Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen hoe ik een Aeotek Z-Stick Gen5 kan resetten in HA?
Ik heb een reset gedaan op de stick zelf (ook bevestigd door het dingetje zelf). Maar ik zie alle devices nog steeds met een status "disconnected" in het Z-Wave control panel.

Ik wil het graag helemaal leeg hebben. Ik had issues met het koppelen van een bepaalde bewegingsmelder, die bleef maar hangen onder unknown node, bla bla...

EDIT:
Na het compleet verwijderen van de Z-Wave integration zijn de devices weg. Ik vraag me wel af waar dat dan wordt opgeslagen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 12:45
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:00:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een Aeotek Z-Stick Gen5 kan resetten in HA?
Ik heb een reset gedaan op de stick zelf (ook bevestigd door het dingetje zelf). Maar ik zie alle devices nog steeds met een status "disconnected" in het Z-Wave control panel.

Ik wil het graag helemaal leeg hebben. Ik had issues met het koppelen van een bepaalde bewegingsmelder, die bleef maar hangen onder unknown node, bla bla...

EDIT:
Na het compleet verwijderen van de Z-Wave integration zijn de devices weg. Ik vraag me wel af waar dat dan wordt opgeslagen?
To reset all of your Z-Stick's settings to their factory defaults: Unplug the Z-Stick from the USB connector and. Press and hold the Reset Button, the LED will become red, then blink faster and faster then stop blinking for 2 seconds then the blue LED will solid for 2 seconds as confirmation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goldwing1973 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:27:
[...]

To reset all of your Z-Stick's settings to their factory defaults: Unplug the Z-Stick from the USB connector and. Press and hold the Reset Button, the LED will become red, then blink faster and faster then stop blinking for 2 seconds then the blue LED will solid for 2 seconds as confirmation.
Zoals ik al zei: dat had ik al gedaan. Maar alle devices blijven dan gewoon in de Z-Wave integratie staan op disconnected. Blijkbaar cached die dat ergens ofzo. Want nadat ik de integratie heb verwijderd en opnieuw toegevoegd zijn ze wel weg. Ze stonden dus niet meer op de stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11

Mimiix

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Zoals ik al zei: dat had ik al gedaan. Maar alle devices blijven dan gewoon in de Z-Wave integratie staan op disconnected. Blijkbaar cached die dat ergens ofzo. Want nadat ik de integratie heb verwijderd en opnieuw toegevoegd zijn ze wel weg. Ze stonden dus niet meer op de stick :)
Ik denk dat HA dat los onthoud.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:26

Erik80

Sinds 1980

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Google:

A “reset” would be done by:
  • Use Remove Node on all your devices
  • Shut down Home Assistant
  • Delete zwcfg*.xml
  • Follow the instructions for your Z-Wave stick to factory reset it
Trouwens zelf ook eens toegepast. 1x ook in core.device_registry devices weggehaald...werkt ook maar dan moet je wel oppassen wat je doet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberHarm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-03 21:52
Ik draai al een tijdje op Home Assistant en dit ging aldoor zonder problemen, maar sinds een paar updates terug (draai nu op de laatste versie van HA op een Pi 4) heb ik een probleem met mijn LG tv met WebOS.
Wanneer ik de tv aanzet denkt mijn HA dat deze elke minuut aan en weer uitschakelt, dus in mijn logboek staat een lijst met TV-aan en dan weer TV-uit meldingen. (De TV gaat overigens niet aan en uit, alleen HA denkt van wel)

Zie onderstaand, zo heb ik deze ingesteld in m'n config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# TV Woonkamer
webostv:
  host: IP-adres
  name: OLED TV Harm
  turn_on_action:
    service: wake_on_lan.send_magic_packet
    data:
      mac: MAC-adres
  customize:
    sources:
     - KPN
     - PS4
     - Youtube
     - Netflix
     - Disney+
     - Spotify

Heeft iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? Of hoe op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erik80 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:58:
[...]

Google:

A “reset” would be done by:
  • Use Remove Node on all your devices
  • Shut down Home Assistant
  • Delete zwcfg*.xml
  • Follow the instructions for your Z-Wave stick to factory reset it
Trouwens zelf ook eens toegepast. 1x ook in core.device_registry devices weggehaald...werkt ook maar dan moet je wel oppassen wat je doet O-)
Hmm, had ik niet gevonden. Het weghalen van de nodes lijkt bij mij niets te doen, ook na een herstart stonden ze er dan nog. Maar de zwcfg*.xml files had ik niet weggehaald. Next time... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
phlinx schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:32:
[...]

HA ook al eens opnieuw opgestart?

Mogelijk ook de code onder ‘tap_action’ niet goed.
Zet de voorlaatste regel ‘image......’ eens recht onder ‘tap_action’. Mogelijk hoort die ‘type: image’ daar ook niet (op die manier). Check anders de instructies en voorbeelden nog eens. Ik ken die card verder niet.
Net HA een herstart gegeven, geen verschil.
En als ik die "image" naar rechts verplaats krijg ik een foutmelding te zien, dus die staat goed "Duplicated mapping key at line 15, column 5: image: /local/all-off.jpg ^"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thepierce86 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:29:
<SNIP>

Eerst heb ik Zwave2MQTT geprobeerd:
https://github.com/hassio-addons/addon-zwave2mqtt

Waarbij ik al mijn entities in home assistant te zien kreeg behalve de Aeotec Siren 6, en had ik het probleem dat Scene sturing op basis van de NodeID en SceneID niet aan de praat kreeg.

Na wat verder speurwerk kwam ik er achter dat de officiële OpenZwave ook al als beta uitgebracht is. Namelijk: https://github.com/OpenZWave/qt-openzwave

Dit krijg ik echter met geen mogelijkheid aan de praat. Er verschijnen geen entities in Home Assistant en ik begrijp dus niet wat ik fout doe. Waarschijnlijk moet ik zelf deze entities gaan koppelen vanuit MQTT maar hier heb ik dus geen idee van hoe dit te doen of waar ik moet beginnen.

Is er iemand die mij de logica hiervan kan uitleggen en dit eventueel met code voorbeelden wil illustreren.

Mocht ik de plank helemaal misslaan, hoor ik dat uiteraard ook graag :) Mijn doel is namelijk om de Aeotec Siren 6 te integreren als sirene (goh... :P) in mijn alarm automations maar waarbij mijn bestaande automations mbt zwave intact blijven. Denk aan scene sturing etc.
Ik gebruik zelf de Aeotec Gen5 stick in combinatie met de Z-Wave integratie (dus niet de OpenZwave Beta). Dat werkt op zich wel, maar ik kan de sirene (Aeotec Gen5) alleen aan en uit zetten. Ik zie geen enkele mogelijkheid om er andere geluiden uit te laten komen :P

Ben jij nog verder gekomen met bovenstaande verhaal @Thepierce86 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepierce86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 23:09
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ik gebruik zelf de Aeotec Gen5 stick in combinatie met de Z-Wave integratie (dus niet de OpenZwave Beta). Dat werkt op zich wel, maar ik kan de sirene (Aeotec Gen5) alleen aan en uit zetten. Ik zie geen enkele mogelijkheid om er andere geluiden uit te laten komen :P

Ben jij nog verder gekomen met bovenstaande verhaal @Thepierce86 ?
Nee, heb het project tijdelijk aan de kant gezet totdat openzwave goed word geïntegreerd. Voor nu heb ik zigbee sirenes van heiman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
CyberHarm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:04:
Ik draai al een tijdje op Home Assistant en dit ging aldoor zonder problemen, maar sinds een paar updates terug (draai nu op de laatste versie van HA op een Pi 4) heb ik een probleem met mijn LG tv met WebOS.
Wanneer ik de tv aanzet denkt mijn HA dat deze elke minuut aan en weer uitschakelt, dus in mijn logboek staat een lijst met TV-aan en dan weer TV-uit meldingen. (De TV gaat overigens niet aan en uit, alleen HA denkt van wel)

Zie onderstaand, zo heb ik deze ingesteld in m'n config:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
# TV Woonkamer
webostv:
  host: IP-adres
  name: OLED TV Harm
  turn_on_action:
    service: wake_on_lan.send_magic_packet
    data:
      mac: MAC-adres
  customize:
    sources:
     - KPN
     - PS4
     - Youtube
     - Netflix
     - Disney+
     - Spotify

Heeft iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? Of hoe op te lossen?
Ik heb een soortgelijk probleem, of ja, bij mij blijft die sinds ik meen 0.110(.0) op "Unavailable" staan. Heb er alleen verder nog niet naar gekeken. Heb ook niks van automatiseringen of zo er aan hangen, dus veel maakt het niet uit. Detecteren of TV aan of uit is doe ik op basis van CEC met een RPi met custom tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberHarm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-03 21:52
RobertMe schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem, of ja, bij mij blijft die sinds ik meen 0.110(.0) op "Unavailable" staan. Heb er alleen verder nog niet naar gekeken. Heb ook niks van automatiseringen of zo er aan hangen, dus veel maakt het niet uit. Detecteren of TV aan of uit is doe ik op basis van CEC met een RPi met custom tooltje.
Ik heb inderdaad ook gehad dat hij bij één of twee updates op "Unavailable" stond, dat is later overgegaan in het aan en uit springen in HA. Ik had er wel automatiseringen aan hangen, maar deze logischerwijs uitgezet.
Detecteren of TV aan of uit is wordt bij mij door mijn TV integratie zelf gedaan.

Op andere fora heb ik wel vaker de melding met "Unavailable" problemen gezien, maar het aan-uit probleem nog nergens tegen gekomen helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:54
Freek-Hendrik schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:15:
[...]

@golles Ubuntu 20.04 LTS (zo kaal mogelijk, dus zonder GUI etc want de NUC hangt aan de wand in de meterkast. plaatje waarmee je de NUC achter een monitor kan hangen zit erbij, die heb ik aan de wand geschroeft)
Ik heb de zelfde, maar ik heb proxmox geinstalleerd.
Op 1 vm heb ik Ubuntu geinstalleerd en dan weer het install script gebruikt van Frenk,
Voor iedere update maak ik even een snapshot, om voor een upgrade maak ik een full backup.
Ik kan zo terug.
De database is een aparte VM met mariadb, zo kan ik upgrade en terug gaan zonder data te verliezen.

Sinds ik het zo heb draaien, bijna nooit meer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Meelobee schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:19:
Mijn vuilniscard laat bij het openen van HA steeds vaker onderstaande meldingen zien:

[Afbeelding]

Na een keer wisselen van tab, of een refresh doet hij het vaak wel:

[Afbeelding]

Ik kom er maar niet uit wat er mis gaat met deze card, vooral omdat hij het na refreshen wel doet.
De code van de card is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
card:
  cards:
    - card:
        entity: sensor.papier_2
        name_template: |-
          {%- if is_state("sensor.papier_2", "0")%}
            Vandaag
          {% elif is_state("sensor.papier_2", "1")%}
            Morgen
          {% else %} 
          {{states.sensor.papier_2.attributes.days }}
            dagen
          {%- endif %}
        show_name: true
        show_state: false
        state_image:
          '0': /local/images/trash_card/papier.png
          '1': /local/images/trash_card/papier.png
          '2': /local/images/trash_card/papier_bw.png
        type: picture-entity
      entities:
        - sensor.papier_2
      type: 'custom:card-templater'
    - card:
        entity: sensor.gft_rest
          {%- if is_state("sensor.gft_rest", "0")%}
            Vandaag
          {% elif is_state("sensor.gft_rest", "1")%}
            Morgen
          {% else %}
          {{states.sensor.gft_rest.attributes.days }}
            dagen 
          {%- endif %}
        state_image:
          '0': /local/images/trash_card/gft_rest.png
          '1': /local/images/trash_card/gft_rest.png
          '2': /local/images/trash_card/gft_rest_bw.png
      entities:
        - sensor.gft_rest
    - card:
        entity: sensor.pmd
          {%- if is_state("sensor.pmd", "0")%}
            Vandaag
          {% elif is_state("sensor.pmd", "1")%}
            Morgen
          {% else %}
          {{states.sensor.pmd.attributes.days }}
            dagen 
          {%- endif %}
        state_image:
          '0': /local/images/trash_card/pmd.png
          '1': /local/images/trash_card/pmd.png
          '2': /local/images/trash_card/pmd_bw.png
      entities:
        - sensor.pmd
  type: horizontal-stack
type: 'custom:mod-card'

Iemand een idee wat de fouten zou kunnen veroorzaken?
Ik wil deze ook graag opnemen in mijn dashboard. Maar als ik de afbeldingen in Config/www/images/trash_card/zet en daarna de code kopieer werkt het niet. Was ook te makkelijk denk ik. :)

Ik heb de afvalwijzer wel draaien binnen HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErtH9Z4OH7w3iMDhfvEyG8sQpPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fFfEPdcBtg1JAT4Pa2I26Vz3.jpg?f=user_large

Maar ik wil zoiets, staat er ergens een beschrijving?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tqqa-1W28RjvxZaxqaFGAWOExA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dGzIp18uumaButystDaXuxz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
RoTeK70 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:57:
[...]

Ik wil deze ook graag opnemen in mijn dashboard. Maar als ik de afbeldingen in Config/www/images/trash_card/zet en daarna de code kopieer werkt het niet. Was ook te makkelijk denk ik. :)

Bedoel je dit? https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61356214

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zegt je log? Heb lovelace refresh gedaan?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldwing1973
jossie67 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:53:
[...]

Ik heb de zelfde, maar ik heb proxmox geinstalleerd.
Op 1 vm heb ik Ubuntu geinstalleerd en dan weer het install script gebruikt van Frenk,
Voor iedere update maak ik even een snapshot, om voor een upgrade maak ik een full backup.
Ik kan zo terug.
De database is een aparte VM met mariadb, zo kan ik upgrade en terug gaan zonder data te verliezen.

Sinds ik het zo heb draaien, bijna nooit meer problemen.
Vergelijkbaar hier, Vmware ESXi op een NUC en daarin een vm (die kant en klaar te downloaden is van de Home-Assistant site)
Backups draai ik dagelijks en automatisch met een Synology (Active Backup).
Gaat het fout, kan ik de vm van een dag/week/maand/3 maanden geleden zo weer terug zetten.
Ook maak ik Snapshots voor iedere installatie vanuit HACS of versie-upgrade.
Snapshot terugzetten gaat sneller dan vm restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:35

TommieW

Numa numa.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat dat drie picture entities in een horizontal stack zijn. Je hebt nu een glance card.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de custom card wel gedownload?

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldwing1973
phlinx schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Local = config/www/....
Als je geen www-folder in je config-folder hebt, moet je die aanmaken en daar je images inzetten.

Wilde net naar bed dus hoop dat ik je probleem goed begrepen heb.
Hele map www weggegooid, opnieuw aangemaakt binnen HA, bestanden terug gezet (gewoon met windows verkenner) en ze doen het..
Heel apart, er is niks aan de bestanden veranderd, zijn precies dezelfde bestanden.

Maar het werkt, nu verder kl**ien met de foto's en verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 11:27
daxy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Hier ook inderdaad! Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze hier zijn. Mijn Ali bestellingen duren veel langer de laatste tijd (blijven hangen in Luik voor een maand) 😀
francisp schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:47:
Mijn rookmelder van Ali heeft 2 maanden in luik gelegen :( Mijn energie-meter van Ali staat in track.bpost.be nog steeds op 'verwerking in het buitenland', maar is vanmorgen toegekomen.
barrymossel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Ja hier ook al. Zou ze bijna op gaan halen in Luik.
Pakketjes zijn gevonden, maar ik twijfel of jullie ze ooit zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
JackPoint schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:56:
[...]

[...]

[...]

Pakketjes zijn gevonden, maar ik twijfel of jullie ze ooit zullen krijgen.
Hier nog een link met filmpjes en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Heeft iemand hier al eens mee gestoeid of weet er iemand een goed voorbeeld van?
Wat ik probeer, ik heb 4 foto's gemaakt vanuit precies dezelfde locatie/ooghoek van onze voortuin.
1 foto overdag met alle verlichting uit.
1 foto 's avonds laat met alle verlichting uit
1 foto 's avonds laat met de lamp bij de voordeur aan
1 foto 's avonds laat met de feestverlichting aan

Nu heb ik ook een group aangemaakt met beide lampen erin zodat die twee lampen samen een enkele entiteit in HA zijn.
Wat wil ik nu, ik wil graag de locaties waar de verlichting hangt op de foto's klikbaar maken, en zodra je op een lamp klikt dat die lamp aan gaat maar dat ook de foto veranderd zodat op het scherm van HA je dus daadwerkelijk ziet wat er aan en uit staat (soort van camera, zonder de camera)
Vergelijkbaar met dit alleen is het hee lastig (tot onmogelijk) om zoals in dit voorbeeld stukjes van afbeeldingen te wisselen, dit vanwege de straling van de lampen.
Vandaar wil ik de complete foto verwisselen.

Oh, en de reden dat ik dit zo wil, het WAF gehalte, hoe simpel kan het zijn, aantikken op het onderdeel dat je wil bedienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Goldwing1973 op 23-06-2020 21:28 . Reden: WAF toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 11:27
Goldwing1973 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:25:
Heeft iemand hier al eens mee gestoeid of weet er iemand een goed voorbeeld van?
Wat ik probeer, ik heb 4 foto's gemaakt vanuit precies dezelfde locatie/ooghoek van onze voortuin.
1 foto overdag met alle verlichting uit.
1 foto 's avonds laat met alle verlichting uit
1 foto 's avonds laat met de lamp bij de voordeur aan
1 foto 's avonds laat met de feestverlichting aan

Nu heb ik ook een group aangemaakt met beide lampen erin zodat die twee lampen samen een enkele entiteit in HA zijn.
Wat wil ik nu, ik wil graag de locaties waar de verlichting hangt op de foto's klikbaar maken, en zodra je op een lamp klikt dat die lamp aan gaat maar dat ook de foto veranderd zodat op het scherm van HA je dus daadwerkelijk ziet wat er aan en uit staat (soort van camera, zonder de camera)
Vergelijkbaar met dit alleen is het hee lastig (tot onmogelijk) om zoals in dit voorbeeld stukjes van afbeeldingen te wisselen, dit vanwege de straling van de lampen.
Vandaar wil ik de complete foto verwisselen.

Oh, en de reden dat ik dit zo wil, het WAF gehalte, hoe simpel kan het zijn, aantikken op het onderdeel dat je wil bedienen.
Als je de hele foto wilt wisselen zul je voor elke mogelijke status combinatie een foto moeten maken en een hele grote else if om dit te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
JackPoint schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:09:
[...]

Als je de hele foto wilt wisselen zul je voor elke mogelijke status combinatie een foto moeten maken en een hele grote else if om dit te wisselen.
Ok, maar hoe maakt ik dan meerdere bepaalde plekken op foto's aanklikbaar?
Dus, dat er alleen een actie uitgevoerd wordt als je op de betreffende lamp drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
JackPoint schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:09:
[...]

En dit, zou dit niet werken voor de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

JayOne schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:57:
[...]

Probleem ligt waarschijnlijk in de combinatie van de Picture Entity Card en de Card-templater. Is al een issue ingeschoten, met een workaround (github).

Zelf heb ik de card-templater vervangen door een template-sensor.
thanks, heb dit issue daar ook even gemeld.
Goldwing1973 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:10:
[...]

Ok, maar hoe maakt ik dan meerdere bepaalde plekken op foto's aanklikbaar?
Dus, dat er alleen een actie uitgevoerd wordt als je op de betreffende lamp drukt.
Een transparante.png als image-element in je picture elements card gebruiken?

[ Voor 39% gewijzigd door Meelobee op 23-06-2020 23:00 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
ik heb gitupdate.sh script gemaakt waarmee ik via Terminal alle edits kan pushen naar Github zonder username/password (op basis van SSH key).

Dit werkt prima als ik via SSH inlog en handmatig het script uitvoer, ook via de Web Terminal werkt het.

Hoe krijg ik dit nu in een Automation in HA zelf?

Ik draai de HA image op een Pi 4 (HA os ?)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TerrorSource schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:36:
ik heb gitupdate.sh script gemaakt waarmee ik via Terminal alle edits kan pushen naar Github zonder username/password (op basis van SSH key).

Dit werkt prima als ik via SSH inlog en handmatig het script uitvoer, ook via de Web Terminal werkt het.

Hoe krijg ik dit nu in een Automation in HA zelf?

Ik draai de HA image op een Pi 4 (HA os ?)
Wat je kan doen is een command line switch maken: https://www.home-assistan...ions/switch.command_line/

Als je dan enkel de command_on toevoegd, kan je een automation maken die bijvoorbeeld elke dag om 01:00 die switch op ON zet > Dus commando uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Mimiix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Wat je kan doen is een command line switch maken: https://www.home-assistan...ions/switch.command_line/

Als je dan enkel de command_on toevoegd, kan je een automation maken die bijvoorbeeld elke dag om 01:00 die switch op ON zet > Dus commando uitvoert.
Toegevoegd aan configuration.yaml:
code:
1
2
3
# shell commands
shell_command:
  gitupdate: 'sh /config/gitupdate.sh'

toegevoegd aan scripts.yaml:
code:
1
2
3
4
#test a simple shell script
  shelltest:
    sequence:
    - service: shell_command.gitupdate

resulteerde in "Error 128" bij Logs

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Ik zie even door de bomen het bos niet meer....

Ik heb een hele tijd HA gedraaid op een PI3B vanuit de "standaard" installatie. Maar welke versie (Home assistant / HASSIO / HA OS :? ) installeer je dan precies? Echter draait deze config niet meer aangezien m'n dochter het iets te leuk vond om de stekkerschakelaar iets te vaak te bedienen. -O- Maar op de planning stond altijd al een PI4 met SSD echter hoopte ik dat ze in de aanbieding kwamen maar heb er nu 1 gewonnen via SOS solutions *O*

Maar wat is nu de makkelijkste manier om HA op een RPI4 via een SSD te draaien? en ernaast op dezelfde PI wil ik ook graag Pihole draaien wat mij de vorige keer op de PI3B niet gelukt is...
Dan wil ik graag beginnen met een clean install aangezien ik in mijn vorige config toch iets te enthousiast dingen aan het toevoegen was.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinusvolkel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:52:

<SNIP>
BOS:
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

Dit installeert gewoon wat vroeger hassio heette, met de mogelijkheid tot het draaien van docker containers/plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:42
Hoi Tweakers, Ik ben er laat mee maar wil ook is wat dingen gaan proberen met HA. Heb thuis een server draaien op basis van Docker met Plex, Sonarr, radarr, letsencrypt etc. Heb daar gisteren ook HA opgezet en alvast wat rond gekeken. Ik wil nu het volgende gaan aanschaffen.

Conbee 2
4 keer tradfri GU10 lampen
2 keer een Xiaomi Aqara

Ik heb hier de volgende vraag over. Ik heb gelezen dat Zigbee een mesh netwerk maakt waardoor je meer range kunt krijgen tussen je devices. Mijn server zit in een kelder die goed geïsoleerd is, hier komt ook de Conbee2 stick in. Hoe ga ik ervoor zorgen dat deze devices de stick vinden? de afstand tussen de eerste lampen en Aqara zal ongeveer 10 meter zijn. Daarbij wil ik ook nog 1 aqara in de schuur hangen, hier is bekabeld internet maar de schuur zit 50 meter van het huis af, hoe zorg ik ervoor dat ik deze toch met HA/Conbee kan verbinden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hugo! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:29:
Hoi Tweakers, Ik ben er laat mee maar wil ook is wat dingen gaan proberen met HA. Heb thuis een server draaien op basis van Docker met Plex, Sonarr, radarr, letsencrypt etc. Heb daar gisteren ook HA opgezet en alvast wat rond gekeken. Ik wil nu het volgende gaan aanschaffen.

Conbee 2
2 keer een Xiaomi Aqara

Ik heb hier de volgende vraag over. Ik heb gelezen dat Zigbee een mesh netwerk maakt waardoor je meer range kunt krijgen tussen je devices. Mijn server zit in een kelder die goed geïsoleerd is, hier komt ook de Conbee2 stick in. Hoe ga ik ervoor zorgen dat deze devices de stick vinden? de afstand tussen de eerste lampen en Aqara zal ongeveer 10 meter zijn. Daarbij wil ik ook nog 1 aqara in de schuur hangen, hier is bekabeld internet maar de schuur zit 50 meter van het huis af, hoe zorg ik ervoor dat ik deze toch met HA/Conbee kan verbinden?

Voor alles wat we doen met deCONZ/Conbee hebben we een heel mooi topic. Daar kun je het beste heen met die vragen.

Om nu alvast een antwoord te geven: Je zal ze kort op het apparaat moeten koppelen. Daarna kan je ze verplaatsen. Als je uiteindelijk een beetje mesh hebt met een aantal routers dan kan je eigenlijk overal wel koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 19:39
Hugo! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:29:

Conbee 2
2 keer een Xiaomi Aqara

Ik had dit euvel ook.
Mijn server staat in de garage en had dus echt problemen met sommige devices.
Ik heb daarna een stuks gekocht bij deze tweaker: V&A aangeboden: Zigbee 2 MQTT USB stick met externe antenne inc behuizing

Hier heb ik de antenne van veranderd naar eentje die ik nog had liggen ergens van en nu haalt hij zelfs mijn achtertuin +- 12 meter.

ik moet er wel bij zeggen, de antenne heb ik BUITEN de garage geplaatst met een kabel van +-5 meter naar de stick antenne toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
marcel19 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:19:
[...]

Ik had dit euvel ook.
Mijn server staat in de garage en had dus echt problemen met sommige devices.
Ik heb daarna een stuks gekocht bij deze tweaker: V&A aangeboden: Zigbee 2 MQTT USB stick met externe antenne inc behuizing

Hier heb ik de antenne van veranderd naar eentje die ik nog had liggen ergens van en nu haalt hij zelfs mijn achtertuin +- 12 meter.

ik moet er wel bij zeggen, de antenne heb ik BUITEN de garage geplaatst met een kabel van +-5 meter naar de stick antenne toe.
Bedankt voor je antwoord. Gebruik jij deze stick in combinatie met Conbee? Wat ik mij ook afvraag, kun je eigenlijk twee mesh netwerken maken, door bijvoorbeeld twee van deze sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hugo! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:25:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Gebruik jij deze stick in combinatie met Conbee? Wat ik mij ook afvraag, kun je eigenlijk twee mesh netwerken maken, door bijvoorbeeld twee van deze sticks?
Ik maak gebruik van de officiele addon binnen home assistant: https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt

Deze stuurt het door naar de MQTT broker.

Ik ga er vanuit dat je 2 netwerken kan maken met 2 sticks aangezien je ze kan aanduiden in de zigbee2mqtt driver. Maar waarom zou je het willen? hoe meer devices in 1 netwerk des te groter je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:53

Rianata

Have you played Atari today?

Maar @Hugo! heeft al een ConbeeII stick, dus waarom zou hij dan nog een Zigbee2MQTT stick extra aanschaffen. Zijn vraag is denk ik of de Z2MQTT stick dan in het 'ConbeeII zigbee' netwerk kan dienen als repeater. Twee router devices heb je denk ik niet zoveel aan, alleen wanneer je twee gescheiden zigbee netwerken wilt creeren.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hij zou het gaan aanschaffen, is nog niet aangeschaft op dit moment voor het zigbee netwerk.
Daarbij wil hij 2x devices aanschaffen met een zigbee protocol.

Ik heb ook lang gezocht naar een goeie oplossing en kwam toen op deze stick uit.
Ik heb nooit gekeken naar conbee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

marcel19 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Ik maak gebruik van de officiele addon binnen home assistant: https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt

Deze stuurt het door naar de MQTT broker.

Ik ga er vanuit dat je 2 netwerken kan maken met 2 sticks aangezien je ze kan aanduiden in de zigbee2mqtt driver. Maar waarom zou je het willen? hoe meer devices in 1 netwerk des te groter je range.
Dit is enigsinds misinformatie. De "officiele" geintergreerde oplossing is ZHA. Wat betreft de status van de deCONZ en de Z2M addon zijn deze gelijk.

Het voordeel van de Conbee is hier wel dat deze zowel met Phoscon(van deCONZ), Z2M en ZHA kan werken.

Dit terwijl jouw CC stick enkel met Z2M of ZHA kan werken.

De meerwaarde van de Conbee/Raspbee is echt de deCONZ gui met ondersteuning van Phoscon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:08:
[...]

BOS:

Dit installeert gewoon wat vroeger hassio heette, met de mogelijkheid tot het draaien van docker containers/plugins.
Pihole addon is decaprecated.
Kijk dus beter naar de adguard addon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
@Rianata en @marcel19 jullie hebben allebei wel gelijk in dit verhaal, ik wil graag een Conbee kopen. Het liefste zou ik natuurlijk het signaal gewoon versterken, maar veel van die repeaters die ik heb opgezocht lijken niet ver te komen. Het liefste zou ik daarom net zoals bij wifi een repeater hebben die ik bedraad kan aansluiten waardoor ik een stabiel zigbee netwerk kan aanleggen in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 11:46
Ik krijg het maar niet voor elkaar op personen die not_home zijn weer te geven op de kaart.

Ik gebruik de laatste versie van Home Assistant.
Ook heb ik meerdere zones aangemaakt. Personen worden alleen weergegeven op de kaart als ze thuis zijn.

Het doel :

Ik wil van mijn jongste zoon bijvoorbeeld weten waar hij is al hij buiten aan het spelen is. Dit kan ook wel met find my iPhone maar ik wil het dus ook in Home Assistant kunnen zien...

Persoon is aangemaakt en iPhone is als trackingdevice opgegeven. Als hij thuis is zie ik onder zijn badge THUIS en wordt ook weergegeven op het kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hugo! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:03:
@Rianata en @marcel19 jullie hebben allebei wel gelijk in dit verhaal, ik wil graag een Conbee kopen. Het liefste zou ik natuurlijk het signaal gewoon versterken, maar veel van die repeaters die ik heb opgezocht lijken niet ver te komen. Het liefste zou ik daarom net zoals bij wifi een repeater hebben die ik bedraad kan aansluiten waardoor ik een stabiel zigbee netwerk kan aanleggen in de schuur.
Een Router is iets wat het signaal versterkt. Zo goed als 99% van de apparaten die op 230V aangesloten zitten hebben deze functionaliteit. Met andere woorden: wat jij wil is een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
Mimiix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Een Router is iets wat het signaal versterkt. Zo goed als 99% van de apparaten die op 230V aangesloten zitten hebben deze functionaliteit. Met andere woorden: wat jij wil is een lamp.
Of als je alleen een stopcontact beschikbaar hebt, bijvoorbeeld een tradfri wall outlet. Kost een tientje en verlengd het bereik heel behoorlijk. Buiten haal ik ongeveer 35m tussen twee van die outlets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:38
Hugo! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:03:
Mocht je kelder echt goed geïsoleerd zijn dan gaat een repeater inderdaad ook niet heel veel helpen. Wellicht een idee om een raspberry PI aan te schaffen, daar je conbee stick in te steken en deze de data via bijv. mqtt door te laten sturen/ontvangen naar/van je server? Weet alleen niet uit mijn hoofd of phoscon zijn data kan omzetten naar mqtt, zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
Maar er is geen Zigbee repeater die bekend staat om zijn goede range, laten we zeggen +- 50 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hugo! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:33:
Maar er is geen Zigbee repeater die bekend staat om zijn goede range, laten we zeggen +- 50 meter?
Dat gaat zigbee nooit redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Elders ook al gevraagd, maar ik kom er helaas niet uit :?

Ik heb voor de test een Xiaomi Aqara trillingsensor bij de achterdeur geplakt. Als de deur wordt dichtgegaan, wil ik een melding krijgen met welke mate van trilling er wordt geregistreerd.

Nu krijg ik per telegram slechts 1 of 2 keer per dag een melding, terwijl de sensor veel vaker een trilling registreert, hij is dan altijd boven de 5, dat kan ik in de interface van hass ook gewoon zien.
Wat wel opvallend is; ik krijg de melding altijd bij de eerste 1 of 2 keer dat de deur dicht gaat, en dan pas de volgende dag weer.

Hoe kan dat? Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

alias: 'melding trilling achterdeur'
trigger:
  platform: template
  value_template: "{{ states.sensor.achterdeur_trilling.state | float > 5 }}"

action:
  service: notify.telegram_f
  data_template:
    title: "trilling bij achterdeur"
    message: "de achterdeur werd dichtgegooid met een kracht van {{ states('sensor.achterdeur_trilling') }} !!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:35
koelkast schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:52:
Elders ook al gevraagd, maar ik kom er helaas niet uit :?

Ik heb voor de test een Xiaomi Aqara trillingsensor bij de achterdeur geplakt. Als de deur wordt dichtgegaan, wil ik een melding krijgen met welke mate van trilling er wordt geregistreerd.

Nu krijg ik per telegram slechts 1 of 2 keer per dag een melding, terwijl de sensor veel vaker een trilling registreert, hij is dan altijd boven de 5, dat kan ik in de interface van hass ook gewoon zien.
Wat wel opvallend is; ik krijg de melding altijd bij de eerste 1 of 2 keer dat de deur dicht gaat, en dan pas de volgende dag weer.

Hoe kan dat? Doe ik iets verkeerd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

trigger:

action:
  service: notify.telegram_f
  data_template:
    title: "trilling bij achterdeur"
    message: "de achterdeur werd dichtgegooid met een kracht van {{ states('sensor.achterdeur_trilling') }} !!"
Gezien je sensor history kennelijk meerdere trillingen door de dag heen toont zou ik eens kijken of je automation ook uitgevoerd wordt. Als die ook gewoon triggered zoals je zou verwachten zou ik zeggen dat je het ergens in een limiet moet zoeken van app notificaties? Ik zou in ieder geval proberen te pinpointen of het mis gaat op de trigger of de uit te voeren actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:27
Tinusvolkel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:52:

Ik heb een hele tijd HA gedraaid op een PI3B vanuit de "standaard" installatie. Maar welke versie (Home assistant / HASSIO / HA OS :? ) installeer je dan precies? Echter draait deze config niet meer aangezien m'n dochter het iets te leuk vond om de stekkerschakelaar iets te vaak te bedienen. -O- Maar op de planning stond altijd al een PI4 met SSD echter hoopte ik dat ze in de aanbieding kwamen maar heb er nu 1 gewonnen via SOS solutions *O*

Maar wat is nu de makkelijkste manier om HA op een RPI4 via een SSD te draaien? en ernaast op dezelfde PI wil ik ook graag Pihole draaien wat mij de vorige keer op de PI3B niet gelukt is...
Dan wil ik graag beginnen met een clean install aangezien ik in mijn vorige config toch iets te enthousiast dingen aan het toevoegen was.
Ik heb onderstaande docker based installatie gebruikt met een PI 4 4GB en PI OS bootable op SSD, (bijna) alles werkt en snel, alleen de conbee 2 stick met deconz krijg ik niet aan de praat, blijf melding houden in deconz - gateway firmware not connected waardoor ik geen devices zie dat al gekoppeld waren met hassio, github bug report aangemaakt en word aan gewerkt.

https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836

[ Voor 10% gewijzigd door Petertje750 op 24-06-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:08:
[...]

BOS:

Bedankt, zie nu dat de 8GB versie nog niet supported is....
Petertje750 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Ik heb onderstaande docker based installatie gebruikt met een PI 4 4GB en PI OS bootable op SSD, (bijna) alles werkt en snel, alleen de conbee 2 stick met deconz krijg ik niet aan de praat, blijf melding houden in deconz - gateway firmware not connected waardoor ik geen devices zie dat al gekoppeld waren met hassio, github bug report aangemaakt en word aan gewertk maar nog geen oplossing gezien.

https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836

[Afbeelding]
Die sticks gebruik ik niet, dus zou goed moeten komen als de 8GB versie supported word. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Kunnen al de Deconz gerelateerde posts ook naar het Deconz topic gezet worden? Het vervuilt zo langzamerhand wel het HA topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
JayOne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:31:
Kunnen al de Deconz gerelateerde posts ook naar het Deconz topic gezet worden? Het vervuilt zo langzamerhand wel het HA topic.
Ging volgens mij over een docker installatie procedure van HA (met mogelijk een deconz limitatie) ;)

Het vinden van een gedegen installatie procedure met docker is echt zoeken naar een speld, en op de HA site alleen goede info over de HASSIO image versie die het super doet trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JayOne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:31:
Ik doe hier al heel veel posts men best voor, maar men blijft hier komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Petertje750 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Ging volgens mij over een docker installatie procedure van HA (met mogelijk een deconz limitatie) ;)

Het vinden van een gedegen installatie procedure met docker is echt zoeken naar een speld, en op de HA site alleen goede info over de HASSIO image versie die het super doet trouwens
Nee de oorspronkelijke vraag ging over ConbeeII, daar wordt op gereageerd dat er een apart topic is voor deze vragen, maar toch gaat de discussie hier weer door.

Dat firmware probleem lijkt me ook echt iets wat je in dat topic bespreekt en niet hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zou ook mooi zijn om het topic op te splitten in HA configuratie problemen/ervaringen en installatiegerelateerde zaken. Dat loopt ook altijd vies door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
JayOne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Nee de oorspronkelijke vraag ging over ConbeeII, daar wordt op gereageerd dat er een apart topic is voor deze vragen, maar toch gaat de discussie hier weer door.

Dat firmware probleem lijkt me ook echt iets wat je in dat topic bespreekt en niet hier.
Ik zie geen conbee vraag bij de vraag van Tinusvolkel en stuur hem een link met procedure. maargoed splitsing installatie en gebruik op het forum is wel een goed ide, installatie blijft een apprt vak met HA buiten de hassio image om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Petertje750 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Ik zie geen conbee vraag bij de vraag van Tinusvolkel en stuur hem een link met procedure. maargoed splitsing installatie en gebruik op het forum is wel een goed ide, installatie blijft een apprt vak met HA buiten de hassio image om
Ja, maar waarom daar je probleem met Deconz ook bij betrekken? Totaal irrelevante informatie voor de beantwoording van de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
JayOne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:59:
[...]

Ja, maar waarom daar je probleem met Deconz ook bij betrekken? Totaal irrelevante informatie voor de beantwoording van de vraag.
Dus mag niet mijn ervaring delen dat als hij de (link) docker instalatie gebruikt in combinatie met USB SSD boot en conbee stick dat hij mogelijk een issue kan hebben? Vind het terdege relevant als het over een HA installatie gaat.

Komen denk ik straks meer vragen (en vervuiling) omtrent instalaties en HA als PI USB boot officeel released word.

Daarom goed idee voor splitsing gebruik en installatie van HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Petertje750 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Dus mag niet mijn ervaring delen dat als hij de (link) docker instalatie gebruikt in combinatie met USB SSD boot en conbee stick dat hij mogelijk een issue kan hebben? Vind het terdege relevant als het over een HA installatie gaat.
Dat is het niet, je weet niet of hij een Conbee stick had (suprise: die had hij dus niet). Nu was het nodeloos droppen van je issue met screenshots en al het hoofddeel van je antwoord. Stick to the topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
JayOne schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:19:
[...]

Dat is het niet, je weet niet of hij een Conbee stick had (suprise: die had hij dus niet). Nu was het nodeloos droppen van je issue met screenshots en al het hoofddeel van je antwoord. Stick to the topic.
Haha ok grijs gebied, btw I love my conbee 2 met deconz _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conbee 2 hoeft niet per definitie te beteken dat ook DeconZ gebruikt wordt. Ik gebruik die stick met ZHA integrated component. Heeft meer met HA te maken als met DeconZ.

Over het koppelen met een router in je netwerk: veel xiaomi devices zijn erg ‘sticky’ en wil je dus juist koppelen in de buurt van je router en niet in de buurt van de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-09 08:47
Hi all,

Ik krijg binnenkort een tuinkamer en wil daar een heater in plaatsen. Hoe vet zou het zijn als ik deze kan koppelen met home asssistant.

iemand tips mbt to heater die hier onder valt.

[ Voor 10% gewijzigd door Extrix op 24-06-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Extrix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:32:
Hi all,

Ik krijg binnenkort een tuinkamer en wil daar een heater in plaatsen. Hoe vet zou het zijn als ik deze kan koppelen met home asssistant.

Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Mimiix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb 1tje van somfy gevonden maar die is behoorlijk duur iets van 700 euro

https://www.somfy.nl/prod...ic-s1-terrasverwarming-io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Extrix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:32:
Hi all,

Wat wil je dat de heater doet (ja, verwarmen, dat snap ik)
Maar waaraan denk jij met de koppeling met HA?

Als het alleen aan/uit is, dan zou je al overweg kunnen met een Wall Plug of een relay switch met b.v. een bewegingsmelder.
15 minuten geen beweging, heater uit.
Binnen 15 minuten na uitgaan toch beweging, heater weer aan, anders alleen via app aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Goldwing1973 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Wat wil je dat de heater doet (ja, verwarmen, dat snap ik)
Maar waaraan denk jij met de koppeling met HA?

Als het alleen aan/uit is, dan zou je al overweg kunnen met een Wall Plug of een relay switch met b.v. een bewegingsmelder.
15 minuten geen beweging, heater uit.
Binnen 15 minuten na uitgaan toch beweging, heater weer aan, anders alleen via app aan te zetten.
Ja daar zat ik ook aan te denken te combineren met censor en wall plug maar zou super zijn als je ook de steps kan controleren.

Sommige Heaters kan je namelijk instellen pp niveaus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Dan moet je weten hoe het in de heater geregeld is, dan zou je met meerdere relay switches de steps kunnen bepalen.
Of, als hij afstandsbediening heeft (dat is meestal 433mhz voor dat soort dingen, dan zou je met een RFXCom aan de slag kunnen.
Dan wordt je HA een afstandsbediening. (dat lijkt me ook de meest veilige manier, want een foutje met de bedrading van een heater en het kan dan héél heet worden.)

Nadeel van 433mhz is wel dat het eenweg verkeer is, dus HA kan een signaal uitsturen "zet uit" maar kan nooit controleren of dat ook daadwerkelijk wel gebeurd is.
Als je dat ook zou willen, dan zou je er nog een wall-plug tussen moeten zetten die een power meting doet en dat doorgeeft aan HA.
Dan kan HA aan die powermeting zien of hij ook echt uit staat, of in welke stand.

[ Voor 49% gewijzigd door Goldwing1973 op 24-06-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Extrix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Ja daar zat ik ook aan te denken te combineren met censor en wall plug maar zou super zijn als je ook de steps kan controleren.

Sommige Heaters kan je namelijk instellen pp niveaus
Ik zou een zigbee socket pakken en een zigbee temp sensor en dan de generic thermostat in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Mimiix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:57:
[...]

Ik zou een zigbee socket pakken en een zigbee temp sensor en dan de generic thermostat in home assistant.
Maar dan ga je 'm continu aan-uit-aan-uit-aan-uit zetten om een bepaalde temperatuur te bewerkstelligen.
Mooier is als je de niveaus van de heater zelf kan aanspreken, dan schakel je het wattage dat hij uitstraalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Goldwing1973 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Maar dan ga je 'm continu aan-uit-aan-uit-aan-uit zetten om een bepaalde temperatuur te bewerkstelligen.
Mooier is als je de niveaus van de heater zelf kan aanspreken, dan schakel je het wattage dat hij uitstraalt.
Klopt, maar is wel de goedkoopste manier die op vrijwel elke elektrische heater van toepassing is.

Je zou er ook voor kunnen kiezen dat ie aan blijft tot 22 graden. Daarna als de temp onder 20 is weer laten aan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:55

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ok, je weet pas echt zeker dat het te heet in huis is als de Automation voor het bedienen van de pomp van de vloerwerwarming aanspringt :P (integer van 30°C even ophogen naar 35°C :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKHE-xEQHnzij-FinH0Hfm9Grik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZV2d4CXomsh4gkdv5wKWHEgG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RB7eZi9EDnwqGb-hBXGzLyz5As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sm6KHZDdxCsJrZTIxMi1KNLF.png?f=user_large

:+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Goldwing1973 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:53:
Dan moet je weten hoe het in de heater geregeld is, dan zou je met meerdere relay switches de steps kunnen bepalen.
Of, als hij afstandsbediening heeft (dat is meestal 433mhz voor dat soort dingen, dan zou je met een RFXCom aan de slag kunnen.
Dan wordt je HA een afstandsbediening. (dat lijkt me ook de meest veilige manier, want een foutje met de bedrading van een heater en het kan dan héél heet worden.)

Nadeel van 433mhz is wel dat het eenweg verkeer is, dus HA kan een signaal uitsturen "zet uit" maar kan nooit controleren of dat ook daadwerkelijk wel gebeurd is.
Als je dat ook zou willen, dan zou je er nog een wall-plug tussen moeten zetten die een power meting doet en dat doorgeeft aan HA.
Dan kan HA aan die powermeting zien of hij ook echt uit staat, of in welke stand.
Me oog was gevallen op deze heater:
https://www.coolblue.nl/p...8ZXdcX1CaXyBoC3goQAvD_BwE kon even niet vinden hoeveel Hz de afstandsbediening zit.

Relay switch niet bekent mee dat moet ik even onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
Extrix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Me oog was gevallen op deze heater:
https://www.coolblue.nl/p...8ZXdcX1CaXyBoC3goQAvD_BwE kon even niet vinden hoeveel Hz de afstandsbediening zit.

Relay switch niet bekent mee dat moet ik even onderzoeken
Zijn simpel gezegd inbouw schakelaars, soort van wall plug, maar dan zonder de plug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mooi hoe met 30 graden buiten hier de heaters besproken worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldwing1973
martinvdm schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:28:
Mooi hoe met 30 graden buiten hier de heaters besproken worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
MisteRMeesteR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:13:
Ok, je weet pas echt zeker dat het te heet in huis is als de Automation voor het bedienen van de pomp van de vloerwerwarming aanspringt :P (integer van 30gr. even ophogen naar 35gr :P)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mag ik vragen wat/hoe je dit gedaan hebt? Nooit bij stilgestaan (onze thermostaat is n oudje, komt later) maar Vloerverwarming is separaat pomp/thermostaat, dus dat kan natuurlijk vast ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Koepert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Mag ik vragen wat/hoe je dit gedaan hebt? Nooit bij stilgestaan (onze thermostaat is n oudje, komt later) maar Vloerverwarming is separaat pomp/thermostaat, dus dat kan natuurlijk vast ook.
Simpel, je wilt voorkomen dat de pomp 24/7 aanstaat voor niets.

Ik heb een Sonoff S20 voorzien van DS18B20 sensor op zijn GPIO pin.

Deze zit bevestigt op de aanvoerleiding van de vloerverwarming. Als de aanvoer hoger is dan 30gr gedurende 1 minuut zet de S20 de spanning op de pomp totdat de aanvoertemperatuur voor gedurende 5 minuten (om ge-ping-pong te voorkomen) weer onder de 30gr is, dan schakelt de S20 de pomp weer uit.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
-Casper schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:04:
[...]

Gezien je sensor history kennelijk meerdere trillingen door de dag heen toont zou ik eens kijken of je automation ook uitgevoerd wordt. Als die ook gewoon triggered zoals je zou verwachten zou ik zeggen dat je het ergens in een limiet moet zoeken van app notificaties? Ik zou in ieder geval proberen te pinpointen of het mis gaat op de trigger of de uit te voeren actie.
Nou, ik heb eens gekeken. De sensor is aangesloten via deconz (conbee stick), binnen de deconz app geeft hij de waarde direct netjes door aan hass. De sensor.achterdeur_trilling updat ook direct netjes.
Maar blijkbaar wordt (een deel van) onderstaande automation pas later uitgevoerd, want pas na 1-2 minuten krijg ik eenmalig(!) een groene lamp-flash :? Echt vreemd dit....

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trigger:

action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.woonkamer_tv
      rgb_color: [0, 255, 0]
      flash: short      

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:06
De 0.112 beta is ook gereleased, release notes.

Bij deze versie wordt het databaseformaat aangepast. Voor mensen die HA op een Pi draaien met een grote database kan dit wel ff duren voordat HA weer volledig draait na de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:13:
Ok, je weet pas echt zeker dat het te heet in huis is als de Automation voor het bedienen van de pomp van de vloerwerwarming aanspringt :P (integer van 30gr. even ophogen naar 35gr :P)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hier ook al veel zitten kijken naar mensen die verwarming op hun HA steken.
Ik dacht altijd dit niet te kunnen wegens het feit dat ik vloerverwarming heb op het gelijkvloers, en ik daar eigenlijk nooit moet aankomen...
Nu zie ik echter jouw post... ben ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Ik heb hier ook al veel zitten kijken naar mensen die verwarming op hun HA steken.
Ik dacht altijd dit niet te kunnen wegens het feit dat ik vloerverwarming heb op het gelijkvloers, en ik daar eigenlijk nooit moet aankomen...
In de zomer ben je wel verkeerd ja, nu heb je hem niet nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
larsiey schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:55:
De 0.112 beta is ook gereleased, release notes.

Bij deze versie wordt het databaseformaat aangepast. Voor mensen die HA op een Pi draaien met een grote database kan dit wel ff duren voordat HA weer volledig draait na de update.
Dat, en dat je dan dus ook niet eenvoudig een rollback kan doen naar een 0.111.x versie, mocht dat nodig zijn. Ik zou een kopietje van de DB opslaan ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:35
koelkast schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:10:
[...]

Nou, ik heb eens gekeken. De sensor is aangesloten via deconz (conbee stick), binnen de deconz app geeft hij de waarde direct netjes door aan hass. De sensor.achterdeur_trilling updat ook direct netjes.
Maar blijkbaar wordt (een deel van) onderstaande automation pas later uitgevoerd, want pas na 1-2 minuten krijg ik eenmalig(!) een groene lamp-flash :? Echt vreemd dit....

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
trigger:

action:
  - service: light.turn_on
    data:
      entity_id: light.woonkamer_tv
      rgb_color: [0, 255, 0]
      flash: short      
Ik zit te denken dat je waarschijnlijk wil triggeren als die waarde veranderd in plaats van direct te zeggen dat die > 5 moet zijn. Misschien eens testen met enkel de state change en een condition om te bepalen dat die groter dan 5 moet zijn?

Ik weet niet precies hoe HA hiermee omgaat en hoelang de waarde van de trilling in die sensor blijft staan. Maar kan me zo voorstellen dat als je m eerst dichtgooit met een trilling van 7 en daarna met 9, de automation maar 1x wordt getriggerd omdat hij "nog steeds" boven de 5 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
MisteRMeesteR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Simpel, je wilt voorkomen dat de pomp 24/7 aanstaat voor niets.

Ik heb een Sonoff S20 voorzien van DS18B20 sensor op zijn GPIO pin.

Deze zit bevestigt op de aanvoerleiding van de vloerverwarming. Als de aanvoer hoger is dan 30gr gedurende 1 minuut zet de S20 de spanning op de pomp totdat de aanvoertemperatuur voor gedurende 5 minuten (om ge-ping-pong te voorkomen) weer onder de 30gr is, dan schakelt de S20 de pomp weer uit.
Precies het zelfde gaan maar dan met een Sonoff basic, daarnaast nog een tijd bij gezet, alleen in de ochtend en in de avond voor de pompen op de 1ste en 2de verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

[...]

Het is vooral heel interessant als je zone gericht kan verwarmen, met bijvoorbeeld Tado of Evohome van Honeywell.

Vloerverwarming verdeler kan je prima aan of uit zetten, het gaat met name om het stoken wat inefficiënt is als je constant wilt gaan ping pongen. Voor je CV niet goed en je hebt er geen baat bij omdat vloerverwarming een stuk trager is dan radiatoren aan /in de muur.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:22:
[...]

Het is vooral heel interessant als je zone gericht kan verwarmen, met bijvoorbeeld Tado of Evohome van Honeywell.

Vloerverwarming verdeler kan je prima aan of uit zetten, het gaat met name om het stoken wat inefficiënt is als je constant wilt gaan ping pongen. Voor je CV niet goed en je hebt er geen baat bij omdat vloerverwarming een stuk trager is dan radiatoren aan /in de muur.
Ik heb beneden dus vloerverwarming, en boven overal radiatoren.
2x Viesmann vitotrol 200 (1x beneden en 1x in badkamer) thermostaten en een buitenvoeler.
Al veel zitten denken aan nest enzo maar ik denk dat ik alles negatief zal beinvloeden of ben ik mis?

Ik zou mij daar eens echt op moeten toespitsen. OF ik die smart kan maken en het de moeite loont..
Idem voor de ventilatie (systeem D) die ik heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

[...]

Verwarming regel ik nog gewoon ouderwets, dit is enkel voor het in- en uitschakelen van de vloerverwarmingspomp, zodat deze niet 24/7 aan staat, want mijn CV staat natuurlijk ook niet 24/7 aan :+

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Even iets compleet anders. Na overleg met @Hmmbob eens hier polsen hoe en wat.

De laatste dagen/weken komen hier steeds Zigbee gerelateerde zaken terug. De Conbee/deCONZ en de andere keer Z2M of CC sticks.

Zou het handig en praktisch zijn om een algemene Zigbee topic te starten hiervoor? Puur om daar alle Zigbee gerelateerde zaken te bespreken?

Ik ben best bereid daar tijd in te steken, maar zou wel graag horen wat jullie hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mimiix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:59:
Even iets compleet anders. Na overleg met @Hmmbob eens hier polsen hoe en wat.

De laatste dagen/weken komen hier steeds Zigbee gerelateerde zaken terug. De Conbee/deCONZ en de andere keer Z2M of CC sticks.

Zou het handig en praktisch zijn om een algemene Zigbee topic te starten hiervoor? Puur om daar alle Zigbee gerelateerde zaken te bespreken?

Ik ben best bereid daar tijd in te steken, maar zou wel graag horen wat jullie hiervan vinden.
Hoeveel gaan jullie opsplitsen?
Ik dacht dat er al een apart deconz topic was. Blijft die dan behouden want das ook zigbee..
Teveel versnippering zorgt ervoor dat de mensen heel veel terechtgewezen worden dat ze in het verkeerde topic posten. Niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:06:
[...]

Ik dacht dat er al een apart deconz topic was. Blijft die dan behouden want das ook zigbee..
Teveel versnippering zorgt ervoor dat de mensen heel veel terechtgewezen worden dat ze in het verkeerde topic posten. Niet?
Dat is ook het vraagstuk. De Conbee stick kan gebruikt worden met meerdere ecosystemen. het deCONZ topic gaat enkel in op deCONZ. Hier heb je dus al een kleine afslag: Waar moet je dan posten? Voor de Conbee zelf is geen topic. Dat alleen zorgt al voor die versnippering.

Overigens, ze worden nu al terecht gewezen in dit topic dus dat is nu ook al aan de orde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:06:
Nou, ik ga niks opsplitsen maar @Mimiix (aka D3nnisD) vroeg me of het handig was. Mijn punt was: bedenk "welke behoefte je wil vullen" en vraag het in het topic :+.

Persoonlijk kan ik mijn vragen kwijt in de bestaande topics, maar het kan zomaar zijn dat een algemeen zigbee topic voor anderen wel een toegevoegde waarde heeft.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Nou, ik ga niks opsplitsen maar @Mimiix (aka D3nnisB) vroeg me of het handig was. Mijn punt was: bedenk "welke behoefte je wil vullen" en vraag het in het topic :+.

Persoonlijk kan ik mijn vragen kwijt in de bestaande topics, maar het kan zomaar zijn dat een algemeen zigbee topic voor anderen wel een toegevoegde waarde heeft.
D3nnisD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:25
Mimiix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:09:
[...]

Dat is ook het vraagstuk. De Conbee stick kan gebruikt worden met meerdere ecosystemen. het deCONZ topic gaat enkel in op deCONZ. Hier heb je dus al een kleine afslag: Waar moet je dan posten? Voor de Conbee zelf is geen topic. Dat alleen zorgt al voor die versnippering.

Overigens, ze worden nu al terecht gewezen in dit topic dus dat is nu ook al aan de orde :P
Probleem is ook een beetje "waar gaan de vragen exact over"...

- Ik heb een DeConz stick die goed werkt, maar in HA niet goed doorkomt. Das evengoed een Deconz als een HA vraag, maar geen Zigbee vraag (naar alle waarschijnlijkheid)

- Als ik stick X gebruik krijg ik continu meldingen in HA dat de sensor niet bereikbaar is. Is dat Zigbee of HA?

Zelfde overigens voor al die installatie vragen (daar zie ik nog meer nut in: uitsplitsen ervaringen en installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:06
Ik denk dat het verstandiger is om een installatie topic aan te maken, maar waar ook zaken als Zwave,zigbee,z2mqtt,conbee etc. verbindingen besproken kunnen worden specifiek voor home assistant. Dus wat meer de technische kant.

En dit topic houden voor yaml meuk.

@phlinx verwoordt mijn ideeën wat beter :P.

[ Voor 8% gewijzigd door larsiey op 25-06-2020 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
Gisteren is al geopperd om vragen mbt installatie af te splitsen van HA.
Dat vind ik wel een goeie.

In dit topic komen heel regelmatig problemen/vragen/inrichting van docker/nuc/pi etc aan de orde. Die mogen wmb graag in een ander topic.

Zigbee-apparaten zouden in hetzelfde topic kunnen, bijv als hardware en installatie.
Dit topic kan dan verdergaan met de HA-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

phlinx schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:32:
Gisteren is al geopperd om vragen mbt installatie af te splitsen van HA.
Dat vind ik wel een goeie.

In dit topic komen heel regelmatig problemen/vragen/inrichting van docker/nuc/pi etc aan de orde. Die mogen wmb graag in een ander topic.

Zigbee-apparaten zouden in hetzelfde topic kunnen, bijv als hardware en installatie.
Dit topic kan dan verdergaan met de HA-software.
Ja, ik denk dat dat ook een goede is. Aan de andere kant: Installatie issues zijn van tijdelijke aard en ik denk dat daar dit topic geen goede plek voor is. Ik zou daar eerder Discord of een eigen te openen topic voor gebruiken.

Dat gezegd hebbende: De complexiteit zorgt eigenlijk voor de tweesplitsing in Hardware en Software. Maar het moet ook duidelijk blijven voor iedereen wat waar welkom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er komt hier ontzettend veel zigbee voorbij zonder dat het gerelateerd is aan HA. Veel gaat over welke te kiezen, hoe in te richten (los van HA). Probleem is natuurlijk dat er addons zijn voor HA, dus dan is het weer HA gerelateerd.

Ik zou bijna zeggen, maak een mooi stuk voor de OP en verwijs nieuwe vragen naar dat deel. Beetje zoals we in dit topic voor bijvoorbeeld de milieuzones hebben gedaan. Met 'anchors' kun je linken naar kopjes in de TS
Hét grote motortopic - Deel 24

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 25-06-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

lolgast schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:40:
Er komt hier ontzettend veel zigbee voorbij zonder dat het gerelateerd is aan HA. Veel gaat over welke te kiezen, hoe in te richten (los van HA). Probleem is natuurlijk dat er addons zijn voor HA, dus dan is het weer HA gerelateerd.

Ik zou bijna zeggen, maak een mooi stuk voor de OP en verwijs nieuwe vragen naar dat deel. Beetje zoals we in dit topic hebben gedaan. Met 'anchors' kun je linken naar kopjes in de TS
Hét grote motortopic - Deel 24
Dit was mijn eerste insteek voor een Zigbee topic. Het "probleem" is dat alles zo verweven is dat je eigenlijk vast loopt.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.