He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Ik ga het ook eens uitproberen. Draai HA tegenwoordig vanaf een SSD + MariaDB, maar als het met sqlite ook prima werkt, scheelt dat weer een addon. Sowieso is de logboek-functionaliteit in de GUI enige tijd geleden een stukje sneller gemaakt.martinvdm schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:39:
[...]
Dat is toch minder zwart wit volgens mij. Ik heb gewoon sqlite van zo’n 500MB en performance is prima. Heb ook wel MariaDB of mysql getest op zich performance is ook wel goed dan. Het ligt vooral aan de onderliggende storage.
Als je MariaDB en PHPMyAdmin al hebt draaien is het letterlijk 3 minuten werkHmmbob schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:19:
[...]
phpmyadmin package erbij. Database aanmaken, kan je verder leeg laten. Gebruiker aanmaken voor homeassistant en gaan met de banaan.
Database was al vrij snel 5MB groot, ben benieuwd hoe snel die groeit!
EDIT: holy shit was is dat logboek nu snel
[ Voor 9% gewijzigd door Sp33dFr34k op 14-05-2020 19:24 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik heb een ubuntu VM opgezet en daarop de DSMR-Reader geinstaleerd. -> 10.0.0.5
Mijn Home Assistant draait ook op een VM met de officiele VMDK. -> 10.0.0.9
In de DSMR-Reader heb ik het volgende ingesteld onder het kopje MQTT:
Hostnaam: 10.0.0.9 De hostnaam om MQTT-berichten naar te versturen.
Poort: 1883
Gebruikersnaam: dsmr
wachtwoord: pietjepuk
In Home assistant heb ik in de Mosquitto broker geconfigureerd:
logins: []
anonymous: false
customize:
active: false
folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false
Daarbij heb ik ook een user aangemaakt in Home Assistant zelf:
Username: dsmr
Wachtwoord: pietjepuk
Daarnaast heb ik in de config het volgende toegevoegd onder sensor:
- platform: dsmr_reader
Ik zie netjes alle entiteiten gemaakt worden in Home Assistant, maar er komen geen daadwerkelijk waardes door. alles blijft de status onbekend houden.
Mis ik ergens een spatie, een streepje, of een instelling? want ik ben nu best wel confused.

Heb je split topic aan gevinkt? Heb je met mosquitto_sub al eens gekeken of je berichten wel aankomen bij je broker?marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:05:
Ik ben al bijna de hele middag bezig geweest om dit aan de gang te krijgen: https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader
Ik heb een ubuntu VM opgezet en daarop de DSMR-Reader geinstaleerd. -> 10.0.0.5
Mijn Home Assistant draait ook op een VM met de officiele VMDK. -> 10.0.0.9
In de DSMR-Reader heb ik het volgende ingesteld onder het kopje MQTT:
Hostnaam: 10.0.0.9 De hostnaam om MQTT-berichten naar te versturen.
Poort: 1883
Gebruikersnaam: dsmr
wachtwoord: pietjepuk
In Home assistant heb ik in de Mosquitto broker geconfigureerd:
logins: []
anonymous: false
customize:
active: false
folder: mosquitto
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
require_certificate: false
Daarbij heb ik ook een user aangemaakt in Home Assistant zelf:
Username: dsmr
Wachtwoord: pietjepuk
Daarnaast heb ik in de config het volgende toegevoegd onder sensor:
- platform: dsmr_reader
Ik zie netjes alle entiteiten gemaakt worden in Home Assistant, maar er komen geen daadwerkelijk waardes door. alles blijft de status onbekend houden.
Mis ik ergens een spatie, een streepje, of een instelling? want ik ben nu best wel confused.![]()
En waarom zou je een user in home assistant zelf aanmaken om vervolgens te gebruiken voor de mosquito broker?
Enne. Lees de topic warning ff aub
[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 14-05-2020 20:16 ]
Waar kan ik dat split topic vinden?martinvdm schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:14:
[...]
Heb je split topic aan gevinkt? Heb je met mosquitto_sub al eens gekeken of je berichten wel aankomen bij je broker?
En waarom zou je een user in home assistant zelf aanmaken om vervolgens te gebruiken voor de mosquito broker?
Enne. Lees de topic warning ff aub
ik heb een user aangemaakt omdat het beschreven staat in de addon:
How to use
The add-on has a couple of options available. To get the add-on running:
Start the add-on.
Have some patience and wait a couple of minutes.
Check the add-on log output to see the result.
Create a new user for MQTT via the Configuration -> Users (manage users). Note: This name cannot be homeassistant or addon, those are reserved usernames.
En wat bedoel je met de topic warning?
Hass mosquitto addon ondersteund idd geïntegreerde hass users. Ik gebruik eigen container dus wist ik niet.marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:17:
[...]
Waar kan ik dat split topic vinden?
ik heb een user aangemaakt omdat het beschreven staat in de addon:
How to use
The add-on has a couple of options available. To get the add-on running:
Start the add-on.
Have some patience and wait a couple of minutes.
Check the add-on log output to see the result.
Create a new user for MQTT via the Configuration -> Users (manage users). Note: This name cannot be homeassistant or addon, those are reserved usernames.
En wat bedoel je met de topic warning?
Split topic stel je in dsmr in
Discovery aan in ha?
Topic warning ; ik bedoel je code tags
Discovery werkt prima in HA. want alle entiteiten komen gewoon netjes in de lijst erbij.
Maar de waardes blijven allemaal op onbekend staan.
"Updating ping binary_sensor took longer than the scheduled update interval 0:00:10"
Mijn logboek staat vol hiermee, via google vind ik hier niet echt een antwoord op (bijv. hier https://community.home-as...-update-interval/64866/13).
Dit zou toch eigenlijk geen probleem mogen zijn?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| binary_sensor: - platform: ping host: 192.168.1.3 name: NAS scan_interval: 10 - platform: ping host: 192.168.1.5 name: Domoticz scan_interval: 10 - platform: ping host: 192.168.1.6 name: Home Assistant scan_interval: 10 - platform: ping host: 192.168.1.2 name: Fractal scan_interval: 10 - platform: ping host: 192.168.1.24 name: Bedroom TV scan_interval: 10 |
[ Voor 9% gewijzigd door Sp33dFr34k op 14-05-2020 20:42 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
zoek eens met mosquitto_sub of een mqtt browser uit of de berichten überhaupt op je broker aankomen.marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:34:
Het aanzetten van split topic haalt weinig uit helaas.
Discovery werkt prima in HA. want alle entiteiten komen gewoon netjes in de lijst erbij.
Kijk ook hier eens:marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:34:
Het aanzetten van split topic haalt weinig uit helaas.
https://community.home-as...gives-unknown-data/186973
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Mijn opzet was dat ik een Staging omgeving en een Productie omgeving had voor mijn home-assistant. De staging wil ik nieuwe dingen kunnen uittesten zonder de productie kapot te maken (WAF)! Aangezien ik dan ook snel terug naar de vorige status terug wil kunnen leek het mij aangewezen om te werken met GIT. Aangezien Github nog geen CI/CD pipeline had toen ik met het project begon heb ik gekozen voor Gitlabs.
Eenmaal dat ik hier mij project had aangemaakt heb ik (minimum) 2 branches aangemaakt nl: Staging & Master.
De bedoeling hiervan is dat de code in de Staging branch terecht komt op de staging server en de Master branch naar de productie branch. En dat liefst volledig automatisch.
Mijn server infrastructuur is een synology NAS waar ik homeassistant draai in een docker omgeving. De folder structuur die ik hanteer is de volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zCnZ6cmUMR1v4pVmgMYdEQ3t.png?f=user_large)
Hierin komen de config files van mijn docker containers te staan. De containers start ik dmv docker-compose. De configuratie bestanden hiervan kan je vinden in mijn gitlab repository
Om nu de CI/CD pipeline van gitlab aan te spreken dien je een “.gitlab-ci.yml” configuratie file toe te voegen aan je code.
In dit configuratie bestand definieer ik 2 pipelines: staging & production. Om er nu voor te zorgen dat bij de juiste branch ook de juiste pipeline getriggered wordt voeg ik onder iedere pipeline de optie “only” toe:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AMHqfjgrzd9XE7A3Zu9Sdiaf.png?f=user_large)
Hier kan je dan definieren bij welke branch iedere pipeline hoort. Hier kunnen dus meerdere branches per pipeline staan. Iedere pipeline is eigenlijk gewoon een linux docker container die opgespinned word en waar er dan een reeks commando’s op uitgevoerd worden. Bij de eigenschap “image” kan je aangeven welk docker image er gebruikt moet worden. Ik gebruik hier “alpine:latest”.
Aangezien dit een zeer kale linux versie is moeten we eerst een reeks ‘basis’ commando’s uitvoeren eer we onze deploy code kunnen laten runnen.
Eerst en vooral ga ik SSH, rsync, bash & GIT installeren. SSH ga ik gebruiken om vanuit de CI/CD pipeline connectie te maken met mijn Synology server. Rsync dient dan weer voor het overkopieren van bestanden & GIT spreekt natuurlijk voor zichzelf.
which ssh-agent || ( apk add --update openssh ) which rsync || ( apk add --update rsync ) apk add --update bash git eval $(ssh-agent -s)
Daarna moet ik de SSH private key toevoegen aan de store van de docker image. De variabele SSH_PRIVATE_KEY heb ik gedefinieerd in de settings van gitlab bij “Settings > CI/CD > Variables”.
echo "$SSH_PRIVATE_KEY" | tr -d '\r' | ssh-add - > /dev/null
Hierna maak ik de .ssh folder aan en configureer de rechten van deze folder.
mkdir -p ~/.ssh chmod 700 ~/.ssh
Als laatste test ik de SSH connectie nog even
ssh -o StrictHostKeyChecking=no -T "$TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST"
Nu de container volledig geconfigureerd is kunnen we beginnen met het deploy proces. Deze commando’s staan allemaal onder de optie “script”. Als eerste ga ik een tijdelijke deploy folder aanmaken op mijn synology server
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "mkdir -p /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp"
Ook deze variabelen komen uit de settings van gitlab.
Als de tijdelijke folder aangemaakt is op de server kunnen de bestanden in de branch naar deze folder gekopieerd worden. Ik exclude een aantal bestanden die ik niet nodig heb voor homeassistant zoals: .gitignore, README.md, …
rsync -rav -e ssh --exclude='.git/' --exclude='.gitignore' --exclude='README.md' --exclude='.gitlab-ci.yml' --delete-excluded ./ $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST:/volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp
Ik heb in mijn code 2 docker-compose files staan (docker-compose.staging.yml & docker-compose.production.yml). Afhankelijk in welke branch ik zit kopieer ik het juiste bestand naar de juiste folder op de server. Bij het verplaatsen hernoem ik ook direct mijn docker-compose bestand. Bv voor staging:
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "mv /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp/docker-compose.staging.yml /volume1/docker/homeassistant/staging/docker-compose.yml"
Het andere configuratie bestand kan ik nu verwijderen uit de tmp folder
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "rm /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp/docker-compose.production.yml"
Aangezien ik op mijn staging server GEEN automations wil laten draaien en enkel maar op mijn productie server, heb ik ook 2 automations.yaml bestanden (automations.staging.yaml & automations.production.yaml) De staging versie zal dan leeg zijn en de productie versie bevat dan wel de automations code.
1 van de 2 bestanden ga ik verwijderen en de andere ga ik hernoemen. Bv voor staging:
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "rm /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp/automations.production.yaml" ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "mv /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp/automations.staging.yaml /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp/automations.yaml"
Om toch een backup te hebben voor als er iets mis gaat ga ik eerst de huidige configuratie kopieren naar een backup folder
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "cp -r /volume1/docker/homeassistant/staging/app/ /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_backup"
Nu is het tijd om de configuratie bestanden in onze branch over te kopieren naar de server
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "/bin/rsync -a /volume1/docker/_deploy/homeassistant/_tmp/ /volume1/docker/homeassistant/staging/app"
Als dit gelukt is dan ga ik de backup terug verwijderen
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST "rm -rf /volume1/docker/_deploy/homeassistant"
Als aller laatste ga ik de docker container herstarten zodat de configuratie weer ingeladen word in homeassistant
ssh -p22 $TARGET_SERVER_USER@$TARGET_SERVER_HOST -tt "/usr/local/bin/docker restart ${DOCKER_CONTAINER_NAME}_staging"
Zo dit is de CI/CD pipeline die ik gebruik voor de deploy van mijn homeassistant. Deze pipeline wordt uitgevoerd op het moment dat ik een pull request start.
Mijn homeassistant code is te vinden op Gitlab. Nog niet alles is perfect zo is er nog het probleem om de dingen die ik doe in de GUI door te kopieren van staging naar productie dus als iemand daar een oplossing voor heeft mag die mij dat altijd laten weten.
Dit was mijn eerste blogpost/writeup die ik ooit gemaakt heb en ik hoop dat alles een beetje duidelijk is. Als er verbeteringen/opmerkingen zijn mogen jullie mij dit laten weten. Ook indien je verbeteringen hebt voor de code mag je dit laten weten.
Tja, ik ging hem juist offloaden naar mijn NAS vanwege Pi met SD Cardmartinvdm schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:39:
[...]
Dat is toch minder zwart wit volgens mij. Ik heb gewoon sqlite van zo’n 500MB en performance is prima. Heb ook wel MariaDB of mysql getest op zich performance is ook wel goed dan. Het ligt vooral aan de onderliggende storage.
Jep, dat blijftSp33dFr34k schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:19:
[...]
Als je MariaDB en PHPMyAdmin al hebt draaien is het letterlijk 3 minuten werk
EDIT: holy shit was is dat logboek nu snel(benieuwd of dat zo blijft)
Ik heb dit weekend weer wat te doen! Gaaf!Yoki1985 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:22:
Zoals begin van de week beloofd is hier een writeup van hoe ik mijn CI/CD pipeline voor homeassistant heb ingericht
(...)
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 14-05-2020 21:26 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
ik was zelf ook al aan het testen met andere client software MQTT fx.Nnoitra schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:20:
[...]
Kijk ook hier eens:
https://community.home-as...gives-unknown-data/186973
En daarmee kan ik een goeie verbinding opzetten naar 10.0.0.9 ( HA ) en met succes.
1589484317: New connection from 10.0.0.208 on port 1883.
1589484317: New client connected from 10.0.0.208 as 25843726fb994779bb5fd8c2af500948 (p2, c1, k60).
Maar verbind ik nou de DSMR-Reader weer krijg ik errors.
1589484372: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[WARN] Not found homeassistant on local database
1589484372: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
Persoonlijk gebruik ik MQTT explorer.marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:28:
[...]
ik was zelf ook al aan het testen met andere client software MQTT fx.
Gedownload en getest en zonder problemen verbonden:
1589484764: New connection from 10.0.0.208 on port 1883.
[INFO] found dsmr on Home Assistant
1589484765: New client connected from 10.0.0.208 as mqtt-explorer-ed11d9e6 (p2, c1, k60, u'dsmr').
Wat is die database error?marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:28:
[...]
ik was zelf ook al aan het testen met andere client software MQTT fx.
En daarmee kan ik een goeie verbinding opzetten naar 10.0.0.9 ( HA ) en met succes.
1589484317: New connection from 10.0.0.208 on port 1883.
1589484317: New client connected from 10.0.0.208 as 25843726fb994779bb5fd8c2af500948 (p2, c1, k60).
Maar verbind ik nou de DSMR-Reader weer krijg ik errors.
1589484372: New connection from 172.30.32.1 on port 1883.
[WARN] Not found homeassistant on local database
1589484372: Socket error on client <unknown>, disconnecting.
ik had uitgezocht dat dat te maken heeft omdat de client probeerd te verbinding met de user homeassistant.
maar dit is uitgesloten omdat die niet bestaat in de database al "te gebruiken users"
Daarom heb ik de user dmsr aangemaakt en nu komt die error ook niet meer.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Via de “integration” menu kan je ze opnieuw toevoegen. Moet je de bridge nog wel ff verwijderen als die er nog tussen staat.AW_Bos schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:16:
Heeft iemand een idee waar je de configuratie van Philips Hue kan vinden? Ik heb vanwege een nieuwe router nieuwe ip-adressen, en HA vindt blijkbaar de Hue Bridge niet meer. Verder werkt de bridge wel.
“ The Philips Hue integration allows you to control and monitor the lights and motion sensors connected to your Hue bridge. The Hue integration is automatically discovered. If not, add it via the add integration menu.”
https://www.home-assistant.io/integrations/hue/
Was inderdaad een eitje. Had ik wellicht eerder moeten doen, had me misschien een SD kaartje bespaard heheheSp33dFr34k schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:19:
[...]
Als je MariaDB en PHPMyAdmin al hebt draaien is het letterlijk 3 minuten werk
Viel me ook al op maar kan liggen aan het feit dat mijn DB nog niet zo groot is natuurlijk, ik begin vanaf scratch met de inhoud ervan. Ben benieuwd wat het over 3 weken doet.EDIT: holy shit was is dat logboek nu snel(benieuwd of dat zo blijft)
Moet alleen nog even een goede schifting maken in wat ik nu wel en niet gelogged wil hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door schumi2004 op 15-05-2020 08:50 . Reden: Typo ]
Verbinding met de mqtt broker wil nog niet zeggen dat de topics van dsmr ook daar goed binnen komen. Subscribe je eens op het # topic en kijk eens of je de dsmr data voor bij ziet komen. Dan weet je iig dat dat gedeelte goed zit.marcel19 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:33:
[...]
Gedownload en getest en zonder problemen verbonden:
1589484764: New connection from 10.0.0.208 on port 1883.
[INFO] found dsmr on Home Assistant
1589484765: New client connected from 10.0.0.208 as mqtt-explorer-ed11d9e6 (p2, c1, k60, u'dsmr').
De rfxcom kan werken over meerdere verdiepingen. De axa remote niet, daar moet je een lin converter voor gebruiken (zie topic hier op tweakers)Genestealer schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:26:
Wat is nou een prettige raamsensor? Ik zie er veel voorbijkomen maar merk dat ik niet kan kiezen. Liefst MQTT en op accu/batterij.
Verder is er een rfxtrx433e onderweg voor Somfy RTS. Hoever bereik heb ik met de rfxtrx433e? Ik wil er zonneschermen beneden en de rolluiken op 1e mee gaan bedienen in HA.
Weet iemand of de axa remote 2.0 op rfxtrx433e werkt? Anders moet ik verder met een lin bus controller wat best wel wat werk in zit.
Er bestaan opbouwranden waar je meerdere stopcontact modules in kwijt kan, nadeel is dat het dan opbouw wordt, een andere oplossing is het bijplaatsen van een inbouwdoos zodat je twee units boven of naast elkaar kwijt kunt. Heb je wel even een stofzuiger bij nodig maar het is te doen.barrymossel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:39:
[...]
Ik heb in de woonkamer allemaal pulsdrukkers geplaatst, vanwege 1 dimmer. Sowieso vonden we het niet fijn dat aan en uit van de lamp ging variëren voor wat betreft omhoog en omlaag van de schakelaar (doordat je soms automatisch of via HA schakelt). Dus ja het kan wel, maar ik wil nu liever alles gelijk trekken.
Daarnaast is het ook handig voor bijvoorbeeld op zolder en de overloop. Daar schakelt mijn Shelly via Tasmota een Tradfri lamp. Met een pulsdrukker kan ik dan met short press de lamp op 100% schakelen (wat mijn vrouw fijn vindt) en met long press bijvoorbeeld op 50% (wat ik 's nachts fijn vind).
Andere use case in de woonkamer is met short press de Tradfri lamp in de hoek (staande lamp) schakelen en met short press de lamp boven de zithoek die we nooit gebruiken (en die we nu gaan vervangen voor een plafondventilator die ik ook wil schakelen via long press).
Dus lang verhaal kort: ja kan, maar wil ik niet. Heb er voor nu voor gekozen om het stopcontact op de kamer van mijn dochter te laten vervallen en op de kledingkamer voorlopig zo te houden.
Suggesties zijn nog welkom!
Ik zie wel berichten binnen komen:martinvdm schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:00:
[...]
Verbinding met de mqtt broker wil nog niet zeggen dat de topics van dsmr ook daar goed binnen komen. Subscribe je eens op het # topic en kijk eens of je de dsmr data voor bij ziet komen. Dan weet je iig dat dat gedeelte goed zit.

Ik heb het meteen geknepen toen ik dat zag op onderstaande manierschumi2004 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:54:
[...]
Was inderdaad een eitje. Had ik wellicht eerder moeten doen, had me misschien een SD kaartje bespaard hehehe
[...]
Viel me ook al op maar kan liggen aan het feit dat mijn DB nog niet zo groot is natuurlijk, ik begin vaanf scrath met de inhoud ervan. Ben benieuwd wat het over 3 weken doet.
Moet alleen nog even een goede schifting maken in wat ik nu wel en niet gelogged wil hebben.
1
2
3
4
5
6
7
| recorder: db_url: !secret recorder_db_url include: domains: - sensor - switch - light |
Ik krijg nu wel een snapshot in de notificatie mee, maar zodra ik de notificatie open dan opent hij de HA app en zie ik niets meer. Dat is niet handig voor een deurbel.
Is er een mogelijkheid om notificatie in de app nog op te roepen zodat ik de attachment (snapshot) wel gewoon kan zien? Anders moet ik kijken of ik HA kan laten samen werken met Telegram, die combinatie gebruik ik nu en dat werkt perfect.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Waarschijnlijk met een clickActionToppe schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:49:
In voorbereiding op de sticks die vandaag gaan binnen komen probeer ik alvast de notificaties werkend te krijgen. Helemaal voor de deurbel.
Ik krijg nu wel een snapshot in de notificatie mee, maar zodra ik de notificatie open dan opent hij de HA app en zie ik niets meer. Dat is niet handig voor een deurbel.
Is er een mogelijkheid om notificatie in de app nog op te roepen zodat ik de attachment (snapshot) wel gewoon kan zien? Anders moet ik kijken of ik HA kan laten samen werken met Telegram, die combinatie gebruik ik nu en dat werkt perfect.
Dat zijn algemene berichten van de broker zelf. Je ziet geen dsmr topic.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:08:
[...]
Ik zie wel berichten binnen komen:
[Afbeelding]
voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/kUuljx0GoUfCJbuQ9tXgxgKj.png?f=user_large)
Je dsmr heeft dus nog geen goede verbinding met je broker.

De purge staat standaard op 10 dagen dus je kunt al eerder dan 3 weken checken hoe 't gaatschumi2004 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:54:
[...]
Viel me ook al op maar kan liggen aan het feit dat mijn DB nog niet zo groot is natuurlijk, ik begin vanaf scratch met de inhoud ervan. Ben benieuwd wat het over 3 weken doet.
Probeer eens je "beveiliging (SSL/TLS)" af te zetten.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:59:
Dit zijn mijn instellingen van DSMR Reader:
[Afbeelding]
Klopt de connectie op port 1883?marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 08:59:
Dit zijn mijn instellingen van DSMR Reader:
[Afbeelding]
Als je alles, inclusief Mosquitto broker, in containers draait is dat normaal gesproken de port binnen de container. Wil je vanaf een andere container oid connecten moet je de host port hebben.
Gebruik je de 'default' Mosquitto broker binnen Hass? Dan kun je via Supervisor bij de config komen.
Helaas bied dat geen verschil.Yoki1985 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:10:
[...]
Probeer eens je "beveiliging (SSL/TLS)" af te zetten.
De poortinstelling zijn ook gelijk:Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:11:
[...]
Klopt de connectie op port 1883?
Als je alles, inclusief Mosquitto broker, in containers draait is dat normaal gesproken de port binnen de container. Wil je vanaf een andere container oid connecten moet je de host port hebben.
Gebruik je de 'default' Mosquitto broker binnen Hass? Dan kun je via Supervisor bij de config komen.

Ik draai home assistant via de VDMK in mijn esxi server.
de DSMR reader draaien op een andere vm op een ubuntu server OS
Met het risico dat ik iets geks zeg, maar anonymous aan en een dsmr user aanmaken strookt voor mij niet direct, maar wellicht is 't een setup die ik niet heb. De mosquitto broker gebruikt de default homeassistant users dus ik heb anonymous op false staan en gebruik een user die ik in HA heb aangemaakt.
En als je nou eens je logins zo configureerd:marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:14:
[...]
Helaas bied dat geen verschil.
[...]
De poortinstelling zijn ook gelijk:
[Afbeelding]
Ik draai home assistant via de VDMK in mijn esxi server.
de DSMR reader draaien op een andere vm op een ubuntu server OS
1
2
3
| logins: - username: dsmr password: broker |
Zo ziet mijn config er uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| logins: - username: BlahBlah password: Sup3rS3cr3T anonymous: false customize: active: false folder: mosquitto certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem require_certificate: false plain: true ssl: false |
Na wijzigingen natuurlijk ook ff je broker herstarten
[ Voor 24% gewijzigd door Nnoitra op 15-05-2020 09:34 ]
Volgens mij werkt alles prima maar foutmeldingen in de log zijn echt een doorn in het oog
Ik heb zelf het idee dat het in één van de templates moet zitten welke ik bijvoorbeeld bij een automation gebruik. Maar ja, die werken wel gewoon. Wellicht zit ik ook op het verkeerde spoor
Wie kan me de goede kant op wijzen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| Logboekdetails (ERROR) Logger: homeassistant.core Source: helpers/template.py:222 First occurred: 14 mei 2020 22:05:48 (8 occurrences) Last logged: 14 mei 2020 22:47:51 Error doing job: Exception in callback async_track_state_change.<locals>.state_change_listener(<Event state_...304561+02:00>>) at /usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py:81 Error doing job: Exception in callback async_track_state_change.<locals>.state_change_listener(<Event state_...779899+02:00>>) at /usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py:81 Error doing job: Exception in callback async_track_state_change.<locals>.state_change_listener(<Event state_...693652+02:00>>) at /usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py:81 Error doing job: Exception in callback async_track_state_change.<locals>.state_change_listener(<Event state_...617703+02:00>>) at /usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py:81 Error doing job: Exception in callback async_track_state_change.<locals>.state_change_listener(<Event state_...393400+02:00>>) at /usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py:81 Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/python3.7/asyncio/events.py", line 88, in _run self._context.run(self._callback, *self._args) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 103, in state_change_listener event.data.get("new_state"), File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 384, in async_run_job target(*args) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/event.py", line 130, in template_condition_listener template_result = condition.async_template(hass, template, variables) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/condition.py", line 363, in async_template value = value_template.async_render(variables) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 222, in async_render return compiled.render(kwargs).strip() File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render self.environment.handle_exception() File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source)) File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise raise value.with_traceback(tb) File "<template>", line 1, in top-level template code File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 462, in call return __context.call(__obj, *args, **kwargs) TypeError: __call__() takes 2 positional arguments but 3 were given |
De vraag is, welke automations heb je gewijzigd/toegevoegd vlak voordat je deze melding kreegSupergroover76 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:29:
Onderstaande melding krijg ik al een tijdje en ik krijg maar niet gevonden waar het fout gaat.
Volgens mij werkt alles prima maar foutmeldingen in de log zijn echt een doorn in het oog![]()
Ik heb zelf het idee dat het in één van de templates moet zitten welke ik bijvoorbeeld bij een automation gebruik. Maar ja, die werken wel gewoon. Wellicht zit ik ook op het verkeerde spoor![]()
Wie kan me de goede kant op wijzen?
Het lijk 'm iig in een {{ states. .... }} te zitten.
En
1
| TypeError: __call__() takes 2 positional arguments but 3 were given |
Dat zou je zoektocht makkelijker moeten maken
Ik heb nu jouw config erin zitten in de Mosquitto broker Current version: 5.1Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:18:
[...]
En als je nou eens je logins zo configureerd:
code:?
1 2 3 logins: - username: dsmr password: broker
Zo ziet mijn config er uit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 logins: - username: BlahBlah password: Sup3rS3cr3T anonymous: false customize: active: false folder: mosquitto certfile: fullchain.pem keyfile: privkey.pem require_certificate: false plain: true ssl: false
Na wijzigingen natuurlijk ook ff je broker herstarten
Uiteraard met mijn eigen username en password.
En het enige wat er gebeurd is dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [09:41:38] INFO: Setup mosquitto configuration [09:41:38] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found! [09:41:38] INFO: Found local users inside config [09:41:38] INFO: Initialize Hass.io Add-on services [09:41:38] INFO: Initialize Home Assistant discovery [09:41:38] INFO: Start Mosquitto daemon 1589528498: mosquitto version 1.6.3 starting 1589528498: Config loaded from /etc/mosquitto.conf. 1589528498: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so 1589528498: |-- *** auth-plug: startup 1589528498: ├── Username/password checking enabled. 1589528498: ├── TLS-PSK checking enabled. 1589528498: └── Extended authentication not enabled. 1589528498: Opening ipv4 listen socket on port 1883. 1589528498: Opening ipv6 listen socket on port 1883. 1589528498: Opening websockets listen socket on port 1884. 1589528498: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator. 1589528505: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. [INFO] found homeassistant on local database 1589528505: New client connected from 172.30.32.1 as auto-CE6952FD-602C-F74E-D8D4-19C8A7C8B9A9 (p2, c1, k60, u'homeassistant'). |
Welke versie van de firmware hebben jullie op de zwave.me stick staan? Want vooral de oudere sticks hadden wel wat issuesSp33dFr34k schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:23:
[...]
Ik dacht dat ik de enige was met dit probleem, ik heb dat ook dat soms de bewegingsmelder op een status blijft hangen, zij het on of off. Ik heb ook een zwave.me dongle, en heb meerdere bewegingsmelders (zelfde type wel, Neo Coolcam V2) geprobeerd op zwave.
Dat kan de nieuwe versie van Zigbee2Mqtt ookD3nnisd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:06:
[...]
Vooral doen!
Oh trouwens, nog een voordeel voor de Conbee. Je kan firmware updaten ermee van je apparaten. Sterker nog, van ikea download ie ze zelf
Daarmee los je volgens mij wel een probleem op, Home Assistant lijkt nu iig je MQTT berichten te kunnen lezen.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:46:
[...]
Ik heb nu jouw config erin zitten in de Mosquitto broker Current version: 5.1
Uiteraard met mijn eigen username en password.
Je ging van:
1
2
3
| 1589484372: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. [WARN] Not found homeassistant on local database 1589484372: Socket error on client <unknown>, disconnecting. |
Naar:
1
2
3
| 1589528505: New connection from 172.30.32.1 on port 1883. [INFO] found homeassistant on local database 1589528505: New client connected from 172.30.32.1 as auto-CE6952FD-602C-F74E-D8D4-19C8A7C8B9A9 (p2, c1, k60, u'homeassistant'). |
Hebben je DSMR entities inmiddels al waarden?
En hoe ziet je configuration.yaml er uit?
Matcht de 'state_topic' met wat DSMR_Reader stuurt?
Twee stuks van mij:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity1' name: 'Daily Power Consumption low' unit_of_measurement: 'kW' - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity2' name: 'Daily Power Consumption normal' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true |
Stom misschien, maar daar had ik niet eens bij nagedacht! Ik ga eens checken hoe en wat en dan de firmware eens updaten, thnxraymonvdm schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:47:
[...]
Welke versie van de firmware hebben jullie op de zwave.me stick staan? Want vooral de oudere sticks hadden wel wat issues
in mijn configuratie heb ik enkel dit gezet:Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:55:
[...]
En hoe ziet je configuration.yaml er uit?
Matcht de 'state_topic' met wat DSMR_Reader stuurt?
Twee stuks van mij:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity1' name: 'Daily Power Consumption low' unit_of_measurement: 'kW' - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity2' name: 'Daily Power Consumption normal' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| ################################################## # Gadgets + sensoren # ################################################## sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: GAD resources: - restafval - gft - papier - pmd postcode: 1216NS streetnumber: 112 dutch: 1 - platform: dsmr_reader |
Dit las ik hier: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
Maar ik krijg nu het vermoeden dat DAAR dan ook de fout zit
Koepert schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:53:
[...]
Ik zou bijna zeggen wat niet:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 lsusb: Bus 002 Device 004: ID 058f:6362 Alcor Micro Corp. Flash Card Reader/Writer Bus 002 Device 003: ID 0461:0010 Primax Electronics, Ltd HP PR1101U / Primax PMX-KPR1101U Keyboard Bus 002 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub Bus 003 Device 002: ID 04b4:0060 Cypress Semiconductor Corp. Wireless optical mouse Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 lsinput: /dev/input/event0 bustype : BUS_HOST vendor : 0x0 product : 0x1 version : 0 name : "Power Button" phys : "PNP0C0C/button/input0" bits ev : (null) (null) /dev/input/event1 bustype : BUS_HOST vendor : 0x0 product : 0x1 version : 0 name : "Power Button" phys : "LNXPWRBN/button/input0" bits ev : (null) (null) /dev/input/event2 bustype : BUS_USB vendor : 0x4b4 product : 0x60 version : 256 name : "Areson USB Device" phys : "usb-0000:07:00.0-2/input0" uniq : "" bits ev : (null) (null) (null) (null) /dev/input/event3 bustype : BUS_USB vendor : 0x461 product : 0x10 version : 272 name : "NOVATEK USB Keyboard" phys : "usb-0000:00:1d.0-1.2/input0" uniq : "" bits ev : (null) (null) (null) (null) (null) /dev/input/event4 bustype : BUS_USB vendor : 0x461 product : 0x10 version : 272 name : "NOVATEK USB Keyboard System Cont" phys : "usb-0000:00:1d.0-1.2/input1" uniq : "" bits ev : (null) (null) (null) /dev/input/event5 bustype : BUS_USB vendor : 0x461 product : 0x10 version : 272 name : "NOVATEK USB Keyboard Consumer Co" phys : "usb-0000:00:1d.0-1.2/input1" uniq : "" bits ev : (null) (null) (null) /dev/input/event6 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Rear Mic" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event7 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Front Mic" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event8 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Speaker Front" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event9 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Speaker Surround" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event10 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Speaker CLFE" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event11 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Speaker Side" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event12 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA Intel PCH Front Headphone" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event13 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA NVidia HDMI/DP,pcm=3" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event14 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA NVidia HDMI/DP,pcm=7" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event15 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA NVidia HDMI/DP,pcm=8" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null) /dev/input/event16 bustype : (null) vendor : 0x0 product : 0x0 version : 0 name : "HDA NVidia HDMI/DP,pcm=9" phys : "ALSA" bits ev : (null) (null)
code:
1 2 3 udevadm monitor --udev Output = niets
en de volgende:
code:
1 2 3 sudo fdisk -l lsblk df -h
Bij dmesg krijg ik vervolgens een waslijst, met daarin ook wat errors
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [ 3092.913333] usb 1-1.2: new full-speed USB device number 7 using ehci-pci [ 3092.993265] usb 1-1.2: device descriptor read/64, error -32 [ 3093.181267] usb 1-1.2: device descriptor read/64, error -32 [ 3093.369243] usb 1-1.2: new full-speed USB device number 8 using ehci-pci [ 3093.453244] usb 1-1.2: device descriptor read/64, error -32 [ 3093.641268] usb 1-1.2: device descriptor read/64, error -32 [ 3093.749389] usb 1-1-port2: attempt power cycle [ 3094.353262] usb 1-1.2: new full-speed USB device number 9 using ehci-pci [ 3094.769266] usb 1-1.2: device not accepting address 9, error -32 [ 3094.849278] usb 1-1.2: new full-speed USB device number 10 using ehci-pci [ 3095.265273] usb 1-1.2: device not accepting address 10, error -32 [ 3095.265400] usb 1-1-port2: unable to enumerate USB device
Maar daarvan heb ik dan weer net te weinig verstand om te weten of dit de zwave-stick is.
1
2
3
| dmesg ls -ltr /dev/tty* |
Maar er lijkt iets mis te zijn met je usb poort, het aantal devices of je stick want deze melding lijkt me niet goed
1
| [ 3093.749389] usb 1-1-port2: attempt power cycle |
Ahh, je doet het op die maniermarcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Ja, dan hoef je die items niet allemaal los te configureren.
Heb je HomeAssistant zelf als een herstart?
Ik denk dat alles nu wel goed staat, en dat alleen Hass nog ff een schopje nodig heeft.
En hier vind je die "Split topic" instellingen:
Binnen DSMR_Reader --> Home › Dsmr_mqtt › (Data source) Day consumption: Split topic
Daar kun je 'm op 'Enabled' zetten.
En dan zijn er nog 2 "Split Topic"s aan te zetten.
---------------------------------
Daar haal ik uit dat je meer koffie moet drinkenmarcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:16:
Ik denk op dit moment dat HA meer herstart is geweest dan dat ik koffie heb gehad.
Ik zelf trouwens ook ff

[ Voor 40% gewijzigd door Nnoitra op 15-05-2020 10:20 ]
Ik denk op dit moment dat HA meer herstart is geweest dan dat ik koffie heb gehad.Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:09:
[...]
Ahh, je doet het op die manier
Ja, dan hoef je die items niet allemaal los te configureren.
Heb je HomeAssistant zelf als een herstart?
Ik denk dat alles nu wel goed staat, en dat alleen Hass nog ff een schopje nodig heeft.
Ik heb daar alles ook op enabled staan, maar ik krijg nog steeds geen data door.En hier vind je die "Split topic" instellingen:
Binnen DSMR_Reader --> Home › Dsmr_mqtt › (Data source) Day consumption: Split topic
Daar kun je 'm op 'Enabled' zetten.
En dan zijn er nog 2 "Split Topic"s aan te zetten.
[ Voor 27% gewijzigd door marcel19 op 15-05-2020 10:23 ]
Het updaten is niet heel simpel. Ik heb daar Z-Way voor gebruikt op een virtualbox debian 8 VM en in VMware op een Ubuntu 16.04 VMSp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:57:
[...]
Stom misschien, maar daar had ik niet eens bij nagedacht! Ik ga eens checken hoe en wat en dan de firmware eens updaten, thnx
Na elke firmware update moeten we doen
sudo chmod 666 /dev/ttyACM0
Expert UI
http://192.168.xx.xx:8083/expert/
De token die we nodig hebben voor alle firmwares is "all"
Ja inderdaad als ik dat eens wistNnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:41:
[...]
De vraag is, welke automations heb je gewijzigd/toegevoegd vlak voordat je deze melding kreeg
Het lijk 'm iig in een {{ states. .... }} te zitten.
Dat klopt, ik heb alleen alle templates gecontroleerd door deze één voor één te plakken bij Ontwikkelhulpmiddelen --> Sjabloon.Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:41:
[...]
Encode:geeft je de hint dat het gaat om een template waar je 3 argumenten geeft en ie maar 2 verwachte
1 TypeError: __call__() takes 2 positional arguments but 3 were given
Dat zou je zoektocht makkelijker moeten maken
Daar komen dan weer geen foutmeldingen uit.
Je wist al dat alles werkteSupergroover76 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:25:
[...]
Dat klopt, ik heb alleen alle templates gecontroleerd door deze één voor één te plakken bij Ontwikkelhulpmiddelen --> Sjabloon.
Daar komen dan weer geen foutmeldingen uit.
Een foutmelding kan ook alleen maar een melding zijn, de boel hoeft niet ook persé te crashen
Weet niet of die template tester dergelijker errors wel laat zien, als de template zelf wel werkt.
Kan ook dat ie dergelijke, onderliggende, errors ook niet wegschrijft.
Ik zou alle recente wijzigingen met 3 attributen één voor één uitzetten en dan controleren of de melding nog voorkomt.
[ Voor 13% gewijzigd door Nnoitra op 15-05-2020 10:38 ]
Dat is voor de integratie van je slimme meter direct in HA. Niet via dsmrreader zoals je nu probeert.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:58:
[...]
in mijn configuratie heb ik enkel dit gezet:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ################################################## # Gadgets + sensoren # ################################################## sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: GAD resources: - restafval - gft - papier - pmd postcode: 1216NS streetnumber: 112 dutch: 1 - platform: dsmr_reader
Dit las ik hier: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
Zou elkaar echter niet moeten bijten... Oeps. Iets nieuws
Zorg er eerst maar eens voor dat je data in je MQTT broker ziet verschijnen.
Als het goed is is je mqtt connectie goed, want daar zie je in de logs van MQTT wat van verschijnen.
Dus nu moeten er nog berichten verstuurd worden.
Heb je één van de topics in DSMR aan staan?
/f/image/oKNeUyBrERLALfyVhknknvGl.png?f=fotoalbum_large)
Anders verstuurd DSMR-reader niets
[ Voor 29% gewijzigd door Jelte op 15-05-2020 10:45 ]
HUHJelte schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Dat is voor de integratie van je slimme meter direct in HA. Niet via dsmrreader zoals je nu probeert.
Zou elkaar echter niet moeten bijten...
ALLE mogelijkheden welke ik op de topic kon zetten op enabled heb ik ook staan op enabled.Jelte schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Dat is voor de integratie van je slimme meter direct in HA. Niet via dsmrreader zoals je nu probeert.
Zou elkaar echter niet moeten bijten...
Zorg er eerst maar eens voor dat je data in je MQTT broker ziet verschijnen.
Als het goed is is je mqtt connectie goed, want daar zie je in de logs van MQTT wat van verschijnen.
Dus nu moeten er nog berichten verstuurd worden.
Heb je één van de topics in DSMR aan staan?
[Afbeelding]
Anders verstuurd DSMR-reader niets
Ook daar heb ik mee zitten spelen aan/uit 1tje aan. Maar helaas werkt het niet.
Weet je zeker dat de serverip goed is (10.0.0.9)?
[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 15-05-2020 10:52 ]
Ja, zag ik later ook.raymonvdm schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:49:
[...]
Dat kan de nieuwe versie van Zigbee2Mqtt ook
Misschien later eens mee spelen als Conbee ondersteund is. of is dat al?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Nog een paar dingetjes:marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:45:
[...]
ALLE mogelijkheden welke ik op de topic kon zetten op enabled heb ik ook staan op enabled.
Ook daar heb ik mee zitten spelen aan/uit 1tje aan. Maar helaas werkt het niet.
Je hebt een test gedaan met mqtt-explorer; was dat vanaf dezelfde machine als waar DSMR_Reader draait?
Zo nee; probeer dat eens.
Je connect naar port 1883, maar in een eerder screenshot heb je de DMSR_Reader config op "Veilig" gezet. Dat botst dat met elkaar, en je Broker accepteert ook geen SSL.
Kun je die eens op "onveilig" zetten? Herstart van DSMR_Reader waarschijnlijk ook weer nodig.
Llewy schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:58:
@marcel19 Hoe zien de uitgaande berichten eruit? (onderste optie)
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
| dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:52:41Z dsmr/reading/id 3120 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.349 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.353 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.980 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:52:31Z dsmr/day-consumption/electricity_merged 7.668 dsmr/day-consumption/electricity2 7.668 dsmr/reading/id 3119 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.373 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.979 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:52:21Z dsmr/reading/id 3118 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.344 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.342 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.978 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:52:10Z dsmr/reading/id 3117 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.351 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.351 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.977 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:52:00Z dsmr/reading/id 3116 dsmr/reading/phase_power_current_l1 1 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.346 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.344 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.976 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:51:50Z dsmr/day-consumption/gas 0.802 dsmr/day-consumption/electricity_merged 7.663 dsmr/day-consumption/electricity2 7.663 dsmr/reading/id 3115 dsmr/reading/extra_device_delivered 3850.166 dsmr/reading/extra_device_timestamp 2020-05-14T19:00:00Z dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.364 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.348 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.975 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T19:51:40Z dsmr/json {"id": 2651, "timestamp": "2020-05-14T18:33:49Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.447", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.467", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.467", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2650 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.475 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.475 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.446 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:33:39Z dsmr/json {"id": 2650, "timestamp": "2020-05-14T18:33:39Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.446", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.475", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.475", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/day-consumption/electricity_merged 7.133 dsmr/day-consumption/electricity2 7.133 dsmr/day-consumption {"electricity1": "0.000", "electricity2": "7.133", "electricity1_returned": "0.000", "electricity2_returned": "0.000", "electricity_merged": "7.133", "electricity_returned_merged": "0.000", "electricity1_cost": "0.00", "electricity2_cost": "0.00", "electricity_cost_merged": "0.00", "total_cost": "0.00", "gas": "0.568", "gas_cost": "0.00", "energy_supplier_price_electricity_delivered_1": 0, "energy_supplier_price_electricity_delivered_2": 0, "energy_supplier_price_electricity_returned_1": 0, "energy_supplier_price_electricity_returned_2": 0, "energy_supplier_price_gas": 0} dsmr/reading/id 2649 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.465 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.465 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.444 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:33:29Z dsmr/json {"id": 2649, "timestamp": "2020-05-14T18:33:29Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.444", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.465", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.465", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2648 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.474 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.474 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.443 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:33:19Z dsmr/json {"id": 2648, "timestamp": "2020-05-14T18:33:19Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.443", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.474", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.474", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2647 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.376 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.376 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.442 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:33:09Z dsmr/json {"id": 2647, "timestamp": "2020-05-14T18:33:09Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.442", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.376", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.376", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2646 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.378 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.380 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.441 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:32:59Z dsmr/json {"id": 2646, "timestamp": "2020-05-14T18:32:59Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.441", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.380", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.378", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2645 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.377 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.382 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.440 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:32:49Z dsmr/json {"id": 2645, "timestamp": "2020-05-14T18:32:49Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.440", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.382", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.377", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2644 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.380 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.384 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.438 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:32:39Z dsmr/json {"id": 2644, "timestamp": "2020-05-14T18:32:39Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.438", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.384", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.380", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/day-consumption/electricity_merged 7.126 dsmr/day-consumption/electricity2 7.126 dsmr/day-consumption {"electricity1": "0.000", "electricity2": "7.126", "electricity1_returned": "0.000", "electricity2_returned": "0.000", "electricity_merged": "7.126", "electricity_returned_merged": "0.000", "electricity1_cost": "0.00", "electricity2_cost": "0.00", "electricity_cost_merged": "0.00", "total_cost": "0.00", "gas": "0.568", "gas_cost": "0.00", "energy_supplier_price_electricity_delivered_1": 0, "energy_supplier_price_electricity_delivered_2": 0, "energy_supplier_price_electricity_returned_1": 0, "energy_supplier_price_electricity_returned_2": 0, "energy_supplier_price_gas": 0} dsmr/reading/id 2643 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.393 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.437 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:32:28Z dsmr/json {"id": 2643, "timestamp": "2020-05-14T18:32:28Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.437", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.393", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.387", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2642 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.375 dsmr/reading/electricity_currently_delivered 0.377 dsmr/reading/electricity_delivered_2 9709.436 dsmr/reading/timestamp 2020-05-14T18:32:18Z dsmr/json {"id": 2642, "timestamp": "2020-05-14T18:32:18Z", "electricity_delivered_1": "6713.535", "electricity_returned_1": "0.000", "electricity_delivered_2": "9709.436", "electricity_returned_2": "0.000", "electricity_currently_delivered": "0.377", "electricity_currently_returned": "0.000", "phase_currently_delivered_l1": "0.375", "phase_currently_delivered_l2": null, "phase_currently_delivered_l3": null, "extra_device_timestamp": "2020-05-14T18:00:00Z", "extra_device_delivered": "3849.932", "phase_currently_returned_l1": "0.000", "phase_currently_returned_l2": null, "phase_currently_returned_l3": null, "phase_voltage_l1": null, "phase_voltage_l2": null, "phase_voltage_l3": null, "phase_power_current_l1": 2, "phase_power_current_l2": null, "phase_power_current_l3": null} dsmr/reading/id 2641 dsmr/reading/phase_currently_delivered_l1 0.389 |
Ook de remark van Nnoitra hierboven van poort 1883 versus SSL is een goede.Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:46:
@marcel19 Uit je log zie ik wel dat Home Assistant met je MQTT server verbind, maar niet dat dsmr_reader dat doet. Ik denk dat daar je probleem zit, de mqtt connectivity tussen DSMR en MQTT Broker.
Anders gezegd: je hoeft niet naar allerlei andere instellingen te kijken, je moet uitzoeken waarom DSMR niet verbind met je MQTT broker. De mqtt berichten zien er juist uit, ze komen simpelweg niet bij je broker omdat je DSMR reader niet met de broker verbonden is.
[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 15-05-2020 11:20 ]
ja mijn home assistant VM draait echt op IP 10.0.0.9.Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:46:
@marcel19 Uit je log zie ik wel dat Home Assistant met je MQTT server verbind, maar niet dat dsmr_reader dat doet. Ik denk dat daar je probleem zit, de mqtt connectivity tussen DSMR en MQTT Broker.
Ook met MQTT explorer kan ik daarheen verbinding en zie ik netjes de verbinding tot stand komen.
Helaas kan ik die test niet draaien want de VM waar de DSMR op draait is een ubuntu server OS.Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:10:
[...]
Nog een paar dingetjes:
Je hebt een test gedaan met mqtt-explorer; was dat vanaf dezelfde machine als waar DSMR_Reader draait?
Zo nee; probeer dat eens.
Je connect naar port 1883, maar in een eerder screenshot heb je de DMSR_Reader config op "Veilig" gezet. Dat botst dat met elkaar, en je Broker accepteert ook geen SSL.
Kun je die eens op "onveilig" zetten? Herstart van DSMR_Reader waarschijnlijk ook weer nodig.
Ik deed de test vanaf mijn eigen laptop.
Ik heb de setting ook al op veilig gezet, maar dat hiel helaas niks.
Het moet juist op onveilig.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Helaas kan ik die test niet draaien want de VM waar de DSMR op draait is een ubuntu server OS.
[ Voor 198% gewijzigd door Hmmbob op 15-05-2020 11:35 ]
Ho sorry, ik bedoelde ook onveilig.
Settings staan nu zo:

Maar goed, his is dus nog onzeker of je Ubuntu bak wel kan connecten met de broker.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Helaas kan ik die test niet draaien want de VM waar de DSMR op draait is een ubuntu server OS.
Mqtt testen vanaf Ubuntu bak:
sudo apt-get install mosquitto-clients
En dan testen naar je broker met mosquitto_pub.
http://www.steves-interne...osquitto_pub-sub-clients/
----
Uhm, nu heb je "Marcel" als gebruiker, dat was dsmr..
Heb je dat ook in je Broker config aangepast?
[ Voor 10% gewijzigd door Nnoitra op 15-05-2020 11:40 ]
Dit werkt zoals het hoort:Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:39:
[...]
Maar goed, his is dus nog onzeker of je Ubuntu bak wel kan connecten met de broker.
Mqtt testen vanaf Ubuntu bak:
sudo apt-get install mosquitto-clients
En dan testen naar je broker met mosquitto_pub.
http://www.steves-interne...osquitto_pub-sub-clients/
----
Uhm, nu heb je "Marcel" als gebruiker, dat was dsmr..
Heb je dat ook in je Broker config aangepast?
Ubuntu-Server
1
2
3
4
5
| marcel@ubuntuserver:~$ mosquitto_pub -h 10.0.0.9 -m "test message" -t house/bulb1 -u marcel -P broker -d Client mosqpub|2013-ubuntuserv sending CONNECT Client mosqpub|2013-ubuntuserv received CONNACK Client mosqpub|2013-ubuntuserv sending PUBLISH (d0, q0, r0, m1, 'house/bulb1', ... (12 bytes)) Client mosqpub|2013-ubuntuserv sending DISCONNECT |
Home Assistant:
1
2
3
4
| 1589536663: New connection from 10.0.0.5 on port 1883. [INFO] found marcel on local database 1589536664: New client connected from 10.0.0.5 as mosqpub|2013-ubuntuserv (p1, c1, k60, u'marcel'). 1589536664: Client mosqpub|2013-ubuntuserv disconnected |
Ik heb er eentje draaien, en die werkt echt simpelweg perfect. Maar dit ligt niet aan HA, maar aan je TUYA-Convert. Ik heb ook wel eens een setje rotte lampen gehad. Stuurt ie wel een recovery SSID uit? Dan kan je `m misschien unbricken.ascent schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:45:
Zijn er mensen die de GU10 spots van de action (merk; LSC) hebben gekoppeld aan HA? Voor zover ik kan zien zou tuya-convert er iets mee moeten kunnen maar afhankelijk van de firmware misschien ook niet. Ik kom niet goed tegen welke versie wel of niet zou moeten werken. De lamp blijft in pairingmode staan en de intermediate firmware kan 'r niet naartoe worden gestuurd. Iemand ervaringen ermee?
Als ook de connectie goed is, begin ik een beetje door m'n ideeën heen te raken.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:58:
[...]
Dit werkt zoals het hoort:
Ubuntu-Server
code:
1 2 3 4 5 marcel@ubuntuserver:~$ mosquitto_pub -h 10.0.0.9 -m "test message" -t house/bulb1 -u marcel -P broker -d Client mosqpub|2013-ubuntuserv sending CONNECT Client mosqpub|2013-ubuntuserv received CONNACK Client mosqpub|2013-ubuntuserv sending PUBLISH (d0, q0, r0, m1, 'house/bulb1', ... (12 bytes)) Client mosqpub|2013-ubuntuserv sending DISCONNECT
Home Assistant:
code:
1 2 3 4 1589536663: New connection from 10.0.0.5 on port 1883. [INFO] found marcel on local database 1589536664: New client connected from 10.0.0.5 as mosqpub|2013-ubuntuserv (p1, c1, k60, u'marcel'). 1589536664: Client mosqpub|2013-ubuntuserv disconnected
Of de MQTT van DSMR_Reader is fubar of
Laatste wat ik nog kan bedenken is om die Dsmr integration setting ff te vervangen door gewoon kei harde code in je configuration.yaml.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
| - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity1' name: 'Daily Power Consumption low' unit_of_measurement: 'kW' - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity2' name: 'Daily Power Consumption normal' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/electricity_merged' name: 'Daily Power Consumption total' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/reading/electricity_currently_delivered' name: 'Current Power Consumption' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/meter-stats/electricity_tariff' name: 'Power Tariff' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/day-consumption/gas' name: 'Daily Gas Consumption' unit_of_measurement: 'm3' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/consumption/gas/currently_delivered' name: 'Current Gas Consumption' unit_of_measurement: 'm3/h' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/reading/electricity_delivered_1' name: 'Total Electricity low' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/reading/electricity_delivered_2' name: 'Total Electricity normal' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true - platform: mqtt state_topic: 'dsmr/consumption/gas/delivered' name: 'Total Gas' unit_of_measurement: 'kW' force_update: true |
Jezus, het kan ook nooit makkelijk zijnraymonvdm schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:23:
[...]
Het updaten is niet heel simpel. Ik heb daar Z-Way voor gebruikt op een virtualbox debian 8 VM en in VMware op een Ubuntu 16.04 VM
Na elke firmware update moeten we doen
sudo chmod 666 /dev/ttyACM0
Expert UI
http://192.168.xx.xx:8083/expert/
De token die we nodig hebben voor alle firmwares is "all"
Heb deze "handleiding" gevonden om te updaten: https://z-wave.me/zmeserialupdater-manual/
Ik heb die updater gewoon gedownload op mijn pi waar ook hassio op draait. Echter loop ik vast op het stukje welke files ik moet hebben omdat ik niet weet welke versie ik op zit. Hoe zie ik dat ergens?
OP die pagina:Sp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:27:
[...]
Jezus, het kan ook nooit makkelijk zijn
Heb deze "handleiding" gevonden om te updaten: https://z-wave.me/zmeserialupdater-manual/
Ik heb die updater gewoon gedownload op mijn pi waar ook hassio op draait. Echter loop ik vast op het stukje welke files ik moet hebben omdat ik niet weet welke versie ik op zit. Hoe zie ik dat ergens?
Print information on version/license/NVR content
ZMESerialUpdater serialapi_uzbupdate -d /dev/ttyACMxx
Ware het niet dat hij zelf ook dat hele DSMR topic niet ziet in de broker (en dan haalt deze config dus niets uit).Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Als ook de connectie goed is, begin ik een beetje door m'n ideeën heen te raken.
Of de MQTT van DSMR_Reader is fubar of![]()
Laatste wat ik nog kan bedenken is om die Dsmr integration setting ff te vervangen door gewoon kei harde code in je configuration.yaml.
@marcel19 Laat die DSMR package/container niets zien in zijn log?
"docker logs -f dsmrreader" vanaf je ubuntu (waar dsmrreader de naam van de dockercontainer is, die moet je misschien even aanpassen).
[ Voor 17% gewijzigd door Hmmbob op 15-05-2020 12:46 ]
Ah ja vergeten te zeggen dat ie dat niet slikteHmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:41:
[...]
OP die pagina:
Print information on version/license/NVR content
ZMESerialUpdater serialapi_uzbupdate -d /dev/ttyACMxx

Maar ik zie al waarom, hij heeft de file die ik ge-wget heb en de map die ik uitgepakt heb daarvan verwijderd...
# CheckSp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:27:
[...]
Jezus, het kan ook nooit makkelijk zijn
./ZMESerialUpdater serialapi_uzbupdate -d /dev/ttyAMA0 | grep -E "(FREQ|VERSION)"
Het draait ook helemaal niet in een docker.Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:44:
[...]
Ware het niet dat hij zelf ook dat hele DSMR topic niet ziet in de broker (en dan haalt deze config dus niets uit).
@marcel19 Laat die DSMR package/container niets zien in zijn log?
"docker logs -f dsmrreader" vanaf je ubuntu (waar dsmrreader de naam van de dockercontainer is, die moet je misschien even aanpassen).
Ik heb deze installatie tutorial gevold: https://dsmr-reader.readt...3/installation/quick.html
Ik stel voor dat je een eigen topic opent voor vragen die niet direct gerelateerd zijn aan Home Assisant, zodat men je daar verder kan helpen
CC @Nnoitra @Hmmbob
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2020 12:56 ]
Oh ja, my bad.Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:44:
[...]
Ware het niet dat hij zelf ook dat hele DSMR topic niet ziet in de broker (en dan haalt deze config dus niets uit).
Dan zou onderstaande nog kunnen
Laatste puntje dan nog.marcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:50:
Het draait ook helemaal niet in een docker.
Ik heb deze installatie tutorial gevold: https://dsmr-reader.readt...3/installation/quick.html
Heb je deze ook uitgvoerd?
https://dsmr-reader.readt...versions-v3-0-0-or-higher
dsmr_mqtt moet ook RUNNING zijn.
Dit was de laatste @ThinkPad
[ Voor 32% gewijzigd door Nnoitra op 15-05-2020 13:00 ]
Alles draait.Nnoitra schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:54:
Laatste puntje dan nog.
Heb je deze ook uitgvoerd?
https://dsmr-reader.readt...versions-v3-0-0-or-higher
dsmr_backend RUNNING pid 1493, uptime 0:20:42
dsmr_datalogger RUNNING pid 1492, uptime 0:20:42
dsmr_webinterface RUNNING pid 1491, uptime 0:20:42
Prima.ThinkPadd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:53:
[mbr]@marcel19 Je hebt de afgelopen 24h aardig wat posts gemaakt in dit topic. Ik heb echter niet bij alle posts het gevoel dat het helemaal relevant is voor dit topic. Bijv. het installeren van dsmr-reader of hoe te verbinden met MQTT staat los van HASS. Hoewel een forum bedoeld is om elkaar te helpen, 'kaap' je op deze manier wel een beetje het topic. Voor andere bezoekers die hier komen voor informatie over Home Assistant is het dan wat vervelend als ze langs al die berichten van jou die niet over Home Assistant gaan moeten scrollen.
Ik stel voor dat je een eigen topic opent voor vragen die niet direct gerelateerd zijn aan Home Assisant, zodat men je daar verder kan helpen
Je hebt gelijk, misschien niet direct HA related dus 't is de vraag of 't hier thuishoort. Recovery SSD heb ik geen idee van, maar als ik daar eens op moet googlen kom ik vast verderPowergrim schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Ik heb er eentje draaien, en die werkt echt simpelweg perfect. Maar dit ligt niet aan HA, maar aan je TUYA-Convert. Ik heb ook wel eens een setje rotte lampen gehad. Stuurt ie wel een recovery SSID uit? Dan kan je `m misschien unbricken.
@Nnoitramarcel19 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:58:
[...]
Alles draait.
dsmr_backend RUNNING pid 1493, uptime 0:20:42
dsmr_datalogger RUNNING pid 1492, uptime 0:20:42
dsmr_webinterface RUNNING pid 1491, uptime 0:20:42
[...]
Prima.
@ThinkPad voor mij nu ook want dit heeft het opgelost:
Dat laatste was het.
nu draait alles:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| marcel@ubuntuserver:~$ sudo cp /home/dsmr/dsmr-reader/dsmrreader/provisioning/supervisor/dsmr_mqtt.conf /etc/supervisor/conf.d/ [sudo] password for marcel: marcel@ubuntuserver:~$ sudo supervisorctl reread dsmr_mqtt: available marcel@ubuntuserver:~$ sudo supervisorctl update dsmr_mqtt: added process group marcel@ubuntuserver:~$ sudo supervisorctl status dsmr_backend RUNNING pid 1493, uptime 0:30:09 dsmr_datalogger RUNNING pid 1492, uptime 0:30:09 dsmr_mqtt RUNNING pid 2379, uptime 0:00:06 dsmr_webinterface RUNNING pid 1491, uptime 0:30:09 marcel@ubuntuserver:~$ |
Ik wil @Hmmbob @D3nnisd @Nnoitra en de rest enorm bedanken voor het meedenken.
Ik heb nu dus de recorder ALLEEN een aantal domeinen laten recorden zoals hieronder.
1
2
3
4
5
6
7
| recorder: db_url: !secret recorder_db_url include: domains: - sensor - switch - light |
Hoe kan het dan dat ik nog steeds de historie kan zien voor bijvoorbeeld binary_sensors?
Ik heb al meerdere malen herstart.
Van hoe ik het lees is de historie afhankelijk van de recorder, dus zou hij nu eigenlijk deze historie helemaal niet moeten hebben. Maar het wordt klaarblijkelijk toch nog ergens opgeslagen? (bron: https://www.home-assistant.io/integrations/history/)
Die melding vond ik ook vreemd idd. Vrees de stick. want ook in Windows laptop met de driver geïnstalleerd ziet dat systeem de stick niet. Reactie van de shop stopt bij:raymonvdm schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:59:
[...]
code:
1 2 3 dmesg ls -ltr /dev/tty*
Maar er lijkt iets mis te zijn met je usb poort, het aantal devices of je stick want deze melding lijkt me niet goed
code:
1 [ 3093.749389] usb 1-1-port2: attempt power cycle
Misschien resetten?
Maar daar heb ik niet zoveel aan als ik geen systeem heb wat de stick überhaupt ZIET. Vanavond wellicht maar eens n Pi aantrappen en kijken of die iets ziet.
Is het niet oude info die je ziet?Sp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:51:
Nog een vraagje m.b.t. history/recorder.
Ik heb nu dus de recorder ALLEEN een aantal domeinen laten recorden zoals hieronder.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 recorder: db_url: !secret recorder_db_url include: domains: - sensor - switch - light
Hoe kan het dan dat ik nog steeds de historie kan zien voor bijvoorbeeld binary_sensors?
Ik heb al meerdere malen herstart.
Van hoe ik het lees is de historie afhankelijk van de recorder, dus zou hij nu eigenlijk deze historie helemaal niet moeten hebben. Maar het wordt klaarblijkelijk toch nog ergens opgeslagen? (bron: https://www.home-assistant.io/integrations/history/)
Nee, echt tot op deze minuut de hele tijd...
Je kan history ook configureren. Ik gebruik dezelfde lijst voor beiden:Sp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:05:
[...]
Nee, echt tot op deze minuut de hele tijd...
1
2
3
4
5
6
7
| recorder: db_url: !secret recorder_url purge_keep_days: 31 include: !include includes/recorder-history.yaml history: include: !include includes/recorder-history.yaml |
Wel raar, want het zou niet nodig hoeven te zijn als ik de documentatie goed interpreteer... Zal het eens proberen.Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:18:
[...]
Je kan history ook configureren. Ik gebruik dezelfde lijst voor beiden:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 recorder: db_url: !secret recorder_url purge_keep_days: 31 include: !include includes/recorder-history.yaml history: include: !include includes/recorder-history.yaml
EDIT: Nope, same...

Plaatje?Sp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:20:
[...]
Wel raar, want het zou niet nodig hoeven te zijn als ik de documentatie goed interpreteer... Zal het eens proberen.
EDIT: Nope, same...
Nope, zover komt 'ie niet eens. Er komt een smartlife-**** ssid langs, ofwel, het orginele ding van de lamp zelf. Hoe zou ik erachter kunnen komen of die firmware te nieuw is voor tuya-convert? Welke repo gebruikte jij voor die spot?Powergrim schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:10:
[...]
Ik heb er eentje draaien, en die werkt echt simpelweg perfect. Maar dit ligt niet aan HA, maar aan je TUYA-Convert. Ik heb ook wel eens een setje rotte lampen gehad. Stuurt ie wel een recovery SSID uit? Dan kan je `m misschien unbricken.
EDIT: Na wat prutsen met de config.txt toch gelukt. dwz, er is iets op geflashed. Nu verder kijken hoe dit werkt
[ Voor 9% gewijzigd door ascent op 15-05-2020 15:17 ]

Dit is een binary_sensor die het IP van mijn rPi pingt waar HA op draait. Screen is zojuist gemaakt om 14:46.
@Hmmbob mysterie opgelost denk ik. Ik heb eens een PC aangezet die uit stond een paar minuten geleden. Hij ziet hem wel als connected, maar de historie blijft off. Ik denk dat ie gewoon de waarde laat zien die er stond i.p.v. dat het leeg is. Gedraagt ie zich bij jou anders?

[ Voor 36% gewijzigd door Sp33dFr34k op 15-05-2020 15:02 ]
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:43:
[...]
HUHHij heeft daar toch echt het juiste platform voor dsmr reader hoor...
Ik heb het even geprobeerd, maar snel weer uitgezet. Moet zeggen dat ik dit soort integraties waarbij gewoon alles wordt gedumpt in Home Assistant altijd een beetje irritant vind. Een heleboel van die sensoren geven bij mij niet eens een waarde/verstuurd. Maar de integratie maakt ze wel blind aan.
Dan hou ik het wel bij de handmatige actie. Dan kan ik rustig kiezen welke data ik wel en niet in Home Assistant wil hebben.
Volgens mij ook zo (maar ik wijzig weinig aan die instellingen). Had ik dus toch gelijk toen ik vroeg "zie je oude data?"Sp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:47:
[...]
[Afbeelding]
Dit is een binary_sensor die het IP van mijn rPi pingt waar HA op draait. Screen is zojuist gemaakt om 14:46.
@Hmmbob mysterie opgelost denk ik. Ik heb eens een PC aangezet die uit stond een paar minuten geleden. Hij ziet hem wel als connected, maar de historie blijft off. Ik denk dat ie gewoon de waarde laat zien die er stond i.p.v. dat het leeg is. Gedraagt ie zich bij jou anders?
[Afbeelding]
Oplossing is de database weggooien, of wachten op de purge van oude info. Of als je veel moeite wil doen, zelf met SQL uit je DB gooien.
[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 15-05-2020 15:14 ]
Haha, ja soort van. Het is niet oude info die ik zag (want tijdstip is recent), maar gewoon incorrect. Raar dat ie gewoon niet afkapt als er geen nieuwe data is. Toevallig klopte het gewoon voor alle sensoren omdat de status niet was veranderd...Hmmbob schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:12:
[...]
Volgens mij ook zo (maar ik wijzig weinig aan die instellingen). Had ik dus toch gelijk toen ik vroeg "zie je oude data?"
Oplossing is de database weggooien, of wachten op de purge van oude info.

Even mezelf quoten hoorbarrymossel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:43:
Als je in de Huiskamer mag en je komt wel eens in Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 124, dan heb je vast wel de Duux ventilator voorbij zien komen. Een overgewaardeerde, veel te dure, statiefventilator.
Uiteraard heb ik die als Tweaker ook gekocht en dan natuurlijk de smart variant die via een app te bedienen is. Nu heb ik de Nederlandse fabrikant gevraagd of er ook een API beschikbaar is, maar die is er momenteel (nog) niet.
Waar kan ik beginnen met onderzoeken of er toch een integratie voor Home Assistant mogelijk is?
Ik was het verkeer van de app van Duux aan het sniffen om te zien wat hij aan het communiceren was en kwam erachter dat er via TLS gepraat werd met de servers van Tuya. Na wat proberen bedacht ik me ineens dat de ventilator misschien wel eens in de Tuya app gekoppeld kon worden. En ja hoor, dat lukte gewoon. Helaas werken niet alle functies (links/rechts en boven/beneden bestaan niet in de app). Wel heb ik via de Tuya integratie nu mijn ventilator in Home Assistant. Ik ben niet blij dat het nog via de cloud gaat, maar ik durf eerlijk gezegd niet te gaan flashen of tuya-convert te testen... Beetje te prijzig daarvoor...
Dus mocht je de fan in Home Assistant willen bedienen, dan is dit een oplossing. (Home Assistant kan overigens alleen aan/uit en de snelheid instellen).
Die balk laat volgens mij maximaal een dag zien en het tijdstip is de laatste update van die waarde/entiteit.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:15:
[...]
Haha, ja soort van. Het is niet oude info die ik zag (want tijdstip is recent), maar gewoon incorrect. Raar dat ie gewoon niet afkapt als er geen nieuwe data is. Toevallig klopte het gewoon voor alle sensoren omdat de status niet was veranderd...
Als je de recorder uit zet, behoud ie nog z'n laatste status qua uitlezen.
Morgen middag zou die balk al weg/leeg moeten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 15-05-2020 17:02 ]
Dit levert op een Arch-machine trouwens dit op:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| [ 267.694637] audit: type=1334 audit(1589554715.392:93): prog-id=4 op=UNLOAD [ 267.694643] audit: type=1334 audit(1589554715.392:94): prog-id=3 op=UNLOAD [ 267.697635] audit: type=1334 audit(1589554715.392:95): prog-id=8 op=UNLOAD [ 267.698772] audit: type=1334 audit(1589554715.395:96): prog-id=7 op=UNLOAD [ 267.851321] audit: type=1334 audit(1589554715.549:97): prog-id=15 op=LOAD [ 267.851567] audit: type=1334 audit(1589554715.549:98): prog-id=16 op=LOAD [ 295.254434] usb 1-1: new full-speed USB device number 9 using xhci_hcd [ 295.377796] usb 1-1: device descriptor read/64, error -71 [ 295.607818] usb 1-1: device descriptor read/64, error -71 [ 295.837800] usb 1-1: new full-speed USB device number 10 using xhci_hcd [ 295.961109] usb 1-1: device descriptor read/64, error -71 [ 296.191121] usb 1-1: device descriptor read/64, error -71 [ 296.297810] usb usb1-port1: attempt power cycle [ 296.951098] usb 1-1: new full-speed USB device number 11 using xhci_hcd [ 296.951198] usb 1-1: Device not responding to setup address. [ 297.157903] usb 1-1: Device not responding to setup address. [ 297.364437] usb 1-1: device not accepting address 11, error -71 [ 297.491107] usb 1-1: new full-speed USB device number 12 using xhci_hcd [ 297.491229] usb 1-1: Device not responding to setup address. [ 297.697874] usb 1-1: Device not responding to setup address. [ 297.904444] usb 1-1: device not accepting address 12, error -71 [ 297.904505] usb usb1-port1: unable to enumerate USB device [ 341.247639] kauditd_printk_skb: 6 callbacks suppressed |
Wil nu een Ikea lamp koppelen, maar daarvoor moet je eerst een AB koppelen of wat? Kan nergens wat vinden over een lamp in een pair mode namelijk
Ik heb ook de Phosconn app via Docker draaien en de lamp gereset. Ze geven daar ook aan even uit en aan zetten maar dat heeft geen enkel effect...?
Never mind. De boel even volledig opnieuw opgestart met alleen de Zigbee stick er in. Werkt nu prima. ZWave daarna terug geplaatst en alles werkt nog!
Aankomende dagen maar eens kijken hoe stabiel het allemaal blijft maar voor nu lijk het een mooi resultaat...
[ Voor 48% gewijzigd door Toppe op 15-05-2020 19:55 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
ik heb nl een mediaspeler (vero 4k) die ik aan en uitzet (emby integratie)
Als hij unavailable is, en ik zet hem aan, dan ziet mn HA hem als unavailable, waardoor mn automations en dergelijke niet onmiddelijk werken, tenzij ik HA reboot.
Omgekeer merk ik net, dat hij de mediaspeler nu al +-10min als idle ziet, terwijl hij al 10min, stroom af heeft.
Bij mijn server echter, zet hij deze quasi onmiddelijk online/offline
Is dit een bug/ of iets dat kan verbeterd worden aan de emby integratie?
Ik ben ook van plan om een robotstofzuiger te kopen (voor dieren), ik wil echter integratie met google home en home assistant. Ik zie dat daar reeds een integratie (roomba) is, maar bepaalde modellen bijstaan. Is dat effectief enkel bij die modellen, of worden ze allemaal ondersteund voor bv merk roomba?
Dat ligt een beetje aan het type integratie en wellicht aan de scan_interval die je vaak kunt u stellen.skank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:03:
Weet er iemand hoe snel home assistant een device als available/unavailable ziet?
Als hij unavailable is, en ik zet hem aan, dan ziet mn HA hem als unavailable, waardoor mn automations en dergelijke niet onmiddelijk werken, tenzij ik HA reboot.
Omgekeer merk ik net, dat hij de mediaspeler nu al +-10min als idle ziet, terwijl hij al 10min, stroom af heeft.
Ik ben ook van plan om een robotstofzuiger te kopen (voor dieren), ik wil echter integratie met google home en home assistant. Ik zie dat daar reeds een integratie (roomba) is, maar bepaalde modellen bijstaan. Is dat effectief enkel bij die modellen, of worden ze allemaal ondersteund voor bv merk roomba?
Hangt heel erg af van het device/instellingen/etc.skank schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:03:
Weet er iemand hoe snel home assistant een device als available/unavailable ziet?
Als je device een seintje richting Hass geeft als ie online komt, of dat Hass om de zoveeltijd een ping/healthcheck uitvoert om te kijken of het device nog leeft?
Of een vorm van presence detection op basis van je router / Unifi?
Dit staat echt letterlijk op de integration paginaIk ben ook van plan om een robotstofzuiger te kopen (voor dieren), ik wil echter integratie met google home en home assistant. Ik zie dat daar reeds een integratie (roomba) is, maar bepaalde modellen bijstaan. Is dat effectief enkel bij die modellen, of worden ze allemaal ondersteund voor bv merk roomba?
but should also work fine with any Wi-Fi enabled Roomba or Braava like the 690.
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.