De soap rondom mijn Airpods Pro is eindelijk over. Het heeft uiteindelijk een maand geduurd, maar ik heb nieuwe Airpods Pro en de betaling die wat gedaan is weer teruggedraaid.
Begin januari mijn Airpods aangemeld voor het service programma vanwege het geluid dat ze maakten als ik zelf begon te praten. Daarvoor is een service-programma, maar die was de Apple medewerker onbekend. Aangezien ik 15 dagen buiten garantie viel kostte het heel wat overredingskracht om de beste man ervan te overtuigen dat mijn oortjes exact het mankement hadden dat in de service-call was beschreven. Er werd een reparatie-order aangemaakt en ik kreeg nieuwe oortjes opgestuurd en ik moest de oude retour sturen. Wel moest ik een borgstelling doen via mijn creditcard voor als ik de oude oortjes niet zou opsturen.
Ik kreeg geen betalingslink in de e-mail, dus maar weer opnieuw gebeld en weer discussie over wel/niet service-programma. Ook deze medewerker kende het programma niet, maar nu dan toch een link in de mail. Direct verwerkt en twee dagen later kreeg ik al nieuwe Airpods Pro in huis. Buiten het feit dat deze niet rammelen klinken ze overall ook veel beter. En nog belangrijker. Het vervelende dreunen tijdens het hardlopen is helemaal over. De retourenveloppen zaten er bij, dus ik meteen ingepakt en teruggestuurd.
Tot mijn verbazing zie ik op mijn creditcardafschrift dat er €210 is afgeschreven i.p.v. gereserveerd en daar begon de echte ellende. Ik Apple bellen en ja hoor... Het was reparatie buiten garantie, dus ik had gewoon nieuwe betaald. Het lullige is dat een setje nieuwe Airpods (met oplaadcase) ondertussen al voor dat bedrag te krijgen was. Ik vroeg waarom ik dan de oude had moeten opsturen en waarom ik niet onder het service-programma viel. Antwoord... "Welk service-programma?", dus het lijkt er op dat Apple's medewerkers hiervan niet op de hoogte gesteld worden of dat ze het gewoon niet mogen roepen.
Weer alles uitgelegd en dat het niet logisch is dat ik de oude retour moet sturen als ik nieuwprijs betaal. Ik had ze ook niet moeten retoursturen, maar waarom er dan retourenveloppen bijzaten en een instructie voor het terugsturen konden ze me ook niet vertellen. Ze konden niets doen totdat de airpods retour waren, dus geduld hebben maar.
In de tracking link kon ik gelukkig zien dat de Airpods binnen twee dagen retour waren en aangenomen waren bij Apple. Voor de zekerheid nog twee dagen gewacht, maar volgens Apple waren ze niet binnen. Maar weer eens bellen, maar ze waren toch echt niet binnen. Toen ik ze confronteerde met mijn bewijs dat ze waren aangenomen was het ineens weer de verwerkingstijd. Wil ik best geloven, dus maar weer wachten.
Na ruim een week kreeg ik "dreigmail" dat mijn inzenddatum dreigde te verlopen, dus maar weer gebeld. Ondertussen had ik een "vast contactpersoon", maar die was onbereikbaar en heb ik dus maar 1x gesproken. Eén airpod was binnen, maar die andere was blijkbaar kwijtgeraakt, maar dat zou goedkomen. Na twee dagen weer gebeld (inzenddatum was verstreken) en ja hoor. De airpods was weg, maar dat was ineens geen probleem meer. Ik had natuurlijk nog steeds geen geld terug, maar dat lag bij een andere afdeling en ze zou er eens een belletje aan wagen.
Ja hoor... Reparatieverzoek, dus ik zou geen geld terugkrijgen en dat retoursturen was een foutje geweest. Ik gaf aan dat ik gewoon mijn geld wou en als dat nu niet kon, dan wou ik mijn airpods terug (die overigens waren kwijtgeraakt bij Apple, dus dat leek me wel lachen). Een dag later werd ik gebeld en terugsturen kon niet (wist ik natuurlijk), dus ze zouden kijken of ze het geld konden terugboeken.
Na een week eindelijk een bijschrijving van Apple en ja hoor... €105 teruggeboekt van het oortje dat ik had teruggestuurd, maar die andere niet want die hadden ze niet binnen gekregen. Maar weer gebeld en gezegd dat ik bewijs had dat ze waren aangekomen (ontkenden ze ook niet) en weer een paar dagen toch nog weer €105 bijgeschreven.
Ik heb het niet exact bijgehouden, maar ik heb zeker 15x met Apple aan de telefoon gehangen. Dat is nog niet het ergste, maar ik heb DRIE "vaste" contactpersonen gehad, waarbij alleen de laatste zich enigszins proactief opstelde. Terugbelafspraken werden maar heel enkel nagekomen en de medewerkers zien nog minder dan jij in de reparatiestatus. Daarbij gaat na 5x vooral de populaire taalgebruik storen. Je spreekt met Mike (ik noem maar een naam) en ik ga je helpen het probleem op te lossen. Binnen 1 minuut sta je weer in de wacht van de "senior advisor" die je net zo populair te woord staat, maar ook niets kan (of wil) doen.
Ik heb mij altijd correct opgesteld, omdat de medewerkers er zelf ook niets aan kunnen doen, maar het is om gek van te worden. Maar de nieuwe Airpods zijn zoveel beter en ik ben eindelijk van het gekraak af dat ik toch blij ben dat ik die 'hel' heb doorstaan. Maar voor service moet je niet bij Apple zijn. Hoop niet dat mijn MacBook ooit kapot gaat...
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.