Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Tinusvolkel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:55:
[...]

De yes / no komt van de sensor met id 0, zie hieronder hoe je meerdere sensoren erin zet.

Ps ik neem aan dit je dit bedoeld :) anders snap ik je vraag niet helemaal....
Tinus, dankjewel! Het werkt nu. Ik kan nu netjes de verschillende sensoren uitlezen. :)

Nu nog kijken hoe ik het icoontje kan veranderen bij motion yes/no...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i4kZpEInIWBc6Nf85xtU3D26h4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6hmiE5M4UU3LNa6jEsuMVUVH.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Dennepen op 30-04-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:50

M-ThijZ

Riding on Rails

M-ThijZ schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:41:
phlinx schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:33:
@M-ThijZ
Dat kan. Ik gebruik daarvoor de custom component circadian lighting https://community.home-as...ng-custom-component/61246.

Heel cool! Dat is wel de geavanceerde versie van wat ik voor ogen heb. Weet je of dit ook werkt met Trådfri (GU10) lampen? Daarvan kun je volgens mij niet tegelijkertijd de kleurtemperatuur en de helderheid aanpassen zonder delay in te bouwen
Ter info: bij mij werkt dit custom component niet meteen met TRADFRI lampen. Wat ik heb gedaan is zowel transition als initial_transition op '0' zetten. Je hebt dan geen vloeiende overgang, maar de kleurtemperatuur en de helderheid staan dan wel goed van je lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 21:39
Ik ben bezig om via Node-Red een script te starten via mijn stem. Dit lukt (nog) niet.
Hoe kan ik controleren dat Home Assistant mijn stemcommando's via Google Assistant oppakt?
wat heb ik gedaan?
  • Ik heb integratie Google Assistant gevolgd
  • ik maak geen gebruik van Home Assistant Cloud, maar via duckdns.org
  • Home Assistant herkent mijn media_player.nest_hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Phontana schreef op woensdag 1 april 2020 @ 07:47:
[...]

Aanmelden voor een API account wordt in ieder geval per direct gestopt en de API wordt in de lucht gehouden tot het einde van 2021. Dus we kunnen nog even vooruit, maar goed nieuws is dit niet nee.
Erg jammer inderdaad.
Heeft iemand ervaringen met alternatieven? Ik lees wat over OpenWeatherMap, zou dat wat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennepen schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:48:
[...]

Tinus, dankjewel! Het werkt nu. Ik kan nu netjes de verschillende sensoren uitlezen. :)

Nu nog kijken hoe ik het icoontje kan veranderen bij motion yes/no...[Afbeelding]
Zijn het binary sensors? Dan wil je even kijken naar "device class": https://www.home-assistan...or.template/#device_class

Werkt trouwens ook als je "gewone" template sensors hebt: https://www.home-assistan...ns/template/#device_class

(Al is een motion detector normaal gesproken een binary sensor)

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 01-05-2020 13:14 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi

Ik ben op zoek om een automation te maken die ervoor zorgt dat er x random lights togglen tss een bepaalde tijd zolang de automation aanstaat.
Een vakantiemodus dus.

Ik heb al heel wat opgezocht en gesprokkeld en kom momenteel tot dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- id: 'Turn on random lights to simulate presence'
  alias: Vakantiemodus
  initial_state: True
  hide_entity: False
  trigger:
    - platform: time_pattern
      minutes: '/15'
      for:
        hours: 2
  condition:
    - condition: sun
      after: sunset
    - condition: time
      before: '22:00:00'
  action:
    - delay: "00:{{ '{:02}'.format(range(0,30) | random | int) }}:00"
    # Toggling random entity state
    - service: homeassistant.toggle
      data_template:
        entity_id: "{{ state_attr('group.simulation_lights','entity_id') | random }}"

Graag had ik jullie input of dit beter kan, of of ik het anders moet doen..

Zoals het nu is, zal hij om de 15 minuten togglen +random delay (tot 30min), na zonsondergang en voor 10u
simulation_lights is de groep van lichten waaruit hij moet kiezen

Voor het uitzetten heb ik "for 2 hours" gebruikt, geen idee of dit zal werken?
Of moet ik echt een 2de automatisatie opzetten die alles weer uitzet?
Nadeel van een tweede, is dat je die dan ook telkens moet "aanzetten" als je de huidige vakantiemodus automatisatie aanzet.

Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk. Indien niet, vraag gerust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:25:
Ik ben op zoek om een automation te maken die ervoor zorgt dat er x random lights togglen tss een bepaalde tijd zolang de automation aanstaat.
Een vakantiemodus dus.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
      for:
  condition:
  action:
      data_template:

Zoals het nu is, zal hij om de 15 minuten togglen +random delay (tot 30min), na zonsondergang en voor 10u

Nadeel van een tweede, is dat je die dan ook telkens moet "aanzetten" als je de huidige vakantiemodus automatisatie aanzet.
Ik heb op deze manier "vacation lights" ingericht:
https://github.com/hmmbob...ion/lights.yaml#L268-L326

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hmmbob ik maak er ooit misschien nog wel een blog post van. Maar ik heb ook Avahi draaien die dus een brug vormt tussen LAN en IOT vlan. Deze kun je dus ook gebruiken zoals jij dit hebt tussen host en docker netwerk. Avahi ‘bridged’ feitelijk mDns, Bonjour, Zeroconf tussen de interfaces. Werkt erg goed moet ik zeggen.

Ik probeer ook eigenlijk zo veel mogelijk network_mode host te vermijden.

Jou voorbeeld is Cast, maar er zijn legio voorbeelden die Zeroconf gebruiken in HA en daarbij zal deze methode ook wel werken schat ik in.

Je hoeft Avahi niet perse op je host te draaien. Kan ook prima in een docker container:
https://hub.docker.com/r/solidnerd/avahi

[ Voor 10% gewijzigd door martinvdm op 30-04-2020 20:49 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
skank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:25:
Hoi

Een vakantiemodus dus.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
      for:
  condition:
  action:
      data_template:

Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk. Indien niet, vraag gerust
Met toggle kan het zijn dat na twee uur alle lampen nog aanstaan, dus je zult ergens een automation moeten hebben die zorgt dat alle lampen op een bepaald tijdstip echt uit zijn.

Dat for-statement gaat niet werken denk ik. Beter kun je de tijdrange in de conditions verwerken.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessant, klopt het dat die input boolean, eigenlijk een soort van switch is die jij manueel op on zet als je op vakantie gaat?
Hierdoor laat je beide automatisaties (on en off, dus jij maakt er zoiezo 2 zie ik) altijd aan staan?
In jouw automatisatie voorzie je geen random keuze in je lichten? Wel in random time (tot 1:30) vanaf 20:45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayOne schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:11:
[...]

Met toggle kan het zijn dat na twee uur alle lampen nog aanstaan, dus je zult ergens een automation moeten hebben die zorgt dat alle lampen op een bepaald tijdstip echt uit zijn.

Dat for-statement gaat niet werken denk ik. Beter kun je de tijdrange in de conditions verwerken.
Ik had gehoopt met die fo: 2 hours dit max 2 u ging zijn, maar is duidelijk dat ik best 2 automations maak
Alleen moet ik ze dan beide aanzetten, tenzij, en dat lees ik net hierboven, ik met die input boolean werk, of zie ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:32
skank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:12:
[...]

Interessant, klopt het dat die input boolean, eigenlijk een soort van switch is die jij manueel op on zet als je op vakantie gaat?
Hierdoor laat je beide automatisaties (on en off, dus jij maakt er zoiezo 2 zie ik) altijd aan staan?
In jouw automatisatie voorzie je geen random keuze in je lichten? Wel in random time (tot 1:30) vanaf 20:45?
De input boolean is inderdaad gewoon een switch die true or false weergeeft.
Je kan automatiseren dat automatische de vakantie boolean op true gaat als je >24 uur weg bent van huis.
Dan kan je instellen dat de gewone verlichting niet aan gaat op tijdstip X, maar de vakantie verlichting inschakelt en wat meer random is.

De random time geeft aan dat de automation wordt getriggerd om 20:45 maar er kan een delay inzitten van 1 minuut tot 30 minuten. Dit kan elke keer anders zijn. Dus de lichten gaan aan op een verschillend tijdstip per dag.

Het klopt inderdaad dat de lichten niet random aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:21:
[...]

Je kan automatiseren dat automatische de vakantie boolean op true gaat als je >24 uur weg bent van huis.
Dan kan je instellen dat de gewone verlichting niet aan gaat op tijdstip X, maar de vakantie verlichting inschakelt en wat meer random is.

De random time geeft aan dat de automation wordt getriggerd om 20:45 maar er kan een delay inzitten van 1 minuut tot 30 minuten. Dit kan elke keer anders zijn. Dus de lichten gaan aan op een verschillend tijdstip per dag.

Duidelijk ik ga ere mee aan de slag, ook nog proberen de lichten random te kiezen.. en idd eventueel dat hij automatisch aangaat indien langer dan 24 u weg
Top idee
Es zien hoe dat kan, en hoe ik ervoor zorg dat de andere gewone verlichting niet werkt.
Volgens mij zitten beide ook niet in automation vna hmmbob, even verder spitten in zijn config

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:45:
@Hmmbob ik maak er ooit misschien nog wel een blog post van. Maar ik heb ook Avahi draaien die dus een brug vormt tussen LAN en IOT vlan. Deze kun je dus ook gebruiken zoals jij dit hebt tussen host en docker netwerk. Avahi ‘bridged’ feitelijk mDns, Bonjour, Zeroconf tussen de interfaces. Werkt erg goed moet ik zeggen.

Ik probeer ook eigenlijk zo veel mogelijk network_mode host te vermijden.

Jou voorbeeld is Cast, maar er zijn legio voorbeelden die Zeroconf gebruiken in HA en daarbij zal deze methode ook wel werken schat ik in.

Je hoeft Avahi niet perse op je host te draaien. Kan ook prima in een docker container:
https://hub.docker.com/r/solidnerd/avahi
True, maar blijkbaar stond avahi al op de pi dus dat was snel geregeld.
skank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:12:
[...]

klopt, ik heb wel een random time, geen random lampen. En die input_boolean schakel ik inderdaad zelf omdat ik tot voor kort geen heel betrouwbare device tracking had (Ms Hmmbob zit nu ook op de app, eindelijk. Kunnen instellen dat ze alleen zone-based gevolgd wordt, niet volcontinu (dat wil ze niet))

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 30-04-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ff de upgrade naar 109.1 gedaan. Ik moet zeggen, de nieuwe integratie pagina ziet er wel echt gelikt uit hoor. stuk beter.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48
Morgen maar eens opnieuw beginnen met dat scene gedoe en mijn CV. Nu eerst werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
maartend schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:30:
Morgen maar eens opnieuw beginnen met dat scene gedoe en mijn CV. Nu eerst werken
Wat probeer je exact terecht te krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mAiden88 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:48:
[...]

Wat probeer je exact terecht te krijgen dan?
No offense, maar lees de posts van vandaag even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:49:
[...]
No offense, maar lees de posts van vandaag even terug.
Dat heb ik gedaan, doe ik altijd.
Maar word er niet veel wijs uit wat hij nou exact probeer te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mAiden88 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:50:
[...]

Dat heb ik gedaan, doe ik altijd.
Maar word er niet veel wijs uit wat hij nou exact probeer te bereiken.
Deur open, verwarming uit, deur lang genoeg dicht, verwarming terug op stand waarin hij stond.

Om het heel kort samen te vatten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:51:
[...]

Deur open, verwarming uit, deur lang genoeg dicht, verwarming terug op stand waarin hij stond.

Iets te snel gelezen, denk ik. Zag z'n automation staan. Sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:51:
[...]

Dit dus en heowel het moet werken (mede door hulp hier) werkt het niet en is dus nog niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Flapperbol schreef op donderdag 30 april 2020 @ 06:50:
[...]

De switch er tussen uit lost inderdaad het probleem op, dus ik ga even kijken of ik daar in iets over IGMP snooping kan zien.
Had geen idee dat een switch zo moeilijk kon gaan doen.

(Voor de rest is: Shelly zijn inderdaad wifi switches, wifi netwerk onveranderd, maar ik gok dat dat nu niet meer relevant is)

EDIT: het uitzetten van IGMP snooping heeft het gefixed, maar die functie zou toch juist voordeliger moeten zijn?
Is het een TP-Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:48
Klopt! Een TL-SG108E.

Gisteren liep ik opnieuw tegen het IGMP probleem aan:
Op de nieuwe switch in de meterkast had ik een "nieuwe" AP (WR1043ND v2) aangesloten, zodat de andere kant van het huis ook een beter bereik had.
Hierna waren alle schakelingen weer traag geworden.
Op de andere AP's in huis IGMP uitgezet, voor zover dat mogelijk was, maar het bleef traag.

Uiteindelijk opgelost door alle Shellies te laten verbinden met het nieuwe AP, en op die nieuwe switch IGMP weer aan te zetten. Ik snap er zelf in ieder geval weinig van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:21:
[...]

Hey.

Ik heb de automation flink aangepast.
Kunnen jullie even zien aub?
Ik krijg nog een verkeerde config melding, die condition hoeft toch niet perse he?
Ook heb ik de input.boolean weggelaten, volgens mij is dit overbodig? Gezien ik wil dat hij automatisch na > 24 u not home aangaat?
Dan hoef ik die input niet, klopt?
Ik vraag me ook af of ik eigenlijk niet de 2 automations van on en off, niet elk in 1 kan steken, als ik ddie >24u rechtstreeks iin de eerste automation steek?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
##########################
## Vacation mode on
- id: 'Turn on vacation mode'
  alias: Vakantiemodus aan
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: group.family
      from: "home"
      to: "not_home"
      for: "24:00:00"
  action:
    - service: automation.turn_on
      entity_id: automation.vakantiemodus_play
      entity_id: automation.vakantiemodus_stop
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
        message: Goeie reis! Geniet er van! Ik heb alvast vakantiemodus geactiveerd.
    - service: notify.mobile_app_iphone_kim
      data:

alias: Vakantiemodus play
  initial_state: on
  trigger:
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - condition: state
      entity_id: automation.vakantiemodus_aan
      state: 'on'
    - platform: time
      at: '21:15:00'
  action:
    - delay: '00:{{ range(01,30) | random | int }}:00'
      data_template:
      data:

## Vacation mode off
- id: 'Turn off vacation mode'
  alias: Vakantiemodus uit
  trigger:
      to: home
  condition:
      state: not_home
      for:
        hours: 24
  action:
    - service: automation.turn_off
    - service: automation.turn_off
      data:
        message: Home sweet home. Ik heb de vakantiemodus gedeactiveerd.
      data:

- id: 'Turn off random lights to simulate presence'
  alias: Vakantiemodus stop
  trigger:
    platform: time
    at: '22:30:00'
  condition:
      entity_id: automation.vakantiemodus_uit
  action:
    - service: homeassistant.turn_off
      entity_id: group.simulation_lights
      data:
        message: Ik heb je aanwezigheidssimulatie met lichten gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:03:
[...]
Ik heb de automation flink aangepast.
Kunnen jullie even zien aub?
Ik krijg nog een verkeerde config melding, die condition hoeft toch niet perse he?
Ook heb ik de input.boolean weggelaten, volgens mij is dit overbodig? Gezien ik wil dat hij automatisch na > 24 u not home aangaat?
Dan hoef ik die input niet, klopt?
Ik vraag me ook af of ik eigenlijk niet de 2 automations van on en off, niet elk in 1 kan steken, als ik ddie >24u rechtstreeks iin de eerste automation steek?
Welke foutmelding krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Invalid config for [automation]: Unexpected value for condition: 'None'. Expected numeric_state, state, sun, template, time, zone, and, or, device @ data['condition'][0]['conditions'][1]. Got None

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
Bij de eerste automation heb je geen conditie toegevoegd.
Als je die leeg laat moet je condition: [] neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Flapperbol schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 06:55:
[...]

Klopt! Een TL-SG108E.

Gisteren liep ik opnieuw tegen het IGMP probleem aan:
Op de nieuwe switch in de meterkast had ik een "nieuwe" AP (WR1043ND v2) aangesloten, zodat de andere kant van het huis ook een beter bereik had.
Hierna waren alle schakelingen weer traag geworden.
Op de andere AP's in huis IGMP uitgezet, voor zover dat mogelijk was, maar het bleef traag.

Uiteindelijk opgelost door alle Shellies te laten verbinden met het nieuwe AP, en op die nieuwe switch IGMP weer aan te zetten. Ik snap er zelf in ieder geval weinig van :+
Dat is ook de ervaring die ik heb met TP-Link switches i.c.m met IPTV ontvangers. Als klanten de TP-Link vervangen voor een andere switch werkt alles prima. (Netgear GS105Ev2 ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:30

Oulewappeur

OmNomNom

Rafael schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:10:
[...]

Je kan ook booten vanaf USB en de SD gewoon weglaten... RPi 3B+ draait hier zo al maanden soepel, met een SSD via USB :+ Kan je MariaDB ook ineens op je SSD houden en blijft alles bij elkaar :)
Dat is next level, ik ben nog aan het klooien met Home Assistant uit te vogelen. Ik heb nu niet een SSD beschikbaar om dat even zo te regelen. Er zit ergens een 240GB ssdtje nog ingebouwd in een pc die niet meer wordt gebruikt, maar de nadruk ligt op "Ergens", met een verhuizing die aanstaande is kan ik niet de hele boel weer overhoop halen :P

is 240GB wel voldoende voor zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:17:
Bij de eerste automation heb je geen conditie toegevoegd.
Als je die leeg laat moet je condition: [] neerzetten.
Ah logisch.. hoe dat ik daar niet aan dacht
Kloppen m'n 2(4) automations verder?

edit: mmm foutmelding blijft
snipper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  condition: []
  action:
      data:
      data:

[ Voor 54% gewijzigd door skank op 01-05-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:26:
[...]

[/code]
Ik zou eerder een trigger opnemen voor de tijd van 21:15:00.
Daarnaast een input boolean voor vakantiemodus en deze als conditie opnemen.
Die automation van hmmbob is een prima automation imo.

[ Voor 7% gewijzigd door larsiey op 01-05-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:30:
[...]

Ik zou eerder een trigger opnemen voor de tijd van 21:15:00.
Daarnaast een input boolean voor vakantiemodus en deze als conditie opnemen.
Die automation van hmmbob is een prima automation imo.
Hoe bedoel je?
Jij zei toch om automatisch indien langer dan 24u de automation aanzetten, waarom is die input boolean dan nog nodig?

Ik ben even niet mee?
en die trigger?

Welk pas ik dan aan? vakantiemodus aan of vakantiemodus play
Die van hmmbob was idd prima en ik ging het ook eerst zo doen, maar toen jij zei om het automatisch te doen na langer dan 24u weg, dan dacht ik, feitelijk is die boolean dan overbodig?

[ Voor 14% gewijzigd door skank op 01-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik zou eigenlijk willen dat er lampen gaan knipperen voor een korte periode nadat er iemand een knopje heeft ingedruk (deurbel). Nu had ik dat in homeseer als volgt gedaan met een event

- lamp aan
- seconde pauze
- lamp uit
- seconde pauze

En dat 10 keer achter elkaar, maar volgens mij kan dat slimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:35

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Hoe bedoel je?
Jij zei toch om automatisch indien langer dan 24u de automation aanzetten, waarom is die input boolean dan nog nodig?

Ik ben even niet mee?
en die trigger?

Die van hmmbob was idd prima en ik ging het ook eerst zo doen, maar toen jij zei om het automatisch te doen na langer dan 24u weg, dan dacht ik, feitelijk is die boolean dan overbodig?
Je zou de Boolean wel kunnen doen om "bijzondere situaties" op te vangen. Stel je telefoon is kapot of er is iets anders waardoor hij 24uur weg is?

Het is gewoon een extra zekerheid :)

Overigens: ik snap je wel. Want aan de ene kant heb je dan die input boolean als verplichting, maar je moet dan ook nog eens 24 u weg zijn.

Ik zou het zo doen:

Input boolean als trigger

Conditie > 24 uur weg.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:10
raymonvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:37:
Ik zou eigenlijk willen dat er lampen gaan knipperen voor een korte periode nadat er iemand een knopje heeft ingedruk (deurbel). Nu had ik dat in homeseer als volgt gedaan met een event

- lamp aan
- seconde pauze
- lamp uit
- seconde pauze

light.turn_on heeft een flash parameter. Dat is waarschijnlijk wat je zoekt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:35

Mimiix

Professioneel Prutser

- lamp aan
- seconde pauze
- lamp uit
- seconde pauze

een toggle en een script loop;)

Op die manier heb ik dit gemaakt:https://www.youtube.com/watch?v=IFSdCtkzI5U

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 15:33

Erik80

Sinds 1980

- lamp aan
- seconde pauze
- lamp uit
- seconde pauze

Ik heb scripts die de lampen rood laat knipperen als het alarm afgaat. Misschien geeft het een richting.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
flash_beneden:
  alias: Flash beneden On
  sequence:
  - alias: Licht beneden aan
    service: homeassistant.turn_on
    data:
      entity_id:
      - light.lampen_beneden
      - light.garage_floodlight
      rgb_color:
      - 255
      - 0
      - 0
      brightness: 255
  - delay:
      seconds: 1
  - alias: Licht beneden uit
    service: homeassistant.turn_off
    data:
      entity_id:
      - light.lampen_beneden
  - alias: loop_beneden
    service: script.turn_on
    data:
      entity_id: script.flash_loop
flash_loop:
  alias: Flash loop
  sequence:
  - delay:
    data:
      entity_id: script.flash_beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Hoe bedoel je?

Ik ben even niet mee?
en die trigger?

Voorbeeld vakantie boolean
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

- alias: "Vacation mode: auto turn on"
  initial_state: "on"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: group.persons
    from: home
    to: not_home
  action:
    - service: input_boolean.turn_on
      entity_id: input_boolean.vacation_mode
    - service: notify.all_iphones
      data:
        title: "Vacation mode"
        message: "No one at home for 24 hours, switching on vacation mode."

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: "Vacation mode: auto turn off"
  trigger:
    from: not_home
  condition:
      state: "on"
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      data:

Ik probeerde dus te zeggen dat input boolean aan gaat na 24 uur afwezigheid.

In de automation dat de lampen aangaat, de input boolean vakantie meenemen in de conditie.
Dan zullen je lampen alleen aangaan als de input boolean op on staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Erik80 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Ik heb scripts die de lampen rood laat knipperen als het alarm afgaat. Misschien geeft het een richting.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
flash_beneden:
  alias: Flash beneden On
  sequence:
  - alias: Licht beneden aan
    service: homeassistant.turn_on
    data:
      entity_id:
      - light.lampen_beneden
      rgb_color:
      - 255
      - 0
      - 0
      brightness: 255
  - delay:
  - alias: Licht beneden uit
    service: homeassistant.turn_off
    data:
      entity_id:
      - light.lampen_beneden
    data:
      entity_id: script.flash_loop
flash_loop:
  alias: Flash loop
  sequence:
  - delay:
    data:
      entity_id: script.flash_beneden
In mijn geval is het een Fibaro Dual Relay, maar ik zal eens kijken wat ik hier mee kan. Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:26:
[...]

edit: mmm foutmelding blijft
snipper:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  trigger:
  action:
      data:
      data:
Die foutmelding zal niet door dit stukje code komen.
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Voorbeeld vakantie boolean
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17

- alias: "Vacation mode: auto turn on"
  trigger:
    from: home
    to: not_home
 action:
      data:
        message: "No one at home for 24 hours, switching on vacation mode."

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
- alias: "Vacation mode: auto turn off"
  trigger:
  condition:
  action:
      data:

Ik probeerde dus te zeggen dat input boolean aan gaat na 24 uur afwezigheid.

In de automation dat de lampen aangaat, de input boolean vakantie meenemen in de conditie.
Dan zullen je lampen alleen aangaan als de input boolean op on staat.
Mooi stukje code, weliswaar even indentation fixen op regel 10 van het eerste blok.Ik denk dat ik deze zomaar mee ga nemen naar mijn installatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is er iemand die ervaring heeft met MCOHOME Z-wave dimmer? Via aliexpress te krijgen voor nog geen 28 euro. Dat is ongeveer de helft van een Fibaro dimmer 2.

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het zelf dan helemaal laten aansturen door de input_boolean. Dan kan je hem eventueel ook handmatig aan en uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze automation is niet zo makkelijk vind ik.
Het is een hele brok.

Klopt dit nu?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
## Vacation mode on
- id: 'Vacation mode: auto turn on'
  alias: Vakantiemodus auto aan
  trigger:
  action:
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus_aan
      data:
      data:

trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:
      data:

## Vacation mode off
- id: 'Vacation mode: auto turn off'
  alias: Vakantiemodus auto uit
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:

In de automation vakantiemodus playu staat er een condition 21:15, dit klopt he? of zit daar nog een fout in met die pattern? ik wil dat hij elke 15min togglet vanaf 21:15

Wat er in gans de setup nog ontbreekt dan is dat hij alle andere automatisaties voor de verlichting niet mag doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:48
raymonvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:23:
[...]

Dat is ook de ervaring die ik heb met TP-Link switches i.c.m met IPTV ontvangers. Als klanten de TP-Link vervangen voor een andere switch werkt alles prima. (Netgear GS105Ev2 ofzo)
:\
en ik dacht met TP Link wel een redelijk merk in huis te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand hier al geswitcht van de custom huesensor integratie naar de sinds de laatste versie native support voor Hue Sensors & Buttons? Werkt dat een beetje ok?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:12:
Het is een hele brok.

Klopt dit nu?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
## Vacation mode on
  trigger:
  action:
      data:
      data:

trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:
      data:

## Vacation mode off
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:

In de automation vakantiemodus playu staat er een condition 21:15, dit klopt he? of zit daar nog een fout in met die pattern? ik wil dat hij elke 15min togglet vanaf 21:15

Wat er in gans de setup nog ontbreekt dan is dat hij alle andere automatisaties voor de verlichting niet mag doen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
    conditions:

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt bereiken met dit stukje?
Waarom niet gewoon de trigger op 21:15 zetten ipv als een conditie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:12:
Het is een hele brok.

Klopt dit nu?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
## Vacation mode on
  trigger:
  action:
      data:
      data:

trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
      data_template:
      data:

## Vacation mode off
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
      data:

trigger:
  condition:
  action:
      data:
Je gebruikt platform in een condition. Dat is volgens mij niet de bedoeling. Krijg je daarom wellicht die foutmelding?

Dat zou ik dan in de andere automations doen met een condition dat vakantiemodus niet aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:15:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
    conditions:

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt bereiken met dit stukje?
Waarom niet gewoon de trigger op 21:15 zetten ipv als een conditie.
Ja daar klopt iets niet volgens mij
Ik wil dat hij zodra het 21:15 is, hij elke 15 min de lampen gaat togglen, in random mode
dus bv 21:15 lichtt hal aan en keuken aan
21:30 hal uit , keuken laten en living aan
21:45 living uit, hal aan enz

of zou je dat niet doen?
zou je ze gewoon laten branden

Ik wil de illusie maken , dat er binnenin bewogen wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Over de moeilijkheid moet je je in ieder geval weinig zorgen maken :+ Als je een SD aan de praat krijgt, lukt dat ook. Mijn kennis is ook beperkt op dat vlak en ik heb het ook werkende gekregen :o

240 GB lijkt me meer dan voldoende, mijn SSD is nog maar voor 21 GB bezet.

[ Voor 8% gewijzigd door Rafael op 01-05-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:17:
[...]
Je gebruikt platform is een condition. Dat is volgens mij niet de bedoeling. Krijg je daarom wellicht die foutmelding?

[...]

Dat zou ik dan in de andere automations doen met een condition dat vakantiemodus niet aan staat.
handig, zal ik doen thx
ja die platform... daar zit het niet lekker nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
KappuhH schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:00:
Is er iemand die ervaring heeft met MCOHOME Z-wave dimmer? Via aliexpress te krijgen voor nog geen 28 euro. Dat is ongeveer de helft van een Fibaro dimmer 2.

Linkje
Ik heb er geen ervaring mee, maar hij komt wel voor bij Open zwave, wellicht is dat goed nieuws?

https://github.com/OpenZW...manufacturer_specific.xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik zou dan toch voor de Fibaro gaan. Ik zou niet zo snel iets 230volts van Alieexpress plukken. Al helemaal niet als je het in je huis installatie plaatst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:18:
[...]

Ja daar klopt iets niet volgens mij
Ik wil dat hij zodra het 21:15 is, hij elke 15 min de lampen gaat togglen, in random mode
dus bv 21:15 lichtt hal aan en keuken aan
21:30 hal uit , keuken laten en living aan
21:45 living uit, hal aan enz

of zou je dat niet doen?
zou je ze gewoon laten branden

Ik wil de illusie maken , dat er binnenin bewogen wordt
Ik zou ze gewoon lekker laten branden om 21:15 + random tijd.
En dan ook om een random tijd laten uitschakelen.

Want hoe jij dat wil, knippert er om de 15 minuten het licht in huis. Dat ziet er toch ook vreemd uit? :P

En ik zou de sun.sun als trigger doen ipv een tijd.
Want in de winter is het natuurlijk eerder donker dan in de zomer.
Dus in de winter zou je het licht aan doen om 17:30 en in de zomer om 20:00.
Dit kan met sun.sun

[ Voor 13% gewijzigd door larsiey op 01-05-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:21:
[...]

handig, zal ik doen thx
ja die platform... daar zit het niet lekker nog
Niet lekker? Gewoon verkeerd. ;) ;) Ik heb het voor je getest en die foutmelding komt door:

YAML:
1
2

moet zijn:

YAML:
1
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Ik zou ze gewoon lekker laten branden om 21:15 + random tijd.
En dan ook om een random tijd laten uitschakelen.

Want hoe jij dat wil, knippert er om de 15 minuten het licht in huis. Dat ziet er toch ook vreemd uit? :P

En ik zou de sun.sun als trigger doen ipv een tijd.
Want in de winter is het natuurlijk eerder donker dan in de zomer.
Dus in de winter zou je het licht aan doen om 17:30 en in de zomer om 20:00.
Dit kan met sun.sun
de zomer om 20:00 is veel te vroeg, dan is het nog licht buiten
idealiter is in de winter tss 19:00 en 22:30 en zomer tss 21:15 en 23:00
zoiets?
moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 20:24
raymonvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:22:
Ik zou dan toch voor de Fibaro gaan. Ik zou niet zo snel iets 230volts van Alieexpress plukken. Al helemaal niet als je het in je huis installatie plaatst
Helemaal mee eens en ik ken eigenlijk geen verhalen dat een Fibaro is afgefikt, maar bv de Neocam komen veelvuldig voor met dit defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Niet lekker? Gewoon verkeerd. ;) ;) Ik heb het voor je getest en die foutmelding komt door:

YAML:
1
2

moet zijn:

YAML:
1
2
thx even zien of ik het nu met sun doe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:44:
[...]

thx even zien of ik het nu met sun doe..
Nog realistischer is een licht sensor gebruiken. Zelf heb ik er van Mijia (Xiaomi), maar er zijn ook bewegingssensoren van Aqara (ook Xiaomi) waar een lichtsensor in zit (wel even dit goed lezen: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/RTCGQ11LM.html).
Of je maakt er zelf een met een BH1750 en ESPHome. Appeltje-eitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik zie dat een hoop mensen een vakantie modus hebben voor de lampen. Is dat omdat jullie lampen niet automatisch aan gaan op een bepaalde tijd / moment? Zelf heb ik dat de lampen in de woonkamer aan gaan met zonsondergang. Als ik niet thuis ben gaan de lampen op een bepaalde tijd uit. Ben vooral nieuwsgierig wat de overwegingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
-Casper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:10:
Ik zie dat een hoop mensen een vakantie modus hebben voor de lampen. Is dat omdat jullie lampen niet automatisch aan gaan op een bepaalde tijd / moment? Zelf heb ik dat de lampen in de woonkamer aan gaan met zonsondergang. Als ik niet thuis ben gaan de lampen op een bepaalde tijd uit. Ben vooral nieuwsgierig wat de overwegingen zijn.
Deze benadering is voor elke dag hetzelfde, en dit patroon wordt dus makkelijk herkend. Met de vakantie modus wil je eigenlijk een aantal weken nromaal gedrag opnemen en deze later afspelen als je niet thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
raymonvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Deze benadering is voor elke dag hetzelfde, en dit patroon wordt dus makkelijk herkend. Met de vakantie modus wil je eigenlijk een aantal weken nromaal gedrag opnemen en deze later afspelen als je niet thuis bent.
Mijn punt is dat mijn lampen elke dag automatisch aan gaan a.d.h.v. zonsondergang. Uitschakelen gebeurt handmatig als ik thuis ben, of automatisch als ik niet thuis ben. Op basis daarvan zou ik zeggen dat t alleen nuttig kan zijn om het uitschakelen enigszins random te maken (komt ooit nog).

Maar hier lees ik ook veel over het random aan- en uitzetten. Zetten die dan normaal gesproken niet automatisch lampen aan? En als ze dat wel doen, ga je dan niet juist een ander ritme creëren in de vakantie modus dan normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
-Casper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:10:
Geldt dat ook voor lampen op bijvoorbeeld een slaapkamer? Die gaan bij mij gewoon met de hand, want willekeurige tijden naar bed.
[...]

Hier gaan de lampen beneden op basis van lichtsensoren. Redelijk random. Die zou ik tijdens een vakantieperiode random uit kunnen zetten. Heb ik sowieso nog niet ingesteld; we gaan immers dit jaar toch niet met vakantie.
Mijn input_boolean.vakantie gebruik ik hier alleen voor de robo stofzuiger vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
barrymossel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Geldt dat ook voor lampen op bijvoorbeeld een slaapkamer? Die gaan bij mij gewoon met de hand, want willekeurige tijden naar bed.
Ja precies, dan zou je dus een "route" simuleren om ook slaapgedrag te tonen. Daar had ik idd niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
-Casper schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Ja precies, dan zou je dus een "route" simuleren om ook slaapgedrag te tonen. Daar had ik idd niet aan gedacht.
Ben het met je eens dat random aanzetten juist onrealistischer overkomt.

Gelukkig wonen wij in een buurt/dorp en huizenblok waar veel sociale controle is. Hier wordt niet zo snel ingebroken en zeker niet op basis van posten en de lampen in de gaten houden. Maar goed, als Tweaker moet je dit toch wel automatiseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
[...]

In dit topic wordt dat besproken:
https://community.home-assistant.io/t/vacation-mode/161449

Is nog wel in development en de documentatie is nog niet heel uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepierce86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 21:14
Goedemiddag allemaal,

Leuk om te zien dat er zoveel mensen bezig zijn met home assistant. Zelf heb ik het nu ook 2-3 jaar ingebouwd en ben steeds verder gegaan met uitbreiden. Op dit moment heb ik draaien:
- Conbee met Philips hue & Xiaomi deursensoren + motionsensoren
- Aeonlabs Z-Wave stick gen 5 met fibaro dimmers en double switches
- Tado thermostaat kranen en de thermostaat zelf
- Google assistant gekoppeld aan home assitant voor spraak besturing van alle apparaten

En daarnaast een iPad dashboard aan de muur waar ik alles op kan besturen d.m.v. een 3D plattegrond met daarop entities van de devices.

Mochten mensen hier vragen over hebben of hulp bij nodig hebben, kan ik daar uiteraard mee helpen.

Zoals sommige misschien weten word OpenZwave 1.4 uitgefaseerd en word er gekeken naar OpenZwave 1.6. Nu ben ik hier al een week mee bezig om dit draaiende te krijgen maar is mijn 0 kennis mbt MQTT een behoorlijke uitdaging.

Eerst heb ik Zwave2MQTT geprobeerd:
https://github.com/hassio-addons/addon-zwave2mqtt

Waarbij ik al mijn entities in home assistant te zien kreeg behalve de Aeotec Siren 6, en had ik het probleem dat Scene sturing op basis van de NodeID en SceneID niet aan de praat kreeg.

Na wat verder speurwerk kwam ik er achter dat de officiële OpenZwave ook al als beta uitgebracht is. Namelijk: https://github.com/OpenZWave/qt-openzwave

Dit krijg ik echter met geen mogelijkheid aan de praat. Er verschijnen geen entities in Home Assistant en ik begrijp dus niet wat ik fout doe. Waarschijnlijk moet ik zelf deze entities gaan koppelen vanuit MQTT maar hier heb ik dus geen idee van hoe dit te doen of waar ik moet beginnen.

Is er iemand die mij de logica hiervan kan uitleggen en dit eventueel met code voorbeelden wil illustreren.

Mocht ik de plank helemaal misslaan, hoor ik dat uiteraard ook graag :) Mijn doel is namelijk om de Aeotec Siren 6 te integreren als sirene (goh... :P) in mijn alarm automations maar waarbij mijn bestaande automations mbt zwave intact blijven. Denk aan scene sturing etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:54
CAD-tekenaar schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:46:
Ik ben bezig om via Node-Red een script te starten via mijn stem. Dit lukt (nog) niet.
Hoe kan ik controleren dat Home Assistant mijn stemcommando's via Google Assistant oppakt?
wat heb ik gedaan?
  • Ik heb integratie Google Assistant gevolgd
  • ik maak geen gebruik van Home Assistant Cloud, maar via duckdns.org
  • Home Assistant herkent mijn media_player.nest_hub
Lastige vraag, ik ben hier ook op vast gelopen. Ik heb her en der wat gevonden, waaronder hier iemand die nog wat andere applicaties er bij betrekt. Als het goed is moet het mogelijk zijn, wellicht heeft een andere Tweaker hier wel wat werkend? Ben ook benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 09:20
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:50:
[...]

In dit topic wordt dat besproken:
https://community.home-assistant.io/t/vacation-mode/161449

Is nog wel in development en de documentatie is nog niet heel uitgebreid.
Ook een voorbeeld hiervan, die ik zelf heb draaien

https://github.com/acockburn/occusim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Thepierce86 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:29:
Goedemiddag allemaal,

Leuk om te zien dat er zoveel mensen bezig zijn met home assistant. Zelf heb ik het nu ook 2-3 jaar ingebouwd en ben steeds verder gegaan met uitbreiden. Op dit moment heb ik draaien:
- Conbee met Philips hue & Xiaomi deursensoren + motionsensoren
- Aeonlabs Z-Wave stick gen 5 met fibaro dimmers en double switches
- Tado thermostaat kranen en de thermostaat zelf
- Google assistant gekoppeld aan home assitant voor spraak besturing van alle apparaten

En daarnaast een iPad dashboard aan de muur waar ik alles op kan besturen d.m.v. een 3D plattegrond met daarop entities van de devices.

Mochten mensen hier vragen over hebben of hulp bij nodig hebben, kan ik daar uiteraard mee helpen.

Zoals sommige misschien weten word OpenZwave 1.4 uitgefaseerd en word er gekeken naar OpenZwave 1.6. Nu ben ik hier al een week mee bezig om dit draaiende te krijgen maar is mijn 0 kennis mbt MQTT een behoorlijke uitdaging.

Eerst heb ik Zwave2MQTT geprobeerd:
https://github.com/hassio-addons/addon-zwave2mqtt

Waarbij ik al mijn entities in home assistant te zien kreeg behalve de Aeotec Siren 6, en had ik het probleem dat Scene sturing op basis van de NodeID en SceneID niet aan de praat kreeg.

Na wat verder speurwerk kwam ik er achter dat de officiële OpenZwave ook al als beta uitgebracht is. Namelijk: https://github.com/OpenZWave/qt-openzwave

Dit krijg ik echter met geen mogelijkheid aan de praat. Er verschijnen geen entities in Home Assistant en ik begrijp dus niet wat ik fout doe. Waarschijnlijk moet ik zelf deze entities gaan koppelen vanuit MQTT maar hier heb ik dus geen idee van hoe dit te doen of waar ik moet beginnen.

Is er iemand die mij de logica hiervan kan uitleggen en dit eventueel met code voorbeelden wil illustreren.

Mocht ik de plank helemaal misslaan, hoor ik dat uiteraard ook graag :) Mijn doel is namelijk om de Aeotec Siren 6 te integreren als sirene (goh... :P) in mijn alarm automations maar waarbij mijn bestaande automations mbt zwave intact blijven. Denk aan scene sturing etc.
Het qt-openzwave is onderdeel van de nieuwe integraties voor Z-Wave in de Home Assistant Core. Hier wordt nog hard aan gewerkt. De eerste onderdelen gaan nu langzaam richting de core van Home Assistant zelf, maar device support is laag op dit moment (We richten ons op enkel switches nu).

Dus dat is pretty much nog in progress. Leuk om mee te testen, maar nog niet productie klaar.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Ik probeer een waarde van een sensor op te slaan in een input_number.
Wat ik ook probeer de waarde van input_number blijf 0.0.
Iemand idee om dit op te slaan?

Wat ik nu heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6

service: input_number.set_value
  entity_id: input_number.name
  data_template:
    value: "{{ states('sensor.name') }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter
Wat is de waarde van sensor.utomhus_name?

Dit kan beter werken allicht:

code:
1
2
3
4
  data_template:
    value: "{{ states('sensor.utomhus_name') | float }}"

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.109.2:
  • Don't attempt to set Vizio is_volume_muted property if Vizio API doesn't provide muted state (@raman325 - #34782) (vizio docs)
  • Bump brother to 0.1.14 (@bieniu - #34930) (brother docs)
  • Fix MQTT debug info for same topic (@emontnemery - #34952) (mqtt docs)
  • Fix preservation of homekit fan speed on toggle (@bdraco - #34971)
  • Fix restoring isy994 brightness with no previous state (@bdraco - #34972) (isy994 docs)
  • Support num_repeats for roku remote (@ctalkington - #34981) (roku docs)
  • Support num_repeats for directv remote (@ctalkington - #34982) (directv docs) (directv docs)
  • UniFi - Disconnected clients wrongfully marked as wired not created (@Kane610 - #34986) (unifi docs)
  • Log the rachio webhook url (@bdraco - #34992) (rachio docs)
  • Add allow extra to totalconnect config schema (@austinmroczek - #34993) (totalconnect docs)
  • Fix roomba not reporting error (@shenxn - #34996) (roomba docs)
  • Lint roomba (@balloob - #35000) (roomba docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 17:28
Gaat hard zo. Ik zit nog op 108.8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:11:
Gaat hard zo. Ik zit nog op 108.8...
Mwah, valt wel mee. De grote stappen zijn de xxx.0 versies, daarin worden nieuwe integraties en functionaliteiten ingebracht en daar heb je de meeste kans op een breaking change. Alle xxx.1-xxx.9 versies zijn bugfix versies en bevatten dus beperkt nieuwe functionaliteit. Het is dus beter om niet "achter de punt" te vergelijken, maar "voor de punt". Bugfixes hoeven niet per se voort te komen uit de .0 versies trouwens - het kan ook een oudere bug zijn.

Dus eigenlijk loop je nog helemaal zo ver niet achter, 0.108 vs 0.109. Maar áls je dan de upgrade doet, dan wel naar de meest recente versie :)

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 01-05-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok nog een poging

Ik ga er bij deze van uit dat de verlichting op het gelijkvloers (tuin, voordeur, inkom) brandt zoals gewoonlijk als ik thuis ben (die automations maak ik nog).
Ik zorg er dus voor dat er op de bovenverdieping willekeurig een licht aangaat (alsof je gaat slapen)
Daarna volgt een alle lichten die dan branden uit in willekeurig tijdstip.

Is het normaal dat ik die input.boolean niet zie als entitieit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
## Vacation mode on
- id: 'Vacation mode: turn on'
  trigger:
  action:
      entity_id: input_boolean.vakantiemodus
      data:
      data:

## Vacation mode off
- id: 'Vacation mode: turn off'
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
      data:

########################################
## Vacation mode light automations
- id: 'Turn on vacation lights upstairs to simulate presence'
  alias: Vakantie lichten boven willekeurig aan
  trigger:
    at: '21:45:00'
  condition:
  action:
    - service: homeassistant.turn_on
      data_template:
        entity_id: "{{ state_attr('group.simulation_bovenverdieping','entity_id') | random }}"     
      data:
        message: Ik heb je simulatielichten boven aangestoken om {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

- id: 'Turn off vacation lights to simulate presence'
  alias: Vakantie lichten uit
  trigger:
  condition:
  action:
      entity_id: group.simulation_lights_off
      data:
        message: Ik heb je aanwezigheidssimulatie met lichten gestopt om {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

Dit lijkt me al beter en een normalere manier van aanwezig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:51:
Ok nog een poging

Ik ga er bij deze van uit dat de verlichting op het gelijkvloers (tuin, voordeur, inkom) brandt zoals gewoonlijk als ik thuis ben (die automations maak ik nog).
Ik zorg er dus voor dat er op de bovenverdieping willekeurig een licht aangaat (alsof je gaat slapen)
Daarna volgt een alle lichten die dan branden uit in willekeurig tijdstip.

Is het normaal dat ik die input.boolean niet zie als entitieit?
Die zou je gewoon bij states/toestanden moeten zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
## Vacation mode on
- id: 'Vacation mode: turn on'
  trigger:
  action:
      data:
      data:

## Vacation mode off
- id: 'Vacation mode: turn off'
  trigger:
  condition:
  action:
      data:
      data:

## Vacation mode light automations
- id: 'Turn on vacation lights upstairs to simulate presence'
  alias: Vakantie lichten boven willekeurig aan
  trigger:
    at: '21:45:00'
  condition:
  action:
    - service: homeassistant.turn_on
      data_template:
        entity_id: "{{ state_attr('group.simulation_bovenverdieping','entity_id') | random }}"     
      data:
        message: Ik heb je simulatielichten boven aangestoken om {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

- id: 'Turn off vacation lights to simulate presence'
  alias: Vakantie lichten uit
  trigger:
  condition:
  action:
      entity_id: group.simulation_lights_off
      data:
        message: Ik heb je aanwezigheidssimulatie met lichten gestopt om {{ now().strftime('%H') }}:{{now().strftime('%M') }}.

Dit lijkt me al beter en een normalere manier van aanwezig zijn..
Ik weet niet welke lichten je op de bovenverdieping hebt, maar als dat een badkamerlamp is en een slaapkamerlamp, dan lijkt het me vreemd als op de ene dag alleen de badkamer aangaat en de volgende dag alleen de slaapkamer.
Ik neem aan dat je wel een soort van naar bed ga routine hebt: tandenpoetsen, toilet, slaapkamer, bedlampje. Is het dan niet realistischer om dat na te bootsen? Dus om een random tijd na xx:xx uur gaan je lampen beneden uit. Daarna gaat de hal/trap lamp aan. Dan je badkamer lamp aan. Na random aantal minuten gaat die uit en je slaapkamer lamp aan en weer uit.

Lijkt me nog wat realistischer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even off the record met een (cyber) risk manager petje op: wat een hoop gedoe voor 0 toegevoegde security waarde....

Een hele ingewikkelde oplossing met random verlichting, terwijl de gemiddelde inbreker in een halve minuut besluit of hij aankomt of door loopt naar de buren - en dat volgens onderzoek al doet aan de hand van of er überhaupt licht brand - niet eens welk licht.

[ Voor 56% gewijzigd door Hmmbob op 01-05-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dacuuu schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar hij komt wel voor bij Open zwave, wellicht is dat goed nieuws?

https://github.com/OpenZW...manufacturer_specific.xml
Top!
raymonvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:22:
MCO Home als merk wordt ook door NL shops als ROBBshop en HAshop verkocht. Zegt dat iets over de kwaliteit van de producent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 08:39
Dag mede Tweakers! Ik heb jullie hulp nodig.
Ik worstel met de opmaak van de output van mijn sensoren en templates. Ik zou graag een output willen hebben met een punt als thousands seperator en en komma als decimal seperator. Ik heb verschillende opties geprobeerd en al een paar keer Google gehanteerd maar kom maar niet op de juiste oplossing. Mijn huidige output is "1234.45". Ik zou dit graag in het format "1.234,45" willen hebben. Iemand een idee?

Een voorbeeld uit mijn configuratie is:
YAML:
1
2
3
4
5
daily_water_template:
        value_template: "{{ '%0.2f' | format(states('sensor.waterverbruik_pulstotal') | float -   states('sensor.waterverbruik_daystart') | float) }}"
        unit_of_measurement: 'Liter'
        icon_template: "mdi:water"
        friendly_name: "Daily Water"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 20:24
KappuhH schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:04:

MCO Home als merk wordt ook door NL shops als ROBBshop en HAshop verkocht. Zegt dat iets over de kwaliteit van de producent?
Het zegt niet altijd iets, ze kunnen per land/werelddeel andere kwaliteitseisen hebben.

Doordat robbshop/hashop zijn zij verantwoordelijk voor iets deugdelijks te leveren, ook bij brand. Bij Chinese import is er niemand verantwoordelijk en hoeft je verzekering mogelijk niet uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Die zou je gewoon bij states/toestanden moeten zien.

[...]

Ik weet niet welke lichten je op de bovenverdieping hebt, maar als dat een badkamerlamp is en een slaapkamerlamp, dan lijkt het me vreemd als op de ene dag alleen de badkamer aangaat en de volgende dag alleen de slaapkamer.
Ik neem aan dat je wel een soort van naar bed ga routine hebt: tandenpoetsen, toilet, slaapkamer, bedlampje. Is het dan niet realistischer om dat na te bootsen? Dus om een random tijd na xx:xx uur gaan je lampen beneden uit. Daarna gaat de hal/trap lamp aan. Dan je badkamer lamp aan. Na random aantal minuten gaat die uit en je slaapkamer lamp aan en weer uit.

Lijkt me nog wat realistischer ;)
Ik geef hmmbob wel, gelijk, het is een hoop gedoe die waarschijnlijk niet veel uitmaakt maar toch..

Ik gebruik enkel de lichten die zichtbaar zijn vanop straatkant.
Badkamer enz is niet zichtbaar dus geen toegevoegde waarde die mee te betrekken
Ik gebruik in die bovenverdieping enkel het licht van 3 slaapkamers..
Zoals ook bij normale routine.

Als mn automation goed is , dan zou mn "off" alles moeten uitschakelen, dus zowel alles beneden als alles boven
Beneden licht aan zodra donker, boven maar sinds 21:45, dus niet lang

Dus die zijn goed?

Ik zie echter nog steeds niet de input.boolean in mijn states/entiteiten.Of moet ik die entiteit nog es aanmaken in mn config of bij mn sensors?

Ik zie wel de 4 automations en die staan actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-09 21:39
Ronker32 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:44:
[...]

Lastige vraag, ik ben hier ook op vast gelopen. Ik heb her en der wat gevonden, waaronder hier iemand die nog wat andere applicaties er bij betrekt. Als het goed is moet het mogelijk zijn, wellicht heeft een andere Tweaker hier wel wat werkend? Ben ook benieuwd!
Ik heb iets kunnen testen met behulp van deze pagina.
Je maakt een lege script en die kan je starten via een button of via je stem.
Roep: "Hey Google, start <scriptname>"

Het werkt bij mij dus dan ga ik er vanuit dat Google Assistant werkt binnen Home Assistant.
Misschien wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 15:33

Erik80

Sinds 1980

Ewin schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:33:
Dag mede Tweakers! Ik heb jullie hulp nodig.
Ik worstel met de opmaak van de output van mijn sensoren en templates. Ik zou graag een output willen hebben met een punt als thousands seperator en en komma als decimal seperator. Ik heb verschillende opties geprobeerd en al een paar keer Google gehanteerd maar kom maar niet op de juiste oplossing. Mijn huidige output is "1234.45". Ik zou dit graag in het format "1.234,45" willen hebben. Iemand een idee?

Een voorbeeld uit mijn configuratie is:
YAML:
1
2
3
4
5
daily_water_template:
        value_template: "{{ '%0.2f' | format(states('sensor.waterverbruik_pulstotal') | float -   states('sensor.waterverbruik_daystart') | float) }}"
        unit_of_measurement: 'Liter'
        icon_template: "mdi:water"
        friendly_name: "Daily Water"
Heeft dit buiten het visuele aspect ook nog ergens anders nut voor?
In ieder geval om een stapje verder te komen:
code:
1
{{ '{0:,.2f}'.format(states('sensor.waterverbruik_pulstotal') | float -   states('sensor.waterverbruik_daystart') | float) }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Ik geef hmmbob wel, gelijk, het is een hoop gedoe die waarschijnlijk niet veel uitmaakt maar toch..

Ik gebruik enkel de lichten die zichtbaar zijn vanop straatkant.
Badkamer enz is niet zichtbaar dus geen toegevoegde waarde die mee te betrekken
Ik gebruik in die bovenverdieping enkel het licht van 3 slaapkamers..
Zoals ook bij normale routine.

Als mn automation goed is , dan zou mn "off" alles moeten uitschakelen, dus zowel alles beneden als alles boven
Beneden licht aan zodra donker, boven maar sinds 21:45, dus niet lang

Dus die zijn goed?

Ik zie echter nog steeds niet de input.boolean in mijn states/entiteiten.Of moet ik die entiteit nog es aanmaken in mn config of bij mn sensors?

Ik zie wel de 4 automations en die staan actief
https://www.home-assistant.io/integrations/input_boolean/
Nog een input boolean aanmaken dus.

Je geeft steeds aan: als mijn automation goed is. Ja wat werkt er niet dan?
Je kan zelf ook gaan googlen en proberen als iets niet werkt. Je verwacht de hele tijd dat je we code gaan controleren...
Ook niet de eerste keer dat dit gebeurd en er wat van gezegd wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 08:39
Erik80 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:07:
[...]

Heeft dit buiten het visuele aspect ook nog ergens anders nut voor?
In ieder geval om een stapje verder te komen:
code:
1
{{ '{0:,.2f}'.format(states('sensor.waterverbruik_pulstotal') | float -   states('sensor.waterverbruik_daystart') | float) }}
Thanks voor de input. Ik heb dit inderdaad ook zo geprobeerd. Nu krijg ik alleen 1,234.45 in plaats van 1.234,45. Als ik dan '{0:.,2f}' invoer in plaats van '{0:,.2f}' (de punt en komma omgedraaid) geeft de interface Unkown als waarde.

edit: Het is inderdaad puur cosmetisch, geen andere reden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ewin op 01-05-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:12:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/input_boolean/
Nog een input boolean aanmaken dus.

Je geeft steeds aan: als mijn automation goed is. Ja wat werkt er niet dan?
Je kan zelf ook gaan googlen en proberen als iets niet werkt. Je verwacht de hele tijd dat je we code gaan controleren...
Ook niet de eerste keer dat dit gebeurd en er wat van gezegd wordt. ;)
Thx, ik had daar zitten kijken maar was niet zeker

Bedankt voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:49:
Even off the record met een (cyber) risk manager petje op: wat een hoop gedoe voor 0 toegevoegde security waarde....

Een hele ingewikkelde oplossing met random verlichting, terwijl de gemiddelde inbreker in een halve minuut besluit of hij aankomt of door loopt naar de buren - en dat volgens onderzoek al doet aan de hand van of er überhaupt licht brand - niet eens welk licht.
Je zag m'n knipoog hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik de UniFi integratie wat op zich prima werkt. Ik heb al vrij snel uitgezet in de integratie dat ook bedrade clients gevolgd worden en netwerk apparaten van Ubiquiti, want dit leverde een stormvloed van devices op. Na opnieuw de integratie toegevoegd te hebben zonder deze opties lijkt het beter te gaan, maar ik blijf zitten met een aantal Naamloze apparaten. Nu heb ik deze wel kunnen Hiden, maar weg krijg ik ze niet. Bij het verwijderen van de entities krijg je de melding:

“ U kunt alleen 0 van de geselecteerde 1 entiteiten verwijderen. Entiteiten kunnen alleen worden verwijderd als de integratie de entiteiten niet meer levert. Soms moet u Home Assistant opnieuw opstarten voordat u de entiteiten van een verwijderde integratie kunt verwijderen. Weet u zeker dat u de verwijderbare entiteiten wilt verwijderen?”

Iemand een idee hoe ik zou er voor zorg dat ik alleen twee iPhones track via deze integratie, zonder al deze ‘rommel’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:15:
Ik gebruik de UniFi integratie wat op zich prima werkt. Ik heb al vrij snel uitgezet in de integratie dat ook bedrade clients gevolgd worden en netwerk apparaten van Ubiquiti, want dit leverde een stormvloed van devices op. Na opnieuw de integratie toegevoegd te hebben zonder deze opties lijkt het beter te gaan, maar ik blijf zitten met een aantal Naamloze apparaten. Nu heb ik deze wel kunnen Hiden, maar weg krijg ik ze niet. Bij het verwijderen van de entities krijg je de melding:

“ U kunt alleen 0 van de geselecteerde 1 entiteiten verwijderen. Entiteiten kunnen alleen worden verwijderd als de integratie de entiteiten niet meer levert. Soms moet u Home Assistant opnieuw opstarten voordat u de entiteiten van een verwijderde integratie kunt verwijderen. Weet u zeker dat u de verwijderbare entiteiten wilt verwijderen?”

Iemand een idee hoe ik zou er voor zorg dat ik alleen twee iPhones track via deze integratie, zonder al deze ‘rommel’?
Misschien niet het antwoord wat je verwacht, maar waarom stoor je je aan de "rommel"?
Das toch super handig , dat die allemaal zichtbaar komen?
Je hoeft daarom geen exact ge gebruiken/volgen in je frontend

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Misschien niet het antwoord wat je verwacht, maar waarom stoor je je aan de "rommel"?
Das toch super handig , dat die allemaal zichtbaar komen?
Je hoeft daarom geen exact ge gebruiken/volgen in je frontend
Nee want het maakt alle WiFi devices aan. Devices die ik helemaal niet in HA wil hebben. Ik heb al zo’n enorme lading aan devices en entities dat ik een beetje zorgvuldig ben om alles maar aan te (laten) maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Nee want het maakt alle WiFi devices aan. Devices die ik helemaal niet in HA wil hebben. Ik heb al zo’n enorme lading aan devices en entities dat ik een beetje zorgvuldig ben om alles maar aan te (laten) maken.
Ik denk niet dat je alles zal wegkrijgen en enkel je iphones volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Frenck schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:07:
Wat is de waarde van sensor.utomhus_name?

Dit kan beter werken allicht:

code:
1
2
3
4
  data_template:
    value: "{{ states('sensor.utomhus_name') | float }}"
Thanks.
Ik heb het moeten oplossen met:

YAML:
1
2
3
4
  data_template:
    value: "{{ states('sensor.utomhus_name') | int / 100 }}"

Mijn HA haalt de data rechtstreeks uit de JSON van mijn Toon Thermostaat.
Hier staat de temperatuur als: 1500 aangegeven voor 15gr of 2050 voor 20,5gr.
Door de int / 100 aan toe te voegen kom er netjes in HA: 15 of 20,5 graden te staan. Die hij vervolgens wel als temperatuur kwijt kan.

Voor de mensen:

Is je Toon al geroot:

Kijk dan eens naar:

http://iptoon/happ_thermstat?action=getThermostatInfo

Voor niet gerooted Toon, zal je je lokale toegang even moeten aanzetten (gaat naar 2uur automatisch dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een Hue motion detector In de woonkamer met ondersteuning voor light level en temperatuur.
Ik zet deze nu via een REST API call naar de Hue bridge aan om 23:00 en uit als er na 6:30 motion detected is.
Als ik dat niet doe zit de log op M’n RPI SD vol met meldingen als:
8:22:35 AM Hue motion sensor woonkamer motion cleared (no motion detected)
8:22:20 AM Hue motion sensor woonkamer motion detected motion
8:22:05 AM Hue motion sensor woonkamer motion cleared (no motion detected)
Etc.

Zeker als de kinderen aan t spelen zijn. Dus overdag wil ik dit niet zien, wel vanaf 23:00 tot volgende dag eerste beweging na half 7

Maar ik wil overdag wel light level en temperatuur monitoren zonder de motion log spam. De binary sensor (binary_sensor.hue_motion_sensor_woonkamer_motion) voor motion detection verwijderen lijkt me niet zo’n goed idee. Tenzij het via template of andere optie mogelijk is zoals dynamisch entities enablen en disablen. Iemand enig idee?

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ok, ik zou mijn nieuwe Lovelace setup nog eens online slingeren. Bij deze :+

Link naar GitHub: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig
En omdat ploatjuhs het altijd goed doen:

Afbeeldingslocatie: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig/raw/master/images/swiping.gifAfbeeldingslocatie: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig/raw/master/images/home_pane.gifAfbeeldingslocatie: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig/raw/master/images/location.gifAfbeeldingslocatie: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig/raw/master/images/settings.gifAfbeeldingslocatie: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig/raw/master/images/status.gif

Gifjes opgenomen op de desktop terwijl Chrome een telefoon na deed. Op GitHub is de uitgebreide write-up te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 01-05-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:19:
Ok, ik zou mijn nieuwe Lovelace setup nog eens online slingeren. Bij deze :+

Link naar GitHub: https://github.com/hmmbob/HomeAssistantConfig
En omdat ploatjuhs het altijd goed doen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Gifjes opgenomen op de desktop terwijl Chrome een telefoon na deed. Op GitHub is de uitgebreide write-up te vinden.
Knap hoor! Top!
Echt de google look !
Super gedaan.
Ik vind 1 ding jammer... dat het volledig telefoon based is.
Vermoedelijk gebruik je het ook enkel op je telefoon?

Hoe ziet het er uit op laptop/tablet?
Laptop is mss minder van belang, maar als je straks bv tablet tegen de muur gaat hangen...

edit: net op je github de uitleg gezien van je mobile view :)
Mooie github die ik regelmatig bezoek :p

[ Voor 3% gewijzigd door skank op 01-05-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:25:
[...]
Laptop is mss minder van belang, maar als je straks bv tablet tegen de muur gaat hangen...
Dan maak je dus een apart dashboard, met dus een aparte url. Die toon je dan op de tablet op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:50:
[...]

Dan maak je dus een apart dashboard, met dus een aparte url. Die toon je dan op de tablet op de muur.
Yes i know :)

Ben jij dat van plan?
Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Waar maakt ie dat aan? Als dat in je entities is, moet je even deze optie toevoegen:

YAML:
1
2
3
device_tracker:
    new_device_defaults:
      track_new_devices: true

(de laatste twee regels dus, die zorgen ervoor dat ze alleen in je known_devices.yaml te zien zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Yes i know :)

Ben jij dat van plan?
Of niet?
Ik ga niks aan de muur hangen. Als ik iets wil bedienen gebruik ik knoppen (aan de muur) of mijn telefoon. Daarom is ook mijn layout gebaseerd op mobiel. Ik zit op kantoor wel de hele dag achter mijn laptop, maar daar heb ik geen behoefte aan het bedienen van mijn domotica. Thuis heb ik altijd mijn mobiel bij de hand; mijn laptop niet.

Dus voor mij is er echt geen doel voor een desktop/laptop/tablet view. En anders maak ik een nieuw dashboard. En zoals je laatst al mee had gekregen werkt het responsive gebeuren van Home Assistant een beetje slecht vreemd.
Pagina: 1 ... 55 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.