Ik mag mij hier ook melden.
Nadat mijn Pi4 afgelopen weken af en toe uitviel, heb ik de SD kaart gewiped en voorzien van een Hassbian OS image.
Ik gebruikte eerst Domoticz om enkel mijn slimme meter uit te lezen en voor 1 of 2 automation regeltjes voor Hue verlichting. Tevens draaide ik PiHole erop.
Nu afgelopen vrijdagavond besloten om Home Assistant te gaan draaien, dit was wel ff een klus om te gaan zien hóe ik het optimaal leek te krijgen. Ik heb het als los pakket gedraaid op Raspbian, in docker en nu dus de image. De image ben ik tot nu toe tevreden over, tot een bepaalde hoogte. Ik mis bepaalde mogelijkheden om dedicated te kunnen prutsen op de Pi, alles is afgeschermd en de image is enkel Home Assistant en niks meer. Nodigt overigens uit om een extra Pi aan te schaffen..
Enfin, ik zag dat ik via add-ons diverse extra opties kon krijgen, waardoor ik nu wel uit de voeten kom, zo heb ik na een weekend prutsen het volgende (met de standaard interfaces enz.) gerealiseerd:
Koppeling met slimme meter via de USB kabel
Ik krijg op zich de gegevens inzichtelijk, nog niet zo eenvoudig als in Domoticz, maar het begin is er, lijkt me. Op dit moment zie ik real-time stroomverbruik, gas verbruik afgelopen uur en nog wat waardes die mij niet helemaal duidelijk zijn, wordt wel vervolgd.
Koppeling met EvoHome
Ik wil temperatuurschommelingen kunnen zien, eenvoudig de verwarming kunnen aanpassen en simpel aan/uit kunnen doen. So far, so good. De api gaat bij Home Assistant veel beter overweg dan met Domoticz, temperatuur is op een 10e nauwkeurig waarbij de EvoHome het met halve graden doet.
Verder zijn er veel meer mogelijkheden dan alleen de standaard opties met EvoHome.
Koppeling met Philips Hue Bridge
Werkt goed, wel veel mogelijkheden, en dit werkt wel 100x beter dan met Hue Labs te klooien. Simpel voorbeeld: Ik wil dat de verlichting in de tuin een kwartier na zonsondergang aangaat op een bepaalde helderheid. Bij Hue Labs is dan enkel de transitie in te stellen.
Ook de motion sensor van Philips is duidelijker te programmeren dan via Hue of Hue Essentials.
Add-ons
AdGuard Home
Ik heb de add-on AdGuard Home geïnstalleerd als vervanger van Pi-Hole, hoewel hij al redelijk wat blokkeert, gaat nog veel langs. Moet dit nog fine-tunen.
De url rewrites vind ik wel zeer prettig, ipv IP basis kan ik intern fijn alles op hostnames/ urls doen.
File Editor
Spreekt voor zich denk ik, onmisbaar voor HA.
Snapshots Google Drive Backup
De add-on Hass.io Google Drive Backup zorgt ervoor dat snapshots naar mijn Google Drive worden geüpload, lijkt me niet verkeerd. Dit ga ik binnenkort wel eens testen of het werkt. Omdat HA niet redundant uitgevoerd kan worden zal ik iets moeten bedenken om de SD kaart te clonen na grote wijzigingen.
Let's Encrypt
De Let's Encrypt add-on maakt certificaten aan voor mijn domeinnamen zodat ze voorzien zijn van een LE certificaat en geen gekken meldingen maken, ook relaxed dat AdGuard URL rewrite mogelijk maakt, zodat ik mijn HA instantie intern kan benaderen via
https://homeassistant.domain.local
Overig
Verder heb ik nog Portainer aangemaakt, maar ik snap daar nog niet zoveel van. Ik heb een andere docker container geïnstalleerd, maar ik heb geen benul hoe ik deze kan configureren want met deze HA image is niet zoveel mogelijk..
SSH toegang via de add-on, maar ik betwijfel of daar wel nut mee is, je mist gewoon de Debian opties..
UniFi controller, ik heb zelf al een UniFi controller dedicated dmv een Cloudkey draaien, maar deze add-on kan ik gebruiken als een backup voor het geval de Cloudkey het begeeft.
Ik heb zelf qua mogelijkheden nog niet veel om te doen met HA, wel kan ik dit gebruiken om kennis op te doen, HA als een centraal basis platform te gebruiken voor beheer, monitoring en basis automation taken.
Wel zie ik echt gigantisch veel potentie in dit stukje software, in de basis kan je het redelijk eenvoudig bouwen, maar gaandeweg kan je steeds een stapje verder gaan.