Gaat naar de week toe deze vrijdag.
En odido zegt nu, ooh wij sturen Guidion(monteur) wel langs.... alleen die komen dan pas 29-10 hier bij mij langs.
Ik zou 4 november over gaan naar freedom vanaf Odido.
Alleen ik zit nu te denken...
Bij odido werkt het niet.
Zou ik het niet beter op kunnen zeggen bij odido.
Betalen gaat gewoon door.
En die lijn werkt toch niet!
Iedergeval hier neem ik (klo) Odido nooit meer 😅.
Je moet rustig kunnen blijven.
Nu heb ik gelukkig nog eigen schotel voor tv en mobiele verbinding.
Is leuk op gezet Odido 🤯
We wachten het af 🔆
Odido heeft een eigen tv dienst. En ik moet zeggen die is best wel ok. Geen hoge bitrates en haarscherp beeld maar zeker bruikbaar.babbelbox schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:48:
[...]
Wat levert Odido dan qua TV? Ik was in de veronderstelling dat er bij een glas abo bijna altijd wel Canal+ zit (mits je voor TV kiest uiteraard)
Is het niet zo dat freedom ofwel je nieuwe isp dit moet regelen van a tot z. Wellicht icm met de glasboer. Volgens mij hoeft odido niet meer.digiben schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Dit lijkt mij zeker ook te gebeuren?
(Me broer ging ook gelijk het licht er af na overzetting odidu naar freedom.)
Ik heb jaartje odido gehad.
Maar ga weer terug naar freedom.
Dacht lekker overstap service.
Alleen zodra odido ziet dat je weg gaat.... Denk ik 🥳
Gaan ze je even ziek maken 😂
Ik zit nu ook dagen zonder internet.
Gaat naar de week toe deze vrijdag.
En odido zegt nu, ooh wij sturen Guidion(monteur) wel langs.... alleen die komen dan pas 29-10 hier bij mij langs.
Ik zou 4 november over gaan naar freedom vanaf Odido.
Alleen ik zit nu te denken...
Bij odido werkt het niet.
Zou ik het niet beter op kunnen zeggen bij odido.
Betalen gaat gewoon door.
En die lijn werkt toch niet!
Iedergeval hier neem ik (klo) Odido nooit meer 😅.
Je moet rustig kunnen blijven.
Nu heb ik gelukkig nog eigen schotel voor tv en mobiele verbinding.
Is leuk op gezet Odido 🤯
We wachten het af 🔆
Tv vind/vond ik hier niet zo veel beter bij Odido als CANAL+.Darkz0rs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:57:
Kan iemand mij vertellen hoe ene overstap verloopt vanaf odido en kan het makkelijk met me eigen apparatuur?
Ik heb hier dan schotel 📡 en iptv van beide canal digitaal ... (Odido heb ik niet meer)
Schotel vind ik nog steeds mooiste.
Draai dan de app van CANAL+ op nokia 8010 en nu de nieuwe Google TV Streamer.
Lekker apparaat en snel.
Heb dan nl ziet geprobeerd en zo veel meer met iptv 🔆
Ja maar ik zit nog steeds bij Odido tot 4 november staat er bij beide.Darkz0rs schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:23:
[...]
Is het niet zo dat freedom ofwel je nieuwe isp dit moet regelen van a tot z. Wellicht icm met de glasboer. Volgens mij hoeft odido niet meer.
Alleen bij odido ga je denk maandje eerder er al af
.. om je het leven leuk te maken 😅
We gaan het zien verder 🔆
In mijn optiek is in deze lijst alleen Odido te vergelijken met Freedom, omdat die TV leveren buiten hun eigen netwerk.The Zep Man schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:19:
[...]
Volgens mij is het gebruik van Canal+ door Freedom juist uitzonderlijk. Andere providers gebruiken <providerName> TV met een eigen MediaBox en mogelijk een "app" als alternatief. Zie KPN, Odido, ...
KPN, maar bijvoorbeeld ook Ziggo of Delta, levert alleen hun TV over hun eigen netwerk. Bijvoorbeeld budget internet levert gewoon KPN spullen over het KPN netwerk (of in ieder geval gedeeltelijk eigenaar van is).
Veel van de (kleinere) aanbieders die wel over meerdere netwerken leveren hebben weinig keus behalve canal+ denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door MetalfanBlackness op 23-10-2024 21:30 ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Hoe levert odido dan buiten hun eigen netwerk?MetalfanBlackness schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:29:
[...]
In mijn optiek is in deze lijst alleen Odido te vergelijken met Freedom, omdat die TV leveren buiten hun eigen netwerk.
KPN, maar bijvoorbeeld ook Ziggo of Delta, levert alleen hun TV over hun eigen netwerk. Bijvoorbeeld budget internet levert gewoon KPN spullen over het KPN netwerk.
Veel van de (kleinere) aanbieders die wel over meerdere netwerken leveren hebben weinig keus behalve canal+ denk ik.
Dan leveren ze nog steeds hun eigen TV product hoor. Alleen moeten ze daarvoor de streams van KPN gebruiken en doorzetten naar hun eigen platform.MetalfanBlackness schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:34:
Bijvoorbeeld als je een odido abbonement hebt over het KPN netwerk.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat is wat ik zeg dat Odido in tegenstelling KPN en Ziggo wel over het (fysieke)netwerk van anderen TV levert.Barre73 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:16:
[...]
Dan leveren ze nog steeds hun eigen TV product hoor. Alleen moeten ze daarvoor de streams van KPN gebruiken en doorzetten naar hun eigen platform.
Om hier even op terug te komen: ik heb de helpdesk gevraagd en die geven aan dat het niet mogelijk is de incassodatum aan te passen:vanaalten schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:02:
Freedom incasseert hier maandelijks rond de 26e ofzo. En dat is wat onhandig, want onze gezamelijke en/of rekening loopt dan langzaamaan leeg dus is er het risico dat een incasso niet gedaan kan worden.
(we zorgen er hier voor dat er aan het begin van de maand er in principe genoeg op de rekening staat voor vaste lasten en levensonderhoud, maar soms valt het wat tegen en is er meer maand dan geld. Kunnen we prima hebben, genoeg reserves op andere rekeningen, maar zo is het hier ingericht.)
Zo voor ons dus handig zijn als Freedom aan het begin van de maand incasseert, dus vandaag dat ik benieuwd ben naar de mogelijkheden. Als er hier geen ervaringen zijn ga ik de helpdesk eens lastig vallen.
"Facturen worden automatisch een 2de keer geïncasseerd wanneer het de 1ste keer niet gelukt is.
Wanneer het daarna nog niet gelukt is om automatisch af te schrijven krijg je een herinnering om te betalen via ee betaallink."
Dan weet ik nog niet wanneer die tweede incassopoging is, maar ik ga mij er maar gewoon geen zorgen om maken. Lijkt dus allemaal nog niet zo snel tot afsluiting te leiden.
Gegeven wat je eerder schreef "(we zorgen er hier voor dat er aan het begin van de maand er in principe genoeg op de rekening staat voor vaste lasten en levensonderhoud, maar soms valt het wat tegen en is er meer maand dan geld. Kunnen we prima hebben, genoeg reserves op andere rekeningen, maar zo is het hier ingericht.)"vanaalten schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:29:
[...]
Om hier even op terug te komen: ik heb de helpdesk gevraagd en die geven aan dat het niet mogelijk is de incassodatum aan te passen:
"Facturen worden automatisch een 2de keer geïncasseerd wanneer het de 1ste keer niet gelukt is.
Wanneer het daarna nog niet gelukt is om automatisch af te schrijven krijg je een herinnering om te betalen via ee betaallink."
Dan weet ik nog niet wanneer die tweede incassopoging is, maar ik ga mij er maar gewoon geen zorgen om maken. Lijkt dus allemaal nog niet zo snel tot afsluiting te leiden.
Waarom niet eenmalig eens duizend euro van die andere reserves overboeken, zodat je vele maanden, misschien wel meer dan een jaar vooruit kan. Je schrijft kunnen we prima hebben. Waarom dan een bedrijf als Freedom opzadelen met extra administratieve handelingen? Gaat na een paar pogingen natuurlijk wel op zo een backoffice lopen op iemands bureau, die met die tijd geen andere dingen kan doen, bedoel ik maar te zeggen.
Daarbij: als je een keer iets overkomt waardoor niemand even op de rekening let meteen door de bodem zakken. Wij houden ook van de verschillende potjes en rekeningen, daar niet van, maar je kunt natuurlijk ook iets makkelijker leven dan elke maand met de betaalrekening een soort living on the edge. Is dat een vorm van economische topsport waar ik niets vanaf weet, of is het een meer persoonlijk ding?
Als een incasso plaatsvind en je hebt onvoldoende saldo en je mag niet in het rood staan dan heb je bij de meeste banken (mogelijk zelfs alle banken) ongeveer 7 dagen om je saldo aan te vullen. Tot die tijd krijgt het bedrijf dus geen bericht dat de incasso is mislukt. Dus als je voor ongeveer de 30e het saldo hebt aangevuld is er meestal niks aan de hand en wordt de incasso gewoon uitgevoerd. Ik denk dat er erna nog wel 1 of 2 weken overheen gaan voordat Freedom het weer probeert maar daarbij heb je dus ook weer een aantal dagen om het saldo aan te vullen.vanaalten schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:29:
[...]
Om hier even op terug te komen: ik heb de helpdesk gevraagd en die geven aan dat het niet mogelijk is de incassodatum aan te passen:
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik doe iets gelijkwaardigs.OruBLMsFrl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
Gegeven wat je eerder schreef "(we zorgen er hier voor dat er aan het begin van de maand er in principe genoeg op de rekening staat voor vaste lasten en levensonderhoud, maar soms valt het wat tegen en is er meer maand dan geld. Kunnen we prima hebben, genoeg reserves op andere rekeningen, maar zo is het hier ingericht.)"
Waarom niet eenmalig eens duizend euro van die andere reserves overboeken, zodat je vele maanden, misschien wel meer dan een jaar vooruit kan. Je schrijft kunnen we prima hebben. Waarom dan een bedrijf als Freedom opzadelen met extra administratieve handelingen? Gaat na een paar pogingen natuurlijk wel op zo een backoffice lopen op iemands bureau, die met die tijd geen andere dingen kan doen, bedoel ik maar te zeggen.
Daarbij: als je een keer iets overkomt waardoor niemand even op de rekening let meteen door de bodem zakken. Wij houden ook van de verschillende potjes en rekeningen, daar niet van, maar je kunt natuurlijk ook iets makkelijker leven dan elke maand met de betaalrekening een soort living on the edge. Is dat een vorm van economische topsport waar ik niets vanaf weet, of is het een meer persoonlijk ding?
Een laag saldo op je betaalrekening houdt je scherp qua uitgaven. Alleen ik vul het meteen aan als ik dat nodig vind.
Interessante discussie op zich, maar over deze voorkeuren kunnen we beter praten in een ander subforum lijkt mij.
Keuzes maken de Mens
Heb al andere DNS servers geprobeerd (standaard PI-Hole, maar ook die van Google/Cloudflare geprobeerd) maar ook dan blijf ik deze verbindingsproblemen houden.
Na 17 dagen is er eindelijk schot gekomen en heb ik sinds vandaag weer een goed werkend Internet. Het probleem lag voor groot deel bij mezelf. Ik leefde in de veronderstelling dat ik een XGSPON nodig had, dat was dus niet zo, ik heb een GPON nodig. Dat loste alles op!mcmd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:23:
Op woensdag 9 oktober zou ik de switch maken van Odido naar Freedom glasvezel. Inmiddels zijn we op dag 13 beland en heb ik nog steeds geen Internet. Chronologisch is het volgende gebeurt:
Ben nu blij met mijn Internet en Freedom
Geef die 25 euro extra uit en laat een monteur het opleveren met een provider modem achter de hand. Als dat werkt heb je iets om mee te vergelijken en iets om op terug te vallen. Kun je vervolgens je eigen apparatuur gaan aansluiten met een vangnet.
Had dan geen monteur er bij genomen.
Ik zou 4 november over gaan, van Klodidi naar Freedom.
Nu alleen zit ik bijna twee weken zonder internet.(los lampje knippert)
Die zijn niet te bereiken via mail.. Telefoon... Enzovoort bij odido.
Dus laat alles maar zo hoe het nu gaat.(had overname staan bij odido)
Enige is dat er via het odido forum, een ticket is aan gemaakt... Dus deze komt nog 29-10 de monteur van Guidion.
Hopelijk werkt alles zometeen weer.
Blij dat ik dan van Odido af ben zeg 🥳🔆
Helaas zie je daar niet welke SFP of SFP+ module je daarvoor dan moet kopen. Het blijft natuurlijk allemaal op eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard zijn we Tweakers, en als je een ander vangnet hebt dan kun je hier wel op vertrekken en de spullen bij elkaar zoeken tot het werkt.voorstad schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:48:
Waarbij Freedom toch wel erg helder is over de techniek op je adres:
[Afbeelding]
Tegelijk is een gezin zonder (streaming+school+social) internet zeker met oudere kinderen in huis regelmatig een stuk minder gezellig die tijd dat het duurt. Niet iedereen heeft unlimited internet op de telefoon natuurlijk, laat staan voor alle gezinsleden afzonderlijk een unlimited abo.
Blijft eigen keuze en ieders eigen portemonnee, ik wilde vooral aangeven voor 25 euro en 2 euro per maand heb je een provider modem, monteur bij je thuis, en daarmee veel makkelijkere tijd als er iets even niet werkt als zou moeten. En ik zou hopen dat je dat modem van Freedom dan zelfs nog weer kan inleveren bij een abo vernieuwing na een eerste jaar of zo, als je eigen setup eenmaal stabiel werkt een tijd. Disclaimer, dat zou ik hopen, weet ik alleen niet zeker. Iemand anders misschien ervaring mee of dat met abo korting in te leveren valt als je op eigen apparatuur overstapt?
(5530) naar 5590 koop gegaan, en betaal nu inderdaad geen huur meer, dus maandbedrag is van 51 naar 49 gegaan. Voor die 2 euro zou ik natuurlijk gewoon huren, maar ik wilde graag de 5590 en die was met huren een stuk duurder. Ik neem aan dat je hetzelfde kunt doen als je geen modem via Freedom koopt
Was eerst van plan de opvolger 5690 xgs te kopen.... alleen nog steeds niet op de markt 🥳
Maar die 5590,draait ook goed.
Nu alleen nog wachten tot 4 - 11.
Dan weer hopelijk Freedom 🔆
[ Voor 33% gewijzigd door digiben op 26-10-2024 19:49 ]
Ik heb hetzelfde gedaan, maar ik kwam zelfs vanaf de 5490 (waarvoor ik ook 2 euro p/m betaalde). Nu dus de 5590 voor eenmalig 180 euro.jorikc schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:30:
Ik ben onlangs van providerhuur-“modem”
(5530) naar 5590 koop gegaan, en betaal nu inderdaad geen huur meer, dus maandbedrag is van 51 naar 49 gegaan. Voor die 2 euro zou ik natuurlijk gewoon huren, maar ik wilde graag de 5590 en die was met huren een stuk duurder. Ik neem aan dat je hetzelfde kunt doen als je geen modem via Freedom koopt
Geen last van hier.HomeServ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:50:
Zijn er meer mensen die de laatste tijd vaak problemen hebben met Telegram? Blijft bij mij maar op connecting staan totdat ik overschakel naar mobiel internet (KPN).
Heb al andere DNS servers geprobeerd (standaard PI-Hole, maar ook die van Google/Cloudflare geprobeerd) maar ook dan blijf ik deze verbindingsproblemen houden.