Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58

Mimiix

Professioneel Prutser

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:39:
Ik heb al een tijdje een HASS draaien, met name voor verlichting en het automatiseren daarvan. Vandaag bezig geweest met het maken van de dashboards zodat het ook bedient kan worden. ;)

Ik wilde hiervoor een aantal custom cards voor gebruiken (light-entity-card, layout-card, ed...). Ik heb alles geïnstalleerd via HACS en vervolgens staan ze netjes bij de instellingen toegevoegd (hier: /config/lovelace/resources). Toch krijg ik het met geen mogelijk werkend. Bij het maken van de lovelace krijg ik steeds de foutmelding dat de custom card niet bestaat.

Wat doe ik verkeerd? Ik las hier al wat over problemen, maar dat blijft een beetje onduidelijk of ingewikkeld voor mij. Als er meer uitleg nodig is, hoor ik dat graag.

Nu bezig met het maken van een volledig nieuwe omgeving voor testdoeleinden.
Hoe ziet de kaart config eruit(dus de yaml van de kaart als je hem als error krijgt).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:59

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

D3nnisd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:40:
[...]

Hoe ziet de kaart config eruit(dus de yaml van de kaart als je hem als error krijgt).
Even een begin waarmee ik bezig ben, maar wat dus niet werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: custom:layout-card
layout: horizontal
min_columns: 1
max_columns: 4
cards:
- type: light
  entity: light.e27_1_plafondlamp_slaapkamer_thomas
  hold_action:
    action: more-info

Een andere, werkt ook niet:
YAML:
1
2
3
4
type: custom:lightalarm-card
time_entity: input_datetime
mode_entity: input_number
duration_entity: input_select

En iets dat wel werkt (zonder custom cards):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: button
tap_action:
  action: toggle
hold_action:
show_icon: true
show_name: true
entity: group.werkkamerverlichting

YAML:
1
2
3
4
type: light
entity: light.e27_1_plafondlamp_slaapkamer_thomas
hold_action:

edit:

De bronnen zoals bij de instellingen nu gekoppeld zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2nw6qgxYoE5T6q1Db0i8QzxUko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CAWvNJ7zVbnuANdUPTrcktqz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-05-2020 17:52 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:39:
Ik heb al een tijdje een HASS draaien, met name voor verlichting en het automatiseren daarvan. Vandaag bezig geweest met het maken van de dashboards zodat het ook bedient kan worden. ;)

Ik wilde hiervoor een aantal custom cards voor gebruiken (light-entity-card, layout-card, ed...). Ik heb alles geïnstalleerd via HACS en vervolgens staan ze netjes bij de instellingen toegevoegd (hier: /config/lovelace/resources). Toch krijg ik het met geen mogelijk werkend. Bij het maken van de lovelace krijg ik steeds de foutmelding dat de custom card niet bestaat.

Wat doe ik verkeerd? Ik las hier al wat over problemen, maar dat blijft een beetje onduidelijk of ingewikkeld voor mij. Als er meer uitleg nodig is, hoor ik dat graag.

Nu bezig met het maken van een volledig nieuwe omgeving voor testdoeleinden.
Lovelace resource horen tegenwoordig niet in de lovelace.yaml maar in je configuration.yaml
https://www.home-assistant.io/lovelace/dashboards-and-views/

Edit: Ze moeten tevens naar hacsfiles verwijzen en niet naar community_plugin

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 22-05-2020 18:02 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

martinvdm schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Lovelace resource horen tegenwoordig niet in de lovelace.yaml maar in je configuration.yaml

Dat het verplaatst is had ik nog niet gevonden, zo maar eens proberen alles over te zetten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Helaas, de deCONZ release notes komen morgen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:06
D3nnisd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:57:
Voor iedereen die deCONZ gebruikt: Vandaag komt er een release!
Geen release en geen changelog, wat we wel krijgen is een alpha/beta release zonder waar je dan op moet testen? Ook op discord kan ik geen changelog vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

lubbertkramer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:38:
[...]

Geen release en geen changelog, wat we wel krijgen is een alpha/beta release zonder waar je dan op moet testen? Ook op discord kan ik geen changelog vinden
Er is een build op dit moment aan de gang. Verwachting is dat ie vanavond komt en dus released. Op mijn verzoek gaat bij de volgende release het beta/alfa/stable in werking, het plan was eerst om dat nu al te doen.

De changelog moet met de hand, die krijg ik morgen en kan ik dan op Discord kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
martinvdm schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Tja hoe vaak gebeurt dat? En als je alles in een volume doet verlies je 0 data.
Check, alleen is mijn Docker kennis daarvoor (nog) niet voldoende. Ik regel alles ook via Portainer zodat ik het nog een beetje snap :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-09 18:52
Vaevictis_ schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Ik zit nog op 0.109.3 vanwege modbus en z-wave issues bij upgrade naar .6. Vandaar dat ik nog wacht met 0.110.1
0.109.6 heeft geen modbus problemen meer hoor, althans bij mij dan.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
D3nnisd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:40:
[...]

Er is een build op dit moment aan de gang. Verwachting is dat ie vanavond komt en dus released. Op mijn verzoek gaat bij de volgende release het beta/alfa/stable in werking, het plan was eerst om dat nu al te doen.

De changelog moet met de hand, die krijg ik morgen en kan ik dan op Discord kwijt.
Zouden ze nu eindelijk het probleem dat je devices kwijt bent na het rebooten?
Wat een drama is dat zeg.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny73
Toppe schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Ja, dat modelletje. Ik ga even op verder onderzoek uit :+

En nee, deze logs komen rechtstreeks uit HA.
Hier werkt de WXKG01LM gewoon met Doconz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Kenny73 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Zouden ze nu eindelijk het probleem dat je devices kwijt bent na het rebooten?
Wat een drama is dat zeg.
Nog nooit gehad.

Dat van toppe is ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Onverklaarbaar dat het bij de ene altijd werkt en bij de andere een drama is. Ik heb met verschillende VM's gewerkt op verschillende computers en altijd problemen (ja, verlengkabel en USB-hub er tussen)
Toen een andere stick gekregen en toen kwamen de problemen al veel minder vaak voor.
Nu heb ik 1 VM met HA en in een andere VM Docker met daarin Deconz en mijn problemen zijn opgelost. Bij een reboot wordt Deconz dus niet mee opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Kenny73 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:05:
Onverklaarbaar dat het bij de ene altijd werkt en bij de andere een drama is. Ik heb met verschillende VM's gewerkt op verschillende computers en altijd problemen (ja, verlengkabel en USB-hub er tussen)
Toen een andere stick gekregen en toen kwamen de problemen al veel minder vaak voor.
Nu heb ik 1 VM met HA en in een andere VM Docker met daarin Deconz en mijn problemen zijn opgelost. Bij een reboot wordt Deconz dus niet mee opgestart.
Achteraf bleek dat hij ZHA gebruikte en geen deCONZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
D3nnisd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:05:
[...]

Achteraf bleek dat hij ZHA gebruikte en geen deCONZ.
Voelt zich een beetje dom O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe had een goed idee, een half jaar terug:
RobertMe schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:10:
[...]

Het deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik topic lijkt mij dan ook vermeldinswaardig? Want ook die is afgesplitst van dit topic omdat het veel over deCONZ ging
Dus:
Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:50:

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2

(...)

Andere relevante topics

(...)
deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
Een andere zigbee Gateway oplossing is deCONZ. deCONZ is een Zigbee gateway ontwikkeld door Dresden Elektronik. Met deze gateway kun je Zigbee devices van verschillende fabrikanten aansturen door middel van de Phoscon web-app. De deCONZ gateway is los te gebruiken maar ook in combinatie met verschillende domotica applicaties zoals Home Assistant.

[ Voor 54% gewijzigd door Hmmbob op 22-05-2020 21:33 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:38:
[...]

Grr. Draai dat ding in een Docker en heb geen TZ variable er in staan, tijd klopt dus niet. Nieuwe container aangemaakt (met TZ) en daar ziet hij in elk geval wel apparaten, alleen nog geen data.

Docker is opzicht leuk, alleen kan je achteraf geen variable toevoegen zonder de hele container te verwijderen en opnieuw te maken.
Dat is nu eigenlijk wel een beetje het idee van een container....

Een container is iets wat je makkelijk kan maken (van een image), starten, stoppen, weer weggooien. Een container is dus eigenlijk ook een "wegwerpartikel". Alle data die je permanent wil bewaren, zal je buiten je container moeten bewaren.

Portainer is handig om er bij te houden, maar heeft ook eigenaardigheden (zoals overrides van entrypoints). Als HA starten in Docker met enkel een commando te onoverzichtelijk is, raad ik je aan je te verdiepen in docker-compose. Ik weet zeker dat er in dit (en vorig) topic posts zijn die je daar retegoed mee op weg gaan helpen. Ook de reguliere docs trouwens: https://www.home-assistan...on/docker/#docker-compose

Als je docker-compose gebruikt, kan je je container op deze manier configureren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
version: '3'
services:
  homeassistant:
    container_name: home-assistant
    image: homeassistant/home-assistant:stable
    volumes:
      - /home/pi/docker/homeassistant:/config
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    restart: always
    network_mode: host

Onder "volumes" (regel 6 en 7) zie je daar een map op de host (in dit geval mijn map "homeassistant" in de map "docker" in de homedirectory van mijn pi user) gekoppeld worden aan een map ín de container (/config).

Alle configuratie wordt daarmee buiten je container opgeslagen, dus of je container nou lang of kort "leeft", je config blijft behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43
Ik begin mij af te vragen of upgraden een goed idee was.
Ik draai een PI4 met HA. De update paar dagen geleden via Supervisor afgetrapt. Eindresultaat: PI was volledig de kluts kwijt en kon niet meer booten met allerlei cannot read meldingen..

Enfin, andere SD kaart, nieuwe installatie met laatste versie, maar die is echt heel instabiel.
Geprobeerd te verbinden met de mariadb10 database op mijn NAS. Zogauw ik dat doe zie ik netjes een nieuwe entry verschijnen in de database dat boel draait.
Alleen komt dan de HTML interface van HA niet meer op.

Samba share doet het nog wel, dus de config weer aangepast. Reboot... niets. Geen HTML interface.
Logfile op de sambashare roept niets. DB2 bestand is wel weer aangepast, dus er loopt en start wel het een en ander.

Dus alles opnieuw geinstalleerd. Nu een nieuwe database aangemaakt. HA maakt netjes de tables aan, dus de verbinding gaat goed, maar weer geen HTML interface daarna.

Ik heb sterk het vermoeden dat de HTML service buggy is. Op github regent het klachten dat deze niet meer start bij homekit of webcams die ff niet lekker reageren.

Iemand enig idee waar ik naar kan kijken? Hoe kan ik de HTML service met de hand starten?

edit: en hij doet het weer.. de HTML interface reageert gewoon 20-30 minuten niet na een restart :(
Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door SunnieNL op 23-05-2020 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23
UTMachine schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:36:
[...]
Wat is de grootte van je sqlite DB bestand? :)
12MB na een week, da's ook de retentie die ik heb ingesteld dus veel groter zal hij niet worden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Dat is nu eigenlijk wel een beetje het idee van een container....

Een container is iets wat je makkelijk kan maken (van een image), starten, stoppen, weer weggooien. Een container is dus eigenlijk ook een "wegwerpartikel". Alle data die je permanent wil bewaren, zal je buiten je container moeten bewaren.

Portainer is handig om er bij te houden, maar heeft ook eigenaardigheden (zoals overrides van entrypoints). Als HA starten in Docker met enkel een commando te onoverzichtelijk is, raad ik je aan je te verdiepen in docker-compose. Ik weet zeker dat er in dit (en vorig) topic posts zijn die je daar retegoed mee op weg gaan helpen. Ook de reguliere docs trouwens: https://www.home-assistan...on/docker/#docker-compose

Als je docker-compose gebruikt, kan je je container op deze manier configureren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
version: '3'
services:
  homeassistant:
    container_name: home-assistant
    image: homeassistant/home-assistant:stable
    volumes:
      - /home/pi/docker/homeassistant:/config
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    restart: always
    network_mode: host

Onder "volumes" (regel 6 en 7) zie je daar een map op de host (in dit geval mijn map "homeassistant" in de map "docker" in de homedirectory van mijn pi user) gekoppeld worden aan een map ín de container (/config).

Alle configuratie wordt daarmee buiten je container opgeslagen, dus of je container nou lang of kort "leeft", je config blijft behouden.
Hmm, ik zie inderdaad dat er in Portainer geen volume gedefineerd is. Maar als ik dat nu alsnog wil gaan doen dan begin ik -wederom- met een volledig kale HA configuration, toch?

Is is een manier in HA dat ik een backup kan maken van mijn huidige configuratie en die in de nieuwe container kan importeren? Geloof niet dat ik heel gelukkig wordt als ik nu weer opnieuw moet beginnen.

Aan de andere kant kan ik dan wel meteen de TZ goed zetten en ook het netwerk als host ipv bridge op de hoop dat de HomeKit intergratie dan wel wil mee werken...

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 23-05-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

Klopt het dat de Supervisor van de "On Hold Deprecated Supervised Installed" versie van Hassio
niet meer zelf update?

Hij geeft aan:
Installed : 222
Latest: 222

volgens github zitten we al op 224

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

martinvdm schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:01:
[...]

Helaas het werkt nog niet echt:
YAML: configuration.yaml
1
lovelace: !include lovelace.yaml

YAML: lovelace.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
mode: yaml
#Resources for custom cards
resources:
    #https://hacs.xyz/docs/categories/plugins, verschillende opties geprobeerd, geen van alle werken
  - url: /hacsfiles/plugin/light-entity-card/light-entity-card.js
    type: module
  - url: /hacsfiles/plugin/lightalarm-card.js
  - url: /hacsfiles/plugin/layout-card.js
  - url: /hacsfiles/plugin/card-mod.js
#Dashboards
dashboards:
  dashboard-basis:
    filename: dashboardbasis.yaml
    title: 'Basis dashboard'

YAML: dashboardbasis.yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
title: Thuis
views:
  - badges: []
    cards:
      #Werkt goed
      - entity: group.werkkamerverlichting
        hold_action:
        show_icon: true
        tap_action:
          action: toggle
        type: button
      - entity: light.e27_1_plafondlamp_slaapkamer_thomas
        hold_action:
        type: light
      #Fout: Custom element doesn't exist: lightalarm-card.
      - type: custom:lightalarm-card
        time_entity: input_datetime
        mode_entity: input_number
        duration_entity: input_select
    icon: 'mdi:lightbulb-on'
    panel: false
    path: lampen
    title: Lampen

Ik denk dat de resources niet naar de juiste plek verwijzen.
Volgens https://www.home-assistant.io/lovelace/dashboards-and-views/ moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de bronnen bij de instellingen in de ui te beheren, die zijn automatisch toegevoegd na het installeren via HACS.

[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-05-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:05
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Volgens https://www.home-assistant.io/lovelace/dashboards-and-views/ moet het volgens mij ook mogelijk zijn om de bronnen bij de instellingen in de ui te beheren, die zijn automatisch toegevoegd na het installeren via HACS.
Dit werkt alleen als je geen yaml mode gebruikt maar dit gebruik je dus wel.
YAML:
1

Probeer eens op deze manier te verwijzen naar de plugins:
/hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js
/hacsfiles/lovelace-layout-card/layout-card.js
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
DaTuX schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:28:
Klopt het dat de Supervisor van de "On Hold Deprecated Supervised Installed" versie van Hassio
niet meer zelf update?

Hij geeft aan:
Installed : 222
Latest: 222

volgens github zitten we al op 224
Ik denk het niet. Mijn 'normale' installatie van HA zit ook nog steeds op 222 en meldt nog niet dat er een nieuwe versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:53:
[...]

Hoe ziet je mappen structuur er uit binnen de config map?

ikzelf werk (nog) niet met de hacsfiles map maar nog met de community folder

deze staat bij mij (vanuit de config map gezien) in:
www/community

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2WQQHIhtqkMR8dkAz8MpYaAJNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yB5WvC5hmIfaIyOgHBJ0oz3R.png?f=user_large

welke door de server wordt vertaal naar
local/community bij het aanbieden van de js files naar de browser
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
  - url: /local/community/zigbee2mqtt-networkmap/zigbee2mqtt-networkmap.js?v=0.6.0
  - url: /local/community/custom-header/custom-header.js
  - url: /local/community/mini-graph-card/mini-graph-card-bundle.js
  - url: /local/community/lovelace-battery-entity/battery-entity.js?v=0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
DaTuX schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:31:
[...]

www/community

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
  - url: /local/community/zigbee2mqtt-networkmap/zigbee2mqtt-networkmap.js?v=0.6.0
Hier staat nog een uitleg m.b.t. hacsfiles verwijzing.
Op beide manieren van verwijzingen krijg je de plugin werkend. Echter, hacsfiles verwijzing heeft de volgende voordelen:
  • The /hacsfiles endpoint does not cache anything; it will instruct your browser to fetch a new version on each load.
  • The /hacsfiles endpoint will try to serve a .gz variant of the element, this will make the element smaller and the transfer will be faster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

larsiey schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:09:
[...]

Dit werkt alleen als je geen yaml mode gebruikt maar dit gebruik je dus wel.
YAML:
1
Dat weet ik. Ik hoef niet persé de Yaml mode te gebruiken, ui is ook prima, zolang iets maar werkt. Ook met een UI dashboard en de benodigde bronnen zichtbaar in de ui (maar kan ze niet aanpassen, want ze staan in de yaml) werkt het niet.
Probeer eens op deze manier te verwijzen naar de plugins:
/hacsfiles/lovelace-card-mod/card-mod.js
/hacsfiles/lovelace-layout-card/layout-card.js
etc.
Dit lijkt wel te iets helpen, ik kom erachter dat de card mod anders is geworden dan mijn (niet onderhouden) yaml, dus dat het daarom onder andere niet werkte.
De card mod geeft nu geen foutmelding meer, maar de card-templater wel (die heb ik inmiddels toegevoegd).
YAML: dashboardbasis/yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- card:
    entity: sensor.papier
    name_template: >-
      {%- if is_state("sensor.papier", "0")%} Vandaag {% elif
      is_state("sensor.papier", "1")%} Morgen {% else %} {{
      states.sensor.papier.attributes.days }} dagen {%- endif %}
    show_state: false
    state_image:
      '0': /local/images/papier.png
      '1': /local/images/papier_gr.png
      '2': /local/images/papier_bw.png
    type: picture-entity
  entities:
    - sensor.papier
  type: 'custom:card-templater'

YAML: lovelace.yaml
1
2
3
resources:
  - url: /hacsfiles/lovelace-card-templater/lovelace-card-templater.js
DaTuX schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:31:
[...]

www/community

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
resources:
De mapstructuur waar HACS het in zet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN-WvrQEXkaOM8EhNRfXBSvxIc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tefcFnAkXLuthXxKIbN1gOvC.png?f=user_large
Die staan/komen dus in www en dan community, dan proberen jouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 17:28
D3nnisd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:40:
[...]

Staat erop:
https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_76

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:06
Je bent mij net voor, krijg ook net de mail in de inbox van Github (watch releases)
Howlin’ Wolf
Repository: dresden-elektronik/deconz-rest-plugin · Tag: V2_05_76 · Commit: 8ce7635 · Released by: manup

Firmware
  • Firmware version 0x26350500 with routing fixes, enabled to be updated via Phoscon App for Conbee I and RaspBee I.
  • Firmware version 0x26580700 with routing fixes and stability improvements included for manual installation for ConBee II.
Under the hood
  • Improve Samsung multi sensor #2769
  • Changes to IKEA color temperature handling #2769
  • Support PST03-A multi sensor #2766
  • Initial support for Sercomm open/close sensor SZ-DWS04 #2761
  • Update for LifeControl MCLH-08 environmental sensor #2761
  • Initial support for RGBgenie ZB-5121 #2761
  • Enhancements for RGBgenie ZB-5001 #2761
  • Initial support for Centralite 3323-G contact sensor #2761
  • Correction Legrand power consumption module #2706
  • Support Legrand motion sensor #2706
  • Support Legrand double switch #2706
  • Support Legrand switch module #2706
  • Improve Profalux support #2706
  • Support Klik Aan Klik Uit ZTHS-100 #2668
  • Initial support for Sengled PAR38 bulbs #2668
  • Expose voltage and current for Xiaomi smart plug #2668
  • Initial support for Tuya smart plug TS0121 #2668
  • Initial support for innr SP 220 smart plug #2668
  • Initial support for Heiman remote control HS1RC-M #2668
  • Initial support for Immax NEO ZB3.0 smart plug 07048L #2668
  • Support for Sercom siren SZ-SRN12N #2668
  • Initial support for WAXMAN LeakSMART v2 #2668
  • Improve window covering devices IKEA Fyrtur and Xiaomi curtain #2658
  • Improve IAS WD devices (Sirens, smoke detectors, etc) #2658
  • Improve IKEA SYMFONISK controller #2658
  • Improve rule trigger logic #2658
  • Support Tuya gas sensor #2637
  • Support 4-ch Namron switch #2589
  • Support Tuyatec door/window sensor RH3001 #2572
  • Initial support for Samsung SmartThings Outlet 2018 #2572
  • Initial support for Xiaomi Mija ZB3.0 smart plug ZNCZ04LM #2572
  • Initial support for Hive motion sensor MOT003 #2572
  • Initial support for Centralite contact sensor 3320-L #2572
  • Fix for iHorn sensors not being created #2572
  • Improved power and consumption reporting #2572
  • Fix Aqara Opple switches #2561
  • Support Iris contact sensor v3 #2554
  • Initial support for iris motion sensor v2 #2554
  • Refactor logic for setting light state #2553
Bron: https://github.com/dresde...gin/releases/tag/V2_05_76

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:07
Even een vraag. Ik ben sinds een week geswitcht van Domoticz naar HA. Ik heb een pythonscript waarmee ik met behulp van een Volkszaehler een Kamstrup warmtemeter (stadsverwarming) uitlees. Deze geeft een aantal waardes terug zoals bijvoorbeeld het verbruik in Gj. In Domoticz kon ik een virtuele sensor toevoegen en daar de waarde naartoe schrijven. Hoe doe je zoiets in HA?
Ik heb me rotgezocht op google, maar zonder zinnig resultaat. Heeft iemand een zetje in de goede richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
rvinke schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:18:
Even een vraag. Ik ben sinds een week geswitcht van Domoticz naar HA. Ik heb een pythonscript waarmee ik met behulp van een Volkszaehler een Kamstrup warmtemeter (stadsverwarming) uitlees. Deze geeft een aantal waardes terug zoals bijvoorbeeld het verbruik in Gj. In Domoticz kon ik een virtuele sensor toevoegen en daar de waarde naartoe schrijven. Hoe doe je zoiets in HA?
Ik heb me rotgezocht op google, maar zonder zinnig resultaat. Heeft iemand een zetje in de goede richting?
Waarom niet gewoon uitlezen met DSMR integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39
Dat kan niet, DSMR is voor elektra en soms gas als dat gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09
Hmmbob schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:49:
Overigens, voor hen die een Pi4 hebben en van/via USB willen booten is er ook leuk nieuws:

nieuws: Bètafirmware maakt booten via usb-opslag voor Raspberry Pi 4 mogelijk
Hoe moeilijk of makkelijk is het om dit aan te bieden bij de officiële Home Assistant image? Ik zou zo van Supervised afstappen als ik Home Assistant van USB kan draaien en ik denk veel anderen ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@T.Kreeftmeijer moeten de Lovelace resources niet in je configuration.yaml staan, ipv ui-lovelace.yaml?

Jep: downloads: Home Assistant Core 0.107.0

Edit: disregard, ik had even gemist dat lovelace.yaml != ui-lovelace.yaml en dat je lovelace.yaml als include gebruikt vanuit configuration.yaml.

Nothing to see here people, move along :+

[ Voor 69% gewijzigd door Hmmbob op 23-05-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 17:56
rvinke schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:18:
Hi, ik heb hier afgelopen week een custom component voor gemaakt: https://github.com/golles/Home-Assistant-Sensor-MC66C

Ik ben zelf nog niet zo bekend met python dus het kan vast vele malen beter, maar hier draait het al een paar dagen stabiel. Hij logt nog wel een paar errors, deze hoop ik de komende tijd te fixen.

Feedback is meer dan welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Dankzij @Hmmbob, @D3nnisd & @martinvdm uiteindelijk tot een volledig werkende HA installatie gekomen inclusief HomeKit ondersteuning.

Lijkt voor nu prima te werken en dus tijd om uit te bouwen, en afscheid te nemen van Domoticz.

Enige wat nu nog op mijn lijstje staat in Grafana ondersteuning, al is dat voor de temperaturen sensoren wat minder belangrijk dan voor de energie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoi,

Ik heb eerder deze week HA & deCONZ op mijn Synology gezet, beiden via docker.
Dit werkt perfect & voor het ogenblik heb ik 1 temp/vochtigheid sensor die de data binnenhaalt. Binnenkort waarschijnlijk 3-4 stuks extra.

Dit is hoofdzakelijk de data die ik binnentrek. Misschien later nog de data van een slimme meter (niet via deCONZ) maar dat is nog niet zeker.

Nu wil ik de historische data bijhouden voornamelijk om veranderingen te kunnen zien van temperatuur & vochtigheid. Graag zou ik kunnen zien :
  • live temperatuur / vochtigheid
  • evolutie temperatuur / vochtigheid over 12-18 maanden. Dit mag met het gemiddelde per dag zijn.
Ik heb gezien dat ik best overschakel naar MariaDB ipv SQLite. Maar heb ook gezien dat het goed kan zijn om data ook via Influxdb weg te schrijven. Met daarbovenop dan rapportering via Grafana.
Mijn vragen :
  • Is het nodig om InfluxDB te gebruiken als ik enkel de sensor data heb?
  • Moet ik iets speciaals doen in HA om zeker te zijn dat data 12-18 maanden wordt bijgehouden in MariaDB? (recorder/purge?)
  • Kan ik de data down samplen in HA om vb enkel 7 dagen detail data te houden en daarna enkel het gemiddelde per dag?
Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
barrymossel schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:21:
[...]
Hoe moeilijk of makkelijk is het om dit aan te bieden bij de officiële Home Assistant image? Ik zou zo van Supervised afstappen als ik Home Assistant van USB kan draaien en ik denk veel anderen ook...
Waarom moet je dan van supervised afstappen? Ik draai de standaard HA (voormalig hass.io) op een Pi3 vanaf een externe SSD. Geen SD-kaart nodig. Hopelijk kan dat dan later dit jaar ook met de Pi4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
DeadMetal schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:37:
[...]

Waarom moet je dan van supervised afstappen? Ik draai de standaard HA (voormalig hass.io) op een Pi3 vanaf een externe SSD. Geen SD-kaart nodig. Hopelijk kan dat dan later dit jaar ook met de Pi4.
Ik wil van Supervised afstappen, omdat HassOS (wat ze dus Home Assistant noemen - om het makkelijk te maken) de voorkeur geniet (qua ondersteuning dus). Natuurlijk staat het nu on hold, maar niet ondenkbaar dat Supervised in de toekomst toch problemen op gaat leveren. De enige reden dat ik Supervised draaide, was dat het mogelijk was om van een USB/SSD te draaien.

Als jij met Hass.io HassOS bedoelt, dan ben ik benieuwd hoe je dat dan voor elkaar krijgt?

Even voor de duidelijkheid de verschillen in installatiemogelijkheden, aangezien ze nogal onduidelijk zijn met benamingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpzlQj6D2-FnXnieHcMT9lEtL3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Px9xxPzK7UuHnmOsY2iqsF1D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:07
golles schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:24:
[...]

Hi, ik heb hier afgelopen week een custom component voor gemaakt: https://github.com/golles/Home-Assistant-Sensor-MC66C

Ik ben zelf nog niet zo bekend met python dus het kan vast vele malen beter, maar hier draait het al een paar dagen stabiel. Hij logt nog wel een paar errors, deze hoop ik de komende tijd te fixen.

Feedback is meer dan welkom!
Oei, nice! Ik ga eens even kijken wat ik hiermee kan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
barrymossel schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Als jij met Hass.io HassOS bedoelt, dan ben ik benieuwd hoe je dat dan voor elkaar krijgt?
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel inderdaad HassOS wat ik draai. Een Pi3 is gewoon usb-bootable na een eenmalige aanpassing.
Dus je kan het image wat HA aanbiedt ook op bijv. een externe SSD flashen.
Hopelijk binnenkort dan dus ook mogelijk op de Pi4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DeadMetal schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel inderdaad HassOS wat ik draai. Een Pi3 is gewoon usb-bootable na een eenmalige aanpassing.
Dus je kan het image wat HA aanbiedt ook op bijv. een externe SSD flashen.
Hopelijk binnenkort dan dus ook mogelijk op de Pi4.
Ah, de firmware wordt dus aangepast waardoor de USB schijf gewoon de SD card als het ware vervangt? Dan schijf je de image naar de SSD en werkt het out-of-the-box. Oh daar wil ik wel even op wachten. Dat is natuurlijk een eenvoudige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
barrymossel schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:15:
[...]
Ah, de firmware wordt dus aangepast waardoor de USB schijf gewoon de SD card als het ware vervangt? Dan schijf je de image naar de SSD en werkt het out-of-the-box. Oh daar wil ik wel even op wachten. Dat is natuurlijk een eenvoudige oplossing.
Ja, exact. Geen sd-kaart meer nodig. Je kan zelfs van tevoren een snapshot maken en deze terugzetten zodra je HA (HassOS) op je SSD hebt draaien, zodat alle instellingen ook bewaard blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DeadMetal schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Ja, exact. Geen sd-kaart meer nodig. Je kan zelfs van tevoren een snapshot maken en deze terugzetten zodra je HA (HassOS) op je SSD hebt draaien, zodat alle instellingen ook bewaard blijven.
Vandaag of morgen toch maar eens wat gaan spelen met de beta firmware voor de RPi4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heeft iemand het antwoord op hoe je de state history (dus b.v. het grafiekje van een T sensor) op basis van 24 uurs periode kunt krijgen i.p.v. AM/PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:37
Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?

Ik heb een automation die de lampen in m'n woonkamer schakelt op basis van beweging en lichtsterkte. Omdat er soms wel eens een wolkje voor de zon langs drijft en het dus maar heel even 'donker' is en ik niet wil dat m'n verlichting gaat pendelen wil ik graag dat de waarde minimaal 2 minuten onder een waarde is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- alias: Woonkamer Automatisch Aan Beweging
  trigger:
    platform: state
    entity_id: group.beweging_woonkamer
    to: 'on'
  condition:
    condition: numeric_state
    entity_id: sensor.beweging_woonkamer_tafel_illuminance
    below: 45
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.woonkamer

Ik kan volgens mij echter geen
YAML:
1
2
for:
 minutes: 2

meegeven. Doe ik iets fout? Is er een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gastje01 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:08:

Ik heb een automation die de lampen in m'n woonkamer schakelt op basis van beweging en lichtsterkte. Omdat er soms wel eens een wolkje voor de zon langs drijft en het dus maar heel even 'donker' is en ik niet wil dat m'n verlichting gaat pendelen wil ik graag dat de waarde minimaal 2 minuten onder een waarde is:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  condition:
  action:

YAML:
1
2
for:

@gastje01 Je kunt onder action met delay werken b.v. ik gebruik een random delay voor de vakantie stand van de keuken/woonkamer lampen:

- delay: '00:{{ (range(1, 35)|random|int) }}:{{ (range(1, 59)|random|int) }}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:18:
[...]

@gastje01 Je kunt onder action met delay werken b.v. ik gebruik een random delay voor de vakantie stand van de keuken/woonkamer lampen:

- delay: '00:{{ (range(1, 35)|random|int) }}:{{ (range(1, 59)|random|int) }}'
Dan gaan ze toch gewoon X tijd later aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:05:
Heeft iemand het antwoord op hoe je de state history (dus b.v. het grafiekje van een T sensor) op basis van 24 uurs periode kunt krijgen i.p.v. AM/PM.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar als dit is wat je bedoelt dan staat het bij mij al op 24h modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhB7-hH8LNHWTwVdr2gGLevR9TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGn5suGnpMW6LaO9uN9tGOLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hmmbob schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:31:
[...]

Misschien begrijp ik je niet goed, maar als dit is wat je bedoelt dan staat het bij mij al op 24h modus:

[Afbeelding]
@Hmmbob Ja klopt, ik krijg dus AM/PM, heb wel de TZ in docker goed meegegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4PifTNS1kjsBNJOLVJBY84mAFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHcOVnR5g3uiR3i3henzmWTB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
gastje01 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:08:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
  condition:
  action:

YAML:
1
2
for:

https://www.home-assistan...nditions/#state-condition
https://community.home-as...me-based-condition/143986

Maar waar staat die for?

Stop de for in de trigger en dan zal de beweging 2 minuten aan moeten zijn en de verlichtingssterkte onder de 45 (ik denk na die 2 minuten) voordat de woonkamer aan gaat. Volgens mij niet wat je wilt.

Stop de for in de condition en wat je krijgt is: Doe de woonkamer aan als er beweging is en de verlichtingssterkte nu langer dan 2 minuten onder de 45 is. Is die verlichtingssterkte op dat moment niet onder de 45 voor 2 minuten lang dan is het einde verhaal, ook als je daar nog 3 dagen rondloopt en de beweging dus 3 dagen op aan staat en ondertussen er wel onder de 45 wordt gegaan.

Dus wat je dan extra nodig hebt is een automation voor als er 2 minuten onder de 45 is (trigger) en beweging aan is (condition), de woonkamer ook aan gaat.

Volgens mij kan je die twee combineren in een automation met twee triggers en twee conditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Hmmbob Heb ik ook, maar wellicht door Docker gaat het fout?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  # Impacts weather/sunrise data (altitude above sea level in meters)
  elevation: 0

# metric for Metric, imperial for Imperial
  unit_system: metric

# Pick yours from here: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tz_database_time_zones
  time_zone: Europe/Amsterdam

# Customization file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:41:
[...]

@Hmmbob Heb ik ook, maar wellicht door Docker gaat het fout?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  # Impacts weather/sunrise data (altitude above sea level in meters)
  elevation: 0

# metric for Metric, imperial for Imperial
  unit_system: metric

# Pick yours from here: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_tz_database_time_zones
  time_zone: Europe/Amsterdam

# Customization file
Zelfde verhaal hier. Ik denk inderdaad door Docker. Ik gebruik
code:
1
-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro
maar heb maanden terug al ontdekt dat dat niet de verwachte resultaten geeft. Heb nog niet getest wat het wel moet zijn, maar
code:
1
-e TZ=Europe/Amsterdam
zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:39:
[...]

https://www.home-assistan...nditions/#state-condition
https://community.home-as...me-based-condition/143986

Maar waar staat die for?

Stop de for in de trigger en dan zal de beweging 2 minuten aan moeten zijn en de verlichtingssterkte onder de 45 (ik denk na die 2 minuten) voordat de woonkamer aan gaat. Volgens mij niet wat je wilt.

Stop de for in de condition en wat je krijgt is: Doe de woonkamer aan als er beweging is en de verlichtingssterkte nu langer dan 2 minuten onder de 45 is. Is die verlichtingssterkte op dat moment niet onder de 45 voor 2 minuten lang dan is het einde verhaal, ook als je daar nog 3 dagen rondloopt en de beweging dus 3 dagen op aan staat en ondertussen er wel onder de 45 wordt gegaan.

Dus wat je dan extra nodig hebt is een automation voor als er 2 minuten onder de 45 is (trigger) en beweging aan is (condition), de woonkamer ook aan gaat.

Volgens mij kan je die twee combineren in een automation met twee triggers en twee conditions.
Ik wil 'm inderdaad in de condition hebben, als de lichtsterkte 2 minuten onder de 45 is mogen de lichten aan als 1 van de 4 sensoren (Group) beweging heeft gezien.

Jij bedoelt dat ik 'm omdraai? Dus de trigger is lichtsterkte onder de 45 voor 2 min met als condition beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
gastje01 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:44:
[...]

Ik wil 'm inderdaad in de condition hebben, als de lichtsterkte 2 minuten onder de 45 is mogen de lichten aan als 1 van de 4 sensoren (Group) beweging heeft gezien.

Jij bedoelt dat ik 'm omdraai? Dus de trigger is lichtsterkte onder de 45 voor 2 min met als condition beweging?
Ik denk dat je beide nodig hebt, voor het geval die 'illuminance' onder de 45 gaat voor 2 minuten terwijl er al beweging gedetecteerd is.
Iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  - platform: state
  - platform: numeric_state
  condition:
  - condition: state
    state: 'on'
  - condition: numeric_state
  action:
  - service: homeassistant.turn_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Ik denk dat je beide nodig hebt, voor het geval die 'illuminance' onder de 45 gaat voor 2 minuten terwijl er al beweging gedetecteerd is.
Iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
  - platform: state
  - platform: numeric_state
  condition:
  - condition: state
    state: 'on'
  - condition: numeric_state
  action:
  - service: homeassistant.turn_on
Maar waar plaats ik die 'for:' dan? :+

Dat is net waar ik tegen aan loop, voor zo ver ik heb kunnen vinden werkt dat niet i.c.m. een numeriek_state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:43:
[...]

Zelfde verhaal hier. Ik denk inderdaad door Docker. Ik gebruik
code:
1
-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro
maar heb maanden terug al ontdekt dat dat niet de verwachte resultaten geeft. Heb nog niet getest wat het wel moet zijn, maar
code:
1
-e TZ=Europe/Amsterdam
zou kunnen werken.
@Saturnus ook deze heb ik erin staan toch nog AM/PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:54:
[...]

@Saturnus ook deze heb ik erin staan toch nog AM/PM.
Taalinstellingen? Mijn taal staat op Nederlands.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 23-05-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
gastje01 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Maar waar plaats ik die 'for:' dan? :+

Dat is net waar ik tegen aan loop, voor zo ver ik heb kunnen vinden werkt dat niet i.c.m. een numeriek_state.
Precies dat vergeet ik er in te typen. :F
En dat blijkt inderdaad een probleem te zijn zoals je zegt... In de trigger prima, in de condition error. Ook bij het wijzigen van numeric_state met below naar template blijft het een error. Weer typisch een van die domme dingen van Home Assistant die waarschijnlijk pas over 2 jaar opgelost worden.

Misschien kan je het oplossen door een helper sensor die een timestamp opslaat van wanneer de waarde >45 was. Dan kan je een template condition gebruiken. Dat is mij overigens ook nog niet gelukt omdat zo'n sensor niet automatisch zal updaten. Wat dan waarschijnlijk wel kan is een automation die de timestamp wegschrijft naar een input_number of input_text.
Hmmbob schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:01:
[...]

Taalinstellingen? Mijn taal staat op Nederlands.
Dat zou het kunnen zijn. Clienside dan wel. Hier alles Engels. Op de mobiel is het wel 24h.
Windows of Firefox geeft dan wellicht niet de ingestelde Windows 'locale' door.

https://community.home-as...-am-pm-in-europe/45252/83

Kan mijn woorden wel herhalen... HA devs...nuff said. Blijkbaar kan het toch...
Open je profiel en stel de taal in op English (GB). @Vaevictis_

Nee wacht ik zeg het toch weer: HA devs...nuff said. Want de 'fix' werkt alleen in logbook. :')

[ Voor 26% gewijzigd door Saturnus op 23-05-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Precies dat vergeet ik er in te typen. :F
En dat blijkt inderdaad een probleem te zijn zoals je zegt... In de trigger prima, in de condition error. Ook bij het wijzigen van numeric_state met below naar template blijft het een error. Weer typisch een van die domme dingen van Home Assistant die waarschijnlijk pas over 2 jaar opgelost worden.

Misschien kan je het oplossen door een helper sensor die een timestamp opslaat van wanneer de waarde >45 was. Dan kan je een template condition gebruiken. Dat is mij overigens ook nog niet gelukt omdat zo'n sensor niet automatisch zal updaten. Wat dan waarschijnlijk wel kan is een automation die de timestamp wegschrijft naar een input_number of input_text.

[...]

Dat zou het kunnen zijn. Clienside dan wel. Hier alles Engels. Op de mobiel is het wel 24h.
Windows of Firefox geeft dan wellicht niet de ingestelde Windows 'locale' door.

https://community.home-as...-am-pm-in-europe/45252/83

Kan mijn woorden wel herhalen... HA devs...nuff said. Blijkbaar kan het toch...
Open je profiel en stel de taal in op English (GB). @Vaevictis_

Nee wacht ik zeg het toch weer: HA devs...nuff said. Want de 'fix' werkt alleen in logbook. :')
@Saturnus Ook niet, heb taal nu op NL ingesteld, maar nog steeds AM/PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Iemand enig idee?

Ik gebruik een intergration voor mijn Panasonic AC laat deze laat een current_temperature zien van 126 graden.

Nu dacht ik om een flow in Node-Red aan te maken die bij een wijziging van een Xiaomi sensor (die hangt naast de airco) de current_temperature van een update te voorzien. Maar ik krijg helemaal geen current_temperature ge-update. Wat doe ik fout?

Dit is mijn entity:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
hvac_modes:
  - 'off'
  - heat
  - cool
  - heat_cool
  - dry
  - fan_only
min_temp: 16
max_temp: 30
fan_modes:
  - Auto
  - Low
  - LowMid
  - Mid
  - HighMid
  - High
preset_modes:
  - none
  - boost
  - eco
swing_modes:
  - Auto
  - Up
  - UpMid
  - Mid
  - DownMid
  - Down
current_temperature: 126
temperature: 16
fan_mode: Auto
preset_mode: none
swing_mode: Up
friendly_name: Slaapkamer
supported_features: 57

Kan ik current_temperature überhaupt van een update voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:17:
[...]

@Saturnus Ook niet, heb taal nu op NL ingesteld, maar nog steeds AM/PM.
Dan hebben wij verschillende problemen. Heb je andere apparaten waarop het wel goed gaat?
Wellicht helpt het om in Windows/macOS/browser de region settings aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Dan hebben wij verschillende problemen. Heb je andere apparaten waarop het wel goed gaat?
Wellicht helpt het om in Windows/macOS/browser de region settings aan te passen?
@Saturnus Ik zie met mobiel dat het wel goed gaat. Toch browser dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Opgelost! Firefox en dan Nederlands als default taal installeren en herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:38:
[...]

Opgelost! Firefox en dan Nederlands als default taal installeren en herstarten.
Ik heb hem inmiddels ook opgelost met behoud van Engels...

code:
1
2
Language
Choose the languages used to display menus, messages, and notifications from Firefox.

Daar kiezen voor English (United Kingdom).

Blijkbaar zorgt English (United States) voor de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
  • Laatst online: 13:31
Saturnus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Ik heb hem inmiddels ook opgelost met behoud van Engels...

code:
1
2
Language
Choose the languages used to display menus, messages, and notifications from Firefox.

Daar kiezen voor English (United Kingdom).

Blijkbaar zorgt English (United States) voor de problemen.
Superdank! Lang naar een oplossing gezocht, maar niet waar jij 'm nu vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toevallig hier meer mensen waarbij HA na de update naar 0.110(.1) soms uit 't niets herstart?
Ik zie dat de supervisor en homeassistant docker container zelf niet herstarten overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:06
Ik loop een beetje vast met het troubleshooten van m'n Zigbee implementaties.

Als ik een nieuw device toevoeg (bijvoorbeeld een switch) en deze aan een automation hang, dan werkt deze prima.
Zo heb ik automation waarmee ik mijn woonkamerlamp kan toggle'n, de triggers hiervoor zijn mijn muurschakelaar (waar een Shelly achter zit) en nu dus ook de Zigbee knop.

De Zigbee knop werkt prima, maar na een tijdje (half uurtje oid) stopt het met werken.
De lamp is nog wel met de muurschakelaar te bedienen, maar via de Zigbee knop niet meer. (Heel soms doet hij het weer, maar vaker niet dan wel)

Als ik dan ga sleutelen in de automation werkt het weer, maar ook dan weer tijdelijk.

Ik gebruik voor het Zigbee gebeuren "Mosquitto broker" en " Zigbee2mqtt"
In de logging van "Mosquitto broker" zie ik gewoon mijn buttonpresses voorbij komen, dus ligt dan het probleem bij de broker?
(Ik gebruik ook ShelltForHass, misschien dat dat in de weg zit?)

Kan iemand mij op weg helpen in welke richting het best kan kijken om het probleem op te sporen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
0.110.2
  • Auto-level AirVisual API calls (@bachya - #34903) (airvisual docs)
  • Fix service registration supported features check (@chmielowiec - #35718)
  • Fix Prezzibenzina doing I/O in the event loop (@bachya - #35881) (prezzibenzina docs)
  • Update rokuecp to 0.4.1 (@ctalkington - #35899) (roku docs)
  • Update frontend to 20200519.3 (@bramkragten - #35925) (frontend docs)
  • Ensure homekit functions if numpy is unavailable (@bdraco - #35931) (homekit docs)
  • Fix ONVIF Transport (@hunterjm - #35932) (onvif docs)
  • Fix typo in conf[CONF_SSL] (@Wohlraj - #35946) (zabbix docs)
  • Fix Daikin AC integration for AirBase units (@fredrike - #35952) (daikin docs)
  • Improve ipp unique id parsing (@ctalkington - #35959) (ipp docs)
  • Bump pyAV and close unclosed outputs (@hunterjm - #35960) (stream docs)
  • Fix lutron_caseta setup options (@MartinHjelmare - #35974) (lutron_caseta docs)
  • Fix device_registry cleanup behavior (@alengwenus - #35977)
  • Bump python-openzwave-mqtt to 1.0.2 (@MartinHjelmare - #35980) (ozw docs)
  • Handle StorageError in the Broadlink integration (@felipediel - #35986) (broadlink docs)
  • Update frontend to 20200519.4 (@bramkragten - #35987) (frontend docs)
  • Fix ONVIF PTZ and profile encoding issues (@hunterjm - #36006) (onvif docs)
  • Upgrade hass-nabucasa to 0.34.3 (@frenck - #36025) (cloud docs)
  • Migrate rpi_gpio_pwm to extend LightEntity instead of Light (@soldag - #36028) (rpi_gpio_pwm docs)
  • Fix shade compatibility with hunter douglas powerview 1.0 hubs (@bdraco - #36040) (hunterdouglas_powerview docs)
  • Bump aiohomekit (@Jc2k - #36041) (homekit_controller docs)
  • Bump tellduslive version (@fredrike - #36048) (tellduslive docs)
  • Fix roku play/pause support (@ctalkington - #35991) (roku docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Ik heb nog een aantal schakelaars die via Tasmota lopen. Dit werkte in Domoticz prima (te bedienen via een URL of MQTT broker) maar ik kan weinig vinden over custom hardware binnen Home Assistant.

Sowieso heb ik wel gekeken naar de "MQTT" intergratie, maar ondanks dat deze aangemeld is ziet hij geen nieuwe apparaten.

Ik had naast HA ook nog een HomeBridge lopen voor dit soort schakelaars maar HA kan zijn HomeKit intergratie niet starten als HomeBridge al loopt.

Iemand een mooie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:22
@Flapperbol Iets soortgelijks heb ik ook. Alleen is het eigenlijk altijd na herstart van HA of het herladen va automations. Een van mijn knoppen (Aqara) doe ik een toggle mee maar ondanks dat hij als toggle in de automations staat doet hij dan of niets of alsof ik de automation als turn on heb gemaakt. De automation uitschakelen en weer inschakelen is voldoende het te herstellen.

En mijn Tradfri knoppen lijken gewoon brak bereik te hebben. Maar moet misschien eens kijken of dat toch niet HA zelf is (ofwel, kijken of ze in MQTT wel voorbij komen.

@Toppe Weinig info :o Over de basis is er misschien niet super veel te vinden maar het stelt ook niets voor. Default MQTT broker instellen, auto discovery in HA aan, auto discovery in Tasmota aan, done.

Zet je HA discovery (SetOption19) wel aan in Tasmota?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Ik snap na 100 pogingen en tien keer doorlezen van diverse posts op dit forum nog steeds niet waarom ik niet van buitenaf kan inloggen in Home Assistant.
Het komt er op neer dat ik netjes via HTTPS naar mijn inlog wordt gedirigeerd en kan inloggen en daarna krijg ik altijd de melding

"Unable to connect to Home Assistant"

met daaronder "Retry".
Ik denk toch dat ik door een blinde vlek ergens iets vergeten ben in te stellen in Home Assistant zelf, maar wat?
Ik heb, zoals in de nieuwste versie nu mogelijk is, External URL en Internal URL ingesteld en de oude instelling weggehaald uit de configuration.yaml, maar nee. Niets helpt.
Wat is de denkfout? Wat moet je openzetten / instellen in HA om toegang van buiten toe te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

RoJan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:14:
Ik snap na 100 pogingen en tien keer doorlezen van diverse posts op dit forum nog steeds niet waarom ik niet van buitenaf kan inloggen in Home Assistant.
Het komt er op neer dat ik netjes via HTTPS naar mijn inlog wordt gedirigeerd en kan inloggen en daarna krijg ik altijd de melding

met daaronder "Retry".
Ik denk toch dat ik door een blinde vlek ergens iets vergeten ben in te stellen in Home Assistant zelf, maar wat?
Ik heb, zoals in de nieuwste versie nu mogelijk is, External URL en Internal URL ingesteld en de oude instelling weggehaald uit de configuration.yaml, maar nee. Niets helpt.
Wat is de denkfout? Wat moet je openzetten / instellen in HA om toegang van buiten toe te laten?
Raar.. het is al lang geleden dat ik dat heb gedaan, maar heb nog eens gechecked en ik heb volgens mij niets ingesteld in HA zelf. Niet eens de base url in de config yaml. Ik heb gewoon via reverse proxy de link omgeleid naar de juiste interne poort (wel https dus 443) op het juiste IP en that's it. Dat je de inlogpagina krijgt doet me vermoeden dat dat gedeelte bij jou wel snor zit. Maar gezien je volgens mij in HA niets hoeft te doen is het wel raar. Kun je aangeven wat je precies gedaan hebt qua port forwarding?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
RoJan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:14:

met daaronder "Retry".
Misschien een virusscanner die het blokkeert?
Had ik destijds wel met Domoticz dat de inlogpagina wel wordt weergegeven maar ik kon niet inloggen. In Bitdefender moest ik deze pagina dan whitelisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:55:

@Toppe Weinig info :o Over de basis is er misschien niet super veel te vinden maar het stelt ook niets voor. Default MQTT broker instellen, auto discovery in HA aan, auto discovery in Tasmota aan, done.

Zet je HA discovery (SetOption19) wel aan in Tasmota?
Soms denk ik echt te moeilijk. Veel zitten zoeken naar de werking van de MQTT intergratie, maar dan vergeet je even de client-side... :+

Ze zitten er nu in!

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 24-05-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RoJan Probeer je het dan ook vanaf een extern apparaat? Ofwel, je mobiel ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Sp33dFr34k schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:26:
[...]

Raar.. het is al lang geleden dat ik dat heb gedaan, maar heb nog eens gechecked en ik heb volgens mij niets ingesteld in HA zelf. Niet eens de base url in de config yaml. Ik heb gewoon via reverse proxy de link omgeleid naar de juiste interne poort (wel https dus 443) op het juiste IP en that's it. Dat je de inlogpagina krijgt doet me vermoeden dat dat gedeelte bij jou wel snor zit. Maar gezien je volgens mij in HA niets hoeft te doen is het wel raar. Kun je aangeven wat je precies gedaan hebt qua port forwarding?
Ik draai met UNRAID en heb HASS.IO daar in een VM draaien op zijn eigen IP-adres.
Ik ga via https://xxxx.duckdns.org naar binnen en kom dan bij letsencrypt die e.e.a. redirect naar de VM.
Mijn call komt dan netjes aan bij de VM en de inlogroutine van HA start. Na het inloggen krijg ik dus de mededeling "Unable to connect to Home Assistant".
In de router worden poort 443 en 80 netjes naar Lets Encrypt gezet. En dat werkt prima, want in UNRAID heb ik ook een versie van NextCloud draaien, die werkt goed.
Ik denk ook niet dat het aan de poorten o.i.d. ligt.
larsiey schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Misschien een virusscanner die het blokkeert?
Had ik destijds wel met Domoticz dat de inlogpagina wel wordt weergegeven maar ik kon niet inloggen. In Bitdefender moest ik deze pagina dan whitelisten.
Nee, dat is het niet. Alles draait onder Linux
Septillion schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:54:
@RoJan Probeer je het dan ook vanaf een extern apparaat? Ofwel, je mobiel ofzo?
Heb ik ook geprobeerd. Ook vanuit de app. Zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RoJan En port 8123 dan? Dat is de default HA port, ook met HTTPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Septillion schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:08:
@RoJan En port 8123 dan? Dat is de default HA port, ook met HTTPS.
Ja, klopt. Die wordt door Lets Encrypt onderhuids doorgezet, want ik heb een apart domein voor HA. Maar dat is het sowieso niet, omdat je anders helemaal niet bij de inlog van HA komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:29
Zijn er hier ook mensen die de Android Companion app voor presence detection gebruiken?
Ik heb de app geïnstalleerd, en geconfigureerd, werkt prima. Maar ik heb regelmatig dat hij niet met Home Assistant kan verbinden, en pas na een force close van de app weer werkt.

Ik had in eerste instantie een ander interne en externe URL ingevoerd, en dacht dat het wellicht daar aan lag. Ik had namelijk het idee dat het vooral na een netwerkwisseling is (dus van wifi naar 3g/4g) maar dat werkt niet, ook niet na een reinstall.

Heeft iemand nog tips of suggesties om dit te voorkomen?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Toppe schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:43:
Ik heb nog een aantal schakelaars die via Tasmota lopen. Dit werkte in Domoticz prima (te bedienen via een URL of MQTT broker) maar ik kan weinig vinden over custom hardware binnen Home Assistant.

Sowieso heb ik wel gekeken naar de "MQTT" intergratie, maar ondanks dat deze aangemeld is ziet hij geen nieuwe apparaten.

Ik had naast HA ook nog een HomeBridge lopen voor dit soort schakelaars maar HA kan zijn HomeKit intergratie niet starten als HomeBridge al loopt.

Iemand een mooie oplossing?
ESPHome iets voor jou?
Native verbinding met HA zonder MQTT (ook met MQTT mogelijk) ook opties om zelf Hardware te knutselen met ESP's en die aan te sturen.

Wat ik zelf als voordeel zie is dat de ESPHome devices blijven werken ook als je automation er ff niet is (dat HA aan het updaten is bijvoorbeeld)

ik gebruik deze met diverse ESP gebaseerde devices die voorheen ook Tasmota draaiden, Tevens alle shellys hiermee geflashed zodat de lampen bijven schakelen als papa weer eens met de HA install of node-red aan het prutsen is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
RoJan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:11:
Die wordt door Lets Encrypt onderhuids doorgezet, want ik heb een apart domein voor HA. Maar dat is het sowieso niet, omdat je anders helemaal niet bij de inlog van HA komt.
Dan zou ik daar nog even goed naar kijken. Want daar zou ik niet zo gelijk vanuit gaan... De Let's Encrypt addon doet er in ieder geval niets mee. Je kan eens proberen HA eens "gewoon" op port 443 te zetten.

Zelf draai ik https via de Let's Encrypt addon gewoon op 8123 en mag de addon port 80 gebruiken. Duckdns doe ik ook gewoon op 8123 (maar DDNS draait op mijn router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DaTuX Dat kan net zo goed met Tasmota. Dus ik zie in dat opzicht geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Septillion schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:36:
@DaTuX Dat kan net zo goed met Tasmota. Dus ik zie in dat opzicht geen meerwaarde.
dat dacht ik ook tot ik het eens probeerde, toch heel anders dan Tasmota

voor beide is wat te zeggen, maar als je eigen hardware wil gebruiken heeft ESPHome nogal wat voordelen en gemakken in gebruik. zeker in combinatie met HA. Gaat te ver voor dit topic om daar verder op in te gaan.
Probeer het eens zou ik zeggen wie weet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DaTuX Dat het makkelijk is voor eigen hardware ga ik niet ontkennen. En zeker ook geprobeerd, leuk als je veel sensoren enzo wilt doen, maar vind het persoonlijk veel te omslachtig voor standaard Sonoffs etc. En wat ik zei, het blijft in de basis gewoon werken zonder HA. Maar het hangt er natuurlijk heel erg af van hoeveel externe "smart" je schakelaar gebruik maakt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

DaTuX schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:42:
[...]

dat dacht ik ook tot ik het eens probeerde, toch heel anders dan Tasmota

voor beide is wat te zeggen, maar als je eigen hardware wil gebruiken heeft ESPHome nogal wat voordelen en gemakken in gebruik. zeker in combinatie met HA. Gaat te ver voor dit topic om daar verder op in te gaan.
Probeer het eens zou ik zeggen wie weet :)
Ik ben het met je eens, ESPHome is heel mooi geïntegreerd in HA en het programmeren gaat heel makkelijk in yaml. En OTA flashen kan ook zelfs via de plugin. Ik heb alleen nog de deurbel erin zitten, maar was wel heel positief verrast eigenlijk :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:56
RoJan schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:11:
[...]

Ja, klopt. Die wordt door Lets Encrypt onderhuids doorgezet, want ik heb een apart domein voor HA. Maar dat is het sowieso niet, omdat je anders helemaal niet bij de inlog van HA komt.
Gebruik je toevallig Firefox?
Ikzelf kan ook niet inloggen met Firefox, maar wel met chromium based browsers of de originele edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
ik krijg deze error bij onderstaande automation, heb ik een denkfout ergens gemaakt?
Woonkamerlampen aan bij zon onder: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 2: Template rendered invalid service:

ik wil de lampen aan als de zon onder gaat, en als de motion sensor in de keuken ook 'aan' is dan moet hij de keukenlamp ook aan doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: Woonkamerlampen_zon
   alias: Woonkamerlampen aan bij zon onder
   initial_state: 'on'
   trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-00:30:00"
   action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: group.woonkamer_lampen
    - service_template: >
        {% if is_state('binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a', 'on') and is_state('light.lamp_keuken_light', 'off') %}
          light.turn_on
        {% endif %}
      entity_id: light.lamp_keuken_light

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxxie85 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Gebruik je toevallig Firefox?
Ikzelf kan ook niet inloggen met Firefox, maar wel met chromium based browsers of de originele edge.
offtopic:
zonder te weten wat voor omgeving je hebt. Firefox gebruikt zijn eigen ssl certificate store in tegenstelling tot Chrome, edge e.d.
Als je ssl inspectie gebruikt moet je wellicht Firefox nog een ca cert geven. Ook kan hsts roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:29:
ik krijg deze error bij onderstaande automation, heb ik een denkfout ergens gemaakt?
Woonkamerlampen aan bij zon onder: Error executing script. Unexpected error for call_service at pos 2: Template rendered invalid service:

ik wil de lampen aan als de zon onder gaat, en als de motion sensor in de keuken ook 'aan' is dan moet hij de keukenlamp ook aan doen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: Woonkamerlampen_zon
   alias: Woonkamerlampen aan bij zon onder
   initial_state: 'on'
   trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-00:30:00"
   action:
    - service: light.turn_on
      entity_id: group.woonkamer_lampen
        {% if is_state('binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a', 'on') and is_state('light.lamp_keuken_light', 'off') %}
          light.turn_on
        {% endif %}
Ik denk je een light group moet gebruiken
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
ik gebruik al een groep voor de lampen in de woonkamer, maar wil ook die in de keuken aan hebben als het donker genoeg is.. anders wordt het een losse automation die hem dan in gaat schakelen. leek me netter in 1 automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:35:
[...]

ik gebruik al een groep voor de lampen in de woonkamer, maar wil ook die in de keuken aan hebben als het donker genoeg is.. anders wordt het een losse automation die hem dan in gaat schakelen. leek me netter in 1 automation.
Je roept nu een light.turn_on aan, maar het kan zijn dat een van group members al aan staat. Dan kun je ook die service niet aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 17:28
@zoeperman Wat @martinvdm bedoelt is dat je geen ‘group’ moet gebruiken maar een light group.
Je woonkamer group wordt dan bijv light.woonkamer_lampen.
Je kunt met ‘ light.turn_on’ namelijk geen ‘group’ schakelen, alleen lights. Door er een light.group van te maken lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeedeBee
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-06 17:51
Hi, sinds deze week begonnen met HA. Lampen, rookmelders enzo werken. Nu is de volgende uitdaging om audio aan de praat te krijgen. Ik draai HA in een VM en zie bij System/hardware geen audio output staan. In de VM draait wel een hassio_audio docker. Moet daar nog wat aan ingesteld worden? De VM is wel geconfigureerd om de soundcard door te geven als removable device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@phlinx @martinvdm
de light.turn_on van die group heeft altijd al gewerkt en werkt ook zonder errors.
ik heb onderstaande eraan toegevoegd en daar komen de errors van (in de config check niet)
YAML:
1
2
3
4
5
          light.turn_on
        {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
zoeperman schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:08:
@phlinx @martinvdm
de light.turn_on van die group heeft altijd al gewerkt en werkt ook zonder errors.
ik heb onderstaande eraan toegevoegd en daar komen de errors van (in de config check niet)
YAML:
1
2
3
4
5
          light.turn_on
        {% endif %}
Een if zonder else, of het kan weet ik niet, maar waarom dan niet gewoon een condition blok in de action? Alles onder die condition wordt niet uitgevoerd als die niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:08:
@phlinx @martinvdm
YAML:
1
2
3
4
5
          light.turn_on
        {% endif %}
Ok. Dan nog zou ik een persoonlijk een light group gebruiken. Maar wat betreft deze service_template: wat als de template niet true is? Dan heb je niks. Wellicht een else inbakken? Of een losse automation is misschien makkelijk, met evt conditions.
Edit: @Saturnus en ik bedoelen hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
martinvdm schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Ok. Dan nog zou ik een persoonlijk een light group gebruiken. Maar wat betreft deze service_template: wat als de template niet true is? Dan heb je niks. Wellicht een else inbakken? Of een losse automation is misschien makkelijk, met evt conditions.
Edit: @Saturnus en ik bedoelen hetzelfde :)
Devil is in the details, volgens mij schrijven jullie juist niet hetzelfde. @Saturnus geeft aan om een condition binnen de actions te plaatsen. Dus "zet woonkamer aan" => "ga verder als bewegingsmelder aan en lampen in keuken uit" => "zet lampen in keuken aan". Dus i.p.v. extra automation met een condition een condition binnen de uit te voeren stappen.

Overigens zal een else binnen het template ook niet kunnen, tenzij er een no-op action is. Immers kun je ook niet zeggen "light.turn_off", want misschien zijn de lampen wel aan als sweer verliching. De conditie zou dan in de else uit komen en de lampen dus uit doen, i.p.v. aan laten.
Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.