Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Danman87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12-09 10:09
Mijn vraag

Goedemiddag,
Van de week heb ik een slimme meter kabel binnen gekregen.
Deze heb ik aangesloten op mijn raspberry pi met domoticz die in de meterkast hangt.

Helaas komt er geen data binnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Domoticz V3.5877
- P1 slimme meter kabel (rj11 op p1 poort en usb op usb poort raspberry)
- slimme stroom en gas meter van Liander; Landis E350 met een DSMR4.2 GPRS poort.
- tevens heb ik ook een Zwave usb stick en de 433Mhz RFX aangesloten op een usb poort.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- in Domoticz ''P1 smart meter USB'' als hardware toegevoegd op seriële poort /dev/ttyAMA0 met zowel 9600baud als 115200baud
- Via SSH inloggen op de raspberry en het volgende commando invoeren:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200
Als ik dat doe krijg ik alleen de melding ''connected''
Ik zou nu dus alle data moeten kunnen zien, maar helaas geeft hij dat niet weer..

Iemand enig idee wat ik hier niet goed doe of wat er mis gaat?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:11
Je geeft aan dat je P1 kabel op /dev/ttyAMA0 zit , maar je checkt /dev/ttyUSB0 ?? Dat is dan een andere poort. (ik dacht dat die P1 kabel altijd op een USB0, USB1 ets moest staan en niet AMA0 ?)

Baudrate 115200 en stel je persistent USB eens goed in ? Het kan zijn dat deze door elkaar gehusselt worden als je de PI opnieuw start en je dus op de verkeerde poort/interface staat te kijken.

Verder kan je beter de vraag hier plaatsen: Domoticz - open source domotica systeem - deel 3

p.s: Energie gaat meestal binnen een paar minuten, maar gas kan wel een paar uur duren voordat er voldoende verbruik is gemeten.

Breezers wijzigde deze reactie 22-01-2017 13:55 (44%)

I'm not smart, but I like to observe. Millions saw the apple fall, but Newton was the one who asked why.

• tjanssen
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online
Geen idee hoe het zit met een P1 kabel, maar de meter die jij hebt heeft waarschijnlijk een pull op weerstand op de RX lijn nodig. Probeer eens een 1k weerstand aan te sluiten tussen pin 5 van de RJ11 en 5V van je Pi.

• Danman87
Sorry voor de verwarring, maar ik had beide dingen geprobeerd, zowel op ttyAMA0 en ttyUSB0. Maar beide zag ik niks.

Ik heb de kabel vanmiddag ook even op een USB poort van de pc geprikt, maar Windows herkende hem ook niet.

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Welke slimme meter kabel heb je gekocht? Wat voor chip zit erin?
Als eens handmatig getest op je RPi of je data ontvangt?
code:
1
2
sudo apt-get install cu minicom
sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

Post ook eens de output van "lsusb"

TommyboyNL wijzigde deze reactie 23-01-2017 00:27 (8%)

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

Heb je de seriele lijn wel uit gecomment uit cmdline.txt?

Zie: https://www.p1connector.n...p1-connector-handleiding/

Wordt er op je PC ook geen com-port driver geïnstalleerd en hoor je ook geen geluidje als je de kabel aansluit? Dan lijkt me dat de kabel niet goed is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• Danman87
bedankt voor jullie antwoorden.
Het is een USB to serial converter van Prolific. PL2303.
De minicom install had ik al uitgevoerd.

hierbij de output van lsusb:
''
Bus 001 Device 005: ID 0658:0200 Sigma Designs, Inc.
Bus 001 Device 006: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial Port
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
''

Bij het uitvoeren van sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
krijg ik nu:
cu: open (/dev/ttyUSB0): Permission denied
cu: /dev/ttyUSB0: Line in use

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Je USB-Serial convertor wordt herkend, dus dat is mooi.
Het signaal dat uit een slimme meter komt is geïnverteerd, een (originele!) FT232RL kan dit voor je weer terug inverteren zonder externe hardware. Een PL2303 kan dit volgens mij niet, je zal dus een externe invertor toe moeten voegen. Heb je dit gedaan?

TommyboyNL wijzigde deze reactie 23-01-2017 23:58 (10%)

• zonpaneel
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-09 20:56
Wat ook niet onmogelijk is: soms gaan ook p1 poorten van slimme meters kapot.

Zelf had ik een werkende installatie om de data te kunnen uitlezen. Twee jaar geleden stokte de data en uiteindelijk bleek de poort het gewoon niet te doen. Kreeg uiteindelijk van Enexis een nieuwe meter en een nieuwe gasmeter.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Waar heb je de kabel besteld? Heeft de verkoper gezegd dat hij werkt met een L+G E350?
Voor de E350 is namelijk nog een extra weerstandje in de kabel nodig, zonder die weerstand blijft de meter stil.

Edit: Wat tjanssen dus zegt :Y)

ThinkPad wijzigde deze reactie 24-01-2017 10:04 (8%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-09 17:26

Gé Brander

Netuino Plus logged

Als je een V4.2 DSMR meter hebt dan moet je 115200 praten. Zoek op internet maar even naar de DSMR V4.2 standaarden voor de NL slimme meters.

Dit is de site voor de documenten van de standaarden: http://www.netbeheerneder...eter&onderdeel=Documenten

Uit dit document (Companion Standaard voor V4.2.2): http://nbn-assets.netbehe...Up5nBWMjW6Dhz9UfxuupgRz&u=

Hoofdstuk 5.1:
quote:
5.1 Transfer speed and character formatting
The interface will use a fixed transfer speed of 115200 baud. For character formatting a start bit, 8 data bits, no parity bit and a stop bit are used (8N1).Note this is not conforming to ENIEC 62056-21 Mode D.
Let op, er zitten kleine verschillen in de standaarden zoals deze door de makers van de slimme meters geïnterpreteerd zijn. Maar niet zodanig dat je geen data kan krijgen bij de juiste instellingen.

Als je zekerheid wil dat het werkt dan kan je ook de P1 Converter Cable v2 bestellen op (http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop)

Gé Brander wijzigde deze reactie 24-01-2017 16:53 (114%)

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• Luc79Ehv
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-09 10:24
quote:
Danman87 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:15:
Bij het uitvoeren van sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
krijg ik nu:
Vermoed dat TS er inmiddels zelf ook uit is gekomen, ik liep net tegen hetzelfde probleem op en kwam op dit topic uit. De oplossing bij mij was een chmod 666 /dev/ttyUSB0 , toen werkte het meteen.

Bij mij treedt het ook alleen op als ik als root werk, als pi werkt de usb permissie vanzelf goed.

Luc79Ehv wijzigde deze reactie 04-03-2017 21:31 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Vaak is de oplossing juist om het gebruikersaccount dat de meter moet uitlezen aan de dialout groep toe te voegen.
code:
1
sudo usermod -a -G dialout <username>

• JorisV
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-09 20:47
Ik heb dit probleem ook geloof ik.
Ik heb een FTDI FT232RL USB to Serial adapter module USB TO TTL RS232 gekocht op ebay en daar een rj11 plug op gezet om met de rpi mijn landis e350 uit te lezen (DSMR 5!). De kabel wordt herkend in windows (na installatie van drivers) en ik kan hem programmeren (denk ik).
Ik heb een 1k ohm weerstand gesoldeerd van pin 1 van de usb naar de rode draad na de chip (data draad).
Op de rpi wordt de kabel herkend: met lsusb komt er: Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT232 USB-Serial (UART) IC.
Desondanks krijg ik met cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -d nog steeds geen enkele reaktie. Iemand nog een idee?

• Danman87
late reactie |:(
Maar ik heb inmiddels een andere kabel besteld. Deze komt als het goed is volgende week binnen. Ik zal dan gaan testen of die het wel goed doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danman87
Inmiddels zit de nieuwe kabel ertussen en deze werkt een stuk beter!
Als ik via SSH inlog op de raspberry krijg ik de data te zien.

Maar in Domoticz word deze data niet geupdated.
gegevens timeout staat op niet actief en de snelheid op 115200 baud. CRC message validation staat aan.
Vergeet ik hier nog iets?

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Danman87 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:35:
Inmiddels zit de nieuwe kabel ertussen en deze werkt een stuk beter!
Als ik via SSH inlog op de raspberry krijg ik de data te zien.

Maar in Domoticz word deze data niet geupdated.
gegevens timeout staat op niet actief en de snelheid op 115200 baud. CRC message validation staat aan.
Vergeet ik hier nog iets?
Welke kabel heb je besteld? Ook weer een Ebay kabel, of ben je voor een complete P1 kabel gegaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danman87
nee dit is een originele kabel.

Maar inmiddels heb ik het probleem gevonden!
Het bleek te komen doordat mijn 2,4Ghz antenne die ook op usb zat op dezelfde usb poort instelling stond.
Deze in domoticz even gedisabled en nu werkt hij goed!

• Frankmans
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20-08-2017
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan hoe voorkom ik dan dat mijn wifi adapter en p1 kabel door elkaar worden gehaald?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Frankmans
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 20-08-2017
Thanks voor de snelle hulp! Helaas blijft hij bij mij nog steeds op connected staan en haal ik geen data binnen, iemand enig idee?

• Redshark
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-09 23:03
Ik heb exact hetzelfde euvel maar gebruik geen wifi adapter. Kabeltje blijft, met allerlei dingen enkel op connected staan :S

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Het zou handig zijn als men erbij verteld om welke meter het gaat...
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
Vandaag een E350 (ZCF110) proberen uit te lezen.

Ook connected in CU met de juiste baudrate, maar verder helemaal niets.
Waarschijnlijk ook een weerstandje nodig.

Iemand ook ervaring met deze meter en een kant en klare kabel oplossing?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-08-2017 23:15 (52%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Lennyz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-09 20:41
quote:
AUijtdehaag schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:12:
Het zou handig zijn als men erbij verteld om welke meter het gaat...
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
Vandaag een E350 (ZCF110) proberen uit te lezen.

Ook connected in CU met de juiste baudrate, maar verder helemaal niets.
Waarschijnlijk ook een weerstandje nodig.

Iemand ook ervaring met deze meter en een kant en klare kabel oplossing?
https://www.antratek.nl/ft232rl-breakout

Dan hoef je alleen nog de RX te inverten met de firmware tool van de FT232RL. Haal de chip niet van Aliexpress want dat zijn de clones en daarbij kan de RX niet geinvert worden.

Dit is het grote topic over het uitlezen van de p1-poort.

Slimme meter uitlezen via P1-poort

Lennyz wijzigde deze reactie 08-08-2017 11:05 (3%)

• Andre-nl
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 06-09 09:33
is hier nog de oplossing voor gevonden uiteindelijk ?.

ik zit met exact het zelfde probleem, in dit geval zit die op USB1 maar geen data met CU wel connected als ik het test.
maar in Domoticz zie ik niets (ik krijg ook geen extra devices te zien) als ik P1 USB kabel selecteer

als ik mijn homewizard engery link aansluit heb ik direct data van zowel de gas als electra meter. de poort op mijn slimmemeter is dan ook goed ?.

ik heb een redelijke nieuwe meter.

Tnx

• deagan1337
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 21:14
quote:
Andre-nl schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:00:
is hier nog de oplossing voor gevonden uiteindelijk ?.

ik zit met exact het zelfde probleem, in dit geval zit die op USB1 maar geen data met CU wel connected als ik het test.
maar in Domoticz zie ik niets (ik krijg ook geen extra devices te zien) als ik P1 USB kabel selecteer

als ik mijn homewizard engery link aansluit heb ik direct data van zowel de gas als electra meter. de poort op mijn slimmemeter is dan ook goed ?.

ik heb een redelijke nieuwe meter.
[afbeelding]

Tnx
Probeer:
chown uucp /dev/ttyUSB0

Daarna:
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none

En het zou moeten werken.

Dit lost het probleem op met:

deagan1337 wijzigde deze reactie 12-08-2018 11:24 (6%)

• mmniet
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:42
hm, ik zoek ook naar een oplossing voor de connected melding, maar vervolgens geen data krijgen.

Wat ik geprobeerd heb:
  • code:
    1
    2

sudo apt-get install cu minicom
    sudo cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none

uitgevoerd, maar geen data, alleen CONNECTED
  • Op windows geconnecteerd en met een tooltje (Hypeterminal) succesvol verbinding gemaakt en data eruit gekregen, dus de kabel is goed lijkt me
  • Domoticz naast de pi ook even op synol geinstalleerd, ook hier zelfde euvel. Ook de nieuwste beta versie van domoticz geen data.
  • in Domoticz verschillende usb's geprobeerd, of hij geeft aan dat er geen seriele poort op die locatie is (wat dan ook klopt) of bij blijft erbij dat de P1 seriele port broker is gestart, maar dan gebeurt er niets, dus geen devices erbij en al helemaal geen data
  • Domoticz op windows geinstalleerd, want daar had ik met een tooltje immers data, maar helaas, ook daar geen data :(
ik hoop dat er iemand een nuttige oplossing heeft.

mmniet wijzigde deze reactie 17-08-2018 19:51 (78%)

It's me Mario

• Venxir
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 15:00
Ik heb dit probleem nu op met een iskra am550 en een juiste p1 kabel. Via windows tooltje krijg ik perfecte data maar op de raspberry niet...Ik sta voor een raadsel.

If it aint broke, fix it till it is!

• mmniet
quote:
Venxir schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:16:
Ik heb dit probleem nu op met een iskra am550 en een juiste p1 kabel. Via windows tooltje krijg ik perfecte data maar op de raspberry niet...Ik sta voor een raadsel.
Vergeten te melden, maar ik heb die ook

It's me Mario

• Venxir
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 15:00
quote:
mmniet schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:57:
[...]

Vergeten te melden, maar ik heb die ook
Onder windows krijg ik hem netjes uitgelezen dus om die reden ben ik een c# tool aan het maken die de DSMR berichten kan lezen en op een MQTT topic published. Ik heb toch een Hyper-v windows server draaien dus de investering is minimaal :).

If it aint broke, fix it till it is!

• mmniet
ik had mijn eerste kabel via marktplaats gekocht. Nu een kabel gekocht via sos solutions en die werkt gelijk. heb voor die gekozen omdat daar in de reviews ook mijn type meter genoemd werd.

Van de verkoper via marktplaats krijg ik gewoon mijn geld terug. Voor mij dus opgelost

It's me Mario

• Danman87
quote:
mmniet schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:59:
ik had mijn eerste kabel via marktplaats gekocht. Nu een kabel gekocht via sos solutions en die werkt gelijk. heb voor die gekozen omdat daar in de reviews ook mijn type meter genoemd werd.

Van de verkoper via marktplaats krijg ik gewoon mijn geld terug. Voor mij dus opgelost
Dit was bij mij ook de oplossing! Misschien was het wel dezelfde verkoper op marktplaats 8)7

• mmniet
Volgens de leverancier kon dit een oplossing zijn:
https://github.com/nrocco/smeterd

heb al een nieuwe kabel en geen zin om te proberen, maar voor diegene die tegen dit probleem aan lopen de moeite waard om naar te kijken

It's me Mario

Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True