[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 24 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-11 09:44
@eymey het is toch een vergelijkbare toestand als in Almere met Cambrium (Tweak)?
In Hilversum is nu al T-Mobile te bestellen 1000/1000.

[ Voor 25% gewijzigd door jacques1971 op 30-09-2020 15:34 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:33
jacques1971 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:31:
@eymey het is toch een vergelijkbare toestand als in Almere met Cambrium (Tweak) in Almere?
Dat zou het wel moeten zijn, ja.Overal waar Cambrium eigen apparatuur in de KPNNetwerkNL PoP's heeft (ODF) kan Freedom via dat partnership ook Gigabit aanbieden. Maar dat werd vanaf het begin ook zo vermeld, voor wat betreft dat partnership.

Echter: De volgende zin in het bericht over de samenwerking met T-mobile valt mij op:
T-Mobile is gestart met de aanleg van een glasvezelnetwerk in Den Haag en recentelijk ook in Eindhoven.
Oftewel: Hier worden heel expliciet 2 netwerken genoemd waarvan bekend is dat T-mobile deze helemaal zelf aanlegt (en dus ook als eerste operator zelf van licht gaat voorzien). Verder wordt er in de doorlink op de site van Freedom dus vermeld dat T-mobile van plan is in de toekomst ook andere regio's te gaan ontsluiten.

Dit vind ik een cruciale nuance. Namelijk: ALS het zo zijn dat dit ook meteen gaat gelden voor alle andere plaatsen waar T-mobile nu al 1 Gbit/s kan aanbieden (bv. via ODF bij KPNNetwerkNL), dan had dat niet regio voor regio gehoeven maar had dat nu (januari 2021) al gekund. En dat hadden ze dan ook wel als zodanig kunnen vermelden.

Daarom: Ik vraag niet om nog meer speculatie of aannames en gevolgtrekking vanuit kennis over hoe het met andere partijen (Cambrium) gaat, want daaruit zou ook mijn conclusie zijn dat Freedom straks via T-mobile in alle 1 Gbit gebieden, ook de ODF gebieden, kan leveren.

Maar ik zoek gewoon naar iemand bij Freedom die dit ook daadwerkelijk expliciet zo zegt en dat is nu dus nog niet gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 30-09-2020 15:40 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
*knip*. Wij wel.

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 30-09-2020 17:50 ]

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-10 21:43
Hoe zijn de ervaringen met de nieuwe STB’s? Tv is nog de reden dat ik bij XS4ALL zit (al is de ervaring ook wat minder geworden bij KPN sinds de laatste update, maar het werkt wel stabiel).
Wat ik her en der gelezen heb gaan opnames en terugkijken nog niet helemaal soepel en zijn ze soms niet compleet. Mijn interpretatie: verkeerde start en stoptijden, dat los je niet op met een STB...

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 16:41

Thasaidon

If nothing goes right, go left

RenePetty schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:17:
Weet iemand hoe je de magic remote control van LG werkend krijgt op de Amino Aria 710. Alvast bedankt voor het meedenken.
Misschien helpt dit forum topic je.

LG Magic Remote en Amino set-top box

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
viper schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:12:
Hoe zijn de ervaringen met de nieuwe STB’s? Tv is nog de reden dat ik bij XS4ALL zit (al is de ervaring ook wat minder geworden bij KPN sinds de laatste update, maar het werkt wel stabiel).
Wat ik her en der gelezen heb gaan opnames en terugkijken nog niet helemaal soepel en zijn ze soms niet compleet. Mijn interpretatie: verkeerde start en stoptijden, dat los je niet op met een STB...
Ja ik ben ook wel benieuwd naar filmpjes van de menu's en het zappen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

.oisyn schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:54:
Ik blijf het zuur vinden dat het dus wel mogelijk was om over meerdere STB's te beschikken als je dat bij de intake had opgegeven, maar niet om het achteraf na te bestellen (zelfs niet met terugwerkende kracht).
Als Beta-128 klant had ik nog geen mogelijkheid tot TV.
Helaas val ik ook tot de dag van vandaag buiten de boot. Zelfde voor telefoon.
Maar een aantal vervangers aanwezig: NLZiet op AndroidTV (en nog wat andere apps daarop) en Budgetphone.

Ik neem echter aan de de "roadmap" voor automatiseren van de Orderstraat lang is:
  • Nieuwe providers (T-Mobile) + Migratie van KPN naar T-Mobile vanaf 1-1-2021. En dat moet dan wel werken.
  • Stabiliteit en verbetering Orderstraat, want men wil zsm de 20000 klanten halen
  • TV/Telefoon achteraf toevoegen/verwijderen/wijzigen
  • Verhuizingen
  • Datacenter Rackspace bestellen
  • Geld terug betalen Founding Members
  • Upgrade/downgrade KPN verbindingen
Het zou ze trouwens wel sieren, als ze volgende maand ene beetje perspectief bieden op die roadmap.
Wanneer komt er ongeveer wat.

Men heeft ook maar 12 man hands-on personeel of zo. Dus dan moet je keuzes maken.
Vandaar ook "community driven TV-ontvangen vervangen" :)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

localhost schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:58:
[...]

Als Beta-128 klant had ik nog geen mogelijkheid tot TV.
Helaas val ik ook tot de dag van vandaag buiten de boot. Zelfde voor telefoon.
Oh wow, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Wel een beetje omgekeerde wereld, de mensen die zich vroeg beschikbaar stelden en de sprong in het diepe waagden, vaak deels uit solidariteit, trekken aan het kortste eind. Ik snap dat ze dingen eerst willen stroomlijnen voor het grote publiek, maar ik vind het knap waardeloos dat juist voor die belangrijke eerste kleine groep klanten niet een stukje maatwerk mogelijk is.

Wat betreft de roadmap voor dit specifieke item, mij is verteld dat ze er mee bezig waren en dat er met man en macht aan wordt gewerkt om het mogelijk te maken, maar een tijdsindicatie konden ze niet geven.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 30-09-2020 22:32 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• theroy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-10 10:43
Zaterdag 1Gb/s internet only besteld als "normale" klant en gisteren al online! Dat is toch wel een compliment waard!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 14:46
Ook maar eens gaat voorbereidingen treffen (xs4all emails omzetten). Oud Demon klant, heb al eigen modem en met een jaar vooruit betalen is het verschil prettig klein.
Alleen, omzetten tijdens een periode waar ik en m'n vriendin heel de dag thuiswerken 8)

• Sarum4n
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
@Eindhovenfinest, Ik ben afgelopen maandag omgezet, en het overnemen van mijn VDSL2 vanaf XS4all door Freedom verliep vlekkeloos. Sterker nog, downstream is 0,6 megabit meer! Uit mijn steekproef (van n=1) blijkt dus dat administratieve overname van een bestaande lijn dus geen risico oplevert... 8-)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11 08:16
Mensen,

Toch maar eens praten over een nieuw netwerk. Op dit moment heb ik Ziggo, met de modem in bridge functie naar een Ubiquiti USG.
In het netwerk 3 AP's, VLAN's en alle switches zijn ook van Ubiquiti. On top een Cloud Key, dus ik ben Unifi-f#cked ;P

Huidig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prk4A_jhrQlNMjyOgu3HRLK86-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSN6ZiQroosxv0nZQ2iDMLPE.png?f=fotoalbum_large

Gister met Freedom aan de lijn gehangen, en de Fritz!Box 7590 ondersteund geen bridging. Die staat ondertussen mooi te wezen, maar ik vraag mij wel af hoe ik de zaak aan ga sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AFC7yK3d-AC6UjXWw4FWKc_ZrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfSbO8kmGhB2XGVEbClRQmsq.png?f=fotoalbum_large

Ik wil eigenlijk de VLAN's wel houden. Ik kan zo de zonnepanelen en Vera Edge in hun eigen hok schoppen. Wel zo netjes. Ook wil ik de IPv4 en IPv6 kunnen gebruiken. Behalve het ethische stukje, vind ik het ook wel fijn om dual-stacked te wezen >:)

Wie heeft er voorstellen? Ik neig er nu naar om te kijken of de USG in routing-mode kan werken, en daarmee firewalling af te dwingen op de FB, en op de USG. Ik weet niet hoe de USG de IPv6 subnetten gaat verdelen.

Of is het beste alternatief om te kijken naar een ADSL-modem die ik in bridge-status kan zetten naar de USG, maar hoe zit het dan met de TV-Ontvanger?

Wie heeft goede tips?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er is altijd wel een weg ;)

Zelf gebruik ik geen Fritzbox maar een Zyxel als modem. Er zijn ook andere alternatieve apparaten die alleen als dsl modem met bridge werken. Zoals: Vigor 130 en vast nog wel meer.
In jouw situatie waarbij je zelf al WAP hebt etc is dat iets om te overwegen. Je kan dan ook 2,- besparen bij Freedom doordat je de Fritzbox niet af hoeft te nemen. Aan de andere kant wel een eenmalige uitgave voor een modem als hiervoor gelinkt.

Wil je de Fritzbox gebruiken dan zijn er vast mogelijkheden. Zelf heb ik geen ervaring hiermee.
Ik lees wel eens over:
- gebruik maken van DMZ. Waardoor je al het verkeer doorzet naar het achterliggende apparaat.
- PPPoE Passthrough. Waarbij het achterliggende apparaat (jouw USG) de PPPoE verbinding op laat zetten. Feitelijk loopt het internet dan via de USG direct naar Freedom, door de PPPoE tunnel van de USG via de Fritzbox>DSLcentrale>Freedom.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en kan uitzoeken of dit in jouw situatie kan werken. Wellicht heeft iemand anders hier een soortgelijke oplossing met de Fritzbox.

Verder staat op de website van Freedom https://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingenhttps://freedom.nl/helpdesk/internet/algemene-instellingen voor het gebruik van een eigen modem. Voor de televisie is IGMP wel belangrijk, dat zorgt ervoor dat wisselen van kanalen en bufferen goed gaat. Ondersteund Unifi apparatuur dat? (zelf heb ik nog geen TV via Freedom. Bovenstaande baseer ik dan ook op mijn kennis van IPTV bij de vorige DSL provider)

[ Voor 20% gewijzigd door purge op 01-10-2020 18:16 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik kan niet spreken over ADSL daar ik glas heb, maar toen ik mijn Ubiquity ER-4 net had en ik nog aan het wachten was op mijn SFP module, gebruikte ik de FritzBox 5490 die ik van xs4all in bruikleen had als veredelde mediaconverter. Die had ik dus ook in PPPoE passthrough geconfigureerd, zodat ik mijn ER-4 alvast helemaal kon inrichten als standaard router. Op die manier kon ik ook gewoon IPv6 prefixes toekennen aan verschillende LANs.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11 08:16
Leesvoer! Thanks :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 12:31
Ik ook aan het kijken voor een nieuwe provider. Maar wat mij opvalt is het slechte tv aanbod.
Maar een aantal zenders zijn op te nemen of terug te kijken. Of ik moet de zenderlijst verkeerd lezen.
Zelfs t-mobile heeft dat niet meer.
https://m7cdn.io/canaldig.../zenderlijst-hd-1juni.pdf

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-10 14:47
debom schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:49:
Ik ook aan het kijken voor een nieuwe provider. Maar wat mij opvalt is het slechte tv aanbod.
Maar een aantal zenders zijn op te nemen of terug te kijken. Of ik moet de zenderlijst verkeerd lezen.
Zelfs t-mobile heeft dat niet meer.
https://m7cdn.io/canaldig.../zenderlijst-hd-1juni.pdf
Mee eens, tv begint een beetje uit de gratie te raken ;-)
Heb wel net gisteren m'n nieuwe vervangende tv-kastjes van Freedom binnen gekregen.
Zien leuk uit, gebruiken ook wat minder, ben benieuwd naar de interface en snelheid, maar pas vanaf 6 oktober te gebruiken..even geduld dus ;-)
Overigens kun je tegenwoordig op veel andere manieren ook tv kijken, NLZIET is aardig, nette interface en werkt vlot. Zouden wel wat meer zenders bij kunnen en voor het geld per maand ook dat je wat meer zonder reclame kunt terugkijken.
Overigens is de App van Canal Digitaal ook best goed, goede interface en reageert snel.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-11 12:31
Nlziet zijn alleen de nederlandse zenders. Ik zoek eerder dan een aanbieder die bijvoorbeeld de basis set heeft (incl bbc e.d.) en een goede app voor apple tv of ps. Die je kunt afnemen zonder dat je er een internet abo bij moet afsluiten.
Ziggo heeft ziggo GO, maar voor tv moet je een internet abo hebben. En zo gaat het bij alle providers.

• eymey
debom schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:24:
Nlziet zijn alleen de nederlandse zenders. Ik zoek eerder dan een aanbieder die bijvoorbeeld de basis set heeft (incl bbc e.d.) en een goede app voor apple tv of ps. Die je kunt afnemen zonder dat je er een internet abo bij moet afsluiten.
Ziggo heeft ziggo GO, maar voor tv moet je een internet abo hebben. En zo gaat het bij alle providers.
Een paar jaar geleden bood Youfone ook een "TV Only" pakket aan, dat je dus kon bestellen ongeacht bij welke provider je zat. Ik heb dat een tijd gehad. Destijds was de tv-box wel ontzettend crap (jammer, want de beeldkwaliteit was netals bij NLZiet bovengemiddeld voor een Over The Top dienst ).

Tegenwoordig is hun tv-ontvanger een AndroidTV-box die naast geintegreerde 'live TV" en andere interactieve diensten van Youfone verder helemaal open staat om er ook andere AndroidTV apps op te gebruiken.

Maar ik zie dat je dat nu alleen nog maar kan bestellen in combinatie met internet bij hen.

Dan blijft alleen Canal Digitaal over. Daar kan je ook direct een abonnement bij nemen, dus buiten Freedom om. Heb je wel alleen de app voor de diverse platformen, met niet echt geweldige beeldkwaliteit.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

debom schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:24:
Ziggo heeft ziggo GO, maar voor tv moet je een internet abo hebben.
Dat hoeft niet, hoor. Het zit een beetje verstopt, maar: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv. Of icm een mediabox: https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start/

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 02-10-2020 11:22 ]

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-11 19:22
.oisyn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Dat hoeft niet, hoor. Het zit een beetje verstopt, maar: https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv. Of icm een mediabox: https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start/
Alleen even oppassen als je gebruik maakt van ZiggoGo op een AndroidTV box: dit werkt alleen als je op een Ziggo netwerk zit. Dus niet de mobiele Android versie, maar de AndroidTV variant! Dat gaat dus ook niet werken met Freedom Internet.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

voorstad schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Alleen even oppassen als je gebruik maakt van ZiggoGo op een AndroidTV box: dit werkt alleen als je op een Ziggo netwerk zit. Dus niet de mobiele Android versie, maar de AndroidTV variant! Dat gaat dus ook niet werken met Freedom Internet.
Werkt hier wel met een vpn verbinding naar een Ziggo netwerk, ja, omslachtig, maar het kan dus wel.

GerkeP

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GerkeP schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Werkt hier wel met een vpn verbinding naar een Ziggo netwerk, ja, omslachtig, maar het kan dus wel.
Tja, als je een VPN naar een Ziggo netwerk kan regelen, dan mag je vast ook wel de login voor de Ziggo Go app ;)

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-11 11:51
volgens mij gaan we wederom, erg off topic
maak allemaal je eigen afweging wat je van TV / glasvezelnetwerken e.d verwacht en post dan hier alleen de zaken die over freedom gaan , blijft het wel zo clean inhoudelijk.

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-11 19:22
jgelauff schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:47:
volgens mij gaan we wederom, erg off topic
maak allemaal je eigen afweging wat je van TV / glasvezelnetwerken e.d verwacht en post dan hier alleen de zaken die over freedom gaan , blijft het wel zo clean inhoudelijk.
De afweging wel/geen tv via Freedom/CD en wat dan alternatieven indien internet-only bij Freedom en TV op een dandere manier, lijkt me redelijk on topic... CD heeft vooralsnog toch wel wat nadelen (geen Discovery Network bijvoorbeeld).

• jgelauff
dit topic gaat over ervaringen en discussie over freedom. Als je het aanbod van TV niets voor jou vind moet je het niet afnemen en niet een tv aanbieders vergelijk opstarten in dit topic maar daar wellicht een eigen topic over opstarten. Je kan gewoon op freedom.nl het aanbod bekijken en dat aanbod is dus een feit; iedere keer hier melden dat er iets niet bij zit wat voor jou interessant is in m.i ogen dus erg off topic.

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 17:36
Voor de mensen die met Freedom support hebben gemaild: Hoe lang duurde het voordat jullie een antwoord ontvingen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• jgelauff
timmie1 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:31:
Voor de mensen die met Freedom support hebben gemaild: Hoe lang duurde het voordat jullie een antwoord ontvingen?
ik had binnen 2 uur een reactie

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-11 17:36
jgelauff schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

ik had binnen 2 uur een reactie
Dat is snel! Ik heb woensdagmiddag verstuurd en tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen.
Wel een autoreply met ticketnummer.

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 02-10-2020 15:56 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het heeft bij mij ook wel eens langer geduurd. Donderdag iets gestuurd, zaterdagavond een reactie, daar zondag op gereageerd, toen donderdag weer een reactie.

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Ik kreeg ook binnen enkele dagen een goede reaktie op een vraag over de nieuwe tv ontvanger. Vind ik toch best snel voor een nieuwe provider die zo ontzettend veel in de planning hebben staan.
Werd later zelfs gebeld dat ze nieuwe tv ontvangers gaan leveren en nog een weekje geduld moest hebben tot de volgende nieuwsbrief.
Was echt enorm verrast dat ze dat persoonlijk nabelden.
Nieuwe kastje in inmiddels binnen, nu wachten op de 6de.

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 22:47
Ik moet zeggen dat ik de gedachte van Freedom ook wel erg begin te waarderen, heb zelf nooit XS4ALL gehad , wel KPN.
Moet zeggen dat KPN bij mij stabieler was dan mijn ervaringen nu met Ziggo.
Glas hebben we hier niet en gaan we denk ik ook niet krijgen.

Freedom levert bij mij 100/10 via het KPN netwerk (KPN zelf kan het dubbele), die 100/10 moet het op zich wel kunnen doen denk ik zo, wel jammer dat ze niet dezelfde snelheid als KPN kunnen/mogen aanbieden.

Zijn er al wat gebruikerservaringen van Freedom met KPN dsl netwerken? Ik zie ze wel regelmatig van glasvezel namelijk.

Voor mij is een stabiel en betrouwbaar netwerk belangrijk. Ik wil gewoon weer mijn TP link Deco's achter het modem hangen en verder niet al te veel te hoeven aanpassen :)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-11 06:54
TR1969 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:56:
Ik moet zeggen dat ik de gedachte van Freedom ook wel erg begin te waarderen, heb zelf nooit XS4ALL gehad , wel KPN.
Moet zeggen dat KPN bij mij stabieler was dan mijn ervaringen nu met Ziggo.
Glas hebben we hier niet en gaan we denk ik ook niet krijgen.

Freedom levert bij mij 100/10 via het KPN netwerk (KPN zelf kan het dubbele), die 100/10 moet het op zich wel kunnen doen denk ik zo, wel jammer dat ze niet dezelfde snelheid als KPN kunnen/mogen aanbieden.

Zijn er al wat gebruikerservaringen van Freedom met KPN dsl netwerken? Ik zie ze wel regelmatig van glasvezel namelijk.

Voor mij is een stabiel en betrouwbaar netwerk belangrijk. Ik wil gewoon weer mijn TP link Deco's achter het modem hangen en verder niet al te veel te hoeven aanpassen :)
Als KPN het dubbele kan aanbieden, doen ze dat dan via pairbonding? Want dat kan bij Freedom ook voor 10 euro per maand extra.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Sarum4n
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Mijn verbinding was XS4all ADSL, en dat is dus feitelijk KPN DSL. Protocol VDSL2, snelheid 111/33Mbit bij een afstand tot het wijk-kastje van 130meter (meetgegevens uit de Fritz!box 7590). Kwaliteit van de internetverbinding na 5 dagen van vrijheid: 100% stabiel, net als toen het nog XS4all/KPN was.

Gebruiksgemak aan de "binnenkant", op je eigen netwerk, hangt af van wat je wilt & verwacht. De Fritz!box heeft veel mogelijkheden om je eigen netwerk te faciliteren: simpele firewall, NAT, DNS, DHCP, wifi mesh...

Hoe dat bevalt kan ik eigenlijk niet zeggen, ik heb een andere setup: de Fritz!box kopt alle verkeer van buiten door naar mijn Linux server (server als "exposed host"), dus het Fritz!box netwerk 192.168.178/24 is eigenlijk een DMZ met daarin alleen de TV-ontvanger van Freedom/CanalDigital (en effectief het DECT-deel van de Fritz!box). Op mijn netwerk achter mijn Linux server (firewall, router) regel ik dus alles zelf; DHCP, DNS met blacklisting, eigen wifi points...

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02

Hier ook probleemloos. Een week voor de overstap ontving ik de 7590 en die heb ik direct in de plaats gehangen van de 7583 van XS4all. Backup van de 7583 op de 7590 gezet en alles werkte als voorheen, 100% stabiel.

In de nacht dat ik overging van xs4all naar Freedom ontving ik een mailtje dat de verbinding overgezet was. Ik had op dat moment nog steeds verbinding via xs4all. In de 7590 toen provider gewijzigd in Freedom en binnen 1 minuut en zonder herstart was ik weer online, in mijn geval met bijna de dubbele snelheid van xs4all. Dit werd bij xs4all gedetecteerd want korte tijd later kreeg in per mail de bevestiging dat de verbinding met xs4all beëindigd was.

Al met al een zeldzaam soepele overgang.

Beetje vervelend voor xs4all was wel dat 2 weken voor de overgang de 7583 de geest gaf. Heb toen nog binnen 24u een nieuwe gehad van xs4all.

[ Voor 12% gewijzigd door guido66 op 03-10-2020 13:19 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• TR1969
Barre73 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Als KPN het dubbele kan aanbieden, doen ze dat dan via pairbonding? Want dat kan bij Freedom ook voor 10 euro per maand extra.
Ik kan die keuze helaas niet ingeven tijdens het bestellen.
Of het zou moeten zijn dat het een optie is die je achteraf nog kunt activeren.

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:14
Je kan momenteel alleen pairbonding via freedom krijgen als je dit al via de huidige provider hebt.

• PrinsPace
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-08 13:17
TR1969 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Ik kan die keuze helaas niet ingeven tijdens het bestellen.
Of het zou moeten zijn dat het een optie is die je achteraf nog kunt activeren.
Op dit moment niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat deze migratie in de toekomst wel mogelijk wordt. Anderzijds rekent KPN hier een hoog tarief voor, omdat dit een handmatige proces is. Dus ik zou even goed je opties bekijken. Pairbonding is wel echt een toevoeging, zeker ook voor je uploadsnelheid. Een optie kan zijn om nog een jaartje XS4ALL of KPN te doen eerst, zodat je pairbonding wordt ingericht. Vervolgens na een jaartje overstappen naar Freedom. Het is een vervelende omweg, maar misschien de moeite waard.

• Mumsel
  • Laatst online: 06-11 11:13
Bij KPN zijn ook maandabonnementen mogelijk. Maandje KPN en dan overstappen.

• Barre73
RollieBollie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:18:
Je kan momenteel alleen pairbonding via freedom krijgen als je dit al via de huidige provider hebt.
Ja en nee. Zoals ik het begreep moet op je adres pairbonding mogelijk zijn. Inlassen tweede aderpaar doet Freedom niet. Als de FPI checker aangeeft dat het kan, dan zou je het moeten kunnen krijgen. Als dat niet via het standaard bestelproces zichtbaar is, dan zou ik er een mailtje aan wijden. Als je er die 10 euro voor over hebt natuurlijk..

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-10 09:21
fourstack is niet altijd even accuraat, er zijn veel gevallen waarbij het systeem scheef informatie verschaft. wat op de website staat is in principe leidend, de kosten voor het inlassen van een 2e aderpaar lopen op tot meer dan 600 euro ex. btw en de kosten zijn dan voor de klant vandaar dat het niet geboden wordt voor lijnen die nog niet bonded zijn... maar inderdaad.. een mailtje kan wonderen doen op vrijdagmiddag ;-)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Misschien is het ook mogelijk om een tweede aderpaar goedkoop aan te laten sluiten door een tweede DSL verbinding aan te vragen?

Ik heb toen ik hier 9 jaar geleden kwam wonen de ISRA van KPN uit de muur getrokken en onder de vloer doorgelast naar de Meterkast (zat in de woonkamer) als 4 aderige kabel.

Ik ben toen begonnen met een ADSL verbinding, later is hier een tweede VDSL verbinding bijgekomen zodat er getest kon worden met VDSL (Vectoring) uiteindelijk is de ADSL verbinding opgezegd en ben ik verder gegaan met alleen de VDSL vectoring verbinding. Sinds het begin dit jaar is er ook weer een VDSL (SuperVectoring) verbinding voor nieuwe testen aangevraagd en uiteindelijke is deze verbinding overgezet naar een Freedom lijn toen de testen klaar waren. De Freedom lijn hangt aan een Vigor 165 en zet VLAN6 door naar een router welke PPPOE doet.

Ik heb dus twee werkende DSL verbindingen en 2 werkende ader paren. (+Ziggo als alternatief OSPF path)

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 04-10-2020 01:48 ]

• zes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-06-2023

zes

Zes gaat over van XS4ALL naar Freedom per 1-12-2020. De eerste ervaringen met de helpdesk zijn zeer bemoedigend. Ik had wat vragen vanwege de bijzondere indeling van ons appartement, en ik kreeg vlot en helder de antwoorden binnen. Dat geeft de burger moed.

Viking

• xebeche4you
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De creditfactuur voor de geldteruggave voor Founding Members die Freedom Internet gebruiken komt net in mijn postvakje binnen. Als beta-tester van de 128 groep was ik er vroeg bij en dat betaald zich nu mooi uit. Dus duimen ophoog voor Freedom :)

• Sakura_nl
Kreeg hem ook net binnen. Echt goed dat ze dat al zo snel voor elkaar kunnen krijgen.

• zordaz
  • Laatst online: 06-11 09:17
timmie1 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:31:
Ik heb verschillende keren contact gehad, per e-mail en telefonisch. Per e-mail duurde het soms 2 - 3 dagen, soms enkele uren. Het ging niet om urgente zaken, dus wat mij betreft prima. Ook omdat het antwoord doorgaans meteen volledig was (waar kom je dat nog tegen!). Telefonisch stond ik niet lang in de wacht en werd ik heel netjes geholpen, met kennis van zaken.

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:30
xebeche4you schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:53:
De creditfactuur voor de geldteruggave voor Founding Members die Freedom Internet gebruiken komt net in mijn postvakje binnen. Als beta-tester van de 128 groep was ik er vroeg bij en dat betaald zich nu mooi uit. Dus duimen ophoog voor Freedom :)
Hier ook.

Was 1 dag voor de 128-groep applicatie lid geworden. Wel domein geclaimed.

Nu €21,92 terug gekregen, aldus de factuur.

Netjes. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBmmUHqgoyv2HPRX6_wQ718rJ8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmr3sbamIc1Tllca1wn2so1H.jpg?f=fotoalbum_large

Valt mij wel op, de kosten ervan gaan terug naar de rekening waarmee je de maand/jaar kosten betaald.

Heb heel jaar vooruit betaald met ING, aangezien bunq niet ging met automatische incasso (toen, in de 128 groep).

Heb met iDeal toen de fouding member fee wel betaald met die bunq rekening. Viel mij dus op. :)

[ Voor 42% gewijzigd door slijkie op 05-10-2020 23:02 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

slijkie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:55:
[...]

Hier ook.

Was 1 dag voor de 128-groep applicatie lid geworden. Wel domein geclaimed.

Nu €21,92 terug gekregen, aldus de factuur.

Netjes. :)
Dat volg ik niet. Dan moet je toch veel meer terugkrijgen? Je betaalt 50 euro per jaar om founding member te zijn, en je krijgt naar rato terug. Hoe lang zat er tussen je lidmaatschap en de oplevering van je internetverbinding? Een maand oid? Dan zou je toch iets van 11/12e van €50 ≈ €45 terug moeten krijgen?

.edit: oh wacht je zegt dat je toen lid werd, je zei niet dat je ook daadwerkelijk in de 128-groep zat :)

Hoe dan ook, ik mis wel een beetje de berekening op de factuur.

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 05-10-2020 23:16 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Heeft iemand de nieuwe STB al aangesloten? Ik krijg momenteel een scherm met een bericht dat de smartcard er waarschijnlijk niet goed in zit en of je 'm er wat beter in zou kunnen duwen. Nou zou het morgen pas moeten werken, maar vooral opvallend is dat er helemaal geen losse smartcard in zit :P

• slijkie
.oisyn schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:15:
[...]

Dat volg ik niet. Dan moet je toch veel meer terugkrijgen? Je betaalt 50 euro per jaar om founding member te zijn, en je krijgt naar rato terug. Hoe lang zat er tussen je lidmaatschap en de oplevering van je internetverbinding? Een maand oid? Dan zou je toch iets van 11/12e van €50 ≈ €45 terug moeten krijgen?

.edit: oh wacht je zegt dat je toen lid werd, je zei niet dat je ook daadwerkelijk in de 128-groep zat :)

Hoe dan ook, ik mis wel een beetje de berekening op de factuur.
1 dag voor de ‘aanmelding’ lid, daarna 2-3 weken inderdaad actief. Dacht ook wel ‘iets’ meer eigenlijk. Maargoed, maakt mij niet zoveel uit. Is mij niet de moeite om te gaan bellen en vragen. Dat ik al wat terug krijg is al een bonus (in mijn ogen dan). :P

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier gisteren ook een credit factuur waarbij ik een leuk bedrag terug krijg.
De berekening lijkt mij niet heel ingewikkeld. In mijn geval kwam ik op dit bedrag door de 50,- te delen door 365 dagen in een jaar. En dan vermenigvuldigen met het aantal dagen wat tegoed is.
Members only: berekening
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Moet je serieus heel veel keer naar rechts drukken om meer informatie over het huidige programma te krijgen?

Het gehaper in Begin Gemist is helaas ook niet verholpen :/

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 06-10-2020 08:50 ]

• eymey
.oisyn schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:41:
Moet je serieus heel veel keer naar rechts drukken om meer informatie over het huidige programma te krijgen?

Het gehaper in Begin Gemist is helaas ook niet verholpen :/
Klinkt als exact hetzelfde Canal Digitaal als wat ik via Tweak een tijdje heb afgenomen.

Mijn allergrootste ergernis aan CD (zowel op de STB die je via een ISP krijgt als de AndroidTV app) is de ontzettende spam die je krijgt met kijksuggesties, met name in de infobalk na het openen van een live TV zender. Met als klap op de vuurpijl dat die spam hoofdfunctionaliteit van de balk wegdrukt (zowel Begin Gemist als zenderinfo kost meerdere klikken naar rechts).

En gehaper met Begin Gemist speelde ook al toen ik eind 2018 - begin 2019 een ti jdje CD heb geprobeerd. Heb destijds nog Wireshark gegevens gedeeld met netwerktechnici bij Tweak. De haperingen treden steeds op doordat er iets in de TTL van de streampakketjes wijzigt (of iets in die trant, precieze details zijn alweer uit m'n hoofd ge-swapped).

Precies deze 2 dingen hebben me weer heel snel weg gejaagd bij Canal Digitaal. Ik snap wel de keuze van Freedom voor Canal Digitaal als TV-platform want heel veel andere keus is er niet. Maar vanuit de filosofie van Freedom vind ik het een heel ongelukkige keuze, zowel qua kwaliteit als het opdringen van nutteloze zooi aan consumenten.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ik vraag mij vooral af of er een alternatief is. Welke tv aanbieder gaat toestaan dat je dit aanbied op alle verbindingen. KPN gaat het bijvoorbeeld echt niet toe staan dat mensen via e-fiber glas tv kijken via hun interactieve tv.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• jgelauff
Als je guide en dan ok drukt ben je direct bij de meer info op de nieuwe ontvanger. Snel van zender wisselen via OK en dan pijltje omhoog en dan omlaag. Het is allemaal net hoe je het gebruikt. Ook beeld kwaliteit is bv op de BBC zenders bij mij beter dan bij kpn dus hier voorlopig tevreden na overstap.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zappen is ook trager met de nieuwe STB.

Wat ons ook opvalt is dat TV Gemist met zeer grote regelmaat te laat inschakelt (je mist dus de eerste paar minuten ofzo).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wut? Als ik het volume aanpas op net5, dan gebeurt er niets. Doe ik dat bij comedy central, werkt het prima 8)7

• YWatchman
https://community.freedom.nl/c/Amino/67 is misschien handig ;-)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het kwam omdat ie op Dolby stond.

Wat een rotsite is dat trouwens, de backknop doet niets

• YWatchman
.oisyn schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:36:
Het kwam omdat ie op Dolby stond.

Wat een rotsite is dat trouwens, de backknop doet niets
Slecht gebouwde PWA, ben ook niet zo fan van Discourse...

• Joep Lunaar
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Joep Lunaar

onafhankelijk

DiedX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:39:
...
Gister met Freedom aan de lijn gehangen, en de Fritz!Box 7590 ondersteund geen bridging. Die staat ondertussen mooi te wezen, maar ik vraag mij wel af hoe ik de zaak aan ga sluiten.
...
Ik wil eigenlijk de VLAN's wel houden. Ik kan zo de zonnepanelen en Vera Edge in hun eigen hok schoppen. Wel zo netjes. Ook wil ik de IPv4 en IPv6 kunnen gebruiken. Behalve het ethische stukje, vind ik het ook wel fijn om dual-stacked te wezen >:)

Wie heeft er voorstellen? Ik neig er nu naar om te kijken of de USG in routing-mode kan werken, en daarmee firewalling af te dwingen op de FB, en op de USG. Ik weet niet hoe de USG de IPv6 subnetten gaat verdelen.

Of is het beste alternatief om te kijken naar een ADSL-modem die ik in bridge-status kan zetten naar de USG, maar hoe zit het dan met de TV-Ontvanger?

Wie heeft goede tips?
Bestel een NTU (op marktplaats kosten die een tientje, of een Genexis GMC-TK01-P2110-EU-1 die op de FTU TK-01 geschoven kan worden) en sluit de USG op de NTU aan. De Fritzbox kan je als extra access point, VoIP ATA en DECT basisstation inzetten.

Joep Lunaar

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Kan ik het zappen en de zenderlijst ook limiteren tot favorieten, en eventueel herordenen zoals met de oude STB? Het enige nut van favorieten die ik tot noch toe heb gezien is in de guide. Waarbij je eerst helemaal naar Npo1 moet scrollen om überhaupt in het menu bovenin te komen :Z

• Barre73
Joep Lunaar schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:34:
[...]

Bestel een NTU (op marktplaats kosten die een tientje, of een Genexis GMC-TK01-P2110-EU-1 die op de FTU TK-01 geschoven kan worden) en sluit de USG op de NTU aan. De Fritzbox kan je als extra access point, VoIP ATA en DECT basisstation inzetten.
De vraag was vrij duidelijk voor een DSL aansluiting, niet voor glas...

• eymey
Zojuist de stap gezet om mij ook aan te melden voor een internetverbinding via Freedom! En wel via het Gigabit "Coanet" van Cambrium (Tweak).

Wel een fors stukje duurder, mede ook omdat ik nu bewust voor maandbetaling heb gekozen en ik bij Tweak nog op 365 euro per jaar zat.

Maar het goede verhaal van Freedom, de goede ervaringen hier, de native dual stack IPv6 en andere voordelen hebben me toch overgehaald.

Ben wel heel benieuwd naar de afhandeling hiervan. Het zou al 21 oktober in moeten gaan, terwijl dat binnen een maand opzegtermijn van Tweak valt, terwijl wel de verbinding over genomen moet worden.

Ik zal het wel zien :)

• Sakura_nl
.oisyn schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:06:
Kan ik het zappen en de zenderlijst ook limiteren tot favorieten, en eventueel herordenen zoals met de oude STB? Het enige nut van favorieten die ik tot noch toe heb gezien is in de guide. Waarbij je eerst helemaal naar Npo1 moet scrollen om überhaupt in het menu bovenin te komen :Z
Wordt aan gewerkt, er loopt een topic in de freedom community hier over (net als over andere problemen en wensen).

[ Voor 4% gewijzigd door Sakura_nl op 07-10-2020 21:18 ]

• zordaz
Sakura_nl schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:17:
[...]

Wordt aan gewerkt, er loopt een topic in de freedom community hier over (net als over andere problemen en wensen).
Wat bedoel je precies met de 'freedom community'? Het zegt mij vooralsnog niets, maar klinkt interessant om te volgen cq. aan bij te dragen.

• YWatchman
zordaz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Wat bedoel je precies met de 'freedom community'? Het zegt mij vooralsnog niets, maar klinkt interessant om te volgen cq. aan bij te dragen.
De community server op https://community.freedom.nl zijn, bijdragen is voor nu founding member-only

• zordaz
YWatchman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

De community server op https://community.freedom.nl zijn, bijdragen is voor nu founding member-only
Dank. Ik ben founding member en heb inmiddels ook internet via Freedom, dus ga er eens een kijkje nemen. Wist niet dat het bestond, blijkbaar heb ik communicatie daarover gemist.

[ Voor 5% gewijzigd door zordaz op 08-10-2020 09:27 ]

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:39
Het wordt op dit moment alleen voor de nieuwe interactieve TV ontvanger gebruikt.

• TR1969
Wat is ongeveer de levertijd van Freedom?
De website is nier niet erg duidelijk over.

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 19:52

BushWhacker

developer

GerkeP schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Hoe heb je die ingeregeld?
Ik het een Edgerouter (XS4ALL) met een ipsec VPN naar een andere Edgerouter (Ziggo) zit.
Ik heb geknutseld met nat etc, maar nog geen resultaat.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

• zordaz
jorikc schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:41:
Het wordt op dit moment alleen voor de nieuwe interactieve TV ontvanger gebruikt.
Dat zag ik inderdaad, is dat bewust? Aangezien ik al jaren geen old-skool TV-abo's meer heb, heb ik dat bij mijn overgang naar Freedom ook niet genomen. Dus als het op de community alleen daarover mag gaan is het verder niet interessant voor mij.

• zordaz
TR1969 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:43:
Wat is ongeveer de levertijd van Freedom?
De website is nier niet erg duidelijk over.
Bij mij was het twee weken, gerekend vanaf aanvraag rond 20/9 (toen was het nog alleen voor founding members), geen idee hoe representatief dat is nu iedereen kan bestellen. Je moet sowieso even kijken naar de opzegtermijn van je huidige contract om eventuele onnodige dubbele kosten te voorkomen.

Ik hoop in ieder geval dat Freedom veel bestellingen heeft gekregen sindsdien!

[ Voor 13% gewijzigd door zordaz op 08-10-2020 12:08 ]

• Sakura_nl
zordaz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Dat zag ik inderdaad, is dat bewust? Aangezien ik al jaren geen old-skool TV-abo's meer heb, heb ik dat bij mijn overgang naar Freedom ook niet genomen. Dus als het op de community alleen daarover mag gaan is het verder niet interessant voor mij.
Dat is inderdaad bewust, in verband met de omruil aktie van de MZ102 ontvanger voor de Amino Aria 710.

In een later stadium zal er vast wel meer onderwerpen bij gaan komen. Community lijkt aardig aktief te zijn.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YWatchman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Hoe dan? Ik kon niet inloggen met mijn freedom emailadres en kon bij registreren volgens mij elk gewenst emailadres gebruiken.

• GerkeP
  • Laatst online: 20:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

BushWhacker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Hoe heb je die ingeregeld?
Ik het een Edgerouter (XS4ALL) met een ipsec VPN naar een andere Edgerouter (Ziggo) zit.
Ik heb geknutseld met nat etc, maar nog geen resultaat.
Synology naar Synology l2tp/ipsec.
Die zijn al jaren elkaars backup. Alle verkeer door de tunnel heen.
Met split tunneling gaat het niet goed

GerkeP

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-11 15:54
.oisyn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

Hoe dan? Ik kon niet inloggen met mijn freedom emailadres en kon bij registreren volgens mij elk gewenst emailadres gebruiken.
Je kan alleen registreren met een @freedom.nl adres ;)

• Gensnet7
  • Laatst online: 02-05-2021
Crossposten is niet gewenst, graag hier verder: smtp.freedom.nl gebruiken voor niet-freedom e-mails.

[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 12-10-2020 08:40 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb sinds gisteren geen tv meer. Anderen daar ook last van?

• YWatchman
.oisyn schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 02:08:
Ik heb sinds gisteren geen tv meer. Anderen daar ook last van?
doet t hier regio Almere

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah een router reboot liet 't weer werken.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 10:36
Gensnet7 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:50:
Het regent problemen om "vreemde" pop3-mail met Thunderbird via de smtp.freedom.nl te versturen.
Hier had je kunnen stoppen. Freedom ondersteunt geen pop3.

Pop3, imap, smtp, activesync, zijn protocollen om mail mee te "verwerken". Feitelijk ben je dus boos dat een protocol wat niet ondersteund wordt, niet werkt.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 10:36
Ik heb gisteren de Amino eens aangesloten. Na een aantal updates kreeg ik beeld, NPO1.

Pauzeren werkt echter (nog steeds) niet. Krijg een foutmelding. Hebben jullie dit ook?

• YWatchman
EnigmA-X schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:16:
Ik heb gisteren de Amino eens aangesloten. Na een aantal updates kreeg ik beeld, NPO1.

Pauzeren werkt echter (nog steeds) niet. Krijg een foutmelding. Hebben jullie dit ook?
Foto'tje? Weet niet of jij 't ook weet maar er is een community server waar een hoop topics staan en misschien kan jij er eentje maken https://community.freedom.nl/c/Amino/67

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de posts en reacties van @Gensnet7 verhuisd naar: smtp.freedom.nl gebruiken voor niet-freedom e-mails.

• TR1969
Benieuwd hoe snel de reactie van de helpdesk is.
Had een paar vragen en heb ze afgelopen vrijdag geprobeerd te bellen.
Helaas kreeg ik een bandje met de boodschap dat de helpdesk telefonisch niet bereikbaar was (ondanks dat ze volgens hun site wel bereikbaar zouden moeten zijn).
Als gevolg hiervan toen maar een mailtje gestuurd.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Joep Lunaar schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:34:
[...]

Volgens mij zoek hij gewoon een Vigor 165 :*) die gebruik ik ook om VDSL te bridgen naar de Router die erachter hangt (Mikrotik 1200)

• Knoeibuntu
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
Een vraagje aan andere Freedom-abbonnees:

Sinds een paar weken heb ik nu Freedom internet. Op zich werkt alles perfect... op 1 dingetje na: Ik was geabonneerd op een petitie op petities.com en sinds ik een nieuw Freedom ip heb, kom ik die site niet meer op en krijg daar steevast de foutmelding "Internal error 912! Please try again soon." Na enig speurwerk en contact met de Freedom helpdesk denken we dat het probleem bij petities.com ligt. Om de een of andere reden wordt mijn ip of de hele ip-range waarin ook mijn ip zit daar geblokkeerd. Ik heb petities.com al meerdere malen geprobeerd te bereiken maar krijg geen respons.

Zouden anderen met een Freedom verbinding eens willen kijken of die site bij hen wel werkt?

Alvast dank!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Knoeibuntu schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:29:
Zouden anderen met een Freedom verbinding eens willen kijken of die site bij hen wel werkt?
Gewoon die pagina opvragen werkt iig.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• jorikc
Bij mij werkt ie ook, maar ik zat bij de eerste 128 en zit ook in dezelfde IPv4 reeks als @.oisyn

• Knoeibuntu
  • Laatst online: 11-11-2020
jorikc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:32:
Bij mij werkt ie ook, maar ik zat bij de eerste 128 en zit ook in dezelfde IPv4 reeks als @.oisyn
.oisyn en jorikc, bedankt voor jullie feedback!

Mijn Freedom-ip begint met: 45.148.141.xxx. Van Freedom heb ik begrepen dat dit IP-nummer in een range zit die voorheen was toebedeeld aan de Verenigde Arabische Emiraten. Freedom heeft ze netjes omgezet in alle geo-ip databases maar helaas zijn er toch websites die zelf blocklists hanteren op basis van verouderde informatie. Het zou kunnen dat mijn probleem daar mee te maken heeft. Als ik petities.com via een VPN benader, werkt deze in ieder geval wel goed. Overigens, wanneer ik zoek op die foutmelding "Internal error 912! Please try again soon." zie ik veel hits naar sites die allemaal gelieerd zijn aan het bedrijf dat petities.com runt. Een sterke indicatie dat het probleem dan echt daar ligt. Als ik een blacklist-check op mijn ip uitvoer, levert dat enkel 1 melding op dnsbl.spfbl.net op. Maar voor zover ik het begrijp, zou dat alleen gevolgen hebben wanneer je zelf een mailserver zou willen hosten.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

• jorikc
Ik denk dat het geen probleem met een blacklist is maar oude data in een Geolocation API in combinatie met een bug in de site die iets incorrects doet als je van een andere regio verbinding maakt dan wat ze verwachten. Als Petitions24 Oy niet reageert, is een VPN of internet via je mobiel de enige (tijdelijke) oplossing op het moment ben ik bang.

• osban
  • Laatst online: 01-03-2022
Bij mij werkt de site ook niet (45.148.141.xxx). Als je op dnsbl.spfbl.net de IP-check doet, dan is het resultaat:

This is the rDNS found:
<connected.by.freedom.nl> invalid FCrDNS.
This IP was flagged due to misconfiguration of the e-mail service or the suspicion that there is no MTA at it.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@osban Overigens zegt ie dat ook bij mijn IP en ik kan de site wel ophalen.

• slijkie
jorikc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:32:
Ik zit ook in die range. Gezellig! *O* O+

• slijkie
Knoeibuntu schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

.oisyn en jorikc, bedankt voor jullie feedback!

Mijn Freedom-ip begint met: 45.148.141.xxx. Van Freedom heb ik begrepen dat dit IP-nummer in een range zit die voorheen was toebedeeld aan de Verenigde Arabische Emiraten. Freedom heeft ze netjes omgezet in alle geo-ip databases maar helaas zijn er toch websites die zelf blocklists hanteren op basis van verouderde informatie. Het zou kunnen dat mijn probleem daar mee te maken heeft. Als ik petities.com via een VPN benader, werkt deze in ieder geval wel goed. Overigens, wanneer ik zoek op die foutmelding "Internal error 912! Please try again soon." zie ik veel hits naar sites die allemaal gelieerd zijn aan het bedrijf dat petities.com runt. Een sterke indicatie dat het probleem dan echt daar ligt. Als ik een blacklist-check op mijn ip uitvoer, levert dat enkel 1 melding op dnsbl.spfbl.net op. Maar voor zover ik het begrijp, zou dat alleen gevolgen hebben wanneer je zelf een mailserver zou willen hosten.

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!
Welke DNS gebruik je? Werkt het met 1.1.1.1 of 8.8.8.8 wel of ook niet?

Plus op die blacklist link en mijn IP invoer, zie ik ook een rood uitroeptekentje bij ‘dnsbl.spfbl.net’ zit zelf ook in de range van @.oisyn en @jorikc en petities ding werkt hier ook gewoon.

EDIT:

nu niet meer trouwens. even een mailservertje aangezet en naar postmaster@****.connected.by.freedominter.net de unblock laten mailen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54Spysiy-Pq5jHUgOgB19-ZF1xU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCA4F5LRyhnqVBDtG14F653W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door slijkie op 12-10-2020 18:24 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@slijkie hoe krijg je de MX records op dat domein dan?

• slijkie
.oisyn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:48:
@slijkie hoe krijg je de MX records op dat domein dan?
Geen idee, heb VestaCP op een VM draaien, dus even dat rDNS domein toegevoegd en ‘postmaster’ mail account toegevoegd. Webmail openen, en voila.

• jorikc
Volgens mij heb je alleen een MX record nodig als je de mail voor een @abc.def domein afgehandeld wilt laten worden door een andere host dan diegene die via abc.def beschikbaar is.

Volgens Wikipedia staat dit in RFC5321:
Wikipedia: MX record

[ Voor 29% gewijzigd door jorikc op 12-10-2020 19:36 . Reden: toevoeging van referentie ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Interessant. Ik heb maar een basiskennis van email dus verbeter me vooral, maar dan zijn MX records dus ofwel niet nodig (en gaat het gewoon naar de server op dat ip), ofwel Freedom configureert automatisch een record?

Ik dacht namelijk precies hetzelfde toen ik de blocklist opvroeg van mijn ip, maar toen gaf ik dat meteen op omdat ik natuurlijk geen controle had over de records. Maar het kan dus wel :)

.edit: @jorikc ah dat dus.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 12-10-2020 19:03 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 80 Laatste