Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik merk soms dat er een vertraging zit in de tijd dat een trigger voor een automation binnenkomt, en het moment dat de automation daadwerkelijk wordt afgetrapt. Deze vertraging is de ene keer klein, maar op een ander moment enkele seconden.

Voor een automation bij indrukken van de deurbel is dit funest. Ik zie dat de trigger vrijwel instant binnenkomt, dus daar zit niet het probleem.

HA draai ik op een NUC met voldoende resources, dus zou ook geen issue moeten zijn.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:41
Heeft 1 van jullie misschien een idee?
ik heb mijn InkBird BBQ temp meter via MQTT aan Home Assistant geplaatst. Nu zit er nog een fout in de ESP software code. Namelijk dat er een waarde van 6552 wordt verstuurd als er geen probe is aangesloten aan de inbird.

Heeft iemand een idee of ik als tijdelijke fix aan de Home Assistant kant iets kan doen om die waarde te negeren. Dus dat als die waarde (of hoger dan 500) wordt ontvangen vanuit MQTT, Home Assistant die waarde negeert of omzet naar 0.

Gevonden! Filter sensor :D

[ Voor 3% gewijzigd door haborym op 30-07-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik nog maar net begonnen ben met Home Assistant maar er nu al genoeg van begin te krijgen. Er is werkelijk geen onderdeel buiten de vooraf geïnstalleerde onderdelen die in één keer werkt en waar je niet tien keer voor op Google moet zoeken. Ik snap echt niet waarom Home Assistant zo populair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:45
synoniem schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:25:
Ik moet zeggen dat ik nog maar net begonnen ben met Home Assistant maar er nu al genoeg van begin te krijgen. Er is werkelijk geen onderdeel buiten de vooraf geïnstalleerde onderdelen die in één keer werkt en waar je niet tien keer voor op Google moet zoeken. Ik snap echt niet waarom Home Assistant zo populair is.
Als je plug and play wilt, ben je bij Home Assistant niet op het juiste adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
synoniem schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:25:
Domoticz?

Zat ik ook eerst op maar paar weken even de feeling krijgen van HA en dan gaat het licht aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
larsiey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Als je plug and play wilt, ben je bij Home Assistant niet op het juiste adres.
Als je iets nieuws wil toevoegen snap ik dat het niet in één keer werkt. Maar zaken die al langer in HA zitten en je dan nog moet zoeken naar net die ene wijziging omdat het anders niet werkt blijft me verbazen. Maar goed ik geef het nog een week en als ik dat gevoel nog steeds heb ga ik inderdaad iets plug en play zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
JBS schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:28:
Ik merk soms dat er een vertraging zit in de tijd dat een trigger voor een automation binnenkomt, en het moment dat de automation daadwerkelijk wordt afgetrapt. Deze vertraging is de ene keer klein, maar op een ander moment enkele seconden.

Voor een automation bij indrukken van de deurbel is dit funest. Ik zie dat de trigger vrijwel instant binnenkomt, dus daar zit niet het probleem.

HA draai ik op een NUC met voldoende resources, dus zou ook geen issue moeten zijn.

Herkent iemand dit?
Lijkt mij relevant om te weten wat de automation vervolgens doet? Als je iets via internet doet (bv telegram notificatie) lijkt het mij best dat daar een vertraging in kan zitten voordat je telefoon de melding "ziet", en dat HA dus wel gewoon snel is en meteen de internet dienst aan roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:54:
[...]

Lijkt mij relevant om te weten wat de automation vervolgens doet? Als je iets via internet doet (bv telegram notificatie) lijkt het mij best dat daar een vertraging in kan zitten voordat je telefoon de melding "ziet", en dat HA dus wel gewoon snel is en meteen de internet dienst aan roept.
Inderdaad een Telegram bericht versturen. Ik zie echter aan de timestamp waarop de betreffende automation is afgetrapt, dat er een vertraging in zit. Ik vermoed dan ook dat niet de action van de automation zelf vertraagd wordt, maar het aftrappen opzich.
synoniem schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:41:
[...]

Als je iets nieuws wil toevoegen snap ik dat het niet in één keer werkt. Maar zaken die al langer in HA zitten en je dan nog moet zoeken naar net die ene wijziging omdat het anders niet werkt blijft me verbazen. Maar goed ik geef het nog een week en als ik dat gevoel nog steeds heb ga ik inderdaad iets plug en play zoeken
Geef eens wat voorbeelden?

[ Voor 26% gewijzigd door JBS op 30-07-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
JBS schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:57:
[...]

Geef eens wat voorbeelden?
Het toevoegen van HACS, Shelly, Influxdb en Grafana uiteindelijk werkt het maar bepaald niet vanzelf. En nu weer probeer ik een cmdline sensor te maken met ssh. Onnoemelijk veel voorbeelden van te vinden maar geen een die er werkt. Waarschijnlijk omdat ssh niet (meer) standaard in betreffende container zit maar vanuit een terminal werkt het probleemloos. En dat is wat ik nu zo spontaan kan opnoemen.

Oh en een positieve uitzondering, zigbee2mqtt werkte in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:23

Mimiix

Professioneel Prutser

synoniem schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:09:
[...]

Het toevoegen van HACS, Shelly, Influxdb en Grafana uiteindelijk werkt het maar bepaald niet vanzelf. En nu weer probeer ik een cmdline sensor te maken met ssh. Onnoemelijk veel voorbeelden van te vinden maar geen een die er werkt. Waarschijnlijk omdat ssh niet (meer) standaard in betreffende container zit maar vanuit een terminal werkt het probleemloos. En dat is wat ik nu zo spontaan kan opnoemen.

Ik merk wel een beetje dat je wel heel veel verwacht. Dit zijn allen zaken die niet direct in het begin gebruikt hoeven te worden. Ik heb eerst een tijdje met de standaard spulletjes gespeeld en daarna ben ik verder gaan zoeken.

Maar hey, niemand verplicht je om dit te gebruiken he.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
synoniem schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:09:
[...]

Dat zijn ook meteen wel de redelijk geavanceerde koppelingen. Als je bijvoorbeeld dark-sky, sonarr, sabnzbd etc sensors wil toevoegen dan is het heel eenvoudig. Overigens is het al een wereld van verschil ten opzichte van ~2 jaar geleden.

Misschien is hassio (tegenwoordig geloof ik Home Assistant) wat voor je. Ik vind het persoonlijk niks (omdat het een puinhoop van docker-containers maakt) en gebruik liever Home Assistant Core, maar veel mensen zweren erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik heb mijn GPS tracker voor in mijn camper bijgewerkt, deze geeft nu ook de snelheid door. Geen idee nog wat ik er mee ga doen, maar het was vooral weer even een vingeroefening en 'just because I can' :)

Mijn GPS tracker werkt op basis van LoRa, Via Node-Red lees ik de ontvangen waarde uit in The Things Network, decodeer ik en publiceer ik via MQTT naar Owntracks en een apart MQTT topic voor een MQTT Device Tracker. Nou heb ik een eigenaardigheidje in die laatste: Ik zie de snelheid niet terug in Home Assistant.

Dit is de mqtt message:

code:
1
{"longitude":4.3980000,"latitude":52.0440000,"speed":0.4,"gps_accuracy":1.6}

En dit zie ik in Home Assistant onder states:
code:
1
2
3
4
5
6
source_type: gps
latitude: 52.0440000
longitude: 4.3980000
gps_accuracy: 1.6
friendly_name: California
icon: 'mdi:van-passenger'

(lon en lat uiteraard even geanonimiseerd ;)

Hoe krijg ik nou die speed ook zichtbaar in HA? 8)7
Ik ben al een stuk wezen fietsen met mn tracker in de fietstas, om te checken of het misschien komt omdat ik nu stil zit in mijn thuis zone, ik dacht dat wellicht dat het issue was. Maar dat heeft ook niet geholpen.
de instructies over mqtt device trackers zeggen ook niet zo veel helaas over extra values.
iemand een idee?

Edit:

Dit is trouwens mijn config:

YAML:
1
2
3
4
device_tracker:
  - platform: mqtt_json
    devices:
      Cali: location/cali

Maar volgens mij wordt de speed helemaal niet ondersteund door deze device tracker :(
Bummer, dan toch maar weer Owntracks toevoegen.

[ Voor 12% gewijzigd door Yukkie op 30-07-2020 18:19 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
@Yukkie is Traccar niks? Te vinden in de addon store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@phlinx is dat beter dan Owntracks? En kan dat ook mqtt berichten verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
Yukkie schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:36:
@phlinx is dat beter dan Owntracks? En kan dat ook mqtt berichten verwerken?
Ik gebruik het zelf niet. Schijnt mn in buitenland wel veel gebruikt te worden. Wilde het je als alternatief laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Waarom verschijnen er af en toe in deze optelling ruim 10 cijfers achter de komma?
als de waarde weer veranderd dan heb ik wel weer gewoon 3 cijfers na de komma.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor 33:
  - platform: template
    sensors:
      house_consumed_energy02:
        friendly_name: "Week"
        value_template: >
         {{ (states("sensor.mains_consumed_energy") | float + states("sensor.weekly_power_offpeak") | float) + (states("sensor.weekly_power_peak") | float)  | round(2) }}
        unit_of_measurement: 'kWh'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4UFPFNweVmX7MF1CtxVCXJ6ZTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZOUJFxrE4Uu3qCU3eIrbfcE2.jpg?f=user_large

Ik tel het hoge en lage verbruik bij elkaar op want ik betaal 1 tarief en niet hoog/laag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
RoTeK70 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:07:
Waarom verschijnen er af en toe in deze optelling ruim 10 cijfers achter de komma?
als de waarde weer veranderd dan heb ik wel weer gewoon 3 cijfers na de komma.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor 33:
  - platform: template
    sensors:
      house_consumed_energy02:
        friendly_name: "Week"
        value_template: >
         {{ (states("sensor.mains_consumed_energy") | float + states("sensor.weekly_power_offpeak") | float) + (states("sensor.weekly_power_peak") | float)  | round(2) }}
        unit_of_measurement: 'kWh'

[Afbeelding]

Ik tel het hoge en lage verbruik bij elkaar op want ik betaal 1 tarief en niet hoog/laag.
Je round(2) gaat alleen over de (states("sensor.weekly_power_peak") | float), je moet om het geheel (zonder de laatste | round(2) ) nog even haakjes zetten, en dan daar achter dus die | round(2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wilf schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:27:
Ik heb gisteravond/nacht m'n hoofd gebroken, het forum van HA doorgeplozen, de manuals, voorbeelden et cetera et cetera maar ik krijg het volgende niet voor elkaar:

Ik wil een slider value sturen naar een shell command. En dat werkt niet.

Hier laat ik zien wat ik allemaal al heb geprobeerd en wat wel en niet werkt.
Eerst mijn huidige setting (met wat ghosts die ik geprobeerd heb en niet allemaal meer functioneel zijn):

Deel van automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: 'xxxxxxxxxxx'
  alias: Volume mediabak
  trigger:
  - entity_id: input_number.vol_bak
    platform: state
  action:
  - service: shell_command.volume_mediabak
    data_template:
      vol_data: "{{ '%s' % states('input_number.vol_bak') }}"
  - service: input_text.set_value
    data_template: 
      entity_id: input_text.tekstveld
      value: "{{'%s' % (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}"
Ik heb verscheidene tests gedaan; in deze laatste versie heb ik geprobeerd het getal eerst in een tekstbestand te zetten en dat vervolgens op te vragen in de shell_command. Eerder heb ik ook direct de data geprobeerd over te zetten vanuit input_number maar dat maakte niets uit. Dat ik dit deed is hier te zien aan het feit dat ik zowel een variabele alsmede een tekstveld vul.

Deel van configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
input_number:
  vol_bak:
    name: "Volume Mediabak"
    initial: 0
    min: 0
    max: 100
    step: 1

shell_command:
  volume_mediabak: "echo -n 'volume {{ states(''input_text.tekstveld'') }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
# {{states(''input_number.volume_mediabak'')}} {{states(''input_number.vol_bak'')}} {{vol_data}}
Ondanks dat ik wel tig verschillende manieren heb geprobeerd staan hier als comment de paar voorgaande voor de 'foutieve' die ik als laatst heb geprobeerd. Deze laatste, 'foutieve', noem ik foutief omdat deze tenminste een error gooit waar andere pogingen geen errors in de logs vertoonden maar simpelweg het shell command wegstuurden en er niets gebeurde.

Wat heb ik allemaal geprobeerd?

- Allerlei verschillende combinaties en uitwisselingen van quotes; haalt niks uit.
- Een vaste waarde in plaats van de variabele; werkt perfect!
- Verschillende manieren om een variabele in te voegen; haalt niks uit.

Hier een aantal tests in templates onder de Dev-tools:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'echo -n "volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
'echo -n "volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
"echo -n "volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{'%s' % (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] | int }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{ states('input_number.vol_bak').split('.')[0] }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume {{ states('input_text.tekstveld') }}'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
{{ states("input_number.vol_bak") }}

{{ states("input_number.vol_bak").split('.')[0] }}

"echo -n 'volume {{ states('vol_data') }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
 "echo -n 'volume {{ vol_data }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"

Uiteraard expres een paar waarvan ik bijna wel zeker wist dat ze niet zouden gaan werken. Uitkomst van bovenstaande test templates:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'echo -n "volume 80" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
'echo -n "volume 80" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321'
"echo -n "volume 80" | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
"echo -n ''volume 80'' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
80.0

80

"echo -n 'volume unknown' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"
 "echo -n 'volume ' | nc -u -w1 192.168.12.34 54321"

De laatste zijn logischerwijs stuk omdat deze verwijzen naar een stukje data binnen een automation.
Oh en in het begin van de avond gister had ik geen string methods gebruikt zoals split maar ik moet echt een getal van 0 tot 100 hebben en dan in stringformaat, geen int of float. Al heb ik zelfs dat geprobeerd (pipen door int of pipen naar andere methods). Alle topics op HA die ook maar iets met deze soort data transfer te maken hebben heb ik geprobeerd. Ook kwam ik daar tegen dat het parsen van data vanuit een automation naar shell_command niet officieel kan dus 'may or may not work' dus had ik zelfs nog een tekstveld gemaakt die vervolgens in de shell_command in de configuration.yaml uitgelezen werd. En dus een input in de config zelf. Maar ook daar: no dice.

*Ik had overigens eerst de automation en de input number netjes gemaakt via de GUI maar die werkte niet; die heb ik toen uitgeschakeld en zijn helemaal verdwenen. Kan ik deze nog ergens terughalen (die staan niet in de configuration.yaml en automations.yaml namelijk) zodat ik deze corpses ook kan opruimen? Ik word altijd een beetje onrustig van het idee dat er ergens in de code allemaal lijken liggen die alleen maar resources aan het vreten zijn (of dat nou extra parsingtijd of alleen bits zijn maakt me dan niet eens zo veel uit).

Overigens, de huidige setup geeft een error; eerdere tests gaven geen error maar stuurde simpelweg geen bericht naar buiten (extra frustrerend; er zit dan niks fouts in je script maar de error zit dan in wezen in de shell parsing / stdout)... De huidige error is dan ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Error rendering command template: TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_text'
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 198, in ensure_valid
    self._compiled_code = self._env.compile(self.template)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 638, in compile
    self.handle_exception(source=source_hint)
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
    reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source))
  File "/usr/local/lib/python3.8/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<unknown>", line 1, in template
jinja2.exceptions.TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_text'

During handling of the above exception, another exception occurred:

Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/shell_command/__init__.py", line 46, in async_service_handler
    rendered_args = args_compiled.async_render(service.data)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 223, in async_render
    compiled = self._compiled or self._ensure_compiled()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 297, in _ensure_compiled
    self.ensure_valid()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 200, in ensure_valid
    raise TemplateError(err)
homeassistant.exceptions.TemplateError: TemplateSyntaxError: expected token ',', got 'input_text'
Maar eigenlijk is deze error dus bijzaak omdat eerdere errorloze var includes wél foutloos werkten (afgezien dus van het daadwerkelijk uitvoeren van de code op de server).

Omdat ik hier serieus mijn hele avond en nacht op heb stukgeslagen was ik bij deze iteratie maar geëindigd en heb ik niet de 'foutloze' (maar niet werkende) versies teruggezet. Maar elke keer als ik dus gewoon een getal intyp in plaats van een variabele dan werkt het command wel prima.

Ik ben vastgelopen, dus iemand die wel succesvol een variabele naar een shell command heeft weten te sturen, enlighten me. Ik ben op dit moment een schilder die vlak voor zijn doek staat en geen atelier meer heeft om 30 meter naar achter te lopen om het gehele plaatje te overzien om zo een obvious error in het grotere plaatje op te vallen (polderblindheid in programmeren is ook een dingetje :+)
Ik ben alweer een stapje verder door te debuggen. Helaas laat debug niet de goede string zien (ofwel: debug geeft alleen maar aan wanneer iets niet werkt ;() maar ik weet nu wel waar de fout zit.
  • Als ik geen variabele gebruik dan komen de berichten gewoon aan. Debug blijft leeg.
  • Als ik een variabele gebruik zie ik in de debug dat de string in wezen werkt maar dat de quotes roet in het eten gooien.
Hieronder zal ik laten zien wat ik bedoel.

Dit werkt:
YAML:
1
"echo -n 'volume 100' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"

Dit werkt ook:
YAML:
1
'echo -n "volume 100" | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

Wat je ziet is: De string staat tussen quotes zodat het een string is. Omdat ik een andere soort quote (single vs double of andersom) gebruik in de string wordt het gewoon geparsed zonder probleem.

De moeilijkheden beginnen als ik dus een variabele toe wil voegen. Daar zitten dan immers ook quotes in. Of dat nu is in een automation (inherit via een short handle in config) of de volledige string method binnen de string zelf maakt dan niet eens uit.

Dit werkt dus allemaal NIET:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
"echo -n 'volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}'  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"
"echo -n ''volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}''  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"
"echo -n \'volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}\'  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"
"echo -n 'volume {{ (states(''input_number.vol_bak'').split(''.'')[0]) }}'  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"
"echo -n 'volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}'  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"
"echo -n ""volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}""  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"
"echo -n \"volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}\"  | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"

et cetera...

Als ik een variabele probeer mee te sturen is dit de debug response waarin het euvel duidelijk te duiden is:

Python:
1
2
2020-07-30 21:44:22 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n 'volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 47 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

Ofwel: Je ziet dat er een binary string naar buiten wordt gegooid maar dat de quotes daarbij weggerenderd worden.

Triple quotes om de gehele string dan?

Helaas, dat geeft een foutcode bij validatie:

Python:
1
2
3
4
 Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a block mapping
  in "/config/configuration.yaml", line 51, column 3
expected <block end>, but found '<scalar>'
  in "/config/configuration.yaml", line 57, column 22

Om volledig te zijn is de fout die je krijgt met een escape voor de quotes die in de string wél gerenderd moeten worden (dus \'volume {{ bla }}\') als volgt:

Python:
1
2
3
4
Error loading /config/configuration.yaml: while scanning a double-quoted scalar
  in "/config/configuration.yaml", line 57, column 20
found unknown escape character "'"
  in "/config/configuration.yaml", line 57, column 30

Het vervelende is dus dat er gebruik wordt gemaakt van string formatting in python (f'Hello {thisplanet}') maar het allemaal nét niet volgens standaard python werkt en dus verwarrend is.

En dan denk je: stop dan de quotes in de formatting, wellicht helpt dat?

:N

YAML:
1
"echo -n {{'\"volume ' + (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) + '\"' }} | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"

Leidt tot
Python:
1
2
2020-07-30 22:14:40 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n 'volume {{ (states('input_number.vol_bak').split('.')[0]) }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 79 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

Voor de volledigheid, met '\'volume {{ bla }} '\'' krijg je de error over duoble quoted scalar weer...

En om echt te dubbelchecken dat een afgeleide var (uit automation) écht niet werkt met al deze trucjes ook nog geprobeerd:

YAML:
1
"echo -n {{'\"volume ' + vol_data + '\"' }} | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"

En je raadt het al:

Python:
1
2
2020-07-30 22:24:17 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n {{'"volume ' + vol_data + '"' }} | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 68 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

Kan ik anders zelf ergens een simpel stukje python injecteren want, echt, zo moeilijk hoeft dit echt niet te zijn... De hele reden waarom ik HA een kans gaf was wegens python en omdat ik er dus ook vanuit ging dat een UDP versturen niet zo spannend zou zijn (dat is in python echt maar een paar regeltjes code). -O-

Ik zie het even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Is er geen mogelijkheid dat je eerst een int of float genereert en daarna pas er een string van maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het begint als float (de data komt uit een input_number die aangestuurd wordt door een slider).

Dat werkt helaas echter ook niet (en mijn ontvanger snapt niks van floats):

Python:
1
2
2020-07-30 23:34:50 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n 'volume {{ states('input_number.vol_bak') }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 43.0 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

en

Python:
1
2
2020-07-30 23:38:03 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n 'volume {{ states('input_number.vol_bak') | int }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 71 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

[ Voor 24% gewijzigd door Wilf op 30-07-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Wilf schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:36:
Het begint als float (de data komt uit een input_number die aangestuurd wordt door een slider).

Dat werkt helaas echter ook niet (en mijn ontvanger snapt niks van floats):

Python:
1
2
2020-07-30 23:34:50 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n 'volume {{ states('input_number.vol_bak') }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 43.0 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

en

Python:
1
2
2020-07-30 23:38:03 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n 'volume {{ states('input_number.vol_bak') | int }}' | nc -u -w1 192.168.12.34 65432`, return code: 0:
b'volume 71 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'
Ik dacht aan iets als:

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
str="43.0"
IFS='.'
read -ra ADDR <<< "$str"
echo "${ADDR[0]}"
IFS=' '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het kwartje valt ineens... Het probleem zit hem in de parsing. Ik krijg immers een return code 0. Hij doet ook netjes echo -n... Echter stuurt hij deze niet als pipe door netcat maar echo't hij gewoon netjes de hele string terug.

Ofwel:

echo -n "volume 100 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"

Bwah! Lekker wakker dat ik dat nu pas besef! Maar goed; hoe zorg ik er nu dus voor dat hij dat niet meer doet. Het probleem doet zich namelijk alleen voor als ik een variabele toevoeg in deze string. Als ik het stuur als één string dan is er niks aan de hand...

@synoniem jouw oplossing zit hem ook aan de server side zo te zien; dat ik eerst op de server een variabele aanmaak in bash en deze daarna in de netcat pipe duw, right? Might work...

edit:
Ik denk dat de pipe nu dus wellicht als multi-line scalar wordt opgevat of in ieder geval niet als zijnde volledige string naar shell geduwd wordt...

[ Voor 14% gewijzigd door Wilf op 31-07-2020 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
JackPoint schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:14:
[...]

Je round(2) gaat alleen over de (states("sensor.weekly_power_peak") | float), je moet om het geheel (zonder de laatste | round(2) ) nog even haakjes zetten, en dan daar achter dus die | round(2)
Na wat proberen inderdaad weet ik nu wat je bedoeld. het werkt. bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Wilf schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 00:38:
Het kwartje valt ineens... Het probleem zit hem in de parsing. Ik krijg immers een return code 0. Hij doet ook netjes echo -n... Echter stuurt hij deze niet als pipe door netcat maar echo't hij gewoon netjes de hele string terug.

Ofwel:

echo -n "volume 100 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432"

Bwah! Lekker wakker dat ik dat nu pas besef! Maar goed; hoe zorg ik er nu dus voor dat hij dat niet meer doet. Het probleem doet zich namelijk alleen voor als ik een variabele toevoeg in deze string. Als ik het stuur als één string dan is er niks aan de hand...

@synoniem jouw oplossing zit hem ook aan de server side zo te zien; dat ik eerst op de server een variabele aanmaak in bash en deze daarna in de netcat pipe duw, right? Might work...

edit:
Ik denk dat de pipe nu dus wellicht als multi-line scalar wordt opgevat of in ieder geval niet als zijnde volledige string naar shell geduwd wordt...
Mijn bedoeling was om daar waar je de states wil uitlezen een scriptje te gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
str=`echo -n 'volume {{ states('input_number.vol_bak') }}'`
IFS='.'
read -ra ADDR <<< "$str"
echo "${ADDR[0]}"
IFS=' '

Dan hoef je alleen nog de juiste syntax van het echo commando uit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Dag iedereen,

Sinds gisteren werken de notificaties van HA niet meer op mijn iPhone, ze werken wel nog op de iPhone van mijn vrouw en op mijn iPad.
Ik heb de volledige integratie van mijn iPhone al eens verwijderd op HA, en ook de app heb ik al enkele malen volledig herstart. Ook het herstarten van HA of van mijn iPhone lost het probleem niet op.

In de logs lijkt het probleem hiervandaan te komen:

Refusing to accept unencrypted webhook from iPhone van Tom
9:01:36 – mobile_app (WARNING)

Maar ik heb geen idee wat dit wil zeggen, of wat ik hieraan kan doen. Ook Googlen maakt mij niet veel wijzer. Heeft er hier iemand misschien een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Turbotrent schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:14:
Dag iedereen,

Sinds gisteren werken de notificaties van HA niet meer op mijn iPhone, ze werken wel nog op de iPhone van mijn vrouw en op mijn iPad.
Ik heb de volledige integratie van mijn iPhone al eens verwijderd op HA, en ook de app heb ik al enkele malen volledig herstart. Ook het herstarten van HA of van mijn iPhone lost het probleem niet op.

In de logs lijkt het probleem hiervandaan te komen:

Refusing to accept unencrypted webhook from iPhone van Tom
9:01:36 – mobile_app (WARNING)

Maar ik heb geen idee wat dit wil zeggen, of wat ik hieraan kan doen. Ook Googlen maakt mij niet veel wijzer. Heeft er hier iemand misschien een idee?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63245248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 13:36
Iemand hier die het voor elkaar heeft om de binnen temperatuur op te vragen bij de Google Home? Ik heb sinds kort een Aeotec Multisensor 6, deze heeft een sensor voor de temperatuur (sensor.aeon_labs_zw100_multisensor_6_temperature). Nu heb ik deze net als mijn lampen "exposed" aan Google. Alleen zie ik deze niet terug in mijn devices.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YllPUmL.png

Nu lees ik hier dat HA nog geen ondersteuning heeft voor sensoren richting Google Home? Of is hier een omweg voor om dit wel voor elkaar te krijgen. Domoticz kan dit namelijk wel.
https://community.home-as...upport-for-sensors/184530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:49

Side-Kick

Timmy!

Zenety schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:34:
Iemand hier die het voor elkaar heeft om de binnen temperatuur op te vragen bij de Google Home? Ik heb sinds kort een Aeotec Multisensor 6, deze heeft een sensor voor de temperatuur (sensor.aeon_labs_zw100_multisensor_6_temperature). Nu heb ik deze net als mijn lampen "exposed" aan Google. Alleen zie ik deze niet terug in mijn devices.

[Afbeelding]

Nu lees ik hier dat HA nog geen ondersteuning heeft voor sensoren richting Google Home? Of is hier een omweg voor om dit wel voor elkaar te krijgen. Domoticz kan dit namelijk wel.
Niet alle sensoren zijn zichtbaar in Google Home.
Mijn aqara multi sensoren (temp/luchtvochtigheid) en Hue temp zijn overigens wel zichtbaar in Google Home.

[ Voor 8% gewijzigd door Side-Kick op 31-07-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Ik heb het precies zo geconfigureerd als jij (met weliswaar een Aqara temp sensor) en dat werkt prima. Heb je al een "sync my devices" geprobeerd?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

synoniem schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:05:
[...]

Mijn bedoeling was om daar waar je de states wil uitlezen een scriptje te gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
str=`echo -n 'volume {{ states('input_number.vol_bak') }}'`
IFS='.'
read -ra ADDR <<< "$str"
echo "${ADDR[0]}"
IFS=' '

Dan hoef je alleen nog de juiste syntax van het echo commando uit te vinden.
Allright, even een quickie in mijn lunchpauze:

Ik ben alweer een paar stappen verder en ook weer niet; de syntax zou goed moeten zijn maar zodra ik dus een variabele toevoeg is het hommeles.

Als je zoekt op het Home Assistant forum op shell command variable kom je ook mensen tegen die vast zijn gelopen[1] of jaren geleden een oplossing hadden die nu niet meer werkt (die ik al had geprobeerd)[2].

Anyway; om het inzichtelijk te maken heb ik een extra 'echo -n ' toegevoegd en ik heb nu de gehele string eerst door de text input getrokken zodat ik zeker weet dat hij het als één string ziet. Komt 'ie:

Met extra echo:

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1234567891011'
  trigger:
  action:
    data_template:
      value: 'echo -n volume {{ states("input_number.vol_bak").split(".")[0] }} | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'
    data_template:
      vol_data: "{{ states('input_text.tekstveld') }}"
  mode: single

configuration.yaml
YAML:
1
2
shell_command:
  volume_mediabak: "echo -n {{vol_data}}"

home-assistant.log:
Python:
1
2
2020-07-31 12:30:14 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stdout of command: `echo -n {{vol_data}}`, return code: 0:
b'echo -n volume 18 | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'

Zonder extra echo:

automations.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- id: '1234567891011'
  trigger:
  action:
    data_template:
      value: 'echo -n volume {{ states("input_number.vol_bak").split(".")[0] }} | nc -u -w1 192.168.12.34 65432'
    data_template:
      vol_data: "{{ states('input_text.tekstveld') }}"
  mode: single

configuration.yaml
YAML:
1
2
shell_command:
  volume_mediabak: "{{vol_data}}"

home-assistant.log:
Python:
1
2
3
4
2020-07-31 12:31:41 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Stderr of command: `{{vol_data}}`, return code: 127:
b'/bin/sh: {{vol_data}}: not found\n'
2020-07-31 12:31:41 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.shell_command] Error running command: `{{vol_data}}`, return code: 127
NoneType: None

Close but no cigar :7

[1] https://community.home-as...-with-a-bash-script/39675
[2] https://community.home-as...l-command-is-broken/77111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik aan het overstappen van Domoticz naar Home Assistant.
Het op een Intel-Nuc, welke ik voorzien heb van een CC2531 Zigbee stick.

Met Zigbee ben ik nieuw, en heb veel informatie gehaald van de zigbee2mqtt.io site.

Echter kom ik niet helemaal uit het binding verhaal.

Ik heb in de configutaion.yaml van Zigbee een groep aangemaakt (Eettafel), waarin ik vervolgens 3 lampen heb toegekend (Tradfri-E27-1,2 en 3)
Vervolgens heb ik bij de Tradfri Remote eerst de "default" groep ge unbind, zoals beschreven staat, en de remote gebind aan de groep.

Ik kan de lampen schakelen met de remote, achter alleen in de buurt van de coordinator(controller)
Door het binden zou de remote ook moeten werken wanneer Home Assistant uit zou zijn, maar als ik de Zigbee2mqtt service stop, kan ik de lampen niet meer bedienen..

Onderstaand een voerzicht vanuit Zigbee2MqttAssistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUbNo8koR2twNgMuWGvfaxjNmBk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4PoziFrayFq7QQeJkzg5Ao7K.png?f=user_large

Zou de tradfri-remote niet verbonden moeten zijn met de groep van de lampen? (Eettafel)

[ Voor 10% gewijzigd door PurpleBlue op 31-07-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Yep heb ik ook zo. Zie het ook terug in de Google home app. En vraag aan Google : hé Google wat is de temperatuur buiten?.
Apart wel altijd dat het antwoord van Google netjes in dat ‘het nu x graden is’, maar altijd gevolgd wordt door ‘en staat uit’. Maargoed. Werkt verder dus ok.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Laatst online: 19:49

Side-Kick

Timmy!

martinvdm schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:39:
[...]

Yep heb ik ook zo. Zie het ook terug in de Google home app. En vraag aan Google : hé Google wat is de temperatuur buiten?.
Apart wel altijd dat het antwoord van Google netjes in dat ‘het nu x graden is’, maar altijd gevolgd wordt door ‘en staat uit’. Maargoed. Werkt verder dus ok.
Dat "en staat uit" komt volgens mij omdat GA denkt dat de tempsensor een thermostaat is. Ik heb hier ook "last" van.
https://community.home-as...mperature-is-off/126978/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 13:00
PurpleBlue schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:38:
Zou de tradfri-remote niet verbonden moeten zijn met de groep van de lampen? (Eettafel)
Niet noodzakelijk. Mijn Ikea_button1 is bounded met light_ikea1, maar ook niet rechtstreeks verbonden.

Afbeeldingslocatie: https://img.techpowerup.org/200731/zigbee1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
francisp schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:58:
[...]
Niet noodzakelijk. Mijn Ikea_button1 is bounded met light_ikea1, maar ook niet rechtstreeks verbonden.

[Afbeelding]
Maar zonder controller kun jij nog wel schakelen denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Laatst online: 13:00
Ja, de ikea_button1 schakelt ikea_light1 direct, ook als de coordinator er uit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
francisp schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:36:
Ja, de ikea_button1 schakelt ikea_light1 direct, ook als de coordinator er uit ligt.
Dan ga ik vanavond proberen opnieuw te koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Niet online
Gisteren de update gedaan naar 0.113.2, maar onwerkbaar. Alles heel traag, verbinding met KNX viel weg, .. Snapshot terug gezet naar 0.113.1 om dan vandaag hetzelfde te ondervinden (tot vandaag dus wel weer prima gewerkt, probleem ligt dus niet aan 0.113.2 denk ik). Kijk ik dan wat verder, zit m'n Raspberry Pi 3B+ te throttlen op 85° (normaal 55 à 60°). Check ik dan via SSH "uptime" zie ik loads van 5 tot 6 ( 18:09:47 up 22:13, load average: 5.86, 5.77, 5.28), terwijl dit anders zelden boven 1 uitkomt. Maar daar stopt mijn kennis dan ook weer van het servergedeelte :+

Iemand die me kan helpen troubleshooten?
Systeem is dus een rPi 3B+ (geen SD kaart, SSD via USB), HassOS 4.11, Supervisor 229, Home Assistant Core 0.113.1.
Actieve addons: 'MariaDB', 'Samba share' en 'Terminal & SSH'.
Gebruikte "services": Buienradar, Dark Sky en KNX.

Geen recente wijzigingen in automations, scripts, ... Niets in de afgelopen maanden aangepast, enkel de software updates als ze uitkomen.

Alles was blijkbaar te wijten aan mijn KNX IP interface, na die te resetten is alles weer prima. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Rafael op 31-07-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
Ik ben weer met iets anders gestart, WLED dit is ook wel top.
WLED heeft ook een integratie voor HA.
Ik wil uiteindelijk mijn strips aansturen met een esp8266, deze heb ik al geupdate. (Heb alleen mijn strips nog niet binnen)
Dit werkt allemaal alleen de integratie voor HA blijft regelmatig aangeven "niet beschikbaar"
Ik ping deze esp8266 ook en die blijft gewoon aankomen als ook de webinterface van de WLED.
Iemand een idee waarom de WLED gewoon online is maar dat dit niet juist wordt weergegeven binnen HA?

Onderste entiteit komt via MQTT van de WLED, daar ben ik ook even naar aan het kijken.

Ik zet deze even in de koelkast, ga hiermee verder als ik de led-strips heb ontvangen.

[ Voor 20% gewijzigd door RoTeK70 op 01-08-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een Poe to usb adaper gekocht, zodat ik een tablet met PoE kan voeden en aan de muur hangen om HA dashboard op te draaien.
Ondertussen toch met de tablet gaan testen...

Nu zie ik verschillende mensen die fully kiosk browser gebruiken.
Wat is het voordeel hiervan en waarom niet gewoon de HA app?

Het gaat hierover toch?
https://www.fully-kiosk.com/#kiosk-features

Dit is betalend zie ik?
En dan krijg je voor 1 device de plus.. wat als je device kapot is, kun je die licentie overzetten?

Ik lees ook over sensoren en dergelijke...
Neem je dan de kiosk browser of de kiosk single app en dan toch de HA app?
Of zijn er betere alternatieven?

Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Ik weet niet of dat voor tablets ook geldt maar de meeste browsers hebben een kioskmode zodat ze het hele scherm gebruiken (vergelijkbaar met F11).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:27:
Ik heb een Poe to usb adaper gekocht, zodat ik een tablet met PoE kan voeden en aan de muur hangen om HA dashboard op te draaien.

Nu zie ik verschillende mensen die fully kiosk browser gebruiken.

Het gaat hierover toch?
https://www.fully-kiosk.com/#kiosk-features

Dit is betalend zie ik?
En dan krijg je voor 1 device de plus.. wat als je device kapot is, kun je die licentie overzetten?

Bedankt voor de info
Doe zelf even een beetje onderzoek. Dit zijn iets te simpele vragen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repsect schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 10:04:
[...]
t.

Wat ik echter wel ervaar met deze Samsung tablet is dat ik het scherm niet op 'altijd aan' kan zetten in de Android settings, waardoor de Fully Kiosk Browser het uitzetten van het scherm niet goed kan regelen. Niet echt een probleem, want als Android besluit het scherm uit te zetten, dan kan je er 2x op tappen en dan is het scherm weer aan. Maar het zou mooier kunnen werken.
Ik weet niet of dit nog relevant is, maar bij samsung tab's kun je het scherm op altijd aan zetten, in de developer options...
Om daarin te gaan, moet je 7x tappen op build number
https://tunesgo.wondersha...MS7sdTsQ8nVsaAv79EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
larsiey schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Doe zelf even een beetje onderzoek. Dit zijn iets te simpele vragen. Dank.
Jammer dat hier altijd zo gereageerd wordt.

Typ je een uitleg wat je al opgezocht hebt, krijg je de reactie dat de tekst (blog) te lang is en dat jullie het niet lezen.
Typ je kort de vraag naar de ervaringen hier (die vind je niet in google) omtrent de app vs de fully kiosk browser, heb je weer niet genoeg gezocht...

Moet alles dan zo in hokjes gevraagd worden, iets technisch , niet te lang en dan stoppen
..

Ik zit overal te kijken omtrent die kiosk browser, ik mag toch vragen wat de ervaringen hier zijn en ik beter die weg insla?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• larsiey
Fully Kiosk Browser al getest?
Home assistant app al getest?

Pro's en cons op een rijtje gezet?

Geen ervaring vraag. Je zou zelf de pro en cons uit kunnen zoeken.
Daarnaast kan je ook zelf Fully Kiosk Browser installeren op je tablet en kijken of het bevalt.
Ook geen ervaring vraag, en een te simpele vraag als je zelf onderzoek zou hebben gedaan.
DrZzS heeft er een mooi filmpje over gemaakt. Al bekeken?
Dit is betalend zie ik?
https://license.fully-kiosk.com/license/?cmd=singleForm
"You can anytime move with your license to another device."

Staat gewoon op de website gegeven, goed gezocht.

Ik begrijp hier geen pepernoot van. Wat lees je dan?
Geen dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb fully kiosk nog niet getest nee, anders zou ik dit hier niet vragen.
De app heb ik al draaiende ja.
Pro's en cons van fully kiosk kan ik moeilijk doen, het enige wat ik tot nu toe weet is dat je hiermee sensoren krijgt om bv hem automatisch aan/uit te zetten.
Daarom dat ik het hier ook vraag.
De filmpjes heb ik inderdaad al gezien ja...
3 of 4 stuks.... die zijn zeer leerrijk
Handig dat je je licentie kan verhuizen.

Ik zal hem es testen.
Bedankt voor je zeer vriendelijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik loop tegen een probleem aan.
Als mijn Logitech Hub van de stroom is geweest dan komt hij niet meer terug in HA. Hij blijft op unavailable staan. Tot voor een paar weken geleden was dat geen enkel probleem
Het zit niet in de Logitech hub. Want Google Home/Assistant ziet hem direct weer verschijnen en kunnen hem ook bedienen.

De Hub komt weer als aanwezig als ik heel HA restart. Maar dat is een beetje rigoreus om te doen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Heeft er iemand al een gekeken om een Albert Heijn integration te maken? Om zo de ingeplande bezorgingen en de verwachte ETA eruit te kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Die DrZzS is echt top om zijn streams/video's te volgen/bekijken! _/-\o_

Ik zag ook een stream van hem over Webhooks maar het ging die stream meer over WLED, ook super interessant. Maar het bracht mij op een idee en ben ook met de Webhooks aan de slag gegeaan.

Ik werk met HA en cloud via Nabu Casa (voor mij is dit gehele project HA echt wel die paar euro pm waard!)

Nu wil ik graag iemand een button of iets op zijn iPhone heeft die bijvoorbeeld de lichten bij mij thuis aanzet of de deur opent zonder dat deze persoon de HA app heeft. ik dacht dit kan ik vast regelen via de app opdrachten op de iPhone maar dat lukt op een of andere manier niet. Webhook heb ik al en deze werkt ook gewoon via bijvoorbeeld het Terminal programma op mijn MAC.
Heb ook gezocht naar apps die bijvoorbeeld de Webhook kunnen uitvoeren maar niet gelukt.
Ik wil ook liever geen gebruik maken van IFTTT.

Iemand dit misschien al voor elkaar gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ortep schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:36:
Als mijn Logitech Hub van de stroom is geweest dan komt hij niet meer terug in HA. Hij blijft op unavailable staan. Tot voor een paar weken geleden was dat geen enkel probleem
Het zit niet in de Logitech hub. Want Google Home/Assistant ziet hem direct weer verschijnen en kunnen hem ook bedienen.

De Hub komt weer als aanwezig als ik heel HA restart. Maar dat is een beetje rigoreus om te doen
Ik heb iets soortgelijk voorgehad, en bij mij kwam dat omdat de hub iedere keer een ander ip kreeg. Ip vast gereserveerd in de dhcp server en het was bij mij opgelost. Hopelijk werkt dit voor jou ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

roeleboel schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Ik heb iets soortgelijk voorgehad, en bij mij kwam dat omdat de hub iedere keer een ander ip kreeg. Ip vast gereserveerd in de dhcp server en het was bij mij opgelost. Hopelijk werkt dit voor jou ook :)
Helaas heeft mijn hub al een vast IP adres. Eigenlijk heeft alles in mijn netwerk een fixed IP. Ik heb alles ook in ranges ingedeeld. Servers boven de 200. Apparaten zoals TV, Harmony, enz tussen 100 en 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:36:

Ik heb hetzelfde voor met een emby mediaspeler.
Daar los ik het op door een automation die HA herstart zodra ik de server opstart (en dan ook de mediaspeler).
Dat ligt echter aan de emby integratie.
Dus het zou zo maar kunnen dat het aan de harmony integratie ligt?
Ik zou het hier eens moeten testen.

Dereglijke automation is een beethe "vreemd" om voor harmony te maken he.
Of eventueel die harmony niet stroomloos zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

skank schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Of eventueel die harmony niet stroomloos zetten?
Dat zou kunnen. Maar hij staat samen met nog een hele zooi andere electronica uit als ik slaap of niet thuis ben. In het kader van energie besparing. Het gekke is dat het toe een week of 2-3 geleden gewoon werkte.
Het zal on getwijfeld iets met een HA update te maken hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24

Rianata

Have you played Atari today?

rolandb schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:46:
Heeft er iemand al een gekeken om een Albert Heijn integration te maken? Om zo de ingeplande bezorgingen en de verwachte ETA eruit te kunnen halen?
Wel eens aan gedacht, ook om dan je boodschappenmandje erbij te betrekken. Op het moment gebruiken we namelijk al wel de functionaliteit om met Google Home via spraak producten aan je mandje toe te voegen.

Een goede start om iets voor AH te bouwen is wellicht de Jumbo repository:
https://github.com/peternijssen/home-assistant-jumbo

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
0.113.3:
  • Add Abode camera on and off support (@shred86 - #35164) (abode docs)
  • Fix songpal already configured check in config flow (@shenxn - #37813) (songpal docs)
  • Prevent kodi from blocking startup (@bdraco - #38257) (kodi docs)
  • Ignore remote Plex clients during plex.tv lookup (@jjlawren - #38327) (plex docs)
  • Bump androidtv to 0.0.47 and adb-shell to 0.2.1 (@JeffLIrion - #38344) (androidtv docs)
  • Bump pychromecast to 7.2.0 (@emontnemery - #38351) (cast docs)
  • Update aioharmony to 0.2.6 (@ehendrix23 - #38360) (harmony docs)
  • Avoid error with ignored harmony config entries (@bdraco - #38367) (harmony docs)
  • Prevent nut config flow error when checking ignored entries (@bdraco - #38372) (nut docs)
  • Ensure Toon webhook ID isn't registered on re-registration (@frenck - #38376) (toon docs)
  • Fix rmvtransport breaking when destinations don't match (@cgtobi - #38401) (rmvtransport docs)
  • Fix ads integration after 0.113 (@stlehmann - #38402) (ads docs)
  • Pin yarl dependency to 1.4.2 as core dependency (@frenck - #38428)
  • Fix double encoding issue in google_translate TTS (@frenck - #38429) (google_translate docs)
  • Temporary lock pip to 20.1.1 to avoid build issue @frenck - #38358

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:12:
Ik heb fully kiosk nog niet getest nee, anders zou ik dit hier niet vragen.
De app heb ik al draaiende ja.
Pro's en cons van fully kiosk kan ik moeilijk doen, het enige wat ik tot nu toe weet is dat je hiermee sensoren krijgt om bv hem automatisch aan/uit te zetten.
Daarom dat ik het hier ook vraag.
De filmpjes heb ik inderdaad al gezien ja...
3 of 4 stuks.... die zijn zeer leerrijk
Handig dat je je licentie kan verhuizen.

Ik zal hem es testen.
Bedankt voor je zeer vriendelijk antwoord.
Ik had nog iets veel onvriendelijkers in m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

skank schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

@Ortep ik zie een hoop harmony fixes ;)
We gaan hem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Wat je kan doen, als hij op unavailable staat dan een automation triggered die ha herstart.

Is wel gevaarlijk, maar te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mimiix schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Wat je kan doen, als hij op unavailable staat dan een automation triggered die ha herstart.

Op dit moment ga ik daar nog niet aan beginnen. Ik heb nu een omweg gebuikt om hem te laten doen wat ik wil. Hij hangt ook aan Google Home. Daar luistert hij gewoon naar.

Ik had een automation die mijn TV audio of video uitschakelde via HA.
Ik doe het nu quick and dirty via GH. Daar gebruik ik een routine als ik naar bed ga. Dan zeg ik Slaap lekker, of welterusten of zoiets. Dan geeft GH een signaal aan HA om langzaam mijn huis in de nachtstand te brengen. Daar heb ik dus bij de routine van GH : Video Uit en dan gebeurt het ook gewoon.
Na de vakantie ga ik wel eens graven. Tot die tijd kijk ik wel of 0.113.3 helpt.
Ik had er niet eens erg veel last van. Ik vroeg me alleen af waarom het gebeurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als je zoiets doen, dan in ieder geval pas als hij lang op unavailable staat. Anders is je HA bij de eerste beste scheet aan het herstarten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat had ik hem ook gezegd, maar das niet echt wenselijk toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 09:34
[...]

Dat is heel gevaarlijk! Vlak na opstarten staan alle entities namelijk op unavailable, als die automation net wat eerder geladen is dan de harmony integration heb je een mooie restart-loop te pakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Vloris schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Dat is heel gevaarlijk! Vlak na opstarten staan alle entities namelijk op unavailable, als die automation net wat eerder geladen is dan de harmony integration heb je een mooie restart-loop te pakken :D
Daarom. Ik zou dan een input boolean erbij nemen die op True wordt gezet als ie van unav naar av gezet is. Daarna als ie dus true is en hij unav wordt, dan rebooten en die boolean op false zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:47:
Die DrZzS is echt top om zijn streams/video's te volgen/bekijken! _/-\o_

Ik zag ook een stream van hem over Webhooks maar het ging die stream meer over WLED, ook super interessant. Maar het bracht mij op een idee en ben ook met de Webhooks aan de slag gegeaan.

Ik werk met HA en cloud via Nabu Casa (voor mij is dit gehele project HA echt wel die paar euro pm waard!)

Nu wil ik graag iemand een button of iets op zijn iPhone heeft die bijvoorbeeld de lichten bij mij thuis aanzet of de deur opent zonder dat deze persoon de HA app heeft. ik dacht dit kan ik vast regelen via de app opdrachten op de iPhone maar dat lukt op een of andere manier niet. Webhook heb ik al en deze werkt ook gewoon via bijvoorbeeld het Terminal programma op mijn MAC.
Heb ook gezocht naar apps die bijvoorbeeld de Webhook kunnen uitvoeren maar niet gelukt.
Ik wil ook liever geen gebruik maken van IFTTT.

Iemand dit misschien al voor elkaar gekregen?
Kun je niet gewoon een webservertje maken met een button die de webhook uitvoert. Dan op de telefoon een webpagina opslaan op het startscherm en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09-2024

rolandb

Rianata schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Wel eens aan gedacht, ook om dan je boodschappenmandje erbij te betrekken. Op het moment gebruiken we namelijk al wel de functionaliteit om met Google Home via spraak producten aan je mandje toe te voegen.

Een goede start om iets voor AH te bouwen is wellicht de Jumbo repository:
https://github.com/peternijssen/home-assistant-jumbo
Die integratie werkt al voor AH en Google Home, AH heeft zelf al een app uitgebracht met dat doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24

Rianata

Have you played Atari today?

rolandb schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

Die integratie werkt al voor AH en Google Home, AH heeft zelf al een app uitgebracht met dat doel.
Duh, dat geef ik toch ook aan... alleen was de gedachte om Appie (deels) weer te geven in HA dashboard, dus met leverdatum/-tijd, boodschappenlijst met eventueel mutatiemogelijkheden, etc.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
Rianata schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 03:18:
[...]

Duh, dat geef ik toch ook aan... alleen was de gedachte om Appie (deels) weer te geven in HA dashboard, dus met leverdatum/-tijd, boodschappenlijst met eventueel mutatiemogelijkheden, etc.
Was ik laatst al naar op zoek! Er bestaan een aantal stukjes software maar die zijn allemaal iets van 5 jaar oud... Helaas kan ik niks bijdragen, behalve testen, maar ik heb zeker interesse!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@skank @roeleboel @Mimiix @Hmmbob

Ik heb het vannacht getest met de nieuwe versie 0.113.3 van HA. Stroom van de Hub af en hij wordt 'unavailable' zoals ook hoort. Stroom er op en hij is er weer. Blijkbaar zat bij de Harmony fixes er een voor mij bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:09:
@skank @roeleboel @Mimiix @Hmmbob

Ik heb het vannacht getest met de nieuwe versie 0.113.3 van HA. Stroom van de Hub af en hij wordt 'unavailable' zoals ook hoort. Stroom er op en hij is er weer. Blijkbaar zat bij de Harmony fixes er een voor mij bij.
M'n vermoeden was sterk !
Suepr dat het gefixed is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:46:
Mocht je last hebben dat iOS push messages niet aankomen, daar is een actieve waarschuwing voor:
https://status.home-assistant.io/incidents/m3kn4qz15fbn
[Twitter]

Daarnaast, als je veel gebruik maakt van Google Translate TTS: in 113.2 zit een bugje waardoor alle spaties als "procent 20" (de HTML entiteit van een spatie) wordt uitgesproken. Het lijkt erop dat iedereen behalve venv-installaties hierdoor getroffen worden: https://github.com/home-assistant/core/issues/38339
Vreemd genoeg krijg ik nog steeds niets binnen. Mijn vrouw wel. Heb al ‘Herstel’ gedaan voor PushID in de app maar mag niet baten.

Hier meer details :
https://github.com/home-assistant/iOS/issues/850

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 02-08-2020 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:00
Heb iets te lang rfxtrx: automatic_add: true aan gehad en kan nu disco in de hele buurt gaan doen.

Hoe kan je automtische added devices uit de RFXCom integratie halen....
Zie wel dat ik entitys kan removen maar devices zie ik dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Petertje750 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:28:
Heb iets te lang rfxtrx: automatic_add: true aan gehad en kan nu disco in de hele buurt gaan doen.
Bluf }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
PurpleBlue schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:44:
[...]
Dan ga ik vanavond proberen opnieuw te koppelen
Het is gelukt hoor!
Alle IKEA devices zijn gekoppeld op 1 remote na (oude firmware, en niet te binden)

Nadat alle Zigbee Devices waren gekoppeld, ben ik verder gegaan met mijn AEON Labs ZW090 Z-Stick
Deze ingeplugd, geconfigureerd, en ik kreeg heel veel devices, en hééél veel entiteiten er bij.
Na wat zoeken onderzoeken, zag ik dat ik een aantal switches miste van bepaalde nodes.

Waar je bij Domoticz de stick als controller gebruikte, gebruik je blijkbaar bij Hass de stick alleen als communicatie poort?

Afijn, ik kan nu alle modules (7 stuks) weer uit de muren halen om te resetten, en opnieuw te koppelen aan Hass
Mooi klusje voor de vakantie binnenkort :P

Kan ik al die entiteiten ook makkelijk in 1x verwijderen via HASS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag even de xiaomi mi scale 2 geïntegreerd in ha. Best leuk moet ik zeggen :).
Dankzij deze fantastische Docker container.
Wegen en binnen 30 sec alle waarden, zoals gewicht, bmi, body fat, water, etc etc in ha. En op die manier ook in influxdb dus ook in grafana voor de longtime tracking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er lijkt continue random data te ontbreken in home assisant, van één punt tot een hele reeks. En de ene sensor heeft er meer last van dan de andere. Bij de T/rH/P sensoren (ze sturen netjes elke 120s een waarde), missen bij de T duidelijk meer waardes dan bij de rH:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsSh0t0_Ec3btDaOdUGOzjb-dAE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qSyJKmEcH2SwQTl2arGBfFOA.png?f=fotoalbum_medium

Mijn configuratie ziet er als volgt uit:
-Raspberry Pi 3B
-alles draaid op een 256GB 2.5" SSD via USB
-home assisant (voormalig hass.io), volledig up-to-date
-standaard DB en MariaDB geprobeerd, daarnaast InfluxDB
-Slimme meter (v5) via een USB kabel
-Enkele ESP8266 bordjes (via WIFI) met een T/rH/P sensor
-De gemiddelde load is max 0.3.

Ik heb al heel wat gezocht, en uiteindelijk dit topic op de home assisant community gevonden:
https://community.home-as...al-sqlite-influxdb/179808

Er hebben meer mensen last van, maar niemand die de oorzaak of oplossing lijkt te weten.

Heeft iemand enig idee wat het is, en of er iets aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Ik heb momenteel de LJ18A3-8-Z/BX 8mm sensor op mijn Elster watermeter zitten.
Echter loop ik tegen het probleem dat ik hem niet in Home Assistant aan de praat krijg, aangezien dit vrij nieuw voor mij is vergeleken met de integrations van HA zelf.

De sensor is via een wemos D1 mini als Pulse Counter gekoppelt en geeft via de OpenHAB MQTT protocol de waardes door. Tenminste, dat zou je denken. Nu heb ik de MQTT Explorer geïnstalleerd om even te kijken of hij langskomt wat niet het geval is.

Nu heb ik op de ESPEasy, vrij standaard, als volgt:
SystemName: ESP_WaterMeterkast
1 - Pulse Counter
Name: Water
Subscribe Template: /%sysname%/#
Publish Template: /%sysname%/%tskname%/%valname%

De ESPEasy lijkt wel te verbinden als ik de Mosquitto MQTT log bekijken
Enig idee wat ik fout doe? Of mis ik iets op HA waardoor de Data van de ESPEasy niet binnenkomt.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Als je niets in MQTT explorer ziet dan zend hij gewoon geen data en hoef je nog niet aan HA te denken. Maar ik ken ESPeasy dan weer niet.

Komt ook niets langs als je hem zelf triggert met een stukje metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustinoFTW schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:26:
Ik heb momenteel de LJ18A3-8-Z/BX 8mm sensor op mijn Elster watermeter zitten.
Echter loop ik tegen het probleem dat ik hem niet in Home Assistant aan de praat krijg, aangezien dit vrij nieuw voor mij is vergeleken met de integrations van HA zelf.

De sensor is via een wemos D1 mini als Pulse Counter gekoppelt en geeft via de OpenHAB MQTT protocol de waardes door. Tenminste, dat zou je denken. Nu heb ik de MQTT Explorer geïnstalleerd om even te kijken of hij langskomt wat niet het geval is.

Nu heb ik op de ESPEasy, vrij standaard, als volgt:
SystemName: ESP_WaterMeterkast
1 - Pulse Counter
Name: Water
Subscribe Template: /%sysname%/#
Publish Template: /%sysname%/%tskname%/%valname%

De ESPEasy lijkt wel te verbinden als ik de Mosquitto MQTT log bekijken
Enig idee wat ik fout doe? Of mis ik iets op HA waardoor de Data van de ESPEasy niet binnenkomt.
Volgens mij zit in espeasy ook logging. Check dat eerst eens. Voor de rest heeft dit vooralsnog niks met home assistant te maken, dus zou ik een ander topic posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Septillion schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:31:
Als je niets in MQTT explorer ziet dan zend hij gewoon geen data en hoef je nog niet aan HA te denken. Maar ik ken ESPeasy dan weer niet.

Komt ook niets langs als je hem zelf triggert met een stukje metaal?
martinvdm schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Volgens mij zit in espeasy ook logging. Check dat eerst eens. Voor de rest heeft dit vooralsnog niks met home assistant te maken, dus zou ik een ander topic posten.
Als ik de sensor langs het metalen stukje haal "triggert" het jammer genoeg niks.
Aangezien het dan, zoals jullie aangeven, niet bij HA kan liggen ga ik het inderdaad even zoeken bij EASPEasy. Dank!

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Petertje750 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:28:

Hoe kan je automtische added devices uit de RFXCom integratie halen....
Zie wel dat ik entitys kan removen maar devices zie ik dat niet.
Same voor mijn rflink. Bij mijn weten gaat dat gewoon niet...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:19:
Net op voordracht van de puber een setje spullen besteld om een luchtkwaliteit sensor zelf te bouwen volgens het stappenplan van Luftdaten. Alles wordt natuurlijk gedeeld, zodat we die ook in de Luftdaten of openSense integraties kunnen laden :)
Hmmbob schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:33:
[...]

De spullen bedoel je dan? Boodschappenlijstje (en bouwinstructie) hier, alles besteld bij Ali:

NoceMCU v3
SDS011 pm2.5 en pm10 sensor
BME280 Humidity, temperature and pressure sensor
en nog wat dupont kabeltjes

't wordt ook meteen een write-up - kan'ie mooi in de klas gebruiken.
Vandaag dan eindelijk binnen gekomen 7(8)7

[ Voor 48% gewijzigd door Hmmbob op 03-08-2020 22:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:30:
[...]

[...]

Vandaag dan eindelijk binnen gekomen 7(8)7
Leuk. Ik heb deze week ook de bme280 ingezet in een custom weerstation gebouwd in een vogelhuisje. De sensor werkt goed, ik heb het met esphome geflashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Leuk. Ik heb deze week ook de bme280 ingezet in een custom weerstation gebouwd in een vogelhuisje. De sensor werkt goed, ik heb het met esphome geflashed.
Vet, ik mocht vandaag aan Mw Hmmbob uitleggen dat er dan 2 PVC knietjes aan de schuur zouden maken - maar door je vogelhuisjes opmerking bedenk ik me net dat ik nog een vaderdag cadeau vogelhuisje heb staan van de andere mini.... Die eens combineren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Vet, ik mocht vandaag aan Mw Hmmbob uitleggen dat er dan 2 PVC knietjes aan de schuur zouden maken - maar door je vogelhuisjes opmerking bedenk ik me net dat ik nog een vaderdag cadeau vogelhuisje heb staan van de andere mini.... Die eens combineren O-)
Tja hier was het ook een compromis ;) en leuk voor de kids

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
[...]

Grappig, die heb ik ook net gemaakt, ligt nu nog als testopstelling, voor ik hem definitief inbouw.
Als er iemand belangstelling in een printplaat heeft, ik heb er nog 3 liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je gebruikt bewust MQTT in plaats van de standaard integratie van ESPHome in HA zie ik. Waarom? :)
Zelf gebruik ik namelijk naar tevredenheid de integratie bij 10+ ESPHome projectjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ja, is het tijd om hier je vogelhuisje te showen? *D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ylbyWWqUrFCJTLmtXpwrB9rAns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STSoZkQbTeFLMDJrS6yaPXjp.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend mijn vogelhuisje geupgrade van een simpele esp8266 naar een esp32.
Features:
- Temp/Hum/Pressure -> BME280
- Soilmoisture/soiltemperature -> Catnip Electronics Chirp
- Lux -> BH1750

[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 04-08-2020 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:03:
[...]
Je gebruikt bewust MQTT in plaats van de standaard integratie van ESPHome in HA zie ik. Waarom? :)
Zelf gebruik ik namelijk naar tevredenheid de integratie bij 10+ ESPHome projectjes.
De API van esphome integratie kan niet overweg met deep sleep. Om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yukkie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:52:
Ja, is het tijd om hier je vogelhuisje te showen? *D

[Afbeelding]

Afgelopen weekend mijn vogelhuisje geupgrade van een simpele esp8266 naar een esp32.
Features:
- Temp/Hum/Pressure -> BME280
- Soilmoisture/soiltemperature -> Catnip Electronics Chirp
- Lux -> BH1750
Nice! Maar daar past geen vogeltje meer in oOo
Wist niet dat het vogelhuisje zo populair was ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNKZpVhqDBofKoh2frPU8i-B9A0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49KKNiAB27S5IueskbsZIe0J.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Waar heb je de BH1750 lux meter zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

martinvdm schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Daar heb je helemaal gelijk in :) Maar in de volksmond word-ie inmiddels wel zo genoemd. Overigens vraag ik me af of jij je vogelhuisje niet iets langer had moeten maken eigenlijk. Ogenschijnlijk lijkt mij dat het gat voor het vogeltje een beetje laag (te dicht bij de bodem vooral) zit. Maar goed, ik ben geen vogeltje, misschien is er toch een paartje dit dit een mooi huisje vind :)

Waar ik wel benieuwd naar ben: Je was van plan om een UV sensor te plaatsen las ik, hoe was je van plan dat te doen? de varianten die ik zie zijn niet echt weatherproof. Ik heb nog een paar pinnetjes op mijn i2C bus over, dus ik zit er wel naar te kijken om die ook te integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Waar heb je de BH1750 lux meter zitten?
Een gat met een stukje plexiglas kegel en daarop geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yukkie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:35:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in :) Maar in de volksmond word-ie inmiddels wel zo genoemd. Overigens vraag ik me af of jij je vogelhuisje niet iets langer had moeten maken eigenlijk. Ogenschijnlijk lijkt mij dat het gat voor het vogeltje een beetje laag (te dicht bij de bodem vooral) zit. Maar goed, ik ben geen vogeltje, misschien is er toch een paartje dit dit een mooi huisje vind :)

Waar ik wel benieuwd naar ben: Je was van plan om een UV sensor te plaatsen las ik, hoe was je van plan dat te doen? de varianten die ik zie zijn niet echt weatherproof. Ik heb nog een paar pinnetjes op mijn i2C bus over, dus ik zit er wel naar te kijken om die ook te integreren.
Ik had er een SI1145 sensor voor maar heb deze laten zitten. Ik heb ook nog wel I2C over maar helaas kan esphome niet samen met een custom Arduino I2C integratie en tevens de ingebakken I2C integratie. Dus vooralsnog is die er niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
*knip*, doe dit even onderling via DM o.i.d.

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
Hoi iedereen,

Ik heb sinds gisteren de Nabu Casa cloud integratie geactiveerd. Dit lijkt goed te werken, en ik kan mijn HA via de Nabu Casa cloud benaderen. So far so good.
Echter, als ik mijn iOs companion app wil instellen om de Nabu Casa externe verbinding te gebruiken, dan lukt dit niet.

Als ik de app instel, dan lijkt alles goed te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F97aMvJ_tVRXAEYViH8zJnsb0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxnVUCWX1AUqc3gaoAsxmwU7.png?f=fotoalbum_large

Maar als ik de externe verbinding wil instellen dan krijg ik deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsgdaYPHIdZOnt-fawcy7a-2jv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECpEF0Pxl73ME8cFDPBOxAbZ.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
Turbotrent schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:58:
Hoi iedereen,

Ik heb sinds gisteren de Nabu Casa cloud integratie geactiveerd. Dit lijkt goed te werken, en ik kan mijn HA via de Nabu Casa cloud benaderen. So far so good.
Echter, als ik mijn iOs companion app wil instellen om de Nabu Casa externe verbinding te gebruiken, dan lukt dit niet.

Als ik de app instel, dan lijkt alles goed te gaan:

[Afbeelding]

Maar als ik de externe verbinding wil instellen dan krijg ik deze foutmelding:

Heeft iemand een idee?
Als je Nabu Casa als externe link wil invullen, moet je, voor zover ik weet, ook hun address gebruiken (deze kun je vinden als na inloggen op de Nabu Casa website. Deze link heeft een adres als https://****.ui.nabu.casa. Als ik achter jouw pop-up kijk, lijkt dit bij jou niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbotrent
drentsemoi schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Als je Nabu Casa als externe link wil invullen, moet je, voor zover ik weet, ook hun address gebruiken (deze kun je vinden als na inloggen op de Nabu Casa website. Deze link heeft een adres als https://****.ui.nabu.casa. Als ik achter jouw pop-up kijk, lijkt dit bij jou niet het geval te zijn.
Dat heb ik inderdaad eerst geprobeerd, maar dan zegt hij dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4aQF6zHh7wxzz3Rx9NSSKZh2DU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j4ILOWC1zgX9zreaAYN7s4ED.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 12:16
Goedemorgen,

Is het iemand gelukt om met Utility Meter zijn zonnepanelen hun dagelijkse opbrengst laten berekenen?
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.