[Freedom] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 25 ... 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• osban
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-03-2022
Voor zover ik weet (mijn kennis is beperkt) is het zoals @jorikc zei. Als je een domein gekoppeld hebt aan Freedom, dan maak je een MX-record aan met '1 mx.soverin.net' (1 is de prioriteit). Zonder MX-record wordt de mail gestuurd aan '0 domein.nl', en bij meerdere MX-records wordt eerst het record met de hoogste prioriteit (= laagste getal) geprobeerd, en als dat niet lukt de volgende, etc.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-12 04:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zucht.
This email address was recently used in another delist process. Wait a few minutes before trying again.
Hij stond de eerste keer nog niet aan. Maar ik wacht nu al een half uur }:|. Probeer het morgen nog maar eens.

.edit: ah succes *O*
The IP REDACTED was successfully unblocked.

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 12-10-2020 23:41 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Knoeibuntu
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
slijkie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:10:
[...]
Welke DNS gebruik je? Werkt het met 1.1.1.1 of 8.8.8.8 wel of ook niet?
Geen idee... Waar kan ik dat vinden? In mijn Fritzbox?

EDIT: Ik heb het al gevonden! Ook met 1.1.1.1 en 8.8.8.8 werkt petities.com niet.
slijkie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:10:
[...] nu niet meer trouwens. even een mailservertje aangezet en naar postmaster@****.connected.by.freedominter.net de unblock laten mailen :+
Ja! :D Zat ik ook aan te denken... Als die melding op dnsbl.spfbl.net je echt dwars zit, is dat idd wat je het beste kan doen. Goed om te weten dat dit bij jou gelukt is! Zelf heb ik nog nooit een mailserver op mijn eigen computer gedraaid maar verwacht niet dat zoiets heel erg moeilijk zal zijn.

Verder denk ik dat die melding op dnsbl.spfbl.net helemaal niets met de problemen op petities.com te maken heeft. Het ziet echt naar uit dat petities.com zijn huiswerk niet op orde heeft en daarom niet goed werkt voor sommige ip's. Dat is natuurlijk wel jammer maar niet iets waar ik of Freedom nu iets aan kunnen veranderen. De webmaster van die website moet dit zelf gaan nakijken maar ik krijg die dus niet te pakken. Misschien moet ik hier eens een petitie over starten? :P

@osban: Het is in ieder geval goed om te weten dat ik niet de enige ben met dit probleem(pje). Het sluit weer een hoop andere mogelijke oorzaken uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Knoeibuntu op 13-10-2020 00:51 ]

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Privacy vind ik belangrijk, zo belangrijk dat ik graag mijn hard verdiende centjes uitgeef aan bedrijven welke dat ondersteunen, uitdragen en erbij helpen mijn en anderen hun privacy te garanderen. En waar ik nog liever centjes aan uit geef zijn bedrijven met dit doel in Nederland. Zodat die centjes weer rondpompen in onze economie.

Nu zat ik laatst bij Protonmail te kijken, die geeft aan dat je onbeperkte aliassen kan neerzetten. Hoe ik het begreep is hun alias setup anders dan de partij waar ik voorheen zat. Hoe protonmail het opzet begreep ik, is een alias bij hun ding+mijn@domein.nl en de mail gaat dan naar de mailbox mijn@domein.nl. Ik begreep dus dat de alias direct gekoppeld is aan het mail address.

Zat ook te kijken naar de maildienst van freedom, https://freedom.nl/diensten/mail. Nu zie ik dat ze onbeperkt aliassen toestaan.
Mail ontvangen met catch-all functionaliteit
Catch-all = alle e-mail naar iets@gekozennaam.freedom.nl of gekozennaam+iets@freedom.nl komt indezelfde mailbox
Mail versturen vanaf onbeperkt aantal aliassen
gekozennaam+iets@freedom.nl of
iets@gekozennaam.freedom.nl
Als ik het goed begrijp is hun catch all setup dezelfde als de setup van Protonmail, maar met een uitbreiding erbij dat het naar een gekozen subdomein kan gaan?

Waar ik in feite naar op zoek ben is dat ik een alias kan aanmaken waarmee ik dit kan doen

De alias
mijnalias@domein.nl
Mail komt aan in
box@domein.nl

Als ik het goed begrijp ondersteunen ze dit niet bij de freedom setup?

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02:50
init6 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:54:
De alias
mijnalias@domein.nl
Mail komt aan in
box@domein.nl

Als ik het goed begrijp ondersteunen ze dit niet bij de freedom setup?
Dat is mogelijk. Je kan normale aliassen aanmaken onder Domeinen -> Beheer knopje van je domeinnaam -> Aliassen -> Voeg nieuwe alias toe. Je kan daar zelf een aliasnaam verzinnen en kiezen naar welke mailbox deze doorgestuurd moet worden.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@init6 het is andersom: gebruiker+whatever@domein gaat naar gebruiker@domein. Meer providers ondersteunen dat overigens (zoals gmail)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:06

GerkeP

Vragen mag altijd........

Gisteren de Amino's aangesloten na een week vakantie.
Even worstelen om die werkend te krijgen met de Harmony afstandsbediening.
Eerste wat opvalt is dat het beeld veel scherper is dan met de MZ boxen. En enorm veel sneller met de bediening, zelfs sneller dan de app op de LG televisie.
Pauzeren werkt ook prima.
Alle minpunten van tv in een klap weggewerkt 👍🏻

GerkeP

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 10:08
.oisyn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:23:
@init6 het is andersom: gebruiker+whatever@domein gaat naar gebruiker@domein. Meer providers ondersteunen dat overigens (zoals gmail)
Nog leuker: Op 1 van mijn domeinen had ik eigenlijk nooit echt mailafhandeling zitten (ik gebruik het domein vooral 'om het te hebben' en voor wat (d)DNS subdomains om spullen thuis en elders te bereiken.

Nu ik klant word bij Freedom heb ik de mailafhandeling voor dat domain bij Freedom neer gezet (heb het dus gekoppeld).

"gebruiker+whatever@domein" werkt inderdaad, maar "whatever@gebruiker.domain" dus ook! Alleen moet je daarvoor bij je DNS provider wel ook een MX instellen op "gebruiker.domain".

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hmz, al de 2e keer dat ik m'n ER-4 heb moeten rebooten omdat ik geen beeld meer had.

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12 18:01
In nieuwsbrief #17 die vandaag binnen kwam, lees ik het volgende:
Alle Freedom internetverbindingen krijgen straks ruimte voor 5 @freedom.nl e-mailadressen, elk vergrendeld met een eigen wachtwoord. Zo kunnen alle Founding Members die op hetzelfde adres wonen hun eigen @freedom.nl mailadres behouden, zonder een extra Founding Member e-mailabonnement te kopen. Per abonnement kun je standaard één domeinnaam registreren en koppelen. Als ook huisgenoten hun eigen domeinnaam willen behouden, kunnen zij die tegen meerprijs aan het internetabonnement toevoegen.
Dit leest als best een verandering t.o.v. de huidige situatie waarbij je onbeperkt domeinen kunt koppelen (ik heb er zelf meerdere). Uit de nieuwsbrief blijkt niet duidelijk of dit alleen voor Founding members zonder internet abonnement geldt, of voor iedereen. Je kunt het er allebei in lezen. Heeft iemand dit toevallig al voorgelegd aan Freedom?

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit stuk lees ik als aanvulling op het voorgaande dat je in een situatie met meerdere founding abonnementen per huishouden je freedom adres en domeinnaam mee kan nemen. Waarbij de domeinnaam tegen een meerprijs mogelijk is. Dat is dan ook de intentie van dit stuk, zodat deze klanten iets moeten doen met de domeinnaam/mailbox. (Samenvoegen, weg migreren of opheffen)

Het onbeperkt koppelen van bestaande domeinnamen blijft gewoon mogelijk bij het e-mail only en internet abonnement . Ook voor bestaande klanten die geen founding zijn.

Noot: veel aangepast t.o.v. mijn originele post aangezien deze nergens op sloeg doordat ik verkeerd las.

[ Voor 216% gewijzigd door purge op 16-10-2020 00:10 ]

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-12 17:17
YWatchman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Foto'tje? Weet niet of jij 't ook weet maar er is een community server waar een hoop topics staan en misschien kan jij er eentje maken https://community.freedom.nl/c/Amino/67
Zojuist een topic aangemaakt: https://community.freedom...-zenders-werkt-niet/719/2

In het kort:
Pauzeren doet wel pauzeren, maar ik kan het niet meer resumen. Dat leidt uiteindelijk naar de foutmelding “(S004) Fout opgetreden - kan zender niet weergeven op dit moment”.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQOFeJDtwiyQ0AV8M7RMwA8hsPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2zEc6aWHsC7NJCUi99yaoVL.jpg?f=fotoalbum_large

De enige manier hoe ik uit een gepauzeerde sessie kom is met de "back" knop, dan kan ik weer overschakelen naar de live stream.

[ Voor 21% gewijzigd door EnigmA-X op 16-10-2020 12:26 . Reden: Foto toegevoegd ]

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

GerkeP schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:34:
Gisteren de Amino's aangesloten na een week vakantie.
Even worstelen om die werkend te krijgen met de Harmony afstandsbediening.
Eerste wat opvalt is dat het beeld veel scherper is dan met de MZ boxen. En enorm veel sneller met de bediening, zelfs sneller dan de app op de LG televisie.
Pauzeren werkt ook prima.
Alle minpunten van tv in een klap weggewerkt 👍🏻
Tja, nu nog een fatsoenlijke layout, reclamezooi uit de zender info balk, opnemen op alle zenders, terugkijken op alle zenders etc etc

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
EnigmA-X schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Zojuist een topic aangemaakt: https://community.freedom...-zenders-werkt-niet/719/2

In het kort:
Pauzeren doet wel pauzeren, maar ik kan het niet meer resumen. Dat leidt uiteindelijk naar de foutmelding “(S004) Fout opgetreden - kan zender niet weergeven op dit moment”.

[Afbeelding]

De enige manier hoe ik uit een gepauzeerde sessie kom is met de "back" knop, dan kan ik weer overschakelen naar de live stream.
Ik vermoed dat je dan een internet probleem hebt met je Amino. Live is namelijk multicast en zodra je op pauze en play drukt wordt het OTT (Unicast) en loopt het verkeer anders.

Wat voor router gebruik je, en op welke manier is deze geconfigureerd?

• GerkeP

GerkeP

mr.babek schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:41:
[...]

Tja, nu nog een fatsoenlijke layout, reclamezooi uit de zender info balk, opnemen op alle zenders, terugkijken op alle zenders etc etc
Die layout interesseert me helemaal niets 😉
Opnemen alle zenders kon ook niet bij xs4all/kpn.
Is hier geen 1e levensbehoefte.

Dus wij hebben daar geen last van 😁

GerkeP

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-12 23:45
mr.babek schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:41:
[...]

Ach, alle aanbieders van tv hebben wel wat. Ziggo/KPN laten je ook niet alles terugkijken, opnemen of doorspoelen, zal wel een rechtenkwestie zijn.
Layout van de Horizon van Ziggo is ook een drama (en dan hebben we het nog niet eens over traag zappen, onlogische tv gids e.d.).
KPN vond eigenijk altijd wel een van de prettigste, de next is ook wel ok.

Gebruik zelf nu de smart tv app van CD en dat gaat eigenlijk prima (zeker voor wat het kost).

De reclame in de zender balk info is id de beetje overbodig en het is wel wat jammer dat wat extra handelingen moet doen om naar de programma informatie te gaan.

Binnenkort maar over naar Freedom, ben nu alleen nog even aan het vergelijken of ik ga voor alleen internet van Freedom met een los CD abonnement via de tv app of dat ik tv ook via Freedom meepak (is wel 6 euro duurder) maar dan heb ik een decoder extra.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TR1969 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Ach, alle aanbieders van tv hebben wel wat. Ziggo/KPN laten je ook niet alles terugkijken, opnemen of doorspoelen, zal wel een rechtenkwestie zijn.
Dit is gewoon niet waar, met de Mediabox XL (en eigenlijk elke willekeurige dvb-c hdd recorder) kun je álles lokaal opnemen en naar hartelust spoelen. Via On Demand kun je dat idd niet.

• TR1969
.oisyn schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Dit is gewoon niet waar, met de Mediabox XL (en eigenlijk elke willekeurige dvb-c hdd recorder) kun je álles lokaal opnemen en naar hartelust spoelen. Via On Demand kun je dat idd niet.
In mijn beleving was dat met de Next en KPN wat anders maar die nemen dan wel in de cloud op (niet fysiek)
Daar heb toch wel eens gehad dat een programma niet kon worden opgenomen of dat bij doorspoelen van reclame in een opname de melding kwam dat dat niet was toegestaan bij de betreffende zender.

Maar als ik daarin ongelijk heb geef ik je graag gelijk.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De Next is cloud only, dan heb je idd last van die restricties :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12 22:33
purge schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:05:
Er is altijd wel een weg ;)

Zelf gebruik ik geen Fritzbox maar een Zyxel als modem. Er zijn ook andere alternatieve apparaten die alleen als dsl modem met bridge werken. Zoals: Vigor 130 en vast nog wel meer.
In jouw situatie waarbij je zelf al WAP hebt etc is dat iets om te overwegen. Je kan dan ook 2,- besparen bij Freedom doordat je de Fritzbox niet af hoeft te nemen. Aan de andere kant wel een eenmalige uitgave voor een modem als hiervoor gelinkt.
En een update! We hebben Freedom. Helaas was het voor mij niet duidelijk dat VDSL op het tweede aderpaar zat, en niet op het eerste, anders had ik het al een week eerder gehad ;)

Nu wel een vraag inzake mijn eerdere plaatjes: het heeft er alle schijn van dat de USG-3p:8a0a geen PAP ondersteund voor PPPoE, wat wel verwacht wordt door de Fritz!Box...

Ik gebruik fake@freedom.nl:1234 als credentials.

Als ik inlog op de USG, dan zie ik de volgende zaken voorbij komen in /var/log/messages:

code:
1
2
3
4
Oct 17 16:04:43 ubnt pppd[2788]: CHAP authentication failed
Oct 17 16:04:43 ubnt zebra[725]: interface ppp0 mtu changed from 1492 to 1500
Oct 17 16:04:43 ubnt pppd[2788]: Connection terminated: no multilink.
Oct 17 16:04:43 ubnt zebra[725]: interface ppp0 index 12 deleted.

Ik ben niet in staat om op de USG CHAP om te zetten naar PAP.

Dus dan heel concreet: heeft iemand een Unifi USG-3P draaiend gekregen met Freedom en de Fritz!Box als modem?i.

Op dit moment neig ik eerder naar een fixed VDSL modem, zoals @purge al aangegeven had. Dan zal de Fritz terug moeten naar Freedom, maar 'snap' ik wel wat er allemaal gebeurd...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
DiedX schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:08:
[...]

En een update! We hebben Freedom. Helaas was het voor mij niet duidelijk dat VDSL op het tweede aderpaar zat, en niet op het eerste, anders had ik het al een week eerder gehad ;)

Nu wel een vraag inzake mijn eerdere plaatjes: het heeft er alle schijn van dat de USG-3p:8a0a geen PAP ondersteund voor PPPoE, wat wel verwacht wordt door de Fritz!Box...

Ik gebruik fake@freedom.nl:1234 als credentials.

Als ik inlog op de USG, dan zie ik de volgende zaken voorbij komen in /var/log/messages:

code:
1
2
3
4
Oct 17 16:04:43 ubnt pppd[2788]: CHAP authentication failed
Oct 17 16:04:43 ubnt zebra[725]: interface ppp0 mtu changed from 1492 to 1500
Oct 17 16:04:43 ubnt pppd[2788]: Connection terminated: no multilink.
Oct 17 16:04:43 ubnt zebra[725]: interface ppp0 index 12 deleted.

Ik ben niet in staat om op de USG CHAP om te zetten naar PAP.

Dus dan heel concreet: heeft iemand een Unifi USG-3P draaiend gekregen met Freedom en de Fritz!Box als modem?i.

Op dit moment neig ik eerder naar een fixed VDSL modem, zoals @purge al aangegeven had. Dan zal de Fritz terug moeten naar Freedom, maar 'snap' ik wel wat er allemaal gebeurd...
Ik heb (met xs4all) gewoon alles geforward naar de usg. Niet helemaal wat je zoekt maar werkt uitstekend. Tv gaat nog via de Fritzbox wat ook de enige reden is om het zo te doen.

• EnigmA-X
raymonvdm schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:53:
[...]

Ik vermoed dat je dan een internet probleem hebt met je Amino. Live is namelijk multicast en zodra je op pauze en play drukt wordt het OTT (Unicast) en loopt het verkeer anders.

Wat voor router gebruik je, en op welke manier is deze geconfigureerd?
Mikrotik CCR. Staat ingesteld met de informatie zoals op de Freedom website te vinden is. Alles doet het verder ook prima, behalve dit. Alle mogelijke tests op de Amino zelf zijn ook gewoon succesvol. Dus, ofwel, er moet iets ingesteld worden wat niet is opgeschreven, ofwel er is toch iets kapot ergens.

• Sakura_nl
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10-2023
Niet op dit topic van toepassing, maar ik vond het zo idioot dat ik het toch her nier wel zetten.
We (een vereniging waarvoor ik het beheer doe) kregen vrijdag een factuur binnen van xs4all van 6 euro voor het gebruik van de virusscanner voor de afgelopen maand. En dit terwijl we al meer dan een maand bij freedom zitten.
De virus scanner werkt zelfs niet eens meer, die ziet dat je niet meer bij xs4all zit, en start dus ook met die melding op.

Ben benieuwd of meer mensen hier zo'n factuur van xs4all gekregen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Sakura_nl op 18-10-2020 22:54 ]

• raymonvdm
Ik heb hier een verbinding via een provider welke ook een Amino settopbox levert (610) en dit is ook een "cloud" only box maar daarmee is het mogelijk om uitzending gemist te doen en dan kun je niet spoelen. Als je echter de gemiste uitzending opneemt dan kun je wel spoelen. Volgens mij is dat ook iets wat "verplicht" is bij persoonlijke opnames. Dit is tenslotte wat je ook met je eigen videorecorder zou kunnen.

Ik weet niet hoe Freedom of Kanaal Digitaal hier mee omgaat want ik heb een internet only verbinding

• DiedX
tlpeter schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

Ik heb (met xs4all) gewoon alles geforward naar de usg. Niet helemaal wat je zoekt maar werkt uitstekend. Tv gaat nog via de Fritzbox wat ook de enige reden is om het zo te doen.
Ik heb nog eens wat geld er tegenaan getimmerd, en de Fritz omgekat naar een DrayTek. De USG pakte alles in één keer op :) IPv4 en IPv6 werkt!

Nu televisie nog. Ik zie een mevrouw van journaal, maar eens kijken hoe dat allemaal verder afloopt. Tot nu toe ben ik happy :)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:45

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Export mailbox:
Heeft iemand de exportfunctie van de mailbox al eens geprobeerd (mbox file extensie).
Ik kan hem wel aanvragen, maar na de start geeft deze telkens de status "failed".na een minuut of zo (2de x al).
Geen verschil tussen mailbox @freedom.nl domein of mijn @eigendomeinnaam.nl.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• DiedX
Ik neem aan via webmail? Is Thunderbird met backup geen oplossing?

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12 21:14

ep667

It doesn't hurt to help

GerkeP schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 04:37:
[...]
Opnemen alle zenders kon ook niet bij xs4all/kpn.
Jawel hoor. Bij KPN kun je alle zenders opnemen. Alleen een opgenomen of gepauzeerd programma doorspoelen is niet mogelijk op onder meer de RTL zenders.

Ik neem best veel op, voornamelijk van de BBC en VRT om te kijken wanneer ik wil. Terugkijken kan immers niet altijd op die zenders.

Dat opnemen bij Canal Digitaal niet kan, houdt me voor nu tegen om over te stappen op Freedom. En dan mist ook Discovery en Eurosport nog.

OT: Ik zou veel overhebben voor een onafhankelijke tv dienst die contracten met zenders goed regelt en dingen als opnemen niet als bijzaak ziet. Liefst los van internet.

EP

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12 19:31
ep667 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

Jawel hoor. Bij KPN kun je alle zenders opnemen. Alleen een opgenomen of gepauzeerd programma doorspoelen is niet mogelijk op onder meer de RTL zenders.

Ik neem best veel op, voornamelijk van de BBC en VRT om te kijken wanneer ik wil. Terugkijken kan immers niet altijd op die zenders.

Dat opnemen bij Canal Digitaal niet kan, houdt me voor nu tegen om over te stappen op Freedom. En dan mist ook Discovery en Eurosport nog.

OT: Ik zou veel overhebben voor een onafhankelijke tv dienst die contracten met zenders goed regelt en dingen als opnemen niet als bijzaak ziet. Liefst los van internet.
kpn heeft het opnemenpakket wat niet voor iedereen (meer) standaard is dus ook bij kpn kun je niet alles zomaar opnemen. Als je het in dit topic al wil gaan vergelijken biedt freedom TV dus standaard al meer functionaliteit. En ook bij de BBC zenders rommelt het bij KPN regelmatig (veranderende contracten/problemen met opnames van series) wat je nog wel mag opnemen en terugkijken.

Conclusie is dus je kan standaard best veel wel opnemen bij freedomTV.

• Sakura_nl
En op de Freedom community te lezen, nemen ze alle input van alle leden zeer serieus. Ben benieuwd wat ze allemaal voor elkaar gaan krijgen aan verbeteringen.

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

jgelauff schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

kpn heeft het opnemenpakket wat niet voor iedereen (meer) standaard is dus ook bij kpn kun je niet alles zomaar opnemen. Als je het in dit topic al wil gaan vergelijken biedt freedom TV dus standaard al meer functionaliteit. En ook bij de BBC zenders rommelt het bij KPN regelmatig (veranderende contracten/problemen met opnames van series) wat je nog wel mag opnemen en terugkijken.

Conclusie is dus je kan standaard best veel wel opnemen bij freedomTV.
Ik wil helemaal niet vergelijken. Ik deel gewoon wat mij persoonlijk tegenhoudt bij het overstappen naar Freedom.

Het feit dat je in het standaardpakket maar op 19 zenders kunt opnemen in tegenstelling tot alle zenders in je pakket bij XS4ALL/KPN. Bij XS zit opnemen nog altijd standaard bij je abonnement. Da’s het enige dat ik wil aangeven

Probleem is gewoon dat ze helaas verdoemd zijn tot Canal Digitaal, aangezien dat de enige onafhankelijke aanbieder van tv is. En bij Canal Digitaal wordt het al jaren minder. Dat kan ik Freedom niet kwalijk nemen. Het is roeien met de riemen die je hebt en ik vrees dat ze ook weinig voor elkaar krijgen hoe serieus ze de input van de leden ook nemen. CD heeft immers een machtspositie.

EP

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:45

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

DiedX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:03:
Ik neem aan via webmail? Is Thunderbird met backup geen oplossing?
Nee, in de beheeromgeving tabblad > export.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• jgelauff
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12 19:31
ep667 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Ik wil helemaal niet vergelijken. Ik deel gewoon wat mij persoonlijk tegenhoudt bij het overstappen naar Freedom.

Het feit dat je in het standaardpakket maar op 19 zenders kunt opnemen in tegenstelling tot alle zenders in je pakket bij XS4ALL/KPN. Bij XS zit opnemen nog altijd standaard bij je abonnement. Da’s het enige dat ik wil aangeven

Probleem is gewoon dat ze helaas verdoemd zijn tot Canal Digitaal, aangezien dat de enige onafhankelijke aanbieder van tv is. En bij Canal Digitaal wordt het al jaren minder. Dat kan ik Freedom niet kwalijk nemen. Het is roeien met de riemen die je hebt en ik vrees dat ze ook weinig voor elkaar krijgen hoe serieus ze de input van de leden ook nemen. CD heeft immers een machtspositie.
je haalt in mijn ogen alle argumenten aan om juist wel de overstap te maken.
freedom staat voor iets en wil graag de onderhandelingspositie verwerven om ook echt het verschil te kunnen maken.

Ik lees hier helaas te veel vaak allerlei persoonlijke redenen waarom iemand niet de overstap durft te maken terwijl je dus best al veel keus krijgt een goede eerlijke internet verbinding (evt met tv en telefonie) te hebben en je het daarnaast ook nog samen kan helpen verbeteren.

Ik heb er ook gewoon een androidtv kastje naast gezet voor de netflix app waar mijn vrouw graag gebruikt van maakt. Zo kan ik ook VPN' n en bv meer BBC en voor mij dan interressant zweedse tv kijken. Volgens mij kan de bbc iplayer ook save' n.

zo zijn er wellicht meer (tijdelijke) oplossingen voor "problemen" die je er niet van hoeven te weerhouden de overstap te maken.

• Sakura_nl
En bij xs4all word het ook steeds slechter. Steeds vaker storingen, en regelmatig gewoon enkele minuten onderbrekingen van alle tv zenders. En dat was al zo 2 maanden terug voordat ik overstapte.

En neem maar van mij aan, die storingen gaan alleen maar erger worden "dankzij" kpn die alleen geld verdienen als argument ziet om internet aan te bieden en hun klanten dus slechts als cash-cows.

xs4all had geen klanten, maar leden, die door dik en dun stonden voor xs4all. Maar kpn heeft het voor elkaar gekregen om die leden te degraderen tot niets meer dan klanten die je lustig uit mag knijpen.

Zie ook mijn eerdere bericht dat ze zelfs een rekening sturen voor het gebruik van hun virus scanner voor deze maand....

[ Voor 36% gewijzigd door Sakura_nl op 19-10-2020 22:25 ]

• TR1969
Mocht je overwegen alleen Freedom internet te nemen met daarnaast een los Canal Digitaal abonnement (bv met de smart tv app), houdt er dan rekening mee dat er dan geen extra pakketten mogelijk zijn zoals Ziggo Sport of Film 1.
Je hebt dan alleen de keuze tussen vol en bomvol.

Neem je Freedom Internet met tv (decoder) kun je wel uit extra pakketten kiezen.
Je hebt dan de keuze uit een basis en een entertainmentpakket met daarnaast extra zenderpakketten zoals Ziggo Sport.

Had dit even nagevraagd bij CD:

Hi Tr1969! Bij ons kan je alleen Vol of Bomvol ontvangen zonder optiepakket. Via Freedom heb je ook meer opties qua tv. Je kan daar bijvoorbeeld het Entertainment-pakket afnemen en ook optiepakketten als Film1. Zie: https://freedom.nl/diensten/tv-van-canal-digitaal Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het graag!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12 16:51
Hele boel ligt eruit (Internet). KPN WBA in Amsterdam. Anderen ook last?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Iets met peering stuk? Freedom.nl website werkt, maar dat is het dan ook wel...

• GerkeP

GerkeP

Hier ook, komt weer langzaam terug zie ik

GerkeP

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12 16:51
Klopt, nu beginnen net weer dingen te werken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Schoonmaker per ongeluk een UTP kabeltje losgetrokken bij het stofzuigen :+

• GerkeP

GerkeP

9 minuten en 17 seconden verstoring geweest hier

GerkeP

• DiedX
LOL. Lekker als je aan het debuggen bent met IPTV :) Vandaar dat niets werkte :P

• GerkeP

GerkeP

DiedX schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:07:
LOL. Lekker als je aan het debuggen bent met IPTV :) Vandaar dat niets werkte :P
Yep, ik zit in een P1 verstoring bij een klant, en dan kun je niets meer ineens :X

Maandag 5 oktober zelfde soort verstoring......

[ Voor 8% gewijzigd door GerkeP op 20-10-2020 13:12 ]

GerkeP

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens mijn RIPE Atlas probe was alleen IPv4 even stuk. IPv6 bleef werken :)

• DiedX
Iptv werkt hier icm de USG. Nu IPV6 draaiend krijgen.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik lees een beetje passief mee, maar zijn er nog suggesties voor de OP?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• EnigmA-X
ocf81 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:23:
Ik lees een beetje passief mee, maar zijn er nog suggesties voor de OP?
De FAQ updaten naar de huidige status (en wellicht wat uitbouwen) kan denk ik geen kwaad :)

• ep667

ep667

It doesn't hurt to help

jgelauff schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

je haalt in mijn ogen alle argumenten aan om juist wel de overstap te maken.
freedom staat voor iets en wil graag de onderhandelingspositie verwerven om ook echt het verschil te kunnen maken.
Ja, fair enough. Daar heb je een heel goed punt op zich, want meer leden betekent een betere onderhandelingspositie richting een Canal Digitaal of zelfs een eigen tv-pakketje.

Tegelijkertijd heb ik ook aan de andere kant gestaan (die van een ISP - inmiddels opgeslokt door KPN) toen die gingen starten met tv en weet ik dat het een crime is. De zenders weten dat jij hen nodig hebt en geven geen duimbreed toe - behalve als je KPN of Ziggo heet, want dan hebben ze jou wel nodig.

Ik moet er nog even over denken en thuis overleggen. In principe hebben we ook genoeg aan de NPO, VRT, BBC en Discovery (Science). Is op te lossen. En als ik hier de ontwikkelingen lees dan voelt het heel positief. Ik zit er ook niet op te wachten om KPN4ALL te blijven sponsoren.

EP

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-12 11:28
eymey schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:38:

Oftewel: Hier worden heel expliciet 2 netwerken genoemd waarvan bekend is dat T-mobile deze helemaal zelf aanlegt (en dus ook als eerste operator zelf van licht gaat voorzien). Verder wordt er in de doorlink op de site van Freedom dus vermeld dat T-mobile van plan is in de toekomst ook andere regio's te gaan ontsluiten.

Dit vind ik een cruciale nuance. Namelijk: ALS het zo zijn dat dit ook meteen gaat gelden voor alle andere plaatsen waar T-mobile nu al 1 Gbit/s kan aanbieden (bv. via ODF bij KPNNetwerkNL), dan had dat niet regio voor regio gehoeven maar had dat nu (januari 2021) al gekund. En dat hadden ze dan ook wel als zodanig kunnen vermelden.

Daarom: Ik vraag niet om nog meer speculatie of aannames en gevolgtrekking vanuit kennis over hoe het met andere partijen (Cambrium) gaat, want daaruit zou ook mijn conclusie zijn dat Freedom straks via T-mobile in alle 1 Gbit gebieden, ook de ODF gebieden, kan leveren.

Maar ik zoek gewoon naar iemand bij Freedom die dit ook daadwerkelijk expliciet zo zegt en dat is nu dus nog niet gedaan.
Ik heb het even nagevraagd bij Freedom voor mijn specifieke geval.
T-Mobile levert hier (Hilversum) 1 Gbit, maar dat is blijkbaar via een speciale overeenkomst met KPN.
Freedom gaat enkel via T-Mobile leveren daar waar T-Mobile zelf glas aangelegd heeft, dus niet overal waar T-Mobile 1 Gbit aanbiedt.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ToniW dat zou erg jammer zijn...

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-12 11:28
ToniW schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

T-Mobile levert hier (Hilversum) 1 Gbit, maar dat is blijkbaar via een speciale overeenkomst met KPN.
Freedom gaat enkel via T-Mobile leveren daar waar T-Mobile zelf glas aangelegd heeft, dus niet overal waar T-Mobile 1 Gbit aanbiedt.
Is geen speciale overeenkomst. T-Mobile heeft voor ca 1 miljoen adressen apparatuur in de PoPs van Reggefiber staan en kan zo 1 Gbit leveren voor weinig. Er is geen reden om Freedom daar niet in mee te laten liften. Zo gaat het namelijk ook met Freedom over Cambrium.
Blijkbaar wil T-Mobile dat dan weer niet op die manier.

Of... Het betekent dat Freedom zelf apparatuur gaat plaatsen in de PoPs van Primevest (T-Mobile). Dat zou wel gedurfd zijn in deze fase van hun bestaan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• eymey
@ToniW Dat klinkt inderdaad als erg jammer, en gemiste kans.

De 'speciale overeenkomst' die T-mobile in Hilversum (en een hele rits andere plaatsen waar ze 1 GBit/s leveren) heeft met KPN, is eigenlijk met "KPN NetwerkNL" (voorheen Reggefiber). T-mobile heeft in die plaatsen eigen apparatuur in de PoP's van "KPN NetwerkNL" en ook een eigen backhaul naar het netwerk van T-mobile.

Dit betekent dus dat de samenwerking tussen Freedom en T-mobile niet verder gaat dan een paar (delen van) steden.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Barre73
eymey schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:56:
@ToniW Dat klinkt inderdaad als erg jammer, en gemiste kans.

De 'speciale overeenkomst' die T-mobile in Hilversum (en een hele rits andere plaatsen waar ze 1 GBit/s leveren) heeft met KPN, is eigenlijk met "KPN NetwerkNL" (voorheen Reggefiber). T-mobile heeft in die plaatsen eigen apparatuur in de PoP's van "KPN NetwerkNL" en ook een eigen backhaul naar het netwerk van T-mobile.

Dit betekent dus dat de samenwerking tussen Freedom en T-mobile niet verder gaat dan een paar (delen van) steden.
@eymey Deel je mijn analyse dat dit ook zou kunnen betekenen dat Freedom ODF wil gaan leveren op die Primevest netwerken in Den Haag en straks Eindhoven?
Anders kan ik niet meteen verklaren waarom Freedom niet via de Glasoperator switches zou kunnen leveren in Reggefiber gebieden.

ODF in Reggefiber PoPs zal er niet in zitten sinds KPN in maart ontslagen werd van de plicht om toegang te verlenen tot hun netwerken.

Verwijderd

Hebben meer mensen er 'last' van dat in de DHCPv6-lease slechts één van de twee DNS-servers wordt meegegeven?

Niet het einde van de wereld, maar het lijkt erop dat 2001:7b8:650:1::45 toch ook moet worden meegegeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C49d_HmB-WimQPcZqj0cgoyanxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MuPMlS4CRmkWFXJrYNuo70DV.png?f=fotoalbum_large

• eymey
Barre73 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

@eymey Deel je mijn analyse dat dit ook zou kunnen betekenen dat Freedom ODF wil gaan leveren op die Primevest netwerken in Den Haag en straks Eindhoven?
Anders kan ik niet meteen verklaren waarom Freedom niet via de Glasoperator switches zou kunnen leveren in Reggefiber gebieden.

ODF in Reggefiber PoPs zal er niet in zitten sinds KPN in maart ontslagen werd van de plicht om toegang te verlenen tot hun netwerken.
Ik zou er inderdaad niet raar van opkijken als dat de reden is :)

Overigens wel zuur, dat er een bom is gelegd onder die hele regulering. Want dat houdt potentieel in dat op termijn ook bestaande ODF contracten, als ze aflopen, mogelijk niet verlengd worden. En dan zitten we in het overgrote deel van Nederland straks dus weer gewoon met een KPN / Ziggo duopoly.

• Barre73
eymey schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Ik zou er inderdaad niet raar van opkijken als dat de reden is :)

Overigens wel zuur, dat er een bom is gelegd onder die hele regulering. Want dat houdt potentieel in dat op termijn ook bestaande ODF contracten, als ze aflopen, mogelijk niet verlengd worden. En dan zitten we in het overgrote deel van Nederland straks dus weer gewoon met een KPN / Ziggo duopoly.
Tenzij de politiek met nieuwe regelgeving komt. De hele reden dat dit nu zo is, is het vernietigen van het laatste besluit van de ACM door de rechter.
Rechters toetsen aan wetgeving. Dan is aan de politiek om de keuzes qua wetgeving te maken, als ze dit willen.
Maar met de VVD aan het roer vrees ik ervoor..

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:41
ToniW schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Dat zou een flinke tegenvaller zijn. T-Mobile levert hier 1gbit (563x). Als Freedom dat dus niet kan leveren voor €49, dan is een overstap naar Freedom een 'no go'. Het is me allemaal wel iets waard maar €40+ gaat nergens over. Jammer..

• eymey
Dan even heel iets anders:

Vanochtend is mijn glasvezelverbinding omgezet van Tweak (Coanet) naar Freedom (ook Coanet)!

Echter, het lukt me met mijn eigen router (opnsense) maar niet om een IP te verkrijgen.

Zijn er hier al meer mensen die op Freedom via Tweak/Cambrium zitten met een eigen router? De reguliere instellingen voor glasvezel op de website van Freedom ( VLAN 6, PPPoE instellingen ) geven geen werkende verbinding.

Gewoon met DHCP een adres proberen te verkrijgen untagged, of VLAN 6, of VLAN 34, werkt ook niet

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-12 22:10
eymey schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:18:
Dan even heel iets anders:

Vanochtend is mijn glasvezelverbinding omgezet van Tweak (Coanet) naar Freedom (ook Coanet)!

Echter, het lukt me met mijn eigen router (opnsense) maar niet om een IP te verkrijgen.

Zijn er hier al meer mensen die op Freedom via Tweak/Cambrium zitten met een eigen router? De reguliere instellingen voor glasvezel op de website van Freedom ( VLAN 6, PPPoE instellingen ) geven geen werkende verbinding.

Gewoon met DHCP een adres proberen te verkrijgen untagged, of VLAN 6, of VLAN 34, werkt ook niet
Heb je geprobeerd contact op te nemen met de helpdesk? Ze bijten niet hoor! Mogelijk handig om je configuratie te delen, kunnen we je wat beter helpen hier :P

• eymey
De wachttijd bij de helpdesk is zo lang dat je wordt opgehangen op een gegeven moment. Zefls als je de volgende in de rij bent.

Inmiddels door nog wat meer spitten in deze thread er wel achter gekomen dat het om dezelfde config zou moeten gaan als op KPN WBA verbindingen (dus VLAN 6, PPPoE ). En ik zie ook wel dat de PPP daemon probeert om contact te leggen met de concentrator van Cambrium op Nikhef. Maar het gaat fout bij de authenticatie.

Config zal ik later nog even delen. Zie met wat Googlen wel dat PPPoE met OPNSense of PFSense tricky kan zijn soms......

edit: Configuratie kopieren en plakken is nu best een beetje lastig, omdat ik op mijn werklaptop via 4g tethering op internet zit en mijn privé-pc aan het internetloze LAN hangt.

In ieder geval kan ik zien dat "mpd" verbinding krijgt met rb1200.nikhef.cambrium.net-D903, wat configuraties negotieert (MRU size, AUTH PROTO). Vervolgens zegt ie nog wel "Peer wants CHAP, I want nothing" en krijgt dan een CHALLENGE van de PPP-server. Vervolgens gebruikt hij "authname fake@freedom.nl". Gek genoeg meldt hij geen password, maar dat is misschien intentioneel.

Daarna krijgt hij een foutmelding terug: "CHAP authentication failure, unit 152" en daarna wordt de verbinding afgebroken.

Tjs tsja.... of mpd doet iets niet goed. Óf er staat toch nog ergens een configuratie bij Cambrium niet goed.....

Toch maar weer proberen te bellen.

[ Voor 42% gewijzigd door eymey op 21-10-2020 14:46 ]

• YWatchman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-12 22:10
eymey schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:40:
De wachttijd bij de helpdesk is zo lang dat je wordt opgehangen op een gegeven moment. Zefls als je de volgende in de rij bent.

Inmiddels door nog wat meer spitten in deze thread er wel achter gekomen dat het om dezelfde config zou moeten gaan als op KPN WBA verbindingen (dus VLAN 6, PPPoE ). En ik zie ook wel dat de PPP daemon probeert om contact te leggen met de concentrator van Cambrium op Nikhef. Maar het gaat fout bij de authenticatie.

Config zal ik later nog even delen. Zie met wat Googlen wel dat PPPoE met OPNSense of PFSense tricky kan zijn soms......

edit: Configuratie kopieren en plakken is nu best een beetje lastig, omdat ik op mijn werklaptop via 4g tethering op internet zit en mijn privé-pc aan het internetloze LAN hangt.

In ieder geval kan ik zien dat "mpd" verbinding krijgt met rb1200.nikhef.cambrium.net-D903, wat configuraties negotieert (MRU size, AUTH PROTO). Vervolgens zegt ie nog wel "Peer wants CHAP, I want nothing" en krijgt dan een CHALLENGE van de PPP-server. Vervolgens gebruikt hij "authname fake@freedom.nl". Gek genoeg meldt hij geen password, maar dat is misschien intentioneel.

Daarna krijgt hij een foutmelding terug: "CHAP authentication failure, unit 152" en daarna wordt de verbinding afgebroken.

Tjs tsja.... of mpd doet iets niet goed. Óf er staat toch nog ergens een configuratie bij Cambrium niet goed.....

Toch maar weer proberen te bellen.
Het is even handiger dat je een mailtje stuurt, ze hebben het heel druk. Op de team pagina kan je zien met hoeveel ze de helpdesk bemannen, ik kan me voorstellen dat je daarom wat langer in de wacht staat.

• eymey
@YWatchman Het in de wacht staan zelf vind ik totaal geen probleem. Maar dat ik, toen ik bijna aan de beurt was, eruit werd geknald vond ik wat minder .

En inderdaad: Ik ben me ervan bewust met wat voor een klein team ze zijn, dus in deze neem ik ze dit ook niet direct kwalijk.

Maar goed: Inmiddels een aardige gozer aan de lijn gekregen, die even met mij mee heeft gekeken. Hij kon in de systemen van Cambrium wel de gegevens van mijn lijn zien. Zo constateerde hij dat de demping op mijn lijn abnormaal hoog is, dus hij vroeg zich af of ik zelf wat op de vezel heb gezet. Dat is niet het geval, de Genexis Gigabit NT die er gewoon nog op zit hangt er al een jaar of 2-3 :P.

Wat me in ieder geval al heel erg mee valt is dat je iemand aan de lijn krijgt die niet meteen zegt "Oh, eigen apparatuur. Doei!" . Hij ging meteen kijken of ze toevallig al een OPNSense VM hebben om mee te kijken, en stelde ook voor om anders mss alvast even een ander routertje dat PPPoE kan uit de kast te trekken, mocht ik die hebben.

Maar goed, ik gaf aan dat OPNSense wel degelijk 'iets' van communicatie met de PPPoE server had. Alleen kon hij aan hun kant geen loginpoging op Radius zien.

Terwijl het telefoongesprek voortduurde heeft hij toen op IRC iemand van Cambrium geprobeerd te benaderen. En terwijl hij daar respons van kreeg begon alles ineens te lopen en had ik ineens een IP adres! _O_

Bij Cambrium in de PoP bleek op mijn poort op de switch de "PPPoE agent" uit te staan. Toen de engineer bij Cambrium de configuratie had gewijzigd was alles meteen opgelost.

Moraal van het verhaal: Toch goed dat ik nog een keer via de bel-route ben gegaan! En op deze manier snap ik ook nog meer (en accepteer ik nog meer) dat wachten soms even kan duren. Je wordt namelijk wel gewoon direct adequaat te woord gestaan!

• Sakura_nl
Altijd weer diep respect voor Freedom. Hoe zij met een kleine ploeg zo'n ontzettende bulk werk weten te verzetten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Mijn ouders zijn sinds kort ook Freedom-klant (ik binnenkort ook, maar ons huis wordt nog gebouwd). Na jaren een XS4ALL VDSL-setup met eigen modem/router-combinatie te hebben gedraaid, is dat gisternacht overgezet naar Freedom. Ik ben behoorlijk tevreden, maar ik heb wel het idee dat er iets echt niet lekker zit in de access router en/of RADIUS-server die de PPPoE-sessies afhandelt. En wanneer ik in dit topic zo lees, zijn er behoorlijk wat meer klanten die problemen omtrent PPPoE melden.

Ik heb een DrayTek Vigor 165 in full bridge mode, met een OpenWrt-router erachter. Deze setup heeft zeker 6 jaar zo gedraaid met XS4ALL (tot zo'n twee jaar geleden met een Vigor 130), en daarmee heb ik nooit problemen gehad. Echt letterlijk geen enkele downtime die ik me kan herinneren.

Maar wanneer ik nu op mijn router iets als ifup wan of service network reload uitvoer, wordt pppd logischerwijs herstart. De PPPoE-sessie wordt dan van mijn kant onderbroken en mijn router gaat opnieuw discovery doen.
En daar gaat het mis, want de PPPoE-discovery blijft hangen. Ik moet dan, of althans, zo lijkt het, handmatig de WAN-interface uitzetten, een paar minuten wachten, en hem dan weer aanzetten. Anders krijg ik een eindeloze loop met de melding dat ik geen PADO-packets terugkrijg.

Ik heb het idee dat dit een soort anti-hammeringfeature is, of een RADIUS-server die zijn sessies te lang openlaat en dan verzuimt te reageren, of iets in die richting. Want het zou toch wel mogelijk moeten zijn om zo nu en dan een sessie te herstarten? Wat nu als je bijvoorbeeld wilt experimenteren met RFC4638 om maar iets te noemen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Send PPPOE Discovery V1T1 PADI session 0x0 length 12
 dst ff:ff:ff:ff:ff:ff  src 14:cc:20:xx:xx:xx
 [service-name] [host-uniq  00 00 33 71]
Timeout waiting for PADO packets
Unable to complete PPPoE Discovery

Mijn router blijft dus PADI-packets sturen in de hoop er een PADO op terug te krijgen, maar dat gebeurt niet. En het lijkt erop dat zo lang ik PADI-packets blijf sturen, er ook nooit een reply op terugkomt, al moet ik bekennen dat ik het niet langer dan een paar minuten heb geprobeerd. Ik ben namelijk bang dat er (al dan niet per ongeluk) een PPPoE-lockout geconfigureerd is en dat het continu versturen van PADI's niet bevorderlijk is. Al zou dat wel raar zijn, want het is standaardgedrag van zo ongeveer elke router om in het geval van een hangup te blijven proberen te verbinden.

Als ik dan na een paar minuten de WAN-interface weer up zet, werkt het doorgaans ook direct.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
 [service-name] [host-uniq  00 00 35 cd]
Recv PPPOE Discovery V1T1 PADO session 0x0 length 58
 dst 14:cc:20:xx:xx:xx  src 00:30:88:11:7f:c2
 [host-uniq  00 00 35 cd] [AC-name
rb600.sara.cambrium.net-G6ADQ0710Q008P] [service-name] [end-of-list]
Send PPPOE Discovery V1T1 PADR session 0x0 length 12
 dst 00:30:88:11:7f:c2  src 14:cc:20:xx:xx:xx
Recv PPPOE Discovery V1T1 PADS session 0x95c length 58
 [service-name] [host-uniq  00 00 35 cd] [AC-name
rb600.sara.cambrium.net-G6ADQ0710Q008P] [end-of-list]
PADS: Service-Name: ''
PPP session is 2396
Connected to 00:30:88:11:7f:c2 via interface eth0.6
using channel 4
Renamed interface ppp0 to pppoe-wan
Using interface pppoe-wan
Connect: pppoe-wan <--> eth0.6
sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0xe0889332>]
rcvd [LCP ConfReq id=0x28 <mru 1492> <auth chap MD5> <magic 0x7907b22a>]
sent [LCP ConfAck id=0x28 <mru 1492> <auth chap MD5> <magic 0x7907b22a>]
rcvd [LCP ConfAck id=0x1 <mru 1492> <magic 0xe0889332>]
sent [LCP EchoReq id=0x0 magic=0xe0889332]
rcvd [CHAP Challenge id=0x1 <a7529f396de9689bc7551bebd3f98d7e>, name =
"rb600.sara.cambrium.net"]
sent [CHAP Response id=0x1 <d4fab6a4143e73c2b18a57326ca0eed5>, name =
"fake@freedom.nl"]
rcvd [LCP EchoRep id=0x0 magic=0x7907b22a]
rcvd [CHAP Success id=0x1 "CHAP authentication success, unit 1447"]
CHAP authentication succeeded: CHAP authentication success, unit 1447
CHAP authentication succeeded
peer from calling number 00:30:88:11:7F:C2 authorized

Laat me wel stellen, als de sessie eenmaal up is, werkt het ook perfect. En vooralsnog heb ik niet meegemaakt dat de verbinding om een andere reden dan een handmatige herstart wegviel, maar ik maak me daar wel een beetje zorgen om. En het zou ook kunnen verklaren waarom meerdere mensen hier zeggen dat ze relatief lange PPPoE-timeouts ervaren.

Bij XS4ALL kwam mijn verbinding altijd direct weer up na een herstart van pppd. De eerste PADI werd direct met een PADO beantwoord en binnen enkele seconden was de tunnel weer terug. Bij XS4ALL gebeurde het sowieso wel regelmatig dat in de nacht de tunnel herstartte en binnen 3-4 seconden terug was. Behalve dat het zichtbaar was in de logs, merkte ik daar dan niets van. Maar als Freedom problemen heeft met PPPoE-reconnections zou zoiets zomaar eens minuten kunnen duren.

Wel moet ik erbij zeggen dat mijn modem altijd up blijft, dus het zit echt niet in de fysieke lijn. Dat ding heeft een SHOWTIME-status van vele honderden dagen.

Ik heb de Freedom-helpdesk al gemaild over hoe de access router geconfigureerd is en of dit probleem bij ze bekend is, maar daarop heb ik nog geen reactie gehad. Ook heb ik in een DM-conversatie van een andere Tweaker vernomen dat hij exact hetzelfde probleem ondervindt, maar dan met een andere router. De kans dat het aan mijn setup ligt lijkt me dan ook nihil, aangezien het jaren werkte met XS4ALL, iemand anders met een andere setup het ook ondervindt, en ik in dit topic ook van FritzBox-gebruikers verneem dat PPPoE nog wel eens lang wegblijft.

Kunnen meer mensen dit testen? Of heeft iemand wellicht een aanvulling of een vergelijkbare ervaring?

Enkele voorbeelden van eerdere berichten van anderen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62863966
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63068188
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63216768
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63302636
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63306824
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63503780
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63517908
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63519718
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63546508
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63562406

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2020 23:57 ]

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:17
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:42:
Mijn ouders zijn sinds kort ook Freedom-klant (ik binnenkort ook, maar ons huis wordt nog gebouwd). Na jaren een XS4ALL VDSL-setup met eigen modem/router-combinatie te hebben gedraaid, is dat gisternacht overgezet naar Freedom. Ik ben behoorlijk tevreden, maar ik heb wel het idee dat er iets echt niet lekker zit in de access router en/of RADIUS-server die de PPPoE-sessies afhandelt. En wanneer ik in dit topic zo lees, zijn er behoorlijk wat meer klanten die problemen omtrent PPPoE melden.

Ik heb een DrayTek Vigor 165 in full bridge mode, met een OpenWrt-router erachter. Deze setup heeft zeker 6 jaar zo gedraaid met XS4ALL (tot zo'n twee jaar geleden met een Vigor 130), en daarmee heb ik nooit problemen gehad. Echt letterlijk geen enkele downtime die ik me kan herinneren.

Maar wanneer ik nu op mijn router iets als ifup wan of service network reload uitvoer, wordt pppd logischerwijs herstart. De PPPoE-sessie wordt dan van mijn kant onderbroken en mijn router gaat opnieuw discovery doen.
En daar gaat het mis, want de PPPoE-discovery blijft hangen. Ik moet dan, of althans, zo lijkt het, handmatig de WAN-interface uitzetten, een paar minuten wachten, en hem dan weer aanzetten. Anders krijg ik een eindeloze loop met de melding dat ik geen PADO-packets terugkrijg.

Ik heb het idee dat dit een soort anti-hammeringfeature is, of een RADIUS-server die zijn sessies te lang openlaat en dan verzuimt te reageren, of iets in die richting. Want het zou toch wel mogelijk moeten zijn om zo nu en dan een sessie te herstarten? Wat nu als je bijvoorbeeld wilt experimenteren met RFC4638 om maar iets te noemen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Mijn router blijft dus PADI-packets sturen in de hoop er een PADO op terug te krijgen, maar dat gebeurt niet. En het lijkt erop dat zo lang ik PADI-packets blijf sturen, er ook nooit een reply op terugkomt, al moet ik bekennen dat ik het niet langer dan een paar minuten heb geprobeerd. Ik ben namelijk bang dat er (al dan niet per ongeluk) een PPPoE-lockout geconfigureerd is en dat het continu versturen van PADI's niet bevorderlijk is. Al zou dat wel raar zijn, want het is standaardgedrag van zo ongeveer elke router om in het geval van een hangup te blijven proberen te verbinden.

Als ik dan na een paar minuten de WAN-interface weer up zet, werkt het doorgaans ook direct.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
PPP session is 2396
using channel 4
"fake@freedom.nl"]

Laat me wel stellen, als de sessie eenmaal up is, werkt het ook perfect. En vooralsnog heb ik niet meegemaakt dat de verbinding om een andere reden dan een handmatige herstart wegviel, maar ik maak me daar wel een beetje zorgen om. En het zou ook kunnen verklaren waarom meerdere mensen hier zeggen dat ze relatief lange PPPoE-timeouts ervaren.

Bij XS4ALL kwam mijn verbinding altijd direct weer up na een herstart van pppd. De eerste PADI werd direct met een PADO beantwoord en binnen enkele seconden was de tunnel weer terug. Bij XS4ALL gebeurde het sowieso wel regelmatig dat in de nacht de tunnel herstartte en binnen 3-4 seconden terug was. Behalve dat het zichtbaar was in de logs, merkte ik daar dan niets van. Maar als Freedom problemen heeft met PPPoE-reconnections zou zoiets zomaar eens minuten kunnen duren.

Wel moet ik erbij zeggen dat mijn modem altijd up blijft, dus het zit echt niet in de fysieke lijn. Dat ding heeft een SHOWTIME-status van vele honderden dagen.

Ik heb de Freedom-helpdesk al gemaild over hoe de access router geconfigureerd is en of dit probleem bij ze bekend is, maar daarop heb ik nog geen reactie gehad. Ook heb ik in een DM-conversatie van een andere Tweaker vernomen dat hij exact hetzelfde probleem ondervindt, maar dan met een andere router. De kans dat het aan mijn setup ligt lijkt me dan ook nihil, aangezien het jaren werkte met XS4ALL, iemand anders met een andere setup het ook ondervindt, en ik in dit topic ook van FritzBox-gebruikers verneem dat PPPoE nog wel eens lang wegblijft.

Kunnen meer mensen dit testen? Of heeft iemand wellicht een aanvulling of een vergelijkbare ervaring?
Ik heb me eerder hier met PPPoE problemen gemeld en diverse PCAP dumps ingeleverd bij Freedom, helaas nog geen resultaat terug gehad. Ik krijg wel een PADO response, echter faalt de authenticatie voor 5 a 15 minuten, waarna deze opeens weer geaccepteerd wordt. Betreft hier een Ubiquiti UDM Pro, over verschillende firmwareversies inclusief de laatste beta en gister nog gezien na het installeren van voorgenoemde beta.

Wel connect ik op een andere PPPoE server als dat jij doet, mijn verbinding gaat via rb1200.nikhef.cambrium.net

Verwijderd

Mount schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:22:
[...]
Ik heb me eerder hier met PPPoE problemen gemeld en diverse PCAP dumps ingeleverd bij Freedom, helaas nog geen resultaat terug gehad. Ik krijg wel een PADO response, echter faalt de authenticatie voor 5 a 15 minuten, waarna deze opeens weer geaccepteerd wordt. Betreft hier een Ubiquiti UDM Pro, over verschillende firmwareversies inclusief de laatste beta en gister nog gezien na het installeren van voorgenoemde beta.

Wel connect ik op een andere PPPoE server als dat jij doet, mijn verbinding gaat via rb1200.nikhef.cambrium.net
Heeft Freedom wel gereageerd op je berichten?

Het ligt vrijwel zeker niet aan je lokale setup. Ik lees berichten van mensen met allerlei configuraties die dit soort problemen hebben, ook met FritzBoxen. Ik heb er een aantal verzameld en toegevoegd aan mijn post.

Heb je wel eens geprobeerd of de reconnect sneller gaat als je tijdelijk even stopt met packets verzenden? Want mijn gevoel neigt echt naar ratelimiting of een sessie die niet gesloten wordt terwijl dat wel zou moeten.

• Mount
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:43:
[...]

Heeft Freedom wel gereageerd op je berichten?

Het ligt vrijwel zeker niet aan je lokale setup. Ik lees berichten van mensen met allerlei configuraties die dit soort problemen hebben, ook met FritzBoxen. Ik heb er een aantal verzameld en toegevoegd aan mijn post.

Heb je wel eens geprobeerd of de reconnect sneller gaat als je tijdelijk even stopt met packets verzenden? Want mijn gevoel neigt echt naar ratelimiting of een sessie die niet gesloten wordt terwijl dat wel zou moeten.
Ik heb hier wel eens een paar minuten tussen gelaten, maar dat was helaas niet voldoende. Het laatste contact wat ik hierover heb gehad is eind augustus, waar dit de laatste reactie was:

'Heel vervelend maar nee dat heb ik nog niet. Ik ben nog steeds bezig met de beheerder van de accesrouter om te achterhalen wat er fout gaat. Excuses voor het lange wachten maar het probleem is zeker niet van de radar gevallen bij me.'

Ondertussen ook al een aantal keer een ticket ingeschoten (met name in september) waar de verbinding gesloten wordt en de discovery er mee kapt zoals hierboven, waarbij ik ook andere routers PADI's zag broadcasten op VLAN 6, waaronder een Fritzbox en een asus router. Vaak kwam deze weer up voordat ik een mail terug had of aan het einde van het telefoongesprek spontaan terug, De laatste keer heb ik 9 uur lang geen PADO's gezien, maar dat was een regionale storing (https://freedom.nl/storing/internet-storing-in-deventer) volgens Freedom, welke gevolgd werd door de korte verstoring op het gehele netwerk..

Ik heb wel het idee dat iedereen die PPPoE issues heeft niet op KPN WBA zit..

• eymey
Ik zal het ook eens in de gaten houden, voor wat betreft PPPoE.

Ik moet wel zeggen dat ik me ook een beetje zorgen maakt over het feit dat er (weer) PPPoE gebruikt moet worden, zeker na de eerdere meldingen in dit topic over PPPoE problemen op de apparatuur van Cambrium, maar ook de verschillende problemen met PPPoE en OPNSense/PFSense die ik gisteren tijdens het troubleshooten heb ge-googled.

Aan de andere kant: Nadat ik gisteren de verbinding op IPv4 niveau perfect draaiend had na mijn telefoontje met Freedom, heb ik later ook IPv6 geconfigureerd. Ik weet niet of dat toen nog een herstart van de PPPoE sessie ge-triggerd heeft vanuit OPNSense, maar de verbinding was na een korte onderbreking heel snel weer terug.

Toch voelt het ergens een beetje jammer om, na jaren zonder PPPoE te hebben gekund (alleen DHCP met of zonder VLAN bij Tweak) weer een extra point of failure te hebben in het opzetten van de verbinding. Natuurlijk weet je nooit hoe Tweak het 'under the hood' geregeld had qua infrastructuur achter mijn DHCP request, maar in ieder geval is het aan de klantzijde een factor minder .

Maar goed, KPN en XS4ALL en wrs honderden andere providers wereldwijd hebben wel bewezen dat PPPoE ook bijna-100%-betrouwbaar kan zijn.

Dus laten we hopen dat dit hier ook zo zal blijven.

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Aan de andere kant: Nadat ik gisteren de verbinding op IPv4 niveau perfect draaiend had na mijn telefoontje met Freedom, heb ik later ook IPv6 geconfigureerd. Ik weet niet of dat toen nog een herstart van de PPPoE sessie ge-triggerd heeft vanuit OPNSense, maar de verbinding was na een korte onderbreking heel snel weer terug.
Je kunt het in je logs terugzoeken wellicht, maar ik vermoed van niet. IPv6 gaat doormiddel van DHCPv6-PD op de bestaande PPPoE-link. Dus zodra de DHCPv6-client op je router begint te vragen om een lease, zou hij die moeten krijgen zonder dat daarvoor de PPPoE-sessie onderbroken hoeft te worden.

Maar het kan natuurlijk wel dat de implementatie op je router bij het wijzigen van de config alle links herstart. Dat doet OpenWrt namelijk, en daardoor onderbreek ik nog wel eens handmatig mijn PPPoE-sessie. En dan is het erg vervelend dat het zo lang duurt voordat je weer een nieuwe tunnel opgezet krijgt.

De makkelijkste manier om het te testen is om gewoon je WAN-interface te stoppen en te starten en dan je log te volgen en te kijken wat pppd print. Bij XS4ALL was het altijd binnen een paar seconden weer terug (eerste PADI kreeg meteen respons), maar bij Freedom is het echt een heel ander verhaal.
Toch voelt het ergens een beetje jammer om, na jaren zonder PPPoE te hebben gekund (alleen DHCP met of zonder VLAN bij Tweak) weer een extra point of failure te hebben in het opzetten van de verbinding. Natuurlijk weet je nooit hoe Tweak het 'under the hood' geregeld had qua infrastructuur achter mijn DHCP request, maar in ieder geval is het aan de klantzijde een factor minder .
Ik ben het met je eens dat PPPoE niet ideaal is, om allerlei redenen. Het zorgt bijvoorbeeld ook voor extra CPU-belasting (en ik heb een vrij trage oude router die ik beslist niet wil vervangen), en het zorgt voor 8 bytes aan overhead waardoor je MTU standaard maar 1492 is, tenzij je RFC4638 gebruikt. Maar dat moet je modem ook maar net kunnen. Mijn Vigor 165 laat zelfs in full bridge mode bijvoorbeeld geen pakketten met een MTU van 1508 door.

Dat neemt niet weg dat het verschil in goodput tussen MTU 1492 en 1500 eigenlijk verwaarloosbaar is, dus het ook weer niet het einde van de wereld is. Ik vind de CPU-belasting persoonlijk vervelender, maar ik ben zo iemand die per se een blob-vrije Atheros AR9344-router wil. Ik heb ook alleen maar Lenovo-laptops uit 2008 met coreboot. En een PinePhone.
Maar goed, KPN en XS4ALL en wrs honderden andere providers wereldwijd hebben wel bewezen dat PPPoE ook bijna-100%-betrouwbaar kan zijn.

Dus laten we hopen dat dit hier ook zo zal blijven.
's/zal blijven/gaat worden/' :)

Mijn ervaring met Freedom is vooralsnog positief, maar ik zie hun PPPoE-implementatie momenteel wel als achilleshiel. Die is echt stukken minder robuust dan die van XS4ALL. Ik hoop dus ook echt dat ze daar werk van gaan maken, want dit is best wel een zeer cruciale factor binnen het hele internetverbindingengebeuren.

Ik heb ook aangeboden om te helpen met oplossen en testen overigens. Nu maar wachten op een reactie..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2020 09:57 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:48:
[...]
Ik ben het met je eens dat PPPoE niet ideaal is, om allerlei redenen. Het zorgt bijvoorbeeld ook voor extra CPU-belasting (en ik heb een vrij trage oude router die ik beslist niet wil vervangen), en het zorgt voor 8 bits aan overhead waardoor je MTU standaard maar 1492 is, tenzij je RFC4638 gebruikt. Maar dat moet je modem ook maar net kunnen. Mijn Vigor 165 laat zelfs in full bridge mode bijvoorbeeld geen pakketten met een MTU van 1508 door.
8 bytes bedoel je. :) Vergeet trouwens ook de VLAN niet, dat kost nog eens 4 bytes.

Ik heb mijn EdgeRouter zo geconfigureerd dat de fysieke link een MTU van 1512 (edit: 1508) heeft, de VLAN interface 1508, en de PPPoE interface 1500. Werkt prima, en 1500 byte packets komen ongefragmenteerd door :)

Verwijderd

Zr40 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:55:
[...]
Ik heb mijn EdgeRouter zo geconfigureerd dat de fysieke link een MTU van 1512 heeft, de VLAN interface 1508, en de PPPoE interface 1500. Werkt prima, en 1500 byte packets komen ongefragmenteerd door :)
De VLAN-tag heb ik dan weer nooit problemen mee gehad. Die zit in het ethernet frame dacht ik, en dat wordt anders afgehandeld dan de PPPoE-headers. Ik heb geen MTU van 1488 bijvoorbeeld, maar 1492.

Jij hebt glas neem ik aan? Want dan zou dat moeten werken inderdaad. Bij VDSL ligt het ook nog aan je modem; of die wel zulke grote pakketten aankan. Ik heb het met m'n Vigor 130 en 165 nooit aan de praat gekregen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
De VLAN-tag heb ik dan weer nooit problemen mee gehad. Die zit in het ethernet frame dacht ik, en dat wordt anders afgehandeld dan de PPPoE-headers. Ik heb geen MTU van 1488 bijvoorbeeld, maar 1492.
Hm, daar zit wat in. De MTU geldt op IP niveau, dat is exclusief de 18 bytes van het ethernet frame (of 22 met de VLAN).

Heb de MTU op de fysieke link teruggebracht naar 1508; 1500 byte packets blijven ongefragmenteerd. :)
Jij hebt glas neem ik aan? Want dan zou dat moeten werken inderdaad. Bij VDSL ligt het ook nog aan je modem; of die wel zulke grote pakketten aankan. Ik heb het met m'n Vigor 130 en 165 nooit aan de praat gekregen.
Glas inderdaad. Ik heb nooit DSL gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2020 10:12 ]

• raymonvdm
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:42:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
PPP session is 2396
using channel 4
"fake@freedom.nl"]

Enkele voorbeelden van eerdere berichten van anderen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62863966
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63068188
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63216768
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63302636
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63306824
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63503780
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63517908
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63519718
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63546508
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63562406
Ik heb iemand van Cambrium gesproken en die is het op dit moment aan het bekijken _/-\o_ Mocht je toevallig een pcap hebben dan waarderen ze dat :)

Ik heb zojuist om 10:35 mijn verbinding verbroken eens kijken hoelang het duurt

code:
1
2
3
4
5
Disabled: 10:35
Status: connecting
Status: disconnected
Status: Connected 10:38

Hierna nog twee keer geprobeerd maar dan komt de verbinding gelijk weer online

• eymey
@Zr40 Interessant, die grotere MTU op PPPoE en op de Ethernet link! Daar zal ik ook nog eens naar gaan kijken.

Even hopen dat dat op de PPPoE routers van Cambrium ook werkt (weet niet of jij op WBA of Cambrium zit).

Verwijderd

Als het goed is zijn alle access routers die Freedom gebruikt van Cambrium; ook voor de KPN-klanten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@eymey Ik zit op WBA (max 512 Mbit/s, postcodechecker noemt het "KPN gebied") maar pppd praat met iets met cambrium in de hostname :P

• Mount
raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Ik heb iemand van Cambrium gesproken en die is het op dit moment aan het bekijken _/-\o_ Mocht je toevallig een pcap hebben dan waarderen ze dat :)

Ik heb zojuist om 10:35 mijn verbinding verbroken eens kijken hoelang het duurt

code:
1
2
3
4
5
Disabled: 10:35
Status: disconnected
Status: Connected 10:38

Hierna nog twee keer geprobeerd maar dan komt de verbinding gelijk weer online
Gek genoeg kon ik het gister meermaals repliceren, maar nu na 1 authentication error gaat het direct goed, en dat twee keer achter elkaar. Zal het eens op een later moment nog eens proberen..

Verwijderd

Toch klopt het al niet dat dezelfde credentials de eerste keer falen en daarna wel slagen. Al moet ik zeggen dat ik als het misgaat niet eens zo ver kom.

Ik krijg een paar minuten helemaal geen reactie en dan werkt het ineens weer. Maar dat schrijven meer mensen hier.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het ligt niet aan de credentials; alles wordt geaccepteerd zolang er maar iets is ingevuld. Alleen als er iets mis gaat (geen respons, of verkeerde configuratie ergens) hebben sommige PPP implementaties de neiging om de credentials aan te wijzen als boosdoener en het werkelijke symptoom niet te tonen...

• raymonvdm
Willen jullie eens kijken of het nu beter gaat?

Verwijderd

Zr40 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:34:
Het ligt niet aan de credentials; alles wordt geaccepteerd zolang er maar iets is ingevuld. Alleen als er iets mis gaat (geen respons, of verkeerde configuratie ergens) hebben sommige PPP implementaties de neiging om de credentials aan te wijzen als boosdoener en het werkelijke symptoom niet te tonen...
Ja, dat weet ik, maar ik bedoel dat het feit dat exact dezelfde config de ene keer wel werkt en de andere keer niet, al niet goed is. Al zitten er maar enkele seconden tussen, het zou niet moeten gebeuren. Dan zit er toch nog iets niet lekker op de access router of RADIUS-server.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2020 12:49 ]

• raymonvdm
Ik denk dat de laatste error die gespuugd wordt gewoon "credentials kloppen niet" is in de afhandeling van de PPPOE client.

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:40:
Willen jullie eens kijken of het nu beter gaat?
Nee, niks beter. Ik heb m'n WAN herstart en toen kreeg ik zeker 5 minuten lang Timeout waiting for PADO packets. Toen heb ik hem maar gestopt, enkele minuten gewacht en hem weer handmatig gestart en toen werkte het wel meteen.

Ik denk echt dat het ratelimiting is. Maar dit is echt zeer irritant, want dat betekent dat als de lijn om een andere reden down gaat, het zonder handmatige interventie (wat niet op afstand kan) ook niet meer goed komt. Of heel lang niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2020 12:59 ]

• eymey
Zr40 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:09:
@eymey Ik zit op WBA (max 512 Mbit/s, postcodechecker noemt het "KPN gebied") maar pppd praat met iets met cambrium in de hostname :P
Ah.... dat is dan wel typisch :). Of niet helemaal, want naast dat Freedom in Coanet gebieden over de apparatuur van Cambrium levert, liften ze geloof ik ook mee op de WBA overeenkomst tussen Cambrium en KPN.
Dat was gisteren dus ook bij mij het probleem. MPD (FreeBSD PPP daemon) ontving zogenaamd een authorisatieprobleem na het hebben doorgegeven van de credentials, terwijl het dus uiteindelijk een switch setting op mijn aansluiting bij Cambrium was.

• raymonvdm
In mijn geval komt hij uiteindelijk wel online. Dus dat is goed.

Ze zijn er overigens nog mee bezig, het lijkt erop dat mijn PADI`s niet aankomen.

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:08:
In mijn geval komt hij uiteindelijk wel online. Dus dat is goed.

Ze zijn er overigens nog mee bezig, het lijkt erop dat mijn PADI`s niet aankomen.
Misschien bij mij ook wel, maar het heeft er alle schijn van dat als ik even stop met PADI's versturen en pppd na een (halve) minuut weer aanzet, de kans groter is dat ik weer online kom dan wanneer ik het maar op zijn beloop laat.

En zo lang wil ik ook weer niet zonder verbinding zitten. Ik heb hier niet echt een failover.

• raymonvdm
We hebben gespeeld met mijn verbinding en de data is voor nu verzameld, tijd voor lunch :-) Ze gaan er verder mee onderzoeken maar hebben daar nu even mijn verbinding niet voor nodig.

Ik ben erg onder de indruk van de energie die er tot nu toe ingestopt is, en ik hoop dat ze snel duidelijk hebben wat de exacte oorzaak is. Maar het zou zomaar eens niet bij Freedom/Cambrium kunnen liggen....

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:22:
Ik ben erg onder de indruk van de energie die er tot nu toe ingestopt is, en ik hoop dat ze snel duidelijk hebben wat de exacte oorzaak is. Maar het zou zomaar eens niet bij Freedom/Cambrium kunnen liggen....
Maar waar dan wel? Dit PPPoE-probleem is bij mij echt begonnen met de overstap naar Freedom. Hiervoor jaren XS4ALL gehad met exact hetzelfde modem, exact dezelfde router en exact dezelfde config, en toen gebeurde dit helemaal nooit. Het herstarten van m'n WAN zorgde altijd direct weer voor verbinding, nu werkt dat helemaal nooit en gaan er minuten overheen voordat de verbinding terug is.

• raymonvdm
Heb je ook altijd al een DrayTek Vigor 165 er tussen gehad? Want dat is in mijn geval een nieuwe component. Ik weet niet of er ook gebruikers zijn met een Fritzbox die dezelfde problemen ervaren.

Het kan zijn dat de FB iets minder vaak PADI`s stuurt waardoor dit wel geaccepteerd wordt in het transport netwerk

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:33:
Heb je ook altijd al een DrayTek Vigor 165 er tussen gehad? Want dat is in mijn geval een nieuwe component. Ik weet niet of er ook gebruikers zijn met een Fritzbox die dezelfde problemen ervaren.

Het kan zijn dat de FB iets minder vaak PADI`s stuurt waardoor dit wel geaccepteerd wordt in het transport netwerk
Ja, die Vigor zit er al zeker 2 jaar. Daarvoor had ik een andere Vigor, de 130. Er is echt helemaal niets veranderd aan mijn setup of configuratie na de overstap van XS4ALL naar Freedom, en bij XS4ALL kwam dit absoluut nooit voor.

En ik heb ook in dit topic gelezen dat FritzBox-gebruikers PPPoE-problemen hebben. In mijn eerdere reactie heb ik een aantal links verzameld. Daar zitten ook mensen op glas tussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2020 15:21 ]

• raymonvdm
Glas of VDSL maakt voor het WBA netwerk niet heel erg uit, het komt alleen binnen op een andere WAP poort bij de provider (of in iedergeval sommige) vandaar die RB600 en RB1200 denk ik die we tegenkomen als endpoint bij de verschillende gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 22-10-2020 17:39 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:10:
Glas of VDSL maakt voor het WBA netwerk niet heel erg uit, het komt alleen binnen op een andere WAP poort bij de provider (of in iedergeval sommige) vandaar die RB600 en RB1200 denk ik die we tegenkomen als endpoint bij de verschillende gebruikers.
Ja, ik wil alleen het bridged modem als mogelijke oorzaak uitsluiten. :)

Wij hebben allebei een Vigor 165 inderdaad, maar genoeg anderen met deze problemen niet. En mensen op glas hebben er natuurlijk helemaal geen modem tussen zitten. Verder zijn er hier ook al allerlei routers voorbij gekomen, van Mikrotik tot Ubiquiti en van OpenWrt op MIPS tot OpenBSD op x86.

Ik heb wel het idee dat de situatie tussen die RB600 en RB1200 verschilt. Op de RB600 zie ik helemaal geen reply op mijn PADI's terugkomen, maar van mensen die op de RB1200 uitkomen lees ik juist dat ze wel een reply krijgen maar dat de authenticatie faalt.

Heb je ondertussen al een update van de Cambrium-devs?

• eymey
Ik ben zelf ook even bezig geweest met experimenteren met PPPoE settings (vooral de MTU. Daarover later meer).

Maar eerst even het experiment van de PPPoE verbinding down gooien en kort daarna weer up brengen.

Eerst de PPPoE verbinding die aan het einde van de middag voor het laatst werd opgebouwd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
# cat ppps.log | grep 35393
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: Multi-link PPP daemon for FreeBSD
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]:
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: process 35393 started, version 5.9
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: web: web is not running
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] Bundle: Interface ng0 created
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] Link: OPEN event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: Open event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: state change Initial --> Starting
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: LayerStart
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] PPPoE: Set PPP-Max-Payload to '1500'
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] PPPoE: Connecting to ''
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: PPPoE: rec'd ACNAME "asd-nikh-rtr2.cambrium.net"
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] PPPoE: rec'd PPP-Max-Payload '1500'
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] PPPoE: connection successful
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] Link: UP event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: Up event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: state change Starting --> Req-Sent
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: SendConfigReq #1
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   PROTOCOMP
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   MRU 1500
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   MAGICNUM 0xb2c1c03f
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: rec'd Configure Request #84 (Req-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   AUTHPROTO CHAP MD5
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   MAGICNUM 0x14b8d4ea
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: SendConfigAck #84
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   AUTHPROTO CHAP MD5
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   MAGICNUM 0x14b8d4ea
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: state change Req-Sent --> Ack-Sent
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: rec'd Configure Reject #1 (Ack-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   PROTOCOMP
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: SendConfigReq #2
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: rec'd Configure Ack #2 (Ack-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: state change Ack-Sent --> Opened
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: auth: peer wants CHAP, I want nothing
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: LayerUp
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] CHAP: rec'd CHALLENGE #1 len: 47
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   Name: "rb1200.nikhef.cambrium.net"
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] CHAP: Using authname "fake@freedom.nl"
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] CHAP: sending RESPONSE #1 len: 36
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] CHAP: rec'd SUCCESS #1 len: 41
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0]   MESG: CHAP authentication success, unit 136
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: authorization successful
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] Link: Matched action 'bundle "wan" ""'
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] Link: Join bundle "wan"
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] Bundle: Status update: up 1 link, total bandwidth 64000 bps
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: Open event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: state change Initial --> Starting
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: LayerStart
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: Open event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: state change Initial --> Starting
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: LayerStart
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: Up event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: state change Starting --> Req-Sent
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: SendConfigReq #1
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   IPADDR 0.0.0.0
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   COMPPROTO VJCOMP, 16 comp. channels, no comp-cid
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: Up event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: state change Starting --> Req-Sent
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: SendConfigReq #1
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: rec'd Configure Request #175 (Req-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   IPADDR 185.93.175.226
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]     185.93.175.226 is OK
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: SendConfigAck #175
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   IPADDR 185.93.175.226
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: state change Req-Sent --> Ack-Sent
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: rec'd Configure Reject #1 (Ack-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   COMPPROTO VJCOMP, 16 comp. channels, no comp-cid
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: SendConfigReq #2
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   IPADDR 0.0.0.0
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: rec'd Configure Request #12 (Req-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: SendConfigAck #12
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: state change Req-Sent --> Ack-Sent
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: rec'd Configure Ack #1 (Ack-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: state change Ack-Sent --> Opened
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: LayerUp
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   <my-ipv6> -> 0230:88ff:fe04:3341
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IFACE: Up event
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IFACE: Rename interface ng0 to pppoe0
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: rec'd Configure Nak #2 (Ack-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   IPADDR <my ip>
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]     <my ip> is OK
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: SendConfigReq #3
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: rec'd Configure Ack #3 (Ack-Sent)
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: state change Ack-Sent --> Opened
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: LayerUp
Oct 22 16:54:13 RTROPNSense ppp[35393]: [wan]   <my ip> -> 185.93.175.226
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: caught fatal signal TERM
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IFACE: Close event
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: Close event
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: state change Opened --> Closing
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: SendTerminateReq #4
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: LayerDown
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: Close event
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: state change Opened --> Closing
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: SendTerminateReq #2
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: LayerDown
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IFACE: Down event
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IFACE: Rename interface pppoe0 to pppoe0
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: rec'd Terminate Ack #4 (Closing)
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: state change Closing --> Closed
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPCP: LayerFinish
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: rec'd Terminate Ack #2 (Closing)
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: state change Closing --> Closed
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] IPV6CP: LayerFinish
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] Bundle: No NCPs left. Closing links...
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] Bundle: closing link "wan_link0"...
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: rec'd Terminate Request #85 (Opened)
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: state change Opened --> Stopping
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] Link: Leave bundle "wan"
Oct 22 21:17:25 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] Bundle: Status update: up 0 links, total bandwidth 9600 bps
Oct 22 21:17:27 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: state change Closing --> Closed
Oct 22 21:17:27 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] LCP: LayerFinish
Oct 22 21:17:27 RTROPNSense ppp[35393]: [wan] Bundle: Shutdown
Oct 22 21:17:27 RTROPNSense ppp[35393]: [wan_link0] Link: Shutdown
Oct 22 21:17:27 RTROPNSense ppp[35393]: process 35393 terminated

Vervolgens mijn poging van zojuist de PPPoE verbinding te sluiten en weer te starten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
# cat ppps.log | grep 96088
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: Multi-link PPP daemon for FreeBSD
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]:
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: process 96088 started, version 5.9
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: web: web is not running
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] Bundle: Interface ng0 created
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] Link: OPEN event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: Open event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: state change Initial --> Starting
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: LayerStart
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] PPPoE: Set PPP-Max-Payload to '1500'
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: PPPoE: rec'd ACNAME "asd-nikh-rtr2.cambrium.net"
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] PPPoE: rec'd PPP-Max-Payload '1500'
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] PPPoE: connection successful
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] Link: UP event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: Up event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: state change Starting --> Req-Sent
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: SendConfigReq #1
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   PROTOCOMP
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   MRU 1500
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   MAGICNUM 0xf9bfc7b8
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: rec'd Configure Request #140 (Req-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   AUTHPROTO CHAP MD5
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   MAGICNUM 0x7ffe23be
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: SendConfigAck #140
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   AUTHPROTO CHAP MD5
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   MAGICNUM 0x7ffe23be
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: state change Req-Sent --> Ack-Sent
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: rec'd Configure Reject #1 (Ack-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   PROTOCOMP
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: SendConfigReq #2
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: rec'd Configure Ack #2 (Ack-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   MAGICNUM 0xf9bfc7b8
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: state change Ack-Sent --> Opened
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: auth: peer wants CHAP, I want nothing
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: LayerUp
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] CHAP: rec'd CHALLENGE #1 len: 47
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   Name: "rb1200.nikhef.cambrium.net"
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] CHAP: Using authname "fake@freedom.nl"
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] CHAP: sending RESPONSE #1 len: 36
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] CHAP: rec'd SUCCESS #1 len: 41
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0]   MESG: CHAP authentication success, unit 136
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] LCP: authorization successful
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] Link: Matched action 'bundle "wan" ""'
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan_link0] Link: Join bundle "wan"
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] Bundle: Status update: up 1 link, total bandwidth 64000 bps
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: Open event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: state change Initial --> Starting
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: LayerStart
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: Open event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: state change Initial --> Starting
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: LayerStart
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: Up event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: state change Starting --> Req-Sent
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: SendConfigReq #1
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   IPADDR 0.0.0.0
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   COMPPROTO VJCOMP, 16 comp. channels, no comp-cid
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: Up event
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: rec'd Configure Request #225 (Req-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   IPADDR 185.93.175.226
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]     185.93.175.226 is OK
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: SendConfigAck #225
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   IPADDR 185.93.175.226
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: state change Req-Sent --> Ack-Sent
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: rec'd Configure Reject #1 (Ack-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   COMPPROTO VJCOMP, 16 comp. channels, no comp-cid
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: SendConfigReq #2
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   IPADDR 0.0.0.0
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: rec'd Configure Request #158 (Req-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: SendConfigAck #158
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: state change Req-Sent --> Ack-Sent
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: rec'd Configure Ack #1 (Ack-Sent)
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: state change Ack-Sent --> Opened
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPV6CP: LayerUp
Oct 22 21:17:33 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]  <my ipv6> -> 0230:88ff:fe04:3341
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IFACE: Up event
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IFACE: Rename interface ng0 to pppoe0
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: rec'd Configure Nak #2 (Ack-Sent)
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   IPADDR <my ip>
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]     <my ip> is OK
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: SendConfigReq #3
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: rec'd Configure Ack #3 (Ack-Sent)
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: state change Ack-Sent --> Opened
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan] IPCP: LayerUp
Oct 22 21:17:34 RTROPNSense ppp[96088]: [wan]   <my ip> -> 185.93.175.226

Het lijkt er dus op dat de verbinding hier gewoon snel opgebouwd kan worden nadat ie zojuist verbroken is.

Verwijderd

Foei, cat pipen naar grep.. ;)

Maar zo te zien kom jij op rb1200.nikhef.cambrium.net. Ik heb het idee dat die wat minder problemen geeft dan de rb600.sara.cambrium.net.

Probeer het nog eens een paar keer, zou ik zeggen. Als het goed blijft gaan, is dat hoopgevend. Wellicht hebben ze bij Cambrium dan toch iets kunnen aanpassen aan de hand van hun tests met @raymonvdm.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2020 22:02 ]

• eymey
Ghehehe, guilty as charged. Eigenlijk macht der gewoonte (aangezien er ook genoeg situaties zijn waarin ik output op stdout moet pipen naar bv. grep :P
Maar zo te zien kom jij op rb1200.nikhef.cambrium.net. Ik heb het idee dat die wat minder problemen geeft dan de rb600.sara.cambrium.net.

Probeer het nog eens een paar keer, zou ik zeggen. Als het goed blijft gaan, is dat hoopgevend. Wellicht hebben ze bij Cambrium dan toch iets kunnen aanpassen aan de hand van hun tests met @raymonvdm.
Ik zal het eerdaags nog een paar keer proberen :)

Dan het MTU verhaal:

Ik heb geprobeerd om in de OPNSense interface de MTU van de netwerk-interface voor WAN op "1508" te zetten. De OPNSense web interface geeft dan ook automatisch aan dat hij de MTU van de tunnel berekent op 1500 (normaal is dat dus 1492 PPPoE, 1500 Ethernet)

Dit lijkt niet geheel te lukken (maar misschien had ik ook even een reboot van OPNSense moeten proberen tussendoor):

De PPPoE-interface wordt netjes op 1500 geconfigureerd. En de PPPoE sessie wordt ook netjes met een max payload van 1500 uit-onderhandeld. Echter, de "igbe" interface (Intel Gigabit interface in FreeBSD) en het 'virtuele interface' voor VLAN 6 blijven op 1500 staan.

In deze situatie gaat het soms dus ook verkeerd met het internetverkeer (té grote pakketten komen gewoon niet door omdat er ook niet bij de juiste grootte besloten wordt om te fragmenteren). Maar goed, na het handmatig veranderen van de MTU op de commandline is dat gefixt.

Maar dan komt het volgende: Als ik nu naar een host 'buiten' probeer te pingen en ik geef een "Don't Fragment" mee, dan worden pakketten groter dan 1472 niet doorgestuurd.... :?
code:
1
2
3
4
$ ping -M do -s 1473 87.251.42.7
PING 87.251.42.7 (87.251.42.7) 1473(1501) bytes of data.
ping: sendmsg: Message too long

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eymey schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:10:
[...]
Maar dan komt het volgende: Als ik nu naar een host 'buiten' probeer te pingen en ik geef een "Don't Fragment" mee, dan worden pakketten groter dan 1472 niet doorgestuurd.... :?
code:
1
2
3
4
$ ping -M do -s 1473 87.251.42.7
PING 87.251.42.7 (87.251.42.7) 1473(1501) bytes of data.
Dat is juist :) 1501 bytes is net te groot. 1500 bytes (dus met -s 1472) zou wel moeten werken als alles juist is geconfigureerd.

Voor IPv6 ping is dat -s 1452.

Waarom? -s bepaalt hoeveel bytes aan data binnen het ICMP packet verstuurd wordt. De IPv4 en ICMP headers (resp. 20 en 8 bytes) komen daar nog bij, en dat moet passen binnen de MTU. 40+8 voor IPv6.

[ Voor 80% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2020 22:23 ]

• eymey
Mja, daar heb je inderdaad wel een punt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$ ping -M do -s 1472 87.251.42.7
PING 87.251.42.7 (87.251.42.7) 1472(1500) bytes of data.
1480 bytes from 87.251.42.7: icmp_seq=1 ttl=59 time=3.72 ms
1480 bytes from 87.251.42.7: icmp_seq=2 ttl=59 time=3.59 ms
1480 bytes from 87.251.42.7: icmp_seq=3 ttl=59 time=3.39 ms
1480 bytes from 87.251.42.7: icmp_seq=4 ttl=59 time=3.15 ms
1480 bytes from 87.251.42.7: icmp_seq=5 ttl=59 time=3.04 ms
1480 bytes from 87.251.42.7: icmp_seq=6 ttl=59 time=2.89 ms

Stuurt precies 1500 uit :)

Ik vergeet inderdaad steeds dat de payload ook nog weer verpakt moet worden in een ICMP en IP(v4/6) pakket :P.

Dat werkt dus eigenlijk ook als designed :).

Dus ook via Cambrium Coanet is een PPPoE MTU van 1500 geen probleem ;)

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 22-10-2020 22:26 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hebben ze nou aangepast dat je met omhoog en omlaag niet meer snel door de kanalenlijst kan gaan? Ik krijg nu het menu |:(

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 23-10-2020 00:00 ]

• HoleinOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:27
.oisyn schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:59:
Hebben ze nou aangepast dat je met omhoog en omlaag niet meer snel door de kanalenlijst kan gaan? Ik krijg nu het menu |:(
Geen verandering gezien. Hier werkt het nog zoals het hoort.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

HoleinOne schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Geen verandering gezien. Hier werkt het nog zoals het hoort.
Ik heb gisteren de bekabeling achter de tv netjes weggewerkt, dus de stroom is eraf geweest. Kans is groot dat ie een update heeft meegepakt. Ben jij up to date?

Ik vind het echt waardeloos, deze feature gebruikte ik echt vaak.

Pagina: 1 ... 25 ... 80 Laatste