Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• NoFate
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-01 22:04
Troetelbeer schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:41:
[...]

Gaat wel, maar is gewoon wat werk qua configuratie en niet helemaal ideaal. Heb op de vorige pagina e.e.a. uitgelegd.
Ah ok, via een tts en sensor gaat het wel, ik had het eerder over native routines via de wekker app, om zo agenda afspraken voor te lezen, zonder HA ... Dan lukt het niet volgens mij...

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 25-01 11:21
Snap ik. Maar hij wilde via HA. Dan is dat de enige manier :)

Believe. Imagine. Create.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
barrymossel schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
[...]

Als je je telefoon op Engels zet kun je dit met een Google Assistant routine vanuit de klok app doen. In NL staat de optie er ook bij, maar die werkt niet bij mij. Mooie is, dat de routine (waar je ook een HA script kunt draaien) niet wordt geactiveerd bij snoozen, alleen bij wekker uitzetten.
Dank je, net ingesteld. Werkt erg prettig met snoozen inderdaad :)

• Davey400
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
Mars Warrior schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:38:
[...]

Het moet een mooi jaar worden als het lukt om alle plannen ook uit te voeren.
Het vaste team - die betaald worden - zal hieraan natuurlijk een enorme bijdrage kunnen leveren.
Ik vind wel dat er heel veel aandacht (in de presentatie) uitging naar voice.
Persoonlijk boeit me dat heel weinig.
Maar goed; het is een open systeem en ik hoef het er niet bij te klikken natuurlijk! 😛

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-01 09:51
Davey400 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:09:
[...]

Ik vind wel dat er heel veel aandacht (in de presentatie) uitging naar voice.
Persoonlijk boeit me dat heel weinig.
Maar goed; het is een open systeem en ik hoef het er niet bij te klikken natuurlijk! 😛
Opzich niet gek toch omdat daar nog de meeste winst is te behalen. Sensoren werken natuurlijk native precies zoals ze verkocht worden. Stembesturing is zelf nog wel iets wat google nog niet 100% onder de knie heeft dus daar kan nog veel mee gedaan worden.

__/`\__/`\__

• TheMystery
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-01 13:52
Ik heb een bar grafiek aangemaakt via de mini graph card:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - entities:
          - entity: sensor.daily_power
        name: Stroom Verbruik Dagelijks
        hours_to_show: 168
        hour24: true
        group_by: date
        show:
          graph: bar
        aggregate_func: max
        type: 'custom:mini-graph-card'

Als ik de eerste keer met een browser home assistant open dan werkt de grafiek goed, alleen de volgende keren wordt de grafiek niet meer geupdate. Dus de oude waardes blijven erin staan.
browser refreshen met ctrl f5 werkt niet.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

• Troetelbeer
@TheMystery Los van je vraag, zet je code eens tussen de code tags...

Troetelbeer wijzigde deze reactie 15-11-2019 13:36 (48%)

• Jurgen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:05
Ik draai een weergave van lovelace op een rPi met touchscreen. Omdat de resolutie enigsinds beperkt is ben ik erg aan het spelen met de card-mod om onnodige ruimte terug te dringen. Nu krijg ik echter een aantal waardes niet aangepast, zoals de padding-top waarde in een glance kaart.

De overige paddings gaan er via de style optie prima uit, alleen de top padding blijft staan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
          #afval    
          - type: glance
            show_name: false
            entities:
            - entity: input_text.date_gft
              name: GFT
              icon: mdi:food-apple
              tap_action:
                action: none      
              hold_action: 
              double_tap_action:
              style: |
                state-badge {
                  margin: 0px;
                }

- entity: input_text.date_papier
              name: Papier
              icon: mdi:dropbox
              tap_action:
              hold_action: 
              double_tap_action:
                state-badge {
                  margin: 0px;
                }              

ha-card {
                --ha-card-background: transparant;
                --ha-card-box-shadow: 'inset 0px 0px 0px 0px';
                box-shadow: none;
                background: none;
                border-bottom-style: solid;
                border-width: 1px;                
                border-color: grey;                
              }
              .entities.no-header {
                padding: 0px;
                padding-top: 0px;
              }

Deze staan zo te zien ook hardcoded in de code van de glance kaart: https://github.com/home-a.../cards/hui-glance-card.ts (line 156).

Ook heb ik een climate entity in een entitity card zitten. Echter omdat ik alleen een verwarming aanstuur is de tekst een beetje wazig (i.h.k.v. de WAF). Het liefst zou ik het deel (Verwarmen) hier dan ook weg halen:

Is hier iemand die hier ook al eens tegenaan gelopen is ?

• amorphousb
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12-01 12:15
Ik had altijd presence detection in Home Assistant geregeld via mijn router. Wat ik erg fijn vind omdat mijn vriendin dan geen losse app hoeft te installeren en alles "automatisch" werkt. Nu ik een router van Ziggo heb gekregen werkt dit niet meer. Mijn Connectbox, de Arris TG2492LG, wordt niet ondersteund. (Voor de andere Connectbox, de Compal CH7465LG, is er wel ondersteuning: UPC ConnectBox)

Inmiddels heb ik zelf een kleine Python library geschreven om de Arris router uit te vragen en deze lijkt heel erg geschikt om presence detection mee te doen: de router weet direct wanneer een apparaat offline is, waar sommige andere routers wachten tot dat de lease van een ip-adres is verlopen. En dit kun je ook opvragen aan de router.
Hiermee zou het denk ik goed mogelijk moeten zijn om zelf een integratie voor Home Assistant te schrijven voor deze router.

Nu vraag ik mij af:
  • Zijn er hier Tweakers die ervaring hebben met ontwikkeling voor Home Assistant? En is het veel werk om dit toe te voegen? Ik heb de rest van het jaar erg weinig tijd en probeer te beoordelen of het zin heeft om me er nu een paar uurtjes boos over te maken of dat ik er wel meer tijd voor uit moet trekken. (Ik heb veel programmeerervaring (maar niet in Python)).
  • Is er een makkelijkere manier om dit toegankelijk te maken in Home Assistant los van een integratie toe te voegen? (Korte termijn oplossing.)
  • Zijn er meer die behoefte hebben aan deze integratie? Of doe ik het alleen voor mijzelf? :)

• Signs
Bij Coolblue zie ik een starterkit raspberry pi3b met 1gb ram en een 16gb kaartje

https://www.coolblue.nl/p...15rwagEAQYASABEgLaPvD_BwE

Is dit voldoende om hassio op te draaien ?

• CubicQ
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 25-01 11:05
Ja, dat is voldoende. Er zijn tien/honderd duizenden je voor gegaan waarschijnlijk :)

Zelf draai ik HA nu op een x86 servertje; dat is wel serieus veel sneller. Vooral bij het herstarten merk ik dat. Maar, een tijdje op een pi2 gedraaid, en op zich gaat het ok - ik heb me nooit aan de langzaamheid geergerd.

(uiteindelijk is bij mij het sd kaartje corrupt geraakt, dus als je het doet, vergeet niet wat linux optimalisaties aan te zetten als log-in-ram, en geen swap)

• 10us10
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19:14
Ik wil graag mijn energie (beter) gaan uitlezen maar kom er nog niet helemaal uit hoe het nu het verstandigst is.

Situatie
Ik woon op een woonboot en de stoppenkast staat op de wal. In de stoppenkast is internet via zo'n TP-link geval over de elektra. Door al het staal van de boot is een directe wifi/zigbee/whatever verbinding eigenlijk geen optie.
- Slimme meter / dsrm v5 - op de wal
- laadpaal New Motion - op de wal - laadkosten worden verrekend
- Zonnepanelen met Solar Edge omvormer - voorin de boot, op de wifi (net nieuw)
- Hass.io draait in de boot op een Pi.

Het idee
Wat ik wil is ons reele verbruik inzien. Nu zit er een Plugwize achter de P1 maar die wordt verstoord door het laden van de auto en opbrengst van de zonnepanelen. Dat wil ik graag oplossen dus dacht aan het volgende:

- p1 uitlezen via NodeMCU en via mqtt doorgeven aan Hass.io
- Solar Edge uitlezen via de API
- KwH meter monteren in de meterkast voor de laadpaal en die via Modbus -> mqtt doorgeven aan Hass.io
- in Hass.io op de een of andere manier de resultaten van de laadpaal en panelen verrekenen met de slimme meter om zo reeel (actueel) verbruik te loggen.

Zou dit een aardige manier zijn of zie ik een veel simpelere/betere optie over het hoofd?

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23-01 15:19
Iemand enig idee? Momenteel draai ik 0.101.3 en sindsdien kan ik mijn Denon receiver niet meer vertellen welke source hij moet gebruiken.
Voorheen kon ik dat op deze manier :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: Ziggo TV kijken met licht
    entities:
      switch.ziggo_ontvanger:
        state: on
      media_player.denon_woonkamer:
        source: Ziggo

Echter gebeurd er dan niks

Start ik alleen

code:
1
2

dan gaat hij wel netjes aan
Maar geef ik vervolgens ook nog de source aan, dan gebeurd er helemaal niks ( hij gaat ook niet aan )

code:
1
2
3
      switch.ziggo_ontvanger:

Voor de update heeft dit altijd netjes gewerkt, en kan ook geen breaking change vinden ?
Wat zegt je log?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• GertJan2012
Die geeft aan dat hij die actie niet kan uitvoeren ( de actie is onderdeel van een scene )
Invalid config for [scene]: State for media_player.denon_woonkamer should be a string for dictionary value @ data['states'][0]['entities']. Got None.
GertJan2012 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:35:
[...]

Die geeft aan dat hij die actie niet kan uitvoeren ( de actie is onderdeel van een scene )
Invalid config for [scene]: State for media_player.denon_woonkamer should be a string for dictionary value @ data['states'][0]['entities']. Got None.
Volgens mij zijn de sources vooraf gedefinieerd maar probeer eens Ziggo tussen enkele quotes te zetten.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• GertJan2012
martinvdm schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:42:
[...]

Volgens mij zijn de sources vooraf gedefinieerd maar probeer eens Ziggo tussen enkele quotes te zetten.
Dat zal ik even proberen. Sources zijn vooraf geprogrammeerd maar kun je wel aanpassen. Als ik onder States mijn Denon check dan laat hij ziggo ook netjes als beschikbare source zien.
GertJan2012 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:33:

code:
1
2
3
      switch.ziggo_ontvanger:

Ik denk niet dat je een switch een source kan geven. Een media player wel.

In je script:

code:
1
2
3
4
- service: media_player.select_source
  data:
    entity_id: media_player.denon_woonkamer
    source: 'Ziggo'

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:46
Als ik de historie tab probeer te openen crashed de hele browser tab. Iemand dit al eens eerder gehad?

• Bojan023
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
edit: ik was even helemaal de weg kwijt in de posts sortering, oeps.. :+

Bojan023 wijzigde deze reactie 16-11-2019 16:52 (95%)

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• The Hive
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01:08
bij mij werkt het zo voor de tv

YAML: scene:
1
2
3
4
5
- name: RTL 4
  entities:
      media_player.sony_bravia:
          source: RTL 4 HD

• TheMystery
TheMystery schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:14:
Ik heb een bar grafiek aangemaakt via de mini graph card:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - entities:
          - entity: sensor.daily_power
        name: Stroom Verbruik Dagelijks
        hour24: true
        show:

Als ik de eerste keer met een browser home assistant open dan werkt de grafiek goed, alleen de volgende keren wordt de grafiek niet meer geupdate. Dus de oude waardes blijven erin staan.
browser refreshen met ctrl f5 werkt niet.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Heb nog wat testen gedaan, maar het is een cache probleem van de browser en de iOS app.
Alleen om het werkend te krijgen moet ik elke keer de browser cache leeggooien of de iOS app verwijderen en opnieuw installeren wat niet echt een oplossing is.
Hebben jullie hier ook last van en eventueel een oplossing?

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 25-01 12:47
Na wat aanpassingen in mijn config.yaml heb ik nu de Lovelace Cast functie aan de praat, maar enig idee hoe ik onderstaande Lovelace card full screen kan krijgen?

code:
1
2
3
4
5
6
type: picture-elements
image: /local/blank.png
elements:
  - type: image
    camera_view: live
    camera_image: camera.achtertuin

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:46
na tig snapshots, up en downgrades van has.io en eindelijks doorlopen van de config en andere files. Kom ik er achter dat het mijn browser was die er voor zorgde dat de history in HA niet werkte |:( brave browser gaat compleet over zijn nek maar in firefox en safari werkt het gewoon.

• Marc015
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-01 21:15
amorphousb schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:00:
Ik had altijd presence detection in Home Assistant geregeld via mijn router. Wat ik erg fijn vind omdat mijn vriendin dan geen losse app hoeft te installeren en alles "automatisch" werkt. Nu ik een router van Ziggo heb gekregen werkt dit niet meer. Mijn Connectbox, de Arris TG2492LG, wordt niet ondersteund. (Voor de andere Connectbox, de Compal CH7465LG, is er wel ondersteuning: UPC ConnectBox)

Inmiddels heb ik zelf een kleine Python library geschreven om de Arris router uit te vragen en deze lijkt heel erg geschikt om presence detection mee te doen: de router weet direct wanneer een apparaat offline is, waar sommige andere routers wachten tot dat de lease van een ip-adres is verlopen. En dit kun je ook opvragen aan de router.
Hiermee zou het denk ik goed mogelijk moeten zijn om zelf een integratie voor Home Assistant te schrijven voor deze router.

Nu vraag ik mij af:
  • Zijn er hier Tweakers die ervaring hebben met ontwikkeling voor Home Assistant? En is het veel werk om dit toe te voegen? Ik heb de rest van het jaar erg weinig tijd en probeer te beoordelen of het zin heeft om me er nu een paar uurtjes boos over te maken of dat ik er wel meer tijd voor uit moet trekken. (Ik heb veel programmeerervaring (maar niet in Python)).
  • Is er een makkelijkere manier om dit toegankelijk te maken in Home Assistant los van een integratie toe te voegen? (Korte termijn oplossing.)
  • Zijn er meer die behoefte hebben aan deze integratie? Of doe ik het alleen voor mijzelf? :)
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik heb zelf ook een ziggo router.
En wil het liefst ook geen app installeren om te tracken want dat kost meestal veel van de batterij.
Dus ben benieuwd of je een oplossing heb en je doet het dus niet alleen voor jezelf ;)

• Signs
Hi!

Ik ben mij net aan het verdiepen in huis automatisering. En heb hassio momenteel in een vm draaien maar binnenkort op een pi.

Onze rolluiken zou ik graag geautomatiseerd willen hebben. Er hangt een enkele opbouwdoos met een pulsschakelaar aan de muur. Ik heb van fibaro een module gevonden maar deze vereist een gateway (?). Wat voor alternatieven zijn er op basis van WiFi ? Is er ook iets wat zonder gateway kan draaien ?

Bedoeling is dat de luiken dmv onze telefoons dicht/open kunnen, ook op afstand. En op basis van scenes :)
Signs schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:34:
Hi!

Ik ben mij net aan het verdiepen in huis automatisering. En heb hassio momenteel in een vm draaien maar binnenkort op een pi.

Onze rolluiken zou ik graag geautomatiseerd willen hebben. Er hangt een enkele opbouwdoos met een pulsschakelaar aan de muur. Ik heb van fibaro een module gevonden maar deze vereist een gateway (?). Wat voor alternatieven zijn er op basis van WiFi ? Is er ook iets wat zonder gateway kan draaien ?

Bedoeling is dat de luiken dmv onze telefoons dicht/open kunnen, ook op afstand. En op basis van scenes :)
De fibaro roller shutter heb ik ook in gebruik. Werkt goed maar vereist idd een zwave gateway, stick oid. Een shelly roller shutter zou via WiFi een alternatief kunnen zijn zonder stick of gateway.

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-01 15:38
Signs schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:34:
Hi!

Zoals al aangehaald, Shelly :) Heb er zelf ook 1, zeer tevreden van. Ik gebruik de Shelly 2.5, deze heeft een speciale modus voor rolluiken (roller shutter mode). 1 uitgang voor "rolluik omhoog" en 1 uitgang voor "rolluik omlaag".

Wat betreft je pulsschakelaar, dat is er eentje met een stand omhoog en omlaag? Of is het 1x drukken om te starten, 1x om te stoppen, met de rolluiken die dan van richting wisselen als je nog eens duwt? Het hangt namelijk af van de motor hoe / wat aan te sluiten. Bv. sommige Somfy motoren hebben de sturing in de motor zitten, dat is wat moeilijker aansturen van buitenaf.

• Signs
theredone51 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:48:
[...]

Zoals al aangehaald, Shelly :) Heb er zelf ook 1, zeer tevreden van. Ik gebruik de Shelly 2.5, deze heeft een speciale modus voor rolluiken (roller shutter mode). 1 uitgang voor "rolluik omhoog" en 1 uitgang voor "rolluik omlaag".

Wat betreft je pulsschakelaar, dat is er eentje met een stand omhoog en omlaag? Of is het 1x drukken om te starten, 1x om te stoppen, met de rolluiken die dan van richting wisselen als je nog eens duwt? Het hangt namelijk af van de motor hoe / wat aan te sluiten. Bv. sommige Somfy motoren hebben de sturing in de motor zitten, dat is wat moeilijker aansturen van buitenaf.
Vanmorgen de shelly 2.5 besteld, ben benieuwd.

Het is een draai pulsschakelaar https://www.google.com/ur...N0AC&ust=1574157908905070

Waarschijnlijk wordt het een dubbele opbouwdoos met de ene kant de draaischijf zodat de handbediening nog steeds mogelijk is. De andere kant de module er in. De pulsschakelaar moet je wel bijv, naar links ingedrukt houden om de luiken naar beneden te krijgen.

• theredone51
Signs schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:16:
[...]

Het is een draai pulsschakelaar https://www.google.com/ur...N0AC&ust=1574157908905070

Waarschijnlijk wordt het een dubbele opbouwdoos met de ene kant de draaischijf zodat de handbediening nog steeds mogelijk is. De andere kant de module er in. De pulsschakelaar moet je wel bijv, naar links ingedrukt houden om de luiken naar beneden te krijgen.
Dat gaat helemaal goed komen dan :) Indien er nog plek mocht zijn in de opbouwschakelaar, dan kan je wellicht de Shelly er nog achter proppen, maar meestal is dat geen optie. Dan zul je inderdaad een extra opbouw moeten plaatsen.

Er zitten trouwens schema's bij hoe aan te sluiten, in het kort: je gebruikt de bestaande schakelaar als inputs voor de Shelly 2.5, van de Shelly 2.5 ga je dan naar je rolluikmotor. In jouw geval, omdat je met een pulsschakelaar werkt, moet je dat dan nog even instellen in de Shelly app (zodat hij weet wat er aangesloten is) en dan kun je beginnen met automatiseren :P

• Reinder83
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-01 11:44
Signs schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:16:
[...]

Ik heb een zelfde schakelaar die ik nog wil automatiseren, ben wel benieuwd naar het eindresultaat :)

• GertJan2012
The Hive schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:09:
bij mij werkt het zo voor de tv

YAML: scene:
1
2
3
4
5
- name: RTL 4
  entities:
      media_player.sony_bravia:
          source: RTL 4 HD

Thanks, hier werkt het nu ook weer...

• GertJan2012
Hmmbob schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 07:49:
[...]

Ik denk niet dat je een switch een source kan geven. Een media player wel.

In je script:

code:
1
2
3
4
- service: media_player.select_source
  data:
    entity_id: media_player.denon_woonkamer
    source: 'Ziggo'

Thanks voor het meedenken, hier ging ik inderdaad zelf de fout in. Die schakelaar is gewoon de stroomschakelar die er tussen zit, die kan je natuurlijk niet een source toewijzen 8)7. Zoals @The Hive het omschreef werkt het nu weer.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
Ik heb een vraagje over een automation die ik heb. Ik heb twee device_tracker's via UniFi. Onderstaand automation werkt goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: "Toon uit als iedereen weg is"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: 
      - device_tracker.iphone_a
      - device_tracker.iphone_b
    to: not_home
  condition:
    - condition: state
      entity_id: device_tracker.iphone_a
      state: 'not_home'
      entity_id: device_tracker.iphone_b
  action:
    - service: climate.set_preset_mode
      data:
        entity_id: climate.woonkamer
        preset_mode: 'sleep'

Maar ik wil iets extra's er aan toe voegen. Ik wil dat de thermostaat pas uit gaat als beide devices pas X minuten weg zijn. Kan ik in de condition een statement toevoegen als beide devices X minuten of langer weg zijn? Of werkt dat niet? Wat ik ook wil is dat als iemand binnen de X minuten terug komt, dat er dan helemaal niks gebeurd.

Een work-around waar ik aan zit te denken is om een extra boolean aan te maken (status_presence bijvoorbeeld). Twee device_trackers bepalen de status van de boolean, en een andere automation kijkt hoe lang de boolean al false is.

Het liefst heb ik alles in één automation, mits dat natuurlijk wel mogelijk is ;)

• Morex
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-01 23:54
Google calender heeft de afgelopen dagen gewoon gewerkt.
Nu error in log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
 google: Error on device update!
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 292, in _async_add_entity
    await entity.async_device_update(warning=False)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 450, in async_device_update
    await self.hass.async_add_executor_job(self.update)
  File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/google/calendar.py", line 106, in update
    self.data.update()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/util/__init__.py", line 240, in wrapper
    result = method(*args, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/google/calendar.py", line 175, in update
    result = events.list(**params).execute()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/_helpers.py", line 133, in positional_wrapper
    return wrapped(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/googleapiclient/http.py", line 837, in execute
    method=str(self.method), body=self.body, headers=self.headers)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/googleapiclient/http.py", line 163, in _retry_request
    resp, content = http.request(uri, method, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/transport.py", line 186, in new_request
    credentials._refresh(orig_request_method)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/client.py", line 756, in _refresh
    self._do_refresh_request(http)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/client.py", line 812, in _do_refresh_request
    raise HttpAccessTokenRefreshError(error_msg, status=resp.status)
oauth2client.client.HttpAccessTokenRefreshError: invalid_grant: Token has been expired or revoked.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Error executing service <ServiceCall google.scan_for_calendars (c:eddb286d6a46440485f6efd69040ca26)>
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1244, in _safe_execute
    await self._execute_service(handler, service_call)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1263, in _execute_service
    await self._hass.async_add_executor_job(handler.func, service_call)
  File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/google/__init__.py", line 259, in _scan_for_calendars
    calendars = cal_list.list().execute()["items"]
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/_helpers.py", line 133, in positional_wrapper
    return wrapped(*args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/googleapiclient/http.py", line 837, in execute
    method=str(self.method), body=self.body, headers=self.headers)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/googleapiclient/http.py", line 163, in _retry_request
    resp, content = http.request(uri, method, *args, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/transport.py", line 186, in new_request
    credentials._refresh(orig_request_method)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/client.py", line 756, in _refresh
    self._do_refresh_request(http)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/oauth2client/client.py", line 812, in _do_refresh_request
    raise HttpAccessTokenRefreshError(error_msg, status=resp.status)
oauth2client.client.HttpAccessTokenRefreshError: invalid_grant: Token has been expired or revoked.

Morex wijzigde deze reactie 18-11-2019 19:19 (30%)

iMars schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:48:
Ik heb een vraagje over een automation die ik heb. Ik heb twee device_tracker's via UniFi. Onderstaand automation werkt goed:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  trigger:
    entity_id: 
      - device_tracker.iphone_a
      - device_tracker.iphone_b
  condition:
      entity_id: device_tracker.iphone_a
      entity_id: device_tracker.iphone_b
  action:
      data:

Maar ik wil iets extra's er aan toe voegen. Ik wil dat de thermostaat pas uit gaat als beide devices pas X minuten weg zijn. Kan ik in de condition een statement toevoegen als beide devices X minuten of langer weg zijn? Of werkt dat niet? Wat ik ook wil is dat als iemand binnen de X minuten terug komt, dat er dan helemaal niks gebeurd.

Een work-around waar ik aan zit te denken is om een extra boolean aan te maken (status_presence bijvoorbeeld). Twee device_trackers bepalen de status van de boolean, en een andere automation kijkt hoe lang de boolean al false is.

Het liefst heb ik alles in één automation, mits dat natuurlijk wel mogelijk is ;)
Je wil met een group werken, waar je beide device_trackers in zet. En dan wordt je trigger heel simpel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    entity_id: group.iphones
    for:
      minutes: 5 ## Deze wil je aanpassen
  action:
      data:

Als dit overigens je enige twee device_trackers zijn hoef je niet eens een nieuwe groep aan te maken, maar kan je de ingebouwde groep group.all_devices gebruiken.

Hmmbob wijzigde deze reactie 18-11-2019 22:22 (4%)

• S_tef
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-01 23:16
Mijn gordijnen stuur ik met een shelly 2.5 tasmota. Ik wil ze gewoon open of dicht hebben, niet half open o.i.d. Met de schakelaar (dubbele push wip), krijgen ze gewoon een impuls.
Calibratie methode van tasmota vind ik maar niks, vandaar dat ik heb gemaakt dat ze gewoon met een switch te bedienen zijn, aan = dicht, uit = open.
Misschien dat mensen er nog iets aan hebben:
HA mqtt

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
switch:
  - platform: mqtt
    name: "Gordijnen"
    state_topic: "TOPICNAAM/stat/RESULT"
    value_template: "{{ value_json.Mem1 }}"
    command_topic: "TOPICNAAM/cmnd/Backlog"
    availability_topic: "TOPICNAAM/tele/LWT"
    qos: 1
    state_on: "ON"
    state_off: "OFF"
    payload_on: "Power1 on"
    payload_off: "Power2 on"
    payload_available: "Online"
    payload_not_available: "Offline"
    retain: false

HA automation voor de status op te halen na eventuele reboot:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- id: '1573074149200'
  alias: System Power ON HA
  trigger:
  - event: start
    platform: homeassistant
  condition: []
  action:
  - data:
      payload: Mem1
      topic: TOPICNAAM/cmnd/Backlog
    service: mqtt.publish

Tasmota

code:
1
ON power1#state=1 DO mem1 ON ENDON ON power2#state=1 DO mem1 OFF ENDON

En niet vergeten interlock aan te zetten ;)

Apple stock - Krijg alert e-mails bij voorraad :)

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Ik maag gebruik van de generic_thermostat, belangrijkste setting hierin (voor mij) is de min_cycle_duration, deze staat op 60 minuten.
Dit werkt prima, hij kan z'n temperatuur bereiken maar zal pas uitschakelen na 1 uur aangestaan te hebben. Precies wat ik nodig heb.
Wanneer echter de setpoint gewijzigd word naar een lagere temperatuur dan de huidige temperatuur, dan word instant de switch op OFF gezet, ongeacht wat de cycle duration is.
Valt dit ergens af te dwingen? In verband met een pelletkachel is het volgen van de min_cycle_duration namelijk een keiharde eis van mijn kant.

• MR.Harok
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:39
Ik heb een probleem wat zich af en toe voordoet en ben benieuwd of meer mensen het hier wellicht herkennen.

Voorheen had ik remote access ingesteld via een eigen domein met Google Assistant integratie. Uiteindelijk een fresh install gedaan (Ubuntu 19.04, docker, hassio) en overgestapt naar Nabu Casa omdat ik graag de ontwikkelaars van Home Assistant wil steunen en het een stuk makkelijker in te stellen is met minder risico's. Dit heb ik gedaan vanaf het moment dat remote access beschikbaar werd bij Nabu Casa.

De afgelopen 2 maanden kan ik af en toe (lees: gemiddeld 1x per twee weken) geen verbinding krijgen met mijn remote UI via Nabu Casa. Het bijzondere is dat ik wel mijn apparaten kan besturen via mijn Google Home Mini. Daarnaast staat remote UI aan in Hassio en de entiteit weergeeft ook verbonden als ik lokaal inlog.

Een simpele herstart lost het probleem op. Omdat de remote UI aangeeft verbonden te zijn kan ik ook geen automatisering aanmaken die Hassio opnieuw start.

Ik heb dit laten weten aan Nabu Casa en op aanwijzing van hun in de configuration file logger toegevoegd voor hass_nabucasa en snitun met debug. Al meerdere log bestanden gedeeld maar het probleem blijft en het is onduidelijk waardoor dit komt.

Nu heb ik tweede installatie draaien en die lijkt hier geen last van te hebben.

Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben

Nintendo Switch Friendcode: SW-5915-9627-5679

• Morex
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-01 23:54
Is het al iemand gelukt om in het nederlands een script te starten met je stem (via google home)? Ik heb ergens gelezen dat dit te doen moet zijn met een boolean input. Aangezien Nederland geen nederlandse snelkoppelingen en routines heeft.

• Apipa
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23-01 21:50
Morex schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:28:
Is het al iemand gelukt om in het nederlands een script te starten met je stem (via google home)? Ik heb ergens gelezen dat dit te doen moet zijn met een boolean input. Aangezien Nederland geen nederlandse snelkoppelingen en routines heeft.
Ik heb het gedaan via een input boolean, zoals je ook al aangeeft. Als je deze exposed naar de Google Assistent kun je zeggen “Zet naam-van-boolean aan”. De eerste stap van de automation is het weer uitzetten van de boolean en dan verder met wat je maar wilt :).

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik heb een hele rits devolo-popp thermostaatkranen, die met zwave werken. Dat werkte vorige winter prima, maar ik krijg ze nu niet meer in control door hass.
De automation die ik (ook vorige winter) gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
  platform: time
  at: '06:30:00'
condition:
  condition: state
  entity_id: 'binary_sensor.workday_sensor'
  state: 'on'
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      entity_id: climate.danfoss_popp_radiator_thermostat_heating_1
      temperature: 18
      operation_mode: heat

Ik heb in plaats van operation_mode ook hvac_mode geprobeerd, zodat het hier staat beschreven, maar dat heeft niets veranderd.

In de temp-card zelf lukt het wel om de temperatuur aan te passen, maar als ik de service aanroep via 'ontwikkelhulpmiddelen', lukt het ook niet.

Iemand met ervaring met die dingen?

• NoFate
  • Laatst online: 23-01 22:04
MR.Harok schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:51:
Ik heb een probleem wat zich af en toe voordoet en ben benieuwd of meer mensen het hier wellicht herkennen.

Voorheen had ik remote access ingesteld via een eigen domein met Google Assistant integratie. Uiteindelijk een fresh install gedaan (Ubuntu 19.04, docker, hassio) en overgestapt naar Nabu Casa omdat ik graag de ontwikkelaars van Home Assistant wil steunen en het een stuk makkelijker in te stellen is met minder risico's. Dit heb ik gedaan vanaf het moment dat remote access beschikbaar werd bij Nabu Casa.

De afgelopen 2 maanden kan ik af en toe (lees: gemiddeld 1x per twee weken) geen verbinding krijgen met mijn remote UI via Nabu Casa. Het bijzondere is dat ik wel mijn apparaten kan besturen via mijn Google Home Mini. Daarnaast staat remote UI aan in Hassio en de entiteit weergeeft ook verbonden als ik lokaal inlog.

Een simpele herstart lost het probleem op. Omdat de remote UI aangeeft verbonden te zijn kan ik ook geen automatisering aanmaken die Hassio opnieuw start.

Ik heb dit laten weten aan Nabu Casa en op aanwijzing van hun in de configuration file logger toegevoegd voor hass_nabucasa en snitun met debug. Al meerdere log bestanden gedeeld maar het probleem blijft en het is onduidelijk waardoor dit komt.

Nu heb ik tweede installatie draaien en die lijkt hier geen last van te hebben.

Ik ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben
Ik had exact dezelfde problemen, moest ook restarten, terwijl hij nog connected stated had , en idd Google assistent werkte wel nog, leek alsof alleen https Lovelace niet beschikbaar was.... Bij mij was de oorzaak een custom component van Audi connect... Deze gaf time outs die niet correct werden opgevangen... Waardoor ook nabucasa in een soort time-out ging...

• gitaarwerk
  • Niet online
Tegenwoordig kun je home-assistant (hassio) via synology zelf erop zetten. Echter soms zijn de apps die gewoon crashen. Zelfde met Docker (had ik ook met de unify controller). Hoe lossen jullie back-ups van de scripts/automations e.d. die jullie maken op? Ik ben vast niet de enige die het irritant vind om alles opnieuw te configureren :-)

• Mistacal
  • Laatst online: 21-01 09:51
gitaarwerk schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:15:
Tegenwoordig kun je home-assistant (hassio) via synology zelf erop zetten. Echter soms zijn de apps die gewoon crashen. Zelfde met Docker (had ik ook met de unify controller). Hoe lossen jullie back-ups van de scripts/automations e.d. die jullie maken op? Ik ben vast niet de enige die het irritant vind om alles opnieuw te configureren :-)
Snapshots. Create a snapshot in the hass.io 593 control panel and download it from Samba in the backup share folder. This way if something does go bad, you can just reinstall hass.io 593 fresh and upload/restore your snapshot to be back up and running.

https://community.home-as...verything-up-solved/25643

__/`\__/`\__

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20:59
gitaarwerk schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:15:
Draai zelf Home Assistant in Docker op mijn Synology, waarbij de configuratie gemapped wordt naar een lokale map op de NAS, hetzelfde voor de Unifi Controller. Dit wordt bijna in alle installatie handleidingen zo voorgeschreven.

Deze lokale mappen zou je dan eventueel mee kunnen nemen in je backup-plan

What's the speed of dark?

• gitaarwerk
  • Niet online
JayOne schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:27:
[...]

Draai zelf Home Assistant in Docker op mijn Synology, waarbij de configuratie gemapped wordt naar een lokale map op de NAS, hetzelfde voor de Unifi Controller. Dit wordt bijna in alle installatie handleidingen zo voorgeschreven.

Deze lokale mappen zou je dan eventueel mee kunnen nemen in je backup-plan
Thanks! Draait het heel stabiel bij je? Ik heb ook meer geheugen erin gezet, maar ik heb niet het idee dat ik voor lange tijd op docker kan vertrouwen :-( (ook problemen met mappen van usb-devices. Aetec z-wave lukt, maar de zigbee2mqqt + stick werkt voor geen meter :-( )
Mistacal schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:26:
[...]

Snapshots. Create a snapshot in the hass.io 593 control panel and download it from Samba in the backup share folder. This way if something does go bad, you can just reinstall hass.io 593 fresh and upload/restore your snapshot to be back up and running.

https://community.home-as...verything-up-solved/25643
Thanks! Ga ik naar kijken, dat is ook ene prima idee.

gitaarwerk wijzigde deze reactie 20-11-2019 09:30 (23%)

• JayOne
gitaarwerk schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:29:
[...]

Thanks! Draait het heel stabiel bij je? Ik heb ook meer geheugen erin gezet, maar ik heb niet het idee dat ik voor lange tijd op docker kan vertrouwen :-( (ook problemen met mappen van usb-devices. Aetec z-wave lukt, maar de zigbee2mqqt + stick werkt voor geen meter :-( )
Dit is een handige handleiding, wellicht dat je hiermee ook het usb-device probleem kunt oplossen. Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan is het installeren van de UsbSerialDrivers een optie.

Het updaten van Home Assistant is via Docker heel simpel (en mocht je configuratie breken, dan kun je zo weer terug naar een eerdere versie) en qua stabiliteit heb ik meer vertrouwen in deze installatie dan in mijn RPI installatie die op een andere locatie draait.

• gitaarwerk
  • Niet online
JayOne schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:39:
[...]

Dit is een handige handleiding, wellicht dat je hiermee ook het usb-device probleem kunt oplossen. Mocht je het nog niet gedaan hebben, dan is het installeren van de UsbSerialDrivers een optie.

Het updaten van Home Assistant is via Docker heel simpel (en mocht je configuratie breken, dan kun je zo weer terug naar een eerdere versie) en qua stabiliteit heb ik meer vertrouwen in deze installatie dan in mijn RPI installatie die op een andere locatie draait.
Thanks. Ook fijn om een Nederlandse handleiding te hebben die goed geschreven is. Er is een hoop te vinden, maar niet allemaal even duidelijk. Vanavond eens lekker knutselen :Y)

• JayOne
gitaarwerk schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:42:
[...]

Thanks. Ook fijn om een Nederlandse handleiding te hebben die goed geschreven is. Er is een hoop te vinden, maar niet allemaal even duidelijk. Vanavond eens lekker knutselen :Y)
Succes, overigens zou ik het laatste stuk van de handleiding "Altijd up-to-date" zelf niet toepassen. Regie houden over de updates is belangrijk, vooral wanneer meer mensen afhankelijk zijn/worden van de automations.

• wesley2004
  • Laatst online: 22:49
koelkast schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:16:
Ik heb een hele rits devolo-popp thermostaatkranen, die met zwave werken. Dat werkte vorige winter prima, maar ik krijg ze nu niet meer in control door hass.
De automation die ik (ook vorige winter) gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
trigger:
  platform: time
  at: '06:30:00'
condition:
  condition: state
  entity_id: 'binary_sensor.workday_sensor'
  state: 'on'
action:
    data:
      entity_id: climate.danfoss_popp_radiator_thermostat_heating_1
      temperature: 18
      operation_mode: heat

Ik heb in plaats van operation_mode ook hvac_mode geprobeerd, zodat het hier staat beschreven, maar dat heeft niets veranderd.

In de temp-card zelf lukt het wel om de temperatuur aan te passen, maar als ik de service aanroep via 'ontwikkelhulpmiddelen', lukt het ook niet.

Iemand met ervaring met die dingen?
Ik heb dezelfde thermostaten en gebruik dit:

code:
1
2
3
4
      entity_id: climate.danfoss_popp_radiator_thermostat_heating_1_3      #tv
      data_template:
        temperature: 21.5

8x LG MonoX Neon 300wp --> 2400Wp

• TBFT
  • Laatst online: 23-01 21:44
Ik heb een aantal lampen met tasmota 6.6.0.7 er op geflashed, nu heb ik alleen het probleem dat mijn lampen nadat ze met de schakelaar aan en uit zijn gezet na enkele seconden op state OFF gaan (ghost switching).

Nu heb ik de oplossing in deze tutorial gevolgd:
YouTube: Fix Random Switching in Tasmota by Adjusting Retain Settings

Maar dat lijkt niet de oplossing te zijn.
Met de commands die ze aangeven krijg ik de retained messages er niet uit. Bij een van de lampen was dit wel gelukt, alleen daar krijgt deze na een aantal seconden alsnog een OFF command en springt hij uit.

Het is wel mogelijk om deze lampen naderhand met homeassistant weer aan te zetten zonder problemen.

Iemand een oplossing hiervoor?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:58
Ik ben bezig met wat (nieuwe) stapjes om van mijn Homey af te stappen. Intussen draai ik al iets meer dan een jaar alle automations in Home Assistant en gebruik ik de Homey nog alleen voor de hardware"aansluitingen" waarbij ik de data via MQTT naar HA stuur. Intussen heb ik nu een maand zoiets een RPi draaien met Zigbee2mqtt en de Zigbee hardware dus over gezet daarheen.
Hetzelfde wil ik nu ook doen voor Z-Wave, waarvoor ik gisteren een Z-Wave.me stick heb ontvangen. Een hele tijd terug heb ik hier ook ZWave2Mqtt langs zien komen die ik dan wou gebruiken om ook weer de data naar HA op mijn thuisserver te sturen (thuisserver staat in de kelder, dus wireless daarop is geen optie). Alleen valt ZWave2Mqtt mij een beetje tegen eigenlijk. Met als meest "schokkende" conclusie dat mijn Fibaro Button niks doet v.w.b. ZWave2Mqtt. Ik kan hem wel koppelen, en evt een association maken (voor nu gekoppeld aan een Fibaro plug, dus druk op de knop schakelt de plug aan/uit). Maar op MQTT gebeurt niks bij het drukken van de knop (of ja, de state change van de plug komt wel door). Op GitHub zag ik daarvoor ook dit ticket: https://github.com/OpenZWave/Zwave2Mqtt/issues/50, wat alweer 4 maanden oud is.
Mijn vraag is nu: wat gebruiken jullie voor Z-Wave, en dan niet direct gekoppeld aan Home Assistant (/stick in PC met HA en HA met stick laten communiceren)

• jspr360
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-01 13:32
Via Allega (laadpalen) kan ik de volgende API benaderen (voorbeeld laadpaal): https://www.allego.eu/api...argepoints/NLALLEGO003201

Weet iemand hoe ik hiervan een sensor (incl. sub variabelen) kan maken? Wil dit gebruiken om mijzelf email/ios notificaties te sturen indien er een plek vrij komt.

Had dit al geprobeerd, maar dit lukte mij niet --> https://www.home-assistant.io/integrations/rest/

• JDunnio
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:36
Waarom niet rechtstreeks in HA? Volgens mij nog steeds de meest stabiele zwave implementatie met de meeste support.

Ik gebruik een Aeotec USB stick met een USB-redirect naar de Ubuntu VM (en hass in docker).

Intelligentie doe ik in nodered met een standaard subflow net als hier met de innovelli switch is gedaan:
https://community.home-as...-and-zwave-scenes/55467/7

Home assistant doet alleen de z-wave aansturen en zorgt voor de naamgeving (wel even werk). In nodered hoef je dan alleen de lijntjes van de juiste scene-output naar de juiste scene te slepen.

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 24-01 11:06
En de officiële Android app is gereleased!
Ik heb hem al geïnstalleerd, maar hij doet het nog niet. Waarschijnlijk werkt hij niet met oudere versies van HA, vanavond even bijwerken naar 0.102.
https://www.home-assistant.io/blog/2019/11/20/release-102/

• RobertMe
  • Laatst online: 23:58
JDunnio schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:36:
[...]

Waarom niet rechtstreeks in HA? Volgens mij nog steeds de meest stabiele zwave implementatie met de meeste support.

Ik gebruik een Aeotec USB stick met een USB-redirect naar de Ubuntu VM (en hass in docker).

Intelligentie doe ik in nodered met een standaard subflow net als hier met de innovelli switch is gedaan:
https://community.home-as...-and-zwave-scenes/55467/7

Home assistant doet alleen de z-wave aansturen en zorgt voor de naamgeving (wel even werk). In nodered hoef je dan alleen de lijntjes van de juiste scene-output naar de juiste scene te slepen.
Zoals ik al schreef. Mijn thuisserver staat in de kelder, dus daarin de ZWave stick steken gaat niet werken i.v.m. bereik. Daarom dat ik dus voor een RPi ga die ik kan weg stoppen op een plek waar de apparaten zich ook bevinden.

Daarnaast vindt ik het een vele malen prettiger idee om alles wat modulairder op te zetten en de boel aan elkaar te koppelen met iets ale MQTT i.p.v. een groot monolitisch Home Assistant. Nu zou ik bv een losstaand tooltje kunnen maken dat op basis van MQTT wat sensoren bijhoudt en op basis daarvan bv de Hue Bridge aanstuurt. Als ik alle hardware rechtstreeks aan HA hang kan dat niet meer, en als HA dan niet meer werkt heb ik een probleem.

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:04

Koppensneller

winterrrrrr

RoJan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:10:
En de officiële Android app is gereleased!
Ik heb hem al geïnstalleerd, maar hij doet het nog niet. Waarschijnlijk werkt hij niet met oudere versies van HA, vanavond even bijwerken naar 0.102.
https://www.home-assistant.io/blog/2019/11/20/release-102/
Hij doet het al zeker een week, ook op 101.3 :) Volgens mij is het nu nog een simpele wrapper voor de webpagina, maar dat wordt vast snel meer.

Koppensneller wijzigde deze reactie 21-11-2019 15:17 (10%)

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 24-01 11:06
Koppensneller schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:16:
[...]

Hij doet het al zeker een week, ook op 101.3 :) Volgens mij is het nu nog een simpele wrapper voor de webpagina, maar dat wordt vast snel meer.
Hm, wat vreemd dan dat hij mijn HA niet kan vinden... Afijn, ik wilde toch gaan updaten, daarna nog maar een keer proberen. En ik ben blij dat er nu eindelijk iets officieels is, ook al is met nog maar een wrapper.

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
wesley2004 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:22:
[...]

Ik heb dezelfde thermostaten en gebruik dit:

code:
1
2
3
4
      entity_id: climate.danfoss_popp_radiator_thermostat_heating_1_3      #tv
      data_template:
        temperature: 21.5

Het werkt nu allebei :)
Het probleem was dat de radiatorthermostaat nieuwe batterijen nodig had. Alweer ;(

• whiner
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 24-01 15:07
Mars Warrior schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:49:
[...]

Hangt ook af van de versie die je hebt. Ik heb de Xiaomi Pan versie met maar 64MB onboard. Met de Dafang software (https://github.com/EliasKotlyar/Xiaomi-Dafang-Hacks) is deze helaas zo instabiel als wat icm hass.

Soms heb ik beeld, dan weer dagen niet. Ding was maar €25 vanuit China. Kwaliteit is conform die prijs.

Mogelijk dat de andere versies met - dacht ik 128MB - veel beter zijn qua stabiliteit.

Zelf zoek ik nu naar andere merken die het zonder hack gewoon doen icm hass. Dan kom je wel uit op wat duurdere camera's. Je zit zo aan de €100...
Het hoeft geen 100 euro te kosten, zoek op ali maar naar dahua cameras.
je hebt ze al van 30 euro, deze ondersteunen allemaal de open standaarden onvif / RTSP .
jspr360 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:41:
Via Allega (laadpalen) kan ik de volgende API benaderen (voorbeeld laadpaal): https://www.allego.eu/api...argepoints/NLALLEGO003201

Weet iemand hoe ik hiervan een sensor (incl. sub variabelen) kan maken? Wil dit gebruiken om mijzelf email/ios notificaties te sturen indien er een plek vrij komt.

Had dit al geprobeerd, maar dit lukte mij niet --> https://www.home-assistant.io/integrations/rest/
No offence, maar dan doe je iets niet goed :+

Die link biedt inderdaad een keurige json aan, en die rest integratie zou die keurig moeten kunnen omvormen naar iets nuttigs voor je. Ergo: je doet iets niet goed.

Wat had je?

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:54
jspr360 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:41:

Ik heb het heel even ERG hacky wacky gedaan in Nodered..

code:
1
[{"id":"ac27c53a.9fe898","type":"inject","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":243.5,"y":261,"wires":[["d4d3d6b6.51ea48"]]},{"id":"d4d3d6b6.51ea48","type":"http request","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"laadpaal","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"https://www.allego.eu/api/feature/experienceaccelerator/areas/chargepointmap/getchargepoints/NLALLEGO003201","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":397,"y":314,"wires":[["6c039c45.0f4654"]]},{"id":"6c039c45.0f4654","type":"switch","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"cont","v":"Occupied","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":535.5,"y":272,"wires":[[],[]]}]

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Signs
Reinder83 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:52:
[...]

Ik heb een zelfde schakelaar die ik nog wil automatiseren, ben wel benieuwd naar het eindresultaat :)
Vanavond aangesloten. Alleen werkt de handbediening niet meer :) . Denk dat ik nog wat draadjes moet doorlussen. De configuratie van de app ging elke keer bout. Toen op de home2link website een betere handleiding gevonden. Toen ging het instellen stukken beter.

Enige aanpassing wat ik in de app gedaan is “reverse knoppen” aangezet. Want naar beneden ging omhoog en andersom. En de tijd dat hij er over doet om omhoog te gaan. Dit staat op 20 seconden maar dan klapt het eea. Dus op 18 gezet en dat werkt prima.

Morgen eens een goede opbouwdoos zoeken, draadjes doorlussen voor handbediening en hassio instellen.

• Troetelbeer
RoJan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:18:
[...]

Hm, wat vreemd dan dat hij mijn HA niet kan vinden... Afijn, ik wilde toch gaan updaten, daarna nog maar een keer proberen. En ik ben blij dat er nu eindelijk iets officieels is, ook al is met nog maar een wrapper.
De app vond mijn HA ook niet automatisch. Handmatig ging het wel.

• Troetelbeer
Dacuuu schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:10:
[...]

Ik heb het heel even ERG hacky wacky gedaan in Nodered..
[Afbeelding]

code:
1
[{"id":"ac27c53a.9fe898","type":"inject","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"x":243.5,"y":261,"wires":[["d4d3d6b6.51ea48"]]},{"id":"d4d3d6b6.51ea48","type":"http request","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"laadpaal","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"https://www.allego.eu/api/feature/experienceaccelerator/areas/chargepointmap/getchargepoints/NLALLEGO003201","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","x":397,"y":314,"wires":[["6c039c45.0f4654"]]},{"id":"6c039c45.0f4654","type":"switch","z":"fc8ee7ad.8c2438","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"cont","v":"Occupied","vt":"str"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":535.5,"y":272,"wires":[[],[]]}]

Dit is NR en niet de rest sensor van HA...

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-01 22:08
Ik heb steeds meer problemen met de Xiaomi/Aqara sensoren.
Ik heb in verschillende jaren een 10-tal temperatuur sensoren verzameld, verspreid over 3 gateways.
Daarnaast heb ik enkele deur magneten en bewegingssensoren.

Steeds vaker merk ik dat sensoren gewoon instabiel beginnen werken.
Met verschillende temperatuur sensoren: werkt 2 dagen, plots unavailable en is hij ook uit de app verdwenen.
Sinds gisteren krijg ik van een Temp+Hum+pres sensor geen temperatuur meer, de rest werkt wel.

Had uit vorige berichten hier al begrepen dat nog mensen problemen hadden.
Heeft er al iemand een oplossing en/of oorzaak?

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-01 22:08
Ik veronderstel dat dit een reactie op mij is.
Ik heb ook al aan intereferentie gedacht, maar nooit in detail bekeken.
Mijn redenering was: Als dit het probleem zou zijn, zou ik dan geen problemen hebben met alle sensoren in die regio?

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:38
gister geupdate naar 102.0 maar dan krijg ik helemaal geen interface meer te zien. Geen errors in de log, daar lijkt alles prima te werken. Terug naar 100.2 en hij doet het direct weer. Ik draai alles in docker.

geen idee wat hier fout gaat, maar had gister ook geen zin om er diep in te duiken, dat ga ik van het weekend maar doen.

• Borrel16
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09-01 22:13
PheraX schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:41:
gister geupdate naar 102.0 maar dan krijg ik helemaal geen interface meer te zien. Geen errors in de log, daar lijkt alles prima te werken. Terug naar 100.2 en hij doet het direct weer. Ik draai alles in docker.

geen idee wat hier fout gaat, maar had gister ook geen zin om er diep in te duiken, dat ga ik van het weekend maar doen.
Heb je toevallig ook in de docker logs gekeken?

• JayOne
PheraX schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:41:

Als je upgrade naar 0.101.3? Wellicht dat de breaking change van 0.101 je parten speelt.

Gisteren is ook 0.102.1 uitgekomen:
Release 0.102.1 - November 21
  • Fix missing Netatmo sensors (@cgtobi - #28899) (netatmo docs)
  • Updated frontend to 20191119.5 (@bramkragten - #28925) (frontend docs)
  • Fix Plex startup race condition #28934 @jjlawren

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:00
10us10 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:52:
Ik wil graag mijn energie (beter) gaan uitlezen maar kom er nog niet helemaal uit hoe het nu het verstandigst is.

Situatie
Ik woon op een woonboot en de stoppenkast staat op de wal. In de stoppenkast is internet via zo'n TP-link geval over de elektra. Door al het staal van de boot is een directe wifi/zigbee/whatever verbinding eigenlijk geen optie.
- Slimme meter / dsrm v5 - op de wal
- laadpaal New Motion - op de wal - laadkosten worden verrekend
- Zonnepanelen met Solar Edge omvormer - voorin de boot, op de wifi (net nieuw)
- Hass.io draait in de boot op een Pi.

Het idee
Wat ik wil is ons reele verbruik inzien. Nu zit er een Plugwize achter de P1 maar die wordt verstoord door het laden van de auto en opbrengst van de zonnepanelen. Dat wil ik graag oplossen dus dacht aan het volgende:

- p1 uitlezen via NodeMCU en via mqtt doorgeven aan Hass.io
- Solar Edge uitlezen via de API
- KwH meter monteren in de meterkast voor de laadpaal en die via Modbus -> mqtt doorgeven aan Hass.io
- in Hass.io op de een of andere manier de resultaten van de laadpaal en panelen verrekenen met de slimme meter om zo reeel (actueel) verbruik te loggen.

Zou dit een aardige manier zijn of zie ik een veel simpelere/betere optie over het hoofd?
Ik heb een tijdje dit in gebruik gehad vanwege gebrek aan netwerk in de meterkast:
http://www.esp8266thingies.nl/wp/wp-content/uploads/2017/01/top-196x300.jpg
http://www.esp8266thingies.nl/

Stroom meten kan eenvoudig met bijvoorbeeld een "Eastron SDM120D - Enkelfasige kWh-meter met pulsuitgang". Die geeft een puls bij elke zoveel Wh. Met behulp van EspHome kun je die dan omzetten in verbruik en doorsturen naar HASS.

• Joey54
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-01 11:03
Aangezien het home-automatiseren ook bij begint te kriebelen ben ik aan het kijken naar Home-assistant. Alleen vind ik niet alle apparaten van Xiaomi er tussen staan. Waar onder andere de Xiaomi Doorbell (
Bekijk kekke foto van het apparaatje )

Maar ook niet de desktop lamp of de blazer.

Desktop lamp

Blazer

Betekent dan dat ik ze niet kan toevoegen? Ook al kan ik ze wel toevoegen via mijn Home app? Of wel als ik ze via de Xiaomi hub toevoeg?

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:38
JayOne schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:20:
[...]

Als je upgrade naar 0.101.3? Wellicht dat de breaking change van 0.101 je parten speelt.
Fijn dat je meedenkt! mogelijk zit het al in 0.101 inderdaad. Ik zal is updaten met een lege config.

PheraX wijzigde deze reactie 22-11-2019 16:49 (19%)

• Troetelbeer
Joey54 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:23:
Aangezien het home-automatiseren ook bij begint te kriebelen ben ik aan het kijken naar Home-assistant. Alleen vind ik niet alle apparaten van Xiaomi er tussen staan. Waar onder andere de Xiaomi Doorbell (
Bekijk kekke foto van het apparaatje )

Maar ook niet de desktop lamp of de blazer.

Desktop lamp

Blazer

Betekent dan dat ik ze niet kan toevoegen? Ook al kan ik ze wel toevoegen via mijn Home app? Of wel als ik ze via de Xiaomi hub toevoeg?
Als je even had gegoogled op: Home Assistant + de genoemde producten, dan had je al heel wat antwoorden zelf gevonden ;)

Eentje geef ik je cadeau: de desk lamp kan blijkbaar via de yeelight integratie...maar ik zou het wel even allemaal goed nalezen...

• JDunnio
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 20:36
RobertMe schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:11:
[...]

Zoals ik al schreef. Mijn thuisserver staat in de kelder, dus daarin de ZWave stick steken gaat niet werken i.v.m. bereik. Daarom dat ik dus voor een RPi ga die ik kan weg stoppen op een plek waar de apparaten zich ook bevinden.

Daarnaast vindt ik het een vele malen prettiger idee om alles wat modulairder op te zetten en de boel aan elkaar te koppelen met iets ale MQTT i.p.v. een groot monolitisch Home Assistant. Nu zou ik bv een losstaand tooltje kunnen maken dat op basis van MQTT wat sensoren bijhoudt en op basis daarvan bv de Hue Bridge aanstuurt. Als ik alle hardware rechtstreeks aan HA hang kan dat niet meer, en als HA dan niet meer werkt heb ik een probleem.
Hmm even over het stuk staat in de kelder heen gelezen. Los van van zwavetomqtt heb je dan niet zoveel keus.

Wat ik wel veel zie is het gebruik van een Vera controller als dedicated zwave device? De Vera is niet veel groter dan een pi.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Volgende keer toch even geduld hebben. Heb HA geüpgraded, maar duidelijk een Breaking chance gemist... |:(
Dom.

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:19

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Jeltel schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 08:43:
Volgende keer toch even geduld hebben. Heb HA geüpgraded, maar duidelijk een Breaking chance gemist... |:(
Dom.
En welke was dat? Zit nog op 0.99.x, dus zal bij een upgrade ook wel wat om mijn oren krijgen...

http://www.team-mediaportal.com/

• stefve1
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19-01 14:57
Kan iemand mij helpen met het volgende?

Ik wil graag een Telegram bericht versturen vanuit nodered, met daarin de state van twee entities.
Van één entity is dit voor mij geen probleem, omdat ik dan gewoon de msg.payload gebruik.
Maar voor twee states moet ik dit denk ik in een 'function' plaatsen?

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:38
Ik probeer een grafiek te krijgen (mini graph card) waarin ik over de laatste 7 dagen het waterverbruik in balkjes wil hebben, waarbij elke dag 1 balkje moet zijn. Volgens de handleiding zou dit moeten met aggregrate_func: max en group_by: date. Helaas werkt dat niet want hij blijft zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      - entities:
          - sensor.water_meter_today
        height: 250
        icon: mdi:water
        show:
          extrema: true
        name: Waterverbruik laatste 7 dagen

Heb al geupdate naar de laatste versie. Al van alles geprobeerd maar kom er maar niet uit. Iemand een idee?

Solaredge 18x LG Neon 2 320 - 5,76 kWp - 120 graden OZO - 38 graden helling PVoutput

• DeadMetal
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 25-01 10:22
stefve1 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:47:
Ik wil graag een Telegram bericht versturen vanuit nodered, met daarin de state van twee entities.
Van één entity is dit voor mij geen probleem, omdat ik dan gewoon de msg.payload gebruik.
Maar voor twee states moet ik dit denk ik in een 'function' plaatsen?
Dat is meer een vraag voor in het Node-RED topic. Ik zal daar reageren.

• theredone51
Signs schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:17:
[...]

Vanavond aangesloten. Alleen werkt de handbediening niet meer :) . Denk dat ik nog wat draadjes moet doorlussen. De configuratie van de app ging elke keer bout. Toen op de home2link website een betere handleiding gevonden. Toen ging het instellen stukken beter.

Enige aanpassing wat ik in de app gedaan is “reverse knoppen” aangezet. Want naar beneden ging omhoog en andersom. En de tijd dat hij er over doet om omhoog te gaan. Dit staat op 20 seconden maar dan klapt het eea. Dus op 18 gezet en dat werkt prima.

Morgen eens een goede opbouwdoos zoeken, draadjes doorlussen voor handbediening en hassio instellen.
Meteen even de kabels op O1 en O2 naar je rolluik omdraaien en daarna de reverse weer omzetten in de app. Bij het inladen van de status in HA kreeg ik het niet goed om de "reverse" ook correct te laten weergeven, dus kabel omwisselen en zonder reverse werken was de makkelijkste oplossing.

• Signs
theredone51 schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:26:
[...]

Meteen even de kabels op O1 en O2 naar je rolluik omdraaien en daarna de reverse weer omzetten in de app. Bij het inladen van de status in HA kreeg ik het niet goed om de "reverse" ook correct te laten weergeven, dus kabel omwisselen en zonder reverse werken was de makkelijkste oplossing.
Werkt inderdaad! Ik heb een dubbele opbouwdoos besteld. Achter de ene de handbediening en aan de andere kant een blindplaat met de module hier achter. Als dit een beetje netjes eruit ziet, bestel ik er nog 3 bij voor de overige zonweringen :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Kun je die nieuwe wizard die je voor je kiezen krijgt bij een new automation disablen ?

• theredone51
Koffie schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:01:
Kun je die nieuwe wizard die je voor je kiezen krijgt bij een new automation disablen ?
Op skip duwen?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Vind ik irritant, elke keer weer (ja, ik ben een zeikerd). Doe gewoon die wizzard op een andere plek en geef mij de editor als ik op het plusje klik.

• theredone51
Koffie schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:50:
[...]

Vind ik irritant, elke keer weer (ja, ik ben een zeikerd). Doe gewoon die wizzard op een andere plek en geef mij de editor als ik op het plusje klik.
Snap ik, maar eerlijk gezegd gebruik ik alleen maar de configurator om automations te maken. De ingebouwde automation editor geeft random id's, soms moet je de entity id's zelf typen, ingewikkelde automations zijn onoverzichtelijk, etc. Liever gewoon meteen in yaml :)

• KappuhH
  • Niet online
Welke Raspberry Pi heeft de voorkeur voor Home Assistent? Ik lees dat de 4 erg warm kan worden. Is een 3b+ ruim voldoende of is een 4 (evt zelfs een 2Gb of 4Gb versie?) veel toekomstbestendiger voor HA?

YEAH for it!

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik moet zeggen dat een 3b+ prima voldoet. Ben tijdje terug met de boel overgegaan naar de 4 maar je merkt het eigenlijk alleen een beetje met herstarten etc. Als hij in de lucht is is er niets te merken (draai HA, Node-red, ESP Home, Deconz). Belangrijkste is een goede snelle SD kaart zoals een Sandisk Extreme A2.

• Signs
Ik heb sinds kort een 3b+ pi en moet zeggen dat ik verrast ben door de snelheid hiervan.
Helemaal niks op aan te merken. Heb een samsung evo sd kaart. Deze kwam uit diverse tests als beste uit de bus voor het gebruik op een rpi.

Signs wijzigde deze reactie 25-11-2019 11:48 (30%)

• KappuhH
  • Niet online
sanderdw schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:28:
Ik moet zeggen dat een 3b+ prima voldoet. Ben tijdje terug met de boel overgegaan naar de 4 maar je merkt het eigenlijk alleen een beetje met herstarten etc. Als hij in de lucht is is er niets te merken (draai HA, Node-red, ESP Home, Deconz). Belangrijkste is een goede snelle SD kaart zoals een Sandisk Extreme A2.
Geen last van warmte? De 3b+ en 4 zijn ongeveer even duur dus dan zou een 4 een logischere keuze zijn.

YEAH for it!

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:17
Als je nieuw moet kopen zou ik sowieso voor de 4 gaan. Warmte heb ik helemaal geen last van, zelfs op zolder met enorme temperaturen in de zomer.

• JayOne
KappuhH schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:11:
[...]

Geen last van warmte? De 3b+ en 4 zijn ongeveer even duur dus dan zou een 4 een logischere keuze zijn.
Mwoah, als je alleen HA draait zijn de extra specs van de 4 redelijk overkill. Hou rekening met het extra verbruik van de 4.

• TheMystery
Ik heb net home assistant geupgrade naar versie 0.102.3.
ik had een aantal scenes maar met deze versie krijg ik er foutmeldingen op.
Aangezien er een nieuwe scene editor was heb ik deze eens geactiveerd en mijn scenes verplaatst maar heb nog evengoed foutmeldingen.
Ik had de volgende scene

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - name: Rolluiken Privacy
    entities:
      cover.kantoor:
        position: 50
      cover.logeerkamer:
      cover.slaapkamer_1:
      cover.slaapkamer_2:
      cover.slaapkamer_3:

Nu heb ik de scene verwijderd en deze aangemaakt met de scene editor (rolluiken eerst op de juiste positie gezet):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: '1574682786707'
  name: Rolluiken Privacy
  entities:
    cover.kantoor:
      state: open
    cover.logeerkamer:
    cover.slaapkamer_1:
    cover.slaapkamer_2:
    cover.slaapkamer_3:

In de nieuwe versie neemt hij dus de positie niet meer mee, ik heb position: 50 er nog bijgezet maar dit werkt helaas niet.
Iemand een idee of dit veranderd is?

• JayOne
TheMystery schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:10:

In de nieuwe versie neemt hij dus de positie niet meer mee, ik heb position: 50 er nog bijgezet maar dit werkt helaas niet.
Iemand een idee of dit veranderd is?
Breaking Change in 0.101

• TheMystery
Oke, je kunt dus alleen maar device state attributes gebruiken.
Bij mij staat een rolluik op open of closed en bij de status attrubuten staat het volgende:
current_position: 100
friendly_name: Slaapkamer 1
supported_features: 7

Moet ik dan current position gebruiken ipv position?

• JayOne
TheMystery schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:22:
[...]

Oke, je kunt dus alleen maar device state attributes gebruiken.
Bij mij staat een rolluik op open of closed en bij de status attrubuten staat het volgende:
current_position: 100
friendly_name: Slaapkamer 1
supported_features: 7

Moet ik dan current position gebruiken ipv position?
Waarschijnlijk gaat dat werken

• TheMystery
Ja het werkt idd weer bedankt, met de vorige versie moest ik juist position meenemen ipv current_position.
Jammer dat het niet door de nieuwe scene editor wordt meegenomen.
Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True