Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Hmmbob schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:00:
[...]

Die rommelige opbouw komt door de automations editor. Maakt het niet per se leesbaarderd. Maare, what's up met die triple quotes? '''? Anyway, sowieso is de for niet juist uitgelijnd. Probeer het eens zo:
Ik had eerst even m'n koffie moeten drinken, dan was dat me ook wel opgevallen :+
Had nu maar een deel van m'n eigen opbouw ge-copy/paste :'(
Heb 't ff in een edit aangepast
Septillion schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:01:
@Nnoitra Volgorde van de entries maakt niet uit. Zolang de indentatie maar klopt.
Zo'n idee had ik al toen ik de documentatie er bij pakte, vandaar die "vroegah" toevoeging :+
Niet alles was vroeger beter, maar de opbouw inderdaad wel degelijk..

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Is het verstandig om over te stappen van een Raspberry naar een Intel NUC voor de stabiliteit en misschien snelheid of loop ik dan tegen heel veel andere problemen op. Of maakt het allemaal makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
RoTeK70 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:07:
Is het verstandig om over te stappen van een Raspberry naar een Intel NUC voor de stabiliteit en misschien snelheid of loop ik dan tegen heel veel andere problemen op. Of maakt het allemaal makkelijker?
Ik draait het op een N2820 NUC uit 2014 :+
Voordeel is sowieso dat je niet met een SDkaartje zit en zonder extra moeite met een SSD en voldoende geheugen kunt werken. Sneller zal het ook zijn.
Problemen: geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Nnoitra schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:11:
[...]

Ik draait het op een N2820 NUC uit 2014 :+
Voordeel is sowieso dat je niet met een SDkaartje zit en zonder extra moeite met een SSD en voldoende geheugen kunt werken. Sneller zal het ook zijn.
Problemen: geen.
Top, draai je HA dan via Ubuntu Desktop of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Snelle vraag;

Ik heb een Wemos geflashed met Tasmota en daar twee relais aan gehangen om m`n zonwering in en uit te laten rollen. In Homeassistant heb ik twee knoppen "Solarscreen - Out" en "Solarscreen - In". Is het mogelijk om een 3 wegs knop te maken in HA met standje aan/neutraal/uit? Met name het feit dat er een neutraal stand is is belangrijk want anders blijft het scherm rollen. Gaat me dus niet zozeer om een toggle, maar meer om een 3 stands schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
RoTeK70 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:14:
[...]

Top, draai je HA dan via Ubuntu Desktop of anders?
Volgens mij draait ik de 18.04.4 LTS server versie.

Schiet me nog wel iets te binnen, weet alleen ff niet meer of het en NUC of Ubuntu dingetje is.
Het booten gaat stuk als er géén HDMI monitor aangesloten is!
Maar dat is te fixen met een el cheapo HDMI plug.

Als je nog een NUC moet aanschaffen; kijk/bedenk goed wat je er mee wil.
Is het puur HASS, dan is een celeron met 4GB in principe voldoende.
Wil je eventueel ook wat meer prutsen met docker en VMs, ga dan een stapje hoger naar een i3/5 met minimaal 8GB

[ Voor 22% gewijzigd door Nnoitra op 31-03-2020 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49

Erik80

Sinds 1980

Ik ben pas geleden geswitched van een RPi 3B+ met SD naar een 4 met 4GB en SSD en dit bevalt me prima! goede guidance: https://www.amalytix.com/...nstalling_Hassio_on_a_SSD
En deze: https://community.home-as...-4-installation/123514/87

[ Voor 7% gewijzigd door Erik80 op 31-03-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
Septillion schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:01:
Inderdaad de juiste service gebruiken ;) Maar zie nog twee andere dingen.

Je "and" doet niets. Alles wat je als and-conditie wilt moet in de and
code:
1
2
3
4
5
6
7
  - condition: and
    conditions:
    - after: sunset
      condition: sun
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.foo
      state: 'on'

Maar hier niet nodig want alle condities zijn impliciet al ge-and. Alleen een OR is dus nuttig.

Notatie van de tijd lijkt wat raar met die drie enkele quotes. Ik zou gewoon een enkele dubbel quote verwachten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: '1584561127972'
  alias: Slaapstand_aan
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: group.lights
    for: "00:00:05"
    from: 'on'
    platform: state
    to: 'off'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.iemandthuis
    state: 'on'
  - after: sunset
    condition: sun
  action:
  - data: {}
    entity_id: input_boolean.slaapstand
    service: input_boolean.turn_on
  - data:
      title: Slaapstand AAN
    service: notify.mobile_app_iphone11pro

@Nnoitra Volgorde van de entries maakt niet uit. Zolang de indentatie maar klopt.
Had het al op de Discord van HA gegooid en daar zei iemand "probeer eens double quotes". Maar dat hielp dus ook niet.
Heb nu bovenstaande in automations.yaml gezet en wacht vanavond even af of het werkt.

Wat betreft die verkeerde service, het heeft wel gewerkt als ik handmatig op "Execute" drukte, nu met de verkeerde tijdnotatie werkt dat niet meer maar wat is logisch.
Dank voor de hulp!

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:12

Alaksandus

Vae puto deus fio

Sinds enige tijd merk ik dat iconen in hassio niet meer van kleur wisselen als ik ze inschakel. Dit gebeurt bij alle apparaten (bewegingsmelders, deursensor, sockets) die ik heb. Behalve met lampen, deze worden nog wel netjes geel als ik ze inschakel.

Voorheen werden deze iconen in Lovelace dus geel als ze ingeschakeld waren. Als ik ga zoeken naar een oplossing zie ik vaak dat er gerefereerd wordt naar de add-on custom-UI. Maar ik wil liever niets extra gaan installeren.

Nu ben ik verder gaan zoeken en kwam ik erachter dat ik per kaart het volgende moet opgeven: state_color: true

Maar nu heb ik ook een Harmony kaart en als ik hier state_color: true toevoeg krijg ik de error: Expected a value of type `undefined` for `state_color` but received `true`.

Nu heb ik twee vragen:

1. Wat gaat er fout bij de Harmony kaart. Opbouw is hetzelfde als de kaart met schakelaars die ik heb. Voor de harmony heb ik wel per activiteit een eigen icoon opgegeven in configuration.yaml.

2. Ik lees verschillende verhalen over het feit of dit globaal opgelost kan worden: https://community.home-as...lor-true-global/169556/22
Klopt dit, kan dit niet globaal? Want per kaart dit moeten gaan instellen is "veel" werk.

Vooral ook omdat dit mij zo standaard lijkt dat het aan mij moet liggen.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:34
Ik draai op een optiplex 3070 met 16GB ram en 512GB SSD. Ik draai nu stuk of 8 dockers waaronder hassio en dit worden er 12 - 14.
Enkel hassio is een simpele nuc meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 19:29
DaLass schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:07:
[...]

Ik maak gebruik van dezelfde afval iconen in mijn HA en heb gisteren eindelijk de update uit kunnen voeren. Resultaat: hetzelfde probleem als jij hebt.

De oplossing lijkt eenvoudig, je moet even naar "Configuration", "Lovelace Dashboards", "Resources".
Zorg dat daar de resource voor de lovelace-card-templater op "JavaScript Module" staat.
Je kunt de optie aanpassen door er gewoon op te klikken en de resource type aan te passen.

Bij mij stond deze optie op "JavaScript File (deprecated)" en dan doet hij het maar half.

Daarnaast moeten de paden natuurlijk wel kloppen, zoals @zwolwacht aangaf. Ik heb daarvoor niet alles opnieuw hoeven installeren, ik heb de paden gewoon handmatig aangepast op dezelfde manier als ik het type van de resource heb aangepast.

[...]
Zag nu na echt een refresh dat alle custom cards niet meer werkte. Het aanpassen naar Java Module en het pad leek in eerste instantie wel te werken, op een 2 tal na. Nadat ik mijn server wilde herstarten, kreeg ik foutmeldingen, omdat HA de automation.yaml, groups.yaml en al die andere .yaml bestanden niet meer kan vinden onder /config. Klopt ook, want ze staan daar niet meer. Ze stonden er eerder wel.

Ik ga ze eerst maar opnieuw aanmaken, kijken of dat helpt.

Dank voor zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 18:00
JunSn0w. schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Zag nu na echt een refresh dat alle custom cards niet meer werkte. Het aanpassen naar Java Module en het pad leek in eerste instantie wel te werken, op een 2 tal na. Nadat ik mijn server wilde herstarten, kreeg ik foutmeldingen, omdat HA de automation.yaml, groups.yaml en al die andere .yaml bestanden niet meer kan vinden onder /config. Klopt ook, want ze staan daar niet meer. Ze stonden er eerder wel.

Ik ga ze eerst maar opnieuw aanmaken, kijken of dat helpt.

Dank voor zo ver!
Dat is gek, die yaml bestanden verdwijnen niet zomaar lijkt mij. Heb je ze verplaatst?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
DaLass schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Dat is gek, die yaml bestanden verdwijnen niet zomaar lijkt mij. Heb je ze verplaatst?
Dat dacht ik dus ook. Ik heb ook niets verplaats o.i.d. Ze zijn gewoon weg.

Ik draai HA in docker en heb ook op de docker zelf ingelogd, maar de bestanden staan er gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
Tnx, we gaan in oktober merken of het gelukt is:
Sensoren:
code:
1
2
3
4
#datum (o.a. voor zomwer/wintertijd check)
- platform: time_date
  display_options:
    - 'date'

code:
1
2
3
4
5
6
7
binary_sensor:
  # Zomer/Wintertijd
  - platform: template
    sensors:
      is_dst:
        entity_id: sensor.date
        value_template: "{{ now().timetuple().tm_isdst > 0 }}"
D3nnisd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:29:
[...]

kijk eens naar de sun integration:
https://www.home-assistant.io/integrations/sun/

Ik denk dat je de Elevation nog toe moet voegen, zodat de Sun waarden kloppen.
De zon waardes werken ook zonder elevation. Ik was vooral opzoek naar het omschakelmoment zomer/wintertijd. Daar is nu de is_dst sensor voor gekomen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stanley22_7 op 31-03-2020 12:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:28
Alaksandus schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:48:
Sinds enige tijd merk ik dat iconen in hassio niet meer van kleur wisselen als ik ze inschakel. Dit gebeurt bij alle apparaten (bewegingsmelders, deursensor, sockets) die ik heb. Behalve met lampen, deze worden nog wel netjes geel als ik ze inschakel.

Voorheen werden deze iconen in Lovelace dus geel als ze ingeschakeld waren. Als ik ga zoeken naar een oplossing zie ik vaak dat er gerefereerd wordt naar de add-on custom-UI. Maar ik wil liever niets extra gaan installeren.

Nu ben ik verder gaan zoeken en kwam ik erachter dat ik per kaart het volgende moet opgeven: state_color: true

Maar nu heb ik ook een Harmony kaart en als ik hier state_color: true toevoeg krijg ik de error: Expected a value of type `undefined` for `state_color` but received `true`.

Nu heb ik twee vragen:

1. Wat gaat er fout bij de Harmony kaart. Opbouw is hetzelfde als de kaart met schakelaars die ik heb. Voor de harmony heb ik wel per activiteit een eigen icoon opgegeven in configuration.yaml.

2. Ik lees verschillende verhalen over het feit of dit globaal opgelost kan worden: https://community.home-as...lor-true-global/169556/22
Klopt dit, kan dit niet globaal? Want per kaart dit moeten gaan instellen is "veel" werk.

Vooral ook omdat dit mij zo standaard lijkt dat het aan mij moet liggen.
Dit is veranderd in 0.105, zie dit gedeelte van de release notes. In 0.106 is dit uitgebreid naar de andere cards die standaard in Home Assistant aanwezig zijn. Je zult het dus per card moeten toevoegen. Wat betreft je Harmony card: dat is een custom card en ik vermoed dat die geen ondersteuning heeft voor de state_color optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
Hmmbob schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:56:
Zijn ze wel gemount?

Hoe start je je docker?
Ik draai een server met Unraid. Binnen Unraid heb ik de HA docker draaien. Ik had de volledige server herstart (misschien inderdaad een mount kwijt) maar dat hielp niet.

Gek genoeg bestaan alle andere bestanden, images etc. wel gewoon.

Enfin, ik had niet super veel ingesteld, dus heb maar een frisse installatie gedaan. Misschien doordat de docker is veranderd (na de naamswijziging) of bij de update iets mis is gegaan.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 23:08
Phontana schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:27:
[...]

Het template dat je gebruikt verwijst naar de sensor zelf en niet naar de json die binnenkomt op het topic. Je zult iets moeten gaan doen met:

code:
1
value_template: {{ value_json.sok }}

Zie ook de documentatie.
Zo krijg ik hem ook wel uitgelezen. Maar ik wil ipv de teksten true en false er eigen teksten aan hangen. Ik probeer dit in dezelfde template te doen zodat ik niet een aparte template sensor hoef aan te maken.

Volgens dezelfde documentatie https://www.home-assistan...ration/templating/#states moet het mogelijk zijn. In het voorbeeld doen ze hetzelfde :

code:
1
is_state_attr('device_tracker.paulus', 'battery', 40)

Ze halen de state battery uit device tracker paulus. Ik wil de state sok uit mijn eigen sensor. Tenzij ik mis zit nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
Mich schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:18:
[...]

Zo krijg ik hem ook wel uitgelezen. Maar ik wil ipv de teksten true en false er eigen teksten aan hangen. Ik probeer dit in dezelfde template te doen zodat ik niet een aparte template sensor hoef aan te maken.

Volgens dezelfde documentatie https://www.home-assistan...ration/templating/#states moet het mogelijk zijn. In het voorbeeld doen ze hetzelfde :

code:
1
is_state_attr('device_tracker.paulus', 'battery', 40)

Ze halen de state battery uit device tracker paulus. Ik wil de state sok uit mijn eigen sensor. Tenzij ik mis zit nu ;)
Je zit inderdaad een beetje mis. In dat voorbeeld wordt inderdaad het attribuut uit de device tracker gehaald. Jouw sensor heeft (nog) geen 'sok', dat heeft de value_json. Het ophalen van die sok kan echter niet op de manier zoals jij het hebt opgezet. In jouw code wil je de state van de sensor baseren op de state van diezelfde sensor, en dat wordt natuurlijk een beetje lastig aangezien je een eindeloze recursieve loop creëert op die manier.

Je kunt 2 dingen doen. Als je graag gebruik wilt maken van is_state_attr dan zul je (naast de sensor met {{ value_json.sok }} als template) een tweede template sensor moeten aanmaken met als template jouw code. Wat je ook kunt doen, en wat volgens mij ook jouw voorkeur heeft, is het template anders opzetten. Geen gebruik maken van is_state_attr (want je wilt je sensor waarde niet baseren op een attribuut van een andere sensor), maar op basis van de value_json. Ik probeerde je eerder in de goede richting te sturen, maar ik kan je ook wel een voorbeeld geven wat volgens mij zou moeten werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- platform: mqtt
  state_topic: "solaredge/inverter"
  name: "solaredge_inverter_sok1"
  value_template:  >-
    {%- if value_json.sok == "true") -%}
      waar
    {%- elif value_json.sok == "false" -%}
      niet waar
    {%- else -%}
      failed
    {%- endif %}

Ik heb dit niet kunnen testen, maar iets in deze richting zou je moeten kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Laatst online: 09:12

Alaksandus

Vae puto deus fio

Phontana schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:04:
[...]

Dit is veranderd in 0.105, zie dit gedeelte van de release notes. In 0.106 is dit uitgebreid naar de andere cards die standaard in Home Assistant aanwezig zijn. Je zult het dus per card moeten toevoegen. Wat betreft je Harmony card: dat is een custom card en ik vermoed dat die geen ondersteuning heeft voor de state_color optie.
Bedankt voor de info, erg behulpzaam :)

De Harmony kaart is geen custom kaart maar gewoon entity kaart met schakelaars. Maar ik krijg deze foutmelding blijkbaar ook bij een kaart met schakelaars. Blijkbaar een bug: https://github.com/home-assistant/frontend/issues/4797

Ik snap alleen niet waarom ze dit niet oplossen.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-09 15:15
Graag zou ik via een input time date field (op mijn lovelance UI) mijn wasmachine aan willen zetten op een bepaalde tijd.
Hiervoor heb ik nu een shelly plug aangeschaft en een time date helper aangemaakt

Nu hoort hier natuurlijk ook nog een automation bij maar daar kom ik niet helemaal uit.
Ik heb op mijn frontend al een card aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF0WzJi4CYx92TcSyAeXkVq15xw=/f/image/HDkq3OzfAONP5eGKwlkKNs5F.png

Welke trigger moet ik dan invullen bij mijn automation. Het liefst dat mijn input field ook weer wordt gereset nadat deze is uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgue5wPPWvdP5ystlfcfKg5ESCs=/f/image/d6ahCF4cDp74jJbjaQiCgR7R.png

Waarschijnlijk is het iets simpels maar ik kan zo niet goeie documentatie hierover vinden...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@Mr-Robot
Ik zou het zelf als volgt aanpakken, de oplossing is tweeledig:
Script
Deze handelt de daadwerkelijk handelingen af: bedienen alle schakelaars (aan/uit) en/of wasmachine (programma?). Dit script heeft dus geen notie van wanneer dit gedaan moet worden, alleen wat er gedaan moet worden. Belangrijk: de laatste handeling van het script is de onderstaande automation deactiveren (doe je dit niet, dan wordt elke dag het script geactiveerd op de opgegeven tijd!).
Automation
Deze handelt het tijdsafhankelijke gedeelte af. Dat zou er ongeveer zo uit komen te zien (weet niet zeker of dit correct is):

code:
1
2
3
4
5
6
7
automation:
  trigger:
    platform: template
    value_template: "{{ states('sensor.time') == (state_attr('input_datetime.draai_een_was_om', 'timestamp') | int | timestamp_custom('%H:%M', True)) }}"
  action:
    service: script.turn_on
    entity_id: script.wasmachine_aan

Zoals je kunt zien, activeert deze het script om de wasmachine zijn werk te laten doen. Enige wat je dus per keer moet doen is de gewenste tijd instellen en de automation activeren. De rest zou vervolgens vanzelf moeten gaan! :)

edit: automation aangepast

edit2: wat ook tot de mogelijkheden behoort is om alles van het script in een automation te zetten indien het slechts om het eenmalig bedienen van een switch gaat. In dat geval die je overigens de automation te deactiveren als laatste regel.

[ Voor 25% gewijzigd door Bojan023 op 31-03-2020 15:01 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:04
Iemand hier ervaring met de Onkyo receivers (de TX-NR series om precies te zijn) en hoe die aan te sturen via home asistant.

Ik heb hem al als media player in HA, ik kan hem aan en uit zetten, ik kan hem hard/zach zetten en ik kan de hoofdsource kiezen (bijv. cd, phono of net. En vooral dat laatste wil ik dus meer in kiezen. Want vanuit net wil ik dsu keizen dat ik bijv spotify speel of netwerkradio of netwerkradio pre-sets.

ik gebruik dit als informatie, maar daar staat dus heel duidelijk dat ik geen presets af kan spelen van NET:
https://www.home-assistant.io/integrations/onkyo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:35
Heeft iemand hier al wel eens een Eurom luchtbevochtiger aan Home assistant kunnen koppelen? Het is een Wifi apparaat en werkt ook met Tuya. Maar ik kan hoe dan ook geen nieuw device vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 23:08
Phontana schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Je zit inderdaad een beetje mis. In dat voorbeeld wordt inderdaad het attribuut uit de device tracker gehaald. Jouw sensor heeft (nog) geen 'sok', dat heeft de value_json. Het ophalen van die sok kan echter niet op de manier zoals jij het hebt opgezet. In jouw code wil je de state van de sensor baseren op de state van diezelfde sensor, en dat wordt natuurlijk een beetje lastig aangezien je een eindeloze recursieve loop creëert op die manier.

Je kunt 2 dingen doen. Als je graag gebruik wilt maken van is_state_attr dan zul je (naast de sensor met {{ value_json.sok }} als template) een tweede template sensor moeten aanmaken met als template jouw code. Wat je ook kunt doen, en wat volgens mij ook jouw voorkeur heeft, is het template anders opzetten. Geen gebruik maken van is_state_attr (want je wilt je sensor waarde niet baseren op een attribuut van een andere sensor), maar op basis van de value_json. Ik probeerde je eerder in de goede richting te sturen, maar ik kan je ook wel een voorbeeld geven wat volgens mij zou moeten werken:

value_template: >-
{%- if value_json.sok == "true") -%}
waar
{%- elif value_json.sok == "false" -%}
niet waar
{%- else -%}
failed
{%- endif %}
Ik heb dit niet kunnen testen, maar iets in deze richting zou je moeten kunnen helpen.
Dit is hem geworden:
value_template: >-
{% if value_json.sok == true %}
waar
{% elif value_json.sok == false %}
niet waar
{% else %}
failed
{% endif %}
Ik wordt soms een beetje gek van wanneer het = of == is en " " of ' ' of niets. een if else met alleen % of %-
Dat kan je soms al op een dwaalspoor zetten.

Thanks iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet nog niet of we hier heel blij van gaan worden.

Apple acquires popular weather app Dark Sky and will shut down the Android version

https://www.theverge.com/...-down-android-wear-os-ios

Edit: zou een goede 1 april grap zijn ;)

[ Voor 29% gewijzigd door martinvdm op 01-04-2020 19:45 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
martinvdm schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:22:

Apple acquires popular weather app Dark Sky and will shut down the Android version

Aanmelden voor een API account wordt in ieder geval per direct gestopt en de API wordt in de lucht gehouden tot het einde van 2021. Dus we kunnen nog even vooruit, maar goed nieuws is dit niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10 22:30
martinvdm schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:22:

Vreemd, in die statement zeggen ze dat ze zo meer mensen gaan bereiken. Terwijl juist diensten worden afgesloten. Maar zeer jammer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
Goedemorgen,

Ik ben aan het overstappen van Smartthigs naar H.A., het is een steile leercurve geweest maar nu draait bijna alles op H.A. op één tussenstekker na.
Op zich staat deze stekker zo in H.A. maar er zit een logging aan.
Ik gebruik deze om mijn verbruik van mijn WP-boiler te monitoren. Ik heb dus een Googlesheet met daarin al het verbrui van de afgelopen 2 jaar.
Is het mogelijk, nadat ik de tussen stekker heb geïncluded in H.A. om die data in Influxdb te krijgen en dan de nieuwe data vanuit H.A. daar weer aan te vullen?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:05

Mimiix

Professioneel Prutser

Kenny73 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:16:
Goedemorgen,

Ik ben aan het overstappen van Smartthigs naar H.A., het is een steile leercurve geweest maar nu draait bijna alles op H.A. op één tussenstekker na.
Op zich staat deze stekker zo in H.A. maar er zit een logging aan.
Ik gebruik deze om mijn verbruik van mijn WP-boiler te monitoren. Ik heb dus een Googlesheet met daarin al het verbrui van de afgelopen 2 jaar.
Is het mogelijk, nadat ik de tussen stekker heb geïncluded in H.A. om die data in Influxdb te krijgen en dan de nieuwe data vanuit H.A. daar weer aan te vullen?
Als ik het goed begrijp:

Je wil die stekker data via influx db naar googlesheets schrijven.

In principe ga je dan een ETL proces aan.

Ik denk dat het beter is als je gewoon die google sheets data in de influx DB laad en vervolgens gaat rappporteren middels grafana.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Het gaat om het laatste, dus de sheet wil ik straks niet meer gebruiken maar ik wil wel de data in Influxdb zetten zodat de logging daar gewoon verder gaat.
Ik weet dus niet hoe ik de sheet kan koppelen aan Influxdb

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Kenny73 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:12:
Het gaat om het laatste, dus de sheet wil ik straks niet meer gebruiken maar ik wil wel de data in Influxdb zetten zodat de logging daar gewoon verder gaat.
Ik weet dus niet hoe ik de sheet kan koppelen aan Influxdb
Ik zou het , voor het gemak, zo aanpakken:

google sheet naar CSV.

Csv importeren naar influxDB.

https://www.influxdata.co...writing-data-to-influxdb/

of https://community.grafana...d-display-of-grafana/7029

Ik ben niet bekend met influxDB, daar ik normaliter met SQL server/SSIS zou importeren.

Mocht je een SQL file willen, kan ik dat evt voor je doen als je een CSV aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Nooooooooooooooo..

Pi-Hole addon is deprecated :/
https://github.com/hassio-addons/addon-pi-hole

Dan rustig aan maar eens gaan kijken of en hoe ik zo probleemloos mogelijk kan overstappen naar AdGuard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jahpster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05 14:50
maartend schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:16:
Iemand hier ervaring met de Onkyo receivers (de TX-NR series om precies te zijn) en hoe die aan te sturen via home asistant.

Ik heb hem al als media player in HA, ik kan hem aan en uit zetten, ik kan hem hard/zach zetten en ik kan de hoofdsource kiezen (bijv. cd, phono of net. En vooral dat laatste wil ik dus meer in kiezen. Want vanuit net wil ik dsu keizen dat ik bijv spotify speel of netwerkradio of netwerkradio pre-sets.

ik gebruik dit als informatie, maar daar staat dus heel duidelijk dat ik geen presets af kan spelen van NET:
https://www.home-assistant.io/integrations/onkyo/
Ik heb zelf ook een onkyo receiver en denk dat dit idd niet mogelijk is.
Zelf heb ik wel een spotify integratie in HA maar daarmee kan je ook enkel play, pauze en volume beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:04
jahpster schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:19:
[...]

Ik heb zelf ook een onkyo receiver en denk dat dit idd niet mogelijk is.
Zelf heb ik wel een spotify integratie in HA maar daarmee kan je ook enkel play, pauze en volume beinvloeden.
Als jij het al niet kunt vinden, dan is het niet gek dat ik ook niks kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nnoitra schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:33:
Nooooooooooooooo..

Pi-Hole addon is deprecated :/
https://github.com/hassio-addons/addon-pi-hole

Dan rustig aan maar eens gaan kijken of en hoe ik zo probleemloos mogelijk kan overstappen naar AdGuard.
Vind het toch wel typisch hoe die Frenck zn persoonlijke voorkeur doordrukt. Waarom niet zowel pi-hole als AdGuard ondersteunen en de gebruiker de keuze laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:45:
[...]

Vind het toch wel typisch hoe die Frenck zn persoonlijke voorkeur doordrukt. Waarom niet zowel pi-hole als AdGuard ondersteunen en de gebruiker de keuze laten maken?
Ik kan me, ondanks dat het ff wat werk met zich mee brengt, wel vinden in het besluit.
Dit op basis van onderstaande redenen.
Pi-hole used to be a great solution to filter network traffic, but it has been a challenge to keep/get it in a working state as an add-on.
AdGuard Home as surpassed Pi-hole in terms of capabilities, features, and stability, and Home Assistant provides a good integration with AdGuard. Above all, the AdGuard Home team has been supportive in developing the add-on.
Als Pi-Hole gewoonweg (te) veel tijd en energie kost, én er is een gelijkwaardig of beter en makkelijker alternatief.. Dan wist ik 't ook wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Nnoitra op 01-04-2020 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxxie85
@Nnoitra

Ik weet niet hoe makkelijk je zelf docker-containers kan deployen met een HassIO systeem.
Maar Pi-Hole heeft gewoon zijn eigen docker-image die perfect werkt en ik al jaren draai.

@CyBeRSPiN
MIsschien is het persoonlijke voorkeur, mogelijk ook gemakt zoals hij aangeeft.
Het is ook dubbelzinnig werk om zelf een update van Pi-hole bij te houden als Pi-Hole dat zelf ook gewoon beschikbaar stelt als docker-image.
En als Adguard wel wil meewerken om een addon up-to-date te houden is dat voor het hass team makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
maxxie85 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:14:
@Nnoitra

Ik weet niet hoe makkelijk je zelf docker-containers kan deployen met een HassIO systeem.
Maar Pi-Hole heeft gewoon zijn eigen docker-image die perfect werkt en ik al jaren draai.
Dat kan ik vrij makkelijk :)
Ik draai Hass.io op Ubuntu, dus zowel volledige controle over een volwaardig systeem én Add-ons 8)

Echter vind ik 't dan ook weer makkelijk(er) om alles vanuit 1 'omgeving' te kunnen benaderen/beheren.
Dat is ook de reden dat ik destijds juist van een eigen container naar de Add-on ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
Nnoitra schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:25:
[...]

Dat kan ik vrij makkelijk :)
Ik draai Hass.io op Ubuntu, dus zowel volledige controle over een volwaardig systeem én Add-ons 8)

Echter vind ik 't dan ook weer makkelijk(er) om alles vanuit 1 'omgeving' te kunnen benaderen/beheren.
Dat is ook de reden dat ik destijds juist van een eigen container naar de Add-on ben gegaan.
Tja,, eenmaal draaitent valt er weinig te beheren aan Pi-Hole vind ik. Het automatisch updaten gaat al tijden goed. En in de interface heb ik weinig te zoeken, tenzij ik hem tijdelijk uit moet schakelen omdat mijn vriendin weer niet kan inloggen bij een webwinkel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

@maxxie85 @Nnoitra @CyBeRSPiN

Ik denk dat deze discussie ook wel invloed heeft gehad op @Frenck zijn besluit: https://twitter.com/Frenck/status/1233902986520387584

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
Ik zie dat niet echt als een discussie maar meer een validatie/bevestiging voor zijn keuze die hij op dat moment al gemaakt heeft.

Ik had in andere discussies gelezen dat AdGuard ontwikkeld wordt door een Russisch team. In hoe verre dat waar is weet ik niet.

Ik weet wel dat ik tevreden ben met wat Pi-Hole biedt. De drang om alles via de Home-Assistent interface beschikbaar te hebben heb ik niet, en vind ik zelf juist onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 18:06
CyBeRSPiN schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:45:
[...]

Misschien mis ik iets, maar het staat toch iedereen vrij om een addon te maken voor Pihole? Als je als ontwikkelaar om wat voor reden geen zin meer hebt om iets te ondersteunen, dan ben je toch niemand verantwoording schuldig? Het is toch gewoon een gratis en open source stukje software ontwikkeld als hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik ben bezig om de lampen in mijn slaapkamer een kleur te geven afhankelijk van het tijdstip van de dag. Daar wilde ik scenes voor gebruiken die ik dan kies afhankelijk van de tijd. Ik weet dat er prachige circadian light systemen zijn. Maar die zijn me net iets 'te'
Ik heb genoeg aan 4-5 stappen.
Vroege ochtend 6-8
Ochtend 8-10
Dag 10-20
Avond 20-xxx (Mogelijk gelijk aan ochtend)
Nacht xxx-6
De overgang avond nacht weet ik niet precies. Daar heb ik een switch voor die ook andere nacht acties in mijn huis regelt. Dat moet dus een tijdstip zijn afhankelijk van die switch. Probleem is dat het over de 00.00 heen kan gaan. Daar kan dis van alles mis gaan. Hoe pak ik zoiets aan?

En wat ik me ook afvraag is het mogelijk om if then else constructies te maken in de UI? Ik zit niet zo heel graag te knoeien in YAML files.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:27
Ortep schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:45:
Ik ben bezig om de lampen in mijn slaapkamer een kleur te geven afhankelijk van het tijdstip van de dag. Daar wilde ik scenes voor gebruiken die ik dan kies afhankelijk van de tijd. Ik weet dat er prachige circadian light systemen zijn. Maar die zijn me net iets 'te'
Ik heb genoeg aan 4-5 stappen.
Vroege ochtend 6-8
Ochtend 8-10
Dag 10-20
Avond 20-xxx (Mogelijk gelijk aan ochtend)
Nacht xxx-6
De overgang avond nacht weet ik niet precies. Daar heb ik een switch voor die ook andere nacht acties in mijn huis regelt. Dat moet dus een tijdstip zijn afhankelijk van die switch. Probleem is dat het over de 00.00 heen kan gaan. Daar kan dis van alles mis gaan. Hoe pak ik zoiets aan?

En wat ik me ook afvraag is het mogelijk om if then else constructies te maken in de UI? Ik zit niet zo heel graag te knoeien in YAML files.
kun je niet schakelen op stand van de zon, dan gaat het over het jaar heen niet op basis van tijd, maar ongeveer hoe donker het is.

code:
1
2
3
4
    platform: numeric_state
    entity_id: sun.sun
    value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') }}"
    below: 2.5

[ Voor 6% gewijzigd door Driek op 01-04-2020 15:25 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de dag nacht is het gewoon als conditie:
code:
1
2
3
4
5
6
condition: or
conditions:
  - condition: time
    before: '6'
    after: '20'

En dan als trigger die knop die je hebt.
Driek schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:24:
Niet, dat is dus ook mijn grote punt met HA nog steeds. |:( In HA zelf bestaat er geen else. Alleen een IF (condition) en als die niet waar is stopt de automatie. if-else kan alleen in een (Jinja2) template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:43

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ben vanwege corona mijn tuin maar eens aan het aanpakken en nu wilde ik ook wat low-budget beregening spul aanleggen, maar ik kan tot nu toe niets vinden wat ook werkt met hassio. Klopt dit, of heb ik niet goed gegoogled? :)

Een magneetventiel met 230v op een slimme stekker vind ik niet zo charmant :)

[ Voor 38% gewijzigd door Tusk op 01-04-2020 16:39 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een raar probleemje. Sinds kort werkt mijn Deur sensor van Neo Coolcam niet goed meer. Deze blijft regelmatig op de status 'open' staan terwijl de deur wel dicht is.

In de log vind ik het volgende;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
2020-04-01 15:22:30.136 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x0f, 0x00, 0x04, 0x00, 0x07, 0x09, 0x71, 0x05, 0x00, 0x00, 0x00, 0xff, 0x06, 0x16, 0x00, 0x61
2020-04-01 15:22:30.136 Detail,
2020-04-01 15:22:30.136 Info, Node007, Received Alarm report: type=0, level=0, sensorSrcID=0, type:Access Control event:22, status=255
2020-04-01 15:22:30.136 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=0, new value=0, type=byte
2020-04-01 15:22:30.136 Detail, Node007, Changes to this value are not verified
2020-04-01 15:22:30.136 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=0, new value=0, type=byte
2020-04-01 15:22:30.136 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=23, new value=22, type=byte
2020-04-01 15:22:30.136 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:30.137 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:30.137 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:30.138 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:30.172 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x0a, 0x00, 0x04, 0x00, 0x07, 0x04, 0x30, 0x03, 0xff, 0x0a, 0x34
2020-04-01 15:22:30.172 Detail,
2020-04-01 15:22:30.172 Info, Node007, Received SensorBinary report: Sensor:10 State=On
2020-04-01 15:22:30.173 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=false, new value=true, type=bool
2020-04-01 15:22:30.173 Detail, Node007, Changes to this value are not verified
2020-04-01 15:22:30.173 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:35.819 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x0f, 0x00, 0x04, 0x00, 0x07, 0x09, 0x71, 0x05, 0x00, 0x00, 0x00, 0xff, 0x06, 0x17, 0x00, 0x60
2020-04-01 15:22:35.820 Detail,
2020-04-01 15:22:35.820 Info, Node007, Received Alarm report: type=0, level=0, sensorSrcID=0, type:Access Control event:23, status=255
2020-04-01 15:22:35.820 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=0, new value=0, type=byte
2020-04-01 15:22:35.820 Detail, Node007, Changes to this value are not verified
2020-04-01 15:22:35.820 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=0, new value=0, type=byte
2020-04-01 15:22:35.820 Detail, Node007, Refreshed Value: old value=22, new value=23, type=byte
2020-04-01 15:22:35.820 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:35.820 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:35.821 Detail, Node007, Notification: ValueChanged
2020-04-01 15:22:35.821 Detail, Node007, Notification: ValueChanged

Staat hierin iets wat voor problemen kan zorgen?
Ik draai HA op Ubuntu19.10 in een virtuele Python environment. Heb laatste tijd geen Ubuntu / HA updates gedaan. Draai 0.105.5. Als ik deur paar keer open en dicht doe doet die het wel soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Waarom werkt icon-symbool(icon: mdi:spotlight-beam) niet bij groepen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
   - platform: group
    name: "Plafondspotjes Keuken"
    icon: mdi:spotlight-beam
    entities:
      - light.spot_01_keuken
      - light.spot_02_keuken
      - light.spot_03_keuken
      - light.spot_04_keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RoTeK70 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:41:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
    entities:
      - light.spot_01_keuken
      - light.spot_02_keuken
      - light.spot_03_keuken
      - light.spot_04_keuken
Icon kan pas bij frontend zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
D3nnisd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:48:
[...]

Icon kan pas bij frontend zover ik weet.
Inderdaad gelukt via aanpassingen - icon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Driek schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:24:

kun je niet schakelen op stand van de zon, dan gaat het over het jaar heen niet op basis van tijd, maar ongeveer hoe donker het is.
Dat wil in nu juist niet. Dat is wat circadian Light doet. Dat gebruik ik nu.
Het probleem daar mee is dat je in de winter om 4 uur 's middags al gedimd en rood licht krijgt en in de zomer om 11 uur in de avond nog steeds niet.
Het heeft gewoon niets met mijn leefritme te maken.
Vandaar dat ik naar vaste tijden wil voor door de dag heen. Dat is simpel ter regelen.
De enige veranderlijke tijd is het moment waarop ik ga slapen vanaf dat moment mag de lamp, als hij al aan moet, alleen in de nachtstand aan. Dus diep rood en heel zwak.
Maar soms ga ik om half elf naar bed en soms om half twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
crimby schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:01:
[...]

Klopt! Ik heb HA in docker draaien
Heb je een pi4 of iets anders?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik heb nu HomeAssistant enkele weken draaien en zag dat de database file al 1.6GB groot is, dat terwijl ik het volgende in mijn configuration.yaml heb staan:
code:
1
2
3
4
# Recorder - limit log files
recorder:
    purge_keep_days: 10
    purge_interval: 5

Kan ik de database op een of andere manier beter op een USB-stick draaien of inkrimpen? wat is het beste?

Micro-sd kaartje waar HomeAssistant nu op draait op een Pi 4 4GB : pricewatch: Sandisk Extreme Pro 32GB microSD UHS-I

[ Voor 24% gewijzigd door makooy op 01-04-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
TerrorSource schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:06:
Ik heb nu HomeAssistant enkele weken draaien en zag dat de database file al 1.6GB groot is, dat terwijl ik het volgende in mijn configuration.yaml heb staan:
code:
1
2
3
4
# Recorder - limit log files
recorder:
    purge_keep_days: 10
    purge_interval: 5

Kan ik de database op een of andere manier beter op een USB-stick draaien of inkrimpen? wat is het beste?

Micro-sd kaartje waar HomeAssistant nu op draait op een Pi 4 4GB : pricewatch: Sandisk Extreme Pro 32GB microSD UHS-I
Je kan er ook voor kiezen om enkel de devices te included waar je (langere) logging van wilt hebben.

Ik ben persoonlijk i.v.m. de snelheid naar MariaDB geswitched, nu volg ik niet echt meer hoe groot de database is. Voorheen wilde het formaat nog wel eens voor flinke vertraging zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Stampre schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:58:
[...]

Heb je een pi4 of iets anders?
Yes pi4 met HA op een ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
RoTeK70 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:41:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
light:
    entities:
      - light.spot_01_keuken
      - light.spot_02_keuken
      - light.spot_03_keuken
      - light.spot_04_keuken
Omdat icon geen onderdeel is van de configuratie opties van een light group: https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/. Je kunt het icon toevoegen door gebruik te maken van customize of het icon in de frontend toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 14:20
Korte theoretische casus:

Ik heb nu DSMR gekoppeld via de de standaard integratie; dus de data wordt in de HA database opgeslagen.

Als ik nu de recorder en history zo heb staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:
    purge_keep_days: 31
    purge_interval: 1
    include: !include includes/recorder-history.yaml

history:

Waarin ik de benodigde energie sensoren in de recorder-history.yaml gekoppeld heb...

Blijft de data van deze sensoren dan wel beschikbaar na de 31 dagen? Naar mijn hypothese niet... hoe gaan jullie om met historische data langer dan de purge_keep_days .. vooral energie gerelateerd? Want je zou graag wat meer data willen analyseren; kwartaal / half jaar... ja(a)r(en)... :*)

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
NeoFoX schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:35:

Ik heb nu DSMR gekoppeld via de de standaard integratie; dus de data wordt in de HA database opgeslagen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:

history:

Waarin ik de benodigde energie sensoren in de recorder-history.yaml gekoppeld heb...

Blijft de data van deze sensoren dan wel beschikbaar na de 31 dagen? Naar mijn hypothese niet... hoe gaan jullie om met historische data langer dan de purge_keep_days .. vooral energie gerelateerd? Want je zou graag wat meer data willen analyseren; kwartaal / half jaar... ja(a)r(en)... :*)
Hier maak ik een input_number voor aan.
Met een automation zorg je er dan voor dat elk x periode dat getal wordt gevuld.

code:
1
2
3
4
5
input_number:
    einde_dag_stroom_normaal:
    name: "Einde dag stroom normaal"
    min: 0
    max: 9999999999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 14:40

code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:

history:

Voor tracking van maand/jaar gebruik ik de utility-meter integratie. Hou wel rekening mee dat deze ook een beroep doet op je historie in de database. Zelf maak ik gebruik van InfluxDB en Grafana voor het monitoren van mijn energie over langere tijd. De HA database hou ik het liefst zo compact mogelijk en moet alleen recente data bevatten, dus ik hou een historie van 3 dagen voor troubleshooting. En energie sensor exclude ik sowieso van de historie, want die staan wel in InfluxDB.

HA is niet een analyse tool.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Indien ik een Z-wave device toevoeg wordt deze altijd als 2 devices weer gegeven in mijn intergrations, beide hernoem ik dan naar een friendly-name. (dit vind ik al vreemd)
In dit geval een Fibaro tussenstekker van mijn WP-boiler.
Nu wil ik daar het verbruik van monitoren en kan ik dus ook kiezen uit 2 powermonitors, het vreemde hiervan is dat ze beide verschillende waardes weergeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-iv7xGoAuos88gn-pkqB-NrMek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mn7eDMKPeGMHAxDR3T0Lh2SB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQALrjP3hAA5upykGSyMTU9FYnY=/f/image/tYxg46qus05KZidZRh5PM2tZ.png

iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kenny73 Hoe heten ze voor hernoemen? Ziet er beetje uit of het real power en apparent power is.

Zijn er al meer mensen over op device triggers voor Z2M devices? Ik had een Ikea knop die ik al had draaien omgezet van state trigger naar device trigger. Ik zie netjes alle mogelijke states van de schakelaar nadat ik hem ze allemaal heb ingedrukt. En ik meen dat het hierna ook werkte (maar weet niet meer 100% zeker of ik dat getest heb 8)7). Maar nu reageerde de knop nergens meer op, zie het nog wel voorbij komen in MQTT en bij het device (maar is altijd maar heeeeeeel kort). Nu weer terug naar state trigger en hij werkt weer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hover23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-09 18:59
Kenny73 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:26:
Indien ik een Z-wave device toevoeg wordt deze altijd als 2 devices weer gegeven in mijn intergrations, beide hernoem ik dan naar een friendly-name. (dit vind ik al vreemd)
In dit geval een Fibaro tussenstekker van mijn WP-boiler.
Nu wil ik daar het verbruik van monitoren en kan ik dus ook kiezen uit 2 powermonitors, het vreemde hiervan is dat ze beide verschillende waardes weergeven:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

iemand hier een oplossing voor?
Ik maak zelf ook gebruik van de Fibaro tussenstekkers. Ik heb zo helaas niet mijn HA dashboard bij de hand maar er staat mij iets van bij 1 de max waarde weergeeft en de ander de actuele waarde.

Mocht je het zeker willen weten dan kan ik het vanavond voor je controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Septillion schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:44:
@Kenny73 Hoe heten ze voor hernoemen? Ziet er beetje uit of het real power en apparent power is.
Ik heb nog een niet hernoemde switch, zo als onderstaand zie alles van Zwave wat ik koppel er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V77Tfr38J_8idoGT1Gu0OUbyOis=/f/image/hrZemRxJZyCOrYK0z2e5Yz2Z.png
hover23 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:19:
[...]

Ik maak zelf ook gebruik van de Fibaro tussenstekkers. Ik heb zo helaas niet mijn HA dashboard bij de hand maar er staat mij iets van bij 1 de max waarde weergeeft en de ander de actuele waarde.

Mocht je het zeker willen weten dan kan ik het vanavond voor je controleren.
Graag, ik wil dit toch wel kloppend hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:41

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Om de huidige (buiten) temperatuur weer te geven gebruik ik nu de Buienradar API. Echter het is natuurlijk veel leuker om de werkelijke waarde hier te tonen.
Weet iemand een goedkope temperatuursensor voor buiten die via HA werkt? Ik ben voornemens een ZWave USB stick aan te schaffen voor in de Raspberry Pie.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:49:
Om de huidige (buiten) temperatuur weer te geven gebruik ik nu de Buienradar API. Echter het is natuurlijk veel leuker om de werkelijke waarde hier te tonen.
Weet iemand een goedkope temperatuursensor voor buiten die via HA werkt? Ik ben voornemens een ZWave USB stick aan te schaffen voor in de Raspberry Pie.
Zelf doe ik dat middels een Wemos D1 Mini voorzien van ESPHome met daaraan een DS1820. Goedkoper kan het bijna niet, en integreert naadloos in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Ziet er uit als een knutselprojectje.. Wel cheap idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Kenny73 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:34:
[...]

Ik heb nog een niet hernoemde switch, zo als onderstaand zie alles van Zwave wat ik koppel er zo uit:
[Afbeelding]

[...]

Graag, ik wil dit toch wel kloppend hebben 8)7
Ik heb dit ook, maar alleen bij de "Fibaro Walli Double Switch" en "Neo CoolCam Wall Switch 2CH".
Probleem lijkt hem in de actors met meerdere schakelaars te zitten.

Walli Double Switch zie ik 3x als:
FIBARO System - Unknown: type=1b01, id=1000
device 1 - knop links
device 2 - knop rechts
device 3 - geen idee

Neo CoolCam Wall Switch 2CH zie ik 3x als:
Shenzhen Neo Electronics Co Ltd - Wall Switch (2 channels)
device 1 - knop links
device 2 - knop rechts
device 3 - geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 15:35
Ik gebruik al een jaar de Xiaomi Aqara Temperatuur en Vochtigheidssensor die op een droge plek in de tuin ligt. Is niet waterdicht enzo maar werkt nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX

code:
1
2
3
4
5
6
7
recorder:

history:

Quote to myself;

Ik heb nu InfluxDB gekoppeld met Grafana.. werkt top :P ga daar nu ff wat grafiekjes maken.

Maar om de hypothese nu even iets bij te stellen;
- Ik log nu 'alles' in InfluxDB.. als ik nu de sensoren exclude in de standaard DB van HA (via config; exclude) en er juist voor zorg dat ik de waardes include via de influx config (include).

Dan heb ik toch beide werelden.
- Alle korte beschikbare sensor / state data in HA DB
- Alle lange beschikbare sensor / state data in InfluxDB

Ja toch? Want dan ga ik dus alle DSMR sensoren excluden in de HA DB maar mooi includen in Influx O+

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
k_ers schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:35:
Naar wat knutstelen mijn zigbee2mqtt aan de praat, alleen krijg een paar dingen niet voor elkaar..

deze krijg ik wel gekoppeld:
-Xiaomi Aqara Opple switch 3
-Xiaomi Aqara human body movement and illuminance sensor (occupancy and illuminance)
-Xiaomi MiJia human body movement sensor (occupancy)

En deze krijg ik niet gekoppeld met geen mogelijkheid
-Xiaomi Aqara door & window contact sensor (contact) https://www.zigbee2mqtt.io/devices/MCCGQ11LM.html
-Xiaomi Aqara temperature, humidity and pressure sensor (temperature, humidity and pressure)
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/WSDCGQ11LM.html
-IKEA TRADFRI LED bulb E27 WW clear 250 lumen, dimmable (on/off, brightness)
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1842G3.html

Toen ik het via domoticz had had ik het zo aan de praat ;(
Hallo, ik ben van plan om enkele Aqara Temperature and Humidity Sensors aan te kopen. Ik moet wel eerst zeker zijn dat ze werken met de conbee stick en home assistant. Dus zonder de gateway.
Heb je het aan de praat gekregen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 15:54
Yarisken schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:09:
[...]

Hallo, ik ben van plan om enkele Aqara Temperature and Humidity Sensors aan te kopen. Ik moet wel eerst zeker zijn dat ze werken met de conbee stick en home assistant. Dus zonder de gateway.
Heb je het aan de praat gekregen ?
Ik heb er hier 3 met een Conbee stick draaien, werkt prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CAP-Team schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:02:
Ziet er uit als een knutselprojectje.. Wel cheap idd
Klopt. Een knutselprojectje in de goede zin van 't woord. Werkt perfect. Wil je meer plug&play, dan kun op zoek naar een kant en klare sensor.

@Yarisken Heb er een stuk of 10 in gebruik gekoppeld aan een Conbee. Werkt perfect.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 02-04-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
frozenflame schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:10:
[...]

Ik heb er hier 3 met een Conbee stick draaien, werkt prima
Ok hartelijk bedankt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ter aanvulling:
https://github.com/dresde...in/wiki/Supported-Devices

Hier kun je de meest actuele lijst vinden van apparaten die werken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Kun je ook én ZWave én Zigbee tegelijk aansturen via een Raspberry Pie? Dus 2 USB sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

CAP-Team schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:39:
Kun je ook én ZWave én Zigbee tegelijk aansturen via een Raspberry Pie? Dus 2 USB sticks?
Ja! zou moeten kunnen.

Wel raadzaam om een verlengkabel te doen, zie de comments: https://www.reddit.com/r/...e_and_zigbee_but_without/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
crimby schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:51:
Na wat trial en error heb ik gisteren de P1 kabel / data werkend gekregen.
Ik krijg netjes data via DSMR reader en wordt in InfluxDB gezet. Vervolgens heb ik een Grafana dashboard dat ik als iframe in HA koppel.

Echter, nu merk ik nog 2 issues:

1. Wanneer ik HA open op ander device, moet ik eerst Grafana een keer openen voor ik de iframe kan gebruiken (autorisatie?)
2. Nu ik s'ochtends inlog is de data niet ververst. Grafana zelf geeft de juiste data maar mijn iframe niet.

Enig idee wat hier tegen te doen is?

[Afbeelding]
Wat heb jij als waarde onder je Gauge staan?

Ik heb daar nu de "select last()" staan in de Gauge view.. maar hoe kan ik nu de current value daar krijgen dan? Hij pakt dan nog de average ipv de Current...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtkd2nhyK_hZxY9IhXme3YQwb1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HckpNSYPRsDy0QUN8yvy4QeD.png?f=fotoalbum_large

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
NeoFoX schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:16:
[...]

Wat heb jij als waarde onder je Gauge staan?

Ik heb daar nu de "select last()" staan in de Gauge view.. maar hoe kan ik nu de current value daar krijgen dan? Hij pakt dan nog de average ipv de Current...

[Afbeelding]
Dat is wel vreemd. Last() zou normaliter de laatste record moeten geven en niet het gemiddelde. Heb je geen mix-up in die onderste? Avg() lijkt me het gemiddelde moeten geven.

Mijn JSON query is trouwens:
code:
1
SELECT last("value") *1000 FROM "kW" WHERE ("entity_id" = 'power_consumption') AND $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(null)

[ Voor 12% gewijzigd door crimby op 02-04-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:09:
Voor de dag nacht is het gewoon als conditie:
code:
1
2
3
4
5
6
condition: or
conditions:
    before: '6'
    after: '20'

En dan als trigger die knop die je hebt.
bedankt, die werkt prima
[...]

Niet, dat is dus ook mijn grote punt met HA nog steeds. |:( In HA zelf bestaat er geen else. Alleen een IF (condition) en als die niet waar is stopt de automatie. if-else kan alleen in een (Jinja2) template.
Die templates daar begrijp ik werkelijk niets van. Ik heb er mee zitten spelen maar ik krijg het niet aan de praat. Ik snap ook de hele opbouw niet.

Het enige wat ik nu aan het werk heb is per lamp 5 automations om ze aan te zetten en een om ze uit te zetten.

Die nadat de button is ingedrukt en de lamp is uit wordt afhankelijk van het moment van de dag de lamp op een bepaalde kleur en intensiteit gezet.
Een andere automation zet hem uit als hij aan was. Want Toggle is op deze manier niet te gebruiken
Ik heb nu een automation voor 6-8 een voor 8-10 een voor 10-20 en twee voor 20-6 die afhankelijk van de nacht switch een keuze maken voor avond of nacht..

Ik heb ook geprobeerd om één scene te gebruiken en die dan aan te passen gedurende de dag. Maar dat werkte niet.
Ik zit nu te kijken of ik het misschien met een script kan. Maar ook dat ziet er niet hoopvol uit

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 02-04-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zit in mijn log files te kijken en ik kwam de volgende melding tegen.
Invalid config for [automation]: (See /config/configuration.yaml, line 14).
5:39:11 PM – config.py (ERROR) - message first occurred at 5:39:11 PM and shows up 5 times
Ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Als ik in mijn configuration.yaml kijk zie ik op line 14 en 15 staan:
14 #group: !include groups.yaml
15 automation: !include automations.yaml
Ik heb geen groups.yaml en dis is ook uitgeschakeld in regel 14.
Automation wordt geladen in regel 15. Blijkbaar slaat de error daar op maar hij meld een verkeerd regelnummer. Maar alles lijkt gewoon te werken. Geen idee wat ik zou moeten doen om de fout op te sporen.

HA ziet blijkbaar dat er iets niet lekker zit. Maar waar kan ik vinden wat hij dan niet in orde vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ortep schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:44:
Ik zit in mijn log files te kijken en ik kwam de volgende melding tegen.

[...]

Ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Als ik in mijn configuration.yaml kijk zie ik op line 14 en 15 staan:

[...]

Ik heb geen groups.yaml en dis is ook uitgeschakeld in regel 14.
Automation wordt geladen in regel 15. Blijkbaar slaat de error daar op maar hij meld een verkeerd regelnummer. Maar alles lijkt gewoon te werken. Geen idee wat ik zou moeten doen om de fout op te sporen.

HA ziet blijkbaar dat er iets niet lekker zit. Maar waar kan ik vinden wat hij dan niet in orde vindt?
in die automations heb je een fout zitten. Dit komt meestal doordat er een device uit een integration niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

D3nnisd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:45:
[...]

in die automations heb je een fout zitten. Dit komt meestal doordat er een device uit een integration niet meer werkt.
Geen flauw idee waar ik dat dan moet zoeken. Alles werkt gewoon. Ik heb stap voor stap iedere automation door gekeken en ook niets raars gezien.

Wel vreemd dat HA ziet dat er wat dfout is, dat dan ook meldt en vervolgens niet zegt waar hij dat gezien heeft

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 02-04-2020 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het doen met meerdere automations lijkt mij ook de meest handige oplossing. Je zou het hier eens kunnen plaatsen, misschien kan iets nog makkelijker. Nadeel is inderdaad dat de lijst met automations nogal snel lang wordt. Ik wacht daar ook nog op de mogelijkheid het te groeperen of in ieder geval aan area's toe te wijzen.

Wat betreft de error, wat zie je als je de "Configuration validation" draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik een Xiaomi Plant sensor hiervoor. 100% waterdicht en werkt top. Gewoon in de plantenbak in de voortuin gestoken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAP-Team schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:39:
Ja, dat doe ik (en zonder verlengkabel)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
martinvdm schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:33:
[...]

Ik gebruik een Xiaomi Plant sensor hiervoor. 100% waterdicht en werkt top. Gewoon in de plantenbak in de voortuin gestoken.
werkt dit ondertussen vlot?
+- 2j geleden 2 gekocht, 1tje voor binnen 1tje voor balkon plant.
BT moest erg dicht zijn + was niet echt 100% waterdicht, zodat je in de winter om de +- 3m de batterijen moest vernieuwen :(
(binnen versie werkte wel redelijk goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repi3 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:15:
[...]

werkt dit ondertussen vlot?
+- 2j geleden 2 gekocht, 1tje voor binnen 1tje voor balkon plant.
BT moest erg dicht zijn + was niet echt 100% waterdicht, zodat je in de winter om de +- 3m de batterijen moest vernieuwen :(
(binnen versie werkte wel redelijk goed)
Mijn batterijen zitten er al een driekwart jaar in, staan wel half onder en afdakje maar vangen wel water zijdelings. Bluetooth bereik is idd niet bijzonder ver, maar verder wel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:17:
Wat betreft de error, wat zie je als je de "Configuration validation" draait?
Dan zegt hij dat alles in orde is: Configuration Valid.
Die draai ik standaard als ik wat veranderd heb.

Maar bij mijn notifications verschijnt dan de melding zodra ik automations reload. Of als ik HA restart.
Invalid config
The following integrations and platforms could not be set up:

automation
Please check your config.
En als ik dan in de log kijk verschijnt de error die ik liet zie.

Steeds 5 tegelijk
2020-04-02 20:04:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: (See /config/configuration.yaml, line 14).
2020-04-02 20:04:00 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: (See /config/configuration.yaml, line 14).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Iemand die de "Radius" van "Home" heeft aangepast?

Ik heb zowel via Customizations als via configuration.yaml de radius van de Zone op 20m gezet in plaats van 200m maar hij blijft op 200m actief. Krijg al een berichtje als ik een paar blokken van huis bent dat ik thuis ben (via automation gedaan).

In configuration.yaml heb ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
# This will override the default home zone
zone:
  - name: Home
    latitude: !secret home_latitude
    longitude: !secret home_longitude
    radius: 20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoTeK70
Phontana schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:27:
[...]

Omdat icon geen onderdeel is van de configuratie opties van een light group: https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/. Je kunt het icon toevoegen door gebruik te maken van customize of het icon in de frontend toe te voegen.
Ondertussen gelukt inderdaad via de frontend.Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Ortep Mja, helaas ziet die check niet altijd alle fouten :/ Maar heb het idee dat je 5 fouten (misschien deprecated functie ofzo) hebt in je automations maar dat ze in je error log allemaal op de plek van de include van je automations komen. Geeft de volledige error niet meer info? (Bang van niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:55:
@Ortep Mja, helaas ziet die check niet altijd alle fouten :/ Maar heb het idee dat je 5 fouten (misschien deprecated functie ofzo) hebt in je automations maar dat ze in je error log allemaal op de plek van de include van je automations komen. Geeft de volledige error niet meer info? (Bang van niet...)
De volledige error geeft inderdaad niet meer info. Maar ik ben ze nu wel kwijt.

Ik heb het volgende gedaan:

1 ) Maak een copy van de automations.yaml
2 ) Maak automations.yaml helemaal leeg via de file editor.
3 ) Reload automations - > Geen errors, Dus de fouten zaten inderdaad in de automations. In de UI was geen enkele automation te zien. Wat te verwachten was
4 ) Kijk in de copy-automations en copy paste vanaf de 1e id: TOT aan de 2e id:
5 ) Reload automations. Bij de eerste geen error. En keurig netjes in de UI één enkele automation zichtbaar

Dat heb ik stap voor stap met alles gedaan van 2 - > 3 van 3 -> 4 enz.

Toen bleek dat er resten van oude automations in zaten. Identieke namen maar andere id nummers 2 stuks en 3 stuks automations die ik al een tijdje niet meer gebruikte. Hoe die daar gekomen zijn weet ik niet. Ze waren ook niet zichtbaar in de UI. Maar als ik ze via de file editor toevoegde genereerden ze de error. Liet is ze weg en ging ik naar de volgende dan was dat geen probleem.

Ik heb nu een veel kleinere automation.yaml. Ik werk eigenlijk nooit via de file editor. Blijkbaar gaat er zo nu en dan toch iets mis als je via de UI werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Septillion @Ortep Maak nou toch gebruik van Visual Studio Code en de Home Assistant Extension. Dan krijg je code verificatie er automatisch bij live, terwijl je typt. En nog extra zichtbaar in een zijbar met kleurtjes.
Dat scheelt zoveel gezeur met type en configuratie foutjes.

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/keesschollaart81/vscode-home-assistant/dev/assets/schema_validation_completion.gif

Kan het niet vaak genoeg zeggen :)

Ook beschikbaar als Home Assistant Addon

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 03-04-2020 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:49

Erik80

Sinds 1980

Jelte schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:03:
@Septillion @Ortep Maak nou toch gebruik van Visual Studio Code en de Home Assistant Extension. Dan krijg je code verificatie er automatisch bij live, terwijl je typt. En nog extra zichtbaar in een zijbar met kleurtjes.
Dat scheelt zoveel gezeur met type en configuratie foutjes.

[Afbeelding]

Kan het niet vaak genoeg zeggen :)

Ook beschikbaar als Home Assistant Addon
Helaas voor velen van ons niet bruikbaar:
This add-on currently only supports AMD64 and aarch64/ARM64 machines. Although we support ARM devices, please be aware, that this add-on is quite heavy to run, and requires quite a bit of RAM. We do not recommended to run it on devices with less than 4Gb of memory.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Laatst online: 22-09 08:32
@Erik80 Dan gebruik je toch niet de add-on? Gewoon Visual Studio Code op je laptop/pc en dan via SSH inloggen. Werkt als een trein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

En zou dat het probleem van @Ortep oplossen? Ziet het iets als dubbele namen? Of waarschuwt het je voor deprecated functies?

En hoe gaat dat dan om met custom componenten? Wil het wel een keer proberen maar het komt me nogal over als extreem lompe/logge oplossing. Zelf geloof ik meer in verbeteringen in de GUI. En die verbeteringen gaan ook best hard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

XanderHuisman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:45:
@Erik80 Dan gebruik je toch niet de add-on? Gewoon Visual Studio Code op je laptop/pc en dan via SSH inloggen. Werkt als een trein
Ja, of je kunt Samba dan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Laatst online: 22-09 08:32
D3nnisd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:32:
[...]

Ja, of je kunt Samba dan gebruiken.
Samba is veel langzamer dan de SSH plugin van VS Code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik probeer een beetje te doorgronden hoe het nu precies ziet met HA en Hass.io, kunnen jullie aangeven of ik goed zit? :P

Hass.io is een uitbreiding op core die van alles voor je regelt, zoals het makkelijk installeren van addons zonder dat je daar zelf voor aan de gang moet. Achter de schermen is dat wel wat uitgebreider dan alleen HA dus je kunt het niet zonder meer in elk soort omgeving draaien.
Aangezien ik HA in docker op m'n NAS draai kan dat dus geen Hass.io zijn, want die wil meer kunnen dan alleen maar in een container draaien. Als ik een addon wil moet ik extra containers draaien en die via configuratie aan die van HA koppelen, dus een fijne klikklikaddonstore zit er voor mij gewoon niet in.
Feitelijk moet ik daarmee met de hand doen wat Hass.io ook zou doen, want die draait ook gewoon spul in containers als het moet. En daarom kan het niet zomaar in een dockertje. Toch?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.