Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 12:43
Lancer schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Als je de USB doorlust naar je VM, dan heb je de drivers in Synology package centre niet nodig. Sterker nog, dan zou iets connectie kunnen maken met het USB apparaat, waardoor het in de VM niet beschikbaar is.
Ok, volgens mij heb ik dat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kAOgBgv.png

Ik heb de VM gestopt, de Synology package uninstalled, en bovenstaande screenshot genomen ter verificatie dat hij ze nog vindt. Nog geen errors, thanks!

Nu kijken waarom mijn Conbee II wordt herkend als een Raspbee / sensors niet vindt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:51
Hmmbob schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Om met die laatste te beginnen: ik dacht gezien te hebben dat die stuk is (heb ik dat hier of elders gelezen?), dus misschien niet de beste test-case.

Dan de eerste: wordt je notificatie wel verstuurd? Het kan namelijk ook zo zijn dat HA wel triggert, maar Telegram niet aflevert. Of dat je app op je telefoon in battery saver staat, ofzo.

Om te debuggen, zou je ipv notify.telegram eens kunnen kijken naar het zetten van een persistent notification in HA - dan blijft de hele loop "intern" en kan je goed checken of hij wel juist getriggered wordt.
Die updater zoek ik even uit.
Telegram werkt via developer tools maar ik kan persistent wel even proberen.

Is het misschien handig notificaties via node red te maken misschien?

Gekke is dat het wel altijd gewerkt heeft, enige verschil is dat de PIR in kwestie vervangen is door een zelfde model. In de logging zie ik ook gewoon events van deze PIR alleen de automation doet niets lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-06 12:25
Hmmbob schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Om met die laatste te beginnen: ik dacht gezien te hebben dat die stuk is (heb ik dat hier of elders gelezen?), dus misschien niet de beste test-case.
Volgens mij riep een bepaald persoon dat, maar hier werkt ie nog steeds prima.

---edit---
Ik gebruik een andere methode tegenwoordig...
Dan de eerste: wordt je notificatie wel verstuurd? Het kan namelijk ook zo zijn dat HA wel triggert, maar Telegram niet aflevert. Of dat je app op je telefoon in battery saver staat, ofzo.

Om te debuggen, zou je ipv notify.telegram eens kunnen kijken naar het zetten van een persistent notification in HA - dan blijft de hele loop "intern" en kan je goed checken of hij wel juist getriggered wordt.
@schumi2004 Je kunt ook kijken wanneer je automation voor het laatst getriggerd is in developers tools. Als hij wel ge-execute is, maar je hebt geen notificatie ontvangen, dan weet je in ieder geval waar het probleem ligt.

---edit---
@schumi2004 hoe is en was je motion detector ingeregeld? Lijkt dat het daar toch mis gaat dan als je laatste post zo lees.

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 08-07-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
schumi2004 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:51:
[...]

Die updater zoek ik even uit.
Telegram werkt via developer tools maar ik kan persistent wel even proberen.

Is het misschien handig notificaties via node red te maken misschien?

Gekke is dat het wel altijd gewerkt heeft, enige verschil is dat de PIR in kwestie vervangen is door een zelfde model. In de logging zie ik ook gewoon events van deze PIR alleen de automation doet niets lijkt.
Weet je 100% zeker dat je entity_id klopt?

Ik zie (vooral bij HUE/Zigbee2Mqtt) dat alle lampen/accecoirs die ik al had voor HA de naam in HUE als entity_id hebben, alles wat ik later toevoeg heeft een meer abstracte naam. Bijvoorbeeld: sensor.hue_motion_sensor_1_light_level terwijl de friendly name wel overeenkomt met wat ik en HUE heb gezet (Zolder sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 11:50
barrymossel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Volgens mij riep een bepaald persoon dat, maar hier werkt ie nog steeds prima.
Ik moet zeggen dat mijn binary ook laatst 3 dagen 'UIT' heeft gestaan. Mijn card met daarin sensor.latest.version geeft wel gewoon de juiste versie aan. Dus er zijn er meer met issues ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:51
golles schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Weet je 100% zeker dat je entity_id klopt?

Ik zie (vooral bij HUE/Zigbee2Mqtt) dat alle lampen/accecoirs die ik al had voor HA de naam in HUE als entity_id hebben, alles wat ik later toevoeg heeft een meer abstracte naam. Bijvoorbeeld: sensor.hue_motion_sensor_1_light_level terwijl de friendly name wel overeenkomt met wat ik en HUE heb gezet (Zolder sensor)
Daar had ik ook aan zitten denken en heb deze meerdere keren gecontroleerd.

Ik ga zo meteen voor alle PIR's die ik heb een notificatie automation maken en kijken wat deze doen plus de tips nalopen die eerder benoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Koepert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn binary ook laatst 3 dagen 'UIT' heeft gestaan. Mijn card met daarin sensor.latest.version geeft wel gewoon de juiste versie aan. Dus er zijn er meer met issues ;)
Vandaar ook dat mijn post al geüpdatet was... Zal zo eens zoeken hoe het bij mij precies wordt gedaan (alleen geen zin om naar beneden te lopen voor mijn privélaptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
barrymossel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Vandaar ook dat mijn post al geüpdatet was... Zal zo eens zoeken hoe het bij mij precies wordt gedaan (alleen geen zin om naar beneden te lopen voor mijn privélaptop).
Ah crap die edit had ik gemist :P

K zie t graag (tzt), vind wel interessant hoe sommige dingen OOK kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Koepert schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Ah crap die edit had ik gemist :P

K zie t graag (tzt), vind wel interessant hoe sommige dingen OOK kunnen.
Het is me gelukt om via mijn telefoon de samba share te benaderen en zo de yaml te mailen naar mijn werklaptop! Luiheid ten top! :D

configuration.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: version
    name: version_available
    source: hassio
    image: raspberrypi4
  - platform: version
    name: version_current

notifications.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
#Updates
- alias: Update notifications
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sensor.version_available
  condition:
    - condition: template
      value_template: >-
        {{
          states('sensor.version_available')
          !=
          states('sensor.version_current')
        }}
  action:
    - delay:
        minutes: 60
    - service: notify.mobile_app_barry10
      data:
        title: 'Update'
        message: 'Home Assistant {{ states("sensor.version_available") }} is beschikbaar. Er zijn {{ states("sensor.potential_breaking_changes") }} potentiële breaking changes. Wil je updaten?'
        data:
          actions:
            - action: URI
              title: Updaten
              uri: /hassio/dashboard
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          channel: Updates

Die delay zit erin zodat ik vrij zeker weet dat het compilen gereed is en de update ook daadwerkelijk beschikbaar is in Supervisor.

Hier zou je ook nog naar kunnen kijken (voor Supervisor + addons). Zelf nog niet mee bezig geweest: https://community.home-as...ervisor-and-addons/182295

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:17:
Die delay zit erin zodat ik vrij zeker weet dat het compilen gereed is en de update ook daadwerkelijk beschikbaar is in Supervisor.
Weet je zeker dat dat nodig is? De version sensor haalt gegevens van Docker af, dus dan zou hij al online moeten staan.

Edit: even in de source code van dat component gedoken, en uit de gebruikte module blijkt dat ik gelijk heb in deze ;) https://github.com/ludeeu...pyhaversion/consts.py#L40

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 08-07-2020 12:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:20:
[...]

Weet je zeker dat dat nodig is? De version sensor haalt gegevens van Docker af, dus dan zou hij al online moeten staan.
Yup. Ik heb hem net zelfs op 60 minuten gezet, aangezien 30 minuten zelfs te kort was. Misschien weet @Frenck hoe dat komt? Volgens mij heb ik die automation van hem geleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:29

Mimiix

Professioneel Prutser

Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:30:
Ik heb 't nu draaien in een VM op mijn Synology NAS zoals aangegeven in http://gh2home.nl/ met dank aan @TWKterry .
Hij ziet in Synology VMM beide USB devices (USB 3 support is aangevinkt) - Conbee 2 en FT232 Serial (UART) IC wat de P1 kabel zal zijn. Ik heb de USB Serial drivers van Jadahl ook draaien in de package center.

Nu zijn er wat problemen mee, maar begin bij stap 1 -- de smart data die wordt ingelezen, af en toe doet hij het, maar af en toe gooit hij er de volgende fout door:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Entity is non-numeric: sensor.power_consumption

Logger: homeassistant.core
Source: /usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py:157
First occurred: July 7, 2020, 11:23:05 PM (28983 occurrences)
Last logged: 9:18:07 AM

Error doing job: Exception in callback SerialTransport._read_ready()
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/events.py", line 88, in _run
    self._context.run(self._callback, *self._args)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/serial_asyncio/__init__.py", line 106, in _read_ready
    self._protocol.data_received(data)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py", line 87, in data_received
    data = data.decode('ascii')
UnicodeDecodeError: 'ascii' codec can't decode byte 0xe0 in position 0: ordinal not in range(128)

+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Log Details (ERROR)
Logger: dsmr_parser.clients.protocol
Source: /usr/local/lib/python3.7/site-packages/dsmr_parser/clients/protocol.py:97
First occurred: July 7, 2020, 11:23:33 PM (211 occurrences)
Last logged: 9:17:23 AM

disconnected due to exception
NoneType: None

Mijn YAML file is echt nog de absolute basis.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
 - platform: dsmr
   port: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AQ4MEVSZ-if00-port0
   dsmr_version: 4

group:
 meter_readings:
   name: Meter readings
   entities:
    - sensor.energy_consumption_tarif_1
    - sensor.energy_consumption_tarif_2
    - sensor.energy_production_tarif_1
    - sensor.energy_production_tarif_2
    - sensor.gas_consumption

Het enige wat ik op internet kan vinden is "probeer een andere kabel", maar was benieuwd of er hier ervaringen zijn voordat ik dat doe. Het is een P1 > USB kabel, en deze heeft goed gewerkt icm een Pi4.
Hij laadt het momenteel ook niet in InfluxDB, zal wel gerelateerd zijn gok ik zo.
Kan het zijn bij syno dat hij hem niet goed pakt? Ik heb nog wel eens dat hij de usb passtrough er soms uit gooit met de conbee en mn arduino. Kijk daar eerst even :)

Daarnaast: Draait ie op USB2.0 mode?

Edit, zie nu pas de screen. Probeer USB2.0.

edit 2: Je probleem is opgelost. Nu werkt conbee niet meer? Usb 2.0 mode pakken en dan kijken hoe en wat. Dat ie als raspbee gezien wordt maakt weinig uit :) Anders even posten in deCONZ topic.

Man man man, lezen gaat lastig vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Mimiix op 08-07-2020 12:46 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Kan het zijn bij syno dat hij hem niet goed pakt? Ik heb nog wel eens dat hij de usb passtrough er soms uit gooit met de conbee en mn arduino. Kijk daar eerst even :)

Daarnaast: Draait ie op USB2.0 mode?

Edit, zie nu pas de screen. Probeer USB2.0.

edit 2: Je probleem is opgelost. Nu werkt conbee niet meer? Usb 2.0 mode pakken en dan kijken hoe en wat. Dat ie als raspbee gezien wordt maakt weinig uit :) Anders even posten in deCONZ topic.

Man man man, lezen gaat lastig vandaag.
Ik heb hetzelfde, wat een dag.
Ja, het probleem van de P1 poort lijkt opgelost, hij staat op USB 3 want die Synology heeft USB 3, dat leek mij dan logisch :D Overigens heb ik dat inderdaad een keer gehad, dat opeens de usb entiteit eruit was gegooid in de VM. Interessant.
Ik ga zo even proberen of hij het nu wel doet, vorige keer pakte hij gewoon geen sensors, maar nu ziet hij wel de firmware weer dus ik heb goede hoop! Voor het eerst in weken. Gevalletje dat je hulp vraagt omdat je er niet uit komt, iemand komt bij je staan en dan doet hij het opeens. Nouja, resultaat telt in deze.

[ Voor 4% gewijzigd door Zebby op 08-07-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 10:49
Underworld schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:19:
Ik probeer mijn slimme meter in de meterkast uit te lezen op basis van:
P1 -> raspberry zero w -> ser2net -> home assistant (draait op een pi 3b+) -> influx db -> grafana

Ik zie vanuit andere sources (home assistant / glances) output in influxdb + in Grafana dus dat werkt goed.
Echter geen data vanuit de pi zero w in influxdb.

...

Wellicht jullie nog tips waar ik naar kan kijken of zit het in de yaml file? Deze geeft aan geen errors.
Zie je in home assistant zelf wel de DSMR sensoren etc, of gaat het daar al mis?

Ik weet niet welke IPs wat zijn, maar in de HA config wil je bij dsmr het ip adres van de Pi met ser2net opgeven, en in Grafana het IP van je InfluxDB server. Je hebt daar allebei hetzelfde staan, controleer of dat klopt

Het enige wat ik zo op het oog zie is dat je in de HA config de 'homeassistant' database gebruikt, maar in Grafana 'slimme_meter'

En ik weer niet zeker of je in je YAML ook een streepje nodig hebt, zo heb ik het:
YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  # Smart Meter
  - platform: dsmr
    host: 192.168.0.219
    port: 2001
    dsmr_version: 5

Als je daarna ook in homeassistant geen DSMR sensoren ziet, staat er iets in de HA log, en als je met PuTTY oid met ser2net verbind, krijg je dan wel data binnen?

[ Voor 8% gewijzigd door Goz3rr op 08-07-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Ik heb hetzelfde, wat een dag.
Ja, het probleem van de P1 poort lijkt opgelost, hij staat op USB 3 want die Synology heeft USB 3, dat leek mij dan logisch :D Overigens heb ik dat inderdaad een keer gehad, dat opeens de usb entiteit eruit was gegooid in de VM. Interessant.
Ik ga zo even proberen of hij het nu wel doet, vorige keer pakte hij gewoon geen sensors, maar nu ziet hij wel de firmware weer dus ik heb goede hoop! Voor het eerst in weken. Gevalletje dat je hulp vraagt omdat je er niet uit komt, iemand komt bij je staan en dan doet hij het opeens. Nouja, resultaat telt in deze.
Ja hij mikt hem er meestal uit, tot hij dat niet doet. Usb 2.0 is het beste voor conbee. 't maakt trouwens vrij weinig uit voor de rest van de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:08:
[...]

Ja hij mikt hem er meestal uit, tot hij dat niet doet. Usb 2.0 is het beste voor conbee. 't maakt trouwens vrij weinig uit voor de rest van de NAS.
Het is de setting specifiek voor de HomeAssistant OS VM, dus verder raakt het de NAS inderdaad niet. Probeer het vanavond eerst zo, en anders is dat nog een optie. Ben al lang blij dat ik iets werkend heb, dus tegelijk weer bang om dat weer te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zebby schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Het is de setting specifiek voor de HomeAssistant OS VM, dus verder raakt het de NAS inderdaad niet. Probeer het vanavond eerst zo, en anders is dat nog een optie. Ben al lang blij dat ik iets werkend heb, dus tegelijk weer bang om dat weer te slopen.
Goed om ook iemand te zien die HA zo draait hier. Ik voelde me al alleen :P

for what its worth, dit is mijn config:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vlTBBWy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:53
Ik probeer nu wat meer informatie te krijgen op mijn buienradar kaart (vooral de windrichting is voor mij belangrijk). Ik krijg alleen een foutmelding als ik de configuration valideer zodra ik ook maar iets van de monitored_conditions toevoeg. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Of is er een andere/makkelijkere manier met de buienradar sensor entity?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# Example configuration.yaml entry
- platform: buienradar
  name: 'volkel'
  # Force 'Meetstation Volkel' to be used:
  latitude: 51.65
  longitude: 5.70
  monitored_conditions:
    - stationname
    - barometerfc
    - barometerfcname
    - conditioncode
    - condition
    - conditiondetailed
    - conditionexact
    - symbol
    - feeltemperature
    - humidity
    - temperature
    - groundtemperature
    - windspeed
    - windforce
    - winddirection
    - windazimuth
    - pressure
    - visibility
    - windgust
    - precipitation
    - irradiance
    - precipitation_forecast_average
    - precipitation_forecast_total
    - rainlast24hour
    - rainlasthour

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 19:06
-

[ Voor 99% gewijzigd door Heronimo op 08-07-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 19:06
ivootjuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:08:
Ik probeer nu wat meer informatie te krijgen op mijn buienradar kaart (vooral de windrichting is voor mij belangrijk). Ik krijg alleen een foutmelding als ik de configuration valideer zodra ik ook maar iets van de monitored_conditions toevoeg. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Of is er een andere/makkelijkere manier met de buienradar sensor entity?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# Example configuration.yaml entry
  name: 'volkel'
  # Force 'Meetstation Volkel' to be used:
  latitude: 51.65
  longitude: 5.70
  monitored_conditions:
    - stationname
    - barometerfc
    - barometerfcname
    - conditioncode
    - condition
    - conditiondetailed
    - conditionexact
    - symbol
    - feeltemperature
    - humidity
    - temperature
    - groundtemperature
    - windspeed
    - windforce
    - winddirection
    - windazimuth
    - pressure
    - visibility
    - windgust
    - precipitation
    - irradiance
    - rainlast24hour
    - rainlasthour
Heb je hem onder je het sensor deel gezet. Dus zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Weather prediction
sensor:
    monitored_conditions:
      # current condition:
      - condition
      - conditioncode
      - conditiondetailed
      - conditionexact
      - symbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Heronimo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Heb je hem onder je het sensor deel gezet. Dus zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Weather prediction
sensor:
    monitored_conditions:
      # current condition:
      - condition
      - conditioncode
      - conditiondetailed
      - conditionexact
      - symbol
Ik heb beide geprobeerd, echter krijg ik de sensoren niet te zien in Lovelace ofzo.... Alleen de standaard 4 sensoren van buienradar (humidity, windspeed, temp, en nog 1)

Is er ook ergens goede documentatie over? Want ik vindt het ook raar dat je wel overal kan vinden hoe je iets toe kan voegen, maar er daarna iets mee doen (zoals informatie van buienradar in Lovelace zetten) daar kan ik niks over vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 08-07-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09

Side-Kick

Timmy!

ivootjuh schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb beide geprobeerd, echter krijg ik de sensoren niet te zien in Lovelace ofzo.... Alleen de standaard 4 sensoren van buienradar (humidity, windspeed, temp, en nog 1)

Is er ook ergens goede documentatie over? Want ik vindt het ook raar dat je wel overal kan vinden hoe je iets toe kan voegen, maar er daarna iets mee doen (zoals informatie van buienradar in Lovelace zetten) daar kan ik niks over vinden.
Ik ga er vanuit dat je na de aanpassing in je config, je HA hebt herstart?

Controleer even of je na de herstart de buienrader entiteiten in je entiteiten overzicht ziet staan. Ze beginnen met sensor.br_*

Als dat het geval is kun je de sensoren bijvoorbeeld toevoegen aan je Lovelace dahsboard met een entiteiten kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 19:22
Heeft iemand hier de deurbel oplossing van frenck rechtstreeks op zijn 8V AC beltrafo aangesloten?

Ik heb namelijk een gebrek aan stopcontacten in de meterkast en was van plan om hetvolgende te gaan doen.

Ik had gedacht om deze te gebruiken om 8v AC naar 5v DC om te zetten om de ESP-01S van stroom te voorzien. Doe ik dat op deze manier goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ff-RHynpFGfzzsZsLWQ-UTPd8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rE5F0qCPz6fxpZ1o4wJDcxqg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
[...]

Ik denk dat jij het 'concept' nog niet in je hoofd hebt zitten. (geen negatieve comment hoor).

- De integraties, zoals buienradar, hebben een pagina met uitleg hoe je ze toe kunt voegen in Home Assistant. Dat is echt alleen dat deel wat er staat. Dus de volgende pagina's:

https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/

Daar heb je vervolgens ook de mogelijkheid om sensoren toe te voegen of een camera (dus bewegend beeld van buienradar). Die verwijzen naar deze pagina:

https://www.home-assistan...ations/sensor.buienradar/

en het stukje over camera wat verder naar beneden op de eerst genoemde pagina staat. Daar staat letterlijk wat je MOET doen en wat je KUNT doen om Buienradar in je Home Assistant te krijgen. Stukje in je Configuration.yaml en stukje als sensor (eventueel in een aparte sensor.yaml, afhankelijk van je eigen voorkeur).

Daarmee staat alles gekoppeld met je Home Assistant (na reboot), als je alles goed ingevuld hebt. Dan zit er nog NIETS in je Lovelace. Dat kun je namelijk doen op welke manier jij dat wil.

Losse entiteiten https://www.home-assistant.io/lovelace/entities/
Picture Entity card: https://www.home-assistant.io/lovelace/picture-entity/
Picture glance: https://www.home-assistant.io/lovelace/picture-glance/
etc

Kortom: De integratie zelf bevat prima uitleg hoe je dat deel in HA krijgt. Hoe je het vervolgens TOONT in Lovelace, staat prima uitgelegd in de diverse Cards pagina's (of custom HACS cards-githubpagina's) alleen daar staat dan weer niet de exacte integratie die jij op dat moment gebruikt. Concept van toevoegen blijft van dit soort integraties echter hetzelfde. Integratie --> Sensor --> Card naar keuze: Sensor.Integratie.blabla = zichtbaar in Lovelace.

Overigens heb ik het stukje Volkel eruit gehaald zodat hij dichtstbijzijnde weerstation pakt.

Dus mijn sensor.yaml ziet er zo uit:

YAML:
1
2
3
  monitored_conditions:
    - symbol

Er zitten nog meer monitored conditions in mijn hoor, maar voor t overzicht ;)

en mijn configuration.yaml bevat:

YAML:
1
2
3
4
weather:
camera:

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 08-07-2020 16:03 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Dennahz Heb je hier je zwembad config al eens gedeeld? Looks good in het andere topic - misschien hier wat fans voor te vinden ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
maxoss schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:48:
Heeft iemand hier de deurbel oplossing van frenck rechtstreeks op zijn 8V AC beltrafo aangesloten?

Ik heb namelijk een gebrek aan stopcontacten in de meterkast en was van plan om hetvolgende te gaan doen.

Ik had gedacht om deze te gebruiken om 8v AC naar 5v DC om te zetten om de ESP-01S van stroom te voorzien. Doe ik dat op deze manier goed?

[Afbeelding]
Ik voed mijn ESP door een USB kabel aan mijn raspberry; aangezien ik toch een rpi moet gebruiken om mijn meterstanden door te geven. Zou er dus geen zinnig woord over kunnen zeggen.

Ik weet niet of je m al in elkaar hebt gezet en geflashed hebt; met bepaalde combi ESP en relaisboard niet werken. De ESP boot niet omdat er een bepaalde pin hoog staat. Daarvoor moet je nog een weerstand weghalen en 2 pinnen kortsluiten.
Ik heb uitgevoerd wat in deze video staat: YouTube: How to fix cheap ebay ESP8266 relay module

Ik zou overigens ook in de yaml van je deurbel in ESPHome zetten dat ie niet moet rebooten als ie geen connectie met de ESPHome API heeft. Anders gaat je bel elke 15 minuten af :X
code:
1
2
3
# Enable Home Assistant API.
api:
  reboot_timeout: 0s

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
[...]

Ik heb hem zo staan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
cat /home/homeassistant/.homeassistant/sensor/buienradar.yaml 

name: 'buienradar'
  latitude: <snip>
  longitude: <snip>
  monitored_conditions:
    # current condition:
    - stationname
      #- barometerfc
      #- barometerfcname
    - conditioncode
    - condition
    - conditiondetailed
    - conditionexact
    - symbol
    - feeltemperature
    - humidity
    - temperature
    - groundtemperature
    - windspeed
    - windforce
    - winddirection
    - windazimuth
      #- pressure
    - visibility
    - windgust
    - precipitation
    - irradiance
    - rainlast24hour
    - rainlasthour
    # conditions for forecasted data:
    - symbol_1d
    - symbol_2d
    - symbol_3d
    - symbol_4d
    - symbol_5d
    - temperature_1d
    - temperature_2d
    - temperature_3d
    - temperature_4d
    - temperature_5d
    - mintemp_1d
    - rainchance_1d
    - rainchance_2d
    - sunchance_1d
    - sunchance_2d
    - rain_1d
    - rain_2d
    - minrain_1d
    - maxrain_1d
    - windforce_1d
    - windforce_2d
    - windspeed_1d
    - windspeed_2d
    - winddirection_1d
    - winddirection_2d
    - windazimuth_1d
    - windazimuth_2d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 19:22
Krypt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:21:
[...]
Ik voed mijn ESP door een USB kabel aan mijn raspberry; aangezien ik toch een rpi moet gebruiken om mijn meterstanden door te geven. Zou er dus geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Mijn god, dat ik daar niet opgekomen ben. Gewoon een usb kabel pakken en deze aansluiten op het relais? Dat maakt het een stuk makelijker. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Voor mensen die problemen hebben met TTS/SSL/Google:

Zet de base_url in je tts config op je externe url https://externe-domein.nl:8123. Werkte voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:47:
@Dennahz Heb je hier je zwembad config al eens gedeeld? Looks good in het andere topic - misschien hier wat fans voor te vinden ook :)
Nu ben ik benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het is vakantietijd! Voor de vakantie wil ik uiteraard weer een aanwezigheidssimulator inzetten. Met de eerste automation weet hass of ik op vakantie ben (afwezigheid van 24 uur, volgens de binary_sensor die device trackers bevat) is vakantie), of ik zet het handmatig aan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: "vakantiemodus auto aan"
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.mensen_thuis
    to: 'off'
    for:
      hours: 24
action:
  - service: input_select.select_option
    entity_id: input_select.huis_modus
    data:
      option: 'vakantie'
  - service: notify.telegram_f
    data:
      title: "vakantiemodus ingeschakeld"
      message: "Er is nu al 24 uur niemand thuis, ik schakel de vakantiemodus in!"

Met onderstaande automation worden dan verschillende lampen geschakeld op de benedenverdieping:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
id: vakantiemodus_verlichting_beneden_aan
alias: 'vakantiemodus: verlichting beneden aan'
initial_state: on
trigger:
  platform: time
  at: '20:45:00'
condition:
  - condition: state
    state: "vakantie"
action:
  - delay: '00:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.keukentafel
    data:
      brightness: 150
      color_temp: 400
      transition: 5
    entity_id: light.woonkamer_tv
    data:
      brightness: 180
      color_temp: 400
      transition: 5
    entity_id: light.keuken_spots
    data_template:
      brightness: >
        {% if now().hour < 8 %}25{% elif now().hour > 19 %}25{% else %}150{% endif %}
  - service: logbook.log
    data_template:
      name: vakantiemodus 
      message: verlichting beneden aan om {{ now().strftime('%H:%M') }}. 
    data_template:
      message: Ik heb de verlichting beneden ingeschakeld om {{ now().strftime('%H:%M') }}.
      title: vakantiemodus - verlichting beneden aan

En deze automation handelt de verlichting boven af:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
id: vakantiemodus_verlichting_boven_aan
alias: 'vakantiemodus: verlichting boven aan'
initial_state: on
trigger:
  at: '20:45:00'
condition:
    state: "vakantie"
action:
    entity_id: light.kamer_l
    data_template:
    entity_id: light.kamer_n
    data_template:
    entity_id: light.j_plafond
    data_template:
  - service: logbook.log
    data_template:
      name: vakantiemodus_verlichting_boven
      message: verlichting boven aan om {{ now().strftime('%H:%M') }}. 
    data_template:
      message: Ik heb de verlichting boven ingeschakeld om {{ now().strftime('%H:%M') }}.
      title: vakantiemodus - verlichting boven aan

Ik krijg dus bericht via telegram als er lichten worden geschakeld, ter controle. Uiteraard gaat de auto vakantiemodus ook weer uit bij aankomst, en gaan de lichten op een bepaald tijdstip enigszins random weer uit.

Ik zou eigenlijk een wat betere simulatie willen, want niet alle lampen zet ik zo snel achter elkaar aan. Heeft er iemand ideeën om het wat realistischer te maken? Ik ben benieuwd naar de oplossingen van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Side-Kick schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Ik ga er vanuit dat je na de aanpassing in je config, je HA hebt herstart?

Controleer even of je na de herstart de buienrader entiteiten in je entiteiten overzicht ziet staan. Ze beginnen met sensor.br_*

Als dat het geval is kun je de sensoren bijvoorbeeld toevoegen aan je Lovelace dahsboard met een entiteiten kaart.
Maar maakt dat veel uit voor de foutmelding dan? een configuratie is toch goed of niet? of zie ik iets verkeerd/over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 12:34
Mimiix schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Fun fact: deCONZ werkt niet op MacOSX :p
Dus eigenlijk kan ik niks met de conbee 2 op een Mac waar VMware draaid met daarom HA ?

Ik heb de stick toch maar aangeschaft, HA ziet de stick na inpluggen. en nu komt het , nu heb ik waarschijnlijk de software nodig om de stick te ontgrendelen.

Ik krijg namelijk de volgende melding als ik deconz wil installeren
code:
1
2
3
4
5
Koppel met deCONZ
Ontgrendel je deCONZ gateway om te registreren met Home Assistant.

1 Ga naar deCONZ systeeminstellingen (Instellingen -> Gateway -> Geavanceerd)
2 Druk op de knop "Gateway ontgrendelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-06 14:54
Speaking about buienradar,ik zie nu in de kaart dat hij nu 30 minuten "voorspeld" is dat naar langer te zetten.
Heb geprobeerd met timeframe: 120 maar daar krijg ik een error op in de configuration.yaml

~
YAML:
1
2
3
4
5
6
weather:
    name: 'Lelystad'
    timeframe: 120
    forecast: true
~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 10:49
Petertje750 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:05:
Speaking about buienradar,ik zie nu in de kaart dat hij nu 30 minuten "voorspeld" is dat naar langer te zetten.
Heb geprobeerd met timeframe: 120 maar daar krijg ik een error op in de configuration.yaml

~
YAML:
1
2
3
4
5
6
weather:
~
Ja kan niet zomaar nieuwe parameters verzinnen, dat gaat idd niet werken, als je op https://www.home-assistant.io/integrations/buienradar/ kijkt zie je dat er niet zo'n optie is, dus helaas, dat is niet aan te passen.
Daarnaast heb je het over de kaart, maar je past het weather component aan, de kaart valt onder camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

joecks schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Dus eigenlijk kan ik niks met de conbee 2 op een Mac waar VMware draaid met daarom HA ?

Ik heb de stick toch maar aangeschaft, HA ziet de stick na inpluggen. en nu komt het , nu heb ik waarschijnlijk de software nodig om de stick te ontgrendelen.

Ik krijg namelijk de volgende melding als ik deconz wil installeren
code:
1
2
3
4
5
Koppel met deCONZ
Ontgrendel je deCONZ gateway om te registreren met Home Assistant.

1 Ga naar deCONZ systeeminstellingen (Instellingen -> Gateway -> Geavanceerd)
2 Druk op de knop "Gateway ontgrendelen"
In het andere topic help ik je graag. Je hebt overigens de addon nodig in de supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Petertje750 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:05:

~
YAML:
1
2
3
4
5
6
weather:
~
Ik gebruik dit in de sensors.yaml

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
## Buienradar
   timeframe: 30
   monitored_conditions:
    - stationname
    - barometerfc
enz. enz.

Werkt prima , timeframe is een goede optie die je kan mee geven
Het lijkt er op dat je een spatie teveel hebt op elke regel , kijk even of de line-up goed is..

[ Voor 6% gewijzigd door joecks op 08-07-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Mimiix schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:21:
[...]

In het andere topic help ik je graag. Je hebt overigens de addon nodig in de supervisor.
Ik weet niet welk ander topic je bedoelt maar ik had inderdaad via configuration -> integration gedaan 8)7 Zal het nu via Configuration proberen. bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

joecks schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet welk ander topic je bedoelt maar ik had inderdaad via configuration -> integration gedaan 8)7 Zal het nu via Configuration proberen. bedankt
Deconz topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
Bedankt het is inmiddels gelukt , moest wel een ander device gebruiken ipv /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2195312-if00 de /dev/ttyACM0 en die pakte hij gelijk. Heb mijn xiaomi sensor kunnen toevoegen en gekoppeld aan HA...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
@koelkast

Wat ik heb gedaan is aan de hand van de zon stand wordt sowieso altijd de verlichting aangedaan.
Woning gaat dat wel in afwezig stand aan. Dus een aantal lampen die aan de voorkant van het huis aanwezigheid mimiken.

Bij aanwezigheid of aankomst gaat het huis over naar bewoning.

Rond 23:30 gaat random tussen de 30 minuten de verlichting weer uit.. Tenzij de AVR nog aanstaat. Ook als we in de tuin zitten zorgt deze voor wat achtergrond muziek..

Als ik de AVR na 22:30 uit zet, zal HASS dat zien als naar bed gaan en gaat de verlichting na 5 minuten uit..

Het is echt niet nodig om alle lampen in huis een keer aan uit te zetten, om aanwezigheid te simuleren..

Inbrekers gaan op gelegenheid.. Rijden dus langs in wijken. Als ze "zeker" zijn dat niemand aanwezig is. Zullen ze pas op inbraak over gaan. Je laat je auto ook niet elke keer opnieuw verzetten om net te doen alsof je die dag weg bent geweest en de auto net iets anders staat dan de dag er voor.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:59

Quad

Doof

Sensor voor de brievenbus is binnen.
Zoek alleen nog even de juiste condition om ervoor te zorgen dat, bij een beweging van dicht naar open, ik maar 1 notificatie krijg en geen 2 of soms 3.

Eigenlijk wil ik dus dat, zodra trigger van dicht naar open is geweest, hij eerst 5 minuten gaat aftellen voor hij weer een notificatie mag sturen. Is zoiets mogelijk?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  alias: Brievenbus-post-melding
  description: 'Notifies when new mail arrives '
  trigger:
  - device_id: 952bd690a406402089160743a592304a
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.brievenbus
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 1
    platform: device
    type: opened
  condition:
  - condition: device
    device_id: 952bd690a406402089160743a592304a
    for:
      minutes: 5
      seconds: 0
    type: is_not_open
  action:
  - data:
      title: Post!
    service: notify.mobile_app_ele_l29
  - data:
    service: notify.mobile_app_ane_lx1

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
barrymossel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:45:
Voor mensen die problemen hebben met TTS/SSL/Google:

Zet de base_url in je tts config op je externe url https://externe-domein.nl:8123. Werkte voor mij.
Bij mij niet omdat de router dat niet snapt. (verzoeken voor het prublieke ip adres aan de binnenkant worden niet terug genat naar de HomeAssistant machine)

Daarom heb ik de Google DNS server geblokkeerd voor de Google Devices (Chromecast,Mini,enz) zodat deze terug vallen naar de modem DNS die een record heeft om extern.domein.nl af te leveren op 192.168.x.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 10:59
-Casper schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Ik werk zelf niet met scenes maar obv de documentatie zou ik zeggen dat die transitie buiten de scene en in de automation geplaatst moet worden.

Edit: gelijk even de YAML uit de documentatie ter illustratie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Example automation
automation:
  trigger:
    platform: state
    entity_id: device_tracker.sweetheart
    from: "not_home"
    to: "home"
  action:
    service: scene.turn_on
    data:
      entity_id: scene.romantic
      transition: 2.5
Als dit in automation moet dan ga ik dat regelen.
Het gaat er bij mij echt om dat ik een bepaalde knop wil indrukken in huis of de tablet aan de muur bedien dat ik ga slapen en er bepaalde acties moeten gebeuren.

Dit kan ik dus beter via automation doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:26
marcel19 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:37:
[...]

Als dit in automation moet dan ga ik dat regelen.
Het gaat er bij mij echt om dat ik een bepaalde knop wil indrukken in huis of de tablet aan de muur bedien dat ik ga slapen en er bepaalde acties moeten gebeuren.

Dit kan ik dus beter via automation doen?
Dan zou ik kijken naar een script ipv automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 10:59
@larsiey
Ergens een voorbeeldje zodat ik hier verder mee kan?

En waarom een script in plaats van een automatisering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
marcel19 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:42:
@larsiey

Volgens mij kan je niet een automation triggeren op je dashboard via een button (correct me if i'm wrong :))
Je zou trouwens wel een script kunnen maken die de automation aanroept, dus dan kan je wel een automation gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Quad schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:24:
Zoek alleen nog even de juiste condition om ervoor te zorgen dat, bij een beweging van dicht naar open, ik maar 1 notificatie krijg en geen 2 of soms 3.

Eigenlijk wil ik dus dat, zodra trigger van dicht naar open is geweest, hij eerst 5 minuten gaat aftellen voor hij weer een notificatie mag sturen. Is zoiets mogelijk?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  trigger:
    for:
  condition:
    for:
  action:
  - data:
  - data:
Is hier laatst besproken door @zoeperman, dus ik kopieer zijn code even :).

YAML:
1
2
- condition: template
  value_template: '{{ as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.binary_sensor.brievenbus.attributes.last_triggered) | default((0)) | int > 300}}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:30
raymonvdm schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:43:
[...]

Bij mij niet omdat de router dat niet snapt. (verzoeken voor het prublieke ip adres aan de binnenkant worden niet terug genat naar de HomeAssistant machine)

Daarom heb ik de Google DNS server geblokkeerd voor de Google Devices (Chromecast,Mini,enz) zodat deze terug vallen naar de modem DNS die een record heeft om extern.domein.nl af te leveren op 192.168.x.x
En bij mij ook niet omdat ik nginx draai en extern op 443 draait en intern op 8123. Dit heb ik bij mij opgelost door de base_url naar intern ip te laten verwijzen. Misschien ook een wat gemakkelijkere oplossing voor jou.
code:
1
2
3
4
5
# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate
    language: nl
    base_url: http://<ip-hass>:8123

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmdvries
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-06 18:07
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een manier om het stroomgebruik van de wasmachine te monitoren. Een truc die velen gebruiken om vast te stellen dat hij klaar is. Nu begreep ik dat de Sonoff pow r2 daarvoor goed zou zijn. Echter die zie ik niet meer op AliExpress. Ik zie wel een US variant die hetzelfde doet, maar weet niet of dat nou handig is om die met een stekker om te pluggen tot eu plug.

Wat denken jullie? Is er een makkelijke goedkope en goede oplossing?

En dan in dezelfde hoek, ik ben ook nog op zoek naar een hygrometer oplossing om te integreren in home assistant, iemand daar suggesties voor? Ik kan zelf iets maken met een wemos d1 board je, maar als er iets eenvoudigere is, hoor ik het ook graag.

Dank alvast!

Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 15:41

Erik80

Sinds 1980

Quad schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:24:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  trigger:
    for:
  condition:
    for:
  action:
  - data:
  - data:
Laat een input_boolean mee schakelen en laat die evt met een timer weer op "off" gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
fmdvries schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:29:
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een manier om het stroomgebruik van de wasmachine te monitoren. Een truc die velen gebruiken om vast te stellen dat hij klaar is. Nu begreep ik dat de Sonoff pow r2 daarvoor goed zou zijn. Echter die zie ik niet meer op AliExpress. Ik zie wel een US variant die hetzelfde doet, maar weet niet of dat nou handig is om die met een stekker om te pluggen tot eu plug.

En dan in dezelfde hoek, ik ben ook nog op zoek naar een hygrometer oplossing om te integreren in home assistant, iemand daar suggesties voor? Ik kan zelf iets maken met een wemos d1 board je, maar als er iets eenvoudigere is, hoor ik het ook graag.

Dank alvast!

Michiel
Ik gebruik een HS110 van TPlink en heb het ingesteld via deze beschrijving, dat was eigenlijk ook de enige tutorial die voor mij uitstekend werkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-06 17:16
marcel19 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:42:
@larsiey

Ter illustratie: ik heb dus een automation die zo'n "slaapstand" activeert. Die automation wordt getriggerd op de boolean, en die boolean kun je met een button in de frontend krijgen. Een simpele klik op de button verandert de status van 'off' naar 'on' en vice versa. Ik weet niet of dit praktischer is dan een script, en wat dan precies het verschil is, maar dit werkt naar behoren. Zo heb ik overigens nog meer automations die worden getriggerd op een boolean. Onder aan de code heb ik een reset van de boolean zodat ik hem iedere avond opnieuw kan activeren. Succes!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
- alias: Welterusten - woonkamerlampen + tuinlampen uit en slaapkamerlamp aan
  trigger:
    entity_id: input_boolean.welterusten
    to: 'on'
  action:
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      entity_id: media_player.woonkamer
      volume_level: 0.8
  - service: tts.google_translate_say
    data_template:
      language: 'nl'
    entity_id: light.slaapkamerlamp
    data:
      brightness_pct: 80
  - delay:
      seconds: 5
  - service: light.turn_off
    entity_id: light.slaapkamerlamp
    data:
      transition: 900
  - delay:
      seconds: 10
    entity_id: light.eettafellamp
    entity_id: light.vensterbanklamp
    entity_id: light.tuinlampen
  - service: media_player.volume_set
    data_template:
      volume_level: 0.5

- alias: Reset nachtelijke booleans
  trigger:
    at: "08:00"
  action:
  - service: input_boolean.turn_off
    entity_id: input_boolean.welterusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-06 17:16
Beste allemaal,

Dank alvast!

Michiel
Same als @joecks, ik gebruik de TP Link HS110 (prima te verkrijgen via bol.com, pas op dat je wel de 110 bestelt en niet de 100, daar zit een wezenlijk verschil in kan ik je vertellen....). Ik gebruik de volgende automation om de melding van de wasmachine te ontvangen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- alias: Update status wasmachine - draait
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_watts
    above: '5'
    for:
      minutes: 10
  action:
    data:
      entity_id: input_select.wasmachine_status
      option: "Draait"

- alias: Update status wasmachine - klaar
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_watts
    below: '10'
    for:
      minutes: 10
  condition:
    state: "Draait"
  action:
    data:
      option: "Klaar"

- alias: Notify - Wasmachine klaar
  trigger:
    to: "Klaar"
  action:
  - service: notify.mobile_app_iphone_van_ronker32
    data:
    data:
      option: "Uit"

Werkt tot nu toe prima, ik zit nog een beetje te spelen met de tijd want de melding komt vrij laat (als de wasmachine al een tijdje klaar is). Dat zit hem natuurlijk in de waarde van 'below', maar er is dus nog ruimte voor verbetering. Overigens kan je de HS110 makkelijk koppelen met HA via TPLink, ging supersnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Is er toevallig iemand die gebruik maakt van het NX584 component?

Ik zie dat deze pas is aangepast, en ik heb daar een probleempje mee in dus verre dat HomeAssistant denkt dat het ALARM is uitgeschakeld terwijl het eigenlijk is ingeschakeld.

Nu denk ik zelf dat dit komt door het blokkeren van een Zone

code:
1
2
3
4
5
2020-07-08 19:46:03 INFO (SyncWorker_3) [homeassistant.loader] Loaded nx584 from homeassistant.components.nx584
2020-07-08 19:46:03 INFO (MainThread) [homeassistant.components.binary_sensor] Setting up binary_sensor.nx584
2020-07-08 19:46:04 INFO (MainThread) [homeassistant.components.alarm_control_panel] Setting up alarm_control_panel.nx584
2020-07-08 19:46:14 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.alarm_control_panel] Setup of alarm_control_panel platform nx584 is taking over 10 seconds.
2020-07-08 19:46:25 DEBUG (SyncWorker_8) [homeassistant.components.nx584.alarm_control_panel] Zone 40 is bypassed, assuming HOME

Nu zag ik zelf deze commit

https://github.com/home-assistant/core/pull/36401

Maar ik snap niet hoe ik die precies moet gebruiken in een automation, dat voorbeeld stukje ontbreekt zeg maar hier want de automation action vraagt om "Name of the alarm control panel"

Ik denk zelf dat dit hem zou moeten zijn

code:
1
2
3
4
service: nx584.unbypass_zone
data:
  zone: 40
entity_id: alarm_control_panel.nx584

En dit moet hem inderdaad zijn, er lijkt iets anders mis te gaan met het component. Ik ga eens een issue proberen te maken in github. Bypass / UnBypas werkt prima. Alleen de alarm status niet

[ Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 09-07-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Gebruikt hier iemand toevallig Tado ook als presence detection?

Ik krijg een "unauthorized":
code:
1
"Error 401 on https://my.tado.com/api/v2/homes/{home_id}/mobileDevices?username={username}&password={password}"

...maar ik heb sterk het gevoeld dat authenticatie niet meer op deze manier werkt. :?

MTB Trail Traffic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Beste allemaal,

Dank alvast!

Michiel
Hygrometer als in luchtvochtigheid? Dan zou ik voor zigbee gaan (Xiaomi) en ZHA of Zigbee2MQTT. En dan kun je ook kijken naar een Zigbee plug die een power monitor heeft en betrouwbaar is. Staat genoeg over in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.112.4:
  • Add kwargs to send_magic_packet() service individually (@stshontikidis - #37387) (wake_on_lan docs)
  • Upgrade sonar to 0.2.3 (@therealryanbonham - #37392) (sonarr docs)
  • Place smappee supported configurations after device class (@bsmappee - #37595) (smappee docs)
  • Update Smappee integration with proper solar, voltage and reactive entities (@bsmappee - #37407) (smappee docs)
  • Fix DenonAvr discovery of Denon DN-500AV (@starkillerOG - #37529) (denonavr docs)
  • Bump backend library for Dune HD integration (@bieniu - #37594) (dunehd docs)
  • Bump aiokef to v0.2.13 which fixes the device from becoming "Unavailable" (@basnijholt - #37607) (kef docs)
  • Remove withings use of deprecated classes (@vangorra - #37611) (withings docs)
  • Increase slow setup logging to warning level (@bdraco - #37635)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
-LA- schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:46:
Gebruikt hier iemand toevallig Tado ook als presence detection?

Ik krijg een "unauthorized":
code:
1
"Error 401 on https://my.tado.com/api/v2/homes/{home_id}/mobileDevices?username={username}&password={password}"

...maar ik heb sterk het gevoeld dat authenticatie niet meer op deze manier werkt. :?
Volgens mij mis je nog wat velden, voor zover ik weet is er geen officiele api documentatie. Ik dacht dat de openhab community het ergens online had gezet, dat zou je even kunnen nakijken.

Tado heeft een aantal weken de api veranderd, het is nu altijd mogelijk om de aanwezig/afwezig te triggeren. Ik heb de tado device tracker er laatst uitgehaald en gebruik nu de home assistant device tracker (beide hebben een iphone) en ik schakel nu de tado op aanwezig/afwezig wanneer iemand/niemand thuis is.

Als je wilt kan ik mijn automation/script hiervoor delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een aqara deursensor.
Deze komt mooi binnen in deconz.
Wanneer ik in HA kijk , is dit een binary sensor.
Klopt dit?

In deconz kan ik mooi de status zien open/Gesloten, de temperatuur (verschiet ik van, wat is het nut daar?) maar ook de batterijstatus

in HA zie ik enkel de state open/toe, temperatuur en de device class.
Kan ik de batterijstatus daar niet van zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
Ik wil TTS gaan gebruiken.

In eerste instantie om bijvoorbeeld Welkom Thuis te wensen..
Of weltrusten als het huis in slaapstand gaat.

Nu draaid HASS in VmWare 7, op een Servertje op zolder.
In de woonkamer staat een DENON AVR... Ik kan alleen niets terug vinden of het mogelijk is om TTS via IP er naar toe te sturen.

Nu heb ik een Harmony Hub, Apple TV 4K en de Denon natuurlijk. Volgens mij is het mogelijk om de Apple TV TTS te gebruiken. Dus als we thuis komen en de deur gaat open.. Springt de Apple TV aan + Denon en worden we welkom Thuis gewenst.

Iemand ervaring hiermee? Ik weet dat een Google Nest of MS Alexa icm HASS wel kan.. Maar om hiervoor speciaal een apparaat aan te schaffen is ook weer wat :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 17:50
Ik ken je DENON AVR niet, maar als je die als media_player in HA beschikbaar hebt kun je daar met TTS iets heen sturen. Het is niet veel ingewikkelder dan dat de TTS dienst die je gebruikt een tekst omzet naar een audio bestand en die naar de media player stuurt om af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Is de DENON AVR detecteerbaar op je telefoon als CAST device? Dan moet het mogelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
To_Tall schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:56:
Ik wil TTS gaan gebruiken.

In eerste instantie om bijvoorbeeld Welkom Thuis te wensen..
Of weltrusten als het huis in slaapstand gaat.

Nu draaid HASS in VmWare 7, op een Servertje op zolder.
In de woonkamer staat een DENON AVR... Ik kan alleen niets terug vinden of het mogelijk is om TTS via IP er naar toe te sturen.

Nu heb ik een Harmony Hub, Apple TV 4K en de Denon natuurlijk. Volgens mij is het mogelijk om de Apple TV TTS te gebruiken. Dus als we thuis komen en de deur gaat open.. Springt de Apple TV aan + Denon en worden we welkom Thuis gewenst.

Iemand ervaring hiermee? Ik weet dat een Google Nest of MS Alexa icm HASS wel kan.. Maar om hiervoor speciaal een apparaat aan te schaffen is ook weer wat :)
Nee dit kan niet. Heb ook een Denon en naar mijn weten accepteert deze geen tts mp3 stream

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:11:
Ik heb een aqara deursensor.
Deze komt mooi binnen in deconz.
Wanneer ik in HA kijk , is dit een binary sensor.
Klopt dit?

In deconz kan ik mooi de status zien open/Gesloten, de temperatuur (verschiet ik van, wat is het nut daar?) maar ook de batterijstatus

in HA zie ik enkel de state open/toe, temperatuur en de device class.
Kan ik de batterijstatus daar niet van zien?
Binary sensor is normaal. Open = On , dicht = off.

Die temperatuur is de temp van het device. Is niet heel accuraat (En niet nuttig).

Battery status heb je geen zak aan met dit soort spul.Blijft vaak heel lang op 100% en daarna is ie ineens leeg.

Niets aan de hand dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ok. Ik weet dus dat er de Sonos intergratie is. Kan ik dus de Sonos Play 1 aansturen via Chromecast Audio? Dus dat ik via een button een znder van tune-in radio opstart op CCA en dat deze dus automatisch streamt naar de Sonos Play1? Vraag ik het een beetje begrijpelijk?

Ik heb nl in mijn schuur een CCA op een versterker staan met daarachter 2 speakers, maar wil via deze CCA soms een Sonos buiten aansturen. Op de zelfde eenvoudige manier waarop ik dat doe met de CCA en de versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

maartend schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:20:
Ok. Ik weet dsu dat er de Sonos intergratie is. Kan ik dus de Sonos Play 1 aansturen vie Chromecast Audio? Dus dat ik via een button een znder van tunein radio opstart op CCA en dat deze dus automatsich streamt naar de Sonos Play1? Vraag ik het ene beetje begrijpelijk?

Ik heb nl in mijn schuur een CCA op een versterker staan met daarachter 2 speakers, maar wil via deze CCA soms een Sonos buiten aansturen. Op de zelfde eenvoudige manier waarop ik dat doe met de CCA en de versterker.
Sommige woorden missen wat letters. Maar je kan de bende laten triggeren op de stream van de een en dat de ander dan gaat luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Mimiix schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Sommige woorden missen wat letters. Maar je kan de bende laten triggeren op de stream van de een en dat de ander dan gaat luisteren.
Thnx. Antwoord dat ik wat zochtt.

Oja, zo ongeveer beetje missende letters ingevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:55:
[...]

Binary sensor is normaal. Open = On , dicht = off.

Die temperatuur is de temp van het device. Is niet heel accuraat (En niet nuttig).

Battery status heb je geen zak aan met dit soort spul.Blijft vaak heel lang op 100% en daarna is ie ineens leeg.

Niets aan de hand dus :)
OH das jammer want ik had gehoopt dat ik de battery statussen ging kunnen volgen en zelfs meldingen aanhangen zodra ie 15% ofzo is..

Dus nu moet ik gewoon wachten tot ie het niet meer doet dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 18:20
skank schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:09:
[...]

OH das jammer want ik had gehoopt dat ik de battery statussen ging kunnen volgen en zelfs meldingen aanhangen zodra ie 15% ofzo is..

Dus nu moet ik gewoon wachten tot ie het niet meer doet dan :(
De mijne hebben wel een battery sensor.
Opnieuw pairen, deconz.device_refresh of HA herstarten zou je kunnen proberen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:14:
[...]

oh het is een aparte sensor?
ff zien

edit: You rock ! Inderdaad een aparte sensor !
Super thx

[ Voor 9% gewijzigd door skank op 09-07-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:17:
[...]

oh het is een aparte sensor?
ff zien

edit: You rock ! Inderdaad een aparte sensor !
Super thx
phlinx schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Werking != betrouwbaarheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Nu online
Op dit moment probeer ik al een tijdje mijn Home Assistant te updaten van 0.111.4 naar de laatste versie, 0.112.4 maar ik krijg steeds een error:
Error: Unknown Error, see logs

Een reboot heeft niet geholpen.

In de log vind ik alleen dit:
2020-07-10 06:41:25 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration for hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant.
2020-07-10 06:41:27 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration for afvalwijzer which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant.
2020-07-10 06:41:34 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Unclosed client session
2020-07-10 06:41:36 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Unclosed client session
2020-07-10 06:41:43 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.template.sensor] Could not render template temp_outside_current_temp, the state is unknown.
2020-07-10 06:41:43 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.template.sensor] Could not render template temp_outside_current_humidity, the state is unknown.
2020-07-10 07:03:56 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.ring] Error fetching Ring device data: ('Connection aborted.', RemoteDisconnected('Remote end closed connection without response'))
2020-07-10 07:21:50 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.ipp] Error fetching ipp data: Invalid response from API: Timeout occurred while connecting to IPP server.
Is dit bij jullie ook bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Lelletje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:38:
Op dit moment probeer ik al een tijdje mijn Home Assistant te updaten van 0.111.4 naar de laatste versie, 0.112.4 maar ik krijg steeds een error:
Error: Unknown Error, see logs

Een reboot heeft niet geholpen.

In de log vind ik alleen dit:

[...]

Is dit bij jullie ook bekend?
Geen idee. Die logs zijn grotendeels van ring.

Wat staat er in de system logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Nu online
Ach die log. Die was ik even vergeten!
20-07-10 08:07:11 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.112.4
20-07-10 08:07:11 INFO (SyncWorker_9) [supervisor.docker.interface] Update image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.111.4 to homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4
20-07-10 08:07:11 INFO (SyncWorker_9) [supervisor.docker.interface] Pull image homeassistant/qemux86-64-homeassistant tag 0.112.4.
20-07-10 08:07:48 ERROR (SyncWorker_9) [supervisor.docker.interface] Can't install homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4 -> 404 Client Error: Not Found ("no such image: homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4: No such image: homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4").
20-07-10 08:07:48 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant image fails
20-07-10 08:37:09 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.112.4
20-07-10 08:37:09 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.interface] Update image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.111.4 to homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4
20-07-10 08:37:09 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.interface] Pull image homeassistant/qemux86-64-homeassistant tag 0.112.4.
20-07-10 08:37:46 ERROR (SyncWorker_3) [supervisor.docker.interface] Can't install homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4 -> 404 Client Error: Not Found ("no such image: homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4: No such image: homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4").
20-07-10 08:37:46 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant image fails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Lelletje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:41:
Ach die log. Die was ik even vergeten!

[...]
Lijkt op een dns probleem. Reboot de host machine eens? Heeft dat zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Nu online
Vergeten dat dat ook een mogelijkheid is :-) Is een VM en draait op Hyper-V, dus die herstart ik nu even.

Helaas:
20-07-10 08:48:28 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.112.4
20-07-10 08:48:28 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Update image homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.111.4 to homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4
20-07-10 08:48:28 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Pull image homeassistant/qemux86-64-homeassistant tag 0.112.4.
20-07-10 08:49:16 ERROR (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Can't install homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4 -> 404 Client Error: Not Found ("no such image: homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4: No such image: homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.112.4").
20-07-10 08:49:16 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant image fails

[ Voor 79% gewijzigd door Lelletje op 10-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat kan wel kloppen: die image voor 0.112.4 bestaat niet.

https://hub.docker.com/r/...x86-64-homeassistant/tags

Toch wel, ik keek scheef.

edit: ik meen mij te herinneren dat dit ook kon betekenen dat je te weinig diskspace hebt om de image te pullen. Check dat eens?

[ Voor 45% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Gisteren is mijn Pi met HA er mee opgehouden. De laatste keer dat er nog wel iets werkte kreeg ik foutmeldingen dat de opslag vol was.
Ik heb snapshots op Google Drive staan, dus ik wilde gaan proberen om het in VirtualBox op een Windows 10 machine te draaien. Dat is ook mijn media-server, dus die staat toch al de hele tijd aan.
Heb de instructies gevolgd (Linux (Other 64), 4 GB ram toegewezen, EFI aan, bridged network, etc) maar ik krijg tijdens het opstarten telkens
code:
1
Failed to start Docker Application Container Engine.

Vervolgens wat dependencies die dan ook niet werken, en daarna een reboot. Na een aantal reboots doet ie helemaal niets meer.

Helemaal opnieuw beginnen zorgt voor dezelfde error. Ik heb één keer een prompt gezien, maar de volgende reboot zorgde weer voor dezelfde fout.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? In dit topic komt de melding wel een keer voor, maar daar werd verwezen naar volle opslag. Het gaat hier om een nieuwe installatie, dus dat kan het niet zijn lijkt me.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:54:
Dat kan wel kloppen: die image voor 0.112.4 bestaat niet.

https://hub.docker.com/r/...x86-64-homeassistant/tags

Toch wel, ik keek scheef.

edit: ik meen mij te herinneren dat dit ook kon betekenen dat je te weinig diskspace hebt om de image te pullen. Check dat eens?
Thanks, dat is het probleem. Ik heb even het command van die link overgenomen in in mijn VM ingevoerd. Dan krijg ik netjes de melding: no space left on device

Nu kijken hoe ik schijfruimte kan maken...

Het is gelukkig eenvoudig. Gewoon disk extenden in HyperV....De update is nu wel gelukt.

[ Voor 7% gewijzigd door Lelletje op 10-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TheFes schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:00:
Gisteren is mijn Pi met HA er mee opgehouden. De laatste keer dat er nog wel iets werkte kreeg ik foutmeldingen dat de opslag vol was.
Ik heb snapshots op Google Drive staan, dus ik wilde gaan proberen om het in VirtualBox op een Windows 10 machine te draaien. Dat is ook mijn media-server, dus die staat toch al de hele tijd aan.
Heb de instructies gevolgd (Linux (Other 64), 4 GB ram toegewezen, EFI aan, bridged network, etc) maar ik krijg tijdens het opstarten telkens
code:
1
Failed to start Docker Application Container Engine.

Vervolgens wat dependencies die dan ook niet werken, en daarna een reboot. Na een aantal reboots doet ie helemaal niets meer.

Helemaal opnieuw beginnen zorgt voor dezelfde error. Ik heb één keer een prompt gezien, maar de volgende reboot zorgde weer voor dezelfde fout.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? In dit topic komt de melding wel een keer voor, maar daar werd verwezen naar volle opslag. Het gaat hier om een nieuwe installatie, dus dat kan het niet zijn lijkt me.
Virtualbox is een nono. Lees hier veel gedoe mee icm HA.

Welke install method heb je gevolgd? Ik kan je deze aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31
Ik had dit gedaan uit de installation pagina:
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
For VirtualBox create a new virtual machine, select “Other Linux (64Bit), assign it atleast 2 GB of memory and “Use an existing virtual hard disk file”, select the VDI file from above, afterwards edit the “Settings” of the VM and go “System” then Motherboard and Enable EFI, then “Network” “Adapter 1” Bridged and your adapter
Wellicht dat Hyper-V een optie is in plaats van Virtualbox?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 12:06
Mimiix schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Virtualbox is een nono. Lees hier veel gedoe mee icm HA.

Welke install method heb je gevolgd? Ik kan je deze aanraden.
Inderdaad hoor ik veel over de problemen met HA icm VirtualBox.
Maar ik draai dit al een tijdje en moet zeggen dat ik niet heel veel problemen tegenkom met deze cofiguratie. Alleen af en toe na herstart problemen met de deCONZ stick.

Anders is Proxmox misschien een optie hoor ik veel positieve reactie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RoTeK70 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Inderdaad hoor ik veel over de problemen met HA icm VirtualBox.
Maar ik draai dit al een tijdje en moet zeggen dat ik niet heel veel problemen tegenkom met deze cofiguratie. Alleen af en toe na herstart problemen met de deCONZ stick.

Anders is Proxmox misschien een optie hoor ik veel positieve reactie over.
Niet voor deCONZ. De laatste tijd lees ik vaker dat netwerken na 1 a 2 dagen traag worden en dat deCONZ herstart moet worden. 9/10 keer dat dit gebeurd, is het een Proxmox systeem. Ik heb geen idee wat de aanleiding is maar het is wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lelletje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:02:
[...]

Thanks, dat is het probleem. Ik heb even het command van die link overgenomen in in mijn VM ingevoerd. Dan krijg ik netjes de melding: no space left on device

Nu kijken hoe ik schijfruimte kan maken...

Het is gelukkig eenvoudig. Gewoon disk extenden in HyperV....De update is nu wel gelukt.
Meteen de ouwe images weggooien?

Ik bewaar zelf vaak de current (duh), + degene die daar precies voor zat. Weliswaar in een eigen docker setup - niet supervised / all-in-one

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 10-07-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Nu online
Ik had 6GB schijfruimte, nu heb ik er 60GB van gemaakt. Dat moet voldoende zijn denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:44
Lelletje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:49:
Ik had 6GB schijfruimte, nu heb ik er 60GB van gemaakt. Dat moet voldoende zijn denk ik...
Ik had een aantal posts terug precies hetzelfde beschreven, alleen dan onder virtualbox. Ik kwam overal op internet tegen dat 20GB het minimum was, en heb de vm 32 gegeven.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:59

Quad

Doof

Beste allemaal,

Dank alvast!

Michiel
Ik heb een Blitzwolf shp13 binnen gekregen, dit is een Zigbee apparaat. Tevens 16A.
Binnen enkele dagen komt Deconz met support voor power usage.
Erik80 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Laat een input_boolean mee schakelen en laat die evt met een timer weer op "off" gaan.
Inmiddels opgelost door een condition template last trigger op de automation te laten controleren. Doet in wezen precies wat voor mij moet doen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Even een vraagje waarvan het antwoord simpel is, maar ik het even niet zie.

Ik heb een entity card met de weersvoorspelling van buienradar (sensor.br_symbol). Die toont dus de huidige weersomstandigheden. Maar zeker bij wat meer condities *Bewolkt met kans op regen" loopt die de card uit. Hoe kun je fontsize van die tekst aanpassen? Ik dacht dat je dat gewoon in de layout kon regelen maar blijkbaar werkt dat anders? Iemand een suggestie, evt voor een andere card? Ik heb een aantal varianten inmiddels geprobeerd zoals ik bijvoorbeeld bij de card-mod tegenkom (ja die is ingeinstalleerd)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
entity: sensor.br_symbol
icon: 'mdi:cloud'
name: Weer
style: |
  ha-card {
      font-size: 5px;
      background-color: var(--background);
      border-radius: 15px;
      margin: 10px;
      box-shadow: 
        {% if is_state('sun.sun', 'above_horizon') %}
          -8px -8px 8px 0 rgba(255,255,255,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.03);
        {% else %}
          -8px -8px 8px 0 rgba(50, 50, 50,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.15);
        {% endif %}   
   } 
type: entity

maar ook

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
entity: sensor.br_symbol
icon: 'mdi:cloud'
name: Weer
font-size: 5px
style: |
  ha-card {
      background-color: var(--background);
      border-radius: 15px;
      margin: 10px;
      box-shadow: 
        {% if is_state('sun.sun', 'above_horizon') %}
          -8px -8px 8px 0 rgba(255,255,255,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.03);
        {% else %}
          -8px -8px 8px 0 rgba(50, 50, 50,.5),8px 8px 8px 0 rgba(0,0,0,.15);
        {% endif %}   
   } 
type: entity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 15:34
Nog meer mensen met problemen met de map in Home Assistant? Niets veranderd en op al mijn devices laat de map niets meer zien. Zit nog wel op 0.111.4 maar kan me niet voorstellen dat het daar door komt.

En ineens werkt het weer (wederom zonder ook maar iets te veranderen... :? ). Dus weer blij !

[ Voor 43% gewijzigd door NightMare op 11-07-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 10:55
Heeft iemand hier wel eens een poging gewaagd om een afzuigkap te voorzien van een ifan03?
Wat ik probeer, ik wil de afzuigkap automatisch aan en uit laten gaan op gebruik inductieplaat + beweging en misschien later ook nog luchtvochtigheid.

Wat heb ik geprobeerd, de afzuigkap vergelijkbaar aansluiten als je een plafondventilator zou aansluiten op een ifan03 (fase en nul van stopcontact in de ifan03 en vanuit de ifan03 aansluiten waar normaal de fase en nul van het stopcontact in zaten) en uiteraard de handbediening van de afzuigkap op de hoogste stand zetten.

Resultaat, het werkt, alleen niet zoals verwacht.
Op stand 1 gaat de afzuigkap heel even draaien zoals verwacht maar na +- 5 seconden schakelt de ifan03 en gaat de afzuigkap op ongeveer 25% draaien van wat hij zou moeten.
Op stand 2, die is vergelijkbaar met hoe stand 1 zou moeten zijn en blijft daar op draaien.
Op stand 3, draait de afzuigkap goed, zoals stand 3 zou moeten zijn.

Nu heb ik al wat lopen zoeken naar diagrammen en daarin lijkt het mij dat het principe van de motor van een afzuigkap identiek is aan hoe een plafondventilator werkt, met als enigste verschil de handbediening.
Op de afzuigkap moet je alle knoppen indrukken om 'm op de hoogste stand te zetten, bij een handbediening van een plafondventilator "schakel" je door de verschillende standen te kiezen door aan het koortje te trekken..

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goldwing1973 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:13:
Heeft iemand hier wel eens een poging gewaagd om een afzuigkap te voorzien van een ifan03?
Wat ik probeer, ik wil de afzuigkap automatisch aan en uit laten gaan op gebruik inductieplaat + beweging en misschien later ook nog luchtvochtigheid.

Wat heb ik geprobeerd, de afzuigkap vergelijkbaar aansluiten als je een plafondventilator zou aansluiten op een ifan03 (fase en nul van stopcontact in de ifan03 en vanuit de ifan03 aansluiten waar normaal de fase en nul van het stopcontact in zaten) en uiteraard de handbediening van de afzuigkap op de hoogste stand zetten.

Resultaat, het werkt, alleen niet zoals verwacht.
Op stand 1 gaat de afzuigkap heel even draaien zoals verwacht maar na +- 5 seconden schakelt de ifan03 en gaat de afzuigkap op ongeveer 25% draaien van wat hij zou moeten.
Op stand 2, die is vergelijkbaar met hoe stand 1 zou moeten zijn en blijft daar op draaien.
Op stand 3, draait de afzuigkap goed, zoals stand 3 zou moeten zijn.

Nu heb ik al wat lopen zoeken naar diagrammen en daarin lijkt het mij dat het principe van de motor van een afzuigkap identiek is aan hoe een plafondventilator werkt, met als enigste verschil de handbediening.
Op de afzuigkap moet je alle knoppen indrukken om 'm op de hoogste stand te zetten, bij een handbediening van een plafondventilator "schakel" je door de verschillende standen te kiezen door aan het koortje te trekken..

Iemand een idee?
Mooi gedacht. ik volg ff mee, zou wel handig zijn idd, ik heb een venturo en inductieplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-06 19:02
Hallo allemaal,
Ik zit met een klein probleem,

Een tijdje terug had ik WOL werkend gekregen. Ik had op mn Dashboard mooi een knop waarop ik kon zien of mijn pc aan stond. Dit ging allemaal via WOL. Nu heb ik het een en ander veranderd aan mijn netwerk en mijn windows ondertussen ook opnieuw geinstalleerd.

Nu werkt mijn WOL niet meer. Ik heb via de HA site de stappen gevolgd en alles opnieuw ingevuld. De code in mijn Config.yaml klopt ook.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
default_config:

# Text to speech
tts:

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

#################################
#                               #
#          WAKE ON LAN          #
wake_on_lan:

switch:
  - platform: wake_on_lan
    mac: 2C:56:DC:DD:51:4E
    host: 192.168.1.5

Weet iemand wat het probleem kan zijn waardoor ik geen feedback krijg of mijn pc aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Voluerunt schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:31:
Hallo allemaal,
Ik zit met een klein probleem,

Een tijdje terug had ik WOL werkend gekregen. Ik had op mn Dashboard mooi een knop waarop ik kon zien of mijn pc aan stond. Dit ging allemaal via WOL. Nu heb ik het een en ander veranderd aan mijn netwerk en mijn windows ondertussen ook opnieuw geinstalleerd.

Nu werkt mijn WOL niet meer. Ik heb via de HA site de stappen gevolgd en alles opnieuw ingevuld. De code in mijn Config.yaml klopt ook.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
default_config:

# Text to speech
tts:

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

#          WAKE ON LAN          #
wake_on_lan:

switch:
  - platform: wake_on_lan
    mac: 2C:56:DC:DD:51:4E
    host: 192.168.1.5

Weet iemand wat het probleem kan zijn waardoor ik geen feedback krijg of mijn pc aanstaat?
Staat de firewall in Windows wel op "Prive Netwerk"? en niet op "Openbaar" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoi,

Ik heb een paar vochtmeters gelinkt aan mij HA via deconz. Voor HA heb ik de DB veranderd naar MariaDB en schrijf normaal ook alle data weg naar InfluxDb.
Allemaal via dockers op mijn Synologie.

Nu zou ik graag een grafiek maken via Grafana om de vochtigheidsgraad over een langere periode te controleren.

Ik heb echter de indruk dat de data van mijn sensors niet wordt weggeschreven. De sensors zijn wel degelijk zichtbaar in HA en in Grafana vind ik meeste variabelen terug die ik in HA heb maar niet de deconz sensor data. (3 aqara sensors)

Enig idee wat ik waarschijnlijk fout gedaan heb of vergeten ben? :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
skank schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Mooi gedacht. ik volg ff mee, zou wel handig zijn idd, ik heb een venturo en inductieplaat
Ondertussen wat wijzer geworden, de snelheden zijn de snelheden die normaal voor een plafondventilator gebruikt worden (op stand 3 na, dat is gewoon max power)
Dus, stand 1 is hetzelfde RPM in de afzuigkap als een plafondventilator, de "wieken" in de afzuigkap zijn veel kleiner, dus vandaar het llaaaaaaannnnggggzaaaaaammmm draaien.
Stand 2 is vergelijkbaar met hoe stand 1 zou moeten zijn, en dat klopt in die context dus ook.

Hoe komt dit, de condensators in een aansturing van een plafondventilator beginnen bij de 1.5uF, die in een afzuigkap bij 4uF. (Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-vMAojoIvfVw/V-LBxPC6Y-I/AAAAAAAAAvE/ARwGqUn7gCQN1Cfuk9FZEH7vT-TRslE3wCLcB/s1600/ceiling%2Bfan%2Bspeed%2Bcontrol%2Bswitch%2Bwiring%2Bdiagram1.JPG)

Dus de enigste optie is de condensatoren in de iFan02 vervangen.. dat wordt solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

F_Red schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:55:
Hoi,

Ik heb een paar vochtmeters gelinkt aan mij HA via deconz. Voor HA heb ik de DB veranderd naar MariaDB en schrijf normaal ook alle data weg naar InfluxDb.
Allemaal via dockers op mijn Synologie.

Nu zou ik graag een grafiek maken via Grafana om de vochtigheidsgraad over een langere periode te controleren.

Ik heb echter de indruk dat de data van mijn sensors niet wordt weggeschreven. De sensors zijn wel degelijk zichtbaar in HA en in Grafana vind ik meeste variabelen terug die ik in HA heb maar niet de deconz sensor data. (3 aqara sensors)

Enig idee wat ik waarschijnlijk fout gedaan heb of vergeten ben? :)

Alvast bedankt!
Heb je de recorder ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Deze vraag is hier vast wel eens eerder gesteld maar het antwoord is door mij niet gevonden. In combinatie met een deurbel wil ik mijn telefoons op de fritzbox over laten gaan. Daarvoor wil ik graag een SIP client gebruiken maar die zie ik niet bij de addons staan. En wat ik buiten HA vindt lijkt voor oudere versies geschreven en niet eenvoudig te installeren. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:18
Heb een ander soort brievenbus sensor gemaakt. Met een witty cloud boardje, deze heeft een LDR sensor hierop een klein PV paneeltje een bms en 900mAh batterij aangesloten. Door licht inval als de klep opengaat zal de weerstand veranderen en worden doorgestuurd.

De brievenbus staat aan de kant van de weg, dus heb een draad anttene op de ESP8266 gesoldeerd. De brievenbus is van RVS dus antenne aan de binnenkant vastgeplakt in de brievenbus.

Met arduino wat code gemaakt die de LDR sensor uitleest en vervolgens als MQTT bericht verstuurt.
Deze meet continu en alleen bij een drempelwaarde wordt het bericht verstuurd.

Op basis van waarden moet ik nog een binary sensor in HA maken zodat ik kan zien of er post is gekomen.
Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.