Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
skank schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:05:
Ik open vandaag mn google home app en daar staat nu plots op "hass.io koppelen"
Raar dat dit voordien niet was..

Toestaan?
Wat is het voordeel daarvan?
(das toch anders dan dat je de koppeling vanuit HA doet..)
Zag ik ook ja; da's de betaalde koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Zag ik ook ja; da's de betaalde koppeling
oh, dus als ik die zou koppelen gaat hij vragen voor voor een nabu casa account

ok dan pas ik voorlopig nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
skank schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:10:
[...]

oh, dus als ik die zou koppelen gaat hij vragen voor voor een nabu casa account

ok dan pas ik voorlopig nog
Dat is wat ik kreeg ja, ik zou 'm eens aanklikken en zien of jij 'tzelfde hebt. D'r zit nog een dialoog of wat tussen voor je daadwerkelijk betaalt dus daar hoef je niet bang voor te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 11:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Vandaag een begin gemaakt met een Z-wave netwerk door de installatie van de Aeotec Z-Wave stick.

Ik wil er een paar dimmers en schakelaars op aan willen sluiten en eventueel mijn screens en rolluiken automatiseren.

Teven de verbinding omgezet naar SSL en nu is mijn HA ook van buitenaf te benaderen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
CAP-Team schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:36:
Vandaag een begin gemaakt met een Z-wave netwerk door de installatie van de Aeotec Z-Wave stick.

Ik wil er een paar dimmers en schakelaars op aan willen sluiten en eventueel mijn screens en rolluiken automatiseren.

Teven de verbinding omgezet naar SSL en nu is mijn HA ook van buitenaf te benaderen.
Klinkt goed! Hoe draai je je HA en op welke manier ontsluit je 'm aan 't internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik draai op een Raspberry Pi 3b, bekabeld op het netwerk (vast IP). Volledig op een SSD (128 GB), MySQL op mijn 2012R2 server (AD, DHCP, DNS, VPN).

Eerst had ik hem op http poort 8123 maar nu op https poort 8123. Ik had al een SSL certificaat voor mijn domein. In de router lus ik nu dus poort 8123 door naar de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
ascent schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Dat is wat ik kreeg ja, ik zou 'm eens aanklikken en zien of jij 'tzelfde hebt. D'r zit nog een dialoog of wat tussen voor je daadwerkelijk betaalt dus daar hoef je niet bang voor te zijn
Ik heb nu al 35 dagen de 30 dagen probeer versie van NabuCasa 8)7 omdat ik Google Assistant niet handmatig aan de praat kreeg, bleek dat ik nog wat meer data moest delen met Google voordat hij het uberhaupt deed. Inmiddels werkt dus de gratis versie van Google Assistant (via Developer API) en de Nabu Casa versie, maar je kunt dus 30 dagen proberen.

Die laatste is wel een stuk makkelijker te configureren, dus wellicht toch maar eens m`n creditcard afstoffen voor de WAF _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:24
Jurgen schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Succes! Laat maar even weten of je eruit komt!
Hi Jurgen, Ik heb de kabel die je had gelinkt besteld en van de week binnen gekregen. Ik heb eerst de kabel getest op een raspberry pi 2 met de code van https://github.com/RuntimeError123/hass-mc66c/ in 'screen' mode. Het was even puzzelen met de IR reader precies op de goede plek te krijgen maar toen dat eenmaal goed zat werkte het perfect.

Ik heb hier alles via docker draaien, ook wel mqtt, maar ik vind het onnodig om een script de gegevens via mqtt te laten publishen en dat weer uit te lezen in HA Core op 1 fysieke machine.

Ik ben dus aan het coden geslagen (ik heb totaal geen ervaring met python, dus kopiëren/plakken is misschien een betere bewoording) en heb de code in een custom component verwerkt. Op dit moment draait het goed, ik zie de 4 sensoren en de waarden updaten als ik bijvoorbeeld warm water vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG_aOW8PCB650_f8p8I8DLnuLVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v9z1smY6C50RYQLiE0kro3Sy.png?f=user_large

Ik laat het even een paar dagen draaien om te kijken of het blijft werken, ook wil ik nog even testen wat er gebeurt als de lezer niks meer binnenkrijgt. Ik zal het daarna op Github zetten, als je interesse hebt geef ik het linkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:19

Rianata

Have you played Atari today?

koelkast schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:45:
Ik ben bezig om wat zaken bij te werken in hass. Zo wil ik mijn customize.yaml kwijt en dit in de ui gaan doen.
Maar ... volgens mij kan je deze file niet zomaar verwijderen?? Ik krijg nu de melding bij het wijzigen van een entiteit:
[...]
Het bijwerken van entiteiten via de GUI leidt tot wijzigingen in customize.yaml. Dus nee, wil je bepaalde attributen voor entiteiten aanpassen (ik ken via de gui bijvoorbeeld op deze wijze material design icons toe aan entiteiten als ik de standaard iconen niet mooi vind) kom je niet van die file af.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ascent

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Hell yeah!

Heerlijke release dit! Zeker een van de grotere!

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Awesome! Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:01
Nu ben ik dus ongeduldig hè... Duuuuuuuuuuuuuuurt lang!

---edit---
Oh, weet iemand trouwens hoe ik via mijn theme de kleur van de logo's bij integraties aan kan passen? Bijvoorbeeld Google Cast en ESPHome hebben een zwart logo. Is erg onduidelijk op een donkere achtergrond.

[ Voor 31% gewijzigd door barrymossel op 20-05-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, vroeg op de dag! Frenck zeker gedaan, die zit in deze tijdzone :+
It took a while, as many adjustments had to be made. This is the first release supporting Python 3.8 🎉!
De docker releases worden vanzelf geupgrade naar 3.8 (in de container), denk ik?

[ Voor 74% gewijzigd door Hmmbob op 20-05-2020 10:44 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:41:
Oh, vroeg op de dag! Frenck zeker gedaan, die zit in deze tijdzone :+

[...]

De docker releases worden vanzelf geupgrade naar 3.8 (in de container), denk ik?
Zeker! Ik dacht, laten we de dag eens goed beginnen ;)

Eerlijk: Deze release if so freaking awesome, ik kon echt niet wachten :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Top werk! Zitten aantal hele goede dingen in! Ik ben enthousiast :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was de docker hub al aan het refreshen om te zien of ik kon updaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:45:
[...]

Ik ben de release notes aan het lezen en je hebt gelijk. Ben al een lijstje aan het maken wat ik vandaag allemaal weer wil gaan uitproberen (als de Supervised release een beetje snel komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:35
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:47:
Ik was de docker hub al aan het refreshen om te zien of ik kon updaten :+
Nop nog niet :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:49:
[...]

Ik ben de release notes aan het lezen en je hebt gelijk. Ben al een lijstje aan het maken wat ik vandaag allemaal weer wil gaan uitproberen (als de Supervised release een beetje snel komt).
Building!
Zeg! Chill!

Nog ~30-45 min ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:57
Ik wachtyy nog wel op 101.2 of zoiets. 1 maal naar een .0 geupgeade, nooit meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
maartend schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:26:
Ik wachtyy nog wel op 101.2 of zoiets. 1 maal naar een .0 geupgeade, nooit meer.
Eerlijk, dat is tegenwoordig redelijk onterecht. We draaien een (public) beta met vrij veel mensen van te voren.
Stabiliteit en kwaliteit van de releases is echt omhoog geschoten. De patch releases bevatten tegenwoordig meer zaken die niet een result zijn van de major release. :+

Affin, eigen keuze natuurlijk. Ik blijf er wel bij, als iedereen zo gaat denken... blijven we steken op .0 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:57
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Eerlijk, dat is tegenwoordig redelijk onterecht. We draaien een (public) beta met vrij veel mensen van te voren.
Stabiliteit en kwaliteit van de releases is echt omhoog geschoten. De patch releases bevatten tegenwoordig meer zaken die niet een result zijn van de major release. :+

Affin, eigen keuze natuurlijk. Ik blijf er wel bij, als iedereen zo gaat denken... blijven we steken op .0 ;)
Oh, maar ik vind het helemaal niet erg om te wachten op een .1 Ik heb gewoon geen tijd momenteel om bij eventueel fout gaan weer alles terug te moeten gaan vogelen. Zoals gezegd, 1 maal gedaan, moest zo ongeveer mijn hele NUC opnieuw gaan instellen. Nu wacht ik gewoon, loop ik dat scrpt om te checken of het goed zal gaan en geen probleem.

Maar verder ; wat een geweldig project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb eerder ook wel eens aangegeven dat ik praktisch gezien vaak op een .1 /.2 uitkwam, omdat ik pas in het weekend update (normaliter). Maar het is verslavend moet ik toegeven.... "Nieuw nieuw nieuw, hebbe hebbe hebbe ":+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

@Frenck de releasenotes zien er wel goed uit mooi dat er zo veel aan dit systeem gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Officiële Home Connect integratie, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik lees online (Facebook) dat als je nu Custom Header gebruikt (Yep, that includes me), je beter even kan wachten met upgraden naar 0.110 omdat er incompatibiliteit is.

Zodra CH geüpdate is, kan je door naar 0.110. PR bij CH: https://github.com/maykar/custom-header/pull/180

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 20-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:34
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:10:
Ik lees online (Facebook) dat als je nu Custom Header gebruikt, je beter even kan wachten met upgraden naar 0.110 omdat er incompatibiliteit is.
Yep, en het lijkt erop dat HACS ook nog even geüpdate moet worden, want ik heb dit onderaan elke view :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybK1dST1qS0z3Ts-DcANj_vwbng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HQWUQjDxadlXSHTeQ8pSsagf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
RandyLemaire schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Yep, en het lijkt erop dat HACS ook nog even geüpdate moet worden, want ik heb dit onderaan elke view :9~

[Afbeelding]
Yep! Er is een update voor HACS beschikbaar.

Meanwhile, Home Assistant Core 0.110 is nu beschikbaar voor alle platformen... Happy upgrading :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu wel.

Let wel even op als je HACS of Custom Header gebruikt dus...
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Yep! Er is een update voor HACS beschikbaar.

Meanwhile, Home Assistant Core 0.110 is nu beschikbaar voor alle platformen... Happy upgrading :)
Lol @ great minds think alike

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 20-05-2020 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:21:
Lol @ great minds think alike
Niet helemaal, I had the push the actual button to make it happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was vroeger ook van het wachten op .1 maar ben het wel met @Frenck eens. De kwaliteit is echt wel om hoog gegaan dat ik veelal weinig tot geen issues meer heb met een upgrade naar .0 release.
Wel en kanttekening; dat vaak de custom components nog wat achter lopen. Zie dus nu ook HACS en Custom Header. Maar dat is iets wat niet in handen van de devs van ha ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
HACS heeft een update die het oplost.

Voor de custom header, tja... eerlijk gezegd beetje jammer dat er nog geen update is, daar het vrij vroeg gemeld is in de beta en een PR nu een aantal dagen openstaat. Affin, begrijp dat het onderweg is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
golles schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:19:
[...]

Hi Jurgen, Ik heb de kabel die je had gelinkt besteld en van de week binnen gekregen. Ik heb eerst de kabel getest op een raspberry pi 2 met de code van https://github.com/RuntimeError123/hass-mc66c/ in 'screen' mode. Het was even puzzelen met de IR reader precies op de goede plek te krijgen maar toen dat eenmaal goed zat werkte het perfect.

Ik heb hier alles via docker draaien, ook wel mqtt, maar ik vind het onnodig om een script de gegevens via mqtt te laten publishen en dat weer uit te lezen in HA Core op 1 fysieke machine.

Ik ben dus aan het coden geslagen (ik heb totaal geen ervaring met python, dus kopiëren/plakken is misschien een betere bewoording) en heb de code in een custom component verwerkt. Op dit moment draait het goed, ik zie de 4 sensoren en de waarden updaten als ik bijvoorbeeld warm water vraag.
[Afbeelding]

Ik laat het even een paar dagen draaien om te kijken of het blijft werken, ook wil ik nog even testen wat er gebeurt als de lezer niks meer binnenkrijgt. Ik zal het daarna op Github zetten, als je interesse hebt geef ik het linkje.
Dat is helemaal top! Ik zou hem graag in een custom component draaien, mijn kennis kwam helemaal niet zover dat ik daar aan durfde beginnen! Ik hou me zeker aanbevolen!

Fijn dat het gelukt is in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:17

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat is jullie ervaring met Home Asisstant op een Pi4 qua temperaturen? Ik heb bij mijn ouders een Pi4 neergelegd voor Home Assistant. Vooralsnog doet-ie niet zo heel veel nog, omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om HA in te richten. Maar damn, wat wordt dat ding heet zeg! Ik had eerst een zelf geprinte behuizing omheen zitten, maar die was al helemaal krom getrokken. Om meer ellende te voorkomen, heb ik een behuizing gekocht wat in principe een en al aluminium koelblok is. Maar die wordt ook flink warm, bijna tot aan het onaanraakbare aan toe.

Het gekke is, hij heeft eerst hier op mijn bureau gelegen voor een dag, maar toen viel het me niet zo op. 2 dingen zijn wel anders: Er is weinig tot geen airflow in de meterkast bij mijn ouders en er zit een ander SD-kaartje in. Ik ben benieuwd of dit normaal is, of dat er misschien toch iets aan de hand is met die Pi.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 13:27
Yukkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:25:
Wat is jullie ervaring met Home Asisstant op een Pi4 qua temperaturen? Ik heb bij mijn ouders een Pi4 neergelegd voor Home Assistant. Vooralsnog doet-ie niet zo heel veel nog, omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om HA in te richten. Maar damn, wat wordt dat ding heet zeg! Ik had eerst een zelf geprinte behuizing omheen zitten, maar die was al helemaal krom getrokken. Om meer ellende te voorkomen, heb ik een behuizing gekocht wat in principe een en al aluminium koelblok is. Maar die wordt ook flink warm, bijna tot aan het onaanraakbare aan toe.

Het gekke is, hij heeft eerst hier op mijn bureau gelegen voor een dag, maar toen viel het me niet zo op. 2 dingen zijn wel anders: Er is weinig tot geen airflow in de meterkast bij mijn ouders en er zit een ander SD-kaartje in. Ik ben benieuwd of dit normaal is, of dat er misschien toch iets aan de hand is met die Pi.
Mijn rPI 4 staat ook in de meterkast met weinig tot geen airflow. Koelblokje erop gezet in een officiële behuizing en hij draait op 68 graden nu (Check met: vcgencmd measure_temp).
Ik zorg er wel voor dat hij absoluut niet in de out-flow van andere apparatuur zit natuurlijk.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Ik gebruik zelf deze behuizing (Kiwi electronics heeft ze)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_FUVZAazbTiwizqJ80_be_Z5H8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X7mLC7Tiz6iyxyLHInU6BDVl.png?f=user_large

Weinig last er mee sindsdien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Frenck Exact die behuizing heb ik er nu omheen zitten inderdaad (nou ja, in het blauw dan ;) ), maar die vond ik ook al erg warm/heet worden. Precieze cijfers heb ik nog niet, dus ik ga van de week de command line sensors toevoegen die ik hier vond: https://community.home-as...i-cpu-temperature/3982/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Yukkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:45:
@Frenck Exact die behuizing heb ik er nu omheen zitten inderdaad (nou ja, in het blauw dan ;) ), maar die vond ik ook al erg warm/heet worden. Precieze cijfers heb ik nog niet, dus ik ga van de week de command line sensors toevoegen die ik hier vond: https://community.home-as...i-cpu-temperature/3982/60
Je moet overigens wel de laatste firmware erop zetten, die heeft wat temp improvements (mid/eind 2019 released geloof ik): http://www.geeks3d.com/20...-and-boards-temperatures/

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

0.110.0 draait nu.

Even een vraag over de mobile app.
Ik zie dat mijn telefoon keurig is toegevoegd.

Maar de telefoon van mijn vrouw komt er niet in te staan, die heeft de app ook geïnstalleerd.
De configuratie bevat de items:

code:
1
2
3
mobile_app:

discovery:

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@CAP-Team Even een keer de App openen op haar toestel en de boel ff verversen? Dat helpt bij mij meestal als mijn telefoonstatus al even een tijdje niet is bijgewerkt in HA.

@daxy Goede Tip. Maar zit dat niet al in de image verwerkt die ik van de HA site heb gedownload?
Edit: Hmm, vast niet. het is een eeprom update zo te zien :) Aan de andere kant, de pi is net nieuw uit de doos (2-3 weken geleden gekocht). Dus dan zou ik verwachten dat die update daarop ook al is doorgevoegd.

[ Voor 27% gewijzigd door Yukkie op 20-05-2020 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
Yukkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:54:
@daxy Goede Tip. Maar zit dat niet al in de image verwerkt die ik van de HA site heb gedownload?
Edit: Hmm, vast niet. het is een eeprom update zo te zien :) Aan de andere kant, de pi is net nieuw uit de doos (2-3 weken geleden gekocht). Dus dan zou ik verwachten dat die update daarop ook al is doorgevoegd.
Er is maar 1 manier om dat zeker te weten:
pi@rpi-1:~ $ sudo rpi-eeprom-update
BCM2711 detected
*** UPDATE REQUIRED ***
BOOTLOADER: update required
CURRENT: Tue 10 Sep 2019 10:41:50 AM UTC (1568112110)
 LATEST: Thu 16 Apr 2020 05:11:26 PM UTC (1587057086)
 FW DIR: /lib/firmware/raspberrypi/bootloader/critical
VL805: up-to-date
CURRENT: 000137ad
 LATEST: 000137ad

Volgens mij moet ik even rebooten trouwens 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Yukkie schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:54:
@CAP-Team Even een keer de App openen op haar toestel en de boel ff verversen? Dat helpt bij mij meestal als mijn telefoonstatus al even een tijdje niet is bijgewerkt in HA.
Nope. Al meerdere keren gedaan. Ook de settings met mijn telefoon vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Nope. Al meerdere keren gedaan. Ook de settings met mijn telefoon vergeleken.
Ik las bij de issues dat de mobile sensors er soms lang over doen om te updaten/registreren - dit ligt meer aan de mobile app dan aan HA zelf. Dat issue had iemand waar de laatste sensor pas na 45min na reboot van HA bij kwam en ligt eraan wanneer de sensor op de telefoon zelf bijgewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hoe werkt die internal_url? Ik heb daar http://192.168.1.43:8123 staan. Normaliter gebruik ik een externe https url. De interne url heeft nooit gewerkt. Ik dacht dat dat door die base_url kwam, maar die is verwijderd en nog steeds werkt de interne url niet.
Enig idee waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:31:
Hoe werkt die internal_url? Ik heb daar http://192.168.1.43:8123 staan. Normaliter gebruik ik een externe https url. De interne url heeft nooit gewerkt. Ik dacht dat dat door die base_url kwam, maar die is verwijderd en nog steeds werkt de interne url niet.
Enig idee waar ik moet zoeken?
Probeer het eens via https://ipadres:8123?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
internal_url & external_url zijn settings die gebruikt worden door integraties.
Het heeft dus niks te maken met de http configuratie (waar base_url, onterecht, onder viel).

Bijvoorbeeld Smartthings heeft een extern URL nodig naar je instance om updates naar toe te sturen, terwijl Google Assistant voor het versturen van een MP3 met TTS audio erin, beter een intern address kan gebruiken.

Dit gaf problemen in het verleden, omdat we enkel "base_url" hadden. Nu hebben we een onderscheid.

Als je ze overigens niet insteld, detecteerd Home Assistant het zelf (indien mogelijk). Het zijn overrides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Hoe stabiel is ZHA tov zigbee2mqtt eigenlijk? Ik heb nu zigbee2mqtt met een cc2531 via een addon in de supervised setup meedraaien, heb een conbee2 in bestelling (die als 't goed is ook een deconz addon heeft). ZHA lees ik vooral van vroeger verhalen over dat 't niet al te stabiel is, maar zal ongetwijfeld veel verbeterd zijn.

Kortom, wat is wijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JBS schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Probeer het eens via https://ipadres:8123?
Ja, dat werkt, maar daarvoor kun je via letsencrypt geen certificaat krijgen. Daarom was ik wat verbaasd dat in het voorbeeld zowel een https als http url stond:

Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/blog/2020-05-0.110/urls.png

Hoe kan ik dt voor elkaar krijgen? Dat dus mijn HA via zowel een externe https kan bereiken als een interne http?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
@ascent Ik ben geen fan van Zigbee2MQTT. Mooi stukje software, maar het past naar mijn mening niet in het Home Assistant ecosysteem.

Ik gebruikt altijd deconz (groot fan), paar weken terug overgestapt op ZHA.

ZHA is wat uitgebreider en vlotter in ontwikkeling.

deconz heeft in hun software wat verkeerde keuzes zitten (bijvoorbeeld het kent alleen lampen, schakelaars en sensors. Alle overigens zaken, zoals gordijnen, e.d., zijn allemaal hacks, maar stiekem een lamp onderwater).

Ik ben zelf erg tevreden met ZHA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Ja, dat werkt, maar daarvoor kun je via letsencrypt geen certificaat krijgen. Daarom was ik wat verbaasd dat in het voorbeeld zowel een https als http url stond:

[Afbeelding]

Hoe kan ik dt voor elkaar krijgen? Dat dus mijn HA via zowel een externe https kan bereiken als een interne http?
Als je een dergelijke setup wilt, moet je een reverse proxy gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Als je een dergelijke setup wilt, moet je een reverse proxy gebruiken.
Thanks, ga ik eens uitzoeken. Nu geen prioriteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:51:
@ascent Ik ben geen fan van Zigbee2MQTT. Mooi stukje software, maar het past naar mijn mening niet in het Home Assistant ecosysteem.

deconz heeft in hun software wat verkeerde keuzes zitten (bijvoorbeeld het kent alleen lampen, schakelaars en sensors. Alle overigens zaken, zoals gordijnen, e.d., zijn allemaal hacks, maar stiekem een lamp onderwater).

Ja, die "beperking" qua typen kwam ik op 't communitforum ook al tegen. Dat was 2019. Zo te horen is 't niet veranderd. Van zigbee2mqtt vind ik 't idee van een message bus op zich niet gek (maar, da's feitelijk niet heel anders dan hoe HA 't uberhaupt zelf ook onder water doet gok ik zo, gezien triggers/events/etc).

Ik zie wel dat ik ook ZHA met de cc2531 kan draaien. Ik ga eens testen of dat stabieler werkt want met z2m heb ik daar wat stabiliteitsissues mee (30 routers (ikea lampen) is ondanks de theorie achter meer-routers-meer-beter wellicht toch wat overkill.

't Aardige is wel dat ik lampen via OTA kan updaten met zigbee2mqtt (dwz, ik heb 't zien werken); geldt dit bijv bij ZHA ook (of 't nou conbee/deconz of cc is) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Hoezo niet? Omdat het via MQTT gaat? En zo ja, hoe rijmt dat dan met OpenZWave MQTT wat nu in beta is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
RobertMe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Hoezo niet? Omdat het via MQTT gaat? En zo ja, hoe rijmt dat dan met OpenZWave MQTT wat nu in beta is?
Goede vraag! Die krijg ik wel vaker :)

De nieuwe OZW integratie maakt onderwater gebruik van MQTT, maar wordt als raw protocol transport gebruikt, want anders is dan bijvoorbeeld een Tasmota of Zigbee2MQTT. De laatste 2 maken meer een user friendly abstractie in MQTT, welke dan weer geconsumeerd wordt (met de limitaties die daaruit volgen).

Overigens, ook anders, is dat er voor OZW een integratie komt, welke optimaal de MQTT stack specifiek voor de OZW Daemon integreerd, waardoor alle HA features beschikbaar komen.

MQTT is in deze voor de OZW integratie een raw transport, die overigens los van de MQTT integratie staat.

[ Voor 8% gewijzigd door Frenck op 20-05-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:02

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb uit eerste bron vernomen dat er binnenkort een goede release aankomt:) Ik weet dat de gordijnen opgelost gaan worden met de tijd.

Ze hebben het dev team uitgebreid en dat zou wel moeten gaan werken. Het is hen veel te snel gegaan. Zitten op 70 support tickets per dag ofzo.

Ik ga allicht met de tijd eens naar ZHA kijken.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Goede vraag! Die krijg ik wel vaker :)

De nieuwe OZW integratie maakt onderwater gebruik van MQTT, maar wordt als raw protocol transport gebruikt, want anders is dan bijvoorbeeld een Tasmota of Zigbee2MQTT. De laatste 2 maken meer een user friendly abstractie in MQTT, welke dan weer geconsumeerd wordt (met de limitaties die daaruit volgen).

Overigens, ook anders, is dat er voor OZW een integratie komt, welke optimaal de MQTT stack specifiek voor de OZW Daemon integreerd, waardoor alle HA features beschikbaar komen.

MQTT is in deze voor de OZW integratie een raw transport, die overigens los van de MQTT integratie staat.
Effectief ben je dus eel fan van Zigbee2MQTT, alleen niet van de koppeling met HA doordat er geen custom integration is en het de generieke MQTT didcovery gebruikt.

Stel iemand maakt een integration die de discovery messages parst naar de custom integration en een aantal service calls bevat voor bv permit join aan en uit te zetten dan zou je het wel verkiezen boven Deconz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met andere woorden, met ZHA hoef ik zelf geen MQTT server meer te draaien want de integratie is "meer direct"?

for the record: de enige reden dat ik mqtt draai op dit moment is voor Zigbee2mqtt....

* Hmmbob is geïnteresseerd - het zou de setup weer versimpelen hier in huis....

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 20-05-2020 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:11:
Met andere woorden, met ZHA hoef ik zelf geen MQTT server meer te draaien want de integratie is "meer direct"?

for the record: de enige reden dat ik mqtt draai op dit moment is voor Zigbee2mqtt....
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
RobertMe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:10:
[...]

Effectief ben je dus eel fan van Zigbee2MQTT, alleen niet van de koppeling met HA doordat er geen custom integration is en het de generieke MQTT didcovery gebruikt.

Stel iemand maakt een integration die de discovery messages parst naar de custom integration en een aantal service calls bevat voor bv permit join aan en uit te zetten dan zou je het wel verkiezen boven Deconz?
Sorry, nee. Je begrijpt het denk ik verkeerd. Zigbee2MQTT is geen raw transport. De protocol abstractie vindt plaats in Zigbee2MQTT, waardoor er informatie verloren gaat. Zigbee2MQTT kan nooit een optimale integratie hebben in Home Assistant hierdoor.

Dus nee, geen fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:11:

* Hmmbob is geïnteresseerd - het zou de setup weer versimpelen hier in huis....
Ik ga dat zometeen ook eens omklussen. MQTT en z2m eraf en ZHA eraan. Ik wilde vooral z2m omdat die ingebouwde socat had en dat had ik voorheen nodig omdat de zigbee stick in een rpi zat elders in 't huis. Nu zit ie in dezelfde machine als HA dus die eis is vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Ik ga dat zometeen ook eens omklussen. MQTT en z2m eraf en ZHA eraan. Ik wilde vooral z2m omdat die ingebouwde socat had en dat had ik voorheen nodig omdat de zigbee stick in een rpi zat elders in 't huis. Nu zit ie in dezelfde machine als HA dus die eis is vervallen.
Die versimpeling zou bij mij op veel plekken door kunnen werken, o.a. in de reverse proxy, de docker netwerken (heb voor mqtt een apart docker netwerk) en dus in de dockers zelf (z2m en mqtt vervallen dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Die versimpeling zou bij mij op veel plekken door kunnen werken, o.a. in de reverse proxy, de docker netwerken (heb voor mqtt een apart docker netwerk) en dus in de dockers zelf (z2m en mqtt vervallen dan).
Ik vind 't idee van een messagebus wel tof, maar ik snap Frencks opmerking over 't feit dat de eerste interpretatie al plaatsvindt voor HA ipv ín HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:36
Hallo allemaal, daar ben ik weer.

Ik ben sinds donderdag verhuisd en ben weer vooraan begonnen met HA. ik heb nu gelukkig heel snel alle lampen etc kunnen koppelen en al veel geautomatiseerd.

Ik heb het zover gekregen dat ik mijn computer aan kan zetten in HA via het dashboard. dit heb ik gedaan via de WOL switch.

code:
1
2
3
4
5
6
wake_on_lan:

switch:
  - platform: wake_on_lan
    mac: 2C:56:DC:DD:51:4E
    host: 192.168.1.2

Nu komt het probleem: ik kan dit niet gebruiken in een automation. ik heb bij een automation wel de action staan maar hij doet er verder niks mee

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
id: '1589831168535'
  alias: Wandschakelaar Kantoor Toggle Beide
  description: ''
  trigger:
  - device_id: 24ae6d7b7ff64b6d80c76e3eea878d4c
    domain: deconz
    platform: device
    subtype: both_buttons
    type: remote_button_short_press
  condition: []
  action:
  - device_id: eacc8d6352884f5dbfb6fccab9b7cbf4
    domain: light
    entity_id: light.hue_kantoor_links
    type: toggle
  - device_id: 4527a958780f40eb8b1b496c23924ae5
    entity_id: light.hue_kantoor_rechts
  - data: {}
    service: wake_on_lan.send_magic_packet

iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Hmmbob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Ik las bij de issues dat de mobile sensors er soms lang over doen om te updaten/registreren - dit ligt meer aan de mobile app dan aan HA zelf. Dat issue had iemand waar de laatste sensor pas na 45min na reboot van HA bij kwam en ligt eraan wanneer de sensor op de telefoon zelf bijgewerkt wordt.
Even de app helemaal gereset op de telefoon van mijn vrouw, nu is ie wel netjes geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

Voluerunt schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:36:
Hallo allemaal, daar ben ik weer.

Ik ben sinds donderdag verhuisd en ben weer vooraan begonnen met HA. ik heb nu gelukkig heel snel alle lampen etc kunnen koppelen en al veel geautomatiseerd.

Ik heb het zover gekregen dat ik mijn computer aan kan zetten in HA via het dashboard. dit heb ik gedaan via de WOL switch.

code:
1
2
3
4
5
6
wake_on_lan:

switch:
  - platform: wake_on_lan
    host: 192.168.1.2

Nu komt het probleem: ik kan dit niet gebruiken in een automation. ik heb bij een automation wel de action staan maar hij doet er verder niks mee

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
id: '1589831168535'
  alias: Wandschakelaar Kantoor Toggle Beide
  description: ''
  trigger:
  - device_id: 24ae6d7b7ff64b6d80c76e3eea878d4c
    domain: deconz
    platform: device
    subtype: both_buttons
    type: remote_button_short_press
  condition: []
  action:
  - device_id: eacc8d6352884f5dbfb6fccab9b7cbf4
    entity_id: light.hue_kantoor_links
  - device_id: 4527a958780f40eb8b1b496c23924ae5
    entity_id: light.hue_kantoor_rechts

iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
Twee opties: de door HA gegenereerde switch omzetten met switch.turn_on, of in de service call nog even het mac-adres meegeven in het attribuut 'mac'.

Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/wake_on_lan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voluerunt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:36
Koppensneller schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Je moet in de service call nog even het mac-adres meegeven in het attribuut 'mac'.

Zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/wake_on_lan/
Op de link heb ik ook gekeken maar kon er zo niks uithalen hahah.
Mac adress kan ik er gewoon onder zetten als

code:
1
2
3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 06:58

Koppensneller

winterrrrrr

Meer zo:

YAML:
1
2
3
- service: wake_on_lan.send_magic_packet
  data:

(let op de spaties, da's belangrijk in YAML)

[ Voor 17% gewijzigd door Koppensneller op 20-05-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:26
DeadMetal schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Ik ben nog niet echt overtuigd van de kwaliteit van ZHA. De eerste dagen werkte het prima. Heb overigens geen ervaring met Deconz.

Mijn Osram stopcontact schoot vannacht op 'unavailable'. Vanuit HA heb ik zojuist gekozen voor 'reconfigure device' (heal device) en direct wordt hij weer gevonden. Had HA dat dan ook niet zelf kunnen fixen zonder dat dat mij weer tijd moet kosten... 8)7

Vervolgens kan ik het stopcontact vanuit de HA GUI ook inschakelen. Echter in HA blijft hij op off staan, terwijl hij toch echt aan staat. Ik begin het zo langzamerhand goed zat te worden, dat dit soort basale dingen niet stabiel werken.
Om hier even op terug te komen @Kenny73 en omdat er op deze pagina naar ervaringen over ZHA wordt gevraagd: sindsdien is dit probleem niet meer voorgekomen en werkt alles prima. Het duurde in dit specifieke geval trouwens een uur voordat HA alsnog doorhad dat het apparaat weer aan stond.

Heb Z2MQTT en Mosquitto dus de deur uit gedaan.

Ik gebruikte Mosquitto eerst ook nog voor mijn Shelly apparaten, maar daarvoor bestaat tegenwoordig een custom component: ShellyForHass

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 20-05-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:44:
internal_url & external_url zijn settings die gebruikt worden door integraties.
Het heeft dus niks te maken met de http configuratie (waar base_url, onterecht, onder viel).

Bijvoorbeeld Smartthings heeft een extern URL nodig naar je instance om updates naar toe te sturen, terwijl Google Assistant voor het versturen van een MP3 met TTS audio erin, beter een intern address kan gebruiken.

Dit gaf problemen in het verleden, omdat we enkel "base_url" hadden. Nu hebben we een onderscheid.

Als je ze overigens niet insteld, detecteerd Home Assistant het zelf (indien mogelijk). Het zijn overrides.
Zou mooi zijn als het Stream camera component dit ook gaat gebruiken. Was nu een issue dat, zoals ik zelf, een reverse proxy (traefik) gebruik, dat het stream component de camera stream stuurt middels de base_url. Echter verwijst deze dan naar mijn outside waardoor de camera stream door de reverse proxy geen gaan, die op zijn beurt geen TCP streams ondersteund. Dus tja. Het gebruik van internal en external url lost dit op. Ik neem aan dat er wel een PR nodig is om elk component deze nieuwe methode te laten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Sorry, nee. Je begrijpt het denk ik verkeerd. Zigbee2MQTT is geen raw transport. De protocol abstractie vindt plaats in Zigbee2MQTT, waardoor er informatie verloren gaat. Zigbee2MQTT kan nooit een optimale integratie hebben in Home Assistant hierdoor.

Dus nee, geen fan.
Oftewel: het ruwe/binaire ZWave verkeer wordt over MQTT verstuurd? Waarbij HA dus zelf de berichten parsed. Krijg je dan niet opnieuw dat de volledige parsing logica in HA komt en HA ondersteuning moet krijgen voor nieuwe devices etc? Als in: die bergen XML files voor de verschillende devices die nu in OpenZWave zitten (en de huidige/oude ZWave impl. in HA) worden dan min of meer behouden? En dan dus ook: elk device / model moet in de config / code van HA zitten.

Daar waar ik losse systemen persoonlijk juist handiger / logischer vind. Voor een nieuw device kan ik Zigbee2MQTT / ZWave2MQTT updaten zonder dat het "logge" HA geupdate moet worden en het device hoeft te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
martinvdm schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:27:
[...]

Zou mooi zijn als het Stream camera component dit ook gaat gebruiken. Was nu een issue dat, zoals ik zelf, een reverse proxy (traefik) gebruik, dat het stream component de camera stream stuurt middels de base_url. Echter verwijst deze dan naar mijn outside waardoor de camera stream door de reverse proxy geen gaan, die op zijn beurt geen TCP streams ondersteund. Dus tja. Het gebruik van internal en external url lost dit op. Ik neem aan dat er wel een PR nodig is om elk component deze nieuwe methode te laten gebruiken?
Alle core/built-in integraties zijn geupdate ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:50
Ik wil Xiaomi in mijn huis aansluiten. Op Bol.com staat deze set voor 67 euro te koop. https://www.bol.com/nl/p/...-versie/9200000105556839/

Dit is de EU versie. Ik vermoed dat ik weinig kan aansluiten of valt dit mee? Wil motion en deur (brievenbus) sensoren uitbreiden en wellicht meer in de toekomst.

Is deze set prima om mee te starten of kan ik beter de chinese versie kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Eerlijk, @TweakerVincent, koop een deconz stick of CC Zigbee debugger van Sonoff (4$) en gebruikt Zigbee direct. Al die Xiaomi sensoren gebruiken Zigbee. Goedkoper, sneller, betrouwbaarder en eenvoudiger dan de bridge te gebruiken.

(FYI, ik heb de Xiaomi bridges ook voor testing hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:44:
Eerlijk, @TweakerVincent, koop een deconz stick of CC Zigbee debugger van Sonoff (4$) en gebruikt Zigbee direct. Al die Xiaomi sensoren gebruiken Zigbee. Goedkoper, sneller, betrouwbaarder en eenvoudiger dan de bridge te gebruiken.

(FYI, ik heb de Xiaomi bridges ook voor testing hier)
Het probleem is dat xiamoni sensors niet te krijgen zijn door corona of zoek ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Ik bestel ze op Ali. Het is niet snel, maar krijg ze wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:26
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:44:
en eenvoudiger dan de bridge te gebruiken.
Mee eens. Mijn eerste Xiaomi hub werkt perfect (en heb ik daarna ontkoppeld van het internet). Maar bij de 2e lukt het onmogelijk om de interne netwerkpoort(en) geopend te krijgen (lan modus) zodat HA ermee kan communiceren. Ook niet na stappen m.b.t. solderen te volgen. Je leest dat steeds vaker, lijkt alsof Xiaomi er niet op zit te wachten dat hun hub zo gebruikt wordt.

Wel jammer, want naast een hub is het ook een handige kleurenled & speaker. Ik gebruik de hub bijvoorbeeld als mijn deurbel (aangestuurd door HA) en voor alarmsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is overigens een prima topic voor Xiaomi Zigbee e.d.
[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:46:
Hoe stabiel is ZHA tov zigbee2mqtt eigenlijk? Ik heb nu zigbee2mqtt met een cc2531 via een addon in de supervised setup meedraaien, heb een conbee2 in bestelling (die als 't goed is ook een deconz addon heeft). ZHA lees ik vooral van vroeger verhalen over dat 't niet al te stabiel is, maar zal ongetwijfeld veel verbeterd zijn.

Kortom, wat is wijs?
Ik ben een tijdje terug (0.107 of 0.108) van zigbee2mqtt naar ZHA overgestapt met de CC2531, maar ben vrij snel weer teruggegaan. Het is veel belovend, maar had veel meer last van random, onreproduceerbare issues.
ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:54:
[...]

't Aardige is wel dat ik lampen via OTA kan updaten met zigbee2mqtt (dwz, ik heb 't zien werken); geldt dit bijv bij ZHA ook (of 't nou conbee/deconz of cc is) ?
ZHA kan dit ook, al is het volgens mij niet gedocumenteerd. Zie deze reddit post.

[ Voor 26% gewijzigd door hostname op 20-05-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 16:47
daxy schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Er is maar 1 manier om dat zeker te weten:
pi@rpi-1:~ $ sudo rpi-eeprom-update
BCM2711 detected
*** UPDATE REQUIRED ***
BOOTLOADER: update required
CURRENT: Tue 10 Sep 2019 10:41:50 AM UTC (1568112110)
 LATEST: Thu 16 Apr 2020 05:11:26 PM UTC (1587057086)
 FW DIR: /lib/firmware/raspberrypi/bootloader/critical
VL805: up-to-date
CURRENT: 000137ad
 LATEST: 000137ad

Volgens mij moet ik even rebooten trouwens 😀
Hoe doe je dit als je Hass direct op een RPi hebt geinstalleerd? Kan dit via SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-05-2021
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs Home Assistant opgezet om die te koppelen met slimme meters (via Zigbee).
Nu ik dit toch gedaan heb ben ik aan het kijken hoe ik Home Assistant nog beter kan benutten.

Aangezien ik ook Unifi AP heb lijkt mij dit wel een goede volgende stap van integratie! :)
Maar... ik krijg beiden niet gekoppeld.

Beiden draaien via Dockers op mijn Synology en werken individueel goed (denk ik).
In HA krijg ik een inlogscherm van Unifi waar ik host, naam & pw moet ingeven maar ik weet niet zeker of ik de host correct ingeef want HA zegt de host niet te vinden.

Ik veronderstel dat ik https://ip-adres-van-synology moet ingeven maar dat werkt niet.

Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
Alvast bedankt!

[Ter info: heb hiervoor een specifieke post voor aangemaakt maar had dit waarschijnlijk beter meteen hier geplaatst. Excuses hiervoor.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58
F_Red schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:08:
Hoi iedereen,

Ik heb onlangs Home Assistant opgezet om die te koppelen met slimme meters (via Zigbee).
Nu ik dit toch gedaan heb ben ik aan het kijken hoe ik Home Assistant nog beter kan benutten.

Aangezien ik ook Unifi AP heb lijkt mij dit wel een goede volgende stap van integratie! :)
Maar... ik krijg beiden niet gekoppeld.

Beiden draaien via Dockers op mijn Synology en werken individueel goed (denk ik).
In HA krijg ik een inlogscherm van Unifi waar ik host, naam & pw moet ingeven maar ik weet niet zeker of ik de host correct ingeef want HA zegt de host niet te vinden.

Ik veronderstel dat ik https://ip-adres-van-synology moet ingeven maar dat werkt niet.

Enig idee hoe ik dat kan oplossen?
Alvast bedankt!

[Ter info: heb hiervoor een specifieke post voor aangemaakt maar had dit waarschijnlijk beter meteen hier geplaatst. Excuses hiervoor.]
@F_Red

Het is docker ;) Waarom slimme meters via Zigbee? Je kunt via een p1 kabel gewoon de meter uitlezen in HA of via DSMR-meter (docker) en de integratie voor HA.

Kun je de Unifi controller wel via de webbrowser benaderen? Anders staat waarschijnlijk je poort mapping in docker niet goed. Als dat werkt kun je de controller configuren in HA. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
hostname schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:42:
[...]

Ik ben een tijdje terug (0.107 of 0.108) van zigbee2mqtt naar ZHA overgestapt met de CC2531, maar ben vrij snel weer teruggegaan. Het is veel belovend, maar had veel meer last van random, onreproduceerbare issues.
... Je hebt gelijk. Dit is geen vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
Vaevictis_ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:19:
[...]

@F_Red

Het is docker ;) Waarom slimme meters via Zigbee? Je kunt via een p1 kabel gewoon de meter uitlezen in HA of via DSMR-meter (docker) en de integratie voor HA.

Kun je de Unifi controller wel via de webbrowser benaderen? Anders staat waarschijnlijk je poort mapping in docker niet goed. Als dat werkt kun je de controller configuren in HA. 8)7
@Vaevictis_ Onduidelijkheid & beginnersfoutje van mijn kant! Heb het over Aqara sensoren en niet slimme meters :)
De unifi controller via de webbrowser werkt perfect via https://ip-synology:8443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
@Frenck Mooie release weer van HA lekker binair (0.110.0).

Even een algemene vraag, hoe komt het dat zo vaak bij major releases veel integraties niet blijken te werken? Of wellicht heb ik de pech dat ik veel exotische configuratie / hardware heb. Ze worden over het algemeen snel opgelost (of teruggedraaid) en mijn les hieruit is dat ik altijd 2 of 3 minor releases afwacht voordat ik in docker de upgrade waag. Te veel tijd verspild waar op eens integraties opeens niet meer werken b.v. het modbus debacle van afgelopen releases.

Worden er regressie testen uitgevoerd of kun je iets van de sluier oplichten hoe dit in zijn werk gaat? Want dit is voor mij het enige grote minpunt aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
F_Red schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:26:
[...]

@Vaevictis_ Onduidelijkheid & beginnersfoutje van mijn kant! Heb het over Aqara sensoren en niet slimme meters :)
De unifi controller via de webbrowser werkt perfect via https://ip-synology:8443
Kun je vanuit de HA docker container ook je LAN netwerk benaderen? Wat zegt de logfile van HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:03
Wat mij opvalt na de upgrade naar 0.110 is dat de vm in proxmox opeens ipv 50 dik 90% geheugen vreet. Terwijl ik er geen zware dingen nieuw aangehangen heb.

- UPnP aan mn Fritzbox gehangen omdat de integratie niet werkt (4040 kan geen Smart home aansturen oid)
- Wat automations die meldingen geven als downloads klaar zijn (status Sabnzbd, NZBGet etc)

- Custom Header verwijderd
- update gedraaid
- HA Herstart

Verder geen wijzigingen/aanpassingen. Verbruikt 0.110 meer RAM?

VM 8 ipv 6GB RAM gegeven. reboot en nu opeens blijft hij op 20-40%...

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 20-05-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een Intel NUC die ik wil gaan inzetten voor Docker, liefst neem ik hassio daarin mee. Kom ik dan uit op een setup met verschillende Docker containers voor HA Core, supervisor, MQTT, en noem maar op of is er een alternatief beschikbaar buiten de image waarmee je je NUC alleen maar voor HA kunt gebruiken?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Sp33dFr34k schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:49:
Ik heb een Intel NUC die ik wil gaan inzetten voor Docker, liefst neem ik hassio daarin mee. Kom ik dan uit op een setup met verschillende Docker containers voor HA Core, supervisor, MQTT, en noem maar op of is er een alternatief beschikbaar buiten de image waarmee je je NUC alleen maar voor HA kunt gebruiken?
Er is een dedicated NUC image voor HassOS beschikbaar, anders kun je de supervised installer gebruiken die mogelijk een keer deprecated raakt, is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Jurgen schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:01:
[...]

Dat is helemaal top! Ik zou hem graag in een custom component draaien, mijn kennis kwam helemaal niet zover dat ik daar aan durfde beginnen! Ik hou me zeker aanbevolen!

Fijn dat het gelukt is in ieder geval!
Soms moet je het gewoon proberen :) na veel proberen is het me gelukt 8)7 Ik heb het op Github gezet.
https://github.com/golles/Home-Assistant-Sensor-MC66C

Heel benieuwd of je het aan de praat krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Frenck schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:53:
Ik bestel ze op Ali. Het is niet snel, maar krijg ze wel :)
Ik denk dat in deze tijd het echt lang gaat duren. Ik wacht al maanden op een pakje. Waar moet ik aan denken? 6-12 weken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_Red
Vaevictis_ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:27:
[...]

Kun je vanuit de HA docker container ook je LAN netwerk benaderen? Wat zegt de logfile van HA?
Kan je dit verduidelijken? :)
Hoe zou ik dit best testen?

HA zegt dat de UniFi host niet bestaat/kan gevonden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:39:
[...]

Ik denk dat in deze tijd het echt lang gaat duren. Ik wacht al maanden op een pakje. Waar moet ik aan denken? 6-12 weken oid?
Duurde bij mij 2-3 weken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
D3nnisd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Duurde bij mij 2-3 weken ofzo.
Oh dat is prima, maar ook in deze maanden met corona? lees overal dat het enorm lang duurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:50:
[...]

Oh dat is prima, maar ook in deze maanden met corona? lees overal dat het enorm lang duurt?
Ja.
Mensen zijn gewend dat het er in een week is... Dan is 3 weken lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

TweakerVincent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:50:
[...]

Hangt van de winkel af waar je het koopt. Ali is niet één winkel maar duizenden.
Ik heb dingen vorige maand in 8 dagen binnen gekregen. Andere dingen duren 3 tot 4 weken. Ik heb nooit langer dan 6 weken hoeven wachten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ok top dan ga ik ali express bestellen nice.

Ik neem jullie tips mee dus geen Xiaomi hub maar rechtstreeks.

Ik wil doorsensors, motion detectors en temp/luchtvochtigheid en de cube proberen. Dit gaat dan toch gewoon werken?

- https://nl.aliexpress.com...33_668%232717%237559%2319

- https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

En dan nog een zigbee stick voor deze spullen. Welke kan ik het beste pakken?

Volgens mij moeten die 4 producten prima werken meteen zigbee stick en Home assistant. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

ascent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Er is een dedicated NUC image voor HassOS beschikbaar, anders kun je de supervised installer gebruiken die mogelijk een keer deprecated raakt, is dat wat je bedoelt?
Misschien die supervised installer idd, maar als die deprecated gaat worden dan zal dat vast niet de preferred manier zijn?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47
TweakerVincent schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:13:
Ok top dan ga ik ali express bestellen nice.

Ik neem jullie tips mee dus geen Xiaomi hub maar rechtstreeks.

Ik wil doorsensors, motion detectors en temp/luchtvochtigheid en de cube proberen. Dit gaat dan toch gewoon werken?

- https://nl.aliexpress.com...33_668%232717%237559%2319

En dan nog een zigbee stick voor deze spullen. Welke kan ik het beste pakken?

Volgens mij moeten die 4 producten prima werken meteen zigbee stick en Home assistant. Of zie ik iets over het hoofd?
Als zigbee stick zou ik voor de Conbee II gaan. En wat betreft de sensoren zou ik de deursensor nog vervangen voor de (nieuwere) aqara versie :)
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.