Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
martinvdm schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:47:
Ik zag wat mensen met Google assistant vragen nav 105 voorbij komen. Er wordt ook gewerkt aan een fix/workarround
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/31416
Die pull request is al gemerged en zit in 0.105.0, volgens de release notes?

En ondertussen is ook versie 0.105.3 uit:
Release 0.105.3 - February 10
  • Bump ZHA dependencies. (@Adminiuga - #31555) (zha docs)
  • Resolve August integration makes too many requests and hits rate limits (@bdraco - #31558) (august docs)
  • Bump adguardhome to 0.4.1 (@frenck - #31565) (adguard docs)
  • Fix librouteros response error handling (@engrbm87 - #31588) (mikrotik docs)
  • update pynws to 0.10.4 (@MatthewFlamm - #31591) (nws docs)
  • Catch garmin_connect keyerrors with unknown entity type updates (@cyberjunky - #31608) (garmin_connect docs)
  • Bump ZHA dependencies. (@Adminiuga - #31619) (zha docs)
  • Fix hvac_action for mill (@Danielhiversen - #31630) (mill docs)
  • Fix wrong error message in netatmo integration (@cgtobi - #31690) (netatmo docs)

Hmmbob wijzigde deze reactie 11-02-2020 09:03 (16%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• hneel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 28-03 14:04

hneel

denkt er het zijne van

Gisteren geprobeerd de database van SD naar USB te verplaatsen volgens de handleiding uit de startpost. Hele avond mee bezig geweest, maar nog niet gelukt.
Man, man, man, wat is die handleiding incompleet. :(

Het begint al met ' then SSH to your Pi'. Nou, als je dat doet kan je dus nagenoeg niets. Dan heb je een hele uitgeklede shell. Met veel moeite is het me gelukt om naar de 'echte' shell (poort 22222) te kunnen SSH'en. Dan wil ik de /etc/fstab aanpassen, maar dan krijg je dus 'readonly filesystem'. En daar loop ik nu weer vast. Hoe kan ik dit oplossen?

• Chaoss
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:56

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

tdw schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 06:42:
[...]

In de app kan ik bij Configuration -> Entities rechtsboven een filter aanklikken en “Show disabled entities” aanvinken. Dat moet op de pc vast ook kunnen :)
_/-\o_ Zo simpel :')

Greatness Awaits! PSN: Wanderer200

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:47
Stampre schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:03:
[...]

Deze nog wel in de config yaml of maak ik gewoon een manual card?
volgens mij kan het gewoon op beide manieren. Je entity_id moet nu gewoon all zijn.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 28-03 15:29
hneel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:07:
Gisteren geprobeerd de database van SD naar USB te verplaatsen volgens de handleiding uit de startpost. Hele avond mee bezig geweest, maar nog niet gelukt.
Man, man, man, wat is die handleiding incompleet. :(

Het begint al met ' then SSH to your Pi'. Nou, als je dat doet kan je dus nagenoeg niets. Dan heb je een hele uitgeklede shell. Met veel moeite is het me gelukt om naar de 'echte' shell (poort 22222) te kunnen SSH'en. Dan wil ik de /etc/fstab aanpassen, maar dan krijg je dus 'readonly filesystem'. En daar loop ik nu weer vast. Hoe kan ik dit oplossen?
Je bent waarschijnlijk bezig met een tutorial die niet van toepassing is op Hassos. Met Hassos werkt het ook niet.
Dus: Raspbian installeren, dan docker, dan Hassio, dan verder...

Voor een RPi4 werkte deze perfect voor mij: https://community.home-as...-4-installation/123514/87

barrymossel wijzigde deze reactie 11-02-2020 10:08 (5%)

Manipuleren.com te koop

• ymoona
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 28-03 09:14
Ik draai hassos op een laptop met nog twee redelijke accus. Nu leek het me leuk om snachts de laptop op accustroom te laten draaien en ze overdag weer op te laden met zonnestroom. Daarvoor moet ik natuurlijk wel weten wat de status is van de accus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
ac=$(cat /sys/class/power_supply/AC/online)
bat0=$(cat /sys/class/power_supply/BAT0/capacity)
bat1=$(cat /sys/class/power_supply/BAT1/capacity)

mosquitto_pub -h 192.168.178.203 -u ***** -P ***** -t "hassio/ac" -m $ac
mosquitto_pub -h 192.168.178.203 -u ***** -P ***** -t "hassio/bat0" -m $bat0
mosquitto_pub -h 192.168.178.203 -u ***** -P ***** -t "hassio/bat1" -m $bat1

Dit geeft mij 3 sensoren die ik gebruik om schakelen. Maar helaas zijn de nachten nog te lang en zonne opbrengst te laag.

http://www.silverliningsoftware.nl/

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

barrymossel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:06:
[...]

Je bent waarschijnlijk bezig met een tutorial die niet van toepassing is op Hassos. Met Hassos werkt het ook niet.
Dat hadden ze er dan weleens bij mogen zeggen. Ik heb gewoon op de standaard aangegeven manier alles geinstalleerd.
Dus: Raspbian installeren, dan docker, dan Hassio, dan verder...

Voor een RPi4 werkte deze perfect voor mij: https://community.home-as...-4-installation/123514/87
Bedankt! Ik zal er eens naar kijken. Ik lees dat je de snapshots gewoon weer terug kan zetten. Dat scheelt.

• ymoona
Hoe maken jullie backups van je config? Ik had eerst alleen de config in git staan, maar nu je steeds meer config via UI doet is dat niet meer genoeg. Ook krijg je dan geen backup van addons.

Ik ben nu over op: https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup
Super handig ook omdat alle add-ons mee genomen worden en je gelijk een offsite backup hebt.

Vorige week een complete restore gedaan met puur alleen een offsite backup en dat ging verrassend goed.

Hoe maken jullie backups?

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 28-03 15:29
ymoona schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:28:
Hoe maken jullie backups van je config? Ik had eerst alleen de config in git staan, maar nu je steeds meer config via UI doet is dat niet meer genoeg. Ook krijg je dan geen backup van addons.

Super handig ook omdat alle add-ons mee genomen worden en je gelijk een offsite backup hebt.

Vorige week een complete restore gedaan met puur alleen een offsite backup en dat ging verrassend goed.

Automatisch snapshots in Hassio, elke avond. Die worden dan naar Google Drive gestuurd. Daar laat ik er tien staan. Hassio houdt er drie.

Manipuleren.com te koop

• --WaaZaa--
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:55
Mijn volledige config wordt in de docker container gemount vanaf de host NAS. Deze config folder loopt dan ook mee in de regulier file backup. Dat is voor mij meer dan genoeg, omdat toch alles hier weg wordt geschreven.

prutsert

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 27-03 20:44
ymoona schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:28:

Maak elke nacht een snapshot die naar Dropbox en Google Drive gaat. In Dropbox worden er 3 bewaard in Google Drive 14.

• lxz
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-03 12:17
Ik heb een docker-container met Duplicati draaien. Die backupt (encrypted) naar mijn Stack-storage
Hier ook een Duplicati docker ernaast draaien, die zet alle configuratiebestanden encrypted in mijn Google Drive. De containers zelf heb ik daar natuurlijk niet nodig (die pull ik wel opnieuw bij een rebuild), dus het zijn relatief kleine backups.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Henkiejoo
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-03 09:48
MIsschien heb ik niet goed gelezen. Wat zou ik daar nu mee opschieten? Het werkt nu prima volgens mij.
Gonadan schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Even terug lezen. Schijnt dat DSMR_Reader los installeren en dan koppelen een beter optie is. :P

• Imperial Guard
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:23
Hmmbob schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:27:
Hier ook een Duplicati docker ernaast draaien, die zet alle configuratiebestanden encrypted in mijn Google Drive. De containers zelf heb ik daar natuurlijk niet nodig (die pull ik wel opnieuw bij een rebuild), dus het zijn relatief kleine backups.
Heb je meer tekst en uitleg hierbij hoe ik dan kan opzetten.
Momenteel maak ik backups met de hand van mijn containers maar dit wil natuurlijk nog wel eens vergeten worden :)

• Thoit
Henkiejoo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:44:
MIsschien heb ik niet goed gelezen. Wat zou ik daar nu mee opschieten? Het werkt nu prima volgens mij.
[...]
Veel mensen met een Pi hebben het probleem dat als ze DSMR in HA hebben zitten er elke x seconde iets wordt weggeschreven in de database. Dit zorgt voor veel acties waar het geheugenkaartje corrupt door raakt. Je kan dit o.a. afvangen door een ander device (bijv. een Pi) in te zetten waar alleen DSMR draait. Mocht hiervan het kaartje kapot gaan dan blijft HA gewoon doordraaien. Zelf heb ik DSMR op een Pi draaien en de database op een USB stick. Via MQTT worden de standen doorgestuurd naar Home Assistant die op een Nuc draait.

• MyBearTibbers
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20-03 09:19
Iemand enig idee wat dit inhoud?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Error during decode of data, invalid data: xx�fff�f�~�~怘�
12:04 PM __main__.py (WARNING)
Error during decode of data, invalid data: �~��fxf~�~��`f��f
12:04 PM __main__.py (WARNING)
Error during decode of data, invalid data: �`f��fxx�fff�f�x�~怘�
12:02 PM __main__.py (WARNING)
Error during decode of data, invalid data: �~�x��fxf~�~�
12:02 PM __main__.py (WARNING)
Error during decode of data, invalid data: �f�f�~怘�
12:01 PM __main__.py (WARNING)
Error during decode of data, invalid data: �~x��fxf~�~��`f��fxx�fff
Setup of switch platform wake_on_lan is taking over 10 seconds.
Setup of sensor platform rest is taking over 10 seconds.
12:01 PM __main__.py (WARNING) - message first occurred at 12:01 PM and shows up 3 times[/li]

Mijn log toont deze data sinds zondag. En de Netgear integratie update ook niet meer, ik kan deze wel handmatig aanroepen met 'device_tracker.see' maar wordt weer offline gezet na de 'consider home' tijd.
De config hiervan is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
device_tracker:
  - platform: netgear
    host: 192.XXX.X.X
    username: admin
    password: SUPERDUPERVEILIGWW
    interval_seconds: 30
    consider_home: 180
    new_device_defaults:
      track_new_devices: false

• Henkiejoo
Dat snap ik. Ik draai alleen alles op een Pi met SSD. Corrupte SD geen probleem, ruimte ook niet.
De standen schrijf ik nu weg in InfluxDB op dezelfde Pi.

Tot nu toe top allemaal.
Thoit schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:54:
[...]

Veel mensen met een Pi hebben het probleem dat als ze DSMR in HA hebben zitten er elke x seconde iets wordt weggeschreven in de database. Dit zorgt voor veel acties waar het geheugenkaartje corrupt door raakt. Je kan dit o.a. afvangen door een ander device (bijv. een Pi) in te zetten waar alleen DSMR draait. Mocht hiervan het kaartje kapot gaan dan blijft HA gewoon doordraaien. Zelf heb ik DSMR op een Pi draaien en de database op een USB stick. Via MQTT worden de standen doorgestuurd naar Home Assistant die op een Nuc draait.

• Thoit
Henkiejoo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:55:
Dat snap ik. Ik draai alleen alles op een Pi met SSD. Corrupte SD geen probleem, ruimte ook niet.
De standen schrijf ik nu weg in InfluxDB op dezelfde Pi.

Tot nu toe top allemaal.

[...]
Prima, dan is het voor jou inderdaad niet van toepassing :) Voor mij is het nu van toepassing omdat ik de NUC ook als desktop wil gebruiken en dus niet in de meterkast kan staan. Door de Pi heb ik dit probleem kunnen verhelpen.

• RandyLemaire
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 00:06
@Warmaster88 ik ben toevallig ook dit weekend bezig geweest met IFTTT Webhooks icm. de eTwist (supersuf dat ze niet gewoon even een simpele API hebben). Ik had twee Maker Events gemaakt om vanuit HA (1) de Set temp en (2) Programma 1 in te stellen. En een Web Request die aan HA een wijziging in de Set temp doorgeeft (via een input_value).

Dat heeft een paar dagen gewerkt, maar nu geeft de eTwist geen Set temp meer door, grrr.
Dingen instellen vanuit HA > eTwist werkt nog wel.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen :-)

Randy
Warmaster88 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:44:
Ik ben wat aan het stoeien geweest mt IFTTT Webhooks, het is me ondertussen gelukt om 2 buttons te maken om de temperatuur te regelen van de eTwist.
Enige wat ontbreekt is een huidige temperatuur instelling weergave, maar vermoedelijk is dit niet mogelijk (zonder al te veel abracadabra).

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Henkiejoo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:44:

[...]
DSMR_reader kan zelf de meterstanden historisch bijhouden en mooi tonen. Dan hoef je geen InfluxDB op te zetten.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Henkiejoo
Ziet er inderdaad goed uit, dank je!

In mijn geval heb ik ook nog een aantal andere sensoren waarvan ik de historie lang wil bijhouden, dus influxDB heb ik toch.
Is wel wat meer uitzoekwerk om zelf mooie dashboards te maken, maar dat vind ik juist wel leuk.
Gonadan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:40:
[...]

DSMR_reader kan zelf de meterstanden historisch bijhouden en mooi tonen. Dan hoef je geen InfluxDB op te zetten.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik zit nu te kijken of ik het bewaren van data niet wat kan beperken. Ik kom bij de 'recorder' de setting 'purge_keep_days' tegen. Betekent dat dat je alleen maar 1 globale instelling voor alle entities kan doen?

Ik zou dit juist graag per entity apart willen instellen. Sommige dingen wil je misschien hooguit een week terug kunnen zien, maar sommige juist ook een vol jaar. Vroeger bij Domoticz kon ik bv de woonkamer temperatuur van een jaar terug zien en dan kon je precies zien welk deel van het jaar de cv actief was. Humidity over een jaar was bv ook interessant.
hneel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:01:
Ik zit nu te kijken of ik het bewaren van data niet wat kan beperken. Ik kom bij de 'recorder' de setting 'purge_keep_days' tegen. Betekent dat dat je alleen maar 1 globale instelling voor alle entities kan doen?

Ik zou dit juist graag per entity apart willen instellen. Sommige dingen wil je misschien hooguit een week terug kunnen zien, maar sommige juist ook een vol jaar. Vroeger bij Domoticz kon ik bv de woonkamer temperatuur van een jaar terug zien en dan kon je precies zien welk deel van het jaar de cv actief was. Humidity over een jaar was bv ook interessant.
Dat is inderdaad een global setting. Je use case is interessant, misschien eens op de Home Assistant Github aanmelden als request?

• skank
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 27-03 19:12
Ik zoek momenteel eigenlijk een robuustere oplossing om mijn verlichting slim te maken.
Hue is leuk, maar eigenlijk niet goedkoop. Ik denk dat dat wel moet kunnen of ben ik verkeerd?

Nu ben ik alles rond die bridge aan het bouwen (ook met verschillende zigbee dimmer modules), maar ik zou liever alles in mn meterkast willen en niet meer afhankelijk zijn van zigbee.

Wat heb ik dan nodig?
Klopt het als ik zeg dat ik een printplaat moet hebben met relais (voor aansluiten lampen) en een printplaat met digital inputs. (voor mn drukknoppen).
Dit alles moet dan te connecteren zijn met home assistant (waardoor dan de link met google home ook ok is)

Klopt dit?
Wat zijn er goeie borden?
Bestaan er bv iftt borden?

Of vooral, wie doet dit al?
@skank Het is niet de meest gebruikte aanpak, maar je zou naar iets als een Hi-Link HLK-SW16 kunnen kijken: https://www.home-assistant.io/integrations/hlk_sw16/

Alternatief kan bijvoorbeeld de inzet van meerdere ESP's met bijvoorbeeld ESPHome voor naadloze integratie in HA.

Ik betwijfel echter of dit alles je omgeving robuuster gaat maken.

JBS wijzigde deze reactie 11-02-2020 15:38 (60%)

• skank
JBS schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:34:
@skank Het is niet de meest gebruikte aanpak, maar je zou naar iets als een Hi-Link HLK-SW16 kunnen kijken: https://www.home-assistant.io/integrations/hlk_sw16/

Alternatief kan bijvoorbeeld de inzet van meerdere ESP's met bijvoorbeeld ESPHome voor naadloze integratie in HA.
Ik ken het niet.
Is zoiets betrouwbaar? Makkelijk in te stellen?
Bestaat deze ook in 32 uitvoering?

Klopt het dat mn lichten dan hierop komen, maar dat ik dan eigenlijk nog iets nodig heb voor mn inputs? (drukknoppen)

Deze valt dan te bedienen met home assistant /en google home?

Doen jullie dit zo of gebruiken jullie allemaal hue lampen en zigbee dimmers/.schakelaars (wat duurdere oplossing is , en feitelijk gevoeliger voor storing door zigbee)

• skank
JBS schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:34:

Ik betwijfel echter of dit alles je omgeving robuuster gaat maken.
ESP's?
Hoezo, twijfel je of dit robuuster zal zijn?

Ik heb ook dit gevonden , i dunno of dat iets is
https://ncd.io/ifttt-devices/
@skank Geen idee, ik gebruik 't verder niet en heb er geen ervaring mee. Ik zou zeggen, verdiep je er even wat verder in :)
Aan de integratie te zien creeer je meerdere switches (enteiten) in HA. Die kun gebruiken in HA en exposen naar Google Assistant.

JBS wijzigde deze reactie 11-02-2020 15:44 (13%)

• Henkiejoo
@Davey400
Hoe ziet jouw definitie van de camera's zelf eruit?

Ikzelf gebruik ffmpeg, die genereert ook een still. Alleen kan ik dan weer niet een live-view in een card tonen (wel door op de camera-still te klikken, maar dat ik weer een extra handeling...)
Davey400 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:00:

Soms is het zo simpel. Ik hou van HA. 😍

Manual card:
YAML:
1
2
3
type: picture-entity
entity: camera.garagedeur
camera_view: live[/quote]

En hoppa: gewoon alle cards met live view!
Hmmbob schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:02:
[...]

Die pull request is al gemerged en zit in 0.105.0, volgens de release notes?

En ondertussen is ook versie 0.105.3 uit:

[...]
Scheef gekeken , you’re right

He who laughs last thinks slowest! | MartinvdM.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Imperial Guard schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Momenteel maak ik backups met de hand van mijn containers maar dit wil natuurlijk nog wel eens vergeten worden :)
Ik weet niet hoe @Hmmbob het heeft draaien, maar hier mijn docker-compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  duplicati:
    image: linuxserver/duplicati
    container_name: Duplicati
    restart: always
    volumes:
      - /home/docker/duplicati/config:/config
      - /home:/source
    environment:
      - PUID=0
      - PGID=0
    ports:
      - 8200:8200
    labels:
      - com.centurylinklabs.watchtower.enable=true

Middels het Source volume mount ik het complete root volume van mijn Intel NUC. Onder .home draaien al mijn docker containers in ieder hun eigen folder, op die manier kun je alle data meenemen in de backup van duplicatie. Vervolgens kun je via de webinterface poort 8200 de configuratie naar bijv. Stack of WebDav oid configureren als destination incl. encryptie.

Imperial Guard schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Natuurlijk. Op mijn Pi3B draai ik Docker, waarin alles* waar ik mijn Pi voor gebruik in containers heb draaien.
*= uitzonder: Monitor Bluetooth presence detection - die draait rechtstreeks binnen de host. Deze staat dan weer in de map /home/pi/monitor

In mijn home map (/home/pi) heb ik een map "docker" gemaakt, met daarin submappen per container. In deze submappen sla ik de configuratie van de container op. Omdat alle configuratie dus in /home/pi/* staat, is het voldoende om die tree te backuppen. Je docker images worden elders opgeslagen, dus die gaan niet mee in de backup (which is good want volledig onnodig). De docker compose staat in /home/pi/docker/, dus die valt binnen de backup.

Relevant stukje uit mijn docker-compose.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  duplicati:
    container_name: duplicati
    image: duplicati/duplicati:linux-arm32v7-latest
    restart: unless-stopped
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam
    networks:
      - traefik
    ports:
      - 8200:8200
    depends_on:
      - traefik
    volumes:
      - /home/pi/docker/duplicati:/data ## Hier staat de config van duplicati
      - /home/pi:/source ## Hier staat de brondata voor de backup
    labels:
      - traefik.frontend.rule=Host:******.*******.duckdns.org
      - traefik.port=8200
      - traefik.enable=true
      - traefik.frontend.entrypoint=https
      - traefik.docker.network=traefik
      - traefik.frontend.auth.basic.usersFile=/.htpasswd

Ik gebruik Traefik om mijn verschillende containers bereikbaar te maken, vandaar al die labels.
Lol, ik was op hetzelfde moment aan het typen :+

Hmmbob wijzigde deze reactie 11-02-2020 18:41 (13%)

• skank
je eigen reactie kicken binnen 24 uur is een no-no.

teacher wijzigde deze reactie 11-02-2020 20:35 (95%)

• Warmaster88
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-03 09:04

Warmaster88

Calvé Pindabaas

RandyLemaire schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:51:
@Warmaster88 ik ben toevallig ook dit weekend bezig geweest met IFTTT Webhooks icm. de eTwist (supersuf dat ze niet gewoon even een simpele API hebben). Ik had twee Maker Events gemaakt om vanuit HA (1) de Set temp en (2) Programma 1 in te stellen. En een Web Request die aan HA een wijziging in de Set temp doorgeeft (via een input_value).

Dat heeft een paar dagen gewerkt, maar nu geeft de eTwist geen Set temp meer door, grrr.
Dingen instellen vanuit HA > eTwist werkt nog wel.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen :-)

Randy

[...]
@RandyLemaire Ik heb het simpel gehouden, 2 knoppen, een van 15°C en één van 20°C, helaas nog geen mogelijkheid gevonden/bedacht om de huidige setting uit te lezen.
Voor nu nog voldoende, als ik verder ben in het automatiseren, haal ik wel een keer een andere thermostaat.

• D3vilke
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17-03 12:01
Hmmbob schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Die meldingen hebben er zo goed als zeker niets mee te maken. Je beschrijft dat je ethernet gebruikt (netwerkkabel), dus dat wlan0 (Wireless LAN -> WiFi) niet gereed is, is een melding die je kan negeren. Ook de power management lijkt me niet per se een probleem te zijn.

Ik denk dat je je probleem elders moet zoeken. Weet je zeker dat je de instructies stap-voor-stap en tot de letter gevolgd hebt?

Kijk anders ook even in je router of je kan vinden welk IP adress hij gekregen heeft.
Veel instructies vielen er niet te volgen. Gewoon met hass.io op mijn sd kaartje gezet met balenaEtcher, de sd kaart in de raspberry pi gestoken, de netwerk kabel, en de stroomkabel verbinden. Ik kan mij niet inbeelden dat ik daar iets mee fout heb gedaan. (Hoewel het altijd mogelijk is hoor ;) )
Ik vond geen nieuw IP op de router, dat vond ik ook inderdaad heel vreemd. Geen idee hoe dat kan als hij met een ethernet kabel verbonden is eerlijk gezegd... Ik gebruik gewoon de standaard Telenet router

• kwet
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11-03 12:56
Kodess schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:47:
[...]

code:
1
2
- service: light.toggle
        entity_id: all

De generated groups zijn verdwenen ja group.all_lights enzo. ipv kan je gewoon `all` neerzetten.
De generated groups zijn inderdaad verdwenen. In de update van 1.05 is ook aangekondigd dat de groupen gaan verdwijnen. Enig idee hoe je zaken dan handig kan oplossen? Heb nu zelf een aantal groupen aangemaakt. O.a. voor diverse lampen behoudens 1. Dan heb ik nu een automation homeassistant.turnoff group. Dan gaan alle lampen uit behoudens die 1e lamp. Dat lijkt echter vanaf 1.07 niet meer te kunnen. Iemand een idee hoe je dat dan handig kan doen?

• tdw
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 28-03 15:03

tdw

Amai seg!

kwet schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:20:
[...]

De generated groups zijn inderdaad verdwenen. In de update van 1.05 is ook aangekondigd dat de groupen gaan verdwijnen. Enig idee hoe je zaken dan handig kan oplossen? Heb nu zelf een aantal groupen aangemaakt. O.a. voor diverse lampen behoudens 1. Dan heb ik nu een automation homeassistant.turnoff group. Dan gaan alle lampen uit behoudens die 1e lamp. Dat lijkt echter vanaf 1.07 niet meer te kunnen. Iemand een idee hoe je dat dan handig kan doen?
Nee, enkele configuratieopties (view en control), service call group.set_visibility of het aanroepen van die functies via group.set kan niet meer omdat de Sates UI verdwijnt. De rest blijft gewoon werken zoals het is.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• kwet
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11-03 12:56
tdw schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:28:
[...]

Nee, enkele configuratieopties (view en control), service call group.set_visibility of het aanroepen van die functies via group.set kan niet meer omdat de Sates UI verdwijnt. De rest blijft gewoon werken zoals het is.
O, gelukkig. Dat scheelt een hoop kopzorgen :)

• 19roland70
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 20:08
Na de zoveelste keer een crash gehad et Domoticz ben ik Home assistant aan het proberen .
Ik ben zover dat ik componenten kan toevoegen.
Te beginnen met 2x een piface, te installeren, spi is al enabled.
Ik heb op de site : https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_pfio/ aan het lezen maar ik moet zeggen dat ik hier weinig van snap.
Kan iemand me op weg helpen?

• Henkie-Jan
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22-03 19:24
rroetenberg schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Ik heb de FriendlyElec NanoPi M4V2 met een SSD
Nice. Draait dat een beetje soepel met Hassio? Op de Orange Pi OnePlus met allwinner H6 draait het op zich aardig maar met alle applicaties tegelijk wel wat traag. Heb de Orange Pi 4 nu besteld ook met Rockchip RK3399. Ben benieuwd. ;)

• Stampre
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:46
Kodess schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:02:
[...]

volgens mij kan het gewoon op beide manieren. Je entity_id moet nu gewoon all zijn.
Welke kaart zou ik in lovelace moeten maken dan? Ik kan nergens voor all kiezen of service aangeven. Of moet ik eerst nog een all entiteit maken?

Het is al gelukt, eerst een script aangemaakt. De toggle werkt niet goed, mijn hue lampen gaan aan en uit en de helft blijft aan of uit. Nu maar een off button van gemaakt. Nog mooi pictogram zoeken nu.

Stampre wijzigde deze reactie 11-02-2020 21:25 (22%)

http://specs.tweak.to/6635

• rroetenberg
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 28-03 11:34
Henkie-Jan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Nice. Draait dat een beetje soepel met Hassio? Op de Orange Pi OnePlus met allwinner H6 draait het op zich aardig maar met alle applicaties tegelijk wel wat traag. Heb de Orange Pi 4 nu besteld ook met Rockchip RK3399. Ben benieuwd. ;)
Deze NanoPi draait ook op RK3399, tot nu toe is Hassio erg snel en draaien alle andere dockers ook super snel! Maar goed mijn HA is nog schoon omdat ik bezig ben met de migratie van Domoticz naar HA.
Henkie-Jan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 21:08:
[...]

Wellicht is een Odroid n2 wel interessant voor je.
Native supported door hassos in de laatste beta.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Sinds zondag heb ik mijn test met Hass draaien, hiervoor een tijdje getest met Domoticz. Veel dingen zijn beter in Hass, vooral het installeren van plugins/integraties via de supervisor en HACS is een uitkomst. Maar ook de interface, overview pagina en app zijn mooier.

Wat ik wel heel erg mis is Blockly daarmee had ik in domoticz zonder moeite toch vrij snel uitgebreidere automations in elkaar geklikt zoals bv op elke dag van de week op een ander tijdstip de ochtend scène starten. Met de UI van hass is dat volgens mij niet mogelijk tenzij ik voor elke dag een eigen automation maak.

Ook krijg ik een thuiskomst detectie niet werkend, heb nu een paar dagen dit script maar het licht is nog nooit aangegaan bij thuiskomst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  - entity_id: device_tracker.h9436
    event: enter
    platform: zone
    zone: zone.home
  condition:
  - after: sunset
    before: sunrise
    condition: sun
  action:
  - device_id: 03c270e20c164aea85304f3c9ba36ac2
    domain: light
    entity_id: light.ganglamp
    type: turn_on

Had hem hiervoor op persoon staan ipv op device maar dat werkte ook niet.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Wat ik niet helemaal snap: waarom geven SD kaartjes eigenlijk zoveel problemen? Dat flash geheugen maar beperkt schrijffbaar is, is bekend. Maar zitten in een USB stick of een SSD drive vanbinnen niet dezelfde flash chips? Ga je daar dan ook geen problemen krijgen?
Chaoss schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:45:
Sinds zondag heb ik mijn test met Hass draaien, hiervoor een tijdje getest met Domoticz. Veel dingen zijn beter in Hass, vooral het installeren van plugins/integraties via de supervisor en HACS is een uitkomst. Maar ook de interface, overview pagina en app zijn mooier.

Wat ik wel heel erg mis is Blockly daarmee had ik in domoticz zonder moeite toch vrij snel uitgebreidere automations in elkaar geklikt zoals bv op elke dag van de week op een ander tijdstip de ochtend scène starten. Met de UI van hass is dat volgens mij niet mogelijk tenzij ik voor elke dag een eigen automation maak.

Ook krijg ik een thuiskomst detectie niet werkend, heb nu een paar dagen dit script maar het licht is nog nooit aangegaan bij thuiskomst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:

Dan is Node-RED wellicht interessant voor je, zie
Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Vermoedelijk wordt je automation niet getriggerd door je conditie opbouw, zie voor het gebruik van de or condition https://www.home-assistan.../conditions/#or-condition

JBS wijzigde deze reactie 12-02-2020 07:28 (8%)

• Repsect
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 28-03 07:15

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:

Ik raad je aan om nog eens goed naar de documentatie te kijken incl. voorbeelden:Paar dingetjes die me opvallen:
  • Jouw sunset/sunrise condition kan nooit waar worden, dat staat in de condition manual en is ook al een paar keer benoemd hier op het forum.
  • De spaties lijken niet helemaal lekker.
  • Heb je een automation ID en eventueel alias gemaakt?
  • Ik heb mijn device (iPhone) gekoppeld aan mijn user account, dit kan in de configuratie bij Persons. dan wordt je trigger zoiets:
    YAML:
    1
    2
    3
    4

trigger:
        - platform: state
          entity_id: person.chaoss
          to: 'home'
Nog een tip: Bij de Developer tools en dan States kan je huidige states van je devices zien. Dat kan je helpen bij het bepalen van de benamingen in je automations.

Signature

• Davey400
  • Laatst online: 28-03 14:24
Henkiejoo schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:32:
@Davey400
Hoe ziet jouw definitie van de camera's zelf eruit?

Ikzelf gebruik ffmpeg, die genereert ook een still. Alleen kan ik dan weer niet een live-view in een card tonen (wel door op de camera-still te klikken, maar dat ik weer een extra handeling...)

[...]
zo:
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: generic
    name: Garagedeur
    still_image_url: rtsp://user:wachtwoord@192.168.2.81:554/live
    stream_source: rtsp://user:wachtwoord@192.168.2.81:554/live
    verify_ssl: false

Technisch gezien is de url voor still_image natuurlijk onjuist.
Het werkt echter wel op deze manier, en voorkomt dat ik een niet gewenst stilstaand plaatje in mijn interface zie.
De development in de Android app gaat ineens razendsnel. Afgelopen week een update naar 1.6 met actionable notifications, nu een update naar 1.7 waarmee deze verder worden uitgebreid ("tag" wordt nu ook ondersteund) en de eerste sensoren (batterij, wifi netwerk) worden terug naar Home Assistant gestuurd.

Volledig verhaaltje in een blog op de Home Assistant site: https://www.home-assistan...11/android-16-17-release/

• Davey400
  • Laatst online: 28-03 14:24
hneel schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 05:23:
Wat ik niet helemaal snap: waarom geven SD kaartjes eigenlijk zoveel problemen? Dat flash geheugen maar beperkt schrijffbaar is, is bekend. Maar zitten in een USB stick of een SSD drive vanbinnen niet dezelfde flash chips? Ga je daar dan ook geen problemen krijgen?
In essentie zijn het natuurlijk allemaal Solid State Drives; al deze types hebben geen bewegende delen, en inderdaad (vrijwel) allemaal gebaseerd op flash-chips.
Er zijn verschillende type chips, en verschillende kwaliteiten.
Een deel van het verschil komt dus ook simpelweg uit de gemaakte keuzes; er kunnen best SD kaartjes gemaakt worden die meer wrtie-cycles (per cel) kunnen hebben dan andere; die verschillen kun je ook zien bij de eigenschappen.

Daarnaast is er nog een belangrijke factor: de controller. Op een SD kaartje is die (fysiek) klein, mag minder energie verbruiken en krijgt minder clock-cycles.
Dat ding werkt dus, maar doet genoeg om te voldoen aan de specs.
De controller in een SSD is groter, mag meer energie verbruiken en krijg meer klok-tikken. Deze controller kan dus ook zelfstandig besluiten om 'bitjes' te verplaatsen, en/of op slimmere wijze cellen vullen met data, én de data slimmer verdelen over de cellen in de verschillende flash-chips.

Daarnaast heb je nog een verschil in het aantal waarden dat één cel kan onderscheiden. Een single-level cell (SLC) hoeft maar één bit op te slaan. Dat is een soort lading. Zie het als een condensator: die is niet per definitie vol (1) of leeg (0), maar zit ergens met zijn lading tussen 0% en 100%. Je kiest een drempelwaard, en alles daaronder definieer je als 0, alles daarboven op 1.
Tegenwoordig worden meerdere bits in 1 cel opgeslagen.
De waarden verzin ik nu maar even, maar:
Je hebt dan bijvoorbeeld 0-25% lading =00, 25-50%=01, 50-75%=10 en 75-100%=11.
In plaats van 1 bit per cel heb je er ineens 2. Dat is mooi, maar ook meer foutgevoelig. De kwaliteit van je cellen wordt dan dus steeds belangrijker.

• Kodess
Hmmbob schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:44:
De development in de Android app gaat ineens razendsnel. Afgelopen week een update naar 1.6 met actionable notifications, nu een update naar 1.7 waarmee deze verder worden uitgebreid ("tag" wordt nu ook ondersteund) en de eerste sensoren (batterij, wifi netwerk) worden terug naar Home Assistant gestuurd.

Volledig verhaaltje in een blog op de Home Assistant site: https://www.home-assistan...11/android-16-17-release/
jammer dat sinds 1.6 de app crasht zodra je een widget op je homescreen probeert te zetten :/
Kodess schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:52:
[...]

jammer dat sinds 1.6 de app crasht zodra je een widget op je homescreen probeert te zetten :/
Geen enkele last van hier? Zojuist nog geprobeerd.

Misschien even de app verwijderen en opnieuw installeren?

• Kodess
kwet schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:20:
[...]

groups verdwijnen voor de frontend, niet voor interne werking.
Dus je kan gewoon groups blijven gebruiken, gewoon niet de gegenereerde.

Als je alleen lichten in je groep zet kan je het beste light groups gebruiken.
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/
Hmmbob schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:55:
[...]

Geen enkele last van hier? Zojuist nog geprobeerd.

Misschien even de app verwijderen en opnieuw installeren?
Zal eens kijken vanavond of dat helpt.

Kodess wijzigde deze reactie 12-02-2020 09:58 (13%)

• ymoona

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  trigger:
  condition:
  action:

Dit was voor mij ook een rede om eens naar de node-red addon te kijken. Het was even wennen om het blokjes programmeren te begrijpen. Maar nu zijn bijna al mijn automations over. Het is veel makkelijk om even snel iets in elkaar te klikken en de performance is ook prima. Ik laat zelfs sommige motion sensors via node red gaan om een lamp te schakelen werkt prima.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:21
hneel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:59:
Destijds heb ik dat opgelost met een arduino en zo'n 433MHz RxTx zendertje. (Tegenwoordig zou ik dat denk ik eerder met ESP en MQTT oplossen)
Ik heb hier de sourcecode.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
/*
 * This sketch sends (bogus) thermo / hygro data to a remote weather sensors made by Cresta.
 * 
 * Setup:
 *  - connect transmitter input of a 433MHz transmitter to digital pin 11
 *  - On the weather station, activate the "scan" function for channel 1.
 */

#include <SensorTransmitter.h>
#include <RemoteTransmitter.h>
#include <JeeLib.h> // Low power functions library

// Initializes a ThermoHygroTransmitter on pin 11, with "random" ID 0, on channel 1.
ThermoHygroTransmitter transmitter(2, 0, 1);
KaKuTransmitter kaku( 2 );

#define SECONDS   2 

enum
{
  STATE_IDLE,
  STATE_BUSY
};

ISR(WDT_vect) { Sleepy::watchdogEvent(); } // Setup the watchdog
static short     rxstate = STATE_IDLE; 
static byte      rxbuffer[80];
static short     rxidx;
static short     rxlen;
static byte      txdata[] = { 0x02, 0x52, 0x05, 0x06, 0x02, 0x00, 0x53, 0x03 };
static bool      Done;

static float Taanvoer, Tretour, Truimte, TruimteSp;
static float OTaanvoer, OTretour, OTruimte, OTruimteSp;
static int Sgas, Spomp, Sww, Serror;
static int OSgas, OSpomp, OSww, OSerror;

void FlashLed()
{
  digitalWrite(13, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
  delay(10);              
  digitalWrite(13, LOW);    // turn the LED off by making the voltage LOW
}

word ReadWord( byte* data, int pos )
{
  word* ptr;

ptr = (word*) (data+pos);
  return *ptr;
}

float GetTemp( byte* data, int pos, float factor )
{
  return (float) (ReadWord( data, pos ))*factor;
}

void setup() 
{
  pinMode(13, OUTPUT);
  Serial.begin(9600);
  rxidx = 0;
  rxstate = STATE_IDLE; 

OTaanvoer = OTretour = OTruimte = OTruimteSp = 0;
  OSgas = OSpomp = OSww = OSerror = 0;

//  transmitter.setChannel(0); transmitter.sendTempHumi( 123.4, 0 );
//  kaku.sendSignal( 'A', 1, false );
}

void loop() 
{
  int i;

Serial.flush();
//  delay(1);
  Done = false;
  Serial.write(txdata, 8);

//  delay(2);
  for( i=0; i<(SECONDS*1000) && !Done; i++ )
  {
    serialEvent();
    delay(1);
  }  

Sleepy::loseSomeTime(60*1000);
}

void serialEvent() 
{
  byte ch;
  byte* protdata;

while (Serial.available()) 
  {
    // get the new byte:
    ch = (byte)Serial.read();    

switch(rxstate)
    {
      case STATE_IDLE:
        if( ch == 0x02 )
        {
          rxstate = STATE_BUSY; 
          rxidx = 0;
          rxlen = 0;

rxbuffer[rxidx++] = ch;
        }
        break;

case STATE_BUSY:
        if( rxidx == 3 )
           rxlen = ch + 2;

rxbuffer[rxidx++] = ch;

if( rxidx == rxlen )
        {
          protdata = rxbuffer + 6;

Taanvoer  = GetTemp( protdata,  0, 0.1 );
          Tretour   = GetTemp( protdata,  2, 0.1 );
          Truimte   = GetTemp( protdata, 14, 0.1 );
          TruimteSp = GetTemp( protdata, 20, 0.1 );
          Sgas      = !(protdata[38]&0x01);
          Spomp     = protdata[39]&0x01;
          Sww       = protdata[36]&0x80;
          Serror    = protdata[41] != 255 || protdata[42] != 255;

if( Taanvoer  != OTaanvoer  )
          {
            transmitter.setChannel(0); transmitter.sendTempHumi( Taanvoer, 0 );
            OTaanvoer = Taanvoer;  
          }
          if( Tretour   != OTretour   )
          {
            transmitter.setChannel(1); transmitter.sendTempHumi( Tretour  , 0 );
            OTretour   = Tretour  ;  
          }
          if( Truimte   != OTruimte   )
          {
            transmitter.setChannel(2); transmitter.sendTempHumi( Truimte  , 0 );
            OTruimte   = Truimte  ;  
          }
          if( TruimteSp != OTruimteSp )
          {
            transmitter.setChannel(3); transmitter.sendTempHumi( TruimteSp, 0 );
            OTruimteSp = TruimteSp;  
          }
          if( Sgas   != OSgas   )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 1, Sgas   );
            OSgas   = Sgas  ;  
          }
          if( Spomp  != OSpomp  )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 2, Spomp  );
            OSpomp  = Spomp ;  
          }
          if( Sww    != OSww    )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 3, Sww    );
            OSww    = Sww   ;  
          }
          if( Serror != OSerror )
          {
            kaku.sendSignal( 'H', 4, Serror );
            OSerror = Serror;  
          }

rxstate = STATE_IDLE;

Done = true;
          FlashLed();
        }
        break;
    }
  }
}
Maar hoe heb je dat aangesloten op de ketel? Heb je daar meer informatie over? Pinout, protocol etc?

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik zal vanavond thuis eens kijken of ik er nog iets van kan vinden. Het is inmiddels al bijna 5 jaar geleden.

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:27
ik zie in mijn log dat ik geen dubbele entity_id in een automation mag heben, zoals dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  service: scene.turn_on
  entity_id: 
    - scene.keuken_motion_off
  service: input_boolean.turn_off
  entity_id: 
    - input_boolean.is_movement_keuken

Ik kan hier ook geen homeassistant.turnoff voor gebruiken want dit kan niet op een scene; hoe los ik dit op?

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 26-03 20:38
trekker22 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:28:
ik zie in mijn log dat ik geen dubbele entity_id in een automation mag heben, zoals dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  entity_id: 
  entity_id: 

Ik kan hier ook geen homeassistant.turnoff voor gebruiken want dit kan niet op een scene; hoe los ik dit op?
Elke (service-)action moet je vooraf laten gaan door een '-'. Zo weet HA dat je meerdere opeenvolgende actions wilt laten uitvoeren.

What's the speed of dark?

• Phontana
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:45
trekker22 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 20:28:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  entity_id: 
  entity_id: 

Het gedeelte van een automation onder action is in principe hetzelfde als een script (zie ook eerste alinea van https://www.home-assistant.io/docs/automation/action/) waardoor je dit kunt doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: scene.turn_on
    entity_id: 
  - service: input_boolean.turn_off
    entity_id: 

Op die manier kun je meerdere service calls in 1 action kwijt. Voor meer informatie kun je ook de scripts documentatie bekijken: https://www.home-assistant.io/docs/scripts/.

• Henkiejoo
Ik heb nu wat data in InfluxDB staan en was nu wat aan het testen met Grafana.

Wat ik niet wist is dat de HA-addon voor InfluxDB ook Chronograf grafieken/dashboard heeft.
Voor een standaard overzichtje van de slimme meter, zoek de verschillen:

Ik weet nu niet of ik perse Grafana nodig heb...
Wie heeft hier wel eens wat meer vergelijkingen mee gedaan?

• trekker22
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:27
bedankt over de info inzake meerdere service calls.

Heb ook een vreemd probleem met een group van Gledopto Gu10 color spots. In de UI kan ik ze prima toggelen en kleuren aanpassen.

Vanuit een automation kan dit ook echter kan ik alleen ON/OFF doen. Als ik in een ON ook nog de brightness ga aanpassen, dan geeft die in de UI dat de lamp aangaat, maar gebeurd niet daadwerkelijk. Pas als ik dan de color picker open en dan iets aanpas springt die pas echt aan.

Ik kwam erachter dat de wel te verhelpen is door 2x de turn on aan te roepen, maar lijkt me een fout?

Deze code werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
action:
  - service: light.turn_on
    entity_id: light.light_spots_badkamer
    data_template:
       brightness: 254

- service: light.turn_on
    data_template:

als ik die tweede turn_on niet aanroep gebeurd er niks. Als ik bij die eerste turn_on geen brightness meegeef, dan werkt de turn_on wel (en gaat de lamp naar zijn laatste vorige bekende aan status).

Dit werkt wel, maar is beetje hack methode lijkt me.
idee?

EDIT opgelost!
ik moet ook bij de brightness de color_temp meegeven, dan werkt het wel!

trekker22 wijzigde deze reactie 12-02-2020 21:12 (3%)

casino's maken me rijk!Neteller heb je dan nodig!!

• Henkiejoo
werkt als een speer. Nooit eraan gedacht om de RTSP-stream als still-URL op te geven.
In combinatie met "camera_view: live" nu een live-card! _/-\o_
Davey400 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:23:
[...]

zo:
YAML:
1
2
3
4
5
  - platform: generic
    name: Garagedeur
    still_image_url: rtsp://user:wachtwoord@192.168.2.81:554/live
    stream_source: rtsp://user:wachtwoord@192.168.2.81:554/live
    verify_ssl: false

Technisch gezien is de url voor still_image natuurlijk onjuist.
Het werkt echter wel op deze manier, en voorkomt dat ik een niet gewenst stilstaand plaatje in mijn interface zie.

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:16
Afgelopen tijd heb ik een 'Bindicator' gemaakt. Een RGB led lamp die groen aan geeft wanneer GFT aan de straat gezet kan worden, of oranje voor plastic en blauw voor papier. Dit op basis van de 'morgen' sensor van Afvalwijzer.

Hardware is een Wemos D1 mini met een ws2812b 16 LED ring. Inmiddels is alles in een IKEA vinterfest 2019 huisje gestopt.

ESPhome code:
https://pastebin.com/gCt2wQSD

Automations:
https://pastebin.com/BfdfpKpB

Doordat er 16 adressable RGB LEDs in zitten is er nog meer mogelijk dan enkel 1 kleur aangeven, maar heb daar nog geen doel aan gekoppeld.

Slaut wijzigde deze reactie 13-02-2020 13:34 (12%)

• Jurgen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik ben al even aan het prutsen met het uitlezen van de stadverwarming. Ik ben al een tijdje aan het zoeken geweest, en het script van @RuntimeError https://github.com/RuntimeError123/hass-mc66c doet precies wat ik wil. Echter draai ik hassio en kan ik (afaik) geen python scripts via Cron draaien.

Als aanvulling: om de meter (kamstrup 66C) uit te lezen gebruik ik een usb ir lezer/zender welke een variant is op https://wiki.volkszaehler...reib-lesekopf-usb-ausgang. Deze van Volkszaehler is niet meer leverbaar voor zover ik heb kunnen achterhalen.

De meest logische weg lijkt me om dit via Appdeamon te doen, echter vraag ik me af of Appdeamon wel bij de USB interface kan komen omdat deze in een sandbox draait. Via google kom ik helaas niet veel verder. Heeft hier iemand iets vergelijkbaars geprobeerd?

Ik heb e.e.a. uit het originele script met het betere copy/paste werk wel in Appdeamon gekregen, maar mijn Python kennis is niet hoog dus ook met het debuggen lukt het me nog niet om uberhaupt een foutmelding te creëren die aangeeft waar ik het moet zoeken.Ik verwacht dan ook dat het probleem zit in de sandbox mode van Appdeamon.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

iMars schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Maar hoe heb je dat aangesloten op de ketel? Heb je daar meer informatie over? Pinout, protocol etc?
Ik heb eigenlijk alleen wat foto's van het systeempje kunnen vinden. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer waar ik dat protocol vandaan heb.

http://www.xs4all.nl/~hne...2015-05-06%2018.09.06.jpg
http://www.xs4all.nl/~hne...2015-05-06%2018.09.25.jpg
http://www.xs4all.nl/~hne...2015-04-24%2022.20.02.jpg

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Repsect schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 07:42:
Paar dingetjes die me opvallen:
  • Jouw sunset/sunrise condition kan nooit waar worden, dat staat in de condition manual en is ook al een paar keer benoemd hier op het forum.
  • De spaties lijken niet helemaal lekker.
  • Heb je een automation ID en eventueel alias gemaakt?
  • Ik heb mijn device (iPhone) gekoppeld aan mijn user account, dit kan in de configuratie bij Persons. dan wordt je trigger zoiets:
    YAML:
    1
    2
    3
    4

trigger:
          entity_id: person.chaoss
Nog een tip: Bij de Developer tools en dan States kan je huidige states van je devices zien. Dat kan je helpen bij het bepalen van de benamingen in je automations.
Ok de automation UI had mijn code aangemaakt dus ik ging er vanuit dat het klopte, maar niet dus :P

Heb hem nu zo gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - entity_id: person.johan_wijbenga
  condition:
  - condition: or
    conditions:
      after_offset: 00:30
    - before: sunrise
      before_offset: -00:30

Getest met fake gps locatie maar werkt nog niet. klopt het event enter platform zone niet?

Net ook getest op deze manier zonder conditie:
code:
1
2
3
4
5
  trigger:
    platform: state
    to: home
  condition: []

Dan werkt hij, dus ligt nog aan de sunset/sunrise ds verder getest en als ik maar 1 statement gebruik wertk het ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
  condition:
  action:

Zodra ik een or statement met after sunset toevoeg werkt hij niet meer :?

Chaoss wijzigde deze reactie 13-02-2020 01:41 (24%)

• Droif
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 27-03 10:40
Chaoss schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 23:57:
Volgens mij is after sunset tussen zonsondergang en 00:00. En before sunrise tussen 00:00 en zonsopkomst. Dit houdt in dat als je beide in de conditie hebt de conditie nooit WAAR is.

Edit: sorry ik had je OR niet gezien in de condition.

Droif wijzigde deze reactie 13-02-2020 08:48 (7%)

• Thoit
Draai sinds enige tijd Pi Hole wat erg goed werkt. Enige nadeel is dat mijn vriendin heel soms thuis werkt, aangezien ze alles via Google doet (Adwords, Gmail, Google Docs etc.) werken bepaalde functies niet. Hiervan hebben we normaal nooit last van, alleen als ze thuis werkt.

Nu is het zo dat ik de Pi Hole Addon stop, zodat ze dan thuis kan werken. Ik heb al van alles geprobeerd met de settings in Pi Hole, maar bij Google passen ze enkele slimme trucjes toe.

Het probleem is dat mijn vriendin geen Admin is en dus niet de Pi Hole addon kan stoppen. Wat ik graag zou willen is een switch in de Interface waarmee ze de Addon kan stoppen / starten. Ik heb al van alles zitten zoeken, maar ik heb hier echt 0 van kunnen vinden en zou dus ook niet weten waar te beginnen om het zelf te maken. Is er iemand die mij hierbij op weg kan helpen? Ik maak gebruik van Home Assistant (Hassio) en stop de Add on via de supervisor functie.

• Repsect
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 28-03 07:15
[...]

Ok de automation UI had mijn code aangemaakt dus ik ging er vanuit dat het klopte, maar niet dus :P

Heb hem nu zo gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  condition:
    conditions:

Getest met fake gps locatie maar werkt nog niet. klopt het event enter platform zone niet?

code:
1
2
3
4
5
  trigger:

Dan werkt hij, dus ligt nog aan de sunset/sunrise ds verder getest en als ik maar 1 statement gebruik wertk het ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
  condition:
  action:

Wat me zo opvalt is dat jouw tijdsaanduiding niet is zoals in de conditions handleiding beschreven staat. Tijden zijn in "HH:MM:SS" inclusief de quotes.

Signature

[...]

Heb hem nu zo gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  condition:
    conditions:

code:
1
2
3
4
5
  trigger:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  trigger:
  condition:
  action:

Bijzonder dat het niet lukt, want deze code werkt prima bij mij (let op: bij mij gaan de lampen alleen aan als ((voor of na zonsondergang) EN (lampen woonkamer uit)):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
##########################
## Nachtlampje
##########################
- id: nachtlampje
  alias: 'Lights: Nachtlampje'
  initial_state: on
  trigger:
    entity_id: group.all_persons
    from: 'not_home'
  condition:
  - condition: and  # Need darkness AND lights=off
    conditions:
    - condition: or # Darkness = before sunrise OR after sunset
      conditions:
      - condition: sun
        after: sunset
      - condition: sun
    - condition: state
      entity_id: group.lampen_woonkamer
      state: 'off'
  action:
    - service: homeassistant.turn_on
      entity_id: group.lampen_woonkamer

Hmmbob wijzigde deze reactie 13-02-2020 08:58 (4%)

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:39

Koppensneller

winterrrrrr

Thoit schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:50:
Draai sinds enige tijd Pi Hole wat erg goed werkt. Enige nadeel is dat mijn vriendin heel soms thuis werkt, aangezien ze alles via Google doet (Adwords, Gmail, Google Docs etc.) werken bepaalde functies niet. Hiervan hebben we normaal nooit last van, alleen als ze thuis werkt.

Nu is het zo dat ik de Pi Hole Addon stop, zodat ze dan thuis kan werken. Ik heb al van alles geprobeerd met de settings in Pi Hole, maar bij Google passen ze enkele slimme trucjes toe.

Het probleem is dat mijn vriendin geen Admin is en dus niet de Pi Hole addon kan stoppen. Wat ik graag zou willen is een switch in de Interface waarmee ze de Addon kan stoppen / starten. Ik heb al van alles zitten zoeken, maar ik heb hier echt 0 van kunnen vinden en zou dus ook niet weten waar te beginnen om het zelf te maken. Is er iemand die mij hierbij op weg kan helpen? Ik maak gebruik van Home Assistant (Hassio) en stop de Add on via de supervisor functie.
De beste manier is via de hassio.addon_stop service.

Afhankelijk van je setup zou je dat ook kunnen doen met een shell command dat je uitvoert in een script, iets als:

code:
1
docker container stop <container_id>

Je kunt de Portainer add-on gebruiken om je Home Assistant containers te bekijken (in de settings even instellen dat de HA-containers niet verborgen worden.

• Droif
Thoit schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:50:

Kijk hier eens https://www.home-assistant.io/integrations/pi_hole/. Je krijgt dan 2 service calls pi_hole.enable en pi_hole.disable en je kunt dan zelf een switch of button maken om deze service calls uit te voeren.

• martijn2110
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 27-03 14:51
Slaut schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:10:
Afgelopen tijd heb ik een 'Bindicator' gemaakt. Een RGB led lamp die groen aan geeft wanneer GFT aan de straat gezet kan worden, of oranje voor plastic en blauw voor papier. Dit op basis van de 'morgen' sensor van Afvalwijzer.

[Afbeelding]

Hardware is een Wemos D1 mini met een w2812b 16 LED ring. Inmiddels is alles in een IKEA vinterfest 2019 huisje gestopt.

ESPhome code:

Automations:

Doordat er 16 adressable RGB LEDs in zitten is er nog meer mogelijk dan enkel 1 kleur aangeven, maar heb daar nog geen doel aan gekoppeld.
Leuk dat je dit shared! Ik ga dit eens bekijken en zelf ook maken. Thanks :) Hoe heb je de LED-ring gekoppeld aan de D1?

• Thoit
Koppensneller schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:55:
[...]

Die had ik inderdaad ook al geprobeerd, alleen werkt dat helaas niet bij de Pi-hole Addon. Echter als ik de volgende naam op geef: addon: a0d7b954_pi-hole dan krijg ik de foutmelding: Failed to call service hassio/addon_stop. invalid slug a0d7b954_pi-hole (try a0d7b954_pi_hole) for dictionary value @ data['addon']

Uiteraard heb ik de naam: a0d7b954_pi_hole geprobeerd, vervolgens gebeurd er niks. Als ik op de foutmelding zoek is er een topic van iemand met hetzelfde probleem, er is echter nooit een oplossing gemeld :P

De SSH Add-on kan ik wel starten, dus de functie ansicht is goed.

• Slaut
martijn2110 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Leuk dat je dit shared! Ik ga dit eens bekijken en zelf ook maken. Thanks :) Hoe heb je de LED-ring gekoppeld aan de D1?
LED ring heeft 3 contacten (of 6 als je meerdere aan elkaar koppeld), GND, VCC en data IN. GND op GND, VCC op 5V, data IN op RX van Wemos d1. Op de LED ring een male header (3 pins) liggend gesoldeerd, zodat dupont female headers nog contact kunnen maken. 3 dupont draden enkele centimeters na de female connector afgeknipt en op de wemos gesoldeerd. Wemos verder zonder headers gedaan, zodat de inbouwhoogte laag blijft.

Ik ben ook benieuwd naar andere build posts, vandaar dat ik mijn eigen dan ook graag deel.
Op meerdere plekken lees ik dat mensen problemen hebben met het zichtbaar krijgen van een slider bij gebruiken van een MQTT Cover (https://www.home-assistant.io/integrations/cover.mqtt/). Workaround zou zijn het toevoegen van de tilt status/command, maar dat zorgt er ook voor dat je er icoontjes bij krijgt die onnodig zijn wanneer je cover geen tilt ondersteunt.

Ik overweeg nu gewoon een input_number te maken met bereik 0-100 en die via MQTT naar het juiste topic te sturen, maar wanneer de hiervoor bedoelde MQTT Cover werkt, is dat natuurlijk logischer. Iemand het zonder workaround werkend inclusief slider?

• Nnoitra
  • Laatst online: 18:26
Koppensneller schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:55:
Mwa, ik weet niet of dat de beste manier is.
Als je de Pi Hole addon in z'n geheel stopt, dan draai je ook je DNS server (en evt DHCP) de nek om.
En als je daar niet iets voor ingericht hebt, kun je helemaal nergens meer bij :+

Onderstaande oplossing lijkt mij handiger:
Droif schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:58:
Kijk hier eens https://www.home-assistant.io/integrations/pi_hole/. Je krijgt dan 2 service calls pi_hole.enable en pi_hole.disable en je kunt dan zelf een switch of button maken om deze service calls uit te voeren.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
Vraag ivm z2mAssistant add on.

Start hem en krijg deze melding ;
Starting Zigbee2MqttAssistant v0.3.133+Branch.master.Sha.f490bd70a0401bc6d96a4d02d5f9022a43bb5e9e...
Hosting environment: Production
Content root path: /app
Now listening on: http://[::]:80

Als ik naar de laatste regel kijk, lijkt het alsof hij niet naar mijn ip luistert. Nochthans staat dit in mijn config

settings:
mqttserver: 192.168.2.16
mqttusername: un
mqttpassword: ww
AutosetLastSeen: true

Iemand een idee? Voor zover ik de docs zie moet ik gewoon mijn ip invullen.

edit; Wacht, hij lijkt op poort 80 te luisteren, zo te zien. terwijl default 1883 moet zijn.
update ; oke, maakt niks uit, blijft zelfde melding geven

edit; of hij luisterd wel, maar ik krijg ook deze melding voro al mijn devices
warn: Zigbee2MqttAssistant.Services.BridgeStateService[0]
Unable to find friendly name from topic common/gateway/zigbee2mqtt/0x00 in entity 0x0-sensor-temperature.
update ; dit lijken me oude namen

maartend wijzigde deze reactie 13-02-2020 11:12 (35%)

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:39

Koppensneller

winterrrrrr

Nnoitra schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Mwa, ik weet niet of dat de beste manier is.
Als je de Pi Hole addon in z'n geheel stopt, dan draai je ook je DNS server (en evt DHCP) de nek om.
En als je daar niet iets voor ingericht hebt, kun je helemaal nergens meer bij :+

Onderstaande oplossing lijkt mij handiger:

[...]
Klopt helemaal, dat realiseerde ik me ook toen ik @Droifs oplossing zag (y)

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:14
@maartend Krijg je ook de laatste regel "Application started. Press Ctrl+C to shut down."?

Ik krijg ook dezelfde "Now listening on: http://[::]:80" terwijl ik onder Network geen port (disabled) heb staan. Reageert ook niets op port 80 dus dat lijkt goed. Maar geeft z2ma wel aan gestart te zijn? En kan je dan niet op "Open web UI" drukken?

• 19roland70
Kan iemand vertellen hoe ik 2x een pi-face kan toevoegen.
Ben namelijk van Domoticz overgestapt na een aantal crashes.
Van de info op de originele site snap ik niet veel.
Bv hoe moet ik beginnen om iets toe te voegen.
Ik heb het systeem nu draaien bassin en docker.
19roland70 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:02:
Kan iemand vertellen hoe ik 2x een piracy kan toevoegen.
Ben namelijk van Domoticz overgestapt na een aantal crashes.
Van de info op de originele site snap ik niet veel.
Bv hoe moet ik beginnen om iets toe te voegen.
Ik heb het systeem nu draaien bassin en docker.
Een piracy? Wat bedoel je precies?

• markisoke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 28-03 14:46
Zou iemand eens kunnen kijken naar de volgende switches, ik kom er niet helemaal uit.
Ik heb een Logitech Harmony Hub met 4 scene's, welke ik allemaal kan besturen via ontwikkelhulpmiddelen, maar in mijn script werkt het niet en krjig ik de volgende error: extra keys not allowed @ data['activity']

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
switch:
  - platform: template
    switches:
      tvkijken:
        friendly_name: "TV"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'TV Kijken') }}"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          data:
            entity_id: remote.woonkamer
            activity: 'TV Kijken'
        turn_off:
          data:
            activity: 'PowerOff'
      plex:
        friendly_name: "Plex"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Plex') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'Plex'
        turn_off:
          data:
      youtube:
        friendly_name: "Youtube"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Youtube') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'Youtube'
        turn_off:
          data:
      computer:
        friendly_name: "Computer"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Computer') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'Computer'
        turn_off:
          data:

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:39
Slaut schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:10:

[Afbeelding]

Hardware is een Wemos D1 mini met een w2812b 16 LED ring. Inmiddels is alles in een IKEA vinterfest 2019 huisje gestopt.

ESPhome code:

Automations:

Cool! Je zou ook iets kunnen doen met de temperatuur van het huis (bv blauw als buiten kouder dan binnen, rood voor andersom. Knipperend oranje als CO2 hoger dan 1000. Misschien zelfs nog dingen per verdieping aangeven), hoop mogelijkheden! Leuk idee!

Iets heel anders, het aangeven van wanneer de bak naar buiten moet is ten opzichte van mijn agenda niet heel erg nuttig (hier krijg ik immers ook een melding van). Het wordt pas echt nuttig als je de melding kan koppelen aan de lokatie van je bak, en dat je een melding krijgt wanneer je de bak bent vergeten. Iemand hier al iets voor bedacht? (Trillingsensor oid?)

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• stefanroelofs
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:27
Ik heb zelf een binary sensor (time of day) toegevoegd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform     : tod
  name         : Darkness
  after        : sunset
  after_offset : '-00:15'
  before       : sunrise
  before_offset: '00:15'

Deze sensor gebruik ik in verschillende automations:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- alias         : general_home_on_arrival
  id            : a9b9b8e8-2c0f-4a79-b48f-8223b334c30f
  trigger:
    - platform  : state
      entity_id : binary_sensor.anybody_home
      to        : 'on'
  condition:
    - condition : state
      entity_id : binary_sensor.darkness
      state     : 'on'
  action:
    - service   : light.turn_on
      entity_id : light.hallway_light

• Droif
markisoke schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:09:
Zou iemand eens kunnen kijken naar de volgende switches, ik kom er niet helemaal uit.
Ik heb een Logitech Harmony Hub met 4 scene's, welke ik allemaal kan besturen via ontwikkelhulpmiddelen, maar in mijn script werkt het niet en krjig ik de volgende error: extra keys not allowed @ data['activity']

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
switch:
  - platform: template
    switches:
      tvkijken:
        friendly_name: "TV"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'TV Kijken') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'TV Kijken'
        turn_off:
          data:
      plex:
        friendly_name: "Plex"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Plex') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'Plex'
        turn_off:
          data:
      youtube:
        friendly_name: "Youtube"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Youtube') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'Youtube'
        turn_off:
          data:
      computer:
        friendly_name: "Computer"
        value_template: "{{ is_state_attr('remote.woonkamer', 'current_activity', 'Computer') }}"
        turn_on:
          data:
            activity: 'Computer'
        turn_off:
          data:
Je actions zouden geen switch.turn_on moeten zijn, maar remote.turn_on.
code:
1
2
3
4
5
action:
  - service: remote.turn_on
    entity_id: remote.bed_room_hub
    data:
       activity: "Watch TV"

Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/harmony/

• Thoit
kepler schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Cool! Je zou ook iets kunnen doen met de temperatuur van het huis (bv blauw als buiten kouder dan binnen, rood voor andersom. Knipperend oranje als CO2 hoger dan 1000. Misschien zelfs nog dingen per verdieping aangeven), hoop mogelijkheden! Leuk idee!

Iets heel anders, het aangeven van wanneer de bak naar buiten moet is ten opzichte van mijn agenda niet heel erg nuttig (hier krijg ik immers ook een melding van). Het wordt pas echt nuttig als je de melding kan koppelen aan de lokatie van je bak, en dat je een melding krijgt wanneer je de bak bent vergeten. Iemand hier al iets voor bedacht? (Trillingsensor oid?)
Hier heb ik wel over nagedacht, maar is iets wat nog altijd moet gebeuren. Idee wat ik had was een binary sensor op bijv. de muur te plakken en een magneet op de prullenbak te plakken. Hierbij kan je zien of dat bak aan de weg staat of niet. Nadeel is dat je de bak wel altijd precies op de juiste plek moet neerzetten.

• maartend
septillion schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:27:
@maartend Krijg je ook de laatste regel "Application started. Press Ctrl+C to shut down."?

Ik krijg ook dezelfde "Now listening on: http://[::]:80" terwijl ik onder Network geen port (disabled) heb staan. Reageert ook niets op port 80 dus dat lijkt goed. Maar geeft z2ma wel aan gestart te zijn? En kan je dan niet op "Open web UI" drukken?
Dit is wat ik volledig krijg en ik kan de webui openen. Ik zie echter volslagen niks op de pagina's.
Geen map, geen devices. niks

Starting Zigbee2MqttAssistant v0.3.133+Branch.master.Sha.f490bd70a0401bc6d96a4d02d5f9022a43bb5e9e...
Hosting environment: Production
Content root path: /app
Now listening on: http://[::]:80
Application started. Press Ctrl+C to shut down.

edit ; ik heb dat trowuens ook als ik die Z2M map app gebruikte van HACS. Ook lege pagina's

maartend wijzigde deze reactie 13-02-2020 13:27 (24%)

• Slaut
kepler schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Mijn agenda item staat op een bepaalde frequentie (1x per 4 weken ofzo?). Toevallig was er deze week papier opgehaald op een andere dag, en daar ging de melding ook goed. Maar een push melding vanuit HA kan dan ook.

Ik zit er nog aan te denken een ESP32-CAM op de containers te richten, zodat ik met enige beeldherkenning kan bepalen welke containers niet aan de straat staan. Kan je ook een melding toevoegen wanneer je je container van straat af moet halen, hoewel je dat vaak niet vergeet. Je kan ook nog proberen het gewicht van je container te bepalen(gewicht op wielen bepalen) of bepalen hoe vaak de klep open is geweest sinds laatste leeging.

(Goed idee voor de CO2 meetwaarden en andere suggesties trouwens)

• markisoke
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 28-03 14:46
Droif schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Je actions zouden geen switch.turn_on moeten zijn, maar remote.turn_on.
code:
1
2
3
4
5
action:
  - service: remote.turn_on
    entity_id: remote.bed_room_hub
    data:
       activity: "Watch TV"

Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/harmony/
Bedankt voor het oplossen van 2 uur frustratie 8)7

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23:14
@maartend Draai je SSL? nginx? Gewoon HassOS?

• maartend
Hassio, geen ssl,

• 19roland70
JBS schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:06:
[...]
Een piracy? Wat bedoel je precies?
Pi-face , sorry autocorrectie
De documentatie kun je hier vinden, waar loop je vast?
https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_pfio/
Beide gebeurt in de configuration.yaml. Lees ook de algemene aandachtspunten op die pagina even goed door.

JBS wijzigde deze reactie 13-02-2020 17:47 (22%)

• sterremos
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 27-03 15:15
vraagje waar ik nog niet uit ben, kamer is geautomatiseerd, zit nog met de keuken, deze zit via KAKU, en zou dit graag willen omzetten naar mijn Deconz. de lampen zijn 12 volt G4, zijn dimbaar. kan daar nog niets vinden, ik kan er een switch er tussen zetten, maar dan is het alleen aan en uit en niet meer te dimmen, iemand een suggestie >

• 19roland70
JBS schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:46:
[...]
De documentatie kun je hier vinden, waar loop je vast?
https://www.home-assistant.io/integrations/rpi_pfio/
Beide gebeurt in de configuration.yaml. Lees ook de algemene aandachtspunten op die pagina even goed door.
Ik heb nu 1 output toegevoegd .
Ik zie een schakelaar in het overzicht menu alleen de piface schakelt niet.

19roland70 wijzigde deze reactie 13-02-2020 19:29 (8%)

19roland70 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Ik heb nu 1 output toegevoegd .
Ik zie een schakelaar in het overzicht menu alleen de piface schakelt niet.
[Afbeelding]
YAML is spatie gevoelig. Je indenting klopt niet, alles onder switch zit twee spaties teveel naar rechts.
Valideer je configuration voordat je HA herstart, wat nodig is bij een aanpassing in configuration.yaml

• ny-hardcore
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 27-03 20:18
sterremos schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:12:
vraagje waar ik nog niet uit ben, kamer is geautomatiseerd, zit nog met de keuken, deze zit via KAKU, en zou dit graag willen omzetten naar mijn Deconz. de lampen zijn 12 volt G4, zijn dimbaar. kan daar nog niets vinden, ik kan er een switch er tussen zetten, maar dan is het alleen aan en uit en niet meer te dimmen, iemand een suggestie >
Kan zoiets niet ook op G4 ?
https://www.robbshop.nl/l...rt-demo?sqr=12v%20zigbee&

cd /pub && more beer

• 19roland70
JBS schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:41:
[...]
YAML is spatie gevoelig. Je indenting klopt niet, alles onder switch zit twee spaties teveel naar rechts.
Valideer je configuration voordat je HA herstart, wat nodig is bij een aanpassing in configuration.yaml
Het werkt .
Hoe doe ik dit nu met de 2de piface ,moet ik dan doornummeren dus gewoon uitgang 8,9,enz?
Pagina: 1 ... 26 ... 40 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True