@
Kroesss
Je hebt al veel reacties en goede antwoorden. Ik wil nog meegeven dat het type SD kaart ook wel een hoop verschil maakt.
Ik heb meer dan een jaar geleden de overstap gedaan naar
deze Sandisk kaart. Dat draait tot nu toe stabiel en véle malen sneller dan voorheen.
Let er op dat je SD kaart een A1 of, nog beter, A2 rating heeft, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor veel I/O (lees/schrijf bewerkingen).
In tegenstelling tot SD kaarten voor camera's, die veel grote bestanden sequentieel schrijven en dus daar profiteren van hoge schrijfsnelheden is dat voor een Raspberry heel anders, die schijft en leest veel kleine bestanden dus heeft een ander type SD kaart nodig.
Het lijkt marketing praat, maar het snelheidsverschil met mijn vorige kaart was al flink te merken tijdens de eerste apt-upgrade).
Meer info
hier.
Verder draai ik zelf op een Raspberry Pi3b in Docker en dat gaat eigenlijk prima.
Ik draai oa home-assistant, deCONZ voor Zigbee, PiHole, postgresql, Traefik webserver en een 4 tal APIs en websites, allemaal in Docker en idle heb ik 3-4% CPU gebruik en de helft van mijn RAM vrij.
Ook updates ed verlopen soepel, dus ik zou zeggen probeer met de Pi die je hebt, upgraden kan altijd nog.
Ik zie zelf zelden CPU gebruik boven de 20% als ik geen updates draai dus het kan prima zou ik zeggen.
Ook qua stabiliteit 0 issues tot nu toe.
Zoals gezegd maakt het wel een hoop verschil wanneer je home-assistant (of elke andere database of applicatie die veel logt) op een externe schijf laat schrijven.
Ik heb zelf al jaren een oude 30GB SSD draaien in een externe behuizing en dat werkt prima, scheelt een hoop slijtage op je SD kaartje. Een externe harde schijf die je nog hebt liggen zou al beter zijn en een externe SSD zou helemaal prima zijn en kost tegenwoordig ook echt niet veel meer, de kleinste capaciteit is al meer dan voldoende.