Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Erik80 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:37:
[...]

Helaas voor velen van ons niet bruikbaar:
This add-on currently only supports AMD64 and aarch64/ARM64 machines. Although we support ARM devices, please be aware, that this add-on is quite heavy to run, and requires quite a bit of RAM. We do not recommended to run it on devices with less than 4Gb of memory.
Zoals je in mijn post kunt lezen, link ik eerst naar de windows versie van Visual Studio Code. Dus dat kun je gewoon op je laptop doen. En dan kun je via de Home Assistant extensie verbinding maken met je Home Assistant instantie en voila.

@Septillion Het zal inderdaad niet helpen bij alle fouten, maar het scheelt een boel gekloot. En juist Visual Studio Code is helemaal niet zo zwaar. Probeer het gewoon eens op een windows installatie en kijk of je het wat vind.
Ik vind het fantastisch ook voor andere talen :) Dat was al wel duidelijk geloof ik.
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:17:
Ik probeer een beetje te doorgronden hoe het nu precies ziet met HA en Hass.io, kunnen jullie aangeven of ik goed zit? :P

Hass.io is een uitbreiding op core die van alles voor je regelt, zoals het makkelijk installeren van addons zonder dat je daar zelf voor aan de gang moet. Achter de schermen is dat wel wat uitgebreider dan alleen HA dus je kunt het niet zonder meer in elk soort omgeving draaien.
Aangezien ik HA in docker op m'n NAS draai kan dat dus geen Hass.io zijn, want die wil meer kunnen dan alleen maar in een container draaien. Als ik een addon wil moet ik extra containers draaien en die via configuratie aan die van HA koppelen, dus een fijne klikklikaddonstore zit er voor mij gewoon niet in.
Feitelijk moet ik daarmee met de hand doen wat Hass.io ook zou doen, want die draait ook gewoon spul in containers als het moet. En daarom kan het niet zomaar in een dockertje. Toch?
Inmiddels bestaat hassio officieel niet meer. Om het makkelijker te maken.

Je hebt nu:
* Home Assistant Core: Dat is alleen Home assistant wat je los kunt installeren. Dit was Home Assistant.
* Home Assistant: Dat is Home Assistant Core uitgebreid met addons etc. Dit is nu Hassio.

Voordeel aan Home Assistant/Hassio is dat die inderdaad allerlei addons makkelijk koppelt aan Home Assistant. Maar het zijn inderdaad gewoon dockers, met wat extra configuratie zaken.

Ik had Home Assistant ook eerst op mijn NAS draaien (synology), maar mistte die addons wel en heb daarom de goedkoopste NUC gekocht. En dat werkt helemaal prima en zelfs sneller :) Erg blij mee.

Maar draai naast Home Assistant (hassio) nog enkele dockers, om zaken te regelen die niet via de HA addons beschikbaar zijn, of beter werken los.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 03-04-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

XanderHuisman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:33:
[...]

Samba is veel langzamer dan de SSH plugin van VS Code.
Waarom zou samba trager zijn? Misschien als je 120Gig wil over pompen. Maar niet als je een file van 10-20 kB wil bewerken. HA draait bij mij op een Synology 216 II en ik zie het dus gewoon als een netwerkshare waar. Mijn transfersnelheden liggen dik boven de 110 MB/s

@Jelte De dingen die jij noemt helpen niet in dit soort gevallen. Ik heb de ingebouwde editor via HACS gebruikt. De doet ook aan syntax checking. Die liet geen enkele fout zien. Ook als ik Notepad++ gebruikte via mijn PC zag ik geen fouten. En die geeft dus ook netjes met kleurtjes on the fly aan of je goed bezig bent.

Ik geloof best dat er toepassingen zijn voor dingen als SSH en Visual Studio. Maar we hebben het hier over het bewerken van een file van een paar KB die alleen dient om te zien of er een knop wordt ingedrukt en of er dan wel of niet een lamp aan moet. Het is niet het besturingssysteem waar Amazon alle pakjes die besteld zijn traceert en verzendt.

@Septillion
Al die mooie software zou inderdaad mijn probleem niet hebben opgelost. Alles wat in de files stond was correcte code. Maar HA kon er niets mee. Het gekke is dat ik via de UI werk en die doet ook een synax check. Als je onzin invult weigert hij te saven en geeft hij een foutmelding.
Wat ik vreemd vind is dat de UI blijkbaar soms iets niet delete als je dat vraagt. Het as dan wel weg uit de UI maar niet uit Automations.yaml.
Dan kan je dingen krijgen als:

id: 1234567890
alias Deurbel
bla
bla
id: 0987654321
alias Deurbel
qwe
pxy

En dan zie je alleen de laatste.
Jammer dat er wel een melding komt dat er iets niet klopt. Maar niet waar dat dan gezien is.
Nu ja, de oplossing was even doorbijten maar het werkt nu allemaal weer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:25

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jelte schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:30:
Inmiddels bestaat hassio officieel niet meer. Om het makkelijker te maken.

Je hebt nu:
* Home Assistant Core: Dat is alleen Home assistant wat je los kunt installeren. Dit was Home Assistant.
* Home Assistant: Dat is Home Assistant Core uitgebreid met addons etc. Dit is nu Hassio.
Fuuuuuuuuuuuuuu
Voordeel aan Home Assistant/Hassio is dat die inderdaad allerlei addons makkelijk koppelt aan Home Assistant. Maar het zijn inderdaad gewoon dockers, met wat extra configuratie zaken.

Ik had Home Assistant ook eerst op mijn NAS draaien (synology), maar mistte die addons wel en heb daarom de goedkoopste NUC gekocht. En dat werkt helemaal prima en zelfs sneller :) Erg blij mee.

Maar draai naast Home Assistant (hassio) nog enkele dockers, om zaken te regelen die niet via de HA addons beschikbaar zijn, of beter werken los.
Wat miste je dan aan die addons? Want het is op zich niet heel lastig configureren toch? Al twijfel ik daar al wel weer aan terwijl ik het schrijf, want ik heb nog steeds niet de moeite genomen om InfluxDB en DSMRreader aan de praat te krijgen.

Om eerlijk te zeggen twijfel ik ook nog best wel of mijn overstap de juiste keuze is geweest. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 14:20
crimby schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:25:
[...]

Dat is wel vreemd. Last() zou normaliter de laatste record moeten geven en niet het gemiddelde. Heb je geen mix-up in die onderste? Avg() lijkt me het gemiddelde moeten geven.

Mijn JSON query is trouwens:
code:
1
SELECT last("value") *1000 FROM "kW" WHERE ("entity_id" = 'power_consumption') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null)
Thanks.. zat een foutje in de JSON; nu werkt het.

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 16:42
Als ik een addon wil moet ik extra containers draaien en die via configuratie aan die van HA koppelen, dus een fijne klikklikaddonstore zit er voor mij gewoon niet in.
Feitelijk moet ik daarmee met de hand doen wat Hass.io ook zou doen, want die draait ook gewoon spul in containers als het moet. En daarom kan het niet zomaar in een dockertje. Toch?
Al eens gekeken naar HACS? De wereld aan add-ons, en werkt prima wanneer je Core draait:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1mJPefn.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 08:32
Kaspers schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:51:
[...]

Al eens gekeken naar HACS? De wereld aan add-ons, en werkt prima wanneer je Core draait:

[Afbeelding]
HACS is een custom component en heeft zover ik weet geen add-ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Aangezien ik HA in docker op m'n NAS draai kan dat dus geen Hass.io zijn, want die wil meer kunnen dan alleen maar in een container draaien. Als ik een addon wil moet ik extra containers draaien en die via configuratie aan die van HA koppelen, dus een fijne klikklikaddonstore zit er voor mij gewoon niet in.
Dat werkt gewoon hoor. Er is voor een Synology een setup en dan krijg je gewoon alles. Het zijn wel meerdere dockers, maar daar hoef je je niet tegen aan te bemoeien. Dat wordt allemaal onder de motorkap geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 08:15
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:21:

Wat miste je dan aan die addons? Want het is op zich niet heel lastig configureren toch?
Ik draai Home Assistant Supervised, en standaard linux zaken als samba, ssh, mosquitto, (zigbee2mqtt) draai ik gewoon op de host. Maar er zijn een aantal add-ons die wel gemakkelijk zijn, ik denk dan aan google drive backup, letsdnsocloud e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 16:42
XanderHuisman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:52:
HACS is een custom component en heeft zover ik weet geen add-ons
Je hebt gelijk. Ik had even een iets andere perceptie van add-ons. Jij doelt op Pi-Hole, Reverse-proxies, deconz, DNS, e.d., en dan zul je dat inderdaad in apparte containers moeten gaan draaien icm hass core. Hass.io is neemt je veel uit handen, het is denk ik persoonlijke voorkeur wat je het fijnste vindt. Ik draait overigens liever alles in losse containers op k8s. Met motivatie dat er minder afhankelijkheden zijn tussen componenten. Ik moet er niet aan denken dat home-assistant voor mij als DHCP-server gaat acteren. Of DNS. Of als reverse-proxy. Maar voor anderen is het juist weer een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat HACS is een stapel plug-ins als ik het zo zie? Uitbreidingen voor je dashboard of automatiseringen en zo?
Zo te zien moet je daarvoor echt in de HA mappen knutselen, in een docker image is dat niet de bedoeling lijkt mij.
Ortep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:52:
Dat werkt gewoon hoor. Er is voor een Synology een setup en dan krijg je gewoon alles. Het zijn wel meerdere dockers, maar daar hoef je je niet tegen aan te bemoeien. Dat wordt allemaal onder de motorkap geregeld.
Is dat niet die supervised versie? Dacht dat je die juist niet moet gebruiken als je zelf ook al docker o.i.d. hebt draaien?
Of bedoel jij een andere versie?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HACS is een custom_component die je toegang geeft tot een hele grote repository aan custom components, themes en plugins voor Home Assistant zelf. Denk bijvoorbeeld aan integraties die niet officieel aangeboden worden, plugins voor dingen die hele specifiek zijn, een verzameling themes die nooit allemaal in HA zouden passen. Het zijn dus uitbreidingen voor Home Assistant zelf.
Ze installeren ze ook automatisch voor je in de juiste map - dat s overigens gewoon je configuratie map. Je hoeft dus niet in je docker container te rommelen.

Add-ons zijn dat: een compleet ander stuk software wat op dezelfde host als HA wordt gedraaid, en op zo'n manier gepackaged dat ze makkelijk te benaderen/integreren zijn met Home Assistant. Maar in principe is het dus een ander stuk software.

[ Voor 47% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2020 11:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ortep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:07:
[...]

@Jelte De dingen die jij noemt helpen niet in dit soort gevallen. Ik heb de ingebouwde editor via HACS gebruikt. De doet ook aan syntax checking. Die liet geen enkele fout zien. Ook als ik Notepad++ gebruikte via mijn PC zag ik geen fouten. En die geeft dus ook netjes met kleurtjes on the fly aan of je goed bezig bent.

Ik geloof best dat er toepassingen zijn voor dingen als SSH en Visual Studio. Maar we hebben het hier over het bewerken van een file van een paar KB die alleen dient om te zien of er een knop wordt ingedrukt en of er dan wel of niet een lamp aan moet. Het is niet het besturingssysteem waar Amazon alle pakjes die besteld zijn traceert en verzendt.
Visual Studio is NIET Visual Studio Code. Let daarop. Visual Studio is een draak van een ding. Visual Studio Code is zeer vergelijkbaar met Notepadd++ maar dan met een heleboel extensies zoals de Home Assistent Helper.

Ik weet niet wat je bedoelt met de ingebouwde editer via HACS. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat die net zo krachtig is als Visual Studio Code (windows of via de HA addon maakt niet uit)
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:21:
[...]

Fuuuuuuuuuuuuuu

[...]

Wat miste je dan aan die addons? Want het is op zich niet heel lastig configureren toch? Al twijfel ik daar al wel weer aan terwijl ik het schrijf, want ik heb nog steeds niet de moeite genomen om InfluxDB en DSMRreader aan de praat te krijgen.

Om eerlijk te zeggen twijfel ik ook nog best wel of mijn overstap de juiste keuze is geweest. :P
Belangrijkste reden om over te stappen was de simpelere versie van bitwarden die klaar stond voor me als Home Assistant addon.
Maar verder draai ik onderstaande addons:
* ADB Android Debug Bridge, om mijn Android TV te besturen
* Adguard Home, om advertenties de blokkeren
* Auto Backup Hassio, spreekt voor zich
* Bitwarden RS, wachtwoordkluis
* Check Home Assistant Configuration, om mijn huidige installatie te testen tegen over de nieuwste versie en zo breaking changes gericht voor te zijn
* ESPHome, om ESP boards direct in Home Assistant te krijgen
* Glances, om eens in de zoveel tijd te kijken hoe de NUC het houdt (niet echt nodig, HTOP kan ook prima)
* Lets Encrypt, om certificaten bij te houden
* MariaDB, om alle data vanuit Home Assistant in op te slaan. Ipv de trage brakke database die standaard wordt meegeleverd
* Mosquitto Broker, om van alles via MQTT aan Home Assistant te koppelen (vooral Shellies)
* Nginx Proxy Manager, om verschillende zaken vanuit buiten gecontroleerd beschikbaar te maken
* Node-Red, om alles te automatiseren. Vind ik persoonlijk fijner dan de automations van HA zelf
* Portainer, om de verschillende dockers in de gaten te houden. Zowel die van HA als mijn eigen dockers
* Samba share, om de standaard mappen beschikbaar te maken over het netwerk. Ook gebruikt als link naar Visual Studio Code
* Terminal & SSH, om ín Home Assistant te SSHen. Gebruik ik weinig
* Visual Studio Code, als via de browser op afstand zaken in Home Assistant aan te passen indien nodig
* Wiregurad, VPN client

Daarnaast nog twee losse dockers:
* DSMRreader, om mijn slimme meter uit te lezen
* Grocy, om mijn voorraad bij te houden, week eet-planning te maken en automatisch boodschappenlijst te genereren.

Voorheen had ik Grocy ook via de Home Assistant addon draaien, maar dat werkt toch niet helemaal lekker.

Is alles nodig? Nee. Had alles via een eigen docker gekunt? Ja, maar dan mis je de eenvoudige configuratie en koppeling met Home Assistant.

Daarom ben ik overgestapt :D

[ Voor 51% gewijzigd door Jelte op 03-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jelte schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:19:
[...]
Ik weet niet wat je bedoelt met de ingebouwde editer via HACS. Maar kan me nauwelijks voorstellen dat die net zo krachtig is als Visual Studio Code (windows of via de HA addon maakt niet uit)
Als je HA installeert zijn er veel plugins mogelijk die je uit de community store kan halen.
Dat is dus HACS, Home Assistant Community Store.
Daar zit een speciale editor bij voor de configuration files. Die draai ik dus vauit HA. Die kijkt ook of de syntax in orde is. Die was helemaal tevreden over de syntax. Net als Notepad++ trouwen, die draai ik vanaf mijn PC. Alle twee de wegen zijn eenvoudig.
Deze twee zullen ongetwijfeld minder uitgebreid zijn dan VSC. Maar dat maakt dus niets uit, correcte syntax is correcte syntax.
Of je daar nu met een minimaal of met een zeer uitgebreid pakket naar kijkt dat ook nog 30 andere talen spreekt.
Het probleem zat hem bij mij niet in de syntax, maar in dat het blijkbaar mogelijk is om foutloze code te maken waar HA niets mee kan en een foutmelding op geeft. En die code maak ik dus niet extern, maar met de UI van HA zelf. Hij laat blijkbaar rommel achter. Iets in de stijl van: Delete betekend datb ik het niet meer laat zien. Maar dat betekent niet altijd dat het ook weg is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 03-04-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:01:
Dat HACS is een stapel plug-ins als ik het zo zie? Uitbreidingen voor je dashboard of automatiseringen en zo?
Zo te zien moet je daarvoor echt in de HA mappen knutselen, in een docker image is dat niet de bedoeling lijkt mij.
Hacks daar hoef je niets voor te doen. Dat is een repository. Je klikt iets aan en het gaat verder vanzelf.
Mijn Hassio folder staat trouwens gewoon bereikbaar vanaf mijn PC als een shared folder op mijn Synology. Die zit 'buiten' de docker container.
[...]

Is dat niet die supervised versie? Dacht dat je die juist niet moet gebruiken als je zelf ook al docker o.i.d. hebt draaien?
Of bedoel jij een andere versie?
https://community.home-as...dsm-native-package/125559

Deze en je kan alles wat je met Hassio ook kon. Dat heet tegenwoordig dus Home Assitant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
[...]
Visual Studio is NIET Visual Studio Code. Let daarop. Visual Studio is een draak van een ding. Visual Studio Code is zeer vergelijkbaar met Notepadd++ maar dan met een heleboel extensies zoals de Home Assistent Helper.

[...]

Belangrijkste reden om over te stappen was de simpelere versie van bitwarden die klaar stond voor me als Home Assistant addon.
* Check Home Assistant Configuration, om mijn huidige installatie te testen tegen over de nieuwste versie en zo breaking changes gericht voor te zijn
* Glances, om eens in de zoveel tijd te kijken hoe de NUC het houdt (niet echt nodig, HTOP kan ook prima)
* MariaDB, om alle data vanuit Home Assistant in op te slaan. Ipv de trage brakke database die standaard wordt meegeleverd
* Mosquitto Broker, om van alles via MQTT aan Home Assistant te koppelen (vooral Shellies)
* Nginx Proxy Manager, om verschillende zaken vanuit buiten gecontroleerd beschikbaar te maken
* Node-Red, om alles te automatiseren. Vind ik persoonlijk fijner dan de automations van HA zelf
* Portainer, om de verschillende dockers in de gaten te houden. Zowel die van HA als mijn eigen dockers
* Samba share, om de standaard mappen beschikbaar te maken over het netwerk. Ook gebruikt als link naar Visual Studio Code
* Visual Studio Code, als via de browser op afstand zaken in Home Assistant aan te passen indien nodig
* Wiregurad, VPN client

* Grocy, om mijn voorraad bij te houden, week eet-planning te maken en automatisch boodschappenlijst te genereren.

Voorheen had ik Grocy ook via de Home Assistant addon draaien, maar dat werkt toch niet helemaal lekker.

Is alles nodig? Nee. Had alles via een eigen docker gekunt? Ja, maar dan mis je de eenvoudige configuratie en koppeling met Home Assistant.

Als je home assistant service stopt. Dan zijn al je addons ook offline?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Dacuuu Nee :) Die blijven lekker doordraaien. Je kunt ze natuurlijk wel zelf stoppen en starten. En de status wordt onthouden bij herstarten van de hele server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:33
Hoe kan ik het beste de scenes aanpakken?
Ik wil namelijk 1 scene gebruiken voor verschillende soorten licht groepen.
Maar ik wil niet voor elke lichtgroep een andere scene maken met dezelfde instellingen...

Ik heb nu via button-card een lichtknop ingesteld. Als ik deze knop lang ingedrukt houd, krijg ik een slider te zien door middel van light-popop-card. Onder deze slider heb ik nog verschillende scenes hangen.
Is het mogelijk, afhankelijk van in welke light group knop ik bevind, de scene zich alleen voor die specifieke light groep ingesteld wordt? Zonder dat ik dus voor elke light group een individuele scene moet instellen.

Wat ik heb qua code is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
cards:
  - type: custom:button-card
    entity: light.balkon
    name: Balkon
    icon: mdi:lightbulb
    show_state: true
    hold_action:
      action: call-service
      service: browser_mod.command
      service_data:
        command: popup
        title: >
          [[[ return entity.attributes.friendly_name ]]] 
        style:
          position: fixed
          z-index: 999
          top: 0
          left: 0
          height: 100%
          width: 100%
          display: block
          align-items: center
          justify-content: center
          background: rgba(0, 0, 0, 0.8)
          color: 'var(--primary-color)'
          flex-direction: column
          margin: 0
          "--iron-icon-fill-color": "#FFF"
        card: 
          type: custom:light-popup-card
          entity: >
            [[[ return entity.entity_id ]]]
          icon:  >
             [[[ return entity.attributes.icon ]]]
          brightnessWidth: 150px
          brightnessHeight: 400px
          switchWidth: 150px
          switchHeight: 400px
          actions:
            - service: scene.turn_on
              service_data:
                entity_id: scene.balkon
              color: "#FDCA64"
              name: ontspannen
              service_data:
                entity_id: scene.helder
              color: "#FFE7C0"
              name: helder
              service_data:
                entity_id: scene.concentreren
              color: "#BBEEF3"
              name: concentreren
              service_data:
                entity_id: scene.energie
              color: "#8BCBDD"
              name: energie              
    tap_action:
      action: toggle
    double_tap_action:
      action: more-info  
    styles:
      card:
        - width: 100px
        - height: 100px
        - border-radius: 10%
      grid:
        - grid-template-areas: '"i" "n" "s"'
        - grid-template-columns: 1fr
        - grid-template-rows: 1fr min-content min-content
      img_cell:
        - align-self: start
        - text-align: start
      name:
        - justify-self: start
        - padding-left: 10px
        - font-weight: bold
      state:
        - justify-self: start
        - padding-left: 10px
    state:
      - value: 'off'
        styles:
          card:
            - filter: opacity(50%)
          icon:
            - filter: grayscale(100%)

Nog een filmpje om het te visualiseren: [Video: https://imgur.com/8I6LdvL]

Hopelijk ben ik zo duidelijk genoeg met mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:35:
Als je HA installeert zijn er veel plugins mogelijk die je uit de community store kan halen.
Dat is dus HACS, Home Assistant Community Store.
Daar zit een speciale editor bij voor de configuration files.
Kun je me richting die editor wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:35:
[...]

Kun je me richting die editor wijzen?
Ik had het mis. Die editor komt niet via HACS

Het is een gewone addon. Die vind je door:

Supervisor -> Add-on Store -> Search Bar: File

Dan kan je hem gebruiken. Hij is niet uitgebreid. Maar dat hoeft ook niet als hij alleen maar YAML hoeft te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:13:
HACS is een custom_component die je toegang geeft tot een hele grote repository aan custom components, themes en plugins voor Home Assistant zelf. Denk bijvoorbeeld aan integraties die niet officieel aangeboden worden, plugins voor dingen die hele specifiek zijn, een verzameling themes die nooit allemaal in HA zouden passen. Het zijn dus uitbreidingen voor Home Assistant zelf.
Ze installeren ze ook automatisch voor je in de juiste map - dat s overigens gewoon je configuratie map. Je hoeft dus niet in je docker container te rommelen.

Add-ons zijn dat: een compleet ander stuk software wat op dezelfde host als HA wordt gedraaid, en op zo'n manier gepackaged dat ze makkelijk te benaderen/integreren zijn met Home Assistant. Maar in principe is het dus een ander stuk software.
Ah ik zie het ja, had de installatiehandleiding verkeerd gelezen maar je moet het inderdaad in /config plaatsen. Die staat los op m'n filesystem inderdaad.
Toch maar eens naar kijken, want daar zit vast een hoop leuk spul tussen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

* Wiregurad, VPN client

Ik doelde meer op mijn overstap van Domoticz naar HA. Ik vind HA nu niet echt intuïtiever of makkelijker om eerlijk te zijn. :P

In jouw lijst voor addons zie ik heel veel dingen die in mijn optiek helemaal niets met HA te maken hebben. Veel heb ik gewoon via m'n NAS zelf geregeld als packages, andere zaken zoals PiHole staat op een Pi.
De enige waar ik mee aan de slag zou willen is DSMRreader en InfluxDB maar die moet je sowieso los hebben staan dacht ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ortep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:39:
https://community.home-as...dsm-native-package/125559

Deze en je kan alles wat je met Hassio ook kon. Dat heet tegenwoordig dus Home Assitant
Ah, ja dan ga je weer native aan de gang. Zit je ook weer aan die jadahl spulletje vast. Ik vond het nu juist wel lekker dat ik niets buiten de standaard store en instellingen om hoefde te doen.
Conflicteert dat native package niet met de docker implementatie van Synology zelf?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:51:
[...]

Ik had het mis. Die editor komt niet via HACS

Het is een gewone addon. Die vind je door:

Supervisor -> Add-on Store -> Search Bar: File

Dan kan je hem gebruiken. Hij is niet uitgebreid. Maar dat hoeft ook niet als hij alleen maar YAML hoeft te checken.
Ah check. Dit is dus meteen de verwarring tussen HACS <-> Add-ons. Ik zeg nog maar eens:
Hmmbob schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:13:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:03:
[...]

Ah, ja dan ga je weer native aan de gang. Zit je ook weer aan die jadahl spulletje vast. Ik vond het nu juist wel lekker dat ik niets buiten de standaard store en instellingen om hoefde te doen.
Conflicteert dat native package niet met de docker implementatie van Synology zelf?
Het is een workaround om de zaak op te starten. Je doet dat maar een maal.
Het package zorgt alleen voor de initiële setup. Hij maakt gebruik van de docker implementatie van de Synology. Hij maakt een goed geconfigureerde eerste docker voor HA en vanuit daar regelt HA alles weer zelf. Geen conflicten dus.
Daarna draai je de normale dingen. Je hoeft er niets meer mee te doen. Ook je updates enzo lopen vanuit de dockers. Ik maak dus geen gebruik van eventuele updates van de package. Die zijn niet meer van belang.
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:01:
[...]
Veel heb ik gewoon via m'n NAS zelf geregeld als packages, andere zaken zoals PiHole staat op een Pi.
Pi Hole kan je ook gewoon in een docker op je Syno draaien. Dat doe ik ook.
Ik heb een PI 4 liggen maar ik heb er geen enkele toepassing voor. Bijna alles kan eenvoudiger op mijn Syno 216.

Hmmm Note to myself: PI 4 op marktplaats zetten

[ Voor 31% gewijzigd door Ortep op 03-04-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34
Heb jij die Map card goed gekalibreerd gekregen? Welke methode heb je daarvoor gebruikt? Ik heb via Valetudo spots geplaatst in drie hoeken en daarvan de coördinaten gebruikt. Die heb ik dan gematcht met de coördinaten van een map die ik Photoshop heb gemaakt, maar de Roborock zit er telkens een halve meter ofzo naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ortep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:12:
Het is een workaround om de zaak op te starten. Je doet dat maar een maal.
Het package zorgt alleen voor de initiële setup. Hij maakt gebruik van de docker implementatie van de Synology. Hij maakt een goed geconfigureerde eerste docker voor HA en vanuit daar regelt HA alles weer zelf. Geen conflicten dus.
Daarna draai je de normale dingen. Je hoeft er niets meer mee te doen. Ook je updates enzo lopen vanuit de dockers. Ik maak dus geen gebruik van eventuele updates van de package. Die zijn niet meer van belang.
Ook niet voor dingen als een z-wave stick? Want dat stond wel op de pagina die je linkte.
Ga toch maar eens goed inlezen, want zoiets zou wel schelen.
Pi Hole kan je ook gewoon in een docker op je Syno draaien. Dat doe ik ook.
Ik heb een PI 4 liggen maar ik heb er geen enkele toepassing voor. Bijna alles kan eenvoudiger op mijn Syno 216.

Hmmm Note to myself: PI 4 op marktplaats zetten
De Pi had ik al voordat ik m'n Syno kreeg, heb nog geen reden gezien om het om te willen hangen. Het werkt nu gewoon.

Een andere Pi gebruik ik voor m'n P1 poort. Die kan dan de DSMR opvangen en doorketsen via wifi. Op dit moment is dat met ser2net maar ga ik vervangen door DSMR reader want ser2net maakt m'n HA dood. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:28:
[...]

Ook niet voor dingen als een z-wave stick? Want dat stond wel op de pagina die je linkte.
Ga toch maar eens goed inlezen, want zoiets zou wel schelen.
Ik heb geen Zwave stick maar wel een Conbee Zigbee stick. Gewoon plug en play in de Syno. Geen ingewikkelde zaken met SSH en CLI commando's. De eerste setup gaat gewoon via de UI van Synology. Je moet eerst een shared folder maken en daar wijs je dan in de setup heen. Daar staan je config files enz.
Maar dat staat ook beschreven bij de installatie procedure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:01:
[...]

Ik doelde meer op mijn overstap van Domoticz naar HA. Ik vind HA nu niet echt intuïtiever of makkelijker om eerlijk te zijn. :P

In jouw lijst voor addons zie ik heel veel dingen die in mijn optiek helemaal niets met HA te maken hebben. Veel heb ik gewoon via m'n NAS zelf geregeld als packages, andere zaken zoals PiHole staat op een Pi.
De enige waar ik mee aan de slag zou willen is DSMRreader en InfluxDB maar die moet je sowieso los hebben staan dacht ik.
Klopt hoor, meeste heeft niets met Home Assistant. Te maken. Het is soms gewoon makkelijker en werkt, inclusief auto-update. Influxdb zit er wel bij trouwens. G

En van Domoticz weet ik maar heel weinig, behalve dat ik het te ingewikkeld vond lijken de keer dat ik het probeerde. Vond Home Assistant meer potentie hebben. En mooier.
Maar heb geen goed vergelijk gemaakt hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jelte schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:48:
Klopt hoor, meeste heeft niets met Home Assistant. Te maken. Het is soms gewoon makkelijker en werkt, inclusief auto-update. Influxdb zit er wel bij trouwens. G

En van Domoticz weet ik maar heel weinig, behalve dat ik het te ingewikkeld vond lijken de keer dat ik het probeerde. Vond Home Assistant meer potentie hebben. En mooier.
Maar heb geen goed vergelijk gemaakt hoor.
Heb lang Domoticz gebruikt en dat vond ik redelijk toegankelijk, maar vanwege wat malligheid toch naar HA gaan kijken. Mede vanwege de belofte heel schaalbaar en uitgebreid te zijn.
Nu lijkt dat ook wel te kloppen maar de leercurve is bizar steil. Redelijk basale dingen zoals zwave koppelen of verbruiksgeschiedenis bewaren sloopt de boel al, dat moet je al helemaal configureren omdat de database standaard gewoon ruk is.
En dingetjes als knopjes of variabelen moet ik nog uitvogelen, zal wel met templates moeten ofzo maar is niet met een paar kliks gedaan.
Ben daarom wel benieuwd of HA makkelijker is dan Core wat dat betreft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:25:
[...]

Heb jij die Map card goed gekalibreerd gekregen? Welke methode heb je daarvoor gebruikt? Ik heb via Valetudo spots geplaatst in drie hoeken en daarvan de coördinaten gebruikt. Die heb ik dan gematcht met de coördinaten van een map die ik Photoshop heb gemaakt, maar de Roborock zit er telkens een halve meter ofzo naast...
Poeh das echt een tijd terug, volgens mij was het een hoop trial en error maar op zich gebruik ik het niet veel. Ik heb voor elke ruimte wel een zone gemaakt en deze stuur ik aan. Die halve meter luistert dan niet zo nauw aangezien de hele zone moet doen en dat de randen van de map is.

@Jelte hier ook een zeer veelvuldig visual studio code gebruiker. Veelal voor powershell maar ook zeker voor yaml. Top applicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 03-04-2020 18:30 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:27:
[...]

Poeh das echt een tijd terug, volgens mij was het een hoop trial en error maar op zich gebruik ik het niet veel. Ik heb voor elke ruimte wel een zone gemaakt en deze stuur ik aan. Die halve meter luistert dan niet zo nauw aangezien de hele zone moet doen en dat de randen van de map is.

@Jelte hier ook een zeer veelvuldig visual studio code gebruiker. Veelal voor powershell maar ook zeker voor yaml. Top applicatie.
Het lijkt me juist wel handig op het moment dat je ergens wat knoeit en je even aan kunt geven: ga daar even stofzuigen!

Maar trial & error heb ik weinig zin in. Kostte me nu al teveel moeite met veel te weinig resultaat. Dan doe ik het wel vanuit Valetudo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:34:
[...]

Het lijkt me juist wel handig op het moment dat je ergens wat knoeit en je even aan kunt geven: ga daar even stofzuigen!

Maar trial & error heb ik weinig zin in. Kostte me nu al teveel moeite met veel te weinig resultaat. Dan doe ik het wel vanuit Valetudo...
het was ff klooien idd.
Zie hier de instructies:

https://github.com/PiotrM...aomi-vacuum-map-card/wiki

Of via Xiaomi of via flolevac

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 03-04-2020 18:56 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:55:
[...]

het was ff klooien idd.
Zie hier de instructies:

https://github.com/PiotrM...aomi-vacuum-map-card/wiki

Of via Xiaomi of via flolevac
En laten die twee het nu net niet doen bij mij. Vast door het rooten en/of Valetudo. Ik laat het wel voor nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:37:
[...]

Heb lang Domoticz gebruikt en dat vond ik redelijk toegankelijk, maar vanwege wat malligheid toch naar HA gaan kijken. Mede vanwege de belofte heel schaalbaar en uitgebreid te zijn.
Nu lijkt dat ook wel te kloppen maar de leercurve is bizar steil. Redelijk basale dingen zoals zwave koppelen of verbruiksgeschiedenis bewaren sloopt de boel al, dat moet je al helemaal configureren omdat de database standaard gewoon ruk is.
En dingetjes als knopjes of variabelen moet ik nog uitvogelen, zal wel met templates moeten ofzo maar is niet met een paar kliks gedaan.
Simpel antwoord: Nee.
Want configuratie is exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
larsiey schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:06:
Hoe kan ik het beste de scenes aanpakken?
Ik wil namelijk 1 scene gebruiken voor verschillende soorten licht groepen.
Maar ik wil niet voor elke lichtgroep een andere scene maken met dezelfde instellingen...

Ik heb nu via button-card een lichtknop ingesteld. Als ik deze knop lang ingedrukt houd, krijg ik een slider te zien door middel van light-popop-card. Onder deze slider heb ik nog verschillende scenes hangen.
Is het mogelijk, afhankelijk van in welke light group knop ik bevind, de scene zich alleen voor die specifieke light groep ingesteld wordt? Zonder dat ik dus voor elke light group een individuele scene moet instellen.

- edit- Code weggehaald. Staat nog wel in de originele post.
Iemand die mij hier bij verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49

Erik80

Sinds 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:35
Zeker als je al heel lang met iets werkt (zoals ik met Home Assistant) dan zijn dingen redelijk vanzelfsprekend. Logisch ook dat als je overstapt naar een ander product dat de leercurve dan behoorlijk stijl kan zijn. Je gaat alles vergelijken met het andere product waarin je kon lezen en schrijven.

Home Assistant is zeker wel erg mooi, stabiel en kan ontzettend veel. Ik denk persoonlijk dat het ook beter is dan Domoticz. Geef het daarom een kans met bovenstaande in gedachte te houden. En als het je niet lukt dan is er niemand die je tegenhoud om weer terug te gaan naar Domoticz.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Zal straks ff kijken of ik daar wat mee kan.
Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NightMare schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:51:
Zeker als je al heel lang met iets werkt (zoals ik met Home Assistant) dan zijn dingen redelijk vanzelfsprekend. Logisch ook dat als je overstapt naar een ander product dat de leercurve dan behoorlijk stijl kan zijn. Je gaat alles vergelijken met het andere product waarin je kon lezen en schrijven.
Je hebt er aan wennen, een stijle leercurve en je moet er een studie voor doen. HA zit in dat laatste. :P

Dat de standaard database het eigenlijk al niet aan kan en direct tweaking nodig heeft. Dat iets simpels als zwave stick toevoegen meteen je logboek onbruikbaar maakt. Dat je voor iets simpels als het bewaren van een variabele meteen templating moet gaan leren (denk ik, weet ik nog niet eens zeker). Bijna niets werkt vanzelf, dat is wel meer dan ergens aan gewend zijn, dat is een heel andere wereld.

Daarom vind ik de nieuwe naamgeving eigenlijk wel een goede. HA core is de kern om te kunnen bouwen, zelf kan het nog niet zoveel. Weerspiegelt beter wat je kunt verwachten.
Home Assistant is zeker wel erg mooi, stabiel en kan ontzettend veel. Ik denk persoonlijk dat het ook beter is dan Domoticz. Geef het daarom een kans met bovenstaande in gedachte te houden. En als het je niet lukt dan is er niemand die je tegenhoud om weer terug te gaan naar Domoticz.
Het is anders, niet zozeer beter. Doe je niets dan kan het bijna niets en is niet stabiel. Toch ben ik geenszins aan het overwegen om terug te gaan hoor, Domoticz heeft ook zat nadelen.

HA is veelzijdiger en je kunt veel meer naar je hand zetten als je het snapt. Daar koos ik ook bewust voor want ik heb nog een hoop plannen.
Toegegeven, ik ben wel wat teleurgesteld ten opzichte van de hosanna verhalen dat het rete makkelijk is (verkeerde bronnen gok ik) maar ik bijt nog wel even door hoor. We komen er wel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
Gonadan schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:24:
[...]

Je hebt er aan wennen, een stijle leercurve en je moet er een studie voor doen. HA zit in dat laatste. :P

Dat de standaard database het eigenlijk al niet aan kan en direct tweaking nodig heeft. Dat iets simpels als zwave stick toevoegen meteen je logboek onbruikbaar maakt. Dat je voor iets simpels als het bewaren van een variabele meteen templating moet gaan leren (denk ik, weet ik nog niet eens zeker). Bijna niets werkt vanzelf, dat is wel meer dan ergens aan gewend zijn, dat is een heel andere wereld.

Daarom vind ik de nieuwe naamgeving eigenlijk wel een goede. HA core is de kern om te kunnen bouwen, zelf kan het nog niet zoveel. Weerspiegelt beter wat je kunt verwachten.

[...]

Het is anders, niet zozeer beter. Doe je niets dan kan het bijna niets en is niet stabiel. Toch ben ik geenszins aan het overwegen om terug te gaan hoor, Domoticz heeft ook zat nadelen.

HA is veelzijdiger en je kunt veel meer naar je hand zetten als je het snapt. Daar koos ik ook bewust voor want ik heb nog een hoop plannen.
Toegegeven, ik ben wel wat teleurgesteld ten opzichte van de hosanna verhalen dat het rete makkelijk is (verkeerde bronnen gok ik) maar ik bijt nog wel even door hoor. We komen er wel. :)
Haha, ik kan me hier ook wel in vinden.
Ik ben ook net begonnen met Home Assistant en het is gewoon veel opzoeken en documentatie lezen.
Ik ben eerst begonnen met de lovelace dashboard, de homepage.
Kwam ik erachter dat de tegeltjes niet van links naar rechts gaan, dus in de volgorde dat je ze toevoegt, maar in een andere volgorde.
Dit is de standaard manier van Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7kbZO5v7Vn24DweFc24RsXjT9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZG1kXw3mgeGCIni9oIg08I6b.png?f=fotoalbum_large

Welke mafklapper heeft dit bedacht 8)7 . Totaal niet logisch.
Daarom heb je weer een extra plugin nodig, om te zorgen dat er logica in komt...

Na een weekje heb ik dit er van kunnen maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY5GuPyvqoUOOlOAsV95B5ewwM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2mWBtaH4G6cMKNWq2bBhT4U.png?f=fotoalbum_large
En de lichtknopjes: [Video: https://imgur.com/8I6LdvL]

Conclusie: als je er veel tijd en energie insteekt kan je er heel iets moois van maken.
En anders gewoon ver vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Gonadan

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je manier van denken is. Wat de een makkelijk noemt noemt de andere moeilijk. Mijn vrouw kreeg een iPad van haar werk en ze werd ongeveer hysterisch van de software. In haar ogen onlogisch, onhandig en beperkend. Bijna alles wat ze probeerde werkte niet. Maar er zijn hele volksstammen de vinden dat het juist zo logisch is en zo handig en zo vreselijk intuïtief. Voor haar dus niet.

Dat geldt denk ik ook voor HA. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je er mee doet.
Bij mij werkte eigenlijk alles out of the box. Ik gebruik een Hue bridge voor mijn verlichting en een Deconz stick voor sensoren. Ik wilde dat bewust gescheiden houden. Het enige waar ik tegen aan liep was een aqara switch die je niet als device kon benaderen. Maar die je via de DeconZ stick moest uitlezen. Dat werd trouwens binnen een maand opgelost en het kan nu gewoon wel. Ik heb een Harmony Hub die mijn Mediacentre bedient. Dat werkt zonder problemen. Ook mijn Tado thermostaat en warmatervoorziening passen naadloos.
Ik hoor horror verhalen over de database. Ik vraag me dan af wat doen mensen er mee? Waarom wordt hij meerdere gig groot? Bij mij is hij na 6 maanden draaien 233 mb en dat blijft hij ook. Ik heb er niets voor hoeven instellen.
Ik blijf zo ver mogelijk van YAML vandaan. Niet omdat ik niet echt begrijp wat de basis is, maar omdat een verkeerde spatie of een " ipv een ' al problemen kan veroorzaken. Maar daar hebben meer 'talen' last van.
De UI kan 95% van de automatiseringen die je wilt aan.
Ik heb de indruk, maar dat weet ik niet zeker, dat voor de hardware een PI wel werkt, maar dat dat eigenlijk op het kantje lopen is. Ik zie bij mensen die daar mee werken dat ze regelmatig dingen met TTY, SSH en de CLI doen. Ik denk dan huh? waarom is dat nodig? Of ze zijn bezig de database te tweaken omdat hij de zaak zou vertragen. En bovendien slijt de SD kaart er van.
Maar ik werk op een Synology en die is vele malen krachtiger en heel veel dingen werken vanzelf omdat dat in DSM zit ingebouwd. Als je een stick in een USB poort steekt zoekt DSM uit wat het is en is hij gelijk bekend in het hele systeem. Als je een docker wilt installeren doe je dat via een GUI en niet via commandlind dingen en speciale door de gebruiker te maken command files.
Als je het leuk vind om een PI te gebruiken en alles uit te zoeken is dat natuurlijk prima. Maar ik wilde een systeem dat gewoon werkt. En dat niet onderuit gaat omdat er een SD kaartje versleten is.

Ik kwam van een ICS-2000 vandaan en daar deed ik mijn eerste automatiseringen mee. Dat werkt eigenlijk best aardig. Je kon van alles mixen Hue, Ikea, Trust zigbee en 433MHz
Het was wel enorm beperkt en Aqara werd niet ondersteund.
Dus toen ik besloot over te stappen naar Deconz, Hue en HA zat ik wel in spanning. Mijn vrouw zou niet blij zijn als ze in het donker zit en de douche het niet doet.
Ik heb een week parallel gedraaid waarbij steeds wat meer over bracht naar HA Maar de hele ombouw duurde eigenlijk niet langer dan 2 dagen. Dat het een week duurde kwwam omdat ik ook nog wel andere dingen te doen had. Het lastigste was nog mijn 433MHz deurbel.

@larsiey

Daar noem jij ook een duidelijk verschil tussen gebruikers. Die hele interface maakt me niets uit. Daar heb ik niets te zoeken. Ik bedien bijna nooit iets via Lovelace en weet ik wat voor tegels. Mijn huis is geautomatiseerd. Als ik dan nog van alles moet gaan bedienen heet het, voor mij, geen automatisering, maar verplaatsen van lichtknopjes naar mijn telefoon/tablet.
Ik kijk er wel eens op, maar ik heb niet de behoefte er iets aan te veranderen.
Als ik al met HA bezig ben zit ik in de configuration tab.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 04-04-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Ortep schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:22:
@Gonadan

@larsiey

Daar noem jij ook een duidelijk verschil tussen gebruikers. Die hele interface maakt me niets uit. Daar heb ik niets te zoeken. Ik bedien bijna nooit iets via Lovelace en weet ik wat voor tegels. Mijn huis is geautomatiseerd. Als ik dan nog van alles moet gaan bedienen heet het, voor mij, geen automatisering, maar verplaatsen van lichtknopjes naar mijn telefoon/tablet.
Ik kijk er wel eens op, maar ik heb niet de behoefte er iets aan te veranderen.
Als ik al met HA bezig ben zit ik in de configuration tab.
Ja, inderdaad. Ik hou ervan om toch ook wat visueel te hebben en nog de switches handmatig te kunnen bedienen indien nodig.

Ik moet nog aan de gang met de automatisering. Maar voor wat ik heb gezien is dat inderdaad goed te doen via de UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@larsiey daar heb je die standaard kolom en rij widgets voor, maar dan ga je dat dus wel handmatig indelen en moet je YAML'en.
Ortep schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:22:
@Gonadan

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je manier van denken is. Wat de een makkelijk noemt noemt de andere moeilijk. Mijn vrouw kreeg een iPad van haar werk en ze werd ongeveer hysterisch van de software. In haar ogen onlogisch, onhandig en beperkend. Bijna alles wat ze probeerde werkte niet. Maar er zijn hele volksstammen de vinden dat het juist zo logisch is en zo handig en zo vreselijk intuïtief. Voor haar dus niet.

Dat geldt denk ik ook voor HA. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je er mee doet.
Bij mij werkte eigenlijk alles out of the box. Ik gebruik een Hue bridge voor mijn verlichting en een Deconz stick voor sensoren. Ik wilde dat bewust gescheiden houden. Het enige waar ik tegen aan liep was een aqara switch die je niet als device kon benaderen. Maar die je via de DeconZ stick moest uitlezen. Dat werd trouwens binnen een maand opgelost en het kan nu gewoon wel. Ik heb een Harmony Hub die mijn Mediacentre bedient. Dat werkt zonder problemen. Ook mijn Tado thermostaat en warmatervoorziening passen naadloos.
Allereerst gebruik jij volgens mij HA (hassio) en ik Core, daar lijkt al een aanzienlijk verschil in te zitten. Overigens heb ik je in het topic allerlei plug-ins, addons en scripts zien noemen en hel veel zien knutselen, dat noem ik niet 'out of the box'.
Hue is inderdaad goed te doen, voor Harmony mag je gelijk de config in maar dat valt ook wel mee. Zwave is nog iets meer gedoe maar het aanzetten goed te doen. Daarna gaat echter wel je database over de zeik en mag je door een zee van semigesorteerde dropdownmenu's worstelen om het in te stellen. Daarbij regelmatig de GUI refreshen anders cached hij pulldowns waardoor wijzigingen niet goed door komen.
M'n RFXCOM nog niet aan begonnen, ga ik ook niet meer doen. Die gaat binnenkort op V&A. :P
Ik hoor horror verhalen over de database. Ik vraag me dan af wat doen mensen er mee? Waarom wordt hij meerdere gig groot? Bij mij is hij na 6 maanden draaien 233 mb en dat blijft hij ook. Ik heb er niets voor hoeven instellen.
Als jij inderdaad HA (hassio) hebt dan zal je ook de InfluxDB draaien vermoed ik. Dat is niet standaard maar wel nodig als je überhaupt iets historisch wilt bijhouden.
Qua belasting van de database hangt het heel erg van je systeem af wat je er aan wilt hangen. Dingen als Hue of Harmony merk je vrij weinig van, dat geeft niet zoveel data. Zwave spuugt per node updates, meetwaarden en statussen, vaak aan de lopende band. In HA moet je dat eigenlijk meteen gaan tweaken anders gaat hij dingen opslaan die misschien niet relevant zijn.
In mijn situatie kwam ik van een redelijk uitgebreid systeem in één keer binnen. Ik heb dus ook niet rustig kunnen opbouwen en leren, HA kreeg meteen een zee van nodes voor z'n kiezen. Dat zorgt ervoor dat binnen enkele dagen mijn history/log niet meer te openen zijn via de GUI. :D
Nu heb ik dat gefilterd in de recorder, maar om weer geschiedenis van temperatuur te hebben en dat soort dingen moet ik nog wel even serieus een custom filter gaan samen stellen.
Ik blijf zo ver mogelijk van YAML vandaan. Niet omdat ik niet echt begrijp wat de basis is, maar omdat een verkeerde spatie of een " ipv een ' al problemen kan veroorzaken. Maar daar hebben meer 'talen' last van.
De UI kan 95% van de automatiseringen die je wilt aan.
Nope, out of the box zeker niet. Dan kan je de config al niet eens aanpassen en dus je integraties niet regelen. Automatiseringen moet je al uitkijken dat je soms zelf quotes toevoegt (als je YAML snapt zie je dat wel aan komen) anders wert dat ook ineens niet, en ik mis serieuze logische statements.
Dit alles is wel op te lossen, maar moet ik dus wel eerst even op zoek naar de juiste plug-ins en/of addons.
Ik heb de indruk, maar dat weet ik niet zeker, dat voor de hardware een PI wel werkt, maar dat dat eigenlijk op het kantje lopen is. Ik zie bij mensen die daar mee werken dat ze regelmatig dingen met TTY, SSH en de CLI doen. Ik denk dan huh? waarom is dat nodig? Of ze zijn bezig de database te tweaken omdat hij de zaak zou vertragen. En bovendien slijt de SD kaart er van.
Maar ik werk op een Synology en die is vele malen krachtiger en heel veel dingen werken vanzelf omdat dat in DSM zit ingebouwd. Als je een stick in een USB poort steekt zoekt DSM uit wat het is en is hij gelijk bekend in het hele systeem. Als je een docker wilt installeren doe je dat via een GUI en niet via commandlind dingen en speciale door de gebruiker te maken command files.
Als je het leuk vind om een PI te gebruiken en alles uit te zoeken is dat natuurlijk prima. Maar ik wilde een systeem dat gewoon werkt. En dat niet onderuit gaat omdat er een SD kaartje versleten is.

Ik kwam van een ICS-2000 vandaan en daar deed ik mijn eerste automatiseringen mee. Dat werkt eigenlijk best aardig. Je kon van alles mixen Hue, Ikea, Trust zigbee en 433MHz
Het was wel enorm beperkt en Aqara werd niet ondersteund.
Dus toen ik besloot over te stappen naar Deconz, Hue en HA zat ik wel in spanning. Mijn vrouw zou niet blij zijn als ze in het donker zit en de douche het niet doet.
Ik heb een week parallel gedraaid waarbij steeds wat meer over bracht naar HA Maar de hele ombouw duurde eigenlijk niet langer dan 2 dagen. Dat het een week duurde kwwam omdat ik ook nog wel andere dingen te doen had. Het lastigste was nog mijn 433MHz deurbel.
Op een PI kunnen dit soort dingen wel, maar dat is inderdaad nog meer knutselen. Ik ben dan ook overgestapt naar het draaien op m'n Syno.
Daar is het verschil wel dat ik één commandline actie heb gedraaid om de container te maken, want out of the box koppelt hij echt geen USB-devices. Jij hebt daar een 3rd party package voor gebruikt, maar dat komt in feite op hetzelfde neer.

Ach ja, het is wel grappig. Ik ben nu van plan om een soort dashboard te gaan maken wat ik op een tablet in de woonkamer kan zetten. Volgens mij is HA daar een stuk beter geschikt voor dan Domoticz, ook qua zelf widgets kiezen en een layout samenstellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik heb een pulsdrukker die direct aan een Shelly1 (met daaraan een lamp) gekoppeld is. Werkt prima, maar nu wil ik eigenlijk met die knop ook een andere (Tradfri) lamp schakelen. Bij voorkeur long-press de lamp die aan de Shelly1 hangt en met short-press de Tradfri lamp. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik heb de Shelly1 op detached mode gezet en ik zie via MQTT bij short-press:
  • Input 1 bij indrukken
  • Input 0 bij loslaten
  • Longpress 0
Bij long-press hetzelfde, behalve de longpress natuurlijk, die is dan 1.

Maar dan loop ik een beetje vast... Iemand een idee?

(Tasmota flashen is geen optie; geen zin om dat ding te flashen...)

---edit---

Momenteel heb ik dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: 'Hoeklamp aan door knop'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: shellies/shelly1-59E826/input/0
    payload: '1'
  action:
    - service: light.toggle
      entity_id: light.hoeklamp

- alias: 'Bank lamp aan door knop'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    topic: shellies/shelly1-59E826/longpush/0
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.bank

Bij short-press gaat de juiste lamp aan. Bij long-press gaat echter (logischerwijs) zowel de hoeklamp als de bank lamp aan... Iemand een idee hoe ik dat voorkom? (nog een hele late edit: er is in de stock firmware gewoon een optie hiervoor: "Don't activate if the button is long pushed. Attention: The relay will be switched only after the button is released."... dat ik daar zó lang mee bezig ben geweest |:( )

---edit2---
Ben uiteindelijk maar voor single-press en double-press gegaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- alias: 'Knop counter omhoog'
  trigger:
    - platform: mqtt
      topic: shellies/shelly1-59E826/input/0
  action:
    - service: counter.increment
      entity_id: counter.lampknop

- alias: 'Hoeklamp aan door 1 keer drukken'
  trigger:
    - platform: state
      from: '0'
      to: '1'
      for:
        milliseconds: 10
  action:
    - service: light.toggle
      entity_id: light.hoeklamp
    - service: counter.reset

- alias: 'Banklamp aan door 2 keer drukken'
  trigger:
    - platform: state
      from: '1'
      to: '2'
      for:
        milliseconds: 100
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.bank
    - service: counter.reset

[ Voor 67% gewijzigd door barrymossel op 17-04-2020 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Gonadan schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:21:

Allereerst gebruik jij volgens mij HA (hassio) en ik Core, daar lijkt al een aanzienlijk verschil in te zitten. Overigens heb ik je in het topic allerlei plug-ins, addons en scripts zien noemen en hel veel zien knutselen, dat noem ik niet 'out of the box'.
Wat ik bedoeld met out of the box is dat alles in een keer werkte zoals ik het ook met mijn ICS-2000 had. Ik hoefde niets te doen en alles werd herkend. Ik gebruik bijna niets aan Addon's of plugins. Ik gebruik de editor. Maar pas na een tijdje deed ik dat. Dat kan ook prima zonder via de GUI of Notepad++. Dat ik weet dat ze er zijn is nog niet hetzelfde als ze gebruiken.
Hue is inderdaad goed te doen, voor Harmony mag je gelijk de config in maar dat valt ook wel mee.
Hue werkte standaard, Tado werkte standaard, Deconz/Conbee werkte standaard, Mijn telefoon en tablet werden standaard herkend.
Harmonye was inderdaad 3 regels in de config (Via notepad++) maar is tegenwoordig geïntegreerd.
Als jij inderdaad HA (hassio) hebt dan zal je ook de InfluxDB draaien vermoed ik. Dat is niet standaard maar wel nodig als je überhaupt iets historisch wilt bijhouden.
Geen idee wat ik gebruik, ik draai gewoon standaard zonder gespeel met de database.
Die database heb ik niet nodig. Ik zou niet weten wat ik wil weten wat meer dan 24 uur oud is. Hooguit bij storingzoeken. Ging die lamp echt wel om 3:15 uit.
Qua belasting van de database hangt het heel erg van je systeem af wat je er aan wilt hangen. Dingen als Hue of Harmony merk je vrij weinig van, dat geeft niet zoveel data.
Zwave spuugt per node updates, meetwaarden en statussen, vaak aan de lopende band.
Dat is dus een Zwave dingetje
Nu heb ik dat gefilterd in de recorder, maar om weer geschiedenis van temperatuur te hebben en dat soort dingen moet ik nog wel even serieus een custom filter gaan samen stellen.
Dat zal best een hele klus zijn. Maar zoals ik al zei: Ik heb geen belangstelling voor mijn database. En mijn temperaturen, mocht ik daar belangstelling voor hebben, zitten gewoon in mijn thermostaat. En ik heb ook geen speciale hardware die veel data genereert.
Het is voor mij een automatiseringssysteem. En niet een database, histories overzicht, corona tracker en agenda
[...]

Nope, out of the box zeker niet. Dan kan je de config al niet eens aanpassen en dus je integraties niet regelen.
Out of de box voor mij dus wel. Bijna alles wat ik in huis heb zit in de standaard integrations en wordt direct herkend. De enige uitzondering was de harmony.
Automatiseringen moet je al uitkijken dat je soms zelf quotes toevoegt (als je YAML snapt zie je dat wel aan komen) anders wert dat ook ineens niet,
Quotes toevoegen? Waarom? Dat doe ik nooit. Waar moet je dat dan?
en ik mis serieuze logische statements.
Ben ik helemaal met je eens. Het zou het leven eenvoudige rmaken
Daar is het verschil wel dat ik één commandline actie heb gedraaid om de container te maken, want out of the box koppelt hij echt geen USB-devices. Jij hebt daar een 3rd party package voor gebruikt, maar dat komt in feite op hetzelfde neer.
Dat zal een eigenschap met je Zwave stick zijn. Ik heb Core ook gedraaid als eerste poging. En toen herkende hij mijn Conbee usb stick ook meteen. Ik ben pas na een paar dagen over gegaan naar Hassio. Maar dat heet niet meer zo. Dat overstappen was trouwens eenvoudig. Alles bleef gewoon werken.
Het lijkt er uit jouw beschrijvingen op dat Zwave een probleem is. Niet spontaan herkend, veel data genereren.
Nu komt dat in Nederland ook niet heel erg veel voor. We leven hier met Hue, Ikea, KaKu/Trust, Conbee, Mijia, Aqara en meer. Dat is allemaal Zigbee spul. Voor veel mensen is het dus echt out of the box een gaan.
Ach ja, het is wel grappig. Ik ben nu van plan om een soort dashboard te gaan maken wat ik op een tablet in de woonkamer kan zetten. Volgens mij is HA daar een stuk beter geschikt voor dan Domoticz, ook qua zelf widgets kiezen en een layout samenstellen.
Succes :)
Ik ga dat in ieder geval niet doen. Ik gebruik geen dashboards of addons voor aanpassingen van het uiterlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Ortep op 04-04-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Echt totaal niet met je eens. Home Assistant had ik echt zo onder de knie. YAML is zeer logisch en alle code is gewoon op te zoeken. Heb je zo geleerd en anders zo gegoogled.
Sowieso is Hassio mijn inziens wel aan te raden, want eventuele add-ons zijn wel erg eenvoudig. Zigbee2MQTT bijvoorbeeld. Druk op de knop en het werkt (nou ja bijna). Dan weet ik niet of ik de Domoticz oplossing eenvoudiger vindt. Persoonlijk vond ik Domoticz echt een gedrocht (en dan niet eens alleen die verouderde GUI, brrrr). Ben vrij rap overgegaan op Home Assistant.

Ik kan me er ook totaal niet in vinden dat alles om de haverklap gesloopt wordt. Lijkt me meer een user-error ;)

Enige waar ik me wel eens aan irriteer zijn die zeer regelmatige breaking changes. Gelukkig de laatste maanden geen echt relevante voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50

TWKterry

Master Mariner

@larsiey
larsiey schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:02:
[...]

Ik ben eerst begonnen met de lovelace dashboard, de homepage.
Kwam ik erachter dat de tegeltjes niet van links naar rechts gaan, dus in de volgorde dat je ze toevoegt, maar in een andere volgorde.
Dit is de standaard manier van Home Assistant:
[Afbeelding]

Welke mafklapper heeft dit bedacht 8)7 . Totaal niet logisch.
Daarom heb je weer een extra plugin nodig, om te zorgen dat er logica in komt...
Misschien weet je het al maar in Edit mode kun je de tegels verplaatsen, de move up en down buttons rechtsonder op elke card. Daaarvoor heb je geen plugin nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
TWKterry schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:05:
@larsiey

[...]

Misschien weet je het al maar in Edit mode kun je de tegels verplaatsen, de move up en down buttons rechtsonder op elke card. Daaarvoor heb je geen plugin nodig.
Dat wist ik inderdaad. Echter, ik wijzig niet via de interface maar via yaml handmatig.
Ik wilde wat custom cards er in hebben en die worden niet ondersteunt in de interface.
Daarnaast gooit de interface de handmatige yaml code nog even flink over de kop als je er wat nieuws inzet.
Ieder zijn eigen manier van werken natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door larsiey op 04-04-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Vandaag maar eens begonnen met een oude server die ik nog had staan om Ubuntu server 18.04.4 te installeren(gelukt) en daarna Home Assistant maar daar loop ik vast.

sudo apt-get install python3-pip

pip3 install homeassistant

en dan kijken of HA wil opstarten met hass --open-ui maar dan krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxh4mtuBLZAu233DcLsw9eeKIuI=/f/image/8zfqj6sZEEoT89HS280EUVx2.jpg

Of bestaat dit commando niet meer of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Laatst online: 19:05

Mimiix

Professioneel Prutser

RoTeK70 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:45:
Vandaag maar eens begonnen met een oude server die ik nog had staan om Ubuntu server 18.04.4 te installeren(gelukt) en daarna Home Assistant maar daar loop ik vast.

sudo apt-get install python3-pip

pip3 install homeassistant

en dan kijken of HA wil opstarten met hass --open-ui maar dan krijg ik:

[Afbeelding]

Of bestaat dit commando niet meer of zo?
Google search op de error(https://github.com/home-assistant/core/issues/701):
Try running this instead: python3 -m homeassistant

Your python 3 installed scripts probably are not getting added to the path.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
Ik heb thuis ESXI draaien en wil hier Hassio op gaan draaien (draai het nu op een RPI). Wat is volgens jullie de beste route? Ubuntu met een docker image, of HassOS via deze methode? https://blog.markdepalma.com/?p=82

Ik vind docker normaal wel fijn omdat ik bijvoorbeeld makkelijk met caddy SSL certificaten kan aanmaken/aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 21:25
peligro2k schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:41:
Ik heb thuis ESXI draaien en wil hier Hassio op gaan draaien (draai het nu op een RPI). Wat is volgens jullie de beste route? Ubuntu met een docker image, of HassOS via deze methode? https://blog.markdepalma.com/?p=82

Ik vind docker normaal wel fijn omdat ik bijvoorbeeld makkelijk met caddy SSL certificaten kan aanmaken/aanvragen.
Ik draai hier op een optiplex 3070 ubuntu server 18.04.

Deze link gebruik ik om docker en docker-compose te installeren.
https://cwiki.apache.org/...ge.action?pageId=94798094

Neem voor "sudo curl -L https://github.com/docker...ad/1.17.0/docker-compose-`uname -s`-`uname -m` -o /usr/local/bin/docker-compose" wel een nieuwere versie zoals de 1.25.4 ofzo.

Dan hassio installatie;

cd /opt
mkdir hassio
yum install jq
yum install avahi
yum install socat
yum install python3
curl -sL https://raw.githubusercon.../master/hassio_install.sh | bash -s -- -m intel-nuc -d /opt/hassio

systemctl status hassio-supervisor.service
systemctl enable hassio-supervisor.service

Go to ip:8123

Installatie directory vervang je door degene je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-10 23:00
larsiey schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:02:
[...]

Daar heb je op zich geen plugin voor nodig. Gewoon vertical en horizontal stacks gebruiken in lovelace.
Alle cards die je in dezelfde kolom wil hebben zet je in een vertical stack. Alle cards die je in dezelfde rij wilt hebben zet je in een horizontal stack. Je kunt zelfs horizontal stacks in vertical stacks zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
Hey Allen,
Op dit moment draai ik HA core op mijn synology NAS. Ik ben net verhuisd naar een nieuw appartement en moet dus het een en ander omzetten in HA. Omdat ik dus eigenlijk toch opnieuw wil/moet beginnen zat ik te denken om HA over te zetten naar mijn plex media speler (AsRock A300, Ryzen 5 3400g) met Ubuntu 18.04.4 LTS en hier gebruik te maken van Docker en Docker-compose. Ik heb de volgende Dockers op dit moment al draaien:
  • Home Assistant Core (Ik kan ook voor de niet Core versie gaan, maar op Synology werkte ik al met core en ik wil goed begrijpen hoet alles werkt achter de schermen met HA (non core).
  • InfluxDB (gegeven opslaan die ik lange tijd in wil kunnen zien en in een grafiek zetten met Grafana)
  • Grafana (Grafieken maken)
  • mosquitto (MQTT)
  • DockerMon (Docker monitor van Phil Hawthorne om te zien in HA welke dockers draaien, hier zoek ik eigenlijk nog een alternatief voor met wat meer data van de verschillende Dockers)
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen aan jullie:
  1. Op dit moment gebruik ik zowel de Hue hub als de Ikea Tradfri hub. Ik heb een Conbee2 stick gekocht en wou deze eigenlijk gaan gebruiken en de 2 hubs uitfaseren. Dat zou moeten kunnen, maar ik heb nu gelezen dat ik de lampen etc niet een firmware update kan geven via de Conbee-stick. Dan zou ik ze dus los moeten koppelen van Conbee, op de hub koppelen, updaten en weer koppelen aan Conbee.
    1. Hoe gaan jullie met deze updates om? Lijkt me namelijk nogal wat werk om alle lampen de hele tijd te moeten switchen voor een update (al zijn die er niet zo vaak).
    2. Zien jullie verschil in reactietijd met hub en Conbee-stick?
  2. Dit is meer een docker(-compose) vraag. Maar elke keer wanneer ik bijv configuration.yaml aan wil passen, moet ik mijn wachtwoord invullen, ik heb online gekeken of je dit kon wijzigen, maar het enige dat ik heb gevonden is dat het wel mogelijk is, maar dat ze het afraden, want dan krijgt de docker teveel rechten. Mis ik hier iets?
Kijk uit naar jullie antwoorden en discussies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
  • DockerMon (Docker monitor van Phil Hawthorne om te zien in HA welke dockers draaien, hier zoek ik eigenlijk nog een alternatief voor met wat meer data van de verschillende Dockers)
Ik gebruik zelf Portainer voor dit doeleinde, gebruik het al een jaar naar volle tevredenheid! Beetje muggenziften maar verschillende 'dockers' worden officiëel 'containers' genoemd. :)
• Op dit moment gebruik ik zowel de Hue hub als de Ikea Tradfri hub. Ik heb een Conbee2 stick gekocht en wou deze eigenlijk gaan gebruiken en de 2 hubs uitfaseren. Dat zou moeten kunnen, maar ik heb nu gelezen dat ik de lampen etc niet een firmware update kan geven via de Conbee-stick. Dan zou ik ze dus los moeten koppelen van Conbee, op de hub koppelen, updaten en weer koppelen aan Conbee.
  1. Hoe gaan jullie met deze updates om? Lijkt me namelijk nogal wat werk om alle lampen de hele tijd te moeten switchen voor een update (al zijn die er niet zo vaak).
Elk Zigbee device wordt aan één coördinator (en daarmee één netwerk) gekoppeld. Ik heb geen ervaring met Conbee echter onder de aanname dat Conbee geen updatefunctionaliteit heeft (hoogstwaarschijnlijk), zit er dus niks anders op dan twee maal te pairen.
• Dit is meer een docker(-compose) vraag. Maar elke keer wanneer ik bijv configuration.yaml aan wil passen, moet ik mijn wachtwoord invullen, ik heb online gekeken of je dit kon wijzigen, maar het enige dat ik heb gevonden is dat het wel mogelijk is, maar dat ze het afraden, want dan krijgt de docker teveel rechten. Mis ik hier iets?
Ik denk dat je iets meer informatie moet verschaffen aangezien je op zoveel plekken een wachtwoord kan/moet invullen... Denk aan SSH, SFTP, HA, sudo, etc. Overigens is er ook een Docker topic!

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

drentsemoi schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:47:
Hey Allen,
Op dit moment draai ik HA core op mijn synology NAS. Ik ben net verhuisd naar een nieuw appartement en moet dus het een en ander omzetten in HA. Omdat ik dus eigenlijk toch opnieuw wil/moet beginnen zat ik te denken om HA over te zetten naar mijn plex media speler (AsRock A300, Ryzen 5 3400g) met Ubuntu 18.04.4 LTS en hier gebruik te maken van Docker en Docker-compose. Ik heb de volgende Dockers op dit moment al draaien:
  • Home Assistant Core (Ik kan ook voor de niet Core versie gaan, maar op Synology werkte ik al met core en ik wil goed begrijpen hoet alles werkt achter de schermen met HA (non core).
  • InfluxDB (gegeven opslaan die ik lange tijd in wil kunnen zien en in een grafiek zetten met Grafana)
  • Grafana (Grafieken maken)
  • mosquitto (MQTT)
  1. Op dit moment gebruik ik zowel de Hue hub als de Ikea Tradfri hub. Ik heb een Conbee2 stick gekocht en wou deze eigenlijk gaan gebruiken en de 2 hubs uitfaseren. Dat zou moeten kunnen, maar ik heb nu gelezen dat ik de lampen etc niet een firmware update kan geven via de Conbee-stick. Dan zou ik ze dus los moeten koppelen van Conbee, op de hub koppelen, updaten en weer koppelen aan Conbee.
  2. Dit is meer een docker(-compose) vraag. Maar elke keer wanneer ik bijv configuration.yaml aan wil passen, moet ik mijn wachtwoord invullen, ik heb online gekeken of je dit kon wijzigen, maar het enige dat ik heb gevonden is dat het wel mogelijk is, maar dat ze het afraden, want dan krijgt de docker teveel rechten. Mis ik hier iets?
Kijk uit naar jullie antwoorden en discussies!
Op de deconz discord had iemand het erover dat het mogelijk is te updaten. Er is een plugin in de phoscon app die dat regelt.

Ik merk geen vertraging in iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
Bojan023 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:06:
Ik denk dat je iets meer informatie moet verschaffen aangezien je op zoveel plekken een wachtwoord kan/moet invullen... Denk aan SSH, SFTP, HA, sudo, etc. Overigens is er ook een Docker topic!
Als ik bijvoorbeeld docker-compose.yaml als volgt heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

version: "3"
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    restart: unless-stopped
    image: homeassistant/home-assistant:0.107.7
    devices: 
      - /dev/ttyACM0:/dev/ttyACM0 # Zwave stick
    volumes:
       - /home/drentsemoi/docker/homeassistant:/config
       - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
       - /home/drentsemoi/docker/shared:/shared
       - /dev/serial/by-id/:/dev/serial/by-id/
    network_mode: host
    depends_on:
       - mosquitto
    environment:
      - TZ=Europe/Oslo

Om deze container up en running te krijgen gebruik ik het volgende commando:
docker-compose -f docker-compose.yml up -d

Wanneer ik nu bestanden in "/home/drentsemoi/docker/homeassistant/" aan wil passen, open ik deze bestanden in virtual studio code, pas ik deze aan. Bij het opslaan krijg ik de melding "Failded to save"Insufficient permission. Select 'retry ass Sudo' to retry as superuser. Wanneer ik dit doe, wordt dit bestand wel opgeslagen nadat ik mijn wachtwoord nog een keer invul. Dit is in principe geen heel groot probleem, maar als ik snel even wat dingen wil testen, wel irritant.
Bojan023 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:06:
Ik gebruik zelf Portainer voor dit doeleinde, gebruik het al een jaar naar volle tevredenheid! Beetje muggenziften maar verschillende 'dockers' worden officiëel 'containers' genoemd. :)
Dank, hier ga ik eens naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 16:47
drentsemoi schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:47:

Je kunt via deconz de firmware van lampen en andere devices updaten, alleen moeten de firmware bestanden wel beschikbaar zijn om te downloaden. Voor Ikea devices zijn deze gewoon beschikbaar, voor Philips Hue voor zover ik weet niet (of dit moet recent gewijzigd zijn). Wil je daar dus de firmware van lampen updaten dan zal je ze inderdaad weer moeten pairen met de Hue hub.

Edit: @drentsemoi in de openingspost van het deconz topic staat er ook een stukje over firmware updaten.

Verschil in reactietijd is er bij mij niet. Status updates in home assistant zijn zelfs sneller omdat het Hue component werkt met polling en deconz werkt met push.

[ Voor 6% gewijzigd door wmn79 op 05-04-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 21:12
Ik ben een dimmer aan het maken met ESPHome.
Een ESP12e met rotary encoder.
Ik kan met de rotary encoder de led dimmen , ik kan met de slider in het menu dimmen.
Het enige probleem is dat de slider niet mee beweegt als ik aan de rotary encoder draai.
Ik heb dit ook ooit eens met drukknoppen gemaakt en dan beweegt de slider wel mee.
Hoe kan ik dit verhelpen?
Dit is mijn code :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
globals:
   - id: x
     type: int
     restore_value: no
     initial_value: '0'

sensor:
  - platform: rotary_encoder
    name: "Rotary Encoder"
    pin_a: D1
    pin_b: D2
    min_value: 0
    max_value: 52
    resolution: 4
    filters:
      - or:
        - debounce: 0.1s
        - delta: 10
      - lambda: |-
          if (x < 0.0) return 0.0;
          if (x > 52.0) return 52.0;
          return x;
    on_value:
      then:
        - output.set_level:
            id: pwm_output
            level: !lambda "return x/53.0;"

- logger.log:
            format: "pwm_output set to %.1f%s"
            args: [ 'x*100/53.0', '"%"' ]

output:
  - platform: esp8266_pwm
    pin: D6
    inverted: true
    frequency: 1000 Hz
    id: pwm_output

light:
  - platform: monochromatic
    output: pwm_output
    name: "LED-Lamp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Wie kan mij een duw in de goeie richting geven voor het maken van een automatisering met een MQTT sensor/switch? Ik zie nu dat alle MQTT apparaten niet onder de apparaten zitten als ik een automatisering wil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Zq136OQHKkHvkAYP9ZXU7inYnA=/f/image/QUZGPRJ8kckOVpbAEtAp6kUd.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 08:15
Ofwel gebruik je een state trigger (met je entity ipv je device), of je doet iets als dit
```
alias: Deurbel
trigger:
- payload: 'ON'
topic: sensor/doorbell_sensor
```

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik een for x minute trigger kan maken in node red ?

In Hassio automation is hier een mooi commando voor echter ik kom er maar niet uit hoe dit in node-red te doen.

Voorbeeld van for trigger in hassio automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.waterflow
    above: 5
    for: 00:30:00
  action:
    service: persistent_notification.create
    data_template:
        {{ trigger.to_state.name }} too high for {{ trigger.for }}!

Ik wil in node-red een flow maken dat als bijv water sensor langer als 30 minuten boven bepaalde waarde is er een notification komt. Ik heb al geprobeerd met een timer echter die start telkens opnieuw te tellen zodra deze een nieuwe waarde krijgt van de water sensor iedere minuut.

[ Voor 3% gewijzigd door bgrr op 05-04-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
francisp schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:07:
Ofwel gebruik je een state trigger (met je entity ipv je device), of je doet iets als dit
```
alias: Deurbel
trigger:
- payload: 'ON'
topic: sensor/doorbell_sensor
```
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
bgrr schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:17:

In Hassio automation is hier een mooi commando voor echter ik kom er maar niet uit hoe dit in node-red te doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.waterflow
  action:
    data_template:

Ik wil in node-red een flow maken dat als bijv water sensor langer als 30 minuten boven bepaalde waarde is er een notification komt. Ik heb al geprobeerd met een timer echter die start telkens opnieuw te tellen zodra deze een nieuwe waarde krijgt van de water sensor iedere minuut.
Dit wil ik ook graag weten inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Interessant nieuws/gerucht:

https://www.reddit.com/r/...tt_integration_in_deconz/

Als ik het goed begrijp kunnen dan alle door zigbee2mqtt ondersteunde devices vanuit deconz/Conbee II worden aangestuurd. Dat levert meer keuze op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
phlinx schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:01:

Als ik het goed begrijp kunnen dan alle door zigbee2mqtt ondersteunde devices vanuit deconz/Conbee II worden aangestuurd. Dat levert meer keuze op.
Volgens mij andersom, je kunt alle door Zigbee2mqtt ondersteunde devices aansturen via een Dresden stick, aangestuurd met/door zigbee2mqtt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
phlinx schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:01:

Wat @gastje01 zegt, juist andersom. Zigbee2mqtt werkte alleen met de CC2530, CC2531 en nu nog wat nieuwere controllers, en support voor de Conbee / Raspbee komt daarbij. Het is overigens ook geen gerucht, en al door Koen bevestigd in de Zigbee2mqtt thread: Koenkk in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
Iemand enig idee hoe dit ding zich qua performance verhoudt ten opzichte van een CC253x?

Ontwikkelbordjes die ondersteund worden zijn leuk, maar je blijft een Nederlander...

Edit: was meer iets voor het Zigbee2mqtt topic

[ Voor 12% gewijzigd door gastje01 op 05-04-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

gastje01 schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:45:
Iemand enig idee hoe dit ding zich qua performance verhoudt ten opzichte van een CC253x?

Ontwikkelbordjes die ondersteund worden zijn leuk, maar je blijft een Nederlander...

Edit: was meer iets voor het Zigbee2mqtt topic
Met "dit ding" bedoel je Conbee/raspbee?

Performance is prima. Ik heb hem thuis met DeCONZ maar ik merk geen enkele vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.waterflow
  action:
    data_template:

Dacuuu schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:40:
[...]

Dit wil ik ook graag weten inderdaad!
Common > Inject node
Repeat: interval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
-Casper schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:00:
[...]

[...]

Common > Inject node
Repeat: interval
Dat is toch niet helemaal het zelfde? Die interval node kan je alleen helemaal aan het begin plaatsen.
En die schiet dan zeg maar elke 30 minuten af.

Ik denk dat een stoptimer meer in de buurt komt.

Maar in HA zelf met YAML, checkt hij dan bijv elke seconden of sensor X voor 30 minuten niet onder een bepaalde waarde komt, of checkt hij dat 1x na 30 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Dacuuu schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:33:
[...]

Dat is toch niet helemaal het zelfde? Die interval node kan je alleen helemaal aan het begin plaatsen.
En die schiet dan zeg maar elke 30 minuten af.

Ik denk dat een stoptimer meer in de buurt komt.

Maar in HA zelf met YAML, checkt hij dan bijv elke seconden of sensor X voor 30 minuten niet onder een bepaalde waarde komt, of checkt hij dat 1x na 30 minuten?
Excuus, ik las enkel het stukje om iedere X minuten iets te triggeren. Wellicht heb je hier iets aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
automation:
  trigger:
    entity_id:
      - sensor.waterflow
  action:
    data_template:

Pak een Trigger Node. En selecteer een reset waarde

Reset the trigger if:

msg.reset is set
msg.payload equals: 'vul een waarde in'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Laatst online: 04-10 14:18

Reley

Zoom Zoom

Zo dan. Ik mag me hier ook melden.
Na begonnen te zijn met een HomeWizard, ben ik via een aantal jaar Domoticz in de afgelopen weken over gestapt op HA.
Wat een verademing...
Ja het was uitzoeken hoe alles werkt, met name de rfxcom spullen en waarom die verrekte Zwave stick niet werkte (een usb hubje deed wonderen)

Na wat gekloot met de automations ben ik nu volledig om en alles werkt zoals ik wil.

Nu ben ik nog op zoek naar mooie indelingen van het dashboard. Heb nu per ruimte een 'weergave' maar dat werkt toch niet helemaal lekker.
hoe hebben jullie het allemaal ingedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reley schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:11:
Nu ben ik nog op zoek naar mooie indelingen van het dashboard. Heb nu per ruimte een 'weergave' maar dat werkt toch niet helemaal lekker.
Zie voor wat inspiratie o.a. Home Assistant - Show je setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm... ik zat even te spelen met scenes maar oh my wat hebben ze dat verneukt (of de documentatie is verouderd). Ik had een scène voor als de kids tv kijken, en die moet dus actief blijven zelfs als de automation motion in lounge getriggert wordt. Dat kan, maar de scène weer afschakelen zodat de automation weer werkt lijkt niet te kunnen. Wat is het nut van een scène als ik dan weer de automation moet aanpassen om te checken op de tijd en een dummy switch...

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zwerver schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:39:
Hmm... ik zat even te spelen met scenes maar oh my wat hebben ze dat verneukt (of de documentatie is verouderd). Ik had een scène voor als de kids tv kijken, en die moet dus actief blijven zelfs als de automation motion in lounge getriggert wordt. Dat kan, maar de scène weer afschakelen zodat de automation weer werkt lijkt niet te kunnen. Wat is het nut van een scène als ik dan weer de automation moet aanpassen om te checken op de tijd en een dummy switch...
Een scene is van oorsprong een setting waarin een bepaalde set lampen / apparaten word geschakeld. Er kan dus iets overheen, gezien het enkel een schakeling is.

Als je dat niet wil, zul je inderdaad met een automation/input_boolean moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een scene heeft geen "state", dus je kan niet zien of die actief is (enkel of hij "aan" staat, dat wil zeggen: enabled voor gebruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
D3nnisd schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:49:
[...]

Een scene is van oorsprong een setting waarin een bepaalde set lampen / apparaten word geschakeld. Er kan dus iets overheen, gezien het enkel een schakeling is.

Als je dat niet wil, zul je inderdaad met een automation/input_boolean moeten werken.
Daar hadden we toch groups voor... Je gooit alles in een group en zet die group aan of uit. Een scène zou ik verwachten op de manier waarop de commerciëlere pakketten het doen. En dan kan je dus ook je scène checken in een automation. En uitzetten.

@Hmmbob oh ik snap wat het ding doet nadat ik er goed naar gekeken heb. Maar het is in my not so humble opinion een nutteloze toevoeging.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwerver op 06-04-2020 12:58 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben vooral opzoek naar een manier om de "Kamers" van Homey na te bootsen, iemand enig idee? Bij Homey maak je een Kamer aan met een motion-sensor bijv, en zodra die Motion-sensor aan gaat schakelt die "Kamer" aan en kan je vanaf daar al je andere automations laten starten

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Zwerver schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:56:
[...]

Daar hadden we toch groups voor... Je gooit alles in een group en zet die group aan of uit. Een scène zou ik verwachten op de manier waarop de commerciëlere pakketten het doen. En dan kan je dus ook je scène checken in een automation. En uitzetten.

@Hmmbob oh ik snap wat het ding doet nadat ik er goed naar gekeken heb. Maar het is in my not so humble opinion een nutteloze toevoeging.
Welke pakketen bedoel je? Zowel Domovea als Homelynk werken op de manier hoe ik beschrijf.

Een group is enkel Aan / uit. Een scene kan ook iets met kleuren, warmte of bijvoorbeeld dimmen.
DennusB schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:58:
Ik ben vooral opzoek naar een manier om de "Kamers" van Homey na te bootsen, iemand enig idee? Bij Homey maak je een Kamer aan met een motion-sensor bijv, en zodra die Motion-sensor aan gaat schakelt die "Kamer" aan en kan je vanaf daar al je andere automations laten starten
Ik denk dat je het beste een groep kan maken van de lampen in die kamer. Ofwel alles in een script plaatsen en dat triggeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Mimiix op 06-04-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
In het geval can een motion sensor: je kunt een template binary sensor maken die dus een or is van alle losse sensoren. Dan heb je dus dat "groepje" bij elkaar. En potentieel dat het ook met groups kan, geen idee. (Dus één group met alle sensoren daarin).

En heel misschien dat HA het kan via Areas, maar dat is relatief nieuw en heb ik zelf nog niet gebruikt. Dus alle sensoren in dezelfde area plaatsen (waarbij een area dus hetzelfde concept is als kamers in Homey), en dat je iets met een trigger op area kunt.

Overigens had Homey dit volgens mij ook pas sinds Homey 2.0 IIRC? Heb zelf nooit geupgrade naar 2 en in 1 zat het IIRC ook nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
drentsemoi schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:37:
[...]

Om deze container up en running te krijgen gebruik ik het volgende commando:
docker-compose -f docker-compose.yml up -d

Wanneer ik nu bestanden in "/home/drentsemoi/docker/homeassistant/" aan wil passen, open ik deze bestanden in virtual studio code, pas ik deze aan. Bij het opslaan krijg ik de melding "Failded to save"Insufficient permission. Select 'retry ass Sudo' to retry as superuser. Wanneer ik dit doe, wordt dit bestand wel opgeslagen nadat ik mijn wachtwoord nog een keer invul. Dit is in principe geen heel groot probleem, maar als ik snel even wat dingen wil testen, wel irritant.
Dit heeft te maken met verschillende gebruikers op je server. De Docker daemon en containers starten altijd als root mits je geen user specificeert. De eigenaar van de .yml-file is hoogstwaarschijnlijk root, terwijl jij op je reguliere account zit. Dit is de reden dat je tijdelijk root-toegang nodig hebt om het bestand aan te passen/op te slaan (en daar gebruik je dus sudo voor). Je kunt de eigenaar van het bestand veranderen naar jouw (gewenste) user (chown command). Logischerwijs zul je dan geen root-toegang meer nodig hebben omdat het jouw bestand is geworden.

Tenslotte is het voldoende om naar de folder met de docker-compose.yml te navigeren en dan
code:
1
sudo docker-compose up -d
te runnen.

toevoeging: je kunt een group aanmaken (groupadd <naamgroep>) en zowel root als je gebruiksaccount daaraan toevoegen (usermod -a -G <naamgroep> <naamuser>) om te voorkomen dat je moet sudo-en en een wachtwoord moet invullen (schrijfrechten van de groep van docker-compose.yml even checken). Echter zijn er redenen om dit niet te doen vanuit beveiligingsperspectief. Namelijk als iemand toegang heeft tot je gebruikersaccount zijn alle root-bestanden met je juiste groepsrechten aan te passen, niet alleen je docker-compose.yml.

[ Voor 15% gewijzigd door Bojan023 op 06-04-2020 13:44 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Na continu testen en aanpassen is het nu aardig uitgedacht.
Wij hebben geen tablet aan de muur, dus doen het meeste via automations en een paar fysieke knoppen.
Soms wordt er via de telefoon een scene gekozen die in 1 x een heleboel lampen instelt.

Dus:
- standaard tab met bovenin een aantal knoppen voor scenes, daaronder cards met de meeste lampen. Groepen lampen die altijd samen aan of uitgaan alleen als groep opgenomen. Door erop te klikken kun je de onderliggende lampen individueel toch bedienen en zo hou je het dashboard kleiner.
- tab met grafieken van alle temperaturen en vochtigheid etc.
- tab met elektra verbruik, meterstanden
- tab met Pi-gegevens, mem/cpu verbruik, grootte van databases etc. Card met alle devices die unavailable zijn (iemand heeft de stroom van de lampen afgehaald)
- tab met alle batterij-standen -> te laag=batterij vervangen
- tab Security; wie is thuis, bewegings-sensoren en raam+deursensoren en camera
- tab met testjes, op dit moment een floorplantest (plattegrond met dynamische inhoud). Erg veel werk, weet niet of ik hiermee doorga.
- Grafana dashboard voor slimme meterstanden, per uur, dag, week, 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Laatst online: 11:33
Voor ieder die darksky gebruikt

https://blog.darksky.net/

https://darksky.net/dev

Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel in "Home Assistant - Show je setup"

Tabje benedenverdieping. Tabje mensen + James de stofzuiger. Tabje bovenverdieping met camera's van m'n dochters. Tabje TVs/Netflix/Film. Tabje muziek. Tabje energie/verbruik. Tabje instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi

Ik heb een pi4 met sd kaart, echter loopt deze ondertussen toch wel vol.
Is het mogelijk op een eenvoudige manier om die data over te zetten en een ssd te gebruiken (ik heb hier nog ene liggen).
Voordeel is VEEL meer plaats en ook minder gevoelig om stuk te gaan of corrupt.

Gebruiken jullie persoonlijk verschillende dashboards?

De integratie voor afvalkalender, is die ook in BE te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@skank
  • Zoek anders ff op bijvoorbeeld 'ssd' in dit topic. Je bent niet de eerste die zich dit afvraagt ;)
  • Check de posts boven je, die gaan over indeling, tabs, dashboards, etc. Is een apart topic voor.
  • M.b.t. de afvalkalender, wat zegt de documentatie?

[ Voor 51% gewijzigd door JBS op 06-04-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will do,
De posts hierboven gaan over de tabbladen in het dashboard, niet de dashboards zelf...

Welke stekker gebruiken jullie om jullie oude wasmachine slim te maken?

Liefst zigbee (ipv wifi)
Ik dacht aan de innr sp120
Maar die leest stroomverbruik niet uit volgens coolblue?

[ Voor 18% gewijzigd door skank op 06-04-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
skank schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:11:
Will do,
De posts hierboven gaan over de tabbladen in het dashboard, niet de dashboards zelf...

Welke stekker gebruiken jullie om jullie oude wasmachine slim te maken?

Liefst zigbee (ipv wifi)
Ik dacht aan de innr sp120
Maar die leest stroomverbruik niet uit volgens coolblue?
Voor dashboards is een apart draadje. De link staat een paar posts hierboven vermeld.

Om een stekker te kunnen adviseren, is het nodig te vermelden welke gateway je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:23:
[...]

Voor dashboards is een apart draadje. De link staat een paar posts hierboven vermeld.

Om een stekker te kunnen adviseren, is het nodig te vermelden welke gateway je gebruikt.
Voor die dashboard heb je idd "show je setup" , dat draadje ken ik al. Maar zoals ik zei.. die toont niet echt verschillende dashboards van 1 setup, die toont HET dashboard van een setup.
Das een verschil.
Begrijp je wat ik wil zeggen, of is er nog een andere met meerdere dashboards?

Voor die stekker -> hue bridge (zigbee)

Ivm die SSD heb ik dit gevonden
https://www.tomshardware....ry-pi-from-usb,39782.html

Kan ik dit blindelings volgen?
Ik zal wel nog een adapter nodig hebben van usb nr sata

Of is het dan toch beter om gewoon een usb stick te nemen ipv ssd? bv https://www.coolblue.be/n...xOhsNhKHYpnRoCG0EQAvD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door skank op 06-04-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:50

TWKterry

Master Mariner

wmn79 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:19:
[...]

Verschil in reactietijd is er bij mij niet. Status updates in home assistant zijn zelfs sneller omdat het Hue component werkt met polling en deconz werkt met push.
Zouden dan mijn sensoren sneller getrieerd worden, heb nu dat de lamp in de hall pas aan gaat als ik er al weer uit ben :-(
Denk dan alle sensoren op Deconz en de lampen op Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
@skank Dan is de innr wel een goede keus. Gebruikt niet veel stroom en de waarden zijn uit te lezen. Of je kunt uitlezen hangt van je smart home systeem af. In home assistant kan dat.

Denk niet dat veel mensen meerdere dashboards van hun setup hebben. Ik hou het bij 1 in elk geval.

De upgrade naar ssd wil ik ook binnenkort doen. Of de link de juiste manier is kan ik je uit ervaring niet zeggen.
Wat ik er op het web van heb gelezen geeft me wat koudwatervrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je toevallig het verschil tss de innr sp120 en sp220?

Zelfde prijs ook

https://www.123led.nl/Sma...Slimme-Stekker-p5575.html

Kan ik uit die sp120 bv ook een jaarlijks verbruik uithalen?
of is deze een beter ? https://nl.50five.be/homb...m_campaign=slimme_stekker

De update nr ssd tja, ik begin te twijfelen omdat ik die adapter nodig heb, waarom dan niet gewoon usb stick, of is dat geen goed idee? Zie mn linkje in vorige post

[ Voor 23% gewijzigd door skank op 06-04-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
skank schreef op maandag 6 april 2020 @ 18:02:
Weet je toevallig het verschil tss de innr sp120 en sp220?
Volgens hun eigen FAQ:
What is the difference between the 1-series and 2-series, for example RB 165 and the RB 265?
  • The memory function: The lights of the 2-series remember their last brightness or colour setting after being turned off and back on.
  • Easy pairing: Simultaneous pairing of multiple devices is possible with the 2-series.
  • Response time: The lights of the 2-series have a faster system response with higher reliability.
  • Safety: The lights of the 2-series have enhanced security with unique per-device encryption.
In addition, the 2 series uses Zigbee 3.0. The 1 series uses Zigbee Light Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Je hebt ook ruimtes in Home Assistant. Kijk eens onder settings naar gebieden.

Wat je daar precies mee kan weet ik nog niet. Gebruik het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49

Erik80

Sinds 1980

De update nr ssd tja, ik begin te twijfelen omdat ik die adapter nodig heb, waarom dan niet gewoon usb stick, of is dat geen goed idee? Zie mn linkje in vorige post
Tijdje terug heb ik linkjes gegeven:
Erik80 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Ik ben pas geleden geswitched van een RPi 3B+ met SD naar een 4 met 4GB en SSD en dit bevalt me prima! goede guidance: https://www.amalytix.com/...nstalling_Hassio_on_a_SSD
En deze: https://community.home-as...-4-installation/123514/87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Jelte schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:00:
[...]

Je hebt ook ruimtes in Home Assistant. Kijk eens onder settings naar gebieden.

Wat je daar precies mee kan weet ik nog niet. Gebruik het zelf niet.
Dat gaat over tracking devices met GPS op een kaart. Dus of iemand op school, thuis of weet ik veel waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Wij hebben ook een paar SP120's draaien via een Conbee II stick.
Je krijgt continu het actuele verbruik, hij houdt ook zelf een telling van het totaalverbruik bij. Net als bij een slimme meter dus.

Ik heb influxDB + Grafana draaien op een SSD. Daarmee kun je alles weergeven op de manier zoals je zelf wil. Per dag/week/maand/jaar, min, max, gemiddelden, alles.

Kan ik uit die sp120 bv ook een jaarlijks verbruik uithalen?
Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.