[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 74 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:32
brainsalad schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:51:
Hierbij een screenshot van Freedom internet postcode check.
[Afbeelding]

Wij hebben één glasvezelaansluiting, deze is van Glaspoort. Delta heeft tijdens pre-uitrolfase de handdoek in de ring gegooid.

Kunnen jullie beoordelen of het netwerk goed is en of de glasvezel techniek toekomstige snelheidsverhogingen toelaat? Welke apparatuur en kabels hebben we nodig om glasvezel tot in het modem te krijgen?

Gr. Hidde
Dit is een XGS-PON netwerkaansluiting (Glaspoort heeft niets anders) waarbij Freedom alle diensten afneemt van Glaspoort WBT (is KPN WBA).
Ik hoor weinig klachten over KPN WBA aansluitingen op XGS-PON, anders dan dat het soms helemaal niet werkt omdat er iets niet goed is aangelegd. Maar dat kan altijd ergens voorkomen en kan je toch niet tegenhouden nu.
Dit netwerk is ontworpen voor 1 Terrabit per seconde op de glasvezels zelf. De belichtende apparatuur is nu 10 Gbit (XGS) en kan vrij simpel worden opgewaardeerd naar 25 Gbit (25GS-PON). Snel genoeg voor de komende paar jaar?

Glasvezel in het modem: Bedoel je met modem je eigen router? In dat geval:
Eerst op de normale manier laten opleveren zodat alles werkt, dan een XGS-PON SFP zien te vinden voor jouw router (kan nog een uitdaging worden) en dan via Freedom proberen die te registreren bij de operator.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
...

[ Voor 98% gewijzigd door jorikc op 06-09-2024 15:16 . Reden: had de laatste reactie nog niet gezien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
/edit: ik had de reactie van @Barre73 niet gezien die hetzelfde al zei :)

Enige dat ik wil toevoegen is dat modem huren en monteur aanvinken (€25) een goede optie is als je twijfelt over zelf installeren. Alles wordt dan voor je gedaan en je hoeft alleen te zorgen dat er een stopcontact (stroom) is in de buurt van waar de router geplaatst wordt.

[ Voor 160% gewijzigd door esky op 06-09-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainsalad
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 13:07
XGS-PON SFP module.. ik heb begrepen dat als wij glasvezel tot in het modem willen er een ander type kastje op de aansluiting geschoven kan worden (ipv standaard glasvezel naar utp) waarop vervolgens een glasvezelkabel naar het modem kan worden aangesloten ipv een utp kabel. Klopt dit?

[ Voor 16% gewijzigd door brainsalad op 06-09-2024 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 16:01
brainsalad schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:19:
XGS-PON SFP module.. ik heb begrepen dat als wij glasvezel tot in het modem willen er een ander type kastje op de aansluiting geschoven kan worden (ipv standaard glasvezel naar utp) waarop vervolgens een glasvezelkabel naar het modem kan worden aangesloten ipv een utp kabel. Klopt dit?
Die SFP+ module is wat minder of meer ethernet oplevert en wordt altijd min of meer gecontroleerd vanuit de operator. Of je dat in je eigen router doet of dat je gewoon de ONT van KPN/Freedom gebruikt i.c.m. je eigen router maakt niet uit (behalve mogelijk een extra stopcontact). In alle gevallen krijg je hetzelfde publieke IP adres en heb je zelf controle over het netwerk verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainsalad
Hier een post op tweakers over wat ik bedoel:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2062984

Is de utp verbinding tussen de ONT en het modem op den duur (1+ gigabit glasvezel) niet de bottleneck? De utp WAN op het modem moet wel heel snel zijn wil je gebruik maken van 1+ gigabit glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bij nieuw spul is een 2.5Gbps WAN aansluiting ondertussen redelijk gangbaar, 10Gbps WAN is alleen aanwezig bij het dure segment. Modem heb je trouwens niet bij glasvezel. Dus bedoel je de router of de ONT als je modem noemt? Modem is technisch gezien namelijk vergelijkbaar met een ONT, maar ik heb meer het idee dat je juist de router bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
brainsalad schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:50:
Hier een post op tweakers over wat ik bedoel:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2062984

Is de utp verbinding tussen de ONT en het modem op den duur (1+ gigabit glasvezel) niet de bottleneck? De utp WAN op het modem moet wel heel snel zijn wil je gebruik maken van 1+ gigabit glasvezel
10gbit ethernet kan prima over koper, het probleem is een router die dat voor een acceptabele prijs aankan. Om die reden het compromis van 2,5 gbit gesloten(Fritzbox 4060). Je kunt dus gewoon een standaard aansluiting aan laten leggen zonder zelf met de glasvezel zelf in de weer te moeten (ethernet kabel is gewoon robuuster).

[ Voor 31% gewijzigd door joop99 op 06-09-2024 21:10 . Reden: Verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@joop99 Je quote mij, maar de tekst is een reactie op iemand anders heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:04:
@joop99 Je quote mij, maar de tekst is een reactie op iemand anders heb ik het idee.
Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35
earthman schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:04:
Ik kwam meteen na de storing op die gateway terecht:

[...]

Wel was aanvankelijk de ping hoger, maar enige dagen geleden was er een korte hapering (paar minuten geen internetverbinding, maar router heeft geen nieuwe config gekregen of zelfs maar gemeld dat er geen verbinding was en dat ie opnieuw gemaakt werd o.i.d.), en sindsdien is de ping weer wat lager..
Hier idem dito, direct na de storing op de gateway van Freedom terechtgekomen en sinds 3 september een veel lagere ping. Op de onderhoudspagina van Freedom kom ik niets tegen over het omleiden maar als het zo blijft zoals het nu is, vind ik het weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainsalad
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:37:
Bij nieuw spul is een 2.5Gbps WAN aansluiting ondertussen redelijk gangbaar, 10Gbps WAN is alleen aanwezig bij het dure segment. Modem heb je trouwens niet bij glasvezel. Dus bedoel je de router of de ONT als je modem noemt? Modem is technisch gezien namelijk vergelijkbaar met een ONT, maar ik heb meer het idee dat je juist de router bedoeld.
Router idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:37:
Modem heb je trouwens niet bij glasvezel. Dus bedoel je de router of de ONT als je modem noemt? Modem is technisch gezien namelijk vergelijkbaar met een ONT, maar ik heb meer het idee dat je juist de router bedoeld.
Sommige providers hanteren voor routers de term ‘modem’ (net als bij DSL/coax, wat bij glasvezel natuurlijk nergens op slaat).

Voor ONTs wordt vervolgens de term ‘glasvezelkastje’ gehanteerd. 8)7

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 12:12
Met Fiber Crew in Almere nog steeds de (relatief) hoge ping sinds de storing van vorige week - de tijden van 2 ms ping zijn al even geleden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEw9B7JBBkVRmLKVpQzvg7aEDMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pyRw9S8I1kVCMlr0460cW7Sz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-07 10:58
De term 'glasvezelmodem' zoals Delta deze gebruikt, is dus geen juiste term?
Mijn internet verbinding van Freedom gaat via het glasvezel netwerk van Delta.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
whahas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:35:
De term 'glasvezelmodem' zoals Delta deze gebruikt, is dus geen juiste term?
Mijn internet verbinding van Freedom gaat via het glasvezel netwerk van Delta.
Eigenlijk niet, want er is niks te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
VHware schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:45:
[...]

Eigenlijk niet, want er is niks te moduleren.
Sterker nog, er bestaan in Nederland geen internet verbindingen meer waarbij gemoduleerd moet worden. De laatste techniek waarbij dit nodig was dat was met 56k modem.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
DutchKel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:55:
[...]

Sterker nog, er bestaan in Nederland geen internet verbindingen meer waarbij gemoduleerd moet worden. De laatste techniek waarbij dit nodig was dat was met 56k modem.
Dat klopt niet (A)DSL is bijvoorbeeld wel een verbinding waar gemoduleerd wordt en daadwerkelijk een modem.

Zelfde geld voor kabelmodem (zie bv https://volpefirm.com/docsis101_advanced-rf/)

[ Voor 9% gewijzigd door VHware op 07-09-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
VHware schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:01:
[...]

Dat klopt niet (A)DSL is bijvoorbeeld wel een verbinding waar gemoduleerd wordt en daadwerkelijk een modem.

Zelfde geld voor kabelmodem (zie bv https://volpefirm.com/docsis101_advanced-rf/)
Nee, beide zetten een digitaal signaal om. Moduleren gaat met tonen omzetten naar een digitaal signaal. Tonen omzetten gebeurd al lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Verschil met AON is wel dat het niet alleen een media convertor maar ook demultiplex van het signaal doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:35
Chris_eBK schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:19:
Met Fiber Crew in Almere nog steeds de (relatief) hoge ping sinds de storing van vorige week - de tijden van 2 ms ping zijn al even geleden...

[Afbeelding]
Welke gateway zit je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
brainsalad schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:19:
Als je direct de glasvezel in de router wil steken (met die SFP module) moet dat actieve kastje ( de ONT) vervangen worden voor een plastic kapje. Dat kapje schuift onderaan een klepje open waarachter de glasvezel connector zit. Daardoor kan je de glaskabel (die je dan nog zelf moet aanschaffen) daarin klikken.
Google op "TK01 patchkap of patchcover " en gij zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
DutchKel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:06:
[...]

Nee, beide zetten een digitaal signaal om. Moduleren gaat met tonen omzetten naar een digitaal signaal. Tonen omzetten gebeurd al lang niet meer.
Wat is een goede vervangende naam voor die apparaten die modem genoemd worden, maar het dus stiekem niet zijn?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
whahas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:07:
[...]

Wat is een goede vervangende naam voor die apparaten die modem genoemd worden, maar het dus stiekem niet zijn?
Ik zou het een mediumomvormer noemen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
ocf81 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:47:
[...]

Ik zou het een mediumomvormer noemen.
Mooi gevonden. Ik houd van namen die in essentie een omschrijving zijn.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
whahas schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:22:
[...]

Mooi gevonden. Ik houd van namen die in essentie een omschrijving zijn.
Maar je hebt 2 varianten:
  • Een medium omvormer (AON)
  • Een gecombineerde de-multiplexer en medium omvormer (GPON/XGPON)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De term mediaconverter is een heel tijdje in geweest en eigenlijk nog steeds een goede term die weergeeft wat het ding doet. Namelijk van glas naar RJ-45 of van glas naar glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
synoniem schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:14:
De term mediaconverter is een heel tijdje in geweest en eigenlijk nog steeds een goede term die weergeeft wat het ding doet. Namelijk van glas naar RJ-45 of van glas naar glas.
Het woord mediumomvormer is de Nederlandse evenknie. Ik ik gebruik liever geen leenwoorden als het niet hoeft.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ocf81 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:33:
[...]

Het woord mediumomvormer is de Nederlandse evenknie. Ik ik gebruik liever geen leenwoorden als het niet hoeft.
Dan blijft nog steeds mijn voorkeur voor mediaomvormer omdat dat media nu eenmaal het meervoud is van medium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
synoniem schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:40:
[...]

Dan blijft nog steeds mijn voorkeur voor mediaomvormer omdat dat media nu eenmaal het meervoud is van medium.
Maar er wordt slecht een enkel medium omgevormd naar een ander medium.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 07-09-2024 19:43 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
ocf81 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:43:
[...]

Maar er wordt slecht een enkel medium omgevormd naar een ander medium.
Het is uiteraard semantiek maar je vormt twee media heen en terug om en niet eenrichtingsverkeer.
In het Engels kennen ze ook medium en media en kiezen voor mediaconverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainsalad
Barre73 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:43:
[...]

Als je direct de glasvezel in de router wil steken (met die SFP module) moet dat actieve kastje ( de ONT) vervangen worden voor een plastic kapje. Dat kapje schuift onderaan een klepje open waarachter de glasvezel connector zit. Daardoor kan je de glaskabel (die je dan nog zelf moet aanschaffen) daarin klikken.
Google op "TK01 patchkap of patchcover " en gij zult vinden.
Op welk type glasvezel aansluiting moet ik filteren bij routers/modem? Of welke router modem raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
brainsalad schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:47:
[...]

Op welk type glasvezel aansluiting moet ik filteren bij routers/modem? Of welke router modem raad je aan?
Ik weet niet waar je zoekt dus ik ken de filters niet. Maar eigenlijk is momenteel (naar ik weet) alleen een FB5590 XGS-PON bruikbaar. Omdat voor andere routers (vergeet het woord modem) nog bijna geen werkende SFP modules te vinden zijn. Wel voor GPON en AON maar nog niet voor XGS-PON.

Ik moet wel even kwijt dat je vragen mij doen vermoeden dat je dit nog nooit gedaan hebt. Dus wellicht nog wat verder inlezen op het gebruik van een eigen router en eigen glasvezel module?. Niet per se voor Freedom maar in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37
Chris_eBK schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:19:

[Afbeelding]
Ik heb ook precies dezelfde grafiek.
Van 2ms naar 3ms en afgelopen maand naar 5ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Had net weer een hikje in de lijn, 20 seconde internet eruit. Kan ik mee leven.
Hoopte dat ze de routering weer teruggezet hadden, maar ik zit nog steeds op de 5+ms ipv rond de 3ms.

Heb vorige week een ticket aangemaakt met dit, dat ik eigelijk weg wil van fiber crew en wat mijn opties zijn. Mijn snelheid was altijd heel stabiel (900mbit up and down). Tegenwoordig zijn mijn unify speedtest variabel, van 450mbit tot 900 up, en van 600 tot 900 down (zelfde moment als eerder, midden in de nacht, toen het nog stabiel was).
Maar na ruim een week zwijgt freedom.. dus misschien na een jaar gewoon weer weg daar, ze hebben het vast heel druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Aankomende nacht is er spoedonderhoud:
In verband met spoedonderhoud aan het core netwerk in de nacht van dinsdag 10 september op woensdag 11 september kan het zijn dan dat er onderbrekingen zijn in de internetverbindingen. Ook zal de website minder bereikbaar zijn.

Het onderhoud zal om 00:00 op woensdag 11 september beginnen en de verwachting is dat dit ongeveer 2 uur zal duren.

Technici zullen proberen om dit zo spoedig mogelijk af te ronden.
Ik vraag me af waarom de website niet is gehost bij een derde partij, zodat deze nog blijft werken bij eventuele calamiteiten op de eigen infrastructuur, zodat je je klanten nog up to date kan houden op de storingpagina en de RSS feed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Mijn ping, die bij de laatste storing naar 6ms ging is na een korte onderbreking weer terug op 2 tot 3ms (Almere Buiten Oost, fiber crew belichter).

Ze bieden bij Freedom een mogelijk om van Fiber Crew GPon (eigen sfp in UDMP) terug naar Fiber Operator AON (sfp die ik nog heb van Tweak tijd) te gaan.

Wat zijn de ervaringen met Fiber Operator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
badnews.nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:34:
Mijn ping, die bij de laatste storing naar 6ms ging is na een korte onderbreking weer terug op 2 tot 3ms (Almere Buiten Oost, fiber crew belichter).

Ze bieden bij Freedom een mogelijk om van Fiber Crew GPon (eigen sfp in UDMP) terug naar Fiber Operator AON (sfp die ik nog heb van Tweak tijd) te gaan.

Ik moet zeggen dat bij mij AON ongeacht belichter een stuk stabieler was dan GPON nu. Alleen het prijsverschil is dusdanig dat ik de mindere kwaliteit dan maar voor lief neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
synoniem schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:19:
[...]

Ik moet zeggen dat bij mij AON ongeacht belichter een stuk stabieler was dan GPON nu. Alleen het prijsverschil is dusdanig dat ik de mindere kwaliteit dan maar voor lief neem.
Beide zijn voor mij even duur (49 euro)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
badnews.nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:06:
[...]

Beide zijn voor mij even duur (49 euro)..
Dan zou ik voor AON gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
badnews.nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:34:

Absoluut overstappen naar Fiber Operator, als dat makkelijk kan en even duur is (lees: je hebt de mazzel dat je in een plaats woont waar, naast FiberCrew, ook Fiber Operator actief is, bv. door het vroegere Cambrium/Coanet netwerk).

AON vs. GPON zou niet zo heel veel uit moeten maken (alleen de mate van 'overboeking' qua capaciteit vs. aansluitingen zit op een andere plek in het netwerk).

Maar ik heb wel de indruk dat Fiber Crew in het algemeen gewoon erg veel steken laat vallen qua stabiliteit. Dat zie je hier al een beetje in het aantal keren dat klanten downtime melden met FiberCrew als belichter vs. Fiber Operator of KPN, maar ook in het feit dat vaak, op dezelfde momenten dat mensen hier via FiberCrew storing hebben, klanten van bv. Jonaz ('eigen' provider van het bedrijf achter FiberCrew) ook storing hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 13-09-2024 22:10 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
Ik heb mijn (technische) verhuizing aangevraagd. Volgende maand ga ik weer terug naar AON. Even gechecked of ik mijn SFP nog had, en deze nog werkte. Alles is voorbereid, kwestie van kabeltje ompluggen als het moment daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

badnews.nl schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:43:
Ik heb mijn (technische) verhuizing aangevraagd. Volgende maand ga ik weer terug naar AON. Even gechecked of ik mijn SFP nog had, en deze nog werkte. Alles is voorbereid, kwestie van kabeltje ompluggen als het moment daar is.
Ging dat makkelijk het aanvragen hiervan?

En ben benieuwd of je dan toch wat stabieler bent als nu op gpon.
Want Tweak op AON was vele malen stabieler dan deze aansluiting.

sneller usenet? tips en tricks

• joop99
Mr-D. schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:28:
[...]

Ik ben op het Cambrium/Fiber Operator netwerk naar Freedom over gestapt en in mijn beeld is de stabiliteit vergelijkbaar. Na de aanpassing van een paar weken geleden is ook de latency weer op Tweak niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

joop99 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:13:
[...]

Ik ben op het Cambrium/Fiber Operator netwerk naar Freedom over gestapt en in mijn beeld is de stabiliteit vergelijkbaar. Na de aanpassing van een paar weken geleden is ook de latency weer op Tweak niveau.
Nou ik krijg regelmatig de melding "internet is restored after an brief outage"
Wat je in deze niet merkt als je bv aan het Netflixen bent maar Teams verbreekt de verbinding.
Dat had ik bij Tweak eigenlijk nooit.
En heb nu in de 8 maanden dat ik hier dit al meer storingen gehad dan bij Tweak in al die jaren.

Maar vrouw klaagt nog niet 😉

Edit:
Getest met zowel de meegeleverde ont als mijn eigen Gpon stick direct in mijn router.
Ook hangt er nu een andere router (exact dezelfde unit) , wel zelfde config.
Ook dat maakt voor mij geen verschil.

Deze setup had ik ook al bij Tweak. (op de Gpon na)

[ Voor 16% gewijzigd door Mr-D. op 18-09-2024 09:26 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
badnews.nl schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:43:
Ik hoop niet dat je de AON SFP ook op je FTU hebt aangesloten om te testen ? :+
Mr-D. schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:28:
[...]

Wat ik in mijn vorige reactie ook al liet doorschemeren.....

GPON zelf hoeft niet per se minder stabiel te zijn, maar Fiber Crew lijkt gewoon iets te vaak (kleine) verstoringen te hebben, in hun eigen netwerk of in hun koppeling naar Freedom.

Nou is Freedom via Cambrium en nu Fiber-Operator ook niet 100% storingsvrij geweest. Explosieve groei van een nieuwe provider inclusief een heel scala aan operators en WBA providers, plus een migratie van "Meeliften op WBA en belichting via Tweak" naar eigen WBA contract, kan soms gewoon groeipijn en onverwacht onderhoud opleveren. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden.

Een ander punt van zorg met GPON is voor mij wel, dat er op PtP netwerken zoals bijvoorbeeld in Almere een iets te grote mix aan gebruikte technologieën is. Een GPON aansluiting is makkelijk te verstoren als iemand anders op dezelfde OLT als waar jij op zit een AON NT inplugt. Of wanneer in de PoP iemand van AON naar GPON gaat en wordt om ge-patched, terwijl bij hem/haar thuis de AON NT nog niet van de lijn is.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 18-09-2024 10:05 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

eymey schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:03:
[...]

Ik hoop niet dat je de AON SFP ook op je FTU hebt aangesloten om te testen ? :+
Uiteraard niet.

Voor de rest ben ik ook zeer tevreden hoor.
Maar die micro stutters zijn wel vervelend bij Teams en online radio luisteren.

Ipv6 werkt goed fixed IP reverse dns op beide.
Gratis domeinnaam.

En heel goed betaalbaar.
Ik ben over het grote geheel wel tevreden.

Maar valt mij wel op.
Ik krijg ook constant de rss feed binnen van hun storing pagina.
Ook die is vrij actief tov Tweak erg veel nood onderhoud.
Hun gebied is uiteraard wat groter wat uiteraard dn ook meer werk met zich mee brengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badnews.nl
Tuurlijk niet aangesloten …

Maar inderdaad, de hikjes die relatief vaak op fiber crew aanwezig zijn (kan ook komen doordat mensen in mijn buurt aansluiting ‘verkeerd’ aansluiten), maar elke week lijk ik micro storingen te hebben, soms paar seconde, soms iets langer. Merkbaar en vervelend, vooral omdat ik eigelijk altijd thuis werk.

Mijn contract liep nog even, en als je een technische verhuizing doet, gaat je een nieuw jaarcontract aan. Maar aanvragen is heel simpel, je vraagt een verhuizing aan met andere belichter op hetzelfde adres, in de bevestiging staat dan ook ‘technische verhuizing’.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:29
badnews.nl schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:28:
Tuurlijk niet aangesloten …

Maar inderdaad, de hikjes die relatief vaak op fiber crew aanwezig zijn (kan ook komen doordat mensen in mijn buurt aansluiting ‘verkeerd’ aansluiten), maar elke week lijk ik micro storingen te hebben, soms paar seconde, soms iets langer. Merkbaar en vervelend, vooral omdat ik eigelijk altijd thuis werk.

Mijn contract liep nog even, en als je een technische verhuizing doet, gaat je een nieuw jaarcontract aan. Maar aanvragen is heel simpel, je vraagt een verhuizing aan met andere belichter op hetzelfde adres, in de bevestiging staat dan ook ‘technische verhuizing’.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dergelijke microverstoringen je teams verbinding kunnen onderbreken

Of radio daar is toch wel wat meer voor nodig.

Radio heeft een buffer van vaak bijna 30 seconden

Zou eerder denken aan iets met lease time
Waardoor sessies abrupt worden afgebroken

Timeouts duren langer dan je onderbrekingen lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
boyette schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:17:
[...]

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dergelijke microverstoringen je teams verbinding kunnen onderbreken

Of radio daar is toch wel wat meer voor nodig.

Radio heeft een buffer van vaak bijna 30 seconden

Zou eerder denken aan iets met lease time
Waardoor sessies abrupt worden afgebroken

Timeouts duren langer dan je onderbrekingen lijkt me
Teams heeft geen buffer, vandaar dat elke verstoring in het netwerk merkbaar is bij teams. Als teams een buffer heeft dan zou je niet met elkaar kunnen communiceren omdat er vertraging op de lijn is.

• Mr-D.

Mr-D.

Zit wel iets vertraging op Teams hoor.
Ongeveer een seconde als je op hetzelfde netwerk zit.

Maar om mijn microstutters nu macrostuters te noemen is ook weer zowat.
Maar ja internet moet er echt meer dan een seconde van af liggen om deze melding te krijgen

• DutchKel
Mr-D. schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:07:
Zit wel iets vertraging op Teams hoor.
Ongeveer een seconde als je op hetzelfde netwerk zit.

Maar om mijn microstutters nu macrostuters te noemen is ook weer zowat.
Maar ja internet moet er echt meer dan een seconde van af liggen om deze melding te krijgen
Er zit weliswaar iets vertraging op de lijn, maar dat komt niet door buffers maar omdat jou teams verbinding maakt met een server van Microsoft op internet. Ik heb bij mij geen vertraging van ongeveer 1 seconden, dat is bij mij eerder 200 tot 400ms. Alles is afhankelijk van hoe snel je verbinding is naar de Microsoft servers en hoeveel vertraging dat je daarmee hebt.

• Mr-D.

Mr-D.

DutchKel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:16:
[...]

Er zit weliswaar iets vertraging op de lijn, maar dat komt niet door buffers maar omdat jou teams verbinding maakt met een server van Microsoft op internet. Ik heb bij mij geen vertraging van ongeveer 1 seconden, dat is bij mij eerder 200 tot 400ms. Alles is afhankelijk van hoe snel je verbinding is naar de Microsoft servers en hoeveel vertraging dat je daarmee hebt.
Op de zaak is ons netwerk zeer traag dus daar zal het wel in zitten
Als ik thuiswerk merk ik het uiteraard niet.
Op de zaak hoor ik iemand live praten en een seconde later door mijn headset.

• badnews.nl
Teams is niet hetzelfde als thuiswerken…

Probleem is, als de verbinding meer dan 5 seconde er niet is, bv mijn vpn de verbinding opnieuw gaat opbouwen. Hierdoor raak ik verbindingen kwijt met servers (ssh, sql, whatever). Een hikje in Teams is wel minste waar ik me zorgen over maak… en af en toe een storing, shit happens.
Dit soort issues had ik eerder (Tweak) eigelijk nooit, maar komen steeds vaker voor, te vaak nu.
Maar we gaan zien of Fiber Operator over AON stabieler is :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
Monopoly van de grote providers is verdwenen op het glasvezelnetwerk, dus ik kan eind volgende maand eindelijk over op Freedom Internet! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
CloudPrutser schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:53:
Monopoly van de grote providers is verdwenen op het glasvezelnetwerk, dus ik kan eind volgende maand eindelijk over op Freedom Internet! *O*
Maar je betaalt nog steeds de KPN tax van 16 euro als je AON of XSGPON wil. Ik heb nu een GPON aansluiting en waar voorheen mijn PPPOE_delay een redelijke strakke lijn was zie ik nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AwmkBl5uQq5wMKvWodQHBjTJ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14
synoniem schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:06:
[...]

Maar je betaalt nog steeds de KPN tax van 16 euro als je AON of XSGPON wil. Ik heb nu een GPON aansluiting en waar voorheen mijn PPPOE_delay een redelijke strakke lijn was zie ik nu dit:

[Afbeelding]
Bedoel je dat de PPPoE node van Freedom zwaarder belast lijkt dan degene van je vorige provider KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
[...]

[Afbeelding]
Hoe meet je die PPPoE delay? Of is dit een gewone ping delay meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:15:
[...]

Bedoel je dat de PPPoE node van Freedom zwaarder belast lijkt dan degene van je vorige provider KPN?
Dat zou kunnen maar ik zie bij familie van me die alleen de keuze Freedom via KPN WBA hebben dat deze lijn ook vrij strak is. Dus of het is de techniek + overboeking of het is de manier waarop het Fibercrew gedeelte in het netwerk van Freedom hangt. Ik vind mijn ping met 6/7 ms namelijk ook vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:41:
[...]

Hoe meet je die PPPoE delay? Of is dit een gewone ping delay meting?
Zit in mijn statistieken van pfSense die ik via Homeassistant uitlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
CloudPrutser schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:53:
Geen idee welk monopolie je bedoelt?
Enige wat ik kan bedenken is Open Dutch Fiber en hun eerste jaar exclusiviteit voor Odido.
Op KPN Netwerk is geen monopolie. Elke provider kan en mag leveren (via KPN Wholesale dan wel) op hetzelfde moment. Inclusief KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

[Afbeelding]
GPON? KPN Wholesale levert al twee jaar geen GPON meer. En als je het hebt over een KPN tax, dan is dat inkoop via KPN Wholesale.
Dus dit is XGS-PON of het is GPON via een andere belichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:27:
[...]

GPON? KPN Wholesale levert al twee jaar geen GPON meer. En als je het hebt over een KPN tax, dan is dat inkoop via KPN Wholesale.
Dus dit is XGS-PON of het is GPON via een andere belichter.
Dat is wat ik zeg ik heb de keuze tussen of de KPN tax for AON betalen of GPON via Fibercrew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
synoniem schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:46:
[...]

Zit in mijn statistieken van pfSense die ik via Homeassistant uitlees.
Zover ik weet gebruikt pfSense hier gewoon ICMP echo requests voor (=ping). Zo'n grafiek zegt eigenlijk helemaal niet zoveel zonder context: wat meet je precies, welke target en hoe vaak.

Daarnaast is het uberhaupt de vraag of je issue in PPPOE zit (want zo klinkt het een beetje) of in een laag eronder (peering, saturation, routing, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:45:
[...]

Dat is wat ik zeg ik heb de keuze tussen of de KPN tax for AON betalen of GPON via Fibercrew.
Ah.. . Je bericht impliceerde dat je KPN moest kiezen en dat je nu met GPON een onstabiele lijn hebt (maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
EnigmA-X schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:58:
[...]

Zover ik weet gebruikt pfSense hier gewoon ICMP echo requests voor (=ping). Zo'n grafiek zegt eigenlijk helemaal niet zoveel zonder context: wat meet je precies, welke target en hoe vaak.

Daarnaast is het uberhaupt de vraag of je issue in PPPOE zit (want zo klinkt het een beetje) of in een laag eronder (peering, saturation, routing, etc)
Ik heb meerdere aansluitingen die ik beheer. Bij KPN WBA (AON) netwerk aansluitingen is deze grafiek een vrijwel rechte lijn. Bij GPON via Fibercrew is het plaatje wat ik hierboven geplaatst heb. Ik heb nog nergens een aansluiting zonder PPPOE dus of het alleen PPPOE is of alleen peering, saturation etc. heb ik nu nog geen zich op. Ik hoop eigenlijk dat een van de deelnemers hier daar wel ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Mja, dan kan ik hooguit wat Smokeping plaatjes laten zien van m'n thuis-server naar freedom.nl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7s0oocyoZ88sUe0M6Dc92OJvug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymgCZXGrwwgyA9aOZL9oUY7H.png?f=user_large
...bijna een half jaar. Duidelijk zichtbaar dat er wat netwerk-wijzigingen waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nXrotPfOZI_gWjMSPkMN4suFg8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OGW0bGgBqx4HJaHpPP7faLW9.png?f=user_large
...afgelopen drie uur. 4ms +/- 1ms ofzo.

Dit alles lijkt mij behoorlijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Ik zat even terug te lezen en trek de peering-kaart terug :)

Vermoedelijk zit er ergens niet lekker op de ONT, splitters of OLT. Of inderdaad hoe die ontsluiting van Fibercrew naar Freedom ligt, het stukje hoe de OLT aan Freedom hangt? (Ben niet helemaal thuis in GPON).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
Ik ben ook blij dat we weer terug kunnen naar freedom.
Jaartje hier odido via Open Dutch Fiber.
Eigenlijk zonder problemen.
Moet alleen nog wachten tot 4 november.
Dus nog tijd voor me modem te bestellen, FRITZ!Box 5690 (XGS)
Maar toch weer terug naar vertrouwde Freedom 🔆

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:04
Maar je betaalt nog steeds de KPN tax van 16 euro als je AON of XSGPON wil.
Hier kan ik Freedom Internet via Delta krijgen (althans, kan nu even niet volgens de site), maar dan betaal je ook extra. Dacht ook €15 of €16.
Internet via Delta en Caiw zelf is het goedkoper en bieden ook fikse nieuwe klanten korting.

• whahas
Dat is hier ook het geval.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Piemol schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:35:
[...]

Hier kan ik Freedom Internet via Delta krijgen (althans, kan nu even niet volgens de site), maar dan betaal je ook extra. Dacht ook €15 of €16.
Internet via Delta en Caiw zelf is het goedkoper en bieden ook fikse nieuwe klanten korting.
Elk glasvezelnetwerk rekent andere prijzen voor de huur van hun vezels. Verschillende belichters hebben ook verschillende tarieven.

Er zijn mensen met 1 glasvezelaansluiting waar maar 1 belichter actief is (zoals Delta Fiber Netwerk) en dan is Freedom best prijzig (€72 voor 1Gbit).

Er zijn mensen met 1 glasvezelaansluiting die de mazzel hebben dat er meerdere belichters zijn en die kunnen kiezen tussen bijvoorbeeld 1Gbit €51 (Freedom via Fiber Crew) of 1Gbit €67 (Freedom via KPN)

Dan zijn er ook nog mensen met meerdere glasvezelaansluitingen en die hebben ruime keuze.

Ik wou dat er bij mij meerdere belichters waren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:52
Freedom heeft dat hier toegelicht:

https://freedom.nl/nieuws...ezelnetwerken-hoe-zit-dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik heb vorige week de Huawei ONT ontvangen van Freedom. Ik zit op het ODF netwerk. Het kastje waar de glasvezel van ODF op uitkomt heeft twee SC/APC aansluitpunten. Maakt het nog uit welke ik gebruik om de ONT op aan te sluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 02-10-2024 12:04 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:53:
Ik heb vorige week de Huawei ONT ontvangen van Freedom. Ik zit op het ODF netwerk. Het kastje waar de glasvezel van ODF op uitkomt heeft twee SC/APC aansluitpunten. Maakt het nog uit welke ik gebruik om de ONT op aan te sluiten?
Tenzij anders gespecificeerd door Freedom / ODF zal dit de eerste / linkse poort zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
MrJoery schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Tenzij anders gespecificeerd door Freedom / ODF zal dit de eerste / linkse poort zijn
Goed, dan zit alles er goed in. Alleen nog t.z.t. de ethernetkabel ompluggen van het Ziggo modem naar het aansluitpunt dat de meterkast verbindt met mijn appartement. :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Goed, dan zit alles er goed in. Alleen nog t.z.t. de ethernetkabel ompluggen van het Ziggo modem naar het aansluitpunt dat de meterkast verbindt met mijn appartement. :)
Welke lampjes branden / knipperen op de ONT?

Als het los lampje rood is heb je nog geen licht op de vezel (kan ook kloppen als de patch nog niet gezet is). Echter als het PON lampje groen knippert dan weet je dat er al signaal is maar dat de ONT nog niet geactiveerd is. Dit gebeurt automatisch in de vroege ochtend van je opleverdatum waarna het pon lampje groen blijft branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
ik222 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Welke lampjes branden / knipperen op de ONT?

Als het los lampje rood is heb je nog geen licht op de vezel (kan ook kloppen als de patch nog niet gezet is). Echter als het PON lampje groen knippert dan weet je dat er al signaal is maar dat de ONT nog niet geactiveerd is. Dit gebeurt automatisch in de vroege ochtend van je opleverdatum waarna het pon lampje groen blijft branden.
Het knippert nu groen. De ethernetkabel in de meterkast is ook oké, aangezien mijn PoE switch de volle gigabit haalt als ik deze beneden verbindt via deze kabel.

Ik ga dit weekeinde eens kijken naar het omkatten van mijn OPNsense installatie. Ik heb al wat zaken opgezocht en bewaard voor het moment dat ik dat moet doen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Hoi medet Teakers.

kunnen jullie iets voor mij testen.
ik kan https://f95zone.to/ en Mariushosting.com alleen via een externe VPN bereiken.

Als ik een tracert uitvoer krijg ik alleen mijn eigen router ip te zien voor de rest niets. alleen timeouts.
IP van de externe partij resolved wel.
Het maakt niet uit welke DNS ik gebruik die van Freedom of andere.
Als ik DNS verander kijk ik eerst online welke DNS server er echt gebruikt word (dnsleaktest)

ik zit zelf in de 188 range van Freedom.
IPv6 of IPv4 maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

@Mr-D. Werkt beide hier prima via Freedom, 45.x range, DNS van Freedom zelf.
Zou via IP4 moeten zijn, want f95zone.to heeft geen IPv6 DNS-record.

[ Voor 10% gewijzigd door MatHack op 05-10-2024 17:01 ]

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Mr-D. schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:54:
Hoi medet Teakers.

kunnen jullie iets voor mij testen.
ik kan https://f95zone.to/ en Mariushosting.com alleen via een externe VPN bereiken.

Als ik een tracert uitvoer krijg ik alleen mijn eigen router ip te zien voor de rest niets. alleen timeouts.
IP van de externe partij resolved wel.
Het maakt niet uit welke DNS ik gebruik die van Freedom of andere.
Als ik DNS verander kijk ik eerst online welke DNS server er echt gebruikt word (dnsleaktest)

ik zit zelf in de 188 range van Freedom.
IPv6 of IPv4 maakt niets uit.
Werken hier allebei ook gewoon. Freedom via ODF, 188.213.x.y als IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

hmm apart
@vanaalten & @MatHack bedankt voor het testen.

moet ik toch even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mr-D. schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:17:
hmm apart
@vanaalten & @MatHack bedankt voor het testen.

moet ik toch even verder zoeken.
Probeer eens een andere browser om de browser plugins uit te sluiten.

En welke foutmelding krijg je precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

DutchKel schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Probeer eens een andere browser om de browser plugins uit te sluiten.

En welke foutmelding krijg je precies?
het gaat helaas op geen enkele pc en browser maakt ook niet uit.
maar melding is : kan pagina niet weergeven.

Edit: is opgelost beide sites stonden in een land die op mijn geoblock stond.
beide Ip's gewhitelisted en het werkt weer. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Mr-D. op 05-10-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 17:06
En daar gaan we weer (MaNDaRK in "[Freedom] Ervaringen & Discussie")

Sinds afgelopen dinsdag last van een klapperende lijn, nu is het zelf zo erg dat ik elke 3 / 4 minuten geen verbinding heb.
Er is niets in mijn netwerk veranderd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
05.10.24 21:26:19 DSL synchronization starting (training).
05.10.24 21:26:08 Timeout during PPP negotiation.
05.10.24 21:26:07 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
05.10.24 21:26:07 Internet connection cleared.
05.10.24 21:26:03 DSL not responding (no DSL synchronization).
05.10.24 21:25:44 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: ***
05.10.24 21:25:44 IPv6 internet connection established successfully. IP address: ***
05.10.24 21:25:44 Internet connection established successfully. IP address: ***, DNS server:
185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.93.175.232, broadband PoP:
bras0.fi001.nl.freedomnet.nl
05.10.24 21:25:42 The DSL data rate has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed
automatically (without specification).
05.10.24 21:25:40 DSL is available (DSL synchronized with 98713/15032 kbit/s).
05.10.24 21:23:48 DSL synchronization starting (training).
05.10.24 21:23:33 Timeout during PPP negotiation.
05.10.24 21:23:33 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
05.10.24 21:23:33 Internet connection cleared.
05.10.24 21:23:28 DSL not responding (no DSL synchronization).
05.10.24 21:21:54 The DSL data rate has been adapted. Further dynamic adaptations will be performed
automatically (without specification).
05.10.24 21:20:48 IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: ***
05.10.24 21:20:48 IPv6 internet connection established successfully. IP address: ***
05.10.24 21:20:47 Internet connection established successfully. IP address: ***, DNS server:
185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.93.175.232, broadband PoP:
bras0.fi001.nl.freedomnet.nl
05.10.24 21:20:44 DSL is available (DSL synchronized with 111043/21294 kbit/s).
05.10.24 21:18:53 DSL synchronization starting (training).
05.10.24 21:18:40 Timeout during PPP negotiation.
05.10.24 21:18:40 IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.
05.10.24 21:18:40 Internet connection cleared.
05.10.24 21:18:35 DSL not responding (no DSL synchronization)

DSL via Cambrium netwerk in de regio Zaanstad.

Contact gehad met Freedom (nog geen reactie), modem reset gedaan en een nieuw profiel geladen (via de helpdesk / website). Fritzbox 7590 heeft de laatste versie - 7.59.

Iemand een gouden tip? Of weet waar dit vandaan komt? Wat nu erg opvalt is de diverse internet snelheden bij het in trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
De snelheid (111/21) doet vermoeden dat de wijkkast om de hoek moet staan van je huis. Daarmee lijkt een kabelbreuk iets wat je zou moeten kunnen zien in de buurt dat er gegraven is. Alleen had die 21Mb dan eigenlijk 30Mb moeten zijn. En de eerdere 98/15 is dan ook gek. Zendamateur in de buurt die graag op de kortegolf uitzend? Is dit men name in de avonduren? Dan is namelijk de kortegolf aardig "open". En dat zit in dezelfde frequentieband als VDSL ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Probeer eens de dsl kabel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 17:06
Houtenklaas schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:46:
De snelheid (111/21) doet vermoeden dat de wijkkast om de hoek moet staan van je huis. Daarmee lijkt een kabelbreuk iets wat je zou moeten kunnen zien in de buurt dat er gegraven is. Alleen had die 21Mb dan eigenlijk 30Mb moeten zijn. En de eerdere 98/15 is dan ook gek. Zendamateur in de buurt die graag op de kortegolf uitzend? Is dit men name in de avonduren? Dan is namelijk de kortegolf aardig "open". En dat zit in dezelfde frequentieband als VDSL ...
Er wordt op dit moment glasvezel aangelegd in de buurt, dus er is een hoop gegraven. Diverse buren (DSL) hebben geen last.
purge schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:48:
Probeer eens de dsl kabel te vervangen.
Kabels vergaan niet zomaar? Ze hebben in het afgelopen jaar wel mijn ISRA punt vervangen ivm aanhoudende internet problemen. Tijdens deze actie ook de DSL kabel vervangen.

Voor het gemak nu deze even los gemaakt en opnieuw verbonden, helaas maakt dit niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
MaNDaRK schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Er wordt op dit moment glasvezel aangelegd in de buurt, dus er is een hoop gegraven. Diverse buren (DSL) hebben geen last.

[...]

Kabels vergaan niet zomaar? Ze hebben in het afgelopen jaar wel mijn ISRA punt vervangen ivm aanhoudende internet problemen. Tijdens deze actie ook de DSL kabel vervangen.

Voor het gemak nu deze even los gemaakt en opnieuw verbonden, helaas maakt dit niets uit.
In je eerste bericht geef je aan dat het dsl is via Cambrium maar Freedom heeft alles als het goed is over gezet op een eigen contract met KPN. Cambrium bestaat namelijk eigenlijk niet meer na de overname van Tweak. Wat er qua netwerk (laag 2 glasvezel)was is gedeeltelijk over gegaan naar Fiber Operator. Ik denk dat Freedom hier toch KPN aan moet sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Goed, het internet is nu aangesloten. Ik heb de handleiding op https://community.cybex.n...with-freedom-internet-wan gevolgd om het aan te sluiten. IPTV doe ik later vandaag wel.

Helaas is mijn snelheid beperkt tot 100mbit? Nog maar even uitzoeken waar dat aan ligt. Ik dacht dat een Epyc 3101 met 32GiB RAM toch wel voldoende zou moeten zijn. Het routeert intern op snelheden die vele malen hoger liggen dan dat.

Iemand nog ideeën waar dit aan kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2024 09:49 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
BTW, ik heb ook maar wat handleidingen aan de OP toegevoegd om freedom internet in te stellen op pfSense en OPNsense. Tevens een handleiding om IPTV aan de praat te kijgen toegevoegd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 11:08
ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:43:
BTW, ik heb ook maar wat handleidingen aan de OP toegevoegd om freedom internet in te stellen op pfSense en OPNsense. Tevens een handleiding om IPTV aan de praat te kijgen toegevoegd.
Je kan ook refereren naar deze post voor het instellen van het optionele extra /29 IPv4 subnet in OPNsense.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:48:
Goed, het internet is nu aangesloten. Ik heb de handleiding op https://community.cybex.n...with-freedom-internet-wan gevolgd om het aan te sluiten. IPTV doe ik later vandaag wel.

Helaas is mijn snelheid beperkt tot 100mbit? Nog maar even uitzoeken waar dat aan ligt. Ik dacht dat een Epyc 3101 met 32GiB RAM toch wel voldoende zou moeten zijn. Het routeert intern op snelheden die vele malen hoger liggen dan dat.

Iemand nog ideeën waar dit aan kan liggen?
Is het beide kanten op strak 100Mbps begrensd? Dan zou je het in de bekabeling moeten zoeken (UTP kabel met 8 aders, maar slechts 4 zijn er nodig om een 100Mbps verbinding te halen, dus als er een ader fout zit...), of misschien een device tussen die hooguit 100Mbps (fast ethernet) doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Is het beide kanten op strak 100Mbps begrensd? Dan zou je het in de bekabeling moeten zoeken (UTP kabel met 8 aders, maar slechts 4 zijn er nodig om een 100Mbps verbinding te halen, dus als er een ader fout zit...), of misschien een device tussen die hooguit 100Mbps (fast ethernet) doet?
De router heeft 10GbE poorten*. Toen ik de RJ45-stekker vorige week aansloot heb ik een USW Ultra aan het ene eind gehangen en de Ubiquiti UniFi XG 6 POE aan de andere kant. De controller rapporteerde een link van 100mbit. Ik heb daarna aan beide kanten de draadjes nog eens opnieuw gedaan. In de controller werd daarna een link van 1GbE gerapporteerd. Ik ga er vanuit dat als de controller zegt dat de snelheid nu goed is, dit ook echt zo is. De kabel van de meterkast naar mijn router is Cat.6A. Ik heb wel vertrouwen in de integriteit van de kabel.

En de speed test laat ca. 93mbit zien, dus niet strak 100mbit:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1956226/2024-10-07_speedtest_nl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/1956226/2024-10-07_speedtest_ookla.jpg

* specificatie van de router:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock EPYC3101D4I-2T€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech 19" IPC 1U-K-125L€ 0,-€ 0,-
1Beveiliging en antivirusOPNsense€ 0,-€ 0,-
3VentilatorsNoctua NF-A4x20-PWM, 40mm€ 15,79€ 47,37
4Geheugen internKingston 8GB DDR4 2400MHz€ 0,-€ 0,-
1SSD'sIntel Optane M10 32GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 47,37

[ Voor 58% gewijzigd door ocf81 op 07-10-2024 11:55 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 14:27
ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:19:
[...]
En de speed test laat ca. 93mbit zien, dus niet strak 100mbit:
Als je uitgaat van 5,3% overhead voor een TCP pakket met een payload van 1460 bytes dan kom je toch aardig dicht in de buurt:: download: 93,75 * 105,3% = 98,7, upload 94,29 *105,3% = 99,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
latho schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Als je uitgaat van 5,3% overhead voor een TCP pakket met een payload van 1460 bytes dan kom je toch aardig dicht in de buurt:: download: 93,75 * 105,3% = 98,7, upload 94,29 *105,3% = 99,3
En wat wil je daar dan mee zeggen? Dat het toch de kabel is o.i.d.?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 14:27
Ja inderdaad, het Speedtest resultaat heeft dat niet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
latho schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:54:
Ja inderdaad, het Speedtest resultaat heeft dat niet uitgesloten.
De test met de Unifi controller gaf wel aan dat 1GbE gerealiseerd was, nadat ik de draadjes opnieuw had aangesloten. Dus wat zeg je daar dan van?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
93/94Mbps is idd gewoon bijna altijd een 100Mbps verbinding ergens in het lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
ocf81 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

En wat wil je daar dan mee zeggen? Dat het toch de kabel is o.i.d.?
100Mb is je snelheid, maar je hebt altijd wat overhead. Jouw IP adres, het IP adres aan de andere kant, wat bitjes hier en daar voor kwaliteitsparameters. Over jouw aansluiting gaat dus niet alleen jouw data, maar wat extra informatie. Is een pakket "groot" (1500 bytes) dan is die overhead procentueel gering, doe je bijvoorbeeld spraak transporteren wat kleine pakketjes is (60-100 bytes) dan is de overhead qua grootte identiek, maar procentueel dus groter.

Oftewel, met een 100Mb aansluiting haal je ergens rond de 90-95Mb aan snelheid ... Verwacht je meer, dan is het een kwestie van kabels testen ...

[ Voor 4% gewijzigd door Houtenklaas op 07-10-2024 13:01 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 80 Laatste