Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

@Edit.
Je plaatst een vraag en lost hem daarna zelf in 10 seconden op 8)7

[ Voor 100% gewijzigd door _Arthur op 12-07-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 23:07
Goldwing1973 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Staat de firewall in Windows wel op "Prive Netwerk"? en niet op "Openbaar" ?
Nee, die stond op openbaar, heb het nu verandered. Eens even kijken of het nu werkt

EDIT:

Ik heb dat veranderd maar krijg nog steeds geen respons in HA

[ Voor 11% gewijzigd door Voluerunt op 12-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:18
Voluerunt schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:50:
[...]

Nee, die stond op openbaar, heb het nu verandered. Eens even kijken of het nu werkt

EDIT:

Het zou niet zo mogen zijn... maar is bij je herinstalleren Windows WOL niet uitgezet? Of anders je device wellicht onder andere naam/macadres/whatever in je netwerk bekend? Lees: HA werkt prima maar kijkt naar de verkeerde sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 12:45
Voluerunt schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:50:
[...]

EDIT:

Klopt het IP adres van de PC nog wel?
Het lijkt mij logisch dat het IP Adres voorheen statisch was gezien de integratie met HA.
Als die nu op DHCP staat, dan is de kans heel groot dat hij een ander IP heeft gekregen

[ Voor 23% gewijzigd door Goldwing1973 op 12-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:04

TWKterry

Master Mariner

Vaevictis_ schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:05:
Heb een ander soort brievenbus sensor gemaakt. Met een witty cloud boardje, deze heeft een LDR sensor hierop een klein PV paneeltje een bms en 900mAh batterij aangesloten. Door licht inval als de klep opengaat zal de weerstand veranderen en worden doorgestuurd.

Op basis van waarden moet ik nog een binary sensor in HA maken zodat ik kan zien of er post is gekomen.
Leuk project!
Ik heb ook geprobeerd met de hue sensor maar deze registreerde te weinig licht in de winter als de klep maar iets open gaat voor een brief. Beweging werkte in dat geval beter.
Hoop dat je sensor gevoeliger is zodat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
synoniem schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:11:
Deze vraag is hier vast wel eens eerder gesteld maar het antwoord is door mij niet gevonden. In combinatie met een deurbel wil ik mijn telefoons op de fritzbox over laten gaan. Daarvoor wil ik graag een SIP client gebruiken maar die zie ik niet bij de addons staan. En wat ik buiten HA vindt lijkt voor oudere versies geschreven en niet eenvoudig te installeren. Of zie ik wat over het hoofd?
Op de HA community zelf zijn daar ook mensen mee bezig geweest: https://community.home-as...-ring-sip-ip-phone/130023 en https://community.home-assistant.io/t/sip-client/60964 En er is een hassio addon: https://github.com/sdesal...dons/tree/master/dss_voip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05-2021
Mimiix schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:22:
[...]

Heb je de recorder ingesteld?
Hangt ervan af wat je hiermee bedoelt :)
Ik heb de recorder in HA zo ingesteld :
code:
1
2
3
recorder:
  db_url: !secret mariadb_conn_string
  purge_keep_days: 31

Ik denk dat dit werkt want ik zie dat er data wordt weggeschreven naar MariaDB alsook naar influx.
Het is de specifieke deconz data dat niet wordt weggeschreven.

Moet ik daar iets speciaals voor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

F_Red schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:21:
[...]

Hangt ervan af wat je hiermee bedoelt :)
Ik heb de recorder in HA zo ingesteld :
code:
1
2
3
recorder:
  db_url: !secret mariadb_conn_string
  purge_keep_days: 31

Ik denk dat dit werkt want ik zie dat er data wordt weggeschreven naar MariaDB alsook naar influx.
Het is de specifieke deconz data dat niet wordt weggeschreven.

Moet ik daar iets speciaals voor doen?
Dit bedoelde ik ja, maar lijkt weinig fout aan.

Ik zal morgen eens kijken hoe dat met mijn deconz data zit.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Koepert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Het zou niet zo mogen zijn... maar is bij je herinstalleren Windows WOL niet uitgezet? Of anders je device wellicht onder andere naam/macadres/whatever in je netwerk bekend? Lees: HA werkt prima maar kijkt naar de verkeerde sensor.
Als het goed is heb ik de optie voor de magic packets in windows weer aan gezet en staat in mijn BIOS de setting daarvoor ook goed.
Koepert schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Ik heb tijdens het aanpassen van de settings in HA het IP en MAC addres uit mijn router gehaald, dit heb ik gedaan na het herinstalleren van windows, deze zouden ook moeten kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
Mimiix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:59:
Even iets compleet anders. Na overleg met @Hmmbob eens hier polsen hoe en wat.

De laatste dagen/weken komen hier steeds Zigbee gerelateerde zaken terug. De Conbee/deCONZ en de andere keer Z2M of CC sticks.

Zou het handig en praktisch zijn om een algemene Zigbee topic te starten hiervoor? Puur om daar alle Zigbee gerelateerde zaken te bespreken?

Ik ben best bereid daar tijd in te steken, maar zou wel graag horen wat jullie hiervan vinden.
Zijn jullie hier nog mee bezig, of is het een stille dood gestorven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Voluerunt schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:31:
Hallo allemaal,
Ik zit met een klein probleem,

Een tijdje terug had ik WOL werkend gekregen. Ik had op mn Dashboard mooi een knop waarop ik kon zien of mijn pc aan stond. Dit ging allemaal via WOL. Nu heb ik het een en ander veranderd aan mijn netwerk en mijn windows ondertussen ook opnieuw geinstalleerd.

Nu werkt mijn WOL niet meer. Ik heb via de HA site de stappen gevolgd en alles opnieuw ingevuld. De code in mijn Config.yaml klopt ook.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
default_config:

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

#################################
#                               #
#          WAKE ON LAN          #
#                               #
#################################
wake_on_lan:

switch:
  - platform: wake_on_lan
    mac: 2C:56:DC:DD:51:4E
    host: 192.168.1.5

Weet iemand wat het probleem kan zijn waardoor ik geen feedback krijg of mijn pc aanstaat?
Voor WoL moet, kort door de bocht, je netwetkinfra en je firewall natuurlijk poorten niet blokkeren (7 en 9 worden veel gebruikt voor WoL), het netwerk moet mogen broadcasten op UDP en de netwerkkaart van de computer moet aan staan bij een uitgeschakelde computer.

Als de PC uit staat, zie je je NIC nog knipperen of branden? Zo ja dan is de NIC zelf in ieder geval theoretisch gereed om naar WoL te luisteren. Knippert er niks dan is de NIC uit en luistert dus niet.

Mocht hij knipperen en toch niks doen: check de driver van je PC. Ik heb met Win10 cold install heel veel problemen gezien met WoL op basis van standaard drivers. Zeker met inbuilt Intel. Daar download ik dan de Intel driver voor van de Intel site (uit m’n hoofd heet deze ProWin64.exe maar ik ben in de stad dus kan het zo niet checken op m’n privételefoon). Daarmee los ik 90% van vage WoL-problemen met Win10 mee op in de praktijk.

Oh en in BIOS laat je, als je dat kan kiezen, het OS de baas over WoL (iets met 2 kapiteins).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

phlinx schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Zijn jullie hier nog mee bezig, of is het een stille dood gestorven?
De stille dood. Ik heb weinig input om er iets mee te kunnen, als je het samen wil uitwerken: doe me even een pm met jouw ideeën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
Mimiix schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Dit bedoelde ik ja, maar lijkt weinig fout aan.

Ik zal morgen eens kijken hoe dat met mijn deconz data zit.
Super, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
Wilf schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Voor WoL moet, kort door de bocht, je netwetkinfra en je firewall natuurlijk poorten niet blokkeren (7 en 9 worden veel gebruikt voor WoL), het netwerk moet mogen broadcasten op UDP en de netwerkkaart van de computer moet aan staan bij een uitgeschakelde computer.

Als de PC uit staat, zie je je NIC nog knipperen of branden? Zo ja dan is de NIC zelf in ieder geval theoretisch gereed om naar WoL te luisteren. Knippert er niks dan is de NIC uit en luistert dus niet.

Mocht hij knipperen en toch niks doen: check de driver van je PC. Ik heb met Win10 cold install heel veel problemen gezien met WoL op basis van standaard drivers. Zeker met inbuilt Intel. Daar download ik dan de Intel driver voor van de Intel site (uit m’n hoofd heet deze ProWin64.exe maar ik ben in de stad dus kan het zo niet checken op m’n privételefoon). Daarmee los ik 90% van vage WoL-problemen met Win10 mee op in de praktijk.

Oh en in BIOS laat je, als je dat kan kiezen, het OS de baas over WoL (iets met 2 kapiteins).
Oke Thanks!!!

Ik heb even zitten troubleshooten en het is me gelukt om mijn pc weer via WOL aan te kunnen zetten, na wat gekloot ook gelukt om deze weer te verwerken in een automation.

Nu is mijn laatste probleem dat ik geen respons krijg in HA of de pc aanstaat (iets wat ik voorheen wel kreeg)

Ik heb de goede host gebruik om de state uit te lezen maar dit lijkt niet te baten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Er zijn inderdaad wel mensen mee bezig geweest maar ik zie niet dat er een concreet resultaat uitgekomen is. Die dss_voip is erg mooi maar doet veel meer dan mijn bedoeling is.
Wat ik graag wil is een SIP call doen naar mijn Fritzbox zodat er twee telefoons over gaan en na ongeveer 10 seconden weer ophangt. Wat ik nu ga proberen is of ik dat met SIP.js voor elkaar kan krijgen. Eventueel buiten HA om als integratie te ingewikkeld is zoals het nu lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:31
Ervaring met een dubbele lichtschakelaar slim dimbaar te maken?

Ik dacht aan een “domme” dimmer (schakelaar met veertje die je kan inhouden om te dimmen zoals xiaomi aqara) met hierachter een shelly dimmer.

Voorstellen qua dimmers of andere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Michiel95 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:21:

Ik dacht aan een “domme” dimmer (schakelaar met veertje die je kan inhouden om te dimmen zoals xiaomi aqara) met hierachter een shelly dimmer.

Is dit geen optie?
Werkt via Tuya die gewoon te integreren is, en grote kans dat het mogelijk is om er Tasmota op te flashen.
Uiteraard heb je dan nog wel een dimmer module nodig (of een "smart" lamp)

[ Voor 10% gewijzigd door Goldwing1973 op 12-07-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 22:05
Michiel95 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 21:21:

Shelly dimmer. Moet je wel je schakelaar vervangen door een pulsdrukker, maar werkt echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

F_Red schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:53:
[...]

Super, alvast bedankt!
Ik heb even gekeken en het volgende valt me op:
- Lampen/schakelingen/beweging: Werkt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JHo0GMN.png
- Motion sensor temperatuur doet het en het meten van voltage op de SP120 doet ie ook: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YLosBat.png

Alles wat sneller er vaker waardes doorgeeft: SP120 huidig verbruik en bijvoorbeeld temperaturen van de Xiaomi temp/humi sensor doet ie dan weer niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NHtY5KZ.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E7mxAv0.png

Overigens gebeurd dit ook niet voor waardes uit de RFlink.

Interessant wel en ik heb geen idee wat ik hiermee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:31
yniezink schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Shelly dimmer. Moet je wel je schakelaar vervangen door een pulsdrukker, maar werkt echt perfect.
Eender welke pulsschakelaar? En regel je het dimmen dan via de interface van de shelly's zelf of maak je hiervoor een automatie binnen home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58
Mimiix schreef op maandag 13 juli 2020 @ 07:29:
Interessant wel en ik heb geen idee wat ik hiermee moet.
Niets... Zou toch heel gek zijn als al die metingen in je logboek komen. Zou het alleen maar overspoelen en nog onwerkbaarder maken dan het logboek nu af en toe al is. Vind het al gek dat je SP120 voltage er wel in staat maar goed, 12 minuten tussen een meting van 234V en 237V maakt het ook wel erg traag (en niet nuttig :X )

Ga eens kijken in history, daar staan je snelle sensoren waarschijnlijk wel.

@Michiel95 De schakelaars direct door de Shelly. Helaas is gelijkmatig dimmen via HA nog steeds zo goed als onmogelijk. Wel kan je via HA scenes voor je dimmers zetten.

En de pulsdrukker => degene uit je gebruikte serie van schakelmateriaal :) Of een veertje achter je huidige schakelaars drukken, werkt ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 13-07-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Niets... Zou toch heel gek zijn als al die metingen in je logboek komen. Zou het alleen maar overspoelen en nog onwerkbaarder maken dan het logboek nu af en toe al is. Vind het al gek dat je SP120 voltage er wel in staat maar goed, 12 minuten tussen een meting van 234V en 237V maakt het ook wel erg traag (en niet nuttig :X )

Ga eens kijken in history, daar staan je snelle sensoren waarschijnlijk wel.

@Michiel95 De schakelaars direct door de Shelly. Helaas is gelijkmatig dimmen via HA nog steeds zo goed als onmogelijk. Wel kan je via HA scenes voor je dimmers zetten.
Ik denk dat dat voltage komt, omdat dat een templated sensor is.

Opzich niets mis mee. In die history staan ze wel maar dat is ook logisch: anders zouden mn graphs niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mimiix Ahh, dat zou het wel verklaren ja. Zou ik die zelfs gewoon aan de exclude list van het logboek toevoegen. (Iets wat helaas nog niet via de GUI kan). Maar het klinkt alsof HA een max aantal events per tijd voor een entery in je logboek hanteert. Zoals ik al zei, op zich logisch natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:10:
@Mimiix Ahh, dat zou het wel verklaren ja. Zou ik die zelfs gewoon aan de exclude list van het logboek toevoegen. (Iets wat helaas nog niet via de GUI kan). Maar het klinkt alsof HA een max aantal events per tijd voor een entery in je logboek hanteert. Zoals ik al zei, op zich logisch natuurlijk :+
Het maakt mij ook zeer weinig uit, was een test voor @F_Red :)

Ik denk dat als hij er een template sensor van maakt het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
Septillion schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Bij mij is dat nu al het geval, al jaren zo. Heb een paar duizend meetpunten dus als ik logboek of geschiedenis aanklik dan gaat de database over zijn toeren (Postgres op NAS, RAID 5). Ik denk dat er geen (goede) indexen worden gemaakt. Staat gewoon een half uur te stampen, compleet onwerkbaar. Niet dat ik het nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Vaevictis_ Yep, dat kan ik beamen. Pas sinds de 0.112 update kan ik mijn logbook en history weer openen. Maar op dat nu vliegensvlug te noemen... Alles is sneller dan niet werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Goldwing1973 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:13:
Heeft iemand hier wel eens een poging gewaagd om een afzuigkap te voorzien van een ifan03?
Wat ik probeer, ik wil de afzuigkap automatisch aan en uit laten gaan op gebruik inductieplaat + beweging en misschien later ook nog luchtvochtigheid.

Wat heb ik geprobeerd, de afzuigkap vergelijkbaar aansluiten als je een plafondventilator zou aansluiten op een ifan03 (fase en nul van stopcontact in de ifan03 en vanuit de ifan03 aansluiten waar normaal de fase en nul van het stopcontact in zaten) en uiteraard de handbediening van de afzuigkap op de hoogste stand zetten.

Resultaat, het werkt, alleen niet zoals verwacht.
Op stand 1 gaat de afzuigkap heel even draaien zoals verwacht maar na +- 5 seconden schakelt de ifan03 en gaat de afzuigkap op ongeveer 25% draaien van wat hij zou moeten.
Op stand 2, die is vergelijkbaar met hoe stand 1 zou moeten zijn en blijft daar op draaien.
Op stand 3, draait de afzuigkap goed, zoals stand 3 zou moeten zijn.

Nu heb ik al wat lopen zoeken naar diagrammen en daarin lijkt het mij dat het principe van de motor van een afzuigkap identiek is aan hoe een plafondventilator werkt, met als enigste verschil de handbediening.
Op de afzuigkap moet je alle knoppen indrukken om 'm op de hoogste stand te zetten, bij een handbediening van een plafondventilator "schakel" je door de verschillende standen te kiezen door aan het koortje te trekken..

Iemand een idee?
Ik heb wel eens gekeken naar afzuigkappen met ModBus ondersteuning. Die zijn er wel, maar beperkt of met een specifieke vendorlock achtige HA oplossing.

Ik heb er daarom wel eens aan gedacht om de schakelaars aan de voorkant van de afzuigkap te bedraden naar een Fibaro Dual Relay. Het zou eigenkijk een quad relay moeten zijn (Fan1/2/3/Light) maar bij het koken staat hij eigenlijk altijd op 2/3

Overigens zijn mijn drukknoppen keuze schakelaars, dus als stand 1 is ingeschakeld en je schakeld naar stand 2 dan klikt stand 1 uit

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 13-07-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
raymonvdm schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Ik heb wel eens gekeken naar afzuigkappen met ModBus ondersteuning. Die zijn er wel, maar beperkt of met een specifieke vendorlock achtige HA oplossing.
Ik heb echt zo'n hekel gekregen aan modbus, wat een omslachtig protocol heb nu meerdere integraties met modbus (4 stuks) en als het eenmaal werkt is het betrouwbaar. Het is echt proven technology, maar wordt eens tijd voor fabrikanten om een moderne API te gebruiken REST of gRPC. En dan ook goede ontwikkelaars toegang, documentatie en OTA updates te leveren. Zie nog te weinig ontwikkelingen op dit vlak.

Heb voor de Eastron SDM630 modbus een heel weekend gewerkt om de 200 waarden uit te lezen in home assistant. Je krijgt een getal uit een register en mag hier zelf een definitie aan toe kennen. Ook geen beveiliging.

Voor een batterij installatie, eerst van modbus RTU naar modbus TCP en dan weer 300 waarden zelf defineren. Lijkt wel bezigheidstherapie. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met de Matrix integratie?

Ik heb die werkend, maar er zit echt een enorme vertraging in. Ik kom er echter niet achter of dat nu aan de integratie ligt of misschien aan de (custom) Matrix server die ik gebruik? Berichten komen meestal echt minuten later binnen. Ook krijg ik de security niet aan de praat.

Ben ook benieuwd of iemand Matrix gebruikt en daar wél berichtjes binnen een paar seconden binnen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
raymonvdm schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Ik heb er daarom wel eens aan gedacht om de schakelaars aan de voorkant van de afzuigkap te bedraden naar een Fibaro Dual Relay. Het zou eigenkijk een quad relay moeten zijn (Fan1/2/3/Light) maar bij het koken staat hij eigenlijk altijd op 2/3

Overigens zijn mijn drukknoppen keuze schakelaars, dus als stand 1 is ingeschakeld en je schakeld naar stand 2 dan klikt stand 1 uit
Ik heb zelf 0.0 ervaring met modbus, maar het idee met een fibaro was bij mij ook al boven komen drijven.
Alleen is mijn z-wave netwerk dusdanig groot (113 devices/656 entiteiten) dat het af en toe dusdanig druk is met verkeer dat er vertragingen optreden.
En het laatste wat je wil is dat als de vrouw handmatig de afzuigkap wil aanzetten het niet (snel genoeg) reageert, die gaat dan nog een keer drukken, en nog een keer, en vervolgens mompelt ze “klote rommel, werkt nooit”... enz..
De ifan02 reageert wel lekker snel.
Ondertussen heb ik 5uF condensators besteld op Ali, zal wel even duren voordat ik ze heb, maar ik ben er van overtuigd dat dit het trage stand 1 en 2 oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een plafondlamp met twee lichtbronnen die ik als één wil bedienen in de Lovelace UI. Hoe doe ik dit?
In configuration.yaml heb ik dit aangemaakt (dit stond in de HASS-wiki als voorbeeld) maar ik snap niet hoe ik die nu moet toevoegen aan Lovelace UI. Ik heb niet het idee dat er een nieuwe entity wordt aangemaakt namelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
## LIGHT GROUPS
light:
  - platform: group
    name: Plafondlamp_woonkamer
    entities:
      - light.color_temperature_light_11
      - light.color_temperature_light_12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:47:
Ik heb een plafondlamp met twee lichtbronnen die ik als één wil bedienen in de Lovelace UI. Hoe doe ik dit?
In configuration.yaml heb ik dit aangemaakt (dit stond in de HASS-wiki als voorbeeld) maar ik snap niet hoe ik die nu moet toevoegen aan Lovelace UI. Ik heb niet het idee dat er een nieuwe entity wordt aangemaakt namelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
## LIGHT GROUPS
light:
  - platform: group
    name: Plafondlamp_woonkamer
    entities:
      - light.color_temperature_light_11
      - light.color_temperature_light_12
Er zou wel een nieuwe entiteit moeten verschijnen, namelijk 'light.plafondlamp_woonkamer'. Heb je HA herstart na het toevoegen van deze groep aan je configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:51:
[...]
Er zou wel een nieuwe entiteit moeten verschijnen, namelijk 'light.plafondlamp_woonkamer'. Heb je HA herstart na het toevoegen van deze groep aan je configuration.yaml?
Ja, vanuit de UI. Maar ik heb wel vaker het idee dat de UI-restart optie niet helemaal lekker werkt. Ik heb de docker container gerestart en nu werkt het zoals verwacht, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33

Quad

Doof

Quad schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:38:
[...]

Inmiddels opgelost door een condition template last trigger op de automation te laten controleren. Doet in wezen precies wat voor mij moet doen.
YAML:
1
2
3
4
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr(''automation.brievenbus_post_melding'',
      ''last_triggered'')) |int(0) ) > 60 }}'

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:55:
Dit belooft nog wat voor 0.113:

[Twitter]
Ik hoop op risco integratie :)
DAn kan eindelijk mn alarm erin.

MAar aan de milestones te zien en het traject, zit deze nog in "to review" fase

Vraagje

Ik wil op mn hoofdpagina van mn dashboard een knop voor de garagepoort.
Bij het tappen van de knop moet je de poort kunnen open/dicht doen... maar aan de knop zelf moet je ook kunnen zien wat de hudige status is (open of closed icon + state?)

Hoe pak ik dit best aan?
Met een custom button card?
Of zijn er betere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 13:18

Side-Kick

Timmy!

skank schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Met een custom button card?
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen dat gaan 2 entity's zijn.

State van de deur is via een sensor, het togglen is via een andere entity, is dat geen probleem dan binnen 1 button?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Nee, gewoon als button entity de echte sensor state koppelen en dan de tap action doe je gewoon service call die de action state toggled. Kan denk ik zelfs met een normale button card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:15:
Nee, gewoon als button entity de echte sensor state koppelen en dan de tap action doe je gewoon service call die de action state toggled. Kan denk ik zelfs met een normale button card.
Ok top, kan ik mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:15:
Ik heb dit: de state wijzigt , de kleur van het icoon ook, echter het icoon zelf niet.
Enig idee hoe dit komt?
Ik heb geprobeerd de value closed ook erbij te zetten (met een icoon) maar dan krijg ik een vierkant icoon van de entity zelf.. raar maar waar

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
- type: custom:button-card
                entity: binary_sensor.openclose_4
                show_label: true
                show_state: true
                size: 40%
                icon: mdi:door
                state:
                  - value: open
                    icon: mdi:door-open
                    color: var(--accent-color)
                entity: binary_sensor.openclose_5
                icon: mdi:garage
                state:
                  - value: open
                    icon: 'mdi:garage-open'
                tap_action:
                  action: call-service
                  service: homeassistant.toggle
                  service_data:
                    entity_id: cover.garage_door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@skank Ik heb niet zo heel veel ervaring met de custom button card moet ik eerlijk zeggen. Maar het is een binary sensor, is deze niet 'on' of 'off'? Ofwel, nooit 'open' of 'closed'. Even in development tools kijken daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:21:
@skank Ik heb niet zo heel veel ervaring met de custom button card moet ik eerlijk zeggen. Maar het is een binary sensor, is deze niet 'on' of 'off'? Ofwel, nooit 'open' of 'closed'. Even in development tools kijken daarvoor.
Dat klopt inderdaad, het is on/off, en dat had ik ook gevonden, maar dat maakt geen verschil uit helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
skank schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Dat klopt inderdaad, het is on/off, en dat had ik ook gevonden, maar dat maakt geen verschil uit helaas
Je mist de aanhalingstekens:

code:
1
  - icon: ‘mdi:door’

code:
1
  - icon: ‘mdi:door-open’

code:
1
  - icon: ‘mdi:garage’

[ Voor 6% gewijzigd door phlinx op 13-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Je mist de aanhalingstekens:

code:
1
  - icon: ‘mdi:door’

code:
1

code:
1
  - icon: ‘mdi:garage’
Dat is het ook niet helaas
Zo ziet het er nu uit, helaas, noch altijd geen ander icoon;, wel ander kleur
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
                state:
                  - value: on
                    icon: 'mdi:door-open'
                state:
                  - value: on
                    icon: 'mdi:garage-open-variant'
                tap_action:
                  service_data:

[ Voor 59% gewijzigd door skank op 13-07-2020 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
Ok, en zo?

code:
1
2
3
4
5
6
state:
    styles: 
      icon:
         - color: var(—accent-color)
    value: ‘on’

[ Voor 15% gewijzigd door phlinx op 13-07-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phlinx schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:55:
Ok, en zo?

code:
1
2
3
4
5
6
state:
    styles: 
       icon:
         - color: var(—accent-color)
    value: ‘on’
Jaa!
Super dat is em!
Bedankt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:50:
Heeft er iemand ervaring met de Matrix integratie?

Ik heb die werkend, maar er zit echt een enorme vertraging in. Ik kom er echter niet achter of dat nu aan de integratie ligt of misschien aan de (custom) Matrix server die ik gebruik? Berichten komen meestal echt minuten later binnen. Ook krijg ik de security niet aan de praat.

Ben ook benieuwd of iemand Matrix gebruikt en daar wél berichtjes binnen een paar seconden binnen krijgt?
Anyone? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
Mimiix schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Het maakt mij ook zeer weinig uit, was een test voor @F_Red :)

Ik denk dat als hij er een template sensor van maakt het wel werkt.
Hoi Mimiix,

Ik ben niet helemaal mee :)
Ik begrijp dat bij jou ook niet alle sensordata wordt opgenomen & weggeschreven?

Wat voor een template zou ik moeten opzetten? Ik heb 3 sensoren die elk temperatuur & vochtigheid meten.
Ik hoef niet elke meting bij te houden, ik zou vb, genoeg kunnen hebben met de gemiddelde waardes per dag in InfluxDB.

Alvast bedankt voor je bijkomende hulp ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 23:26

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

yniezink schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Ik heb 2 shelly dimmers geinstalleerd achter een dubbele schakelaar en de originele schakelaats gehouden. Ook met ‘normale’ schakelaars zijn de shellys dimbaar :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.112.5:
  • Smappee dependency update (@bsmappee - #37680) (smappee docs)
  • Properly set update_interval during Speedtest setup (@engrbm87 - #37708) (speedtestdotnet docs)
  • Support multiple MQTT availability topics (@emontnemery - #37418) (mqtt docs)
  • Tweak MQTT availability (@emontnemery - #37719) (mqtt docs)
  • Fix MQTT availability startup race (@emontnemery - #37718) (mqtt docs)
  • Fix homekit_controller discovery via zeroconf (@bdraco - #37725) (zeroconf docs)
  • Add support for the DataUpdateCoordinator to not automatically update (@rohankapoorcom - #37734)
  • Bump blinkpy version to fix connection errors (@fronzbot - #37755) (blink docs)
  • UniFi - Handle session expiration (@Kane610 - #37782) (unifi docs)
  • deCONZ - don't let light "attr" events update group data (@Kane610 - #37797) (deconz docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:00
Graag zou ik een UV Index in HA gebruiken.
Darksky laat echter geen nieuwe API registraties toe.

Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
AcIDeR schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:09:

Iemand een oplossing?
OpenUV?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die compenseert alleen niet voor bewolking, dat moet je zelf berekenen.

Bij ons ging het UV >6 alarm iedere dag af, terwijl het volledig bewolkt was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

AcIDeR schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:09:

Iemand een oplossing?
Zoals mijn bovenstaande medetweakers aangaven, OpenUV. Deze kwam ik ook tegen na een korte(simpele!) zoektocht: https://www.home-assistant.io/integrations/metoffice/ . Hier vindt je eventuele andere: https://www.home-assistant.io/integrations/#weather

Ik krijg hier waarschijnlijk weer gedoe mee, maar het valt me echt op dat men amper meer zelf zoekt. Ikzelf reageer amper meer op anderen hierdoor. Wat kunnen we hier aan doen met zijn allen? Wat kan ik hier aan doen? Ik wil het verbeteren, maar dit moeten we echt samen doen.

Neem dit vooral niet persoonlijk @AcIDeR, jij bent niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hoop MQTT stuff, net daar wat probjes, benieuwd of die het oplost :p
Ik zie die versie nog niet staan, dus nog ff geduld uitoefenen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb iets vreemds voor op mijn homepage.
Ik gebruik 2 themes (google dag en nacht)
Op mn homepage heb ik verschillende custom buttons
Nu heb ik er daar gisteren 4 aan toegevoegd, en die gebruikt plots net een andere kleur voor de iconen (iets lichter namelijk)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rGhW7YT/verkeerdekleur.jpg

Ik heb geen flauw idee hoe dit komt.

Ik dacht eerst dat dit de kleur was van het icoon die aan de entiteit hangt (want die is idd lichter), dus dan maar even weggedaan , maar ook dan blijven die lichter.
Het enige verschil in de code is ook die entiteit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
                state:
                  - icon: 'mdi:garage-variant'
                    value: 'off'
                  - icon: 'mdi:garage-open-variant'
                    styles:
                      - icon: color var(--accent-color)
                    value: 'on'  
                tap_action:
                  service_data:
                label: Post
                icon: mdi:mailbox

De mailbox toont dus iets donkerder in de off state (ik heb het hier niet over de on state)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:24:
Nu heb ik er daar gisteren 4 aan toegevoegd, en die gebruikt plots net een andere kleur voor de iconen (iets lichter namelijk)

[Afbeelding]

Ik dacht eerst dat dit de kleur was van het icoon die aan de entiteit hangt (want die is idd lichter), dus dan maar even weggedaan , maar ook dan blijven die lichter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
                state:
                    styles:
                tap_action:
                  service_data:

De mailbox toont dus iets donkerder in de off state (ik heb het hier niet over de on state)
De card op het einde heeft geen style toegevoegd zoals op regel 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:26:
[...]

De card op het einde heeft geen style toegevoegd zoals op regel 10
Dat klopt, en zo wil ik het ook he
Die style is er maar bijgekomen bij de nieuwe, gezien ik het kleur wou veranderen als de state wijzigt
Of ik zou de style moeten toevoegen, maar dan zou ik meoten weten welk kleur dat is... , alleen als de theme dan wijzigt naar snachts, zal dat kleur ook niet meer kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Laatst online: 19-09 13:18

Side-Kick

Timmy!

skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Die style is er maar bijgekomen bij de nieuwe, gezien ik het kleur wou veranderen als de state wijzigt
Of ik zou de style moeten toevoegen, maar dan zou ik meoten weten welk kleur dat is... , alleen als de theme dan wijzigt naar snachts, zal dat kleur ook niet meer kloppen?
Opacity gebruiken ipv kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Je vroeg om waarom hij anders is, daar is je antwoord :9

Ik doe hetzelfde als @Side-kick .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:35:
[...]

Je vroeg om waarom hij anders is, daar is je antwoord :9

Ik doe hetzelfde als @Side-kick .
Misschien moet ik es kijken om opacity te gebruiken
Echter dat verklaart niet waarom die kleur plots wijzigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Misschien moet ik es kijken om opacity te gebruiken
Echter dat verklaart niet waarom die kleur plots wijzigt
Ik had het ooit ook, maar het loste zich voor mij op door gewoon echt overal aan te geven wat de kleur moest zijn. Dan weet je zeker dat het daar goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Ik had het ooit ook, maar het loste zich voor mij op door gewoon echt overal aan te geven wat de kleur moest zijn. Dan weet je zeker dat het daar goed gaat.
ok thx ik kijk even, ook hoe dit zich vertaalt dan met ander thema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 14:26
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Zoals mijn bovenstaande medetweakers aangaven, OpenUV. Deze kwam ik ook tegen na een korte(simpele!) zoektocht: https://www.home-assistant.io/integrations/metoffice/ . Hier vindt je eventuele andere: https://www.home-assistant.io/integrations/#weather

Ik krijg hier waarschijnlijk weer gedoe mee, maar het valt me echt op dat men amper meer zelf zoekt. Ikzelf reageer amper meer op anderen hierdoor. Wat kunnen we hier aan doen met zijn allen? Wat kan ik hier aan doen? Ik wil het verbeteren, maar dit moeten we echt samen doen.

Tis maar een idee; misschien dat we op de Tweakers Discord een HA kanaal kunnen krijgen, als vraagbaak? Een vraag is vaak makkelijker gesteld dan dat men zelf zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ArjoPoldervaart schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Tis maar een idee; misschien dat we op de Tweakers Discord een HA kanaal kunnen krijgen, als vraagbaak? Een vraag is vaak makkelijker gesteld dan dat men zelf zoekt.
Hier krijg ik vast ook weer voor op mn kop:

@Frenck Heeft al een nederlandse Domotica server (waar ik tot mijn schaamte nog niet op zit)
HA heeft zelf een hele goede server
Z2m Heeft zijn eigen discord
Ik heb er een voor deCONZ.

De resources zijn er, maar men lijkt er niets mee te doen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:13
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Hier krijg ik vast ook weer voor op mn kop:

@Frenck Heeft al een nederlandse Domotica server (waar ik tot mijn schaamte nog niet op zit)
HA heeft zelf een hele goede server
Z2m Heeft zijn eigen discord
Ik heb er een voor deCONZ.

De resources zijn er, maar men lijkt er niets mee te doen :'(
Linkje van Frenk zijn Discord? :)
Of krijg ik nu ook een sneer dat ik zelf moet zoeken :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
[...]

Ik denk dat dat ook n stukje verwachtingsmanagement is. Kijk ik naar mezelf; ik zoek op diverse plekken naar een oplossing voor iets dat ik niet voor elkaar krijg, maar soms is het gewoon iets dat ergens een typefout bevat. Die vraag leg ik dan liever hier neer dan op reddit of weet ik wat. Ik VERWACHT namelijk dat dit een topic is waarbij we nieuwe zaken mbt HA, maar ook problemen die je krijgt of oplost bespreken. Ervaringen uitwisselen van het gebruik of opstarten van HA. Op elk gebruikersniveau. Dus een noob en een elektrotechnicus, een ITer en een hobbybob (niet hmmbob )..

Als jij een andere verwachting hebt moet je die ook uitspreken denk ik, zodat we met z’n allen een middleground hebben waar iedereen content mee is. Soms betreft het de simpelste vragen, soms complexe oplossingen. Ik denk dat iedereen daarin een podium verdient ECHTER ben ik wel van mening dat er soms wat meer teruggelezen mag worden, soms staat de oplossing letterlijk 2 pagina’s terug. Alleen soms is het idd een kwestie van jezelf blindstaren op een probleem en dan iemand anders er naar laten kijken om het zo op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

larsiey schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:50:
[...]

Linkje van Frenk zijn Discord? :)
Of krijg ik nu ook een sneer dat ik zelf moet zoeken :p.
Nee, ik hoopte dat hij hem zou posten. Ik heb hem ook nodig _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 20:40
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Nee, ik hoopte dat hij hem zou posten. Ik heb hem ook nodig _O- _O-
Iets met googlen :P discord.me/domotica

Bron: https://twitter.com/frenck/status/1232713187054833666

Edit: ik zie nu dat discord invites verlopen :+

[ Voor 8% gewijzigd door -Casper op 14-07-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Koepert schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Ik denk dat dat ook n stukje verwachtingsmanagement is. Kijk ik naar mezelf; ik zoek op diverse plekken naar een oplossing voor iets dat ik niet voor elkaar krijg, maar soms is het gewoon iets dat ergens een typefout bevat. Die vraag leg ik dan liever hier neer dan op reddit of weet ik wat. Ik VERWACHT namelijk dat dit een topic is waarbij we nieuwe zaken mbt HA, maar ook problemen die je krijgt of oplost bespreken. Ervaringen uitwisselen van het gebruik of opstarten van HA. Op elk gebruikersniveau. Dus een noob en een elektrotechnicus, een ITer en een hobbybob (niet hmmbob )..

Als jij een andere verwachting hebt moet je die ook uitspreken denk ik, zodat we met z’n allen een middleground hebben waar iedereen content mee is. Soms betreft het de simpelste vragen, soms complexe oplossingen. Ik denk dat iedereen daarin een podium verdient ECHTER ben ik wel van mening dat er soms wat meer teruggelezen mag worden, soms staat de oplossing letterlijk 2 pagina’s terug. Alleen soms is het idd een kwestie van jezelf blindstaren op een probleem en dan iemand anders er naar laten kijken om het zo op te lossen.
En dat is het ook he! Vragen maken me echt niet uit. Alleen overal op Tweakers wordt altijd de vraag gesteld: Wat heb je zelf al gevonden? En juist die vraag kan de gebruiker niet beantwoorden. Zoals je zegt: 2 pagina's terug stond het. We hebben een goede zoekfunctie :)

Het leuke aan dit alles is ook de weg er naartoe: Hoe heb je het opgelost? Wat heb je er voor moeten doen. Alls je dat niet leuk vind, kan je beter een standaard systeem kopen of iemand betalen om het te regelen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

-Casper schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:56:
[...]

Iets met googlen :P discord.me/domotica

Bron: https://twitter.com/frenck/status/1232713187054833666

Edit: ik zie nu dat discord invites verlopen :+
https://discord.gg/n5DU2NG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

F_Red schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:22:
[...]

Hoi Mimiix,

Ik ben niet helemaal mee :)
Ik begrijp dat bij jou ook niet alle sensordata wordt opgenomen & weggeschreven?

Wat voor een template zou ik moeten opzetten? Ik heb 3 sensoren die elk temperatuur & vochtigheid meten.
Ik hoef niet elke meting bij te houden, ik zou vb, genoeg kunnen hebben met de gemiddelde waardes per dag in InfluxDB.

Alvast bedankt voor je bijkomende hulp ;)
Hier moest ik nog op antwoorden. Ik heb geen idee hoe je dit oplost. Hij slaat ze wel op, maar dan bij geschiedenis. Ik heb geen idee hoe grafana hier mee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:57:
[...]

En dat is het ook he! Vragen maken me echt niet uit. Alleen overal op Tweakers wordt altijd de vraag gesteld: Wat heb je zelf al gevonden? En juist die vraag kan de gebruiker niet beantwoorden. Zoals je zegt: 2 pagina's terug stond het. We hebben een goede zoekfunctie :)

Het leuke aan dit alles is ook de weg er naartoe: Hoe heb je het opgelost? Wat heb je er voor moeten doen. Alls je dat niet leuk vind, kan je beter een standaard systeem kopen of iemand betalen om het te regelen 8)7 .
Ik ben het hier wel mee eens, maar ik (als redelijk nieuwe HA gebruiker) weet ook nog dat het in het begin lastig is om door de bomen het bos te zien. Zeker in het begin weet je soms gewoon niet waar je moet beginnen. Beetje vergelijkbaar met leren programmeren; leren googlen.

Ik denk dat we een goede balans moeten vinden tussen nieuwe gebruikers helpen om op weg te komen en mensen eerst zelf op onderzoek uit te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

-Casper schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens, maar ik (als redelijk nieuwe HA gebruiker) weet ook nog dat het in het begin lastig is om door de bomen het bos te zien. Zeker in het begin weet je soms gewoon niet waar je moet beginnen. Beetje vergelijkbaar met leren programmeren; leren googlen.

Ik denk dat we een goede balans moeten vinden tussen nieuwe gebruikers helpen om op weg te komen en mensen eerst zelf op onderzoek uit te sturen.
Daar ben ik het ook totaal mee eens en nogmaals: geen enkele vraag is dom. Alleen moet de vraag "Wat heb je zelf al gevonden?" centraal staan vindt ik. Zolang jij die kan beantwoorden, heb ik er geen enkele moeite mee of je vraag moeilijk of makkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Dat is ook helemaal waar. Nogmaals, uiteraard praat ik m’n eigen vragen goed, maar als je n code post met de opmerking : ‘wat klopt niet’ dan laat je iig niet zien wat je bedacht had, wat er wel werkte en waar je allemaal gezocht hebt, maar soms is het zo dom dat je de HA pagina’s volgt, alleen dan aanpast omdat je iets anders wil en dan werkt het niet en zie je NIET waar het niet klopt (mijn eerdere post over het lettertype in buienradar entity card). Dan laat ik graag jullie er naar kijken om wellicht een betere suggestie te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Daar ben ik het ook totaal mee eens en nogmaals: geen enkele vraag is dom. Alleen moet de vraag "Wat heb je zelf al gevonden?" centraal staan vindt ik. Zolang jij die kan beantwoorden, heb ik er geen enkele moeite mee of je vraag moeilijk of makkelijk is.
Ik denk ook dat er een stukje acceptatie in zit. Eén van vragen die al vaker gesteld zijn, gebeurt nu eenmaal.

Maar ook van gebruikers die graag op één plek al hun HA vragen willen stellen.

Ik zie wel vaker voorbij komen dat een vraag gesteld moet worden in het Conbee, z2m of ander subforum. Voor de beginnende gebruiker is het vaak al lastig om te weten of iets aan HA ligt of aan een van de integraties. En als je dan Discord moet installeren voor het ene, de wiki op Github moet lezen voor het andere en er ook nog ergens een Telegram groep rondzwerft dan wordt het er niet makkelijker op.

Ik ben in elk geval wel blij dat er een plek is waarbij een hele hoop gebruikers met een brede kennis samen komen en op die manier het antwoord wel weten op de meeste vragen.

Ik bezit ook een Homey, die heb ik gekocht omdat ik bezig wilde zijn met dingen automatiseren en niet met het laten werken van het product voor de automatiseringen. Ik denk dat veel mensen HA gebruiken om hun lampjes lekker aan te zetten als het donker is, de airco als het koud is, etc.. En niet persé omdat ze bezig willen zijn met Python scripts, uitvogelen hoe je de juiste repository toevoegt of of iets een integratie is of een plugin. Maar om dan meteen te zeggen dat die mensen dan maar geen HA moeten gebruiken is toch ook wat? Niet iedereen is een developer of wil dat zijn.

Mischien is de kortste klap op T.net wel een apart subforum voor HA? Dan kun je daar weer topics maken voor allerhande subonderdelen en integraties, maar is het toch wat afgebakender dan wat het nu is. Het is maar een idee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dit topic staat al twee maanden op rij in de top-10 van populairste topics op Tweakers, dus ik denk dat het een behoefte afdekt :+

Ik denk dat de vraag "wat heb je zelf al gevonden?" een prima vraag is, want sommige problemen kunnen meerdere symptomen hebben en met deze tegenvraag kan de rest van de community beter inschatten waar de mogelijke oplossing ligt (omdat je uit kan sluiten wat de vraagsteller zelf al onderzocht heeft). Daarnaast is context van belang: wat was je aan het doen of probeer je te bereiken? Wat heb je zelf al gedaan om dat te doen? etc etc.

Quote uit het Algemeen Beleid van dit forum - weliswaar uit het "topicstart" gedeelte maar ook bijzonder behulpzaam als richtlijn bij andere reacties (aangezien iedere vraag min of meer een mini-topicstart is):
  • Geef eerst globaal aan wat het probleem is.
  • Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt.
  • Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
    Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn. Dat houdt ook in dat je aangeeft waarop je gezocht hebt (met welke keywords), wat je gevonden hebt en waarom het gevondene niet voldeed.
  • Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.
    Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.
Los daarvan leer je nog altijd het meeste van zelf uitzoeken ipv vragen en de uitkomst kopiëren - dus in die trend is het prima om iemand te verwijzen naar de plek waar de juiste informatie staat in plaats van de oplossing simpelweg neer te plempen. Dat is in mijn ogen ook een prima rol van dit topic: verwijzen naar de plek waar je de juiste oplossing kan vinden als dat niet hier is.

Home Assistant vrinden, dit topic zit boordevol met kennis - kennis die alleen wat waard is als je het deelt. Maar daarbij mag gerust een soort van "basis-niveau" aan eigen inzet worden verwacht, wat (imho) ook betekent dat de vraagsteller nauwkeurig beschrijft wat hij al geprobeerd heeft zodat de kennis die hij zoekt ook op een goede manier aangereikt kan worden. Dat antwoord kan overigens ook zijn "hee, dit kan je beter in dit-of-dit topic vragen, daar zit meer gespecialiseerde kennis". Dat is immers óók een antwoord waarmee je iemand verder helpt.

My 2 cents. Enne, zo slecht gaat het helemaal niet in dit topic hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om je vraag "Wat kan ik hier aan doen?" te beantwoorden: niets. Let it go. Je hoeft niet te reageren, je mag reageren. Resultaat is dat de vraagsteller misschien toch iets langer zoekt en zelf het antwoord vindt, of dat iemand anders antwoord. Gewoon verder scrollen :+

/insert Elsa "let it go"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:37:
Dit topic staat al twee maanden op rij in de top-10 van populairste topics op Tweakers, dus ik denk dat het een behoefte afdekt :+

Ik denk dat de vraag "wat heb je zelf al gevonden?" een prima vraag is, want sommige problemen kunnen meerdere symptomen hebben en met deze tegenvraag kan de rest van de community beter inschatten waar de mogelijke oplossing ligt (omdat je uit kan sluiten wat de vraagsteller zelf al onderzocht heeft). Daarnaast is context van belang: wat was je aan het doen of probeer je te bereiken? Wat heb je zelf al gedaan om dat te doen? etc etc.

Quote uit het Algemeen Beleid van dit forum - weliswaar uit het "topicstart" gedeelte maar ook bijzonder behulpzaam als richtlijn bij andere reacties (aangezien iedere vraag min of meer een mini-topicstart is):

[...]

Los daarvan leer je nog altijd het meeste van zelf uitzoeken ipv vragen en de uitkomst kopiëren - dus in die trend is het prima om iemand te verwijzen naar de plek waar de juiste informatie staat in plaats van de oplossing simpelweg neer te plempen. Dat is in mijn ogen ook een prima rol van dit topic: verwijzen naar de plek waar je de juiste oplossing kan vinden als dat niet hier is.

Home Assistant vrinden, dit topic zit boordevol met kennis - kennis die alleen wat waard is als je het deelt. Maar daarbij mag gerust een soort van "basis-niveau" aan eigen inzet worden verwacht, wat (imho) ook betekent dat de vraagsteller nauwkeurig beschrijft wat hij al geprobeerd heeft zodat de kennis die hij zoekt ook op een goede manier aangereikt kan worden. Dat antwoord kan overigens ook zijn "hee, dit kan je beter in dit-of-dit topic vragen, daar zit meer gespecialiseerde kennis". Dat is immers óók een antwoord waarmee je iemand verder helpt.

My 2 cents. Enne, zo slecht gaat het helemaal niet in dit topic hoor ;)
Ja, maar nee.

Ja, het topic groeit, maar het valt mij op dat een aantal mensen die voorheen reageerde steeds minder reageert. Zie een @barrymossel een @JBS een @drentsemoi en een @larsiey. Ik heb geen idee of het klopt, maar ik zie deze gebruikers steeds minder vaak reageren. Zelf merk ik dat ik ook minder reageer. Precies omdat wat in theorie zou moeten gebeuren, niet gebeurd.

Goed voorbeeld: paar weken terug gaf ik aan dat we naar het deCONZ topic moesten, dat werd vervolgens totaal genegeerd door de volgende user die ook een vraag erover stelde. Als ik steeds moet verwijzen naar een topic, kost me dat nog meer tijd. Het verwijzen , dat is mijn inziens een taak voor moderatoren en kan je niet verwachten van je users. Die oplossing moet dus nog gevonden worden.

Dat gezegd hebbende, zou een oplossing kunnen zijn om deze verwijzingen in de topic warning te stoppen naast dat yaml ding. Allicht dat het dan meer nut heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:24:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
                state:
                    styles:
                [h1]styles:
                  icon:
                     - color: var(--primary-text-color)[/h1]
                tap_action:
                  service_data:

Dat is ook op te lossen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
state:
     styles:
styles:
  icon:
    - color: var(--primary-text-color)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Ja, maar nee.

Ja, het topic groeit, maar het valt mij op dat een aantal mensen die voorheen reageerde steeds minder reageert. Zie een @barrymossel een @JBS een @drentsemoi en een @larsiey. Ik heb geen idee of het klopt, maar ik zie deze gebruikers steeds minder vaak reageren. Zelf merk ik dat ik ook minder reageer. Precies omdat wat in theorie zou moeten gebeuren, niet gebeurd.

Goed voorbeeld: paar weken terug gaf ik aan dat we naar het deCONZ topic moesten, dat werd vervolgens totaal genegeerd door de volgende user die ook een vraag erover stelde. Als ik steeds moet verwijzen naar een topic, kost me dat nog meer tijd. Het verwijzen , dat is mijn inziens een taak voor moderatoren en kan je niet verwachten van je users. Die oplossing moet dus nog gevonden worden.

Dat gezegd hebbende, zou een oplossing kunnen zijn om deze verwijzingen in de topic warning te stoppen naast dat yaml ding. Allicht dat het dan meer nut heeft.
Reacties van users worden ook bepaald door de onderwerpen. We worden laatste tijd gebombardeerd met installatievragen. Boeit me totaal niet en ik heb er geen verstand van. Dat geldt voor anderen mogelijk ook en zo hebben anderen ook hun voorkeuren en kennis. Daar valt dus denk ik niet aan te ontkomen zolang alle facetten in dit topic blijven.

Moderatie is hier nauwelijks. Dat zie ik in andere topics strenger en consequenter gebeuren. Een lerend effect van moderatie gaat in dit topic m.i. dus niet uit.
Aan de andere kant: iedereen kan een ander wijzen op het juiste topic. Als vaste gebruiker kan ik me voorstellen dat je wel moe wordt van het steeds maar wijzen op juist gebruik van het forum. Dan is het al snel makkelijker en minder frustrerend om niet te reageren.

Ik vindt dat dit forum geen facebook moet worden. Dwz eerst zoeken of je vraag hier al een keer beantwoord is en dan pas posten. Ja, dat betekent dat je er tijd in moet steken, meer tijd dan dat het je kost om je vraag hier neer te plempen. Maar tijd is bij iedereen kostbaar. Als we dat in ons achterhoofd houden, komen we een heel eind en blijft het voor iedereen leuk, leerzaam, interessant etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Dat is ook op te lossen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
state:
     styles:
styles:
  icon:
Dat lost het inderdaad op !
Alleen klein detail, wanneer de state op on staat wijzigt de kleur dan niet meer.
Ik heb nu getracht die anders te zetten, maar dan is het weer dat lichtgrijs..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                state:
                  - icon: 'mdi:door-open'
                    styles:
                  - icon: 'mdi:door'
                    styles:
                     - icon: color var(--primary-text-color)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Dan moet je denk ik alles wat bij state ‘off’ hoort verwijderen en onder ‘entity: ....’ je icon ‘mdi: door’ zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                icon: ‘mdi:door’
                state:
                    styles:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:11:
Dan moet je denk ik alles wat bij state ‘off’ hoort verwijderen en onder ‘entity: ....’ je icon ‘mdi: door’ zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                icon: ‘mdi:door’
                state:
                    styles:
Zo had ik het oorspronkelijk :) dan wijzigt hij inderdaad de kleur van het icoon bij 'on' state, maar het icoontje is lichtgrijs nu terug
Tenzij ik die style toevoeg wat je eerder zei, maar dan verdwijnt de nieuwe kleur bij de 'on' state

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Zo had ik het oorspronkelijk :) dan wijzigt hij inderdaad de kleur van het icoon bij 'on' state, maar het icoontje is lichtgrijs nu terug
Tenzij ik die style toevoeg wat je eerder zei, maar dan verdwijnt de nieuwe kleur bij de 'on' state
Icon color staat niet goed

code:
1
2
3
4
5
6
               state:
                    styles:
                      icon: 
                        - color: var(--accent-color)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:54:
[...]

Icon color staat niet goed

code:
1
2
3
4
5
6
               state:
                    styles:
                      icon: 
Ik ben even niet meer mee.
Het verkleurde reeds hoor bij on, dus daar was niks mis mee?
Nu ik het aanpas naar dit, dan verkleurt het icoon nog steeds maar naar een derde kleur nu

Het verkleuren was het probleem niet, het probleem was dat bij off state, hij te licht toonde
Vandaar dat je zei doe het als volgt:
code:
1
2
3
styles:
   icon:
      -  color: var(--primary-text-color)

Maar dan had ik het probleem dat hij niet meer kleurde bij on state

edit:
De mix van de twee lost het op, behalve dat het kleur nog niet goed is, maar dat kan ik wijzigen

Zoals het nu is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
                type: custom:button-card
                icon: 'mdi:door'
                state:
                    styles:
                      icon: 
                styles:
                  icon:

[ Voor 27% gewijzigd door skank op 14-07-2020 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Ja, maar nee.

Ik irriteer me inderdaad mateloos aan enkele personen die constant blijven vragen en waarbij het lijkt alsof ze a) zelf geen inzet hebben getoond (een beetje wat er op FB ook veel gebeurt) of b) niet geschikt zijn voor een platform als Home Assistant en beter verder kunnen gaan met bijv. Homey. Vaak ook erg ondankbare reacties. Maar goed, dat is een klein percentage, maar het lijkt wel alsof die de laatste tijd een beetje de boventoon voeren.
Ik kom in principe hier vooral nog voor inspiratie en nieuwe functionaliteiten. En als ik kan helpen, dan doe ik dat graag. Maar ik ga echt niet meer Google aanslingeren om voor een ander wat op te zoeken. Daar waar ik dat voorheen nog wel eens deed om er zelf wat van te kunnen leren.

Dus, laten we vooral een hoop delen met elkaar. Die rotte appels blijven toch wel komen. Maar we kunnen de "domme vragen" zonder inzet misschien wel ondersneeuwen met gave ideeën, mooie layouts en zelfgemaakte integraties! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zien jullie deze al allemaal?
Anders is er hier iets mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Op mijn supervised installatie zie ik deze nog niet klaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Casper schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Op mijn supervised installatie zie ik deze nog niet klaar staan.
ok ik dacht al ;)

Ik ben overigens bezig met een unipi installatie voor het bedienen van mn verlichting, zo moet ik niet alles op zigbee gaan steken, en kan ik toch mn drukknoppen houden.

Voor wie interesse heeft..
Deze unipi
https://www.sossolutions.nl/unipi-neuron-m203

Via MQTT integratie met home assistant.
Indien home assistant onbereikbaar is, draait het nog lokaal op de unipi

Scriptjes
https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt

Kan best interessant zijn voor sommigen hier denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:31:
[...]

ok ik dacht al ;)

Ik ben overigens bezig met een unipi installatie voor het bedienen van mn verlichting, zo moet ik niet alles op zigbee gaan steken, en kan ik toch mn drukknoppen houden.

Voor wie interesse heeft..
Deze unipi
https://www.sossolutions.nl/unipi-neuron-m203

Via MQTT integratie met home assistant.
Indien home assistant onbereikbaar is, draait het nog lokaal op de unipi

Scriptjes
https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt

Kan best interessant zijn voor sommigen hier denk ik :)
Daaaamn controller van €370 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Daaaamn controller van €370 8)7
Valt toch mee.

Is een pak goedkoper dan dat ik 14 lichtkringen moet voorzien van zigbee lichten, reken en tel maar es ;)
En dan kan ik mn drukknoppen niet meer gebruiken. Wil ik dit toch dan moet ik overal zigbee schakelaars achter steken en wordt het nog een pak duurder !

[ Voor 21% gewijzigd door skank op 14-07-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Valt toch mee.

Is een pak goedkoper dan dat ik 14 lichtkringen moet voorzien van zigbee lichten, reken en tel maar es ;)
En dan kan ik mn drukknoppen niet meer gebruiken. Wil ik dit toch dan moet ik overal zigbee schakelaars achter steken en wordt het nog een pak duurder !
Vind het zelf vrij aan de prijs, maarja ik ben ook een student :P.

Shelly kan ook nog, is wat goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:44
barrymossel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Ik irriteer me inderdaad mateloos aan enkele personen die constant blijven vragen en waarbij het lijkt alsof ze a) zelf geen inzet hebben getoond (een beetje wat er op FB ook veel gebeurt) of b) niet geschikt zijn voor een platform als Home Assistant en beter verder kunnen gaan met bijv. Homey. Vaak ook erg ondankbare reacties. Maar goed, dat is een klein percentage, maar het lijkt wel alsof die de laatste tijd een beetje de boventoon voeren.
Ik kom in principe hier vooral nog voor inspiratie en nieuwe functionaliteiten. En als ik kan helpen, dan doe ik dat graag. Maar ik ga echt niet meer Google aanslingeren om voor een ander wat op te zoeken. Daar waar ik dat voorheen nog wel eens deed om er zelf wat van te kunnen leren.

Dus, laten we vooral een hoop delen met elkaar. Die rotte appels blijven toch wel komen. Maar we kunnen de "domme vragen" zonder inzet misschien wel ondersneeuwen met gave ideeën, mooie layouts en zelfgemaakte integraties! :*)
Ik ben zelf 4 weken geleden van domoticz naar HA gekomen.
Het heeft me 3 dagen gekost om HA in een VM werkend te krijgen. Dit was heel wat googlen en fora nalezen.
Met wat simpel google-werk kom je heel wat vragen en antwoorden die onder andere hier worden gesteld en gegeven tegen.

Maar, de mensen die alleen maar vragen stellen en niet lezen zijn het laatste jaar idd alleen maar meer geworden. Ik zie het in het domoticz tooic en vooral T-mobile thuis glasvezel. Vragen die in de OP staan, worden herhaaldelijk gesteld.
Ik denk dat je er niet veel aan kan doen.

Zelf probeer ik eerst zoveel mogelijk te lezen en te leren.
Blijven proberen tot het werkt en anders een paar biertjes en de volgende dag weer verder.

En anders doe je gewoon een simpele letmegooglethatforyou met internet explainer ;)

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Ik las op Discord dat de build niet goed gegaan is en dat deze wellicht geskipped gaat worden in afwachting van 0.113

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rianata schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:43:
[...]

Ik las op Discord dat de build niet goed gegaan is en dat deze wellicht geskipped gaat worden in afwachting van 0.113
Oh bedankt om te laten weten!
Das wel jammer langs de ene kant, vooral die mqtt wijzigingen spraken me aaf.
Anyway, benieuwd naar die big release 0.113 ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 19-09 08:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ontwikkelnoob; hoe kan een build mislukken? Bug in code waardoor er een fout bij compileren ontstaat ofzo?
Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.