Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Hmmbob schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:07:
[...]

Ik gebruik qubino schakelaars achter de lichtknoppen. Smart via Zwave, dom via de standaard schakelaars.

Zigbee zitten bij mij alleen sensoren op.
Ik ben van plan om hiervoor Shellies te kopen, dat werkt ook toch? De vrouw kan schakelen via de lichtknoppen op de muur en ze blijven altijd online voor automations en/of gebruik via een app. Shelly is namelijk iets goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Septillion Zo lastig is dat toch niet? Er zit een 3v batterij in, dus dan sluit je hem aan op de 3v pinout van de Wemos :)
Button matrix is in mijn ogen ook simpel, dat kun je testen door de remote te gebruiken en veel is ook te herleiden als je hem uit elkaar haalt.

Natuurlijk is er altijd het risico dat je hem sloopt. Maar voor €35 had ik er gerust nog een gekocht om het op deze manier voor elkaar te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@lolgast Tuurlijk, voor jou (en mij) is het simpel, anders was je er niet aan begonnen. Maar het is niet een kwestie van domweg elke remote aansluiten en gaan. Je hebt nog wel iets kennis nodig over wat je doet of een specifieke guide voor een afstandsbediening. Of inderdaad gewoon de ballen (en hopelijk het geluk) om het gewoon te proberen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:32:
@lolgast Tuurlijk, voor jou (en mij) is het simpel, anders was je er niet aan begonnen. Maar het is niet een kwestie van domweg elke remote aansluiten en gaan. Je hebt nog wel iets kennis nodig over wat je doet of een specifieke guide voor een afstandsbediening. Of inderdaad gewoon de ballen (en hopelijk het geluk) om het gewoon te proberen :9
Op zich zit je wel in een topic waar wat vaker gerommeld wordt met hardware :+

[ Voor 74% gewijzigd door Hmmbob op 29-04-2020 09:41 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeltedForest schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:27:
[...]

Ik ben van plan om hiervoor Shellies te kopen, dat werkt ook toch? De vrouw kan schakelen via de lichtknoppen op de muur en ze blijven altijd online voor automations en/of gebruik via een app. Shelly is namelijk iets goedkoper...
True, maar toen ik met mijn netwerkje begon bestonden de Shellies nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 11:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hmmbob True, maar meer een heads up om teleurstelling te voorkomen :D Want ik zou zelf ook zomaar zo'n oplossing gemaakt kunnen hebben :9

[ Voor 32% gewijzigd door Septillion op 29-04-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:57:
[...]

Ik heb de IO module, maar mijn oplossing is denk ik universeel :+

Ik heb een tweede afstandsbediening gekocht, die deels uit elkaar gehaald en draden gesoldeerd die vervolgens aangesloten zitten op Wemos D1 mini. De afstandsbediening weer in elkaar gezet waardoor hij niet zo kwetsbaar is. Geen gedoe met signalen afvangen, proprietary hubs kopen. Gewoon een mqtt bericht versturen en de officiele afstandsbediening doet de rest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afstandsbediening krijgt zijn stroom ook vanuit de Wemos, geen lege batterijen meer dus :D
Ik wil dit inderdaad zo ook nog doen via een RTS afstandsbediening. Leuke writeup zo. Heb je volgende post gepint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
godzilla8930 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:23:
Mannen,

heel groot dank u wel! Het is mij gelukt. Ik heb wel de sensor in mijn config.yaml moeten plaatsen anders verschenen de sensoren niet. Kan dit kwaad?

Top!
mooi maar via onderstaand kon je zelf ook info halen.
skank schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:26:
[...]

Ik heb streetnumber niet ingevuld en het werkt.
Als ik kijk op ophaalkalender.be en ik vul het online in, dan hoef ik ook geen streetnumber in te vullen.
Ik denk dat het afhankelijk is welke collector je gebruikt
Als we via de sensor.py even kijken. (afvalbeheer)
Dan zien we dat hij voor de ophaalkalender.be (regel 403) bepaalde URL's zal ophalen.
eerste URL is id gaan ophalen : https://www.ophaalkalende...=Speiestraat&zipcode=8940
met die ID zal hij dan de kalender ophalen : https://www.ophaalkalende...ousenumber=1&zipcode=8940
en zo zal hij dus verder verwerken.

met bovenstaande URL kun je dus zelf ook testen of de kalender met je eigen gegevens kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 21:32
wesley2004 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:46:
Ik heb sinds kort een shelly 1pm om de opbrengst van mij zonnepanelen te meten.
Nou komt de shelly netjes binnen via shellyforhass.
Ik dacht gebruik de total consumption sensor.
Helaas meet deze 24 uur. Dan heb je dus ook opbrengst van de dag ervoor erbij.
Hoe zou ik die nog kunnen filteren dat het echt per dag de waarde geeft?
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 23:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 15:20
MeltedForest schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:27:
[...]

Heb ik ook, werkt super, heb meteen meer shelly rommel bij besteld :).
Is soms wel wat gepruts om in te bouwen, ze zijn klein, maar tja ruimte in zo'n inbouw doos is vaak al schaars... tot nu toe kon steeds ergens een extra centraal doos plaatsen en ze daarin kwijt, maar heb nog maar 2 lampen gedaan :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:53
Is er iemand hier die actionable notifications gebruikt met iOS?

Ik heb er even in zitten lezen maar snap niet echt precies wat ik moet doen om het werkend te krijgen. Het gaat om het volgende voor iemand anders:

Hij heeft een warmtepompboiler welke dmv een relais aan kan worden gezet. Dit gebeurd elke dag om 14:00 uur. Omdat hij soms wel eens weg is en variabele tijden heeft, wil hij een soort van notificatie ontvangen of de boiler aan moet ja of nee. Dit wil hij dan met zijn apple watch / telefoon kunnen bedienen.

Voorbeeld:

13:30 uur een bericht: Temperatuur van de boiler is nu xx.. Moet de boiler schakelen?.

dan moet er dus een keuze komen Ja/Nee --> Bij ja ->> Laten doorgaan. Bij nee -> de automation uitzetten die ervoor zorgt dat de boiler aan gaat. In dit geval gaat het om de volgende automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: 'Zet warmtepompboiler aan om 14:00 uur'
  trigger:
    - platform: time
      at: '14:00:00'
  condition:
    - condition: numeric_state
      entity_id: sensor.warmtepompboiler
      below: 45
  action:
    - service: switch.turn_on
      entity_id: switch.fibaro_system_fgwpe_f_wall_plug_switch_3
    - service: notify.mobile_app_iphone_van_xxx
      data:
        message: "Warmtepompboiler is gestart! Temperatuur is nu: {{ states.sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast.state }}C"
        data:
          push:
            sound:
              name: default
              critical: 1
              volume: 1.0

Zou iemand wellicht mij op weg kunnen helpen of een voorbeeld kunnen geven?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:15
Ok.

Ik wil buien-rain-card gaan gebruiken via HACS.

Ik voer de volgende code in in lovelace

code:
1
2
3
4
5
6
7
type: 'custom:buien-rain-forecast'
long: 4.8945
lat: 52.3667
lineColor: 'rgba(89, 160, 238, 1)'
fillColor: 'rgba(89, 160, 238, 0.2)'
update_interval: 10
icon: 'mdi:weather-rainy'

En ik krijg vervolgens enkel een weer icoontje te zien. Geen fout melding, niks. Ding staat ook goed via mijn resources, enz.

Iemand nog een idee waar ik fout ga? Ik krijg hem gewoon niet te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 22:32
maartend schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:51:
Ok.

code:
1
2
3
4
5
6
7

En ik krijg vervolgens enkel een weer icoontje te zien. Geen fout melding, niks. Ding staat ook goed via mijn resources, enz.

Misschien iets te simpel, maar het streepje (-) bij de type? Deze ontbreekt namelijk in je code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
larsiey schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:01:
[...]

Misschien iets te simpel, maar het streepje (-) bij de type? Deze ontbreekt namelijk in je code.
weet ik. Maar die staat nergens bij mijn andere plugins. En als ik hem wel plaats krijg ik een foutmelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:19

Erik80

Sinds 1980

maartend schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:51:
Ok.

code:
1
2
3
4
5
6
7

https://community.home-as...-forecast-graph/167322/26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-10 20:10
Possible schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:46:

Ik heb er even in zitten lezen maar snap niet echt precies wat ik moet doen om het werkend te krijgen. Het gaat om het volgende voor iemand anders:

Hij heeft een warmtepompboiler welke dmv een relais aan kan worden gezet. Dit gebeurd elke dag om 14:00 uur. Omdat hij soms wel eens weg is en variabele tijden heeft, wil hij een soort van notificatie ontvangen of de boiler aan moet ja of nee. Dit wil hij dan met zijn apple watch / telefoon kunnen bedienen.

Voorbeeld:

13:30 uur een bericht: Temperatuur van de boiler is nu xx.. Moet de boiler schakelen?.

dan moet er dus een keuze komen Ja/Nee --> Bij ja ->> Laten doorgaan. Bij nee -> de automation uitzetten die ervoor zorgt dat de boiler aan gaat. In dit geval gaat het om de volgende automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
        message: "Warmtepompboiler is gestart! Temperatuur is nu: {{ states.sensor.warmte_pomp_sensor_aangepast.state }}C"
        data:
          push:
            sound:
              name: default
              critical: 1
              volume: 1.0

Zou iemand wellicht mij op weg kunnen helpen of een voorbeeld kunnen geven?
Ik neem aan dat je de documentatie hebt gelezen? Daar worden wel voorbeelden gegeven namelijk. Zoals het lijkt wil je een "Ja" optie die eigenlijk niets doet wanneer je daarop klikt (behalve dat de notificatie moet verdwijnen). Je bouwt dus aan de ene kant de app notificatie met de 2 actionable buttons. Aan de andere kant bouw je een automation (trigger = "Nee" actie van je notificatie) die de automation uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx. Was al aan het kijken, niet gevonden. Ik ga verder kijken. Draai idd chrome op de pc.

edit ; en idd, op iPad gewoon zichtbaar. Zou dus al een week hebben gewerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 29-04-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
maartend schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:07:
[...]

weet ik. Maar die staat nergens bij mijn andere plugins. En als ik hem wel plaats krijg ik een foutmelding
Ah je geeft ook de GUI editor code.
Ik ben gewend om het via YAML te doen. Als je via de RAW editor gaat werken, zie je daar wel streepjes staan bij je andere card in Lovelace.
Maarja, dit zal het probleem dus niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
-Casper schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:09:
[...]

Ik neem aan dat je de documentatie hebt gelezen? Daar worden wel voorbeelden gegeven namelijk. Zoals het lijkt wil je een "Ja" optie die eigenlijk niets doet wanneer je daarop klikt (behalve dat de notificatie moet verdwijnen). Je bouwt dus aan de ene kant de app notificatie met de 2 actionable buttons. Aan de andere kant bouw je een automation (trigger = "Nee" actie van je notificatie) die de automation uitschakelt.
Die heb ik inderdaad gelezen maar wordt er niet echt wijzer van. Ik snap niet precies hoe je een identifer moet toevoegen aan een automation en wat het precies ''doet''

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
larsiey schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:14:
[...]

Ah je geeft ook de GUI editor code.
Ik ben gewend om het via YAML te doen. Als je via de RAW editor gaat werken, zie je daar wel streepjes staan bij je andere card in Lovelace.
Maarja, dit zal het probleem dus niet oplossen.
Ik geef ze idd gewoon als input handmatig. Maar wel in de ui. Maar opgelost, bleek een Chrome probleem te zijn. Op de iPad zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Possible schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:46:

Je dient twee zaken te definiëren: een iOS categorie en een automation om wat te doen met de Actionable Notification. De documentatie is vrij helder (hoofdlettergevoelige eisen!). Hier probeer ik snel wat voor je om je op weg te helpen (niet getest dus):
configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ios:
  push:
    categories:
      - name: Warmtepomp
        identifier: 'warmtepomp'
        actions:
            - identifier: 'WARMTEPOMP_UIT'
              title: 'Zet warmtepomp uit'
automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
        title: "Warmtepomp geactiveerd"
        data:
          push:
            category: 'warmtepomp'

- alias: 'Zet warmtepompboiler uit na notificatie'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: ios.notification_action_fired
      event_data:
        actionName: 'WARMTEPOMP_UIT'
  action:
    - service: switch.turn_off

Succes!

edit: vergeten ' aan code toegevoegd

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Pfff, ik dacht na een hele poos weer is aan de slag te gaan met Home Assistant dus Pi erbij gepakt, SD kaartje klaar gemaakt en dat draait nu.

In de TS lees ik dat het aan te raden is om het e.e.a. te verplaatsen naar een USB drive om je SD te ontlasten, dus ik denk prima om dat als eerst te doen alvorens helemaal los te gaan met de rest.

Was het niet dat ik daar niet verder komen, want ik kan geen sudo commands uitvoeren. "bash: sudo: command not found"

System Health
arch armv7l
dev false
docker true
hassio true
os_name Linux
os_version 4.19.114-v7
python_version 3.7.7
timezone Europe/Amsterdam
version 0.108.9
virtualenv false

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
Oulewappeur schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:08:
Was het niet dat ik daar niet verder komen, want ik kan geen sudo commands uitvoeren. "bash: sudo: command not found"
Ik durf niet te zeggen waar het fout is gegaan, echter ben je absoluut niet de eerste met dit probleem. Heeft ook niks met HA te maken maar met Linux, zie bijvoorbeeld deze pagina. Succes!

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 20:41
Pfff, ik dacht na een hele poos weer is aan de slag te gaan met Home Assistant dus Pi erbij gepakt, SD kaartje klaar gemaakt en dat draait nu.

In de TS lees ik dat het aan te raden is om het e.e.a. te verplaatsen naar een USB drive om je SD te ontlasten, dus ik denk prima om dat als eerst te doen alvorens helemaal los te gaan met de rest.

System Health
arch armv7l
dev false
docker true
hassio true
os_name Linux
os_version 4.19.114-v7
python_version 3.7.7
timezone Europe/Amsterdam
version 0.108.9
virtualenv false
Volgens mij is de standaard homeassistant image een soort van uitgeklede linux.
Om die reden heb ik uiteindelijk Raspbian geinstalleerd. (Wilde Cups installeren)
Ik kon bij de standaard homeassistant image ook geen packages installeren.

Mijn linux kennis rijkt verder helaas niet zo ver ;)

https://www.home-assistan...d-on-a-generic-linux-host

[ Voor 5% gewijzigd door thespeed op 29-04-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Bojan023 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:41:
[...]

Je dient twee zaken te definiëren: een iOS categorie en een automation om wat te doen met de Actionable Notification. De documentatie is vrij helder (hoofdlettergevoelige eisen!). Hier probeer ik snel wat voor je om je op weg te helpen (niet getest dus):
configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ios:
  push:
    categories:
      - name: Warmtepomp
        identifier: 'warmtepomp'
        actions:
            - identifier: 'WARMTEPOMP_UIT'
              title: 'Zet warmtepomp uit'
automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
        title: "Warmtepomp geactiveerd"
        data:
          push:
            category: 'warmtepomp'

- alias: 'Zet warmtepompboiler uit na notificatie'
  trigger:
    - platform: event
      event_type: ios.notification_action_fired
      event_data:
        actionName: WARMTEPOMP_UIT'
  action:
    - service: switch.turn_off

Succes!
Thanks! Dit heeft inderdaad geholpen! ik ben nu een stukje verder en begin het te begrijpen.

actionName: WARMTEPOMP_UIT' staat dus gekoppeld aan de automation om de boiler plug uit te zetten. Ik otvang de notificatie netjes en kan ook op de knop drukken, echter schakelt de plug niet.

Ik zie het al volgens mij, een ' vergeten bij actionName :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Bojan023 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:17:
[...]

Ik durf niet te zeggen waar het fout is gegaan, echter ben je absoluut niet de eerste met dit probleem. Heeft ook niks met HA te maken maar met Linux, zie bijvoorbeeld deze pagina. Succes!
thespeed schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:23:
[...]

Volgens mij is de standaard homeassistant image een soort van uitgeklede linux.
Om die reden heb ik uiteindelijk Raspbian geinstalleerd. (Wilde Cups installeren)
Ik kon bij de standaard homeassistant image ook geen packages installeren.

Mijn linux kennis rijkt verder helaas niet zo ver ;)

https://www.home-assistan...d-on-a-generic-linux-host
Ja precies dit is dus het probleem, nu heb ik ook een NAS met XPenology draaien en ben ik dus aan het klooien met een MariaDB om daar alles naar weg te schrijven.

Hopelijk heb ik een beetje een werkende setup voor dat we 1 juli de sleutel van onze nieuwe (eigen) woning krijgen :+ Heb genoeg HomeAutomation ideetjes, maar ben een absolute n00b op het vlak. Gelukkig wel wat mensen met enige kennis in de fam, dus we zien wel waar we komen!

edit: mooi, de verbinding werkt in 1x

YAML:
1
2
3
recorder:
  db_url: mysql://XXX:XXXXX@192.168.1.236:3307/HomeAssistant?charset=utf8
  purge_keep_days: 5

[ Voor 5% gewijzigd door Oulewappeur op 29-04-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Vandaag een 32GB Sd kaartje binnen gekregen om de 16GB te vervangen die ik nu nog in de PI had zitten.

Mijn idee was om een snapshot te maken en deze terug te zetten op een verse install van ha op het nieuwe kaartje, echter kreeg ik na "wipe and restore" netjes een melding dat het gelukt was echter gebeurde er niks, ook niet na een herstart.

Dus toen maar een poging gedaan via win32 disk image tool (wat volgens ha forums niet echt zou werken) en dit werkt gelukkig wel :)

Maar zijn er dingen waar ik op moet letten? of is het als het werkt dan werkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlHhFDXhpeuKS930nZCpbDZqoX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFZcK7XXQBu5JEWpMzpzfCWn.png?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Tinusvolkel schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:13:
Vandaag een 32GB Sd kaartje binnen gekregen om de 16GB te vervangen die ik nu nog in de PI had zitten.

Mijn idee was om een snapshot te maken en deze terug te zetten op een verse install van ha op het nieuwe kaartje, echter kreeg ik na "wipe and restore" netjes een melding dat het gelukt was echter gebeurde er niks, ook niet na een herstart.

Dus toen maar een poging gedaan via win32 disk image tool (wat volgens ha forums niet echt zou werken) en dit werkt gelukkig wel :)

Maar zijn er dingen waar ik op moet letten? of is het als het werkt dan werkt het.

[Afbeelding]
Op moet letten met betrekking tot wat? Misschien je vraag iets specifieker stellen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Versie 0.109.0 is zojuist in het wild vrijgelaten. Builds lopen nu.

Release notes hier: https://www.home-assistant.io/blog/2020/04/29/release-109/

Kijk zelf ook even naar de breaking changes, maar hier wat opvallende items waarvan ik weet dat er gebruikers hier zijn:
  • Synology DSM - This integration is now available to be added from the UI. It has been renamed from synologydsm to synology_dsm. Discovery support has been added and the name configuration key has been removed. - (@Quentame - #32704) (@bdraco - #33729) (synology_dsm docs)
  • UniFi - Site ID has been removed from device tracker state attributes since integrations and entity can only belong to one site and it is already known. - (@Kane610 - #32817) (unifi docs)
  • Roomba - This integration can now be added from the integrations UI and provides additional sensors! You will need to reconfigure your existing YAML configuration. Please see the documentation for more details. - (@Cyr-ius - #33302) (roomba docs)
  • Ecobee - Ecobee now uses HVAC mode heat_cool instead of auto, which is reserved for when the user has no control over the temperature. In Ecobee this was not the case and the user has control over the temperature. - (@balloob - #34193) (ecobee docs)
  • SmartThings - This change removes the need (and ability) to use the SmartThings Classic mobile application to install the Home Assistant SmartApp. Going forward, the SmartThings integration setup is completed entirely through the web. This only changes how the integration is setup and not any functionality once setup. - (@andrewsayre - #34163) (smartthings docs)
  • Recorder - The recorder configuration purge_interval has been deprecated. The recorder database is now purged every night. This can be disabled with the new auto_purge configuration though that is usually not recommended. - (@amelchio - #33646) (recorder docs)
  • AVM FRITZ!Box - This integration is now available to be added from the UI. YAML configuration has been deprecated and should no longer be used, as it will be removed in one of the next releases. - (@escoand - #31240) (fritzbox docs)
  • Plex - Configuring Plex via YAML is now deprecated and will be removed in Home Assistant Core 0.111. Configuration is now done through the UI.- (@jjlawren - #34546) (plex docs)

[ Voor 91% gewijzigd door Hmmbob op 29-04-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Oulewappeur schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:27:
[...]

[...]

Ja precies dit is dus het probleem, nu heb ik ook een NAS met XPenology draaien en ben ik dus aan het klooien met een MariaDB om daar alles naar weg te schrijven.

Hopelijk heb ik een beetje een werkende setup voor dat we 1 juli de sleutel van onze nieuwe (eigen) woning krijgen :+ Heb genoeg HomeAutomation ideetjes, maar ben een absolute n00b op het vlak. Gelukkig wel wat mensen met enige kennis in de fam, dus we zien wel waar we komen!

edit: mooi, de verbinding werkt in 1x

YAML:
1
2
3
recorder:
  db_url: mysql://XXX:XXXXX@192.168.1.236:3307/HomeAssistant?charset=utf8
  purge_keep_days: 5
Laat ff weten hoe dit werkt, lijkt me ook wel een goede optie eigenlijk :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Sp33dFr34k schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:42:
[...]

Laat ff weten hoe dit werkt, lijkt me ook wel een goede optie eigenlijk :)
So far so good, of ik een eerlijk oordeel kan geven t.o.v. van hoe het normaal is weet ik niet, juist omdat ik in TS zag staan dat het niet gezond is voor je SD kaart om alles daarop te hebben wilde ik dit z.s.m. werkende hebben zodat ik vanaf scratch kan werken.

Opzetten was simpel. MariaDB 10 & PhpMyAdmin (voor het beheer) in DSM en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:34:
Ik heb echt nét 0.108.9 gedownload om te updaten. Dan maar wachten :+
Sowieso :X :X
Geintje natuurlijk: 0.109.0 rolt nu binnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 29-04-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oulewappeur schreef op woensdag 29 april 2020 @ 16:48:
[...]

So far so good, of ik een eerlijk oordeel kan geven t.o.v. van hoe het normaal is weet ik niet, juist omdat ik in TS zag staan dat het niet gezond is voor je SD kaart om alles daarop te hebben wilde ik dit z.s.m. werkende hebben zodat ik vanaf scratch kan werken.

Opzetten was simpel. MariaDB 10 & PhpMyAdmin (voor het beheer) in DSM en gaan met die banaan.
Dit doe ik ook zo, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wederom programmeer vraag, waar ik als GGZ-verpleegkundige echt de kennis niet van heb, maar het wel were leren.

Situatie
open/dicht sensor op tuindeur. Dit ivm CV. Doel ; deur open langer dan 2 minuten, CV in de woonkamer gaat op uit. Als deuren weer langer dan 10 minuten dicht gaan, dan gaat de CV weer aan.
Bovenstaande lukt me en werkt al door het hele huis.

Echter wil ik dat de tempstand van mijn CV bij deur openzetten ergens wordt opgeslagen, zodat deze na het dichtdoen van de deuren weer als doeltemp wordt gebruikt. Nu gaat de CV enkel weer aan op de stand die stndaard is gegeven.

Dit is mijn code;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- alias: check WK deur open
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: binary_sensor.0x00158xxxx_contact
      from: 'off'
      to: 'on'
      for:
        minutes: 2      
  action:
    - service: climate.turn_off
      entity_id: climate.woonkamer

- alias: check WK deur dicht
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.0x00158xxx_contact
      from: 'on'
      to: 'off'
      for:
        minutes: 10
  condition:
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.0x00158dxxx_contact
      state: 'off'
  action:
    - service: climate.turn_on

Hoe krijg ik het voor elkaar? Ja, uitlezen, in waarde zetten en die waarde dan weer gebruiken. Denk ik. Maar hoe dat er uitziet? Totaal geen idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Je kan hiervoor een scene maken on the fly met "scene.create":

https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly

Je gebruikt een create call vlak voor je verwarming uit zet, en later de turn_on call op die scene om de state van je verwarming weer te herstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Frenck op 29-04-2020 18:01 ]

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Frenck schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:00:
Je kan hiervoor een scene maken on the fly met "scene.create":

https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly

Je gebruikt een create call vlak voor je verwarming uit zet, en later de turn_on call op die scene om de state van je verwarming weer te herstellen.
Jahaa. Ik snap je werkelijk helemaal. Niet dus. Dit gaat echt heel hoog boven mijn pet.

Mijn vraag is dan nog steeds, hoe integreer ik dat in bovenstaand ecode? Want die gebruik ik en die werkt.

Het begint al te draaien voor me bij je eerste zin ; een scene maken on the fly met scene.create. En ja, ik kijk naar de door jou opgegeven pagina.

edit ; Hoef ik dan enkel maar de scene aan te roepen in mijn code?

edit 2 ; er staat wel een voorbeeld waar ik dus naar kijk, maar heb daar dus vragen over. Die komen nog.

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 29-04-2020 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Op de pagina die ik linkte, staat onderaan een voorbeeld, bijna exact wat jij probeerd te bereiken.

Je maakt een scene (snapshot van de huidige state) van je climate entity. In de 2e automation (als de verwarming weer terug moet), activeer je die scene die je gemaakt heb ik je eerste automation.

Soort backup & restore van een staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Frenck schreef op woensdag 29 april 2020 @ 18:10:
Op de pagina die ik linkte, staat onderaan een voorbeeld, bijna exact wat jij probeerd te bereiken.

Je maakt een scene (snapshot van de huidige state) van je climate entity. In de 2e automation (als de verwarming weer terug moet), activeer je die scene die je gemaakt heb ik je eerste automation.

Ik zie het net. Ik zat die 2 voorbeelden steeds samen te koppelen. Stuiver is net gevallen. Lijkt toch niet zo heel moeilijk. create scene, sla de gegevens op, open raam, verwarming uit, raam dicht, call scene met verwarmingsgegevns
Zoiets lijkt het

Ik kom nu dus tot dit. Ik krijg geen foutmelding. Dus ik zal het zien;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      entity_id: binary_sensor.0x00158dxxxxx_contact
      for:
        minutes: 5      
  action:
  - service: scene.create
    data:
      scene_id: before
      snapshot_entities:
      - climate.woonkamer  

trigger:
      for:
  condition:
  action:
  - service: scene.turn_on
    data:
      entity_id: scene.before

[ Voor 39% gewijzigd door maartend op 29-04-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Je kan ook booten vanaf USB en de SD gewoon weglaten... RPi 3B+ draait hier zo al maanden soepel, met een SSD via USB :+ Kan je MariaDB ook ineens op je SSD houden en blijft alles bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Serieus nog nooit eerder tegengekomen dat dit kon.... Super vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@maartend
Een andere (misschien duidelijkere) method is om inpunt_numer as variabele te gebruiken. Met andere woorden: sla de temperatuur op als de CV wordt uitgezet, en als hij wordt aangezet gebruik dan deze temperatuur. Denk aan het volgende:
configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
input_number:
  old_temp_woonkamer:
    name: woonkamer temperatuur
    min: 10
    max: 35
    step: 0.5
    initial: 20
automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  trigger:
      for:
        minutes: 5      
  action:
  - service: input_number.set_value
    data_template:
      entity_id: input_number.old_temp_woonkamer
      value: '{{ states.climate.woonkamer.attributes.temperature | float }}'

trigger:
      entity_id: binary_sensor.0x00158xxx_contact
      for:
  condition:
  action:
    - service: climate.set_temperature
        data_template:
          temperature: '{{ states.input_number.old_temp_woonkamer.state }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Bojan023 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:22:
@maartend
Een andere (misschien duidelijkere) method is om inpunt_numer as variabele te gebruiken. Met andere woorden: sla de temperatuur op als de CV wordt uitgezet, en als hij wordt aangezet gebruik dan deze temperatuur.
Dat lijkt soms logischer, maar is het niet. Scenes maak je snel met 3 regels. Zonder extra nummer inputs, zonder templates. De nadelen van je input_number suggestie is dat het enkel alleen de temperatuur in overweging neemt.

Scenes maken een snapshot van de volledige staat van een entiteit (dus ook preset, HVAC Mode, enz). Misschien stond je verwarming wel uit voor je de deur open deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:38:
[...]

Dat lijkt soms logischer, maar is het niet. Scenes maak je snel met 3 regels. Zonder extra nummer inputs, zonder templates. De nadelen van je input_number suggestie is dat het enkel alleen de temperatuur in overweging neemt.

Scenes maken een snapshot van de volledige staat van een entiteit (dus ook preset, HVAC Mode, enz). Misschien stond je verwarming wel uit voor je de deur open deed?
Dat, plus dat in het code voorbeeld éérst de verwarming uitgaat en daarna pas de ingestelde temperatuur wordt opgeslagen.

Ik ben wel fan van die scene optie, eens kijken hoe/of ik die kan toepassen.

edit:

@Frenck Iets in de Cast gewijzigd dat je weet? Al mijn cast mediaplayers blijven "unavailable", geen foutmeldingen in het log.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 29-04-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Hmmbob schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:42:
Iets in de Cast gewijzigd dat je weet? Al mijn cast mediaplayers blijven "unavailable", geen foutmeldingen in het log.
Niet in het bijzonder. Bij mij zijn ze ook allemaal online :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Frenck schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:49:
[...]

Grappig, kwam laatst toevallig jouw deurbel blog tegen met googlen, binnenkort maar eens proberen te knutselen :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frenck schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:49:
[...]

Dan ben ik in ieder geval niet gek - qua doorlezen van de breaking changes. Net een reboot gedaan, hielp ook niet. Draai Docker op een Pi3, cast wordt vanuit configuration.yaml geladen met ip-adressen per device. Zal eens kijken wat logging op debug me oplevert.

Edit: niets.
Ook volledig verwijderen van cast, reboot, met integratie (dus niet yaml) toevoegen: geen succes (geen cast apparaten gevonden).

edit2: rolling back naar 108.9. Lang leve docker :+

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 29-04-2020 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Bojan023 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:22:
@maartend
Een andere (misschien duidelijkere) method is om inpunt_numer as variabele te gebruiken. Met andere woorden: sla de temperatuur op als de CV wordt uitgezet, en als hij wordt aangezet gebruik dan deze temperatuur. Denk aan het volgende:
Volgens mij was dat een manier waarop ik hem eerst bedacht, maar die scene kreeg ik toen.

Toch ga ik ook hier naar kijken, hier zit wat meer programmeerleerbaarheid bij voor mij.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:52:
[...]

Dan ben ik in ieder geval niet gek - qua doorlezen van de breaking changes. Net een reboot gedaan, hielp ook niet. Draai Docker op een Pi3, cast wordt vanuit configuration.yaml geladen met ip-adressen per device. Zal eens kijken wat logging op debug me oplevert.

Edit: niets.
Ook volledig verwijderen van cast, reboot, met integratie (dus niet yaml) toevoegen: geen succes (geen cast apparaten gevonden).

Ooit 1 maal een 0 versie gedaan. Nooit meer. Nu dus ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:20:
[...]

Ooit 1 maal een 0 versie gedaan. Nooit meer. Nu dus ook niet
Ik grapte er daarstraks nog over, maar aangezien er flink getest wordt tegenwoordig durfde ik het wel weer aan. Normaal doe ik dit in een weekend, en dan zat je vaak al op een .1 of .2 versie inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik pieker er niet over om naar een .0 te gaan. Hoeveel tijd ik die dag ook heb. Ik weet nu al dat ik die vervolgens kwijt ben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
lolgast schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:37:
Ik pieker er niet over om naar een .0 te gaan. Hoeveel tijd ik die dag ook heb. Ik weet nu al dat ik die vervolgens kwijt ben :9
Ik denk dat het veel oud zeer is om eerlijk te zijn. Ik zelf draai inmiddels the nighly op mijn productie machine... elke dag upgrade feest :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Frenck Ongetwijfeld. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard ;) Ik draai al mee sinds versie 0.25 ofzo

Gelukkig komen de updates naar .1 of .2 redelijk snel (zal ook een reden hebben?) dus ik hoef niet lang te wachten op nieuwe features hoor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
[b]lolgast in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
Gelukkig komen de updates naar .1 of .2 redelijk snel (zal ook een reden hebben?)
Zeker heeft dat een reden. Ongeacht de fix (ook al is hij niet veroorzaakt in de huidige release), proberen we deze tegenwoordig zo snel mogelijk te shippen.

Daarom zie je tegenwoordig meer patch releases. Niet omdat de main release stuk was, maar omdat we ook andere bugs zo snel mogelijk uit de wereld willen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hoppa, wederom lovelace vraag.

Situatie
3 series lampen in de woonkamer met een lovelace card waarop 3 sterktes zijn ingesteld. Deze staan nu in 1 losse card per stuk. Ik wil ze mbv de HACS lay-out card in 1 card zetten, netjes onder elkaar.

Ik weet hoe ik losse entities netjes onder elkaar krijg met lay-out card. Maar hoe ik netjes verschillende cards netjes in 1 card krijg? Geen idee..

De code van mijn lampen ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
entities:
  - HiBrightness: 250
    LowBrightness: 30
    MedBrightness: 150
    customSetpoints: true
    customTheme: true
    entity: light.bank2
    name: Bank rechts
    type: 'custom:light-brightness-preset-row'
show_header_toggle: false
type: entities

Bovenstaande code gebruik ik 4 keer voor 4 verschillende series lampen. Maar die wil ik dus netjes alle 4 in 1 card hebben mbv Lay-out card.

Voor losse entities werkt dat als volgt;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: custom:layout-card
cards:
  - type: entities
    title: 1
    entities:
      - light.bed_light
    title: 2
    entities:
      - light.bed_light
    title: 3
    entities:
      - light.bed_light
    title: 4
    entities:
      - light.bed_light
      - light.bed_light
      - light.bed_light
      - light.bed_light

En dat zet het allemaal heel netjes in 1 card. Maar zijn entities. Ik heb natuurlijk al veel meer voor 1 set lampen.

edit ; is dat gewoon een kwestie van waar in code 2 entitie staat mijn hele lap code neer te zetten?

edit 2. En gevonden.
Ik ga hier voortaan al mijn problemen neergooien. Ik moet dan zo gestructureerd denken en kijken dat ik bij het nalezen van de vraag zelf al tot de oplossing kom.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 29-04-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Is er toevallig iemand die deze custom_component gebruikt?

https://github.com/jslove/xap_controller

Ik krijg hem niet aan de praat, maar dit is ook de eerste poging dat ik een custom_component probeer. Ik probeer dit overigens op Ubuntu en draai volgens mij dan ook HomeAssistant in een virtenv

Ik heb de custom component eerst hier neer gezet

code:
1
/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/xap_controller/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Testing configuration at /home/homeassistant/.homeassistant/
Failed config
  media_player.xap_controller: 
    - Invalid config for [media_player.xap_controller]: [baud] is an invalid option for [media_player.xap_controller]. Check: media_player.xap_controller->baud. (See ?, line ?). 
    - platform: xap_controller
      baud: 38400
      name: Domotica
      path: /dev/ttyUSB0
      sources: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:20]
        Family TV Audio: 11
        Home Audio: 9
      stereo: 0
      XAPType: XAP800
      zones: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:7]
        Kitchen: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:10]
          - 3
        Living/Dining/Library: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:16]
          - 9
        Office: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:8]
          - 1
        Outside: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:12]
          - 5
        Upstairs: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:14]
          - 7
        WorkRoom: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:18]
          - 2:1

Successful config (partial)

En later heb ik hem ook hier neergezet, want dat vond ik een van de gesloten issues, maar hij loopt stuk op de baud

code:
1
/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/media_player/xap_controller/

code:
1
2
3
4
5
6
Failed config
  General Errors: 
    - Platform error media_player.xap_controller - Integration 'xap_controller' not found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49

Dit is exact wat ik doe met mij gerooted Toon.. Als ik tijdelijk de huidige temperatuur wil verlengen (Bij 20,5 en de volgende zou Slapen (15gr) zijn) , geef ik dit aan in HA met een tijd. Zodra het ingestelde tijd is, activeer HA alsnog de 15gr van Slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
raymonvdm schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:02:
Is er toevallig iemand die deze custom_component gebruikt?

https://github.com/jslove/xap_controller

Ik krijg hem niet aan de praat, maar dit is ook de eerste poging dat ik een custom_component probeer. Ik probeer dit overigens op Ubuntu en draai volgens mij dan ook HomeAssistant in een virtenv

Ik heb de custom component eerst hier neer gezet

code:
1
/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/xap_controller/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Failed config
    - Invalid config for [media_player.xap_controller]: [baud] is an invalid option for [media_player.xap_controller]. Check: media_player.xap_controller->baud. (See ?, line ?). 
    - platform: xap_controller
      baud: 38400
      name: Domotica
      path: /dev/ttyUSB0
      sources: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:20]
        Family TV Audio: 11
        Home Audio: 9
      stereo: 0
      XAPType: XAP800
      zones: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:7]
        Kitchen: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:10]
          - 3
        Living/Dining/Library: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:16]
          - 9
        Office: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:8]
          - 1
        Outside: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:12]
          - 5
        Upstairs: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:14]
          - 7
        WorkRoom: [source /home/homeassistant/.homeassistant/media_players/xap400.yaml:18]
          - 2:1

En later heb ik hem ook hier neergezet, want dat vond ik een van de gesloten issues, maar hij loopt stuk op de baud

code:
1
/home/homeassistant/.homeassistant/custom_components/media_player/xap_controller/

code:
1
2
3
4
5
6
Failed config
  General Errors: 
    - Platform error media_player.xap_controller - Integration 'xap_controller' not found.

https://github.com/jslove...ster/media_player.py#L168

Baud komt inderdaad niet voor in het schema. 14 maanden geleden sinds de laatste update... dat kon wel eens niet gaan werken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 21:48
Zucht, ik had alles heerlijk draaien, maar vanavond is er iets omgevallen :(

(o.a. Shelly switches, Xiaomi yeelights. Home Assistant op m'n Synology NAS)

Mijn wandschakelaars geven, wanneer ze omgezet worden, een Toggle signaal door naar de lampen zodat ze gaan branden (de shelly switch staat op detached, en de lampen hebben dus in principe altijd stroom)
Werkte prima.

Nu het volgende:
De NAS stond in de woonkamer (nog vanwege een verhuizing) maar heb ik vanavond naar de kelder verplaatst, zit nog steeds via een Gbit verbinding op het netwerk maar met 1 extra switch (ook 1 Gbit) ertussen.

Nu werken echter ineens mijn wandschakelaars met een enorme vertraging.
Als ik een schakelaar omzet duurt het tussen de 10-60 seconden voordat de lamp aan/uit gaat.
Via HA kan ik ze prima bedienen zonder lag, maar om 1 of andere reden duurt nu het signaal van de Shelly enorm lang.

Het ligt voor de hand dat de verplaatsing van de NAS de oorzaak is, maar het voelt zo onlogisch voor mij (aangezien bedienen vanuit HA nog prima gaat)

Heeft iemand toevallig een idee waar dit aan kan liggen? Vinden de Shelly switches de extra switch niet leuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Kun je de extra switch tijdelijk uit sluiten? Dat is denk ik de snelste methode om het te testen. Die shelly switches zijn wifi switches toch? Is je wifi netwerk ook veranderd?

Het lijkt erop dat de Shelly`s multicast kunnen gebruiken voor communicatie en wellicht doet de switch iets met IGMP Snooping. Zitten de Shelly`s en de NAS in hetzelfde IP subnet?

[ Voor 33% gewijzigd door raymonvdm op 30-04-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
raymonvdm schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:56:
Kun je de extra switch tijdelijk uit sluiten? Dat is denk ik de snelste methode om het te testen. Die shelly switches zijn wifi switches toch? Is je wifi netwerk ook veranderd?

Het lijkt erop dat de Shelly`s multicast kunnen gebruiken voor communicatie en wellicht doet de switch iets met IGMP Snooping. Zitten de Shelly`s en de NAS in hetzelfde IP subnet?
De switch er tussen uit lost inderdaad het probleem op, dus ik ga even kijken of ik daar in iets over IGMP snooping kan zien.
Had geen idee dat een switch zo moeilijk kon gaan doen.

(Voor de rest is: Shelly zijn inderdaad wifi switches, wifi netwerk onveranderd, maar ik gok dat dat nu niet meer relevant is)

EDIT: het uitzetten van IGMP snooping heeft het gefixed, maar die functie zou toch juist voordeliger moeten zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Flapperbol op 30-04-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:52:

Met hulp van de codeowner van cast op GitHub kunnen terug traceren naar het onderliggende probleem: cast MOET nu network_mode: host hebben bij de docker config om goed te werken - ook al definieer je de IP adressen van de media spelers.

Dat had ik niet, want mijn home assistant zat achter een traefik reverse proxy.

Vanavond even rommelen om traefik weer werkend te krijgen icm nerwork_mode: host en dan klopt het allemaal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flapperbol schreef op donderdag 30 april 2020 @ 06:50:

EDIT: het uitzetten van IGMP snooping heeft het gefixed, maar die functie zou toch juist voordeliger moeten zijn?
En broodnodig als je tv van KPN hebt (zonder igmp snooping kan het zijn dat multicast verkeer van de tv nu over je wifi gaat - al ligt dat aan meer factoren (o.a. je router))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:04:
[...]

En broodnodig als je tv van KPN hebt (zonder igmp snooping kan het zijn dat multicast verkeer van de tv nu over je wifi gaat - al ligt dat aan meer factoren (o.a. je router))
Wij hebben gelukkig geen TV abonnement, dus dat zal in ieder geval geen probleem moeten zijn :)
Daarnaast heb ik nu alleen IGMP snooping op die specifieke switch in de kelder uitgezet, daar staat op dit moment alleen nog een NAS.

Wellicht dat er later nog een AP komt, maar dan zien we wel weer of het problemen geeft.
(En ik zou momenteel niet weten hoe ik het met IGMP aan zou moeten oplossen, maar dat terzijde :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok.

Ondertsaande code werkt wel op de heenweg, niet op de terugweg. Ik krijg geen foutmeldingen, maar de CV gaat niet terug naar zijn 'oude' stand, maar blijfy op 'uit' staan.
Zit hem dus in het laatste stuk, het aangaan, want er wordt wel gerigistreerd dat de deur weer dicht zit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      for:
        minutes: 1      
  action:
    data:
      snapshot_entities:
      - climate.woonkamer  

trigger:
#       for:
#         minutes: 1
#   condition:
#    - condition: state
#       entity_id: binary_sensor.0x00158dxxx_contact
#      state: 'off'
  action:
    data:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:31

Mimiix

Professioneel Prutser

maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:23:
Ok.

Ondertsaande code werkt wel op de heenweg, niet op de terugweg. Ik krijg geen foutmeldingen, maar de CV gaat niet terug naar zijn 'oude' stand, maar blijfy op 'uit' staan.
Zit hem dus in het laatste stuk, het aangaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      for:
  action:
    data:
      snapshot_entities:
      - climate.woonkamer  

trigger:
#       for:
  condition:
  action:
    data:
Waarom heb je een scene?

Staat er in die scene toevallig dat ie terug moet? Wat je evt kan doen, is dan een script maken, daar de scene aanroepen. Ik denk dat daar het issue zit.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@maartend Wat probeer je met die laatste condition te bereiken? Als ik jouw automation vergelijk met die in de documentatie waar Frenck al naar refereerde, is dat het enige wat jij toegevoegd hebt volgens mij.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D3nnisd schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:26:
[...]

Waarom heb je een scene?

Staat er in die scene toevallig dat ie terug moet? Wat je evt kan doen, is dan een script maken, daar de scene aanroepen. Ik denk dat daar het issue zit.
Nee, kijk even een paar posts terug. edit: vanaf hier: Frenck in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:23:
Ok.

Zit hem dus in het laatste stuk, het aangaan, want er wordt wel gerigistreerd dat de deur weer dicht zit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      for:
  action:
    data:
      snapshot_entities:
      - climate.woonkamer  

trigger:
#       for:
  condition:
  action:
    data:
Haal die laatste condition er eens uit?

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 30-04-2020 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:32:
[...]

Nee, kijk even een paar posts terug.
[...]

Haal die laatste condition er eens uit?
Had ik idd net gedaan. Lijkt geen verschil te maken, kachel gaat niet naar oude stand, blijft op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijzonder. Wat is je code nu?

(En heb je je automations wel een reload gegeven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:38:
Bijzonder. Wat is je code nu?

(En heb je je automations wel een reload gegeven?)
Ik geef idd steedsreload automations, sorry, moet ik idd wel even zeggen.

code is nu dit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
  trigger:
      for:
  action:
    data:
      snapshot_entities:
      - climate.woonkamer  

trigger:
#       for:
#   condition:
#    - condition: state
#      state: 'off'
  action:
    data:

Kan ik ergens de waarde van mijn scene lezen? Dus echt, dat ik zie wat er in wordt gezet?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 30-04-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:46

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

in het voorbeeld staat er een lege condition regel tussen:

code:
1
condition: []

Het zal misschien niets uit maken, maar wellicht een poging waard?

edit: Als ik jouw automation met notepad++ vergelijk (compare-plugin) met die op home-assistant.io, dan zie ik ook een verschil in indentation. Maar ik geloof niet echt dat dat het probleem is, aangezien je aangeeft dat de eerste helft van je automation het wel doet.... ...Hoewel, als de huidige waardes niet goed in de scene gezet worden, dan worden ze natuurlijk ook nooit correct weer geactiveerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Yukkie op 30-04-2020 09:51 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Laatst online: 08:15
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:01:
[...]

Is 'r een specifieke reden dat je voor traefik koos? Ik was hier recent ook mee aan 't spelen omdat 'ie valid SSL moet hebben voor gingen als (gratis) Google Assistant integratie e.d. en zag Caddy in de add-on store staan dus dat leek me 't snelst maar traefik is wel veel uitgebreider.

Ik kreeg traefik niet 1-2-3 aan de praat maar dat staat nog eens op m'n todolijstje, temeer ook omdat je daarmee dynamische config obv labels kunt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik ook niet. Want het volgede werkt wel, ok, de code is voor de slaapkamer, maar dat verandert niks

code:
1
2
3
  action:
      entity_id: climate.slaapkamer

Maar dan gooi ik de CV gewoon aan, niet naar zijn laatste stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ascent schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:50:
[...]

Is 'r een specifieke reden dat je voor traefik koos? Ik was hier recent ook mee aan 't spelen omdat 'ie valid SSL moet hebben voor gingen als (gratis) Google Assistant integratie e.d. en zag Caddy in de add-on store staan dus dat leek me 't snelst maar traefik is wel veel uitgebreider.

Ik kreeg traefik niet 1-2-3 aan de praat maar dat staat nog eens op m'n todolijstje, temeer ook omdat je daarmee dynamische config obv labels kunt bouwen.
Omdat ik nog meer draai dan alleen Home Assistant :)
Yukkie schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:46:
in het voorbeeld staat er een lege condition regel tussen:

code:
1
condition: []

Het zal misschien niets uit maken, maar wellicht een poging waard?
Nee, dit is een geldige manier om hem "leeg te laten".
maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:52:
[...]

Ik ook niet. Want het volgede werkt wel, ok, de code is voor de slaapkamer, maar dat verandert niks

code:
1
2
3
  action:
      entity_id: climate.slaapkamer

Maar dan gooi ik de CV gewoon aan, niet naar zijn laatste stand.
Kan je in het states overzicht de inhoud van de aangemaakte scene zien? Oftwel, trigger dat de scene aangemaakt wordt maar trigger de herstel-actie nog niet en kijk eens in de states (toestanden)

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 30-04-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:54:
[...]
Kan je in het states overzicht de inhoud van de aangemaakte scene zien? Oftwel, trigger dat de scene aangemaakt wordt maar trigger de herstel-actie nog niet en kijk eens in de states (toestanden)
Dit vroeg ik me idd ook net af en door jou post weet ik nu een beetje waar te zoeken. Ik ga kijken.

edit ; waar zoek ik die states overzicht? Ik draai HA in het nederlands
Ik kan wel mijn aangemaakte scene te zien onder instellingen/scenes. Maar daar zie ik de scene wel staan, maar daar stopt het ook.

edit 3; ok, ik zie iets gebeuren.

CV bleef op off staan. Maar op het moment dat ik die off-status ophief op mijn thermostaat, schoot hij wel naar de ogeslagen stand. Dus blijkbaar moet ik de CV ook nog op on zetten. Eens proberen

laatste stuk cde dit eens proberen
code:
1
2
3
4
5
6
  action:
    data:

[ Voor 44% gewijzigd door maartend op 30-04-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:59:
edit ; waar zoek ik die states overzicht? Ik draai HA in het nederlands
{{jouw_HA_url:poort}}/developer-tools/state

Of "ontwikkelhulpmiddelen"* -> "toestanden"

*: als je ontwikkelhulpmiddelen niet ziet, dan moet je "geavanceerde modus" aanzetten in je profiel (klik in de zijbalk op je naam -> geavanceerde modus)

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 30-04-2020 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:18:
[...]

{{jouw_HA_url:poort}}/developer-tools/state

Of "ontwikkelhulpmiddelen"* -> "toestanden"

*: als je ontwikkelhulpmiddelen niet ziet, dan moet je "geavanceerde modus" aanzetten in je profiel (klik in de zijbalk op je naam -> geavanceerde modus)
Heya. Lees maar even mijn laatste edit, ligt ws ergens anders aan, nu testen

Maar wel alvast weer bedankt voor de hulp.

Maar echt, hier neerplempen helpt mj ook. Zo zag ik in mijn eerste opstelling nog de code staan ; if deur 10 minuten dicht, dan mag CV aan. Moetje je voorstellen wat dit doet als ik binnen die 10 minuten de deur open en met een scene create werk.

edit 3, dit werkt dus ook niet;
Ik kijk verder;
code:
1
2
3
4
5
6
  action:
    data:

[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 30-04-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:54:
[...]

Er staat bij die scene ; scening. Lijkt me logisch. maar verder? Ben nog wat aan het rommelen.

edit ; ok, code wat veranderd. CV gaat aan, maar idd wel in standaard stand. Dus dat stuk code ; check of deur dicht is, enz) werkt. Zit hem dus echt in de scene aanroeping.

Dit is huidge code;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
#       for:
#   condition:
#     - condition: state
#       state: 'off'
  action:
    data:

Er gaat iets mis met die scene turn on

[ Voor 46% gewijzigd door maartend op 30-04-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

JunSn0w. schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:07:
[...]

Ik ervaar hetzelfde probleem. Heb ook niks in de logging terug kunnen vinden en op de Github van de ontwikkelaar zijn geen openstaande issues (en geen een die is gesloten betreft dit issue).

Ik heb maar een nieuw issue daar ingeschoten.
https://github.com/bruxy70/Garbage-Collection/issues/127
Oh dat issue ga ik even in de gaten houden, heb je al kunnen testen met een 'kalere' kaart? anders ga ik daar vanmiddag wel ff mee aan de slag :)

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Laatst online: 08:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ihk van mijn onverklaarbare scene oproep die niet werkt.

Als ik bij ontwikkelhulp/toestand/climate.woonkamer oproep krijg ik de volgende gegevens;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
hvac_modes:
  - 'off'
  - heat
min_temp: 5
max_temp: 35
preset_modes:
  - none
  - temporary
  - permanent
current_temperature: 19
temperature: 18
hvac_action: idle
preset_mode: none
status:
  setpoints:
    this_sp_from: '2020-04-30T08:00:00+02:00'
    this_sp_temp: 18
    next_sp_from: '2020-04-30T18:00:00+02:00'
    next_sp_temp: 20
  zone_id: '4633889'
  active_faults: []
  setpoint_status:
    target_heat_temperature: 18
    setpoint_mode: FollowSchedule
  temperature_status:
    temperature: 18.5
    is_available: true
friendly_name: Woonkamer
icon: 'mdi:radiator'
supported_features: 17

Kan ik daar iets mee? En dan vnl in mijn scene die target_heat_temperature: 18 opslaan en daarna oproepen? want die 18 veranderd mee met de teostand van mijn CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:46:
[...]

Er staat bij die scene ; scening. Lijkt me logisch. maar verder? Ben nog wat aan het rommelen.

edit ; ok, code wat veranderd. CV gaat aan, maar idd wel in standaard stand. Dus dat stuk code ; check of deur dicht is, enz) werkt. Zit hem dus echt in de scene aanroeping.

Dit is huidge code;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  trigger:
#       for:
#   condition:
#     - condition: state
#       state: 'off'
  action:
    data:

Er gaat iets mis met die scene turn on
Heb je de scenes wel opnieuw geladen nadat je aanpassingen hebt gedaan? Zie je dus de scene.before ook in je states-overzicht?

What's the speed of dark?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
JayOne schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:29:
[...]

Heb je de scenes wel opnieuw geladen nadat je aanpassingen hebt gedaan? Zie je dus de scene.before ook in je states-overzicht?
Het is een dynamische scene, reloaden is niet nodig in dit geval.
maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:15:
Ihk van mijn onverklaarbare scene oproep die niet werkt.

Als ik bij ontwikkelhulp/toestand/climate.woonkamer oproep krijg ik de volgende gegevens;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
hvac_modes:
  - 'off'
  - heat
min_temp: 5
max_temp: 35
preset_modes:
  - none
  - temporary
  - permanent
current_temperature: 19
temperature: 18
hvac_action: idle
preset_mode: none
status:
  setpoints:
    this_sp_from: '2020-04-30T08:00:00+02:00'
    this_sp_temp: 18
    next_sp_from: '2020-04-30T18:00:00+02:00'
    next_sp_temp: 20
  zone_id: '4633889'
  active_faults: []
  setpoint_status:
    target_heat_temperature: 18
    setpoint_mode: FollowSchedule
  temperature_status:
    temperature: 18.5
    is_available: true
friendly_name: Woonkamer
icon: 'mdi:radiator'
supported_features: 17

Kan ik daar iets mee? En dan vnl in mijn scene die target_heat_temperature: 18 opslaan en daarna oproepen? want die 18 veranderd mee met de teostand van mijn CV.
Als je hem applied vanuit Configuration -> Scenes -> Play button op deze scene

Werkt het dan wel? Iets zichtbaar in de logs als je de scene applied in de vorm van een foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Ik heb de volgende sensor. Dit resulteert in een getal met veel achter de komma.
Ik heb geprobeerd met round(2) erachter maar dat helpt niet!
Iemand een idee hoe dat moet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: template
    sensors:
      totale_returned:
        value_template: "{{ states('sensor.returned_t1') | float + states('sensor.returned_t2') | float }}"  
        unit_of_measurement: 'kWh'
        icon_template: "mdi:counter"
        friendly_name: 'Totale Returned'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
wesley2004 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:31:
Ik heb de volgende sensor. Dit resulteert in een getal met veel achter de komma.
Ik heb geprobeerd met round(2) erachter maar dat helpt niet!
Iemand een idee hoe dat moet?

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      totale_returned:
        value_template: "{{ states('sensor.returned_t1') | float + states('sensor.returned_t2') | float }}"  
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8g-oAERj0es2yPitWvyJXA2BSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WE0aGe4KGKqPTW4XT8lPU2Yf.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      totale_returned:
        value_template: "{{ (states('sensor.returned_t1') | float + states('sensor.returned_t2') | float) | round(2) }}"  

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
Frenck schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:36:
[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
    sensors:
      totale_returned:
        value_template: "{{ (states('sensor.returned_t1') | float + states('sensor.returned_t2') | float) | round(2) }}"  
Ah top ik zie meteen wat ik fout deed! Het ( teken aan het begin van de string.
Mijn probleem is een deel opgelost nu.
Ik gebruik de utility meter.

code:
1
2
3
4
utility_meter:
  daily_returned:
    source: sensor.totale_returned
    cycle: daily

De sensor is nu 2 digits achter de komma.
De uitkomst van de utility meter is alsnog 8 cijfers achter de komma!
Moet je daar ook iets met round doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
wesley2004 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:52:
[...]

Ah top ik zie meteen wat ik fout deed! Het ( teken aan het begin van de string.
Mijn probleem is een deel opgelost nu.
Ik gebruik de utility meter.

code:
1
2
3
4
utility_meter:
  daily_returned:
    source: sensor.totale_returned
    cycle: daily

De sensor is nu 2 digits achter de komma.
De uitkomst van de utility meter is alsnog 8 cijfers achter de komma!
Moet je daar ook iets met round doen?
Potentieel heb je nog on-afgeronde data al in je utility meter zitten...
Je kan deze resetten naar 0 dmv een `utility_meter.reset` service call. Vanaf dan zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
Frenck schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:54:
[...]

Potentieel heb je nog on-afgeronde data al in je utility meter zitten...
Je kan deze resetten naar 0 dmv een `utility_meter.reset` service call. Vanaf dan zou het goed moeten gaan.
Ah hij neemt natuurlijk de oude waarde mee. sorry ben net nieuw met utility meter.
Dus morgen is de maand meter en de dag meter netjes afgerond.
Goed te weten!
Tnx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Frenck schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:33:
[...]

Het is een dynamische scene, reloaden is niet nodig in dit geval.

[...]

Als je hem applied vanuit Configuration -> Scenes -> Play button op deze scene

Werkt het dan wel? Iets zichtbaar in de logs als je de scene applied in de vorm van een foutmelding?
Hij is volslagen weg onder scenes. Fijn.

Ik ga even iets anders doen . Thnx sofar.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 30-04-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 22:16
Ik kon 1-2-3 het antwoord niet vinden, maar ik wil naar een andere SD-kaart migreren (snellere/grotere).
Kan ik gewoon een schone installatie op de nieuwe kaart doen en een snapshot terugzetten, of kom ik dan in de knoop met de partities? (ik weet niet op welk niveau de snapshots gemaakt worden)

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
lenwar schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:34:
Ik kon 1-2-3 het antwoord niet vinden, maar ik wil naar een andere SD-kaart migreren (snellere/grotere).
Kan ik gewoon een schone installatie op de nieuwe kaart doen en een snapshot terugzetten, of kom ik dan in de knoop met de partities? (ik weet niet op welk niveau de snapshots gemaakt worden)
Snapshots omvatten user data & meta data (geen block device backup dus).

Maar ja, je kan zo op die manier prima migreren! (ook tussen de verschillende architecturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 22:16
Frenck schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:55:
[...]

Snapshots omvatten user data & meta data (geen block device backup dus).

Maar ja, je kan zo op dit manier prima migreren! (ook tussen de verschillende architecturen).
Perfect. Dat wilde ik even bevestigd hebben. Thanks!! :)

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:01:
[...]

Met hulp van de codeowner van cast op GitHub kunnen terug traceren naar het onderliggende probleem: cast MOET nu network_mode: host hebben bij de docker config om goed te werken - ook al definieer je de IP adressen van de media spelers.

Vanavond even rommelen om traefik weer werkend te krijgen icm network_mode: host en dan klopt het allemaal weer.
Ok, ik heb het weer werkend zoals ik het graag wil :)
Uitgangspunt:
Ik heb Home Assistant in Docker draaien en wil daarbij liever geen gebruik maken van de --net=host optie, waarmee Home Assistant "transparant" integreert in de network stack van de host. Dat wil ik niet, omdat ik zo min mogelijk poorten open wil hebben op mijn host en daarom een Traefik reverse proxy heb draaien die al het verkeer afhandelt naar de achterliggende docker containers:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# docker-compose.yaml
  homeassistant:
    image: homeassistant/home-assistant:0.109.1 #manual updates
    container_name: homeassistant
    restart: unless-stopped
    depends_on:
      - traefik
      - mqtt
      - zigbee2mqtt
    labels:
      - traefik.backend=[[redacted]]
      - traefik.frontend.rule=Host:[[redacted]]
      - traefik.frontend.entrypoint=https
      - traefik.docker.network=traefik
      - traefik.enable=true
      - traefik.port=8123
    networks:
      - traefik
    ports:
      - 8300:8300 #emulated Hue
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /home/pi/docker/homeassistant:/config
    privileged: true     #Due to gpio
Het probleem:
Met deze setup werkt discovery/zeroconf niet. Tot en met 0.108.9 had ik daar geen last van, want a) ik gebruikte dit niet en b) ik kon cast handmatig configureren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
#configuration.yaml:
cast:
  media_player:
    - host: 192.168.xx.xxx

De cast devices waren hiermee gewoon bereikbaar (dit werkt natuurlijk alleen als ze een vast IP hebben). Echter, met de update naar 0.109.0 waren al mijn cast devices ineens niet meer te benaderen. Dat is lastig, want dan doet ook mijn deurbel het niet meer :+
De oplossing
In een Github issue heeft de codeowner mee gezocht naar de oorzaak van het probleem en die bleek in mijn docker configuratie te zitten. Want, zoals gezegd, ik draai Home Assistant niet met --net=host (ook al staat dat wel zo in de installatie documentatie.....)

De oplossing bestond uit het instellen van de avahi-reflector op de host (mijn Pi), zodat mDNS verkeer tussen de verschillende netwerken (mijn LAN en het Docker netwerk) gekopieerd wordt. Dat was eigenlijk verrassend simpel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Install the Avahi-daemon
sudo apt-get install avahi-daemon

# Turn on the reflector. Go into /etc/avahi/avahi-daemon.conf and change the reflector section to:
 [reflector]
 enable-reflector=yes
 reflect-ipv=no

# (re)start the Avahi daemon to reload config
sudo service avahi-daemon restart

En HA staat nu heerlijk in een docker zonder --net=host te spinnen op 109.1 met verbonden cast devices.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 30-04-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Tinusvolkel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:25:
[...]

Ik ben hier hetzelfde aan het doen :) en de RFlink zou een mooie oplossing zijn, echter kan die niet overweg met de energylink van homewizard, dus ik gebruik ook nog de howewizard als tussen station.

Maar met de onderstaande code krijg je een sensor.homewizard entity, en hierin kun je dan makkelijk alle data eruit filtereren zoals de energy link, temperstuursensoren, bewegingsmelders en deurbellen.

PS zie HomeWizard; domotica middels je smartphone - Deel 3 voor meer voorbeelden.
Ik heb onderstaande toegevoegd in de Configuration.YAML
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

- platform: rest
    resource: http://internal_ip:port/pass/get-status
    name: homewizard
    value_template: '{{ value_json.status }}'
    scan_interval: 10
    json_attributes:
    - response

sensors:
       motiondetection:
         friendly_name: "motion"
         value_template: '{{ states.sensor.homewizard.attributes.response.kakusensors[0].status }}'
         #value template: '{{ value_json.states.sensor[7].status=="on" }}'

Ik krijg netjes door een Yes or No door. Ik heb meerdere kaku bewegingsensors, hoe krijg ik de waarde van één specifieke sensor uit de JSON? Ze hebben allemaal verschillende ID's, dus ik dacht dat het mogelijk moet zijn om alleen de status uit te lezen van één specificieke sensor.

JSON output homewizard:

"kakusensors": [{"id":2,"status":"yes","timestamp":"15:15"},{"id":4,"status":"yes","timestamp":"15:15"},{"id":5,"status":"no","timestamp":"14:04"},{"id":7,"status":"yes","timestamp":"15:15"}]}}

[

[ Voor 36% gewijzigd door Dennepen op 30-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 20:30
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:53:
[...]

Ok, ik heb het weer werkend zoals ik het graag wil :)
Uitgangspunt:
Ik heb Home Assistant in Docker draaien en wil daarbij liever geen gebruik maken van de --net=host optie, waarmee Home Assistant "transparant" integreert in de network stack van de host. Dat wil ik niet, omdat ik zo min mogelijk poorten open wil hebben op mijn host en daarom een Traefik reverse proxy heb draaien die al het verkeer afhandelt naar de achterliggende docker containers:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# docker-compose.yaml
  homeassistant:
    image: homeassistant/home-assistant:0.109.1 #manual updates
    container_name: homeassistant
    restart: unless-stopped
    depends_on:
      - traefik
      - mqtt
      - zigbee2mqtt
    labels:
      - traefik.backend=[[redacted]]
      - traefik.frontend.rule=Host:[[redacted]]
      - traefik.frontend.entrypoint=https
      - traefik.docker.network=traefik
      - traefik.enable=true
      - traefik.port=8123
    networks:
      - traefik
    ports:
      - 8300:8300 #emulated Hue
    volumes:
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /home/pi/docker/homeassistant:/config
    privileged: true     #Due to gpio
Het probleem:
Met deze setup werkt discovery/zeroconf niet. Tot en met 0.108.9 had ik daar geen last van, want a) ik gebruikte dit niet en b) ik kon cast handmatig configureren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
#configuration.yaml:
cast:
  media_player:

De cast devices waren hiermee gewoon bereikbaar (dit werkt natuurlijk alleen als ze een vast IP hebben). Echter, met de update naar 0.109.0 waren al mijn cast devices ineens niet meer te benaderen. Dat is lastig, want dan doet ook mijn deurbel het niet meer :+
De oplossing
In een Github issue heeft de codeowner mee gezocht naar de oorzaak van het probleem en die bleek in mijn docker configuratie te zitten. Want, zoals gezegd, ik draai Home Assistant niet met --net=host (ook al staat dat wel zo in de installatie documentatie.....)

De oplossing bestond uit het instellen van de avahi-reflector op de host (mijn Pi), zodat mDNS verkeer tussen de verschillende netwerken (mijn LAN en het Docker netwerk) gekopieerd wordt. Dat was eigenlijk verrassend simpel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# Install the Avahi-daemon
sudo apt-get install avahi-daemon

# Turn on the reflector. Go into /etc/avahi/avahi-daemon.conf and change the reflector section to:
 [reflector]
 enable-reflector=yes
 reflect-ipv=no

# (re)start the Avahi daemon to reload config
sudo service avahi-daemon restart

En HA staat nu heerlijk in een docker zonder --net=host te spinnen op 109.1 met verbonden cast devices.
Klinkt als een vergelijkbaar probleem wat ik had maar dan tussen mijn normale LAN en IoT_VLAN sinds mijn volledige migratie naar alles van Unifi. Het bleef voor een tijdje werken en opeens waren al mijn cast devices onbereikbaar vanuit Home-Assistant. Handmatig kon ik ze wel toevoegen maar dan zag ik mijn groepen niet.

Uiteindelijk heb ik mijn USG router voorzien van een mDNS tussen LAN en IoT_VLAN.

config.gateway.json
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "service": {
    "mdns": {
      "repeater": {
        "interface": [
          "eth1",
          "eth1.20"
        ]
      }
    }
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:35:
[...]

Klinkt als een vergelijkbaar probleem wat ik had maar dan tussen mijn normale LAN en IoT_VLAN sinds mijn volledige migratie naar alles van Unifi. Het bleef voor een tijdje werken en opeens waren al mijn cast devices onbereikbaar vanuit Home-Assistant. Handmatig kon ik ze wel toevoegen maar dan zag ik mijn groepen niet.

Uiteindelijk heb ik mijn USG router voorzien van een mDNS tussen LAN en IoT_VLAN.

config.gateway.json
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "service": {
    "mdns": {
      "repeater": {
        "interface": [
          "eth1",
          "eth1.20"
        ]
      }
    }
  }
}
Kan niet op mikrotik :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Dennepen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:34:
[...]

Ik heb onderstaande toegevoegd in de Configuration.YAML
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

json_attributes:
    - response

sensors:
       motiondetection:
         friendly_name: "motion"
         value_template: '{{ states.sensor.homewizard.attributes.response.kakusensors[0].status }}'

Ik krijg netjes door een Yes or No door. Ik heb meerdere kaku bewegingsensors, hoe krijg ik de waarde van één specifieke sensor uit de JSON? Ze hebben allemaal verschillende ID's, dus ik dacht dat het mogelijk moet zijn om alleen de status uit te lezen van één specificieke sensor.

JSON output homewizard:

"kakusensors": [{"id":2,"status":"yes","timestamp":"15:15"},{"id":4,"status":"yes","timestamp":"15:15"},{"id":5,"status":"no","timestamp":"14:04"},{"id":7,"status":"yes","timestamp":"15:15"}]}}

[
De yes / no komt van de sensor met id 0, zie hieronder hoe je meerdere sensoren erin zet.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

json_attributes:
    - response

sensors:
       motiondetection0:
         friendly_name: "motion0"
       motiondetection1:
         friendly_name: "motion1"
         value_template: '{{ states.sensor.homewizard.attributes.response.kakusensors[1].status }}'

Ps ik neem aan dit je dit bedoeld :) anders snap ik je vraag niet helemaal....

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Pagina: 1 ... 54 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.