Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
Mimiix schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:38:
[...]

Dit gaat niet over home assistant geloof ik :P
Het is maar hoe je het bekijkt, want ik gebruik dit allemaal met home assistant, soms zijn er dan specifieke configuraties nodig, vandaar dat ik hier de vraag stel!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
ivootjuh schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:31:
Beste tweakers,

Wie kan mij adviseren in het gebruik van een Conbee II USB i.c.m. een Z-Stick Gen5 - Aeotec Z-wave stick?

Ik heb een Synology DS918+ waar ik docker op draai met home assistant, en nou meen ik een keer gelezen te hebben, dat de Conbee sticks best gevoelig zijn voor andere apparatuur en dat het niet altijd lekker werkt op USB 3.0 poorten.

Ik wilde namelijk graag een USB splitter gebruiken (zie onderstaande link).
https://www.amazon.de/Ank...+1m&qid=1593886922&sr=8-4

Ik vraag me alleen af, of ik aan de 60cm genoeg heb, om de USB sticks vrij te hangen, (in een meterkast) en of het überhaupt gaat werken met een USB 3.0 splitter.

Ter info: De Synology heeft maar 1 USB 3.0 poort aan de achterkant. De poort aan de zijkant wordt al gebruikt voor offline backups!
Ikzelf gebruik geen Conbee, maar verwacht niet dat het een probleem zou moeten zijn. Na het aanpassen van je hardware setup is het goed om te controleren of je nog steeds de juiste usb device aan de docker container koppelt. Mijn advies is om altijd de /dev/serial/by-id/usb*naam* en niet de /dev/ttyUSB*nummer* te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb mijn automatisering zo ongeveer op orde.
Bij het helemaal op orde krijgen van mijn cinema settings zou ik willen dat als ik mijn bluetooth headphone aan zet dat dan het geluid van mijn speakers uit gaat.
Er zit in HA een bluetooth detectie. Die zou ik als trigger kunnen gebruiken zodra hij ziet dat het signaal er is.
Maar zover ik begrijp gaat die uit van een raspberry. Maar mijn HA draait op een synology. Dus dat gaat niet werken.
Weet iemand daar een oplossing voor?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
golles schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:13:
[...]

Ikzelf gebruik geen Conbee, maar verwacht niet dat het een probleem zou moeten zijn. Na het aanpassen van je hardware setup is het goed om te controleren of je nog steeds de juiste usb device aan de docker container koppelt. Mijn advies is om altijd de /dev/serial/by-id/usb*naam* en niet de /dev/ttyUSB*nummer* te gebruiken
Dit heb ik inderdaad gedaan.... Maar is het wel zo dat als ik een splitter gebruik en de 2 sticks, dat je deze device id`s beide kan vinden onder hardware? Of laat hij dan alleen de Splitter zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:29:
[...]

Dit heb ik inderdaad gedaan.... Maar is het wel zo dat als ik een splitter gebruik en de 2 sticks, dat je deze device id`s beide kan vinden onder hardware? Of laat hij dan alleen de Splitter zien?
Al hang je 3 hubs aan elkaar, in principe veranderd de bus dan en niet het id en de vendor. Het is misschien wel de moeite om naar een USB hub te kijken die extern met spanning gevoed wordt. Dit werkt vaak stabieler.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:53

Rianata

Have you played Atari today?

ivootjuh schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:31:

Ik vraag me alleen af, of ik aan de 60cm genoeg heb, om de USB sticks vrij te hangen, (in een meterkast) en of het überhaupt gaat werken met een USB 3.0 splitter.

Ter info: De Synology heeft maar 1 USB 3.0 poort aan de achterkant. De poort aan de zijkant wordt al gebruikt voor offline backups!
Zoals al eerder in dit topic gemeld en makkelijk terug te vinden: het is bekend dat er compatibiliteitsproblemen spelen met Conbee's op USB3 poorten.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Rianata schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:40:
[...]

Zoals al eerder in dit topic gemeld en makkelijk terug te vinden: het is bekend dat er compatibiliteitsproblemen spelen met Conbee's op USB3 poorten.
Ho ho, dat is niet conbee specifiek. Dit geld voor elk apparaat op 2.4ghz met usb 3.0

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Nnoitra schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:08:
[...]

De https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ heeft geen instellingen, alleen een toe te voegen regel in de configuratie.

En voor wat betreft DSMR_reader, duidelijker dan dit kan het er volgens mij niet staan:

[...]

:)
Dan heb ik het goed gedaan _/-\o_

Ik heb vanavond ook wat onderhoud gedaan aan mijn HomeAssistant installatie en dat leek helemaal prima totdat ik HomeAssistant heb geupdate naar 0.112.2

Ik heb eerst OpenZwave geupdate naar 1.6.1185 en Zwave2Mqtt naar v3.4.0 zonder problemen, maar na de upgrade van HomeAssistant zijn mijn devices nogmaals gevonden

light.nodeid_21_dimmer

is geworden

light.nodeid_21_dimmer_2

Niet heel handig met 40 devices |:(

Is dit ergens een known issue?

[ Voor 37% gewijzigd door raymonvdm op 05-07-2020 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 22:59
Na updaten van 112.0 naar 112.2 kom ik er achter dat mijn kaarten ineens niet lekker werken.
Ze geven de naam en switch onder weer. Voorheen was het gewoon het vierkantje met aan of uit waar je op klikte. Is dit iets nieuws? Waarmee zou ik dit eruit kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JToZ1vg4vdjUucNkPDyWj_PVQgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sl4nu8ioLK0vTCaqe86x15GM.jpg?f=fotoalbum_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
cards:
  - color: gold
    entity: light.kleine_tafel
    hold_action:
      action: more-info
    icon: 'mdi:ceiling-light'
    name: Kleine tafel
    show_last_changed: false
    show_state: true
    size: 1.7em
    state:
      - styles:
          card:
            - filter: opacity(50%)
          icon:
            - filter: grayscale(100%)
        value: 'off'
    styles:
      card:
        - font-size: 11.2px
        - padding: 16px 16px 0px 16px
      grid:
        - grid-template-areas: '"i n" "s s" "l l"'
        - grid-template-columns: 40% auto
        - grid-template-rows: 1fr min-content min-content
        - grid-row-gap: 16px
      icon:
        - text-align: left
        - margin-right: 0.6em
        - margin-left: 0px
      img_cell:
        - font-size: 14px
        - justify-content: left
      label:
        - opacity: 0.8
        - font-size: 11.2px
      name:
        - font-size: 16.8px
        - max-height: 1.4em
        - min-height: 1.4em
        - opacity: 0.75
        - justify-self: end
      state:
        - font-size: 2.4em
        - font-weight: 300
    type: 'custom:button-card'
  - brightness: true
    brightness_icon: 'mdi:white-balance-sunny'
    color_picker: false
    color_temp: false
    color_wheel: false
    effects_list: false
    entity: light.kleine_tafel
    group: false
    header: false
    persist_features: false
    type: 'custom:light-entity-card'
    white_value: true
type: 'custom:vertical-stack-in-card'

[ Voor 54% gewijzigd door wesley2004 op 05-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:27
wesley2004 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:36:
Na updaten van 112.0 naar 112.2 kom ik er achter dat mijn kaarten ineens niet lekker werken.
Ze geven de naam en switch onder weer. Voorheen was het gewoon het vierkantje met aan of uit waar je op klikte. Is dit iets nieuws? Waarmee zou ik dit eruit kunnen krijgen?

[Afbeelding]
Hoe ziet de code van je kaarten eruit? Daar wellicht iets in gewijzigd (vereiste die er nooit was)?

Waar voorheen Name/Title niet nodig was, nu wel bijvoorbeeld?
Anders reinstall van de card proberen? Wil bij mij nog wel ns probleempjes verhelpen na n update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Koepert schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Hoe ziet de code van je kaarten eruit? Daar wellicht iets in gewijzigd (vereiste die er nooit was)?

Waar voorheen Name/Title niet nodig was, nu wel bijvoorbeeld?
Anders reinstall van de card proberen? Wil bij mij nog wel ns probleempjes verhelpen na n update.
was het net erbij aan het zetten! zie boven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:51
Bij mij ook plots iets geks. Lampengroepen die uit meerder lampen bestaan, maar met een button aan te sturen waren staan er nu plots als 1 button per lamp. Ook sinds 112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
wesley2004 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:43:
[...]

was het net erbij aan het zetten! zie boven!
Ik heb je code ff overgenomen, ik had de card niet geinstalleerd.. " Header" is in elk geval hetgeen veroorzaakt. Als die die wijzigt, veranderd die entity-name in beeld.. maar of/hoe je daar dan weer een vierkantje van maakt...

Gekke is wel; ik heb je card verder letterlijk overgenomen (1tje maar als test) en die is bij mij fors breder dan de jouwe.. meer rechthoek dan vierkantje. (de hele card dus)

[ Voor 18% gewijzigd door Koepert op 05-07-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Koepert schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Ik heb je code ff overgenomen, ik had de card niet geinstalleerd.. " Header" is in elk geval hetgeen veroorzaakt. Als die die wijzigt, veranderd die entity-name in beeld.. maar of/hoe je daar dan weer een vierkantje van maakt...

Gekke is wel; ik heb je card verder letterlijk overgenomen (1tje maar als test) en die is bij mij fors breder dan de jouwe.. meer rechthoek dan vierkantje. (de hele card dus)
Idd als ik daar true of false van maak dan past hij dat aan. Vreemd, zou ook niet weten hoe dat kan.
Het formaat zou kunnen omdat het gemaakt is om telkens twee buttons te maken.
Dus deze code stond in de card op 1 en dan nog zo een code in tabje 2 zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zoals al net eerdre gezegd, ik heb sinds laatste update ook iets vreemds met buttons.
Onderstaand hoort maar 1 knop te zijn voor bijv bank of eettafel. Hij geeft er 2 en de ene stuurt de ene lamp aan, de andere de andere lamp. Bedoeling is natuurlijk ; met 1 button alle lampen boven eettafel aan. Heeft altijd gewerkt, tot nu dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzndA4Z2Bq8CqdWJCR8PiH-KbGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SnLdFLgzPnKMYphOLBq2clx8.jpg?f=user_large

Dit is de code van de eettafel;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
shorten_cards: false
consolidate_entities: false
brightness: true
color_temp: true
white_value: false
smooth_color_wheel: false
hide_header: false
child_card: false
show_slider_percent: true
full_width_sliders: true
brightness_icon: weather-sunny
white_icon: file-word-box
temperature_icon: thermometer
effects_list: true
entity: light.bank
header: Lampen bij bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:16:
Zoals al net eerdre gezegd, ik heb sinds laatste update ook iets vreemds met buttons.
Onderstaand hoort maar 1 knop te zijn voor bijv bank of eettafel. Hij geeft er 2 en de ene stuurt de ene lamp aan, de andere de andere lamp. Bedoeling is natuurlijk ; met 1 button alle lampen boven eettafel aan. Heeft altijd gewerkt, tot nu dus.

[Afbeelding]

Dit is de code van de eettafel;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
shorten_cards: false
consolidate_entities: false
brightness: true
color_temp: true
white_value: false
smooth_color_wheel: false
hide_header: false
child_card: false
show_slider_percent: true
full_width_sliders: true
brightness_icon: weather-sunny
white_icon: file-word-box
temperature_icon: thermometer
effects_list: true
entity: light.bank
header: Lampen bij bank
Er zijn een paar changes o.a group is een breaking change. Lees dit ff door:
https://github.com/ljmerza/light-entity-card/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
martinvdm schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Ok, ik dacht dus dat dit in HA zat, maar is dus de card. Zie enkel maar een soort update, kan geen BC vinden. Maar eens even goed zoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 05-07-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
martinvdm schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:40:
[...]

mijn oplossing ook gevonden daar!

hide_header: true

Dit moest erbij en nu werkt het weer netjes!
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:00
Hebben er meer mensen last van een foutmelding bij Check Home Assistant configuration?
Ik wil van versie 111.0 naar 112.2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW5DuvCkIOxhmInKo3fDh1N84gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVCglZoX0aIb2DVoHh3djvCv.png?f=fotoalbum_large
In het logboek vind ik melding "s6-svscanctl: fatal: unable to control /var/run/s6/services: supervisor not listening".

[ Voor 3% gewijzigd door CAD-tekenaar op 05-07-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 11:46
Ik ben nu ruim een week met HA bezig en krijg het steeds beter onder de knie.
Ik heb HACS geïnstalleerd en mijn HA is via DuckDNS extern bereikbaar.

Devices werkend in Home Assistant (Draait in een VM op VMware Fusion (Mac))

- Toon thermostaat (rooted) met een aangepaste kaart (Simple Thermostat)
- Solaredge zonnepanelen
- Hue verlichting
- TPLink HS110 slim stopcontact

Zo kan inmiddels het volgende via HA

- De geroote Toon uitlezen en schakelen;
- Solaredge zonnepanelen uitlezen;
- Hue verlichting in / uit schakelen , dimmen;
- De wasmachine uitlezen door middel van een TPLink HS110 slim stopcontact welke een berichtje naar de telefoons verzend en op de Google Nest Hub uitspreekt dat de was klaar is.

Al met al aardig op weg ... Het enige wat ik (tot nu toe) nog niet voor elkaar krijg is een goede device tracking.

Ik heb op de devices de HA-app geïnstalleerd , vervolgens een aantal zones aangemaakt en zou graag bericht willen ontvangen als iemand die zone betreed cq verlaat. In principe heb ik dat werkend maar het werkt verre van optimaal. Zo krijg ik vaak pas een bericht dat iemand zich in of uit een zone bevind terwijl de persoon al lang niet meer is.

Ik ben ook al met een custom component bezig geweest icloud3 maar dat is lastig met 2FA .. De gewone iCloud integratie opzetten lukt me wel maar dan ook op die. manier trage locatie updates.

Zo is het lastig om automatisering regels te maken en toe te passen.
Heeft iemand van jullie dat wel goed werkend icm met de HA-app ?

[ Voor 6% gewijzigd door joecks op 05-07-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
@joecks Je hebt ios begrijp ik. Probeer het thuis dan eens met IPhone device tracker: https://github.com/mudape/iphonedetect.

Ik heb ook een tijdje met Owntracks gedaan. Die werkt ook met ibeacons.

[ Voor 23% gewijzigd door phlinx op 05-07-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 11:46
phlinx schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:37:
@joecks Je hebt ios begrijp ik. Probeer het thuis dan eens met IPhone device tracker: https://github.com/mudape/iphonedetect.

Ik heb ook een tijdje met Owntracks gedaan. Die werkt ook met ibeacons.
Die had ik gezien , is alleen voor lokaal netwerk geschikt .Voor mijn home zone werkt dit waarschijnlijk wel... Als ik naar of uit een ' externe ' zone kom dan heb ik er helaas niets aan.

Voorbeeldje ..

Ik kom vanuit een bepaalde lokatie richting huis, als dan het thuisfront een berichtje krijgt dat ik onderweg ben dan zal dat handig zijn.

Idem als ik op een bepaalde lokatie aankom (Al is die minder belangrijk)

edit: Owntracks had ik al even bekeken maar kreeg ik niet zo goed aan de gang , volgens mij had dat met mqtt te maken wat ik niet goed kreeg. Ik zal daar nog wel eens een keer rustig naar kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door joecks op 05-07-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-09 16:12

Side-Kick

Timmy!

Ik begrijp dat een SD kaart (in een RPI) gevoelig is voor plotselinge stroomonderbreking en daardoor corrupt kan raken. Als je toch de stroomvoorziening uit de RPI wil halen, is het dan voldoende om HA te stoppen om dit risico weg te nemen? Is dat dan het beste via Serverbeheer > Stoppen, Supervisor > Systeem > Shutdown of via een andere weg?

[ Voor 9% gewijzigd door Side-Kick op 05-07-2020 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
Side-Kick schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:27:
Is dat dan het beste via Serverbeheer > Stoppen, Supervisor > Systeem > Shutdown?
Ja.

En vergeet niet dat je ook via deze addon ook automatisch een backup in Google Drive kan zetten. Of op andere methodes naar je NAS/iCloud/FTP/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
ook maar geupgrade naar 0.112.2
blijkbaar had ik een fout in mijn automations waardoor die het niet deden :( en was mijn xiaomi intergratie van in de configuration naar intergratie gegaan. resultaat vrouw in paniek :D
gelukkig niet al mijn entiteiten van naam veranderd dus na wat aanpassingen werkte het weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 09:49
Wie kan me helpen.

Ik ben met Templates aan het stoeien en nu wilde ik beginnen 2 sensor waardens gewoon te printen via Developer Tools en dan Sjablonen.

De eerste waarde is gewoon een switch: switch.wasmachine
En de tweede waarde die ik geprint wil hebben is: sensor.wasmachine_washer_completion_time

Het idee is dat ik on the fly kan zien wat er gebeurt als ik zaken verander maar het gaat al mis bij het uberhaupt printen van de huidige waardens.

Iemand een idee of een fatsoenlijke uitleg hoe met Templates te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 19-09 08:55
{{states('sensor.wasmachine') }}
{{states('sensor.wasmachine_washer_completion_time') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
francisp schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:48:
{{states('sensor.wasmachine') }}
{{states('sensor.wasmachine_washer_completion_time') }}
Dat dacht ik ook maar er gebeurt helemaal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pe6rTrRLPrL0tM12fzf7gh41AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4yjm9IVrhUvaR0a3K5axWn2.png?f=fotoalbum_large

/edit:
Heb de sensor.wasmachine hernoemt naar switch.wasmachine wat het eigenlijk is maar ook niets.

[ Voor 8% gewijzigd door schumi2004 op 06-07-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:26
schumi2004 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:44:
...

Iemand een idee of een fatsoenlijke uitleg hoe met Templates te beginnen?
Echt goede tutorials over templating van jinja 2 zijn er niet zover ik weet. Maar de documentatie is wel goed om bij je te hebben. Daarnaast zijn er natuurlijk veel home assistant specifieke variabelen en dergelijke. Deze documentatie & de vele template antwoorden al gegeven op dit forum en op die van HA zelf zouden je al een aardig eind moeten brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
schumi2004 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

/edit:
Heb de sensor.wasmachine hernoemt naar switch.wasmachine wat het eigenlijk is maar ook niets.
Ik heb zelf ook wat problemen met de template tab. Het lijkt erop dat een deel van de rendered div niet zichtbaar is. Als je inspecteert en zoekt op
code:
1
<pre class="rendered">
zie je waarschijnlijk wel de output van je code.

Ik ga er vanuit dat dit meer is voor beginnen met templating. Puur waarden inzien is natuurlijk makkelijker via de states tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 11:49
Wat doe ik verkeerd op het moment dat ik dit in mijn entity card krijg ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7YUidjMEluV95J1YAL2BpBqiW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQb027aM0j4ljaRBTQm2V4n6.png?f=user_large
In het script gebruik ik dit
code:
1
2
3
4
5
  - platform: template
    sensors:
      energie_kosten_dag:
        value_template: "{{ states('sensor.kosten_hoog_tarief') | float + states('sensor.kosten_laag_tarief') | float | round(2) }}"
        unit_of_measurement: "Euro"

Die round 2 zou het trucje toch moeten uitvoeren zodat er niet zoveel decimalen achter de komma komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
GertJan2012 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:05:
Wat doe ik verkeerd op het moment dat ik dit in mijn entity card krijg ?[Afbeelding]
In het script gebruik ik dit
code:
1
2
3
4
5
    sensors:
      energie_kosten_dag:
        value_template: "{{ states('sensor.kosten_hoog_tarief') | float + states('sensor.kosten_laag_tarief') | float | round(2) }}"

Die round 2 zou het trucje toch moeten uitvoeren zodat er niet zoveel decimalen achter de komma komen ?
Je doet de round(2) op de laatste waarde, niet het totaal. Zet eens haakjes om je rekensom:

code:
1
2
3
{% set test = 0.549999 %}
{% set test2 = 0.1 %}
{{ (test | float + test2 | float) | round(2) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
-Casper schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:03:
[...]

<knip>

Ik ga er vanuit dat dit meer is voor beginnen met templating. Puur waarden inzien is natuurlijk makkelijker via de states tab.
Ja dat werkt wel en toen ik met vensters begon te schuiven werd het wel zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0qXSRIEtC0VC0Lj7GMDl40-fIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZ1Zww8GiFIS4UO6IUzVxBAq.png?f=fotoalbum_large

Het idee waarom ik het zo doe is om te zien wat er met de waardens gebeurt als ik zaken verander. Als ik alleen de waarde wilde zien had dat idd anders gekunt maar dit hele template gedoe is vrij nieuw voro me maar nu kan ik iig zien wat het doet.

Thanks allen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@schumi2004 Je zit zeker nog niet op 0.112.1 of hoger? In 0.112.0 is er een issue ontstaan in de template editor - zeker als je maar weinig tekst in het result field hebt valt de tekst weg achter de header. Dit issue is gefixt in frontend versie 20200702.0, welke ingebakken zit vanaf 0.112.1.

/cc @-Casper

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Hmmbob schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:03:
@schumi2004 Je zit zeker nog niet op 0.112.1 of hoger? In 0.112.0 is er een issue ontstaan in de template editor - zeker als je maar weinig tekst in het result field hebt valt de tekst weg achter de header. Dit issue is gefixt in frontend versie 20200702.0, welke ingebakken zit vanaf 0.112.1.

/cc @-Casper
Ah ik zit inderdaad nog op .0 :) Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
@Hmmbob
Thanks. Zat hier ook nog op .0, verklaard het een en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
-Casper schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Je doet de round(2) op de laatste waarde, niet het totaal. Zet eens haakjes om je rekensom:

code:
1
2
3
{% set test = 0.549999 %}
{% set test2 = 0.1 %}
{{ (test | float + test2 | float) | round(2) }}
Ah, die snap ik inderdaad, maar hoe zou dat er in het script uit moeten zien dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
GertJan2012 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Ah, die snap ik inderdaad, maar hoe zou dat er in het script uit moeten zien dan ?
YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      energie_kosten_dag:
        value_template: "{{ (states('sensor.kosten_hoog_tarief') | float + states('sensor.kosten_laag_tarief') | float) | round(2) }}"

Met die haakjes zeg je dus eerst kosten_hoog + kosten_laag. De uitkomst daarvan afronden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
ik wil voor het eerst een Nabu Casa webhook creeren. Dit moet kennelijk door een automation via de UI aan te maken. Echter ik heb deze allemaal in losse yaml files gerealiseerd.

Nu heb ik er een via de UI aangemaakt, echter:

1. deze nieuwe komt er niet bij in de lijst
2. al mijn automations zijn nu dubbel te zien in de UI (zijn ze nu ineens ook in de "onzichtbare" config opgenomen?)

EDIT
dat dubbel is eenmalig, na herstart verdwenen.

Echter kun je deze geen automation aanmaken via de UI als je de manual yaml config gebruikt. Echter is dit wel nodig om een Nabu Casu webhook te activeren...??

[ Voor 21% gewijzigd door trekker22 op 06-07-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Laatst online: 19:28
Pff, probeer te updaten van 0.110 naar 0.112. Draai op Ubuntu 19 in een Python Virtual environment. Na updaten krijg ik zwats aan foutmeldingen waar ik weinig mee kan;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S1I0WkF.png

Iemand eerder gezien?
Heb de backup maar weer teruggezet

Oh nvm, nu gefixt. Moest een chown doen maar dan met -R.

[ Voor 15% gewijzigd door Aschtra op 06-07-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee dingetjes waar ik niet echt uitkom.

1: ik heb onder mijn NEO plug stekker ding z-wave dubbele entries staan. De ene zijn de entries die ik heb hernoemd. De andere zijn de entries die de originele naam lijken te hebben. Gekke is wel dat de entries net iets andere waarden aangeven. De ene zegt bijvoorbeeld 500W usage, de ander 497W. Ik dacht dat z-wave stekkers die info pushten naar de controller, dus hoe kan daar dan een verschil in zitten? En hoe krijg ik die dubbele entries weg?

2: ik heb dit inmiddels al werkend, maar vraag me even af hoe het komt. Ik heb een automation met als voorwaarde een minimaal Wattage gebruik van een smart plug. Deze automation werkte op een gegeven moment niet meer. Nadat ik de condition verwijderde werkte het wel. Toen ik de condition opnieuw toevoegde (warmptepomp power <10W) bleef het ook gewoon werken. Kan het zijn dat de condition editor kijkt naar de naam (Warmtepomp) maar onderhuids stiekem de device ID gebruikt? De naam was namelijk gelijk, maar de device ID kan ondertussen wel een keer veranderd zijn doordat ik de stekker opnieuw heb toegevoegd en hernoemd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:27
trekker22 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:39:
ik wil voor het eerst een Nabu Casa webhook creeren. Dit moet kennelijk door een automation via de UI aan te maken. Echter ik heb deze allemaal in losse yaml files gerealiseerd.

Nu heb ik er een via de UI aangemaakt, echter:

1. deze nieuwe komt er niet bij in de lijst
2. al mijn automations zijn nu dubbel te zien in de UI (zijn ze nu ineens ook in de "onzichtbare" config opgenomen?)

EDIT
dat dubbel is eenmalig, na herstart verdwenen.

Echter kun je deze geen automation aanmaken via de UI als je de manual yaml config gebruikt. Echter is dit wel nodig om een Nabu Casu webhook te activeren...??
De automatisch gemaakte komt in het bestand automations.yaml, daar kun je hem uit halen en in een losse file zetten zoals je normaal doet. Dan even reloaden en hij zou er bij moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 19-09 08:55
schumi2004 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Je zit toevallig niet op 0.112.0? Daar is een bug dat de eerste 4 lijnen van de template developer tools niet zichtbaar worden. Opgelost in 0.112.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
francisp schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Je zit toevallig niet op 0.112.0? Daar is een bug dat de eerste 4 lijnen van de template developer tools niet zichtbaar worden. Opgelost in 0.112.1
Ja dat was het ;)

Hmmbob in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 14:01
JackPoint schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:02:
[...]

De automatisch gemaakte komt in het bestand automations.yaml, daar kun je hem uit halen en in een losse file zetten zoals je normaal doet. Dan even reloaden en hij zou er bij moeten staan.
Werkte niet omdat ik met een automations dir werkte.

Heb dit terug gezet omdat het toch wel fijn is vanuit de UI te editen nu het toch op de rit staat. Zag dat Hass al 5 maanden stabiel draaide zonder aanpassing / crash👏🏻👏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
-Casper schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:25:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
    sensors:
      energie_kosten_dag:
        value_template: "{{ (states('sensor.kosten_hoog_tarief') | float + states('sensor.kosten_laag_tarief') | float) | round(2) }}"

Met die haakjes zeg je dus eerst kosten_hoog + kosten_laag. De uitkomst daarvan afronden :)
I see, nu naast elkaar gezet en zie het verschil en het werkt inderdaad. Moet wel zeggen dat de logica mij nog niet helemaal duidelijk is. Thanks anyway _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hallo allemaal, ik zou graag deze integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/) willen gebruiken om de zonnepanelen uit te lezen, maar ik kan hem niet vinden in de lijst met integraties (instellingen). Als ik simpelweg de yaml toevoeg en herstart gebeurt er niks. Zie ik iets over het hoofd? Kan iemand me op weg helpen?

Edit: Opgelost door `monitored_conditions` toe te voegen.

[ Voor 8% gewijzigd door tarlitz op 07-07-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
GertJan2012 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:41:
[...]

I see, nu naast elkaar gezet en zie het verschil en het werkt inderdaad. Moet wel zeggen dat de logica mij nog niet helemaal duidelijk is. Thanks anyway _/-\o_
Basiskennis voor formules

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

ralpje

Deugpopje

Het is eindelijk zover: ik had nog NUC-je liggen dus ben wat gaan rommelen met docker en heb nu HA in een container draaien. Los van wat basis dingen nog niet zoveel mee gedaan, maar voordat ik echt los ga even checken wat nu best practice is.

Ik heb een aantal Tradfri lampen en de bijbehorende hub. Die hub heb ik nu toegevoegd binnen HA zodat ik op die manier zaken kan schakelen. Maar: is dit de beste manier? Of kan ik toch beter een Zigbee stickje scoren en op die manier de boel regelen (en daarmee de hub uitfaseren)? Wat zijn de voor- en nadelen van beide oplossingen?

Daarnaast heb ik sindskort een 'slimme meter'. Die wil ik uiteraard ook kunnen uitlezen. Ga ik dat direct vanuit HA doen, of stop ik daar nog een service (in een andere container) tussen, zodat HA die service uitleest maar ik eventueel ook nog met andere applicaties tegen diezelfde service kan 'praten' (bijvoorbeeld om een langdurige historie op te kunnen bouwen)?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ralpje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:24:
Het is eindelijk zover: ik had nog NUC-je liggen dus ben wat gaan rommelen met docker en heb nu HA in een container draaien. Los van wat basis dingen nog niet zoveel mee gedaan, maar voordat ik echt los ga even checken wat nu best practice is.

Ik heb een aantal Tradfri lampen en de bijbehorende hub. Die hub heb ik nu toegevoegd binnen HA zodat ik op die manier zaken kan schakelen. Maar: is dit de beste manier? Of kan ik toch beter een Zigbee stickje scoren en op die manier de boel regelen (en daarmee de hub uitfaseren)? Wat zijn de voor- en nadelen van beide oplossingen?

Daarnaast heb ik sindskort een 'slimme meter'. Die wil ik uiteraard ook kunnen uitlezen. Ga ik dat direct vanuit HA doen, of stop ik daar nog een service (in een andere container) tussen, zodat HA die service uitleest maar ik eventueel ook nog met andere applicaties tegen diezelfde service kan 'praten' (bijvoorbeeld om een langdurige historie op te kunnen bouwen)?
Over beide zaken is in de afgelopen 10paginas genoeg gesproken. Wat heb je zelf al gevonden? Waar twijfel je over?

Elke usecase is anders en zomaar je vraag hier neerplempen wordt niet gewaardeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@ralpje je eerst vraag is niet zo zwart wit.
Er is niet echt een beste scenario. Veelal wordt voor een usb stick gekozen om niet ‘allerlei’ gateways in huis te krijgen. Tevens komt het voor dat de gateways cloud connected zijn. Dat kan ook een reden voor een lokale zigbee dongel zijn.

Je tweede vraag ligt een beetje aan je HA installatie. Maar ik zou proberen de addons van HA te gebruiken en indien je meer flexibiliteit nodig hebt een aparte Docker container.
Voor de rest is er in dit topic ook al aardig wat besproken, ook de moeite waard om te lezen.

@Mimiix het valt me op dat jou reacties afgelopen keren best ‘hard’ zijn. Natuurlijk is het doorlezen van dit topic en het zelf uitzoeken veelal verstandig voordat er vragen gesteld worden, maar om nou telkens zulke reacties te geven is mijn inziens ook weer niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

martinvdm schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:00:
@ralpje je eerst vraag is niet zo zwart wit.
Er is niet echt een beste scenario. Veelal wordt voor een usb stick gekozen om niet ‘allerlei’ gateways in huis te krijgen. Tevens komt het voor dat de gateways cloud connected zijn. Dat kan ook een reden voor een lokale zigbee dongel zijn.

Je tweede vraag ligt een beetje aan je HA installatie. Maar ik zou proberen de addons van HA te gebruiken en indien je meer flexibiliteit nodig hebt een aparte Docker container.
Voor de rest is er in dit topic ook al aardig wat besproken, ook de moeite waard om te lezen.

@Mimiix het valt me op dat jou reacties afgelopen keren best ‘hard’ zijn. Natuurlijk is het doorlezen van dit topic en het zelf uitzoeken veelal verstandig voordat er vragen gesteld worden, maar om nou telkens zulke reacties te geven is mijn inziens ook weer niet nodig.
Ik zeg niets meer :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xenobia12345
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09
Voor degenen die elektrisch rijden en de telemetrie van de Kia e-Niro erin willen opnemen:

https://github.com/peet47/hassio_kia#entitie-card

Voorbeeld van resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_thsegtj2nAz5epEDgKgjxC8ag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WM25CWGZslWj6UZuOtpBCPjB.png?f=fotoalbum_large

Prometeia cooled P4 2,4B@3,15 Ghz, Abit IT7MAX2 v2.0, Corsair 3500C2 512 mb, 2x WD800JB RAID 0 striping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

heft iemand ook problemen met het integreren van Toon? Die werkte dus niet meer na een aanpassing in bij de autenhenticatie van Toon, en dus heb ik heel HASS geupdated en en de integratie van Toon verwijderd.

Nu loop ik steevast tegen dit aan:
The component is not configured. Please follow the documentation.
Welke documentation? Ik zie nergens een link?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
ralpje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:24:

Grappig, met de tradfri lampen ben ik als eerste ook begonnen, en heb nu als laatste onderdeel de slimme meter toegevoegd in HA.
Ik had/heb ook een Tradfri HUB, maar zo snel geen redenen om deze uit te faseren, het apparaat werkt prima , en kan wel mooi de lampen voorzien van nieuwe software ( mocht die uitkomen )
Echter vond ik het wel leuk om een aantal temperatuur sensoren op te nemen in het netwerk, die ik dus ben gaan aansturen via Zigbee2mqtt. De slimme meter uitlezen kan alleen met behulp van een slimme meter kabel ( ik kocht die van mij bij SoS solutions, maar kan ook bij bol.com of conrad ).
Het mooie van HA is dat er ontzettend veel intergraties zijn, en je heel veel apparaten die in je netwerk hangen kan koppelen aan je HA systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:43:
heft iemand ook problemen met het integreren van Toon? Die werkte dus niet meer na een aanpassing in bij de autenhenticatie van Toon, en dus heb ik heel HASS geupdated en en de integratie van Toon verwijderd.

Nu loop ik steevast tegen dit aan:

[...]

Welke documentation? Ik zie nergens een link?
https://www.home-assistant.io/integrations/toon/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

En dan krijg ik dit in mijn log als ik wil herstarten:
Invalid config for [toon]: expected dictionary for dictionary value @ data['toon']. Got [OrderedDict([('client_id', 'knipperdeknip')]), OrderedDict([('client_secret', 'knippieknip')]

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 06-07-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:10:
[...]

[...]
Hey je vroeg om documentatie. Don't judge me :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Mimiix schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Hey je vroeg om documentatie. Don't judge me :X
Nee okee, maar wel jammer dat ik weer vast loop. Niets om jou hoor ;)
Maar een link had wel een idee geweest voor HASS.
het is af en toe gewoon even kloten met dit spul ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AW_Bos op 06-07-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Nee okee, maar wel jammer dat ik weer vast loop. Niets om jou hoor ;)
Ik las dat er iets was met die toon, maar geen idee hoe dat zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:10:
[...]

[...]
Ik heb geen toon, maar ik vermoed dat je eerst in je configuration.yaml moet invullen
code:
1
toon:

Reboot
En dan via integraties kunt opnemen. Of als je de client_id enzo niet via de gui kunt doen via de configuration.yaml.
Deel anders je code eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Mimiix schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Ik las dat er iets was met die toon, maar geen idee hoe dat zat.
Dat is gefixxed in de nieuwe HASS-versie, en die heb ik ook. Maar ik wou dan wel even Toon opnieuw integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

martinvdm schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Ik heb geen toon, maar ik vermoed dat je eerst in je configuration.yaml moet invullen
code:
1
toon:

Reboot
En dan via integraties kunt opnemen. Of als je de client_id enzo niet via de gui kunt doen via de configuration.yaml.
Deel anders je code eens.
Ook met enkel toon: blijft hij die melding aangeven, mét de (juiste) key's in de error. Waar haalt hij die dan vandaan? Is de integratie veranderd dat dit niet in de configuration.yaml staat ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Ook met enkel toon: blijft hij die melding aangeven, mét de key's in de error. Waar haalt hij die dan vandaan? Is de integratie veranderd dat dit niet in de configuration.yaml staat ofzo?
Ik weet dat er flink aan gesleuteld is:
https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/13797
Ik heb echter geen Toon.
Wellicht even in je .storage map zoeken dat hier een restant van je vorige config is achter gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

martinvdm schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:22:
[...]

Ik weet dat er flink aan gesleuteld is:
https://github.com/home-a...e-assistant.io/pull/13797
Ik heb echter geen Toon.
Wellicht even in je .storage map zoeken dat hier een restant van je vorige config is achter gebleven.
Die staat niet in /config. Of staat deze elders en kan ik beter met PuTTY via SSH gaan browsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Die staat niet in /config. Of staat deze elders en kan ik beter met PuTTY via SSH gaan browsen?
uh
Als je goed bent met vi en nano dan zou ik zeggen neem lekker putty. Maar zou zelf meer samba of sftp nemen en lekker met visual code editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Meer hier die problemen hebben met het ping component? Tweede keer in een paar weken dat het hele component er mee kapt en alle relevante apparaten op away gaan staan. Niets in de log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 11:44
Na anderhalve dag prutsen met het vergroten van de vdi onder virtualbox, vannacht maar gewoon een keer vnoxmanage hassosblablabla.vdi --resize 32000 gedaan en poef, ik kon ineens updaten. Hoefde dus helemaal geen gedoe met gparted te doen, simpel commando en alles draait. Hoezee

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 08:48
Upgraden jullie het operating system ook? Ik zit nog op 3.12 en ze zijn bij 4.11 zie ik.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:25
@Btje

Uiteraard.

Niet altijd even snel, 4.11 is redelijk nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:11:
Upgraden jullie het operating system ook? Ik zit nog op 3.12 en ze zijn bij 4.11 zie ik.
Ik wel. Ben er achter dat sommige issues ook daar worden gefixt.
Zo had ik op mijn vorige hass.io instance (rpi3) bijvoorbeeld dat ik bijna altijd 2-4 keer moest rebooten voordat een update werd doorgevoerd, en dat moest nog met het handje ook want hij liep dan tijdens de startup vast. Na een update naar 4.0x was dat toen over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Saturnus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:19:
Meer hier die problemen hebben met het ping component? Tweede keer in een paar weken dat het hele component er mee kapt en alle relevante apparaten op away gaan staan. Niets in de log.
Nergens last van, pc schermen gaan gewoon aan en uit als mn pc uit staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AW_Bos schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:25:
[...]

.storage is een verborgen map in /config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.112.3:
  • Move logbook continuous domain filtering to sql (@bdraco - #37115) (logbook docs)
  • Ensure logbook performs well when filtering is configured (@bdraco - #37292) (logbook docs)
  • Ensure removed entities are not displayed in logbook (@bdraco - #37395) (logbook docs) (recorder docs)
  • Stop Speedtest sensors update on startup if manual option is enabled (@engrbm87 - #37403) (speedtestdotnet docs)
  • Fix base topic for 'topic' (@emontnemery - #37475) (mqtt docs)
  • Fix base class for ViCare binary sensor to remove warning (@crazyfx1 - #37478) (vicare docs)
  • Fix braviatv authentication refresh (@dcnielsen90 - #37482) (braviatv docs)
  • Fix default icon for Withings sleep sensor (@SeanPM5 - #37502) (withings docs)
  • Update frontend to 20200702.1 (@bramkragten - #37566) (frontend docs)
  • Suppress spurious homekit warning about media player sources when the device is off (@bdraco - #37567) (homekit docs)
  • Ensure homekit tv names can be saved (@bdraco - #37571) (homekit docs)
  • Fix Plex client controls when connected via plex.tv resource (@jjlawren - #37572) (plex docs)
  • Ignore HEOS 1, 3, 5 and 7 for DenonAvr ssdp discovery (@starkillerOG - #37579) (denonavr docs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
martinvdm schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:32:
[...]
uh
Als je goed bent met vi en nano dan zou ik zeggen neem lekker putty. Maar zou zelf meer samba of sftp nemen en lekker met visual code editen.
@AW_Bos
Precies wat Martin zeg, WinSCP is ook nog optie.. Je zal echter wel verborgen mappen moeten zichtbaar maken wil je die map kunnen inzien of verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand of het mogelijk is om de buienradar te tonen in Home assistant?
Ik wil graag snel kunnen zien of het voor de komende (x aantal uren) gaat regenen of niet.

Op de website staat dat ik deze toe kan voegen door de volgende code te gebruiken:

code:
1
2
3
# Example configuration.yaml entry
camera:
  - platform: buienradar

Ik heb alleen geen idee wat ik dan moet doen. Ik kan ook niet verdere informatie vinden op de Home assistant website over hoe je de map kan tonen in Lovelace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:45:
Ik wil graag snel kunnen zien of het voor de komende (x aantal uren) gaat regenen of niet.

Op de website staat dat ik deze toe kan voegen door de volgende code te gebruiken:

code:
1
2
3
camera:

Ik heb alleen geen idee wat ik dan moet doen. Ik kan ook niet verdere informatie vinden op de Home assistant website over hoe je de map kan tonen in Lovelace.
In Lovelace heb ik een Picture Entity Card met camera.buienradar_loop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-09 19:35
ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:45:

code:
1
2
3
camera:

Ik heb een camera toegevoegd met een buienradar van het KNMI:

YAML:
1
2
3
4
camera:
  platform: generic
  still_image_url: http://cdn.knmi.nl/knmi/map/general/weather-map.gif
  name: Weerkaart_NL

Vervolgens een Picture Entity Card waarin ik de entiteit van de weerkaart oproep. Werkt prima, in de praktijk gebruik ik hem niet veel om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Rub147 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:47:
[...]

In Lovelace heb ik een Picture Entity Card met camera.buienradar_loop :)
Maar wat doe ik dan niet goed?

Ik heb deze code in de config staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
########## Buienradar ##########
weather:
    name: thuis
    latitude: 52.12
    longitude: 4.65
    forecast: true
########## Buienradar map ##########
camera:

Als ik dan een afbeelding entity aanmaak met camera.buienradar_loop dan zeg hij

code:
1
2
3
No card type found

camera.buienradar_loop

@Ronker32 Wat gebruik je dan als entity code? Ik krijg het namelijk niet werkend!

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 07-07-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:51:
[...]

@Ronker32 Wat gebruik je dan als entity code? Ik krijg het namelijk niet werkend!
HA al een keer herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Side-Kick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:03:
[...]

HA al een keer herstart?
Ik probeer het nu net, maar op de een of andere manier kan ik HASS niet herstarten
Ik heb het geprobeerd via services, en nu ook onder serverbeheer, maar hij doet niks.

Ik heb overigens HASS.IO draaien op een Synology.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Ik probeer het nu net, maar op de een of andere manier kan ik HASS niet herstarten
Ik heb het geprobeerd via services, en nu ook onder serverbeheer, maar hij doet niks.

Ik heb overigens HASS.IO draaien op een Synology.
Valideer eens je configuratie onder serverbeheer.

Lukt het niet om HA te herstarten onder serverbeheer?

Probeer eens onder Supervisor > System > Je hostsystem te rebooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Side-Kick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:08:
[...]

Valideer eens je configuratie onder serverbeheer.

Lukt het niet om HA te herstarten onder serverbeheer?

Probeer eens onder Supervisor > System > Je hostsystem te rebooten
Ik heb maar even een update gedaan, nu werkt het rebooten wel weer!
Maar ondanks ik nu kan herstarten, heb ik geen idee wat ik precies in moet voeren bij Lovelace.

Ik kan ook nergens documentatie vinden op de website (ik ben ook redelijk niet met Lovelace).
Moet ik dan als code dit invoeren? (wat overigens niet werkt, dus het zal wel niet kloppen)

code:
1
entity: camera.buienradar_loop

De normale weatherkaart werkt overigens nu wel van buienradar, met de onderstaande code als weathercard in lovelace

code:
1
2
entity: weather.test
type: weather-forecast

Nu moet ik dus alleen nog iets van een kaart te zien krijgen (of grafiek) met daarin alleen regenvoorspellingen!

[ Voor 28% gewijzigd door Wachten... op 07-07-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:16:
[...]

Ik heb maar even een update gedaan, nu werkt het rebooten wel weer!
Maar ondanks ik nu kan herstarten, heb ik geen idee wat ik precies in moet voeren bij Lovelace.

Ik kan ook nergens documentatie vinden op de website (ik ben ook redelijk niet met Lovelace).
Moet ik dan als code dit invoeren? (wat overigens niet werkt, dus het zal wel niet kloppen)

code:
1
Probeer dit eens als 'card-inhoud'?

YAML:
1
2
3
4
type: picture-entity
show_state: false
name: Buienradar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Koepert schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Probeer dit eens als 'card-inhoud'?

YAML:
1
2
3
4
type: picture-entity
show_state: false
name: Buienradar
Hij geeft steeds aan "Entiteit niet beschikbaar: camera.buienradar_loop"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Gokje: camera.alphen?

https://www.home-assistan...nradar/#the-name-variable

Kijk anders even hoe je camera heet: ga naar https://<<jouw-ha-ip-of-adres>>:8123/developer-tools/state

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
Hmmbob schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Gokje: camera.alphen?

https://www.home-assistan...nradar/#the-name-variable

Kijk anders even hoe je camera heet: ga naar https://<<jouw-ha-ip-of-adres>>:8123/developer-tools/state
Top, het werkt!

@Side-Kick @Koepert Jullie hadden me al correct geholpen, echter door een antwoord van @Ronker32 had hij de camera nog onthouden als die van de KNMI.

Door te kijken hoe de camera daadwerkelijk heette, kwam ik achter de fout. Ik heb voor de zekerheid mijn configuration.yaml even opnieuw opgeslagen en de server opnieuw opgestart. Hij werkte nu direct!

Waar kan ik echter al deze info vinden over hoe ik verwijzingen doe in Lovelace etc? ik had verwacht dat dit allemaal wel op dezelfde pagina zou staan als die van buienradar, maar blijkbaar is Lovelace weer een hele andere studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
ivootjuh schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:25:
[...]

ik heb dit in mijn configuration:
weather:

en gebruik dit in de lovelace: entity: camera.buienradar_loop

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Saturnus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:19:
Ik gebruik hem voor de kantoorplek van mijn vrouw om de verlichting in/uit te schakelen als ze de pc aan doet, en dat gaat eigenlijk prima. Het viel met wel op dat het sneller reageert dan de interval, dus wellicht klopt je uitkomst gewoon (en heb je een netwerk hickup soms) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
raymonvdm schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Ik gebruik hem voor de kantoorplek van mijn vrouw om de verlichting in/uit te schakelen als ze de pc aan doet, en dat gaat eigenlijk prima. Het viel met wel op dat het sneller reageert dan de interval, dus wellicht klopt je uitkomst gewoon (en heb je een netwerk hickup soms) ?
Heeft 1,5 jaar goed gewerkt, niets aangepast. Nu is een restart nodig. Ping vanuit de Docker container werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een voorzichtige kick:

Ik heb mijn automatisering zo ongeveer op orde.
Bij het helemaal op orde krijgen van mijn cinema settings zou ik willen dat als ik mijn bluetooth headphone aan zet dat dan het geluid van mijn speakers uit gaat.
Er zit in HA een bluetooth detectie. Die zou ik als trigger kunnen gebruiken zodra hij ziet dat het signaal er is.
Maar zover ik begrijp gaat die uit van een raspberry. Maar mijn HA draait op een synology. Dus dat gaat niet werken.
Weet iemand daar een oplossing voor?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Pffttt. Het heeft even gekost, maar dan heb je ook wel wat...

History: ik wilde altijd een sensor die mijn actuele verbruik weergeeft. Ansich niet zo'n probleem, maar wel wat meer uitdaging als je zonnepanelen hebt.

Ik had al iets in elkaar geknutseld met nodered, die via modbus mijn solaredge om de zoveel seconden uitleest en dan in een sensor parkeert. Diezelfde nodered leest ook de sensor waardes van de dsmr integratie uit, en verrekend deze naar het actuele verbruik.

Helemaal netjes zou je zeggen; maar ik merkte dat het geheel niet helemaal synchroon draaide. En als er plotseling zonlicht weg viel of op kwam, dat ik dan hele rare (zelfs negatieve) waardes had op actueel verbruik.

Vandaag wat lopen knutselen, en toen de aanpak gepakt om een dummysensor aan te maken welke de kWh stand van verbruik zou bijhouden (zelfde berekening als actueel verbruik, alleen dan met de meterstanden ipv power_production, power_consumption of power_solar).
Deze waardes kan ik nu netjes uploaden naar pvoutput, die alles cumulatief bijhoudt.

Daarna een automation aangemaakt met een trigger op state change van deze dummysensor.
De action rekent dan de delta tussen de waardes uit, en de deltat tussen voorlaatste wijziging en deze wijziging. Dan weet ik de hoeveelheid Wh in een tijdseenheid.
Dat reken ik weer om naar een "volledig" uur om tot een "gemiddelde gebruik" uit te komen als ik het extrapoleer.

En het werkt eigenlijk best naar behoren moet ik zeggen.

[Edit]
Krijg nu de code niet gekopieerd via mobiel. Zal ik straks even doen. Als iemand misschien toevoegingen of betere ideeën heeft.

[Edit2]
Back to the drawingboard. Gisteravond een mooie grafiek die mooi mee ging met mijn vorige actuele verbruik sensor. Maar sinds vanochtend springt het op en neer. :X
Niet helemaal omdat ik de dummy sensor toch goed kan gebruiken voor het verbruik naar pvoutput.

Misschien een filter er tussen zetten. Het komt af en toe voor dat ik een negatieve waarde krijg omdat de delta negatief is (afronding waarschijnlijk), en dat (op een of andere manier) de trigger.from_state.last_changed niet helemaal lijkt te kloppen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
data_template:
  entity_id: sensor.actualusage2
  state: >-
    {{ ((3600 / (((now() | as_timestamp) - (trigger.from_state.last_changed |
    as_timestamp)) | float)) * ((trigger.to_state.state | int) -
    (trigger.from_state.state | int))) | int }}
service: python_script.set_state

[ Voor 24% gewijzigd door Krypt op 08-07-2020 08:54 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik probeer mijn slimme meter in de meterkast uit te lezen op basis van:
P1 -> raspberry zero w -> ser2net -> home assistant (draait op een pi 3b+) -> influx db -> grafana

Ik zie vanuit andere sources (home assistant / glances) output in influxdb + in Grafana dus dat werkt goed.
Echter geen data vanuit de pi zero w in influxdb.

In de Pi zero heb ik ser2net geïnstalleerd via:

sudo apt update
sudo apt upgrade -y
sudo apt install ser2net -y

ser2net.conf geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[...]
2000:telnet:600:/dev/ttyS0:9600 8DATABITS NONE 1STOPBIT banner
2001:telnet:600:/dev/ttyS1:9600 8DATABITS NONE 1STOPBIT banner
3000:telnet:600:/dev/ttyS0:19200 8DATABITS NONE 1STOPBIT banner
3001:telnet:600:/dev/ttyS1:19200 8DATABITS NONE 1STOPBIT banner

Deze bewerkt met toevoeging van de volgende regel:

# Example /etc/ser2net.conf for proxying USB/serial connections to DSMRv4 smart meters
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

Lsusb geeft in de pi zero als waarde:
Bus 001 Device 002: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 Serial (UART) IC

Om voor de zekerheid te checken of de kabel werkt heb ik deze link even gevolgd vanuit dit topic Geen data vanaf slimme meter

Via het commando: python smeterd read-meter, krijg ik de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~/smeterd $ python smeterd read-meter
Time                                     2020-07-07 21:27:44.817457
Total electricity consumed (high, Wh)    2162286
Total electricity consumed (low, Wh)     1751428
Total gas consumed (m3)                  1716119
Current electricity tariff               2
Gas measured at                          1594148400

De kabel geeft dus netjes de waardes door in de zero w en lijkt goed te werken.

Dit is mijn huidige yaml file vanuit de rpi 3b+:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

homeassistant:
  name: Home
  latitude: 52.379189 
  longitude: 4.899431
  unit_system: metric
  time_zone: Europe/Amsterdam

##############  Slimme meter  ##################### 

sensor:
  platform: dsmr
  host: 192.168.2.12
  port: 2001
  dsmr_version: 4
##############   InfluxDB   ###########

influxdb:
  host: a0d7b954-influxdb
  port: 8086
  database: homeassistant
  username: homeassistant
  password: password
  max_retries: 10
  default_measurement: state

In Grafana heb ik btw dit aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOSrYzbkxaYvtyK5mhh31JKPs1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CugWvsHRmWBcwD3gTiHKi7i1.png?f=fotoalbum_large

Heb veel gezocht in dit topic en dat van Slimme meter uitlezen via P1-poort echter niet dingen gevonden waar ik het in kan zoeken.

Wellicht jullie nog tips waar ik naar kan kijken of zit het in de yaml file? Deze geeft aan geen errors.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Ten eerste: Ser2net ondersteund standaard maar 1 connectie.
Als je maxconnections wilt gebruiken (meerdere connecties) moet je zelf een nieuwere versie, incl dependencies, compileren op he rpi.

Maar ik begrijp eigenlijk niet waarom je je meter gegevens direct in influx wilt lezen, dat doet homeassistant toch voor je?
Http gaat sowieso niet werken want het is RAW data.
Maar je homeassistant haalt je gegevens op (via de dsmr integratie in je configuration.yaml) van de rpi. Als je die gegevens ziet in je homeassistant, dan zou die alles ook gewoon je influx in moeten pompen (tenzij je deze exclude).

Kijk eens naar je recorder settings in je yaml.

[ Voor 4% gewijzigd door Krypt op 07-07-2020 23:45 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
Ik heb 't nu draaien in een VM op mijn Synology NAS zoals aangegeven in http://gh2home.nl/ met dank aan @TWKterry .
Hij ziet in Synology VMM beide USB devices (USB 3 support is aangevinkt) - Conbee 2 en FT232 Serial (UART) IC wat de P1 kabel zal zijn. Ik heb de USB Serial drivers van Jadahl ook draaien in de package center.

Nu zijn er wat problemen mee, maar begin bij stap 1 -- de smart data die wordt ingelezen, af en toe doet hij het, maar af en toe gooit hij er de volgende fout door:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Entity is non-numeric: sensor.power_consumption

Logger: homeassistant.core
Source: /usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py:157
First occurred: July 7, 2020, 11:23:05 PM (28983 occurrences)
Last logged: 9:18:07 AM

Error doing job: Exception in callback SerialTransport._read_ready()
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/events.py", line 88, in _run
    self._context.run(self._callback, *self._args)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 106, in _read_ready
    self._protocol.data_received(data)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 87, in data_received
    data = data.decode('ascii')
UnicodeDecodeError: 'ascii' codec can't decode byte 0xe0 in position 0: ordinal not in range(128)

+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Log Details (ERROR)
Logger: dsmr_parser.clients.protocol
Source: /usr/local/lib/python3.7/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py:97
First occurred: July 7, 2020, 11:23:33 PM (211 occurrences)
Last logged: 9:17:23 AM

disconnected due to exception
NoneType: None

Mijn YAML file is echt nog de absolute basis.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
 - platform: dsmr
   port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ4MEVSZ-if00-port0
   dsmr_version: 4

group:
 meter_readings:
   name: Meter readings
   entities:
    - sensor.energy_consumption_tarif_1
    - sensor.energy_consumption_tarif_2
    - sensor.energy_production_tarif_1
    - sensor.energy_production_tarif_2
    - sensor.gas_consumption

Het enige wat ik op internet kan vinden is "probeer een andere kabel", maar was benieuwd of er hier ervaringen zijn voordat ik dat doe. Het is een P1 > USB kabel, en deze heeft goed gewerkt icm een Pi4.
Hij laadt het momenteel ook niet in InfluxDB, zal wel gerelateerd zijn gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik ben bezig met Scenes aan het maken in mijn huis.
Nu wil ik een scene welke ik kan inschakelen als we naar bed gaan.

Tot nu toe gaan er een aantal acties aan zoals de lampen uitzetten, rolluiken sluiten enz.
Maar ik wil graag dat mijn lampen dimmend uitgaan.
Dit probeer ik met transition maar dit lijkt niet te werken. ik had gelezen op het forum dat hier problemen mee waren in oudere versies maar niet in de huidige.

Iemand enig idee waar mijn fout zit?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- id: '1594183196203'
  name: Slapen
  entities:
    cover.rolluik_keuken:
      current_position: 17
      friendly_name: Rolluik Keuken
      state: open
      supported_features: 15
    cover.rolluik_m_d:
      friendly_name: Rolluik M&D
    cover.rolluik_woonkamer:
      friendly_name: Rolluik Woonkamer
    light.gang_verlichting:
      entity_id:
      - light.lamp_gang_beneden_midden_light
      - light.lamp_gang_beneden_voordeur_light
      friendly_name: Gang verlichting
      state: 'off'
      brightness: 0
      transition: 3
      supported_features: 41
    light.lamp_gang_boven_light:
      brightness: 10
      friendly_name: Lamp gang boven
      state: 'on'
      update_available: false
    light.woonkamer_verlichting:
      entity_id:
      - light.lamp_woonkamer_1_light
      - light.lamp_woonkamer_2_light
      friendly_name: Woonkamer verlichting
      max_mireds: 500
      min_mireds: 153
      supported_features: 43
    switch.stopcontact_keuken_switch:
      friendly_name: Stopcontact keuken_switch
      linkquality: 52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
marcel19 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:43:
Ik ben bezig met Scenes aan het maken in mijn huis.
Nu wil ik een scene welke ik kan inschakelen als we naar bed gaan.

Tot nu toe gaan er een aantal acties aan zoals de lampen uitzetten, rolluiken sluiten enz.
Maar ik wil graag dat mijn lampen dimmend uitgaan.
Dit probeer ik met transition maar dit lijkt niet te werken. ik had gelezen op het forum dat hier problemen mee waren in oudere versies maar niet in de huidige.

Iemand enig idee waar mijn fout zit?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
- id: '1594183196203'
  name: Slapen
  entities:
    cover.rolluik_keuken:
      friendly_name: Rolluik Keuken
    cover.rolluik_m_d:
      friendly_name: Rolluik M&D
    cover.rolluik_woonkamer:
      friendly_name: Rolluik Woonkamer
    light.gang_verlichting:
      entity_id:
      - light.lamp_gang_beneden_midden_light
      - light.lamp_gang_beneden_voordeur_light
      friendly_name: Gang verlichting
    light.lamp_gang_boven_light:
      brightness: 10
      friendly_name: Lamp gang boven
      state: 'on'
    light.woonkamer_verlichting:
      entity_id:
      - light.lamp_woonkamer_1_light
      - light.lamp_woonkamer_2_light
      friendly_name: Woonkamer verlichting
      max_mireds: 500
      min_mireds: 153
      supported_features: 43
    switch.stopcontact_keuken_switch:
      friendly_name: Stopcontact keuken_switch
      linkquality: 52
Ik werk zelf niet met scenes maar obv de documentatie zou ik zeggen dat die transitie buiten de scene en in de automation geplaatst moet worden.

Edit: gelijk even de YAML uit de documentatie ter illustratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Example automation
automation:
  trigger:
    platform: state
    entity_id: device_tracker.sweetheart
    from: "not_home"
    to: "home"
  action:
    service: scene.turn_on
    data:
      entity_id: scene.romantic
      transition: 2.5

[ Voor 7% gewijzigd door -Casper op 08-07-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ik heb dus ook een trigger zoals hierboven met als doel notificaties te sturen echter sinds een poosje gebeurt dit niet meer.

Iemand enig idee wat ik hier fout doe? Of beter hoe dit te troubleshooten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Send notification when movement detected at frontdoor.
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.voordeur_motion_sensor
  action:
    service: notify.telegram
    data:
      title: "Motion Detected"

Zo'n zelfde ding heb ik ook met een trigger die updates meld, die werkt ook niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Update Available Notification
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.updater
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    service: notify.notify
    data:
      message: "Home Assistant {{ state_attr('binary_sensor.updater', 'newest_version') }} is available."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:29

Lancer

What the......

Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:30:
Ik heb 't nu draaien in een VM op mijn Synology NAS zoals aangegeven in http://gh2home.nl/ met dank aan @TWKterry .
Hij ziet in Synology VMM beide USB devices (USB 3 support is aangevinkt) - Conbee 2 en FT232 Serial (UART) IC wat de P1 kabel zal zijn. Ik heb de USB Serial drivers van Jadahl ook draaien in de package center.
Als je de USB doorlust naar je VM, dan heb je de drivers in Synology package centre niet nodig. Sterker nog, dan zou iets connectie kunnen maken met het USB apparaat, waardoor het in de VM niet beschikbaar is.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi2004 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:17:
Ik heb dus ook een trigger zoals hierboven met als doel notificaties te sturen echter sinds een poosje gebeurt dit niet meer.

Iemand enig idee wat ik hier fout doe? Of beter hoe dit te troubleshooten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- alias: Send notification when movement detected at frontdoor.
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.voordeur_motion_sensor
  action:
    service: notify.telegram
    data:
      title: "Motion Detected"

Zo'n zelfde ding heb ik ook met een trigger die updates meld, die werkt ook niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: Update Available Notification
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.updater
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    service: notify.notify
    data:
      message: "Home Assistant {{ state_attr('binary_sensor.updater', 'newest_version') }} is available."
Om met die laatste te beginnen: ik dacht gezien te hebben dat die stuk is (heb ik dat hier of elders gelezen?), dus misschien niet de beste test-case.

Dan de eerste: wordt je notificatie wel verstuurd? Het kan namelijk ook zo zijn dat HA wel triggert, maar Telegram niet aflevert. Of dat je app op je telefoon in battery saver staat, ofzo.

Om te debuggen, zou je ipv notify.telegram eens kunnen kijken naar het zetten van een persistent notification in HA - dan blijft de hele loop "intern" en kan je goed checken of hij wel juist getriggered wordt.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.