Eric H schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:31:
Eenvoudige, korte, simpele vraag. (al is het antwoord misschien niet zo eenvoudig, kort en simpel te geven)
AirPods ultrasoon reinigen, goed idee of niet?
Sinds enige tijd merkte ik achteruitgang bij de ANC. Oftewel, deze functioneerde eigenlijk bijna in het geheel niet meer. Na wat rondstruinen op het www kwam ik diverse meldingen tegen van mensen bij wie de bovenste mesh helemaal verstopt zaten met oorsmeer en aanverwante zooi. Een goede schoonmaakbeurt zou hier moeten helpen om het geluid weer op het oude niveau te krijgen.
Ik ben al aan de gang geweest met een wattenstaafje en wat alcohol, maar er zit nog steeds vervuiling. (goed te zien met de magnifier-app op de iPhone)
Nu zit ik er dus aan te denken om ze in een ultraasoonbad te gooien, maar kom daarover wat tegenstrijdige berichten tegen. De ene zegt; "geen probleem kan gewoon", de andere zegt: "niet doen, gaan ze kapot van"
Iemand hier er ervaring mee?
Zo, ga mezelf maar eens schaamteloos quoten, wellicht dan anderen er ook iets aan hebben.
In navolging op bovenstaand bericht het volgende:
Enige tijd geleden plaatste ik hier ook de tip dat de AirPods Pro 2 voor een scherpe prijs werden aangeboden bij Amazon.
Aangezien mijn AirPods Pro 1 qua geluid sterk achteruit waren gegaan er voor gekozen om een setje nieuwe Pro 2's te bestellen bij Amazon.
Mijn Pro 1 hadden al langer last van kraken bij indoen en ook het in- of uitschakelen van ANC maakte geen enkel verschil meer.
Met de aankoop van de Pro 2 kon ik dus wat makkelijker experimenteren met de 1, immers als het mislukte had ik toch al nieuwe en als het lukte.....tja, dan had ik twee setjes.
Ik heb dus via onze Chinese vrienden voor nog geen 3 tientjes een Ultrasoon reiniger gekocht. Deze is afgelopen maandag binnen gekomen. Eerst wilde ik nog aparte ultrasoon vloeistof gaan kopen en heb ik me in meer of mindere mate verdiept in welke vloeistoffen waarvoor etc.
Uiteindelijk vanochtend maar de stoute schoenen aangetrokken en de uktrassonreiniger gevuld met lauwwarm kraanwater. AirPods erin gegooid en de Ultrasoon aangezet voor een minuut 4.
Na 4 minuten Airpods eruit gehaal en op een tissue gelegd om te drogen, maar aangezien met dat niet snel genoeg ging heb ik de oven op 65 graden gezet, een kommetje met rijst gevuld, daar de AirPods in ondergegraven en vervolgens het schaaltje met rijst en AirPods een uurtje in de oven gezet.
Na een uurtje AirPods eruit gehaald, ingedaan en Lord behold.....werken als een MF.
ANC werkt weer als vanouds, geluidskwaliteit is aanzienlijk verbeterd, kraken is verholpen.
Is dit een garantie voor anderen dat het bij hun ook helpt, geen idee.
Maar het feit dat er (bijvoorbeeld in Den Haag) een bedrijf zit die ook ultrasoon reiniging van AirPods aanbiedt geeft mij wel de overtuiging dat dit in principe gewoon moet werken. en dat blijkt, want die van mij werken weer als vanouds en zijn brandschoon geworden. (inclusief EarTips)
On a side note, die Pro 2's werken ook prima hoor en dat zijn mijn go-to's gedurende de werkdag. Toch net even wat nieuwer, beter, meer mogelijkheden, etc.
Nu maar eens bedenken wat ik met de 1 ga doen, al vind ik daar vast wel een geschikte usecase voor.
En die ultrasoon reiniger, tja, ik heb nog een lading horlogebandjes (AppleWatch Ultra 2) en wat sieraden en brillen, dus die draait de komende dagen denk ik wel overuren