hansvanhengel schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:22:
Weet iemand hoe ik goed de echtheid van Airpods Pro 2 kan achterhalen? Ze worden te pas en te onpas op marktplaats aangeboden, met een aantal waarvan ik puur door de prijs alleen weet dat ze nep zijn.
Serienummer wordt regelmatig zelfs herkend door Apple, maar dan is de dekking verlopen, volgens mij is er gewoon een bekend serienummer op al die doosjes geplakt.
Je constatering is geheel juist. Aan de prijs is meestal al genoeg te merken dat het verdacht is, en er worden inderdaad serienummers gebruikt die bij Apple bekend zijn. Zelfs de facturen zijn in de meeste gevallen nep, en er wordt zelfs rond de €150,- gevraagd. Pure oplichting dus.
Ik heb zowel een setje originele Airpods Pro 2 als een setje nep Airpods Pro 2. De 'nepperds' heb ik op Marktplaats gekocht voor €35,-, dus ik wist dat ze nep waren. Maar ik wilde weten waar de verschillen nu precies inzaten.
- Noice-cancelling. Bij de nagemaakte is er een goed hoorbare ruis aanwezig als je geen muziek hebt opstaan. Ook is de noice cancelling van een hoorbaar lager niveau. De originele zijn zo goed als stil en houden extern geluid zeer goed tegen, de nagemaakte een stuk minder.
- Multi-connect. Je kan met de originele zeer eenvoudig switchen van b.v. iPhone naar iPad. Met de nagemaakte moet je iedere keer weer connecten als je van device switcht.
- Head tracking. De nagemaakte hebben wel vaste tracking maar geen head-tracking als je met je hoofd naar links en/of rechts draait.
- Dolby Atmos - klinkt stukken minder op de nagemaakte.
Ik moet wel zeggen, ze zijn erg goed nagemaakt. Vanaf de buitenkant zijn er eigenlijk geen verschillen te ontdekken. Het lettertype achterop de case is ietsje anders, maar dan moet je echt heel goed kijken. Het lastige is dat je eigenlijk de echte, originele moet hebben om te kunnen vergelijken.
Mijn advies is in ieder geval niet laten opsturen. Wees kritisch, en bij iedere vorm van twijfel....niet kopen!
De goede, oprechte verkopers(die er zeker ook zijn, maar helaas de grote minderheid) moeten dus onder de kwaden lijden.
Succes!