Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:42
The__Virus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:54:
[...]

Nog ter aanvulling: je kunt met Google nu Routines instellen. Dus je kunt in de Assistant 'Weltrusten', 'Slaap lekker' als zinnen voor die Routine toevoegen. Vervolgens zet je de standaard dingen van Google onder die Routine uit, en voeg je een custom zinnetje toe 'activeer slaap lekker'. Een vergelijkbaar iets heb ik thuis. Hierdoor is de Routine heel plat geworden, met dus meerdere zinnetjes die werken en maar één actie uitvoeren, die vervolgens in Home Assistant van allerlei zaken dingen aftrapt (o.a. lampen in slaapkamer aan, jaloezieën en rolgordijnen dicht, een timer op de lampen beneden, dimmen van de lampen boven en (nadat slaapkamer lampen uitstaan én er geen beweging meer is gedetecteerd) de 'nachtmodus' activeert (nog meer dimmen van lampen, bel uit, etc.).
En binnen zo'n routine kun je dus scripts aanroepen als je die ook exposed.
Dat is wat ik gisteren ook aan @skank probeerde duidelijk te maken, maar toen hij er ineens IFTTT bij haalde raakte ik een beetje lost.
Maar ik begrijp nu dat hij dus geen directe koppeling tussen Home Assistant en Google Assistant had, maar dat via IFTTT had lopen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:11

Side-Kick

Timmy!

The__Virus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:54:
[...]

Nog ter aanvulling: je kunt met Google nu Routines instellen. Dus je kunt in de Assistant 'Weltrusten', 'Slaap lekker' als zinnen voor die Routine toevoegen. Vervolgens zet je de standaard dingen van Google onder die Routine uit, en voeg je een custom zinnetje toe 'activeer slaap lekker'. Een vergelijkbaar iets heb ik thuis. Hierdoor is de Routine heel plat geworden, met dus meerdere zinnetjes die werken en maar één actie uitvoeren, die vervolgens in Home Assistant van allerlei zaken dingen aftrapt (o.a. lampen in slaapkamer aan, jaloezieën en rolgordijnen dicht, een timer op de lampen beneden, dimmen van de lampen boven en (nadat slaapkamer lampen uitstaan én er geen beweging meer is gedetecteerd) de 'nachtmodus' activeert (nog meer dimmen van lampen, bel uit, etc.).
Ja ik ken die mogelijkheid en die gebruik ik nu ook, maar het had mijn voorkeur om alles vanuit HA te doen en die Google Home app niet meer aan te raken nadat ik de integratie tussen HA en GA had ingesteld. Nu maak ik inderdaad een script of scene aan, die ik vervolgens koppel aan een enkele actie binnen een Google Routine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik heb sinds een paar dagen dat de integratie met luftdaten niet meer werkt. Heb al van alles geprobeerd, nieuwe versie en oude versie (docker container). Ik zie ook geen firewall hit of via pihole dat deze wordt geblokkeerd. In de container kan ik wel de API bereiken.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn of kan iemand het testen 0.113.1 of 0.112.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheFes schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:18:
[...]

En binnen zo'n routine kun je dus scripts aanroepen als je die ook exposed.
Dat is wat ik gisteren ook aan @skank probeerde duidelijk te maken, maar toen hij er ineens IFTTT bij haalde raakte ik een beetje lost.
Maar ik begrijp nu dat hij dus geen directe koppeling tussen Home Assistant en Google Assistant had, maar dat via IFTTT had lopen.
Ja dat weet ik ook, ik weet wat je kunt exposen en wat niet. Die link is hier al 10x doorgegeven en had ik na de eerste keer ook al door, maar jullie blijven die aanduiden als hulpmiddel lol.
Ik haalde IFTTT bij omdat je op die manier hetgeen google assistant antwoordt, kunt aanpassen. Zie de video die ik deelde.
Ik heb wel degelijk directe koppeling tussen home assistant en GA... via nabu casa cloud.
En daar gingen mn vraagjes nu over

Zopas ook even buiten gelopen zodati k op 4G zat en ver genoeg van het huis..
Ik dacht dat hij mn status ging aanpassen naar not home, zoals anders maar blijkbaar niet.
Nog even uitzoeken waarom dit foutloopt want via vpn ging dit wel. (via de app)

EDIT: Onder home assistant cloud zie je onderaan ook staan "webhooks".
Daar staat mijn telefoon ook bij.
Moet ik dat activeren om te zorgen dat die app zn location stuurt?

In de companion apps doc staat dit:

Depending on your set up, location data is sent directly from your phone to your Home Assistant instances or via the Home Assistant Cloud Service. This will depend on the URLs specified in the Connection section of the App Configuration menu. Location data is not sent via any other servers or organisations.

Dus dan zou het toch gewoon moeten werken?

De app heeft de nodige rechten tot location data

[ Voor 33% gewijzigd door skank op 28-07-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij updated de app ook langzamer dan ik zou hopen en ik heb ooit ergens gelezen dat dat gekoppeld is aan een "major change in location", wat door je telefoon beoordeeld wordt (en dus niet de app).

Ergo: verder van je huis af bewegen (sowieso is de standaard zone.home al 100m straal) en/of geduld hebben.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:49:
Bij mij updated de app ook langzamer dan ik zou hopen en ik heb ooit ergens gelezen dat dat gekoppeld is aan een "major change in location", wat door je telefoon beoordeeld wordt (en dus niet de app).

Ergo: verder van je huis af bewegen (sowieso is de standaard zone.home al 100m straal) en/of geduld hebben.
Dat het updated van die app langzamer is wanneer ik via de cloud verbonden ben dan tov via vpn, vind ik echt vreemd.
Ik zat bovendien gewoon stil in huis, en was niet aan het bewegen...

Ivm mn locatie die nu via die cloud blijkbaar niet doorgegeven wordt: ik zat 2,5 km van huis, ik mag toch hopen dat dat voldoende is ? :)
Ook dat ging eigenlijk feilloos via vpn...

Of moet ik die webhook activeren voor de telefoon onder de cloud configuration?
Nee toch he? Ik lees dat toch niet in de docs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
een verandering in verbindingsmethode is volgens mij ook een trigger voor een major location change.

Maar nee, je hoeft niets extras te doen: "it just works". Meestal dan.

Kijk ook even of battery savers uit staan en of je OS de app niet in sluimerstand zet.

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 28-07-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

ik heb al een tijdje last dat een van mijn shelly dimmers niet meer zichtbaar was in HA. Dus toch maar eens zitten zoeken waar het vandaan komt, eerste de shelly een harde reset gegeven dmv voeding eraf en erop, daarna nog een factory reset, maar deze blijft niet terug te vinden in HA, terwijl de andere het wel doen.
in de logging krijg ik het volgende gevonden over deze dimmer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2020-07-28 10:14:01 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing Shellies Discovery
2020-07-28 10:14:01 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Shellies Discovery: Running script
2020-07-28 10:14:01 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Shellies Discovery: Executing step call service
2020-07-28 10:14:01 INFO (SyncWorker_3) [homeassistant.components.python_script] Executing shellies_discovery.py: {'id': 'shellydimmer-F3A75F', 'mac': 'CC50E3F3A75F', 'fw_ver': '20200601-123355/v1.7.0@d7961837', 'discovery_prefix': 'homeassistant', 'qos': 2, 'shellydimmer-F3A75F': 'light'}
2020-07-28 10:14:01 ERROR (SyncWorker_3) [homeassistant.components.python_script.shellies_discovery.py] Error executing script: 'NoneType' object is not callable
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/python_script/__init__.py", line 205, in execute
    exec(compiled.code, restricted_globals)
  File "shellies_discovery.py", line 1315, in <module>
TypeError: 'NoneType' object is not callable

Iemand een idee hoe het kan?
Draai HA-core overigens in Docker en de overige shellys gaan goed, dus de integratie werkt naar behoren.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:11:
een verandering in verbindingsmethode is volgens mij ook een trigger voor een major location change.

Maar nee, je hoeft niets extras te doen: "it just works". Meestal dan.

Kijk ook even of battery savers uit staan en of je OS de app niet in sluimerstand zet.
Die battery savers staan uit idd en de app staat niet in sluimerstand.
Ik heb helemaal niets gewijzigd aan de app (buiten de url dan) en voordien werkte het wel..
Overigens nog steeds via vpn, heb ik direct de correcte locatie.

Ik hoop dat er hier toch mensen zitten die ook de nabu casa cloud gebruiken, de android app en hun presence detection doen via die app..
Mogelijks kunnen zij helpen wat en/of hoe ik verkeerd doe.
(of iik moet werk met owntracks, maar zie daar weinig voordelen in tov gewoon de location via de app zelf)

Maar das ook niet alles.
Ik heb dit ook gepost in het google topic maar mss best even ook hier.

Na de koppeling GA-HA krijg ik plots heel wat devices bij in google...
Ik weet dat je in HA kunt bepalen welke entities/domains je exposed en welke niet... en dat je zelfs aliassen kunt toevoegen en zelfs in welke kamers deze komen.

MAAR en nu komt het.
Ik zie binnen google toch enkele devices dubbel staan..
- de devices die ik oorspronkelijk gekoppeld heb rechtstreeks (bv sonos speaker en google)
- en diezelfde speaker gekoppeld door home assistant

Nu het dubbele is uiteraard het probleem niet, gezien ik gewoon alle oorspronkelijke rechtstreekse koppelingen kan verwijderen , en dus alles via HA laat lopen.

Het probleem zit hem in de devices die gekoppeld zijn via HA
Diezelfde speaker bv komt als settopbox binnen in google, terwijl het dus een speaker is.
Waardoor functionaliteit niet correct is.

Maw het apparaattype klopt niet.

Ik heb zitten zoeken om dit te wijzigen maar dit kan niet?

- Niet via google
- Niet via home assistant? Ideaal zou zijn dat je dit in diezelfde cloud.yaml kan bepalen...

Hoe lossen julie dit op?
Veel komt wel correct binnen hoor, maar toch veel fout ook :)

Een behoorlijke lijst aan types wel https://developers.google.com/assistant/smarthome/guides

Optie zou zijn om enkele zaken niet te exposen, en dan direct te koppelen maar dat wil ik liever niet...
Want dan moet ik zoiezo zaken toevoegen in google EN home assistant, dubbel dus, en daarna nog zeggen dat hij niet mag exposen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Die battery savers staan uit idd en de app staat niet in sluimerstand.
Ik heb helemaal niets gewijzigd aan de app (buiten de url dan) en voordien werkte het wel..
Overigens nog steeds via vpn, heb ik direct de correcte locatie.

Ik hoop dat er hier toch mensen zitten die ook de nabu casa cloud gebruiken, de android app en hun presence detection doen via die app..
Mogelijks kunnen zij helpen wat en/of hoe ik verkeerd doe.

Maar das ook niet alles.
Ik heb dit ook gepost in het google topic maar mss best even ook hier.

Na de koppeling GA-HA krijg ik plots heel wat devices bij in google...
Ik weet dat je in HA kunt bepalen welke entities/domains je exposed en welke niet... en dat je zelfs aliassen kunt toevoegen en zelfs in welke kamers deze komen.

MAAR en nu komt het.
Ik zie binnen google toch enkele devices dubbel staan..
- de devices die ik oorspronkelijk gekoppeld heb rechtstreeks (bv sonos speaker en google)
- en diezelfde speaker gekoppeld door home assistant

Nu het dubbele is uiteraard het probleem niet, gezien ik gewoon alle oorspronkelijke rechtstreekse koppelingen kan verwijderen , en dus alles via HA laat lopen.

Het probleem zit hem in de devices die gekoppeld zijn via HA
Diezelfde speaker bv komt als settopbox binnen in google, terwijl het dus een speaker is.
Waardoor functionaliteit niet correct is.

Maw het apparaattype klopt niet.

Ik heb zitten zoeken om dit te wijzigen maar dit kan niet?

- Niet via google
- Niet via home assistant? Ideaal zou zijn dat je dit in diezelfde cloud.yaml kan bepalen...

Hoe lossen julie dit op?
Veel komt wel correct binnen hoor, maar toch veel fout ook :)

Een behoorlijke lijst aan types wel https://developers.google.com/assistant/smarthome/guides

Optie zou zijn om enkele zaken niet te exposen, en dan direct te koppelen maar dat wil ik liever niet...
Want dan moet ik zoiezo zaken toevoegen in google EN home assistant, dubbel dus, en daarna nog zeggen dat hij niet mag exposen
Heb je je iOS app bijgewerkt naar de laatste versie? Schijnt een bug in te zitten mbt locatie updates:

https://twitter.com/Robbie/status/1287797571042205696?s=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Heb je je iOS app bijgewerkt naar de laatste versie? Schijnt een bug in te zitten mbt locatie updates:

https://twitter.com/Robbie/status/1287797571042205696?s=20
Het is android ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

Ghehe ja het was een gok dat je iOS gebruikte, maar zie nu inderdaad dat je Android noemt. Is het mogelijk om Nabu Casa tijdelijk uit te schakelen om te testen of je locatie dan wel weer goed bijwerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 20:45
@skank Tip: beschrijf je probleem kort in plaats van een hele blog te gaan schrijven. Op deze manier steek ik er geen energie in om je post te gaan lezen, simpelweg omdat het veel te lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Ghehe ja het was een gok dat je iOS gebruikte, maar zie nu inderdaad dat je Android noemt. Is het mogelijk om Nabu Casa tijdelijk uit te schakelen om te testen of je locatie dan wel weer goed bijwerkt?
Dat heb ik al gedaan en dat is positief
Schakel ik het uit, en ga ik over op vpn, dan werkt het gewoon. Ik hoef zelfs niet ver te lopen :) Idd iets van 100 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:10:
@skank Tip: beschrijf je probleem kort in plaats van een hele blog te gaan schrijven. Op deze manier steek ik er geen energie in om je post te gaan lezen, simpelweg omdat het veel te lang is.
Ik wou zo compleet mogelijk zijn om geen antwoorden te krijgen van wat heb je geprobeerd, wat heb je zelf gezocht enz

Goed

Kort

Na koppeling gebruik nabu casa in de app, krijg ik geen locatie updates via android telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Ik wou zo compleet mogelijk zijn om geen antwoorden te krijgen van wat heb je geprobeerd, wat heb je zelf gezocht enz

Goed

Kort

Na koppeling gebruik nabu casa in de app, krijg ik geen locatie updates via android telefoon
https://companion.home-as...t-updating-in-android-app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:35:
Ik heb sinds een paar dagen dat de integratie met luftdaten niet meer werkt. Heb al van alles geprobeerd, nieuwe versie en oude versie (docker container). Ik zie ook geen firewall hit of via pihole dat deze wordt geblokkeerd. In de container kan ik wel de API bereiken.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn of kan iemand het testen 0.113.1 of 0.112.4?
NVM werkt spontaan weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch nog eens die rechten bekeken en die locatie stond uit... vreemd
aangepast en ik ga straks nog es buiten testen, vermoedeiljk is het fixed.

Dan zou enkel het probleem rest van de google integratie.

Kort: bepaalde entiteiten die exposed worden naar google, krijgen verkeerde apparaattype (waaronder sonos speakers, google hubs, google chromecasts , google minis, harmony activiteiten) die worden allemaal als STB getoond.
Hoe fix ik dit?
(zonder rechtstreeks te koppelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:27:
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

[...]

Dan zou enkel het probleem rest van de google integratie.

Kort: bepaalde entiteiten die exposed worden naar google, krijgen verkeerde apparaattype (waaronder sonos speakers, google hubs, google chromecasts , google minis, harmony activiteiten) die worden allemaal als STB getoond.
Hoe fix ik dit?
(zonder rechtstreeks te koppelen)
Als opmerking op deze pagina:
https://www.home-assistan...istant/#available-domains

"Some of these devices may not display correctly in the Google Home app, such as media_player, however voice commands will still work."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

3 a 4 gigantische teksten, vergeet het vinkje |:(

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Side-Kick schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Als opmerking op deze pagina:
https://www.home-assistan...istant/#available-domains

"Some of these devices may not display correctly in the Google Home app, such as media_player, however voice commands will still work."
JA had ik ook gelezen, maar je kan dit dus op geen enkele manier aanpassen? (niet in google, niet in HA? wat de betere manier zou zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:34:
[...]

JA had ik ook gelezen, maar je kan dit dus op geen enkele manier aanpassen? (niet in google, niet in HA? wat de betere manier zou zijn)
Dat staat er toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JA idd, maar waarom het dan wel ging via vpn :? Ik heb die rechten niet gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Half he
Er staat dat ze anders zullen tonen maar wel werken.
Er staat niet dat je dat niet kan aanpassen of wel aanpassen.
Soit

Voorlopig oplossing is dan maar deze niet te exposen.
Misschien komt dit in de toekomst wel dat je kan meegeven welk aparaattype het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top, dan kunnen we nu vanuit de slowchat weer door!

Zijn er hier andere gebruikers van de AdGuard integratie?

Ik draai op een Pi, met HA en AdGuard in een Docker en Traefik ervoor als reverse proxy. Zodra ik de AdGuard integratie in Home Assistant instel, gaat het CPU gebruik van de AdGuard container fors omhoog (vrij continue op 30% CPU usage). Zodra ik de integratie verwijder dropt het CPU gebruik naar "nauwelijks meetbaar".

Herkennen jullie dit?

Ik kijk uit naar 0.113.2, want daar zit een fix in voor ozw waarmee ik door kan naar de laatste openzwave daemon - mijn lampen dimmen nu tergend langzaam :+

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 28-07-2020 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hmmbob schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:45:
Top, dan kunnen we nu vanuit de slowchat weer door!

Zijn er hier andere gebruikers van de AdGuard integratie?

Ik draai op een Pi, met HA en AdGuard in een Docker en Traefik ervoor als reverse proxy. Zodra ik de AdGuard integratie in Home Assistant instel, gaat het CPU gebruik van de AdGuard container fors omhoog (vrij continue op 30% CPU usage). Zodra ik de integratie verwijder dropt het CPU gebruik naar "nauwelijks meetbaar".

Herkennen jullie dit?
Ik heb een Pi3b+ en draai AdGuard (geen Traefik) en herken deze problemen niet

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben me rustig aan het orienteren naar een nieuw systeem ipv mijn huidige oplossing. Van de week voor het eerst hassio (Home Assistant dus eigenlijk..) gestart en dat werkt eigenlijk best mooi. Het is wel héél erg set en forget als je het vergelijkt met de Core oplossing en alles vervolgens los moeten draaien. Hebben ze mooi gemaakt hoor :)

Nog geen idee of ik het nu ga gebruiken of blijf bij Core, maar wel leuk om een keer mee te spelen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit me weer zot te zoeken hoe ik een entiteit (die geen device is en niet in een integratie zit) in een area kan steken...
Blijkbaar kan dat niet, tenzij ik het via yaml override..
(cloud.yaml)

Correct?

Dat is het geval met bv mn verlichting die via MQTT een entiteit is (niet te vinden in mqtt integratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 21:24

Rianata

Have you played Atari today?

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:01:
Ik zit me weer zot te zoeken hoe ik een entiteit (die geen device is en niet in een integratie zit) in een area kan steken...
Blijkbaar kan dat niet, tenzij ik het via yaml override..
(cloud.yaml)

Correct?

Dat is het geval met bv mn verlichting die via MQTT een entiteit is (niet te vinden in mqtt integratie)
Precies en daarom wordt in de GUI keurig vermeld bij de entity properties "This entity does not have a unique ID, therefore its settings cannot be managed from the UI."

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rianata schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Precies en daarom wordt in de GUI keurig vermeld bij de entity properties "This entity does not have a unique ID, therefore its settings cannot be managed from the UI."
Dat heb ik al gezien maar niet bij die entiteiten ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xShgmSx/foto.jpg

Die krijgen trouwens allemaal wel een unique_id

edit: maar geen probleem, ik los het wel via die cloud.yaml op..
IS wel een redelijk werkje, maar 1x is ook goed :p

[ Voor 11% gewijzigd door skank op 28-07-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier die HassOS op ESXi heeft draaien en gebruik maakt van een Aeotec Z-Wave Gen 5 USB controller? Ik krijg het maar niet voor elkaar om nodes toe voegen :|

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Dat heb ik al gezien maar niet bij die entiteiten ;)

Die krijgen trouwens allemaal wel een unique_id
Kun je dan niet hier de gewenste waarde via de GUI aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwznTTt6zDeXh8SsnIIPZSRQk-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paMNdg85yPu5FgRC2Bz2eBT1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rianata op 28-07-2020 16:02 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rianata schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Kun je dan niet hier de gewenste waarde via de GUI aanpassen?

[Afbeelding]
Daar heb je geen attribuut "area" jammergenoeg. Ook gekeken daar.
Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is.
Logische wijze zou je gewoon naar je areas moeten gaan, en als je dan klikt op een betreffende area, dat je daar gewoon je devices en/of entiteiten kan toevoegen.

MAar das te logisch zeker :p

[ Voor 31% gewijzigd door skank op 28-07-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Daar heb je geen attribuut "area" jammergenoeg. Ook gekeken daar.
Ik denk dat het gewoon niet mogelijk is.
Logische wijze zou je gewoon naar je areas moeten gaan, en als je dan klikt op een betreffende area, dat je daar gewoon je devices en/of entiteiten kan toevoegen.

MAar das te logisch zeker :p
Ik had eerst een verkeerd screenshot geplaatst, nu lijkt jouw reactie een beetje vreemd, sorry :+

Maar als ik nogmaals kijk; je wilt de entity "light.tuinverlichting" aan een area koppelen? Dat is toch vreemd... die entity is op zichzelf toch al een area / groep van light devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rianata schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:19:
[...]

Ik had eerst een verkeerd screenshot geplaatst, nu lijkt jouw reactie een beetje vreemd, sorry :+

Maar als ik nogmaals kijk; je wilt de entity "light.tuinverlichting" aan een area koppelen? Dat is toch vreemd... die entity is op zichzelf toch al een area / groep van light devices?
Haha, ja en ik was te snel om te reageren :)
Maar ik heb mn reactie toch aangepast?

Hoezo is het koppelen vna light.tuinverlichting in een area vreemd?
Die entiteit is op zich geen area/ groep van light devices, het is een light device op zich.. een lamp zit toch logisch gezien in een gebied/kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 12-09 11:07
DennusB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:59:
Iemand hier die HassOS op ESXi heeft draaien en gebruik maakt van een Aeotec Z-Wave Gen 5 USB controller? Ik krijg het maar niet voor elkaar om nodes toe voegen :|
Ik heb tot vorige week een Gen 5 gehad en draai op een ESXi server. Misschien dat ik in ieder geval kan meedenken.
Heb je al andere devices gekoppeld en werkend?
Zoniet, heb je de stick wel beschikbaar gemaakt voor deze VM en is deze ook ingesteld op de juiste poort in Home Assistant?
Zoja, geeft de log (zwave log of de Home Assistant log) nog een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Sinds de States-UI is vervallen en er alleen nog Lovelace is, werkt
code:
1
hidden: true
niet meer om allerhande entities uit het logbook/history te houden. Wat is de meest makkelijke manier om dit te bereiken zonder in de code te hoeven zitten (als die er is)?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdw schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:46:
Sinds de States-UI is vervallen en er alleen nog Lovelace is, werkt
code:
1
hidden: true
niet meer om allerhande entities uit het logbook/history te houden. Wat is de meest makkelijke manier om dit te bereiken zonder in de code te hoeven zitten (als die er is)?
Gebruik maken van includes en excludes
https://www.home-assistant.io/integrations/logbook/

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- ik heb een zigbee plug innr 120 gekoppeld via deconz. Deze wordt gezien als schakelaar. Hier zit een nachtlampje op. Binnen HA heb ik een automation die alle lampen uitzet. Maar die wordt dus overgeslaan.. Kan ik zorgen dat die als lamp gezien wordt? (workaround zou zijn dat ik die switch toevoeg aan de automation , maar ik zie dit liever anders :p)

Na een update van de deconz addon vandaag, start deze niet meer op...
Ik zie het volgende in de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] firmware.sh: executing... 
[17:24:09] INFO: GCFFlasher V3_13 (c) dresden elektronik ingenieurtechnik gmbh
Path             | Vendor | Product | Serial     | Type
-----------------+--------+---------+------------+-------
/dev/ttyACM0     | 0x1CF1 | 0x0030  |            | ConBee II 
/dev/ttyAMA0     | 0x0000 | 0x0000  |            | RaspBee 
[cont-init.d] firmware.sh: exited 0.
[cont-init.d] nginx.sh: executing... 
[cont-init.d] nginx.sh: exited 0.
[cont-init.d] novnc.sh: executing... 
[cont-init.d] novnc.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[15:24:09] INFO: Running the IKEA OTA updater...
[17:24:09] INFO: Websockify waiting for VNC to start
[15:24:09] INFO: Starting udevd...
[15:24:09] INFO: Running the OSRAM LEdvance OTA updater...
[15:24:09] INFO: Running the deCONZ OTA updater...
[17:24:09] INFO: Waiting for device...
[15:24:09] INFO: Can't fetch data from osram!

Nog iemand problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:26:
- ik heb een zigbee plug innr 120 gekoppeld via deconz. Deze wordt gezien als schakelaar. Hier zit een nachtlampje op. Binnen HA heb ik een automation die alle lampen uitzet. Maar die wordt dus overgeslaan.. Kan ik zorgen dat die als lamp gezien wordt? (workaround zou zijn dat ik die switch toevoeg aan de automation , maar ik zie dit liever anders :p)

Na een update van de deconz addon vandaag, start deze niet meer op...
Ik zie het volgende in de log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] firmware.sh: executing... 
[17:24:09] INFO: GCFFlasher V3_13 (c) dresden elektronik ingenieurtechnik gmbh
Path             | Vendor | Product | Serial     | Type
-----------------+--------+---------+------------+-------
/dev/ttyACM0     | 0x1CF1 | 0x0030  |            | ConBee II 
/dev/ttyAMA0     | 0x0000 | 0x0000  |            | RaspBee 
[cont-init.d] firmware.sh: exited 0.
[cont-init.d] nginx.sh: executing... 
[cont-init.d] nginx.sh: exited 0.
[cont-init.d] novnc.sh: executing... 
[cont-init.d] novnc.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[15:24:09] INFO: Running the IKEA OTA updater...
[17:24:09] INFO: Websockify waiting for VNC to start
[15:24:09] INFO: Starting udevd...
[15:24:09] INFO: Running the OSRAM LEdvance OTA updater...
[15:24:09] INFO: Running the deCONZ OTA updater...
[17:24:09] INFO: Waiting for device...
[15:24:09] INFO: Can't fetch data from osram!

Nog iemand problemen?
Als je zelf eens je best deed.
https://github.com/home-assistant/hassio-addons/issues/1510
https://github.com/home-assistant/hassio-addons/issues/1509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
TravockMD schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik heb tot vorige week een Gen 5 gehad en draai op een ESXi server. Misschien dat ik in ieder geval kan meedenken.
Heb je al andere devices gekoppeld en werkend?
Zoniet, heb je de stick wel beschikbaar gemaakt voor deze VM en is deze ook ingesteld op de juiste poort in Home Assistant?
Zoja, geeft de log (zwave log of de Home Assistant log) nog een foutmelding?
Thanks voor je reactie. Het doorsturen van de USB stick naar de VM ging prima. Las alleen net dat er problemen zijn met die Aotec sticks en USB 3 en m'n Nuc heeft alleen maar USB 3 ... dus ik ga nu even Zwave2MQTT proberen via een Raspberry PI 3 die ik hier toch al heb draaien voor DSMR :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Side-Kick

Side-Kick

Timmy!

DennusB schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:32:
[...]

Thanks voor je reactie. Het doorsturen van de USB stick naar de VM ging prima. Las alleen net dat er problemen zijn met die Aotec sticks en USB 3 en m'n Nuc heeft alleen maar USB 3 ... dus ik ga nu even Zwave2MQTT proberen via een Raspberry PI 3 die ik hier toch al heb draaien voor DSMR :P
USB verlengkabel of USB2 hub er tussen doen helpt wellicht ook al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Side-Kick schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:39:
[...]

USB verlengkabel of USB2 hub er tussen doen helpt wellicht ook al
Goede tip, dat kan ik inderdaad nog proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Heel jammer dat het zo moet gezien het eerst via de UI kon.... Nouja.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedankt..
Dat verhelpt het probleem met de addon
Waarom zei je dit niet gewoon in het deconz topic ipv mij naar hier te verwijzen en nogmaals te laten vragen...
:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:26:
Die zelf eens wat moeite. Serieus de eerste hit op google: home assistant switch as light

Je bent weer lekker bezig met alles hier neer plempen in een soort van slow chat vandaag :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 12:54
devino schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:20:
ik heb al een tijdje last dat een van mijn shelly dimmers niet meer zichtbaar was in HA. Dus toch maar eens zitten zoeken waar het vandaan komt, eerste de shelly een harde reset gegeven dmv voeding eraf en erop, daarna nog een factory reset, maar deze blijft niet terug te vinden in HA, terwijl de andere het wel doen.
in de logging krijg ik het volgende gevonden over deze dimmer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
2020-07-28 10:14:01 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Executing Shellies Discovery
2020-07-28 10:14:01 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Shellies Discovery: Running script
2020-07-28 10:14:01 INFO (MainThread) [homeassistant.components.automation] Shellies Discovery: Executing step call service
2020-07-28 10:14:01 INFO (SyncWorker_3) [homeassistant.components.python_script] Executing shellies_discovery.py: {'id': 'shellydimmer-F3A75F', 'mac': 'CC50E3F3A75F', 'fw_ver': '20200601-123355/v1.7.0@d7961837', 'discovery_prefix': 'homeassistant', 'qos': 2, 'shellydimmer-F3A75F': 'light'}
2020-07-28 10:14:01 ERROR (SyncWorker_3) [homeassistant.components.python_script.shellies_discovery.py] Error executing script: 'NoneType' object is not callable
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/python_script/__init__.py", line 205, in execute
    exec(compiled.code, restricted_globals)
  File "shellies_discovery.py", line 1315, in <module>
TypeError: 'NoneType' object is not callable

Iemand een idee hoe het kan?
Draai HA-core overigens in Docker en de overige shellys gaan goed, dus de integratie werkt naar behoren.
Ik was een 2 pluggen kwijt en heb ze uiteindelijk allemaal in de config gezet als :
shelly:
discover_by_ip:
- '<ip1>'
- '<ip2>'
- '<ip3>'
etc

Lijkt dat de autodiscovery niet vlekkeloos werkt, maar met de discover_by_ip lijkt het goed te blijven gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:09:
[...]

Bedankt..
Dat verhelpt het probleem met de addon
Waarom zei je dit niet gewoon in het deconz topic ipv mij naar hier te verwijzen en nogmaals te laten vragen...
:-(
deCONZ addon != deconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdw schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:08:
[...]

Heel jammer dat het zo moet gezien het eerst via de UI kon.... Nouja.
Je kan toch nog steeds een entity verbergen of zelfs via ‘aanpassingen’ wellicht de hidden: true zetten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Voor de iOS gebruikers:

Het beheer van de app gaat verhuizen van de prive-account van (een van) de developer(s) naar het business account van Nabu Casa. Kan zijn dat je een keer opnieuw moet inloggen na de volgende update.

Blogje: https://www.home-assistan.../07/28/ios-app-migration/

Acties:
  • +5 Henk 'm!
En nu we toch announcements doen; 0.113.2 is uit:
  • Bump netdisco to 2.8.1 (@bdraco - #38173) (discovery docs)
  • Stop automation runs when turned off or reloaded (@pnbruckner - #38174) (automation docs)
  • Bump tesla-powerwall to 0.2.12 to handle powerwall firmware 1.48+ (@bdraco - #38180) (powerwall docs)
  • Ignore harmony hubs ips that are already configured during ssdp discovery (@bdraco - #38181) (harmony docs)
  • Fix detection of zones 2 and 3 in Onkyo/Pioneer amplifiers (@vdkeybus - #38234) (onkyo docs)
  • Fix repeat action when variables present (@pnbruckner - #38237) (script docs)
  • Fix parallel script containing repeat or choose action with max_runs > 10 (@pnbruckner - #38243) (automation docs) (script docs)
  • Fix Skybell useragent (@MisterWil - #38245) (skybell docs)
  • Improve setup retry logic to handle inconsistent powerview hub availability (@bdraco - #38249) (hunterdouglas_powerview docs)
  • Don't set up callbacks until entity is created. (@pavoni - #38251) (vera docs)
  • Prevent onvif from blocking startup (@bdraco - #38256) (onvif docs)
  • Fix #38289 issue with xboxapi lib (@marciogranzotto - #38293) (xbox_live docs)
  • Bump python-miio to 0.5.3 (@rytilahti - #38300) (xiaomi_miio docs)
  • Prevent speedtest from blocking startup or causing other intergations to fail setup (@bdraco - #38305) (speedtestdotnet docs)
  • Fix issue with certain Samsung TVs repeatedly showing auth dialog (@kylehendricks - #38308) (samsungtv docs)
  • Add debug logging for when a chain of tasks blocks startup (@bdraco - #38311)
  • Remove AdGuard version check (@frenck - #38326) (adguard docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

idef1x schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:38:
[...]

Ik was een 2 pluggen kwijt en heb ze uiteindelijk allemaal in de config gezet als :
shelly:
discover_by_ip:
- '<ip1>'
- '<ip2>'
- '<ip3>'
etc

Lijkt dat de autodiscovery niet vlekkeloos werkt, maar met de discover_by_ip lijkt het goed te blijven gaan
Tnx, zal het eens proberen, maar dan mag ik eerst als m'n shellys een vast IP geven O-)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

martinvdm schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:52:
[...]

Je kan toch nog steeds een entity verbergen of zelfs via ‘aanpassingen’ wellicht de hidden: true zetten.
Klopt, alleen voorheen had dat ook het effect dat die verborgen werd in History en Logbook. Dat is nu dus niet meer het geval en moet ik dat allemaal handmatig gaan zitten excluden (of alles excluden en alleen nuttige dingen includen).

~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tdw schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Klopt, alleen voorheen had dat ook het effect dat die verborgen werd in History en Logbook. Dat is nu dus niet meer het geval en moet ik dat allemaal handmatig gaan zitten excluden (of alles excluden en alleen nuttige dingen includen).
Ik include slechts dingen die ik in het logbook wil zien, dat maakt het juist dat je controle houdt. Maargoed je kunt met in en exclude hele domains included of juist exclude en ook tegelijk gebruiken dus je kunt het redelijk flexibel inzetten. Maar is wel een yaml ding idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb gisteravond/nacht m'n hoofd gebroken, het forum van HA doorgeplozen, de manuals, voorbeelden et cetera et cetera maar ik krijg het volgende niet voor elkaar:

Ik wil een slider value sturen naar een shell command. En dat werkt niet.

Hier laat ik zien wat ik allemaal al heb geprobeerd en wat wel en niet werkt.
Eerst mijn huidige setting (met wat ghosts die ik geprobeerd heb en niet allemaal meer functioneel zijn):

Deel van automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: 'xxxxxxxxxxx'
  alias: Volume mediabak
  trigger:
  - entity_id: input_number.vol_bak
    platform: state
  action:
  - service: shell_command.volume_mediabak
    data_template:
      vol_data: "{{ '%s' % states('input_number.vol_bak') }}"
  - service: input_text.set_value
    data_template: 
      entity_id: input_text.tekstveld
      value: "{{'%s' % (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}"
Ik heb verscheidene tests gedaan; in deze laatste versie heb ik geprobeerd het getal eerst in een tekstbestand te zetten en dat vervolgens op te vragen in de shell_command. Eerder heb ik ook direct de data geprobeerd over te zetten vanuit input_number maar dat maakte niets uit. Dat ik dit deed is hier te zien aan het feit dat ik zowel een variabele alsmede een tekstveld vul.

Deel van configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
input_number:
  vol_bak:
    name: "Volume Mediabak"
    initial: 0
    min: 0
    max: 100
    step: 1

shell_command:
  volume_mediabak: "echo -n 'volume {{ states(''input_text.tekstveld'') }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
# {{states(''input_number.volume_mediabak'')}} {{states(''input_number.vol_bak'')}} {{vol_data}}
Ondanks dat ik wel tig verschillende manieren heb geprobeerd staan hier als comment de paar voorgaande voor de 'foutieve' die ik als laatst heb geprobeerd. Deze laatste, 'foutieve', noem ik foutief omdat deze tenminste een error gooit waar andere pogingen geen errors in de logs vertoonden maar simpelweg het shell command wegstuurden en er niets gebeurde.

Wat heb ik allemaal geprobeerd?

- Allerlei verschillende combinaties en uitwisselingen van quotes; haalt niks uit.
- Een vaste waarde in plaats van de variabele; werkt perfect!
- Verschillende manieren om een variabele in te voegen; haalt niks uit.

Hier een aantal tests in templates onder de Dev-tools:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'echo -n "volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
'echo -n "volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
"echo -n "volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{'%s' % (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] | int }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{ states('input_text.tekstveld') }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
{{ states("input_number.vol_bak") }}

{{ states("input_number.vol_bak").split('.')[0] }}

"echo -n 'volume {{ states('vol_data') }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
 "echo -n 'volume {{ vol_data }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"

Uiteraard expres een paar waarvan ik bijna wel zeker wist dat ze niet zouden gaan werken. Uitkomst van bovenstaande test templates:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'echo -n "volume 80" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
'echo -n "volume 80" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
"echo -n "volume 80" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume 80'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
80.0

80

"echo -n 'volume unknown' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
 "echo -n 'volume ' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"

De laatste zijn logischerwijs stuk omdat deze verwijzen naar een stukje data binnen een automation.
Oh en in het begin van de avond gister had ik geen string methods gebruikt zoals split maar ik moet echt een getal van 0 tot 100 hebben en dan in stringformaat, geen int of float. Al heb ik zelfs dat geprobeerd (pipen door int of pipen naar andere methods). Alle topics op HA die ook maar iets met deze soort data transfer te maken hebben heb ik geprobeerd. Ook kwam ik daar tegen dat het parsen van data vanuit een automation naar shell_command niet officieel kan dus 'may or may not work' dus had ik zelfs nog een tekstveld gemaakt die vervolgens in de shell_command in de configuration.yaml uitgelezen werd. En dus een input in de config zelf. Maar ook daar: no dice.

*Ik had overigens eerst de automation en de input number netjes gemaakt via de GUI maar die werkte niet; die heb ik toen uitgeschakeld en zijn helemaal verdwenen. Kan ik deze nog ergens terughalen (die staan niet in de configuration.yaml en automations.yaml namelijk) zodat ik deze corpses ook kan opruimen? Ik word altijd een beetje onrustig van het idee dat er ergens in de code allemaal lijken liggen die alleen maar resources aan het vreten zijn (of dat nou extra parsingtijd of alleen bits zijn maakt me dan niet eens zo veel uit).

Overigens, de huidige setup geeft een error; eerdere tests gaven geen error maar stuurde simpelweg geen bericht naar buiten (extra frustrerend; er zit dan niks fouts in je script maar de error zit dan in wezen in de shell parsing / stdout)... De huidige error is dan ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Error rendering command template: TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_text'
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 198, in ensure_valid
    self._compiled_code = self._env.compile(self.template)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 638, in compile
    self.handle_exception(source=source_hint)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
    reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source))
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<unknown>", line 1, in template
jinja2.exceptions.TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_text'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/shell_command/__init__.py", line 46, in async_service_handler
    rendered_args = args_compiled.async_render(service.data)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 223, in async_render
    compiled = self._compiled or self._ensure_compiled()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 297, in _ensure_compiled
    self.ensure_valid()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 200, in ensure_valid
    raise TemplateError(err)
homeassistant.exceptions.TemplateError: TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_text'
Maar eigenlijk is deze error dus bijzaak omdat eerdere errorloze var includes wél foutloos werkten (afgezien dus van het daadwerkelijk uitvoeren van de code op de server).

Omdat ik hier serieus mijn hele avond en nacht op heb stukgeslagen was ik bij deze iteratie maar geëindigd en heb ik niet de 'foutloze' (maar niet werkende) versies teruggezet. Maar elke keer als ik dus gewoon een getal intyp in plaats van een variabele dan werkt het command wel prima.

Ik ben vastgelopen, dus iemand die wel succesvol een variabele naar een shell command heeft weten te sturen, enlighten me. Ik ben op dit moment een schilder die vlak voor zijn doek staat en geen atelier meer heeft om 30 meter naar achter te lopen om het gehele plaatje te overzien om zo een obvious error in het grotere plaatje op te vallen (polderblindheid in programmeren is ook een dingetje :+)

[ Voor 4% gewijzigd door Wilf op 28-07-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Zijn er mensen die van Zigbee2Mqtt naar ZHA zijn overgestapt? Ik zie dat er namelijk steeds meer devices worden supported.

Ben benieuwd of het ook ''sneller'' of stabieler werkt. (dit omdat Mqtt laag er tussenuit is gehaald)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Possible schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:04:
Zijn er mensen die van Zigbee2Mqtt naar ZHA zijn overgestapt? Ik zie dat er namelijk steeds meer devices worden supported.

Ben benieuwd of het ook ''sneller'' of stabieler werkt. (dit omdat Mqtt laag er tussenuit is gehaald)
Ik vind dit soort vragen leuk dus ik hap even:

Heb je nu problemen? Hoe stabiel is je systeem nu? Hoe snel / traag is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:11

Ik draai geen Z2MQTT of ZHA, alles draait nog op de xiaomi hub hier, maar mijn ervaring met Tasmota + MQTT + Home assitant is rock solid. Snel, nooit problemen of missende schakelingen. De MQTT server draait super stabiel, ik vraag me ook af of je veel verschil gaat merken met de mqtt laag er tussen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Dacuuu schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:46:
[...]

Ik draai geen Z2MQTT of ZHA, alles draait nog op de xiaomi hub hier, maar mijn ervaring met Tasmota + MQTT + Home assitant is rock solid. Snel, nooit problemen of missende schakelingen. De MQTT server draait super stabiel, ik vraag me ook af of je veel verschil gaat merken met de mqtt laag er tussen uit.
Daarom vroeg ik het juist. Hoe veel beter als aan en uit gaan naar verwachting kan het worden?

Als het werkt, werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
devino schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Tnx, zal het eens proberen, maar dan mag ik eerst als m'n shellys een vast IP geven O-)
Ik weet niet hoeveel jij er hebt, maar de mijne hebben van begin af aan al een fixed IP :)
Ik zou beginnen met de shellies die je kwijt raakt voor ze allemaal te doen. Misschien werkt het bij jouw wel niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik probeer Home Assistant als platform uit op een Pi maar ik moet zeggen dat ik het allemaal nog niet zo soepel vind lopen. Het is gelukt om mijn Shelly's te integreren na drie verschillende methodes geprobeerd te hebben en vijf keer herstarten.

Nu probeer ik Influxdb en Grafana te integreren maar wat ik ook probeer ik blijf een 502 Bad gateway of Fetch error krijgen. Het enige recente wat ik daarover kan vinden is dat het een gevolg is van het toevoegen van Ingress aan Grafana maar geen oplossing. Iemand dezelfde foutmelding en een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
Zijn er meer mensen waarbij de Google Cast integratie gesloopt is sinds versie 0.113.0?

Ik heb HA op Docker draaien op OpenSUSE Leap 15.2. Ik heb de HA container echter wel op een eigen network (dus niet via de host). Dat is iets wat niet ondersteund wordt door HA officieel, maar dat is al langer zo. Via de avahi-deamon reflect optie werkte dit prima op 0.109. Downgraden naar versie 0.112.4 werkt weer wel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

synoniem schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:52:
Ik probeer Home Assistant als platform uit op een Pi maar ik moet zeggen dat ik het allemaal nog niet zo soepel vind lopen. Het is gelukt om mijn Shelly's te integreren na drie verschillende methodes geprobeerd te hebben en vijf keer herstarten.

Nu probeer ik Influxdb en Grafana te integreren maar wat ik ook probeer ik blijf een 502 Bad gateway of Fetch error krijgen. Het enige recente wat ik daarover kan vinden is dat het een gevolg is van het toevoegen van Ingress aan Grafana maar geen oplossing. Iemand dezelfde foutmelding en een oplossing gevonden?
Bad gateway is dat de addon niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:48:
Zijn er meer mensen waarbij de Google Cast integratie gesloopt is sinds versie 0.113.0?

Ik heb HA op Docker draaien op OpenSUSE Leap 15.2. Ik heb de HA container echter wel op een eigen network (dus niet via de host). Dat is iets wat niet ondersteund wordt door HA officieel, maar dat is al langer zo. Via de avahi-deamon reflect optie werkte dit prima op 0.109. Downgraden naar versie 0.112.4 werkt weer wel hier.
Geen probleem hier, terwijl ik eerder wel cast problemen gezien heb.

Alhoewel, bij de laatste upgrade was cast ook even stuk, maar dat kwam doordat ik "docker-compose down" had gedaan en dan dus ook alle netwerken verwijderd worden..... Ik heb avahi alleen hardcoded aan eth0 en het ha netwerk zitten - de bridge is veranderd natuurlijk met een docker-compose down en up :+ Lesson learned: gewoon van Docker down afblijven :+

Dus uiteindelijk was cast niet stuk, maar m'n avahi setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mimiix schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Bad gateway is dat de addon niet draait.
Welke? Grafana loopt en Influxdb loopt (volgens HA) alleen als ik in Grafana Influxdb wil toevoegen als datasource krijg ik Bad gateway of fetch error (als ik browser gebruik ipv server).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

synoniem schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Welke? Grafana loopt en Influxdb loopt (volgens HA) alleen als ik in Grafana Influxdb wil toevoegen als datasource krijg ik Bad gateway of fetch error (als ik browser gebruik ipv server).
Geen idee?

Meestal komt dit door iets wat niet draait. Zelf gebruik ik beide niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:11

Yes, ik ben net over, ook gelijk een conbee er achter gehangen en van pi3 naar nas gegaan.

Als eerste is ZHA native dus minder extern gedoe in HA, minder kans op breaking changes en daarmee stabieler. Als er een protocol als mqtt minder kan draaien dan graag. En dat is wat ik vooral wil; een retestabiele basis. Daar heb ik alle hardware en software nu op ingezet.
Je kan bijvoorbeeld zeggen over Hue zeggen wat je wil maar loopt bij mij al twee jaar zonder hiccup. dat was met mijn vorige setup met z2mqtt bepaald niet zo. Ik wil nu eerst 1/2 jaar nul gezeik en dan gaat misschien de hue bridge er uit. Ik had overigens vooral de indruk dat instabiel aan de pi3 en sd card lag.

De conbee stick heeft beter bereik heb ik de indruk ondanks de antenne aan mijn mqtt stick; dus fijn.

Sneller? Die indruk heb ik niet; beide prima snel.

User interface; iets beter bij z2mqtt Als je daar die add-on voor gebruikt maar ZHA holt vooruit. Zou wel graag een fatsoenlijke network map willen.

Bottom line voor mij;
Lijkt stabieler maar komt denk ik vooral door de nas. In gebruik weinig verschil. Ik ben vooral groot voorstander van een zo geïntegreerd en simpel mogelijke opzet en dat is dikke winst met ZHA.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

De Magic Mirror hangt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZbzAG95OI6GEUA2qohw7NOqsV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8r0rcDcmBkSgQYDnSv3bY5xo.jpg?f=fotoalbum_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knap hoor, ben alleen niet overtuigd van de snelheid en de kijkhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit. Heb je een overview van je tabjes enzo? En wat heb allemaal in je linker balk staan?

Ik heb behoefte aan inspiratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:46
XyRuS schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Klopt, maar deze setup heb ik van mijn vorige bed over gezet die wel 4 poten had. Maar ik kwam erachter dat het hoofdeind voor mij voldoende is om te meten. Bovendien is het maar spaanplaat en die ondersteun ik graag op 4 punten.

[...]

Ik meet een aantal keer achter elkaar en neem daar het gemiddelde van om het verhaal bij pret in bed te tackelen.

code:
1
2
3
      - sliding_window_moving_average:
          window_size: 10
          send_every: 5

Hierbij de foto's van het bed en hoe het is gemonteerd.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Onder het hoofdeind zitten 4 hoekbeugels met daaronder de sensor geschoven. Doordat er in de hoekbeugels gaten zitten voor de schroeven klemmen de load cells daar mooi onder met het knobbeltje wat erop zit.

De load cells liggen in een houder die op Thingiverse te vinden is. Die zijn nodig om de sensor iets op te hogen, anders is er geen ruimte om de sensor in te drukken en kan je niet meten.

Waarom niet direct op het hout? Spaanplaat hout zakt zo over het knobbeltje heen en laat een mooi gaatje achter en als het bed nu verschuift gaat de sensor keurig mee.
Dat ziet er goed uit! Ben eens aan het kijken om zoiets ook te realiseren om iets meer zeker te zijn of iemand in bed ligt of niet (zeker iets om bij de kleine van een jaar te gaan doen) maar heb nog niet echt gevonden welke ESPHome modules gebruikt worden? Zou jij je code eens willen delen hoe jij je ESP geconfigureerd hebt? Ik was o.a. hier aan het kijken maar die gebruikt geen esphome -> https://selfhostedhome.co...detection-home-assistant/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:30

Quad

Doof

Misschien een extra dashboard + gebruiker creëren zodat die user alleen daartoe toegang heeft?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
Nice! Ook geen kleine magic mirror dat je maar een deel "magic" in de hoek van de spiegel hebt zitten. Wat voor scherm heb je gebruikt achter je spiegel en verder ben ik net als bovenstaanden wel benieuwd naar je bouwervaring / wat waren je valkuilen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik deel de ervaring van @10us10 . Ik kwam van een xiaomi gateway en ging naar een Conbee rechtstreeks in ZHA. Ik ben er blij mee. Ik heb wel ZHA-map geïnstalleerd icm ZHA-network-card zodat je een handige table overview krijgt van je devices. De ZHA-network-visualization-card heb ik verwijderd, deze gaf bij mij een erg instabiele gui.
Qua stabiliteit loopt het we redelijk goed. Ik heb wel verleng kabel gebruikt aan de Conbee stick.
Qua snelheid ging het wel omhoog maar ik kwam niet vanaf Zigbee2mqtt maar een xiaomi gateway.

[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 30-07-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

lubbertkramer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:10:
[...]

Nice! Ook geen kleine magic mirror dat je maar een deel "magic" in de hoek van de spiegel hebt zitten. Wat voor scherm heb je gebruikt achter je spiegel en verder ben ik net als bovenstaanden wel benieuwd naar je bouwervaring / wat waren je valkuilen?
Dit is een kant-en-klare Magic Mirror van Waveshare (13,3"). Zo'n 200 euro bij Alieexpress (maar ook wel bij amazon te koop, maar levert weer niet naar NL). Full HD, en powerd bij RPi 3A+. Niet bijster rap, maar voor wat dashboard zaken nog wel prima. Mocht het toch vervelend worden, stap ik over naar een Surface Pro 4.

De pi/mirror sluit automatisch af als we uit huis gaan of als we op bed liggen.

Officieel zat hier ook die MagicMirror2 software op, maar ik heb 'm leeggetrokken en kioskbrowser op ubunt no-gui geinstalleerd :P

Er komt nog een mooi frame omheen van eiken timmerpaneel.

[ Voor 3% gewijzigd door NeFoRcE op 30-07-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 17-09 13:00
Invoerkosten moeten betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
NeFoRcE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Dit is een kant-en-klare Magic Mirror van Waveshare (13,3"). Zo'n 200 euro bij Alieexpress (maar ook wel bij amazon te koop, maar levert weer niet naar NL). Full HD, en powerd bij RPi 3A+. Niet bijster rap, maar voor wat dashboard zaken nog wel prima. Mocht het toch vervelend worden, stap ik over naar een Surface Pro 4.

De pi/mirror sluit automatisch af als we uit huis gaan of als we op bed liggen.

Officieel zat hier ook die MagicMirror2 software op, maar ik heb 'm leeggetrokken en kioskbrowser op ubunt no-gui geinstalleerd :P

Er komt nog een mooi frame omheen van eiken timmerpaneel.
Even aan het kijken maar ziet er goed uit om eens mee te gaan testen i.p.v. zelf te gaan bouwen. De RPI kun je inderdaad nog upgraden of andere software op draaien i.p.v. wat ze stock aanleveren. Ik heb alleen nog niet door hoe je hier een surface pro 4 achter wilt hangen als scherm of bedoel je alleen als aansturing voor de resources?

Toevallig voor je je eigen oplossing bent gaan draaien de Google integratie getest die hierbij in zit, deze ondersteund ook gewoon Nederlands via Google neem ik aan.

Hoe is de kleurweergave op de spiegel, je foto hierboven is iets scheef genomen maar recht ervoor is dit goed?

Hoe is het met verzenden gegaan (douane e.d.), hier voor standaard of DHL gekozen en de spiegel is heelhuids aangekomen te zien aan je foto.

Hier ga ik de wederhelft eens laten zien hoe mooi een spiegel wel niet staat :*)

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 30-07-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@martinvdm

Oke thanks! Er draait nu nog die software op van KoenK.. kan die erop blijven of moet er andere software op komen te staan?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:34:
@martinvdm

Oke thanks! Er draait nu nog die software op van KoenK.. kan die erop blijven of moet er andere software op komen te staan?
Ik gebruik een Conbee; jij vermoedelijk een CC2531. Voor dit laatste is experimentele support met een specifieke firmware. Staat hier uitgelegd :
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
martinvdm schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Ik gebruik een Conbee; jij vermoedelijk een CC2531. Voor dit laatste is experimentele support met een specifieke firmware. Staat hier uitgelegd :
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
Oke thanks! staat er inderdaad bij dat het met die software kan idd..:)

Binnenkort dan toch maar eens over gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44

Ik heb van het weekend mij bezig gehouden om te migreren van de gateway naar ZHA, ik heb Xiaomi deur, temp, motion sensoren en wat buttons en switches, plugs, en wat Hue, Osram lampen en pluggen. Ik gebruik de Conbee 2, en dit is een van mijn slechtse ervaring op dit gebied geweest. Pairen van veel van de Xiaomi devices is 1 groot drama, op internet veel over te lezen, heel veel manieren en opties gebruikt (volle batterijen, bepaalde volgorde van acties, etc). Sommige devices gewoonweg onmogelijk te pairen zoals de deur sensoren (zowel vierkante als ronde van Xiaomi).

Hierna DeConz geprobeerd, en binnen 20min alle devices succesvol gepaired, zonder gekke resets of volgorde van acties. Wat een verademing! Echter loop ik bij Deconz er tegenaan, dat bij elke update van de docker container een aantal devices weer disconnecten, en ik ze opnieuw moet pairen (inmiddels verschillende Zigbee kanalen geprobeerd). Dus over het algemeen heb ik tot nu toe geen succesvolle ervaring met een alternatief voor het gebruik van de Xiaomi gateway :(, dat was misschien wat trager maar heb ik in 2 jaar nooit problemen mee gehad. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mocht je last hebben dat iOS push messages niet aankomen, daar is een actieve waarschuwing voor:
https://status.home-assistant.io/incidents/m3kn4qz15fbn

Daarnaast, als je veel gebruik maakt van Google Translate TTS: in 113.2 zit een bugje waardoor alle spaties als "procent 20" (de HTML entiteit van een spatie) wordt uitgesproken. Het lijkt erop dat iedereen behalve venv-installaties hierdoor getroffen worden: https://github.com/home-assistant/core/issues/38339

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

lubbertkramer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:31:
[...]

Even aan het kijken maar ziet er goed uit om eens mee te gaan testen i.p.v. zelf te gaan bouwen. De RPI kun je inderdaad nog upgraden of andere software op draaien i.p.v. wat ze stock aanleveren. Ik heb alleen nog niet door hoe je hier een surface pro 4 achter wilt hangen als scherm of bedoel je alleen als aansturing voor de resources?

Toevallig voor je je eigen oplossing bent gaan draaien de Google integratie getest die hierbij in zit, deze ondersteund ook gewoon Nederlands via Google neem ik aan.

Hoe is de kleurweergave op de spiegel, je foto hierboven is iets scheef genomen maar recht ervoor is dit goed?

Hoe is het met verzenden gegaan (douane e.d.), hier voor standaard of DHL gekozen en de spiegel is heelhuids aangekomen te zien aan je foto.

Hier ga ik de wederhelft eens laten zien hoe mooi een spiegel wel niet staat :*)
De RPI kan je niet upgraden denk ik, de formfactor van bijv. een 4 is anders dan die 3A+.

Kleurweergave is prima, althans, niet zo goed als bijv. een Surface Pro, maar hé, daar betaal je dan ook naar :).

Ik heb 'm laten verzenden met AlieExpress eigen. Heb geen invoerkosten hoeven betalen.

Voicecontrol zit er wel op, maar omdat ik een clean install heb gedaan heb ik dat niet geinstalleerd. Ik heb een Nest Hub in de woonkamer, dat werkt prima; 'Hey Google, hoe warm is het op de waskamer?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iemand die mini-graph-card gebruikt en enig idee heeft waarom show_state: false niet werkt? Ik heb een grafiekje van energieverbruik van de afgelopen week maar daar wil ik het huidige verbruik niet in tonen. Dat zou die property moeten doen, maar hij blijft 'm tonen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      - type: custom:mini-graph-card
        name: Stroomverbruik 1 week
        decimals: 3
        hour24: true
        hours_to_show: 168
        points_per_hour: 0.25
        group_by: date
        aggregate_func: max
        show:
          graph: bar
        entities:
          - entity: sensor.power_consumption
            show_state: false

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JO91PyPKnYWS65q9w02oNyD4DQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XH2ly1s2zEkefq1x6N5nmsDq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
KiefDelicious schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:14:
[...]

Ik heb van het weekend mij bezig gehouden om te migreren van de gateway naar ZHA, ik heb Xiaomi deur, temp, motion sensoren en wat buttons en switches, plugs, en wat Hue, Osram lampen en pluggen. Ik gebruik de Conbee 2, en dit is een van mijn slechtse ervaring op dit gebied geweest. Pairen van veel van de Xiaomi devices is 1 groot drama, op internet veel over te lezen, heel veel manieren en opties gebruikt (volle batterijen, bepaalde volgorde van acties, etc). Sommige devices gewoonweg onmogelijk te pairen zoals de deur sensoren (zowel vierkante als ronde van Xiaomi).

Hierna DeConz geprobeerd, en binnen 20min alle devices succesvol gepaired, zonder gekke resets of volgorde van acties. Wat een verademing! Echter loop ik bij Deconz er tegenaan, dat bij elke update van de docker container een aantal devices weer disconnecten, en ik ze opnieuw moet pairen (inmiddels verschillende Zigbee kanalen geprobeerd). Dus over het algemeen heb ik tot nu toe geen succesvolle ervaring met een alternatief voor het gebruik van de Xiaomi gateway :(, dat was misschien wat trager maar heb ik in 2 jaar nooit problemen mee gehad. 8)7
Hmm vreemd.. Ik gebruik nu de Zigbee2mqtt software.. Als ik op zolder zit en pair hier een motion sensor dan is dat binnen 5 seconden klaar.. Gaat echt super snel en eigenlijk nooit last van gehad.

Daarnaast denk ik nu ook: If it aint broken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
sOid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:23:
Is er iemand die mini-graph-card gebruikt en enig idee heeft waarom show_state: false niet werkt? Ik heb een grafiekje van energieverbruik van de afgelopen week maar daar wil ik het huidige verbruik niet in tonen. Dat zou die property moeten doen, maar hij blijft 'm tonen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        show:
        entities:

[Afbeelding]
En als je gewoon die "show_state" regel weghaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 08:51
KiefDelicious schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:14:
[...]

Ik heb hetzelfde ervaren. Eerst geprobeerd zonder DeConz (dus de standaard Zigbee integration in HA), en dat ging bij mij ook niet goed. Mesh werd niet goed opgebouwd. Toen DeConz geinstalleerd. Devices verschijnen gewoon automatisch in HA en alles werkt perfect. Ook Xiaomi raam- / deursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44
Pred schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Ik heb hetzelfde ervaren. Eerst geprobeerd zonder DeConz (dus de standaard Zigbee integration in HA), en dat ging bij mij ook niet goed. Mesh werd niet goed opgebouwd. Toen DeConz geinstalleerd. Devices verschijnen gewoon automatisch in HA en alles werkt perfect. Ook Xiaomi raam- / deursensoren.
Heb jij nog een tip, wbt updaten van Deconx container, gezien da dus nog niet helemaal lekker, loopt. (ben devices kwijt na elke update). Anders vraag ik eht even in het Deconz topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 08:51
KiefDelicious schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:06:
[...]

Heb jij nog een tip, wbt updaten van Deconx container, gezien da dus nog niet helemaal lekker, loopt. (ben devices kwijt na elke update). Anders vraag ik eht even in het Deconz topic
Ik heb het sinds een weekje draaien, nog geen updates gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
sOid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:23:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        show:
        entities:

[Afbeelding]
Ik gebruik het deze kaart zelf (nog) niet, maar als ik in de documentatie kijk, zie ik een voorbeeld voor alleen een grafiek. Daarin staat state: false onder "show:". Dan krijg ik bij jouw voorbeeld het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        show:
          state: false
        entities:

Zoals gezegd, gebruik hem zelf (nog) niet, maar is het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 19:57
lubbertkramer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Dat ziet er goed uit! Ben eens aan het kijken om zoiets ook te realiseren om iets meer zeker te zijn of iemand in bed ligt of niet (zeker iets om bij de kleine van een jaar te gaan doen) maar heb nog niet echt gevonden welke ESPHome modules gebruikt worden? Zou jij je code eens willen delen hoe jij je ESP geconfigureerd hebt? Ik was o.a. hier aan het kijken maar die gebruikt geen esphome -> https://selfhostedhome.co...detection-home-assistant/
Zeker wil ik dat delen, ik denk dat je er per ongeluk overheen hebt gelezen.

XyRuS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

Zeker voor een kinder alarm gaat die reuze geschikt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
idef1x schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:02:
[...]

En als je gewoon die "show_state" regel weghaald?
Nope, helaas.
drentsemoi schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:18:
[...]

Ik gebruik het deze kaart zelf (nog) niet, maar als ik in de documentatie kijk, zie ik een voorbeeld voor alleen een grafiek. Daarin staat state: false onder "show:". Dan krijg ik bij jouw voorbeeld het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        show:
          state: false
        entities:

Zoals gezegd, gebruik hem zelf (nog) niet, maar is het proberen waard.
Hee ja dit werkt! Dank!

Wel apart want bij een andere card (download/uploadgrafiek) moest ik juist show_state: true toevoegen om de huidige status te tonen. Het lijkt erop dat die bar-graph er iets mee te maken heeft en die entities blijkbaar niks met show_state doen.

Edit: te vroeg gejuicht. Door state: flase onder show te zetten wordt weliswaar het huidige gebruik niet meer getoond, maar ook niet meer het gebruik bij mouseover als ik de data van een dag wil bekijken.

Ik kan je deze graph card trouwens van harte aanraden. Veel mogelijkheden en werkt verder prima :)

Edit 2: Dit werkt dus prima, zowel true als false doet wat je ervan verwacht.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        icon: mdi:download-network
        name: Traffic
        points_per_hour: 4
        hours_to_show: 12
        entities:
          - entity: sensor.mikrotik_vlan300_rx
            name: Download
            show_state: true
          - entity: sensor.mikrotik_vlan300_tx
            name: Upload
            show_state: true

[ Voor 24% gewijzigd door sOid op 30-07-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:25
Mijn amazon Polly heeft altijd goed gewerkt in mijn scripts. Sinds updaten van HA hoor ik wel de *ping* van mijn google home speakers dat hij wil uitzenden, maar ik hoor geen stem meer. Is hier iets in veranderd? Ik kan eigenlijk niets vinden.

Config.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
 tts:
  - platform: amazon_polly
    aws_access_key_id: xxxxxxxxxxxxx
    aws_secret_access_key: xxxxxxxxxxxx
    voice: Ruben
    text_type: ssml

Een van de scripts:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 welkom_thuis_sophie:
  sequence:
  - timeout: 01:00:00
    wait_template: '{{ is_state(''binary_sensor.deur_woonkamer'', ''on'') }}'
  - data_template:
      message: '<speak> {{ ["Welkom thuis Sophie! We hebben je gemist", "Welkom thuis
        Sophie", "Daar is Sophie. Welkom thuis!" ] | random }} </speak> 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
sOid schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:09:
Ik kan je deze graph card trouwens van harte aanraden. Veel mogelijkheden en werkt verder prima :)
Ik ben een maand geleden weer helemaal nieuw begonnen, als in van NAS naar NUC. Ik heb nu alles geïncludeerd binnen HA en de absolute basis van de automations weer aangemaakt (al denk ik dat ik na de 0.113 update daar ook weer opnieuw ga beginnen). Dan zou de volgende stap zijn de historie op orde krijgen (includeren/excluderen binnen de logging en history en langere opslag in InfluxDB/Grafana). Daarna zal ik beginnen met het visuele aspect.

Tijdens de zomer niet heel veel tijd voor vrijgemaakt, dus allemaal lange tijd plannen ;), maar absolute automatisering werkt voor nu prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:19:
Mijn amazon Polly heeft altijd goed gewerkt in mijn scripts. Sinds updaten van HA hoor ik wel de *ping* van mijn google home speakers dat hij wil uitzenden, maar ik hoor geen stem meer. Is hier iets in veranderd? Ik kan eigenlijk niets vinden.

Config.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
 tts:

Een van de scripts:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 welkom_thuis_sophie:
  sequence:
  - data_template:
In de Google TTS context is het noodzakelijk om de "base_url" en eventueel "external_url" goed te hebben staan. Ik zie in de Polly docs geen "base_url" directive staan - misschien je "external url" even controleren?

Het probleem wat je beschrijft lijkt erop te duiden dat je mediaplayer simpelweg het bestand wat ze moet afspelen niet kan benaderen.

Vanaf welke versie heb je geupgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Morex schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:19:

Config.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
 tts:

Een van de scripts:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 welkom_thuis_sophie:
  sequence:
  - data_template:
Controleer je log even.. Waarschijnlijk daar iets staat van een SSL fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Hmmbob schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:09:
[...]

In de Google TTS context is het noodzakelijk om de "base_url" en eventueel "external_url" goed te hebben staan. Ik zie in de Polly docs geen "base_url" directive staan - misschien je "external url" even controleren?

Het probleem wat je beschrijft lijkt erop te duiden dat je mediaplayer simpelweg het bestand wat ze moet afspelen niet kan benaderen.

Vanaf welke versie heb je geupgrade?
@Morex Zie hiervoor ook dit issue.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 21:41
Ik zit met een issue rondom een sensor.
Ik heb de Inkbird IBT-6X. Nu heb ik een ESP32 geflashed die de data van de Inkbird onderschept en vervolgens via MQTT published. So far, so good. de info komt binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhTJkyJmGmMPGnZS7UYid39mvpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dU2dRoJaObZhOpLHUceyG6d1.png?f=user_large

Nu zit er nog een fout in de code die ervoor zorgt dat als er geen probe is aangesloten hij toch data naar MQTT published. Namelijk 6552 graden. Dat zorgt ervoor dat de data niet goed meer te lezen is in Home Assistant. (Heb de bug al doorgegeven)

Weet iemand een mogelijkheid om dit tijdelijk op te lossen in Home Assistant? Dat ik de waarde van 6552 eruit filter?
Kan er wel mee leven maar toch :D
Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.