smtp.freedom.nl gebruiken voor niet-freedom e-mails

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-05-2021
Dag lezers,

Ik heb een goede vriend die Freedom heeft. Freedom het probleem geschreven, maar ze begrijpen het gewoon niet......

Je kon je destijds op voorhand aanmelden bij Freedom als Founding Member. Dan kon je een eigen domein "krijgen". Dat domein staat nu op een server met de e-mail èn website bij mij. Wordt geforward middels DNS-tabel. Op de server staan 8 websites die ik zelf "host". Ik gebruik diverse e-mail adressen die gerelateerd zijn aan desbetreffende domeinen. Zelf zit ik bij Telfort en gebruik de smtp.telfort.nl uitgaande e-mail server en dat werk perfect met het versturen van alle e-mails.

De vriend is afhankelijk wat post versturen betreft van de smtp.freedom.nl uitgaande e-mail server. Post ontvangen op het niet-Freedom e-mail adres is dus geen enkel probleem, omdat de inkomende e-mail via de "eigen" server loopt. Maar wanneer de vriend een niet-Freedom e-mail wil versturen via smtp.freedom.nl komt het antwoord in zijn @freedom.nl e-mail postbus. Natuurlijk meerdere instellingen met de smtp.freedom.nl uitgaande server geprobeerd, maar er wordt maar met één instelling (die ook wordt gebruikt met het Freedom e-mail adres) e-mails verstuurd. Anders krijg je iedere keer de foutmelding >

Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde:
553 5.7.1 <*@domein.nl>: Sender address rejected: not owned by user *@freedom.nl.
Controleer de berichtontvanger ‘*@domein.nl’ en probeer het opnieuw.

Hebben hier méér mensen problemen mee dat je met de smtp.freedom.nl uitgaande e-mail server niet-freedom.nl e-mails kan versturen?

[ Voor 3% gewijzigd door Gensnet7 op 07-10-2020 15:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-05 15:09
geen idee wat je precies probeert te vragen of zeggen maar als je het mx record van een domein verandert heb je natuurlijk niets meer met de smtp van de provider te maken.

de foutmelding geeft volgens mij aan dat je als gebruiker van .domein.nl probeert te mailen als aangemelde user bij smtp.freedom.nl en dat zijn dus niet dezelfde identiteiten en mag dus niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 11:02
Je verhaal is wat warrig, maar de kern is volgens mij dat je emails wil versturen vanaf een niet-freedom adres via de Freedom SMTP-server.

Dat kan, dan moet je dat domein verifieren via je dashboard, en vervolgens (waar nodig) een alias aanmaken. Initieel werkt alleen admin@[jouw-domein]. Bij het verifieren hoef je alleen de allereerste stap te volgen (d.w.z. het toevoegen van de TXT record die begint met Freedom).

Als je het goed gedaan hebt ontvang je een e-mail van Freedom met als onderwerp "We hebben geverifieerd dat je de eigenaar bent van [jouw-domein]". Vervolgens kun je dus in je dashboard aliasen toevoegen (bijv. [jouw-naam]@[jouw-domein]. De SMTP-server zal vanaf dan dat adres ook accepteren.

Edit: je kunt de SPF-record het beste ook even toevoegen, zodat voor de ontvangende partij ook duidelijk is dat Freedom e-mail voor jou mag versturen.

[ Voor 34% gewijzigd door woutertje op 07-10-2020 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:21
Moet je in de Freedom portaal niet ergens aangeven dat *@freedom.nl ook @domein.nl in beheer heeft?

Verder snap ik dat Freedom het niet geheel snapt, je zet het nogal apart op papier. Je wilt eigenlijk een ding, hun smtp server als relay gebruiken voor jouw eigen domein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgelauff
je gaat toch niet voor de inkomende mail de functionaliteit weg halen bij freedom om vervolgens wel de uitgaande mails via freedom te verzenden?
en relay is toch nergens voor nodig tegenwoordig de meeste providers hebben dat afgeschaft zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
jgelauff schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:10:
je gaat toch niet voor de inkomende mail de functionaliteit weg halen bij freedom om vervolgens wel de uitgaande mails via freedom te verzenden?
en relay is toch nergens voor nodig tegenwoordig de meeste providers hebben dat afgeschaft zelfs
Het verzenden en ontvangen van e-mails zijn eigenlijk twee geheel losstaande dingen. Zou niet weten waarom je dit niet op deze manier zou doen. Als je zelf je e-mail wilt hosten is het imho zelfs aan te raden omdat je anders lastig door de spam filters van de grote jongens (gmail, hotmail, etc) heenkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

freedom laat geen relay toe dus wat je wilt gaat niet. Per adres moet je de juiste SMTP server gebruiken. Wil je er maar 1 gebruiken dan moet je op zoek naar een relay dienst en daar ook alle DNS records voor aanmaken zoals (o.a.) SPF en DKIM.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Freedom het probleem geschreven, maar ze begrijpen het gewoon niet......
Als die mail met dezelfde schrijfwijze is opgesteld als de topicstart, kan ik dat wel begrijpen. Kun je íets meer details en iets minder "fluff" gebruiken? Waar het nu in het kort op lijkt:

Jij hebt een web- en mailserver waarop een paar verschillende sites draaien, en waarnaar een paar DNS-records verwijzen.

Eén klant/vriend/whatever heeft een domein bij Freedom voor de DNS, maar web en mail draaien op jouw server. Web en inkomende mail werken, maar jij wil uitgaande mail voor álle domeinen van jouw server via Freedoms SMTP laten lopen? En dat werkt wél voor het domein dat bij Freedom wordt afgenomen, maar niet voor de andere domeinen.

Dan lijkt de foutmelding mij heel duidelijk:
<*@domein.nl>: Sender address rejected: not owned by user *@freedom.nl.
Controleer de berichtontvanger ‘*@domein.nl’ en probeer het opnieuw.
Je klant/vriend/whatever moet dus bij Freedom nagaan of het mogelijk is om meerdere domeinen op zijn account (userXXX@freedom.nl) te kunnen laten verzenden.

Dus: van wie zijn die andere domeinen van waaraf je mail wil versturen? Van diezelfde persoon als het domein dat wél werkt? Dan moet je ook door die domeinen de verschillende mail-gerelateerde records aanpassen, en in het account van userXXX@freedom.nl in het control panel van Freedom aangeven dat die user ook die andere domeinen bezit, en ervoor mail mag versturen via hun SMTP.

Als die domeinen niet bij Freedom staan geregistreerd, lijkt de kans mij klein dat dit gaat werken: zij zullen niet relayen voor álle domeinen, hooguit die domeinen die bij hen afgenomen worden, en dan ook nog door de huidige gebruiker. Of misschien inderdaad voor geverifiëerde domeinen, bijvoorbeeld via een DNS-record of bestand in de root van de site te plaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 07-10-2020 16:40 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgelauff
woutertje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Het verzenden en ontvangen van e-mails zijn eigenlijk twee geheel losstaande dingen. Zou niet weten waarom je dit niet op deze manier zou doen. Als je zelf je e-mail wilt hosten is het imho zelfs aan te raden omdat je anders lastig door de spam filters van de grote jongens (gmail, hotmail, etc) heenkomt.
uiteraard zijn dat 2 verschillende zaken, maar als je domein weg trekt zoals in dit geval moet je zelf zorgen voor het juiste verzend pad en niet weer verwachten dat je dan terug kunt relayen en zoals aangegeven dat mag dus niet.

overigens als jij je mailserver goed beheert is er geen enkel probleem het goed voor elkaar te krijgen.
inderdaad zijn er spamfilters die niet van consumenten ipblokken mail accepteren maar je kan je meestal wel whitelisten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertje
jgelauff schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

uiteraard zijn dat 2 verschillende zaken, maar als je domein weg trekt zoals in dit geval moet je zelf zorgen voor het juiste verzend pad en niet weer verwachten dat je dan terug kunt relayen en zoals aangegeven dat mag dus niet.

overigens als jij je mailserver goed beheert is er geen enkel probleem het goed voor elkaar te krijgen.
inderdaad zijn er spamfilters die niet van consumenten ipblokken mail accepteren maar je kan je meestal wel whitelisten
Het kan echter wel, zoals ik hierboven aangeef. Je dient je domein wel te verifieren via het Freedom dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06

Kek

3flix

Vergeet niet ook je SPF record aan te passen voor het domein waar je mee wilt versturen, anders komt je mail alsnog in de spam terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
Ik begrijp zo langzamerhand dat het probleem bij Freedom zit. Freedom verstuurt geen niet-Freedom gerelateerde e-mail met hun smtp.freedom.nl uitgaande server. Er zal wel een beperking ingebouwd zijn (dat deed xs4all namelijk ook) dat dit niet wil :-( Wanneer dit zo is, is in de toekomst Freedom geen optie om naar over te stappen, omdat ik dan niet meer niet-geralateerde e-mail met smtp.freedom.nl kan versturen. Met smtp.telfort.nl is dit géén enkel probleem. smtp.telfort.nl verstuurt elke e-mail zonder problemen.

Nu is het domein wel degelijk Freedom gerelateerd omdat het domein is verkregen via Freedom Founding Members. Wanneer je dit domein niet zelf zou kunnen onderbrengen (hosten) bij een "eigen" server, zou je de DNS-tabel niet zelf kunnen aanpassen. Je kunt de DNS-tabel wel degelijk zelf aanpassen en dan werkt het ontvangen en de website probleemloos. Het probleem zit hem in het versturen van e-mail via smtp.freedom.nl en wanneer dit dus niet wil, is Freedom uit de race om naar over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgelauff
volgens mij is het allemaal veel simperel dan wij denken;

gensnet7 kun je verifieren dat je vriend bij freedom het mx record en de www van het domein naar jou server heeft overgezet dmv dns aanpassingen?

zoja dan is in principe de uitgaande mailserver van het domein van jouw vriend ook jouw mailserver geworden en moet dus bij jou vandaan eea goed werken en heeft jou vriend dus niets meer met smtp.freedom.nl te maken maar moet hij zich aanmelden bij jou server voor uitgaande mail.

tenzij je weer een lusje terug gaat leggen

[ Voor 4% gewijzigd door jgelauff op 07-10-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:42:
Ik begrijp zo langzamerhand dat het probleem bij Freedom zit. Freedom verstuurt geen niet-Freedom gerelateerde e-mail met hun smtp.freedom.nl uitgaande server. Er zal wel een beperking ingebouwd zijn (dat deed xs4all namelijk ook) dat dit niet wil :-( Wanneer dit zo is, is in de toekomst Freedom geen optie om naar over te stappen, omdat ik dan niet meer niet-geralateerde e-mail met smtp.freedom.nl kan versturen. Met smtp.telfort.nl is dit géén enkel probleem. smtp.telfort.nl verstuurt elke e-mail zonder problemen.

Nu is het domein wel degelijk Freedom gerelateerd omdat het domein is verkregen via Freedom Founding Members. Wanneer je dit domein niet zelf zou kunnen onderbrengen (hosten) bij een "eigen" server, zou je de DNS-tabel niet zelf kunnen aanpassen. Je kunt de DNS-tabel wel degelijk zelf aanpassen en dan werkt het ontvangen en de website probleemloos. Het probleem zit hem in het versturen van e-mail via smtp.freedom.nl en wanneer dit dus niet wil, is Freedom uit de race om naar over te stappen.
Heb je nou al in de Freedom portal rondgekeken? Het schijnt dus wél te kunnen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woutertje

Tja, als je de gegeven antwoorden niet leest houdt het helaas op. Succes ermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:51

De Nelis

en anders maar niet...

Dat is wat meerdere personen je hier proberen uit te leggen met uitleg over hoe die vriend het kan realiseren dat het wel lukt. Lees de reacties even aandachtig door of bel Freedom en ze dat je email van een extern domein via de Freedom mailserver wilt versturen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
jgelauff schrijft:

> volgens mij is het allemaal veel simperel dan wij denken;

Zou je wel denken, maar de meeste lezers bijten zich vast in het ontvangen van niet-Freedom e-mail en daar zit het probleem niet, omdat dit via mijn server perfect werkt.

> gensnet7 kun je verifieren dat je vriend bij freedom het mx record en de www van het domein
> naar jou server heeft overgezet dmv dns aanpassingen?

Dàt is allemaal goed aangepast.

> zoja dan is in principe de uitgaande mailserver van het domein van jouw vriend ook jouw
> mailserver geworden en moet dus bij jou vandaan eea goed werken en heeft jou vriend
> dus niets meer met smtp.freedom.nl te maken maar moet hij zich aanmelden bij
> jou server voor uitgaande mail.

Die vlieger gaat alleen op wanneer je geen imap-mail maar pop3-mail via Thunderbird gebruikt.

Op het moment dat de inkomende e-mail via de eigen server loopt heeft Freedom niets meer te maken met de INKOMENDE e-mail en zo werkt dat ook. Freedom zou alleen alle e-mail via hun smtp.freedom uitgaande server moeten versturen en dat wil dus niet, omdat de smtp.freedom uitgaande server alle niet-Freedom e-mail naar een @freedom.nl adres gooit.

[ Voor 17% gewijzigd door Gensnet7 op 07-10-2020 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:06
Ik begrijp zo langzamerhand dat het probleem bij Freedom zit.
Ik denk dat het probleem in jouw gebrek aan kennis zit. Ga je eens verdiepen in email relaying en wat daar allemaal bij komt kijken, waarom dat ongewenst is en wat de alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
anboni schrijft:

Zou kunnen gebrek aan kennis..... Maar waarom heb ik dan al enige jaren probleemloos e-mail heb werken via een eigen server ga je voor het gemak maar aan voorbij. Als ik dan een gebrek aan kennis zou hebben, zou dat echt niet lukken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:50:
omdat de smtp.freedom uitgaande server alle niet-Freedom e-mail naar een @freedom.nl adres gooit.
Nee, omdat Freedom (eigenlijk hun smtp server) blijkbaar niet weet dat *@domein.nl bij de --gebruiker-- *@freedom.nl (waarmee je je authenticeert) hoort.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 07-10-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgelauff
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:50:
jgelauff schrijft:

> volgens mij is het allemaal veel simperel dan wij denken;

Zou je wel denken, maar de meeste lezers bijten zich vast in het ontvangen van niet-Freedom e-mail en daar zit het probleem niet, omdat dit via mijn server perfect werkt.

> gensnet7 kun je verifieren dat je vriend bij freedom het mx record en de www van het domein
> naar jou server heeft overgezet dmv dns aanpassingen?

Dàt is allemaal goed aangepast.
dan heeft je vriend dus nog steeds de beheer optie op dat domein in zijn dashboard bij freedom, als hij zorgt dat er daar een emailaccount aanwezig is voor het desbetreffende domein dan kan hij zich daarmee aanmelden op smtp.freedom.nl en dus niet mijn zijn @freedom.nl account dan ben je wellicht een stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:02:
anboni schrijft:

Zou kunnen gebrek aan kennis..... Maar waarom heb ik dan al enige jaren probleemloos e-mail heb werken via een eigen server ga je voor het gemak maar aan voorbij. Als ik dan een gebrek aan kennis zou hebben, zou dat echt niet lukken.....
Van je TS is niets te snappen, wat is nu exact het probleem?

Je vriend heeft domein ".abc" bij Freedom en kan daarvan e-mail ontvangen én versturen via POP/IMAP/SMTP van Freedom. Maar met domein ".def" lukt dat niet? Dan zou ik het antwoord van @woutertje nog even goed lezen... Anders iets duidelijker uitleggen wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
Heel simpel en kort. Inkomende pop3-mail (Thunderbird) via eigen server werkt prima. Dus óók de website.
Uitgaande smtp.freedom.nl mail versturen werkt niet omdat freedom het "vreemde" domein niet als eigenaar erkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:36:
Heel simpel en kort. Inkomende pop3-mail (Thunderbird) via eigen server werkt prima. Dus óók de website.
Uitgaande smtp.freedom.nl mail versturen werkt niet omdat freedom het "vreemde" domein niet als eigenaar erkend.
Het vreemde domein hoeft niet als eigenaar erkend te worden, alleen de gebruiker waarmee je inlogt zal wel in Freedoms ogen de eigenaar moeten zijn van dat domein.

https://mijn.freedom.nl/users/sign_in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 18:14
Voer je wel SMTP authenticatie uit, bij het versturen van mail? Dus met @freedom.nl mailadres en wachtwoord aanmelden bij de SMTP server en daar mee versturen.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gensnet7
Freedom weet van geen probleem :-( Lekker makkelijk als je het antwoord niet weet. Het probleem versturen van een niet bij freedom geregistreerde "vreemd" domein met de smtp.freedom.nl uitgaande e-mail server.

Ik heb het bedrijf (Soverin zie onder hun antwoord) waar freedom de e-mail servers van gebruikt geschreven en uit het antwoord blijkt dat mijn vermoeden uitkomt. Je kunt niet met een niet door freedom geregistreerd "vreemd" domein e-mail via hun uitgaande smtp.freedom.nl server versturen. Maar het klopt dan nog niet. Het domein is wel degelijk via freedom geregistreerd.....

> Ik heb echter even voor je nagevraagd bij de technische dienst. Zij geven aan dat
> via de server van Freedom inderdaad alleen met bij freedom-geregistreerde
> domeinen uitgaand (smtp) gewerkt kan worden. Dit kan niet gewijzigd worden.

Hebben we gedacht om van de vervelende trekjes van xs4all af te zijn bij freedom maar dat is dus schone schijn...... Freedom vertoont dus dezelfde vervelende trekjes als xs4all. Je raakt dus van de regen in de drup bij freedom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jgelauff
volgens mij haar je een aantal dingen door elkaar; en zijn mijn laatste reactie probeer dat eerst eens te beantwoorden.

Dit heeft helemaal niets met trekjes te maken.

Jou denkfout is dat iemand die klant is van freedom perse naar buiten moet mailen via smtp.freedom.nl en dat is niet correct. Dat stamp uit de tijd dat port 25 dicht zat en iedereen moest relayen met een eigen mailserver.

Je vriend moet mailen via de mailserver waar het domein op configureert staat en die staat nu bij jou kennelijk.Tenzij je tegen smtp.frreedom.nl verteld dat hij het de mail van het domein van je vriend mag afhandelen anders veranderd er helemaal niets En dat heeft dan niets met een provider of trekjes te maken met je eigen handelen om het niet goed te configureren.

Mij ontgaat verder compleet dat je vriend een privacy vriendelijk en veilige mail omgeving verlaat om vervolgens te gaan poppen via jou server en zo dus porblemen op de hals haalt.
zet de mx en overige dns records terug en configureer gewwon zijn mail in thunderbird via freedom en eea werkt waarschijnlijk perfect en met imap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Wonderlijk dat je een dienst aanbiedt met POP. Prachtig voor 1995 natuurlijk, maar niet meer van deze tijd.

Als je de MX weer terugzet naar Freedom dan is je vriend van het gelazer af. Heeft-ie IMAP waarmee je tenminste ook fatsoenlijk op je mobiel je mail synchroon kan houden i.t.t. Prehistorisch Oud Protocol.

Of je betaalt €4 per maand aan Microsoft en neemt een Exchange Online. Gaat je mail via Microsoft (smtp.office365.com). Heb je een hoop gemak van qua instellen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik heb even gemist waarom je per se via de SMTP van Freedom.nl danwel die van Telfort moet mailen. Kan je dat uitleggen?

Provider SMTP servers zijn in de regel inderdaad alleen voor hun eigen verkeer en hun eigen klanten en domeinen. Vroegah bij Telfort et al kreeg je nog weleens de ruimte om alles over die SMTP te knallen zolang je maar vanaf hun IP adressen range kwam.

Maar in deze tijd van spam en virussen en shit is dat afgelopen uit en beperken ze deze mogelijkheid om hun eigen reputatie hoog te houden.

Het is moeilijker voor een provider om een gekelderde SMTP reputatie omhoog te krijgen dan het is om nieuwe klanten te vinden dus ze zeggen gewoon "bekijk het maar".

In jouw use case, met meerdere domeinen, meerdere bronnen, meerdere users, etc etc., zoek naar een betaalde SMTP server en gebruik die gewoon.

Blijf niet plakken bij je provider.

Mailgun bijvoorbeeld kost 80 cent per duizend uitgaande mails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Hij gebruikt Telfort's SMTP omdat hij daar blijkbaar klant is. Telfort accepteert inderdaad iedere FROM. Ik herken zijn foutmelding wel, heb ik zelf ook in mijn e-mailserver zitten. De server checkt bij SMTP authenticatie of het adres dat jij gebruiken wil hoort bij jouw account. Zo voorkom je dat andere accounts jouw adres als from kunnen gebruiken. Vind dat een goede zet van Freedom. Waarom zou je een niet-Freedom adres willen gebruiken? Als je blijkbaar beschikt over een andere adres dan heb je vast ook wel een andere SMTP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Xenir schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:55:
... Waarom zou je een niet-Freedom adres willen gebruiken?...
Omdat dat qua configuratie makkelijker is: één inbox voor alle mail adressen en één smtp server voor alle uitgaande mail
...Zo voorkom je dat andere accounts jouw adres als from kunnen gebruiken. Vind dat een goede zet van Freedom...
Freedom ondersteunt dat dus wel, maar dan moet je dat wel even instellen. En dat is iets wat de TS vooralsnog halstarrig weigert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:43:
Freedom weet van geen probleem :-( Lekker makkelijk als je het antwoord niet weet. Het probleem versturen van een niet bij freedom geregistreerde "vreemd" domein met de smtp.freedom.nl uitgaande e-mail server.

Ik heb het bedrijf (Soverin zie onder hun antwoord) waar freedom de e-mail servers van gebruikt geschreven en uit het antwoord blijkt dat mijn vermoeden uitkomt. Je kunt niet met een niet door freedom geregistreerd "vreemd" domein e-mail via hun uitgaande smtp.freedom.nl server versturen. Maar het klopt dan nog niet. Het domein is wel degelijk via freedom geregistreerd.....

> Ik heb echter even voor je nagevraagd bij de technische dienst. Zij geven aan dat
> via de server van Freedom inderdaad alleen met bij freedom-geregistreerde
> domeinen uitgaand (smtp) gewerkt kan worden. Dit kan niet gewijzigd worden.

Hebben we gedacht om van de vervelende trekjes van xs4all af te zijn bij freedom maar dat is dus schone schijn...... Freedom vertoont dus dezelfde vervelende trekjes als xs4all. Je raakt dus van de regen in de drup bij freedom.
Sorry, maar als je zelf niet weet hoe SMTP en/of relay werkt dan zou ik toch echt even de hand in eigen boezem steken. |:( Iets met spammers niet misbruik laten maken ofzo

Je mag vanuit Outlook.com ook niet namens een ander domein mailen tenzij je het domein daar opgevoerd hebt.
Freedom doet niets verkeerd en je zal zelf het gewenste domein op moeten (laten) voeren zodat je met een ander domein mag mailen via de servers van Freedom.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Gensnet7 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:50:
Ik kan probleemloos met de smtp.telfort.nl uitgaande e-mail server alle pop3-mail berichten van elk domein versturen naar wie dan ook.
Ik mag toch hopen van niet. Dat heet 'open relay' en dat is dé nr. 1 manier om je mail server op alle blacklists te krijgen. Open relays zijn dan ook geweldig voor spammers.

En je terminologie klopt niet. Met POP3 verstuur je geen mail. Misschien zit daar een deel van de verwarring in de communicatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:03
In heel korte tijd had ik een helpdeskmedewerkster (xxxx) in de gordijnen en antwoord niet meer omdat ze uiterst gepiekerd is van mijn reacties, omdat ze het gewoon niet begrijpt. Helpdeskmedewerkers zijn zo geïnstrueerd (lopen een stroomschema af) voor de "gewone" gebruiker en oh weh als er eens een gebruiker komt die net iets meer wil, gooit freedom de kop in de nek. Ik doe dit nu maar af als een kort lontje hebben, want er zijn tegenwoordig veel méér mensen met een kort lontje.....
Om nu meteen gepikeerd de helpdeskmedewerker met naam en toenaam op dit forum te kwakken, getuigt voor mij ook van een kort lontje. Je constatering dat er er tegenwoordig veel meer mensen zijn met een kort lontje kan ik dus helemaal onderschrijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
@Gensnet7 Sorry, maar zoals je je bericht nu hebt geformuleerd en met het gebruik van allerlei termen door elkaar heen, snap ik wel dat servicedeskmedewerkers er op een gegeven moment ook klaar mee zijn.

Over korte lontjes gesproken klinkt het haas alsof jíj dat korte lontje hebt..... (met alle respect).

Begin eerst eens met je fatsoenlijk in te lezen in de materie, waarom zondermeer een open SMTP met allerlei domeinen als identiteit een slecht idee is, etc.

Als je 'eigen domeinen op een eigen server hebt staan' moet je misschien ook gewoon lekker zelf een fatsoenlijke SMTP server configureren, inclusief gebruik van SPF, DKIM, etc. En waarom zou je in hemelsnaam nog POP3 willen gebruiken?........

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 15:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb echter even voor je nagevraagd bij de technische dienst. Zij geven aan dat via de server van Freedom inderdaad alleen met bij freedom-geregistreerde domeinen uitgaand (smtp) gewerkt kan worden. Dit kan niet gewijzigd worden.
Met "bij Freedom geregistreerd" bedoelen ze vast dat je je domein gekoppeld moet hebben bij je Mijn Freedom, anders zou ik het wel heel raar vinden dat je ook gewoon allerlei e-mail-instellingen kunt doen voor gekoppelde domeinnamen, zoals het automatisch doorsturen naar een ander adres. Bovendien komen ze met een DKIM record die je toe kan voegen aan je domein, zodat de ontvangende partij kan verifieren dat de identiteit van de afzender overenkomt met de handtekening die de SMTP server gebruikt.

Wellicht dat je met bij Freedom geregistreerde domeinen ook automatisch zaken als MX-records, SPF en DKIM goed hebt staan. Maar wellicht dat je dat zelf moet instellen, en monitoren ze dat het goed staat voordat ze daadwerkelijk de mail willen versturen. Bij de domein-instellingen van mijn gekoppelde domein staat bij de DKIM instellingen:
We controleren deze DNS instellingen dagelijks, als de DKIM instellingen gevonden worden dan worden deze automatisch geactiveerd.
Maar goed, ik heb mijn domein louter gekoppeld als probeersel, ik gebruik G Suite als mailserver.

Voor de rest sluit ik me aan bij bovenstaande posters. Je gebruikt een wiswasje van terminologie. Mail is niet POP3 of IMAP, dat zijn gewoon protocollen om te praten met je online mailbox. Net zoals SMTP een protocol is om te praten met server die mail kan versturen.

[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 09-10-2020 16:42 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Het regent problemen om "vreemde" pop3-mail met Thunderbird via de smtp.freedom.nl te versturen.
[....]
Ik vraag me af waarom je hier verder gaat, je had er toch al een heel topic voor aangemaakt? klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:54
Waarschijnlijk voelt @Gensnet7 zich daar ook niet voldoende gesteund? Maar ook hier maakt hij het er niet duidelijker op. Ik vind het niet raar dat de helpdesk het niet begrijpt, want ik begrijp het probleem ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
[quote]Gensnet7 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:50:
Het regent problemen om "vreemde" pop3-mail met Thunderbird via de smtp.freedom.nl te versturen. Dat zou alleen gaan met domeinen die bij freedom geregistreerd zijn. En het domein is wel degelijk via freedom geregistreerd. Maar óók dat lukt niet :-( In heel korte tijd had ik een helpdeskmedewerkster ($naam) in de gordijnen en antwoord niet meer omdat ze uiterst gepiekerd is van mijn reacties, omdat ze het gewoon niet begrijpt. Helpdeskmedewerkers zijn zo geïnstrueerd (lopen een stroomschema af) voor de "gewone" gebruiker en oh weh als er eens een gebruiker komt die net iets meer wil, gooit freedom de kop in de nek. Ik doe dit nu maar af als een kort lontje hebben, want er zijn tegenwoordig veel méér mensen met een kort lontje.....

Ik vind dat je de helpdeskmedewerker te kort doet. Ik heb niets dan lof voor de wijze waarop men probeert al dan niet vermeende problemen op te lossen tot zelfs 's avonds laat of in het weekend.
Als je het hebt over Delta, Caiway of Solcon dan zou ik je gelijk geven, daar is de helpdesk pas echt slecht voor je bloeddruk!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sakura_nl
  • Laatst online: 03-10-2023
[knip]. Helpdeskmedewerkers zijn zo geïnstrueerd (lopen een stroomschema af) voor de "gewone" gebruiker en oh weh als er eens een gebruiker komt die net iets meer wil, gooit freedom de kop in de nek.
Iemand die denkt dat ze bij Freedom helpdesk een scriptje aflopen 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Gensnet7 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:43:
Lekker makkelijk om Freedom de schuld te geven van iets wat door elke zichzelf respecterende ISP terecht als policy word aangehouden. Het zal er dan ook niet om gaan dat ze het antwoord niet weten, dat weten ze wel, maar je wilt het antwoord blijkbaar niet accepteren. Heb je ooit wel eens de gevolgen meegemaakt van een open relay server? Gelukkig is Freedom zo slim om jouw verzoek niet in te willigen, anders zou binnen de kortste tijd al de mail vanaf Freedom (en met een beetje pech mail van alle Soverin klanten) niet meer door de rest van de wereld geaccepteerd worden. Niet voor niets dat veel ISP's om die reden ook poort 25 dicht hebben gezet voor hun klanten, zodat die klanten niet zelf met mailservers kunnen gaan prutsen. Te vaak is dat fout gegaan, waarbij de ISP op de zwarte lijst kwam te staan door het gedrag van een klant.

Nu is er best wel een manier dat je het toch voor elkaar kunt krijgen, er zijn al genoeg tips gegeven hiervoor. Hou er wel rekening mee dat als je toch een fout maakt, dat je internetverbinding heel snel gesloten zal worden en pas weer wordt vrijgegeven als je dat probleem aantoonbaar hebt opgelost.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 15:50

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

yodeluxe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Lekker makkelijk om Freedom de schuld te geven van iets wat door elke zichzelf respecterende ISP terecht als policy word aangehouden.
Maar in dit geval, als ik probeer kaas te maken van het verhaal van de TS, is wat je hier zegt niet helemaal van toepassing. Het betreft een domein dat bij Freedom is geregistreerd, en alles wijst erop dat je dat domein kunt gebruiken om mail mee te ontvangen en te versturen.

Maar ja, als ik zie hoe hij zijn probleem omschrijft (POP3 mail versturen via de SMTP server 8)7), kan het best zijn dat hij niet goed in staat is geweest het probleem duidelijk over te brengen op de helpdesk.

Zie Freedom helpdesk: e-mailadres aanmaken op domein
@Gensnet7 Wellicht ben je vergeten het mailbox daadwerkelijk aan te maken voor je domein?

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 12-10-2020 11:16 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
.oisyn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Maar in dit geval, als ik probeer kaas te maken van het verhaal van de TS, is wat je hier zegt niet helemaal van toepassing. Het betreft een domein dat bij Freedom is geregistreerd, en alles wijst erop dat je dat domein kunt gebruiken om mail mee te ontvangen en te versturen.

Maar ja, als ik zie hoe hij zijn probleem omschrijft (POP3 mail versturen via de SMTP server 8)7), kan het best zijn dat hij niet goed in staat is geweest het probleem duidelijk over te brengen op de helpdesk.

Zie Freedom helpdesk: e-mailadres aanmaken op domein
@Gensnet7 Wellicht ben je vergeten het mailbox daadwerkelijk aan te maken voor je domein?
Ja, het zou inderdaad wel kunnen na het nog maar eens te hebben herlezen. Er schieten zoveel termen voorbij terwijl de kennis daarvan lijkt te ontbreken (want hoe verzin je het om met POP3 over SMTP te willen gaan). Maar zelfs als het inderdaad een legitiem probleem is, dan snap ik heel goed dat iemand van de helpdesk het verhaal zoals het hier is gepost niet gaat begrijpen.

@Gensnet7 Als je contact opneemt met de helpdesk, ga het dan niet over allerlei irrelevante dingen praten. Hoe meer zaken je erbij haalt, hoe ingewikkelder je het maakt tot niemand er meer iets over kan zeggen. Gaat het er nu over dat je met een domein geregistreerd via Freedom wilt mailen via SMTP en dat dat nu niet lukt? Dan is dat jouw vraag en niets meer, dus ook niet over jouw andere domeinen waar je mee kunt mailen, niets over POP3 of IMAP, niets over Telfort en wat je er allemaal nog niet meer bij hebt gehaald (alleen dat laatste in een eventueel vervolggesprek als ze vragen of het niet aan jouw apparatuur kan liggen).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik stap zomaar in en heb wel enige Posts gelezen, maar ik krijg het idee dat in een verkeerde hoek gezocht wordt. Eerder gaf iemand volgens mij ook een hint dat er te moeilijk gedacht wordt.

Wat ik hier lees is:
- Domein is geregistreerd bij Freedom
- MX records van dat domein verwijzen naar een IP van een mailserver van TS. (*)
- De mailbox gehost wordt bij TS, niet (meer) bij Freedom
- Vriend kan wel mail ophalen
- Vriend kan geen mail verzenden
(*) Dit heb ik niet zo specifiek gelezen aangezien met ‘doorverwezen’ ook iets anders bedoeld kan worden.

Om niet pas met deze vragen aan het einde te komen.
- Is het MX record van het betreffende domein aangepast of is dit ongewijzigd gebleven?
Of
- Is er op mailbox niveau een doorstuur ingesteld naar een andere mail(box)/server?
- Is er bij Freedom bij de ‘sieve filters’ iets ingesteld?

Voorlopig trek ik gemakshalve de conclusie dat de mail via de verkeerde server verstuurd wordt. Ik stel voor dat de vriend de SMTP gegevens van de mailserver van TS in stelt. Verder ook handig om de juiste informatie van de SPF en/of DKIM staan ingesteld. Pas als het allemaal werkt dan ook denken aan DMARC. Maar gezien de huidige issues is het wel handig om eerst de basis op orde te hebben.

Ik begrijp niet zo goed waarom de register van de domeinnaam bij dit probleem gehaald wordt. Dat er standaard bij Freedom een mailbox met domeinnaam aanwezig is leuk, echter na een mailmigratie is de situatie en configuratie wel anders.

Ik ben mij bewust dat er ook complexere configuraties bestaan, deze acht ik met deze informatie zeker niet van toepassing.
Pagina: 1