Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01
@DaRk PoIsOn Je kon je snapshot niet meer uit je VM trekken?

En ik zou zeggen dat Google drive ook met MFA zou moeten werken, daarvoor maakt het toch een token er voor aan. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50
@Septillion

Dat had ik ook verwacht. Ik voer mijn gegevens in en daarna doet hij niets meer. Wordt niet om goedkeuring gevraagd of wat dan ook.

Ik kon helaas helemaal niets meer met de vm.
Iets met een overlayfs fout.

Nu net de vm weer draaien en als eerste maar eens de verlichting aan de praat krijgen voor het donker wordt.
Daarna bezig met rsync

Edit: @Septillion

Dit heb ik meerdere keren geprobeerd, met 2 verschillende adressen met MFA geactiveerd. Ik kom er niet door. Ook met adguard uitgeschakeld, gezien ik dacht dat die misschien de zooi ophield.

HA was ondertussen al 40 minuten aan het opstarten, toen kwam ik er achter dat mijn dns in de router nog naar de VM verwees. Dan werkt het natuurlijk niet 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 19-07-2020 20:18 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:01
@DaRk PoIsOn Lijkt me dat er gewoon even wat fout ging toen hij om je MFA moest vragen.Lijkt me heeeel sterk dat Google dat niet op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:41:
[...]

@scorpion303 Ja dat is logisch met Zwave over MQTT. Kon je al je bestaande nodes migreren? Want ik heb best veel ZWave devices en heb geen zin om alles weer handmatig te migreren. Kost me een weekend werk (ook met hernoemen van namen t.a.v. automations). Paar devices ook ingebouwd dus lastig bereikbaar.
Ik gebruik momenteel zwave helemaal niet meer (alle 70 lampen zitten op Hue) maar heb nog een stuk of zes Greenwave Powernode 1’s liggen. Hoewel ze verschikkelijk groot zijn, kan ik ze mooi gebruiken voor het meten van stroomverbruik of het schakelen van vloerverwarmingspomp of kerstboom. Van ‘migreren’ is dus echt geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tycho28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 21:14
DaRk PoIsOn schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:49:
En zo had ik dus met 1 druk op de knop mijn hele instance vernachelt. Natuurlijk wel snapshots gemaakt, maar nooit er aan gedacht om die te downloaden. Nu dus druk bezig om een nieuwe vm aan te maken en alles opnieuw installeren.
Dan maar eens stoeien met rsync, google drive werkt niet door de 2fa.

Zijn er eigenlijk nog gebruikers van pihole binnen ha? Adguard werkt namelijk vaker niet dan wel....
Ik heb op mijn Google Account ook 2FA en op het moment dat je probeert te verbinden via de add-on moet je het authenticeren. Als je de instructies volgt via de link zou het moeten werken: https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup

Ik was een tijdje geleden juist overgestapt van PiHole naar AdGuard en die werkt voor mij stabieler met minder resources dan PiHole (RPI 3B). Het is dan wel belangrijk dat je de DNS op de Pi moet overrulen naar die van 1.1.1.1 of 8.8.8.8 omdat je anders in zo'n loop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50
@tycho28 en @Septillion

Ik krijg nu een error 401, unauthorized.
In de log staat een verwijzing naar ingress.
Na een zoektocht op de melding heb ik het met:
Ingress: true in de settings of
Prive tabblad geprobeerd.
Ik blijf een 401 krijgen.

Adguard:
Adguard had ik idd ingesteld met de 1.1.1.1 dns.
De ene keer werd er wel wat geblokkeerd, de andere kwam alles door. Het enige dat echt werkte waren de schakelaars om netflix, facebook, tiktok enz te blokkeren.
Vandaar dat ik weer terug zou willen naar pihole

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 22:46
remcoXP schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:16:
Gedaan, maar helpt niets.
maar het probleem is dat je bij de integratie geen plusje hebt of iets dergelijks om codes te leren of in te voeren.

[...]
Ben je hier nog verder mee gekomen? Ik heb ook RFX voor de rolluiken maar die hou ik graag werkende straks onder .113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 19:48
Ik heb een luchtbevochtiger die ik schakel via een Sonoff. Nu wil ik dat na een aantal uur dat de bevochtiger actief is een melding krijgen dat ik water moet bijvullen. In principe kan ik de state tracken via history_stats. Echter wil ik dat die gereset wordt op het moment van de melding en dat lijkt niet mogelijk te zijn.

Iemand een alternatief?

---edit---
Dit moet met een timer kunnen. Ga ik even mee stoeien.

---edit2---

Shit:
With the current implementation timers don't persist over restarts. After a restart, they will be idle again, together with their initial configuration.
Met het aantal restarts dat ik heb is dit dus geen optie... Iemand een ander idee?

[ Voor 29% gewijzigd door barrymossel op 20-07-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
barrymossel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:48:
Ik heb een luchtbevochtiger die ik schakel via een Sonoff. Nu wil ik dat na een aantal uur dat de bevochtiger actief is een melding krijgen dat ik water moet bijvullen. In principe kan ik de state tracken via history_stats. Echter wil ik dat die gereset wordt op het moment van de melding en dat lijkt niet mogelijk te zijn.

Iemand een alternatief?

---edit---
Dit moet met een timer kunnen. Ga ik even mee stoeien.

---edit2---

Shit:

[...]

Met het aantal restarts dat ik heb is dit dus geen optie... Iemand een ander idee?
Een timer zetten op het moment van inschakelen? Dus vanuit het inschakel event of een status change van de plug

https://www.home-assistant.io/integrations/timer/
https://community.home-as...-survive-a-restart/146248

[ Voor 7% gewijzigd door raymonvdm op 20-07-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:55
How to make active timers survive a restart
https://community.home-as...-survive-a-restart/146248

[ Voor 18% gewijzigd door francisp op 20-07-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Als ik herstart, wat vrijwel dagelijks gebeurt, en de timer springt naar idle + initiële configuratie heb ik niks aan de timer.

Ik ga even die links bekijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
barrymossel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Als ik herstart, wat vrijwel dagelijks gebeurt, en de timer springt naar idle + initiële configuratie heb ik niks aan de timer.

Als je creatief wilt worden kun je een homeassistant shutdown event afvangen, dan de waarde van de timer in een time helper opslaan. Dan met een andere automation een homeassistant start event vangen en de waarde van je time helper weer in de timer zetten. Omslachtig, maar ik denk dat het kan.
EDIT: zie nu dat het artikel hier boven ook zoiets suggereerd 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JackPoint op 20-07-2020 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Het zou zoiezo handig zijn als alle value`s bij een herstart worden hersteld bij het weer starten van HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 08:58
Mijn HA wil niet meer opstarten. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooten?
No such container: hassio_cli.

Het viel me op dat de tijd in HA logboek zo'n 1,5u achterliep. Vandaar dat ik een reboot van het gehele systeem besloot te doen.

HassOS zelf start wel op. Netwerk is ook online. Deze foto heb ik genomen door een beeldscherm en toetsenbord te hangen aan de Pi3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHqrS85ofFKBE38n9rsWZXQwA8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7Dkc96adcswJMbzo8I1aSIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
@DeadMetal Deconz Addon geupdate?

https://github.com/home-assistant/hassio-addons/issues/1480

[ Voor 6% gewijzigd door phlinx op 20-07-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Nee, ik gebruik geen Deconz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:07
barrymossel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:10:
[...]

Ik vermoed dat de vraag vooral ging waarom je HA zo vaak zou moeten herstarten dat je geen timers kan gebruiken. Dit klinkt ook niet als een automation waar je problemen mee krijgt als je eens een trigger mist door een spontane herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit momenteel in de overstap van Domoticz naar HA. Ik heb één punt waar ik nog niet goed uitkom. Ik heb een automatisch katvoermachine gebouwd die bijhoudt hoe vaak de kat een portie heeft gepakt. In de history van de sensor zou ik in HA graag een zelfde view/logboek krijgen als ik had in Domoticz. Kortom; gewoon een overzicht van het tijdstip i.p.v. grafiek die HA standaar uitserveert.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkXX0HzNt6mbzpqrvhQI2ZlN8sI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Hyi47s2ZeugqKx3RLA4HZDf2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C70WgGQEgsvtAAq1-2NAxgtwrmQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pHBp9yltoT3wJR6DvIpxVyZm.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48

Klippy

Still Game

BertusG schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:18:
Ik zit momenteel in de overstap van Domoticz naar HA. Ik heb één punt waar ik nog niet goed uitkom. Ik heb een automatisch katvoermachine gebouwd die bijhoudt hoe vaak de kat een portie heeft gepakt. In de history van de sensor zou ik in HA graag een zelfde view/logboek krijgen als ik had in Domoticz. Kortom; gewoon een overzicht van het tijdstip i.p.v. grafiek die HA standaar uitserveert.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan realiseren?
Wow dat is toevallig, ik heb bijna dezelfde vraag op dezelfde tijd.

Ik ben bezig met de overstap van HomeWizard naar HASS en wil in mijn dashboard bij het klikken op mijn deursensor ook gewoon de laatste x tijden zien in plaats van de standaard tijdsbalk.

De deur is 99% van de tijd natuurlijk dicht, dus de tijden dat hij open is worden erg kleine stukjes grafiek en lastig te zien.

HomeAssistantHomeWizard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPfuWBkvkk2wjaGs3tV4tQawAp0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/fopcUWvq8A9oWpKc0WSLdP8w.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJ3sY-4UOWqH_Y3HZ3uMjy0Deu4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3BTtSgiOv2aus0EMSLtwspc.jpg?f=fotoalbum_small

Liefst zou ik gewoon een lijstje zien of nog liever bij de tijdslijn de laatste 3 events oid, maar ik zie ook nog niet hoe ik dat kan aanpassen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:41

Rianata

Have you played Atari today?

@Klippy & @BertusG
Je zou iets met deze Frontend add-on vergelijkbaars kunnen doen en deze is ook simpel via HACS te installeren: https://github.com/gadgetchnnel/lovelace-home-feed-card

Als je helemaal custom en all out wilt gaan zou je zelf iets kunnen bouwen via de API: https://developers.home-a.../api/rest/#get-apihistory Hiermee heb je toegang tot alle events die ook in de History view getoond worden. Wel even je eindresultaat hier delen ;-)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:13

Quad

Doof

@BertusG @Klippy
Daar is het logboek eigenlijk voor gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hYUoqBH1fMGyFWx8P_9kW0cSTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BrPzTF0cFRVY49L8ZCQGbHIe.jpg?f=user_large

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Quad schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:04:
Daar is het logboek eigenlijk voor gevonden.
Jij moet even iets doen aan de bereikbaarheid / stabiliteit van je brievenbus sensor doen :P

Oh en plaatjes klein houden, leest en scrollt wel zoveel lekkerder 8)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Rianata schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:07:
[...]

Jij moet even iets doen aan de bereikbaarheid / stabiliteit van je brievenbus sensor doen :P

Oh en plaatjes klein houden, leest en scrollt wel zoveel lekkerder 8)
Tot nu toe weinig te klagen aan de werking ervan. Ik vermoed dat het materiaal van de brievenbus een kleine isolerende werking heeft. ;)

Mbt plaatje, ja eens, maar via smartphone is GoT wat minder user friendly als de desktop. Had mooier geweest als je ook thumbs kan maken als je slechts 1 afbeelding selecteert.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:59

Mimiix

Professioneel Prutser

Quad schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:10:
[...]

Tot nu toe weinig te klagen aan de werking ervan. Ik vermoed dat het materiaal van de brievenbus een kleine isolerende werking heeft. ;)

Mbt plaatje, ja eens, maar via smartphone is GoT wat minder user friendly als de desktop. Had mooier geweest als je ook thumbs kan maken als je slechts 1 afbeelding selecteert.
Zal die websocket issue voor deconz addon wel zijn of niet?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@Rianata Die HACS plugin ziet er wel goed uit, zou een optie kunnen zijn.
Liefst zou ik echter de pop-up weergave aanpassen die overal te zien is wanneer je de sensor aanklikt, maar ik vermoed dat dit niet gaat.
Ik heb ook nog geen HACS geïnstalleerd en draai HASS zelf in Docker, zie ook niet meteen instructies daarvoor.

Het is ook maar een detail, het werkt zo ook prima, het laatste event is prima, maar zou een leuke toevoeging zijn. Denk dat het me nu niet de moeite waard is :)

@Quad Het logboek had ik al gevonden, maar zie hier boven, zou het wat dichter in de buurt willen hebben.
Die brievenbus sensor is overigens wel een leuk idee, nooit aan gedacht dat het handig is om dat te kunnen zien en met de goedkope Aqara plaksensors ook makkelijk te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mimiix schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:17:
[...]

Zal die websocket issue voor deconz addon wel zijn of niet?
Ik heb geen idee. ;)

@Klippy
Het is ook gewoon handig, mijn automation heb ik elders in het topic gedeeld. Extra controle of je de ochtendkrant echt wel voor 7u in de bus hebt gekregen. })

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Klippy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:17:
@Rianata Die HACS plugin ziet er wel goed uit, zou een optie kunnen zijn.
Liefst zou ik echter de pop-up weergave aanpassen die overal te zien is wanneer je de sensor aanklikt, maar ik vermoed dat dit niet gaat.
Kijk hier even, want voor een aantal cards in Lovelace is een tap action beschikbaar, waarmee je het gedrag kunt aanpassen: https://www.home-assistant.io/lovelace/actions/

Een stap verder kun je eventueel met de 'browser-mod card': https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Rianata schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 00:26:
[...]

Kijk hier even, want voor een aantal cards in Lovelace is een tap action beschikbaar, waarmee je het gedrag kunt aanpassen: https://www.home-assistant.io/lovelace/actions/

Een stap verder kun je eventueel met de 'browser-mod card': https://github.com/thomasloven/hass-browser_mod
Cool, die tap actions had ik nog niet gezien. Dat is misschien al voldoende voor mijn wens, shortcut naar het logboek van die sensor oid.
Morgen eens mee spelen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:25:
[...]

Ik vermoed dat de vraag vooral ging waarom je HA zo vaak zou moeten herstarten
Dit inderdaad. Mijn HA herstart 1x in de 3weken (na een update) en sporadisch als een custom component bijgewerkt is - that's it. Niet echt een belemmerende factor voor die paar timers die ik heb.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
-Casper schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:25:
[...]

Ik vermoed dat de vraag vooral ging waarom je HA zo vaak zou moeten herstarten dat je geen timers kan gebruiken. Dit klinkt ook niet als een automation waar je problemen mee krijgt als je eens een trigger mist door een spontane herstart?
De luchtbevochtiger moet eens per ongeveer 24 uur draaien bijgevuld worden. Hij staat niet constant aan, dus bijvullen moet om de paar dagen. In die paar dagen heb ik echt wel een restart moeten doen voor bijvoorbeeld een hacs update.
En ik wil niet dat de luchtbevochtiger zonder water komt te zitten. Schijnbaar stopt hij niet meer automatisch als de bak leeg is (dat is een ander probleem, I know).
Hmmbob schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Dit inderdaad. Mijn HA herstart 1x in de 3weken (na een update) en sporadisch als een custom component bijgewerkt is - that's it. Niet echt een belemmerende factor voor die paar timers die ik heb.
Hier is dat dus echt veel vaker, maar ook dan wil ik die trigger niet missen. Dus elke herstart zal de timer onderbreken.

[ Voor 22% gewijzigd door barrymossel op 21-07-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:56:
[...]

De luchtbevochtiger moet eens per ongeveer 24 uur draaien bijgevuld worden. Hij staat niet constant aan, dus bijvullen moet om de paar dagen. In die paar dagen heb ik echt wel een restart moeten doen voor bijvoorbeeld een hacs update.
En ik wil niet dat de luchtbevochtiger zonder water komt te zitten. Schijnbaar stopt hij niet meer automatisch als de bak leeg is (dat is een ander probleem, I know).

[...]

Hier is dat dus echt veel vaker, maar ook dan wil ik die trigger niet missen. Dus elke herstart zal de timer onderbreken.
Ik herstart HA ook nauwelijks dus verbaas me dat je tegen een probleem als deze aanloopt. Maar een oplossing zou kunnen zijn om de tijd in een helper te stoppen als die luchtbevochtiger wordt geactiveerd en obv die sensor te checken wanneer er 4 uren zijn verstreken, een app notificatie sturen en de helper weer te updaten naar de huidige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^^^
Dit lijkt mij sowieso een meer robuuste benadering van de oplossing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Sinds een paar dagen problemen met een Neo Coolcam Zwave deursensor. Hij meld precies om de andere keer maar dat de deur geopend word. Ledje gaat wel elke keer aan als de deur open gaat. Batterij al vervangen maar dat heeft niet geholpen. Iemand een idee?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
@-Casper & @Hmmbob, wat vinden jullie van deze oplossing?

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Luchtbevochtiger
input_datetime:
  luchtbevochtiger:
    name: Starttijd luchtbevochtiger
    has_date: true
    has_time: true

sensor:
  - platform: history_stats
    name: Luchtbevochtiger draaitijd
    entity_id: switch.luchtbevochtiger
    state: 'on'
    type: time
    start: "{{ state_attr('input_datetime.luchtbevochtiger', 'timestamp') }}"
    end: '{{ now() }}'

En dan via een automation de input_datetime aanpassen naar "nu" op het moment dat hij weer bijgevuld is.

---edit---
En het werkt.

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
# Luchtbevochtiger
- alias: Luchtbevochtiger bijvullen
  initial_state: 'true'
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id: sensor.luchtbevochtiger_draaitijd
      above: 24
  condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.luchtbevochtiger_melding
      state: 'on'
  action:
    - service: notify.mobile_app_s10
      data:
        title: 'Luchtbevochtiger'
        data:
          color: '#F92772'
          priority: high
          ttl: 0
          channel: Luchtbevochtiger
          group: Luchtbevochtiger
    - service: switch.turn_off
      entity_id: switch.luchtbevochtiger 
    - service: input_datetime.set_datetime
      entity_id: input_datetime.luchtbevochtiger
      data_template:
        datetime: "{{ now().strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S') }}"

[ Voor 44% gewijzigd door barrymossel op 21-07-2020 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
[...]

[...]

Wat als je zo'n water detectie sensor er in stopt? (Als het past) Dan kun je op basis daarvan meten of hij bijna leeg is en hem bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JackPoint schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Wat als je zo'n water detectie sensor er in stopt? (Als het past) Dan kun je op basis daarvan meten of hij bijna leeg is en hem bijvullen.
Shit, dat is misschien nog wel de makkelijkste optie ook... Ben wel bang dat de batterijduur dan erg kort is, aangezien hij constant blijft melden (want doorgaans staat er water in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackPoint
barrymossel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Shit, dat is misschien nog wel de makkelijkste optie ook... Ben wel bang dat de batterijduur dan erg kort is, aangezien hij constant blijft melden (want doorgaans staat er water in).
Misschien, misschien ook niet. Als hij steeds op dezelfde state staat (wat uiteindelijk gewoon een domme true/false is) hoeft hij dat niet de hele tijd door te sturen, zelfde als voor een beweging sensor, die stuurt ook met een bepaalde interval dat er geen beweging is. Voor 10 euro zou ik het proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Tassadar32 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:34:
Sinds een paar dagen problemen met een Neo Coolcam Zwave deursensor. Hij meld precies om de andere keer maar dat de deur geopend word. Ledje gaat wel elke keer aan als de deur open gaat. Batterij al vervangen maar dat heeft niet geholpen. Iemand een idee?
Sensor even opnieuw aanmelden in zwave?
Heb dat ook wel is gehad met een Neo bewegings sensor, opnieuw aanmelden en alle sensors weer up to date

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
Klippy schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:31:
[...]

Wow dat is toevallig, ik heb bijna dezelfde vraag op dezelfde tijd.

Ik ben bezig met de overstap van HomeWizard naar HASS en wil in mijn dashboard bij het klikken op mijn deursensor ook gewoon de laatste x tijden zien in plaats van de standaard tijdsbalk.

De deur is 99% van de tijd natuurlijk dicht, dus de tijden dat hij open is worden erg kleine stukjes grafiek en lastig te zien.

HomeAssistantHomeWizard
[Afbeelding][Afbeelding]

Liefst zou ik gewoon een lijstje zien of nog liever bij de tijdslijn de laatste 3 events oid, maar ik zie ook nog niet hoe ik dat kan aanpassen.
Ik heb het opgelost met Logbook card. Door het uitklapmenu blijft de ruimte die het inneemt op het dashboard acceptabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f01F55kFI_npGX_W3jEk81ygd6Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/x8kgTKfK3Z62rNjIz5N8jP3o.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d533qE0VJHt_cCiQgK_CVosD2C4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/psHD59v26DtUGpd5iC6Xztcn.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

BertusG schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Ik heb het opgelost met Logbook card. Door het uitklapmenu blijft de ruimte die het inneemt op het dashboard acceptabel.
[Afbeelding][Afbeelding]
Cool die hebben ook mijn use case in de voorbeelden
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/royto/logbook-card/master/images/custom-labels.png

Toch eens HACS proberen te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 14:57
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Je weet natuurlijk welke vraag er komt als je zoiets gaat posten. Heb je een automatische voer dispenser ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

JackPoint schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Omgekeerd idee dus?
Alarm genereren bij droogte ipv natheid.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Quad schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Omgekeerd idee dus?
Alarm genereren bij droogte ipv natheid.
Ja, ik verwacht dat het een binary sensor zal zijn in HA. Je kunt op beide states automatiseren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BertusG
  • Niet online
hhoekstra schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Je weet natuurlijk welke vraag er komt als je zoiets gaat posten. Heb je een automatische voer dispenser ?
Goed gezien, m'n hobby project van vorig jaar. Ontworpen en geprint op de 3D printer, met volledige communicatie via MQTT over het aantal porties en de actuele voorraad (via ultrasone sensor).

In eerste instantie had ik getimede porties, maar de kat leerde al snel de knop gebruiken om zelf een portie aan te vragen. I.v.m. gewichtscontrole krijgt hij per dagdeel 5 porties beschikbaar. Via MQTT kan ik ook communiceren met het ESP bordje over de portiegrootte. Dankzij de aandrijving met een NEMA17 stepper kan ik ook zeer precies het portie afmeten. Desondanks is de kat nog niet afgevallen :/

Om toch nog een beetje on-topic te blijven. Via HA kan ik nu gelukkig weer in één oogopslag zien wanneer hij z'n porties afneemt middels de knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1BWJSBmvKOtS1EpMWHRHK5KwIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp8u7w7gqWFou5m6VCcOEQZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_5a6-qcPSXWpsmZfzA3gVJGo90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GgOLo0fcgtiOimAlrfiKb0H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
JackPoint schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:39:
[...]

Ja, ik verwacht dat het een binary sensor zal zijn in HA. Je kunt op beide states automatiseren.
Klopt, ik heb er twee liggen (bij de wasmachine en afwasmachine) en die staan op 'OFF' als het droog is. Zodra ze nat worden schakelen ze naar 'ON'

Volgende stap is een actuator installeren bij mijn hoofdwaterleiding, die alles dichtdraait bij een lek :D. Voor in het nieuwe huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Ik kom ergens niet uit. Ik heb een Tuya bewegingssensor van de action, die niet te registreren is via de Tuya integration ... dus ik gebruik een workaround op basis van een binary sensor die de tuya sensor pingt. Idee komt van hier.

De binary sensor werkt en geeft de disconnected en connected status door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef2yb_YWTpjEeff1DTDyse5w_8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yQ0fQ07HvamKexYJDEwgsWZp.png?f=user_large

Vervolgens heb ik een automation gemaakt met een trigger op basis van disconnected naar connected:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1594930644084'
  alias: 'Slaapkamer lamp aan bij beweging '
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: binary_sensor.ping_tuya_motion_sensor_master_bedroom
    for:
        seconds: 1
    platform: state
    to: connected
  condition: []
  action:
  - brightness_pct: 100
    device_id: bde7f825385944e48c88a802020f09c8
    domain: light
    entity_id: light.03010850600194d4b84b
    type: turn_on

Echter wordt deze niet getriggered. Het los executen van de automation gaat wel gewoon goed.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
[...]

[...]

Ik zat net alles terug te lezen en heb misschien nog een interessante oplossing voor je. Ik heb het niet zelf bedacht, maar bedacht me ineens dat mijn koffiemachine precies dit doet. Als het water leeg is, staat er op het display dat ik deze moet bijvullen.
In de watertank zit een magneetje, als er water in zit, gaat het magneetje naar boven (ik denk dat er iets van plastic omheen zit), als hij leeg is, ligt het magneetje op de bodem. Je zou zoets kunnen knutselen met een deur-/raamsensor.

https://cdn.europart.nl/parts/jpg3/90540750-k1.jpg
Linksonder zie je het magneetje en een stukje plastic dat er voor zorgt dat het alleen omhoog en naar benden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
golles schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:44:
[...]

Ik zat net alles terug te lezen en heb misschien nog een interessante oplossing voor je. Ik heb het niet zelf bedacht, maar bedacht me ineens dat mijn koffiemachine precies dit doet. Als het water leeg is, staat er op het display dat ik deze moet bijvullen.
In de watertank zit een magneetje, als er water in zit, gaat het magneetje naar boven (ik denk dat er iets van plastic omheen zit), als hij leeg is, ligt het magneetje op de bodem. Je zou zoets kunnen knutselen met een deur-/raamsensor.

https://cdn.europart.nl/parts/jpg3/90540750-k1.jpg
Linksonder zie je het magneetje en een stukje plastic dat er voor zorgt dat het alleen omhoog en naar benden kan.
Thanks. Ik zal sowieso eens kijken hoe de sensor in het apparaat zelf werkt (of ja, ineens niet meer werkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Nogmaals dank voor de tip, had ik zelf niet gevonden want ik kende HACS nog niet.

HACS installatie was erg simpel, ook op Docker.

Beetje met de kaatjes aan het spelen en het werkt nu zoals gehoopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka1j0l9OrjY2a0gk30G5ErKaC80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hGBbAhsUX5GBjCIHveDbX8qI.png?f=user_large

Nog even kijken wat ik met die 'Niet beschikbaar' status doe, die komt tijdens een reboot van HomeAsssitant, dat zal ik normaal niet zo vaak doen lijkt me.
Die kan ik verbergen, maar dan zie ik 3x Gesloten achter elkaar, dat is ook raar, op deze manier zie ik beter wat er gebeurd is, dus maar even zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben eindelijk een beetje aan het klooien in HA (ja in de vrije nachtelijke uurtjes haha) en loop toch tegen wat dingen aan. Eerste kwestie:

Is er een manier om UDP-berichten te sturen?

Ik heb namelijk een PC die ik een WoL stuur via een switch. Heel leuk, werkt ook, maar op de HA-page staat ook een voorbeeld om een script te schrijven dat hem ook uitzet.

Nu heb ik al lang iets draaiend op de PC dat luistert naar commando's via UDP dus ik zou dat graag zo uitvoeren. Ik heb het geprobeerd met netcat maar niet succesvol. Is er een andere manier om UDP te versturen? Dat wil ik namelijk vaker gebruiken...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# WoL PC
switch:
  - platform: wake_on_lan
    mac: DE:AD:BE:EF:12:34
    host: 192.168.12.34
    turn_off:
      service: shell_command.turn_off_mediabak

shell_command:
  turn_off_mediabak: 'echo -n “sterf” | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321'   

Error in de log:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
Logger: homeassistant.components.shell_command
Source: /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/shell_command/__init__.py:95 
Integration: Shell Command (documentation, issues) 
First occurred: 2:23:56 (5 occurrences) 
Last logged: 2:31:05

Error running command: `echo -n sterf | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321`, return code: 1
NoneType: None

Tweede dingetje is: Ik heb al mijn verlichting op de Hue en daar ook allerlei scenes in. Ik heb in HA de ruimtes en lampen nagemaakt en ik start een bepaalde scene en selecteer dan lamp voor lamp in een scene in HA om zo een bestaande Hue-scene na te bouwen (ik zie niet hoe je in HA in één keer een ruimte als scene op kan slaan namelijk).

Dat is tot daar aan toe, maar nu nog het faden van scenes... In Hue heb ik echt lange transities van wel 30 tot 60 minuten. Die wil ik graag aan conditions hangen want die mogen alleen faden wanneer iets anders wel of niet aan staat. Daarom ben ik op HA bezig.

Korte samenvatting: Hoe krijg ik een scene in- of uitgefade?

Ik las door de search in deze topic dat er nogal wat haken en ogen zitten aan precies dit thema en Hue. Ik heb eerder al wel zelf een pythonscriptje gebouwd wat gewoon simpelweg de API van Hue gebruikt (en daarmee een Hue scene in kan faden). Zou dat de beste optie zijn (scheelt ook weer alle scenes namaken in HA)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:14
Wilf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 02:47:
YAML:
1
2
shell_command:

Error in de log:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
Source: /usr/src/homeassistant/homeassistant/components/shell_command/__init__.py:95 

Error running command: `echo -n sterf | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321`, return code: 1
Je gebruokt hier de Nederlandse (?) "scheve" quotes, i.p.v. de rechte. Probeer dus eens met "sterf" i.p.v. “sterf”. Overigens zijn in dit geval de quotes om sterf AFAIK niet nodig, dus je kunt ze waarschijnlijk ook helemaal weg laten.
Mocht ook dat niet werken, probeer dan eens met turn_off_mediabak: 'sh -c ''echo -n sterf | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321'''. Het commando staat hier dus binnen sh -c '...', waarbij een ' binnen ' alleen gebruikt kan worden door er twee achter elkaar te plaatse.
Tweede dingetje is: Ik heb al mijn verlichting op de Hue en daar ook allerlei scenes in. Ik heb in HA de ruimtes en lampen nagemaakt en ik start een bepaalde scene en selecteer dan lamp voor lamp in een scene in HA om zo een bestaande Hue-scene na te bouwen (ik zie niet hoe je in HA in één keer een ruimte als scene op kan slaan namelijk).

Dat is tot daar aan toe, maar nu nog het faden van scenes... In Hue heb ik echt lange transities van wel 30 tot 60 minuten. Die wil ik graag aan conditions hangen want die mogen alleen faden wanneer iets anders wel of niet aan staat. Daarom ben ik op HA bezig.

Ik las door de search in deze topic dat er nogal wat haken en ogen zitten aan precies dit thema en Hue. Ik heb eerder al wel zelf een pythonscriptje gebouwd wat gewoon simpelweg de API van Hue gebruikt (en daarmee een Hue scene in kan faden). Zou dat de beste optie zijn (scheelt ook weer alle scenes namaken in HA)?
Heb je de transition in de Hue scene vastgelegd? Zo ja, dan kun je hue.activate_scene gebruiken om een scene zoals gedefinieerd in Hue te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Kan je ook een complete Lovelace dashboard kopiëren, inclusief de tabbladen?
Ik maar voor elk device (iPHONE, Tablet, laptop, PC's) een apart dashboard maar als ik alles met de hand moet overzetten is dat best veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:59

Mimiix

Professioneel Prutser

RoTeK70 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:15:
Kan je ook een complete Lovelace dashboard kopiëren, inclusief de tabbladen?
Ik maar voor elk device (iPHONE, Tablet, laptop, PC's) een apart dashboard maar als ik alles met de hand moet overzetten is dat best veel werk.
Rechts boven in de edit mode > raw editor.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 21-08 12:11
Mimiix schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:16:
[...]

Rechts boven in de edit mode > raw editor.
Hoe simpel kan het zijn! Top scheelt heel veel werk. _/-\o_
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:04:
[...]

Je gebruokt hier de Nederlandse (?) "scheve" quotes, i.p.v. de rechte. Probeer dus eens met "sterf" i.p.v. “sterf”. Overigens zijn in dit geval de quotes om sterf AFAIK niet nodig, dus je kunt ze waarschijnlijk ook helemaal weg laten.
Mocht ook dat niet werken, probeer dan eens met turn_off_mediabak: 'sh -c ''echo -n sterf | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321'''. Het commando staat hier dus binnen sh -c '...', waarbij een ' binnen ' alleen gebruikt kan worden door er twee achter elkaar te plaatse.
Ik ben er 100% van overtuigd dat die quotes zijn veranderd bij het ‘anonimiseren’ van de txt want ik heb de string in Atom op m’n Mac getypt en pas later op m’n slimfoon deze string gewijzigd. Wel scherp, thnx! En ik ga de string zonder pipe proberen :)
[...]

Heb je de transition in de Hue scene vastgelegd? Zo ja, dan kun je [mono]hue.activate_scene[/quote] gebruiken om een scdnd zoals gedefinieerd in Hue te activeren.
Thanks, ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:40:
Mijn HA wil niet meer opstarten. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooten?
No such container: hassio_cli.
Inmiddels HA maar helemaal opnieuw geïnstalleerd |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
-

[ Voor 137% gewijzigd door DeadMetal op 22-07-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Wilf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 02:47:
Ik ben eindelijk een beetje aan het klooien in HA (ja in de vrije nachtelijke uurtjes haha) en loop toch tegen wat dingen aan. Eerste kwestie:

Is er een manier om UDP-berichten te sturen?

Ik heb namelijk een PC die ik een WoL stuur via een switch. Heel leuk, werkt ook, maar op de HA-page staat ook een voorbeeld om een script te schrijven dat hem ook uitzet.

Nu heb ik al lang iets draaiend op de PC dat luistert naar commando's via UDP dus ik zou dat graag zo uitvoeren. Ik heb het geprobeerd met netcat maar niet succesvol. Is er een andere manier om UDP te versturen? Dat wil ik namelijk vaker gebruiken...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# WoL PC
switch:
  - platform: wake_on_lan
    mac: DE:AD:BE:EF:12:34
    host: 192.168.12.34
    turn_off:
      service: shell_command.turn_off_mediabak

shell_command:

Error in de log:

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8

Ik gebruik een shell script om een switchpoort via SNMP aan/uit te zetten. Die is vast wel aan te passen om een command te sturen naar de pc via SSH (ervanuit gaande dat je linux gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

RobertMe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:04:
[...]

Helaas werkte deze string ook niet. Er is natuurlijk ook nooit gezegd dat socat is geïnstalleerd, was gewoon een ijdele hoop :)

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
First occurred: 16:35:22 (1 occurrences) 
Last logged: 16:35:22

Error running command: `sh -c 'echo -n sterf | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321'`, return code: 1
raymonvdm schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:19:
[...]
Ik gebruik een shell script om een switchpoort via SNMP aan/uit te zetten. Die is vast wel aan te passen om een command te sturen naar de pc via SSH (ervanuit gaande dat je linux gebruikt)
Nope, geen Linux maar Python op diverse apparaten dat luistert naar een specifieke poort voor UDP-strings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Wilf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:39:
[...]

Helaas werkte deze string ook niet. Er is natuurlijk ook nooit gezegd dat socat is geïnstalleerd, was gewoon een ijdele hoop :)

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
First occurred: 16:35:22 (1 occurrences) 
Last logged: 16:35:22

Error running command: `sh -c 'echo -n sterf | nc -4u -w1 192.168.12.34 54321'`, return code: 1

[...]
Nope, geen Linux maar Python op diverse apparaten dat luistert naar een specifieke poort voor UDP-strings.
Heb je ook al wat geprobeerd via SSH dus buiten HA om? Ik zou eerst gewoon eens proberen die UDP package te sturen zonder HA hierbij te betrekken. Dan weet je tenminste welk commando je moet gebruiken. Als dat eenmaal duidelijk is lijkt het automatiseren via HA me een eenvoudig inkoppertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@Wilf
Ik zou, zoals @-Casper aanraadt, eerst het commando werkend krijgen buiten HA. Echter, na een korte blik op de error is het een mogelijkheid dat het euvel in een ontbrekend pad zit: probeer /bin/bash of /bin/sh eens i.p.v. sh als shell.

[ Voor 4% gewijzigd door Bojan023 op 22-07-2020 17:00 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Have no fear guys, ik ben er bijna (door deductie en even naar een andere PC met Packetsender te sturen):

Dit werkt:

YAML:
1
"echo -n 'sterf' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"

Dus geen -4u en de quotes andersom. Ik heb nog niet getest of het nu de -4u of de quotes omdraaien is maar Python kennende gok ik dat laatste :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frenck
  • Laatst online: 08:46

Frenck

Home Assistant

Topicstarter

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wow jullie gaan hard! Mooie grote release !
Knap werk jongens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tof, veel zin in. Ben vanavond buiten de deur, maar eens kijken wanneer ik de upgrade kan doen!

@Frenck hoeveel collega's heb je nu in vaste dienst bij Nabu Casa? Team is hard gegroeid de laatste maanden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Met Ludeeus erbij, komen we nu op 7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Laatst online: 08:44

Side-Kick

Timmy!

Update naar 0.113 ging vlekkeloos. 1 icoon vervangen en dat was het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
0.113 heeft ook echt een geweldige beta gehad, naar verhouding heel weinig problemen. Het was stiekem wel een beetje saai de laatste dagen in de beta chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Frenck schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:21:
0.113 heeft ook echt een geweldige beta gehad, naar verhouding heel weinig problemen. Het was stiekem wel een beetje saai de laatste dagen in de beta chat.
Goed teken als ontwikkelaars het maar saai vinden gedurende de beta periode. Knap werk weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:30

_Arthur

blub

RudolfR schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:27:
Er is een deurbel onderweg van Ubiquiti Unifi, de UVC-G4-Doorbell.

Ik dacht dat Paulus Schoutsen van HA ook nog in dienst was bij Ubiquiti, maar dat lijkt april 2019 al te zijn opgehouden... Ik had hoge verwachting van de integratie met HA om die reden.
Desalniettemin een model om in de gaten te houden.
Heb je hem ondertussen al binnen en werkend (met HA?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Let op voor wie een Rfxcom gebruikt, als ik het goed begrijp is het nodig om je configuratie behoorlijk op de schop te gooien m.i.v. 0.113. Je kan geen namen meer gebruiken in configuration.yaml, je kan niet meer expliciet aangeven of iets een light of een switch is, en je moet alles verplaatsen naar het rfxtrx-component i.p.v. de entities onder onder switch, light, cover, binary_sensor etc aan te maken.

Zie RFXCOM RFXtrx onder de breaking changes.

Als ik het goed begrijp uit de developer discussies moet je, als iets als switch wordt gedetecteerd maar je wil het behandelen als een light, je dat via deze module gaan doen: https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/

https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/
https://github.com/home-assistant/core/pull/37742
https://github.com/home-assistant/core/pull/37565

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 22-07-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top release weer. Fijn dat de automation ‘bug’ gefixt is. Chapeau voor het harde werken. Ben benieuwd wat het in dienst treden van Ludeeus verder zal brengen. Hij heeft immers al knap werk verricht met HACS.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Update voor Companion voor iOS is ook uit:
https://twitter.com/robbie/status/1285990445743345667?s=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
DeadMetal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:50:
Let op voor wie een Rfxcom gebruikt, als ik het goed begrijp is het nodig om je configuratie behoorlijk op de schop te gooien m.i.v. 0.113. Je kan geen namen meer gebruiken in configuration.yaml, je kan niet meer expliciet aangeven of iets een light of een switch is, en je moet alles verplaatsen naar het rfxtrx-component i.p.v. de entities onder onder switch, light, cover, binary_sensor etc aan te maken.

Als ik het goed begrijp uit de developer discussies moet je, als iets als switch wordt gedetecteerd maar je wil het behandelen als een light, je dat via deze module gaan doen: https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/

"Configuration of entity name must now be done inside home assistant" kan dat niet vinden met 0.113
Heb tot nu toe alle kaku switches als light geconfigureerd in light.yaml en alle lights offline, gelukkig mixed hue in huis maar waar zit nu de config van de kaku switches?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 09:10
_Arthur schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:44:
[...]

Heb je hem ondertussen al binnen en werkend (met HA?)
Met onderweg bedoelde ik destijds niet dat ik 'm daadwerkelijk besteld had, maar dat Ubiquiti het apparaat had aangekondigd en op korte termijn zou gaan uitbrengen.

Dus helaas, niet besteld, niet ontvangen en ook niet werkend via HA.
En ook geen plannen om 'm op korte termijn te gaan aanschaffen, vind 'm wat te prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:39:
Met Ludeeus erbij, komen we nu op 7
Dat vind ik echt tof. Het is ooit als "hobby" begonnen voor Paulus (omdat hij zijn home automation probleem wilde oplossen) en nu zover gegroeid dat er gewoon 7 mensen, all over the world, vast aan kunnen werken voor een inkomen. Dat is echt tof.

Het is ook te merken hoor, de pace van nieuwe ontwikkelingen en verder verbeteringen in het systeem is niet normaal hoog....

[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 22-07-2020 23:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Hmmbob schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Dat vind ik echt tof. Het is ooit als "hobby" begonnen voor Paulus (omdat hij zijn home automation probleem wilde oplossen) en nu zover gegroeid dat er gewoon 7 mensen, all over the world, vast aan kunnen werken voor een inkomen. Dat is echt tof.

Het is ook te merken hoor, de pace van nieuwe ontwikkelingen en verder verbeteringen in het systeem is niet normaal hoog....
Eens en dat is voor mij ook de reden om iedere maand EUR 5,= aan Nabu Casa over te maken voor het abonnement. Niet alleen maar omdat ik te lui ben om anders zelf externe toegang naar mijn Home Assistant bak op te moeten zetten met DuckDNS etc., maar meer om de ontwikkeling van Home Assistant hiermee financieel te ondersteunen en dat zou ik ook iedereen die de EUR 5,= / maand kan missen willen aanraden!

Oh, @Frenck , jullie moeten dan nog wel even de 'Aabout us' pagina aanpassen, daar staan nog maar 5 Nabu Casa'ers op https://www.nabucasa.com/about/ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Van weekend is een updateje er op wagen.. Thanks 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
DeadMetal schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:50:

Hiermee bedoel je dus dat ik niet meer gebruik kan maken van losse yaml files voor sensors / binary_sensors en dat soort dingen?

Ik had dit in mijn configuration.yaml

code:
1
2
3
4
#rfxtrx:
#  device: /home/homeassistant/dev/rfxcom
#  debug: True
#  dummy: False

En dan losse files in

code:
1
2
3
4
5
light: !include_dir_merge_list light/
switch: !include_dir_merge_list switch/
cover: !include_dir_merge_list cover/
binary_sensor: !include_dir_merge_list binary_sensor/
sensor: !include_dir_merge_list sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Petertje750 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:03:
[...]
"Configuration of entity name must now be done inside home assistant" kan dat niet vinden met 0.113
Heb tot nu toe alle kaku switches als light geconfigureerd in light.yaml en alle lights offline, gelukkig mixed hue in huis maar waar zit nu de config van de kaku switches?
@raymonvdm ook FYI

Je moet ze niet meer als aparte lights/switches/etc configureren, maar verplaatsen naar configuration.yaml, allemaal samen onder het rfxtrx component.
Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rfxtrx:
  device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A12LOLQ-if00-port0
  devices:
    #Deurbel
    091200402a4b74014e80:
      fire_event: true
    #Afstandsbedieningen
    0b112001015bdb2602010f70:
      fire_event: true

Vervolgens na upgrade van HA verschijnt er een nieuwe gedetecteerde integratie. Met entities die de naam/entity_id hebben van bovenstaande codes. Die kan je vanuit daar dan gaan aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAWHGm-Qpy55-hgUL7pzykX1Z0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/byWKjKBc5DsmnIZp940yX3kH.png?f=user_large

Wat ik zie is dat er per device (de codes die je opgeeft in configuration.yaml) ongeveer 3 entities worden aangemaakt. Een switch, een binary_sensor en een sensor. Moet nog kijken wat dit allemaal betekent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Okay,daar wordt het niet overzichterlijke van, kan ik dan wel een losse file maken met daarin alles voor RFXcom en die includen in de configuration.yaml

Dit was niet goed

code:
1
2
3
4
rfxtrx:
  device: /home/homeassistant/dev/rfxcom
  debug: True
  dummy: False

Dit is wel goed

code:
1
2
3
4
rfxtrx:
  device: /home/homeassistant/dev/rfxcom
  debug: True
#  dummy: False

En langzaam begin ik ook de rest van de config te snappen, en ik den dat het er ook nog wel beter op is geworden, nu nog uitzoeken hoe ik auto add weer kan inschakelen

[ Voor 61% gewijzigd door raymonvdm op 23-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 11:26
Ik krijg de melding bij updaten naar 0.113.0:
Can't install homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.113.0 -> 404 Client Error: Not Found ("no such image: homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.113.0: No such image: homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.113.0").

Iemand deze foutmelding ook gehad? Is het image voor de docker weggehaald?

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 23-07-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:05:
[...]

Vervolgens na upgrade van HA verschijnt er een nieuwe gedetecteerde integratie. Met entities die de naam/entity_id hebben van bovenstaande codes. Die kan je vanuit daar dan gaan aanpassen.
Nou, het is toch nog niet zo makkelijk allemaal. De entities die je in de GUI ziet hebben andere namen gekregen dan de codes die ik configureer in configuration,yaml. Dus hoe ik nou moet begrijpen wat wat is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
DeadMetal schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:28:
[...]

Nou, het is toch nog niet zo makkelijk allemaal. De entities die je in de GUI ziet hebben andere namen gekregen dan de codes die ik configureer in configuration,yaml. Dus hoe ik nou moet begrijpen wat wat is? :?
In mijn geval heb ik in de config bij elke rfxcom entitity een beschrijving staan dus daar kan ik ze aan herleiden, en in de fashboard staat wel wat hij mist dus het is redelijk terug te vinden.

code:
1
sensor.tfa_ts34c_cresta_d2_0e_temperature

Dit is dan overigens zijn volledige ID
code:
1
0a520701d20e00d2360169

Het kan misschien nog wel iets handiger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 18-09 18:32
The__Virus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:12:
Ik krijg de melding bij updaten naar 0.113.0:
Can't install homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.113.0 -> 404 Client Error: Not Found ("no such image: homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.113.0: No such image: homeassistant/intel-nuc-homeassistant:0.113.0").

Iemand deze foutmelding ook gehad? Is het image voor de docker weggehaald?
Dit heb ik ook gehad en het bleek aan de weinig schijfruimte te liggen. Controleer even hoeveel schijfruimte je nog hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
raymonvdm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:30:
[...]

In mijn geval heb ik in de config bij elke rfxcom entitity een beschrijving staan dus daar kan ik ze aan herleiden, en in de fashboard staat wel wat hij mist dus het is redelijk terug te vinden.
Met wat nauwkeurig kijken, zie ik nu het verband tussen beiden.
0b11000001732d160a010f60 in de yaml leidt tot switch.ac_1732d16_10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb nu een aantal motion sensors, welke ook een switch entity erbij krijgen, die switch entity disable ik onder de device info bij de intergration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjRTNzvzbb2NDRSjiTx_eMwXjIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrCbPiXErS22qt2zAcgWCsOJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik begrijp de gedachte erachter niet helemaal, jammer dat zo'n grote aanpassing niet toegelicht wordt, of voorzien wordt van uitleg hoe je moet migreren. Alle oude pagina's zijn ook direct verwijderd van de HA website op de dag van de 0.113 release.
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rfxtrx/
https://www.home-assistant.io/integrations/light.rfxtrx/
etc

Ook apart dat er nu schijnbaar voor alles een switch, sensor én binary_sensor wordt aangemaakt (terwijl het in werkelijkheid bijv. een light betreft, maar dat moet je dan juist weer handmatig gaan omzetten via een light switch component).

[ Voor 16% gewijzigd door DeadMetal op 23-07-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik ben eigenlijk wel blij dat alle oude pagina`s verwijderd zijn, want er is niks zo irritant als voor een beginner documentatie te vinden die niet werkt

Het is nu gewoon een kwestie van per device of device group je devices aan te passen en goed te zetten. Ik had covers / sensors / binary_sensors allemaal los in files, dus ik heb gewoon per file de omzetting gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:53
rfxcom is inderdaad ingrijpend veranderd maar in the end wel beter.
het wordt schoner, eenduidiger en makkelijker.
alleen de overgang is wat zoeken.

zoals domoticz met rfxcom omgaat is wel goud. zet op learn, druk een knop in, domoticz vind dan iets en dat geef je een naam en voeg je toe.

ik heb een aantal dimmers die ik met een remote aanstuurde. die codes gebruik ik nu om het ligt te schakelen. alleen kan ik hem nu enkel aan/uit zetten. ik kan van switch geen light maken of zie ik iets over het hoofd?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
remcoXP schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:12:

zoals domoticz met rfxcom omgaat is wel goud. zet op learn, druk een knop in, domoticz vind dan iets en dat geef je een naam en voeg je toe.

ik heb een aantal dimmers die ik met een remote aanstuurde. die codes gebruik ik nu om het ligt te schakelen. alleen kan ik hem nu enkel aan/uit zetten. ik kan van switch geen light maken of zie ik iets over het hoofd?
Misschien is er een device class?
code:
1
       device_class: motion

Maar ik moet mijn dimmers nog omzetten :-)

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 23-07-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
ik kan van switch geen light maken of zie ik iets over het hoofd?
Zie mijn vorige bericht:
Ook apart dat er nu schijnbaar voor alles een switch, sensor én binary_sensor wordt aangemaakt (terwijl het in werkelijkheid bijv. een light betreft, maar dat moet je dan juist weer handmatig gaan omzetten via een light switch component).
En voor wat betreft:
raymonvdm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:14:
[...]
Misschien is er een device class?
code:
1
       device_class: motion

Maar ik moet mijn dimmers nog omzetten :-)
Hmm, dat moet dan misschien wel met device_class, want
A light switch only supports turning on/off a light
https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/

Overigens heb ik geen Kaku dimmers, ben overgestapt op de Shelly dimmer.

[ Voor 32% gewijzigd door DeadMetal op 23-07-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
raymonvdm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 10:07:
nu nog uitzoeken hoe ik auto add weer kan inschakelen
Zie https://www.home-assistant.io/integrations/rfxtrx/
code:
1
automatic_add: true

Ik gebruik dat trouwens niet, binnen een paar dagen staan alle lampen van de buren in m'n HA.

Maar het kan wel handig zijn om het tijdelijk aan te hebben bij een nieuw apparaat, om te zien met welke code hij ontdekt wordt. Om die daarna aan je yaml toe te voegen en de automatic add weer uit te zetten.
Domoticz doet dat inderdaad beter, daar kan je hem (net als met Zigbee/ZHA in HA) even tijdelijk in de 'luistermodus' zetten vanuit de GUI.

[ Voor 46% gewijzigd door DeadMetal op 23-07-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44

Ik had precies hetzelfde issue, de truck zit hem in de laatste 6 tekens van de device code, zie ook hier: https://github.com/home-assistant/core/issues/38077

code in dat ticket klopt nog niet helemaal aangezien mijn switch en pir sensor ook nog verkeerd om zaten, dit is wat ik nu als laatste 6 characters heb:

code:
1
2
3
020f70 = light
010f70 = switch
010f60 = binary_sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:53
Nog een issue. De devices die aan mijn xiaomi V3 gateway hangen zijn niet meer beschikbaar. Alleen het gateway alarm. Weer zoeken naar een oplossing :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Reinder83 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Ik had precies hetzelfde issue, de truck zit hem in de laatste 6 tekens van de device code, zie ook hier: https://github.com/home-assistant/core/issues/38077
Dank je, ik heb 010f70 veranderd in 020f70 en hij is nu als light in plaats van als switch gedetecteerd.
Het was niet nodig om de device_class toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
raymonvdm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:08:
Ik ben eigenlijk wel blij dat alle oude pagina`s verwijderd zijn, want er is niks zo irritant als voor een beginner documentatie te vinden die niet werkt

Het is nu gewoon een kwestie van per device of device group je devices aan te passen en goed te zetten. Ik had covers / sensors / binary_sensors allemaal los in files, dus ik heb gewoon per file de omzetting gedaan.
Niet helemaal mee eens, niet iedereen zit op de nieuwste versie. Heb het zelf meegemaakt dat bij de Xiaomi integratie ik de code overnam van de integratiepagina, maar deze niet juist was, omdat dit de syntax was van een nieuwere versie.

Dus het lijkt me beter dat er op de pagina's van de integratie een vanaf versie 0.x deze syntax geldt en daarvoor de oude syntax.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
DeadMetal schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:39:
[...]

Dank je, ik heb 010f70 veranderd in 020f70 en hij is nu als light in plaats van als switch gedetecteerd.
Het was niet nodig om de device_class toe te voegen.
Nee die device class was een experiment van mij, maar niet meer weggehaald daarna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Reinder83 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:16:
[...]

code in dat ticket klopt nog niet helemaal aangezien mijn switch en pir sensor ook nog verkeerd om zaten, dit is wat ik nu als laatste 6 characters heb:

code:
1
2
3
020f70 = light
010f70 = switch
010f60 = binary_sensor
Als ik hem aanpas dan wordt het inderdaad een light, e werkt het ook. De code heb ik uit de schakelaar die bij de light hoor en die stuurt standaard een ON/OFF dus zal wel als switch gezien worden.

code:
1
2
3
4
5
     #0b11000c0078e5260b010f60:
     0b11000c0078e5260b020f70:

#0b1100120078e5260c010f60:
     0b1100120078e5260c020f70:

Wel gek dat het bij mij een 010f60 was dus dan zou het een binary_sensor moeten zijn |:( Maar blijkbaar is dit ooit in het verleden zo eens gedetecteerd door HomeAssistant want dit staat in een oude debug wiki

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Nachtkastje M

16-12-2019 11:39:08:279= 0B1100170078E5260C010F70
Packettype    = Lighting2
subtype       = AC
Sequence nbr  = 23
ID            = 078E526 decimal:7922982
Unit          = 12
Command       = On
Signal level  = 7  -64dBm

Nachtkastje R

16-12-2019 11:40:27:228= 0B1100020078E5260B010F70
Packettype    = Lighting2
subtype       = AC
Sequence nbr  = 2
ID            = 078E526 decimal:7922982
Unit          = 11
Command       = On
Signal level  = 7  -64dBm

Bedankt voor het uitzoeken van de laatste 6 digits hack _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door raymonvdm op 23-07-2020 12:56 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.