http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/habbekrats schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:02:
Even een vraag over mqtt, ik ben nieuw in deze wereld
Ik heb een sensor welke de status van de schuurdeur publisht
De states komen als string
States
1 Deur gesloten
2 Deur geopend
3 Alarm Deur Open
Hoe krijg ik dit in in HA op het scherm ?
In principe is de sensor ook sucscribed en kan een Reset comando verwerken om de duer status te herstellen.
De grote vraag is: hoe werkt het überhaupt (snelheid en accuduur - al zal je van dat laatste nu nog niet veel weten)?mAiden88 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:17:
I did it..
LSC Motion Sensor geflashd met tuya-convert
Heb alleen de 3.3v gesoldeerd..
[Afbeelding]
Zal meer screens maken en plaatsen!
Daar zou ik niet al te bang voor zijn. De breaking changes zijn van toepassing op de .0 release.habbekrats schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:40:
tav bovenstaande, ik draai het nog op een vm in esxi. HassOS 312
zit nu op 108.1 inmiddels al weer een update naar 108.3 zie ik.
loopt verder goed, ik wacht nog maar even met 108.3 dan
Ik ben aan het proberen om mijn Sonos een ochtendbegroeting te laten afspelen als ik opsta. Deze boodschap zou mij een overzicht moeten geven van de events die die dag gepland staan in mijn kalender. Ik weet echter niet hoe ik dit kan implementeren, aangezien de caldav sensor enkel op 'on' wordt gezet wanneer een event effectief start. Als er geen event actief is, dan is de sensor 'off' en bevat dan ook geen extra informatie. Ik ben dus op zoek naar een manier om een soort van lijst aan te maken van alle upcoming events van de huidige dag. Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
Alvast bedankt!
Iemand bekend met dit probleem?
De Lux sensor blijkt een max. range van 0-12318 te hebben en dit resulteert in een recorder grafiek waarbij tussen ~11:00 en 16:00 er geen datapoints zijn. Immers de Lux sensor gaat rond 11:00 boven de 12318 en komt rond 16:00 er pas weer onder.
Nu wil ik via influx een gemiddelde Lux waarde over de laatste 30min. berekenen om zo de grafiek wat af te vlakken en dus grote spikes eruit te halen. Echter als ik tussen 11:00 en 16:00 geen datapoint heb, gaat mijn Influx sensor na 11:30 op een 0 Lux staan en gaat mijn woonkamerverlichting automation in de knoop
Coolcam sensor:

Influx sensor;

De eerste afbeelding laat vanaf zeg maar 16:30 een 12318-tje zien, bij de average sensor zie je dan het gemiddelde omhoog kruipen en opeens valt het gemiddelde weg omdat Influx geen datapoint meer heeft over de XX minuten en dus valt de waarde terug naar 0.
Nu zou ik de recorder, of iets anders, willen forceren om toch iedere zoveel X min. een datapoint op te slaan.
Heeft iemand hier een idee of oplossing bij want ik kan hem (nog) niet vinden.....
[ Voor 22% gewijzigd door markhubert180 op 14-04-2020 11:46 ]
Zit nu nog met maagdelijke blanco server, heb wel wat smart spul van xiaomi en milight en een camera die aan surveillance station hangt, dat ga ik er eens aan proberen te koppelen.
En dan is het eerste wat ik ga doen buitenlampen schakelen op basis van sunset
[ Voor 5% gewijzigd door MeltedForest op 14-04-2020 11:35 ]
Bekend probleem.. Zwave devices melden zich om 6uur met de laatste status, of je zal ze inderdaad wakker moeten maken..Aschtra schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:43:
Weer een raar probleempje. Iedere keer als ik mijn HA herstart komen mijn battery powered ZWave devices in de unavailable state en moet ik ze handmatig wakker maken voordat ze gaan initialiseren.
Iemand bekend met dit probleem?
De SHP6 heb ik hier ook voor gebruikt, ik heb ze geflasht met Tuya-convert. De soldeerbout kan daarmee lekker in de kast blijven liggen :-) Het script wijst zich redelijk vanzelf, je wordt goed door de stappen heen geholpen.Koepert schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:48:
[...]
Hoe heb je dit gedaan ? Ik heb een handvol van die Blitzwolf (SHP6 specifiek) die nu nog hun eigen app gebruiken.. Totaal geen ervaring met solderen/flashen/etc, Dus het liefst waag ik me daar ook niet helemaal aan
Na het flashen met Tasmota alleen MQTT nog instellen op de plugs en daarna kun je ze aan de hand van deze pagina laten discoveren door Home Assistant om te gebruiken.
Met een hamer past alles... - PVOutput
Nee, eerder kwamen ze gewoon terug als initializing en werkte ze wel gewoon. Nu gewoon terug als unavailable en werkte ze niet. Overigens standaard meestal 12 uur out of the box dat ze melden.mAiden88 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:36:
[...]
Bekend probleem.. Zwave devices melden zich om 6uur met de laatste status, of je zal ze inderdaad wakker moeten maken..
Heb mijn zwavecfg opnieuw opgebouwd.
Bekend probleem overigens;
https://github.com/home-assistant/core/issues/33486
Oké.Aschtra schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:56:
[...]
Nee, eerder kwamen ze gewoon terug als initializing en werkte ze wel gewoon. Nu gewoon terug als unavailable en werkte ze niet. Overigens standaard meestal 12 uur out of the box dat ze melden.
Heb mijn zwavecfg opnieuw opgebouwd.
Bekend probleem overigens;
https://github.com/home-assistant/core/issues/33486
Ik weet niet beter dat zwave om de 6 uur zich melden of wakker gemaakt moeten worden.
Alles werkt nu weer redelijk, op HomeKit na.
Ik krijg HomeKit niet gekoppeld, staat wel in configuration.yaml met een demo.demo device
iPhone > Woning aanmaken
Druk op "Accessoires toevoegen"
Druk op "Ik heb geen code"
Druk op "Home Assistant Bridge"
Druk op "Voeg toch toe"
Voer code in die na HA herstart in Notifications wordt getoond.
Foutmelding: De configuratiecode is onjuist.
HA ook al gestopt, .homebridge.state. verwijderd en HA weer gestart. Geen effect.
Iemand anders nog een idee?
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan op mijn laptop.RoTeK70 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:47:
[...]
Toch vreemd verhaal dit!
Koop ik o.a. een NUC voor meer snelheid werkt dit volledig averechts.
Ik heb de kookweker erbij gehouden, het duurt echt 16 minuten voordat ik de Lovelace ui kan benaderen via netwerk maar ook op de NUC zelf is deze pas na 16 min benaderbaar.
Na volledige herstarten NUC als via HA herstarten server. Via PI4 gaat dit in 2 tot 3 min max.
Als test heb ik Ubuntu server opb virtualbox draaien met HA in docker. Opnieuw opstarten duurt nu ook ruim 10 min. Zoal bij core en non-core.

Ik heb de logs bekeken in Portainer. Bij supervisor zie je netjes restart staan, maar de homeassistent docker zie je telkens dat hij een paar minuten blijft staan bij een aantal componenten.
Het ging eerst wel goed tot ik HACS en spotcast had ingesteld.
spotcast is dan wel weer een component die discovery doet, zoals waaraan KRGT refereerde:KingJ87 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:53:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan op mijn laptop.
Als test heb ik Ubuntu server opb virtualbox draaien met HA in docker. Opnieuw opstarten duurt nu ook ruim 10 min. Zoal bij core en non-core.![]()
Ik heb de logs bekeken in Portainer. Bij supervisor zie je netjes restart staan, maar de homeassistent docker zie je telkens dat hij een paar minuten blijft staan bij een aantal componenten.
Het ging eerst wel goed tot ik HACS en spotcast had ingesteld.
Vorkie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:56:
En wat zegt je homeassistant.log?
Er zit vast iets in je netwerk wat hij wil discoveren, maar niet goed lukt
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik had geloof ik nog geen cast apparaten had toegevoegd omdat die elke keer in de logs zeurt dat ze niet bereikbaar zijn.Hmmbob schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:07:
[...]
spotcast is dan wel weer een component die discovery doet, zoals waaraan KRGT refereerde:
[...]
Ik lees mijn warmtepomp uit via modbus, om de maandelijkse performance te berekenen deel ik twee waardes door elkaar. Dat ging tot recent goed, nu echter krijg ik een foutmelding die mij ook niet meer toelaat om te upgraden naar de laatste versie.
Dit is een sensor die een foutmelding geeft omdat die 0 terug geeft (de warmtepomp heeft nog geen data over deze maand):
1
2
3
4
| cop_may: value_template: "{{ (states('sensor.condensation_kwh_may_5148') | float / states('sensor.energy_kwh_may_5172') | float) | round(1) }}" unit_of_measurement: "Cop" friendly_name: COP Mei |
En hier de foutmelding in de logs:
/f/image/YIcfrG0cDyUGbWd41W0aXQF0.png?f=fotoalbum_large)
Jullie suggesties? Alvast dank, Alex
Heb je de template al door de template editor gehaald?superyupkent schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:45:
Goedemiddag,
Ik lees mijn warmtepomp uit via modbus, om de maandelijkse performance te berekenen deel ik twee waardes door elkaar. Dat ging tot recent goed, nu echter krijg ik een foutmelding die mij ook niet meer toelaat om te upgraden naar de laatste versie.
Dit is een sensor die een foutmelding geeft omdat die 0 terug geeft (de warmtepomp heeft nog geen data over deze maand):
code:
1 2 3 4 cop_may: value_template: "{{ (states('sensor.condensation_kwh_may_5148') | float / states('sensor.energy_kwh_may_5172') | float) | round(1) }}" unit_of_measurement: "Cop" friendly_name: COP Mei
En hier de foutmelding in de logs:
[Afbeelding]
Jullie suggesties? Alvast dank, Alex
1
2
3
4
5
| {{ (states('sensor.condensation_kwh_may_5148') | float / states('sensor.energy_kwh_may_5172') | float) | round(1) }} {{ states('sensor.condensation_kwh_may_5148') | float}} {{ states('sensor.energy_kwh_may_5172') | float}} |
Kun je niet iets doen met het max-filter, zodat je de grootste van de twee pakt.
Waarbij je er één vastzet op één.
Zoiets:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Imitate available variables: {% set my_test_json = { "temperature": 25, "zero": 0 } %} {{ (my_test_json.temperature | float) / ([my_test_json.zero, 1] | max | float) }} |
Of....
1
2
3
4
5
| {%if my_test_json.zero > 0 %} {{ my_test_json.temperature / my_test_json.zero }} {% else %} 0 {% endif %} |
Tevens zou ik me concentreren op de HA log voor meer info.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Helaas zit de Modbus bug hier nog in, ff w88 nog...
Ik ben zelf ook opzoek en ik zit aan de OSRAM outdoor plug te denken. Deze is te koppelen met Conbee 2.Koepert schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:55:
Heeft iemand eigenlijk goede ervaring met specifiek buitenstopcontacten in combinatie met HA? K heb er nu 2 op Klikaan-klikuit, die zijn aan uitbreiding en vervanging toe, wellicht handig gelijk mee te nemen. Enige hardwareuitbreiding op HA is een Conbee2 stick.
https://www.conrad.nl/p/o...oduct&utm_campaign=172347
https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/
Ik wist iet dat die dingen van Ikea maar €9,95 per stuk kosten. Zal hem bij volgende gelegenheid eens vragen of het wat is.
Xiaomi heeft volgens mij leuke modellen, maar wat een onoverzichtelijke bende is het soms met die modellen! Iemand een tip qua model en eventueel een linkje?
:fill(white):strip_exif()/f/image/RF1g60ArvdsWj11LMJe7HQwi.png?f=user_large)
Het lijkt me dat de automation toen "aan" is gegaan ofzo? Alle automations geven overigens dat aantal minuten. Vreemde is dat er toen geen restart is geweest (dag geleden voor het laatst). Dus wat zou dan de reden kunnen zijn dat die automations 55 minuten laten zien?
---edit---
Reden waarom ik het vraag is trouwens dat een automation niet uitgevoerd werd (en ik snap niet waarom). Maar als de automation herstart is 55 min (nu een uur) geleden zou dat de verklaring kunnen zijn dat hij niet uitgevoerd is:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - alias: 'Lamp Sophie na lezen' initial_state: 'true' trigger: platform: state entity_id: switch.sophie to: 'on' for: minutes: 30 condition: - condition: state entity_id: input_boolean.sophie_lezen state: 'on' - condition: time after: '18:30:00' before: '22:00:00' action: - service: switch.turn_off entity_id: switch.sophie |
19:22: switch.sophie aan
19:45 automations herstarten??
Dat is dus binnen die 30 minuten en zou de automation dan onderbroken (kunnen) hebben. Maar waarom herstarten al die automations dan??
---edit2---
Die 55 minuten is inderdaad het "herstarten" van de automation. Of althans het moment waarop de state is gewijzigd. Hmmm, nu nog uitzoeken waarom alle automations dus van state zijn veranderd op dat moment. Er stond helaas niks in de logs.
[ Voor 54% gewijzigd door barrymossel op 14-04-2020 21:09 ]
Ben vandaag wat verder geraakt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EPctZ5NjFJOo7DyWCEra0JC7.jpg?f=user_large)
Configuratie in
1
2
3
| - platform: mqtt state_topic: 'DB199-OB100' name: "Schuurdeur" |
Configuratie Customize.yaml
1
2
3
4
5
| sensor.Schuurdeur: templates: icon_color: > if (state === 'Deur gesloten') return 'rgb(143,29,29)'; return 'rgb(45,133,58)'; |
Ik zit nog wat vast
1 om een deur als icon toe te voegen
2 deze van kleur te laten veranderen
Volgens mij kan je hier wel wat mee: https://community.home-as...-on-state-question/151609habbekrats schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:35:
[...]
Ben vandaag wat verder geraakt
[Afbeelding]
Configuratie in
code:
1 2 3 - platform: mqtt state_topic: 'DB199-OB100' name: "Schuurdeur"
Configuratie Customize.yaml
code:
1 2 3 4 5 sensor.Schuurdeur: templates: icon_color: > if (state === 'Deur gesloten') return 'rgb(143,29,29)'; return 'rgb(45,133,58)';
Ik zit nog wat vast
1 om een deur als icon toe te voegen
2 deze van kleur te laten veranderen
Gaat ook zelfs om een deur.
Moet wel lukken denk ik.
Edit:
Ah, iets te snel.
Dit werd nog gedaan door middel van Custom UI. Die werkt niet meer...
Ik kijk even voor je verder.
[ Voor 5% gewijzigd door larsiey op 14-04-2020 21:59 ]
Ik heb een eerste begin aan de praat. Dank je wel.Septillion schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:20:
@Ortep
Volgens mij zou dit dan moeten werken
code....
Zou kunnen dat er nog een klein foutje in zit, hele syntax van templates is nogal uhmmm, irritantNative if-else zou zoooooo fijn zijn.
Het is soms lastig om de YAML aan de gang te krijgen. Je kan het keurig in de editor aanmaken. Maar zodra je wat dan ook in de UI doet is het een zooitje geworden. Het verschijnt ook niet in de UI. Maar het werkt wel.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Net weer geprobeerd duurt echt ruim 15 min. Hieronder de log van HAmartinvdm schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:24:
@KingJ87 @RoTeK70 heb niet het hele verhaal gelezen maar wie zegt dat het lang duurt? Ik weet dat er een bug speelt dat het ‘afsluiten’ lang duurt wanneer vanuit de GUI een reboot gedaan wordt. Hij doet een config check op de achtergrond en dit kan soms wezenlijk lang duren. Dus de vraag; is het idd het booten of het afsluiten.
Tevens zou ik me concentreren op de HA log voor meer info.
:strip_exif()/f/image/aktmtH116DvL3mksrfPeZoMz.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je een tradfri gateway?RoTeK70 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:38:
[...]
Net weer geprobeerd duurt echt ruim 15 min. Hieronder de log van HA
[Afbeelding]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Haal die er eens uit( uit ha) en probeer dan nog eens.
Verwijderd uit HA en daarna weer laten opstarten maar lijkt geen verschil. Hij is nog bezig.D3nnisd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:41:
[...]
Haal die er eens uit( uit ha) en probeer dan nog eens.
Die coap error die er staat heeft er volgens Google mee te maken.RoTeK70 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:47:
[...]
Verwijderd uit HA en daarna weer laten opstarten maar lijkt geen verschil. Hij is nog bezig.
HA is weer terug. Nu extra melding in logboek.D3nnisd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 23:50:
[...]
Die coap error die er staat heeft er volgens Google mee te maken.
:strip_exif()/f/image/LjzBOwyM7oaYgjjNtifU3vSd.jpg?f=fotoalbum_large)
Zegt dit nog iets van docker?RoTeK70 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:03:
[...]
HA is weer terug. Nu extra melding in logboek.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O0CFVxU9Lb5HvZBCLMS0wQTZ.jpg?f=user_large)
Sorry, daarnet weer even de tijd gehad om MQTT explorer erbij te pakken want maakt niet uit welke automations ik opzet, HA pakt gewoon niet de status op en ik moet al die krengen dus restarten.Septillion schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:27:
@Zwerver Ik heb nergens last van na een herstart. Welke versie van Tasmota draai je op de pluggen? En heb je na een herstart wel een LWT van al je apparaten? Even met MQTT Explorer ofzo kijken. Die LWT zou namelijk gewoon een retained topic moeten zijn.
Ik zat te kijken naar https://community.home-as...ty-not-available/158782/9 en het enige wat ik me afvroeg is, die sonoffs/cmnd/state, hoe kom ik erachter of dat wel klopt bij mij? Ik heb namelijk geen sonoff maar Kogan (Australische plugs) en misschien is dat wel de reden waarom die de state niet terug oppakt?
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Je kunt het log level eens wat lager (debug bijv.) zetten. Misschien dat je dan wat meer ziet...RoTeK70 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 00:03:
[...]
HA is weer terug. Nu extra melding in logboek.
[Afbeelding]
Top!Ortep schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:31:
[...]
Ik heb een eerste begin aan de praat. Dank je wel.
Het is soms lastig om de YAML aan de gang te krijgen. Je kan het keurig in de editor aanmaken. Maar zodra je wat dan ook in de UI doet is het een zooitje geworden. Het verschijnt ook niet in de UI. Maar het werkt wel.
:[
@Zwerver Dat je topic sonoff bevat heeft niets te maken dat je Kogan gebruikt. Je bent schijnbaar begonnen (of draait nog) een oude versie van Tasmota. Ze zijn begonnen met SonOffs maar zijn later ook andere ESP devices gaan ondersteunen, vandaar de rename naar Tasmota. Dus of je het nu op een SonOff, Tuya, Blitzwolf of Kogan zet, namen blijven gelijk. Welke versie van Tasmota draai je?
Maar, sonoffs/cmnd/state zou een group topic moeten zijn... Vandaar de meervoud. Maar volgens mij moet daar niet de state vandaan gehaald worden. Lijkt dus wat raar in de config van de plug. Nu kunnen we de hele config nalopen maar misschien is het makkelijker als je hem update (dat eerst), dan een 100% factory reset geeft en dan opnieuw instelt (wifi, MQTT, setoption19 1).
Even opletten (leverde hier gevloek op) dat Tasmota 8.2 niet meer %prefix% en %topic% opdraait. Dus als je de oude MQTT structuur wilt moet je die zelf even omdraaien (fulltopic %topic%/%prefix%/) voor je setoption19 doet.
YAML gaat er niet helemaal uit, om het delen van je configuratie nog steeds mogelijk te maken, maar zal wel steeds minder worden.
https://twitter.com/home_...tatus/1250178039876648960
[ Voor 10% gewijzigd door CAP-Team op 15-04-2020 09:33 ]
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Ja balen zeg, ik ging net over op een nieuw systeem tegelijk dat 0.108.0 uitkwam.TCroezing schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:43:
[...]
Helaas zit de Modbus bug hier nog in, ff w88 nog...
Sindsdien werkt het uitlezen van SMA niet meer. Eerst uren aan het uitzoeken waarom die modbus niet werkte op het nieuwe systeem blijkt het gewoon een bug te zijn. Ik las ergens op github dat er al een fix was maar waarom deze dan niet is meegenomen is deze update.....

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Ik heb een Nuc aangeschaft, daarop Proxmox en Ubuntuserver geïnstalleerd.
Vervolgens mijn Bluetooth aangeslingerd en de werkt vlekkeloos. Ik kan apparaten scannen en koppelen.
Vervolgens Docker en HomeAssistant geïnstalleerd. Maar daar krijg ik Bluetooth niet aan de praat.
In eerste instantie wilde HA niet meer opstarten nadat ik:
1
2
| device_tracker: - platform: bluetooth_tracker |
in mijn config had geplaatst. Als ik deze regel weer weghaalde starte HA gewoon weer op.
Ik heb het gisteravond voor het slapen gaan alsnog aangezet en vanochtend was HA opgestart, wel met de volgende foutmelding:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Logger: homeassistant.core Source: components/bluetooth_tracker/device_tracker.py:62 First occurred: 10:06:58 (3 occurrences) Last logged: 10:07:29 Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 177, in update_bluetooth await perform_bluetooth_update() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 140, in perform_bluetooth_update devices = await hass.async_add_executor_job(discover_devices, device_id) File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 62, in discover_devices device_id=device_id, File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bluetooth/bluez.py", line 26, in discover_devices device_id = _bt.hci_get_route() OSError: [Errno 19] No such device |
Dus mijn Bleutooth-module wordt niet gevonden.
Moet ik in docker nog wat instellen?
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
TL;DR (nou ja gescand op hoofdlijnen). Met name dit is interessant:CAP-Team schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:31:
Ik las gisteravond een bericht op Twitter dat ze YAML er steeds meer uit gaan gooien en dat ze steeds meer via de UI willen laten lopen. Wat voor beginners het makkelijker moet maken.
YAML gaat er niet helemaal uit, om het delen van je configuratie nog steeds mogelijk te maken, maar zal wel steeds minder worden.
https://twitter.com/home_...tatus/1250178039876648960
Klinkt positief. Lovelace, automations en scripts zullen gewoon via YAML mogelijk blijven zoals ik het lees. Integraties met name via de UI, wat ik prima vind werken.As of today, ADR-0010 (Architectural Decision Record) has been approved that states:So what stays available in YAML in the end?
- Any new integration that communicates with devices and/or services, must use configuration via the UI. Configuration via YAML is only allowed in very rare cases, which will be determined on a case by case basis.
- Existing integrations that communicate with devices and/or services, are allowed and encouraged to implement configuration via the UI and remove YAML support.
- We will no longer accept any changes to the YAML configuration for existing integrations that communicate with devices and/or services.
All other integrations that do not communicate with a device and/or service, are configured via YAML or via Storage Collections (these enable both YAML and UI capabilities used by, e.g., Lovelace and zones). Examples of these other integrations:
- Integrations that integrate transports. These integrations allow users to define their own protocol, e.g., MQTT, serial, GPIO.
- Integrations that process Home Assistant data and make this available to other integrations, e.g., template, stats, derivative, utility meter.
- Integrations that provide automations, e.g., automation, device_sun_light_trigger, alert.
- Integrations that help controlling devices and services, e.g., script, scene.
- Integrations that expose Home Assistant data to other services, e.g., Google Assistant, HomeKit.
Hoe start je je docker - belangrijker: gebruik je "net: host"?Kenny73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:10:
Kan iemand mij verder helpen.....
Ik heb een Nuc aangeschaft, daarop Proxmox en Ubuntuserver geïnstalleerd.
Vervolgens mijn Bluetooth aangeslingerd en de werkt vlekkeloos. Ik kan apparaten scannen en koppelen.
Vervolgens Docker en HomeAssistant geïnstalleerd. Maar daar krijg ik Bluetooth niet aan de praat.
In eerste instantie wilde HA niet meer opstarten nadat ik:
code:
1 2 device_tracker: - platform: bluetooth_tracker
in mijn config had geplaatst. Als ik deze regel weer weghaalde starte HA gewoon weer op.
Ik heb het gisteravond voor het slapen gaan alsnog aangezet en vanochtend was HA opgestart, wel met de volgende foutmelding:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Logger: homeassistant.core Source: components/bluetooth_tracker/device_tracker.py:62 First occurred: 10:06:58 (3 occurrences) Last logged: 10:07:29 Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 177, in update_bluetooth await perform_bluetooth_update() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 140, in perform_bluetooth_update devices = await hass.async_add_executor_job(discover_devices, device_id) File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 62, in discover_devices device_id=device_id, File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bluetooth/bluez.py", line 26, in discover_devices device_id = _bt.hci_get_route() OSError: [Errno 19] No such device
Dus mijn Bleutooth-module wordt niet gevonden.
Moet ik in docker nog wat instellen?
Ik ben pas geleden begonnen met hassio op een raspi 2 (bij gebrek aan beter)
Ik heb een aantal sonoff’s geflashed met tasmota die ik graag wil intergreren via mqtt maar kan nergens een goede stap voor stap handleiding vinden. Kan iemand mij hierbij helpen? De sonoff’s worden gebruikt om een paar lampen te schakelen en wil tevens mijn google home mini integreren ( die ik specifiek heb gekocht voor HA) zodat ik via stemcommando’s de sonoff’s kan schakelen
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
https://tasmota.github.io/docs/Home-Assistant/shure-fan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:28:
Hopelijk mag ik deze vraag hier neerzetten,
Ik heb een aantal sonoff’s geflashed met tasmota die ik graag wil intergreren via mqtt maar kan nergens een goede stap voor stap handleiding vinden. Kan iemand mij hierbij helpen? De sonoff’s worden gebruikt om een paar lampen te schakelen en wil tevens mijn google home mini integreren ( die ik specifiek heb gekocht voor HA) zodat ik via stemcommando’s de sonoff’s kan schakelen
Kijk vooral even naar "Automatic Discovery"
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 10:31 ]
Dat ben ik eerder tegengekomen en snap ik eigenlijk niet helemaal.Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:28:
[...]
Hoe start je je docker - belangrijker: gebruik je "net: host"?
Ik heb een tutorial gevolgd en zo alles geïnstalleerd.
Als ik nu naar docker ga geef ik het ipadres met poort 9000 in.
Ik heb geen idee. Ik heb weinig kennis van Docker zelf.
Rare bedoeling:(
Als je aangeeft welke tutorial je hebt gevolgd dan kunnen anderen hier zien wat je setup is en hebben een beter beeld wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijnKenny73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:37:
[...]
Dat ben ik eerder tegengekomen en snap ik eigenlijk niet helemaal.
Ik heb een tutorial gevolgd en zo alles geïnstalleerd.
Ik denk dat je dan bij Portainer uitkomt. Die gebruikt normaal poort 9000.Kenny73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:37:
[...]
Dat het meeste draait vanaf 5 min geleden en de intel nuc Home assistant container 1 min geleden
[ Voor 5% gewijzigd door Kixtart op 15-04-2020 10:56 ]
☻/
/▌
/ \
Dat klopt. Portainer => Dockerfrancisp schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat je dan bij Portainer uitkomt. Die gebruikt normaal poort 9000.
Dit in je configuration.yaml:shure-fan schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:28:
Hopelijk mag ik deze vraag hier neerzetten,
1
2
3
| mqtt: discovery: true discovery_prefix: homeassistant |
(restart uiteraard)
Dan ga je naar de desbetreffende Sonoff (zoek in je router naar het juiste ip-adres). Daar geef je bij de MQTT configuratie je juiste gegevens op. Dan ga je daar naar console en geef je SetOption19 1 in.
En hoppa, automagisch komt Sonoff bij Home Assistant onder instellingen > integraties te staan. (Wellicht moet je MQTT nog toevoegen via het plusje rechtsonder.) En dat herhaal je voor de andere Sonoffs.
[ Voor 28% gewijzigd door barrymossel op 15-04-2020 11:00 . Reden: Verkeerde quote ]
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Portainer != Docker
Portainer is een UI schil om Docker heen. Mijn advies: Als je niet weet hoe Docker werkt, gebruik dan ook Portainer niet. Het kan meer stuk maken dan je lief is. Als je commando's aan het typen bent ben je je in ieder geval nog bewust van waar je mee bezig bent.
Overigens, die 'how-to' is verouderd. Die hele github url om het installatiescript te downloaden bestaat niet
Mijn kennis van docker is ook beperkt, maar volgens mij moet je wel zorgen dat je docker images voor het juiste hardware platform zijn. Je hebt nu alleen voor Home Assistant een NUC image zo te zien, de rest is voor AMD64?
[ Voor 5% gewijzigd door Freek-Hendrik op 15-04-2020 11:21 ]
Ik hoef het ook niet te gebruiken, ik wil gewoon mijn Bluetooth werkend hebbenlolgast schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:07:
[...]
Portainer != Docker
Portainer is een UI schil om Docker heen. Mijn advies: Als je niet weet hoe Docker werkt, gebruik dan ook Portainer niet. Het kan meer stuk maken dan je lief is. Als je commando's aan het typen bent ben je je in ieder geval nog bewust van waar je mee bezig bent.
Overigens, die 'how-to' is verouderd. Die hele github url om het installatiescript te downloaden bestaat niet
En bijna alle tutorials voor HA werken op deze manier. De github URL is inderdaad verouderd maar door de juiste te gebruiken wordt alles netjes en werkend geïnstalleerd.
En je hebt ook sudo apt install bluetooth libbluetooth-dev uitgevoerd in de Ubuntu VM?
[ Voor 12% gewijzigd door lolgast op 15-04-2020 11:38 ]
Url is nu sudo curl -sL https://raw.githubusercon...aller/master/installer.sh | bash -s -- -m intel-nuc -d /opt/hassiololgast schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:07:
[...]
Portainer != Docker
Werkt perfect hier.
Hier even voorbeeld hoe je portainer kan installeren :
Ga naar /opt
Maak directory "sudo mkdir portainer"
cd portainer
Doe "sudo mkdir data" ( is data directory om config te bewaren, je gaat die ook zien in de yaml file )
Doe "sudo touch docker-compose.yaml"
Dan
Doe "sudo nano docker-compose.yaml"
Copy paste deze config:
version: '2'
services:
portainer:
image: portainer/portainer
container_name: portainer
command: -H unix:///var/run/docker.sock
ports:
- 9000:9000
volumes:
- /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
- /opt/portainer/data:/data
restart: always
Nu doe je dit commando in de folder /opt/portainer , dus waar je docker-compose.yaml file staat.
Doe eerst "docker-compose up"
Dan zie je het opstarten in de command line. Kijk of je errors ziet. Indien niet doe "ctrl -c" of "ctrl -d" en doe dit commando
"docker-compose up -d" Met -d gaat programma in de achtergrond starten. Wil je de container stoppen kan je dit doen via "docker-compose down".
Test is, laat weten als het lukt. Je gaat naar portainer via "ip:9000 . Daar user en wachtwoord aanmaken.
Deze install heb ik gevolgd:lolgast schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:37:
Welke URL heb je nu gebruikt dan? Dat is wel belangrijk om te weten met welke commando's de container gestart wordt.
En je hebt ook sudo apt install bluetooth libbluetooth-dev uitgevoerd in de Ubuntu VM?
https://www.juanmtech.com...-and-in-an-ubuntu-server/
En dat werkt ook allemaal.
Ook de "sudo apt install bluetooth libbluetooth-dev" heb ik uitgevoerd.
In mijn VM, waar dus Docker en HA draait, kan ik gewoon Bluetooth apparaten scannen en koppelen.
Alleen in HA vind hij de adapter niet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Logboekdetails ( ERROR ) Logger: homeassistant.core Source: components/bluetooth_tracker/device_tracker.py:62 First occurred: 9:19:56 (105 occurrences) Last logged: 9:47:23 Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 177, in update_bluetooth await perform_bluetooth_update() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 140, in perform_bluetooth_update devices = await hass.async_add_executor_job(discover_devices, device_id) File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 62, in discover_devices device_id=device_id, File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bluetooth/bluez.py", line 26, in discover_devices device_id = _bt.hci_get_route() OSError: [Errno 19] No such device |
Ik wil een melding krijgen zodra huisvuil bak aan de weg moet, nu heb ik via HACS de afvalinfo integration geinstalleerd. Die werkt prima en geeft het onderstaande weer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/pidzU1uTdeJXX6cH8P7fT3Ki.png?f=user_large)
Nu probeer ik een melding te triggeren op het moment dat afvalinfo Tomorrow veranderd naar PBD(in onderstaande geval)
Ik heb het onderstaande op het moment draaien.
- id: '1585569717447'
alias: Huisvuil PBD
description: ''
trigger:
- entity_id: sensor.afvalinfo_today_2
from: ''
platform: state
to: PBD
condition: []
action:
- data:
title: Hey topper, vandaag mag de PBD bak aan de weg
service: notify.notify
Het probleem is dat de sensor leeg is en je dus niet kunt triggeren op leeg to PBD.
Iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Dat komt, zéér waarschijnlijk, omdat de adapter niet aan Home Assistant wordt doorgegeven. Vandaar dat we proberen uit te vinden hoe je je Home Assistant container start.Kenny73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:47:
[...]
Deze install heb ik gevolgd:
https://www.juanmtech.com...-and-in-an-ubuntu-server/
En dat werkt ook allemaal.
Ook de "sudo apt install bluetooth libbluetooth-dev" heb ik uitgevoerd.
In mijn VM, waar dus Docker en HA draait, kan ik gewoon Bluetooth apparaten scannen en koppelen.
Alleen in HA vind hij de adapter niet:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Logboekdetails ( ERROR ) Logger: homeassistant.core Source: components/bluetooth_tracker/device_tracker.py:62 First occurred: 9:19:56 (105 occurrences) Last logged: 9:47:23 Error doing job: Task exception was never retrieved Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 177, in update_bluetooth await perform_bluetooth_update() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 140, in perform_bluetooth_update devices = await hass.async_add_executor_job(discover_devices, device_id) File "/usr/local/lib/python3.7/concurrent/futures/thread.py", line 57, in run result = self.fn(*self.args, **self.kwargs) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/bluetooth_tracker/device_tracker.py", line 62, in discover_devices device_id=device_id, File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/bluetooth/bluez.py", line 26, in discover_devices device_id = _bt.hci_get_route() OSError: [Errno 19] No such device
edit: ah, dat batch script installeert supervised Home Assistant. Kunnen we van daaraf verder werken.
edit2: Dus als ik het goed begrijp, heb je Proxmox met daarin Ubuntu met daarin Home Assistant? En in je Ubuntu omgeving kun je je bluetooth adapter wél zien?
If so, in Ubuntu, voer eens uit: "hcitool dev"
Als het goed is krijg je dan te zien wat het device is waar je bluetooth zit (hci0, hci1)
[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 12:00 ]
* lolgast weet nu in ieder geval zeker dat hij geen HassIO gaat draaien als dat via dat script moet
[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 15-04-2020 12:06 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 12:07 ]
Draai supervised. Hoe ervaren jullie dit? Is dit de manier om te backuppen?
edit: klopt: Hmmbob in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 12:11 ]
Duurt echter wel even.
Device is zichtbaar:Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:07:
I agree, maar de foutmelding wijst daar wel op "hey, ik kan geen hci* devices vinden". Vandaar dat ik benieuwd ben naar de uitkomst van die "hcitool dev"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKw7jCpQ57e8sBmMVW9QhXOg.jpg?f=user_large)
Zoiets ???:ajaxalex schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:51:
Ik heb een vraagje over een automation waar ik niet echt uit kom.
Ik wil een melding krijgen zodra huisvuil bak aan de weg moet, nu heb ik via HACS de afvalinfo integration geinstalleerd. Die werkt prima en geeft het onderstaande weer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - id: '261' alias: 'Notify Afvalwijzer' trigger: platform: time at: "07:00:00" condition: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.mijnafvalwijzer_vandaag') != 'None' }}" action: - service: notify.pushover_pieter_en_natascha data: title: "Afval type {{ states.sensor.mijnafvalwijzer_vandaag.state }} Buiten Zetten" message: "Afval type: {{ states.sensor.mijnafvalwijzer_vandaag.state }} wordt vandaag opgehaald !" |
- id: rova-garbage-bio-reminder
alias: Send Rova bio waste collection reminder
trigger:
- at: '19:00:00'
platform: time
condition:
- condition: template
value_template: '{% if (as_timestamp(states.sensor.rova_bio.state) - as_timestamp(now()))
< 43200 %}true{% endif %}'
- condition: template
value_template: '{% if (as_timestamp(states.sensor.rova_bio.state) - as_timestamp(now()))
> 0 %}true{% endif %}'
action:
- data:
service: telegram_bot.send_message
- data:
data:
image: http://www.xxxxxxxx.nl/hass/container-groen.PNG
service: notify.mobile_app_sm_g930f
ajaxalex schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:51:
[Afbeelding]
Nu probeer ik een melding te triggeren op het moment dat afvalinfo Tomorrow veranderd naar PBD(in onderstaande geval)
trigger:
action:
- data:
Het probleem is dat de sensor leeg is en je dus niet kunt triggeren op leeg to PBD.
Thanks, ik ga het even via deze manier proberen, iets ook iets netter en dan ben ik met 1 automation klaar.NightMare schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:13:
[...]
Zoiets ???:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 - id: '261' alias: 'Notify Afvalwijzer' trigger: platform: time at: "07:00:00" condition: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.mijnafvalwijzer_vandaag') != 'None' }}" action: - service: notify.pushover_pieter_en_natascha data: title: "Afval type {{ states.sensor.mijnafvalwijzer_vandaag.state }} Buiten Zetten" message: "Afval type: {{ states.sensor.mijnafvalwijzer_vandaag.state }} wordt vandaag opgehaald !"
Ok, dus de device is wel beschikbaar in je host VM Ubuntu, maar komt om de een of andere reden niet in je Home Assistant terecht, terwijl die wel --privileged draait. Bijzonder.
Al eens een reboot van je Ubuntu geprobeerd (HA gaat dan, als het goed is, ook herstarten).
Tasmota zit op 8.2. Ik heb net 1 van de plugs gereset, wifi ingesteld, MQTT opgezet en set option 19 1... Zelfde issue...Septillion schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:01:
[...]
Top!Als het goed is verschijnt het wel in de UI maar alleen als YAML. Maar ja, hele templating is gewoon ruk
:[
@Zwerver Dat je topic sonoff bevat heeft niets te maken dat je Kogan gebruikt. Je bent schijnbaar begonnen (of draait nog) een oude versie van Tasmota. Ze zijn begonnen met SonOffs maar zijn later ook andere ESP devices gaan ondersteunen, vandaar de rename naar Tasmota. Dus of je het nu op een SonOff, Tuya, Blitzwolf of Kogan zet, namen blijven gelijk. Welke versie van Tasmota draai je?
Maar, sonoffs/cmnd/state zou een group topic moeten zijn... Vandaar de meervoud. Maar volgens mij moet daar niet de state vandaan gehaald worden. Lijkt dus wat raar in de config van de plug. Nu kunnen we de hele config nalopen maar misschien is het makkelijker als je hem update (dat eerst), dan een 100% factory reset geeft en dan opnieuw instelt (wifi, MQTT, setoption19 1).
Even opletten (leverde hier gevloek op) dat Tasmota 8.2 niet meer %prefix% en %topic% opdraait. Dus als je de oude MQTT structuur wilt moet je die zelf even omdraaien (fulltopic %topic%/%prefix%/) voor je setoption19 doet.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Je hebt volgens mij niet per sé een "From"-state nodig, een "To"-state zou voldoende moeten zijn (dacht ik).ajaxalex schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:51:
[Afbeelding]
trigger:
action:
- data:
Anyway, ik gebruik het volgende en dat werkt prima:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - alias: Afval trigger: platform: time at: "18:00:00" condition: condition: or conditions: - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.afvalinfo_tomorrow', 'gft') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.afvalinfo_tomorrow', 'papier') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.afvalinfo_tomorrow', 'restafval') %}true{% endif %}" action: - service: notify.mobile_app_sm_g930f data: message: Morgen wordt {{states.sensor.afvalinfo_tomorrow.state}} opgehaald! |
Dus wat heb je nu als grouptopic, fulltopic en wat is de autoconfig die hij heeft gestuurd (homeassistant/switch/[iets mijn zijn mac]/config)
Etuuuuuh!
Al diverse keren herstart maar probleem blijft.Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:09:
[...]
Ok, dus de device is wel beschikbaar in je host VM Ubuntu, maar komt om de een of andere reden niet in je Home Assistant terecht, terwijl die wel --privileged draait. Bijzonder.
Al eens een reboot van je Ubuntu geprobeerd (HA gaat dan, als het goed is, ook herstarten).
Wat ik dus heb gelezen is dat je HA moet starten met --net=host in de command-line.
Dit is mn config
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: afvalbeheer wastecollector: ophaalkalender resources: - restafval - papier - pmd postcode: !secret ophaalkalender_postcode streetname: !secret ophaalkalender_streetname dutch: 1 dateformat: '%d-%B' dateonly: 0 builtinicons: 1 upcomingsensor: 1 |
Ik gebruik een glance card om de entiteiten te tonen:
- is het mogelijk de buildin icons een kleur te geven?
- ik heb dateonly op 0 staan en dan zie je de dagen voor de datum, zet ik hem op 1 dan zie je enkel de datum. Kan ik ook een mix hebben, zijnde vandaag en morgen zonder datum en indien later enkel de datum?
ik heb ook een automatisatie gemaakt maar daar scheelt toch iets mee
ik wil een pushnotificatie maken (dat lukt) echter niet helemaal zoals ik wil
Ik wil namelijk aan de hand van de sensor vandaag zowel een bericht sturen als een google home tekst message
In het bericht moet dan eigenlijk de state staan.
Nu heb ik als condition state 1 maar dat zal vermoedelijk niet werken?
Ik zie namelijk in de sensor van morgen "pmd" staan
Dus dan zou ik in het bericht "Pmd buiten zetten" willen noteren. Is het restafval moet hij dan "Restafval buiten zetten" pushen.
En dan nog de spraaktekst
Iemand die me op weg kan helpen, eventueel met voorbeelden?
Bedankt !
edit: ik zie net enkele posts hierboven +- dezelfde vraag, lol, ik lees die ook alvast dat zal mogelijks al een deel beantwoorden
[ Voor 4% gewijzigd door skank op 15-04-2020 13:46 ]
Bedankt Ronker! Es testen, heb het ingesteldRonker32 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:40:
[...]
Je hebt volgens mij niet per sé een "From"-state nodig, een "To"-state zou voldoende moeten zijn (dacht ik).
Anyway, ik gebruik het volgende en dat werkt prima:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - alias: Afval trigger: platform: time at: "18:00:00" condition: condition: or conditions: - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.afvalinfo_tomorrow', 'gft') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.afvalinfo_tomorrow', 'papier') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.afvalinfo_tomorrow', 'restafval') %}true{% endif %}" action: - service: notify.mobile_app_sm_g930f data: message: Morgen wordt {{states.sensor.afvalinfo_tomorrow.state}} opgehaald!
Wat is trouwens het verschil tussen die notify mobile app en de gewone notify...? De app weet ik wel
Das dan voor HA zelf? M'n overige vragen hierboven gelden nog.
[ Voor 16% gewijzigd door skank op 15-04-2020 14:29 ]
Als je zelf een docker draait wel. Maar dat doe je niet, je draait Supervised Home Assistant. Die regelt dat normaal voor je. Dus waarom je BT device niet doorgegeven wordt is een raadsel voor me.Kenny73 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:44:
[...]
Al diverse keren herstart maar probleem blijft.
Wat ik dus heb gelezen is dat je HA moet starten met --net=host in de command-line.
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 14:43 ]
Inspiratie voor de automatiseringen met TTS naar Google Home en push notificaties naar de HA App: https://github.com/hmmbob...ter/automation/trash.yamlskank schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:45:
ik heb ook een automatisatie gemaakt maar daar scheelt toch iets mee
ik wil een pushnotificatie maken (dat lukt) echter niet helemaal zoals ik wil
Ik wil namelijk aan de hand van de sensor vandaag zowel een bericht sturen als een google home tekst message
In het bericht moet dan eigenlijk de state staan.
Nu heb ik als condition state 1 maar dat zal vermoedelijk niet werken?
Ik zie namelijk in de sensor van morgen "pmd" staan
Dus dan zou ik in het bericht "Pmd buiten zetten" willen noteren. Is het restafval moet hij dan "Restafval buiten zetten" pushen.
En dan nog de spraaktekst
Iemand die me op weg kan helpen, eventueel met voorbeelden?
[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 14:41 ]
Thx !Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:40:
[...]
Inspiratie voor de automatiseringen met TTS naar Google Home en push notificaties naar de HA App: https://github.com/hmmbob...ter/automation/trash.yaml
Ik heb net dit, kun je mn code even bekijken aub? Dit zou ook moeten werken?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - id: '1586875920509' alias: Notificatie afval description: '' trigger: - at: '20:00:00' platform: time condition: condition: or conditions: - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'pmd') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'restafval') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'papier en karton') %}true{% endif %}" action: - data: message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_vandaag.state}} opgehaald! service: notify.mobile_app_nokia_7_plus - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_on - delay: 00:00:02 - data: entity_id: media_player.keuken language: nl message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_vandaag.state}} opgehaald! service: tts.google_translate_say - delay: 00:00:04 - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_off |
Wel nog de vraag, ik wil eigenlijk al mijn google home's gebruiken...
moet ik dan telkens de actie helemaal opnieuw erbij plakken of kan ik de entity's onder elkaar zetten , wat werk bespaart...
Bij het testen van de automation krijg ik de notificatie binnen (wel met "geen") , de google home daarentegen wordt geactiveerd "default media receiver afspelen" maar ik hoor niks
Wat is het verschil met de gewone notify? (tov app)
[ Voor 4% gewijzigd door skank op 15-04-2020 15:10 ]
Wat betreft het verschil tussen notify.notify en notify.mobile_app -> volgens mij kan ik met die laatste de beoogde ontvanger aangeven, waarbij dat geloof ik met notify.notify niet kan. Correct me if I'm wrong, mij bevalt de notify.mobile_app prima.skank schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:49:
[...]
Thx !
Ik heb net dit, kun je mn code even bekijken aub? Dit zou ook moeten werken?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: '1586875920509' alias: Notificatie afval description: '' trigger: - at: '20:00:00' platform: time condition: condition: or conditions: - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'pmd') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'restafval') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'papier en karton') %}true{% endif %}" action: - data: message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_vandaag.state}} opgehaald! service: notify.mobile_app_nokia_7_plus - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_on - delay: 00:00:02 - data: entity_id: media_player.keuken language: nl message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_vandaag.state}} opgehaald! service: tts.google_translate_say - delay: 00:00:04 - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_off
moet ik dan telkens de actie helemaal opnieuw erbij plakken of kan ik de entity's onder elkaar zetten , wat werk bespaart...
Bij het testen van de automation krijg ik de notificatie binnen (wel met "geen") , de google home daarentegen wordt geactiveerd "default media receiver afspelen" maar ik hoor niks
Wat is het verschil met de gewone notify? (tov app)
Overigens zou ik je willen aanraden om zelf trial/error toe te passen, probeer eens wat uit wat werkt en laat je inspireren door allerlei stukjes code die je kan vinden. Check bij het uitproberen telkens de logs, en maak ook gebruik van de Template Editor in HA zelf - die kan je echt vaak op het goede spoor helpen. Simpel copy/paste van andere codes werkt - in mijn opinie - nooit, omdat iedereen zijn/haar automations of welke stukken code dan ook in een bepaalde mate personaliseert.
Wat betreft je Google Home: je kan uiteraard een groep maken met alle speakers in je huis, en de notify naar die groep speakers sturen. Als je een groep maakt, krijg je één entity die je kan aanroepen. Ik merk zelf dat mijn Google Nest wat tijd nodig heeft om op te starten voordat ik hem een voicecommando kan geven, dus gebruik ik de volgende code om het ding te laten roepen dat mijn wasmachine klaar is. Wellicht heb je daar iets aan!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - service: media_player.volume_set data_template: entity_id: media_player.woonkamer volume_level: 0.8 - delay: seconds: 2 - service: tts.google_translate_say entity_id: media_player.woonkamer data_template: message: 'De wasmachine is klaar' language: 'nl' |
Ik gebruik meerdere entities in mijn doorbell script: https://github.com/hmmbob...udes/scripts.yaml#L55-L73skank schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:49:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 - id: '1586875920509' alias: Notificatie afval description: '' trigger: - at: '20:00:00' platform: time condition: condition: or conditions: - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'pmd') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'restafval') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_vandaag', 'papier en karton') %}true{% endif %}" action: - data: message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_vandaag.state}} opgehaald! service: notify.mobile_app_nokia_7_plus - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_on - delay: 00:00:02 - data: entity_id: media_player.keuken language: nl message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_vandaag.state}} opgehaald! service: tts.google_translate_say - delay: 00:00:04 - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_off
Dat kan door je laatste delay& turn_off komen, maar ook omdat er een dubbele punt in je tekst staat. Aangezien die toch niet uitgesproken wordt, kan je die verwijderen en het is sowieso een goed idee om er " quotes omheen te zetten.Bij het testen van de automation krijg ik de notificatie binnen (wel met "geen") , de google home daarentegen wordt geactiveerd "default media receiver afspelen" maar ik hoor niks
Ik snap niet wat er mis is
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| - id: '1586875920509' alias: Notificatie afval description: '' trigger: - at: '20:00:00' platform: time condition: condition: or conditions: - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_morgen', 'pmd') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_morgen', 'restafval') %}true{% endif %}" - condition: template value_template: "{% if is_state('sensor.ophaalkalender_morgen', 'papier en karton') %}true{% endif %}" action: - data: message: Herinnering:Deze nacht wordt {{states.sensor.ophaalkalender_morgen.state}} opgehaald! service: notify.mobile_app_nokia_7_plus - service: media_player.volume_set data_template: entity_id: media_player.keuken volume_level: 0.7 - delay: 00:00:02 - service: tts.google_translate_say entity_id: media_player.keuken data_template: message: 'Deze nacht wordt opgehaald!' language: nl - data: entity_id: media_player.keuken service: media_player.turn_off |
Dubbele punt, komma's weg, niks helpt
quote gebruiken , zelfs de delay en turn off weggelaten maar maakt geen verschil
Als ik naar de hub kijk, dan wil hij precies iets afspelen maar is het af te spelen audio leeg want duurtijd is 0...
Het werkt wel met mn sonos...
edit:
Ik bedenk net dat mn google op apart IoT netwerk zit (vlan)
de rest op mn gewone lan, is dat de oorzaak?
Ook gelezen dat ik best die base_url toevoeg voor tts?
Dat ook maar es doen
edit 2: ik denk dat ik in de goeie richting zit te kijken
Ik weet alleen de oplossing niet.
Met die text to speech wordt er blijkbaar een mp3 file gemaakt, en de url naar die file wordt naar de home gestuurd.. correct? dat betekent dat mn home aan die file moet kunnen maar die zit op apart vlan
zucht
Hoe los ik dat op?
edit 3: ik zie die tts file staan en kan hem ook afspelen, mn google device kan er dus niet bij
[ Voor 17% gewijzigd door skank op 15-04-2020 18:10 ]
SetOption19 1 werkt niet bij alle beschikbare binaries. Als je een tasmota lite geflashed hebt doet dat gewoonweg niets.Zwerver schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:33:
[...]
Tasmota zit op 8.2. Ik heb net 1 van de plugs gereset, wifi ingesteld, MQTT opgezet en set option 19 1... Zelfde issue...
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Plus, met de nieuwe safe mode kan je je HA toch niet/nauwelijks meer om zeep helpen met invalid yaml.
De [code=yaml] ben ik wel voorstander van...
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 15-04-2020 19:31 ]
Yamllint heeft met enige regelmaat mijn Hassio gesloopt. Nu controleer ik elke aanpassing zelf en via hassio controle functie. Ook ben ik blij met Hassio's safe mode.Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:29:
Die yamllint ben ik geen voorstander van eigenlijk, want dan krijg je weer dat "de checker zegt dat het goed is", terwijl er nog steeds een ongeldige HA config kan staan. Dingen als onjuist geindenteerde keys (qua niveau) vist hij er niet uit (want valide yaml), maar je HA gaat het dan niet juist doen.
Plus, met de nieuwe safe mode kan je je HA toch niet/nauwelijks meer om zeep helpen met invalid yaml.
Eens. Maar yaml lint vist iig de eerst user fout eruit mbt indentations. Code tags is iets wat ook keer op keer aangegeven moet worden.Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:29:
Die yamllint ben ik geen voorstander van eigenlijk, want dan krijg je weer dat "de checker zegt dat het goed is", terwijl er nog steeds een ongeldige HA config kan staan. Dingen als onjuist geindenteerde keys (qua niveau) vist hij er niet uit (want valide yaml), maar je HA gaat het dan niet juist doen.
Ook de verwijzing naar topic start staat erbij. Dat is ook niet verkeerd.
Edit: geregeld zie ikmartinvdm schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:33:
[...]
Eens. Maar yaml lint vist iig de eerst user fout eruit mbt indentations. Code tags is iets wat ook keer op keer aangegeven moet worden.
Ook de verwijzing naar topic start staat erbij. Dat is ook niet verkeerd.
Snelle Jelle
- Temporary transition Docker init (@frenck - #34135)
- Catch IPPVersionNotSupportedError in IPP (@ctalkington - #34184) (ipp docs)
- Fix websocket connection bug/errant logic in Ambient PWS (@bachya - #34217) (ambient_station docs)
- Fix Cloud UI bug preventing managing Google 2FA (@balloob - #34241) (cloud docs) (google_assistant docs)
- Add daikin update_before_add (@fredrike - #34248) (daikin docs)
- Fix various Daikin issues (@fredrike - #34249) (daikin docs)
Nou ik heb het gevonden volgens mij!D3nnisd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:40:
[...]
Ik heb geen idee. Ik heb weinig kennis van Docker zelf.
Rare bedoeling:(
Ik heb uiteindelijk eerst de wifi van de NUC uitgeschakeld, maar geen resultaat. Daarna een voor een de Ikea Gateway - Hue gateway e.d. van het netwerk gehaald maar niet het gewenste resultaat.
Daarna ook de wifi router (ik heb een aparte wifi router) eruit getrokken en toen werkt hij wel binnen 2 minuten. Vervolgens opzoek gegaan naar het wifi apparaat welke dwars zat. Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk uit bij mijn Netatmo Camera (binnen model, die goed kleurige) toen ik deze spanningsloos had gemaakt en alles weer aangesloten startte HA gewoon binnen 2 minuten op.
Iedereen bedankt voor jullie geduld en antwoorden/suggesties.
Iemand nog een Netatmo camera kopen?
Right... omdat ik het een beetje kwijt begin te rakenSeptillion schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:42:
@Zwerver Okay, maar dan zit hij nu als het goed is niet meer in het topic sonoffs, correct?
Dus wat heb je nu als grouptopic, fulltopic en wat is de autoconfig die hij heeft gestuurd (homeassistant/switch/[iets mijn zijn mac]/config)
MQTT Host 10.0.1.201 MQTT Port 1883 MQTT User zigbee MQTT Client DVES_040B70 MQTT Topic CoffeeMachine MQTT Group Topic cmnd/tasmotas/ MQTT Full Topic cmnd/CoffeeMachine/ MQTT Fallback Topic cmnd/DVES_040B70_fb/
MQTT message gestuurd na restart van die switch:
1
| {"name":"CoffeeMachine","stat_t":"tele/CoffeeMachine/STATE","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","cmd_t":"cmnd/CoffeeMachine/POWER","val_tpl":"{{value_json.POWER}}","pl_off":"OFF","pl_on":"ON","uniq_id":"040B70_RL_1","dev":{"ids":["040B70"]}} |
Autoconfig na setoption19 1:
02:39:24 MQT: stat/CoffeeMachine/RESULT = {"SetOption19":"ON"} 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_Yesterday/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY Yesterday","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_Yesterday","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"kWh","dev_cla":"power","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['Yesterday']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_Today/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY Today","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_Today","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"kWh","dev_cla":"power","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['Today']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_Power/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY Power","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_Power","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"W","dev_cla":"power","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['Power']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_ApparentPower/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY ApparentPower","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_ApparentPower","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"VA","dev_cla":"power","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['ApparentPower']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_ReactivePower/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY ReactivePower","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_ReactivePower","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"VAr","dev_cla":"power","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['ReactivePower']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_Factor/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY Factor","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_Factor","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"Cos φ","ic":"mdi:alpha-f-circle-outline","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['Factor']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_Voltage/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY Voltage","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_Voltage","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"V","ic":"mdi:alpha-v-circle-outline","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['Voltage']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_ENERGY_Current/config = {"name":"CoffeeMachine ENERGY Current","stat_t":"tele/CoffeeMachine/SENSOR","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","uniq_id":"040B70_ENERGY_Current","dev":{"ids":["040B70"]},"unit_of_meas":"A","ic":"mdi:alpha-a-circle-outline","frc_upd":true,"val_tpl":"{{value_json['ENERGY']['Current']}}"} (retained) 02:39:25 MQT: homeassistant/sensor/040B70_status/config = {"name":"CoffeeMachine status","stat_t":"tele/CoffeeMachine/HASS_STATE","avty_t":"tele/CoffeeMachine/LWT","pl_avail":"Online","pl_not_avail":"Offline","json_attr_t":"tele/CoffeeMachine/HASS_STATE","unit_of_meas":"%","val_tpl":"{{value_json['RSSI']}}","ic":"mdi:information-outline","uniq_id":"040B70_status","dev":{"ids":["040B70"],"name":"CoffeeMachine","mdl":"Kogan","sw":"8.2.0(tasmota)","mf":"Tasmota"}} (retained)
[ Voor 65% gewijzigd door Zwerver op 16-04-2020 03:40 ]
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.