Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:33:
[...]
Hangt heel erg af van het device/instellingen/etc.
Als je device een seintje richting Hass geeft als ie online komt, of dat Hass om de zoveeltijd een ping/healthcheck uitvoert om te kijken of het device nog leeft?
Of een vorm van presence detection op basis van je router / Unifi?

[...]

Dit staat echt letterlijk op de integration pagina :P

[...]
Ivm de emby player... ik kan helaas in de emby integratie niks van instellingen/ping/scaninterval instellen...
De presence detectie van unifi.. mm doet me net denken dat ik die inderdaad ook daarvoor zou kunnen gebruiken, is dan wel een andere mediaplayer (ik heb ze dubbel, zowel van de emby integratie "mediaplayer" als van unifi maar dan de "device tracker").
Ik weet wel niet of dat zal gaan via unifi, ik moet echt kunnen instellen dan hij "afspeelt" en liefst enkel bij films .. dus feitelijk heb ik de emby integratie wel nodig hiervoor.
Of ik zou de kodi integratie moeten gebruiken en testen

ik nog wat spelen hieromtrent

Wat de robotstofzuiger betreft kijk ik ook naar eufy
Die zijn blijkbaar ook goed, en ook een integratie voor... https://community.home-as...-4-19-how-to-guide/152690
Blijkbaar moet ik daar dan wel een oude eufyhome installeren wat me terughoudend maakt..
Jammer da de officiële integratie enkel voor lichten en switches is (ook de deurbel zou leuk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
skank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:42:
[...]

Ivm de emby player... ik kan helaas in de emby integratie niks van instellingen/ping/scaninterval instellen...
De presence detectie van unifi.. mm doet me net denken dat ik die inderdaad ook daarvoor zou kunnen gebruiken, is dan wel een andere mediaplayer (ik heb ze dubbel, zowel van de emby integratie "mediaplayer" als van unifi maar dan de "device tracker").
Ik weet wel niet of dat zal gaan via unifi, ik moet echt kunnen instellen dan hij "afspeelt" en liefst enkel bij films .. dus feitelijk heb ik de emby integratie wel nodig hiervoor.
Of ik zou de kodi integratie moeten gebruiken en testen
Ik zou zeggen, de emby integration instellen genoeg zou moeten zijn.
En dan verder pielen met https://www.home-assistant.io/integrations/media_player/

Dan statussen uitlezen ongeveer zo (bij mij, voor kodi):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- alias: Media player paused/stopped when/after playing movie or tvshow
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: media_player.kodi
      from: 'playing'

-------------------

- alias: Media player playing movie or tvshow
  trigger:
    platform: state
    to: 'playing'
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: template
        value_template: "{{ is_state_attr('media_player.kodi', 'media_content_type', 'movie') }}"
        value_template: "{{ is_state_attr('media_player.kodi', 'media_content_type', 'tvshow') }}"
        value_template: "{{ is_state_attr('media_player.kodi', 'media_content_type', 'playlist') }}"
  action:

Eventueel kun je idd de Unifi Presence nog gebruiken als check of je apparaat aanstaat; dat zou semi instant moeten zijn.
De tijd voor wanneer die weer op "not home" komt te staan in instelbaar.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Ik zou zeggen, de emby integration instellen genoeg zou moeten zijn.
En dan verder pielen met https://www.home-assistant.io/integrations/media_player/

Dan statussen uitlezen ongeveer zo (bij mij, voor kodi):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- alias: Media player paused/stopped when/after playing movie or tvshow
  trigger:
    - platform: state
      from: 'playing'

-------------------

- alias: Media player playing movie or tvshow
  trigger:
    to: 'playing'
  condition:
    condition: or
    conditions:
        value_template: "{{ is_state_attr('media_player.kodi', 'media_content_type', 'movie') }}"
        value_template: "{{ is_state_attr('media_player.kodi', 'media_content_type', 'tvshow') }}"
        value_template: "{{ is_state_attr('media_player.kodi', 'media_content_type', 'playlist') }}"
  action:

Eventueel kun je idd de Unifi Presence nog gebruiken als check of je apparaat aanstaat; dat zou semi instant moeten zijn.
De tijd voor wanneer die weer op "not home" komt te staan in instelbaar.
Wel dat heb ik gedaan (behalve unifi betrokken)
Wel iets anders, maar het werkt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: "Film cinema afspelen"
  trigger:
  - entity_id: media_player.emby_kodi_cinema
    from: idle
    to: playing
    from: paused
  condition: []
  action:
  - service: light.turn_off
    data:
      entity_id: 
        - light.cinema

Alleen zoals ik zei, blijft mn media_player.emby_kodi_cinema zogezegd available, ookal is hij offline, (dit een hele tijd) en omgekeerd ook offline terwijl hij online is, tenzij ik herstart.
Als ik die unifi zou toevoegen, gaat het volgens mij nog niet werken?
Unifi zal dan wel zeggen dat hij online is, maar als die emby speler niet online is, (terwijl hij dat wel is) dan zal hij nog geen actie ondernemen he

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 15-05-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een kennis van me vroeg of ik een RPi 3B kon inrichten voor HAS. De eerste setup werkte prima. Nu las ik veel horror verhalen over gesloopte SD kaartjes. Dus mijn gedachte was om van een USB stick te booten. Die zijn sneller en ook wat robuuster.
Ik heb deze https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md procedure gevolgd om USB boot mogelijk te maken,
Daarna heb ik via balenaEtcher dezelfde image van Hassos op de USB stick gezet als op mijn SD kaartje stond. Dat werkte goed.
Het probleem is dat de RPi er niet van wil booten. Wat heb ik over het hoofd gezien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
skank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:02:
[...]

Wel dat heb ik gedaan (behalve unifi betrokken)
Wel iets anders, maar het werkt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias: "Film cinema afspelen"
  trigger:
    from: idle
    from: paused
  condition: []
  action:
  - service: light.turn_off
    data:
      entity_id: 
        - light.cinema

Alleen zoals ik zei, blijft mn media_player.emby_kodi_cinema zogezegd available, ookal is hij offline, (dit een hele tijd) en omgekeerd ook offline terwijl hij online is, tenzij ik herstart.
Als ik die unifi zou toevoegen, gaat het volgens mij nog niet werken?
Unifi zal dan wel zeggen dat hij online is, maar als die emby speler niet online is, (terwijl hij dat wel is) dan zal hij nog geen actie ondernemen he
Op die fiets..
Ik kwam deze tegen: https://github.com/home-assistant/core/issues/34446
Ik denk dat dat 'm is. Zo ja, heb je vooralsnog ff pech en moet je ff wachten. Zit mogelijk een fix aan te komen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:12:
[...]

Op die fiets..
Ik kwam deze tegen: https://github.com/home-assistant/core/issues/34446
Ik denk dat dat 'm is. Zo ja, heb je vooralsnog ff pech en moet je ff wachten. Zit mogelijk een fix aan te komen.
Mmm thx, ik zal daar es op reageren..
En afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-09 09:20
Ortep schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:03:
Een kennis van me vroeg of ik een RPi 3B kon inrichten voor HAS. De eerste setup werkte prima. Nu las ik veel horror verhalen over gesloopte SD kaartjes. Dus mijn gedachte was om van een USB stick te booten. Die zijn sneller en ook wat robuuster.
Ik heb deze https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md procedure gevolgd om USB boot mogelijk te maken,
Daarna heb ik via balenaEtcher dezelfde image van Hassos op de USB stick gezet als op mijn SD kaartje stond. Dat werkte goed.
Het probleem is dat de RPi er niet van wil booten. Wat heb ik over het hoofd gezien?
Een USB-stick heeft dezelfde problemen als een SD-card. Koop een goedkope USB->sata of nvme ssd. Dan zit je sowieso safe.

Heeft HA niet een eigen guide om HassOS te booten van USB (behalve voor RPI4)?

https://www.savjee.be/201...ant-boot-pi-from-usb-ssd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JDunnio schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:25:
[...]
Een USB-stick heeft dezelfde problemen als een SD-card. Koop een goedkope USB->sata of nvme ssd. Dan zit je sowieso safe.
Het is niet mijn systeem. Ik heb een synology waarin ik alles via docker doe. Betrouwbaar en eenvoudig
Heeft HA niet een eigen guide om HassOS te booten van USB (behalve voor RPI4)?
Die heb ik niet kunnen vinden
Dat werkt dus niet bij de stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
raymonvdm schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:02:
Is er toevallig iemand die deze custom_component gebruikt?

https://github.com/jslove/xap_controller

Ik krijg hem niet aan de praat, maar dit is ook de eerste poging dat ik een custom_component probeer. Ik probeer dit overigens op Ubuntu en draai volgens mij dan ook HomeAssistant in een virtenv

Ik heb de custom component eerst hier neer gezet

code:
1
/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/xap_controller/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Testing configuration at /home/homeassistant/.homeassistant/
Failed config
  media_player.xap_controller: 
    - Invalid config for [media_player.xap_controller]: [baud] is an invalid option for [media_player.xap_controller]. Check: media_player.xap_controller->baud. (See ?, line ?). 
    - platform: xap_controller
      baud: 38400
      name: Domotica
      path: /dev/ttyUSB0
      sources: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:20]
        Family TV Audio: 11
        Home Audio: 9
      stereo: 0
      XAPType: XAP800
      zones: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:7]
        Kitchen: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:10]
          - 3
        Living/Dining/Library: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:16]
          - 9
        Office: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:8]
          - 1
        Outside: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:12]
          - 5
        Upstairs: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:14]
          - 7
        WorkRoom: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:18]
          - 2:1

Successful config (partial)

En later heb ik hem ook hier neergezet, want dat vond ik een van de gesloten issues, maar hij loopt stuk op de baud

code:
1
/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/media_player/xap_controller/

code:
1
2
3
4
5
6
Failed config
  General Errors: 
    - Platform error media_player.xap_controller - Integration 'xap_controller' not found.

Inmiddels zijn we een aantal dagen verder en is er een nieuwe versie van dit custom_component uitgebracht en daarmee is het baud probleem opgelost. Ik loop echter nog tegen het volgende probleem aan. Ik verwacht dat dit aan mijn skills ligt maar wellicht kunnen jullie me helpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/media_players# cat xap400.yaml
     path: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB0KJZCE-if00-port0
     stereo: 0 #see below for explanation
     XAPType: XAP400 #  XAP800 is default or XAP400
     zones:
       'Office':
         - 1
       'Kitchen':
         - 3
       'Outside':
         - 5
       'Upstairs':
         - 7
       'Living/Dining/Library':
         - 9
       'WorkRoom':
         - "2:1"
     sources:
       'Home Audio': 9
       'Family TV Audio': 11

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant/media_players# /srv/homeassistant/bin/hass --script check_config --config /home/homeassistant/.homeassistant/
Failed config
    - Invalid config for [media_player.xap_controller]: expected a list for dictionary value @ data['sources']['Family TV Audio']. Got 11
expected a list for dictionary value @ data['sources']['Home Audio']. Got 9. (See ?, line ?). 
      path: /dev/serial/by-id/usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AB0KJZCE-if00-port0
      sources: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:20]
        Family TV Audio: 11
        Home Audio: 9
      stereo: 0
      XAPType: XAP400
      zones: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:7]
        Kitchen: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:10]
          - 3
        Living/Dining/Library: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:16]
          - 9
        Office: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:8]
          - 1
        Outside: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:12]
          - 5
        Upstairs: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:14]
          - 7
        WorkRoom: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:18]
          - 2:1

Pas ik hem aan naar

code:
1
2
3
4
5
     sources:
       'Home Audio': 
         - 9
       'Family TV Audio': 
         - 11

Dan heb ik een andere foutmelding

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@mini:/home/homeassistant/.homeassistant# grep xap home-assistant.log 
2020-05-16 00:48:07 WARNING (MainThread) [homeassistant.loader] You are using a custom integration for xap_controller which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant.
2020-05-16 00:48:07 INFO (MainThread) [homeassistant.components.media_player] Setting up media_player.xap_controller
2020-05-16 00:48:07 DEBUG (SyncWorker_5) [custom_components.xap_controller.media_player] Conf file sources: OrderedDict([('Home Audio', [9]), ('Family TV Audio', [11])])
2020-05-16 00:48:07 DEBUG (SyncWorker_5) [custom_components.xap_controller.media_player] XAPX00 version: 0.2.8.2
2020-05-16 00:48:07 DEBUG (SyncWorker_5) [custom_components.xap_controller.media_player] XAP Type: XAP400
2020-05-16 00:48:09 DEBUG (SyncWorker_5) [custom_components.xap_controller.media_player] Setting Up Source Home Audio
2020-05-16 00:48:09 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.media_player] Error while setting up xap_controller platform for media_player
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/xap_controller/media_player.py", line 213, in setup_platform
    hass, xapconn, source_name, source_input)
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/xap_controller/media_player.py", line 244, in __init__
  File "/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/xap_controller/media_player.py", line 335, in get_volume_level
    gain = self._xapx00.getPropGain(vinp['CHAN'], group="I", unitCode = vinp['UNIT'])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Iemand enig idee voor onderstaand?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
 2020-05-16 07:03:45 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_ratelimit(...) for 6.7s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:03:45 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,
Traceback (most recent call last):,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 830, in _resolve_host,
    self._resolver.resolve(host, port, family=self._family),
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/resolver.py", line 30, in resolve,
    host, port, type=socket.SOCK_STREAM, family=family),
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/base_events.py", line 792, in getaddrinfo,
    None, getaddr_func, host, port, family, type, proto, flags),
  File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run,
    result = self.fn(*self.args, **self.kwargs),
  File "/usr/local/lib/python3.7/socket.py", line 752, in getaddrinfo,
    for res in _socket.getaddrinfo(host, port, family, type, proto, flags):,
socket.gaierror: [Errno -3] Try again,
2020-05-16 07:03:56 ERROR (MainThread) [backoff] Giving up get_ratelimit(...) after 5 tries (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:03:56 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_repo(...) for 0.7s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:03:56 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/connector.py", line 830, in _resolve_host,
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/aiohttp/resolver.py", line 30, in resolve,
  File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/base_events.py", line 792, in getaddrinfo,
2020-05-16 07:04:02 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_ratelimit(...) for 0.2s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:04:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,
2020-05-16 07:04:07 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_ratelimit(...) for 1.6s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:04:07 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,
2020-05-16 07:04:14 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_ratelimit(...) for 0.2s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:04:14 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,
2020-05-16 07:04:19 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_ratelimit(...) for 7.0s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:04:19 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,
2020-05-16 07:04:31 ERROR (MainThread) [backoff] Giving up get_ratelimit(...) after 5 tries (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:04:31 INFO (MainThread) [backoff] Backing off get_repo(...) for 1.8s (concurrent.futures._base.TimeoutError),
2020-05-16 07:04:31 ERROR (MainThread) [homeassistant.core] Error doing job: Task exception was never retrieved,

Meestal als ik de docker stop en opnieuw start (i.p.v. herstarten) dan werkt hij wel in één keer. Nu moet ik net zolang wachten tot hij klaar is...

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Die balk laat volgens mij maximaal een dag zien en het tijdstip is de laatste update van die waarde/entiteit.
Als je de recorder uit zet, behoud ie nog z'n laatste status qua uitlezen.
Morgen middag zou die balk al weg/leeg moeten zijn.
Jackpot, nu staat er no history found! Weten we dat ook weer :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hahaha, dit topic staat op de 9e plek van 10 meest populaire topics afgelopen maand:
Gathering of Tweakers
Wat gebeurt er allemaal op het Forum? We lichten hier een aantal statistieken en topics uit. Corona leidt nog altijd tot veel discussie op het Forum en ook financiën (beleggen en cryptovaluta), motoren en wonen zijn populaire topics. Opvallend in dit rijtje is de populariteit van van het topic over Home Assistant, een opensource-automationplatform gebouwd met Python 3.

Top 10 forumtopics
  • Coronavirus Slowchat #2
  • Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België
  • Hét grote motortopic - Deel 24
  • Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9
  • [Switch] Animal Crossing: New Horizons
  • Het grote “jouw productie” topic - Deel 5
  • [Multi] FIFA 20 Ultimate Team
  • Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
  • Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2
  • [ZT] [Slowchat] Het grote cryptocurrency slowchat topic #10

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:46:
Hahaha, dit topic staat op de 9e plek van 10 meest populaire topics afgelopen maand:

[...]
Mooi man. We zijn ook leuk :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi hè. Het is ook zo’n mooi product *O*

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 16-05-2020 11:54 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:46:

[...]
Het is ook een erg leuk, interessant en behulpzaam topic toch?
:p
Ale soms :p

Ik heb trouwens altijd problemen met lezen in dit topic waar ik gebleven was bij laatste bezoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 21:39
Kan iemand mij uitleggen wat je moet doen om Roku werkend te krijgen?
Wat ik wil is Netflix bedienen via de Harmony remote m.b.v. Roku integratie.
Ik heb geen Roku device of Roku remote, alleen een Harmony hub met remote.
Wat ik heb begrepen is dat je de Harmony remote kunt gebruiken om Roku te bedienen.
De laatste stap is om via Node-Red ingedrukte knoppen te detecteren en daar een actie aan te koppelen.

Integratie Logitech Harmony Hub is geinstalleerd en device HarmonyHub is gevonden.
Ik heb integratie emulated_roku geinstalleerd en device Roku is gevonden door HA.
Verder heb ik nog geen automations voor Roku ingesteld. Is dit verplicht?
Op mijn mobiel wordt in de Harmony app apparaat "Roku 4" gevonden en een activiteit Roku ingesteld.

Maar ik als ik activiteit Roku start dan kan ik nog weinig, zeg maar niets, met de Logitech remote om Netflix te starten/stoppen/enz.

Mis ik hardware of zit het 'm in de instellingen in HA ?
Wie kan me dit uitleggen hoe dit werkend te krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door CAD-tekenaar op 16-05-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:53:
[...]

Het is ook een erg leuk, interessant en behulpzaam topic toch?
:p
Ale soms :p
Lol, hoeveel zouden jouw posts bijgedragen hebben - in die periode heb je veel hulp gezocht hier :+
Ik heb trouwens altijd problemen met lezen in dit topic waar ik gebleven was bij laatste bezoek..
Klik rechtsboven op je username -> bookmarks (of "mijn topics") -> klik op het gekleurde bolletje voor het topic, dit brengt je rechtstreeks naar de eerste nieuwe post na je laatste bezoek (mind you: als je in de tussentijd een ander topic bekeken hebt, dan telt die tijd natuurlijk). Dit werkt trouwens in iedere lijst waar die gekleurde icons staan (active topics, etc etc)

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 16-05-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handig ! Daar zit dat dus..
Ik kan weinig zelf bijdragen als ik zelf nog aan het leren ben he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 17:11

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb net de HA docker op mijn nas geüpdatet. Ik krijg nu om de seconde de melding in de interface: "Login attempt or request with invalid authentication from 192.168.0.98" Wie kan mij helpen om te bepalen waar dit vandaan komt. 192.168.0.98 is het IP van de NAS.

Edit; volledige foutmelding in de log:
2020-05-16 13:33:32 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.http.ban] Login attempt or request with invalid authentication from 192.168.0.98

Edit2; Het zal in deze versie zitten, 0.109.6. Ook als ik de container weggooi, de config weggooi en HA opnieuw instel krijg ik dezelfde foutmelding. Meer mensen op deze versie met dit issue?

[ Voor 43% gewijzigd door BeyondThunder op 16-05-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 04:44
Zo, ik ben weer een stukje verder gekomen en nu aangekomen bij de thermostaat hier in huis.
Deze is alweer oud het tijdperk 0 en moet gewoon vervangen worden.

Deze wil ik nu natuurlijk vervangen voor eentje welke ook met Home Assistant werkt.
Kwa werking van de thermostaat bediening aan de muur mag deze zo simpel mogelijk zijn.

Iemand tips welke ik het beste kan nemen, aangezien het enkel temperatuur regeling is.
Uiteraard wil ik de waardes via Home Assistant kunnen uitlezen en ook kunnen aanpassen ( zonder dat ik daar een abonnement voor nodig heb zoals bij Eneco Toon )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

CAD-tekenaar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:32:
Kan iemand mij uitleggen wat je moet doen om Roku werkend te krijgen?
Wat ik wil is Netflix bedienen via de Harmony remote m.b.v. Roku integratie.
Ik heb geen Roku device of Roku remote, alleen een Harmony hub met remote.
Wat ik heb begrepen is dat je de Harmony remote kunt gebruiken om Roku te bedienen.
De laatste stap is om via Node-Red ingedrukte knoppen te detecteren en daar een actie aan te koppelen.

Integratie Logitech Harmony Hub is geinstalleerd en device HarmonyHub is gevonden.
Ik heb integratie emulated_roku geinstalleerd en device Roku is gevonden door HA.
Verder heb ik nog geen automations voor Roku ingesteld. Is dit verplicht?
Op mijn mobiel wordt in de Harmony app apparaat "Roku 4" gevonden en een activiteit Roku ingesteld.

Maar ik als ik activiteit Roku start dan kan ik nog weinig, zeg maar niets, met de Logitech remote om Netflix te starten/stoppen/enz.

Mis ik hardware of zit het 'm in de instellingen in HA ?
Wie kan me dit uitleggen hoe dit werkend te krijgen?
Wat je gaat doen is een actie handen aan een knop die Logitech instuurt met de roku device.

Waar moet netflix starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcel19 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:44:
Zo, ik ben weer een stukje verder gekomen en nu aangekomen bij de thermostaat hier in huis.

Deze wil ik nu natuurlijk vervangen voor eentje welke ook met Home Assistant werkt.
Kwa werking van de thermostaat bediening aan de muur mag deze zo simpel mogelijk zijn.

Iemand tips welke ik het beste kan nemen, aangezien het enkel temperatuur regeling is.
Uiteraard wil ik de waardes via Home Assistant kunnen uitlezen en ook kunnen aanpassen ( zonder dat ik daar een abonnement voor nodig heb zoals bij Eneco Toon )
Keus genoeg :
https://www.home-assistant.io/integrations/#climate

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie zou me kunnen helpen?

Ik probeer al een tijdje het volgende te doen.
Een picture entity card te tonen van de film die zich afspeelt.. met de titel erin en de state.

Code op mn view
code:
1
2
3
- type: picture-entity
  entity: sensor.emby_playing_label
  camera_image: camera.emby

Indien hij idle of unavailable is moet hij een kodi foto tonen
2 vragen daarbij (title en state lukken) de foto echter niet, ik denk dat het aan de camera code ligt.
Bovendien wil ik liever dat ip adres er niet in.. maar ik denk dat het gebruik van secrets niet gaat in een template
Althans dat heb ik net ook gelezen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- platform: template
  sensors:
    emby_playing_label:
      friendly_name: Now Streaming
      entity_id: media_player.emby_kodi_cinema
      value_template: >-
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'playing') %}
          {{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.media_title}}
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'paused') %}
          Gepauzeerd
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          Idle
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'unavailable') %}
          Disconnected  
        {% endif %}  
    emby_playing_image:
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          https://kodi.tv/sites/default/files/styles/hero/public/article/field_image/kodi_blog_k-18l_c_900x336.jpg?itok=sX0buXPY
          https://kodi.tv/sites/default/files/styles/hero/public/article/field_image/kodi_blog_k-18l_c_900x336.jpg?itok=sX0buXPY
        {% else %}
          http://192.168.9.3:8123{{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture}}
        {% endif %}

camera:
  - platform: generic
    name: Emby
    still_image_url: "{{states.emby_playing_image}}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27

Zelf heb ik een Nest, maar buiten dat het er mooi uitziet zou ik hem niet nogmaals bestellen. Zelf zou ik dan voor Tado gaan denk ik, met name omdat dit systeem uit te breiden met slimme thermostaatknoppen op de verwarmingen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:27:
Wie zou me kunnen helpen?

Ik probeer al een tijdje het volgende te doen.
Een picture entity card te tonen van de film die zich afspeelt.. met de titel erin en de state.

Code op mn view
code:
1
2
3
- type: picture-entity
  entity: sensor.emby_playing_label
  camera_image: camera.emby

Indien hij idle of unavailable is moet hij een kodi foto tonen
2 vragen daarbij (title en state lukken) de foto echter niet, ik denk dat het aan de camera code ligt.
Bovendien wil ik liever dat ip adres er niet in.. maar ik denk dat het gebruik van secrets niet gaat in een template
Althans dat heb ik net ook gelezen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- platform: template
  sensors:
    emby_playing_label:
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'playing') %}
          {{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.media_title}}
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'paused') %}
          Gepauzeerd
        {% elif is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
          Idle
          Disconnected  
        {% endif %}  
    emby_playing_image:
        {% if is_state('media_player.emby_kodi_cinema', 'idle') %}
        {% else %}
          http://192.168.9.3:8123{{states.media_player.emby_kodi_cinema.attributes.entity_picture}}
        {% endif %}

camera:
  - platform: generic
    name: Emby
    still_image_url: "{{states.emby_playing_image}}"
Hier zitten veel opties in dat maakt eea denk ik gemakkelijker
https://github.com/kalkih/mini-media-player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
barrymossel schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Zelf heb ik een Nest, maar buiten dat het er mooi uitziet zou ik hem niet nogmaals bestellen. Zelf zou ik dan voor Tado gaan denk ik, met name omdat dit systeem uit te breiden met slimme thermostaatknoppen op de verwarmingen zelf.
Nest heb ik naar gekeken maar vind ik te duur voor wat simpels.

https://www.tink.nl/tado-...adiator-thermostaat-2pack

Dit is wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:53:
[...]

Hier zitten veel opties in dat maakt eea denk ik gemakkelijker
https://github.com/kalkih/mini-media-player
Yes ik weet dat die er zijn, echter ik wil het met een picture entity doen
Tenzij ik bij die ook de kodi cover zou kunnen laten tonen... als die mediaplayer unavailable is

edit: mm ik zie dat dit kan voor idle...
das handig, wist ik niet, echter voor unavailable niet?

[ Voor 24% gewijzigd door skank op 16-05-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27
marcel19 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:09:
[...]

Nest heb ik naar gekeken maar vind ik te duur voor wat simpels.

https://www.tink.nl/tado-...adiator-thermostaat-2pack

Dit is wat je bedoeld?
Yup. Ik heb overigens geen idee in hoeverre dit goed integreerbaar is in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een gerootte Toon dan :+

Werkt prima hier (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
rfxtrx433e binnen en met bijbehorende tool op mijn pc even uitgeprobeerd. Ik loop echter tegen een probleem aan. Mijn bedoeling is om twee Somfy RTS zonneschermen (voor en achter) te programmeren.

In de handleiding staat dat je dan alle overige RTS motors uit moet zetten en alleen de gene aan laat die je wilt programmeren doormiddel van de Somfy Afstandbediening.

Dat kan ik dus niet doen omdat zowel voor als achter de stroom aansluitingen zijn weggewerkt in de muur en alles is gestuukt. Ook gecontrolleerd of ze wellicht op verschillende groepen zijn aangesloten maar helaas, op 1 dezelfde.

De Somfy Afstandbediening die ik heb heeft vier kanalen mogelijkheden. Nou hebben de vorige bewoners het voor elkaar gekregen om beide schermen op 1ste kanaal te krijgen. Als ik nu vanaf 1ste kanaal de rtxrfx wil programmeren krijg er maar 1 werkend continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
D3nnisd schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Wat je gaat doen is een actie handen aan een knop die Logitech instuurt met de roku device.

Waar moet netflix starten?
Wat ik op dit moment op mijn mobiel doe is app Netflix starten, maar daarna wil ik de andere acties (stop/pauze/fwd/rwd/start) met de knoppen op de Harmony remote bedienen.
Het mooiste is om alles via de remote te bedienen.
Moet ik nu een automation configureren in configuration.yaml ? Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Wat ik op dit moment op mijn mobiel doe is app Netflix starten, maar daarna wil ik de andere acties (stop/pauze/fwd/rwd/start) met de knoppen op de Harmony remote bedienen.
Het mooiste is om alles via de remote te bedienen.
Moet ik nu een automation configureren in configuration.yaml ? Bedoel je dat?
Waarom hang je niet alles aan je activiteit van harmony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Hmmbob schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Werkt prima hier (y)
We hebben nu een Toon aan de muur, en een klein gedeelte van het display is niet goed meer en er zit een barst in het omhulsel. vandaar dat hij vervangen moet worden.

Ik ga er eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
skank schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Waarom hang je niet alles aan je activiteit van harmony?
Fijn dat je reageert, maar hoe wil je dan de chromecast bedienen dan?
Aan een activiteit kan je geen knoppen configureren die je chromecast bedient.
Misschien was ik niet geheel duidelijk, maar momenteel start ik op mijn mobiel app Netflix en cast deze naar chromecast die het weergeeft op mijn TV.
Hoe wil je dan de chromecast bedienen met de Harmony remote?
Voor zover ik weet kan dit alleen met integratie emulated_roku.
Alleen ben ik daar nog niet zeker van. Ik vroeg juist naar de oplossing hoe dit te realiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door CAD-tekenaar op 16-05-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:28:
[...]

Misschien was ik niet geheel duidelijk, maar momenteel start ik op mijn mobiel app Netflix en cast deze naar chromecast die het weergeeft op mijn TV.
Alleen ben ik daar nog niet zeker van. Ik vroeg juist naar de oplossing hoe dit te realiseren.
Mmm
Ik heb zelf ook een harmony en chromecasts maar die hangen niet aan mn tv in de woonkamer en dus ook niet aan mn harmony.
Goed, je kan dus de chromecast niet bedienen met harmony.
Das inderdaad geen makkelijke.

Kijk hier eens helemaal onderaan
https://community.home-as...hromecast-device/89075/10

Helaas lijkt het allemaal zo easy niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
skank schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:36:
[...]

Mmm
Ik heb zelf ook een harmony en chromecasts maar die hangen niet aan mn tv in de woonkamer en dus ook niet aan mn harmony.
Goed, je kan dus de chromecast niet bedienen met harmony.
Das inderdaad geen makkelijke.

Kijk hier eens helemaal onderaan
https://community.home-as...hromecast-device/89075/10

Helaas lijkt het allemaal zo easy niet
bedankt voor de links. Ik zal het eens bekijken.
Kijk toch nog even naar integratie emulated_roku. Ik vermoed dat dit ook een oplossing is.
Kijk maar eens naar deze link
Ik ga nog even stoeien met automations in integratie roku. Mogelijk zit hier de oplossing.

Tip: koppel TV, chromecast aan netwerkreceiver. Alleen TV-out naar TV. Bedien alles met je Harmony remote.

[ Voor 5% gewijzigd door CAD-tekenaar op 16-05-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Net een raspberry pi 4 aangeschaft met USB adapter voor ssd. Iemand daarvoor al workaround gevonden met HassOS?
De supervised installer werkt niet meer en is deprecated.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@CAD-tekenaar Je kunt zeker je Chromecast bedienen via die roku.

Komt ongeveer op het volgende neer:
- configureer de emulated roku in home assistant
- voeg hem toe aan de Harmony
- maak automations in home assistant op basis van een commando aan de emulated roku.

Ik doe het in node red, kan je niet zomaar een yaml geven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Jelte schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:50:
@CAD-tekenaar Je kunt zeker je Chromecast bedienen via die roku.

Komt ongeveer op het volgende neer:
- configureer de emulated roku in home assistant
- voeg hem toe aan de Harmony
- maak automations in home assistant op basis van een commando aan de emulated roku.

Ik doe het in node red, kan je niet zomaar een yaml geven helaas.
Dat komt mooi uit ! Dat was ook mijn volgende stap.
Zou je de NR-code met ons willen delen? En hoe zien je automations er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:28:
[...]

Ik kan mijn Chromecast op pauze zetten door via mijn Harmony een play/pause command te sturen naar de TV het HDMI CEC protocol doet dan de rest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Zijn er overigens meer mensen waar sinds vanmiddag de LED op de slimme meter niet meer knippert? Ik dacht eerst dat het aan HA lag, maar ook de YouLess zelf ziet niks meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbWaMh3gRnRHOGSHos6izVkTHKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ufwUIRW8CAtrxRyjmmPjoNGm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:40

Rianata

Have you played Atari today?

Onlangs van een traditionele aan/uit super-simpele thermostaat naar een PlugWise Anna gegaan. Aanschaf EUR 99 en volledige integratie met Home Assistance. Support van PlugWise is top (mijn app wou eerst niet juist connecten met Smile gateway). Overigens NL product.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik wil gaan beginnen met Home Assistant en ga eindelijk de (over)stap naar een NUC wagen (na jarenlang met raspberry pi’s te hebben gewerkt).

Alle beginners guides beschrijven een installatie van Ubuntu desktop met daarop Home Assistant binnen Docker.

Ik vraag me af of het niet veel handiger is om in plaats van Ubuntu Desktop direct een (headless?) installatie van Ubuntu Server uit te voeren. Dat scheelt weer een boel ongebruikte applicaties en GUI. De NUC komt immers toch in de meterkast.

Of mis ik nu een belangrijk voordeel van Ubuntu Desktop (t.o.v. Ubuntu Server) bij het gebruiken van Home Assistant & Docker?

[ Voor 0% gewijzigd door scorpion303 op 17-05-2020 08:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpion303 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:38:
Ik wil gaan beginnen met Home Assistant en ga eindelijk de (over)stap naar een NUC wagen (na jarenlang met raspberry pi’s te hebben gewerkt).

Alle beginners guides beschrijven een installatie van Ubuntu desktop met daarop Home Assistant binnen Docker.

Ik vraag me af of het niet veel handiger is om in plaats van Ubuntu Desktop direct een (headless?) installatie van Ubuntu Server uit te voeren. Dat scheelt weer een boel ongebruikte applicaties en GUI. De NUC komt immers toch in de meterkast.

Of mis ik nu een belangrijk voordeel van Ubuntu Desktop (t.o.v. Ubuntu Server) bij het gebruiken van Home Assistant & Docker?
Prima aanpak. Alles wat je nodig hebt kan via SSH. Eventueel aangevuld met Samba en Portainer.
PerlinNoise schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:17:
Net een raspberry pi 4 aangeschaft met USB adapter voor ssd. Iemand daarvoor al workaround gevonden met HassOS?
Je kunt de HassOS image ook op je SSD schrijven zoals je dat gewend bent met een SD kaartje.

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 17-05-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
JBS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:41:
[...]
Prima aanpak. Alles wat je nodig hebt kan via SSH. Eventueel aangevuld met Samba en Portainer.

[...]

Je kunt de HassOS image ook op je SSD schrijven zoals je dat gewend bent met een SD kaartje.
Maar een raspberry pi 4 kan toch niet booten vanaf ssd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online

Je kunt dus alleen nog Home Assistant core installeren op een ander os als Ubuntu of Raspbian. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Hier staat on hold, maar de installer werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rianata schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:05:
[...]

Onlangs van een traditionele aan/uit super-simpele thermostaat naar een PlugWise Anna gegaan. Aanschaf EUR 99 en volledige integratie met Home Assistance. Support van PlugWise is top (mijn app wou eerst niet juist connecten met Smile gateway). Overigens NL product.
Hier ook een tevrede Anna gebruiker, integratie was laatst stuk maar werd snel verholpen met beta integratie via een ticket in de issue tracker. Inmiddels hebben ze de officiele integratie ook weer gefixt zag ik. Gebruik t zelf icm een Nefit ketel met een OpenTherm converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Hmmbob schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Werkt prima hier (y)
Jup hier ook.
Als je een Toon1 op de kop weet te tikken, dan is dit gemakkelijk zelf te doen. Mocht je een gerootte Toon2 willen dan is @TerrorSource je man, die je daaraan kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mAiden88 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:02:
[...]

Jup hier ook.
Als je een Toon1 op de kop weet te tikken, dan is dit gemakkelijk zelf te doen. Mocht je een gerootte Toon2 willen dan is @TerrorSource je man, die je daaraan kan helpen.
Jep, daar komt mijn Toon ook van weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:26
Genestealer schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:47:
rfxtrx433e binnen en met bijbehorende tool op mijn pc even uitgeprobeerd. Ik loop echter tegen een probleem aan. Mijn bedoeling is om twee Somfy RTS zonneschermen (voor en achter) te programmeren.

In de handleiding staat dat je dan alle overige RTS motors uit moet zetten en alleen de gene aan laat die je wilt programmeren doormiddel van de Somfy Afstandbediening.

Dat kan ik dus niet doen omdat zowel voor als achter de stroom aansluitingen zijn weggewerkt in de muur en alles is gestuukt. Ook gecontrolleerd of ze wellicht op verschillende groepen zijn aangesloten maar helaas, op 1 dezelfde.

De Somfy Afstandbediening die ik heb heeft vier kanalen mogelijkheden. Nou hebben de vorige bewoners het voor elkaar gekregen om beide schermen op 1ste kanaal te krijgen. Als ik nu vanaf 1ste kanaal de rtxrfx wil programmeren krijg er maar 1 werkend continue.
Waarschijnlijk zij beide motors destijds tegelijkertijd in de 'leermodus' geschoten nadat ze tegelijk weer van stroom werden voorzien, en hebben ze zich dus allebei aan hetzelfde signaal van de afstandsbediening gekoppeld.

Is het afkoppelen eventueel van buitenaf te regelen?

Wat bedoel je dat je er maar 1 werkend krijgt?

Ik heb zelf maar 1 RTS-motor, die gekoppeld is aan een afstandsbedieningssignaal. Nadat hij opnieuw in de leermodus was gezet, liet ik de rfxcom een ander signaal uitsturen, zodat de motor op 2 signalen reageert. Dat 2e signaal gebruik ik dan in HA. De RFXcom kan namelijk geen RTS-signalen (die de afstandsbediening uitstuurt) ontvangen zoals hij dat wel voor KaKu doet. Voor RTS kan hij enkel zenden.

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 17-05-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
PerlinNoise schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Je kunt dus alleen nog Home Assistant core installeren op een ander os als Ubuntu of Raspbian. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Hier staat on hold, maar de installer werkt niet meer.
Dank. Ik lees dat ze de beslissing om deze installatie methode te ‘deprecate-en’ inmiddels even hebben teruggedraaid.

Ik moet bekennen dat ik (als beginner met Home Assistant en Docker) ook niet kan overzien of ik genoeg heb aan Home Assistant Core (in Docker) of dat ik toch de Supervisor functionaliteit direct ga missen.

Ik ga wel gewoon starten met Ubuntu Server + Docker + Home Assistant Core en zie wel hoe ‘t verder gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 10:29
Teruggedraaid is een groot woord. De beslissing is uitgesteld, maar alles wat ze gedaan hebben voor de beslissing (documentatie offline, script onklaar maken) is helemaal niet teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:37

Ik beschik over een Tado thermostaat, en dat bevalt prima! Tado biedt een abonnement aan voor 25 euro per jaar om geo-fencing actief in te schakelen, maar met Home Assistant heb je die functionaliteit zo nagebouwd. Ik kan alle benodigde waardes uitlezen (gevraagd vermogen van de ketel, temperatuur, doeltemperatuur, luchtvochtigheid, status thuis of afwezig etc.) en waar nodig aanpassen via HA. Daarnaast is Tado supersimpel te installeren en uit te breiden en is de interface ook lekker simpel en duidelijk. Op de thermostaat zelf bevinden zich een paar touchknoppen en een werkelijke knop, waardoor hij ook voor gasten of personen zonder toegang tot HA of de app van Tado goed te bedienen is.

Ik heb destijds een set inclusief radiatorknoppen gekocht via Tink, er zijn regelmatig deals voor Tado dus je hoeft met wat timing en zoekwerk nooit de volle mep te betalen. Succes!

Edit: PS: check altijd even de compatibiliteit tussen je ketel en je thermostaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

PerlinNoise schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:52:
[...]
Maar een raspberry pi 4 kan toch niet booten vanaf ssd?
Ik heb een RPi4 met SSD via USB. Je gebruikt dan ook nog een SD kaartje, maar dat is alleen voor initialisatie / bootstrap. Hier is een prima guide voor, die ik ook gevolgd heb:

Raspberry Pi 4 USB Boot Config Guide for SSD / Flash Drives

Ik heb vervolgens Home Assistant Core draaien in Docker. Dan heb je alle functionaliteit beschikbaar. Guide: Installation on Docker

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Rianata schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Ik heb een RPi4 met SSD via USB. Je gebruikt dan ook nog een SD kaartje, maar dat is alleen voor initialisatie / bootstrap. Hier is een prima guide voor, die ik ook gevolgd heb:

Raspberry Pi 4 USB Boot Config Guide for SSD / Flash Drives

Ik heb vervolgens Home Assistant Core draaien in Docker. Dan heb je alle functionaliteit beschikbaar. Guide: Installation on Docker
SSD met rapsbian snap ik. Maar ik bedoel HassOS.
Core heeft geen addons die ik wel van plan ben te gebruiken. ;)

Nu wel deze gevonden: https://github.com/home-a...64#issuecomment-605951534
Maar de sata-usb adapter die ik gebruik is niet compatable met linux, dus dat lukt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

PerlinNoise schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:03:
[...]
SSD met rapsbian snap ik. Maar ik bedoel HassOS.
Core heeft geen addons die ik wel van plan ben te gebruiken. ;)
Welke addons ben je dan van plan en zouden niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Rianata schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Welke addons ben je dan van plan en zouden niet werken?
ESPhome, zigbee2mqtt, mqttbroker, duckdns, node-red, wireguard, Let's enqrypt, portainer.

Core heeft toch niet de addon store van Frenck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
Ronker32 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Ik beschik over een Tado thermostaat, en dat bevalt prima! Tado biedt een abonnement aan voor 25 euro per jaar om geo-fencing actief in te schakelen, maar met Home Assistant heb je die functionaliteit zo nagebouwd. Ik kan alle benodigde waardes uitlezen (gevraagd vermogen van de ketel, temperatuur, doeltemperatuur, luchtvochtigheid, status thuis of afwezig etc.) en waar nodig aanpassen via HA. Daarnaast is Tado supersimpel te installeren en uit te breiden en is de interface ook lekker simpel en duidelijk. Op de thermostaat zelf bevinden zich een paar touchknoppen en een werkelijke knop, waardoor hij ook voor gasten of personen zonder toegang tot HA of de app van Tado goed te bedienen is.

Ik heb destijds een set inclusief radiatorknoppen gekocht via Tink, er zijn regelmatig deals voor Tado dus je hoeft met wat timing en zoekwerk nooit de volle mep te betalen. Succes!

Edit: PS: check altijd even de compatibiliteit tussen je ketel en je thermostaat!
Maar dat gaat via de 'cloud' van Tado toch? Mocht Tado er mee ophouden om wat voor reden dan werkt het dus niet meer via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

PerlinNoise schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:12:
[...]

ESPhome, zigbee2mqtt, mqttbroker, duckdns, node-red, wireguard, Let's enqrypt.

Core heeft toch niet de addon store van Frenck?
Ik weet niet wat je bedoelt met de 'store van Frenck' :) (ik weet overigens wel wie Frenck is)?

Maar alle integrations, HACS etc zijn gewoon beschikbaar en kunnen geïnstalleerd worden binnen een docker. Dus ook zigbee2mqtt, DeCONZ, node-red.

Het flashen van een image (welke versie dan ook van HA) naar een medium (SD, SSD, USB) kan toch gewoon geïmiteerd worden in een Docker image?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm

Ik heb gewoon de installatie gedaan op Ubuntu Server dus dat moet prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Rianata schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met de 'store van Frenck' :) (ik weet overigens wel wie Frenck is)?

Maar alle integrations, HACS etc zijn gewoon beschikbaar en kunnen geïnstalleerd worden binnen een docker. Dus ook zigbee2mqtt, DeCONZ, node-red.

Het flashen van een image (welke versie dan ook van HA) naar een medium (SD, SSD, USB) kan toch gewoon geïmiteerd worden in een Docker image?
Deze store:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ4n_xiIpx6VUV5MUEmsk-QfYmE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YlrkVAX8ZmkHo7nFh1bt3tJQ.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iemand die problemen heeft met HACS ?
Gisterenavond stonden plots al mn verlichting (hue) als onbeschikbaar.
Ik dacht ik reboot even en kreeg toen de melding dat hacs niet ok was.
Toen ik drukte op hacs, moest ik gelijk de allereerste keer overal "toegang" tot geven.. (ik had dat mss beter niet gedaan?)

Daarna waren al mijn hacs items (integraties, plugins) weg.
Dan gestopt wat ik aan het doen was en terug gereboot.

Wanneer ik er nu in kijk, staat er steeds nog maar 1 hacs item in, nl de hacs integration zelf
Al de rest is nog steeds weg..
Maar al mijn integrations/ plugins enz werken wel. ook hue
Erg vreemd

Geen idee wat ik nu moet doen?Gewoon alles terug installeren?
Nog iemand dit voor? Geen idee ook hoe dit plots komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
DeadMetal schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Waarschijnlijk zij beide motors destijds tegelijkertijd in de 'leermodus' geschoten nadat ze tegelijk weer van stroom werden voorzien, en hebben ze zich dus allebei aan hetzelfde signaal van de afstandsbediening gekoppeld.

Is het afkoppelen eventueel van buitenaf te regelen?

Wat bedoel je dat je er maar 1 werkend krijgt?

Ik heb zelf maar 1 RTS-motor, die gekoppeld is aan een afstandsbedieningssignaal. Nadat hij opnieuw in de leermodus was gezet, liet ik de rfxcom een ander signaal uitsturen, zodat de motor op 2 signalen reageert. Dat 2e signaal gebruik ik dan in HA. De RFXcom kan namelijk geen RTS-signalen (die de afstandsbediening uitstuurt) ontvangen zoals hij dat wel voor KaKu doet. Voor RTS kan hij enkel zenden.
Als ik de handleiding van RFXcom volg staat er dat je de RTS-motor kan koppelen doormiddel van de Somfy afstandbediening op leermodus te zetten en vervolgens rfxcom registreer signaal uit te zenden. Dat lukt maar omdat beide RTS-motors aanstaan, 1 voor en 1 achter, krijg ik ze niet beide aangeleerd maar elke keer maar 1. Ze zitten allebij op 1 groep aangesloten. Ik hoopte erop omdat ze allebij al reageren op de afstandbediening kanaal 1 ik ook beide tegelijkertijd kan aanleren.

Ik zit nu inderdaad te denken om buiten de motor open te halen en 1 los te koppelen. Geen idee of dat makkelijk gaat.

EDIT: Ik ga beide zonneschermen resetten doormiddel van stroom af en aan procedure (3-8-3) wat ik net op internet heb gevonden. Dan vervolgens opnieuw aanleren. Kan zijn dat 1 zonnescherm motor al zijn geheugen vol heeft en daarom niet erbij wilt koppelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Genestealer op 17-05-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Uiteraard werkt dat, vandaar ook dat ik voorbeeld van DeConz gaf, dat is een addon die ik oa gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXjePMgm5xlLCfugNdcTfBv9S3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UICyeNYUgtMnWDLCI0xdSVyH.png?f=fotoalbum_large

@skank ik heb geen problemen ondervonden met HACS de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Rianata schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Uiteraard werkt dat, vandaar ook dat ik voorbeeld van DeConz gaf, dat is een addon die ik oa gebruik:

[Afbeelding]

@skank ik heb geen problemen ondervonden met HACS de afgelopen tijd.
Oh ik wist niet dat die ook in core zaten... ;) Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
PerlinNoise schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Oh ik wist niet dat die ook in core zaten... ;) Weer wat geleerd.
Home Assistant Core heeft (zoals de naam aangeeft) geen Hypervisor die HA managed, en dus ook niet het tabblad en zeker niet de Add-on store.
Je kunt wel HACS als plugin installeren en daar weer andere plugins, themes en custom componenten mee laden.
De docker addons (van Frenk) zijn niet beschikbaar.

Je kunt de addons wel snel in de lucht gooien als een docker container met als je een docker-compose file maakt voor het betere afkijkwerk. Maar dit zijn dan de generieke containers van dockerhub.
Bij een herinstallatie/crash ben je dan ook binnen no-time weer in de lucht (met bv. duplicati als backup in Docker)

De Home Assistant appliance heeft daarvoor bijvoorbeeld een mooie add-on om naar Gmail te backuppen met encryptie.

Ik heb zelf liever de Core omdat de appliance er bij mij een aantal keer onderuit is geklapt (ook soms eigen schuld) en ik het vervelend vind dat je er dan niks mee kan.
Sowieso probeer ik onafhankelijker te worden van HA en backends direct te koppelen bv. Nodered met Hue, MQTT met Nodered, zigbee met Nodered.
Dan moet je het wel leuk vinden om dit uit te zoeken en te onderhouden. Als je gewoon een paar lampjes wil schakelen (die bv ook in je Hue-app staan) begin vooral bij de appliance. Waarschijnlijk moet je alles toch een paar keer herbouwen als beginner omdat je het helemaal anders wilt doen :+

De hassio-installatie met de hypervisor op generic linux is een tussenversie op beide. Deze gaat er nu uit omdat de hypervisor met de add-ons erg afhankelijk is van het OS.
Omdat niet iedereen de laatste patches, Python etc. draait, of juist te nieuw, is het onmogelijk om dat voor een grote userbase stabiel te houden. Een paar linux-guru's kunnen het, de overige spammen het HA-forum vol als de hypervisor onderuit gaat (heel gechargeerd).

Vandaar de twee opties die over blijven: wil je addons, dan verlies je controle over het OS.
Wil je controle over het OS, dan geen hypervisor en geen addons.

[ Voor 11% gewijzigd door JDunnio op 17-05-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
JDunnio schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:27:
[...]

Home Assistant Core heeft (zoals de naam aangeeft) geen Hypervisor die HA managed, en dus ook niet het tabblad en zeker niet de Add-on store.
Je kunt wel HACS als plugin installeren en daar weer andere plugins, themes en custom componenten mee laden.
De docker addons (van Frenk) zijn niet beschikbaar.

Je kunt de addons wel snel in de lucht gooien als een docker container met als je een docker-compose file maakt voor het betere afkijkwerk. Maar dit zijn dan de generieke containers van dockerhub.
Bij een herinstallatie/crash ben je dan ook binnen no-time weer in de lucht (met bv. duplicati als backup in Docker)

De Home Assistant appliance heeft daarvoor bijvoorbeeld een mooie add-on om naar Gmail te backuppen met encryptie.

Ik heb zelf liever de Core omdat de appliance er bij mij een aantal keer onderuit is geklapt (ook soms eigen schuld) en ik het vervelend vind dat je er dan niks mee kan.
Sowieso probeer ik onafhankelijker te worden van HA en backends direct te koppelen bv. Nodered met Hue, MQTT met Nodered, zigbee met Nodered.
Dan moet je het wel leuk vinden om dit uit te zoeken en te onderhouden. Als je gewoon een paar lampjes wil schakelen (die bv ook in je Hue-app staan) begin vooral bij de appliance. Waarschijnlijk moet je alles toch een paar keer herbouwen als beginner omdat je het helemaal anders wilt doen :+

De hassio-installatie met de hypervisor op generic linux is een tussenversie op beide. Deze gaat er nu uit omdat de hypervisor met de add-ons erg afhankelijk is van het OS.
Omdat niet iedereen de laatste patches, Python etc. draait, of juist te nieuw, is het onmogelijk om dat voor een grote userbase stabiel te houden. Een paar linux-guru's kunnen het, de overige spammen het HA-forum vol als de hypervisor onderuit gaat (heel gechargeerd).

Vandaar de twee opties die over blijven: wil je addons, dan verlies je controle over het OS.
Wil je controle over het OS, dan geen hypervisor en geen addons.
Dat had ik wel begrepen, maar @Rianata gaf aan dat het wel werkte onder core.
Ik wil Hassos op een Raspberry Pi 4 draaien met SSD, maar dat lukt nu niet door wss verkeerde sata-usb adapter. Zal een andere moeten aanschaffen. Of ik weet iemand hoe ik Quirks activeer onder HassOS? Bij Raspbian voeg je dan usb-storage.quirks=XXXX:XXXX:u toe aan de /boot/cmdline.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
Nee kan dus niet.

Ik zou dus eerst bepalen waar je uit wilt komen. Als je op hassio uit wilt komen heb je een nog een aantal opties:
- appliance met proxmox draaien als een VM. Dan kun je generic linux gebruiken, maar ook bijvoorbeeld OpenMediaVault met allerlei torturials waar je snel dockers en VM's mee kunt deployen
- voorlopig draaien op een SD-card en als USB-boot gereed is migreren naar SSD
- Andere USB-SSD. Is er geen compatible devicelist?
- voorlopig hassio op docker installeren, De scripts zijn nog steeds hier en daar beschikbaar.

Zijn de partities niet zichtbaar als je de SSD op je PC inprikt, zodat je daar je /boot aan kunt passen?
Ik draai al tijden niet meer vanaf een PI moet ik eerlijk bekennen, maar volgens mij kon je daar vroeger ook de Wifi en bluetooth instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
JDunnio schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:08:

Zijn de partities niet zichtbaar als je de SSD op je PC inprikt, zodat je daar je /boot aan kunt passen?
Ik draai al tijden niet meer vanaf een PI moet ik eerlijk bekennen, maar volgens mij kon je daar vroeger ook de Wifi en bluetooth instellingen aanpassen.
Via Raspbian wel, maar die installer scripts waar je het over hebt werken niet meer.

Via Hassos moet ik nog even kijken wat er in de /boot staat.

Edit: heb een andere sata-usb adapter besteld. Is kijken of die werkt met HassOS. :)

[ Voor 7% gewijzigd door PerlinNoise op 17-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Iemand enig idee wat een makkelijke manier is om een lamp te schakelen aan de hand van een lux sensor?

Natuurlijk kan je hier een automatisering voor aanmaken alleen wil ik dit beperken tot zo min mogelijk losse scriptjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
PerlinNoise schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Via Raspbian wel, maar die installer scripts waar je het over hebt werken niet meer.

Via Hassos moet ik nog even kijken wat er in de /boot staat.

Edit: heb een andere sata-usb adapter besteld. Is kijken of die werkt met HassOS. :)
Ja dat lijkt mij ook de beste optie.

Jammer dat HA op deze manier zo onbereikbaar is voor starters/mensen die gewoon wat met domotica willen doen zonder gedoe. Op SDcard weet je dat er een kans bestaat dat het stuk gaat, en op fora wordt je zwaar afgeraden om het te doen. Verder is de RPI een ideaal apparaat om mee te starten.

Al zou ik het zeker wel aandurven om op een SDcard te starten, wetende dat je over een paar maanden toch wel een keer overnieuw wilt beginnen omdat je in het begin verkeerde/andere keuzes hebt gemaakt.
Dan zou het wel fijn zijn als tegen die tijd een SSD mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:33:
Iemand enig idee wat een makkelijke manier is om een lamp te schakelen aan de hand van een lux sensor?

Natuurlijk kan je hier een automatisering voor aanmaken alleen wil ik dit beperken tot zo min mogelijk losse scriptjes...
Weinig keus. Alles wat vanzelf moet, moet via een automation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

JDunnio schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:08:

- Andere USB-SSD. Is er geen compatible devicelist?

Compatibliteitslijst van USB connectoren zit in de link die ik eerder heb gestuurd waar ook de instructies beschreven worden.

Wat ik begrepen heb is dat de firmware van de RPi4 min of meer bij boot geladen wordt o.i.d. Ze moeten een echt iets fundamenteels veranderen om booten van USB mogelijk te maken. Vreemde is dat het op bijv een RPi3 gewoon werkt 8)7

Maar het is toch niet zo'n groot probleem om een kleine sd kaart in de pi voor het booten te laten zitten. Hiervan wordt alleen een stukje software gelezen, dus geen write wear op de kaart waardoor deze naar x-tijd corrupt zou raken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
JDunnio schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Jammer dat HA op deze manier zo onbereikbaar is voor starters/mensen die gewoon wat met domotica willen doen zonder gedoe. Op SDcard weet je dat er een kans bestaat dat het stuk gaat, en op fora wordt je zwaar afgeraden om het te doen. Verder is de RPI een ideaal apparaat om mee te starten.

Al zou ik het zeker wel aandurven om op een SDcard te starten, wetende dat je over een paar maanden toch wel een keer overnieuw wilt beginnen omdat je in het begin verkeerde/andere keuzes hebt gemaakt.
@Rianata USB boot is sinds twee dagen wel in beta

[ Voor 38% gewijzigd door PerlinNoise op 18-05-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
Ik wil wat camera's in huis hangen en in HA tonen en eea opslaan op mijn NAS. Maar man wat een gedoe dat uitzoeken, keuzestress. er is echt zoveel mogelijk...

Wifi lijkt me praktisch maar kan eigenlijk niet las ik. Wat kan ik het beste doen, mss iemand wat tips waar ik naar kan zoeken? Budget rond de 70-100 e p stuk. ook nacht. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
D3nnisd schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Weinig keus. Alles wat vanzelf moet, moet via een automation :)
Dat snap ik, ik had alleen gehoopt dat je ergens kon bepalen dat 100 lux is 100% helderheid, 75-99 lux is 75% helderheid, 50-74 lux is 50% helderheid en dat in één automatisering :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Dat snap ik, ik had alleen gehoopt dat je ergens kon bepalen dat 100 lux is 100% helderheid, 75-99 lux is 75% helderheid, 50-74 lux is 50% helderheid en dat in één automatisering :+
Allicht met een appdeamon oid?

Maar daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:51:
Ik wil wat camera's in huis hangen en in HA tonen en eea opslaan op mijn NAS. Maar man wat een gedoe dat uitzoeken, keuzestress. er is echt zoveel mogelijk...

Wifi lijkt me praktisch maar kan eigenlijk niet las ik. Wat kan ik het beste doen, mss iemand wat tips waar ik naar kan zoeken? Budget rond de 70-100 e p stuk. ook nacht. :'(
Ik heb Ezviz. Via rtsp te benaderen.

Heb hem op m'n Nas als opnames en de rtsp stream naar ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:24
D3nnisd schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:55:
[...]

Ik heb Ezviz. Via rtsp te benaderen.

Heb hem op m'n Nas als opnames en de rtsp stream naar ha.
Wel type? Mss moet ik maar gewoon niet teveel details/eisen willen en er eentje testen. Normaal vind ik spullen zoeken leuk maar camera is drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Wel type? Mss moet ik maar gewoon niet teveel details/eisen willen en er eentje testen. Normaal vind ik spullen zoeken leuk maar camera is drama.
C6t. Maar dat is er een met beveiliging troep erbij, los zal ie een ander type zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
JDunnio schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:37:
[...]

Ik draai al jaar of twee vanaf een (goede) SD kaart. Ik heb, vermoedelijk, 1x een corrupte SD kaart gehad. Gewoon regelmatig snapshots draaien en er is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan aan mij liggen maar ik snap niet echt waarom men toch telkens met docker aan de slag wilt en dan binnen de docker container weer andere docker containers wilt draaien. De addon store van home assistant dus. Terwijl je gewoon home assistant core kunt draaien in docker als container en dan alle addons die je wenst op dezelfde manier als container naast home assistant kan draaien op dezelfde docker host. Juist daar is docker voor gemaakt: meerdere containers. Containers in containers, ik heb het gevoel dat je het jezelf juist ingewikkeld maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
De add-ons zijn geen containers in containers. Het zijn gewoon losse containers met wat extra functies om rechtstreeks met HA te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
francisp schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:56:
De add-ons zijn geen containers in containers. Het zijn gewoon losse containers met wat extra functies om rechtstreeks met HA te praten.
Ik draai zelf gewoon ha core in docker maar op een of andere manier lijkt het mij een vrij ongemakkelijke weg. Leer gewoon hoe docker werkt en spin up je eigen containers die je wenst. Dan heb je keuze zat. Nog veel breder dan wat de addon store biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
De meeste add-ons heb je (op een supervised install) ook niet nodig. Ik draai ssh, samba, mosquitto, zigbee2mqtt, mariadb, ... gewoon los. Maar voor letsdnsocloud en googledrivebackup zijn toch er toch moeilijk alternatieven te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik snap dat sd kaart gedoe niet. Ding kost 8 euro voor 32gb.

Ik heb mijn pi een jaar gebruikt en geen enk issue.

Niet zo aanstellen, gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 09:40
martinvdm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:59:
[...]

Ik draai zelf gewoon ha core in docker maar op een of andere manier lijkt het mij een vrij ongemakkelijke weg. Leer gewoon hoe docker werkt en spin up je eigen containers die je wenst. Dan heb je keuze zat. Nog veel breder dan wat de addon store biedt.
Ik draai deconz, nodered en visual studio code in hassio en zaken als portainer en adguard erbuiten.
Tis gewoon een gemak om het zo te gebruiken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:52:
Kan aan mij liggen maar ik snap niet echt waarom men toch telkens met docker aan de slag wilt en dan binnen de docker container weer andere docker containers wilt draaien. De addon store van home assistant dus. Terwijl je gewoon home assistant core kunt draaien in docker als container en dan alle addons die je wenst op dezelfde manier als container naast home assistant kan draaien op dezelfde docker host. Juist daar is docker voor gemaakt: meerdere containers. Containers in containers, ik heb het gevoel dat je het jezelf juist ingewikkeld maakt.
Gemak omdat het in 1x met je Home Assistant praat. "It just works".

Maar als je een beetje meer wil tweaken is jouw oplossing waarschijnlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:44:
[...]

Gemak omdat het in 1x met je Home Assistant praat. "It just works".

Maar als je een beetje meer wil tweaken is jouw oplossing waarschijnlijk beter.
Tja wellicht. We zitten wel op tweakers B) en het verdiepen in hoe docker werkt is vaak geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
martinvdm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Tja wellicht. We zitten wel op tweakers B) en het verdiepen in hoe docker werkt is vaak geen overbodige luxe.
Het leren van docker vond ik nu juist positief. Zo heb ik docker en Linux kunnen leren door een echt doel ervoor te hebben.

Linux, containers, backups, SSD-boot en dan nog HA, Lovelace, nodered, z2m, etc. Moeten leren om wat lampen te bedienen .. ik kan me voorstellen dat niet iedereen zijn interesse daar ligt. Vooral omdat het niet altijd uit komt als het niet werkt en er dan tijdsdruk op zit.
Veel wat HA kan kan ik bijv. al met Hue. Het kan allemaal leuker, mooier en geïntegreerd in 1 app, maar als het eenvoudig op een Rpi4 zou draaien met een SSD zou ik daar zo op over stappen. Nu is het allemaal net niet en met veel technische kennis als je niet op SSD wilt draaien.

Ik wil aandacht besteden aan GUI, leuke automations etc., niet aan docker, rechten, backups. Nu heb ik het goed draaien, maar dat heeft wel wat pogingen gekost 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

D3nnisd schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:36:
Ik snap dat sd kaart gedoe niet. Ding kost 8 euro voor 32gb.

Ik heb mijn pi een jaar gebruikt en geen enk issue.

Niet zo aanstellen, gewoon doen :)
Het gaat ook niet om het geld maar om zaken als:

Een sd kaart crash kan er voor zorgen dat je wekker niet af loopt, je verwarming niet aan gaat en dat het licht en de tv het niet doen.

Ik krijg dat wel weer op gang, met de nodige ergernis. Maar wat denk je dat mijn vrouw zegt als ze staat te douchen en het water wordt plotseling koud?

Denk je dat ze vriendelijke dingen zegt als mijn reactie is: oh sd kaartje kapot. Ik bestel wel een nieuwe en dan zet ik wel een backup terug. Overmorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ortep schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:42:
[...]

Het gaat ook niet om het geld maar om zaken als:

Een sd kaart crash kan er voor zorgen dat je wekker niet af loopt, je verwarming niet aan gaat en dat het licht en de tv het niet doen.

Ik krijg dat wel weer op gang, met de nodige ergernis. Maar wat denk je dat mijn vrouw zegt als ze staat te douchen en het water wordt plotseling koud?

Denk je dat ze vriendelijke dingen zegt als mijn reactie is: oh sd kaartje kapot. Ik bestel wel een nieuwe en dan zet ik wel een backup terug. Overmorgen
Les 1 in domotica : kritische systemen niet af laten hangen van een en dezelfde bron.

Ik zou nooit maar dan ook nooit een wekker of een warme douche hier van af laten hangen.

Mocht je advies willen: trek de kritische systemen los van elkaar. Gaat het ene stuk, heb je het andere nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Mimiix op 17-05-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDunnio schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:32:
[...]

Het leren van docker vond ik nu juist positief. Zo heb ik docker en Linux kunnen leren door een echt doel ervoor te hebben.

Linux, containers, backups, SSD-boot en dan nog HA, Lovelace, nodered, z2m, etc. Moeten leren om wat lampen te bedienen .. ik kan me voorstellen dat niet iedereen zijn interesse daar ligt. Vooral omdat het niet altijd uit komt als het niet werkt en er dan tijdsdruk op zit.
Veel wat HA kan kan ik bijv. al met Hue. Het kan allemaal leuker, mooier en geïntegreerd in 1 app, maar als het eenvoudig op een Rpi4 zou draaien met een SSD zou ik daar zo op over stappen. Nu is het allemaal net niet en met veel technische kennis als je niet op SSD wilt draaien.

Ik wil aandacht besteden aan GUI, leuke automations etc., niet aan docker, rechten, backups. Nu heb ik het goed draaien, maar dat heeft wel wat pogingen gekost 8)
Het is vaak ook een kwestie van tijd willen investeren en juist willen uitzoeken hoe iets werkt. Ik vind dat persoonlijk juist leuk. Home assistant is ook niet echt hét plug and play product voor iemand die de stekker erin wilt doen en het moet werken. Dan kun je wellicht beter voor Hue, fibaro, Samsung SmartThings etc kiezen.
Maargoed. Voor ieder wat wils. HA met addon store of docker leren met losse containers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

D3nnisd schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:43:
[...]

Les 1 in domotica : kritische systemen niet af laten hangen van een en dezelfde bron.

Ik zou nooit maar dan ook nooit een wekker of een warme douche hier van af laten hangen.
Zoals ik al zei: Ik kom er wel uit. Maar het is een systeem voor mijn hele huishouden. Niet iedereen heeft zin om zich er in te verdiepen. Het hoort het leven eenvoudiger te maken en comfortabeler.
Mocht je advies willen: trek de kritische systemen los van elkaar. Gaat het ene stuk, heb je het andere nog.
Daar heb je natuurlijk niets. Leuk dat het licht het nog doet maar de TV niet. En de week er na doet de ventilatie het wel maar de douche niet.

Als je 12 systemen maakt voor allerlei delen van je huis neemt de kans dat er iets mis gaat met een factor 12 toen. De gevolgen zijn misschien kleiner, maar het komt vaker voor. Ipv eens per jaar een probleem heb je er dan iedere maand een.

Dan zie ik meer in het bouwen van een robuust systeem dan hobbyen met dingen waarvan je zeekr weet dat ze onbetrouwbaar zijn.

<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ortep schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:54:
[...]
Dan zie ik meer in het bouwen van een robuust systeem dan hobbyen met dingen waarvan je zeekr weet dat ze onbetrouwbaar zijn.

<
Klopt en dan is er nog maar een systeem over: KNX. Alleen daar zit weer een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:49
ik heb nu twee probleempjes bij de laatste versies:
1- ik heb readme component gebruikt. deze verwijderd maar hij blijft in de integrations staan. ik kan hem daar verwijderen maar dit doet niets.
en iedere herstart zie ik:
The following integrations and platforms could not be set up:

readme
Please check your config.

het andere probleem is dat de top bar niet meer zichtbaar is met de clear theme in combinatie met custom header.

iemand hier een foefje voor?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ortep schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Zoals ik al zei: Ik kom er wel uit. Maar het is een systeem voor mijn hele huishouden. Niet iedereen heeft zin om zich er in te verdiepen. Het hoort het leven eenvoudiger te maken en comfortabeler.

[...]

Daar heb je natuurlijk niets. Leuk dat het licht het nog doet maar de TV niet. En de week er na doet de ventilatie het wel maar de douche niet.

Als je 12 systemen maakt voor allerlei delen van je huis neemt de kans dat er iets mis gaat met een factor 12 toen. De gevolgen zijn misschien kleiner, maar het komt vaker voor. Ipv eens per jaar een probleem heb je er dan iedere maand een.

<
Tja wat is kritisch. Ik zorg er vaak wel voor dat sommige zaken naast de ‘digitale’ manier ook via de ‘ouderwetse’ manier geregeld kunnen worden. Veel van mijn verlichting is dan ook via HA te regelen maar tevens ook gewoon met een knop. De thermostaat is met de hand te regelen maar tevens via HA. De deurbel doet het gewoon maar ook via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

martinvdm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:02:
[...]

Tja wat is kritisch. Ik zorg er vaak wel voor dat sommige zaken naast de ‘digitale’ manier ook via de ‘ouderwetse’ manier geregeld kunnen worden. Veel van mijn verlichting is dan ook via HA te regelen maar tevens ook gewoon met een knop. De thermostaat is met de hand te regelen maar tevens via HA. De deurbel doet het gewoon maar ook via HA.
Exact dit. Sterker nog, je kunt zelfs voor je vrouw (WAF) een aantal zaken ook in HomeKit onderbrengen en diezelfde apparaten voor jezelf via HA ontsluiten. Jij je nerd dashboard, zij de eenvoudige op haar iPhone. Of je maakt een speciaal dashboard voor haar binnen HA... man, man, man, lekker toch, al die keuzes! Ik kan zelfs mijn Xiaomi spullen ook nog via MiHome aansturen terwijl ze ook in HA zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Rianata schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:20:
[...]
Jij je nerd dashboard, zij de eenvoudige op haar iPhone. Of je maakt een speciaal dashboard voor haar binnen HA...
Mijn vrouw een iPhone? Ik denk dat ze nog liever koud water uit de douche heeft 8)

Maar dat is een heel ander onderwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:41
Toppe schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:33:

Lekker Node-Red gebruiken.

Ik heb bijna alle automations (op 1 na) in Node-Red zitten.

Voor lux zou het dan (basic) uitkomen op zoiets. Is ook zo in elkaar geknutseld. Zie voor meer info Node-Red topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCXPpsYf52QfDrYsFd42VIgojWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RtnfM9cqvhzteiDbtCX2wWxx.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.