Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
bedankt voor het meedenken, ik heb er maar een scene van gemaakt.
onderstaande kreeg ik ook niet goed met light.turn_on en dan dan 2 identity's (zie onder)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 - id: Woonkamerlampen_zon
   alias: Woonkamerlampen aan bij zon onder
   initial_state: 'on'
   trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "-00:30:00"
   action:
    - service: scene.turn_on
      data_template: 
        entity_id: >
          {% if is_state('binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a', 'on') and is_state('light.lamp_keuken_light', 'off') %}
            scene.benedenzon
          {% else %}
            scene.woonkamerzon
          {% endif %}

zo werkte niet, wel als ik maar 1 bergmeubel identity erin had

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    - service: light.turn_on
      data_template: 
          {% if is_state('binary_sensor.motion_sensor_158d0001e5755a', 'on') and is_state('light.lamp_keuken_light', 'off') %}
            - light.lamp_bergmeubel_rechts_light
            - light.lamp_bergmeubel_links_light
          {% else %}
            group.woonkamer_lampen
          {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ik mag mij hier ook melden.
Nadat mijn Pi4 afgelopen weken af en toe uitviel, heb ik de SD kaart gewiped en voorzien van een Hassbian OS image.
Ik gebruikte eerst Domoticz om enkel mijn slimme meter uit te lezen en voor 1 of 2 automation regeltjes voor Hue verlichting. Tevens draaide ik PiHole erop.

Nu afgelopen vrijdagavond besloten om Home Assistant te gaan draaien, dit was wel ff een klus om te gaan zien hóe ik het optimaal leek te krijgen. Ik heb het als los pakket gedraaid op Raspbian, in docker en nu dus de image. De image ben ik tot nu toe tevreden over, tot een bepaalde hoogte. Ik mis bepaalde mogelijkheden om dedicated te kunnen prutsen op de Pi, alles is afgeschermd en de image is enkel Home Assistant en niks meer. Nodigt overigens uit om een extra Pi aan te schaffen.. :+

Enfin, ik zag dat ik via add-ons diverse extra opties kon krijgen, waardoor ik nu wel uit de voeten kom, zo heb ik na een weekend prutsen het volgende (met de standaard interfaces enz.) gerealiseerd:

Koppeling met slimme meter via de USB kabel
Ik krijg op zich de gegevens inzichtelijk, nog niet zo eenvoudig als in Domoticz, maar het begin is er, lijkt me. Op dit moment zie ik real-time stroomverbruik, gas verbruik afgelopen uur en nog wat waardes die mij niet helemaal duidelijk zijn, wordt wel vervolgd.

Koppeling met EvoHome
Ik wil temperatuurschommelingen kunnen zien, eenvoudig de verwarming kunnen aanpassen en simpel aan/uit kunnen doen. So far, so good. De api gaat bij Home Assistant veel beter overweg dan met Domoticz, temperatuur is op een 10e nauwkeurig waarbij de EvoHome het met halve graden doet.
Verder zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen de standaard opties met EvoHome.

Koppeling met Philips Hue Bridge
Werkt goed, wel veel mogelijkheden, en dit werkt wel 100x beter dan met Hue Labs te klooien. Simpel voorbeeld: Ik wil dat de verlichting in de tuin een kwartier na zonsondergang aangaat op een bepaalde helderheid. Bij Hue Labs is dan enkel de transitie in te stellen.

Ook de motion sensor van Philips is duidelijker te programmeren dan via Hue of Hue Essentials.

Add-ons
AdGuard Home
Ik heb de add-on AdGuard Home geïnstalleerd als vervanger van Pi-Hole, hoewel hij al redelijk wat blokkeert, gaat nog veel langs. Moet dit nog fine-tunen.
De url rewrites vind ik wel zeer prettig, ipv IP basis kan ik intern fijn alles op hostnames/ urls doen.

File Editor
Spreekt voor zich denk ik, onmisbaar voor HA.

Snapshots Google Drive Backup
De add-on Hass.io Google Drive Backup zorgt ervoor dat snapshots naar mijn Google Drive worden geüpload, lijkt me niet verkeerd. Dit ga ik binnenkort wel eens testen of het werkt. Omdat HA niet redundant uitgevoerd kan worden zal ik iets moeten bedenken om de SD kaart te clonen na grote wijzigingen.

Let's Encrypt
De Let's Encrypt add-on maakt certificaten aan voor mijn domeinnamen zodat ze voorzien zijn van een LE certificaat en geen gekken meldingen maken, ook relaxed dat AdGuard URL rewrite mogelijk maakt, zodat ik mijn HA instantie intern kan benaderen via https://homeassistant.domain.local

Overig
Verder heb ik nog Portainer aangemaakt, maar ik snap daar nog niet zoveel van. Ik heb een andere docker container geïnstalleerd, maar ik heb geen benul hoe ik deze kan configureren want met deze HA image is niet zoveel mogelijk..
SSH toegang via de add-on, maar ik betwijfel of daar wel nut mee is, je mist gewoon de Debian opties..
UniFi controller, ik heb zelf al een UniFi controller dedicated dmv een Cloudkey draaien, maar deze add-on kan ik gebruiken als een backup voor het geval de Cloudkey het begeeft.

Ik heb zelf qua mogelijkheden nog niet veel om te doen met HA, wel kan ik dit gebruiken om kennis op te doen, HA als een centraal basis platform te gebruiken voor beheer, monitoring en basis automation taken.

Wel zie ik echt gigantisch veel potentie in dit stukje software, in de basis kan je het redelijk eenvoudig bouwen, maar gaandeweg kan je steeds een stapje verder gaan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:32:
[...]

Devil is in the details, volgens mij schrijven jullie juist niet hetzelfde. @Saturnus geeft aan om een condition binnen de actions te plaatsen. Dus "zet woonkamer aan" => "ga verder als bewegingsmelder aan en lampen in keuken uit" => "zet lampen in keuken aan". Dus i.p.v. extra automation met een condition een condition binnen de uit te voeren stappen.

Overigens zal een else binnen het template ook niet kunnen, tenzij er een no-op action is. Immers kun je ook niet zeggen "light.turn_off", want misschien zijn de lampen wel aan als sweer verliching. De conditie zou dan in de else uit komen en de lampen dus uit doen, i.p.v. aan laten.
Je hebt gelijk, laten we het er op houden dat het laad was :Z

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zoeperman schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:41:
bedankt voor het meedenken, ik heb er maar een scene van gemaakt.
onderstaande kreeg ik ook niet goed met light.turn_on en dan dan 2 identity's (zie onder)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 - id: Woonkamerlampen_zon
   alias: Woonkamerlampen aan bij zon onder
   initial_state: 'on'
   trigger:
    platform: sun
    offset: "-00:30:00"
   action:
    - service: scene.turn_on
      data_template: 
            scene.benedenzon
          {% else %}
            scene.woonkamerzon
          {% endif %}

zo werkte niet, wel als ik maar 1 bergmeubel identity erin had

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    - service: light.turn_on
      data_template: 
            - light.lamp_bergmeubel_rechts_light
            - light.lamp_bergmeubel_links_light
          {% else %}
            group.woonkamer_lampen
          {% endif %}
Je laatste voorbeeld gaat fout met de > wat geen enters in een multiline behoudt. Gebruik eens | teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Septillion schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Dan zou ik daar nog even goed naar kijken. Want daar zou ik niet zo gelijk vanuit gaan... De Let's Encrypt addon doet er in ieder geval niets mee. Je kan eens proberen HA eens "gewoon" op port 443 te zetten.

Zelf draai ik https via de Let's Encrypt addon gewoon op 8123 en mag de addon port 80 gebruiken. Duckdns doe ik ook gewoon op 8123 (maar DDNS draait op mijn router).
Ik draai DuckDNS en Let's Encrypt niet onder HA, maar in Dockers op mijn UnRAID systeem. Dat werkt voor andere applicaties perfect. Daarnaast kom ik ook van buitenaf daadwerkelijk bij de inlog van HA, dus dan kan er toch niets mis zijn met Let's Encrypt? Of zie ik het dan gewoon te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:46
@RoJan Ik denk het wel. Ik verwacht namelijk dat na het inloggen de redirect namelijk gewoon naar port 8123 gaat waarna je dus inderdaad een niet thuis krijgt. Dus zou zeggen, zet HA eens werkelijk op port 443. (Of in je router 443 naar 8123 intern.) Want ik mis in dit verhaal nog steeds waar nu werkelijk die portmapping gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:01
@Quad dsmr in hass vind ik persoonlijk geen goede keuze. Daarom heb ik DSMR reader geïnstalleerd. Deze kan heel gemakkelijk gekoppeld worden binnen hass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
hhoekstra schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:12:
@Quad dsmr in hass vind ik persoonlijk geen goede keuze. Daarom heb ik DSMR reader geïnstalleerd. Deze kan heel gemakkelijk gekoppeld worden binnen hass.
Ik ook heb ze in twee docker containers draaien beide met MQTT in HA opgenomen, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:54
Ik heb rare problemen... Bij m'n zwager kleuren de icoontjes van (specifiek zwave) niet geel als het apparaat aan staat.. Bij mij worden in de mobiele app (iOS) veel icoontjes niet gerenderd. Ik heb meerdere keren geprobeerd cache te resetten, op mijn telefoon zelfs de hele app verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Iemand toevallig iets voorbij zien komen omtrent deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
endness schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:28:
Ik heb rare problemen... Bij m'n zwager kleuren de icoontjes van (specifiek zwave) niet geel als het apparaat aan staat.. Bij mij worden in de mobiele app (iOS) veel icoontjes niet gerenderd. Ik heb meerdere keren geprobeerd cache te resetten, op mijn telefoon zelfs de hele app verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Iemand toevallig iets voorbij zien komen omtrent deze problemen?
Voor de iOS app: gooi eens de cache leeg- sinds de laatste release is de manier van icon-handling veranderd.
Voor de gele kleur: zoek eens op "state_color: true" of "state_color" - sinds een paar releases moet je dat zelf activeren in Lovelace voor de entities waar je het wil gebruiken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gesproken over de iOS app:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 16:54
Ah nice, die state_color heb ik even gemist. Toegevoegd in lovelace en het werkt weer.

De cache in de app heb ik al meerdere keren gecleared maar dat lost het probleem niet op. Ik bedenk me dat het wel alleen fout gaat bij slider-entity-row's, dus misschien daar even aan de spreekwoordelijke bel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Septillion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:59:
@RoJan Ik denk het wel. Ik verwacht namelijk dat na het inloggen de redirect namelijk gewoon naar port 8123 gaat waarna je dus inderdaad een niet thuis krijgt. Dus zou zeggen, zet HA eens werkelijk op port 443. (Of in je router 443 naar 8123 intern.) Want ik mis in dit verhaal nog steeds waar nu werkelijk die portmapping gedaan wordt.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, want ik snap die configuraties van Let's Encrypt niet helemaal. Dit is de code in de conf-file die Let's Encrypt gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
server {
    listen 443 ssl;
    listen [::]:443 ssl;

server_name MIJNSERVERNAAMBIJDUCKDNS.*;
    server_tokens off;

location /{
  proxy_pass http://LOKALEIPADRESVANHA:8123;
  proxy_redirect http:// https://;
  proxy_http_version 1.1;
  proxy_set_header Host $http_host;
  proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
  proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;
  proxy_set_header X-Forwarded-Proto $scheme;
  proxy_set_header X-Forwarded-Protocol $scheme;
  proxy_set_header X-Url-Scheme $scheme;
  proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
  proxy_set_header Connection "upgrade";
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
Ik ben me langzaam aan het afvragen wat er met het nieuwe image van HA is voor de Pi4 of dat het een en ander aan hardware aan het falen is.

- vorige week lukte de upgrade niet (docker kon niet meer starten en de pi kwam daardoor in een bootloop), alles gewiped
- SD kaart opnieuw geinstallleerd, lukte goed, maar een restart duurde 20-30 minuten voor de html interface online was.
- Dat laatste probleem heeft zich tijdens het weekend vanzelf opgelost (hou ik niet van, wil een oorzaak weten)
- Vanochtend de PI losgekoppeld en weer in de meterkast aangesloten. Resultaat: na 1,5 uur nog niet bereikbaar op de html interface. Wel pingbaar, maar om de 15 pings even niet bereikbaar. Zie ook in de database geen nieuwe entry komen dat de Recorder table en de samba share blijft onbenaderbaar. Dus de boel start niet op.

Dus weer alles losgekoppeld en naar boven gebracht. Scherm aangesloten. En daar lijkt ales gewoon te starten. Docker start. Ik begin het toch wel redelijk vervelend te vinden dat HassOS gewoon geen interface heeft om op afstand naar toe te gaan en niet echt docu heeft hoe je moet troubleshooten op het moment dat het docker deel gewoon niet bereikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

RoJan schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, want ik snap die configuraties van Let's Encrypt niet helemaal. Dit is de code in de conf-file die Let's Encrypt gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
server {
    listen 443 ssl;
    listen [::]:443 ssl;

server_name MIJNSERVERNAAMBIJDUCKDNS.*;
    server_tokens off;

location /{
  proxy_pass http://LOKALEIPADRESVANHA:8123;
  proxy_redirect http:// https://;
  proxy_http_version 1.1;
  proxy_set_header Host $http_host;
  proxy_set_header X-Real-IP $remote_addr;
  proxy_set_header X-Forwarded-For $proxy_add_x_forwarded_for;
  proxy_set_header X-Forwarded-Proto $scheme;
  proxy_set_header X-Forwarded-Protocol $scheme;
  proxy_set_header X-Url-Scheme $scheme;
  proxy_set_header Upgrade $http_upgrade;
  proxy_set_header Connection "upgrade";
}
Zie hier voor hoe de config zou moeten zijn:
https://www.home-assistant.io/docs/ecosystem/nginx_subdomain/
Wat bij jou mist is het hele "location /api/websocket" deel, daardoor kan je niet inloggen.
De inlogpagina is gewone http(s), dus die krijg je wel, het inloggen zelf gebeurt via websocket, en dat lukt dus niet omdat die forwarding ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58

Mimiix

Professioneel Prutser

SunnieNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:10:
Ik ben me langzaam aan het afvragen wat er met het nieuwe image van HA is voor de Pi4 of dat het een en ander aan hardware aan het falen is.

- vorige week lukte de upgrade niet (docker kon niet meer starten en de pi kwam daardoor in een bootloop), alles gewiped
- SD kaart opnieuw geinstallleerd, lukte goed, maar een restart duurde 20-30 minuten voor de html interface online was.
- Dat laatste probleem heeft zich tijdens het weekend vanzelf opgelost (hou ik niet van, wil een oorzaak weten)
- Vanochtend de PI losgekoppeld en weer in de meterkast aangesloten. Resultaat: na 1,5 uur nog niet bereikbaar op de html interface. Wel pingbaar, maar om de 15 pings even niet bereikbaar. Zie ook in de database geen nieuwe entry komen dat de Recorder table en de samba share blijft onbenaderbaar. Dus de boel start niet op.

Dus weer alles losgekoppeld en naar boven gebracht. Scherm aangesloten. En daar lijkt ales gewoon te starten. Docker start. Ik begin het toch wel redelijk vervelend te vinden dat HassOS gewoon geen interface heeft om op afstand naar toe te gaan en niet echt docu heeft hoe je moet troubleshooten op het moment dat het docker deel gewoon niet bereikbaar is.
Ik heb dit ook al eens gehad. Wat heb je voor addons erop draaien? Kwam vaak omdat ie gewoon "te druk " was.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
endness schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:04:
De cache in de app heb ik al meerdere keren gecleared maar dat lost het probleem niet op. Ik bedenk me dat het wel alleen fout gaat bij slider-entity-row's, dus misschien daar even aan de spreekwoordelijke bel trekken.
Kan zomaar zijn dat die nog niet is bijgewerkt naar de nieuwe manier van icons verwerken in HASS. Heb je gekeken of er een update is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09
Toppe schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:43:
Ik heb nog een aantal schakelaars die via Tasmota lopen. Dit werkte in Domoticz prima (te bedienen via een URL of MQTT broker) maar ik kan weinig vinden over custom hardware binnen Home Assistant.

Sowieso heb ik wel gekeken naar de "MQTT" intergratie, maar ondanks dat deze aangemeld is ziet hij geen nieuwe apparaten.
Heb je in Tasmota via de console
SetOption19 1
gedaan? Dat is nodig voor HA MQTT autodiscovery. Daarna zie je ze pas bij de MQTT integratie.
DaTuX schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:29:
[...]

ESPHome iets voor jou?
Native verbinding met HA zonder MQTT (ook met MQTT mogelijk) ook opties om zelf Hardware te knutselen met ESP's en die aan te sturen.

Wat ik zelf als voordeel zie is dat de ESPHome devices blijven werken ook als je automation er ff niet is (dat HA aan het updaten is bijvoorbeeld)

ik gebruik deze met diverse ESP gebaseerde devices die voorheen ook Tasmota draaiden, Tevens alle shellys hiermee geflashed zodat de lampen bijven schakelen als papa weer eens met de HA install of node-red aan het prutsen is :+
Hmm, dat is bij Tasmota toch ook standaard? Maar dat werkt alleen als de knop en lamp fysiek aan elkaar gekoppeld zijn. Dat is bij ESPHome toch ook zo?
DaTuX schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:42:
[...]

dat dacht ik ook tot ik het eens probeerde, toch heel anders dan Tasmota

voor beide is wat te zeggen, maar als je eigen hardware wil gebruiken heeft ESPHome nogal wat voordelen en gemakken in gebruik. zeker in combinatie met HA. Gaat te ver voor dit topic om daar verder op in te gaan.
Probeer het eens zou ik zeggen wie weet :)
Tasmota is voor standaard hardware een stuk eenvoudiger in te stellen. ESPHome is leuk als je een device hebt met meerdere sensoren/knoppen/lampen er op aangesloten. Althans wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinquin87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08
SunnieNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:10:

Kan ook dat de SD kaart het bijna aan het begeven is en dus veel read en write errors geeft waardoor er vaak retries zijn. Probeer eens een andere SD kaart als je die hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:23
Tasmota en ESPHome zijn beide prima producten met veel functionaliteit.

Tasmota werkt in de basis iets makkelijker 'standalone' (webinterface), terwijl een ESPHome apparaat zichzelf juist gaat restarten als hij geen verbinding met HA kan maken. (uit te schakelen via de reboot_timeout setting)

Ik ben uiteindelijk voor ESPHome gegaan omdat deze rechtstreeks met HA praat en je er dus niet een MQTT-broker tussen hoeft te hebben zitten. Ook had ik meermaals problemen met het updaten van Tasmota.

[ Voor 32% gewijzigd door DeadMetal op 25-05-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
roeleboel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Zie hier voor hoe de config zou moeten zijn:
https://www.home-assistant.io/docs/ecosystem/nginx_subdomain/
Wat bij jou mist is het hele "location /api/websocket" deel, daardoor kan je niet inloggen.
De inlogpagina is gewone http(s), dus die krijg je wel, het inloggen zelf gebeurt via websocket, en dat lukt dus niet omdat die forwarding ontbreekt.
Klinkt aannemelijk, ik ga eens kijken wat ik er mee kan. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
DaTuX schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:28:
Klopt het dat de Supervisor van de "On Hold Deprecated Supervised Installed" versie van Hassio
niet meer zelf update?

Hij geeft aan:
Installed : 222
Latest: 222

volgens github zitten we al op 224
Zojuist zie ik supervisor 224 verschijnen in HA (HassOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
DeadMetal schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:43:

Tasmota werkt in de basis iets makkelijker 'standalone' (webinterface), terwijl een ESPHome apparaat zichzelf juist gaat restarten als hij geen verbinding met HA kan maken. (uit te schakelen via de reboot_timeout setting)

Ik ben uiteindelijk voor ESPHome gegaan omdat deze rechtstreeks met HA praat en je er dus niet een MQTT-broker tussen hoeft te hebben zitten. Ook had ik meermaals problemen met het updaten van Tasmota.
Klopt, update'n van Tasmota gaat niet altijd even lekker. Hij installeert eerst een kale versie en daarna installeert hij pas de juiste versie.

Ik ontkom echter (nog) niet aan een MQTT broker en van Tasmota ken ik ondertussen redelijk de mogelijkheden.

Straks alleen nog eens kijken naar dat Tuya spul, kost natuurlijk amper wat en de configuratie zou redelijk eenvoudig moeten zijn. HA ondersteunt dit al en dus is het appeltje eitje om eens te proberen :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Toppe schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:31:
[...]
Straks alleen nog eens kijken naar dat Tuya spul, kost natuurlijk amper wat en de configuratie zou redelijk eenvoudig moeten zijn. HA ondersteunt dit al en dus is het appeltje eitje om eens te proberen :+
Dat is wel cloud-based he (cloud-polling), ik probeer dat altijd te vermijden. Teveel fabrikanten trekken na enige tijd de stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
DeadMetal schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:20:
[...]
Zojuist zie ik supervisor 224 verschijnen in HA (HassOS).
En na op de update knop geklikt te hebben, wil het supervisor tabblad sindsdien niet meer openen.
Hij meldt via een alert window 'Unable to load the panel source: /api/hassio/app/entrypoint.js.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
DeadMetal schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:51:
[...]

En na op de update knop geklikt te hebben, wil het supervisor tabblad sindsdien niet meer openen.
Hij meldt via een alert window 'Unable to load the panel source: /api/hassio/app/entrypoint.js.'
Draait de container nog wel? Heb die foutmelding vaker gezien en dan was de container uberhaupt niet goed gestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
ascent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:55:
[...]
Draait de container nog wel? Heb die foutmelding vaker gezien en dan was de container uberhaupt niet goed gestart
Kan je me vertellen hoe ik dat kan checken? Via SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
DeadMetal schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Kan je me vertellen hoe ik dat kan checken? Via SSH?
Doe ik inderdaad wel via SSH ja.

"docker ps" laat je zien welke containers actief zijn en met "docker logs hassio_supervisor" zie je de logs van de supervisor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
ascent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:57:
[...]

Doe ik inderdaad wel via SSH ja.

"docker ps" laat je zien welke containers actief zijn en met "docker logs hassio_supervisor" zie je de logs van de supervisor.
SSH draaide helaas niet op het moment van de error. Daarom de PI helemaal herstart en nu zit de supervisor netjes op 224. Rare hickup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
martinvdm schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:59:
[...]

Je laatste voorbeeld gaat fout met de > wat geen enters in een multiline behoudt. Gebruik eens | teken.
| mag blijkbaar ook niet.. (of er gaat wat anders mis)
Woonkamerlampen aan bij zon onder: Error executing script. Invalid data for call_service at pos 1: not a valid value for dictionary value @ data['entity_id']

voor nu laat ik het eerst maar bij scene's, die optie lijkt wel te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
zoeperman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:08:
[...]

| mag blijkbaar ook niet.. (of er gaat wat anders mis)
't Test wel eenvoudig om je template bij de developertools in 't template-deel te zetten, dan zie je vrij snel wat er uiteindelijk uitrendert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
ascent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:10:
[...]

't Test wel eenvoudig om je template bij de developertools in 't template-deel te zetten, dan zie je vrij snel wat er uiteindelijk uitrendert
klopt was al bekend bij mij, maar blijkbaar mag je niet meerdere identity's in template knallen..
dus dan zou je of een group moeten maken of een scene.
Kost alleen een avond om erachter te komen en te testen.. :(
en dat alleen na een opmerking van de vrouw van oh dan moet de lamp in de keuken ook aan gaan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
zoeperman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:26:
[...]

klopt was al bekend bij mij, maar blijkbaar mag je niet meerdere identity's in template knallen..
dus dan zou je of een group moeten maken of een scene.
Meerdere identity's? alsin, entity's?

Als je dat bedoelt; dat mag best een array zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - data:
      entity_id:
      - media_player.hobbyhok_speaker
      - media_player.woonkamer_speaker
      volume_level: '0.2'
    service: media_player.volume_set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
ascent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Meerdere identity's? alsin, entity's?

Als je dat bedoelt; dat mag best een array zijn:

YAML:
1
2
3
4
5
6
  - data:
      entity_id:
      - media_player.hobbyhok_speaker
      - media_player.woonkamer_speaker
      volume_level: '0.2'
    service: media_player.volume_set
klopt, meerdere entity's inderdaad, mijn foute naam weer :P. Maar dat mag niet in een data template bij light turn on service blijkbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Middag...

Checkje; nieuwe huis komt er bijna aan. Dus al veel dingen geautomatiseerd nu met HASS.

Nu is er natuurlijk nog 1 factor die het compleet maakt; de raamdecoratie automatiseren.

Ik heb geen Luxaflex Jaloezieën maar ik vind dit wel gaaf:
https://www.luxaflex.nl/powerview-motorisation/
Is ondersteund door HASS (https://www.home-assistan.../hunterdouglas_powerview/)
Ik ga nog eens informeren of dit ook los verkrijgbaar is vrijdag.. tbc.

Nu zelf al even wezen kijken , ik kan wel dit vinden als een soort van alternatief:
https://www.somfy.nl/prod...zonwering-producten-kopen
(Tilt & Lift 25 WF RTS) --> maar deze is net nieuw blijkt het.. er is wel een oude tilt & lift 25 rts, maar die is niet meer leverbaar (https://www.somfy.nl/producten/1002295/tilt-lift-25-rts)
Deze heeft ook ondersteuning (https://www.home-assistant.io/integrations/somfy/)

Iemand al ervaring met het automatiseren van jaloezieën: liefste optil en kantel.. wij gaan namelijk mee in de trend van 2021 qua houten jaloezieën in de woonkamer.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
zoeperman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:33:
[...]

klopt, meerdere entity's inderdaad, mijn foute naam weer :P. Maar dat mag niet in een data template bij light turn on service blijkbaar....
Meerdere entities bij een turn_on mag in elk geval wel;

YAML:
1
2
3
entity_id: 
- light.trap_beneden
- light.trap_boven

gaat 't dan puur mis op de data_template vs data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
D3nnisd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Ik heb dit ook al eens gehad. Wat heb je voor addons erop draaien? Kwam vaak omdat ie gewoon "te druk " was.
Het is een vrijwel kale installatie.
Enige wat ik tot nu toe gedaan heb is Toon, Hue (20 devices), Netatmo (weerstation+camera) en Dyson (2 fans) gekoppeld.

Als plugins samba, putty en configuration controller.

Voor de rest niets, maar op dit moment start gewoon helemaal niets.

Deze config heeft eerder ruim half jaar zonder problemen gedraaid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
zoeperman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Ik kwam deze tegen en moest hieraan denken; werkt dit ook niet? https://www.reddit.com/r/...ayerall_speakers/ejo4whr/

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:24
Afgelopen weekend heb ik een dom slot slim gemaakt met behulp van een aqara deursensor en een micro switch. Het was ff prutsen maar het is gelukt, twee micro switches hebben het niet overleeft :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47MxFjws9RbvsJYFEhCYFxp_Q0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3Yecg7zyJaAtcBh9b3btgEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW0b0z4dkjVs2vHV5SsxnlDNrVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/011XE9Cijtx9YXi8AZW3xYgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OM7pf6gyv1tV9iDDz4Oa2uDbV5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KY6iFXVtEGa2HHabAUdFLBg.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf nu is het antwoord op de vraag: Is de achterdeur wel op slot? niet langer een trigger om het te gaan bekijken. En als het donker wordt en de deur is nog niet op slot -> notification :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:29
De deprecation van supervised install is 'on hold', maar met supervisor 224 krijg ik dit nu wel in mijn log :

20-05-25 08:38:03 WARNING (MainThread) [supervisor.hassos] No Home Assistant Operating-System found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:04
francisp schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:49:
De deprecation van supervised install is 'on hold', maar met supervisor 224 krijg ik dit nu wel in mijn log :

20-05-25 08:38:03 WARNING (MainThread) [supervisor.hassos] No Home Assistant Operating-System found!
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij moet je daar niet teveel van aantrekken. Die melding komt bij mij in elk geval al langer voor, nog nooit problemen gehad die daaraan gelinkt kunnen worden.

- Kan een check zijn op het OS die ' failed' omdat de installatie geen OS geleverd heeft;
- Kan een check zijn bij een update/reboot die verkeerd getimed is waardoor OS nog niet geboot is als de check plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mozart schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:47:
Afgelopen weekend heb ik een dom slot slim gemaakt met behulp van een aqara deursensor en een micro switch. Het was ff prutsen maar het is gelukt, twee micro switches hebben het niet overleeft :)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanaf nu is het antwoord op de vraag: Is de achterdeur wel op slot? niet langer een trigger om het te gaan bekijken. En als het donker wordt en de deur is nog niet op slot -> notification :)
Nice dat is ook een mooie benadering!

Ik wil iets gaan maken met (batterij)veer in het slotgat, bij het op slot draaien wordt het contact gemaakt en is de sensor "gesloten". Maar de sensoren zijn er nog steeds niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Afgelopen weekend heb ik een dom slot slim gemaakt met behulp van een aqara deursensor en een micro switch. Het was ff prutsen maar het is gelukt, twee micro switches hebben het niet overleeft :)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het leek even of je alles aan de buitenkant van de deur had gemonteerd. Maar ik denk dat dit een naar buiten openslaande deur is van de berging. Ik vraag me af in hoeverre dit slot zin heeft, het lijkt me niet een SKG *** slot 8) Verder is het wellicht makkelijker om in de inbouwkom een microswitch te plaatsten. Of eentje te kopen met een microswitch ingebouwd.

Verder wel +1 voor de inzet/oplossing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RoJan Ah, dat is dus niet zomaar Let's Encrypt maar NGINX zoals @roeleboel aangeeft. Reden voor dat je het via NGINX wilt?

@zoeperman Ook hier werkt het prima om meerdere entities te hebben bij light.turn_on, ook in een data_template.

@Mozart Leuk gedaan!

@francisp Die melding is er al langer. En niets bijzonders aan, melding klopt toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

SunnieNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Het is een vrijwel kale installatie.
Enige wat ik tot nu toe gedaan heb is Toon, Hue (20 devices), Netatmo (weerstation+camera) en Dyson (2 fans) gekoppeld.

Als plugins samba, putty en configuration controller.

Voor de rest niets, maar op dit moment start gewoon helemaal niets.

Deze config heeft eerder ruim half jaar zonder problemen gedraaid :(
Wat voor soort SD kaart zit erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 19:29
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb een card met onze baby cam. Deze baby cam staat in HA altijd weergegeven. Eigenlijk wil ik dat niet.
Wat ik eigenlijk wil is een button die ik aan/uit kan zetten die vervolgens de card met de cam toont of verbergt.

Ik dacht dat dit wel met een condition-card kon, maar dan moet ik ook echt een entity hebben.
Wellicht is het mogelijk om een loze entity aan te maken, maar dat kon ik niet zo snel vinden.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
JunSn0w. schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:57:
Misschien kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb een card met onze baby cam. Deze baby cam staat in HA altijd weergegeven. Eigenlijk wil ik dat niet.
Wat ik eigenlijk wil is een button die ik aan/uit kan zetten die vervolgens de card met de cam toont of verbergt.

Ik dacht dat dit wel met een condition-card kon, maar dan moet ik ook echt een entity hebben.
Wellicht is het mogelijk om een loze entity aan te maken, maar dat kon ik niet zo snel vinden.

Iemand een idee?
Qua loze entity zou je een input_boolean kunnen gebruiken. In Lovelace plaats je dan een button die de boolean toggled. En de camera dan zoals je zelf al gevonden hebt via de condition card.

Of er een simpelere oplossing is durf ik echter ook niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 19:29
RobertMe schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Qua loze entity zou je een input_boolean kunnen gebruiken. In Lovelace plaats je dan een button die de boolean toggled. En de camera dan zoals je zelf al gevonden hebt via de condition card.

Of er een simpelere oplossing is durf ik echter ook niet te zeggen.
Jup, input_boolean it is. Kan ik blijkbaar via helpers instellen |:(

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
raymonvdm schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Het leek even of je alles aan de buitenkant van de deur had gemonteerd. Maar ik denk dat dit een naar buiten openslaande deur is van de berging. Ik vraag me af in hoeverre dit slot zin heeft, het lijkt me niet een SKG *** slot 8) Verder is het wellicht makkelijker om in de inbouwkom een microswitch te plaatsten. Of eentje te kopen met een microswitch ingebouwd.

SKG sloten kan je ook niet zo eenvoudig openen ;)

Ikzelf twijfel altijd of de deur dicht is. Alleen vindt ik t niet echt sexy als er een sensor opgeplakt zit. Zwave heeft deze sensor: https://www.hashop.nl/aeo...YAqJtiDCGUzBoCQ5kQAvD_BwE

Iemand een idee of dit ook voor Zigbee te verkrijgen is?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
Septillion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:58:
@RoJan Ah, dat is dus niet zomaar Let's Encrypt maar NGINX zoals @roeleboel aangeeft. Reden voor dat je het via NGINX wilt?
Ik gebruik Let's Encrypt niet vanuit HA, maar die draait als een docker in een UNRAID-server. En dat blijkt nginx te zijn. Ik ga eens kijken of ik het rond krijg, maar het is wel een heel gedoe heb ik al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Beekforel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:47:
[...]

Nice dat is ook een mooie benadering!

Ik wil iets gaan maken met (batterij)veer in het slotgat, bij het op slot draaien wordt het contact gemaakt en is de sensor "gesloten". Maar de sensoren zijn er nog steeds niet. :P
Heb ik ook naar gekeken, micro switch past er makkelijk in maar dan heb ik geen plek om de zender te plaatsen. Wel makkelijkere oplossing als je hem in de kom kunt plaatsen.
raymonvdm schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:57:
[...]

Heb je gezien wat dat apparaat kost? Nu was ik voor €12 klaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Mozart op 25-05-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
Septillion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:58:

@zoeperman Ook hier werkt het prima om meerdere entities te hebben bij light.turn_on, ook in een data_template.
heb je een voorbeeld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
ascent schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:43:
[...]

gaat 't dan puur mis op de data_template vs data?
denk ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RoJan Was het dan niet makkelijker echt alleen Let's Encrypt (docker less) op te zetten? Of de Let's Encrypt addon? Dan is het puur een task die je af en toe draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@zoeperman Ik had alleen een zonder if getest, die werkt prima. Maar om het met de juiste syntax van Jinja erin te zetten lukte mij 123 ook niet |:(

spoiler: title
Mompelt iets over native if-else zodat we van die Jinja rotzooi af zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Sinds de laatste update van HA (0.110.2), krijg ik continue als ik wat wil versturen vanuit HA, een SSL error..
Iemand hier 1 idee??
Rollback naar 0.109.0 waar ik verdaan kwam, kan niet meer i.v.m external_url die er tegenwoordig in zit, dan loop de installatie in de soep.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 ssl.SSLError: [SSL: HTTP_REQUEST] http request (_ssl.c:1056)
 2020-05-25 21:17:11 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: SSL error in data received
 Traceback (most recent call last):
   File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/sslproto.py", line 526, in data_received
     ssldata, appdata = self._sslpipe.feed_ssldata(data)
   File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/sslproto.py", line 189, in feed_ssldata
     self._sslobj.do_handshake()
   File "/usr/local/lib/python3.7/ssl.py", line 763, in do_handshake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:44:
[...]

Dat weet ik. Ik hoef niet persé de Yaml mode te gebruiken, ui is ook prima, zolang iets maar werkt. Ook met een UI dashboard en de benodigde bronnen zichtbaar in de ui (maar kan ze niet aanpassen, want ze staan in de yaml) werkt het niet.

[...]

Dit lijkt wel te iets helpen, ik kom erachter dat de card mod anders is geworden dan mijn (niet onderhouden) yaml, dus dat het daarom onder andere niet werkte.
De card mod geeft nu geen foutmelding meer, maar de card-templater wel (die heb ik inmiddels toegevoegd).
YAML: dashboardbasis/yaml
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- card:
    entity: sensor.papier
    name_template: >-
      {%- if is_state("sensor.papier", "0")%} Vandaag {% elif
      is_state("sensor.papier", "1")%} Morgen {% else %} {{
      states.sensor.papier.attributes.days }} dagen {%- endif %}
    show_name: true
    show_state: false
    state_image:
      '0': /local/images/papier.png
      '1': /local/images/papier_gr.png
      '2': /local/images/papier_bw.png
    type: picture-entity
  entities:
    - sensor.papier
  type: 'custom:card-templater'

YAML: lovelace.yaml
1
2
3
resources:
  - url: /hacsfiles/lovelace-card-templater/lovelace-card-templater.js
    type: module

[...]

De mapstructuur waar HACS het in zet.
[Afbeelding]
Die staan/komen dus in www en dan community, dan proberen jouw
Inmiddels al iets verder gekomen het probleem.

1
2
3
4
5
6
7
8
#Werkt en kan ik gebruiken; type: 'custom:lightalarm-card'
- url: /hacsfiles/lightalarm-card/lightalarm-card.js
#Werkt niet en kan ik dus niet gebruiken, ondanks kan deze bij de instellingen wel zien als bron.
- url: /hacsfiles/lovelace-layout-card/layout-card.js

Waar dit door komt weet ik niet. Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar momenteel snap er helemaal niets van. :|

[ Voor 0% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-05-2020 21:35 . Reden: typefout in code ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:31:
[...]

1
2
3
4
5
6
7
8
#Werkt niet en kan ik dus niet gebruiken, ondanks kan deze bij de instellingen wel zien als bron.
  type: module.

Waar dit door komt weet ik niet. Ik zal wel iets over het hoofd zien, maar momenteel snap er helemaal niets van. :|
Er staat een punt achter module, die hoort er niet te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mAiden88 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:20:
Sinds de laatste update van HA (0.110.2), krijg ik continue als ik wat wil versturen vanuit HA, een SSL error..
Iemand hier 1 idee??
Rollback naar 0.109.0 waar ik verdaan kwam, kan niet meer i.v.m external_url die er tegenwoordig in zit, dan loop de installatie in de soep.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 2020-05-25 21:17:11 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: SSL error in data received
 Traceback (most recent call last):
   File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/sslproto.py", line 526, in data_received
     ssldata, appdata = self._sslpipe.feed_ssldata(data)
   File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/sslproto.py", line 189, in feed_ssldata
   File "/usr/local/lib/python3.7/ssl.py", line 763, in do_handshake
Wat probeer je precies te doen?

En rollback kan door in het bestand core.config (in je .storage map van je configuratie deze twee regels te verwijderen:

code:
1
2
        "external_url": "https://xxxxxx",
        "internal_url": null,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

mAiden88 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Er staat een punt achter module, die hoort er niet te staan?
Dat is een foutje met kopiëren, dat staat niet in de lovelace.yaml

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:31:
[...]

1
2
3
4
5
6
7
8

Keertje verwijderen en van voor af aan beginnen?

Overigens, reboot / "lovelace reload resources" gedaan na installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hmmbob schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Ik heb alles een reïnstall gegeven, maar dat mocht niet baten. Ook in een verse installatie werkt de lightalarm wel en de andere (op dezelfde manier geïnstalleerd vanuit HACS) niet.
Ja ook dit helpt niet.

Na wat testen werkt de Slider entity row ook:
In mijn test HASS heb ik in hacs op installeer geklikt en vervolgens kon ik het gebruiken en werkt het goed.
Ik maak daar geen gebruik van Yaml voor de ui. Maar doe ik dit voor bijvoor de layout card, dan gaat het mis.

[ Voor 21% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 25-05-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Hmmbob schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Wat probeer je precies te doen?

En rollback kan door in het bestand core.config (in je .storage map van je configuratie deze twee regels te verwijderen:

code:
1
2
        "external_url": "https://xxxxxx",
        "internal_url": null,
Ik heb verschillende automations draaien. Maar elke keer als er iets naar Google Home gestuurd moet worden, komt deze SSL error naar voren..

Thanks.. Zal een Rollback proberen..

[ Voor 3% gewijzigd door mAiden88 op 25-05-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mAiden88 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Ik heb verschillende automations draaien. Maar elke keer als er iets naar Google Home gestuurd moet worden, komt deze SSL error naar voren..
Ah, dan is het probleem vrij duidelijk - je probeert een http request naar een https server te sturen en dat kan niet ;-)

Heb je als "internal url" misschien http ingesteld? Probeer dat eens met https, of laat hem leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 11:54
Heeft iemand hier zonweringen die volledig automatisch werken op basis van licht, weer ,regen en wind?

Een collega van mij vroeg zich af of dit valt te automatiseren. Ben benieuwd of iemand dit al heeft en wat de ervaringen zijn. Kan je bijvoorbeeld buienradar aanhouden of is een lokale (netamo) een betere optie?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:05
Possible schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:32:
Heeft iemand hier zonweringen die volledig automatisch werken op basis van licht, weer ,regen en wind?

Een collega van mij vroeg zich af of dit valt te automatiseren. Ben benieuwd of iemand dit al heeft en wat de ervaringen zijn. Kan je bijvoorbeeld buienradar aanhouden of is een lokale (netamo) een betere optie?
Dit is hier wel ergens genoemd in dit topic afgelopen tijd. Ff zoeken ;)
Hele automatisering code is gepost namelijk.

Edit:
Alstu
Wpy schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat je hier wel wat uit kunt halen. Temperatuur en zonnekracht komt van de buienradarsensor.

[...]
Is prima te doen met de buienradar sensoren denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door larsiey op 25-05-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Hmmbob schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Ah, dan is het probleem vrij duidelijk - je probeert een http request naar een https server te sturen en dat kan niet ;-)

Heb je als "internal url" misschien http ingesteld? Probeer dat eens met https, of laat hem leeg.
Thanks.
internal url aangepast naar https, kreeg ik dezelfde error.
Bij lege internal url kreeg ik onderstaande error :

code:
1
ssl.SSLError: [SSL: SSLV3_ALERT_CERTIFICATE_UNKNOWN] sslv3 alert

Lijk erop dat mijn certificaat ondanks dat die geldig is, niet helemaal lekker loopt. Morgen maar is alles weggooien, opnieuw aanmaken.. Thanks voor de hulp Bob! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Toppe schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:35:
[...]

SKG sloten kan je ook niet zo eenvoudig openen ;)

Ikzelf twijfel altijd of de deur dicht is. Alleen vindt ik t niet echt sexy als er een sensor opgeplakt zit. Zwave heeft deze sensor: https://www.hashop.nl/aeo...YAqJtiDCGUzBoCQ5kQAvD_BwE

Iemand een idee of dit ook voor Zigbee te verkrijgen is?
Ik zou gewoon een standaard bedraad contact pakken met een losse meldunit. Ik heb voor Z-Wave altijd deze gebruikt SM-103 want hier kan een los contact aan. Ik denk dat je op deze manier namelijk ook veel meer keuze hebt in sensoren.

Inmiddels heb ik alles volledig bedraad op een traditioneel alarmsysteem :+

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 25-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Mozart schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, micro switch past er makkelijk in maar dan heb ik geen plek om de zender te plaatsen. Wel makkelijkere oplossing als je hem in de kom kunt plaatsen.

[...]

Heb je gezien wat dat apparaat kost? Nu was ik voor €12 klaar.
Maar dan weet je wel of het slot ook in het gat zit wat er voor bedoeld is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
D3nnisd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:50:
[...]

Wat voor soort SD kaart zit erin?
Kingston 16GB. Overige data onbekend.
Deze set gebruik ik https://www.sossolutions....4-model-b-4gb-starterskit
(had bij hen ook zo'n set van de pi2 en pi3b gehad en die werken nog zonder enig probleem)

Heb nu een nieuw kaartje gekocht. Maar ga eerst kijken of ik de Pi4 via PXE aan de praat krijg. Dan ben ik zeker dat ik niet weer tegen SD kaart problemen ga lopen over half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 11:54
@larsiey Klopt had al iets gevonden, maar was meer benieuwd naar de ervaringen, of het echt wel accuraat is enzo en goed werkt. :) Maar thanks! Zal er eens induiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 25-05-2020 22:53 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ff 3,5 uur @Frenck zijn Zigbee ZHA video doorgeworsteld ;) . Ik wil migreren van Xiaomi gateway naar Conbee stick met deconz of native ZHA. Nu is me in de video een hoop duidelijk geworden, maar ook wel wat twijfels gekomen. Ik heb de indruk dat de ZHA integratie nog niet helemaal volwassen is en Deconz wellicht al wat langer mee gaat. Wat de keuze bemoeilijkt.
Meer mensen geswitched naar ZHA integratie en ervaringen kan delen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

SunnieNL schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:51:
[...]

Kingston 16GB. Overige data onbekend.
Deze set gebruik ik https://www.sossolutions....4-model-b-4gb-starterskit
(had bij hen ook zo'n set van de pi2 en pi3b gehad en die werken nog zonder enig probleem)

Heb nu een nieuw kaartje gekocht. Maar ga eerst kijken of ik de Pi4 via PXE aan de praat krijg. Dan ben ik zeker dat ik niet weer tegen SD kaart problemen ga lopen over half jaar.
Die zijn echt rete traag. Ik zou eens een andere pakken en dan kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Possible schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:32:

Ik gebruik het zo. Het is wel toegespitst op mijn eigen situatie met dark sky, zonnepanelen etc.
Maar wellicht heb je er wat aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
- alias: Sunscreen down
  trigger:
    platform: state
    entity_id: sun.sun
  condition:
    condition: and
    conditions:
    - condition: numeric_state
      value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
      above: 15  ## Zon moet ruim boven horizon zijn en niet (0)
      value_template: '{{ state.attributes.azimuth }}'
      above: 80  
      below: 250 
    - condition: or
      conditions:
          entity_id: sensor.power_generation
          above: 750 # Zonnepanelen moet boven de 750W zijn
          entity_id: sensor.pvoutput
          value_template: '{{ state.attributes.power_generation }}'
          above: 900 # dit is de pvoutput sensor,  is wel de actuele power
    - condition: state
      entity_id: cover.zonnescherm
      state: closed
      for:
        minutes: 30  ## Voorkomt raar gedrag
    - condition: sun
      before: sunset
      before_offset: -00:45:00  ## iets voor zonsondergang, hierna heeft geen zin meer
      entity_id: sensor.dark_sky_wind_speed
      below: 39   ## Dit is gelijk aan windkracht 6 of lager 
      entity_id: sensor.dark_sky_precip_intensity_1h
      below: 0.01  ## Geen regen komende 60 minuten
    - condition: template
      value_template: '{{ now().month > 2 }}'  ## Starting March 
      value_template: '{{ now().month < 10 }}' ## Ending October
      entity_id: sensor.dark_sky_uv_index
      above: 2.9  
  action:
   - service: cover.set_cover_position
     data:
       position: 40
   - service: notify.iphone
     data:
       title: Zonnescherm
       message: 'Het zonnescherm is automatisch naar beneden gedaan ivm de zon'
       data:
         push:
           category: 'zonnescherm'

- alias: Sunscreen up
  trigger:
  - platform: sun
    offset: -00:45:00
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.dark_sky_wind_speed_1h
    above: 39  ## dit is gelijk aan windkracht 6
    above: 0.01
    below: 2.5
    for:
     minutes: 10
    above: 270
    below: 750 # Zonnepanelen moet onder de 750W zijn.
    for:
      minutes: 30
  condition:
    condition: state
    state: open
    for:
      seconds: 30  ## het duurt even voordat het scherm op en neer is en moet niet halverwege richting veranderen
  action:
   - service: cover.close_cover
     data_template:
          Het zonnescherm is weer ingetrokken want {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} is van {{ trigger.from_state.state }} naar {{ trigger.to_state.state }} gegaan.
       data:
         push:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wpy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-12-2024

Wpy

Possible schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:53:
@larsiey Klopt had al iets gevonden, maar was meer benieuwd naar de ervaringen, of het echt wel accuraat is enzo en goed werkt. :) Maar thanks! Zal er eens induiken.
Werkt prima. 100% WAF 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

barrymossel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:12:

Hmm, dat is bij Tasmota toch ook standaard? Maar dat werkt alleen als de knop en lamp fysiek aan elkaar gekoppeld zijn. Dat is bij ESPHome toch ook zo?

[...]

Tasmota is voor standaard hardware een stuk eenvoudiger in te stellen. ESPHome is leuk als je een device hebt met meerdere sensoren/knoppen/lampen er op aangesloten. Althans wat mij betreft.
Sorry late reactie!

ja bijvoorbeeld de sonoff mini werkt prima met tasmota in combinatie een fysieke schakelaar.
Maar als je er meer mee wil doen (en dus iets slimmer wil maken) zonder afhankelijk te zijn van een extern systeem gaat dat makkelijker met ESPHome

ander voorbeeld, ik ben mijn mechanische ventilatie aan het "upgraden" met een shelly 2.5
ik heb alleen in de badkamer een 3 standen schakelaar welke in mijn geval eigenlijk niet veel meer voorsteld dan een wissel schakelaar met 0 stand (stand 1: alles 0, stand 2: uitgang 1 hoog(hoog als in 230v), stand 3: uitgang 2 hoog)
in geen enkel geval mogen beide uitgangen hoog zijn, schijnt de motor niet leuk te vinden is me verteld, en ik wil er niet zelf achter komen of het klopt :+

met ESP home heb ik vrij snel een config in elkaar die rekening houd met opkom en afval vertraging van de relais en een lock zet zodat niet beide actief kunnen worden.
Dit allemaal intern in de ESP chip en dus onafhankelijk
ik kan gelijk meegeven hoe hij zichtbaar moet worden in Home assistant en de MDI icoontjes zelfs al definiëren.

In dit geval heeft ESPHome echt veel meer waarde boven Tasmota.
Wil je alleen het lampje in de hal aan doen? tja dan zijn idd de verschillen relatief klein, op reactie snelheid etc na omdat communicatie native is maar dat is maar net of je daar waarde aan hecht
Ook kan je de configuraties goed templaten zodat je snel veel devices kan flashen met config en firmware in een keer, als je favo device in de sale was :9 8) en dus niet ieder apparaat apart hoeft in te loggen voor settings etc (flash and go)

dus ja je hebt idd een goed punt :)
DeadMetal schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:43:

Restart van de ESPHome is op het moment dat hij geen verbinding met de WiFi kan maken en niet wanneer HA er niet meer is. ;)
het klopt dat je dit kan omzeilen met de reboot timeout setting en fallback AP functie

anyhow ESPHome vs Tasmota... pak wat voor je werkt, beide werken ze ontzetten prettig met HA dat is waar het om gaat :)

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Over Sonoff mini gesproken, toevallig net 2 besteld + een Pow R2, kwam het ergens tegen en het leek mij wel een leuke probeersel waard.

Ik zie nog wel dingen als MQTT, dit heb ik nog niet en moet ik uitzoeken hoe dat werkt.

Ik zie dat ze ook een bewegingsmelder hebben, maar die werkt niet met WiFi en heb je dus een bridge of 433Mhz ontvanger voor nodig?

Home Assistant is wel verslavend.. Je ziet in het topic alleen al hoever je kan gaan, niet dat ik dat van plan ben, het is voor mij op dit moment vooral een flinke leercurve.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
DaTuX schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:34:
[...]
Restart van de ESPHome is op het moment dat hij geen verbinding met de WiFi kan maken en niet wanneer HA er niet meer is. ;)
het klopt dat je dit kan omzeilen met de reboot timeout setting en fallback AP functie
Het bestaat allebei.
Restart zonder wifi-verbinding: https://esphome.io/components/wifi.html
Restart bij geen verbinding met HA: https://esphome.io/components/api.html

Ik heb namelijk het probleem gehad HA regelmatig vastliep, Wifi deed het prima, en dan gingen mijn Sonoff switches herstarten.

Vooral niet handig als je een Sonoff Pow hebt aangesloten op je vriezer om het energieverbruik even een tijdje te meten, i.c.m. het standaard uit staan van de switch na een reboot :+
Gelukkig was ik er toevallig bij toen het gebeurde. Daarna die reboot-functionaliteit uitgezet en de switch standaard juist aanzetten na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
martinvdm schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:54:
Ik heb ff 3,5 uur @Frenck zijn Zigbee ZHA video doorgeworsteld ;) . Ik wil migreren van Xiaomi gateway naar Conbee stick met deconz of native ZHA. Nu is me in de video een hoop duidelijk geworden, maar ook wel wat twijfels gekomen. Ik heb de indruk dat de ZHA integratie nog niet helemaal volwassen is en Deconz wellicht al wat langer mee gaat. Wat de keuze bemoeilijkt.
Meer mensen geswitched naar ZHA integratie en ervaringen kan delen ?
Vorige week zijn daar diverse berichten over gepost.
Ongeveer vanaf hier: Frenck in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wow! Erg handig! Hoe vaak wij hier per week wel niet uit bed moeten om nog even te kijken of de deur op slot is... Kun je iets meer detail geven over hoe je het precies gedaan hebt en wat je gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Quad schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:55:
Over Sonoff mini gesproken, toevallig net 2 besteld + een Pow R2, kwam het ergens tegen en het leek mij wel een leuke probeersel waard.

Ik zie nog wel dingen als MQTT, dit heb ik nog niet en moet ik uitzoeken hoe dat werkt.

Ik zie dat ze ook een bewegingsmelder hebben, maar die werkt niet met WiFi en heb je dus een bridge of 433Mhz ontvanger voor nodig?

Home Assistant is wel verslavend.. Je ziet in het topic alleen al hoever je kan gaan, niet dat ik dat van plan ben, het is voor mij op dit moment vooral een flinke leercurve.
Welkom! Veel plezier :)

MQTT is een soort bus waarop verschillende soorten apparaten samen kunnen praten met behulp van berichten.

433MHz hangt af van het soort en type. Ik zou als ik jou was Zigbee of Zwave gebruiken hiervoor. 433Mhz rapporteert meestal enkel een status en niet twee (enkel als de deur open gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
siddler schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:19:
[...]

Wow! Erg handig! Hoe vaak wij hier per week wel niet uit bed moeten om nog even te kijken of de deur op slot is... Kun je iets meer detail geven over hoe je het precies gedaan hebt en wat je gebruikt hebt?
Ik heb een stapel micro switches gekocht waarvan ik er 1 in het slot heb gelijmt, zoals je kunt zien op de foto. De switches heb ik van AliExpress

Het witte kastje op de muur is een Zigbee deursensor van Aqara welke uiteraard ook een zigbee controller nodig heeft. De zigbee controller die ik gebruik is hier te vinden.

De deursensor heb ik open gemaakt en ik heb twee draadjes gesoldeerd parrallel aan het magneetcontact. Gaatje in de deur geboord waardoor het draadje gaat en klaar is klara ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Hmmbob schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:01:
[...]

Zojuist een rollback gedaan naar 0.109.0 en het probleem was opgelost.. Blijf nog wel even zitten waar ik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Welkom! Veel plezier :)

MQTT is een soort bus waarop verschillende soorten apparaten samen kunnen praten met behulp van berichten.

433MHz hangt af van het soort en type. Ik zou als ik jou was Zigbee of Zwave gebruiken hiervoor. 433Mhz rapporteert meestal enkel een status en niet twee (enkel als de deur open gaat).
Dat, plus 433mhz is totaal niet veilig.

Speaking of which, ik heb nog een aantal van deze dingen die ik zou willen vervangen, een stopcontact dimmer van Kaku. Ik heb namelijk een lamp met lampjes die ik niet kan vervangen, maar wel wil kunnen dimmen. Iemand alternatieven?

Afbeeldingslocatie: https://www.paradigit.nl/picture/80015108/400/300

[ Voor 7% gewijzigd door Sp33dFr34k op 26-05-2020 09:17 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:16:
[...]

Speaking of which, ik heb nog een aantal van deze dingen die ik zou willen vervangen, een stopcontact dimmer van Kaku. Ik heb namelijk een lamp met lampjes die ik niet kan vervangen, maar wel wil kunnen dimmen. Iemand alternatieven?

[Afbeelding]
Keuze is reuze :) Bijvoorbeeld Tradfri of Osram voor Zigbee, TP-Link of iets uit de Tuya lijn (Blitzwolf, Gosund, Teckin) voor WiFi?

\\Edit: Oeps. Over het hoofd gezien dat het een dimmer betrof.

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 26-05-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
JBS schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:56:
[...]
Keuze is reuze :) Bijvoorbeeld Tradfri of Osram voor Zigbee, TP-Link voor WiFi?
Zijn daar ook dimmers voor beschikbaar dan ter vervanging? Ik ken van Tradfri enkel dimbare lampen (die ik flink tegen vind vallen qua dimbereik trouwens), geen schakelaars die het dimwerk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeadMetal schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Zijn daar ook dimmers voor beschikbaar dan ter vervanging? Ik ken van Tradfri enkel dimbare lampen (die ik flink tegen vind vallen qua dimbereik trouwens), geen schakelaars die het dimwerk doen.
Oeps. Over het hoofd gezien dat het een dimmer betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

JBS schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:00:
[...]
Oeps. Over het hoofd gezien dat het een dimmer betrof.
Ja daarom heb ik die kaku dimmers nog in gebruik, ik heb nog niets vergelijkbaars kunnen vinden vreemd genoeg... :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:01:
[...]

Ja daarom heb ik die kaku dimmers nog in gebruik, ik heb nog niets vergelijkbaars kunnen vinden vreemd genoeg... :)
misschien een optie om die kaku's open te schroeven, leeg te maken en er een Shelly dimmer erin te plakken ?

tenminste; als ze "portable" moeten blijven, anders Shelly dimmer achter stopcontact inbouwen oid, maarja is wel wat meer permanent

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Hmmbob schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat alleen Edge browser problemen heeft. Sommige dingen werken wel, andere niet. Chrome op de pc werkt prima en daar werkt alles zoals het zou moeten en ook met de android App werkt alles goed. En het

Is dit een bekend probleem en is er een oplossing? Het verwijderen van de browserdata (cache, cookies) helpt niet. :? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Voor de Shelly zijn er ook behuizingen om ze in het snoer op te nemen. Of die er ook voor de Shelly dimmer zijn weet ik niet. Maar ja, dimmers voor netspanning blijven een beetje een dingetje inderdaad :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 15:33
[...]

[Afbeelding]
Geen idee wat je verder allemaal hebt, maar ik heb twee van deze Z-Wave dimmer tussenstekkers in gebruik: https://www.robbshop.nl/e...er-dimmer-met-z-wave-plus

Ik was specifiek op zoek naar iets met Z-Wave, en dit was de enige die ik een paar jaar terug kon vinden.

Werkt prima voor dimmen, aan/uit en status terug rapporteren. Doet alleen geen stroom/verbruik meten zoals de meeste aan/uit z-wave tussenstekkers wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Vloris schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:27:
[...]

ts met Z-Wave, en dit was de enige die ik een paar jaar terug kon vinden.

Werkt prima voor dimmen, aan/uit en status terug rapporteren. Doet alleen geen stroom/verbruik meten zoals de meeste aan/uit z-wave tussenstekkers wel kunnen.
Da's hier inderdaad ook nog steeds een projectje; een zigbee smartplug met stroommeting (en 16A) vinden voor een schappelijke prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 19:07
martinvdm schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Ik gebruik het zo. Het is wel toegespitst op mijn eigen situatie met dark sky, zonnepanelen etc.
Maar wellicht heb je er wat aan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
- alias: Sunscreen down
  trigger:
    platform: state
  condition:
    condition: and
    conditions:
      value_template: '{{ state.attributes.elevation }}'
      above: 15  ## Zon moet ruim boven horizon zijn en niet (0)
      above: 80  
      below: 250 
    - condition: or
      conditions:
          above: 750 # Zonnepanelen moet boven de 750W zijn
          entity_id: sensor.pvoutput
          value_template: '{{ state.attributes.power_generation }}'
          above: 900 # dit is de pvoutput sensor,  is wel de actuele power
    - condition: state
      state: closed
      for:
        minutes: 30  ## Voorkomt raar gedrag
    - condition: sun
      before: sunset
      before_offset: -00:45:00  ## iets voor zonsondergang, hierna heeft geen zin meer
      entity_id: sensor.dark_sky_wind_speed
      below: 39   ## Dit is gelijk aan windkracht 6 of lager 
      below: 0.01  ## Geen regen komende 60 minuten
      value_template: '{{ now().month > 2 }}'  ## Starting March 
      value_template: '{{ now().month < 10 }}' ## Ending October
      above: 2.9  
  action:
   - service: cover.set_cover_position
     data:
       position: 40
     data:
       title: Zonnescherm
       message: 'Het zonnescherm is automatisch naar beneden gedaan ivm de zon'
       data:
         push:

- alias: Sunscreen up
  trigger:
  - platform: sun
    offset: -00:45:00
    entity_id: sensor.dark_sky_wind_speed_1h
    above: 39  ## dit is gelijk aan windkracht 6
    above: 0.01
    below: 2.5
    for:
     minutes: 10
    above: 270
    below: 750 # Zonnepanelen moet onder de 750W zijn.
    for:
      minutes: 30
  condition:
    condition: state
    state: open
    for:
      seconds: 30  ## het duurt even voordat het scherm op en neer is en moet niet halverwege richting veranderen
  action:
   - service: cover.close_cover
     data_template:
          Het zonnescherm is weer ingetrokken want {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} is van {{ trigger.from_state.state }} naar {{ trigger.to_state.state }} gegaan.
       data:
         push:
Is dit echt een uitklapbaar zonnescherm? Ben je dan niet bang voor een (flinke) windvlaag komt die dat ding uit zijn voegen rukt? Of dat er net een sensor offline/verkeerde data gaat/krijgt waardoor het scherm niet tijdig weer inklapt?

Ik heb er namelijk ook wel eens over nagedacht om te doen, maar vanwege het risico vanaf gezien. Het is toch best een duur ding zo'n scherm :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:08
Toppe schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:47:
Dankzij @Hmmbob, @D3nnisd & @martinvdm uiteindelijk tot een volledig werkende HA installatie gekomen inclusief HomeKit ondersteuning.

Lijkt voor nu prima te werken en dus tijd om uit te bouwen, en afscheid te nemen van Domoticz.

Enige wat nu nog op mijn lijstje staat in Grafana ondersteuning, al is dat voor de temperaturen sensoren wat minder belangrijk dan voor de energie :+
Oh deze is gaaf.. Ik heb de zelfde meter. Ik heb het echter via mysensors gekoppeld aan HA. Dus met een extra tussenstap.

Maar je hebt in deze oplossing dan direct de sensor via USB aan je pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

[Afbeelding]
Ik gebruik daarom ook enkel RFlink voor mn weersensor buiten :)

Weinig onveiligs aan :D

Ik ben zelf trouwens geen fan van die WiFi dingen. Lijkt me juist onveilig.

[ Voor 6% gewijzigd door Mimiix op 26-05-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Ik gebruik daarom ook enkel RFlink voor mn weersensor buiten :)

Weinig onveiligs aan :D

Ik ben zelf trouwens geen fan van die WiFi dingen. Lijkt me juist onveilig.
Welk deel? Het WiFi deel of de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Da's hier inderdaad ook nog steeds een projectje; een zigbee smartplug met stroommeting (en 16A) vinden voor een schappelijke prijs :)
Laat het zeker weten als je die vindt..
Ik had ene gevonden maar 50 euro voor een stekker is me echt teveel :)

Ik heb ook een ander probleempje.
Ik gebruik de harmony card maar mn buttons werken niet meer sinds de update, ze zijn niet zichtbaaR.
Volgens deze pagina
https://github.com/sbryfcz/harmony-card/issues/25

moet je het oplossen door in je js file als volgt

But replacing all (11) paper-icon-button with ha-icon-button in harmony-card.js

Ik heb dit gedaan maar alsnog komen de buttons niet tevoorschijn

Daar staat ook nog dat je ook de harmony-card.gz moet verwijderen maar ik heb die niet
Dus zou het gewoon moeten werken.

Helaas zie ik ze niet.. ook niet na clearen cache

Iemand een idee?

[ Voor 45% gewijzigd door skank op 26-05-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
skank schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Laat het zeker weten als je die vindt..
Ik had ene gevonden maar 50 euro voor een stekker is me echt teveel :)
.. en die van robbshop is de helft maar niet leverbaar.
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.