Ik heb het gemaakt met een ESP (/NodeMCU), 2x HX711 en 4 load cells (50KG per stuk). Geïnspireerd op: https://selfhostedhome.co...detection-home-assistant/
Staat hier uitgelegdCAD-tekenaar schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:09:
[...]
Zou je je kennis/script eens met ons willen delen hoe je dit hebt gedaan?
Ik zou mijn Zigbee-lampen ook wel willen bedienen via "Hè Google: doe de lampen in de woonkamer aan."
(Zelf wil ik dan veel dingen via Node-RED laten uitvoeren)
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Je kan alle switch of light epossen naar Google het nou zigbee , zwave of WiFi of dat maakt niets uit.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Knap hoor ! Maar iets te moeilijk voor me denk ikRobertMe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:10:
[...]
Ik heb het gemaakt met een ESP (/NodeMCU), 2x HX711 en 4 load cells (50KG per stuk). Geïnspireerd op: https://selfhostedhome.co...detection-home-assistant/
@martinvdmskank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:56:
[...]
Daar heb je workarounds voor?
Ik heb nog geen ervaring met scripting maar..
Booleans on/off zijn supported right.
Dus je zou die kunnen maken, en dan de een automation die zegt, indien boolean aan, activeer automation X en hetzelfde voor off?
Nog een andere manier mss, is met scenes?
Die zijn ook ondersteund maar ook niet off...
Of misschien zie ik het verkeerd...?
Ik vind het verschil tussen scenes en automations heel dicht bij elkaar liggen..
Welk antwoord zoek je van me? Inmiddels is meermaals de link gedeeld waar precies in staat wat wel en niet ondersteund is.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Ja dat weet ik. Is niet mijn vraag.martinvdm schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:46:
[...]
Welk antwoord zoek je van me? Inmiddels is meermaals de link gedeeld waar precies in staat wat wel en niet ondersteund is.
Booleans on/off zijn supported ...
Dus je zou die kunnen maken, en dan de een automation die zegt, indien boolean aan, activeer automation X en hetzelfde voor off?
En dan moet ik geen scripting doen toch?
Die zijn ook ondersteund (on) maar dan niet Off zetten..
(Wat ik vreemd vind?)
Kun je dit uitleggen?
Of zie ik het verkeerd...?
Elke scene is een automation toch? Maar niet elke automation is een scene..
Waarom dan scene's mogelijk maken?
Al diverse keren die paginas gelezen... maar ik zie ergens het grote verschil niet.
Dus de uiteindelijke vraag is.. ivm google , wat ik dan best doe (gezien geen ervaring met scripts)
- de boolean gebruiken en dan daaraan een automation
- of toch een scene, maar die kan ik dan niet uitzetten?
Ik heb een Princess smart panel kachel die te bedienen is via de climate app. werkt prima.
Ik heb alleen nog geen integratie gevonden voor Home Assistant wat ik wel heel jammer vindt.
Nu ben ik ook opzoek naar een ventilator die is er ook van Princess welke te bedienen is met de app maar dan blijft het feit dat ik deze niet kan integreren in HA.
Wat ik wel heb gevonden is dat deze aan te sturen zijn via HomeWizard maar dan heb ik weer een hub extra nodig beetje jammer.
Iemand een idee of dit er nog een keer aan zit te komen van Princess? En anders een alternatief voor de ventilator. Had ook al gekeken bij Samsung via SmartThings maar die is er niet volgens mij.
Ik heb alleen nog geen integratie gevonden voor Home Assistant wat ik wel heel jammer vindt.
Nu ben ik ook opzoek naar een ventilator die is er ook van Princess welke te bedienen is met de app maar dan blijft het feit dat ik deze niet kan integreren in HA.
Wat ik wel heb gevonden is dat deze aan te sturen zijn via HomeWizard maar dan heb ik weer een hub extra nodig beetje jammer.
Iemand een idee of dit er nog een keer aan zit te komen van Princess? En anders een alternatief voor de ventilator. Had ook al gekeken bij Samsung via SmartThings maar die is er niet volgens mij.
Nogmaals, zie ook de link. Je hoeft geen booleans te gebruiken, als je een script maakt. Een scène zou ook kunnen maar dit is niet hetzelfde als een script en ook niet hetzelfde als een automation. Het ligt aan je toepassing maar ik zou proberen zo veel mogelijk direct de zaken welke in de available domains vallen te koppelen naar Google zonder tussenkomst van booleans waarop je dan ook weer een automation moet maken. Daarvoor is een script dus vaak het handigst, indien de lamp, switch, etc niet rechtstreeks naar Google exposed kan worden.skank schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:57:
[...]
Ja dat weet ik. Is niet mijn vraag.
Booleans on/off zijn supported ...
En dan moet ik geen scripting doen toch?
Die zijn ook ondersteund (on) maar dan niet Off zetten..
(Wat ik vreemd vind?)
Kun je dit uitleggen?
Of zie ik het verkeerd...?
Elke scene is een automation toch? Maar niet elke automation is een scene..
Waarom dan scene's mogelijk maken?
Al diverse keren die paginas gelezen... maar ik zie ergens het grote verschil niet.
Dus de uiteindelijke vraag is.. ivm google , wat ik dan best doe (gezien geen ervaring met scripts)
- de boolean gebruiken en dan daaraan een automation
- of toch een scene, maar die kan ik dan niet uitzetten?
Beetje creatief zelf knutselen?RoTeK70 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:51:
Ik heb een Princess smart panel kachel die te bedienen is via de climate app. werkt prima.
YouTube: Home Assistant #ESPHome #Sonoff - 3-Speed Smart Fan Convert
Ik wou dat ik zo handig was, ben bang dat ik dit niet ga redden.martinvdm schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:59:
[...]
Beetje creatief zelf knutselen?
YouTube: Home Assistant #ESPHome #Sonoff - 3-Speed Smart Fan Convert
Dat is dus exact hoe ik het doe! 4x 50kg sensoren onder het bed en met een gewichtsmeting kan ik bepalen of er 1 of 2 personen in bed liggen.RobertMe schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:04:
[...]
Verander je bed in een grote weegschaal en gebruik dat om te controleren of je in bed ligt? Als het bed gevuld is (in geval van twee personen meet je dus gewicht dat beiden erin liggen) laat je dan alle verlichting uit schakelen. Evt. kun je dan 's morgens hetzelfde: als iemand op staat (een deel van) de verlichting weer aan.
En m.b.t. je post van "in geval van feestje aan laten", dat gebeurd dan, want niet in bed. "maar in geval van bv op vakantie wel uit zetten", daarvoor zou je dan een vakantie modus moeten maken. Dat je tijdens vakantie gewoon een aantal automatiseringen op tijd inschakelt (bij zonsondergang => verlichting aan. Om 12 uur 's nachts => verlichting uit).
Voeg daar presence detectie via unifi aan toe en de lampen beneden gaan uit als er maar 1 persoon in bed ligt en er maar 1 persoon thuis is. Twee personen thuis en nog maar 1 in bed is lampen beneden aanlaten. Zitten nog wel meer dingen op gekoppeld zoals twee personen in bed en beweging in tuin = alarm.
/f/image/oSqDuHViNjMVLHOvxEZpBtpZ.png?f=fotoalbum_large)
ESPhome code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| sensor: - platform: hx711 # name: "bed gewicht raw" id: gewicht_raw dout_pin: D0 clk_pin: D1 gain: 128 update_interval: 1s filters: - lambda: return x * -1; - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 5 - platform: template name: "bed gewicht raw" unit_of_measurement: "raw" lambda: |- return (id(gewicht_raw).state); update_interval: 60s binary_sensor: - platform: template name: "bed 1 persoon" lambda: |- if (id(gewicht_raw).state > 2300000) { return true; } else { return false; } - platform: template name: "bed 2 personen" lambda: |- if (id(gewicht_raw).state > 3300000) { return true; } else { return false; } |
Dat ziet er goed uit! Kan je eens vertellen welke sensor je gebruikt, en hoe het gemonteerd zit onder je bed?XyRuS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:21:
[...]
Dat is dus exact hoe ik het doe! 4x 50kg sensoren onder het bed en met een gewichtsmeting kan ik bepalen of er 1 of 2 personen in bed liggen.
Voeg daar presence detectie via unifi aan toe en de lampen beneden gaan uit als er maar 1 persoon in bed ligt en er maar 1 persoon thuis is. Twee personen thuis en nog maar 1 in bed is lampen beneden aanlaten. Zitten nog wel meer dingen op gekoppeld zoals twee personen in bed en beweging in tuin = alarm.
[Afbeelding]
ESPhome code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 sensor: - platform: hx711 # name: "bed gewicht raw" id: gewicht_raw dout_pin: D0 clk_pin: D1 gain: 128 update_interval: 1s filters: - lambda: return x * -1; - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 5 - platform: template name: "bed gewicht raw" unit_of_measurement: "raw" lambda: |- return (id(gewicht_raw).state); update_interval: 60s binary_sensor: - platform: template name: "bed 1 persoon" lambda: |- if (id(gewicht_raw).state > 2300000) { return true; } else { return false; } - platform: template name: "bed 2 personen" lambda: |- if (id(gewicht_raw).state > 3300000) { return true; } else { return false; }
Zeker kan ik dat! Het is geen kant en klare handleiding en het plaatsen van de sensoren komt op je eigen handigheid aan.Dacuuu schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:33:
[...]
Dat ziet er goed uit! Kan je eens vertellen welke sensor je gebruikt, en hoe het gemonteerd zit onder je bed?
Hardware gebruikt:
Nodemcu esp8266
Breakout board waarop de nodemcu past
HX711 load cell amplifier
4* load cell 50kg
Software gebruikt:
ESPhome
Aansluiten heb ik via het volgende schema gedaan.
:strip_exif()/f/image/dA4aBu0osWq6AlGVAWisrw2r.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.instructables...h-50-Kg-Load-Cells-and-H/
Het is de bedoeling dat alle 4 de load cells in serie worden aangesloten op de HX711. Die geeft de waardes via i2c door aan esphome. Daar lees ik via de code in de vorige post wat de raw data is en boven een bepaalde waarde is dat 1 of 2 personen.
Ik post straks in een edit of nieuwe post wat foto's. Wacht even tot vriendinlief het bed gaat verschonen anders kan ik het weer doen
Klopt. Daar rust uiteindelijk alle gewicht op. Dat je daardoor zwaarder meet maakt uiteindelijk toch niet uit. De HX711 / ESP weegt toch geen kilos maar je krijgt een "willekeurig" nummer door. Dus je moet gewoon even kijken waarboven dat nummer is bij één of twee personen in bed.Osiris schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:26:
@XyRuS Die loads cells heb je gewoon onder de poten gemonteerd ofzo?
Ik ga straks even een foto schieten van de constructie. Het hangt een beetje van je bed af namelijk. Het hoofdbord bij ons bed loopt over de gehele lengte en steunt daarop, het voeteneinde steunt ook over de gehele lengte. Onder het bed zitten laden dus daar kan ik niks.Osiris schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:26:
@XyRuS Die loads cells heb je gewoon onder de poten gemonteerd ofzo?
Trouwens, die Banggood-pagina claimt dat er al een HX711 bij zit. Dan hoef je die niet nog eens los extra aan te schaffen lijkt me?
Het mooiste is natuurlijk op elke hoek van het bed een sensor maar ik heb er 4 stuks onder het hoofdbord gemonteerd. Dit heeft wel als nadeel dat hoe dichter je naar het hoofdbord gaat liggen hoe hoger de gemeten waarde. (Hefboom effect) Dit maakt voor mij niet zoveel uit omdat ik niet uit ben op het precieze gewicht maar enkel of er gewicht is.
Klopt je hebt gelijk betreft die linkjes, ik heb zelf alles van Ali en heb even snel gegoogled naar willekeurige webshops. De HX711 is bij de banggood inclusive, dat had ik even gemist.
Nogmaals, straks een foto, dan word het snel duidelijker!
Vraag me alleen wel af wat er gebeurt met die sensoren als je ze onder de bedpoten plaatst en je iets te hard van stapel loopt met je vriendin/vrouw/partner 
Tweeledig eigenlijk: wat zie je dan in HA?
En hoe stabiel blijven de pootjes op die sensoren staan?
Tweeledig eigenlijk: wat zie je dan in HA?
[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 26-07-2020 11:47 ]
In dat geval had je ook voor twee kunnen gaan. Die kun je ook op zo'n manier aan elkaar knopen dat het werkt. (Zelfs één kan, maar dan moet je wat extra weerstandjes plaatsen).XyRuS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:44:
Het mooiste is natuurlijk op elke hoek van het bed een sensor maar ik heb er 4 stuks onder het hoofdbord gemonteerd.
Zelf heb ik zoals gezegd 2 HX711s gebruikt. Een met 2 load cells onder het hoofd-einde en de ander onder het voeten-einde. Zo herken ik ook liggen (slapen) of zitten (TV).
Wat je in HA ziet hangt af van de configuratie. De HX711 moet je met een interval scannen. Als je maar elke 60s meet is het niet perse heel erg spannend. Daarnaast kun je ESPHome ook alleen waardes laten updaten in HA bij een bepaalde afwijking (dus bv +/-1000 ten opzichte van laatst gestuurde waarde).Osiris schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:46:
Vraag me alleen wel af wat er gebeurt met die sensoren als je ze onder de bedpoten plaatst en je iets te hard van stapel loopt met je vriendin/vrouw/partner
Tweeledig eigenlijk: wat zie je dan in HA?En hoe stabiel blijven de pootjes op die sensoren staan?
Qua bevestiging zijn er een aantal opties. Die waar ik eerder naar linkte heeft de load cells in "bakjes" geplaatst en die bakjes vast gemaakt onder het bed. Dan wandelen de load cells dus mee als het bed schuift. (Uiteraard wel op letten dat je de boel niet zo bevestigd dat de load cell niet meer werkt).
Lol ik ken de link..martinvdm schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:57:
[...]
Nogmaals, zie ook de link. Je hoeft geen booleans te gebruiken, als je een script maakt. Een scène zou ook kunnen maar dit is niet hetzelfde als een script en ook niet hetzelfde als een automation. Het ligt aan je toepassing maar ik zou proberen zo veel mogelijk direct de zaken welke in de available domains vallen te koppelen naar Google zonder tussenkomst van booleans waarop je dan ook weer een automation moet maken. Daarvoor is een script dus vaak het handigst, indien de lamp, switch, etc niet rechtstreeks naar Google exposed kan worden.
Net omdat ik niet into scripts ben, zocht ik andere manieren....
Maar goed, ik zal het es proberen zoals je zegt, zonder boolean en met een script.
Een scene zou ook kunnen, maar graag hoor ik van jou waarom dat niet te kiezen?
Ik kan de scene aanzetten (maar niet off via google) maar moet dat wel?
Of blijft de scene dan aan zolang hij niet off geweest is, en kan ik hem dan de volgende keer niet activeren?
Sindskort zijn Routines in NL wel beschikbaar.martinvdm schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:17:
[...]
Je kan ook een script koppelen aan Google assistant. Je hebt niet routines nodig, welke in NL taal volgens mij niet beschikbaar is. Ik gebruik een script en zeg : hè Google: activeer welterusten. Done
Ik laat savonds verschillende dingen via Google lopen op HA, door een routine af te roepen. Zoals Hé Google Slaap lekker.
[ Voor 14% gewijzigd door mAiden88 op 26-07-2020 12:03 ]
Gisteren heeft hij het overigens prima gedaan, en netjes naar het donkere thema gewisseld.Hmmbob schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:27:
[...]
Hmmm, bijzonder. Ik zal er vanavond even op letten hier.
Knap hoor, hoe je dat doetXyRuS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:44:
[...]
Ik ga straks even een foto schieten van de constructie. Het hangt een beetje van je bed af namelijk. Het hoofdbord bij ons bed loopt over de gehele lengte en steunt daarop, het voeteneinde steunt ook over de gehele lengte. Onder het bed zitten laden dus daar kan ik niks.
Het mooiste is natuurlijk op elke hoek van het bed een sensor maar ik heb er 4 stuks onder het hoofdbord gemonteerd. Dit heeft wel als nadeel dat hoe dichter je naar het hoofdbord gaat liggen hoe hoger de gemeten waarde. (Hefboom effect) Dit maakt voor mij niet zoveel uit omdat ik niet uit ben op het precieze gewicht maar enkel of er gewicht is.
Klopt je hebt gelijk betreft die linkjes, ik heb zelf alles van Ali en heb even snel gegoogled naar willekeurige webshops. De HX711 is bij de banggood inclusive, dat had ik even gemist.
Nogmaals, straks een foto, dan word het snel duidelijker!
Klopt, maar deze setup heb ik van mijn vorige bed over gezet die wel 4 poten had. Maar ik kwam erachter dat het hoofdeind voor mij voldoende is om te meten. Bovendien is het maar spaanplaat en die ondersteun ik graag op 4 punten.RobertMe schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:53:
[...]
In dat geval had je ook voor twee kunnen gaan. Die kun je ook op zo'n manier aan elkaar knopen dat het werkt. (Zelfs één kan, maar dan moet je wat extra weerstandjes plaatsen).
Zelf heb ik zoals gezegd 2 HX711s gebruikt. Een met 2 load cells onder het hoofd-einde en de ander onder het voeten-einde. Zo herken ik ook liggen (slapen) of zitten (TV).
[...]
Wat je in HA ziet hangt af van de configuratie. De HX711 moet je met een interval scannen. Als je maar elke 60s meet is het niet perse heel erg spannend. Daarnaast kun je ESPHome ook alleen waardes laten updaten in HA bij een bepaalde afwijking (dus bv +/-1000 ten opzichte van laatst gestuurde waarde).
Qua bevestiging zijn er een aantal opties. Die waar ik eerder naar linkte heeft de load cells in "bakjes" geplaatst en die bakjes vast gemaakt onder het bed. Dan wandelen de load cells dus mee als het bed schuift. (Uiteraard wel op letten dat je de boel niet zo bevestigd dat de load cell niet meer werkt).
Ik meet een aantal keer achter elkaar en neem daar het gemiddelde van om het verhaal bij pret in bed te tackelen.Osiris schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:46:
Tweeledig eigenlijk: wat zie je dan in HA?En hoe stabiel blijven de pootjes op die sensoren staan?
code:
1
2
3
| - sliding_window_moving_average: window_size: 10 send_every: 5 |
Hierbij de foto's van het bed en hoe het is gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/KeaJhQ7lZ8p9H5pNu3hQ8K7m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jMGgf0bUEg0rnw9dD7VVDfB2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Utkf8bVhmeMCgOz8WkScsQNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder het hoofdeind zitten 4 hoekbeugels met daaronder de sensor geschoven. Doordat er in de hoekbeugels gaten zitten voor de schroeven klemmen de load cells daar mooi onder met het knobbeltje wat erop zit.
De load cells liggen in een houder die op Thingiverse te vinden is. Die zijn nodig om de sensor iets op te hogen, anders is er geen ruimte om de sensor in te drukken en kan je niet meten.
Waarom niet direct op het hout? Spaanplaat hout zakt zo over het knobbeltje heen en laat een mooi gaatje achter en als het bed nu verschuift gaat de sensor keurig mee.
AdGuard Home 0.103.x heeft een wijziging gemaakt aan hoe het versie nummer gecommuniceerd wordt. Home Assistant checked de versie van AdGuard als compatibiliteit controle, maar die faalt nu.daveknoop schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:51:
Sinds een update naar 113.0 (en na het updaten naar 113.1) kan ik geen verbinding meer maken met adguard home. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Adguard home heb ik zelf ook geupdate ondertussen naar 103.3, maar dat maakt geen verschil.
Intergration verwijderd, kan hem alleen nu ook niet meer toevoegen...
Edit 19.59:
Maak gebruik van de core installatie (venv)
Ik ben er mee bezig (ook met de addon, welke momenteel niet kan upgraden naar de nieuwe adguard). De mensen van AdGuard zijn heel behulpzaam en we zoeken samen naar een goede oplossing. Even geduld nog, sorry zelf ook een beetje frustrated
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Die addon bij mij is 2.4.2, ik zie geen update staan, hoe komt hij dan aan 0.103.x ?Frenck schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:17:
[...]
AdGuard Home 0.103.x heeft een wijziging gemaakt aan hoe het versie nummer gecommuniceerd wordt. Home Assistant checked de versie van AdGuard als compatibiliteit controle, maar die faalt nu.
Ik ben er mee bezig (ook met de addon, welke momenteel niet kan upgraden naar de nieuwe adguard). De mensen van AdGuard zijn heel behulpzaam en we zoeken samen naar een goede oplossing. Even geduld nog, sorry zelf ook een beetje frustrated
Addon versie is niet perse de software versie.skank schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:33:
[...]
Die addon bij mij is 2.4.2, ik zie geen update staan, hoe komt hij dan aan 0.103.x ?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Je hoeft niet perse een add-on te gebruiken, je kan AdGuard Home ook op een ander device (e.g., router, secundaire Raspberry Pi of andere VM draaien).skank schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:33:
[...]
Die addon bij mij is 2.4.2, ik zie geen update staan, hoe komt hij dan aan 0.103.x ?
In zijn geval, draait hij Home Assistant Core (en heeft dus geen add-ons), wat betekend dat hij een zelf beheerde AdGuard Home heeft.
Voor de add-on hou ik de upgrade op dit moment tegen, om problemen met de integratie van Home Assistant te voorkomen.
Edit: Ik heb antwoord / een oplossing gekregen van AdGuard vannacht zo te zien. Zo maar eens testen
[ Voor 7% gewijzigd door Frenck op 26-07-2020 12:44 ]
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Ik gebruik scènes niet echt. Scripts kun je activeren via Google en hebben geen aan/uit status. Het verschil tussen scènes en scripts kun je zelf vast wel vinden mbt de documentatie.skank schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:57:
[...]
Lol ik ken de link..
Net omdat ik niet into scripts ben, zocht ik andere manieren....
Maar goed, ik zal het es proberen zoals je zegt, zonder boolean en met een script.
Een scene zou ook kunnen, maar graag hoor ik van jou waarom dat niet te kiezen?
Ik kan de scene aanzetten (maar niet off via google) maar moet dat wel?
Of blijft de scene dan aan zolang hij niet off geweest is, en kan ik hem dan de volgende keer niet activeren?
ok duidelijk , bedanktFrenck schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:38:
[...]
Je hoeft niet perse een add-on te gebruiken, je kan AdGuard Home ook op een ander device (e.g., router, secundaire Raspberry Pi of andere VM draaien).
In zijn geval, draait hij Home Assistant Core (en heeft dus geen add-ons), wat betekend dat hij een zelf beheerde AdGuard Home heeft.
Voor de add-on hou ik de upgrade op dit moment tegen, om problemen met de integratie van Home Assistant te voorkomen.
Edit: Ik heb antwoord / een oplossing gekregen van AdGuard vannacht zo te zien. Zo maar eens testen
weet je zo wat er gebeurd als je meer dan 200kg load erop zet? (4*50)
als de kinderen ook bij op het bed komen zitten dan is er meer dan 200kg op het bed namelijk
Krakzoeperman schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:07:
[...]
als de kinderen ook bij op het bed komen zitten dan is er meer dan 200kg op het bed namelijk
Geen flauw idee, maar ik denk dat ze best wel wat overload kunnen hebben zonder direct stuk te gaan. Misschien dat de output niet helemaal linear is, maar precisie is ook niet heel belangrijk voor deze toepassing.zoeperman schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:07:
[...]
Af en toe check ik eens of de waarde's nog een beetje binnen range liggen en zo niet pas ik het aan in de code. Eigenlijk is het nooit nodig maar laatst een nieuw bed gekocht en toen was opnieuw inregelen natuurlijk nodig.
Overigens heb ik er 4 onder het hoofdbord zitten. Wij zijn bij elkaar denk ik 150 kg en het bed zal naar schatting 70 kg wegen? Dan zit je op 220 kg delen door 2 (bij benadering, gewicht verdeling is niet precies 50/50) omdat het alleen op het hoofdbord word belast. 110 kg / 4 sensoren = 27,5 kg per sensor, ruim binnen de limiet
Het officiële image bevat alles dat je nodig hebt. Ik draai de versie voor de raspberry pi 3 en mis niks qua plugins zover ik weet. Agelopen week nog HACS de community store geïnstalleerd dus plugins genoeg.Kroesss schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 07:30:
[...]
Dank je voor je uitgebreide reactie! Erg nuttig. Die A2-rating had ik inderdaad al gezien, dat is zeker iets om op te letten inderdaad. Ik heb wel 2 vraagjes over je opstelling als het mag.
Je draait docker geef je aan. Nou heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar draai je dan hassio of een andere vorm van installatie? Ik zie namelijk ook best wel veel voorbijkomen over supervised of non-supervised waarbij de laatste variant schijnbaar veel beperkter is in het gebruik doordat allerlei plugins niet beschikbaar zouden zijn?
Er is een goede handleiding op de website en dit is ook een redelijk simpele tutorial.
Het is met Docker wel wat makkelijker om in te regelen, komt er op neer dat alle Docker volumes naar mijn SSD verwijzen.Daarnaast: wat staaat er op je SSD, en wat op het kaartje? Ik zie namelijk vaker dat mensen een SSD aansluiten, maar dan draaien ze normaal gesproken alles vanaf de SSD, en wordt het sd-kaartje alleen gebruikt voor het booten. Dan zou het type SD-kaart dus niet veel uitmaken, maar aangezien jij aangeeft dat hij dat wel doet gok ik dus dat je niet alles op de SSD doet?
Dus OS op SD kaart en dan de data van alle containers naar de SSD verwijzen. Dat wijst zich vanzelf als je met Docker gaat beginnen. Als je het niet via Docker doet kan je ook de directory wijzigen, staat ook in de handleiding.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
we gaan het mee maken, bij ome ali was het maar €3,3XyRuS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:13:
[...]
Geen flauw idee, maar ik denk dat ze best wel wat overload kunnen hebben zonder direct stuk te gaan. Misschien dat de output niet helemaal linear is, maar precisie is ook niet heel belangrijk voor deze toepassing.
dus daar kan je je geen breuk aan vallen (alleen wachten)
Ik wil twee waardes van 2 sensoren bij elkaar optellen.
Gaat in dit geval om het hoog en laag verbruik van mijn slimme meter. Ik heb namelijk geen hoog en laag tarief. Ik dacht eerst doe dit via een group maar dat kan niet zie ik wel.
Gezocht binnen dsrm instellingen maar ik zie niet hoe ik 2 waardes kan optellen.
Iemand een idee?
Gaat in dit geval om het hoog en laag verbruik van mijn slimme meter. Ik heb namelijk geen hoog en laag tarief. Ik dacht eerst doe dit via een group maar dat kan niet zie ik wel.
Gezocht binnen dsrm instellingen maar ik zie niet hoe ik 2 waardes kan optellen.
Iemand een idee?
Met een template sensor kan je waarden bij elkaar optellen. Staan volgens mij aardig wat voorbeelden in dit topic, voornamelijk m.b.t. sensoren van slimme meters.RoTeK70 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:00:
Iemand een idee?
Zoiets ?RoTeK70 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:00:
~
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - platform: template sensors: house_consumed_energy: friendly_name: "House Consumed Energy" value_template: > {{ (states("sensor.mains_consumed_energy") | float + states("sensor.upstairs_consumed_energy") | float) + (states("sensor.extra_consumed_energy") | float) | round(2) }} unit_of_measurement: 'kWh' ~ |
Ik kom ergens niet uit. Ik heb een Tuya bewegingssensor van de action, die niet te registreren is via de Tuya integration ... dus ik gebruik een workaround op basis van een binary sensor die de tuya sensor pingt. Idee komt van hier.
De binary sensor werkt en geeft de disconnected en connected status door:
[Afbeelding]
Vervolgens heb ik een automation gemaakt met een trigger op basis van disconnected naar connected:
Echter wordt deze niet getriggered. Het los executen van de automation gaat wel gewoon goed.
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]
Vervolgens heb ik een automation gemaakt met een trigger op basis van disconnected naar connected:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - id: '1594930644084' alias: 'Slaapkamer lamp aan bij beweging ' description: '' trigger: - entity_id: binary_sensor.ping_tuya_motion_sensor_master_bedroom for: seconds: 1 platform: state to: connected condition: [] action: - brightness_pct: 100 device_id: bde7f825385944e48c88a802020f09c8 domain: light entity_id: light.03010850600194d4b84b type: turn_on |
Echter wordt deze niet getriggered. Het los executen van de automation gaat wel gewoon goed.
Wat doe ik fout?
De state kan nooit 'connected' zijn voor een binary_sensor (bron), dus kijk naar de werkelijke state waarde in de developer tools (bron).ImmortalSoul schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:24:
Ik kom ergens niet uit. Ik heb een Tuya bewegingssensor van de action, die niet te registreren is via de Tuya integration ... dus ik gebruik een workaround op basis van een binary sensor die de tuya sensor pingt. Idee komt van hier.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 - id: '1594930644084' alias: 'Slaapkamer lamp aan bij beweging ' description: '' trigger: - entity_id: binary_sensor.ping_tuya_motion_sensor_master_bedroom for: seconds: 1 platform: state to: connected condition: [] action: - brightness_pct: 100 device_id: bde7f825385944e48c88a802020f09c8 domain: light entity_id: light.03010850600194d4b84b type: turn_on
Wat doe ik fout?
What's the speed of dark?
en @francisp-Casper schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:04:
[...]
Met een template sensor kan je waarden bij elkaar optellen. Staan volgens mij aardig wat voorbeelden in dit topic, voornamelijk m.b.t. sensoren van slimme meters.
Bedankt ga ik mee aan de slag.
Ik zie het zo (vanuit mijn theatertechnische achtergrond):martinvdm schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:18:
[...]
Ik gebruik scènes niet echt. Scripts kun je activeren via Google en hebben geen aan/uit status. Het verschil tussen scènes en scripts kun je zelf vast wel vinden mbt de documentatie.
- scene : Een lichtstand. Een scene bestaat uit een lichtstand in een (of meer) ruimtes. Zo heb ik in de woonkamer een ochtendscene die bestaat uit strijklichten met blauw, paars en rood en een oranje gloed van een centrale bollamp. Een paar downlighters op de stoel en tafel staan net een beetje aan. Begin avond heb ik een helder warme scene. Vanaf half elf fade een warme, gedimde scene in. Een scene kan natuurlijk ook een device bevatten (m’n filmstandscene zet de spanning van de entertainment ook op on).
- Automation : show control van diverse apparatuur. Dat kan een scene (licht) zijn maar ook heel andere devices en dingen. In Automations knoop ik de scènes dus aan andere activiteiten en apparaten.
- Script : waar een automation vastloopt in z’n kunnen gebruik je scripting om de automation meer kracht te geven. Of je gebruikt scripts als background automations.
Dit alles lijkt ook enorm op veel devices zoals ik ze in m’n werk toepas (zoals Pharos waarin je scènes, triggers, timelines en Lua scripts gebruikt).
Uiteraard kan iedereen een eigen interpretatie hebben en zijn er 1000 wegen naar Rome (dat vind ik ook zo mooi aan programmeren en dat maakt het ook leuk om met mensen er over te praten; mensen met andere achtergronden en visies komen soms met heel andere ‘shortcuts’ die geweldig werken en nieuw inzicht geven).
Alleen je omschrijving voor script klopt niet. De scripts kun je niet een trigger geven een automation wel.Wilf schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:41:
[...]
Ik zie het zo (vanuit mijn theatertechnische achtergrond):
- scene : Een lichtstand. Een scene bestaat uit een lichtstand in een (of meer) ruimtes. Zo heb ik in de woonkamer een ochtendscene die bestaat uit strijklichten met blauw, paars en rood en een oranje gloed van een centrale bollamp. Een paar downlighters op de stoel en tafel staan net een beetje aan. Begin avond heb ik een helder warme scene. Vanaf half elf fade een warme, gedimde scene in. Een scene kan natuurlijk ook een device bevatten (m’n filmstandscene zet de spanning van de entertainment ook op on).
- Automation : show control van diverse apparatuur. Dat kan een scene (licht) zijn maar ook heel andere devices en dingen. In Automations knoop ik de scènes dus aan andere activiteiten en apparaten.
- Script : waar een automation vastloopt in z’n kunnen gebruik je scripting om de automation meer kracht te geven. Of je gebruikt scripts als background automations.
Dit alles lijkt ook enorm op veel devices zoals ik ze in m’n werk toepas (zoals Pharos waarin je scènes, triggers, timelines en Lua scripts gebruikt).
Uiteraard kan iedereen een eigen interpretatie hebben en zijn er 1000 wegen naar Rome (dat vind ik ook zo mooi aan programmeren en dat maakt het ook leuk om met mensen er over te praten; mensen met andere achtergronden en visies komen soms met heel andere ‘shortcuts’ die geweldig werken en nieuw inzicht geven).
Wel kan een automation een script triggered.
Had net een foutje bij het verplaatsen van de configuration data, .storage ging in eerste instantie niet mee. Container gestopt en .storage alsnog verplaatst.
Een mobiel was eruit gegooid, opnieuw aangemeld. Schade viel dus mee.
Maar nu wel elke 30 seconden dit:
Heeft iemand een idee?
(Configuratie is valide.)
Edit:
Toch een foute template.
Methode om hier snel achter te komen: Met AstroGrep zoeken op 'value_template' in automations en alle resultaten in developer-tools/template plakken. Bij een error heb je mogelijk beet.
Een mobiel was eruit gegooid, opnieuw aangemeld. Schade viel dus mee.
Maar nu wel elke 30 seconden dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2020-07-26 17:55:45 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Exception in callback async_track_state_change.<locals>.state_change_listener(<Event state_...518304+02:00>>) at /usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py:81 Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/events.py", line 88, in _run self._context.run(self._callback, *self._args) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 103, in state_change_listener event.data.get("new_state"), File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 397, in async_run_job target(*args) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 130, in template_condition_listener template_result = condition.async_template(hass, template, variables) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/condition.py", line 389, in async_template value = value_template.async_render(variables) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 228, in async_render return compiled.render(kwargs).strip() File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render self.environment.handle_exception() File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source)) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise raise value.with_traceback(tb) File "<template>", line 1, in top-level template code TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'NoneType' and 'int' |
Heeft iemand een idee?
(Configuratie is valide.)
Edit:
Toch een foute template.
Methode om hier snel achter te komen: Met AstroGrep zoeken op 'value_template' in automations en alle resultaten in developer-tools/template plakken. Bij een error heb je mogelijk beet.
[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 26-07-2020 18:52 ]
Ik zie een scene als een "setting" zijnde bepaalde toestanden als.. gaan slapen, opstaan, relaxen in bad , douche nemen etc etcWilf schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:41:
[...]
Ik zie het zo (vanuit mijn theatertechnische achtergrond):
Iets dat je dus moet "activeren", maar eenmaal uitgevoerd moet je die eigenlijk niet meer "uitzetten".
Een automation, is iets dat automatisch moet gebeuren (ook verlichting en devices enz) maar die je niet moet activeren, maar altijd actief staat...
Een script zie ik persoonlijk weinig toepassing voor. Inderdaad mss iets als een meer advanced way of automation
Zoals gezegd het ligt aan je toepassing. Ik heb meerdere scripts welke ik kan afvuren middels bijv. Google of andere input. Een script heeft geen trigger en kan gemakkelijk meerdere actions bevatten. Daarnaast kunnen integrations dus soms wel overweg met scripts en niet met automations. Een script kan ook handig zijn als je dit op meerdere plaatsen gebruikt. Je hoeft immers maar 1x je script bij te werken ipv alle automations. Het ligt dus aan je toepassing en use case.skank schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:07:
[...]
Ik zie een scene als een "setting" zijnde bepaalde toestanden als.. gaan slapen, opstaan, relaxen in bad , douche nemen etc etc
Iets dat je dus moet "activeren", maar eenmaal uitgevoerd moet je die eigenlijk niet meer "uitzetten".
Een automation, is iets dat automatisch moet gebeuren (ook verlichting en devices enz) maar die je niet moet activeren, maar altijd actief staat...
Een script zie ik persoonlijk weinig toepassing voor. Inderdaad mss iets als een meer advanced way of automation
Met mijn programmeer achtergrond:
Scripts zijn herbruikbare stukken code, een functie dus
Automatiseringen zijn event handlers (ook gezien trigger etc). De actions onder de automatisering is dus de functie die wordt uitgevoerd bij een bepaald event
Scenes zijn voorgedefinieerde toestanden die geactiveerd kunnen worden. Ook meer in de zin van een state machine. Je doet een transitie naar een state / scene. Maar je kunt een state / scene niet uit zetten, maar wel naar een andere scene / state gaan
In die zin dus ook:
Een scene kan vanalles zijn met een daarbij behorende (set) states. Dat hoeft dus ook niet perse alleen gebonden te zijn aan verlichting. Maar kan dus ook scene "ontbijten" zijn waarbij de verlichting naar stand X gaat en op Spotify playlist Y wordt aangezet. Terwijl bij de scene "relaxen" de verlichting en muziekspeler een andere toestand hebben (andere kleur / helderheid en andere playlist respectievelijk).
Automatiseringen gebruik je vervolgens om te reageren op dingen (/events). Dus de "als het 7 uur is" of "als er beweging wordt gedetecteerd".
Scripts zijn dan de herbruikbare stukken code die je van uit automatiseringen kunt aanroepen. Of in sommige gevallen dus ook door externe systemen aangeroepen kunnen worden (Google Assistant dus bv).
Scripts zijn herbruikbare stukken code, een functie dus
Automatiseringen zijn event handlers (ook gezien trigger etc). De actions onder de automatisering is dus de functie die wordt uitgevoerd bij een bepaald event
Scenes zijn voorgedefinieerde toestanden die geactiveerd kunnen worden. Ook meer in de zin van een state machine. Je doet een transitie naar een state / scene. Maar je kunt een state / scene niet uit zetten, maar wel naar een andere scene / state gaan
In die zin dus ook:
Een scene kan vanalles zijn met een daarbij behorende (set) states. Dat hoeft dus ook niet perse alleen gebonden te zijn aan verlichting. Maar kan dus ook scene "ontbijten" zijn waarbij de verlichting naar stand X gaat en op Spotify playlist Y wordt aangezet. Terwijl bij de scene "relaxen" de verlichting en muziekspeler een andere toestand hebben (andere kleur / helderheid en andere playlist respectievelijk).
Automatiseringen gebruik je vervolgens om te reageren op dingen (/events). Dus de "als het 7 uur is" of "als er beweging wordt gedetecteerd".
Scripts zijn dan de herbruikbare stukken code die je van uit automatiseringen kunt aanroepen. Of in sommige gevallen dus ook door externe systemen aangeroepen kunnen worden (Google Assistant dus bv).
Ik heb een aantal "normale" lichtknoppen naast de deur van de woonkamer, het bedieningspaneel zeg maar. Daar zitten fibaro dimmers achter. Één knop registreert een dubbele klik. Daarmee zet ik het huis in slaapstand. En zie ik meteen of het licht uit gaat. De verwarming gaat uit.skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:
Hoe doen de meeste hier hun lampen uit?
Ik wil dit graag automatiseren voor de tuin en gevelverlichting, als ik ga slapen... echter die tijd verschilt altijd...
Ik kan het uiteraard met mn drukknop nog uitzetten ook, maar ik zou dit kunnen vergeten vandaar...
Optie is om misschien een scene ofzo op te maken "Goeienavond" die dan de tuinverlichting en gevel en alle andere verlichting op het gelijkvloers uitzet en eventueel de nachtlampjes activeert (idem trapverlichting)
Nadeel is dat ik die dan telkens moet activeren.. via telefoon of tablet (als die er komt) of via google misschien
Ideetjes?
Verder zit ik er ook aan te denken om smorgens een routine aan te maken..
Probleem daar is de wekker (google hub?).. die je dan wel of niet moet aanzetten en dit uur kan ook nog eens verschillen, vervolgens wekker afduwen...
Ook hier ideetjes?
Zijn er mensen die daar iets voor voorzien hebben?
Voor mij geen weegcellen onder het bed. Dat gaat me te ver. Ik bedien bijna al het licht handmatig maar ik dim wel automatisch op beweging en tijd.
Weet iemand wat de juiste manier is om de vorige state te checken?
Ik wil iets aanzetten als ik thuis kom maar alleen als ik X tijd weg ben geweest. Ik heb nu een trigger van "not_home" naar "home" en ik heb nu maar een value template gebruikt voor het checken van de vorige state:
...maar is dit de juiste manier? Of kan dit makkelijker?
Ik wil iets aanzetten als ik thuis kom maar alleen als ik X tijd weg ben geweest. Ik heb nu een trigger van "not_home" naar "home" en ik heb nu maar een value template gebruikt voor het checken van de vorige state:
code:
1
| {{ (now().timestamp() - trigger.from_state.last_changed.timestamp() > 360) }} |
Mijn eerste gedachte in dit geval zou zijn om een automation te maken die bij not_home for <duur> een andere automation aan te zetten. En dat die tweede automation dus de home trigger heeft. En een van de actions van die automation is dan om zichzelf weer uit te schakelen.-LA- schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:02:
Weet iemand wat de juiste manier is om de vorige state te checken?
code:
1 {{ (now().timestamp() - trigger.from_state.last_changed.timestamp() > 360) }}
Hallo,
Ik krijg het niet voor elkaar om de daily_yield uit mijn SMA sunnyboy te lezen via webconnect. Alle andere waarden wel. Ik gebruik Home assistant.
" custom:
sma_daily_yield:
key: '6400_00262200'
unit: Wh
factor: 100"
Het lijkt wel of de key niet de juiste is maar kom er ook niet achter welke dan te gebruiken.
Iemand hier op het forum een idee of andere manier om deze uit te lezen.
Alvast bedankt.
Ik krijg het niet voor elkaar om de daily_yield uit mijn SMA sunnyboy te lezen via webconnect. Alle andere waarden wel. Ik gebruik Home assistant.
" custom:
sma_daily_yield:
key: '6400_00262200'
unit: Wh
factor: 100"
Het lijkt wel of de key niet de juiste is maar kom er ook niet achter welke dan te gebruiken.
Iemand hier op het forum een idee of andere manier om deze uit te lezen.
Alvast bedankt.
Ik heb mijn Home Assistant gekoppeld aan Google Assistant. Ik heb een 'welterusten' script gemaakt. Alleen wanneer ik dit script aanroep via mijn GA dan lijkt de standaard routine van Google te activeren. Er wordt namelijk gevraagd om een wekker, iets wat ik niet ingesteld heb in mijn script, maar wel standaard in de Bedtijd routine zit. Naast 'welterusten' heb ik ook 'slaap lekker' geprobeerd, maar ook dat activeert de standaard Google bedtijd routine. Ik zou het script natuurlijk een totaal andere naam kunnen geven, maar de 'welterusten' en 'slaap lekker' namen zijn intuïtief. De Google routine verwijderen is geen mogelijkheid. Enig idee hoe ik mijn eigen 'welterusen' script kan gebruiken?
Idee om het in het Engels dat te doen? Goodnight of Sleep Well?
Als ik mij niet vergis moet je voor HA "Hey Google, activeer welterusten" zeggen en werkt de routine op "Hey Google, welterusten". Wellicht maak je hier een foutje? In ieder geval goed om even aan te geven wat je roept naar de GASide-Kick schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:01:
Ik heb mijn Home Assistant gekoppeld aan Google Assistant. Ik heb een 'welterusten' script gemaakt. Alleen wanneer ik dit script aanroep via mijn GA dan lijkt de standaard routine van Google te activeren. Er wordt namelijk gevraagd om een wekker, iets wat ik niet ingesteld heb in mijn script, maar wel standaard in de Bedtijd routine zit. Naast 'welterusten' heb ik ook 'slaap lekker' geprobeerd, maar ook dat activeert de standaard Google bedtijd routine. Ik zou het script natuurlijk een totaal andere naam kunnen geven, maar de 'welterusten' en 'slaap lekker' namen zijn intuïtief. De Google routine verwijderen is geen mogelijkheid. Enig idee hoe ik mijn eigen 'welterusen' script kan gebruiken?
Ik roep nu inderdaad "Hey Google slaap lekker". Ik heb ook geprobeerd "Hey Google activeer Slaap Lekker" maar dan is het antwoord: Als je daar hulp bij wilt moet je me wat meer informatie geven, dat kun je doen in de Google Assistent app. Scripts staan in mijn exposed_domain.-Casper schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:03:
[...]
Als ik mij niet vergis moet je voor HA "Hey Google, activeer welterusten" zeggen en werkt de routine op "Hey Google, welterusten". Wellicht maak je hier een foutje? In ieder geval goed om even aan te geven wat je roept naar de GA
[update]De GA lijkt op dit moment geen enkel commando meer te kennen, wat gisteravond nog wel goed ging. Zelfs "Hey Google Sync my devices" geeft nu een melding terug dat GA me niet kan helpen. Ik test opnieuw wanneer alles weer werkt zoals het zou moeten.
[update2] Ik had gisteren wat zaken dichtgezet voor mijn privacy, maar dat is blijkbaar funest voor de werking van GA. Het voice commando "Hey Google activeer slaap lekker" werkt inderdaad. Dank!
[ Voor 27% gewijzigd door Side-Kick op 27-07-2020 10:22 ]
Mijn Hassio heeft een tijd goed gedraaid op mijn rpi3+. Nu ben ik alles aan het updaten en merk ik dat mijn samba share niet meer werkt. Waar voorheen de hassio folder in mijn netwerk terug te zien was, is dit niet meer het geval. Deze heb ik wel nodig omdat mijn HACS ook niet meer werkt. Deze wil ik graag opnieuw installeren. Ik zag dat de samba share config veranderd is:
Log lijkt geen error te laten zien. Echter ik zie mijn hassio folder niet in het netwerk. Heeft iemand dit werkend gekregen op windows 10?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| workgroup: WORKGROUP username: homeassistant password: null interface: '' allow_hosts: - 10.0.0.0/8 - 172.16.0.0/12 - 192.168.0.0/16 - 'fe80::/10' veto_files: - ._* - .DS_Store - Thumbs.db - icon? - .Trashes compatibility_mode: false |
Log lijkt geen error te laten zien. Echter ik zie mijn hassio folder niet in het netwerk. Heeft iemand dit werkend gekregen op windows 10?
Hoe doe ik dat? Moet ik misschien nog andere ip adressen toevoegen bij allow host?
In Windows -> Uitvoeren -> \\ipadresvanjeHA\Morex schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:10:
[...]
Hoe doe ik dat? Moet ik misschien nog andere ip adressen toevoegen bij allow host?
Inloggen met de gegevens in je SMB config, wachtwoord wel verplicht.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Zelf had ik na een update hier ook problemen mee. In verkenner moet je naar \\homeassistant gaan en kun je het wachtwoord invoeren. Tenminste zo heb ik het destijds opgelost.Morex schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:10:
[...]
What's the speed of dark?
De woonkamer verlichting gaat bij mij automatisch aan wanneer het donker wordt, de keuken gaat via een motion sensor. Ik heb gewoon een automation aangemaakt wanneer ik mijn Xiaomi button ingedrukt houd dat dan echt alle lampen uitgaan inclusief de slaapkamer. Werkt hier prima is alleen ff aanwennen.skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:
Ik wil dit graag automatiseren voor de tuin en gevelverlichting, als ik ga slapen... echter die tijd verschilt altijd...
Ik kan het uiteraard met mn drukknop nog uitzetten ook, maar ik zou dit kunnen vergeten vandaar...
Optie is om misschien een scene ofzo op te maken "Goeienavond" die dan de tuinverlichting en gevel en alle andere verlichting op het gelijkvloers uitzet en eventueel de nachtlampjes activeert (idem trapverlichting)
Nadeel is dat ik die dan telkens moet activeren.. via telefoon of tablet (als die er komt) of via google misschien
Ideetjes?
Probleem daar is de wekker (google hub?).. die je dan wel of niet moet aanzetten en dit uur kan ook nog eens verschillen, vervolgens wekker afduwen...
Ook hier ideetjes?
Quad schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:18:
[...]
In Windows -> Uitvoeren -> \\ipadresvanjeHA\
Inloggen met de gegevens in je SMB config, wachtwoord wel verplicht.
Op magische wijze werkt hij nu opeensQuad schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:58:
[...]
Ziet er wel goed uit, ik neem aan dat je netwerk in 1 van de genoemde subnetten valt.
Addon is wel gestart? Logs?
Wachtwoord wel ingevuld?
[ Voor 36% gewijzigd door Morex op 27-07-2020 12:59 ]
Ziet er wel goed uit, ik neem aan dat je netwerk in 1 van de genoemde subnetten valt.Morex schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:48:
[...]
Nee, lukt niet. Ik heb de ip van mijn raspberry geprobeerd maar die kon hij niet vinden. Klopt mijn config file wel?
Addon is wel gestart? Logs?
Wachtwoord wel ingevuld?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Licht woonkamer uitskank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:
Ideetjes?
Ook hier ideetjes?
Vanaf 23:00 tot 02:00 elk kwartier een controle:
- Netwerk connectiviteit laptop / PS4
- Stroomverbruik TV&Onkyo&PS4&NUC lager dan 10W
Dan weet ik 99 van de 100 keer wel zeker dat er niemand meer beneden is.
Licht woonkamer aan
Elke ochtend een half uur voor zonsopgang en van 6:30 tot 10:00
- Als de motion sensor op de overloop beweging detecteert gaan er wat lichten aan in de gang en woonkamer (en die gaan weer uit als er niemand meer thuis is of als er voldoende licht in huis is)
Tuinverlichting uit
Is wat simpeler:
- Zondag t/m donderdag uit om 23:00
- Vrijdag t/m zaterdag uit om 01:00
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Nu heb ik eindelijk Sambashare aan de praat gekregen om mijn hacs opnieuw te toe te voegen omdat deze niet meer werkte. Het is begonnen toen ik mijn hacs-addons allemaal wilde updaten en hij vast liep. Wanneer ik het HACS menu open staat er bij hacs continu: ''HACS is starting up''.
Log:
Log:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| 2020-07-27 14:05:28 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration for hacs which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant. 2020-07-27 14:05:49 ERROR (MainThread) [homeassistant.config_entries] Error setting up entry for hacs Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 219, in async_setup result = await component.async_setup_entry( # type: ignore File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 81, in async_setup_entry startup_result = await hacs_startup() File "/config/custom_components/hacs/__init__.py", line 175, in hacs_startup if not await hacs.data.restore(): File "/config/custom_components/hacs/hacsbase/data.py", line 85, in restore hacs = await async_load_from_store(self.hacs.hass, "hacs") File "/config/custom_components/hacs/store.py", line 11, in async_load_from_store restored = await store.async_load() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/storage.py", line 101, in async_load return await self._load_task File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/storage.py", line 119, in _async_load if data["version"] == self.version: KeyError: 'version' |
[ Voor 29% gewijzigd door Morex op 27-07-2020 14:07 ]
Dit verschilt behoorlijk per use-case.. Ik heb bijvoorbeeld een simpele automation die het huis in slaapstand zet zodra de telefoons van mij en mijn vrouw aan de oplader liggen met als voorwaarde dat het na 21:00 moet zijn. Ik denk dat je je vooral per use-case moet afvragen wat de terugkerende elementen zijn die altijd (of zoveel mogelijk) gebeuren wanneer je bijv. naar bed gaat of opstaat. En dan op basis van deze elementen automations maken.skank schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:55:
Ideetjes?
Ook hier ideetjes?
Ik heb een vraag over rpi_rf.
Ik heb een simpele RF zender en ontvanger aan de GPIO van de Pi gehangen die ik voor 3 kaku switches gebruik.
Daarbij zet ik nu PiLight in om deze in de HA te kunnen gebruiken, met de volgende config:
~
Zo je ziet zijn de device id's hetzelfde, maar is de unit anders.
Ik wil nu rpi_rf gaan gebruiken zodat ik PiLight kan uitfaseren. Hiertoe het volgende toegevoegd:
~
Echter, ik mis hierbij de unit. Die kan ik niet opgeven
Iemand een idee of dat dan überhaupt kan werken?
Ik heb een simpele RF zender en ontvanger aan de GPIO van de Pi gehangen die ik voor 3 kaku switches gebruik.
Daarbij zet ik nu PiLight in om deze in de HA te kunnen gebruiken, met de volgende config:
~
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| switch: - platform: pilight switches: lichtschutting: on_code: protocol: kaku_switch unit: 0 id: 14313894 'on': 1 off_code: protocol: kaku_switch unit: 0 id: 14313894 'off': 1 schelplamp: on_code: protocol: kaku_switch unit: 2 id: 14313894 'on': 1 off_code: protocol: kaku_switch unit: 2 id: 14313894 'off': 1 ~ |
Zo je ziet zijn de device id's hetzelfde, maar is de unit anders.
Ik wil nu rpi_rf gaan gebruiken zodat ik PiLight kan uitfaseren. Hiertoe het volgende toegevoegd:
~
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: rpi_rf gpio: 17 switches: lichtschutting2: code_on: 14313894 code_off: 14313894 ~ |
Echter, ik mis hierbij de unit. Die kan ik niet opgeven

Is daar de naam niet gewoon de identifier ipv de unit waarde?TCroezing schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:13:
Echter, ik mis hierbij de unit. Die kan ik niet opgeven![]()
Helaas. Want in het voorbeeld bij de integratie staat:Nnoitra schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:29:
[...]
Is daar de naam niet gewoon de identifier ipv de unit waarde?
~
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # Example configuration.yaml entry switch: - platform: rpi_rf gpio: 17 switches: bedroom_light: code_on: 1234567 code_off: 1234568 ambilight: pulselength: 200 code_on: 987654 code_off: 133742 living_room_light: protocol: 5 code_on: 654321,565874,233555,149874 code_off: 654320,565873,233554,149873 signal_repetitions: 15 ~ |
Of begrijp ik je niet goed?...
Welke motion sensor gebruik je?Nnoitra schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:04:
[...]
Licht woonkamer uit
Vanaf 23:00 tot 02:00 elk kwartier een controle:
- Netwerk connectiviteit laptop / PS4
- Stroomverbruik TV&Onkyo&PS4&NUC lager dan 10W
Dan weet ik 99 van de 100 keer wel zeker dat er niemand meer beneden is.
Licht woonkamer aan
Elke ochtend een half uur voor zonsopgang en van 6:30 tot 10:00
- Als de motion sensor op de overloop beweging detecteert gaan er wat lichten aan in de gang en woonkamer (en die gaan weer uit als er niemand meer thuis is of als er voldoende licht in huis is)
Tuinverlichting uit
Is wat simpeler:
- Zondag t/m donderdag uit om 23:00
- Vrijdag t/m zaterdag uit om 01:00
Of ik begrijp het niet goed, kan ookTCroezing schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:41:
[...]
Helaas. Want in het voorbeeld bij de integratie staat:
~code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 # Example configuration.yaml entry switch: - platform: rpi_rf gpio: 17 switches: bedroom_light: code_on: 1234567 code_off: 1234568 ambilight: pulselength: 200 code_on: 987654 code_off: 133742 living_room_light: protocol: 5 code_on: 654321,565874,233555,149874 code_off: 654320,565873,233554,149873 signal_repetitions: 15 ~
Of begrijp ik je niet goed?...
Als ik de PiLight documentatie lees, gebruik je UNIT als je meerdere devices hebt die allemaal andere codes hebben voor on/off.
Die UNIT waarde is dan de identifier voor een specifiek apparaat.
Bij rpi_rf zijn de namen (bedroom_light, living_room_light) die identifiers (ID) en aan de hand daarvan wordt het juiste device aangestuurd..
Maar goed; ik gok ook maar een beetje in het wild

De Philips Hue Motion Sensor.
Goed om weten ! ThxSide-Kick schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:10:
[...]
Ik roep nu inderdaad "Hey Google slaap lekker". Ik heb ook geprobeerd "Hey Google activeer Slaap Lekker" maar dan is het antwoord: Als je daar hulp bij wilt moet je me wat meer informatie geven, dat kun je doen in de Google Assistent app. Scripts staan in mijn exposed_domain.
[update]De GA lijkt op dit moment geen enkel commando meer te kennen, wat gisteravond nog wel goed ging. Zelfs "Hey Google Sync my devices" geeft nu een melding terug dat GA me niet kan helpen. Ik test opnieuw wanneer alles weer werkt zoals het zou moeten.
[update2] Ik had gisteren wat zaken dichtgezet voor mijn privacy, maar dat is blijkbaar funest voor de werking van GA. Het voice commando "Hey Google activeer slaap lekker" werkt inderdaad. Dank!
Mag ik nog weten waarom je script neemt en niet bv via scene?
Omdat ik gebruik maak van delays en zover ik weet kan dat niet in scenes.skank schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:19:
[...]
Goed om weten ! Thx
Ik heb ook een script aan een GA routine geplakt.skank schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:19:
[...]
Goed om weten ! Thx
Ik gebruik zelf een script omdat je in een scene geen vertragingen kunt zetten.
Als ik welterusten zeg, wil ik dat de TV (Harmony) uitgaat, de meeste lampen ook uitgaan, maar dat er nog 5 minuten lang een lamp aan blijft om de glazen in de vaatwasser de zetten en mijn telefoon aan de lader te hangen.
Haha, wat @Side-Kick dus 2 seconden voordat ik op "Verstuur" klik al zegt.
[ Voor 6% gewijzigd door TheFes op 27-07-2020 16:27 ]
Toppost ! Bedankt!TheFes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Ik heb ook een script aan een GA routine geplakt.
Ik gebruik zelf een script omdat je in een scene geen vertragingen kunt zetten.
Als ik welterusten zeg, wil ik dat de TV (Harmony) uitgaat, de meeste lampen ook uitgaan, maar dat er nog 5 minuten lang een lamp aan blijft om de glazen in de vaatwasser de zetten en mijn telefoon aan de lader te hangen.
Haha, wat @Side-Kick dus 2 seconden voordat ik op "Verstuur" klik al zegt.
Daar heb ik veel aan.
Je kan dus een script/routine plakken aan een routine?
Dus maw, stel dat de wekker niet lukt via HA (daar heb ik overigens nog niet echt een antwoord op gehad hier), kun je dus perfect in je routine de vraag voor een wekker insteken of iets anders, en aanvullen met het activeren van het script/scene?
Cool!
Die delay wist ik niet, superhandig.
Ik zou het wel iets anders doen, zijnde slaapwel en alle lichten gelijkvloers uit,; tv uit (harmony) en licht van de trap aan... zodat ik naar boven kan.
Vervolgens boven heb ik dan een fysieke knop "alles uit" , die echt alle lampen uitzet. Indien ik dit zou vergeten is er dan nog een automatisatie om 2u snachts die werkelijk alles uitzet.
Als je je HA scripts exposed naar Google Assistant zijn de daar beschikbaar als scenes.skank schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:15:
[...]
Toppost ! Bedankt!
Daar heb ik veel aan.
Je kan dus een script/routine plakken aan een routine?
Dus maw, stel dat de wekker niet lukt via HA (daar heb ik overigens nog niet echt een antwoord op gehad hier), kun je dus perfect in je routine de vraag voor een wekker insteken of iets anders, en aanvullen met het activeren van het script/scene?
Cool!
Die delay wist ik niet, superhandig.
Ik zou het wel iets anders doen, zijnde slaapwel en alle lichten gelijkvloers uit,; tv uit (harmony) en licht van de trap aan... zodat ik naar boven kan.
Vervolgens boven heb ik dan een fysieke knop "alles uit" , die echt alle lampen uitzet. Indien ik dit zou vergeten is er dan nog een automatisatie om 2u snachts die werkelijk alles uitzet.
Scenes kun je vervolgens weer in een GA routine aanroepen.
Yes dat wist ik al. Maar ik wist niet dat je die verder kon aanvullen in GA zelf, maar eigenlijk is dat logischTheFes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:20:
[...]
Als je je HA scripts exposed naar Google Assistant zijn de daar beschikbaar als scenes.
Scenes kun je vervolgens weer in een GA routine aanroepen.
Ik ga het wel eerst proberen met een HA scene (die kan ik ook aanroepen)
Ik weet niet of je het weer, maar blijkbaar kun je hetgeen je moet zeggen, en het antwoord die je krijgt, zelfs aanpassen!Side-Kick schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:10:
[...]
Ik roep nu inderdaad "Hey Google slaap lekker". Ik heb ook geprobeerd "Hey Google activeer Slaap Lekker" maar dan is het antwoord: Als je daar hulp bij wilt moet je me wat meer informatie geven, dat kun je doen in de Google Assistent app. Scripts staan in mijn exposed_domain.
Lijkt me zeer handig.
Ook de devices die exposed worden en hoe, en in welke room ze zitten kun je bepalen in een cloud.yaml
Wat erg aan te raden is, als je eens opnieuw zou moeten instellen, dan neemt hij dit direct over, ipv je alles opnieuw moet koppelen in de app
Zeer handige video
YouTube: How to integrate Google Assistant with Home Assistant Cloud
Dat bedoelde ik dus met een GA (Google Assistant) routine.skank schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:23:
[...]
Ik weet niet of je het weer, maar blijkbaar kun je hetgeen je moet zeggen, en het antwoord die je krijgt, zelfs aanpassen!
Lijkt me zeer handig.
Das via IFTTTTheFes schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:34:
[...]
Dat bedoelde ik dus met een GA (Google Assistant) routine.
Ik heb zopas even de test gedaan en een nabu casa trial genomen.
Ik zit me echter stom te zoeken achter iets onnozels.. namelijk , hoe zorg ik ervoor dat de android app gebruik maar van die nabu casa....
Ik vermoed dat ik de link die ik gekregen heb van nabu casa, ik die ergens in de app moet instellen?
Zonder mn vpn, lukt het momenteel niet.
Is vast iets kleins die ik niet vind, maar ook google levert niks op
Ik kom altijd hier uit https://www.nabucasa.com/config/remote/
of op problemen met de ios app...
Op die pagina staat ook veel uitleg over de url, en dat deze remote ui server in sommige situaties niet bereikbaar is, en ik dan de portal moet gebruiken..
Dat versta ik ook niet helemaal.. hoezo die zou niet bereikbaar zijn?
Klopt het overigens dat die remote sessies gestopt zijn bij een herstart?
Ik lees ook dit
Automating availability of the remote UI
As a Home Assistant user, you might like to automate things. We understand! The cloud component exposes two service to enable and disable the remote connection: cloud/remote_connect and cloud/remote_disconnect. That way you can turn on the remote connection only when you leave the house and need it.
Maw ik zou een automation kunnen instellen dat die remote enkel geldig is wanneer iemand het huis uit gaat of bij een herstart?
edit: of moet ik gewoon die url in de config van HA zetten bij external url en niks in de app?
Ik zit me echter stom te zoeken achter iets onnozels.. namelijk , hoe zorg ik ervoor dat de android app gebruik maar van die nabu casa....
Ik vermoed dat ik de link die ik gekregen heb van nabu casa, ik die ergens in de app moet instellen?
Op die pagina staat ook veel uitleg over de url, en dat deze remote ui server in sommige situaties niet bereikbaar is, en ik dan de portal moet gebruiken..
Ik lees ook dit
As a Home Assistant user, you might like to automate things. We understand! The cloud component exposes two service to enable and disable the remote connection: cloud/remote_connect and cloud/remote_disconnect. That way you can turn on the remote connection only when you leave the house and need it.
Maw ik zou een automation kunnen instellen dat die remote enkel geldig is wanneer iemand het huis uit gaat of bij een herstart?
edit: of moet ik gewoon die url in de config van HA zetten bij external url en niks in de app?
[ Voor 3% gewijzigd door skank op 27-07-2020 20:35 ]
Die ‘automation’ zit in je app op de pagina van je Home Assistant cloud.
In de iOS-app heet het ‘afstandsbediening’. Met een slider aan/uit te zetten.
Zal bij Android ook wel zoiets zijn.
Zelfde opties zitten daar ook voor Alexa en Google Assistant.
Thuis gewoon even op je gemak naar kijken. Wijst zich vanzelf.
Die sliders heb ik gevonden hoor, idem voor GAphlinx schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:39:
Die ‘automation’ zit in je app op de pagina van je Home Assistant cloud.
Echter als ik de app open op 4G dan heeft hij geen verbinding
Ik heb nu ff die url in de config gezet, bij external url, zien of dat het oplost.
Bedankt voor je hulp
edit: helaas helpt het toevoegen van die url in de config niet
[ Voor 4% gewijzigd door skank op 27-07-2020 20:47 ]
Sinds een paar dagen kom ik er achter dat een bericht sturen naar Iphone niet meer lukt.
Ik heb wel dingen geupdate dus misschien ergens een change gemist?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - alias: 'Medicijnen genomen' trigger: - platform: time at: '10:00' condition: - condition: state entity_id: input_boolean.medicijnen state: 'off' action: - service: notify.ios_wesleys_iphone data_template: message: '*Vergeet je medicijnen niet te nemen*' data: url: https://XXX.duckdns.org/lovelace/medicijnen |
Mijn notifies lopen via notify.mobile_app (ook iphone).... die werkt primawesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:56:
Sinds een paar dagen kom ik er achter dat een bericht sturen naar Iphone niet meer lukt.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 - alias: 'Medicijnen genomen' trigger: - platform: time at: '10:00' condition: - condition: state entity_id: input_boolean.medicijnen state: 'off' action: - service: notify.ios_wesleys_iphone data_template: message: '*Vergeet je medicijnen niet te nemen*' data: url: https://XXX.duckdns.org/lovelace/medicijnen
Dus waar ik notify.ios hebt staan staat bij jou notify.mobile?Koepert schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:04:
[...]
Mijn notifies lopen via notify.mobile_app (ook iphone).... die werkt prima
het gekke is dat het altijd goed werkte!
Daar staat idd bij mij het volgende:wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Dus waar ik notify.ios hebt staan staat bij jou notify.mobile?
het gekke is dat het altijd goed werkte!
service: notify.mobile_app_iphone_xxxx
Wat staat er achter je URL trouwens?
url: https://XXX.duckdns.org/lovelace/medicijnen
Waar verwijst dit naar? (zeker op weekenddagen vergeet ik mn meds nog wel ns)
Ik ga deze manier zometeen proberen!Koepert schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:09:
[...]
Daar staat idd bij mij het volgende:
service: notify.mobile_app_iphone_xxxx
Wat staat er achter je URL trouwens?
url: https://XXX.duckdns.org/lovelace/medicijnen
Waar verwijst dit naar? (zeker op weekenddagen vergeet ik mn meds nog wel ns)
De link wijst naar een pagina in mijn systeem met een input boolean medicijnen.
Als het uit is krijg ik om de zoveel uur een melding.
Als ik medicijnen neem zet ik hem op aan en krijg ik geen meldingen meer.
Snachts gaat hij automatisch op uit en begint de volgende dag weer opnieuw.
Ik vergeet het ook, vooral in weekend en vakanties
Ah ok, alleen de boolean dus.. check. Dan is dus de code van jou voldoende in feite? Of heb je er nog meer achter hangen?wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:14:
[...]
Ik ga deze manier zometeen proberen!
ja de boolean aan of uit zetten is voor nu voldoende.Koepert schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Ah ok, alleen de boolean dus.. check. Dan is dus de code van jou voldoende in feite? Of heb je er nog meer achter hangen?
maar je kan er natuurlijk een dag aan hangen ofzo.
Helaas werkt dit nog niet:
code:
1
2
3
| - service: notify.mobile_app_wesleys_iphone data_template: message: '*Vergeet je medicijnen niet te nemen*' |
Kun je via Developer tools -> services de service notify.mobile_app_wesleys_iphone wel gebruiken en jezelf een berichtje sturen?wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:21:
[...]
ja de boolean aan of uit zetten is voor nu voldoende.
code:
1 2 3 - service: notify.mobile_app_wesleys_iphone data_template: message: '*Vergeet je medicijnen niet te nemen*'
Als ik bij service notify.ios_wesleys_iphone en dan aanroepen service krijg ik een melding.JackPoint schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:27:
[...]
Kun je via Developer tools -> services de service notify.mobile_app_wesleys_iphone wel gebruiken en jezelf een berichtje sturen?
required key not provided @data['message']
Je yaml formatting klopt niet.wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:31:
[...]
Als ik bij service notify.ios_wesleys_iphone en dan aanroepen service krijg ik een melding.
Die er even bij zetten in het vakje er onder, iets als:wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:31:
[...]
Als ik bij service notify.ios_wesleys_iphone en dan aanroepen service krijg ik een melding.
code:
1
| message: Test |
Evt zou je in je YAML data_template ook nog kunnen vervangen door data aangezien je geen template gebruikt in je message
Ah vandaar!JackPoint schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:33:
[...]
Die er even bij zetten in het vakje er onder, iets als:
code:
1 message: Test
Evt zou je in je YAML data_template ook nog kunnen vervangen door data aangezien je geen template gebruikt in je message
Dan komt hij gewoon binnen
Niet met data in mn code trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door wesley2004 op 27-07-2020 22:37 ]
Verander hem naar:wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:21:
[...]
ja de boolean aan of uit zetten is voor nu voldoende.
code:
1 2 3 - service: notify.mobile_app_wesleys_iphone data_template: message: '*Vergeet je medicijnen niet te nemen*'
code:
1
2
3
| - service: notify.telefoondiejewilt data: message: Je bericht |
PSN: PcDCch
Volgende stap is medicijnen in een doosje doen met een deursensor. Deursensor zet waarde op aan. Zo hoef jij niks handmatigs te doen.wesley2004 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:14:
[...]
Ik ga deze manier zometeen proberen!
Bedankt allemaal.Mozart schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:46:
[...]
Verander hem naar:
code:
1 2 3 - service: notify.telefoondiejewilt data: message: Je bericht
Het moest blijkbaar een combinatie van deze dingen zijn.
Werkt nu weer.
Vreemd dat er blijkbaar iets verandert was, maar dat gebeurt uiteraard hier weleens.
Ik heb vast documentatie gemist!
ja dat is een mooie oplossing. maar een doosje is niet altijd makkelijk meenemen.grote_oever schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:48:
[...]
Volgende stap is medicijnen in een doosje doen met een deursensor. Deursensor zet waarde op aan. Zo hoef jij niks handmatigs te doen.
Ik ben ook weleens van huis en dan neem ik ze mee.
Ondertussen gelukt om de android app te verbinden via 4Gskank schreef op maandag 27 juli 2020 @ 19:40:
Ik heb zopas even de test gedaan en een nabu casa trial genomen.
Ik lees ook dit
Je moet de link van remote ui in de app bij app configuratie -> home assistant url zetten.
Ik heb voor de zekerheid ook thuisnetwerk wifi ssid ingevuld en de interne verbindingsurl de link intern.
Dit geeft dan verbinding van buitenaf met de remote ui...
Ik heb wel de indruk dat er wat traagheid opzit.. vooral voor de verlichting duurt het ff vooraleer het reageert... dat heb ik niet via wifi of vpn
Geen idee ook waarom je dan nog de externe link zou zetten in de config van HA zelf... kan iemand dit uitleggen? Want ook in HA zelf kun je bepalen wat de interne en externe url is?
Ik weet ook niet waarom die remote ui niet beschikbaar zou zijn (en ik de portal moet gebruiken), dit kan toch enkel in het geval ik die zelf uitgevinkt heb?
Ik heb HA ook even herstart om te zien of die connectie dan opnieuw ingesteld moet worden... maar die blifjt gewoon actief ook na herstart.
Dan zou ik enkel nog moeten kijken om een automation in te stellen dat hij actief wordt zodra ik buiten ga en omgekeerd.
En dan nog bepalen welke devices ik zal exposen naar google toe en welke niet.
Doen jullie exclude of include entities of domains?
Wat is het handigst... vinden jullie zelf?
Nog ter aanvulling: je kunt met Google nu Routines instellen. Dus je kunt in de Assistant 'Weltrusten', 'Slaap lekker' als zinnen voor die Routine toevoegen. Vervolgens zet je de standaard dingen van Google onder die Routine uit, en voeg je een custom zinnetje toe 'activeer slaap lekker'. Een vergelijkbaar iets heb ik thuis. Hierdoor is de Routine heel plat geworden, met dus meerdere zinnetjes die werken en maar één actie uitvoeren, die vervolgens in Home Assistant van allerlei zaken dingen aftrapt (o.a. lampen in slaapkamer aan, jaloezieën en rolgordijnen dicht, een timer op de lampen beneden, dimmen van de lampen boven en (nadat slaapkamer lampen uitstaan én er geen beweging meer is gedetecteerd) de 'nachtmodus' activeert (nog meer dimmen van lampen, bel uit, etc.).Side-Kick schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:10:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.