Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Is dit echt een uitklapbaar zonnescherm? Ben je dan niet bang voor een (flinke) windvlaag komt die dat ding uit zijn voegen rukt? Of dat er net een sensor offline/verkeerde data gaat/krijgt waardoor het scherm niet tijdig weer inklapt?

Ik heb er namelijk ook wel eens over nagedacht om te doen, maar vanwege het risico vanaf gezien. Het is toch best een duur ding zo'n scherm :D
Er zit een condition in dat de windkracht lager dan 6 moet zijn. Oftewel minder dan 39 km/h.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
0.110.3 komt eraan:
  • Bump pyvlx to 0.2.16 (@Julius2342 - #35971)
  • Bump iaqualink to 0.3.3 (@flz - #35999)
  • Fix iaqualink sensors (@flz - #36000)
  • Fix ONVIF config entry unique ID (@hunterjm - #36008)
  • Re-read last imap_email_content email when no change (@isk0001y - #36065)
  • Fix opengarage async_setup_platform (@Danielhiversen - #36075)
  • Fix emulated_hue compatibility with older devices (@Tho85 - #36090)
  • Fix onvif snapshot for Sricam SP009 (@Minims - #36095)
  • Fix roku play/pause during standby (@ctalkington - #36096)
  • Fix bugs with AirVisual auto-leveling API (@bachya - #36097)
  • Ensure homekit bridge state is restored before creating devices (@bdraco - #36098)
  • Update rokuecp to 0.4.2 (@ctalkington - #36102)
  • Guard against missing topic in ONVIF event (@hunterjm - #36108)
  • Fix ONVIF preset warning (@hunterjm - #36110)
  • Remove unsupported stop feature with Hunter Douglas Powerview 1.0 Hubs (@bdraco - #36129)
  • Fix client ID lookup for official apps (@balloob - #36131)
  • Update frontend to 20200519.5 (@bramkragten - #36154)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:54:
[...]

Die zie ik er al een hele tijd op staan, maar nog nooit leverbaar geweest.
Van de shop zelf, per e-mail, begin mei:
We verwachten deze tussenstekkers in de loop van de volgende maand binnen te krijgen, maar we hebben hiervoor nog geen harde leverdatum. Behalve deze tussenstekker hebben wij geen andere 16A variant in ons assortiment zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:16
martinvdm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:53:
[...]

Er zit een condition in dat de windkracht lager dan 6 moet zijn. Oftewel minder dan 39 km/h.
Dat is natuurlijk wel een single point of failure, gebaseerd op een niet lokale meting. Daarnaast is het natuurlijk ook zo windkracht niks zegt over de snelheid van de windvlagen en er lokaal in jouw tuin (en zelfs nabij je zonnescherm) heel veel verschil kan zijn.

Kortom, veel te veel variabelen waarop het mis kan gaan. Persoonlijk zou ik er niet op vertrouwen, aangezien ons scherm iets van 2000 euro was :D

Maar misschien ben ik te negatief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Dat is natuurlijk wel een single point of failure, gebaseerd op een niet lokale meting. Daarnaast is het natuurlijk ook zo windkracht niks zegt over de snelheid van de windvlagen en er lokaal in jouw tuin (en zelfs nabij je zonnescherm) heel veel verschil kan zijn.

Kortom, veel te veel variabelen waarop het mis kan gaan. Persoonlijk zou ik er niet op vertrouwen, aangezien ons scherm iets van 2000 euro was :D

Maar misschien ben ik te negatief :P
Of je zet die condition (fors) lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 19:29
Ik heb toevallig sinds gister mijn camera gekoppeld aan HA via de ONVIF intergratie. Vreemde is dat hij op een bepaald moment blijft hangen, dan speelt die 6 seconden af van een x-aantal uur geleden. Soms dan ververst hij zichzelf maar meestal moet ik eerst HA herstarten voordat de juiste live weergaven weer wordt getoond.

Ik zie hierin wat ONVIF fixes, zou dat het kunnen oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen idee, maar ik zag bij de Github issues van Home Assistant veel meldingen van issues met ONVIF, dus misschien wel - misschien niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Of je zet die condition (fors) lager.
Uiteraard, maar dan kan die sensor ook verkeerde waardes geven en/of offline zijn

Toen ik er over nadacht wilde ik twee sensoren gebruiken:
- Buienradar windsnelheid + windvlagen (voor meetpunt zo dichtbij mogelijk)
- Netatmo windsensor

Met Netatmo als in de leiding. Mocht die wegvallen dan wordt buienradar leidend (met grote marge). De kans dat twee sensoren offline/verkeerde waardes geven is al al vele malen kleiner. Bij ons gaat het dus echt om een hoop geld wat kapot kan waaien, daar vertrouw ik HA nog niet genoeg voor.

Maar net een nieuw huis gekocht, dus dat staat op pauze omdat we in volgende huis zeer waarschijnlijk screens gaan gebruiken. Stuk minder gevoelig voor de wind :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
JunSn0w. schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Ik heb toevallig sinds gister mijn camera gekoppeld aan HA via de ONVIF intergratie. Vreemde is dat hij op een bepaald moment blijft hangen, dan speelt die 6 seconden af van een x-aantal uur geleden. Soms dan ververst hij zichzelf maar meestal moet ik eerst HA herstarten voordat de juiste live weergaven weer wordt getoond.

Ik zie hierin wat ONVIF fixes, zou dat het kunnen oplossen?
Ander alternatief is werken met screenshots, ik haal elke 3 sec. een screenshot op. Krijg je een stop-motion beeld, maar geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40
ProudElm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Oh deze is gaaf.. Ik heb de zelfde meter. Ik heb het echter via mysensors gekoppeld aan HA. Dus met een extra tussenstap.

Maar je hebt in deze oplossing dan direct de sensor via USB aan je pi?
Hij is nu nog gekoppeld met Domoticz via een Docker container. Ik heb wel geprobeerd hem aan te sluiten in HA maar hij ziet daar wel sensoren maar geen data.

Mijn Zwave bewegingsmelders geven "No Response" in HomeKit, iemand enig idee? De rest werkt perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 26-05-2020 14:29 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
M.b.t. het automatiseren van zonnescherm. Natuurlijk zit niemand er op te wachten dat het scherm kapot waait. Maar is het risico daarop bij een geautomatiseerde oplossing groter dan bij handmatig? Want ook als je het handmatig omlaag en omhoog doet kun je een keer missen dat het gaat waaien / regenen / .... Zolang je de mogelijkheid hebt om het scherm handmatig te schakelen (en voornamelijk dus weer op te draaien, en zo te houden) is er toch niks aan de hand? Als je dan ziet dat er slecht weer aankomt doe je het scherm handmatig omhoog en klaar. En in 90% van de gevallen krijg je dan een stuk comfort ervoor terug omdat het automatisch gaat. En in de "risicogevallen" kun je dan dus nog altijd handmatig overrulen.
Hetzelfde vind ik ook met verlichting. In 90% van de gevallen werkt het goed, maar die 10% van de tijd dat het niet goed werkt (lamp die niet aan gaat of juist aan is terwijl er niemand is) is het mij niet waard om het comfort van 90% van de overige gevallen in te leveren. Immers kan ik in de 10% van de foute gevallen ook nog handmatig bijsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunSn0w.
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Ander alternatief is werken met screenshots, ik haal elke 3 sec. een screenshot op. Krijg je een stop-motion beeld, maar geeft niet.
Dat is wellicht een goed alternatief inderdaad. Kan ik zoiets gewoon met HA regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:05
Toppe schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Hij is nu nog gekoppeld met Domoticz via een Docker container. Ik heb wel geprobeerd hem aan te sluiten in HA maar hij ziet daar wel sensoren maar geen data.
ah ok.. De mysensors MQTT heb ik 'direct' aan ha hangen. Ik lees de sensor nu nog maar 1x per dag uit, omdat ik de knop van de retour leiding dicht heb zitten nu verwarmen niet meer nodig is.
Maar in de winter dacht ik aan 2x per uur. Ik had begrepen dat de batterij anders nogal snel leeg kan lopen.. Binnen kort komt er een meteropnemer langs, zal het dan eens vragen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
ProudElm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:50:
[...]

ah ok.. De mysensors MQTT heb ik 'direct' aan ha hangen. Ik lees de sensor nu nog maar 1x per dag uit, omdat ik de knop van de retour leiding dicht heb zitten nu verwarmen niet meer nodig is.
Maar in de winter dacht ik aan 2x per uur. Ik had begrepen dat de batterij anders nogal snel leeg kan lopen.. Binnen kort komt er een meteropnemer langs, zal het dan eens vragen O-)
De batterij van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:58

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb eindelijk een P1 Kabel besteld. Ik heb nog een RPI 3B+ liggen. Is het mogelijk om die met Wifi te laten rapporteren? Heeft iemand dit van jullie dit werkend en evt een uitleg ervoor? Ik lees veel over versies , maar snap er de ballen van.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:05:
Ik heb eindelijk een P1 Kabel besteld. Ik heb nog een RPI 3B+ liggen. Is het mogelijk om die met Wifi te laten rapporteren? Heeft iemand dit van jullie dit werkend en evt een uitleg ervoor? Ik lees veel over versies , maar snap er de ballen van.
Kent HA geen slave software? Dan maak je namelijk gebruik van de zelfde database.

De verschillen zitten hem in de DSMR versie, afhankelijk van je type kabel kan hij werken of niet. De duurdere kabeltjes zijn universeel terwijl die (hele)goedkope kabeltjes niet lekker werken

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 26-05-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:05:
zeker. via ser2net delen met je netwerk
code:
1
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

en bij HA oppikken met:
YAML:
1
2
3
4
- platform: dsmr
  host: 192.168.88.66
  port: 2001
  dsmr_version: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 16:05
Van die stadsverwarming meter :-) Die ik dus uitlees met die IR knop... Ik zag op die github pagina die handleiding die toegevoegd was, ik heb (bijna) de zelfde meter, maar die heeft een interne batterij. Die je dus snel leeg kan trekken als je heel vaak die sensor gebruikt had ik ooit ergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:38:
[...]

zeker. via ser2net delen met je netwerk
code:
1
2001:raw:600:/dev/ttyUSB0:115200 NONE 1STOPBIT 8DATABITS XONXOFF LOCAL -RTSCTS

en bij HA oppikken met:
YAML:
1
2
3
4
- platform: dsmr
  host: 192.168.88.66
  port: 2001
  dsmr_version: 5
Ik heb deze besteld:
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel

Is het dan enkel noodzakelijk om Raspbian erop te zetten en dan
code:
1
2
3
sudo apt update
sudo apt upgrade -y
sudo apt install ser2net -y

En vervolgens jouw commando?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Ik heb deze besteld:
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel

Is het dan enkel noodzakelijk om Raspbian erop te zetten en dan
code:
1
2
3
sudo apt update
sudo apt upgrade -y
sudo apt install ser2net -y

En vervolgens jouw commando?
Mijn commando is de regel in /etc/ser2net.conf; de configuratiefile van de tool :) Dus als je die erbij zet, de tool start, dan kun je 'm remote oppikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Mijn commando is de regel in /etc/ser2net.conf; de configuratiefile van de tool :) Dus als je die erbij zet, de tool start, dan kun je 'm remote oppikken.
Ja, en dan het bovenstaande zegmaar.

Ik laat morgen van me horen. Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Ja, en dan het bovenstaande zegmaar.

Ik laat morgen van me horen. Dank alvast!
En dan gaan nadenken over hoe je je database behapbaar houdt; elke seconde een meting doet wat met je database kan ik je vast verklappen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:47:
[...]

En dan gaan nadenken over hoe je je database behapbaar houdt; elke seconde een meting doet wat met je database kan ik je vast verklappen :-)
Oh dat heb ik al met andere sensoren. Ik schrijf alles weg naar een webdatabase met een retentie van 1dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Oh dat heb ik al met andere sensoren. Ik schrijf alles weg naar een webdatabase met een retentie van 1dag.
En hoe lees je dan bijv. straks 't stroomverbruik over de afgelopen week uit? Aggregeer je ergens waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:49:
[...]

En hoe lees je dan bijv. straks 't stroomverbruik over de afgelopen week uit? Aggregeer je ergens waardes?
Gaan we dan wel weer uitzoeken :+

Eerst werkend krijgen, daarna verder. Kan ook elke dag het totaal pakken en dat weer opslaan.

Hoe doe jij het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:52:
[...]

Eerst werkend krijgen, daarna verder. Kan ook elke dag het totaal pakken en dat weer opslaan.

Hoe doe jij het?
Nog niet, daarom ben ik nieuwsgierig :)

Ik heb momenteel een database van ~4GB en die is, ondanks SSD, niet vooruit te branden als je de logbook/history gebruikt. :-)

Alle data gaat (voor de grafiekjes) ook nog naar influx, ik heb 't idee dat die stiekem wat efficienter is voor dit soort data.

Ik wil wel een soort van view waarin ik de laatste week kan terugzien maar ik hoef niet een week lang alle waardes tot op de seconde te hebben, dat mag na een dag oid best "per minuut" worden en daar zoek ik dus nog iets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:56:
[...]

Ik heb momenteel een database van ~4GB en die is, ondanks SSD, niet vooruit te branden als je de logbook/history gebruikt. :-)

Alle data gaat (voor de grafiekjes) ook nog naar influx, ik heb 't idee dat die stiekem wat efficienter is voor dit soort data.

Ik wil wel een soort van view waarin ik de laatste week kan terugzien maar ik hoef niet een week lang alle waardes tot op de seconde te hebben, dat mag na een dag oid best "per minuut" worden en daar zoek ik dus nog iets voor.
Ik gebruik een MariaDB in mn webhost. Prima snelheid, zit bij mn webhosting. Ik zie wel hoe dat loopt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:56:
[...]

Ik heb de data eens bekeken, niet heel netjes gepresenteerd zullen we maar zeggen :P Kan Influx daar iets moois van maken?

Wat betreft je laatste vraag, kun je niet gewoon periodiek een query afvuren?

DELETE FROM hassio
WHERE date < CAST(GETDATE() AS DATE) - 7

Ofzo?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
JunSn0w. schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Dat is wellicht een goed alternatief inderdaad. Kan ik zoiets gewoon met HA regelen?
Ja @JunSn0w. ik doe dit zo.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
camera:
  - platform: generic
    name: Camera voor
    still_image_url: http://10.50.2.193/cgi-bin/snapshot.cgi?channel=1
    stream_source: rtsp://10.50.2.193:554/cam/realmonitor?channel=1
    authentication: digest
    username: !secret camera_user
    password: !secret camera_password

etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Ik heb de data eens bekeken, niet heel netjes gepresenteerd zullen we maar zeggen :P Kan Influx daar iets moois van maken?

Wat betreft je laatste vraag, kun je niet gewoon periodiek een query afvuren?

DELETE FROM hassio
WHERE date < CAST(GETDATE() AS DATE) - 7

Ofzo?
Oh, jawel, de standaard purge staat op 10 dagen dus als ik die naar 7 zet, heb ik 'tzelfde als jij wat schrijft. Echter, ik wil zaken aggregeren. ik wil niet de data weggooien maar minder precies maken. In het eerste uur is een detailniveau van elke seconde wel leuk maar na een dag boeit me dat niet meer zo dus ik moet waardes samenvoegen en middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Ik gebruik een MariaDB in mn webhost. Prima snelheid, zit bij mn webhosting. Ik zie wel hoe dat loopt daar.
@D3nnisd

Ben dit jaar van MariaDB naar PostgreSQL over gestapt, wat een wereld van verschil. States, history worden veel sneller opgehaald / getoond. Ik zag dat er automatisch partial indexen werden aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:08:
[...]

@D3nnisd

Ben dit jaar van MariaDB naar PostgreSQL over gestapt, wat een wereld van verschil. States, history worden veel sneller opgehaald / getoond. Ik zag dat er automatisch partial indexen werden aangemaakt.
Hangt heel erg van je dataset af. Ik heb weinig keus op mn webhost. Ik vermoed dat Postgre ook veel meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
D3nnisd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Ik heb een Pi in de meterkast met daarop DSMR reader in docker. Deze geeft via MQTT de gegevens door aan Home Assistant.

DSMR reader bied gelijk wat meer inzicht voor analyses en in HA kun je de integratie in 1keer alle waarden laten oppakken. Zelf erg blij mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
yniezink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:21:
[...]

DSMR reader bied gelijk wat meer inzicht voor analyses en in HA kun je de integratie in 1keer alle waarden laten oppakken. Zelf erg blij mee
Ook wel een aardig idee ja. Is 'r een plugin/addon voor dsmr die native in HA hangt? Ik zie wel dat 'r twee custom docker containers zijn (https://github.com/ualex73/dsmr-reader-docker / https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker) maar voordat ik 't wiel opnieuw uitvind....

Ik zag in de supervisor addons zo 1-2-3 niets en ook niet in HACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Ook wel een aardig idee ja. Is 'r een plugin/addon voor dsmr die native in HA hangt? Ik zie wel dat 'r twee custom docker containers zijn (https://github.com/ualex73/dsmr-reader-docker / https://github.com/xirixiz/dsmr-reader-docker) maar voordat ik 't wiel opnieuw uitvind....

@ascent Neem alsjeblieft die van Xirixiz (Bram) die van Alex heb ik een tijdje gebruikt veel resource problemen. Had hem 2x draaien, mijn NAS vond dat niet leuk. Nu geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
ascent schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Nee voor zover ik weet niet, ik heb ook de docker van Xirixiz draaien. Gewoon een Pi met daarop raspbian.

vervolgens kun je via de integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ gemakkelijk alle waardes in HA krijgen. De sensoren worden dan namelijk al aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kepler aanvullend op het antwoord van @Hmmbob en @RobertMe wat betreft mijn zonnescherm. Het is niet dat ik alleen op wind meet, zoals kunt lezen in de automation zijn er meer zaken die als conditie gelden. Alles bij elkaar opgeteld geeft een totaal wanneer het wel en niet uit gaat. Daarbij een belangrijke factor: het zonnescherm gaat in mijn geval slechts 40% uit. Het moet dan wel erg gek lopen wil idd van de muur waaien. En het komt ook wel voor dat ik de automation uit zet omdat ik het juist even met de hand wil schakelen, op zicht werkt het best prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Ik heb ook een ander probleempje.
Ik gebruik de harmony card maar mn buttons werken niet meer sinds de update, ze zijn niet zichtbaaR.
Volgens deze pagina
https://github.com/sbryfcz/harmony-card/issues/25

moet je het oplossen door in je js file als volgt

But replacing all (11) paper-icon-button with ha-icon-button in harmony-card.js

Ik heb dit gedaan maar alsnog komen de buttons niet tevoorschijn

Daar staat ook nog dat je ook de harmony-card.gz moet verwijderen maar ik heb die niet
Dus zou het gewoon moeten werken.

Helaas zie ik ze niet.. ook niet na clearen cache

Iemand een idee?
Ik denk dat dit in de vergetelheid geraakt is gezien het aantal posts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:49:
[...]

Ik denk dat dit in de vergetelheid geraakt is gezien het aantal posts..
Reboot gedaan, en/of Lovelace resources opnieuw ingeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Reboot gedaan, en/of Lovelace resources opnieuw ingeladen?
Jazeker, en cache gecleared ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Jazeker, en cache gecleared ook
En 'em gewoon updaten al geprobeerd? Volgens mijn HACS is hij 3 dagen terug bijgewerkt, en daar zouden de wijzigingen in moeten zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wFIdYbxP4FzWr3BS764rRP1nJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lrQnKe0fLblq4wwz0bULvrAa.png?f=user_large

Let wel, hiervoor moet je dus wel Home Assistant 0.110.* draaien, niet 0.109.* of lager.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 26-05-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:01:
[...]

En 'em gewoon updaten al geprobeerd? Volgens mijn HACS is hij 3 dagen terug bijgewerkt, en daar zouden de wijzigingen in moeten zitten:

[Afbeelding]

Let wel, hiervoor moet je dus wel Home Assistant 0.110.* draaien, niet 0.109.* of lager.
Ik had hem eergisteren zelfs opnieuw geinstalleerd en dan terug aangepast. same thing.
Nu wil ik net kijken om die te updaten.
Zie ik dat zelfs niet.
Klik op information, krijg ik de informatie te zien maar niks over update of huidige versie
Klik op "update information" krijg ik niks te zien.

Ja ik draai de laatste versie van HA en HACS

edit: wel vreemd als ik gisteren of eergisteren opnieuw installeerde , die fouten er nog inzaten terwijl ze eigenlijk in die versie fixed zouden moeten zijn..

Er klopt iets niet.

[ Voor 8% gewijzigd door skank op 26-05-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt gelijk - ik heb die card net even via HACS geinstalleerd en geopend, maar daar staan de oude codes nog in. Als ik jou was zou ik even op hun Github een issue aanmaken met het verzoek een nieuwe release te doen, dan kan je gewon updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:12:
Je hebt gelijk - ik heb die card net even via HACS geinstalleerd en geopend, maar daar staan de oude codes nog in. Als ik jou was zou ik even op hun Github een issue aanmaken met het verzoek een nieuwe release te doen, dan kan je gewon updaten.
Will do
Ik wou nog reageren op die issue, maar hij werd al gesloten door de maker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 15:42
Wil graag beginnen met HA, na vele jaren met domoticz, domoticz bevalt goed alleen die oude interface look and feel en sd kaart ellende.
Nu wil ik met raspberry overgaan naar SSD, dus de vraag is kan je al met de raspberry PI 4B beta firmware image hassos image downloaden .... flashen op de SSD met etcher en exit met de SD kaart?
Of is dit nog wachten op een nieuwe image die SSD boot ready is?
Of is het beter om met raspberry OS te werken als basis voor HA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Home Assistant Supervised BLIJFT.

Blog: https://www.home-assistan...nd-community-guides-wiki/
Supported installation methods
These are the four installation methods that are officially supported:

Home Assistant
Full installation of our all-inclusive home automation system. Best in class home automation is complemented with a UI for configuring your system, making backups and safe updates with automatic rollback.

This method was previously known as “Hass.io”, and includes our Operating System (HassOS), the Supervisor, and add-ons. It can be run on various single-board computers or in a virtual machine.

Home Assistant Container
Run just the Home Assistant Core application on a native OCI compatible containerization system (like Docker). It does not provide the full Supervisor experience, and thus does not provide the Supervisor panel and add-ons.

This method has a new name, and was previously known as “Home Assistant Core on Docker”.

Home Assistant Supervised
The full Home Assistant experience on a regular Linux operating system. This method was previously known as “Hass.io on generic Linux”, installed on top of, e.g., Debian.

Home Assistant Core
Run the Home Assistant Core application directly on Python. It does not provide the full Supervisor experience, and thus does not provide the Supervisor panel and add-ons.

As you can see, the Home Assistant Supervised method is here to stay.
Lees vooral de blog ook even voor alle info.

[ Voor 84% gewijzigd door Hmmbob op 26-05-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
Die namen zijn in elk geval een stuk duidelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Yesz!!! *O* *O* *O* dat is echt super goed nieuws!!

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42
Een raadsel; zijn de rolluiken open of dicht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uhhMcPH.png

Uiteraard kan je meteen zien dat de state 'Open' is.
Maar de Position slider vind het logisch dat alle covers als ze open zijn op 100% zitten.
Terwijl bij rolgordijnen en rolluiken je open juist als 0% zou zien en dicht als 100%.

Weet iemand of je die position slider kan swappen.... ik wil hem ook linken aan Google Home en ben bang dat hij daar ook gewoon verkeerd om erin zal staan -_-
Kan niets vinden in de documentatie hierover.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 19:29

Rianata

Have you played Atari today?

Kodess schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:19:

Maar de Position slider vind het logisch dat alle covers als ze open zijn op 100% zitten.
Terwijl bij rolgordijnen en rolluiken je open juist als 0% zou zien en dicht als 100%.
Zijn het verticale rolgordijnen of horizontale, die van rechts naar links sluiten? ;) 8)7

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:42
Rianata schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Zijn het verticale rolgordijnen of horizontale, die van rechts naar links sluiten? ;) 8)7
rolluiken, dus vrij duidelijk verticaal ;)

EDIT:
Hahah okee, covers is een ondergeschoven kindje denk ik.
Awning = zonnescherm
Mooie knopjes hoor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v2exQuz.png

Ps: Bij een cover kan je een device class aangeven zodat de UI logischer past bij het type cover. Maar die icoontjes lijken totaal niet op hoe ik een zonnescherm sluit...

[ Voor 41% gewijzigd door Kodess op 26-05-2020 20:36 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:05
Het heeft niet direct met Home Assistant te maken, maar ik heb een vraagje over Visual Studio Code.
Ik neem aan dat hier meer mensen gebruik van maken.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is (en hoe :)) om in meerdere rijen code een aantal spaties in 1x toe te voegen aan het begin van de code?
Nu zit ik namelijk wel erg vaak op spatie te rammen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
martinvdm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:44:
@kepler aanvullend op het antwoord van @Hmmbob en @RobertMe wat betreft mijn zonnescherm. Het is niet dat ik alleen op wind meet, zoals kunt lezen in de automation zijn er meer zaken die als conditie gelden. Alles bij elkaar opgeteld geeft een totaal wanneer het wel en niet uit gaat. Daarbij een belangrijke factor: het zonnescherm gaat in mijn geval slechts 40% uit. Het moet dan wel erg gek lopen wil idd van de muur waaien. En het komt ook wel voor dat ik de automation uit zet omdat ik het juist even met de hand wil schakelen, op zicht werkt het best prima zo.
Ik vind het sowieso een mooie automation, ga hem ook aanpassen voor mijn rolluiken.
RobertMe schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:33:
M.b.t. het automatiseren van zonnescherm. Natuurlijk zit niemand er op te wachten dat het scherm kapot waait. Maar is het risico daarop bij een geautomatiseerde oplossing groter dan bij handmatig? Want ook als je het handmatig omlaag en omhoog doet kun je een keer missen dat het gaat waaien / regenen / .... Zolang je de mogelijkheid hebt om het scherm handmatig te schakelen (en voornamelijk dus weer op te draaien, en zo te houden) is er toch niks aan de hand? Als je dan ziet dat er slecht weer aankomt doe je het scherm handmatig omhoog en klaar. En in 90% van de gevallen krijg je dan een stuk comfort ervoor terug omdat het automatisch gaat. En in de "risicogevallen" kun je dan dus nog altijd handmatig overrulen.
Hetzelfde vind ik ook met verlichting. In 90% van de gevallen werkt het goed, maar die 10% van de tijd dat het niet goed werkt (lamp die niet aan gaat of juist aan is terwijl er niemand is) is het mij niet waard om het comfort van 90% van de overige gevallen in te leveren. Immers kan ik in de 10% van de foute gevallen ook nog handmatig bijsturen.
Ja, maar deze automation zou ook draaien als er niemand thuis is, dan heb je er geen zicht op natuurlijk. Helemaal mee eens dat dit prima te doen is als er iemand thuis is, dat zou nog een extra condition (of handmatig knopje oid)

Het is misschien beroeps-deformatie, werk zelf in de luchtvaart waar we veel risico analysis uitvoeren om zulke zaken uit te sluiten en te beoordelen. Nu heb ik geen analyse gedaan, maar mijn ervaring (en vertrouwen in mijn eigen kunnen qua HA :') ) doet me vermoeden dat het voor mij nog een te hoog risico is. Het hoeft maar 1x fout te gaan en er waait 2000 euro van de muur. Kleine kans, maar grote gevolgen. Dat je automatische verlichting een keer niet werkt is helemaal niet erg natuurlijk (grote kans, kleine gevolgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Ik vind het sowieso een mooie automation, ga hem ook aanpassen voor mijn rolluiken.

[...]

Ja, maar deze automation zou ook draaien als er niemand thuis is, dan heb je er geen zicht op natuurlijk. Helemaal mee eens dat dit prima te doen is als er iemand thuis is, dat zou nog een extra condition (of handmatig knopje oid)

Het is misschien beroeps-deformatie, werk zelf in de luchtvaart waar we veel risico analysis uitvoeren om zulke zaken uit te sluiten en te beoordelen. Nu heb ik geen analyse gedaan, maar mijn ervaring (en vertrouwen in mijn eigen kunnen qua HA :') ) doet me vermoeden dat het voor mij nog een te hoog risico is. Het hoeft maar 1x fout te gaan en er waait 2000 euro van de muur. Kleine kans, maar grote gevolgen. Dat je automatische verlichting een keer niet werkt is helemaal niet erg natuurlijk (grote kans, kleine gevolgen).
Los van een risico, wat ik zei het zonnescherm gaat slechts 40% uit en niet helemaal, wordt ik en mijn vrouw ook op de hoogte gesteld middels een push notificatie. Dan zit er achter de automation dus ook nog gezond verstand en kunnen we middels de Actionable iOS notificatie direct evt ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

Dankje! Ik kwam met Domoticz niet echt verder, met HA heb ik mijn Hue Bridge al (bijna) leeg gehaald van automatische regeltjes. :) Nog één motion sensor van Philips die ik in Hue Essentials heb aangepast en nog over moet.
MQTT is een soort bus waarop verschillende soorten apparaten samen kunnen praten met behulp van berichten.
Als ik het goed begrijp kan je dus dmv MQTT een sensor van product X een commando laten uitvoeren op een switch van product Y? Ik heb Sonoff besteld, kan dus ook met MQTT zag ik in div. Youtube video's. Dit kanaal helpt al erg veel.
433MHz hangt af van het soort en type. Ik zou als ik jou was Zigbee of Zwave gebruiken hiervoor. 433Mhz rapporteert meestal enkel een status en niet twee (enkel als de deur open gaat).
Ik heb zelf, naast Hue, geen Zigbee of Z-Wave ontvangers. Wel een strak ingericht WiFi netwerk voor Domotica met UniFi. ;) Daarom werd mijn interesse extra gewekt met de Sonoff aparaatjes (en om wat ouderwets schakelmateriaal fool-proof te maken.)

Ik denk dat ik verder nog een extra Pi (of 2) bestel, kan voor testen en voor stabiel DNS verkeer ook wel handig zijn.

Merk ook dat het wel handig is om configuratie codes, wat je her en der (zoals hier) tegen komt, op te slaan, scheelt weer zoeken en kan handig zijn voor wat naslag werk. :)

Verder wil ik nu eerst nog een dashboard voor mijn HA crëeren, een standaard dingetje die via een gasten account op de tablet geopend kan worden, zodat de oppas de lampen oa kan bedienen.

Wallpanel en Home Panel geprobeerd, maar beiden laten de volledige HA omgeving zien in plaats van het stukje dashboard. Dit wordt nog even uitzoeken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:31

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Sinds ik geupgrade heb naar v 0.110.1 werken m'n tts meldingen niet meer op mn Google mini.
Voor de upgrade werkte dit prima, zo heb ik bijvoorbeeld een korte gesproken melding ingesteld die getriggerd wordt door een motion sensor op de zoldertrap. Als deze nu getriggerd wordt hoor ik hoor de mini nog wel een geluidje maken, maar de gesproken tekst wordt niet gesproken.

M'n tts: configuratie was hiervoor als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
tts:
  - platform: google_translate
    cache: true
    cache_dir: ./tts
    time_memory: 300
    service_name: google_say

Uit de release notes begrijp ik dat dit mogelijk komt door de wijziging die s gedaan aan base_url:

De verwijzing naar base_url: heb ik uit m'n configuration.yaml weggehaald en in de UI (configuration, general) heb ik onderstaande toegevoegd;

- external_url: --> duckdns adres.
- internal_url: --> Lokale IP van m'n HA machine.

Maar de tts meldingen werkte hiermee nog steeds niet.

Na wat Googlen las ik dat de tts: integratie ook een optie heeft voor base_url: die heb ik ook toegevoegd, maar nog steeds geen gesproken tekst.

Na de wijziging ziet mn tts: configuratie er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
tts:
    base_url: "https://192.168.1.239:8123"

Iemand een idee wat er mis gaat en ik geen gesproken meldingen meer hoor?
En een tweede gerelateerde vraag; Moet de internal_url: http of https zijn? Of maakt dat niet uit?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Meelobee Wat internal/External URL betreft, ik heb met Adguard een DNS forward ingesteld, werkt perfect. En heb daarmee ook een certificaat via Lets Encrypt.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:24
larsiey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:50:
Het heeft niet direct met Home Assistant te maken, maar ik heb een vraagje over Visual Studio Code.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is (en hoe :)) om in meerdere rijen code een aantal spaties in 1x toe te voegen aan het begin van de code?
Dat kan, heet column mode en doe je met een Windows machine door shift+alt in te drukken en dan selectie naar beneden te doen.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:31

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Quad schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:31:
@Meelobee Wat internal/External URL betreft, ik heb met Adguard een DNS forward ingesteld, werkt perfect. En heb daarmee ook een certificaat via Lets Encrypt.
Het gaat me puur om de tts meldingen, die wil ik weer werkend krijgen, heb ik daar Adguard voor nodig? (remote en lokale toegang werkt verder prima nl) :)
larsiey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:50:

Mozart schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Dat kan, heet column mode en doe je met een Windows machine door shift+alt in te drukken en dan selectie naar beneden te doen.
Als je de VS Code Add-in gebruikt kan je meerdere rijen met CTRL-] 1 spatie opschuiven en met CTRL-[ kan je ze allemaal tegelijk backspacen.

[ Voor 53% gewijzigd door Meelobee op 26-05-2020 22:29 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
martinvdm schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:04:
[...]

Los van een risico, wat ik zei het zonnescherm gaat slechts 40% uit en niet helemaal, wordt ik en mijn vrouw ook op de hoogte gesteld middels een push notificatie. Dan zit er achter de automation dus ook nog gezond verstand en kunnen we middels de Actionable iOS notificatie direct evt ingrijpen.
Het was ook geen kritiek, je hebt het prima opgebouwd en ik neem het zeker mee naar het nieuwe huis. Actionable notifications nog niet mee gewerkt, klinkt als een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 17:56
Meelobee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:27:
Sinds ik geupgrade heb naar v 0.110.1 werken m'n tts meldingen niet meer op mn Google mini.
Voor de upgrade werkte dit prima, zo heb ik bijvoorbeeld een korte gesproken melding ingesteld die getriggerd wordt door een motion sensor op de zoldertrap. Als deze nu getriggerd wordt hoor ik hoor de mini nog wel een geluidje maken, maar de gesproken tekst wordt niet gesproken.

code:
1
2
3
4
5
6
tts:

Uit de release notes begrijp ik dat dit mogelijk komt door de wijziging die s gedaan aan base_url:

De verwijzing naar base_url: heb ik uit m'n configuration.yaml weggehaald en in de UI (configuration, general) heb ik onderstaande toegevoegd;

Na wat Googlen las ik dat de tts: integratie ook een optie heeft voor base_url: die heb ik ook toegevoegd, maar nog steeds geen gesproken tekst.

code:
1
2
3
4
5
6
7
tts:

En een tweede gerelateerde vraag; Moet de internal_url: http of https zijn? Of maakt dat niet uit?
Ik heb het even nagekeken hoe ik de tts heb:
code:
1
2
3
4
tts:
    base_url: !secret external_url

Hier moet je denk ik je duck dns adres neezetten.

Ik kan het zelf al een paar dagen (sinds 110.1) niet meer gebruiken omdat mn chromecasts niet meer te zien. Daarvoor werkte het wel met de configuratie van het eterne/interne adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Meelobee schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:27:

code:
1
2
3
4
5
6
tts:

code:
1
2
3
4
5
6
7
tts:

Ik had hetzelfde. Rollback naar 0.109 losde het op bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat die Chromecasts niet te zien waren wordt binnenkort gefixt (ik heb kunnen debuggen met de makers van zeroconf, die hebben vanavond een nieuwe release gedaan en die moet nog even in HA mee).

Met die internal / external url is het er allemaal niet simpeler op geworden. Ik heb van Frenck geleerd dat die sowieso een override zijn van wat HA zelf probeert te achterhalen als externe URL (geen idee hoe, moet ik eens induiken). Maar áls je dan een externe URL definieert, moet het ook echt een URL zijn die van buitenaf benaderbaar is.

De internal url kan je ook leeg houden, want met https://ip krijg je weer problemen dat je certificaat niet geldig is (want hij macht niet met de server naam, omdat het een ip is en geen naam).

Je kan je server (waarschijnlijk) óók niet aanspreken met http://ip, omdat je de server geconfigureerd hebt om https te praten....

Lang verhaal: gebruik eigenlijk de hele tijd je externe URL en negeer je interne URL maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 09:26
Ik heb momenteel de interne url dezelfde waarde gegeven als mijn externe url. Ik heb geprobeerd Spotify toe te voegen aan mijn HA setup, maar hij bleef als redirect URL mijn interne IP door geven terwijl die niet werkte i.v.m. het SSL certificaat. Door beide URLs de gelijke waarde te geven was het opgelost.

https://github.com/home-a...33#issuecomment-633739407

[ Voor 8% gewijzigd door PTish op 27-05-2020 00:28 ]

YASH! - Yet Another Smart Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 17:56
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:34:
Dat die Chromecasts niet te zien waren wordt binnenkort gefixt (ik heb kunnen debuggen met de makers van zeroconf, die hebben vanavond een nieuwe release gedaan en die moet nog even in HA mee).

Met die internal / external url is het er allemaal niet simpeler op geworden. Ik heb van Frenck geleerd dat die sowieso een override zijn van wat HA zelf probeert te achterhalen als externe URL (geen idee hoe, moet ik eens induiken). Maar áls je dan een externe URL definieert, moet het ook echt een URL zijn die van buitenaf benaderbaar is.

De internal url kan je ook leeg houden, want met https://ip krijg je weer problemen dat je certificaat niet geldig is (want hij macht niet met de server naam, omdat het een ip is en geen naam).

Je kan je server (waarschijnlijk) óók niet aanspreken met http://ip, omdat je de server geconfigureerd hebt om https te praten....

Lang verhaal: gebruik eigenlijk de hele tijd je externe URL en negeer je interne URL maar even.

aam).
Bedankt voor al je test werk, ik volg je bug report al vanaf het begin en hoop dat het snel weer werkt!

Het lastige van de inerne en externe URL komt ook door alle verschillende manieren die door mensen gebruikt worden.
Extern is bij mij https (met een eigen domein) door een andere docker container die een reverse proxy draait, inclusief certificaat. Intern is bij mij het ip van de pi (dat docker draait) met het poort nummer van HA. Intern gebruik ik eigenlijk nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:34:

aam).
Het ligt idd wat @golles al zegt aan je situatie. Naar mijn idee zou de documentatie op dit gebied wat iets duidelijker mogen. Ik vind het persoonlijk wel fijn. Nu ging bijvoorbeeld voor het cast component het streamen niet goed omdat cast voorheen de externe url naar mijn cast device stuurde waardoor traefik een tcp stream moest handelen, wat niet gaat. Met een internal_url los je dit op, mits dus ha intern ook met die url te openen is. In geval van een ‘gesplitste’ setup (reverse proxy en ha zelf) lukt dat wel, maar ik kan me idd voorstellen dat igv van https door home assistant zelf, dan zou ik ook hier goed naar kijken of zelfs internal_url zelfde zetten als external_url. External_url is dat weer nodig om bijv. Google tts of andere publieke dienst met ha te laten praten.
(Overigens werkt bij mij Chromecast inmiddels wel goed, zolang, zoals eerde besproken, ze op het zelfde vlan zitten als ha zelf. Ondanks Avahi, lijkt dit wel een voorwaarde. Met of zonder mdns.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
@Mozart Thanks! Net ff geprobeerd. Werkt op zowel de addon van HA als op het losstaande programma op de pc. :) Top!

@Meelobee Helaas krijg ik deze manier niet voor elkaar. Echter, de manier van Mozart werkt ook met de add-on. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
Ik wil graag een notificatie krijgen wanneer morgen een bepaalde kliko wordt gehaald.

Ik heb hiervoor 3 staten:
Staat 2 (wordt ergens over paar dagen gehaald)
Staat 1 (wordt morgen gehaald)
Staat 0 (wordt vandaag gehaald)

Nu wil ik om 8u s'avonds een notificatie krijgen als een kliko morgen (dus staat 1) wordt gehaald.

Ik kan echter alleen vinden hoe je een notificatie kan sturen als de staat van bijv. 2 naar 1 gaat of 1 naar 0. Maar die staat veranderd al op 0:00u. Als hij dus triggerd op de staat wijziging, maar ziet dat het geen 20:00u is, doet ie niks.

Maar om 20:00u natuurlijk ook niet, omdat dan die staat niet wijzigt.

Enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Ik heb het geprobeerd om te draaien (trigger op 20:00u en voorwaarde op staat 1) maar dat lijkt niet te werken of ik moet wat fout doen?

[ Voor 9% gewijzigd door JunSn0w. op 27-05-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
JunSn0w. schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:51:
Ik wil graag een notificatie krijgen wanneer morgen een bepaalde kliko wordt gehaald.

Nu wil ik om 8u s'avonds een notificatie krijgen als een kliko morgen (dus staat 1) wordt gehaald.

Ik kan echter alleen vinden hoe je een notificatie kan sturen als de staat van bijv. 2 naar 1 gaat of 1 naar 0. Maar die staat veranderd al op 0:00u. Als hij dus triggerd op de staat wijziging, maar ziet dat het geen 20:00u is, doet ie niks.

Ik heb het geprobeerd om te draaien (trigger op 20:00u en voorwaarde op staat 1) maar dat lijkt niet te werken of ik moet wat fout doen?
De tijd als trigger opnemen om 20:00.
Conditie de sensor met als waarde 1.

Oh ik lees al dat je dit geprobeerd hebt. Oops.
Misschien kan je die code delen?

[ Voor 3% gewijzigd door larsiey op 27-05-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
JunSn0w. schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:51:

Dit werkt voor mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  - alias: "Afvalwijzer"
    trigger:
      platform: time
      at: "19:10:00"
    condition:
      condition: or
      conditions:
        - condition: numeric_state
          entity_id: sensor.pmd
          below: 2
          above: 0
          entity_id: sensor.gft
          entity_id: sensor.restafval
    action:
        service: notify.pushbullet
        data_template:
            {% if states('sensor.pmd') | int == 1 %}
            Morgen wordt de PMD container (oranje) geleegd
            {% elif states('sensor.gft') | int == 1 %}
            Morgen wordt de GFT container (groen) geleegd
            {% elif states('sensor.restafval') | int == 1 %}
            Morgen wordt de Restafval container (grijs) geleegd
            {% else %}
            Onjuiste melding
            {% endif %}

What's the speed of dark?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 21:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

En deze gebruik ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1337'
  alias: Afval morgen
  initial_state: on
  trigger: 
    at: '20:00:00'
  condition:
    - condition: template
      value_template: >
        {{states('sensor.trash_tomorrow') != 'Geen'}}
  action:
    - service: notify.ios_devices
      data_template:
        title: Afvalkalender
          {{states('sensor.trash_tomorrow')|replace('.','')}} wordt morgen opgehaald!

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
JayOne schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:56:
[...]

Dit werkt voor mij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  - alias: "Afvalwijzer"
    trigger:
      at: "19:10:00"
    condition:
      condition: or
      conditions:
          entity_id: sensor.pmd
          entity_id: sensor.restafval
    action:
        service: notify.pushbullet
        data_template:
            {% if states('sensor.pmd') | int == 1 %}
            Morgen wordt de PMD container (oranje) geleegd
            {% elif states('sensor.gft') | int == 1 %}
            Morgen wordt de GFT container (groen) geleegd
            {% elif states('sensor.restafval') | int == 1 %}
            Morgen wordt de Restafval container (grijs) geleegd
            {% else %}
            Onjuiste melding
            {% endif %}
Oh dit lijkt een goede oplossing te zien. Ik had nu 3 triggers aangemaakt. Voor elke afvalbak 1. Met deze kan dat in 1 automation :)

Dank! _/-\o_
larsiey schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:53:
[...]

De tijd als trigger opnemen om 20:00.
Conditie de sensor met als waarde 1.

Oh ik lees al dat je dit geprobeerd hebt. Oops.
Misschien kan je die code delen?
Ik ben wel benieuwd of deze code zou moeten werken. DIt is hem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Notify GFT Tomorrow
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: sensor.time
    from: '19:59'
    platform: state
    to: '20:00'
  condition:
  - condition: state
    state: '1'
  action:
  - data:
      title: KLIKO
    service: notify.mobile_app_sm_g975f]
MisteRMeesteR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:59:
[...]

En deze gebruik ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger: 
  condition:
  action:
      data_template:
Ik ben benieuwd hoe je die sensor hebt gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door JunSn0w. op 27-05-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

JunSn0w. schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:00:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je die sensor hebt gemaakt.
Die komt uit de Afvalwijzer addon welke je via HACS kunt installeren.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
MisteRMeesteR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Die komt uit de Afvalwijzer addon welke je via HACS kunt installeren.
Ah zo! Heb geen afvalwijzer voor mijn gebied helaas. Ik gebruik de Garbage Collection intergratie.
Wellicht kan ik zelf wel wat puzzelen :)

Dank in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

JunSn0w. schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Ah zo! Heb geen afvalwijzer voor mijn gebied helaas. Ik gebruik de Garbage Collection intergratie.

Dank in ieder geval!
Je hebt ook Afvalinfo als add-on, deze bedient volgens mij deels andere postcodes dan de afvalwijzer add-on.

Ik ben van plan mijn home automation uit te gaan breiden met Zigbee sensoren omdat o.a. de Aqara sensoren unbeatable zijn qua grootte en gemak (batterij) ten opzichte van de ESP8266 (Wemos) bordjes welke ik normaliter gebruik.

Op dit moment zijn al mijn sensoren WiFi based (ESP8266). Dit wordt dus mijn eerste kennismaking met Zigbee, nu heb ik reeds een Conbee II in bezit en al aan de praat. Ik heb zowel ZHA als Deconz geprobeerd maar ben er nog niet helemaal uit welke nu mijn voorkeur geniet.

Ik zag paar pagina's terug al een korte discussie maar ik sta nu dus voor de keuze en weet eigenlijk niet waarom de een beter zou zijn als de ander.. :X Iemand een mening?

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
JunSn0w. schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Dank in ieder geval!
Bij jouw automation gaat het fout bij de trigger.
Je kan gewoon platform: time gebruiken. Heb je geen sensor voor nodig.

De code van Jayone kan je gebruiken maar als condition kan je dit ook doen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
      value_template: '{{ is_state(''sensor.restafval'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.gft'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.plastic'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.oud_papier'', ''1'') }}'

Staat iets netter imo. Maar heeft hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
MisteRMeesteR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Op dit moment zijn al mijn sensoren WiFi based (ESP8266). Dit wordt dus mijn eerste kennismaking met Zigbee, nu heb ik reeds een Conbee II in bezit en al aan de praat. Ik heb zowel ZHA als Deconz geprobeerd maar ben er nog niet helemaal uit welke nu mijn voorkeur geniet.
Same here, m'n conbeeII komt vanmiddag binnen. Heb ZHA al even met de cc2531 gebruikt; ik verwacht dat 'ie met de conbee verder niet heel anders werkt. De interface werkt, ziet 'r niet overal even slick uit maar het zit wel geïntegreerd ín HA. Zeker als je HA Core draait lijkt me dat een voordeel omdat je dan geen addons hebt. Met deconz heb je volgens mij meer opties zoals de mensen uit Dresden 't bedoelden maar daar moet ik inderdaad ook eens in rondklikken om te zien wat 'r extra in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
MisteRMeesteR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Je hebt ook Afvalinfo als add-on, deze bedient volgens mij deels andere postcodes dan de afvalwijzer add-on.

Ik ben van plan mijn home automation uit te gaan breiden met Zigbee sensoren omdat o.a. de Aqara sensoren unbeatable zijn qua grootte en gemak (batterij) ten opzichte van de ESP8266 (Wemos) bordjes welke ik normaliter gebruik.

Ik zag paar pagina's terug al een korte discussie maar ik sta nu dus voor de keuze en weet eigenlijk niet waarom de een beter zou zijn als de ander.. :X Iemand een mening?
Hier kan je nog 3.5 uur naar Frenk luisteren :9

Ik heb geen ervaring met beide. Maar bij Deconz zit er een commercieel bedrijf achter toch?
Die kan toch ook zomaar de stekker uit Deconz trekken en dan heb je niks meer daar aan. Of denk ik daar te gemakkelijker over?
Vind het sowieso wel fijn als het direct vanuit HA wordt ondersteund, dus ZHA. Maar volgens mij werkt dit ook niet altijd even lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
Hallo, ik ben aan het kijken om die meteorologisk institutt home entiteit aan te passen naar mijn land / omgeving maar ik kan het nergens terugvinden ? Iemand tips waar ik dit kan aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Yarisken schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:18:
Hallo, ik ben aan het kijken om die meteorologisk institutt home entiteit aan te passen naar mijn land / omgeving maar ik kan het nergens terugvinden ? Iemand tips waar ik dit kan aanpassen ?
vziw gaat die mee op basis van de instellingen over je locatie die je hebt gedaan tijdens installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Je kan in advanced mode je entiteiten aanpassen en daarmee ook de Device class. Nu heb ik een Sonoff switch die aangemeld is als "Switch" en dus kan ik kiezen tussen "Switch" en "Outlet".

Graag had ik hiervoor alleen de optie "Light" gehad zodat ze netjes met de zelfde iconen in het lijstje verschijnen, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:16
ascent schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:21:
[...]

vziw gaat die mee op basis van de instellingen over je locatie die je hebt gedaan tijdens installatie
Goeie tip, gevonden :-). Ik heb het home icoontje kunnen verslepen :-) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:25:
Je kan in advanced mode je entiteiten aanpassen en daarmee ook de Device class. Nu heb ik een Sonoff switch die aangemeld is als "Switch" en dus kan ik kiezen tussen "Switch" en "Outlet".

Graag had ik hiervoor alleen de optie "Light" gehad zodat ze netjes met de zelfde iconen in het lijstje verschijnen, iemand een idee?
Je kan een light template gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/light.template/
Dat voorbeeld is nogal heftig, maar een simpele versie staat hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
light:
  - platform: template
    lights:
      naampje:
        friendly_name: "Vriendelijk naampje"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          entity_id: switch.de_switch_die_aan_of_uit_moet
        turn_off:
          service: switch.turn_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
gri- schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Je kan een light template gebruiken: https://www.home-assistant.io/integrations/light.template/
Dat voorbeeld is nogal heftig, maar een simpele versie staat hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
light:
  - platform: template
    lights:
      naampje:
        friendly_name: "Vriendelijk naampje"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
        turn_off:
          service: switch.turn_off
Hm, dat is inderdaad wel een idee. Vanmiddag maar eens testen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

@Toppe: Nog makkelijker is om in je config een light te maken met platform: switch:

YAML:
1
2
3
4
light:
  - platform: switch
    name: Christmas Tree Lights
    entity_id: switch.christmas_tree_lights

Zie ook hier: https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Koppensneller schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:02:
@Toppe: Nog makkelijker is om in je config een light te maken met platform: switch:

YAML:
1
2
3
4
light:
  - platform: switch
    name: Christmas Tree Lights
    entity_id: switch.christmas_tree_lights

Zie ook hier: https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/
Oh cool, dat is inderdaad voor de situatie waarin je een simpele switch naar light wil nog makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@gri- Draait die Sonoff stock of Tasmota? Indien Tasmota kan het nog makkelijker door SetOption30 aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-09 18:52
Is er weer een supervisor update geweest o.i.d.?
Ik draai bewust nog op 0.109.6 en heb niets geupdate maar nu heb ik ineens zeer veel foutmeldingen in mijn log, waaronder de Modbus. (dus wordt weer mijn SMA niet uitgelezen)

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:36
Kenny73 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:52:
Is er weer een supervisor update geweest o.i.d.?
Ik draai bewust nog op 0.109.6 en heb niets geupdate maar nu heb ik ineens zeer veel foutmeldingen in mijn log, waaronder de Modbus. (dus wordt weer mijn SMA niet uitgelezen)
https://github.com/home-assistant/supervisor/releases

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-09 18:52
Dan zit het hem daar niet in denk ik, dat wordt weer ff zoeken.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 16:48
MisteRMeesteR schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:59:
[...]

En deze gebruik ik:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  trigger: 
  condition:
  action:
      data_template:
En dit zou dan tegenwoordig ook moeten kunnen met de NOT condition: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

barrymossel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:36:
[...]

En dit zou dan tegenwoordig ook moeten kunnen met de NOT condition: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/ :)
!= is ook not bij mij :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 16:48
Snap ik, maar het is tegenwoordig dus nog iets "eenvoudiger". Ben ik persoonlijk wel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

hhoekstra schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:12:
@Quad dsmr in hass vind ik persoonlijk geen goede keuze. Daarom heb ik DSMR reader geïnstalleerd. Deze kan heel gemakkelijk gekoppeld worden binnen hass.
Toch even aanvullend hierop, omdat ik altijd alles wel een kans wil geven en het interessant lijkt om uit te zoeken, wilde ik DSMR Reader "even" installeren in Portainer.

Dus nieuwe container, image xirixiz/dsmr-reader-docker:latest toevoegen en vervolgens deploy container.
Container start maar met 1 minuut is hij gestopt, dus zo plug & play is dat niet. Volgens de logging is er geen connectie met een database. Ik dacht dat dit ook gewoon in een container gestopt zit?

Verder zoeken in documentatie gaat alles uit dat je full linux toegang hebt, ik heb dat denk ik niet, ivm de Hassio image.

Dit maakt het voor mij nu wel allemaal te ingewikkeld op dit moment, dus blijf ik de dsmr in Hassio zo even houden.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Quad schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Toch even aanvullend hierop, omdat ik altijd alles wel een kans wil geven en het interessant lijkt om uit te zoeken, wilde ik DSMR Reader "even" installeren in Portainer.

Dus nieuwe container, image xirixiz/dsmr-reader-docker:latest toevoegen en vervolgens deploy container.
Container start maar met 1 minuut is hij gestopt, dus zo plug & play is dat niet. Volgens de logging is er geen connectie met een database. Ik dacht dat dit ook gewoon in een container gestopt zit?

Verder zoeken in documentatie gaat alles uit dat je full linux toegang hebt, ik heb dat denk ik niet, ivm de Hassio image.

Dit maakt het voor mij nu wel allemaal te ingewikkeld op dit moment, dus blijf ik de dsmr in Hassio zo even houden.
Klopt inderdaad, je moet er zelf nog een container naastzetten met een database. Een container is bedoeld om één ding te doen, dus één container voor je applicatie en een ander voor je database, als 'ie die nodig heeft. Staat ook wel uitgelegd op de pagina van de container (toevallig gisteren 'tzelfde gedaan), incl een docker-compose file die je kunt gebruiken voor 't opspinnen van samenhangende containers, maar nee, zolang er geen addon voor is, is 't niet instant plug&play in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben beetje aan het proberen met ZHA integrated te gebruiken ipv de Xiaomi gateway. Het eerste wat me opvalt is dat de Xiaomi sensoren (door/window) geen batterij status door lijken te geven. Ik mis de attributes onder de sensor en ook bij Zigbee Integratie zie ik 'Stroombron:Battery or Unknown'.
Kon zo snel niets erover vinden, maar is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
martinvdm schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:12:
Ik ben beetje aan het proberen met ZHA integrated te gebruiken ipv de Xiaomi gateway. Het eerste wat me opvalt is dat de Xiaomi sensoren (door/window) geen batterij status door lijken te geven. Ik mis de attributes onder de sensor en ook bij Zigbee Integratie zie ik 'Stroombron:Battery or Unknown'.
Kon zo snel niets erover vinden, maar is dit normaal?
Hier iemand met hetzelfde probleem:
https://community.home-as...mi-sensors-via-zha/115420

Werd destijds niet ondersteunt. Post is al een jaar oud maar blijkbaar ondersteunt ZHA nog steeds de battery levels niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Hier iemand met hetzelfde probleem:
https://community.home-as...mi-sensors-via-zha/115420

Werd destijds niet ondersteunt. Post is al een jaar oud maar blijkbaar ondersteunt ZHA nog steeds de battery levels niet...
mmm dat is wel jammer. ik zie het nu ook in frenck zijn video @ 2:23 min.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.