Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

R2D2 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:33:
[...]

Beiden functioneerden destijds op hetzelfde kanaal op dezelfde hardware aan de USB stick. Oftewel exact gelijke omstandigheden.
Ja, dat is wat ik bedoelde. Twee onafhankelijk werkende systemen die alle twee instabiel zijn. Dan zit de oorzaak mogelijk niet in de systemen zelf. Wifi kan zwaar storen op zigbee.

https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 08-04-2020 17:28 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:14:
@RevellNL Zal ik vanavond eens naar kijken
@Hmmbob Nee, ik bedoel zoiets:[Afbeelding]
Maar dan mooi :+
Of de secondary info gebruiken ?
https://github.com/custom...row/blob/master/README.md

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:25
Installing , ik heb amper devices dus veel kan er niet breken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Yarisken schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:45:
[...]

Installing , ik heb amper devices dus veel kan er niet breken :-)
Ik gebruik HA nu een groot jaar via Docker, update eigenlijk naar alle(!) beta versies sinds 0.88 (ofzo?!) en het is in al die tijd een hand vol keren fout gegaan. Gisteravond ging 0.108.0b4 fout, ff geprobeerd te debuggen, kon het pijnpunt zo snel niet vinden, hoppa via docker-compose aangepast naar 0b3 en het draaide weer.

Ff de breaking changes scannen, inschatten waar het ongeveer fout kan gaan en updaten die hap.
Snel wat wijzigingen doorvoeren en het draait weer.

Zo'n verademing tov Domoticz, updates traag, relatief veel fouten, duurt dan weer lang alvorens het op is gelost.

Docker *; HA

HA ansich <3 <3 <3 <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
markhubert180 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 19:55:
[...]

Ik gebruik HA nu een groot jaar via Docker, update eigenlijk naar alle(!) beta versies sinds 0.88 (ofzo?!) en het is in al die tijd een hand vol keren fout gegaan. Gisteravond ging 0.108.0b4 fout, ff geprobeerd te debuggen, kon het pijnpunt zo snel niet vinden, hoppa via docker-compose aangepast naar 0b3 en het draaide weer.

Ff de breaking changes scannen, inschatten waar het ongeveer fout kan gaan en updaten die hap.
Snel wat wijzigingen doorvoeren en het draait weer.

Zo'n verademing tov Domoticz, updates traag, relatief veel fouten, duurt dan weer lang alvorens het op is gelost.

Docker *; HA

HA ansich <3 <3 <3 <3
Hoe ga je eigenlijk naar een vorige versie ?
Ik kon idd ook van domoticz en ik ben overgegaan vanwege docker ook, visual studio code ... de max gewoon :-). De combinatie van Hassio, conbee 2 zigbee stick en aeotec zwave stick is gewoon een uber combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
@Yarisken In de docker-compose kun je gewoon de tag(lees; versie) opgeven welke je wilt draaien.
Wil ik vandaag terug van 0.108.0 maar 0.108.0b0, dan kan ik dat gewoon in compose aanpassen, container downloaden en gaan. Tot op heden nog niet meegemaakt dat het backwards niet werkt :)

Hier van een Rasp met Domoticz naar Rasp met HA gegaan. Toen kwamen andere Docker containers om de hoek kijken, RFLink, Conbee2, AEOTEC stick etc. idd Zwave/Zigbee icm HA is subliem!!
Ben heeel langzaam wat Zwave spullen over aan het zetten naar Zigbee. Prachtig spul van Aqara, mooie schakelaar, lekkere kleine sensoren, etc.

Hier 30min. geleden geupdate naar 0.108.0:
code:
1
2
3
Status: Downloaded newer image for homeassistant/home-assistant:0.108.0
Recreating homeassistant ... done
xxxx@docker-one:/xxxx/xxxx$

I'm loving it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
markhubert180 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:04:
@Yarisken In de docker-compose kun je gewoon de tag(lees; versie) opgeven welke je wilt draaien.
Wil ik vandaag terug van 0.108.0 maar 0.108.0b0, dan kan ik dat gewoon in compose aanpassen, container downloaden en gaan. Tot op heden nog niet meegemaakt dat het backwards niet werkt :)

Hier van een Rasp met Domoticz naar Rasp met HA gegaan. Toen kwamen andere Docker containers om de hoek kijken, RFLink, Conbee2, AEOTEC stick etc. idd Zwave/Zigbee icm HA is subliem!!
Ben heeel langzaam wat Zwave spullen over aan het zetten naar Zigbee. Prachtig spul van Aqara, mooie schakelaar, lekkere kleine sensoren, etc.

Hier 30min. geleden geupdate naar 0.108.0:
code:
1
2
3
Status: Downloaded newer image for homeassistant/home-assistant:0.108.0
Recreating homeassistant ... done
xxxx@docker-one:/xxxx/xxxx$

I'm loving it!
Ik draai op een optiplex 3070 met 16gb ram een stuk of 12 containers nu waaronder hassio.
Aqara heb ik net 3 temperatuur sensors in gebruik via zigbee en is idd heel handig en goedkoop :-). Direct herkend door de conbee stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:22
Hoe kan ik meerdere if-statements gebruiken in de data template?

Ik heb nu:
{% if is_state('sensor.restafval', '1') %}
Restafval wordt morgen opgehaald.
{% elif is_state('sensor.gft', '1') %}
Gft afval wordt morgen opgehaald.
{% elif is_state('sensor.plastic', '1') %}
Plastic afval wordt morgen opgehaald.
{% elif is_state('sensor.oud_papier', '1') %}
Oud papier wordt morgen opgehaald.
{% else %}
test
{% endif %}
title: Afvalmelding
Ik wil dan een notificatie krijgen als een sensor op 1 staat met de tekst "X wordt morgen opgehaald."
Echter, als ik dit nu uitprobeer krijg ik alleen het else-statement terug als notificatie "test"
In de developer tools heb ik een sensor op 1 gezet om dit te gaan testen.

Ik heb al wat lopen zoeken maar kan niet de oplossing vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Upgrade naar 0.108 laat ik nog even. Heeft niet zo'n lijst met release notes waar je direct van op upgrade wilt drukken zoals 0.107 had. En ik moet ook nog steeds mijn Pi4 beetje fatsoenlijk zien te booten van USB, dat wil nog niet zo lukken :/

@larsiey als ik jpu was zou ik even met dat statement gaan spelen in devtools => Template. Even kijken wat die state precies is. Zou me niets verbazen als je hem even moet pipen/casten als INT ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@markhubert180 ik gebruik al jaren docker en zou niet anders willen eerlijk gezegd. Zo easy, zeker met verschillende versies e.d.
@Yarisken geen idee wat je van plan bent met 16 GB, maar daar kom ik, zelfs met 23 Docker container voorlopig niet aan :)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
martinvdm schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:16:
@markhubert180 ik gebruik al jaren docker en zou niet anders willen eerlijk gezegd. Zo easy, zeker met verschillende versies e.d.
@Yarisken geen idee wat je van plan bent met 16 GB, maar daar kom ik, zelfs met 23 Docker container voorlopig niet aan :)
Lol nee idd maar ik draai ook gitlab, jellyfin en awx en die kunnen wel wat vragen. Ook ga ik nog radarr en sonarr uitbreiden met enkele containers dus ik wil zeker zijn. Maar idd met 8GB zou ik nu ook tekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
ik was net vergeten na de 2 rasp dat ik nu een NUC draai met SSD en 16GB geheugen. Geheugen hangt gemiddeld rond de 30-40%, CPu komt amper boven de 20% en 256GB SSD :X :O
Maar wat een verademing tov van die Rasps.... Had zovaak geneuzel met die dingen, dan weer een SD kapot, dan weer overtemp of een adapter stuk, verzin het maar :F Nuc draait nu bijna een jaar probleemloos(!!) super stabiel met 20 containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Jammer dat er geen fatsoenlijk hassio docker image is (correct me if I'm wrong), had op mijn Synology een package draaien die wat docker containers opzette, maar vond dat niet zo ideaal. Mijn broertje draait hassio op een Pi3B en dat was veruit beter ivm plugins en externe bereikbaarheid, maar wel traag. Heb hassio nu draaien op een Pi4 en dat is een heel stuk sneller, nog even een passieve case kopen die beter koelt en dan ben ik wel tevreden. Ik hou ook van Docker, maar niet voor hassio..

[ Voor 5% gewijzigd door Sp33dFr34k op 08-04-2020 20:32 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Septillion schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:15:

@larsiey als ik jpu was zou ik even met dat statement gaan spelen in devtools => Template. Even kijken wat die state precies is. Zou me niets verbazen als je hem even moet pipen/casten als INT ofzo
Dom, dom, de state had ik niet goed ingevuld in de developer tools :F
Werkt nu wel gewoon als ik state 1 invul bij de een sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

En nog een probleempje, ik probeer een Konke motion sensor te temmen. Verbinden via Zigbee2MQTT etc gaat prima. Maar standaard is de detectie spanne 1,5 minuut. Liever zou ik de timing voor de lamp wat meer in de hand hebben. Nu weet ik dat het ding niet continue kan lopen meten en doorsturen. Dus zo ver ik weet stuurt dat ding alleen een bericht als hij beweging ziet. Het weer "clear" worden is aan z2m (toch?).

Maar als in in de device.yaml van z2m "occupancy_timeout: 10" ingeef wordt hij netjes na 10 seconden "clear". En na 20 seconden kan ik hem opnieuw triggeren. So far so, good. :9

Maar, als ik nu gewoon tot in de oneindigheid (okay, tot 1,5 minuut getest) voor dat ding blijf bewegen gaat hij toch na 10 sec naar "clear" en wil hij gewoon niet retriggeren. -O- Dus occupancy_timeout er weer uit. En helaas, blijf ik dan 1,5 bewegen

- Klopt het dat deze sensor alleen een bericht stuurt bij beweging, geen clear?
- Hoe kan je dat checken? (wat de exacte Zigbee berichten zijn)
- Weet iemand een work-around?
- Doet bijvoorbeeld die van Xiaomi dat anders? Ofwel langer op detect houden ofwel opnieuw een detect sturen.

@larsiey :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vervolg op mijn 'probleem/uitdaging'. Ik heb nu dit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pWjZibV.png

Niet helemaal wat ik zoek, maar het is in ieder geval íets. Ik wil eigenlijk dit, maar daar lijk ik de enige in te zijn:
Pi-hole 1 Enabled - Enabled Pi-hole 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Misschien iets waar je nog over mee kan denken?
Het komt namelijk voor dat bijvoorbeeld gft en oud papier op dezelfde dag wordt opgehaald.
Dan pakt de if statement alleen de eerste sensor die er staat, hier gft. Dus krijg ik alleen een melding van gft en niet van oud papier.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik van beide een melding krijg?
Ik kan bijvoorbeeld nog het bovenste gedeelte toevoegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
  {% if is_state('sensor.gft', '1') and
      is_state('sensor.oud_papier', '1') -%}
  GFT en oud papier bij de weg morgen!
 {%- else -%}

{%- endif %}

{% if is_state('sensor.restafval', '1') %}
  Restafval wordt morgen opgehaald.
  {% elif is_state('sensor.gft', '1') %}
  Gft afval wordt morgen opgehaald.
  {% elif is_state('sensor.plastic', '1') %}
  Plastic afval wordt morgen opgehaald.
  {% elif is_state('sensor.oud_papier', '1') %}
  Oud papier wordt morgen opgehaald.
  {% else %}

{% endif %}

Maarja, dit is ook niet de ideale situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Waar moet die hele statement heen? Misschien makkelijk als je de complete automation even plaatst, hebben we een beter beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ortep schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:23:
[...]

Ja, dat is wat ik bedoelde. Twee onafhankelijk werkende systemen die alle twee instabiel zijn. Dan zit de oorzaak mogelijk niet in de systemen zelf. Wifi kan zwaar storen op zigbee.

https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html
Geloof me Wifi was het probleem niet ;-), beide systemen waren toen gewoon nog niet zo ver als ze nu waren en de problemen waren ook lang niet allemaal te wijten aan connectiviteits issues (zeker niet omdat hier in huis ook alleen de 5Ghz band word gebruikt en die zit Zigbee niet in de weg).

Problemen waren toen vooral software gerelateerd, ik heb aardig wat bug reports aangemaakt destijds bij Dresden, fixes duurde altijd een eeuwigheid voor ze door kwamen, bij Zigbee2mqtt ging dat toen vele malen sneller (geen idee hoe dat vandaag de dag is).

Zigbee2mqtt bevalt me overigens prima vandaag de dag, ontzettend stabiel en alles hier in huis (inmiddels een 50+ zigbee devices) wordt ondersteund dus zolang het werkt doe ik er niets meer aan ;-)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Septillion schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:13:
Waar moet die hele statement heen? Misschien makkelijk als je de complete automation even plaatst, hebben we een beter beeld.
Hij is via de UI gemaakt. Daardoor ziet de data template er helaas niet zo netjes uit.
Maar mijn vorige post laat overzichtelijk zien wat ik daar neer heb gezet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1586366664151'
  alias: Test herinnering morgen afval
  description: ''
  trigger:
  - at: '20:00'
    platform: time
  condition:
  - condition: or
    conditions:
    - condition: template
      value_template: '{{ is_state(''sensor.restafval'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.gft'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.plastic'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.oud_papier'', ''1'') }}'
  action:
  - data:
      message: "{% if is_state('sensor.gft', '1') and is_state('sensor.oud_papier',\
        \ '1') -%}\nGFT en oud papier worden morgen opgehaald!\n{% else %}\n\n{% endif\
        \ %}\n\n{% if is_state('sensor.restafval', '1') %}\nRestafval wordt morgen\
        \ opgehaald.\n{% elif is_state('sensor.gft', '1') %}\nGft afval wordt morgen\
        \ opgehaald.\n{% elif is_state('sensor.plastic', '1') %}\nPlastic afval wordt\
        \ morgen opgehaald.\n{% elif is_state('sensor.oud_papier', '1') %}\nOud papier\
        \ wordt morgen opgehaald.\n{% else %}\n\n{% endif %}  \n"
    service: notify.notify

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:06:
Vervolg op mijn 'probleem/uitdaging'. Ik heb nu dit
[Afbeelding]

Niet helemaal wat ik zoek, maar het is in ieder geval íets. Ik wil eigenlijk dit, maar daar lijk ik de enige in te zijn:
Pi-hole 1 Enabled - Enabled Pi-hole 2
Is persoonlijk denk ik. Ik vind je huidige afbeelding mooier. Waarom zou je het willen zoals jij zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als het alleen GFT en Oud papier zijn die op één dag kunnen komen, wat is er dan tegen om dat als enige state los toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Septillion schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:30:
Als het alleen GFT en Oud papier zijn die op één dag kunnen komen, wat is er dan tegen om dat als enige state los toe te voegen?
Op de huidige manier bedoel je?
Het werkt inderdaad wel, maar het kan beter. :P
Helaas ontbreekt alleen de nodige ervaring/kennis bij mij.
Dan laat ik het inderdaad eerst maar zo, toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Alleen overal even één if, elif, elif .... else van maken. Ik kan me niet echt indenken hoe dat nu makkelijker anders kan. Voor mijn gevoel is het ook nog steeds meer freubelen dan echt een automatie maken zodra je bij templates aan komt. Zou naar mijn idee meer native in HA moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:26
markhubert180 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:22:
ik was net vergeten na de 2 rasp dat ik nu een NUC draai met SSD en 16GB geheugen. Geheugen hangt gemiddeld rond de 30-40%, CPu komt amper boven de 20% en 256GB SSD :X :O
Maar wat een verademing tov van die Rasps.... Had zovaak geneuzel met die dingen, dan weer een SD kapot, dan weer overtemp of een adapter stuk, verzin het maar :F Nuc draait nu bijna een jaar probleemloos(!!) super stabiel met 20 containers.
Heb nu een Rapsberry Pi draaien met ongeveer 60 zwave apparaten + wat andere apparaten. Het opstarten en draaien is erg traag en crashgevoelig, frustrerend.

Denk je dat met een NUC alles als een zonnetje draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 0.108.1
  • Speed up TP-Link lights (@balloob - #33606) (tplink docs)
  • Update sensor.py (@danbishop - #33788) (octoprint docs)
  • Bump pylutron-caseta version to 0.6.1 (@swails - #33815) (lutron_caseta docs)
  • Update to pyipp==0.9.1 (@ctalkington - #33819) (ipp docs)
  • Fix unhandled exception in Recollect Waste (@bachya - #33823) (recollect_waste docs)
  • Fix modbus transaction response (@janiversen - #33824) (modbus docs)
  • Fix kef DSP_SCAN_INTERVAL timedelta (@basnijholt - #33825) (kef docs)
  • Fix Doorbird yaml import aborted if discovery finds it first (@bdraco - #33843) (doorbird docs)
  • Bump up ZHA dependencies (@Adminiuga - #33856) (zha docs)
  • Fix vizio bug that occurs when CONF_APPS isn't in config entry… (@raman325 - #33857) (vizio docs)
  • TTS: Wait till files are created in tests (@balloob - #33760) (tts docs)
  • Fix last flaky TTS test (@balloob - #33849) (tts docs)

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 09-04-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:33
Hmmbob schreef op woensdag 8 april 2020 @ 14:04:
[...]

https://github.com/thomas...entities#sorting-entities -->

YAML:
1
2
sort:
  method: state

Maar zolang je je huidige config niet deelt, kunnen we niet meekijken.......
Het is gelukt :) Voor meer die met de brandstofprijzen aan de gang willen.
Ik heb ook nog even de entiteit klikbaar gemaakt naar de bron waar de OCR de prijs van leest, aangezien hier soms een cijfer achter de code ontbreekt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
card:
  title: Brandstofprijzen
  type: entities
entities:
  - entity: sensor.brandstofprijs_tinq_voorburg
    tap_action:
      action: url
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1589.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_argos_katwijk
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/7026.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_tinq_scheveningen
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1411.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_shell_rijksstraatweg
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1573.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_tango
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1492.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_supertank
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1393.png'
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.brandstofprijs_*****_
sort:
  numeric: true
type: 'custom:auto-entities'

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:05
Gisteren begonnen met Home Assistant, en had de hue lampen zo aan de praat :) echter lukt het mij niet om de nefit easy toe te voegen met behulp van deze code

Heb volgens mij precies alle stappen gevolgd echter krijg ik de volgende foutmelding:
Logboekdetails ( ERROR )
Logger: homeassistant.components.hassio
Source: components/hassio/__init__.py:269
Integration: Hass.io (documentation, issues)
First occurred: 11:50:59 (1 occurrences)
Last logged: 11:50:59

Component error: nefiteasy - Integration 'nefiteasy' not found.
Heb al veel zitten googlen maar krijg de oplossing niet gevonden, dus waarschijnlijk ben ik (als absolute beginner) iets vergeten...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02:05
@Tinusvolkel

Het lijkt erop dat het custom_component niet gevonden wordt, staat de benodigde map in /config?
Heb je via HACS geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
RudolfR schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:20:
@Tinusvolkel

Het lijkt erop dat het custom_component niet gevonden wordt, staat de benodigde map in /config?
Heb je via HACS geïnstalleerd?
Ik heb de "normale" installatie gedaan. en heb de benodigde bestanden geüpload via de file editor.
Die staan nu in de /config map (op hetzelfde niveau als de configuration.yaml )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
Tinusvolkel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:29:
[...]

Ik heb de "normale" installatie gedaan. en heb de benodigde bestanden geüpload via de file editor.
Die staan nu in de /config map (op hetzelfde niveau als de configuration.yaml )
Voor de duidelijkheid, de map custom_components moet aangemaakt worden. In die map staan de components.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik zou die nefit easy sowieso lekker laten zitten, die werkt niet zoals het moet. Vaak geeft ie problemen bij een reboot van HASSIO, en bij mijn weten is dat nog steeds niet opgelost.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Aurora schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:31:
[...]

Voor de duidelijkheid, de map custom_components moet aangemaakt worden. In die map staan de components.
Dank u :) precies de tip die ik nodig had.
Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:41:
Ik zou die nefit easy sowieso lekker laten zitten, die werkt niet zoals het moet. Vaak geeft ie problemen bij een reboot van HASSIO, en bij mijn weten is dat nog steeds niet opgelost.
Hmm even kijken hoe die bevalt.. bedankt iig voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

robbinonline schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:22:
[...]

Het is gelukt :) Voor meer die met de brandstofprijzen aan de gang willen.
Ik heb ook nog even de entiteit klikbaar gemaakt naar de bron waar de OCR de prijs van leest, aangezien hier soms een cijfer achter de code ontbreekt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
card:
  title: Brandstofprijzen
  type: entities
entities:
  - entity: sensor.brandstofprijs_tinq_voorburg
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1589.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_argos_katwijk
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/7026.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_tinq_scheveningen
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1411.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_shell_rijksstraatweg
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1573.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_tango
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1492.png'
  - entity: sensor.brandstofprijs_supertank
    tap_action:
      url_path: 'https://tankservice.app-it-up.com/Tankservice/v1/places/1393.png'
filter:
  include:
    - entity_id: sensor.brandstofprijs_*****_
sort:
  numeric: true
type: 'custom:auto-entities'
Dit is wel grappig ja, heb je een link naar meer info betreft de sensors enzo? Ik had zoiets ooit werkend, maar met een andere API volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-10 08:16
Tinusvolkel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:48:
[...]

Dank u :) precies de tip die ik nodig had.

[...]

Hmm even kijken hoe die bevalt.. bedankt iig voor de tip.
Ik zou HACS installeren. Dan kan je makkelijker rommelen met custom components :)
https://hacs.xyz/docs/installation/manual

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:56:
[...]

Dit is wel grappig ja, heb je een link naar meer info betreft de sensors enzo? Ik had zoiets ooit werkend, maar met een andere API volgens mij.
Door nieuwe API beperkingen moet je zelf een dockertje draaien. https://github.com/sanderdw/Dutch-Gas-prices-API

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmbob schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:14:
[...]

Door nieuwe API beperkingen moet je zelf een dockertje draaien. https://github.com/sanderdw/Dutch-Gas-prices-API
Ahja, dat kwam ik ook tegen met googlen. Jammer, heb wel wat Dockers draaien op mijn Syno, maar daarvoor is ie niet beschikbaar zie ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:33
Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:22:
[...]

Ahja, dat kwam ik ook tegen met googlen. Jammer, heb wel wat Dockers draaien op mijn Syno, maar daarvoor is ie niet beschikbaar zie ik.
Jawel ik heb hem ook op mijn Synology draaien. Inloggen met ssh, dan zorgen dat je root bent.
Dan clone of wget je de files uit: https://github.com/sanderdw/Dutch-Gas-prices-API
Dan terwijl je in de map zit voer je uit: docker build -t gaspricesapi .
en daarna: docker run -d --name=gaspricesapi -p 5035:5035/tcp gaspricesapi:latest

dan verschijnt hij ook netjes in de docker app van Synolgoy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGnYgYCDevUm5Ur2EVrqT2fSYNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZadNpqxwYr6Aumbr6iyjswV.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:30
Hmmbob schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:14:
[...]

Ik heb deze zelf gedraaid. Maar het duurt niet lang voordat je eigen IP adres geblokkeerd wordt door directlease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

maxxie85 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:45:
[...]

Ik heb deze zelf gedraaid. Maar het duurt niet lang voordat je eigen IP adres geblokkeerd wordt door directlease.
Daar was ik al bang voor, dan nevermind.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik scrape de bezine- en dieselprijzen van twee nabijgelegen Tinq pompen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
##########################
## Gas prices sensors
##########################
- platform: scrape
  resource: !secret scrape_url_z
  name: 'Diesel Z'
  select: ".field--name-field-station-prices .taxonomy-term-Diesel .field--name-field-prices-price-pump"
  value_template: "{{ value | replace('€', '') | replace('EUR/L', '') | float | round(3) }}"
  unit_of_measurement: 
  scan_interval: 3600

resource: !secret scrape_url_z
  name: 'Benzine Z'
  select: ".field--name-field-station-prices .taxonomy-term-Euro95 .field--name-field-prices-price-pump"
  value_template: "{{ value | replace('€', '') | replace('EUR/L', '') | float | round(3) }}"
  unit_of_measurement: 

resource: !secret scrape_url_u
  name: 'Diesel U'
  select: ".field--name-field-station-prices .taxonomy-term-Diesel .field--name-field-prices-price-pump"
  unit_of_measurement: 

resource: !secret scrape_url_u
  name: 'Benzine U'
  select: ".field--name-field-station-prices .taxonomy-term-Euro95 .field--name-field-prices-price-pump"
  unit_of_measurement: 

De !secrets bevatten simpelweg de url naar de pagina van het station (willekeurig station voorbeeld: https://www.tinq.nl/tankstations/utrecht-atoomweg ).

Als dit ook mogelijk is op de site van de pompen die je zelf in de gaten wil houden, dan is dat misschien een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 10:55
larsiey schreef op woensdag 8 april 2020 @ 21:16:
[...]

Hij is via de UI gemaakt. Daardoor ziet de data template er helaas niet zo netjes uit.
Maar mijn vorige post laat overzichtelijk zien wat ik daar neer heb gezet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '1586366664151'
  alias: Test herinnering morgen afval
  trigger:
  - at: '20:00'
    platform: time
  condition:
  - condition: or
    conditions:
      value_template: '{{ is_state(''sensor.restafval'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.gft'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.plastic'', ''1'') }}'
      value_template: '{{ is_state(''sensor.oud_papier'', ''1'') }}'
  action:
  - data:
      message: "{% if is_state('sensor.gft', '1') and is_state('sensor.oud_papier',\
        \ '1') -%}\nGFT en oud papier worden morgen opgehaald!\n{% else %}\n\n{% endif\
        \ %}\n\n{% if is_state('sensor.restafval', '1') %}\nRestafval wordt morgen\
        \ opgehaald.\n{% elif is_state('sensor.gft', '1') %}\nGft afval wordt morgen\
        \ opgehaald.\n{% elif is_state('sensor.plastic', '1') %}\nPlastic afval wordt\
        \ morgen opgehaald.\n{% elif is_state('sensor.oud_papier', '1') %}\nOud papier\
        \ wordt morgen opgehaald.\n{% else %}\n\n{% endif %}  \n"
    service: notify.notify
Ik denk dat het makkelijker is voor je zelf om die sensor's te combineren in een nieuwe sensor. Dan kun daarop je automations maken. Ook je message zou je in een sensor kunnen stoppen (als je die wilt hergebruiken), dan blijft je automation netjes overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-10 14:42
lolgast schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:12:
Voor nu heb ik er maar even vrede mee. Ik ga van
[Afbeelding]

Naar
[Afbeelding]
Waarom heb je 2 Pi hole instanties draaien? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Omdat devices willekeurig DNS1 of DNS2 kiezen als DNS server. En nu kan ik Pi-hole een voor een updaten zonder dat mijn devices een fallback doen naar bijvoorbeeld 1.1.1.2 en daar nooit meer van afwijken totdat die per ongeluk down gaat :+

Zoals je kunt zien in de screenshot wordt pi-hole2 stiekem door best veel devices gebruikt

[ Voor 16% gewijzigd door lolgast op 09-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
JackPoint schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:25:
[...]

Ik denk dat het makkelijker is voor je zelf om die sensor's te combineren in een nieuwe sensor. Dan kun daarop je automations maken. Ook je message zou je in een sensor kunnen stoppen (als je die wilt hergebruiken), dan blijft je automation netjes overzichtelijk.
De message gebruik ik alleen voor deze desbetreffende automation, dus dat is op zich niet nodig.
Maar het is natuurlijk wel weer overzichtelijker. Echter, zorgt dit er wel voor dat ik weer extra sensors krijg, wat het niet overzichelijker maakt :').

Ik denk dat het makkelijker is voor je zelf om die sensor's te combineren in een nieuwe sensor.
Hoe zie je dit voor je? Want ik begrijp eigenlijk niet wat je hiermee bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
larsiey schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:39:
[...]

De message gebruik ik alleen voor deze desbetreffende automation, dus dat is op zich niet nodig.
Maar het is natuurlijk wel weer overzichtelijker. Echter, zorgt dit er wel voor dat ik weer extra sensors krijg, wat het niet overzichelijker maakt :').

Ik denk dat het makkelijker is voor je zelf om die sensor's te combineren in een nieuwe sensor.
Op basis van een template sensor kun je teruggeven of 1 van de sensors de waarde 1 terug geeft. Dan hoef je in je automation alleen op die gecombineerde sensor te checken. Maar dat is vooral voor overzicht en hergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 14:40
larsiey schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:39:
[...]

Je kunt ook de sensors gebruiken als trigger (en bijvoorbeeld met het 'for' statement spelen wanneer er getriggerd moet worden.)

Op basis van de trigger kan je dan het notificatie bericht maken . Als het goed is wordt er op die dag tweemaal een trigger afgevuurd. Met de 'trigger.entity_id' kun je dan een automation maken, die zorgt dat het bericht zich aanpast op basis van de sensor.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:25
Even een vraagje.

Maar is de Yeelight 1S YLDP13YL niet toegevoegd aan HA?

Ik zie hem niet in deze lijst;
https://www.home-assistant.io/integrations/yeelight/

Maar ik zou hetw el erg vreemd vinden

Maar ik heb het ip adres toegevoegd aan mijn config.yaml, maar hij komt niet naar boven in HA.

Mijn andere lampen wel van YL, maar dat zijn gewoon witte,

Edit, ik krijg hem niet eens in mijn Google Home app

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 09-04-2020 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

maartend schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:19:
Even een vraagje.

Maar is de Yeelight 1S YLDP13YL niet toegevoegd aan HA?

Ik zie hem niet in deze lijst;
https://www.home-assistant.io/integrations/yeelight/

Maar ik zou hetw el erg vreemd vinden

Maar ik heb het ip adres toegevoegd aan mijn config.yaml, maar hij komt niet naar boven in HA.

Mijn andere lampen wel van YL, maar dat zijn gewoon witte,
Je bent niet de enige:
https://community.home-as...yldp13yl-smart-led/165155

https://github.com/home-assistant/core/issues/31473

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-10 15:01
Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:41:
Hij heeft net een paar dagen geleden de code geüpdatet. Bij mij werken de reboots nu prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

TomZegers1992 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:34:
[...]

Hij heeft net een paar dagen geleden de code geüpdatet. Bij mij werken de reboots nu prima.
Mooi om te horen, dan ga ik het ook weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zit al een tijdje te kijken naar templates voor een if then else constructie. Ik kom er niet uit met de syntax en met de logica.

Wat ik wil is het volgende

Trigger:

Button press.

Action:
IF:
-- Als het licht aan is -> Doe het uit
ElseIf:
-- Als input_boolean.nachtrust = true -> Start SceneNacht
ElseIf:
--tijd is voor 7 uur -> Start Scene VroegeOchtend
ElseIf:
-- tijd is voor 10 uur -> Start Scene Ochtend
ElseIf:
-- tijd is voor 20 uur -> Start Scene Dag
EndIf
-> Start Scene Avond

Ik ga er van uit dat ik niet hoef te testen dat een tijd bv tussen 7 en 10 ligt omdat als de tijd voor 7 is de eerdere al is uitgevoerd.

Hoe krijg ik dit werkende?

Ik heb het nu opgelost met 6 aparte automations, maar dat maakt het erg onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Ortep schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:43:
Ik zit al een tijdje te kijken naar templates voor een if then else constructie. Ik kom er niet uit met de syntax en met de logica.

Wat ik wil is het volgende

Trigger:

Button press.

Action:
IF:
-- Als het licht aan is -> Doe het uit
ElseIf:
-- Als input_boolean.nachtrust = true -> Start SceneNacht
ElseIf:
--tijd is voor 7 uur -> Start Scene VroegeOchtend
ElseIf:
-- tijd is voor 10 uur -> Start Scene Ochtend
ElseIf:
-- tijd is voor 20 uur -> Start Scene Dag
EndIf
-> Start Scene Avond

Ik ga er van uit dat ik niet hoef te testen dat een tijd bv tussen 7 en 10 ligt omdat als de tijd voor 7 is de eerdere al is uitgevoerd.

Hoe krijg ik dit werkende?

Ik heb het nu opgelost met 6 aparte automations, maar dat maakt het erg onoverzichtelijk.
Wat werkt dan niet? Misschien is het verstandig om je code te delen voor wat je tot nu toe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

larsiey schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:01:
[...]

Wat werkt dan niet? Misschien is het verstandig om je code te delen voor wat je tot nu toe hebt.
Geen idee of het werkt. De logica lijkt me in order. Maar ik heb geen idee hoe ik hier code van moet maken. Ik heb behalve deze metacode niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx. Lastige is, geen oplossing gevonden blijkbaar. Vreemde is, ding wordt ook niet gevonden door Googlre Assistant, enkel door de Xiaomi app.

edit ; hij komt wel op onder nieuw gevonden devices voor homekit. Dus HA ziet wel iets.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 09-04-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:46
Vraagje,

Ik gebruik HA laatste versie 1.08 /// 3.12
Mosquitto broker 5.1

Geheel werk met geflashte LSC(action) lampen en wcd's

Nu heb ik als test mijn PLC eens mqtt data laten verzenden, ik zie de data in mqtt-fx
Ik kan in HA onder developer tools listen to topic mee lezen met de analoge waarde.
i geef dan in DB199-OB098 ik krijg dan netjes elke 30 seconden mijn meetwaarde als float te zien

Ik krijg het echter niet werkend om dit op mijn dashboard te zien
in configuration heb ik staan
code:
1
2
3
4
  - platform: mqtt
    name: "Energy Meter 1"
    state_topic: "DB199-OB098"   
    unit_of_measurement: "W"

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:33:
Omdat devices willekeurig DNS1 of DNS2 kiezen als DNS server. En nu kan ik Pi-hole een voor een updaten zonder dat mijn devices een fallback doen naar bijvoorbeeld 1.1.1.2 en daar nooit meer van afwijken totdat die per ongeluk down gaat :+

Zoals je kunt zien in de screenshot wordt pi-hole2 stiekem door best veel devices gebruikt
Waarom niet gewoon 1 dns server uitdelen dan? Komt er geen fail over naar de 2e dns server. Ik ga er vanuit dat je update van Pihole1 toch niet zo lang duurt dat het verstorend gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:13
Aangezien de Pi-Hole add-on deprecated is, ben ik overgestapt naar de Adguard add-on.
Mare, deze lijkt veel minder te blokkeren.
Gebruik de adguard standaard dns filter, met daarbij "adaway" en de ads list van "https://blocklist.site/app"
Als upstream dns: https://dns.adguard.com/dns-query (zie: https://kb.adguard.com/en/general/dns-providers#adguard-dns)

Mis ik een stukje configuratie? Doe ik iets fout? Zijn er tips?
Zou graag de Pi-hole kwaliteit weer terug willen.

never mind, het antwoord staat hierboven al. apparaten maken willekeurig gebruik van DNS 1 en DNS 2,
ik had 1.1.1.2 als DNS 2 ingesteld.
Het enige gekke hiervan is, is dat ik geen last van had bij het gebruik van pi-hole en dat ik dit juist had gedaan omdat de pi-hole add-on niet automatisch startte bij reboot van Hassio (ja stond wel ingeschakeld), en ik dus geen internet had als ik niet ook een DNS 2 invulde.

[ Voor 30% gewijzigd door Arjan Klok op 09-04-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Net wilde ineens mijn zwave motions sensors niet meer van status veranderen. Eentje bleef op on staan en de ander op off. Proberen netwerk te healen, nodes te waken, geen resultaat. HA gereboot en alles weg! Nodes staan nog wel onder zwave config maar allemaal unavailable. Hele netwerk lijkt kapot te zijn. Stick doet ook niets meer, node van de stick refreshen geeft een foutmelding. Ik gebruik een zwave.me stick in een rPi4. Wat nu, stick kapot ofzo? Hoe troubleshoot ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:22:
[...]

Waarom niet gewoon 1 dns server uitdelen dan? Komt er geen fail over naar de 2e dns server. Ik ga er vanuit dat je update van Pihole1 toch niet zo lang duurt dat het verstorend gaat worden.
We gaan wel heel offtopic nu, maar waarom 1 als 2 ook kan? Mijn vrouw en ik werken full-time thuis momenteel en kunnen beide niet langdurig (lees; meer dan 30 minuten is problematisch) zonder internet. Ik draai de beta versie van Pi-hole v5 (want die is gewoon echt veel beter) en nu kan ik de risico's spreiden. En een herstart van Pi-hole duurt wat, 20 seconden? Ik heb geen zin om elke keer dat ik Pi-hole herstart met mijn vrouw te overleggen of ze niet toevallig een webshop betaling gaat doen ofzo. Zijn genoeg dingen die net fout kunnen gaan als je heel even geen DNS server beschikbaar hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Ortep schreef op donderdag 9 april 2020 @ 19:23:
[...]

Geen idee of het werkt. De logica lijkt me in order. Maar ik heb geen idee hoe ik hier code van moet maken. Ik heb behalve deze metacode niets
Hiervoor zou je moeten kijken naar templating aangezien je de if statements bij de action wil laten uitvoeren. Hiervoor maak je dan een sensor aan die je aanroept bij de action.
Met de elif statement kan je nog je andere if statements eronder zetten in de huidige volgorde.
Het is wel even puzzelen, maar het is wel mogelijk wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.108.2
  • Improve Plex debounce/throttle logic (@jjlawren - #33805) (plex docs)
  • Update aioswitcher (@balloob - #33821) (switcher_kis docs)
  • Fix nextcloud sensor mappings (@L-Henke - #33840) (nextcloud docs)
  • Check status code on onvif snapshot (@balloob - #33865) (onvif docs)
  • Fix Monoprice robustness (@OnFreund - #33869) (monoprice docs)
  • Fix modbus default delay (@janiversen - #33877) (modbus docs)
  • Updated frontend to 20200407.2 (@bramkragten - #33891) (frontend docs)
  • Fix onvif consistent return (@balloob - #33898) (onvif docs)
  • Modbus: isolate common test functions (@janiversen - #33447)
  • Fix Modbus review comments (@janiversen - #33755) (modbus docs)
  • Rename domain import in modbus (@janiversen - #33906) (modbus docs)
  • Fix tplink HS220 dimmers (@bdraco - #33909) (tplink docs)
  • Exclude access token from host info updates in Konnected config flow (@kit-klein - #33912) (konnected docs)
  • Bump pyvizio version for vizio (@raman325 - #33924) (vizio docs)
  • Fix tplink HS220 dimmers (round 2) (@bdraco - #33928) (tplink docs)
  • Guard IPP against negative ink levels (@ctalkington - #33931) (ipp docs)
  • Remove print() from Bayesian Binary Sensor (@carlos-sarmiento - #33916) (bayesian docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik draai HA op een RPI4 (met SD) maar word wel beetje simpel van de snelheid van die updates:
woensdag: 0.108.0
donderdag: 0.108.1
vrijdag: 0.108.2

Updaten is simpel en tot nu toe altijd probleemloos, maar je moet wel iedere keer een 1.2GB docker image laten downloaden en SDs zijn toch wat gevoeliger hiervoor. En kijkend naar de release notes vraag ik me of dit het beste beleid is aangezien het allemaal kleine wijzigingen lijken te zijn en niet meteen grote problemen oplossen. Ze hebben het zelf ook door gelukkig: "Some have noticed and commented on the fact we do a lot more patch releases the past months, which is correct. This is not because everything was shipped in a broken state, but we are trying to ship any bug fix to you as soon as possible! Just so you don’t have to wait 3 weeks for something to get fixed."

Wat irritant is: als ik click op "release notes" bij een update ga ik naar de blog post voor de major release (0.108.0) en niet naar de github release notes van de release waar je naar toe upgrade (0.108.2)

Ik ben blij met HA actieve ontwikkeling en de add-ons met auto update (Unifi, Node-Red,Wireguard, Pi-Hole) zijn ideaal maar dit viel me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik zie onderstaande regel constant terugkomen in de system log, iemand ook dit probleem?

ERROR (MainThread) [supervisor.api.proxy] Client error on WebSocket API Cannot connect to host 172.30.32.1:8123 ssl:False [Connection refused].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Laatst online: 11-07 13:48
talkatoo schreef op woensdag 8 april 2020 @ 22:35:
[...]

Heb nu een Rapsberry Pi draaien met ongeveer 60 zwave apparaten + wat andere apparaten. Het opstarten en draaien is erg traag en crashgevoelig, frustrerend.

Denk je dat met een NUC alles als een zonnetje draait?
De nuc zal enkel helpen als de CPU van je pi zwaar belast is.
Het "probleem" van traag opstarten zit eerder in de hoeveelheid van je apparaten. Het duurt even voordat je z-wave netwerk geïnitialiseerd is. Het traag opstarten maakt het idd wat minder aangenaam.
Ik heb plannen om over te stappen naar zwave2mqtt, op deze manier zou het z-wave stuk op een ander systeem kunnen draaien waarbij homeassistant kan herstart worden zonder het z-wave netwerk te herstarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@smesjz Ik kan je aanraden om gewoon niet meteen te updaten bij een 0.x.0 update. Ik heb ook pas vanmogen geupdatet van 0.107.7 naar 0.108.2. Dat scheelt gewoon 2 updates en mijn ervaring (en ik gok velen met mij) is dat de 0.x.0 updates vaker iets stuk maken dan verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

larsiey schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 07:37:
[...]

Hiervoor zou je moeten kijken naar templating aangezien je de if statements bij de action wil laten uitvoeren. Hiervoor maak je dan een sensor aan die je aanroept bij de action.
Ja, ik begreep al dat ik met een template aan de gang moest. Dat was juist mijn vraag. Ik snap niet hoe ik mijn 'probleem' in een template krijg. Het kan op zoveel manieren fout gaan,sytax, logica, verkeerde enteties aanroepen, dat er gewoon niets te testen valt.

Ik had jouw link ook al gevonden, maar ik kan er niets mee. Ik verdrink in een wolk van links die naar links wijzen, soms zelfs in een cirkel en ik snap de syntax niet. Stapels haakjes, % tekens en komma's en punten.

Ik heb nog geen enkel echt goed voorbeeld gevonden dat ik zou kunnen testen.

Het is me zelfs niet duidelijk waar ik de template aanroep? plaats? Invoer?

En hoe ik die dan aanroep? trigger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:23:
@smesjz Ik kan je aanraden om gewoon niet meteen te updaten bij een 0.x.0 update. Ik heb ook pas vanmogen geupdatet van 0.107.7 naar 0.108.2. Dat scheelt gewoon 2 updates en mijn ervaring (en ik gok velen met mij) is dat de 0.x.0 updates vaker iets stuk maken dan verbeteren
Dit, en als er niets gefixt wordt in de .1/.2/.3 versie waar jij last van hebt, dan hoef je niet per se te upgraden natuurlijk.

Same applies voor de .0 versies trouwens - er zitten zelden security fixes in, "so if it works, it works" kan je prima toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Sp33dFr34k schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:55:
Net wilde ineens mijn zwave motions sensors niet meer van status veranderen. Eentje bleef op on staan en de ander op off. Proberen netwerk te healen, nodes te waken, geen resultaat. HA gereboot en alles weg! Nodes staan nog wel onder zwave config maar allemaal unavailable. Hele netwerk lijkt kapot te zijn. Stick doet ook niets meer, node van de stick refreshen geeft een foutmelding. Ik gebruik een zwave.me stick in een rPi4. Wat nu, stick kapot ofzo? Hoe troubleshoot ik dit?
Om mezelf maar te quoten, opgelost. De USB poort (AMC0) was veranderd (blijkbaar is dit een dingetje bij een rPi), na wat uitzoekwerk heb ik hierom de devlink in de config gezet aangezien die wel statisch is. Zwave weer back up na een herstart, maar nog steeds hangt die ene PIR vast op on. Alle zwave nodes stonden op cacheload, heb die ene PIR gewaked, network gehealed en toen ging ie naar off. Nu werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:19
Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:28:
[...]
Same applies voor de .0 versies trouwens - er zitten zelden security fixes in, "so if it works, it works" kan je prima toepassen.
Goed voorbeeld net. O-)
Ik dacht, ik ben toch bezig, laat ik maar meteen naar nieuwste 108.2 gaan.
Poef, modbus stuk :(
Naja, met een docker HA ben je in no time weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@smesjz Ik ben wel blij met dit update beleid. Als er iets gefixt wordt waar jij gebruik van maakt hoef je niet zo lang te wachten. En je bent niet verplicht om de update te doen, je zou ook gewoon steeds op 0.x.1 kunnen wachten ofzo.

Wat beteft release notes, ja het is een beetje verwarrend maar wel begrijpelijk. Anders wordt het wel heel onoverzichtelijk als je een patch release hebt overgeslagen. Maar alle release notes van de patch release staan ook gewoon los onderaan die blog :)

@Sp33dFr34k Komt hij niet ook als by-id beschikbaar?

@Ortep Een echte native if-elif-else mist. (Roep al telkens dat dit een groot gemist is...) Zelf heb ik er gewoon meerdere automations voor (maar moeten je condities elkaar dus wel uitsluiten). Omdat je echt verschillende zaken wilt doen wordt het wat lastig daar je niet de hele action kan templaten. Een work around zou hier zijn om alle acties als scene te definieren. Je actie is dan een call service scene.turn_on waarbij je de service data volledig door je template laat vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TCroezing schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:05:
[...]

Goed voorbeeld net. O-)
Ik dacht, ik ben toch bezig, laat ik maar meteen naar nieuwste 108.2 gaan.
Poef, modbus stuk :(
Naja, met een docker HA ben je in no time weer terug...
Precies, ik heb altijd de vorige image nog even staan, zodat een rollback eenvoudig is. Typisch heb ik dus 2 images klaar staan: degene in productie en de vorige. Het is niet dat hij brood eet ofzo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
En opgelost.

De aller, allerlaatste FW er op gezet, iets van 2.06, zeker niet de 2.04) en nu doet hij het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:14:
@smesjz Zelf heb ik er gewoon meerdere automations voor (maar moeten je condities elkaar dus wel uitsluiten).
Dat heb ik op dit moment dus. Maar dat ontaard al snel in een chaos van 10-tallen automations. Waar je als je wat in de ene veranderd je dan ook alle andere moet nalopen of het geen invloed heeft.
Omdat je echt verschillende zaken wilt doen wordt het wat lastig daar je niet de hele action kan templaten. Een work around zou hier zijn om alle acties als scene te definieren.
Ik gebruik nu ook al scenes
Je actie is dan een call service scene.turn_on
Dit is wat ik nu, 6 keer heb. Voor verschillende tijden verschillende scenes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: Circadian Toilet Avond
  trigger:
  - device_id: 8f1a93bee3c04cef86b01b1ea8c7cbbe
    domain: deconz
    platform: device
    subtype: turn_on
    type: remote_button_short_press
  condition:
  - condition: device
    device_id: a19a922aff66464492b6f1887b0041b4
    domain: light
    entity_id: light.color_light_1_2
    type: is_off
  - after: '19:00:00'
    before: 06:00:00
    condition: time
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.nachtrust
    state: 'off'
  action:
  - scene: scene.toilet_avond

Als ik daar nog 2 of 3 kamers bij plaats praat je al snel over de 20 automations.
Ik wil dat op zijn minst graag per kamer bij elkaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
barrymossel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:48:
Ik heb een pulsdrukker die direct aan een Shelly1 (met daaraan een lamp) gekoppeld is. Werkt prima, maar nu wil ik eigenlijk met die knop ook een andere (Tradfri) lamp schakelen. Bij voorkeur long-press de lamp die aan de Shelly1 hangt en met short-press de Tradfri lamp. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik heb de Shelly1 op detached mode gezet en ik zie via MQTT bij short-press:
  • Input 1 bij indrukken
  • Input 0 bij loslaten
  • Longpress 0
Bij long-press hetzelfde, behalve de longpress natuurlijk, die is dan 1.

Maar dan loop ik een beetje vast... Iemand een idee?

(Tasmota flashen is geen optie; geen zin om dat ding te flashen...)

---edit---

Momenteel heb ik dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: 'Hoeklamp aan door knop'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: shellies/shelly1-59E826/input/0
    payload: '1'
  action:
    - service: light.toggle
      entity_id: light.hoeklamp

- alias: 'Bank lamp aan door knop'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: shellies/shelly1-59E826/longpush/0
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.bank

Bij short-press gaat de juiste lamp aan. Bij long-press gaat echter (logischerwijs) zowel de hoeklamp als de bank lamp aan... Iemand een idee hoe ik dat voorkom?

---edit2---
Ben uiteindelijk maar voor single-press en double-press gegaan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
- alias: 'Knop counter omhoog'
  trigger:
    - platform: mqtt
      topic: shellies/shelly1-59E826/input/0
  action:
    - service: counter.increment
      entity_id: counter.lampknop

- alias: 'Hoeklamp aan door 1 keer drukken'
  trigger:
    - platform: state
      from: '0'
      to: '1'
      for:
        milliseconds: 10
  action:
    - service: light.toggle
      entity_id: light.hoeklamp
    - service: counter.reset

- alias: 'Banklamp aan door 2 keer drukken'
  trigger:
    - platform: state
      from: '1'
      to: '2'
      for:
        milliseconds: 100
  action:
    - service: switch.toggle
      entity_id: switch.bank
    - service: counter.reset
Ook dit werkte niet ideaal, dus ik heb de Shelly maar geflasht met Tasmota. En daar kun je gewoon met rules instellen wat er moet gebeuren op switch state (long-/short-press o.a.). Long-press (Tasmota noemt het hold of state 3) zet relais aan/uit, short-press (Tasmota noemt het toggle of state 2) stuurt een MQTT bericht, waarop ik de hoeklamp schakel...

Hiervoor doe je in de console van Tasmota:

rule1 on switch1#state=3 do power toggle endon on switch1#state=2 do publish cmd/hoeklamp/toggle 1 endon

En daarna de regel activeren met:

rule1 1

De tijd van een long-press is dan weer aan te passen (naar 1 sec. in het onderstaande voorbeeld) met:

SetOption32 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ortep Ja, de lijst met automations wordt erg snel lang en onoverzichtelijk. Ik hoop inderdaad ook dat daar een vorm van groeperen in kan komen. Samen met dat HA zelf geen if-else ondersteund loopt het aantal automations snel op. Toch ga ik dan vaak liever voor meer simpele automations dan één clusterfuck. Als je slim gebruik maakt van helpers hoef je jezelf niet te herhalen in iedere automation.

Maar als alles een scene is (dus ook "Doe het uit") kan je een data_template gebruiken voor een call naar de service scene.turn_on

Volgens mij zou dit dan moeten werken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Bla bla
  trigger:
  - device_id: 8f1a93bee3c04cef86b01b1ea8c7cbbe
    domain: deconz
    platform: device
    subtype: turn_on
    type: remote_button_short_press
  condition: {}
  action:
  - service: scene.turn_on
    data_template:
      entity_id: >
      {% if someThing %}
        scene.scene1
      {% elif otherThing %}
        scene.scene2
      {% else %}
        scene.scene3
      {% endif %}

Zou kunnen dat er nog een klein foutje in zit, hele syntax van templates is nogal uhmmm, irritant :p Native if-else zou zoooooo fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:20:
@Ortep

Maar als alles een scene is (dus ook "Doe het uit") kan je een data_template gebruiken voor een call naar de service scene.turn_on
Ja, alles is een scene. Dat dat handig was had ik al snel door
Volgens mij zou dit dan moeten werken
Bedankt voor de code. Ik ga er mee aan de slag. Alleen wordt dat pas maandag denk ik. Dus verwacht niet direct terugkoppeling
Zou kunnen dat er nog een klein foutje in zit, hele syntax van templates is nogal uhmmm, irritant :p Native if-else zou zoooooo fijn zijn.
Dat zou zeker heel handing zijn en voor mij een stuk beter dan de 7000ste optie in Lovelace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:18
Vorig jaar met home assistant gespeeld. na 2 mnd gestopt. Nu wil ik het goed aanpakken en ook investeren in premium spullen.

Een van de zaken waar ik tegenaan liep was de performance van history en rebooten. Rebooten geen ramp maar history wel. Ik draaide het op een xpenology nas in een docker, database stond op de nas maar niet op een SSD. Ik vermoed dat de traagheid veroorzaakt is door het ontbreken van een SSD.

Een NUC met SSD lijkt me misschien de juiste oplossing, of ga ik dan nog steeds performance issues krijgen bij terugkijken data (en andere zaken?)?

Verder zie ik dat CORE uitgekomen is, ik wil opnieuw beginnen en CORE leek mij de beste oplossing tot ik las dat de home assisant (voornamelig Hassi.io) mss makkelijk is ivm de addon's.

Ik kan alleen niet goed vinden waarom niet gewoon iedereen naar de non-CORE oplossing gaat ivm de addons. En volgens mij is deze non CORE versie ook niet geschikt voor docker (of via een tweak).

Wat raden jullie aan wbt hardware en keuze CORE of non-CORE? Wil best geld uitgeven, performance en stabiliteit het beste. (geen Pi4 iig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mmm toch even terug hier.
Mn pi4 sd kaart met hass.io is corrupted
Ik moet dus opnieuw beginnen, maar ik heb wel een backup gelukkig.
Nu wil ik onmiddeiljk gebruik maken om toch met een usb stick te gaan werken

Al veel gezocht en veel gelezen hier in het topic (ik weet dat dit dikwijls aan bod kwam) maar ik heb echter geen echte howto gezien

Ik lees dat met de pi4 je sd kaart nodig hebt voor te booten en de rest wel op usb stick kan
Dit wil ik nu gaan doen maar wat is nu de exacte methode?

https://www.tomshardware....ry-pi-from-usb,39782.html

Deze link ging er echter vanuit dat ik reeds een werkende hasS.io heb maar das dus niet meer het geval.

Iemand die een werkende link kan sturen die hij gevolgd heeft voor een pi4

Dat zou ik ten zeerste waarderen
Ik zoek ondertussen nog verder op google :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
Septillion schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:20:
@Ortep Ja, de lijst met automations wordt erg snel lang en onoverzichtelijk. Ik hoop inderdaad ook dat daar een vorm van groeperen in kan komen. Samen met dat HA zelf geen if-else ondersteund loopt het aantal automations snel op. Toch ga ik dan vaak liever voor meer simpele automations dan één clusterfuck. Als je slim gebruik maakt van helpers hoef je jezelf niet te herhalen in iedere automation.

[...]
Sinds de laatste versie worden de automations in data tables opgeslagen en kun je er in zoeken.
A lot of configuration pages are migrated to data tables, this means you can now search in your automations, scenes, scripts, users and areas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Laatst online: 11-07 13:48
ik heb met een raspbian het volgende gedaan:
dump image op sd kaart en stick.
Verwijder de 2e partitie op de sdkaart.
Stop de sdkaart en stick in de pi en laat booten.
Dit zou al moeten werken, stap 2 is uitbreiden van de usb stick.
Via fdisk de 2e partitie op de usb stick verwijderen en opnieuw aanmaken(zelfde start sector) en alle ruimte gebruiken. Kiezen om de ext4 signature te behouden.
Daarna via tune2fs het root filesystem uitbreiden.

Weet niet of het met hassio ook zou lukken.
skank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:06:
Mmm toch even terug hier.
Mn pi4 sd kaart met hass.io is corrupted
Ik moet dus opnieuw beginnen, maar ik heb wel een backup gelukkig.
Nu wil ik onmiddeiljk gebruik maken om toch met een usb stick te gaan werken

Al veel gezocht en veel gelezen hier in het topic (ik weet dat dit dikwijls aan bod kwam) maar ik heb echter geen echte howto gezien

Ik lees dat met de pi4 je sd kaart nodig hebt voor te booten en de rest wel op usb stick kan
Dit wil ik nu gaan doen maar wat is nu de exacte methode?

Deze link ging er echter vanuit dat ik reeds een werkende hasS.io heb maar das dus niet meer het geval.

Iemand die een werkende link kan sturen die hij gevolgd heeft voor een pi4

Dat zou ik ten zeerste waarderen
Ik zoek ondertussen nog verder op google :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:52:
Verder zie ik dat CORE uitgekomen is, ik wil opnieuw beginnen en CORE leek mij de beste oplossing tot ik las dat de home assisant (voornamelig Hassi.io) mss makkelijk is ivm de addon's.

Ik kan alleen niet goed vinden waarom niet gewoon iedereen naar de non-CORE oplossing gaat ivm de addons. En volgens mij is deze non CORE versie ook niet geschikt voor docker (of via een tweak).

Wat raden jullie aan wbt hardware en keuze CORE of non-CORE? Wil best geld uitgeven, performance en stabiliteit het beste. (geen Pi4 iig).
Ga voor Home Assistant (voormalig Hass.io dus). Verreweg het makkelijkste te beheren etc. Ik ben nog niet over omdat mijn opstelling nu gewoon werkt, maar mocht ik ooit een rebuild gaan doen dan ga ik ook over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Precies dat. Die howto heb ik al meerdere keren gepost hier en werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:23:
Precies dat. Ik update altijd pas naar de .2. .3 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier die Tensorflow werkende heeft icm Home Assistant Core in Docker?

Gevonden!
Met de data uit deze repository werkt het. https://github.com/robmar..._home_assistant_component

Nu kijken of het ook wat is :+

[ Voor 67% gewijzigd door lolgast op 10-04-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:39:
[...]

Ga voor Home Assistant (voormalig Hass.io dus). Verreweg het makkelijkste te beheren etc. Ik ben nog niet over omdat mijn opstelling nu gewoon werkt, maar mocht ik ooit een rebuild gaan doen dan ga ik ook over.
Ja dacht ik ook idd.

En dan in een docker? Ik wil een SSD en geen gare sd oplossing doe om de zoveel tijd corrupt raakt.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 10-04-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

JackPoint schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:06:
Sinds de laatste versie worden de automations in data tables opgeslagen en kun je er in zoeken.
Klinkt als een verbetering, is daarmee het steeds weer opbouwen van de lijst (en dus naar boven springen) na een save ook opgelost? Moet ik misschien de 0.108 update ook eens aftrappen, zie niemand die schrikbarende problemen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Hi,

Recentelijk heb ik HASS geinstalleerd op een raspberry pi 3b en gezien ik dit zo stabiel mogelijk opgezet wilde hebben heb ik dit een paar keer moeten doen :) De reden was gedeeltelijk dat het verschil tussen HASS, HASSIO en HASSOS mij initieel niet duidelijk was, ook niet op de installatie pagina van HASS zelf. Als je googled dan kom je vaak op verouderde informatie uit dat bepaalde installs niet mogelijk zouden zijn. Ik denk dat onderstaande een beetje onoverzichtelijk is (mijn quick notes) en niet perse de beste set-up, maar mogelijk helpt het wel iemand 8)

Note: Ik heb ervaring met Linux, maar had geen ervaring met docker.

Implementatie 1: Stabiele Home Assistant (SD install) :)
De eerste installatie was de HASSOS installatie. Deze zag er goed uit en met de supervised sectie kun je extra addons installeren. De eerste stap stap was om kijken hoe de SD kaart zo min mogelijk gebruikt zou worden vanwege snelle corruption. Gezien ik een Synology heb staan heb ik MariaDB daar geïnstalleerd (via packages) en de recorder settings update. Daarna ben ik gaan kijken om de P1 kabel te koppelen en kwam erachter dat de influxDB data alsnog op de SD kaar zou komen te staan. Na wat research zou installatie op docker de beste oplossing zijn vanwege de flexibiliteit van de containers en data volumes.

recorder:
# Redirect output to Synology NAS MariaDB 10
db_url: !secret mariadb_url
purge_interval: 1
purge_keep_days: 7

In secrets.yaml:
mariadb_url: mysql://<username>:<password>@<ip>:<port>/hass_db?charset=utf8

Implementatie 2: Stabiele installatie op docker + influxdb & grafana install op alternatieve locatie.
Na wat research ben ik deze pagina gaan volgen, gelijk via docker-compose omdat deze er beheerbaarder uitzag: https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/ Veel details heb ik verder niet, maar ik kwam erachter dat de "homeassistant/home-assistant:stable" image een HASS installatie is zonder supervisor. Initieel wilde ik daar omheen werken door influxdb, grafana e.d. ook via docker te installeren, maar ik liep vast op de volumes. Ik kreeg de data mappen van de docker containers niet naar een andere map gezet

edit: Hier had ik ook nog een boot from USB geprobeerd, maar mijn installatie wilde daar niet stabiel mee starten. Initieel leek het te werken, maar snel erna wilde de RPI nog eens niet aan zijn boot beginnen
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Implementatie 3 - huidige installatie: Stabiele installatie op docker + influxdb & grafana install op alternatieve locatie + supervised
Pas later kwam ik erachter dat je ook een supervised installatie kan nemen die beschreven staat in de alternatieve installatie sectie (https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ ). Supervised is bijvoorbeeld handig voor simpele backup & restore. Hiervoor heb ik eerst een installatie gedaan van Raspbian Buster Lite (https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/).

Om toch de docker kant wat overzichtelijker te maken heb ik Portainer via Supervised erbij gezet. Zie vooral de General - issues gedeelte hieronder, want dat heeft nogal wat tijd gekost.

Edit: inmiddels de default install met grafana vanuit supervisor gehaald. Influx heb ik meer en ga mysql gebruiken. Recorder zet het toch erheen. Later even kijken naar een langere dsmr history

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
1. hassio - Alternative: install ... section
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
https://www.smarthomebeginner.com/install-hass-io-on-docker-linux/

2. HA files: /usr/share/hassio/homeassistant/
Manual backup: cp /usr/share/hassio/backup to /mnt/usbdrive/<homeassistantfolder>

USB drive in fstab - linked to Unique ID so that a new USB drive is not mounted
UUID=2f29fe67-c0c8-41ed-9f57-d2defbce19aa /mnt/usbdrive ext4 defaults 0

3. InfluxDB
-----Updated volumes to usbdrive for backup
https://hub.docker.com/r/hypriot/rpi-influxdb
docker run -d --volume=/mnt/usbdrive/influxdb_data/:/data -p 8086:8086 hypriot/rpi-influxdb

Grafana - navigate down to take action before installing:
Docker (compose had issues with volumes on first try - HA portainer instead to validate) - use above rpi docker instead. https://community.home-assistant.io/t/complete-guide-on-setting-up-grafana-influxdb-with-home-assistant-using-official-docker-images/42860/1

Before installing Grafana: https://community.home-assistant.io/t/complete-guide-on-setting-up-grafana-influxdb-with-home-assistant-using-official-docker-images/42860/48
docker run -ti --user root --volume "/mnt/usbdrive/grafana_data:/var/lib/grafana" --entrypoint bash grafana/grafana
chown -R root:root /etc/grafana && \
chmod -R a+r /etc/grafana && \
chown -R grafana:grafana /var/lib/grafana && \
chown -R grafana:grafana /usr/share/grafana

Then
docker run -d -p 3000:3000 \
--name="grafana" \
    -v /mnt/usbdrive/grafana_data:/var/lib/grafana \
    grafana/grafana

General - issues
Random Mac (networkmanager - disabled random mac): https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=237623#p1627060
Wifi drops (networkmanager - completely disabled networkmanager): https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/108300/rpi4-drops-wifi-how-to-debug
No data in influx. No issues in HA log, post entries in influx log, but no data. Redeployed without user+password configuration resolved it
Group entity doesn't work in influxdb configuration

Helpful:
Influx CLI: docker exec -it 4597eadf3d80 influx
Bash into container: docker exec -it 8be450e0365f /bin/bash

#OLD
Also when adding RFXCOM
https://www.home-assistant.io/docs/installation/docker/
https://www.home-assistant.io/docs/installation/updating/

Voor de toekomst wil ik nog de RFXComm koppelen, betere Grafana dashboards maken, het liefste automatic backup naar USB drive kopiëren, history/recorder optimaliseren (https://www.home-assistant.io/integrations/history/), automations implementeren maar een plan van aanpak is er verder nog niet :D

--Configs---
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
default_config:

# Uncomment this if you are using SSL/TLS, running in Docker container, etc.
# http:
#   base_url: example.duckdns.org:8123

logger:
  default: error
#  logs:
#      homeassistant.components.influxdb: debug

recorder:
  # Redirect output to Synology NAS MariaDB 10
  db_url: !secret mariadb_url
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 7

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

#RFXCom
rfxtrx:
  device: /dev/ttyUSB0

#P1 slimme meter
sensor:
  - platform: dsmr
    dsmr_version: 4

#Influx in docker - 172.30.32.1 is hassio gateway address - should help in case of updated host IP
influxdb:
  host: 172.30.32.1
  database: home_assistant
  max_retries: 10
  default_measurement: state
  include:
    entities:
     - sensor.power_tariff
     - sensor.energy_consumption_tarif_1
     - sensor.energy_consumption_tarif_2
     - sensor.energy_consumption_total
     - sensor.energy_production_tarif_1
     - sensor.energy_production_tarif_2
     - sensor.gas_consumption
     - sensor.hourly_gas_consumption
     - sensor.power_consumption
     - sensor.power_consumption_phase_l1
     - sensor.power_consumption_phase_l2
     - sensor.power_consumption_phase_l3
     - sensor.power_production
     - sensor.power_production_phase_l1
     - sensor.power_production_phase_l2
     - sensor.power_production_phase_l3
     - sensor.short_power_failure_count
     - sensor.long_power_failure_count
     - sensor.current_phase_l1
     - sensor.current_phase_l2
     - sensor.current_phase_l3
     - sensor.voltage_phase_l1
     - sensor.voltage_phase_l2
     - sensor.voltage_phase_l3
     - sensor.voltage_sags_phase_l1
     - sensor.voltage_sags_phase_l2
     - sensor.voltage_sags_phase_l3
     - sensor.voltage_swells_phase_l1
     - sensor.voltage_swells_phase_l2
     - sensor.voltage_swells_phase_l3

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

Groups.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
meter_readings:
  name: Meter readings
  entities:
    - sensor.power_tariff
    - sensor.energy_consumption_tarif_1
    - sensor.energy_consumption_tarif_2
    - sensor.energy_consumption_total
    - sensor.energy_production_tarif_1
    - sensor.energy_production_tarif_2
    - sensor.gas_consumption
    - sensor.hourly_gas_consumption
    - sensor.power_consumption
    - sensor.power_consumption_phase_l1
    - sensor.power_consumption_phase_l2
    - sensor.power_consumption_phase_l3
    - sensor.power_production
    - sensor.power_production_phase_l1
    - sensor.power_production_phase_l2
    - sensor.power_production_phase_l3
    - sensor.short_power_failure_count
    - sensor.long_power_failure_count
    - sensor.current_phase_l1
    - sensor.current_phase_l2
    - sensor.current_phase_l3
    - sensor.voltage_phase_l1
    - sensor.voltage_phase_l2
    - sensor.voltage_phase_l3
    - sensor.voltage_sags_phase_l1
    - sensor.voltage_sags_phase_l2
    - sensor.voltage_sags_phase_l3
    - sensor.voltage_swells_phase_l1
    - sensor.voltage_swells_phase_l2
    - sensor.voltage_swells_phase_l3

Docker list:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
pi@raspberrypi:~$ docker ps -a
CONTAINER ID        IMAGE                                              COMMAND                  CREATED             STATUS              PORTS                    NAMES
36228983c69f        homeassistant/armv7-hassio-dns:9                   "/init coredns -conf…"   14 hours ago        Up 14 hours                                  hassio_dns
4597eadf3d80        hypriot/rpi-influxdb                               "/usr/bin/entry.sh /…"   47 hours ago        Up 47 hours         0.0.0.0:8086->8086/tcp   nostalgic_curran
42d077717c64        hassioaddons/portainer-armv7:1.1.0                 "/init"                  2 days ago          Up 2 days                                    addon_a0d7b954_portainer
e2740a42d466        homeassistant/armv7-hassio-audio:14                "/init"                  2 days ago          Up 2 days                                    hassio_audio
57815a1c78e5        homeassistant/armv7-hassio-cli:24                  "/init /bin/bash -c …"   2 days ago          Up 2 days                                    hassio_cli
e38679d01170        grafana/grafana                                    "/run.sh"                3 days ago          Up 2 days           0.0.0.0:3000->3000/tcp   grafana
8be450e0365f        homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.7   "/init"                  9 days ago          Up 44 hours                                  homeassistant
be3401e6f422        homeassistant/armv7-hassio-supervisor              "/init"                  9 days ago          Up 2 days                                    hassio_supervisor

Screenshotje van huidige Grafana
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11Y32ADI98dKjhd-VZ4lnWjgAqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vnY83V31xQjKsLRSwtWehX8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Kixtart op 05-06-2020 07:59 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:24:
[...]

Ja dacht ik ook idd.

En dan in een docker? Ik wil een SSD en geen gare sd oplossing doe om de zoveel tijd corrupt raakt.
Docker en SSD/SD hebben dan weer helemaal niets met elkaar te maken.

Ga je je nuc ook voor iets anders gebruiken? Dan wil je misschien een docker omgeving opzetten op je eigen Linux installatie. Zoek eens op "supervised home Assistant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil wellicht over gaan stappen op Unify WiFi. Heb zelf geen ervaring met de integratie met HA, werkt dit goed? En dan met name de Device tracking en presence status van de mobieltjes.

Ik wil een Docker unify controller gaan draaien. Ook hier mensen die dat draaien?

Voordat ik iets aanschaf is het altijd wel goed om te horen of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Unifi heb ik niets dan lof over te spreken voor mezelf. Controller draait al jaren in een docker container hier.

De presence detection gebruik ik niet, die vind ik te traag met melden dat je weg bent. Aankomst zou opzich wel goed moeten gaan. Sowieso is wifi tracking icm iPhones lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:27:
[...]

Docker en SSD/SD hebben dan weer helemaal niets met elkaar te maken.

Ga je je nuc ook voor iets anders gebruiken? Dan wil je misschien een docker omgeving opzetten op je eigen Linux installatie. Zoek eens op "supervised home Assistant"
Docker en ssd hebben juist ontzettend veel met elkaar te maken. Succes met veel data terughalen op een gewone hdd in ha. Daar liep ik in augustus tegenaan. Duurde soms meer dan 60 sec.

En ja er gaan meer zaken draaien in dockers

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 10-04-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:54:
Unifi heb ik niets dan lof over te spreken voor mezelf. Controller draait al jaren in een docker container hier.

De presence detection gebruik ik niet, die vind ik te traag met melden dat je weg bent. Aankomst zou opzich wel goed moeten gaan. Sowieso is wifi tracking icm iPhones lastig
Ik gebruik nu een Fritz integratie met diverse APs, en dat werkt best wel goed. Aankomst is direct, afwezig melden slechts 2 min ofzo. Dat is voor mij prima. Goed om te horen dat de HA integratie goed en stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Okay, de 0.180 update deed me even schrikken... Na de update was mijn web panel / lovelace niet meer beschikbaar. Ik kreeg een fout in de (volgens mij) https afhandeling. HA draaide verder prima. Samba en SSH waren ook beschikbaar. Ik heb even SSL uit gezet, reboot, en toen kon ik weer overal bij. Daarna SSl weer aan, reboot, en alles lijkt weer goed.

Misschien moet ik toch eens in Nginx duiken om ook het lokale IP te kunnen gebruiken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 14:39:
[...]

Hey

Alles mooi gevolgd, loopt goed eigenlijk

Behalve bij install hassio punt 2
daar staat :

Install hassio

1.Save hassio installer to file: $ curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/hassio-installer/master/hassio_install.sh" >> hassio_install.sh

2.Run install script: `$ sudo bash hassio_install.sh -m raspberrypi4’
or you can do raspberrypi4-64 if you are feeling adventures.

typ ik
code:
1
sudo bash hassio_install.sh -m raspberrypi4

krijg ik de melding:
hassio_install.sh: line 1: 404:: command not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik had gisteravond een upgrade naar 0.108.1 gedaan, buiten dat de modbus interface niet meer werkte, kon oa mn energie meter niet meer uitlezen, werkte alles naar behoren.

Vanmorgen rond 10 uur nog gebruikte, en vanmiddag rond 4 uur werkte de webinterface niet meer, een downgrade naar 0.107.7 gedaan en het werkte weer allemaal.

Eroverheen kwam een storing bij duckdns.org waardoor ik dacht dat het weer niet werkte...

Nu lijkt het onder 107.7 stabiel te werken...
Op Discord kwamen al soortgelijke meldingen voorbij.....

voortaan dus tot zeker de .3 versie wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

skank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:10:
[...]

Hey

Alles mooi gevolgd, loopt goed eigenlijk

Behalve bij install hassio punt 2
daar staat :

Install hassio

1.Save hassio installer to file: $ curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/hassio-installer/master/hassio_install.sh" >> hassio_install.sh

2.Run install script: `$ sudo bash hassio_install.sh -m raspberrypi4’
or you can do raspberrypi4-64 if you are feeling adventures.

typ ik
code:
1
sudo bash hassio_install.sh -m raspberrypi4

krijg ik de melding:
hassio_install.sh: line 1: 404:: command not found
Zelf zo gedaan in één regel (al bij mij raspberrypi3):
sudo curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/supervised-installer/master/installer.sh" | sudo bash -s -- -m raspberrypi4

https://www.home-assistan...d-on-a-generic-linux-host

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1 ... 44 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.