Mee eens. Maar spelen en uitzoeken vind ik leuk, maar daar gaan dan ook weer dingen stuk van.martinvdm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:47:
[...]
Het is vaak ook een kwestie van tijd willen investeren en juist willen uitzoeken hoe iets werkt. Ik vind dat persoonlijk juist leuk. Home assistant is ook niet echt hét plug and play product voor iemand die de stekker erin wilt doen en het moet werken. Dan kun je wellicht beter voor Hue, fibaro, Samsung SmartThings etc kiezen.
Maargoed. Voor ieder wat wils. HA met addon store of docker leren met losse containers.
Als alles dan aan HA hangt, zoals met hassio was/is ben je wel even bezig voordat alles het weer doet, dingen de juiste naam hebben etc.
Ik ben nu wel happy met mijn setup waar alle in en en output gesplitst zijn:
lampen: hue
muurschakelaars: fibaro dimmers op zwave2mqtt -> mqtt
muurschakelaars nieuw: shelly 2.5 -> mqtt
sensoren en wat goedkope lampen: zigbee conbee deconz -> HA of direct op nodered
automations: nodered vanuit HA, deconz of mqtt
Bluetooth presence en mi flora -> mqtt
input_booleans -> omgezet naar MQTT
GUI op Home Assistant
Nodered en HA zijn dan de zaken die het meeste veranderen. Doordat alles op mqtt zit of los is van HA (zoals de input_booleans) kan ik node red en HA dubbel uitvoeren of een test en productie maken.
Of als ik merk dat ik het wil herbouwen kan ik alvast een nieuwe versie optuigen en dan "in productie" zetten als het klaar is om de oude versie te vervangen.
één setup voor thuis en één om te testen of wat minder stabiele zaken te testen.
De schakelaars etc. werken dan ook buiten HA om of bv met de Hue app.
Ik hoop dat de conbee ondersteuning van z2m binnenkort nog doorgaat, dan werkt alles via mqtt.
HA installeren is dan een kwestie van HACS, een aantal integraties en een lovelace-config over zetten. De intelligentie en configuratie zit dan in de stabielere componenten.
En zo klooien we verder