Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zijn er Tweakers die documentatie schrijven over hun HA setup voor huisgenoten?
Lijkt mij inmiddels wel handig te gaan doen maar als je dat in een Word-document doet wordt het waarschijnlijk drama, vooral bij veranderingen. Soort framework of template zou handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Saturnus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:35:
Zijn er Tweakers die documentatie schrijven over hun HA setup voor huisgenoten?
Lijkt mij inmiddels wel handig te gaan doen maar als je dat in een Word-document doet wordt het waarschijnlijk drama, vooral bij veranderingen. Soort framework of template zou handig zijn.
Documentatie in welke vorm? Technisch of functioneel?

Dus: documentatie hoe bepaalde automatiseringen werken, dus om welke automation(s) het gaat, welke entities erbij betrokken zijn, welke condities, ...; Of in de zin van "om 20 uur gaat het licht in de woonkamer aan" of "druk op knop X en de TV gaat aan op NPO1, de verlichting dimt, de versterker gaat naar volume 25", ...

Overigens heb ik geen van beide, dus kan je verder geen antwoord geven. Buiten dat er in de algemene development hoek wellicht voorbeelden te vinden zijn. Sequence diagrammen bv (zou je zelfs voor technisch en functioneel kunnen inzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Documentatie in welke vorm? Technisch of functioneel?

Dus: documentatie hoe bepaalde automatiseringen werken, dus om welke automation(s) het gaat, welke entities erbij betrokken zijn, welke condities, ...; Of in de zin van "om 20 uur gaat het licht in de woonkamer aan" of "druk op knop X en de TV gaat aan op NPO1, de verlichting dimt, de versterker gaat naar volume 25", ...

Overigens heb ik geen van beide, dus kan je verder geen antwoord geven. Buiten dat er in de algemene development hoek wellicht voorbeelden te vinden zijn. Sequence diagrammen bv (zou je zelfs voor technisch en functioneel kunnen inzetten).
Puur functioneel/praktisch. Daarbij denk ik wel foto's en screenshots nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

Mimiix

Professioneel Prutser

Saturnus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Puur functioneel/praktisch. Daarbij denk ik wel foto's en screenshots nodig.
Mijn inziens heb jij dan iets gemaakt wat te ingewikkeld is. Huis automatisering hoort primair duidelijk te zijn voor de gebruiker :)

Backend is een ander verhaal.

I

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Mijn inziens heb jij dan iets gemaakt wat te ingewikkeld is. Huis automatisering hoort primair duidelijk te zijn voor de gebruiker :)
Normaal gesproken akkoord, maar het gaat hier over wat oudere mensen die handigheidjes wel leuk vinden maar niet uit zichzelf op knoppen gaan drukken. Het moet ze echt aangeleerd worden en herhaald worden. Blijft natuurlijk de vraag of ze die documentatie gaan lezen, maar als er weer wat is kan ik dan lekker daar naar wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Saturnus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:00:
[...]

Normaal gesproken akkoord, maar het gaat hier over wat oudere mensen die handigheidjes wel leuk vinden maar niet uit zichzelf op knoppen gaan drukken. Het moet ze echt aangeleerd worden en herhaald worden. Blijft natuurlijk de vraag of ze die documentatie gaan lezen, maar als er weer wat is kan ik dan lekker daar naar wijzen.
Ook in dat geval blijft het natuurlijk een vorm van "te ingewikkeld". Als het bv om knoppen gaat, kun je dan niet stickers met icoontjes er op plakken?

Of ander voorbeeld: een nieuwe afstandsbediening/knop die de TV aan zet, gordijnen sluit, verlichting aan doet, .... Zoiets zou je ook weer volledig kunnen automatiseren met het inschakelen van de TV als trigger. I.p.v. dus een nieuwe trigger die o.a. de TV aan zet.

De beste oplossing is uiteindelijk IMO dat alles automatisch gaat zonder dat je er bij na hoeft te denken. Dus niet 5 knoppen voor allemaal verschillende scenes qua verlichting, maar automatisch detecteren welke scene actief moet zijn, en een ouderwetse schakelaar die slim is gemaakt als fallback om eeen vaste scene te activeren. Dan hoef je dus ook niks nieuws te introduceren om als trigger te gebruiken, maar laat je ze gewoon het oude gebruiken, en wordt een stuk comfort toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Vraagje, ik ben een beetje aan het spelen met mijn dashboard.
Al verschillende cards via Hacs gedownload en werkt best goed vooral de custum button card.
Maar nu wil ik graag een button op een dashboard hebben waar als ik daarop druk ik naar een ander tabblad ga. Dus bijvoorbeeld ik zet een button met beweging op mijn eerste tabblad van het dashboard en als ik daarop druk gaat hij naar het tabblad waar al mijn bewegingssensoren staan kan dat?

Snappen jullie het nog? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RoTeK70 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:18:
Vraagje, ik ben een beetje aan het spelen met mijn dashboard.
Al verschillende cards via Hacs gedownload en werkt best goed vooral de custum button card.
Maar nu wil ik graag een button op een dashboard hebben waar als ik daarop druk ik naar een ander tabblad ga. Dus bijvoorbeeld ik zet een button met beweging op mijn eerste tabblad van het dashboard en als ik daarop druk gaat hij naar het tabblad waar al mijn bewegingssensoren staan kan dat?

Snappen jullie het nog? :)
Ja.

Custom button card, URL als Action.

Daarna de url van dat tabblad plaatsen ;)

Zie: https://github.com/custom-cards/button-card#action

[ Voor 4% gewijzigd door Mimiix op 14-07-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:19:
[...]

Ja.

Custom button card, URL als Action.

Daarna de url van dat tabblad plaatsen ;)

Zie: https://github.com/custom-cards/button-card#action
Top, bedankt en grappig, ik was daar net mee aan het spelen wat betreft de button card.

Maar dan kies ik dus voor url bij Action maar dan?
Want als ik kies voor url_path en dan naam van het tabblad dan opent een nieuw scherm (binnen Firefox)
Maar wat ik wil is dat hij springt naar het tabblad binnen HA dashboard
Via navigation_path werkt het helemaal niet, lijkt het.
Is er nog een andere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RoTeK70 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:39:
[...]

Top, bedankt en grappig, ik was daar net mee aan het spelen wat betreft de button card.

Maar dan kies ik dus voor url bij Action maar dan?
Want als ik kies voor url_path en dan naam van het tabblad dan opent een nieuw scherm (binnen Firefox)
Maar wat ik wil is dat hij springt naar het tabblad binnen HA dashboard
Via navigation_path werkt het helemaal niet, lijkt het.
Is er nog een andere optie?
Nee, dat werkt wel. maar dan moet je de action aanpassen naar navigate ipv url.

navigation_path string none Eg: /lovelace/0/ Path to navigate to (e.g. /lovelace/0/) when action defined as navigate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:40:
[...]

Nee, dat werkt wel. maar dan moet je de action aanpassen naar navigate ipv url.

navigation_path string none Eg: /lovelace/0/ Path to navigate to (e.g. /lovelace/0/) when action defined as navigate
Ja dat was hem! Bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Ja dat was hem! Bedankt _/-\o_
Ging juist zeggen, zoiets
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
              - type: custom:button-card
                label: Camera's
                name: Camera's
                show_label: false
                size: 40%
                icon: mdi:cctv
                tap_action:
                  action: navigate
                  navigation_path: /lovelace/cameras

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 2 automations opgezet voor de brievenbus en pakjesbus icm boolean
Nu wil ik die booleans laten resetten om 12 u snachts
Maar ik krijg een error die ik er maar niet uitkrijg

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: 'Reset boolean post&pakjesbus'
  alias: Bus vol
  trigger:
    platform: time
    at: "00:00:00"
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.brievenbus
        state: 'on'
        entity_id: input_boolean.pakjesbus
  action:
    - service: input_boolean.turn-off
      data:
        entity_id:
          - input_boolean.brievenbus
          - input_boolean.pakjesbus

Hij zegt dat er in regel 6 iets fout zit??
Eruit laten is volgens mij niet juist als ik de infopages lees, maar toch geprobeerd maar ook dat helpt niet

[ Voor 10% gewijzigd door skank op 14-07-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:26:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id:
Regel 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha thx! Ging ik nooit gevonden hebben dat het een underscore moest zijn
Hij verwees naar een andere regel? :p
Havikogen heb je ;)
Bedankt hoor ! Top

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 14-07-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:42:
[...]

Valt toch mee.

Is een pak goedkoper dan dat ik 14 lichtkringen moet voorzien van zigbee lichten, reken en tel maar es ;)
En dan kan ik mn drukknoppen niet meer gebruiken. Wil ik dit toch dan moet ik overal zigbee schakelaars achter steken en wordt het nog een pak duurder !
ziet er wel goed uit, maar hoe ga je dat doen dan, heb je alle schakelaars en lichtpunten naar een centraal punt? ik neem aan dat je toch een stuur signaal ergens heen moet sturen om iets te schakelen, dit kastje kan niet direct 230v schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:32:
[...]

ziet er wel goed uit, maar hoe ga je dat doen dan, heb je alle schakelaars en lichtpunten naar een centraal punt? ik neem aan dat je toch een stuur signaal ergens heen moet sturen om iets te schakelen, dit kastje kan niet direct 230v schakelen.
Alle schakelaars lopen bij mij inderdaad naar de verdeelkast.
Alle lichtkringen lopen ook naar de verdeelkast.
Daar zit mn unipi nu.
Die unipi heeft digitale ingangen, daar zitten mijn schakelaars op, en relay outputs, daar zitten mn lichtkringen op.
Het is nog niet af, maar het is de bedoeling dat het 2-weg werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Eruit laten is volgens mij niet juist als ik de infopages lees, maar toch geprobeerd maar ook dat helpt niet
Hoe bedoel je dit? Conditions zijn niet verplicht. En wat je nu hebt is gewoon "zet ze om 12 uur beiden uit", daarvoor is dus ook geen condition nodig. Als ze al uit staan blijven ze natuurlijk ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
Ok, ik help nu wel een vraag!

Ik loop me de pleuris te zoeken, maar kom er niet uit.

Sinds 0.112.4 zijn mijn scenes verdwenen en kan ik er ook geen meer aanmaken.
Ik had vandaag eindelijk de tijd om de HUE uit de slaapkamer te resetten middels de z2m assistant.
Nu wou ik een slaapscene aanmaken, maar maak ik een scene of automation aan, zodra hij is opgeslagen, poef weg. Zoek ik niet goed en ligt het aan deze update of.....

Ik kan natuurlijk wel gewoon een google routine aanmaken en het daarin triggeren!

EDIT: te vroeg gejuicht, google routines kent nog geen delays, gelukkig wel onderweg. Maar weer even verder zoeken....

[ Voor 10% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 15-07-2020 01:09 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:36:
[...]

Alle schakelaars lopen bij mij inderdaad naar de verdeelkast.
Alle lichtkringen lopen ook naar de verdeelkast.
Daar zit mn unipi nu.
Die unipi heeft digitale ingangen, daar zitten mijn schakelaars op, en relay outputs, daar zitten mn lichtkringen op.
Het is nog niet af, maar het is de bedoeling dat het 2-weg werkt.
Kijk dat dacht ik al 😇
Voor de meeste bestaande huizen is dat niet zo 123 te realiseren. Maar als je van scratch mag beginnen wel natuurlijk.
Is wel een redelijk goedkope oplossing voor een plc met ook een nog grotere broer zag ik. Plus hardwire is natuurlijk een stuk stabieler dan wifi of zigbee.
Als HA uit staat schakelt hij nog steeds neem ik aan en ben je alleen de klos als een relais of de unipi zelf het begeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Vraagje.

Als een Smart speaker (bijv. de Harman Kardon Citation) Google assistant in zich heeft, beteklend dit dan dat ik deze per definitie kan aanssturen via HA. Net zoals bijv mijn chromecast audio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
maartend schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 07:07:
Vraagje.

Als een Smart speaker (bijv. de Harman Kardon Citation) Google assistant in zich heeft, beteklend dit dan dat ik deze per definitie kan aanssturen via HA. Net zoals bijv mijn chromecast audio?
Als je er naar kan chromecasten wel.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Kodess schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Als je er naar kan chromecasten wel.
Als in, dat hij als chjromecast moet worden gezien dus?

Er zit Google Cast op.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 15-07-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

maartend schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Als in, dat hij als chjromecast moet worden gezien dus?
Gaat om dit protocol:
https://developers.google...s/mpl/streaming_protocols

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:34
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:53:
Ok, ik help nu wel een vraag!

Ik loop me de pleuris te zoeken, maar kom er niet uit.

Sinds 0.112.4 zijn mijn scenes verdwenen en kan ik er ook geen meer aanmaken.
Ik had vandaag eindelijk de tijd om de HUE uit de slaapkamer te resetten middels de z2m assistant.
Nu wou ik een slaapscene aanmaken, maar maak ik een scene of automation aan, zodra hij is opgeslagen, poef weg. Zoek ik niet goed en ligt het aan deze update of.....

Ik kan natuurlijk wel gewoon een google routine aanmaken en het daarin triggeren!

EDIT: te vroeg gejuicht, google routines kent nog geen delays, gelukkig wel onderweg. Maar weer even verder zoeken....
Is er wellicht iets mis met je scenes.yaml? Als je die even ergens anders opslaat, restart en dan een nieuwe aanmaakt met een "testscene", misschien dat het weer gaat werken?

Of gebruik je de scenes editor? Check dan even of al deze "instellingen" nog goed staan: https://www.home-assistant.io/docs/scene/editor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
barrymossel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:37:
[...]

Is er wellicht iets mis met je scenes.yaml? Als je die even ergens anders opslaat, restart en dan een nieuwe aanmaakt met een "testscene", misschien dat het weer gaat werken?

Of gebruik je de scenes editor? Check dan even of al deze "instellingen" nog goed staan: https://www.home-assistant.io/docs/scene/editor/
Top, dankjewel. Scenes.yaml helemaal leeggegooid, dat werkt weer. Nu nog even stoeien met automations.yaml. Hij maakt ze wel aan, maar ik zie ze nog niet onder automations staan. Gaan we vanavond maar eens mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Hoe bedoel je dit? Conditions zijn niet verplicht. En wat je nu hebt is gewoon "zet ze om 12 uur beiden uit", daarvoor is dus ook geen condition nodig. Als ze al uit staan blijven ze natuurlijk ook uit.
Klopt, ik kon die eigenlijk gewoon weglaten die condition

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 05:40:
[...]

Kijk dat dacht ik al 😇
Voor de meeste bestaande huizen is dat niet zo 123 te realiseren. Maar als je van scratch mag beginnen wel natuurlijk.
Is wel een redelijk goedkope oplossing voor een plc met ook een nog grotere broer zag ik. Plus hardwire is natuurlijk een stuk stabieler dan wifi of zigbee.
Als HA uit staat schakelt hij nog steeds neem ik aan en ben je alleen de klos als een relais of de unipi zelf het begeeft?
Dat klopt, HA uit, dan nog blijft alles werken... Internet weg, dan nog blijft alles werken..
Valt het netwerk weg of de relais of unipi zelf, dan bek ik de klos maar ach, stroom kan ook wegvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Dat klopt, HA uit, dan nog blijft alles werken... Internet weg, dan nog blijft alles werken..
Valt het netwerk weg of de relais of unipi zelf, dan bek ik de klos maar ach, stroom kan ook wegvallen
Ik ken jouw specifieke implementatie niet, maar de NUC waarop mijn HA-installatie staat hangt aan een UPS. Dus ook als de stroom uitvalt, kan ik nog een tijdje bij HA.

(Al kan ik dan natuurlijk niks met mijn lampen doen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 19-09 13:06
Alles draait nu een tijdje stabiel, dus ik durf weer wat verder te gaan zoeken.
Ik merk dat mijn "huidig verbruik", dus "sensor.power_consumption" maar eens in de zoveel seconden data lijkt te ontvangen? Dit geeft rare grafieken waarbij het lijkt alsof ik hele tijden gewoon geen verbruik heb. Was het maar zo'n feest, maar ik wil juist een beetje weten wat mijn passieve verbruik is gedurende de dag en nacht. Andere sensoren zoals opbrengst lijken dit probleem niet te hebben.

Zie bijvoorbeeld van afgelopen uur.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FRV8bhT.png

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Kan me herinneren dat deze voorheen gewoon goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 22:31
Hoe krijg je het huidige verbruik binnen? Is dat via de P1? Wellicht dat die domweg 0 terug geeft als je alleen maar teruggeleverd en dus niks verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
ProudElm schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:21:
Hoe krijg je het huidige verbruik binnen? Is dat via de P1? Wellicht dat die domweg 0 terug geeft als je alleen maar teruggeleverd en dus niks verbruikt?
Ja, dat is inderdaad via P1, DSMR versie 4.
Ik ga even kijken of ik daar enige correlatie kan ontdekken. Die grafieken zouden elkaar mooi moeten aanvullen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ja dat dan wel weer.

Ik mag hier over 8-10 weken ook over gaan nadenken.. *O* *O*

Dus ik ben benieuwd.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ProudElm schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:21:
Dat doet ie hier dus ook. Als je op P1 terugleverd, gaat hij eigenlijk altijd uit van het netto verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ja dus toch..

Dus dan zou je moeten gaan rekenen met bruto opwek omvormer - geleverd = actueel verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Dat doet ie hier dus ook. Als je op P1 terugleverd, gaat hij eigenlijk altijd uit van het netto verbruik.
Ah ok, kwestie dus inderdaad van een berekening laten maken. Interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zebby schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Ah ok, kwestie dus inderdaad van een berekening laten maken. Interessant...
Dat kan alleen als je je inverter uit kan lezen. Ik kan dat dus niet en heb er dus niet zoveel aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Mimiix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Dat kan alleen als je je inverter uit kan lezen. Ik kan dat dus niet en heb er dus niet zoveel aan :P
Maar kan je niet gewoon zoals @ProudElm aangeeft gebruik maken van bruto opwek omvormer - geleverd = actueel verbruik, en bij geen opwek puur verbruik?

Ik heb een Solaredge S5K, die heeft wel een Zigbee uitbreiding, maar kan weinig vinden over andere methoden om uit te lezen. En om nou zelf iets te maken die het uitleest vanuit het portaal is ook weer zo omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
ja je moet dan wel je omvormer uit kunnen lezen. Ik ben er naïef van uit gegaan dat die hier komt dat ook wel kan.. Zo niet dan moet ik er denk ik een losse kWh meter tussen zetten in de meterkast en die maar gaan gebruiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:50:
Heeft er iemand ervaring met de Matrix integratie?

Ik heb die werkend, maar er zit echt een enorme vertraging in. Ik kom er echter niet achter of dat nu aan de integratie ligt of misschien aan de (custom) Matrix server die ik gebruik? Berichten komen meestal echt minuten later binnen. Ook krijg ik de security niet aan de praat.

Ben ook benieuwd of iemand Matrix gebruikt en daar wél berichtjes binnen een paar seconden binnen krijgt?
Om zelf het antwoord maar te geven: het lag aan chat.weho.st die ik gebruikte. Via Matrix.org komen de berichten binnen een paar seconden binnen.

En da's mooi, kan ik eindelijk weer alarmmeldingen enzo gaan doen. En de deurbel natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een Eufy Security deurbel gekocht, topding tot nu toe. Alleen de HA integratie is er nog niet (dit had ik voorheen al gezien), tot mijn verbazing zag HA hem wel meteen verschijnen op het netwerk. Ik kon hem toevoegen via HomeKit, echter moet ik hem dan wel weer resetten. Voordat ik hiermee ga prutsen, wie heeft dit al geprobeerd en is het de moeite waard? Google vertelt me er helemaal niets over...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:28:
Ik heb een Eufy Security deurbel gekocht, topding tot nu toe. Alleen de HA integratie is er nog niet (dit had ik voorheen al gezien), tot mijn verbazing zag HA hem wel meteen verschijnen op het netwerk. Ik kon hem toevoegen via HomeKit, echter moet ik hem dan wel weer resetten. Voordat ik hiermee ga prutsen, wie heeft dit al geprobeerd en is het de moeite waard? Google vertelt me er helemaal niets over...
Ik ga jou zo in het oog houden, gezien ik deze heel nauwlettend volg.
De reden waarom ik nog geen eufy heb, is dat die integratie ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

skank schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Ik ga jou zo in het oog houden, gezien ik deze heel nauwlettend volg.
De reden waarom ik nog geen eufy heb, is dat die integratie ontbreekt.
Blijkbaar is de homekit integratie laatst pas toegevoegd, dus wellicht moet ik het gewoon eens proberen als er nog niemand is die er ervaring mee heeft... :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:14:
[...]

Blijkbaar is de homekit integratie laatst pas toegevoegd, dus wellicht moet ik het gewoon eens proberen als er nog niemand is die er ervaring mee heeft... :)
ik zou zeggen doen! En ons hier zeker op de hoogte houden.
Je kan ook dit topic scheef volgen
https://community.home-as...camera-integration/121758

Het is echter wachten op RTSP integratie (google integratie zou ook leuk zijn, ook dat lijkt beperkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Het is echter wachten op RTSP integratie (google integratie zou ook leuk zijn, ook dat lijkt beperkt)
Je bent wel echt aan het drammen daarzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:17:
[...]

Je bent wel echt aan het drammen daarzo :+
JA , terechte opmerking, ik had me laten gaan :p
Ik wou enkel helpen met alternatieven te tonen, maar die zijn het ook allemaal niet.
Soit om daar ontopic te blijven, post ik verder niets meer, tenzij ik zelf ergens nieuws heb omtrent de rtsp inegratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

skank schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:16:
[...]

Gaat helaas niet werken, heb geen homekit pairing code. Maar niet geschoten is altijd mis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wpy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-12-2024

Wpy

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data:
        entity_id:

Hij zegt dat er in regel 6 iets fout zit??
Het is beter om dergelijke booleans om 03:00 uur te resetten, 12:00 uur wil nog wel eens te vroeg zijn door een feestje of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wpy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:00:
[...]

Het is beter om dergelijke booleans om 03:00 uur te resetten, 12:00 uur wil nog wel eens te vroeg zijn door een feestje of zo.
Fanatieke postbode dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Ik weet niet zo goed wat booleans zijn of doen, een dummy sensor die je een status kan meegeven?
@skank Mag ik vragen waarom je het op deze manier hebt ingericht?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:16
Quad schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:31:
Ik weet niet zo goed wat booleans zijn of doen, een dummy sensor die je een status kan meegeven?
Een sensor die ‘on’ of ‘off’ kan staan.
Kan je bijvoorbeeld meenemen als conditie of als trigger in een automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
In 13 is rfxcom verplaatst naar de integrations :)
klonk mooi voor mij omdat het toevoegen nu toch wat omslachtig gaat. alleen alles wat ik al in mijn config netjes werkend had werkt nu niet meer: rfy somfy, en wat dimmers.
Kan nog niet vinden wat ik aan mijn bestaande config moet veranderen om ze er weer te krijgen. Iemand met hetzelfde probleempje (zal wel iets kleins zijn).

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:31:
@skank Mag ik vragen waarom je het op deze manier hebt ingericht?
Ik heb dit zo gedaan om valse meldingen te voorkomen...
Die boolean (feitelijk gewoon een aan/uit knop) wordt aangezet zodra mijn deursensor 1x open gaat.
Dan staat de boolean aan en krijg ik melding.
Stel een slimmerik gooit er 3x een brief in, ipv 1x , dan zou ik 3 meldingen krijgen.
Nu maar 1x
Vervolgens zorgt de andere automation ervoor dat hij snachts gereset wordt zodat hij opnieuw melding kan geven.

Maar het kan ook manueel, ik heb op mn homepage een knop naar die boolean..
Als je erop drukt wordt hij gereset.
Die knop toont ook een ander icoon (postbus omhoog) en een ander kleur wanneer deze actief staat.
Bijgevolg als ik of mn vrouw de bus leeg, kunnen we hem manueel resetten door er op te tappen.. en kan de andere zien of hij geledigd is of niet.
doen we niks, reset hij zoiezo snachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoXP schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:04:
klonk mooi voor mij omdat het toevoegen nu toch wat omslachtig gaat. alleen alles wat ik al in mijn config netjes werkend had werkt nu niet meer: rfy somfy, en wat dimmers.
Kan nog niet vinden wat ik aan mijn bestaande config moet veranderen om ze er weer te krijgen. Iemand met hetzelfde probleempje (zal wel iets kleins zijn).
Hoe weet jij dit al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

skank schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Ik heb dit zo gedaan om valse meldingen te voorkomen...
Die boolean (feitelijk gewoon een aan/uit knop) wordt aangezet zodra mijn deursensor 1x open gaat.
Dan staat de boolean aan en krijg ik melding.
Stel een slimmerik gooit er 3x een brief in, ipv 1x , dan zou ik 3 meldingen krijgen.
Nu maar 1x
Vervolgens zorgt de andere automation ervoor dat hij snachts gereset wordt zodat hij opnieuw melding kan geven.

Maar het kan ook manueel, ik heb op mn homepage een knop naar die boolean..
Als je erop drukt wordt hij gereset.
Die knop toont ook een ander icoon (postbus omhoog) en een ander kleur wanneer deze actief staat.
Bijgevolg als ik of mn vrouw de bus leeg, kunnen we hem manueel resetten door er op te tappen.. en kan de andere zien of hij geledigd is of niet.
doen we niks, reset hij zoiezo snachts
Ah op die manier.
In mijn automation heb ik een check op de automation zelf gezet. Als deze automation langer dan 1 minuut voor het laatst getriggerd is, mag hij weer een notificatie verzenden. Handig als er meerdere keren op een dag een poststuk binnen komt.

YAML:
1
2
3
4
5
condition: template
value_template: >-
  {{ ( as_timestamp(now()) -
  as_timestamp(state_attr('automation.brievenbus_post_melding',
  'last_triggered')) |int(0) ) > 60 }}

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:04
Eigenlijk nog steeds gek/jammer dat conditions standaard geen for optie kennen terwijl ze redelijk makkelijk uit de into te halen zijn. Komt hopelijk gewoon samen met de else :+ Wooow, zit de release notes van 0.113 te lezen en de chooser is een if/ifelse/else! Eindelijk :D

@Quad Andere plek waar ik ze gebruik is bijvoorbeeld om aan te geven dat de woonkamer actief is. HA pakt dan aan de hand van het licht buiten de juiste scene zolang dat het geval is. Of om aan te geven dat movie-mode aan is gezet (ook al moet dat nog naar een enum) etc. Gebruik het op aardig wat plekken dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 16-07-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:38:
[...]

Ah op die manier.
In mijn automation heb ik een check op de automation zelf gezet. Als deze automation langer dan 1 minuut voor het laatst getriggerd is, mag hij weer een notificatie verzenden. Handig als er meerdere keren op een dag een poststuk binnen komt.

YAML:
1
2
3
4
5
condition: template
value_template: >-
  {{ ( as_timestamp(now()) -
  as_timestamp(state_attr('automation.brievenbus_post_melding',
  'last_triggered')) |int(0) ) > 60 }}
Dus binnen de minuut kan je meerdere meldingen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@skank Andersom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

skank schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Dus binnen de minuut kan je meerdere meldingen krijgen?
Nee, binnen de minuut juist geen melding. Als de automation langer dan 60 seconden geleden getriggerd is, dan gaat hij weer naar een action.

Stel dat ik 's ochtends een brief krijgt, ik leeg hem daarna en 's middags krijg ik een pakket folders, dan krijg je met jouw automation geen melding meer. Met die van mij wel.

Ik heb deze condition erin gezet omdat de klep 'kleppert' bij het sluiten van de bus. Dus kreeg ik soms 3 pushberichten binnen de seconde.

Volledige automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1594229134550'
  alias: Brievenbus-post-melding
  description: 'Notifies when new mail arrives '
  trigger:
  - device_id: 952bd690a406402089160743a592304a
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.brievenbus
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    platform: device
    type: opened
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr(''automation.brievenbus_post_melding'',
      ''last_triggered'')) |int(0) ) > 60 }}'
  action:
  - data:
      title: Post!
    service: notify.mobile_app_ele_l29
  - data:
    service: notify.mobile_app_ane_lx1

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lol ja juist, stom van me..
Maar als ik dan bv ga kijken om te ledigen, dan krijg je wel een melding??
Althans bij mij toch , gezien dit langs hetzelfde "deurtje" gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Nee, binnen de minuut juist geen melding. Als de automation langer dan 60 seconden geleden getriggerd is, dan gaat hij weer naar een action.

Stel dat ik 's ochtends een brief krijgt, ik leeg hem daarna en 's middags krijg ik een pakket folders, dan krijg je met jouw automation geen melding meer. Met die van mij wel.

Ik heb deze condition erin gezet omdat de klep 'kleppert' bij het sluiten van de bus. Dus kreeg ik soms 3 pushberichten binnen de seconde.

Volledige automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
- id: '1594229134550'
  alias: Brievenbus-post-melding
  description: 'Notifies when new mail arrives '
  trigger:
  - device_id: 952bd690a406402089160743a592304a
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.brievenbus
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    platform: device
    type: opened
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{ ( as_timestamp(now()) - as_timestamp(state_attr(''automation.brievenbus_post_melding'',
      ''last_triggered'')) |int(0) ) > 60 }}'
  action:
  - data:
    service: notify.mobile_app_ele_l29
  - data:
    service: notify.mobile_app_ane_lx1
Klopt wat je zegt, dan krijg ik geen melding meer, tenzij ik hem geledigd heb en afgevinkt heb ;) dat ik hem geledigd heb..
Indien ik hem niet geledigd heb, hoef ik ook geen extra melding te krijgen.. want ik weet het al ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

skank schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:57:
[...]

Lol ja juist, stom van me..
Maar als ik dan bv ga kijken om te ledigen, dan krijg je wel een melding??
Althans bij mij toch , gezien dit langs hetzelfde "deurtje" gaat.
Bij mijn brievenbus niet, post eruit halen gaat via een ander "deurtje".
De enige reden waarom die automation getriggerd wordt is simpelweg omdat er post is. Ik hoef geen info te zien of te weten of hij al geleegd is. :)

Wel grappig hoe 1 dingetje op meerdere manieren geïmplementeerd kan worden om een automatisering te laten werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 16-07-2020 09:01 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
Zebby schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Maar kan je niet gewoon zoals @ProudElm aangeeft gebruik maken van bruto opwek omvormer - geleverd = actueel verbruik, en bij geen opwek puur verbruik?

Ik heb een Solaredge S5K, die heeft wel een Zigbee uitbreiding, maar kan weinig vinden over andere methoden om uit te lezen. En om nou zelf iets te maken die het uitleest vanuit het portaal is ook weer zo omslachtig.
Ik heb ook een SolarEdge hangen, die lees ik uit op 2 manieren:
  • Met de SolarEdge integratie, waarmee ik via de API de portal uitlees. Werkt prima, maar de data is niet 100% live, deze wordt op de portal 1x per 15 minuten vernieuwd. Als je dat afzet tegen je P1 data die elke 10 seconden vernieuwd, dan klopt het niet helemaal.
  • Met de Modbus integratie, na inschakelen van Modbus over TCP op de SolarEdge. Deze data refreshed elke 10 seconden, net als de P1 data. Daarmee kan je dus een mooie berekening maken over je netto verbruik.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Quad Ik zit net beetje door de release notes heen te gaan en zie daarin dat dit straks makkelijker kan met de cool down functie. :D

Naast dat er if/elseif/else (in de vorm van een switch-case) ondersteuning komt! Yeah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
DaLass schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:04:
[...]

Ik heb ook een SolarEdge hangen, die lees ik uit op 2 manieren:
  • Met de SolarEdge integratie, waarmee ik via de API de portal uitlees. Werkt prima, maar de data is niet 100% live, deze wordt op de portal 1x per 15 minuten vernieuwd. Als je dat afzet tegen je P1 data die elke 10 seconden vernieuwd, dan klopt het niet helemaal.
  • Met de Modbus integratie, na inschakelen van Modbus over TCP op de SolarEdge. Deze data refreshed elke 10 seconden, net als de P1 data. Daarmee kan je dus een mooie berekening maken over je netto verbruik.
Ik maak gebruik van de locale API van Solaredge. Via een firmware update is poort 80 dichtgezet. Echter is daar een oplossing voor [SolarEdge] poort 80 en 8080 openzetten op het LAN netwerk.

Via de love lace add on https://community.home-as...ce-power-wheel-card/82374 Power wheel card heb ik een actueel overzicht elke 10 seconden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Septillion schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:17:
@Quad Ik zit net beetje door de release notes heen te gaan en zie daarin dat dit straks makkelijker kan met de cool down functie. :D

Naast dat er if/elseif/else (in de vorm van een switch-case) ondersteuning komt! Yeah!
Whoot! Dat miste ik nog. Zoveel makkelijker om de. Else gebruiken scheelt weer heel veel extra automations. Zat er al aan te denken om een feature request the doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Verwijderd Inderdaad, ik zat er ook al de hele tijd op te wachten.Kan ik inderdaad ook een groot aantal automations samenvoegen / scheelt weer wat template geneuzel.

En top werk dat het een yaml en GUI dingetje is, geweldig :D Dat zouden ze overal voor moeten doen. (kijkt naar de helpers...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Mijn HUE bridge is vol, heel irritant. Ik ben al een aantal knoppen (hue smart button) van de hue bridge naar zigbee2mqtt verplaatst. De bijbehorende lampen gaan prima aan en uit als ik op de gewenste knop druk (automation in HA). Alleen ik zou voor sommige knoppen ook acties hebben voor dubbel klik en hold.

In zigbee2mqtt zie ik de volgende acties: press/skip_backward/hold/release voorbijkomen.
Ik gebruik nu press om de lampen aan/uit te zetten, dat is vrij eenvoudig, maar als ik de hold wil gebruiken dan komen de events in deze volgorde:

code:
1
press - skip_backward - hold - skip_backward - hold - skip_backward - hold - release

en voor dubbel klik is het
code:
1
press - release - press - release

Kan iemand me op weg helpen hoe ik een automation kan maken waarbij er een press en een hold vlak achter elkaar komen of in het tweede geval 2 presses vlak achter elkaar komen?
Hierbij moet dan de huidige press actie zelf niet uitgevoerd worden, maar wel blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@golles Welke knop gebruik je? (Linkje naar supported devices-page)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:34:
@golles Welke knop gebruik je? (Linkje naar supported devices-page)
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/8718699693985.html

Dit is de trigger die ik nu gebruik voor press:
code:
1
2
3
4
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.0x001788010800072a_action
      to: 'press'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@golles Waarom niet met platform: device? Iets nieuwe en kan via de GUI. Welke triggers staan er in het lijstje van je knop dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@golles
volgens mij moet je een automation maken voor je press, zoals je al hebt gedaan.
Maar je zou ook gewoon een kunnen maken voor hold. als je zigbee2mqqt een hold door geeft wordt die afgetrapt
of ik begrijp je vraag verkeerd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:52:
@golles Waarom niet met platform: device? Iets nieuwe en kan via de GUI. Welke triggers staan er in het lijstje van je knop dan?
Ga ik even naar kijken
zoeperman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:00:
@golles
volgens mij moet je een automation maken voor je press, zoals je al hebt gedaan.
Maar je zou ook gewoon een kunnen maken voor hold. als je zigbee2mqqt een hold door geeft wordt die afgetrapt
of ik begrijp je vraag verkeerd :o
Ja, dat was mijn eerste plan, maar omdat er voor een hold altijd een press via mqtt komt. Dan wordt er dus eerst press automation gedaan en dan de hold en in dit voorbeeld geval wil ik alleen de hold doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
remcoXP schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:04:
Bij RFXcom is het vooral belangrijk wat je stuurt, wellicht kun je die "sleutels" uit je oude config halen en opgeven bij de nieuwe intergratie?

Het zou wel fijn zijn als er straks ook meerdere RFXcom modules ondersteund gaan worden.

Misschien moet je voor nu eerste je RFXcom uit je configs halen en dan de intergratie toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
skank schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Zien jullie deze al allemaal?
Anders is er hier iets mis...
Weet iemand waarom er nog geen image is gebouwd van 0.112.5 op docker hub? Normaal staat na een release een aantal uur later de image klaar. Andere tags worden wel gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:40
Vaevictis_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 06:30:
[...]

Weet iemand waarom er nog geen image is gebouwd van 0.112.5 op docker hub? Normaal staat na een release een aantal uur later de image klaar. Andere tags worden wel gebouwd.
Zie de reactie van Rianata

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, de 0.112.5 is voor alles behalve de python venv mislukt en wordt niet opnieuw uitgebracht. Of, zoals Frenck zegt:
It is being pulled. We have changes standing by for 0.113, which aren’t compatible with the builds for 0.112.5. We have decided the risk for fixing this now is to high for a patch release.

As a result 0.112.5 will only be available for people using the Home Assistant Core installation method.

[ Voor 69% gewijzigd door Hmmbob op 17-07-2020 08:23 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Tint remote (Zigbee). Deze heb ik gekoppeld aan HA. Jammer genoeg wordt deze niet herkend als zijnde "iets". Wel komt alle input van de knopjes gewoon door.

Wat ik me afvraag: is er nu een generiek iets waarbij ik de knoptoewijzingen kan instellen zodat ze voor verschillende devices werken?

Er zit een "white temp" op die de wit temperatuur kan veranderen, een "colour wheel", een +/- dimmer en nog wat "scenes". (Samen met de groepsknoppen waar ik geen klap van snap.).

Ik heb nu alleen het dim knopje even geprobeerd door een twee automations te maken: op de - drukken dim lampje X. Op de + drukken, verhelder (?) lampje X. Het colour wheel wordt al lastiger: weet zo niet precies wat die waardes betekenen.

Ik zou echter graag iets maken waarbij ik één keer een template maak voor al deze knopjes en ze vervolgens makkelijk aan een lamp die het ondersteund kan toewijzen. Als ik daarmee klaar ben wil ik dat ook wel delen met de community, scheelt weer werk voor iemand anders.

Maar ik vraag me dus af: bestaat zoiets in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Laatst online: 19-09 10:54

Erik80

Sinds 1980

@Verwijderd hier al gelezen? Lijkt inmiddels in Deconz te zitten...Misschien kun je iets met de info ook als je Deconz niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erik80 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:58:
@Verwijderd hier al gelezen? Lijkt inmiddels in Deconz te zitten...Misschien kun je iets met de info ook als je Deconz niet gebruikt?
Ze beschrijven daar inderdaad wel het principe van wat ik wil. Maar ik ben geen programmeur en ik zou niet weten wat ik er mee kan in HA (ik gebruik gewoon zigbee2mqtt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mecallie In HA is er niets generiek voor, je hebt gewoon een berg inputs die je vrij kunt gebruiken. Misschien is er een custom component zoals ControllerX voor Tradfri. Maar goed, die is mij weer te statisch.

Een Zigbee binding komt nog het dichts in de buurt denk ik maar dan ben je overgelaten aan de fabrikant wat met wat wil binden.

En anders inderdaad meerdere automations (of straks één met een chooser). Wat er uit je color wheel komt kan je bij de status van je entity (dev tools) redelijk snel zien. Daar verwacht ik gewoon een getal waar je gedrukt hebt (0 tot 1/100/255/360) en die is dan redelijk snel aan de hue van een light te koppelen.

Toegegeven, dimmen en kleuren instellen verdient nog wat werk in HA, zeker via de GUI. Je moet er nu vaak templates bij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Septillion schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:40:
@Mecallie In HA is er niets generiek voor, je hebt gewoon een berg inputs die je vrij kunt gebruiken. Misschien is er een custom component zoals ControllerX voor Tradfri. Maar goed, die is mij weer te statisch.

Een Zigbee binding komt nog het dichts in de buurt denk ik maar dan ben je overgelaten aan de fabrikant wat met wat wil binden.

En anders inderdaad meerdere automations (of straks één met een chooser). Wat er uit je color wheel komt kan je bij de status van je entity (dev tools) redelijk snel zien. Daar verwacht ik gewoon een getal waar je gedrukt hebt (0 tot 1/100/255/360) en die is dan redelijk snel aan de hue van een light te koppelen.

Toegegeven, dimmen en kleuren instellen verdient nog wat werk in HA, zeker via de GUI. Je moet er nu vaak templates bij trekken.
Da's jammer. Ik zal me eens gaan verdiepen in die templates, eigenlijk nog nooit naar gekeken.

Er komen inderdaad gewoon getalletjes binnen, maar ik weet nog niet hoe ik ze kan correleren aan de hue van een lamp. Volgens mij was het ook hex ofzo. Zal vanavond nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Gedaan, maar helpt niets.
maar het probleem is dat je bij de integratie geen plusje hebt of iets dergelijks om codes te leren of in te voeren.
raymonvdm schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Bij RFXcom is het vooral belangrijk wat je stuurt, wellicht kun je die "sleutels" uit je oude config halen en opgeven bij de nieuwe intergratie?

Het zou wel fijn zijn als er straks ook meerdere RFXcom modules ondersteund gaan worden.

Misschien moet je voor nu eerste je RFXcom uit je configs halen en dan de intergratie toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mecallie Hex of decimaal is maar een vorm van weergave (net als één, one, uno). Maar getallen in HA zijn volgens mij allemaal floats dus tenzij Z2M je waarde als string doorgeeft verwacht ik gewoon een getal. Gewoon even de waarde in de gaten houden en met je vinger langzaam het rondje maken. (Of paar opvolgende punten aantikken als hij de waardes niet continue doorstuurt.) Dan zie je denk ik redelijk snel wat de range is.

Deze kan je vervolgens redelijk makkelijk gebruiken in hs_color attribute van een light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Ik draai home assistant op een Nuc met een deconz stick. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de stick geupdate. Hij blijf hangen in het updateproces. Iemand die dit wel is gelukt?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Stampre schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:51:
Ik draai home assistant op een Nuc met een deconz stick. Ik krijg echter met geen mogelijkheid de stick geupdate. Hij blijf hangen in het updateproces. Iemand die dit wel is gelukt?
Met Windows geen probleem.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
nm

[ Voor 103% gewijzigd door PuckStar op 17-07-2020 20:57 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Quad schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Met Windows geen probleem.
Dan moet ik backup maken, opnieuw instaleren onder windows en dan update? Kun je iets concreter zijn over je eigen setup en of je ook wisselt tussen nuc en windows?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Stampre schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Dan moet ik backup maken, opnieuw instaleren onder windows en dan update? Kun je iets concreter zijn over je eigen setup en of je ook wisselt tussen nuc en windows?
Nee hoor, manual firmware update uitvoeren, hier vindt je alle info: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Quad schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:57:
[...]

Nee hoor, manual firmware update uitvoeren, hier vindt je alle info: https://github.com/dresde...ki/Update-deCONZ-manually
Hier heb ik ook interesse in, ik draai mn HA op Ubuntu en heb daar dus ook mn ConbeeII aan hangen. Kan ik die dan tijdelijk loskoppelen, aansluiten en updaten op een windows systeem en dan weer aan mn HA machine hangen?
(Ik weet dat het ook rechtstreeks in Ubuntu kan, maar ik ben daar niet zo in thuis (HA install via een step by step guide gedaan), dus doe het liever via Windows als dat kan.)

[ Voor 15% gewijzigd door Meelobee op 18-07-2020 14:43 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Meelobee schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Hier heb ik ook interesse in, ik draai mn HA op Ubuntu en heb daar dus ook mn ConbeeII aan hangen. Kan ik die dan tijdelijk loskoppelen, aansluiten en updaten op een windows systeem en dan weer aan mn HA machine hangen?
Ja, precies wat ik ook uitgevoerd heb. Ik draai 'm aan Hassio, maar via Phoscon lukte het updaten niet. Handmatig wel.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Ik heb de officiele OpenZWave (v0.5.1) add-on geinstaleerd. Dit lijkt prima te werken. Mijn Zwave USB stick wordt herkend en ik kan Zwave nodes toevoegen.

Waar ik nu tegenop loop is dat in de officiele OpenZWave (v0.5.1) add-on documentatie 'This add-on currently requires to have the Mosquitto add-on installed. Please make sure to install and set up that add-on before continuing.' staat. Er is echter nergens te vinden welke ‘Mosquitto/MQTT’ add-on er nu precies bedoeld wordt. Er staan er namelijk drie in de add-on stores:
  • Mosquitto broker (official add-on)
  • MQTT Server & Web client (community store)
  • Z-Wave to MQTT (community store)
Ik vermoed dat ik de eerste moet gebruiken, maar er zijn inmiddels zoveel verschillende Zwave add ons/tutorials die alles net anders doen (en elkaar tegenspreken) dat ik na een paar uur zoeken compleet lost ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
klopt inderdaad. gewoon de eerste icm met de openzwave add-on en je bent ready to go!
scorpion303 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:11:
Ik heb de officiele OpenZWave (v0.5.1) add-on geinstaleerd. Dit lijkt prima te werken. Mijn Zwave USB stick wordt herkend en ik kan Zwave nodes toevoegen.

Waar ik nu tegenop loop is dat in de officiele OpenZWave (v0.5.1) add-on documentatie 'This add-on currently requires to have the Mosquitto add-on installed. Please make sure to install and set up that add-on before continuing.' staat. Er is echter nergens te vinden welke ‘Mosquitto/MQTT’ add-on er nu precies bedoeld wordt. Er staan er namelijk drie in de add-on stores:
Ik vermoed dat ik de eerste moet gebruiken, maar er zijn inmiddels zoveel verschillende Zwave add ons/tutorials die alles net anders doen (en elkaar tegenspreken) dat ik na een paar uur zoeken compleet lost ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
remcoXP schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:14:
klopt inderdaad. gewoon de eerste icm met de openzwave add-on en je bent ready to go!

[...]
Thanks! Ik ga de ‘Mosquitto broker’ gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Vreemd zwave met mqtt, ik gebruik geen Open Zwave maar de "standaard" Zwave in integrations met mijn Razberry II op de Pi 4 GPIO zonder mqtt, en dat draait rock solid.

Merk wel verschil tussen conbee en zwave dat conbee / xbee sneller update met bv sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
scorpion303 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:11:

@scorpion303 Ja dat is logisch met Zwave over MQTT. Kon je al je bestaande nodes migreren? Want ik heb best veel ZWave devices en heb geen zin om alles weer handmatig te migreren. Kost me een weekend werk (ook met hernoemen van namen t.a.v. automations). Paar devices ook ingebouwd dus lastig bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:23
Edit: Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door rusman op 19-07-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
En zo had ik dus met 1 druk op de knop mijn hele instance vernachelt. Natuurlijk wel snapshots gemaakt, maar nooit er aan gedacht om die te downloaden. Nu dus druk bezig om een nieuwe vm aan te maken en alles opnieuw installeren.
Dan maar eens stoeien met rsync, google drive werkt niet door de 2fa.

Zijn er eigenlijk nog gebruikers van pihole binnen ha? Adguard werkt namelijk vaker niet dan wel....

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.