Ortep schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:36:
Wat ik bedoeld met out of the box is dat alles in een keer werkte zoals ik het ook met mijn ICS-2000 had. Ik hoefde niets te doen en alles werd herkend. Ik gebruik bijna niets aan Addon's of plugins. Ik gebruik de editor. Maar pas na een tijdje deed ik dat. Dat kan ook prima zonder via de GUI of Notepad++. Dat ik weet dat ze er zijn is nog niet hetzelfde als ze gebruiken.
Nee snap ik, maar het is jammer dat zoiets nodig is. Althans, dat is puur mijn mening. Ik heb nu gewoon een teksteditor op m'n NAS geïnstalleerd, kan ik altijd via een browser de config aanpassen.

Hue werkte standaard, Tado werkte standaard, Deconz/Conbee werkte standaard, Mijn telefoon en tablet werden standaard herkend.
Harmonye was inderdaad 3 regels in de config (Via notepad++) maar is tegenwoordig geïntegreerd.
Da's ook een reden om te klagen toch? Daardoor gaat de ontwikkeling ook harder.

Maar ik moet Harmony inderdaad zelf doen. Bij aanwezigheidsdetectie via de router kreeg ik ineens alle bekende MAC-adressen in m'n dashboard en geschiedenis, krijg je er nooit meer uit.

Geen idee wat ik gebruik, ik draai gewoon standaard zonder gespeel met de database.
Die database heb ik niet nodig. Ik zou niet weten wat ik wil weten wat meer dan 24 uur oud is. Hooguit bij storingzoeken. Ging die lamp echt wel om 3:15 uit.
Precies dat eigenlijk. Het boeit mij niet hoeveel een lamp verbruikt heeft of dat hij een aardbeving geconstateerd heeft, ik wil alleen weten wanneer hij geschakeld is.
Verder is verbruik van een wasmachine of temperatuur en luchtvochtigheid in verschillende ruimten wel weer iets wat ik wil loggen.
Maar om zo specifiek te loggen moet ik er nog wel even voor gaan zitten.

Quotes toevoegen? Waarom? Dat doe ik nooit. Waar moet je dat dan?
In die formulieren voor automatisering. Bepaalde vakjes hebben een bepaald format en moet je dan quotes omheen zetten anders komt het verkeerd in de YAML terecht. Weet niet uit m'n hoofd precies welke, dacht sowieso bij templates bijvoorbeeld.
Heb nu nog niet zoveel geautomatiseerd, het meeste zit in zwave zelf.
Dat zal een eigenschap met je Zwave stick zijn. Ik heb Core ook gedraaid als eerste poging. En toen herkende hij mijn Conbee usb stick ook meteen. Ik ben pas na een paar dagen over gegaan naar Hassio. Maar dat heet niet meer zo. Dat overstappen was trouwens eenvoudig. Alles bleef gewoon werken.
Het lijkt er uit jouw beschrijvingen op dat Zwave een probleem is. Niet spontaan herkend, veel data genereren.
Nu komt dat in Nederland ook niet heel erg veel voor. We leven hier met Hue, Ikea, KaKu/Trust, Conbee, Mijia, Aqara en meer. Dat is allemaal Zigbee spul. Voor veel mensen is het dus echt out of the box een gaan.
Daar zeg je wat, HA is natuurlijk wat nieuwer. Toen ik begon was Zwave gewoon zo'n beetje de enige betrouwbare om te kiezen. Zigbee was amper bekend, je had alleen Hue en Kaku koos je alleen uit kostenoverwegingen. Wellicht is HA daar gewoon minder op gericht en hanteert een andere filosofie.
Daarnaast gebruiken we tegenwoordig natuurlijk ook veel externe controllers via een API zoals een Hue, Harmony of thermostaten. Dat is een ander principe dan een stick en drivers die direct in je tool hangen.
Ach ja, het is best leuk om weer te ontdekken en puzzelen, al heb ik niet altijd de tijd.