Goedemiddag allemaal,
Leuk om te zien dat er zoveel mensen bezig zijn met home assistant. Zelf heb ik het nu ook 2-3 jaar ingebouwd en ben steeds verder gegaan met uitbreiden. Op dit moment heb ik draaien:
- Conbee met Philips hue & Xiaomi deursensoren + motionsensoren
- Aeonlabs Z-Wave stick gen 5 met fibaro dimmers en double switches
- Tado thermostaat kranen en de thermostaat zelf
- Google assistant gekoppeld aan home assitant voor spraak besturing van alle apparaten
En daarnaast een iPad dashboard aan de muur waar ik alles op kan besturen d.m.v. een 3D plattegrond met daarop entities van de devices.
Mochten mensen hier vragen over hebben of hulp bij nodig hebben, kan ik daar uiteraard mee helpen.
Zoals sommige misschien weten word OpenZwave 1.4 uitgefaseerd en word er gekeken naar OpenZwave 1.6. Nu ben ik hier al een week mee bezig om dit draaiende te krijgen maar is mijn 0 kennis mbt MQTT een behoorlijke uitdaging.
Eerst heb ik Zwave2MQTT geprobeerd:
https://github.com/hassio-addons/addon-zwave2mqtt
Waarbij ik al mijn entities in home assistant te zien kreeg behalve de Aeotec Siren 6, en had ik het probleem dat Scene sturing op basis van de NodeID en SceneID niet aan de praat kreeg.
Na wat verder speurwerk kwam ik er achter dat de officiële OpenZwave ook al als beta uitgebracht is. Namelijk:
https://github.com/OpenZWave/qt-openzwave
Dit krijg ik echter met geen mogelijkheid aan de praat. Er verschijnen geen entities in Home Assistant en ik begrijp dus niet wat ik fout doe. Waarschijnlijk moet ik zelf deze entities gaan koppelen vanuit MQTT maar hier heb ik dus geen idee van hoe dit te doen of waar ik moet beginnen.
Is er iemand die mij de logica hiervan kan uitleggen en dit eventueel met code voorbeelden wil illustreren.
Mocht ik de plank helemaal misslaan, hoor ik dat uiteraard ook graag

Mijn doel is namelijk om de Aeotec Siren 6 te integreren als sirene (goh...

) in mijn alarm automations maar waarbij mijn bestaande automations mbt zwave intact blijven. Denk aan scene sturing etc.