Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:39
raymonvdm schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:42:
[...]
Wel gek dat het bij mij een 010f60 was dus dan zou het een binary_sensor moeten zijn |:( Maar blijkbaar is dit ooit in het verleden zo eens gedetecteerd door HomeAssistant want dit staat in een oude debug wiki
[...]
Ja bij mij was de mijn switch dus ook 010f60, waardoor ik dacht dat dat de PIR sensor was, gevolg was dat de lampen aangingen bij beweging op de oprit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Overigens nog steeds geen ondersteuning voor meerdere RFXtrx devices volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net m'n slimme energiemeter gekoppeld aan HASS. Allemaal behoorlijk rechttoe rechtaan.
Ik snap één sensor alleen niet. De sensor 'Short Power Failure Count'. Wat is dit voor data? Het aantal keer dat de meter kortsluiting heeft gedetecteerd? Of anders?

De waarde staat namelijk op 6, en dat verbaast me aangezien ik 2x kortsluiting heb gemerkt sinds de meter er hangt (2x onfortuinlijke kabelbreuk in apparaatsnoer tijdens de verbouwing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
sOid schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:44:
Ik heb net m'n slimme energiemeter gekoppeld aan HASS. Allemaal behoorlijk rechttoe rechtaan.
Ik snap één sensor alleen niet. De sensor 'Short Power Failure Count'. Wat is dit voor data? Het aantal keer dat de meter kortsluiting heeft gedetecteerd? Of anders?

De waarde staat namelijk op 6, en dat verbaast me aangezien ik 2x kortsluiting heb gemerkt sinds de meter er hangt (2x onfortuinlijke kabelbreuk in apparaatsnoer tijdens de verbouwing).
Gelijk bij de installatie stond deze al op 1 bij mij, kan zijn dat er tijdens de installatie van de meter een aantal stroomonderbrekingen geweest zijn.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hmmbob Zo kun je dat inderdaad ook lezen. Dus ik vraag me af wat het nou eigenlijk is. Kan er online ook niets over vinden.

@JayOne Hmm, apart. Wellicht dat ze in de fabriek testen of het werkt en dat er daardoor bij de installatie al op 1 staat. Overigens is mijn groepenkast wel een paar keer open geweest sinds de installatie van de meter. Een paar weken terug nog om eea aan te sluiten. De elektricien heeft ook wat tests gedaan en wellicht daarmee ook wat getriggerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 09:16
sOid schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:26:
@Hmmbob Zo kun je dat inderdaad ook lezen. Dus ik vraag me af wat het nou eigenlijk is. Kan er online ook niets over vinden.

@JayOne Hmm, apart. Wellicht dat ze in de fabriek testen of het werkt en dat er daardoor bij de installatie al op 1 staat. Overigens is mijn groepenkast wel een paar keer open geweest sinds de installatie van de meter. Een paar weken terug nog om eea aan te sluiten. De elektricien heeft ook wat tests gedaan en wellicht daarmee ook wat getriggerd?
Mijn meter geeft ook 'voltage sags' aan, wat een drop in spanning betekend, meestal onder de 220. Kan goed zijn dat bij jouw meter de spanning op het net even onder de 220 heeft gedipt. Meestal merk je hier niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoPoldervaart schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Mijn meter geeft ook 'voltage sags' aan, wat een drop in spanning betekend, meestal onder de 220. Kan goed zijn dat bij jouw meter de spanning op het net even onder de 220 heeft gedipt. Meestal merk je hier niets van.
Hmm die heb ik ook even toegevoegd aan de UI. Swells staan allemaal op 1 maar de sags staan bij L2 op 11 (bij L1 en L3 op 1, 3fasenaansluiting dus). Vreemd dit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MzfiJJZVcqovLofPofIPjM52jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jilRaRJpUTYdbBlp4Bauuicu.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door sOid op 23-07-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Specificatie op ons net is 230V ~10%, dus alles tussen 207-253V (!!) wordt als "binnen spec" behandeld. Zie ook https://www.netbeheernede...ningskwaliteit/verdieping . Weet alleen niet hoe de slimme meter ermee omgaat (en dus vanaf welke waarde hij wat rapporteert)

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 23-07-2020 16:07 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:07:
Specificatie op ons net is 230V ~10%, dus alles tussen 207-253V (!!) wordt als "binnen spec" behandeld. Zie ook https://www.netbeheernede...ningskwaliteit/verdieping . Weet alleen niet hoe de slimme meter ermee omgaat (en dus vanaf welke waarde hij wat rapporteert)
Interessant, dank. Ik ga er 's over verder praten in het elektratopic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
sOid schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:44:

Dat is volgens mij wel waar die sensor voor is, ik kan er geen goede omschrijving voor vinden in een handleiding. Er is ook nog Long Power Failure Count maar als het goed is moet jouw slimme meter nooit een power failure hebben, tenzij je je hoofdzekering eruit laat slaan (of de netbeheerder heeft onderhoud). Maar dan gaat er echt iets mis in je meterkast.

Ik heb overigens sinds een week een nieuwe meter omdat de vorige was overleden, en dit is mijn status

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dEJcXIvW1wt1WllgW5m4QRhjHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ixlyfe5iKwcfMC2xA3DS1tP4.png?f=fotoalbum_large

* Afbeelding komt uit DSMR Reader

En de meter is alleen spanningsloos geweest bij plaatsing 8)

[ Voor 37% gewijzigd door raymonvdm op 23-07-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-10 15:24
Hoi allemaal, ik ben aan het rondkijken naar een vervanging van Domoticz, en ik ben wel gecharmeerd van Home Assistant. Ik heb links en rechts al wat gelezen, en het meeste is heel positief. Er is echter 1 punt wat wel een beetje terugkeert: de stabiliteit wanneer een en ander op een RPi draait. Ik ben van plan om een RPi4 4GB aan te schaffen hiervoor (Domoticz draait intussen een jaar of 3 probleemloos op een RPi3, maar die lijkt redelijk tegen de onderkant van de systeemeisen van HA te zitten als ik het goed lees).

Als ik een beetje rondzoek, dan kom je als advies bijna steevast tegen dat de RPi leuk is om een eerste opzet te doen, maar dat je daarna eigenlijk over moet naar een NUC met een i5-cpu. Dat is mij toch echt wat te duur, dus ik vroeg me af wat de ervaringen hier zijn van degenen die HA op een RPi4 draaien (of hebben gedraaid). Is het echt zo erg dat de boel iedere paar dagen vastloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Kroesss schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:00:
Hoi allemaal, ik ben aan het rondkijken naar een vervanging van Domoticz, en ik ben wel gecharmeerd van Home Assistant. Ik heb links en rechts al wat gelezen, en het meeste is heel positief. Er is echter 1 punt wat wel een beetje terugkeert: de stabiliteit wanneer een en ander op een RPi draait. Ik ben van plan om een RPi4 4GB aan te schaffen hiervoor (Domoticz draait intussen een jaar of 3 probleemloos op een RPi3, maar die lijkt redelijk tegen de onderkant van de systeemeisen van HA te zitten als ik het goed lees).

Als ik een beetje rondzoek, dan kom je als advies bijna steevast tegen dat de RPi leuk is om een eerste opzet te doen, maar dat je daarna eigenlijk over moet naar een NUC met een i5-cpu. Dat is mij toch echt wat te duur, dus ik vroeg me af wat de ervaringen hier zijn van degenen die HA op een RPi4 draaien (of hebben gedraaid). Is het echt zo erg dat de boel iedere paar dagen vastloopt?
Over de 4 kan ik niks zeggen, maar over de 3b+ wel.

Ik heb in november een pi en een Samsung 32gb SD gekocht. Die tot juni gedraaid zonder problemen die ik niet zelf veroorzaakt had. Het systeem was stabiel en werkte prima.

Nu draai ik het op een synology Nas in een vm.

De haat op sd kaarten snap ik niet zo goed, ik heb Die ervaring gewoon nooit gehad.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:03:
De haat op sd kaarten snap ik niet zo goed, ik heb Die ervaring gewoon nooit gehad.
De truc zit hem erin om het aantal writes naar de SD-card zoveel mogelijk te beperken - daardoor is de kaart op een gegeven moment gewoon "op". Maar als je met wat slimme instellingen in je recorder/history al de database flink terug kan brengen (bijvoorbeeld), dan scheelt dat al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:12:
[...]

De truc zit hem erin om het aantal writes naar de SD-card zoveel mogelijk te beperken - daardoor is de kaart op een gegeven moment gewoon "op". Maar als je met wat slimme instellingen in je recorder/history al de database flink terug kan brengen (bijvoorbeeld), dan scheelt dat al heel wat.
Ja dit. Maar moet zeggen dat ik dat uiteindelijk pas een week of twee voor het gebruiken van de Nas ingesteld heb.

Het valt echt wel mee en die horror verhalen zijn er meer dan de positieve verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met de nieuwe chooser in automations kan je leuke dingen doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
##########################
## Set theme 
- id: set_theme_on_ha_start_and_sun
  alias: "System: Set theme on Home Assistant start and Sun"
  initial_state: 'on'
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
    - platform: sun
      event: sunrise
      event: sunset
  action:
    - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sun.sun
            state: 'above_horizon'
        sequence:
          - service: frontend.set_theme
            data:
              name: "Google Light Theme"
      - conditions:
            state: 'below_horizon'
        sequence:
            data:
              name: "Google Dark Theme"
      default:  # Should not be needed, as sun.sun should always have a status
          data:

Even @skank taggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Hmmbob schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:12:
[...]

Ik weet wel dat ik bij mijn huidige installatie een paar bestanden die door Domoticz veel werden gebruikt naar een tmpfs-schijf heb gezet. Wellicht dat dat kan helpen? Ik neem tenminste aan dat het in de basis gewoon een raspbian-installatie is waar je dergelijke dingen op kunt aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 12:48

Ik heb ook een poosje met een pi4 gewerkt. Ik had een case met een power en sata (x825) bordje erbij. Door de verhalen over SD kaarten wou ik een gewone hardeschijf gebruiken. Omdat er nog steeds geen volledige USB boot voor de pi4 is, bootte ik van de SD kaart en gebruikte het systeem daarna de hardeschijf.
Ik vond persoonlijk dat het allemaal een beetje traag was, maar het werkte verder goed. Totdat mijn systeem het toch had begeven, ik weet nog steeds niet helemaal waardoor.
Door aanraden in dit topic heb ik een NUC gekocht, een i5, zoals je zei is echt niet nodig. Ik heb een i3 en die staat zich echt te vervelen. Ik draai docker met toch wel wat containers (hass, mariadb, influxdb, grafana, mosquitto zigbee2mqtt, phpmyadmin, een reverse proxy en nog wat dingen om mee te spelen). En alles is heel snel.

Nu moet ik wel zeggen dat HA de laatste releases heel veel sneller is geworden, dus ik denk dat het prima te draaien op een pi4 is. Echter was het in mijn geval niet stabiel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:57
eigenlijk over moet naar een NUC met een i5-cpu
Ik heb HA nooit op een RPi gedraaid, maar een i5 zal zwaar overdreven zijn. Ik ben nu bezig met de overstap van een 4th gen i5 naar een 9th gen i3. En dat is dan een zelfbouw NAS / thuisserver waar meer op draait, en dat ding is (vrijwel) idle. Een i5 zal dus zwaar overdreven zijn, en een i3 dus ook al. Een of andere goedkope 8th / 9th gen Pentium (wat ook gewoon een Coffee Lake (Refresh) gebaseerde CPU is en dus niet een aparte architectuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Hmmbob schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:14:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:
          data:

Even @skank taggen
Ik ben nog niet helemaal overtuigd als ik eerlijk ben, ik vind het volgende persoonlijke makkelijker te lezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: auto_day_night_theme
  alias: "Automatisch theme voor dag en nacht"
  initial_state: on
  trigger:
    - platform: state
      to: above_horizon
      to: below_horizon
  action:
    - service_template: frontend.set_theme
      data_template:
        name: >
          {% if states.sun.sun.state == "above_horizon" %}
            Google Light Theme
          {% else %}
            Google Dark Theme
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:48

Quad

Doof

Mimiix schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:03:
[...]

Over de 4 kan ik niks zeggen, maar over de 3b+ wel.

Ik heb in november een pi en een Samsung 32gb SD gekocht. Die tot juni gedraaid zonder problemen die ik niet zelf veroorzaakt had. Het systeem was stabiel en werkte prima.

Nu draai ik het op een synology Nas in een vm.

Draai je dan Hassio in een vm? Net zo'n image als voor een Pi?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Quad schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:51:
[...]

@Kroesss
Op een Synology kan je gewoon een docker draaien. Er is zelfs een native app die de zaak voor je opzet. Eén keer draaien en nooit meer naar kijken. Dan staan alle dockers goed en draai je HA supervised

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm

Ik zou gewoon kijken naar een tweede hands machine, volgens mij is een Dell Optiplex Micro met een i3 processor meer dan voldoende, er zijn natuurlijk ook NUC`s of BRIX`s met dezelfde specificaties. Het voordeel van een PC is dat je hier gewoon een harddisk in kwijt kan of een SSD en dat je vaak meer USB poorten hebt dan op een Pi. Een beetje Pi met de juiste voeding zit denk ik rond de 85 euro. Voor dat geld moet er ook wel iets te vinden zijn aan 2e hands machines,

https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=nuc
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=optiplex

Niet om persee reclame te maken voor deze verkoper, maar volgens mij is dit een prima voorbeeld, ietsje duurder maar dan wel inclusief SSD en dat geld voor deze ook

Ik gebruik zelf overigens een Mac Mini met Ubuntu

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 23-07-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Kan iemand mij vertellen hoe ik een AC device nu terug kan brengen naar een ID wat ik kan gebuiken in mijn configuration.yaml

Dit haal ik uit de logging

code:
1
2
3
4
2020-07-23 23:03:10 DEBUG (Thread-4) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event: {'packet_type': 17, 'sub_type': 0, 'type_string': 'AC', 'id_string': '2113bf6:16', 'data': '0b11003302113bf610000050', 'values': {'Command': 'Off', 'Rssi numeric': 5}}
2020-07-23 23:03:10 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rfxtrx.binary_sensor] Binary sensor update (Device ID: 2113bf6:16 Class: LightingDevice Sub: 0)
2020-07-23 23:03:12 DEBUG (Thread-4) [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event: {'packet_type': 17, 'sub_type': 0, 'type_string': 'AC', 'id_string': '2113bf6:16', 'data': '0b11003402113bf610010f50', 'values': {'Command': 'On', 'Rssi numeric': 5}}
2020-07-23 23:03:12 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.rfxtrx.binary_sensor] Binary sensor update (Device ID: 2113bf6:16 Class: LightingDevice Sub: 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:38

Ik draai sinds februari op een Raspberry Pi 4B zonder grote problemen. Een paar weken geleden heb ik voor het eerst een onverklaarbare storing gehad, maar dankzij de automatische Google Drive back-ups via de HACS-integratie was dat snel terug te zetten. Eens in de x weken (6-12) ervaar ik dat het dashboard niet helemaal werkt, maar even simpel uit en weer aanzetten verhelpt dat. Ik moet zeggen dat ik wel een fatsoenlijke SD-kaart gebruik, verder geen beperkingen in de logs ingesteld o.i.d. Voordeel van dit apparaatje is vooral de ruimte die het inneemt in mijn smalle meterkast, tot nu toe behoorlijk tevreden dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf ben ik begonnen met een RPi 2, dat was wel snel erg beperkt. Daar ook een SD kaart in gesloopt, was geen nieuwe O-) Daarna over gegaan op een RPi 4 4GB, dat werkt echt super. Wel ben ik toen gelijk voor een SSDtje eraan gegaan. Wat sneller en geen zorgen om de writes.

Toen ondersteunde de RPi4 nog geen USB boot. Ik boot dus van een SD waarna ik de SSD als root mount en draai Home Assistant Supervised. Ondertussen ondersteund de RPi 4 nu echt USB boot. Maar ik heb nog niemand hier gezien doe HA rechtstreeks van USB heeft weten te booten. Naar mijn idee zou USB boot van Home Assistant (OS) de meest instapvriendelijke manier zijn als dat werkt.

Toch echt voor een RPi 4 gegaan omdat ik echt niets meer vraag. Een NUC ofzo is nog wel leuk maar vond ik te duur. Gewoon een i3 ofzo neerzetten vind ik te zonde qua energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

@Kroesss

Je hebt al veel reacties en goede antwoorden. Ik wil nog meegeven dat het type SD kaart ook wel een hoop verschil maakt.
Ik heb meer dan een jaar geleden de overstap gedaan naar deze Sandisk kaart. Dat draait tot nu toe stabiel en véle malen sneller dan voorheen.
Let er op dat je SD kaart een A1 of, nog beter, A2 rating heeft, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor veel I/O (lees/schrijf bewerkingen).
In tegenstelling tot SD kaarten voor camera's, die veel grote bestanden sequentieel schrijven en dus daar profiteren van hoge schrijfsnelheden is dat voor een Raspberry heel anders, die schijft en leest veel kleine bestanden dus heeft een ander type SD kaart nodig.
Het lijkt marketing praat, maar het snelheidsverschil met mijn vorige kaart was al flink te merken tijdens de eerste apt-upgrade).
Meer info hier.

Verder draai ik zelf op een Raspberry Pi3b in Docker en dat gaat eigenlijk prima.
Ik draai oa home-assistant, deCONZ voor Zigbee, PiHole, postgresql, Traefik webserver en een 4 tal APIs en websites, allemaal in Docker en idle heb ik 3-4% CPU gebruik en de helft van mijn RAM vrij.
Ook updates ed verlopen soepel, dus ik zou zeggen probeer met de Pi die je hebt, upgraden kan altijd nog.
Ik zie zelf zelden CPU gebruik boven de 20% als ik geen updates draai dus het kan prima zou ik zeggen.
Ook qua stabiliteit 0 issues tot nu toe.

Zoals gezegd maakt het wel een hoop verschil wanneer je home-assistant (of elke andere database of applicatie die veel logt) op een externe schijf laat schrijven.
Ik heb zelf al jaren een oude 30GB SSD draaien in een externe behuizing en dat werkt prima, scheelt een hoop slijtage op je SD kaartje. Een externe harde schijf die je nog hebt liggen zou al beter zijn en een externe SSD zou helemaal prima zijn en kost tegenwoordig ook echt niet veel meer, de kleinste capaciteit is al meer dan voldoende.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Quad schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:51:
[...]

Ja en nee. Ubuntu op een vm gezet en daarin de generic supervised install geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben net bezig met HA en net een Pi4 gekocht. Heb recorder al flink uitgekleed. Ik draai nu nog op 8GB maar heb 64GB klaarliggen.

Vandaag voor het eerst (en probleemloos) gedraaid zonder Hue als master - alle automations in de Hue app staan uit.

Bevalt meer dan prima; ook fijn dat ik nu doordeweeks makkelijk de wekker kan verzetten en dat ik m’n custom made mediaplayer aan kan sturen (via udp, zie m’n vorige berichten).

Ik ben niet superbang voor kapotschrijven en ga, naast backups maken na veranderingen en niet te veel items monitoren (recorder), gewoon alleen op de microSD vertrouwen. Met 64GB verwacht ik wel even vooruit te kunnen.

Enige waar ik nog niet aan heb gedacht is dat de pi geen GUI draait, alleen een headless server. Ik had namelijk ook de 7” touch gekocht. Nu heb ik nog wel een stapeltje Pi3’s dus daar zou ik nog wel de GUI (Lovelace) op kunnen draaien. Nog niet nagedacht welk OS ik daar voor ga gebruiken. Is er ook een GUI installer voor Pi(3)?

[ Voor 20% gewijzigd door Wilf op 24-07-2020 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Klippy schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 00:18:
@Kroesss

Je hebt al veel reacties en goede antwoorden. Ik wil nog meegeven dat het type SD kaart ook wel een hoop verschil maakt.
Ik heb meer dan een jaar geleden de overstap gedaan naar deze Sandisk kaart. Dat draait tot nu toe stabiel en véle malen sneller dan voorheen.
Let er op dat je SD kaart een A1 of, nog beter, A2 rating heeft, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor veel I/O (lees/schrijf bewerkingen).
In tegenstelling tot SD kaarten voor camera's, die veel grote bestanden sequentieel schrijven en dus daar profiteren van hoge schrijfsnelheden is dat voor een Raspberry heel anders, die schijft en leest veel kleine bestanden dus heeft een ander type SD kaart nodig.
Het lijkt marketing praat, maar het snelheidsverschil met mijn vorige kaart was al flink te merken tijdens de eerste apt-upgrade).
Meer info hier.

Verder draai ik zelf op een Raspberry Pi3b in Docker en dat gaat eigenlijk prima.
Ik draai oa home-assistant, deCONZ voor Zigbee, PiHole, postgresql, Traefik webserver en een 4 tal APIs en websites, allemaal in Docker en idle heb ik 3-4% CPU gebruik en de helft van mijn RAM vrij.
Ook updates ed verlopen soepel, dus ik zou zeggen probeer met de Pi die je hebt, upgraden kan altijd nog.
Ik zie zelf zelden CPU gebruik boven de 20% als ik geen updates draai dus het kan prima zou ik zeggen.
Ook qua stabiliteit 0 issues tot nu toe.

Zoals gezegd maakt het wel een hoop verschil wanneer je home-assistant (of elke andere database of applicatie die veel logt) op een externe schijf laat schrijven.
Ik heb zelf al jaren een oude 30GB SSD draaien in een externe behuizing en dat werkt prima, scheelt een hoop slijtage op je SD kaartje. Een externe harde schijf die je nog hebt liggen zou al beter zijn en een externe SSD zou helemaal prima zijn en kost tegenwoordig ook echt niet veel meer, de kleinste capaciteit is al meer dan voldoende.
Dank je voor je uitgebreide reactie! Erg nuttig. Die A2-rating had ik inderdaad al gezien, dat is zeker iets om op te letten inderdaad. Ik heb wel 2 vraagjes over je opstelling als het mag.

Je draait docker geef je aan. Nou heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar draai je dan hassio of een andere vorm van installatie? Ik zie namelijk ook best wel veel voorbijkomen over supervised of non-supervised waarbij de laatste variant schijnbaar veel beperkter is in het gebruik doordat allerlei plugins niet beschikbaar zouden zijn?

Daarnaast: wat staaat er op je SSD, en wat op het kaartje? Ik zie namelijk vaker dat mensen een SSD aansluiten, maar dan draaien ze normaal gesproken alles vanaf de SSD, en wordt het sd-kaartje alleen gebruikt voor het booten. Dan zou het type SD-kaart dus niet veel uitmaken, maar aangezien jij aangeeft dat hij dat wel doet gok ik dus dat je niet alles op de SSD doet?

[ Voor 0% gewijzigd door Kroesss op 24-07-2020 07:32 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
golles schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Ik ben nog niet helemaal overtuigd als ik eerlijk ben, ik vind het volgende persoonlijke makkelijker te lezen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  action:
      data_template:
            Google Light Theme
          {% else %}
            Google Dark Theme
          {% endif %}
Op zich kan ik beide lezen, maar met mijn beperkte programeerachtergrond vind ik het met de chooser makkelijker zelf te schrijven. Die accolades schrikken me toch een beetje af ;)

Nu moet ik zeggen dat ik zonder voorbeeld ook geen automation kan schrijven met de chooser hoor, ik snap de logica achter de indentations ook nog niet helemaal.

Ik heb nu zelf de 4 automations die ik had voor notificaties voor het buiten zetten van de container omgeschreven naar één notificatie. Ik weet eerlijk gezegd nog niet of hij werkt, dat weet ik zondagavond, als de eerste notificatie verstuurd zou moeten worden. Hij is in ieder geval gisteravond en vanmorgen wel getriggerd, maar er was geen enkele optie die aan de voorwaarden voldeed, dus er gebeurde niets. Dat was verder ook zoals bedoeld, dus so far so good.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
- id: notificatie_container
  alias: Notificaties containers
  description: Stuurt een notificatie voor de container op de avond er voor en op
    de dag zelf
  trigger:
  - at: 21:30
    platform: time
  - at: 07:00
    platform: time
  action:
    - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_morgen
            state: duobak
          - condition: time
            after: '21:00:00'
            before: '22:00:00'
        sequence:
          - service: notify.mobile_app_telefoon_martijn
            data:
              title: Denk aan de container
              data: Morgen moet de Rest- en GFT-bak buiten
      - conditions:
            entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_morgen
            state: papier-pmd
            after: '21:00:00'
            before: '22:00:00'
        sequence:
            data:
              data: Morgen moet de Papier- en PMD-bak buiten
      - conditions:
            entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_vandaag
            state: duobak
            after: '06:30:00'
            before: '07:30:00'
        sequence:
            data:
              data: Vandaag moet de Rest- en GFT-bak buiten
      - conditions:
            entity_id: sensor.mijnafvalwijzer_vandaag
            state: papier-pmd
            after: '06:30:00'
            before: '07:30:00'
        sequence:
            data:
              data: Vandaag moet de Papier- en PMD-bak buiten

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:
          data:

Even @skank taggen
Mooi ! Thx ! Super handig... ik denk dat ik best al mn automations even ga nazien..
Dit scheelt toch ene hoop in mijn geval, komende van..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- alias: "Licht thema na zonsopgang"
  trigger:
    platform: sun
  action:
      data:

- alias: "Donker thema na zonsondergang"
  trigger:
    platform: sun
  action:
      data:

- alias: 'Licht thema na herstart als het licht is'
  trigger:
    platform: homeassistant
  condition:
  action:
    service: frontend.set_theme
    data:

- alias: 'Donker thema na herstart als het donker is'
  trigger:
    platform: homeassistant
  condition:
    condition: state
  action:
    service: frontend.set_theme
    data:

ik zat gisteren ook na te denken over het maken van scenes.. bv Relax (bad nemen) die de muziek moet afspelen maar ook (indien het donker is) bepaalde verlichting aan te steken of film kijken, die wanneer het donker is, de trapverlichting naar boven (filmkamer) moet aanzetten..

Dat kan allemaal met die chooser denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@skank Dat kan ook allemaal met NodeRED, als je de voorkeur geeft aan een goede visuele representatie van het schema.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
## Set theme 
- id: set_theme
  alias: "System: Set theme"
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      - conditions:
        sequence:
            data:
          data:
@Frenck wees me er op dat het nog efficienter kan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      default:  
          data:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
golles schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:47:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  action:
      data_template:
            Google Light Theme
          {% else %}
            Google Dark Theme
          {% endif %}
Kan ook. Volgens mij zijn templates altijd langzamer ("more costly") dan scripts - en ik zie dat je states.xxx.state gebruikt: dat is geen best practice - kijk even hier: https://www.home-assistan...ration/templating/#states

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:51:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      default:  
          data:
Logisch en idd efficienter !! thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:49:
@skank Dat kan ook allemaal met NodeRED, als je de voorkeur geeft aan een goede visuele representatie van het schema.
Ik gebruik geen node red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
TheFes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:19:
[...]
Op zich kan ik beide lezen, maar met mijn beperkte programeerachtergrond vind ik het met de chooser makkelijker zelf te schrijven. Die accolades schrikken me toch een beetje af ;)
Ja, dat kan ik me goed voorstellen. En voor mij is dat andersom, omdat ik wel een programmeur ben. Een kort stukje code is voor mij makkelijker te begrijpen dan een heel lang stuk yaml. Maar gelukkig kunnen we het allemaal op onze eigen manier doen en zo weer van elkaar leren :-)
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      default:  
          data:
Dit ziet er inderdaad een stuk beter uit, ik begin nu wel te twijfelen om dit over te nemen, mooi gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 10:04
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      default:  
          data:
Toch lekker van 4 automations naar 1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phlinx schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Toch lekker van 4 automations naar 1 :)
Jep, dat is ook de reden dat ik nu langzaamaan even door mijn automations loop om te zien of er nog meer winst te behalen is. Ik heb mijn UV waarschuwingen ook aangepast, van 83 naar 65 regels en samen in 1 automation. Zou mooi zijn dat je ook nog acties kan definieren die altijd uitgevoerd moeten worden (en die dus onafhankelijk zijn van de chooser).

Dat gezegd hebbende..... Die choose: is natuurlijk maar één actie. Daaronder kan je misschien nog wel meer dingen doen....

edit: Jep, dat zou moeten kunnen. Dit weekend eens mee spelen, dan kunnen die UV warnings een stuk simpeler :)

[ Voor 50% gewijzigd door Hmmbob op 24-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:47
Hmmbob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Jep, dat is ook de reden dat ik nu langzaamaan even door mijn automations loop om te zien of er nog meer winst te behalen is. Ik heb mijn UV waarschuwingen ook aangepast, van 83 naar 65 regels en samen in 1 automation. Zou mooi zijn dat je ook nog acties kan definieren die altijd uitgevoerd moeten worden (en die dus onafhankelijk zijn van de chooser).

Dat gezegd hebbende..... Die choose: is natuurlijk maar één actie. Daaronder kan je misschien nog wel meer dingen doen....

edit: Jep, dat zou moeten kunnen. Dit weekend eens mee spelen, dan kunnen die UV warnings een stuk simpeler :)
Dat is inderdaad wel een goeie. Ik zat ook al te denken dat als je die choose gebruikt, je alles daarin moet afvangen. Maar zoals je zegt zou je onder de choose gewoon weer door moeten kunnen gaan met reguliere acties. Anders was een script nog een optie geweest om het niet dubbel te hoeven definiëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 19:07

Side-Kick

Timmy!

Ik maak gebruik van de Hass.io Google Drive Backup add on.

Uit de sensor.snapshot_backup haal ik het last_snapshot attribuut en vorm deze om naar een leesbare datum/tijd sensor (sensor.last_backup) om te tonen op mijn dashboard. Dat tonen gaat prima.

Het levert alleen wel een fout op in mijn logboek:

2020-07-24 11:26:39 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.last_backup fails
...
TypeError: strptime() argument 1 must be str, not None

Die error onstaat volgens mij omdat de sensor.snapshot_backup langzaam laad bij het opstarten van HA en dat daarom de status van mijn eigen sensor niet direct bepaald kan worden. Het zorgt er niet voor dat mijn HA niet goed werkt, maar de error in de loggin stoort me wel. Is hier iets aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12
sOid schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:49:
Ik ben het helemaal met je eens! Ik denk dat NodeRED voor beginners van HA een uitstekende oplossing is. Het is zoveel makkelijker de automations in te stellen. Al mijn automations zitten in NodeRED.

Klein voorbeeld voor voor het instellen van thema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivYUE1JmT4ulXHL4Mlb5ubEV2hM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e2cylLWO0npBVlXOqzkqFhNY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:06:
Ik maak gebruik van de Hass.io Google Drive Backup add on.

Uit de sensor.snapshot_backup haal ik het last_snapshot attribuut en vorm deze om naar een leesbare datum/tijd sensor (sensor.last_backup) om te tonen op mijn dashboard. Dat tonen gaat prima.

Het levert alleen wel een fout op in mijn logboek:

2020-07-24 11:26:39 ERROR (MainThread) [homeassistant.helpers.entity] Update for sensor.last_backup fails
...
TypeError: strptime() argument 1 must be str, not None

Die error onstaat volgens mij omdat de sensor.snapshot_backup langzaam laad bij het opstarten van HA en dat daarom de status van mijn eigen sensor niet direct bepaald kan worden. Het zorgt er niet voor dat mijn HA niet goed werkt, maar de error in de loggin stoort me wel. Is hier iets aan te doen?
Wat is de template code die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Hmmbob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:30:
[...]
Wat is de template code die je gebruikt?
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    last_backup:
      friendly_name: "Laatste backup"
      icon_template: mdi:file-clock
      value_template: "{{ as_timestamp(strptime(state_attr('sensor.snapshot_backup', 'last_snapshot'), '%Y-%m-%d %H:%M:%S')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M:%S')}}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renrom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:14
Hypothetische vraag :) Ik heb nu alles in Domoticz draaien met de Conbee II stick, RFLink en uitlezen P1. Ben daar zeker nog wel tevreden mee, maar lees toch wel zeer positieve geluiden over HA.

Stel ik wil overstappen naar HA, betekend dit dat ik ook alle zigbee devices weer opnieuw moet koppelen? Aangezien nu alles 'in place' is, dit best wel een gedoe kan zijn.

Denk dat voor mij de enige echte rede voor overstappen de GUI zou zijn, onderliggend werkt alles zoals ik het wil dus twijfel nog wel of ik die moeite zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 16:10
denuz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:50:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens! Ik denk dat NodeRED voor beginners van HA een uitstekende oplossing is. Het is zoveel makkelijker de automations in te stellen. Al mijn automations zitten in NodeRED.

[Afbeelding]
Nodered is even een uurtje spelen, en de basics moet je even snappen daarna werkt het geniaal. Je hebt in een handomdraai een automatisering draaiende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
renrom schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:45:
Hypothetische vraag :) Ik heb nu alles in Domoticz draaien met de Conbee II stick, RFLink en uitlezen P1. Ben daar zeker nog wel tevreden mee, maar lees toch wel zeer positieve geluiden over HA.
Zat in exact dezelfde situatie en heb uiteindelijk toch de switch gemaakt en heb er tot op heden nog geen spijt van.
Stel ik wil overstappen naar HA, betekend dit dat ik ook alle zigbee devices weer opnieuw moet koppelen? Aangezien nu alles 'in place' is, dit best wel een gedoe kan zijn.
Ja, helaas moet je alles opnieuw koppellen. (tenminste dat moest ik wel)
Denk dat voor mij de enige echte rede voor overstappen de GUI zou zijn, onderliggend werkt alles zoals ik het wil dus twijfel nog wel of ik die moeite zou moeten doen.
Niet alleen de GUI maar ook Node-RED en alle andere toevoegingen. Op een gegeven moment wil je steeds meer (althans ik) en dan voldoet een RPi haast niet meer.

/edit:
Zijn er hier die ook P1 in hun HA setup hebben en hier ook tarieven etc in verwerkt hebben?
Het viel me recent op dat ik wel een absurd hoog gas verbruik had en vroeg me af of ik niet alle P1 waardens kan resetten om te kijken waar dit nu vandaan kwam? Krijg nu namelijk niet gevonden hoe dit zit, lijkt wel of er een waarde corrupt is geraakt maar waar dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRdI9XrHVS-aKPR3EW_kcHbO9Bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MgdhP2DCFQDEc7UNYQhQQ17Z.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door schumi2004 op 24-07-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renrom
Ok, dan ga ik het toch overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0ss
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 12:33

n0ss

⭐⭐⭐

schumi2004 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:48:
[...]
Zat in exact dezelfde situatie en heb uiteindelijk toch de switch gemaakt en heb er tot op heden nog geen spijt van.

[...]
Ja, helaas moet je alles opnieuw koppellen.

[...]
Niet alleen de GUI maar ook Node-RED en alle andere toevoegingen. Op een gegeven moment wil je steeds meer (althans ik) en dan voldoet een RPi haast niet meer.

/edit:
Zijn er hier die ook P1 in hun HA setup hebben en hier ook tarieven etc in verwerkt hebben?
Het viel me recent op dat ik wel een absurd hoog gas verbruik had en vroeg me af of ik niet alle P1 waardens kan resetten om te kijken waar dit nu vandaan kwam? Krijg nu namelijk niet gevonden hoe dit zit, lijkt wel of er een waarde corrupt is geraakt maar waar dan?
[Afbeelding]
Zou je de code voor beide kunnen delen? ziet er goed uit!
Heb gisteren ook een P1 kabel geinstalleerd echter heb ik alleen nog maar een simpel grafiekje :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
n0ss schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:43:
[...]

Zou je de code voor beide kunnen delen? ziet er goed uit!
Heb gisteren ook een P1 kabel geinstalleerd echter heb ik alleen nog maar een simpel grafiekje :+
Code komt hier vandaan:
https://community.home-as...gy-gas-consumption/151306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 10-10 08:36
renrom schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:45:
Hypothetische vraag :) Ik heb nu alles in Domoticz draaien met de Conbee II stick

Stel ik wil overstappen naar HA, betekend dit dat ik ook alle zigbee devices weer opnieuw moet koppelen?
Als je nu phoscon gebruikt, en ook phoscon gebruikt in HA moet je niets opnieuw pairen. Stap je over naar ZHA dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:39:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    last_backup:
      value_template: "{{ as_timestamp(strptime(state_attr('sensor.snapshot_backup', 'last_snapshot'), '%Y-%m-%d %H:%M:%S')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M:%S')}}"
Er een if omheen zetten?
YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    last_backup:
      value_template: "{% if my_test_json.date != '' -%} {{ as_timestamp(strptime(my_test_json.date, '%Y-%m-%d %H:%M:%S')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M:%S')}} {%- endif %}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renrom
francisp schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Als je nu phoscon gebruikt, en ook phoscon gebruikt in HA moet je niets opnieuw pairen. Stap je over naar ZHA dan wel.
Ok, dat zou wel schelen. ik heb nu Deconz draaien in een docker, die is dat te koppelen met HA? Als dat zo is, maakt het de overstap een stuk makkelijker.

Rijst wel de vraag, is er wezenlijk verschil tussen ZHA en Deconz zoals ik het nu gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 10-10 08:36
Niet echt. Verschil in ondersteuning van enkele aparraten. Uw deconz docker kan je gewoon koppelen aan HA, zonder opnieuw te moeten pairen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
denuz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:50:
[...]

[Afbeelding]
Da's een leuke. Kun je de code delen? (Wellicht meer op z'n plek ik het NodeRED-topic!)

@renrom Ja hoor, koppelen is heel makkelijk. Of drie regels code in configuration.yaml of via de GUI. Allebei snel en eenvoudig. Ik heb zowel HASS Core als deCONZ (man, die hoofdletters...) in Docker draaien. Wat je trouwens wel moet weten is dat het upgraden van je Conbee-firmware wat lastiger is binnen Docker. Maar het staat duidelijk beschreven en prima te doen (toevallig een half uurtje geleden gedaan).

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 24-07-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Hmmbob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:41:
[...]

Er een if omheen zetten?
YAML:
1
2
3
4
5
6
  sensors:
    last_backup:
      value_template: "{% if my_test_json.date != '' -%} {{ as_timestamp(strptime(my_test_json.date, '%Y-%m-%d %H:%M:%S')) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M:%S')}} {%- endif %}"
Nee helaas:
Could not render template Laatste backup: UndefinedError: 'sensor' is undefined

Ik heb de sensor weggehaald en er een notificatie van gemaakt als de backups blijven hangen. Dat is vanuit automatiseringsoogpunt ook beter. Toch dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, ik zie dat mijn test strings er nog in staan :x Slordig!

Fijn dat het op een andere manier toch gelukt is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:12
oeps. verkeerde topic. excuses

[ Voor 98% gewijzigd door denuz op 24-07-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Set theme 
  trigger:
  action:
    - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
      default:  
          data:
Ik had de code van jou/@Frenck ook in mijn automatioms gezet. Hij was netjes om 21:40 getriggerd, maar het thema bleef op Google Light Theme staan.
Om 21:49 heb ik ben zelf nog eens manueel uitgevoerd, en toen deed hij het wel goed.

Werkte het bij jou wel gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Hmmbob schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:54:
[...]

Kan ook. Volgens mij zijn templates altijd langzamer ("more costly") dan scripts - en ik zie dat je states.xxx.state gebruikt: dat is geen best practice - kijk even hier: https://www.home-assistan...ration/templating/#states
Ik denk inderdaad dat je groot gelijk hebt dat templates altijd duurder zijn. Ik heb jouw versie genomen _/-\o_
Bedankt voor het linkje, dat was inderdaad erg lelijk, ik heb al mijn automatiseringen aangepast, alleen voor m'n master switch heb geen idee hoe ik die beter zou kunnen doen.
Het doel is dat alle lampen die aan zijn, uit gaan als ik op het knopje druk, kan dit nog beter?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: master_switch_all_lights_off
  alias: Master switch - alles uit
  trigger:
      entity_id: sensor.0x0017880108000633_action
      to: 'press'
  action:
    - service: light.turn_off
      data_template: 
        entity_id: >
          {{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') |  map(attribute='entity_id') | join(', ') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
TheFes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:24:
[...]

Ik had de code van jou/@Frenck ook in mijn automatioms gezet. Hij was netjes om 21:40 getriggerd, maar het thema bleef op Google Light Theme staan.
Om 21:49 heb ik ben zelf nog eens manueel uitgevoerd, en toen deed hij het wel goed.

Had hem ook ‘gejat’. Werkt inderdaad niet en het hele gebeuren (incl Internetbrowser) werd enorm traag.
Automation verwijderd en alles loopt weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:24:
[...]

Ja, hier werkt hij perfect - ook geen last van traagheid. Je hebt toch wel 0.113.x als versie, hoop ik?

En in je "profiel" staat het thema wel op "backend selected" (en dus niet op google light/dark?)

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 25-07-2020 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 22:31:
[...]

Ik denk inderdaad dat je groot gelijk hebt dat templates altijd duurder zijn. Ik heb jouw versie genomen _/-\o_
Bedankt voor het linkje, dat was inderdaad erg lelijk, ik heb al mijn automatiseringen aangepast, alleen voor m'n master switch heb geen idee hoe ik die beter zou kunnen doen.
Het doel is dat alle lampen die aan zijn, uit gaan als ik op het knopje druk, kan dit nog beter?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: master_switch_all_lights_off
  alias: Master switch - alles uit
  trigger:
      entity_id: sensor.0x0017880108000633_action
      to: 'press'
  action:
    - service: light.turn_off
      data_template: 
        entity_id: >
          {{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') |  map(attribute='entity_id') | join(', ') }}
Waarom zou je niet gewoon "entity_id: all" gebruiken?

Bij light.turn_off boeit het niet of de lamp aan of uit staat - hij wordt uit gezet. Een lamp die nu aan staat gaat uit, en een lamp die al uit staat gaat extra uit (ofzo iets).

Leesvoer: https://www.home-assistan...service-calls/#the-basics en https://www.home-assistan...ht/#service-lightturn_off

Let wel op dat je "entity_id: all" niet combineert met homeassistant.turn_off (of on) - die pakt alles mee (dus ook je binary sensors, automations etc). Met light.turn_off worden alleen je lampen meegenomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 25-07-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:20:
[...]

Ja, hier werkt hij perfect - ook geen last van traagheid. Je hebt toch wel 0.113.x als versie, hoop ik?

En in je "profiel" staat het thema wel op "backend selected" (en dus niet op google light/dark?)
Ja dit ja.

Komop luitjes, niet zomaar alles kopiëren als een stel schapen. Denk eens na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:20:
[...]

Jep, heb 0.113 en backend selected aan.
Toen ik hem zelf manueel nog eens uitvoerde werkte het wel, geen traagheid ook verder.

Het was alsof op het moment dat de automation geactiveerd werd de zon nog niet onder de horizon was.
Vanochtend heeft hij het overigens wel goed gedaan.

Als ik in mijn logs kijk, zie ik ook dat hij om 21:40 geactiveerd was, terwijl de zon pas 21:44 onder de horizon ging. Daarom deed hij het dus wel toen ik hem om 21:49 zelf activeerde.

Bij zonsopkomst zijn de twee timestamps wel precies gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2pBULq5E_ngbencF4bdELUhQGE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gJbV5WguH86QlSuLxSkBip0H.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di_rA25205hq7UoRSoDi_ETaa2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/66zYLr1AnpLMW1h25qGuU25l.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:53:
[...]

Jep, heb 0.113 en backend selected aan.
Toen ik hem zelf manueel nog eens uitvoerde werkte het wel, geen traagheid ook verder.

Het was alsof op het moment dat de automation geactiveerd werd de zon nog niet onder de horizon was.
Vanochtend heeft hij het overigens wel goed gedaan.

Als ik in mijn logs kijk, zie ik ook dat hij om 21:40 geactiveerd was, terwijl de zon pas 21:44 onder de horizon ging. Daarom deed hij het dus wel toen ik hem om 21:49 zelf activeerde.

Bij zonsopkomst zijn de twee timestamps wel precies gelijk.

[Afbeelding][Afbeelding]
Hmmm, bijzonder. Ik zal er vanavond even op letten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb alle entities in logbook, recorder (en history) uitgezet. Ik zie er voorlopig de meerwaarde niet van in* (dergelijks heb ik ook niet op m’n Hue en ik heb HA nu werkend zoals ik wil** en ik heb het vooral wegens de dingen die Hue niet kan; niet om er eindeloos mee te gaan spelen (al was dat wel mijn afgelopen weekavonden/nachten de realiteit). Zijn er nog andere dingen die de SD nu nog kapot kunnen schrijven of ben ik zo voorlopig ‘out of the woods’?

* Als dev’er doe ik op m’n computers niet anders/liever dan loggen maar deze use case is anders

** ik heb nog een paar automations die ik wil vervangen met if / elif / else; ik heb een filmstand gemaakt die het licht overruled en als je de stand uitzet op basis van de tijd de verlichting uit / zonsondergangavond / warm nacht zet en die doe ik nu nog via 3 losse automations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.113.1
met o.a fix voor rfxtrx
  • Update discord.py to v1.3.4 for API change (@DubhAd - #38060) (discord docs)
  • Fix issue with creation of PT2262 devices in rfxtrx integration (@RobBie1221 - #38074) (rfxtrx docs)
  • Fix route53 depending on broken package (@balloob - #38079) (route53 docs)
  • Bump pysmartthings to v0.7.2 (@andrewsayre - #38086) (smartthings docs)
  • Bump androidtv to 0.0.46 (@JeffLIrion - #38090) (androidtv docs)
  • Prevent the zeroconf service browser from terminating when a device without any addresses is discovered. (@bdraco - #38094)
  • Fix SimpliSafe to work with new MFA (@bachya - #38097) (simplisafe docs)
  • Fix text error when getting getting external IP in route53 (@ludeeus - #38100) (route53 docs)
  • Fix script repeat variable lifetime (@pnbruckner - #38124)
  • Log which task is blocking startup when debug logging is on (@bdraco - #38134)
  • Fix Xbox Live integration (@mKeRix - #38146) (xbox_live docs)
  • Fix incorrect mesurement in Toon for meter low (@frenck - #38149) (toon docs)
  • Fix Nuki Locks and Openers not being available after some time (@pschmitt - #38159) (nuki docs)
  • Remove leftover print statement (@bachya - #38163) (simplisafe docs)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Mimiix schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 01:18:
[...]

Ja dit ja.

Komop luitjes, niet zomaar alles kopiëren als een stel schapen. Denk eens na :)
Valt niet veel na te denken als dezelfde themes en automations al gebruikt werden.
Kwestie van 4 automations uitzetten en de nieuwe aanzetten.
Denk eens na voor je weer eens ongenuanceerd reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21
Hoi allen, mijn eerste bericht in dit topic :-)

Omdat Zwave waardeloos instabiel is in Domoticz de laatste tijd heb ik gisteren op een andere RPi HA geinstalleerd. Ik probeer nu de status van mijn Zwave devices via MQTT door te geven aan Domoticz. Hiervoor heb ik in Automation een MQTT-publish aangemaakt met de volgende Service Data:
code:
1
2
topic: 'domoticz/in'
payload: "{'idx' = 473, 'command' = 'switchlight', 'switchcmd' = 'On'}"

Echter heb ik steeds dat als ik het op sla HA dit vanzelf omzet in

code:
1
2
payload: '{''idx'' = 473, ''command'' = ''switchlight'', ''switchcmd'' = ''On''}'
topic: domoticz/in

Ik heb al flink gezocht hier in het topic en in het HA forum, maar wordt er niet veel wijs uit, iemand een voorzetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:41

TWKterry

Master Mariner

Ik heb net naar 113.1 geupgrade, zonder problemen overigens.
Wel viel me op dat in de Developer Tools - States de kolombreedte niet met de schermbreedte mee schaalt onder Chromium Edge. Vooral de entity kolom zou ik graag in de volle breedte van de enitty naam zien.

Is dit bij design, bug in edge chromium of bug in HA?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI3DD66sYK_jqIriJddOo_qIhT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ywxaebs4I68wsSJUI5hXLbZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Denk dat het bij design is, heb een paar entities met een grote attributes kolom waardoor de andere kolommen inimini blijven. Pas bij volledige breedte op een 3440x1440 scherm is de entity in de volle breedte. Heb dan wel 70% wit scherm aan de rechterkant voor 98% van de entries :-(

[ Voor 17% gewijzigd door TWKterry op 25-07-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveknoop
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:28
Sinds een update naar 113.0 (en na het updaten naar 113.1) kan ik geen verbinding meer maken met adguard home. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Adguard home heb ik zelf ook geupdate ondertussen naar 103.3, maar dat maakt geen verschil.
Intergration verwijderd, kan hem alleen nu ook niet meer toevoegen...

Edit 19.59:
Maak gebruik van de core installatie (venv)

[ Voor 8% gewijzigd door daveknoop op 25-07-2020 20:00 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe doen de meeste hier hun lampen uit?
Ik wil dit graag automatiseren voor de tuin en gevelverlichting, als ik ga slapen... echter die tijd verschilt altijd...
Ik kan het uiteraard met mn drukknop nog uitzetten ook, maar ik zou dit kunnen vergeten vandaar...

Optie is om misschien een scene ofzo op te maken "Goeienavond" die dan de tuinverlichting en gevel en alle andere verlichting op het gelijkvloers uitzet en eventueel de nachtlampjes activeert (idem trapverlichting)
Nadeel is dat ik die dan telkens moet activeren.. via telefoon of tablet (als die er komt) of via google misschien

Ideetjes?

Verder zit ik er ook aan te denken om smorgens een routine aan te maken..
Probleem daar is de wekker (google hub?).. die je dan wel of niet moet aanzetten en dit uur kan ook nog eens verschillen, vervolgens wekker afduwen...

Ook hier ideetjes?
Zijn er mensen die daar iets voor voorzien hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daveknoop schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:51:
Sinds een update naar 113.0 (en na het updaten naar 113.1) kan ik geen verbinding meer maken met adguard home. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Adguard home heb ik zelf ook geupdate ondertussen naar 103.3, maar dat maakt geen verschil.
Intergration verwijderd, kan hem alleen nu ook niet meer toevoegen...
Net getest. Ik zit op 113.1 en kan wel naar de adguard home addon
Er zit geen fix in de 113.1 voor adguard dus die zou gewoon moeten werken in 113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:
Ik wil dit graag automatiseren voor de tuin en gevelverlichting, als ik ga slapen... echter die tijd verschilt altijd...
Ik kan het uiteraard met mn drukknop nog uitzetten ook, maar ik zou dit kunnen vergeten vandaar...

Optie is om misschien een scene ofzo op te maken "Goeienavond" die dan de tuinverlichting en gevel en alle andere verlichting op het gelijkvloers uitzet en eventueel de nachtlampjes activeert (idem trapverlichting)
Nadeel is dat ik die dan telkens moet activeren.. via telefoon of tablet (als die er komt) of via google misschien

Ideetjes?

Verder zit ik er ook aan te denken om smorgens een routine aan te maken..
Probleem daar is de wekker (google hub?).. die je dan wel of niet moet aanzetten en dit uur kan ook nog eens verschillen, vervolgens wekker afduwen...

Ook hier ideetjes?
Zijn er mensen die daar iets voor voorzien hebben?
Op de slaapkamer heb ik een button van Xiaomi/Aqara waarmee ik mijn huis in slaapstand zet. Mocht ik deze vergeten in te drukken dan heb ik nog een fallback automation die om 2 uur 's nachts alle lichten uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayOne schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Op de slaapkamer heb ik een button van Xiaomi/Aqara waarmee ik mijn huis in slaapstand zet. Mocht ik deze vergeten in te drukken dan heb ik nog een fallback automation die om 2 uur 's nachts alle lichten uitzet.
Die slaapstand is ook enkel "alle lichten uit?"
Dat zou ik inderdaad kunnen doen... een button of een drukknop (input op mijn plc) die zorgt dat alle lichten uitstaan..en als backup een fallback automation.
Dit zou zelfs surplus kunnen zijn..
Dus een scene opzetten die alles van gelijkvloers uitzet (idem tv), en trapverlichting en nachtlampjes aan...
En vervolgens die knop en backup.. mm interessant idee.

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 25-07-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@skank als je een Google Home (mini) hebt kan je tegenwoordig een routine in de assistent maken. Bijvoorbeeld: "Hey Google, bedtijd", waarna de gewenste verlichting uitgeschakeld wordt.
Moet je wel HA koppelen aan Google Assistant.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:23
Quad schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:14:
@skank als je een Google Home (mini) hebt kan je tegenwoordig een routine in de assistent maken. Bijvoorbeeld: "Hey Google, bedtijd", waarna de gewenste verlichting uitgeschakeld wordt.
Of je lampen koppel je gewoon rechstreeks aan GA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:07:
[...]

Die slaapstand is ook enkel "alle lichten uit?"
Dat zou ik inderdaad kunnen doen... een button of een drukknop (input op mijn plc) die zorgt dat alle lichten uitstaan..en als backup een fallback automation.
Dit zou zelfs surplus kunnen zijn..
Dus een scene opzetten die alles van gelijkvloers uitzet (idem tv), en trapverlichting en nachtlampjes aan...
En vervolgens die knop en backup.. mm interessant idee.
Nee die slaapstand zet bijvoorbeeld niet alleen een ventilator op de slaapkamer uit, de kachel laag, tv-schakelaar uit, maar ook een input_boolean("slaapstand") aan, zodat bijvoorbeeld een ventilator niet tijdens mijn slaap opeens door een automation aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook een script koppelen aan Google assistant. Je hebt niet routines nodig, welke in NL taal volgens mij niet beschikbaar is. Ik gebruik een script en zeg : hè Google: activeer welterusten. Done ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

martinvdm schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:17:
[...]

Je kan ook een script koppelen aan Google assistant. Je hebt niet routines nodig, welke in NL taal volgens mij niet beschikbaar is. Ik gebruik een script en zeg : hè Google: activeer welterusten. Done ;)
Routines zijn inmiddels wel mogelijk in het Nederlands. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een mini, hub en hub max. Ik weet dat nu die routines in NL werken (BE nog niet)
Mijn lampen zijn niet gekoppeld aan GA
Wel aan HA.
Lang niet al mijn lampen zijn zigbee, dus zoiezo kan dat niet via GA
Ik ben wel van plan om zeer binnenkort nabu casa te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:15:
[...]

Of je lampen koppel je gewoon rechstreeks aan GA.
Kan dus niet (plc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zoiets had ik in gedachten ja
Maar is dat dan niet gewoon een automation en geen script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayOne schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Nee die slaapstand zet bijvoorbeeld niet alleen een ventilator op de slaapkamer uit, de kachel laag, tv-schakelaar uit, maar ook een input_boolean("slaapstand") aan, zodat bijvoorbeeld een ventilator niet tijdens mijn slaap opeens door een automation aan gaat.
Aha handig, dus een input_boolean is een vereiste?
En dan die toevoegen bij elke automation dat die op off moet staan?
Zet die fallback dan ook die boolean aan?

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 25-07-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Ik heb een mini, hub en hub max. Ik weet dat nu die routines in NL werken (BE nog niet)
Wel aan HA.
Als je HA koppelt aan GA, maakt het niet uit of je lampen Zigbee of Wi-Fi zijn.
Jammer dat routines in BE niet beschikbaar zijn..
Ik schakel verlichting 's nachts via een automation op tijd uit.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:23
Ligt er aan wat voor lampen. Niet hele onderwerp gevolgd, maar mij Yeelights zijn gewoon aan mijn GA gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Als je HA koppelt aan GA, maakt het niet uit of je lampen Zigbee of Wi-Fi zijn.
Jammer dat routines in BE niet beschikbaar zijn..
Ik schakel verlichting 's nachts via een automation op tijd uit.
Ik zit net te bedenken dat een automation in sommige gevallen toch niet alles uit mag zetten.
Bv de gevelverlichting..
Stel dat ik zeg, alle lichten uit om 1u snachts, en ik ben dan naar een feestje ofzo, dan mag die gevel niet uit.
Echter als ik weg ben voor 2 dagen dan liefst wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:06
skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:23:
[...]

Wel aan HA.
Wat voor telefoon heb je?/hoe zet je je wekker?

Ik heb in iOS ‘opdrachten’ gebruikt om ‘als wekker uitgezet, dan service lamp X aan’ af te trappen. Dat kan ook andersom (uit) en ongetwijfeld ook met Google. En dat kun je uiteraard verder vullen met lampen/ventilator etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koepert schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Wat voor telefoon heb je?/hoe zet je je wekker?

Ik heb in iOS ‘opdrachten’ gebruikt om ‘als wekker uitgezet, dan service lamp X aan’ af te trappen. Dat kan ook andersom (uit) en ongetwijfeld ook met Google. En dat kun je uiteraard verder vullen met lampen/ventilator etc.
Ik gebruik mn telefoon niet als wekker (android). Ik gebruik nu de google hub , waar ik de wekker telkens aanzet.
Maar hoe dit dan te koppelen met home assistant...
Zat te denken om HA te casten naar de hub screen, maar das weer een groter werk en mss niet ideaal op een kleine hub.. (not sure)
Indien ik iets op telefoon zou krijgen die vraagt, wil je wekker zetten en hoe laat? en dan vervolg geven in HA dan is dat mss wel handig.. i dunno
Vandaar de vraag hoe jullie dit allemaal doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Zoiets had ik in gedachten ja
Maar is dat dan niet gewoon een automation en geen script?
Nee want een automation is niet beschikbaar als available domain, scripts wel.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Nee want een automation is niet beschikbaar als available domain, scripts wel.
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Daar heb je workarounds voor?
Ik heb nog geen ervaring met scripting maar..
Booleans on/off zijn supported right.
Dus je zou die kunnen maken, en dan de een automation die zegt, indien boolean aan, activeer automation X en hetzelfde voor off?µ

Nog een andere manier mss, is met scenes?
Die zijn ook ondersteund maar ook niet off...

Of misschien zie ik het verkeerd...?

Ik vind het verschil tussen scenes en automations heel dicht bij elkaar liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Ik vind het verschil tussen scenes en automations heel dicht bij elkaar liggen..
Bedoel je niet scripts?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Bedoel je niet scripts?
Niet maar ook ja.
Maar elke scene is toch een automation?
Maar elke automation is geen scene...
Maar ik wijk af...

of wat is het precieze verschil dan (ik heb de uitleg gelezen ja)

[ Voor 10% gewijzigd door skank op 25-07-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 15:57
skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:

Ideetjes?
Verander je bed in een grote weegschaal en gebruik dat om te controleren of je in bed ligt? Als het bed gevuld is (in geval van twee personen meet je dus gewicht dat beiden erin liggen) laat je dan alle verlichting uit schakelen. Evt. kun je dan 's morgens hetzelfde: als iemand op staat (een deel van) de verlichting weer aan.

En m.b.t. je post van "in geval van feestje aan laten", dat gebeurd dan, want niet in bed. "maar in geval van bv op vakantie wel uit zetten", daarvoor zou je dan een vakantie modus moeten maken. Dat je tijdens vakantie gewoon een aantal automatiseringen op tijd inschakelt (bij zonsondergang => verlichting aan. Om 12 uur 's nachts => verlichting uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-10 10:43
[...]

Zou je je kennis/script eens met ons willen delen hoe je dit hebt gedaan?
Ik zou mijn Zigbee-lampen ook wel willen bedienen via "Hè Google: doe de lampen in de woonkamer aan."
(Zelf wil ik dan veel dingen via Node-RED laten uitvoeren)

[ Voor 5% gewijzigd door CAD-tekenaar op 25-07-2020 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Aha handig, dus een input_boolean is een vereiste?
En dan die toevoegen bij elke automation dat die op off moet staan?
Zet die fallback dan ook die boolean aan?
Die Boolean is geen vereiste, maar kwam voor mij van pas om niet 's nachts gewekt te worden door een ventilator die opeens in mijn gezicht begon te blazen.

Nu gebruik ik de status van de Boolean in verschillende automations als conditie.

Die fallback is puur voor de lampen, omdat de rest van de dingen die ik uitschakel via de slaapkamerbutton al via andere automations met verloop van tijd uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayOne schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Die Boolean is geen vereiste, maar kwam voor mij van pas om niet 's nachts gewekt te worden door een ventilator die opeens in mijn gezicht begon te blazen.

Nu gebruik ik de status van de Boolean in verschillende automations als conditie.

Die fallback is puur voor de lampen, omdat de rest van de dingen die ik uitschakel via de slaapkamerbutton al via andere automations met verloop van tijd uitgeschakeld worden.
Bedankt vr je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:04:
[...]

Verander je bed in een grote weegschaal en gebruik dat om te controleren of je in bed ligt? Als het bed gevuld is (in geval van twee personen meet je dus gewicht dat beiden erin liggen) laat je dan alle verlichting uit schakelen. Evt. kun je dan 's morgens hetzelfde: als iemand op staat (een deel van) de verlichting weer aan.

En m.b.t. je post van "in geval van feestje aan laten", dat gebeurd dan, want niet in bed. "maar in geval van bv op vakantie wel uit zetten", daarvoor zou je dan een vakantie modus moeten maken. Dat je tijdens vakantie gewoon een aantal automatiseringen op tijd inschakelt (bij zonsondergang => verlichting aan. Om 12 uur 's nachts => verlichting uit).
Hoe doe je zoiets ? Om te wegen?
Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.