Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kixtart schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:04:
[...]

Zelf zo gedaan in één regel (al bij mij raspberrypi3):
sudo curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/supervised-installer/master/installer.sh" | sudo bash -s -- -m raspberrypi4

https://www.home-assistan...d-on-a-generic-linux-host
Dan krijg ik dit

ModemManager.service enabled
[Warning] ModemManager service is enabled. This might cause issue when using serial devices.
[Info] Install supervisor Docker container
[Info] Install supervisor startup scripts
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/hassio-supervisor.service → /etc/systemd/system/hassio-supervisor.service.
[Info] Install AppArmor scripts
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/hassio-apparmor.service → /etc/systemd/system/hassio-apparmor.service.
[Info] Run Hass.io
[Info] Install cli 'ha'

Moet ik nu nog iets doen of is het klaaR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@skank
Zoals je hier kunt zien is dat het laatste deel van het script: https://raw.githubusercon...aller/master/installer.sh

Ik gok dus dat hij klaar is ;)

[ Voor 20% gewijzigd door lolgast op 10-04-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

skank schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:09:
[...]

Dan krijg ik dit

ModemManager.service enabled
[Warning] ModemManager service is enabled. This might cause issue when using serial devices.
[Info] Install supervisor Docker container
[Info] Install supervisor startup scripts
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/hassio-supervisor.service → /etc/systemd/system/hassio-supervisor.service.
[Info] Install AppArmor scripts
Created symlink /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/hassio-apparmor.service → /etc/systemd/system/hassio-apparmor.service.
[Info] Run Hass.io
[Info] Install cli 'ha'

Moet ik nu nog iets doen of is het klaaR?
Hi,

Kijk even naar het adres van je raspberry op poort 8123
Bijv (wel een ander IP): http://192.168.178.24:8123/

Of kijk of HA draait via:
docker ps -a

Vergelijkbaar aan die van mij:
8be450e0365f homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.7 "/init" 9 days ago Up 2 days homeassistant

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aha! nu wel bereikbaar, ik was te snel zeker
super ik kan verder

bedankt gasten

Als ik mn oude backup wil terughalen... (is nog versie 1.07) das geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat moet geen probleem zijn. Maar ik zou denk ik proberen zoveel mogelijk nieuw in te stellen en misschien alleen je views meenemen. Voordeel van Home-Assistant is dat er veel meer 'eenvoudige' integraties zijn waardoor je minder losse configuratiebestanden nodig hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 09:48
TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:55:
[...]

Docker en ssd hebben juist ontzettend veel met elkaar te maken. Succes met veel data terughalen op een gewone hdd in ha. Daar liep ik in augustus tegenaan. Duurde soms meer dan 60 sec.

En ja er gaan meer zaken draaien in dockers
Dat was bij mij ook traag toen ik die default sqlite recorder gebruikte, ik ben overgestapt naar mariadb als recorder, en dat laadt een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:18
Reinder83 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:56:
[...]

Dat was bij mij ook traag toen ik die default sqlite recorder gebruikte, ik ben overgestapt naar mariadb als recorder, en dat laadt een stuk sneller.
Ok ik heb volgens mij geen postgres gebruikt, thanks! Kan je dan echt history in 5 sec oid ophalen ipv 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaTTe44
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:55
Ongeveer nu een maand met Home Assistant bezig.
Hiervoor al enkele jaren Domoticz gebruikt. Maar na een crash van Domoticz, dus overgestapt.
Nu had ik bij domoticz op een tablet een extra dashboard.
Hierin kon ik bij een temperatuursensor, afhankelijk van de waarde, een bijhorende kleur meegegeven.

Ook in home assistant heb ik een dashboard gemaakt (wat redelijk eenvoudig gaat).
Maar nu wil ik net als in voorheen kon, de kleur van de temperatuurwaarde aanpassen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6OTFAUYALCj08FX0pUoe4DRqFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PeUhdy9yddLqSyOffD0vMACK.png?f=fotoalbum_large

Deze code gebruik ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Buiten_temp:
  widget_type: sensor
  widget_style: "background: black"
  title: Temperatuur 150 cm
  entity: sensor.mbw_temperature
  value_style: "color: blue; font-size: 550%"
  precision: 1
  unit_style: "color: blue; font-size: 200%; font_weight: bold"

Hoe kan ik de 'value_style' wijzigen om de gewenste kleuren te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01
Guys, enigste wat ik nog mis in mijne HA, is een "tv gids" , bestaat dit? Ik ben het nog niet tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-10 12:41

Mimiix

Professioneel Prutser

NoFate schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:37:
Guys, enigste wat ik nog mis in mijne HA, is een "tv gids" , bestaat dit? Ik ben het nog niet tegengekomen...
iframe?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01
Mja, houd ik niet zo van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik snap supervised install nog niet goed, na googlen ook niet enorm.

Ik wil een Nuc kopen, intel wss en dan ubuntu installeren (of andere distro als die beter is), krijg ik dan een docker omgeving met een aantal dockers waar home assistant met de addons op draaien? En kan ik gewoon zelf andere dockers erop zetten die niks met HA te maken hebben (of wel)?

Of is het een eigen docker omgeving waar ik ernaast niks mag installeren? 9las daar iets over maar denk dat ik dat verkeerd begrepen heb)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
En is een i3 snel genoeg met 16 gb ram (nuc intel) voor een HA setup met veeeel devices en camera’s? Of moet je echt een i5 of 7 hebben? Ik las dat camera’s erin hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
En kan je gewoon usb zwave zaken toevoegen aan de nuc als deze supervised draait? Lijkt me wel te kunnen, even dubbelcheck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:10:
En kan je gewoon usb zwave zaken toevoegen aan de nuc als deze supervised draait? Lijkt me wel te kunnen, even dubbelcheck
Op al het bovenstaande:

Begin met een pi. Veel makkelijker en dan leer je heel snel alles:) Scheelt je geld en frustratie.

Supervised is puur het addon onderdeel. Heel nuttig:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
D3nnisd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:12:
[...]

Op al het bovenstaande:

Begin met een pi. Veel makkelijker en dan leer je heel snel alles:) Scheelt je geld en frustratie.

Supervised is puur het addon onderdeel. Heel nuttig:)
Ik heb 3 mnd gedraaid vorig jr, core in dockers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-07-2023
.

[ Voor 107% gewijzigd door dzjr op 11-04-2020 09:31 . Reden: dan toch niet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:55:
[...]

Docker en ssd hebben juist ontzettend veel met elkaar te maken. Succes met veel data terughalen op een gewone hdd in ha. Daar liep ik in augustus tegenaan. Duurde soms meer dan 60 sec.

En ja er gaan meer zaken draaien in dockers
Ok, qua snelheid heb je gelijk, maar technisch gezien hebben ze niets met elkaar te maken (het een heeft het andere niet nodig).

Ik irriteer me ook aan lange reboot tijden op mijn docker systeem, mja, dat is ook een Raspberry Pi 3B+ met een SD kaartje... :( Ik irriteer me nog niet genoeg om dat aan te pakken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 10-04-2020 23:09 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinder83 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:56:
[...]

Dat is wel een goeie - ik gebruik een database op mijn NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:09:
En is een i3 snel genoeg met 16 gb ram (nuc intel) voor een HA setup met veeeel devices en camera’s? Of moet je echt een i5 of 7 hebben? Ik las dat camera’s erin hakken.
Een i3 met 16gb gaat echt snel genoeg zijn - als ongeveer de helft van alle gebruikers een Raspberry gebruikt.

offtopic:
(Dat nieuwe samenvoegen van posts werkt echt superfijn als je vanaf de telefoon replied!)

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 10-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hmmbob schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:12:
[...]

Een i3 met 16gb gaat echt snel genoeg zijn - als ongeveer de helft van alle gebruikers een Raspberry gebruikt.

offtopic:
(Dat nieuwe samenvoegen van posts werkt echt superfijn als je vanaf de telefoon replied!)
Ik heb idd goed research net even gedaan. Zelfs een J3455 celeron zou voldoende moeten zijn, echter als je videostreams met eyemotion wilt gebruiken heb je minimaal een 4 core i5 nodig.

Ik ken mijzelf en koop een i7 met 32gb ram OF een i3/i5 ‘normale’ setup.

I7 zodat ik weer een fatsoenlijke mini server heb, mijn nas gebruik ik nu daarvoor maar die trekt het net.

200 of 800 e kan ik missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:23:
[...]

Ik heb idd goed research net even gedaan. Zelfs een J3455 celeron zou voldoende moeten zijn, echter als je videostreams met eyemotion wilt gebruiken heb je minimaal een 4 core i5 nodig.

Ik ken mijzelf en koop een i7 met 32gb ram OF een i3/i5 ‘normale’ setup.

I7 zodat ik weer een fatsoenlijke mini server heb, mijn nas gebruik ik nu daarvoor maar die trekt het net.

200 of 800 e kan ik missen.
Wat jij wil. Er zitten geen maximum eisen aan ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:23:
[...]

het net.
Hoeveel cameras gaat het om?

Ik heb er 4 (axis 6035) op 1080 kunnen draaien op een rpi 3b met 120 KNX apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
D3nnisd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:25:
[...]

Hoeveel cameras gaat het om?

Ik heb er 4 (axis 6035) op 1080 kunnen draaien op een rpi 3b met 120 KNX apparaten.
Ik las 5 a 6 maar gaat dan om realtime analyse met eyemotion, gelezen he niet zelf getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:26:
[...]

Ik las 5 a 6 maar gaat dan om realtime analyse met eyemotion, gelezen he niet zelf getest.
Motioneye*

Je las 5 a 6? Je weet niet hoeveel camera's je erop gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
D3nnisd schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:27:
[...]

Motioneye*

Je las 5 a 6? Je weet niet hoeveel camera's je erop gaat doen?
Sorry ik bedoelde dat ik las dat je dan een i5 nodig hebt. Ik wil ook met cameras gaan spelen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

TweakerVincent schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:27:
[...]

Sorry ik bedoelde dat ik las dat je dan een i5 nodig hebt. Ik wil ook met cameras gaan spelen,
En daarom vroeg ik hoeveel:)

Ik heb in een lab 16 cameras op 1080 draaien op een i7. Zit op 50% cpu. Puur voor wat perspectief

K zou me eerder druk maken om netwerkverkeer. Die trekt rustig 500mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Zo mooie i7 setup uitgezocht en morgen ff bestellen.

Een ding wat ik nog niet goed scherp heb, als ik de supervised installeer op mijn nuc waar linux op draait, wat krijg je dan precies? Ik lees een docker achtig systeem die je opstart die vervolgens diverse andere dockers gaat openen (de addons).

Mij is nog niet goed helder wat ik krijg, Volgens mij een soort eigen hypervisor die vervolgens docker gaat opspinnen? Sorry snap dit even niet goed, ik weet wat docker/kubernetes etc is. Maar de uitleg op de site vind ik allesbehalve duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.108.3:
  • Fix Onvif Camera that does not have SnapshotUri such as Sricam (@Minims - #33902) (onvif docs)
  • Make homekit aware of DEVICE_CLASS_GATE (@bdraco - #33936) (homekit docs)
  • Fix powerwall units (kW) (@bdraco - #33954) (powerwall docs)
  • Fix turning off/on light groups in homekit (@Knapoc - #33965) (homekit docs)
  • Update pyipp to 0.9.2 (@ctalkington - #33967) (ipp docs)
  • Handle 304 http responses in nexia (@bdraco - #33972) (nexia docs)
  • Fix shutdown timeout and make it upstream with Supervisor (@pvizeli - #33973)
  • Cleanup ZHA group entity lifecycle (@dmulcahey - #33977) (zha docs)
  • Exclude non thermostats from being detected by nexia (@bdraco - #33979) (nexia docs)
  • Use zeroconf UUID if not available via IPP properties (@ctalkington - #33991) (ipp docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:43

Tusk

Sticky Bomb likes you!

ik heb via de UI een automation gemaakt met 4 actions. Maar als ik hem test, zijn de resultaten elke keer verschillend. Het heeft een paar keer gewerkt met alle 4. Maar soms doet ie er maar 1, soms 2 soms 3. Als ik de volgorde wijzig heeft dat ook invloed. Hij lijkt elke keer bij 1 action te stoppen, maar welke dat is wijzigt in batches zeg maar.

Dit is de code die de UI genereert:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  action:
  - data:
      title: Intruder Alert
    service: notify.mobile_app_telefoon
  - data:
      entity_id: all
      flash: long
    service: light.turn_on
  - data:
      volume_level: 1
    service: media_player.volume_set
  - data:
    service: tts.google_translate_say

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

TweakerVincent schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 01:27:
Zo mooie i7 setup uitgezocht en morgen ff bestellen.

Een ding wat ik nog niet goed scherp heb, als ik de supervised installeer op mijn nuc waar linux op draait, wat krijg je dan precies? Ik lees een docker achtig systeem die je opstart die vervolgens diverse andere dockers gaat openen (de addons).

Mij is nog niet goed helder wat ik krijg, Volgens mij een soort eigen hypervisor die vervolgens docker gaat opspinnen? Sorry snap dit even niet goed, ik weet wat docker/kubernetes etc is. Maar de uitleg op de site vind ik allesbehalve duidelijk.
Zie mijn docker lijst onderaan hier. De HA entries zijn van supervised.
Kixtart in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Hier maar is even de stoute schoenen aangedaan. PIR sensor opgehaald bij de action. Kijken of ik deze geflashd krijg met tasmota, om hem vervolgens via mqtt in HA te zetten.
Flashen wil ik het liefst doen via tuya-convert.

(E14 lamp die ik heb van LSC is prima te flashen met tuya-convert, eveneens als mij 2-gangs schakelaar aan de muur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaIWDiKkEymBzSW1GejR8I1rU-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBBuHA09TXsh27toQOfwBBhu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

mAiden88 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:20:
Hier maar is even de stoute schoenen aangedaan. PIR sensor opgehaald bij de action. Kijken of ik deze geflashd krijg met tasmota, om hem vervolgens via mqtt in HA te zetten.

(E14 lamp die ik heb van LSC is prima te flashen met tuya-convert, eveneens als mij 2-gangs schakelaar aan de muur)

[Afbeelding]
In het LSC topic staan ook wat posts van mensen die het geprobeerd hebben met die PIR, maar volgens mij is het geen makkelijke. Keep us posted :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje,
ik heb een google backup teruggezet naar mn snapshots
en daar een restore van gedaan
Das allemaal gelukt behalve 1 belangrijke addon: unifi

ik krijg dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
20-04-11 07:36:21 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Restore config for addon a0d7b954_unifi
20-04-11 07:36:21 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Restore/Install image for addon a0d7b954_unifi
20-04-11 07:36:21 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Pull image hassioaddons/unifi-armv7 tag 0.14.0.
20-04-11 07:37:09 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Cleanup images: ['hassioaddons/unifi-armv7:0.14.1']
20-04-11 07:37:11 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Restore data for addon a0d7b954_unifi
20-04-11 07:38:30 ERROR (MainThread) [supervisor.addons.addon] Can't restore origin data: [('/data/tmp/tmph_b26vb1/data/unifi/data/backup', '/data/addons/data/a0d7b954_unifi/unifi/data/backup', "[Errno 2] No such file or directory: '/data/tmp/tmph_b26vb1/data/unifi/data/backup'")]
20-04-11 07:38:31 ERROR (MainThread) [supervisor.snapshots.snapshot] Can't restore snapshot for a0d7b954_unifi
20-04-11 07:38:31 INFO (MainThread) [supervisor.snapshots] Partial-Restore 1ad90014 done

in het verleden was dit wel gelukt.. weliswaar met een andere snapshot
Dus dan maar die snapshot geprobeerd maar ook die lukt nu niet meer.. zelfde error als hierboven

Wat kan ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

Ik zag net bij de lidl deze op het bord. Helaas nog niet in (deze) winkel, dus geen idee nog hoe of wat. Wellicht is het wat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-NxTsFEnxtScvAlQxrg16dB-zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZX8r64LIyi9jAfhSH7VtBPg.jpg?f=fotoalbum_large

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j1nx schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:16:
Ik zag net bij de lidl deze op het bord. Helaas nog niet in (deze) winkel, dus geen idee nog hoe of wat. Wellicht is het wat...

[Afbeelding]
Smartwares is veelal 433 of 868 mhz, als je rfxcom aan je HA setup hebt hangen lukt het wellicht anders zou ik persoonlijk lekker weg blijven bij dat spul. Zat alternatieven.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:31

j1nx

Geek - Enjoying life

Oh, nee als het RF is dan laat ik het gaan ja. Vond hem op de Shelly lijken, dus had beetje hoop😉

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:13:
Vraagje,
ik heb een google backup teruggezet naar mn snapshots
en daar een restore van gedaan
Das allemaal gelukt behalve 1 belangrijke addon: unifi

ik krijg dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
20-04-11 07:36:21 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Restore config for addon a0d7b954_unifi
20-04-11 07:36:21 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Restore/Install image for addon a0d7b954_unifi
20-04-11 07:36:21 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Pull image hassioaddons/unifi-armv7 tag 0.14.0.
20-04-11 07:37:09 INFO (SyncWorker_1) [supervisor.docker.interface] Cleanup images: ['hassioaddons/unifi-armv7:0.14.1']
20-04-11 07:37:11 INFO (MainThread) [supervisor.addons.addon] Restore data for addon a0d7b954_unifi
20-04-11 07:38:30 ERROR (MainThread) [supervisor.addons.addon] Can't restore origin data: [('/data/tmp/tmph_b26vb1/data/unifi/data/backup', '/data/addons/data/a0d7b954_unifi/unifi/data/backup', "[Errno 2] No such file or directory: '/data/tmp/tmph_b26vb1/data/unifi/data/backup'")]
20-04-11 07:38:31 ERROR (MainThread) [supervisor.snapshots.snapshot] Can't restore snapshot for a0d7b954_unifi
20-04-11 07:38:31 INFO (MainThread) [supervisor.snapshots] Partial-Restore 1ad90014 done

in het verleden was dit wel gelukt.. weliswaar met een andere snapshot
Dus dan maar die snapshot geprobeerd maar ook die lukt nu niet meer.. zelfde error als hierboven

Wat kan ik doen?
Vreemd is dit, kijk ik net (na een fietstocht) terug in mn HA, en plots staat mijn unifi addon ertussen.

Alles werkt nu en de data is terug en ik heb feitelijk niets gedaan, vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 09:48
j1nx schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 17:31:
Oh, nee als het RF is dan laat ik het gaan ja. Vond hem op de Shelly lijken, dus had beetje hoop😉
Die dingen zijn idd 433Mhz, zag hem hier ook al in de folder, maar toen ik zag dat t 433Mhz was dacht ik laat maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:46
mAiden88 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:20:

[Afbeelding]
Ik heb ook 1 geflasht met tasmota, alleen met een usb to serial. werkt gewoon met een windows programma
de sensor meld zich nu wel af en aan bij de mqtt broker, alleen als ik na 5 minuten voorbij loop gebeurt er og niks.
ik heb een code string van tweakers forum er bin staan, maar denk dat dit niet de juiste is.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
habbekrats schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:59:
Vraagje,

Ik gebruik HA laatste versie 1.08 /// 3.12
Mosquitto broker 5.1

Geheel werk met geflashte LSC(action) lampen en wcd's

Nu heb ik als test mijn PLC eens mqtt data laten verzenden, ik zie de data in mqtt-fx
Ik kan in HA onder developer tools listen to topic mee lezen met de analoge waarde.
i geef dan in DB199-OB098 ik krijg dan netjes elke 30 seconden mijn meetwaarde als float te zien

Ik krijg het echter niet werkend om dit op mijn dashboard te zien
in configuration heb ik staan
code:
1
2
3
4
  - platform: mqtt
    name: "Energy Meter 1"
    state_topic: "DB199-OB098"   
    unit_of_measurement: "W"
Update, ben inmiddels wat verder, bedoeling is dat de momentane opbrengst van de zonnepanelen in Watt erbij komt
In de grafiek werkt het, kreeg vandaag een mooie parabool van deze mooie dag.
Alleen op de UI staat het nog steeds als float getal +0.1308876E+02 Watt

code:
1
2
3
4
5
 - platform: mqtt
    state_topic: 'DB199-OB098'
    name: "db199-ob098"
    value_template: '{{db199-ob098|float|round(0) }}'
    unit_of_measurement: 'Watt'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjYM7XQnByfSs4ZvT9C0ODX-5CE=/f/image/vFPeLUgy1gItOFuhtcGjht3S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Newbie wat betreft HA en de mogelijkheden..
Ik heb een sonoff TH10 (schakelaar met temperatuur sensor) geflasht naar Tasmota, broker geinstalleerd en de sonoff is zichtbaar in HA, hoe zorg ik er nu voor dat de sonoff aanschakelt wanneer de temp >40 en weer uitschakelt waneer temp < 35..
Ik kan allerlei tutorials vinden hoe te connecten maar niet hoe te automatiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jur schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:54:
Newbie wat betreft HA en de mogelijkheden..
Ik heb een sonoff TH10 (schakelaar met temperatuur sensor) geflasht naar Tasmota, broker geinstalleerd en de sonoff is zichtbaar in HA, hoe zorg ik er nu voor dat de sonoff aanschakelt wanneer de temp >40 en weer uitschakelt waneer temp < 35..
Ik kan allerlei tutorials vinden hoe te connecten maar niet hoe te automatiseren
Je kunt hiervoor een automation maken met als trigger je payload in het betreffende MQTT topic, zie https://www.home-assistan...ion/trigger/#mqtt-trigger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 09:14
Net begonnen met HA in combinatie met Conbee. Leuk speelgoed al hoewel ik sommige dingen nog wel onduidelijk vind. Zo lukt het me niet om een transition effect toe te passen op mijn Philips Hue lamp terwijl dit wel wordt beschreven in de documentatie.

Kan dat wellicht komen door mijn setup (Home Assistant Core met Conbee stick) of moet ik het ergens anders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-10 14:16
Weet iemand hoe ik de zwave devices toevoeg aan de "manufacturer_specific.xml" binnen HA core?
Ik heb Fibaro Walli sensors die niet volledig herkent worden, dat terwijl de OpenZwave config er wel is (heb ik zelf geschreven vorig jaar).

Fibaro Walli Roller Shutter wordt herkend als:
FIBARO System Unknown: type=1d01, id=1000

Fibaro Wall Double Switch wordt herkend als:
FIBARO System Unknown: type=1b01, id=1000

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"pull request op de home assistant GitHub" is zeker niet het antwoord wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
Hmmbob schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:09:
"pull request op de home assistant GitHub" is zeker niet het antwoord wat je zoekt?
Niet echt, aangezien HA Core gebruik maakt van OpenZwave 1.4 en de OpenZwave zelf 1.4 als "stale" heeft aangemerkt omdat ze alleen aan OpenZwave 1.6 werken. Daarvoor heb ik zelf ook een tijd geleden de config's geschreven voor de Fibaro Walli's.

Ik heb al wel veel rond gezocht en heb de volgende opties:

1. OpenZwave 1.4 pullen naar /config/, in configuration.yaml bij Z-wave device "path" verwijzing maken naar de /config/openzwave map. Daarin zelf de xml's schrijven voor de Walli's.

2. Overgaan op openzwave2mqtt, weet niet of al mijn sensors daar in werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Klein vraagje. Ik heb tot voor kort HASS.io gedraaid op een Pi2. De laatste versie van HA heeft wat breaking changes gehad, waardoor ik beter een clean install kan doen dan uitvissen wat er aangepast moet.

Ik draai MQTT, Tradfri en een Z-Wave sensor. Het geheel is gekoppeld aan mijn Google Assistant (Google Home Mini, Google Home en een Google Home Hub via DuckDNS).

Misschien binnenkort een upgrade om wat meer automations in te bouwen en het sensornetwerk uit te breiden. Geen camera's oid. Ik ben tot nu toe best tevreden over de responsiviteit van de Pi. Nu ik toch opnieuw ga installeren. Heeft een Pi 3 of 4 nog toegevoegde waarde voor het systeem? Pi2 staat onder 'non-recommended hardware'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik ben er bijna! :)

Ik draai Ubuntu desptop 18.04 op een Nuc
Ik heb onderstaande uitgevoerd en werkt qua installatie goed.
Maar na herstarten van de NUC start HA niet op, wat ik op zich wel snap want auto start heb ik nog niet ingesteld. Maar hoe start ik via de terminal HA op? Ik heb dit geprobeert:

hass --open-ui
python3 -m homeassistant

Deze werken allebei niet. Echter als ik 10 min wacht zie ik toch ineens dat HA draait.

Ik heb zoals hieronder HA geinstalleerd op de NUC, Wat dus ook gewoon werkt.
Ik gebruik de desktop versie van Ubuntu omdat ik de NUC ook voor andere zaken ga gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1. sudo -i
2. add-apt-repository universe
3. apt-get update
4. apt-get install -y apparmor-utils apt-transport-https avahi-daemon ca-certificates curl dbus jq network-manager socat software-properties-common
5. curl -sSL https://get.docker.com | sh
6. systemctl disable ModemManager
7. apt-get purge modemmanager
8. curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/supervised-installer/master/installer.sh" | bash -s

Wat is het juiste commando om HA op te starten of als deze toch automatisch opstart waarom duurt dit dan minimaal 10 min voor dat de UI te bereiken is via IP adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
habbekrats schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb ook 1 geflasht met tasmota, alleen met een usb to serial. werkt gewoon met een windows programma
de sensor meld zich nu wel af en aan bij de mqtt broker, alleen als ik na 5 minuten voorbij loop gebeurt er og niks.
ik heb een code string van tweakers forum er bin staan, maar denk dat dit niet de juiste is.
Hoe heb je je wires aangesloten? Of welke handleiding heb je gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Point.Flare schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:57:
Klein vraagje. Ik heb tot voor kort HASS.io gedraaid op een Pi2. De laatste versie van HA heeft wat breaking changes gehad, waardoor ik beter een clean install kan doen dan uitvissen wat er aangepast moet.

Ik draai MQTT, Tradfri en een Z-Wave sensor. Het geheel is gekoppeld aan mijn Google Assistant (Google Home Mini, Google Home en een Google Home Hub via DuckDNS).

Misschien binnenkort een upgrade om wat meer automations in te bouwen en het sensornetwerk uit te breiden. Geen camera's oid. Ik ben tot nu toe best tevreden over de responsiviteit van de Pi. Nu ik toch opnieuw ga installeren. Heeft een Pi 3 of 4 nog toegevoegde waarde voor het systeem? Pi2 staat onder 'non-recommended hardware'.
eerlijk gezegd zou ik de upgrade maken naar een Pi 4 - die is zoveel meer krachtiger dan je 2. Misschien dat je er nu nog geen "last" van hebt, maar hoe zwaarder alles wordt qua functionaliteit in Home Assistant, hoe meer moeite je Pi2 gaat krijgen.

En hee, die kun je dan voor een ander project gebruiken toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoTeK70 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:18:

Maar na herstarten van de NUC start HA niet op, wat ik op zich wel snap want auto start heb ik nog niet ingesteld. Maar hoe start ik via de terminal HA op? Ik heb dit geprobeert:

hass --open-ui
python3 -m homeassistant

Deze werken allebei niet. Echter als ik 10 min wacht zie ik toch ineens dat HA draait.

Ik gebruik de desktop versie van Ubuntu omdat ik de NUC ook voor andere zaken ga gebruiken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1. sudo -i
3. apt-get update
4. apt-get install -y apparmor-utils apt-transport-https avahi-daemon ca-certificates curl dbus jq network-manager socat software-properties-common
8. curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/supervised-installer/master/installer.sh" | bash -s

Wat is het juiste commando om HA op te starten of als deze toch automatisch opstart waarom duurt dit dan minimaal 10 min voor dat de UI te bereiken is via IP adres?
de eerste keer kan dat echt wel zo zijn, dan wordt er vanalles "ondemand" nog gecompileerd etc.

Als zou ik dat op een nuc wel korter dan 10 min verwachten.... Even lekker laten draaien en dan over een uurtje ofzo nog eens rebooten, kijken of dat sneller gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
mAiden88 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:22:
[...]

Hoe heb je je wires aangesloten? Of welke handleiding heb je gevolg?
https://github.com/DenDeze/LSC/wiki deze heb ik gevolgd, usb>serial ttl heb ik hier https://www.protolectron....ar-TTL-adapter?search=ttl weggehaald, gaat vlugger dan uit China

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
habbekrats schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:12:
[...]

https://github.com/DenDeze/LSC/wiki deze heb ik gevolgd, usb>serial ttl heb ik hier https://www.protolectron....ar-TTL-adapter?search=ttl weggehaald, gaat vlugger dan uit China
Thanks. USB naar TTL heb ik wel, alleen deze heeft geen VCC. Nou weet ik niet of dit noodzakelijk is..
TX en RX verzenden en krijgen normaal gesproken de data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
RoTeK70 schreef op zondag 12 april 2020 @ 12:18:

hass --open-ui
python3 -m homeassistant

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1. sudo -i
3. apt-get update

Ook na een paar uur duurt het nog steeds minimaal 10 min. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
mAiden88 schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:48:
[...]

Thanks. USB naar TTL heb ik wel, alleen deze heeft geen VCC. Nou weet ik niet of dit noodzakelijk is..
TX en RX verzenden en krijgen normaal gesproken de data
VCC heb je wel nodig, de pir staat standaard in slaap en komt alleen na beweging kort in actie. Zonder VCC lukt flashen niet of hij wordt corrupt. 3V3 van een pi of andere bron kan natuurlijk ook.
In de handleiding staat dat je gpio0 aan massa moet houden om hem in flashmodus te krijgen.

Batterijen tijdens deze exercitie hoeven/mogen er niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:00
code:
1
2
 Client exceeded max pending messages [2]: 512
15:09:42 – websocket_api (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 15:09:42 en verschijnt 295 malen

Hier word ik echt simpel van. Geen idee waarom het steeds terugkomt.
Over een maand ofzo will ik een tablet aan de muur in kiosk-mode. Met al deze meldingen knapt het systeem (pi4) er nu al niet van op, maar als die tablet 24/7 aan staat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phlinx schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:19:
code:
1
2
 Client exceeded max pending messages [2]: 512
15:09:42 – websocket_api (ERROR) - bericht kwam voor het eerst om 15:09:42 en verschijnt 295 malen

Hier word ik echt simpel van. Geen idee waarom het steeds terugkomt.
Over een maand ofzo will ik een tablet aan de muur in kiosk-mode. Met al deze meldingen knapt het systeem (pi4) er nu al niet van op, maar als die tablet 24/7 aan staat helemaal niet.
Dit kan van alles zijn. Ik zou je integraties eens gaan onderzoeken wat dus in feite de websocket api doet.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iets gewijzigd aan de sensors binnen HA?

Ik had deze code die werkend was om de stats groen te laten oplichten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
homeassistant:
  customize_glob:
    sensor.unifi_usg:
      templates:
        hs_color: "if (state === 'up') return [115,100];
          else return [360,100];"
    sensor.unifi_switch:
      templates:
          else return [360,100];"
    sensor.unifi_ap_living:
      templates:
          else return [360,100];"
    sensor.unifi_ap_verdiep_1:
      templates:
          else return [360,100];"      
    sensor.unraid_server:
      templates:
          else return [360,100];"

Momenteel toont hij ze niet meer groen, ookal is de state "up"

Kijk ik bij ontwikkelgingshulp en dan de sensor zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
friendly_name: AP 1e Verdiep
icon: 'mdi:access-point-network'
templates:
  hs_color: 'if (state === ''up'') return [115,100]; else return [360,100];'
hs_color:
  - 115
  - 100

maw dubbele color?
is dat de reden?
Geen idee waarvan die onderste komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RoTeK70 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:08:
[...]

Ook na een paar uur duurt het nog steeds minimaal 10 min. :(
Ik heb net even getest (Ubuntu 19.10 desktop) en het werkt super simpel, ook na reboot.

Gewoon deze stappen volgen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:00
martinvdm schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:08:
[...]

Dit kan van alles zijn. Ik zou je integraties eens gaan onderzoeken wat dus in feite de websocket api doet.
Ja, er zit niks anders op vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet mijn HA omgeving, maar toch de vraag hier.
Home Assistant (voormalig Hass.io dus) 0.106.4 op een RPi 3 draait enige maanden stabiel, een aantal keer ook succesvol geupdate. Dat lukt nu helaas niet. De update naar 0.107.x en nu ook naar 0.108.x wordt gestart, HA is vervolgens na enige tijd niet meer bereikbaar, maar ook na 2+ uur blijft HA onbereikbaar.

Via Samba is de RPi wel bereikbaar nadat HA niet meer bereikbaar is. In de log zie ik de logregels die ik ook zou verwachten bij het starten van HA, met timestamps vanaf pakweg 15-20 minuten na het starten van de update. Het lijkt er dus op dat HA wel (deels) opnieuw start.

Onderstaande verwacht ik overigens niet, maar die verschijnen ook bij een 'gewone' herstart van HA.
Het menu item 'Supervisor' meldt overigens wel steeds de meest recente versie als beschikbare update.
2020-04-12 20:09:35 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.updater] Could not contact Home Assistant Update to check for updates
2020-04-12 20:09:35 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.updater] Error fetching Home Assistant update data:
HA is pas weer bereikbaar na een powercycle van de RPi. HA draait vervolgens in de oorspronkelijke versie, niet geupdate.

De Check Home Assistant configuration geeft
s6-svscanctl: fatal: unable to control /var/run/s6/services: supervisor not listening
Iemand ditzelfde wel eens ervaren?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 12-04-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Wie heeft er zwave2mqtt draaien? hoe heb je dat gedaan? kan ergens echt een duidelijke how-to vinden.
Kom zelf in de knoop met de device config's die wel in OpenZwave 1.6 zitten maar niet in OpenZwave 1.4 welke HA nog gebruikt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb vandaag geprobeerd om HomeAssistant te koppelen aan Google Assistant, maar wat ik ook praat tegen mijn telefoon hij herkend de devices niet. Hij gaat zoeken op google naar "Schakel woonamer gezellig aan in" terwijl dat een voorbeeld was dat hij zelf gaf tijdens de configuratie

Ik heb eerst de handmatige versie geprobeerd en inmiddels de trial van HomeAssistant Cloud via NabuCasa, maar het speech gedeelte blijft maar roepen dat hij de devices niet kent.

Kijk ik in de Google Home app dan vind ik daar wel devices en deze kan ik dan ook bedienen. Ik heb getest met de Engelse en Nederlandse taal.

[ Voor 16% gewijzigd door raymonvdm op 13-04-2020 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
TerrorSource schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:19:
Wie heeft er zwave2mqtt draaien? hoe heb je dat gedaan? kan ergens echt een duidelijke how-to vinden.
Kom zelf in de knoop met de device config's die wel in OpenZwave 1.6 zitten maar niet in OpenZwave 1.4 welke HA nog gebruikt helaas.
Ik denk dat ik het zo gedaan heb de laatste keer

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cd /home/homeassistant/
mv Zwave2Mqtt Zwave2Mqtt.old

git clone https://github.com/OpenZWave/Zwave2Mqtt
cd Zwave2Mqtt
npm install
npm run build

cp /home/homeassistant/Zwave2Mqtt.old/store .

npm start

Ik was er toen mee aan het stoeien en in die periode bedacht de ontwikelaar om te stoppen met 1.4 en ineens had ik 1.6

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 13-04-2020 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
raymonvdm schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:32:
Ik heb vandaag geprobeerd om HomeAssistant te koppelen aan Google Assistant, maar wat ik ook praat tegen mijn telefoon hij herkend de devices niet. Hij gaat zoeken op google naar "Schakel woonamer gezellig aan in" terwijl dat een voorbeeld was dat hij zelf gaf tijdens de configuratie

Ik heb eerst de handmatige versie geprobeerd en inmiddels de trial van HomeAssistant Cloud via NabuCasa, maar het speech gedeelte blijft maar roepen dat hij de devices niet kent.

Kijk ik in de Google Home app dan vind ik daar wel devices en deze kan ik dan ook bedienen. Ik heb getest met de Engelse en Nederlandse taal.
Werkt hier wel. Hoe zit je config eruit?
Heb je Google al eens laten synchroniseren door te zeggen "Synchroniseer mijn apparaten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand een goede startersmanual? Eentje die de device tracker bevat, duckdns etc. ?

Al gevonden. Juanmtech op youtube!

[ Voor 17% gewijzigd door Ferra op 13-04-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
raymonvdm schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:39:
[...]

Ik denk dat ik het zo gedaan heb de laatste keer

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cd /home/homeassistant/
mv Zwave2Mqtt Zwave2Mqtt.old

git clone https://github.com/OpenZWave/Zwave2Mqtt
cd Zwave2Mqtt
npm install
npm run build

cp /home/homeassistant/Zwave2Mqtt.old/store .

npm start

Ik was er toen mee aan het stoeien en in die periode bedacht de ontwikelaar om te stoppen met 1.4 en ineens had ik 1.6
Ik draai de image van HA zelf, niet via Rasbian.
Je hebt toch geen add-on store als je zelf HA op Rasbian zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
TweakerVincent schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:38:
[...]

Ik heb net even getest (Ubuntu 19.10 desktop) en het werkt super simpel, ook na reboot.

Gewoon deze stappen volgen:

Ook via Ubuntu 19.10 geprobeerd. Installatie ging prima maar na restart duurt het echt 15 min voordat de UI van Home Assisntant te benaderen is. Ondertussen maar begonnen met Ubuntu server 19.10. Kijken of dat werkt.

Of heeft het ermee te maken dat ik ook nog een Raspberry in het netwerk heb zitten met ook HA erop? Gebruik hiervoor zelfde login e.d.

Ook bij Ubuntu server 19.10 zelfde vertraging. Duurt zeker 18 min. voordat de UI bereikbaar is.
Andere gebruiker aangemaakt heeft ook geen effect.

Ook andere HA via Raspberry offline halen werkt niet.

Nuc blijft hier hangen, of misschien hoort het wel zo?!
Via Putty wel gewoon direct benaderbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpM_3gwLbf-dY3R4vAYcJWimNr8=/f/image/Fa5x8ujyOtFKeK63YlZ0tax1.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door RoTeK70 op 13-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
Iemand die me kwalitatieve LED-strips kan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
roynolf schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:54:
Als je snel wilt, Action LSC en dan flashen naar tasmota

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roynolf schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:54:
Het voorbeeld wat @habbekrats geeft is verre van kwaliteit wat mij betreft. Kijk het filmpje van The Hook Up eens :
YouTube: LED Strips, what's the difference? WS2811, WS2812B, 2812Eco, WS2813,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roynolf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-12-2023
martinvdm schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:13:
[...]

Het voorbeeld wat @habbekrats geeft is verre van kwaliteit wat mij betreft. Kijk het filmpje van The Hook Up eens :
YouTube: LED Strips, what's the difference? WS2811, WS2812B, 2812Eco, WS2813,...
Bedankt, hier kan ik mee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
martinvdm schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:13:
[...]

Schijnt dat je deze beter van 2 zijden voed of vanuit het midden. Mijn eerste ledstrip van Alie ging bij ~ 20cm doorbranden door de hoge stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-10 08:12
Afgelopen week mijn Amplifi HD set vervangen en over op een Unifi USG, 2x AC-LR en 1x AC-Mesh voor in de achtertuin en sindsdien kan ik niet via Discovery mijn Chromecast devices toevoegen.

Uiteindelijk is het gelukt via:

code:
1
2
3
4
cast:
  media_player:
    - host: 192.168.1.x
    - host: 192.168.1.x

Alleen dan zie ik mijn groepen niet, iemand dit zelfde probleem ooit gehad of gezien?

Wanneer ik ze via Integrations wil toevoegen krijg ik de volgende melding:

Aborted
No Google Cast devices found on the network.

[ Voor 14% gewijzigd door Imperial Guard op 13-04-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

roynolf schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:20:
[...]

Bedankt, hier kan ik mee verder!
Ik heb ook een aantal van die WS ledstrips, zijn idd wel goed. Als je ze wat langer nodig hebt dan moet je ze inderdaad voeden vanuit 2 kanten. En je hebt natuurlijk een Arduino nodig als controller. Als je naar iets alles in 1 zoekt kan ik de Yeelight ledstrip ook aanbevelen, die komt met controller en adapter als je ze meebesteld, en dat is ook degelijk spul. Ook heel makkelijk te koppelen aan HA.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:11:
[...]

Ik heb ook een aantal van die WS ledstrips, zijn idd wel goed. Als je ze wat langer nodig hebt dan moet je ze inderdaad voeden vanuit 2 kanten. En je hebt natuurlijk een Arduino nodig als controller. Als je naar iets alles in 1 zoekt kan ik de Yeelight ledstrip ook aanbevelen, die komt met controller en adapter als je ze meebesteld, en dat is ook degelijk spul. Ook heel makkelijk te koppelen aan HA.
Beetje off-topic wellicht . Maar ik gebruik 12v led strips daarbij hoef ik niet vanaf meerdere punten te injecteren. 5m is geen probleem. Voltage drops zijn veelal eigenschappen van de 5v ledstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Dit weekend de HA + addon's maar eens geupdate.

Meteen al weer spijt natuurlijk..
Blijkbaar zijn voor de DSMR-intergration sinds mijn laatste update de sensor.power_consumption_normal gewijzigd in energy_consumption_tariff_2; idem voor daltarief.

Op zich geen mega-issue.
Maar in influxdb staat mijn historie onder een andere naam. Wie weet hoe ik dit in Grafana of InlfubDB kan samenvoegen tot 1 measure?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mAiden88
I did it..

LSC Motion Sensor geflashd met tuya-convert

Heb alleen de 3.3v gesoldeerd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLWReGsy_FjhUogEVN4TTOkDGmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7h7CJxB2PF9M8XCfYVOyl5sc.png?f=fotoalbum_large

Zal meer screens maken en plaatsen!

[ Voor 5% gewijzigd door mAiden88 op 13-04-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
mAiden88 schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:23:
[...]

Werkt hier wel. Hoe zit je config eruit?
Heb je Google al eens laten synchroniseren door te zeggen "Synchroniseer mijn apparaten"
De config is nu alleen "cloud:" en alle handmatige instellingen voor de gratis Google assistent zijn weggehaald uit de config.

Dit is ook mijn eerste Google Assistent ervaring dus ik weet niet wat ik verkeerd doe

Maar als ik zeg "sync my devices" of "synchroniseer mijn apparaten" dan geeft hij zoek resultaten

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 13-04-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:25:
Is er iets gewijzigd aan de sensors binnen HA?

Ik had deze code die werkend was om de stats groen te laten oplichten

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
homeassistant:
  customize_glob:
    sensor.unifi_usg:
      templates:
          else return [360,100];"
    sensor.unifi_switch:
      templates:
          else return [360,100];"
    sensor.unifi_ap_living:
      templates:
          else return [360,100];"
    sensor.unifi_ap_verdiep_1:
      templates:
          else return [360,100];"      
    sensor.unraid_server:
      templates:
          else return [360,100];"

Momenteel toont hij ze niet meer groen, ookal is de state "up"

Kijk ik bij ontwikkelgingshulp en dan de sensor zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
friendly_name: AP 1e Verdiep
icon: 'mdi:access-point-network'
templates:
  hs_color: 'if (state === ''up'') return [115,100]; else return [360,100];'
hs_color:
  - 115
  - 100

maw dubbele color?
is dat de reden?
Geen idee waarvan die onderste komt..
Iemand een idee?

Dan nog ee nvraagje, ik heb een innr plug voor de wasmachine
ik zou die graag koppelen zodat ik ook het volgende krijg wanneer hij klaar is..:
- pushmelding
- gesproken boodschap door google :p

Hoe begin ik daar aan? eerst in hue koppelen en dan..
Ik heb al redelijk veel gevonden hieromtrent https://community.home-as...sumption-trigger/70938/24

u_nix_we_all in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
https://www.smarthomemaga...s-de-wasmachine-klaar-is/

https://community.home-as...umption-automation/135652

Verschillende manieren mogelijk denk ik? Alleen moet ik inderdaad zien dat hij geen melding stuurt als hij even pauzeert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:02:
[...]

Verschillende manieren mogelijk denk ik? Alleen moet ik inderdaad zien dat hij geen melding stuurt als hij even pauzeert...
Langer wachten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:41

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Wou updaten van 0.107.7 naar 0.108.3..
Gaat goed hier.. not :(
Wil niet meer opstarten, kan nog wel pingen en inloggen via SSH op Raspberry Pie

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:30
CAP-Team schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:06:
Wou updaten van 0.107.7 naar 0.108.3..
Gaat goed hier.. not :(
Wil niet meer opstarten, kan nog wel pingen en inloggen via SSH op Raspberry Pie
Ooh dat is bij mij vandaag wel goed gegaan. Al geprobeerd een herstart van de Pi? Wat zeggen de logs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ik ben echt heul slecht met SSH.. hoe kom ik bij de log?
Via WinSCP kan ik nu wel bij het filesystem van de RBP.

[ Voor 33% gewijzigd door CAP-Team op 13-04-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
tav bovenstaande, ik draai het nog op een vm in esxi. HassOS 312
zit nu op 108.1 inmiddels al weer een update naar 108.3 zie ik.
loopt verder goed, ik wacht nog maar even met 108.3 dan

[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 13-04-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Via SSH even de snapshot teruggezet die ik vlak voor de update had gemaakt.
Toen nogmaals geüpdate en dat ging wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:48
TerrorSource schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:19:
Ik heb aan de praat gehad. Had het draaiende in een testopstelling. Alleen reageerde het heel langzaam of niet. Dat is al een paar maand geleden overigens.

Vandaag nog weer een keer geprobeerd. Alles werkt wel en het reageert redelijk. Alleen al mijn devices (Fibaro dimmers) worden allemaal gezien als "Unknown". Zelf Aeonlabs Z-stick gen 5 wordt als unknown aangeduid. Geen idee waarom. De zwave integratie van HA zelf herkend wel alles. Ik houdt het dus voorlopig nog even daar bij. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb 2 Google Nest hubs en 1 speaker aangesloten. Werkte allemaal prima.

Nu kan ik 1 hub en 1 speaker niet meer bereiken via Hassio...Hij noemt het gek genoeg ook bij alle devices "Chromecast <ipadres> connecting..." Alles uiteraard al een keer herstart. Wat kan dit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Tusk schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:09:
Ik heb 2 Google Nest hubs en 1 speaker aangesloten. Werkte allemaal prima.

Nu kan ik 1 hub en 1 speaker niet meer bereiken via Hassio...Hij noemt het gek genoeg ook bij alle devices "Chromecast <ipadres> connecting..." Alles uiteraard al een keer herstart. Wat kan dit zijn?
Ik heb ook Google Nest hubs aangesloten, maar wat is precies de toegevoegde waarde? Wat kan je met de combinatie home-assistant en de Google Nest hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Dennepen schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:15:
[...]

Ik heb ook Google Nest hubs aangesloten, maar wat is precies de toegevoegde waarde? Wat kan je met de combinatie home-assistant en de Google Nest hub?
text to speech msgs in automations bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Lifelogger schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:53:
[...]

Ik heb aan de praat gehad. Had het draaiende in een testopstelling. Alleen reageerde het heel langzaam of niet. Dat is al een paar maand geleden overigens.

Vandaag nog weer een keer geprobeerd. Alles werkt wel en het reageert redelijk. Alleen al mijn devices (Fibaro dimmers) worden allemaal gezien als "Unknown". Zelf Aeonlabs Z-stick gen 5 wordt als unknown aangeduid. Geen idee waarom. De zwave integratie van HA zelf herkend wel alles. Ik houdt het dus voorlopig nog even daar bij. :-)
Ik denk dat het voor mij ook beter is om niet met zwave2mqtt aan de slag te gaan.
Nu nog uitzoeken hoe ik zelf de device configuration kan toevoegen aan HA, schrijven ervan is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:48
TerrorSource schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat het voor mij ook beter is om niet met zwave2mqtt aan de slag te gaan.
Nu nog uitzoeken hoe ik zelf de device configuration kan toevoegen aan HA, schrijven ervan is geen probleem.
Uiteindelijk wil ik wel een keer de overstap maken, maar zolang het nog niet volledig goed werkt hier, doe ik het niet.

Vreemde is overigens dat de installatie maanden geleden wel alle apparaten herkende, maar toen erg traag reageerde. Nu werkt het redelijk vlot, maar worden de apparaat namen niet herkend. Beetje vreemd. Over enige tijd ga ik nog wel weer eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik draai HA Supervised op een NUC. Ik wil nu de database migereren, ik weet alleen niet welke de beste performance oplevert, Postgres of MAriaDB? Kunnen beide in een docker (Ubuntu 19.03)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:34
skank schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:02:
[...]
Dan nog ee nvraagje, ik heb een innr plug voor de wasmachine
ik zou die graag koppelen zodat ik ook het volgende krijg wanneer hij klaar is..:
- pushmelding
- gesproken boodschap door google :p

Hoe begin ik daar aan? eerst in hue koppelen en dan..
Ik heb al redelijk veel gevonden hieromtrent https://community.home-as...sumption-trigger/70938/24

u_nix_we_all in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
https://www.smarthomemaga...s-de-wasmachine-klaar-is/

https://community.home-as...umption-automation/135652

Toevallig heb ik dit paasweekend hetzelfde gedaan :-) In mijn geval obv een Blitzwolf met Tasmota (en zonder TTS). Ik heb deels dezelfde opzet gevolgd als in je eerste link, dus met een aparte Input_select status en daar de automations op triggeren. Werkt perfect, ook tijdens pauzes! Dat ziet er als volgt uit:

input_select
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  wasmachine_status:
    name: Wasmachine status
    options:
      - Uit
      - Wasbeurt bezig
      - Afronden
      - Schoon
    initial: Uit

Sensors
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- platform: template
  sensors:
    wasmachine_status:
      value_template: "{{ states('input_select.wasmachine_status') }}"
      friendly_name: 'Wasmachine status'
    wasmachine_stroom:
      value_template: "{{ states('sensor.switch_wasmachine_energy_power')|round(1) }}"  
      friendly_name: 'Wasmachine stroomverbruik'

Automations
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
- id: wasmachine_actief
  alias: Wasmachine op actief bij stroomverbruik
  trigger:
    platform: numeric_state
    entity_id: sensor.wasmachine_stroom
    above: 25
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: state
        entity_id: sensor.wasmachine_status
        state: Uit
        state: Schoon
        state: Afronden
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        entity_id: 
        - input_select.wasmachine_status
        option: Wasbeurt bezig

- id: wasmachine_bijna_klaar
  alias: Wasmachine naar bijna klaar
  trigger:
    below: 20
  condition:
    condition: and
    conditions:
        state: Wasbeurt bezig
  action:
      data:
        entity_id: 
        option: Afronden

- id: wasmachine_klaar
  alias: Wasmachine naar klaar
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_select.wasmachine_status
    to: Afronden
    for:
      minutes: 1
  condition:
    conditions:
        entity_id: input_select.wasmachine_status
        state: Afronden
  action:
      data:
        entity_id: 
        option: Schoon

- id: wasmachine_uit
  alias: Wasmachine naar uit
  trigger:
    below: 10
    for: 
      minutes: 5
  condition:
    conditions:
        state: Schoon
  action:
      data:
        entity_id: 
        option: Uit

- id: wasmachine_melding
  alias: Melding dat wasmachine klaar is
  trigger:
    platform: state
    to: Schoon
    for:
      minutes: 1
  condition: []
  action:
    - service: notify.app
      data_template:
        title: Wasmachine
        data:
          ttl: 0
          priority: high

Enige wat ik nog moet doen is de notifications alleen laten doorsturen naar degene die op dat moment thuis is, maar zolang we nog in lockdown zitten heeft dat weinig haast :P

Volgens mij kan je 'm bijna 1-op-1 overnemen, alleen je sensor aanpassen naar de entity van je eigen plug en de TTS toevoegen.

[ Voor 1% gewijzigd door Wouzziew op 13-04-2020 20:11 . Reden: quote gefixt + typos ]

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.108.4:
  • Fix #33995 Use "now" if departure is None (@eifinger - #34017) (here_travel_time docs)
  • Fix nexia fan and hold modes for XL824 thermostats (@bdraco - #34042) (nexia docs)
  • Handle all zero serial numbers in NUT (@bdraco - #34045) (nut docs)
  • UniFi - Fix unit of measurement from B to MB (@Kane610 - #34091) (unifi docs)
  • Fix Daikin sensor temperature_unit & cleanup (@fredrike - #34116) (daikin docs)
  • Bump pyIntesisHome to 1.7.3 (@jnimmo - #34125) (intesishome docs)
  • Fix deprecated icon/username logic in Slack (@bachya - #34156) (slack docs)
  • Improve rounding the light level conversion in Lutron Caseta (@swails - #34167) (lutron_caseta docs)
  • Fix z-wave brightness off by one (@bdraco - #34170) (zwave docs)
  • Increase timeout and log the url of the elkm1 system that time… (@bdraco - #34172) (elkm1 docs)
  • Convert sense to use DataUpdateCoordinator for trends data (@bdraco - #34160) (sense docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
RoTeK70 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:35:
[...]

Ook via Ubuntu 19.10 geprobeerd. Installatie ging prima maar na restart duurt het echt 15 min voordat de UI van Home Assisntant te benaderen is. Ondertussen maar begonnen met Ubuntu server 19.10. Kijken of dat werkt.

Of heeft het ermee te maken dat ik ook nog een Raspberry in het netwerk heb zitten met ook HA erop? Gebruik hiervoor zelfde login e.d.

Ook bij Ubuntu server 19.10 zelfde vertraging. Duurt zeker 18 min. voordat de UI bereikbaar is.
Andere gebruiker aangemaakt heeft ook geen effect.

Ook andere HA via Raspberry offline halen werkt niet.

Nuc blijft hier hangen, of misschien hoort het wel zo?!
Via Putty wel gewoon direct benaderbaar.

[Afbeelding]
Toch vreemd verhaal dit!

Koop ik o.a. een NUC voor meer snelheid werkt dit volledig averechts.

Ik heb de kookweker erbij gehouden, het duurt echt 16 minuten voordat ik de Lovelace ui kan benaderen via netwerk maar ook op de NUC zelf is deze pas na 16 min benaderbaar.
Na volledige herstarten NUC als via HA herstarten server. Via PI4 gaat dit in 2 tot 3 min max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmdvBJUJlsl22ZLVe9C5YsFHgNk=/f/image/sjRRpGq3htUj8OfeGvsX0eL7.jpg

Hoe kan dit? Dan kan ik net zo goed de NUC terugsturen.

Zowel bij Ubuntu 18.04 desktop en server als bij Ubuntu 19.10 desktop. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:22
Wouzziew schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:07:
[...]

Toevallig heb ik dit paasweekend hetzelfde gedaan :-) In mijn geval obv een Blitzwolf met Tasmota (en zonder TTS).
Hoe heb je dit gedaan ? Ik heb een handvol van die Blitzwolf (SHP6 specifiek) die nu nog hun eigen app gebruiken.. Totaal geen ervaring met solderen/flashen/etc, Dus het liefst waag ik me daar ook niet helemaal aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RoTeK70 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:47:
[...]

Toch vreemd verhaal dit!

Ik heb de kookweker erbij gehouden, het duurt echt 16 minuten voordat ik de Lovelace ui kan benaderen via netwerk maar ook op de NUC zelf is deze pas na 16 min benaderbaar.
Na volledige herstarten NUC als via HA herstarten server. Via PI4 gaat dit in 2 tot 3 min max.

[Afbeelding]

En wat zegt je homeassistant.log?

Er zit vast iets in je netwerk wat hij wil discoveren, maar niet goed lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:22
RoTeK70 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:47:
[...]

Toch vreemd verhaal dit!

[Afbeelding]

Heb je de settings al stuk voor stuk nagelopen? (Dus je inrichting in Ubuntu, je settings in Docker, je logs in HA, etc?) Ik kan je geen diepgravend advies geven want ben zelf ook niet het meest bedreven, maar heb een pc/server die met Ubuntu Server 18.04 draait, die boot langzaam, maar dat ligt aan de diskconfig, Eenmaal geboot zijn restarts van HA echter supersnel, in Docker. Daarnaast heb ik een laptop met Ubuntu-server en Docker, die boot snel en HA reboot snel, en ik heb een Pi3 die iets langzamer boot, maar ook binnen 5 minuten volledig up en running is. Dus ik heb op any given moment soms 3x een HA instance draaien waarvan er nog 2 elkaars kopie waren ook (lees; backup van de Pi gerestored in de laptop). Geen van die belemmert de ander. En geen van de hardwareconfigs zorgt voor trage starts. Alleen de pc soms, die zit alleen op Wifi en heeft bij booten soms VEEEEEEL moeite om zn netwerk config te vinden.

(Ja ik ben met wat verschillende hardware configs aan het proberen en gebruik de PC als testomgeving en nu de laptop als productie, hiervoor de Pi3 maar die had stabiliteitsissues icm Conbeestick)
Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.