Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:34
Ik ben al uren bezig om MQTT aan de gang te krijgen.
Dit was in domoticz veel makkelijker. (idx opgeven).

De Mosquitto broker Add-on geinstalleerd.
Vervolgens zie ik in de Mosquitto broker log mijn MQTT apparaten(vooral sonoff tasmota) ontdekt worden.

Bij intergrations vind hij vervolgens de mqtt broker. Hiermee kan ik de broker toevoegen. De intergrations komen ook te voorschijn in de Mosquitto broker addon log.

Auto discovery werkt ook niet?

Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:04
Animal schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 03:47:
Ik ben al uren bezig om MQTT aan de gang te krijgen.
Dit was in domoticz veel makkelijker. (idx opgeven).

De Mosquitto broker Add-on geinstalleerd.
Vervolgens zie ik in de Mosquitto broker log mijn MQTT apparaten(vooral sonoff tasmota) ontdekt worden.

Bij intergrations vind hij vervolgens de mqtt broker. Hiermee kan ik de broker toevoegen. De intergrations komen ook te voorschijn in de Mosquitto broker addon log.

Auto discovery werkt ook niet?

Hoe nu verder?
Geef bij de command option in tasmota 'SetOption19 1' in. Dan zetten de sonoffs autodiscovery aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik heb sinds gisteren Pi-Hole in mijn netwerk gehangen en daarin viel mij meteen een extreem hoog aantal requests naar Telegram op. Na de mobiele telefoons te kunnen uitsluiten als verdachten zocht ik verder in de andere systemen en heb ik o.a. mijn Home-Assistant Core container in Docker een eigen IP gegeven (m.b.v. macvlan) en zodoende kwam ik erachter dat het uit HA kwam!

Iedere 5 seconden een request naar de API van Telegram! En dat voor het versturen (!!) van een bericht wanneer een v/d deuren open gaat als er niemand thuis is!

Die integratie heb ik dus meteen maar uitgezet en vanavond ga ik weer verder kijken om te zien wat ik als alternatief ga gebruiken.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
RevellNL schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:01:
Ik heb sinds gisteren Pi-Hole in mijn netwerk gehangen en daarin viel mij meteen een extreem hoog aantal requests naar Telegram op. Na de mobiele telefoons te kunnen uitsluiten als verdachten zocht ik verder in de andere systemen en heb ik o.a. mijn Home-Assistant Core container in Docker een eigen IP gegeven (m.b.v. macvlan) en zodoende kwam ik erachter dat het uit HA kwam!

Iedere 5 seconden een request naar de API van Telegram! En dat voor het versturen (!!) van een bericht wanneer een v/d deuren open gaat als er niemand thuis is!

Die integratie heb ik dus meteen maar uitgezet en vanavond ga ik weer verder kijken om te zien wat ik als alternatief ga gebruiken.
Lijkt erop dat je de Polling variant gebruikt voor de Telegram integratie, je zou de webhooks variant kunnen proberen. Meer info

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
JayOne schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Lijkt erop dat je de Polling variant gebruikt voor de Telegram integratie, je zou de webhooks variant kunnen proberen. Meer info
Klopt! Maar voor het versturen van een bericht heb ik toch geen polling en/of webhook nodig lijkt me? Ik doe niets met het ontvangen van berichten.

Ook zet ik m'n instance liever niet open naar de buitenwereld, dus de webhooks gaan dan ook niet werken.

Zo te zien moet ik kijken naar Telegram Broadcast.

[ Voor 9% gewijzigd door RevellNL op 14-02-2020 11:14 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
RevellNL schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:12:
[...]

Klopt! Maar voor het versturen van een bericht heb ik toch geen polling en/of webhook nodig lijkt me? Ik doe niets met het ontvangen van berichten.

Ook zet ik m'n instance liever niet open naar de buitenwereld, dus de webhooks gaan dan ook niet werken.

Zo te zien moet ik kijken naar Telegram Broadcast.
Uh nee, maar de chatbot integratie gaat er vanuit dat je eigen triggers kunt definiëren. De Polling-methode checkt dus telkens of er nieuwe berichten zijn binnen het opgegeven chat-id (pull methode), wanneer er een nieuw bericht is en die voldoet aan een gedefinieerde trigger is dat de start van een automation. Webhooks werkt precies de andere kant op, die stuur het nieuwe bericht naar HA (push).

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-10 10:54
Ik heb de Android Companion app met actionable notifications werkend. Leuk. Zo krijg ik een melding als mijn vrouw en ik 2 minuten op 'away' staan en er nog licht aan is. De action is dan dat ik de lampen allemaal uit kan zetten. (Waarom niet direct alles uitzetten? Nou, voor als er oppas is en we vergeten zijn het huis op 'home' te zetten. Of als mijn vrouw de kinderen naar school brengt - letterlijk 20 meter van ons huis. Dat soort dingen...)
Maar nu heb ik geen inspiratie voor andere (actie) notificaties. Kan iemand me helpen met wat ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-10 17:05
Is een trafo niet te dimmen en te koppelen op Deconz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
denuz schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:38:
[...]

Geef bij de command option in tasmota 'Option19 1' in. Dan zetten de sonoffs autodiscovery aan.
Kleine vraag daarover: als ik dat doe wordt m'n shelly 1 als switch gedetecteerd, terwijl ik het als lamp in HA wil hebben. Hoe kan ik dat na auto discovery nog aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-10 10:54
Slaut schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:26:
[...]

Kleine vraag daarover: als ik dat doe wordt m'n shelly 1 als switch gedetecteerd, terwijl ik het als lamp in HA wil hebben. Hoe kan ik dat na auto discovery nog aanpassen?
https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
Ik heb het idee dat dat niet hoeft aangezien 'intergrations' de nieuwe mqtt broker (mosquitto add-on) detecteerde en ik daar discovery op 'on' heb gezet.
De sonoffs komen ook voorbij in de mqtt log.

Dan de Option19 1 comment;

12:38:28 CMD: Option19 1
12:38:28 MQT: stat/sonoff1/RESULT = {"Command":"Unknown"}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Animal schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:43:
[...]

Ik heb het idee dat dat niet hoeft aangezien 'intergrations' de nieuwe mqtt broker (mosquitto add-on) detecteerde en ik daar discovery op 'on' heb gezet.
De sonoffs komen ook voorbij in de mqtt log.

Dan de Option19 1 comment;

12:38:28 CMD: Option19 1
12:38:28 MQT: stat/sonoff1/RESULT = {"Command":"Unknown"}
Probeer eens SetOption19 1 :)

Bron: https://tasmota.github.io/docs/#/Commands?id=setoptions

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 14-02-2020 12:47 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
Je was me net voor.
Dit lost het idd op. SetOption19 1 it is
Dit geeft weer vertrouwen voor het Zigbee2MQTT project ;-) MQTT in HASS werkt.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-10 16:16
barrymossel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:28:
Ik heb de Android Companion app met actionable notifications werkend. Leuk. Zo krijg ik een melding als mijn vrouw en ik 2 minuten op 'away' staan en er nog licht aan is. De action is dan dat ik de lampen allemaal uit kan zetten. (Waarom niet direct alles uitzetten? Nou, voor als er oppas is en we vergeten zijn het huis op 'home' te zetten. Of als mijn vrouw de kinderen naar school brengt - letterlijk 20 meter van ons huis. Dat soort dingen...)
Maar nu heb ik geen inspiratie voor andere (actie) notificaties. Kan iemand me helpen met wat ideeën?
Ik gebruik het voor de wasmachine. Als die klaar is krijg ik een actionable notification om de wasmachine uit te zetten. Zelfde geldt voor het alarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik heb al flink wat rondgelezen hier en andere plekken op het web.
Ik gebruik nu Domoticz, RfxCom, KaKu WeatherUnderground, smartmeter logging, Omnik PV logging, PLC logging ( PV systeem 2 werkt nu via een python script om het toch in domoticz te (proppen)

Nadeel van Domoticz vind ik de interface naar adroid/iphone, en het software beleid van Domoticz de laatste maanden.Ook beginnen mijn KaKu ontvangers na 10 jaar kuren te vertonen en wil wen eens over naar andere apparaten onder zigbee, ons huis is redelijk groot en beton dat de rfxcom regelmatig 3 x signaal moet sturen om een lamp te besturen.

Wat Ik in Home assistent zoek ( en al hier en daar wat gevonden heb)
1 RFX com voor mijn thermometer/Rh sensoren RFXcom werkt zo te lezen
2 Zigbee ( Hue of gelijkwaardige lamepe, ( aan/uit, dimmen, kleur)
3 Omnik PV omvormer inlezen >> Zo te lezen werkt dit. via import script
4 Oude omvormer welke opwekking en stand via siemens S7 plc door geeft , keuze modbus of MQTT
Met de PLC bewaak ik ook deuren,ramen garage, besturing buiten verlichting.

Philips Hue is mooi maar kost een paar knaken, wat is een goed alternatief ?

Daarnaast nog een vraag waarop Home assistent te installeren
1 Raspberry Pi 3 of 4
2 Docker image op de Synology nas ( DS216+ 2 Gb ram)
3 Inter Nuc Ubuntu met docker ?
Als test ga ik op een Vm werken, is de "database" configuratie over te brengen naar bv een Raspberry Pi ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-10 16:16
habbekrats schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:46:
Ik heb al flink wat rondgelezen hier en andere plekken op het web.
Ik gebruik nu Domoticz, RfxCom, KaKu WeatherUnderground, smartmeter logging, Omnik PV logging, PLC logging ( PV systeem 2 werkt nu via een python script om het toch in domoticz te (proppen)

Nadeel van Domoticz vind ik de interface naar adroid/iphone, en het software beleid van Domoticz de laatste maanden.Ook beginnen mijn KaKu ontvangers na 10 jaar kuren te vertonen en wil wen eens over naar andere apparaten onder zigbee, ons huis is redelijk groot en beton dat de rfxcom regelmatig 3 x signaal moet sturen om een lamp te besturen.

Wat Ik in Home assistent zoek ( en al hier en daar wat gevonden heb)
1 RFX com voor mijn thermometer/Rh sensoren RFXcom werkt zo te lezen
2 Zigbee ( Hue of gelijkwaardige lamepe, ( aan/uit, dimmen, kleur)
3 Omnik PV omvormer inlezen >> Zo te lezen werkt dit. via import script
4 Oude omvormer welke opwekking en stand via siemens S7 plc door geeft , keuze modbus of MQTT
Met de PLC bewaak ik ook deuren,ramen garage, besturing buiten verlichting.

Philips Hue is mooi maar kost een paar knaken, wat is een goed alternatief ?

Daarnaast nog een vraag waarop Home assistent te installeren
1 Raspberry Pi 3 of 4
2 Docker image op de Synology nas ( DS216+ 2 Gb ram)
3 Inter Nuc Ubuntu met docker ?
Als test ga ik op een Vm werken, is de "database" configuratie over te brengen naar bv een Raspberry Pi ?
Welke hardware heb je al? Indien je bijv. een Pi3 nog hebt liggen zou ik er een SSD aanhangen en daar Home Assistant op draaien. Voor Zigbee zou ik een Deconz stick gebruiken, hierop kan je dus gelijk ook de Ikea en Philips verlichting aansluiten.

Indien je Home Assistant (voorheen Hassio) gebruikt kan je een snapshot maken op je VM en terugzetten op je Pi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:28:
45 minuten voor zonsondergang krijg ik de vraag of de lampen aan moeten, als er nog niets aanstaat.(klik) Die 45min is vanwege dat het dan binnen al redelijk donker is.

Hoewel niet actionable, krijg ik de avond voordat het afval opgehaald wordt een melding zodat ik niet vergeet de kliko buiten te zetten (klik). Die wordt trouwens om 05:00 nog eens herhaald - die hoor ik toch niet maar dan zie ik het als ik wakker wordt. Mocht ik het dan 's avonds vergeten zijn....

Als de voordeur of de vriezerdeur te lang open staan, krijg ik een pushmelding. Die kan ik met een action voor 10 minuten muten (klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 15:09
Hier nu ook even met Home Assistant aan de gang.

Paar weken geleden een Pi 3b besteld met bijbehorende rommel (PoE voeding/behuizing/micro SD).
Daarna gelezen dat je beter niet alles vanaf die SD kon draaien, dus lange tijd bezig geweest om (uiteindelijk simpel) de log en db naar een usb stick te krijgen, nadat ik die een geregeld had.

Toen alles maar gaan koppelen, incl Ikea lampen+schakelaars via de Tradfri hub om erachter te komen dat van je schakelaars alleen de batterijstatus uit te lezen valt :p
Afgelopen week dus ook maar een Zigbee2mqtt stick geregeld, en ben daar nu al 2 dagen mee aan het rommelen.

Volgens mij heb ik het stukje Ikea schakelaars > Zigbee2mqtt > Mosquitto > home assistant voor elkaar, ik zie ze in ieder geval terug. (heeft me ook 2 avonden gekost, achteraf ook iets simpels :x)

Vandaag met een Shelly 1 aan de gang gegaan, had er om te pielen enkele 1's en een 2.5 besteld. Die heb ik ook geïnstalleerd, op mqtt gezet, server ingevuld ... en nu zie ik in de mosquitto logs wel iets terug, maar niet tussen apparaten in de integraties lijst.

Al met al, uren werk ingestopt... heb eea aan integraties erin staan (Hue, Ring, Tado) maar eigenlijk nog niks kunnen inregelen :p
Hopelijk komt het ooit allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:27
Even een gekke.

Mijn hoofdzekering is er even uit geklapt geweest. Afijn, alles draait weer.

Maar nu start ik HA op, ben ik al mijn HACS plugins kwijt bij installed. Ze werken echter nog wel.

Iemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reboot doen?
HACS opnieuw installeren?
Plugins opnieuw installeren via HACS? Ze staan er toch al, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:58

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:21:

Vandaag met een Shelly 1 aan de gang gegaan, had er om te pielen enkele 1's en een 2.5 besteld. Die heb ik ook geïnstalleerd, op mqtt gezet, server ingevuld ... en nu zie ik in de mosquitto logs wel iets terug, maar niet tussen apparaten in de integraties lijst.

Al met al, uren werk ingestopt... heb eea aan integraties erin staan (Hue, Ring, Tado) maar eigenlijk nog niks kunnen inregelen :p
Hopelijk komt het ooit allemaal goed.
Voor het importeren van de shellys, kan je in HACS het Discovery script installeren, werkt bij mij echt top!

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aargh, zojuist mariadb addon geupdatet naar de laatste versie en sindsdien wil Home Assistant niet meer verbinden met de database.
Ik heb een restore gedaan van de addon, van de hele installatie. Meerdere malen herstart (alleen HA, maar ook de hele server). Maar de verbinding blijft missen. Maar natuurlijk is er niets over te vinden op het wijde web (behalve iemand met hetzelfde probleem een half jaar geleden, zonder oplossing).

Heeft iemand een idee?

code:
1
2
2020-02-14 20:44:23 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder] Error during connection setup: (MySQLdb._exceptions.OperationalError) (2002, "Can't connect to MySQL server on '192.168.1.xx' (115)")
(Background on this error at: http://sqlalche.me/e/e3q8) (retrying in 3 seconds)

Configuratie is niet gewijzigd, alleen de addon is geupdatet.

edit: @Verwijderd to the rescue:

Dus van dit:
code:
1
2
 recorder:
  db_url: mysql://username:password@192.168.x.xx:3306/homeassistant?charset=utf8

naar dit:
code:
1
2
recorder:
  db_url: mysql://username:password@core-mariadb:3306/homeassistant?charset=utf8

[ Voor 18% gewijzigd door Jelte op 14-02-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hmmbob schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:25:
Reboot doen?
HACS opnieuw installeren?
Plugins opnieuw installeren via HACS? Ze staan er toch al, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Is het grappige juist. Bij de eerste opstart van HA installeerde HACS zichzelf. Opnieuw HA opstarten was natuurlijk eerste wat ik deed.
Ach, ik kiijk wel, met wat mazzel komt het vanzelf terug.

edit ; opnieuw installeren is wat tricky. HIj geeft nl aan dat hij gaat overschrijven en ja, dat wil ik niet, weet nl niet of er iets verknald wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 14-02-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-10 13:33
Ik ontvang binnenkort mijn RPi4. Wat is de aan te raden manier om HA te gaan runnen?

Raspbian (lite) + Docker + homeassistant image (waarschijnlijk beter deze image, namelijk homeassistant/raspberrypi4-homeassistant:stable)? 8)7

Hass.io gaat als ik het goed begrijp achterliggend eigenlijk hetzelfde doen, maar ik zou zelf graag wat spelen met Docker.

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 14-02-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 15:09
devino schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:43:
[...]

Voor het importeren van de shellys, kan je in HACS het Discovery script installeren, werkt bij mij echt top!
Daar ben ik ook mee aan het rommelen. Heb dat script geïnstalleerd en de automation gestart, maar zie niet waar ik nu verder moet.

Als je python script niet klopt... dan werkt het natuurlijk niet :p Daarna gelijk zichtbaar

En gelukt... mn eerste automatisering is een feit... de lichtschakelaars sturen de Shelly aan, die stuurt de Hue lamp weer aan, lamp heeft gewoon altijd stroom :-)

Had ook wel meer fout staan in mn configs, iedere keer een nieuwe sensor aanmaken bv, waardoor ik mn nut/ups status niet meer op kon halen. Dat is nu allemaal gefixed.

[ Voor 38% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 14-02-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-10 19:16
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:21:
Hier nu ook even met Home Assistant aan de gang.

Paar weken geleden een Pi 3b besteld met bijbehorende rommel (PoE voeding/behuizing/micro SD).
Daarna gelezen dat je beter niet alles vanaf die SD kon draaien, dus lange tijd bezig geweest om (uiteindelijk simpel) de log en db naar een usb stick te krijgen, nadat ik die een geregeld had.
Zou je kunnen vertellen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Ik ben hier mee bezig geweest, maar heb het niet voor elkaar gekregen. Heb nu een beetje het gevoel dat het een “ticking time bomb” is nu alles op het SD kaartje geschreven wordt.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou nou nou, zo heet is die soep ook niet hoor ;)

Dit risico gaat pas spelen als je langdurig veel wegschrijft naar je SD. Belangrijkste mitigerende maatregel is je recorder/history juist instellen (ik heb de voorkeur voor settings zoals een firewall: deny all permit by exception, oftewel niets vastleggen tenzij je het expliciet wil hebben). Alle events van sun.sun wil je bijvoorbeeld helemaal niet in je DB hebben :+ Bijvoorbeeld (uit mijn config, al gebruik ik daar een !include):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
recorder:
  db_url: !secret recorder_url
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 31
  include: 
    domains:
      - device_tracker
      - climate
    entities:
      - binary_sensor.pir_sensor_motion
      - binary_sensor.door_contact_1
      - binary_sensor.door_contact_2
      - binary_sensor.doorbell
      - light.eetkamer_level
      - light.window_level
      - sensor.pir_sensor_luminance
      - sensor..... ##etc etc

history:
  include:.... ## Zelfde lijstje als hierboven

Ik heb overigens wel een externe url ingezet, ik draai MariaDB op mijn NAS en daar schrijft HA zijn gegevens naar weg. Maar goed, dat was pas na een jaar gebruik ofzo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:32:
Even een gekke.

Mijn hoofdzekering is er even uit geklapt geweest. Afijn, alles draait weer.

Maar nu start ik HA op, ben ik al mijn HACS plugins kwijt bij installed. Ze werken echter nog wel.

Iemand een ideetje?
Dit heb ik ook gehad. Geen stroomuitval, maar gewoon ineens stuk. Ik heb de plugins gewoon opnieuw geïnstalleerd, toen werkte alles weer. Beetje vreemd maar ach.

Volgens mij moest ik ze wel zelf opzoeken aan de hand van de resources file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Thoit
Ben maar eens gestart op mijn ESXi
VM gemaakt volgens deze tips https://blog.markdepalma.com/?p=82 met de vmdk image van https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ versie 3.10
Zo up and running mijn Ubiquiti installatie hangt er al aan.
Nu eerst maar eens zien hoe ik makkelijk files kan editen
Nu eens even inlezen hoe een en ander er aan kan knopen, eens maar eens de rfxcom er aan knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
lolgast schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Geen stroomuitval, maar gewoon ineens stuk. Ik heb de plugins gewoon opnieuw geïnstalleerd, toen werkte alles weer. Beetje vreemd maar ach.

Volgens mij moest ik ze wel zelf opzoeken aan de hand van de resources file
Zo ben ik nu ook maar bezig

Zolang er maar geen configs worden overschreven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 13-10 20:34
Hmmbob schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:16:
Nou nou nou, zo heet is die soep ook niet hoor ;)

Dit risico gaat pas spelen als je langdurig veel wegschrijft naar je SD. Belangrijkste mitigerende maatregel is je recorder/history juist instellen (ik heb de voorkeur voor settings zoals een firewall: deny all permit by exception, oftewel niets vastleggen tenzij je het expliciet wil hebben). Alle events van sun.sun wil je bijvoorbeeld helemaal niet in je DB hebben :+ Bijvoorbeeld (uit mijn config, al gebruik ik daar een !include):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
recorder:
  db_url: !secret recorder_url
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 31
  include: 
    domains:
      - device_tracker
      - climate
    entities:
      - binary_sensor.pir_sensor_motion
      - binary_sensor.door_contact_1
      - binary_sensor.door_contact_2
      - binary_sensor.doorbell
      - light.eetkamer_level
      - light.window_level
      - sensor.pir_sensor_luminance
      - sensor..... ##etc etc

history:
  include:.... ## Zelfde lijstje als hierboven

Ik heb overigens wel een externe url ingezet, ik draai MariaDB op mijn NAS en daar schrijft HA zijn gegevens naar weg. Maar goed, dat was pas na een jaar gebruik ofzo....
Je kunt ook gewoon zorgen dat je regelmatig een snapshot maakt van je installatie. Mocht je installatie falen dan kun je heel simpel je complete installatie herstellen.

Ik heb het geautomatiseerd met 'remote backup': https://github.com/overkill32/hassio-remote-backup
Deze add-on maakt automatisch een snap-shot op de gevraagde tijden en upload die naar een andere locatie via SSH (diskstation in mijn geval).
.
Ik heb trouwens jaren op een SD-kaart gedraaid en nooit problemen gehad (met volledige history), maar draai nu op een PC met Ubuntu Server i.v.m. snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En stiekem is gisteren ook 0.105.4 uitgebracht:
Release 0.105.4 - February 14
  • Guard writing automation/scene/script config (@balloob - #31568) (config docs)
  • For vizio integration, set unique ID early to prevent multiple zeroconf discovery items for the same device to appear (@raman325 - #31686) (vizio docs)
  • Fix missing device class in netatmo binary sensors (@cgtobi - #31693) (netatmo docs)
  • Fix person reload service (@balloob - #31716) (person docs)
  • Fix smoke detection for HomematicIP Cloud (@SukramJ - #31753) (homematicip_cloud docs)
  • Updated frontend to 20200130.3 (@bramkragten - #31771) (frontend docs)
  • Fix person device_trackers null (@balloob - #31829) (person docs)
  • Google Assistant: Remove speaker type and earlier filter out devices from being locally exposed (@balloob - #31830) (google_assistant docs)
  • Spotify integration hotfixes (@frenck - #31835) (spotify docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Ben net begonnen met HA.
Ik heb HACS toegevoegd en van daar uit Shelly(rest api), deze worden ook allemaal gezien,
maar als ik naar Configueer UI ga en kaart Lamp kies kan ik in entiteit geen keuze maken, er staat namelijk niks, kan iemand mij misschien een duwtje in de goede richting geven?
Ik gebruik Lovelace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 11:55
Hoe zit het met precies met HassOs? Ik heb nu HA draaien op Raspbian. Heb je met HassOs net zo veel vrijheid op het systeem als met Raspian? Of zit je dan ook vast in de docker omgeving net zoals met Hass Core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje:
Ik publiceer mijn HA aan 'de buitenkant', en kan dus vanaf laptop of telefoon bij mijn instance.
Ik heb ook wat camera's met live view. Die publiceer ik echter niet, en UPnP staat uitgeschakeld op mijn router.
Toch kan ik de live beelden remote bekijken.

Iemand enig idee hoe dit werkt? Haalt de webserver deze beelden op en worden deze rechtstreeks gepubliceerd, als een soort reverse proxy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-10 16:15

Kvn

Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:37:
Vraagje:
Ik publiceer mijn HA aan 'de buitenkant', en kan dus vanaf laptop of telefoon bij mijn instance.
Ik heb ook wat camera's met live view. Die publiceer ik echter niet, en UPnP staat uitgeschakeld op mijn router.
Toch kan ik de live beelden remote bekijken.

Iemand enig idee hoe dit werkt? Haalt de webserver deze beelden op en worden deze rechtstreeks gepubliceerd, als een soort reverse proxy?
Das inderdaad een proxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@lolgast Als mijn plugins van HACS opnieuw geinstalleerd. Geen probleem ondervonden. Toch wel vreemd.

Aanvullende vraag ; Krijg uit HACS z2MAssistant wel geinstallerd, ik kan zelfs de pagina openen waarop de tabbladen staan, maar die zijn gewoon leeg. Dus zowel op de devices tab als op de map tab.

Iemand een idee?

Mijn log geeft enkel at hij devices niet ziet als friendly name. Iets dat ik niet echt snap want velen hebben wel een naam.

[ Voor 67% gewijzigd door maartend op 15-02-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:54
Ik ben ook eindelijk begonnen met HA. Poging om dit in docker (& docker-compose) op te zetten ondanks dat ik hier nul ervaring mee heb. Alles leek wel aardig te gaan tot ik de web interface van HA probeerde te openen.

code:
1
2
3
pi@raspberrypi:/opt $ docker-compose up -d homeassistant
Creating network "opt_default" with the default driver
Creating homeassistant ... done

Als ik nu naar http://192.168.178.5:8123/ ga krijg ik een ERR_CONNECTION_REFUSED van Chrome.

Dit is mijn docker-compose.yaml mocht dat iets uitmaken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
version: '2.1'
services:
  homeassistant:
    container_name: homeassistant
    image: homeassistant/raspberrypi4-homeassistant:0.105.4
    network_mode: "host"
    volumes:
      - /opt/homeassistant:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /etc/letsencrypt:/etc/letsencrypt:ro
    restart: on-failure
    healthcheck:
      test: ["CMD", "curl", "-f", "http://127.0.0.1:8123"]
      interval: 30s
      timeout: 10s
      retries: 6

node-red:
    container_name: node-red
    image: nodered/node-red-docker:rpi-v8
    ports:
      - 1880:1880
    volumes:
      - /opt/node-red:/data
      - /etc/timezone:/etc/timezone:ro
    restart: "no" # because the exit code(s) are wrong
    depends_on:
      homeassistant:
        condition: service_healthy
    healthcheck:
      test: ["CMD", "curl", "-f", "http://127.0.0.1:1880"]
      retries: 5

portainer:
    container_name: portainer
    image: portainer/portainer
    ports:
      - 9000:9000
    volumes:
      - /opt/portainer:/data:rw
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock

En mijn configuration.yaml in /opt/homeassistant

code:
1
2
3
homeassistant:
  auth_providers:
    - type: homeassistant

Waarschijnlijk een domme fout ergens, maar ik zie m nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
-Casper schreef op zondag 16 februari 2020 @ 11:35:
Ik ben ook eindelijk begonnen met HA. Poging om dit in docker (& docker-compose) op te zetten ondanks dat ik hier nul ervaring mee heb. Alles leek wel aardig te gaan tot ik de web interface van HA probeerde te openen.

code:
1
2
3
Creating network "opt_default" with the default driver
Creating homeassistant ... done

Als ik nu naar http://192.168.178.5:8123/ ga krijg ik een ERR_CONNECTION_REFUSED van Chrome.

Dit is mijn docker-compose.yaml mocht dat iets uitmaken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
services:
  homeassistant:
    volumes:
      - /etc/letsencrypt:/etc/letsencrypt:ro
    healthcheck:

node-red:
    container_name: node-red
    image: nodered/node-red-docker:rpi-v8
    ports:
      - 1880:1880
    volumes:
      - /opt/node-red:/data
      - /etc/timezone:/etc/timezone:ro
    depends_on:
      homeassistant:
        condition: service_healthy
    healthcheck:
      test: ["CMD", "curl", "-f", "http://127.0.0.1:1880"]
      retries: 5

portainer:
    container_name: portainer
    image: portainer/portainer
    ports:
      - 9000:9000
    volumes:
      - /opt/portainer:/data:rw
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock

En mijn configuration.yaml in /opt/homeassistant

code:
1
2
3
homeassistant:
  auth_providers:
    - type: homeassistant

Waarschijnlijk een domme fout ergens, maar ik zie m nog niet...
Probeer het eens met https. Ik zie dat je letsencrypt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
peetgate schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Probeer het eens met https. Ik zie dat je letsencrypt gebruikt.
Helaas dezelfde reactie. Ik heb het begin van mijn docker-compose.yaml even aangepast om ervoor te zorgen dat deze niet het probleem mag zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
services:
  homeassistant:
    volumes:
#      - /etc/letsencrypt:/etc/letsencrypt:ro
    healthcheck:

Gevolgd door een:
code:
1
2
Recreating homeassistant ... done

Helaas geen wijziging voor zowel http://192.168.178.5:8123/ als https://192.168.178.5:8123/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
-Casper schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Helaas dezelfde reactie. Ik heb het begin van mijn docker-compose.yaml even aangepast om ervoor te zorgen dat deze niet het probleem mag zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
services:
  homeassistant:
    volumes:
    healthcheck:

Gevolgd door een:
code:
1
2

Helaas geen wijziging voor zowel http://192.168.178.5:8123/ als https://192.168.178.5:8123/
Ik heb trouwens sinds een paar weken hetzelfde probleem, maar benader mijn home assistant via internet, dan werkt het wel. Ik vond het niet waard om dagen te gaan zoeken naar een oplossing. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Is er een manier om een 'dom' stopcontact als switch te gebruiken zodra er een toename/afname is in de spanning? Ik heb gezien dat er zigbee stopcontact plugs zijn die het stroom verbruik meten maar die kosten 60 euro.

Ik wil iets simpels/goedkoops om bv mijn wasmachine een bericht laten pushen of mijn afzuigkap als aan/uit trigger te laten functioneren

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Ik heb portainer nu ook draaien en daar zie ik dat de homeassistant docker unhealthy is:

code:
1
Output % Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current Dload Upload Total Spent Left Speed 0 0 0 0 0 0 0 0 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 0 0 0 0 0 0 0 0 0 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 0 curl: (7) Failed to connect to 127.0.0.1 port 8123: Connection refused

Edit: ik zie nu dat de docker geen IP adres en published ports heeft... (piHole & portainer hebben dit wel)

[ Voor 12% gewijzigd door -Casper op 16-02-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-10 16:12
Ik ben bezig met een custom button card en heb 3 scenes erin gezet:
Lampen wit licht
Lampen sfeer
Lampen uit

Nu kan ik echter niet zien welke geactiveerd is. Ik show_state: true gedefinieerd, maar de enige state die ie aangeeft is "scenes".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    - type: custom:button-card
      entity: scene.sfeerverlichting_woonkamer
      icon: 'mdi:lightbulb-on'
      name: Sfeer
      show_state: true
      color_type: icon
      color: rgb(255,128,0)
      tap_action:
        action: call-service
        service: scene.turn_on
        service_data:
          entity_id: scene.sfeerverlichting_woonkamer

Is er een mogelijkheid om de geactiveerde scene aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 23:01
crimby schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:03:
Ik ben bezig met een custom button card en heb 3 scenes erin gezet:
Lampen wit licht
Lampen sfeer
Lampen uit

Nu kan ik echter niet zien welke geactiveerd is. Ik show_state: true gedefinieerd, maar de enige state die ie aangeeft is "scenes".

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    - type: custom:button-card
      entity: scene.sfeerverlichting_woonkamer
      icon: 'mdi:lightbulb-on'
      name: Sfeer
      show_state: true
      color_type: icon
      color: rgb(255,128,0)
      tap_action:
        action: call-service
        service: scene.turn_on
        service_data:
          entity_id: scene.sfeerverlichting_woonkamer

Is er een mogelijkheid om de geactiveerde scene aan te geven?
een scene heeft geen aan stand, je kunt hem alleen activeren. Als je een stuk terugscrollt is er iemand die uitlegt hoe je toch met input booleans etc een aan stand kan nabootsen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:26
Chaoss schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:37:
Is er een manier om een 'dom' stopcontact als switch te gebruiken zodra er een toename/afname is in de spanning? Ik heb gezien dat er zigbee stopcontact plugs zijn die het stroom verbruik meten maar die kosten 60 euro.

Ik wil iets simpels/goedkoops om bv mijn wasmachine een bericht laten pushen of mijn afzuigkap als aan/uit trigger te laten functioneren
Er zijn ook verschillende wifi tussenstekkers, die zijn een stuk goedkoper en vergen geen extra hardware. Volgens mij zijn er sowieso van TP-Link en Blitzwolf waar bv weer een ESP in zit die je zelf opnieuw kunt flashen met bv ESPHome of Tasmota (mocht je dat willen).

Waar je, zeker in geval van wasmachine, op moet letten is dat de tussenstekker een voldoende hoog amperage heeft. De meeste gaan maar tot 10A (dus ~2200 watt) terwijl een wasmachine nog wel eens (veel) meer wil gebruiken. Maar er zijn ook tussenstekkers tot 16A, dat zou wel goed moeten komen.

Overigens zijn er in beide gevallen ook andere oplossingen te verzinnen vermoed ik. Bv in geval van wasmachine met een lux meter of iets dergelijks op een lampje dat aangeeft of die nog loopt. Of een vibratiesensor erop zetten. Vooral iets van een lampje in de gaten houden dat het programma aangeeft is "100% betrouwbaar" waar andere vormen dat niet perse zijn. Zo kan het best dat je wasmachine nog een bepaalde tijd een laag verbruik heeft voordat die daadwerkelijk klaar is, of juist in het programma ook al een laag verbruik heeft. Dan moet je met timings dus al gaan kijken "als verbruik 10 minuten onder de X watt is dan is die klaar". En hetzelfde geldt uiteraard ook voor een vibratiesensor. Kan best dat wasmachine even "stil staat" voordat die daadwerkelijk is uitgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 19:36
Hoe krijg ik de gegevens van de p1 meter zichtbaar?
Ik heb op de integrations site gekeken en dit ingevuld op configuration.yaml alleen gebeurt er niks.
Als ik met het terminal op de MacBook de p1 meter benader krijg ik wel de telegrammen binnen , maar hoe ik dit in homeassistent moet implementeren is me een raadsel .
wie kan me op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-10 16:12
Driek schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:11:
[...]

een scene heeft geen aan stand, je kunt hem alleen activeren. Als je een stuk terugscrollt is er iemand die uitlegt hoe je toch met input booleans etc een aan stand kan nabootsen.
Daar was ik al een beetje bang voor. Er is zeker ook geen manier om de "last-selected" te highlighten?
Anders maar terug scrollen voor de input booleans :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:22:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
services:
  homeassistant:
    volumes:
    healthcheck:

Gevolgd door een:
code:
1
2

Wat zegt je home assistant log?
Edit: paar kleine dingen.
1. Volgens mij kun je prima versie 3 of hoger gebruiken in je Docker compose. Je zit nu op versie 2.1. Wijzig deze eens in bijv ‘3’
2. Network mode: “host” oogt mij wat raar, ik zou de dubbele quotes weg laten, maar ogenschijnlijk gaat dit wel goed anders had denk ik je compose een error gegeven bij het builden.
3. De healthcheck zou ik eens helemaal weglaten

[ Voor 15% gewijzigd door martinvdm op 16-02-2020 17:25 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Dit is de logging van de docker:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Timer:starting,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Home Assistant initialized in 0.11s,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain homeassistant took 0.0 seconds.,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up homeassistant,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setup of domain persistent_notification took 0.0 seconds.,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.setup] Setting up persistent_notification,
2020-02-16 11:52:04 INFO (SyncWorker_3) [homeassistant.loader] Loaded homeassistant from homeassistant.components.homeassistant,
2020-02-16 11:52:04 INFO (SyncWorker_1) [homeassistant.loader] Loaded persistent_notification from homeassistant.components.persistent_notification,
starting version 3.2.8,
2020-02-16 11:52:04 INFO (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Config directory: /config,
2020-02-16 11:49:46 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Timer:starting,
2020-02-16 11:49:46 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant

Kan me zo voorstellen dat er ook binnen de docker nog andere logging beschikbaar is, maar zou niet weten hoe ik daarbij kom. Als iemand daar meer info over heeft; graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Beginners vraagje
in /config/automations.yaml heb ik gemaakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- id: KamerLicht_Aan
  alias: Doe kamerlampen aan
  trigger:
    platform: sun
    event: sunset
    offset: "+00:15:00"
  action:
    service: homeassistant.turn_on
    entity_id: group.KamerNormaal

- id: KamerLicht_Uit
  alias: Doe kamerlampen uit
  trigger:
    platform: time
    at: "19:15:00"
  action:
    service: homeassistant.turn_off

- id: KamerLicht_Hand_Aan   
  alias: Handknop Aan
  trigger:
    platform: state
    entity_id: switch.kamer 
    to: 'on'
    from: 'off'
  action:

- id: KamerLicht_Hand_UIT   
  alias: Handknop Uit
  trigger:
    to: 'off'
    from: 'on'
  action:

Bedoeling is dat de lampen als test aan gaan na zon onder + 15 minuten en uit (als test om 19:15)
Echter er gaat niet uit ?

Ook mijn drukknop aan de muur doet hij niets mee, deze drukknoppen worden wel gezien in HA

[ Voor 31% gewijzigd door habbekrats op 16-02-2020 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
@habbekrats
misschien domme vraag, maar heb je de automations wel gereload?
via instellingen > serverbeheer > herlaad automatiseringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
zoeperman schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:09:
@habbekrats
misschien domme vraag, maar heb je de automations wel gereload?
via instellingen > serverbeheer > herlaad automatiseringen
Ja zeker, een keer of 20 tot ik alle fout meldingen kwijt was.

De drukknop in de kamer heeft twee toestanden On en Off
-Toestand On > gewenste actie > Lampen kamer aan
-Toestand Off > gewenste actie >Lampen kamer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 16-02-2020 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@habbekrats
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/
Volgens mij is een normale groep iets dat automatisch werkt op basis van aanwezigheid (device_tracker's bijvoorbeeld), voor het zelf aan- en uitzetten kan je beter een light group gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Saturnus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:50:
@habbekrats
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/
Volgens mij is een normale groep iets dat automatisch werkt op basis van aanwezigheid (device_tracker's bijvoorbeeld), voor het zelf aan- en uitzetten kan je beter een light group gebruiken.
Kan beiden, dat gaat het verschil hier niet maken.

@habbekrats Wat voor knop heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb dit in /config/groups.yaml staan
code:
1
2
3
4
5
6
light:
  name: KamerNormaal
  entities:
    - switch.SchemerRaam
    - switch.LampPeter
    - Switch.LampSerre

In /config/automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: KamerLicht_Hand_Aan   
  alias: Handknop Aan
  trigger:
    to: 'on'
    from: 'off'
  action:

- id: KamerLicht_Hand_UIT   
  alias: Handknop Uit
  trigger:
    to: 'off'
    from: 'on'
  action:

De light goup werkt als ik op de UI de KamerNormaal switch aan en uit zet.
aan de muur heb ik een paar tuimel schakelaars zitten die zich net als een ouderwetse schakelaar melden in HA als switch.kamer met de 2 toestanden On of Off beschikbaar zijn
of moet deze schakelaar anders in HA gezet worden?

Ik heb dit nodig , mijn ouders zijn hier vaak en zijn niet al te technisch en hebben ook geen mobiel.
Ik zat hier voor op Domoticz en daar was gewoon schakelaar ook gemaakt om de lampen aan of uit te zetten.

@Hmmbob
Is een Kaku AWST-8802 is een dubbele tuimelschakelaar

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 16-02-2020 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@habbekrats Je group heet nu "group.light" (dat is zijn entity_id, de "friendly name" is nu KamerNormaal), daarmee kan je ze waarschijnlijk wel aanroepen. Dat je ze in de UI wel kan schakelen, komt omdat je daar alleen de friendly name ziet.

Als je regel 1 in je groups aanpast naar "KamerNormaal:" dan kan je je automations zo laten. Wel even je groups reloaden.

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 16-02-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:17:
[...]

Wat zegt je home assistant log?
Edit: paar kleine dingen.
1. Volgens mij kun je prima versie 3 of hoger gebruiken in je Docker compose. Je zit nu op versie 2.1. Wijzig deze eens in bijv ‘3’
2. Network mode: “host” oogt mij wat raar, ik zou de dubbele quotes weg laten, maar ogenschijnlijk gaat dit wel goed anders had denk ik je compose een error gegeven bij het builden.
3. De healthcheck zou ik eens helemaal weglaten
Ik heb deze stappen zojuist uitgevoerd.
Portainer toont nu de container als running (dus zonder health check issues).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iIV9LqE.png
PiHole is ook niet langer beschikbaar via een web interface. Dat is gebeurd nadat ik in docker-compose.yaml ports heb vervangen voor network_mode: host. Mijn vermoeden is dus dat het probleem in deze ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok, vervolg op mijn Z2M vraag. Dit geeft de log aan;
Error while executing automation automation.zigbee_map_aktualisieren. Service not found for call_service at pos 1: Unable to find service automation/zigbee_map_aktualisieren

Snap het wel een stukje, hij kan iets niet uitvoeren.

Maar wat zoek ik eigenlijk waar? Is dit in een map of wat? Want ik zie geen map uitomation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 08:23
19roland70 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:03:
Ik heb op de integrations site gekeken en dit ingevuld op configuration.yaml alleen gebeurt er niks.
Als ik met het terminal op de MacBook de p1 meter benader krijg ik wel de telegrammen binnen , maar hoe ik dit in homeassistent moet implementeren is me een raadsel .
Voor de P1 poort heb je DSMR(Dutch Smart Meter). Hiervoor is een component in home assistant, maar je kan ook een losse dsmr reader gebruiken (deze geeft meer info weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:37:
[...]

Ik heb deze stappen zojuist uitgevoerd.
Portainer toont nu de container als running (dus zonder health check issues).
[Afbeelding]
PiHole is ook niet langer beschikbaar via een web interface. Dat is gebeurd nadat ik in docker-compose.yaml ports heb vervangen voor network_mode: host. Mijn vermoeden is dus dat het probleem in deze ligt.
Waarom heb je network mode host nodig? Zolang je geen usb sticks ofzo gebruikt zou ik ver weg blijven van dit principe en waar mogelijk gewoon Port mapping definiëren.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:05:
[...]

Waarom heb je network mode host nodig? Zolang je geen usb sticks ofzo gebruikt zou ik ver weg blijven van dit principe en waar mogelijk gewoon Port mapping definiëren.
Het begin van mijn docker-compose.yaml is nu:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
version: '3'
services:
  homeassistant:
#    network_mode: host
    ports:
      - 8123:8123
    volumes:

Na deze wijziging (switchen naar poort ipv network mode: host) zorgt er wel voor dat ik in Portainer een IP adres (+poort) te zien krijg. Als ik echter in de brower deze wil openen, dan krijg ik nog steeds geen resultaat.

De reden dat ik network mode: host gebruikte was omdat dat in deze guide stond. Zoals gezegd is mijn Docker kennis minimaal dus een guide volgen leek mij een goede start.

[ Voor 13% gewijzigd door -Casper op 16-02-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:05:
[...]

Niet het hele verhaal gevolgd. Maar network mode host & usb sticks? Network mode host geeft aan dat Docker geen encapsulation doet op networking gebeuren waardoor het op netwerk vlak neerkomt alsof het programma zonder Docker draait. Oftewel: als het programma een poort opent is dat een poort "op de host". En het IP adres zeg maar van het programma is ook dat "op de host". Dat heeft dus niks met USB sticks te maken (dan heb je het over device bindings / devices: ...). Network mode host is overigens wel handig bij HA, omdat de container anders (default) dus NATed draait waardoor auto discovery (mDNS, UPNP/SSDP) niet meer werkt, omdat HA zich dus in een ander subnet bevindt dan de apparaten die je zou willen vinden. Alternatief is bv macvlan gebruiken waarbij de docker container een "gescheiden" netwerk interface krijgt met eigen IP etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:18:
[...]

Niet het hele verhaal gevolgd. Maar network mode host & usb sticks? Network mode host geeft aan dat Docker geen encapsulation doet op networking gebeuren waardoor het op netwerk vlak neerkomt alsof het programma zonder Docker draait. Oftewel: als het programma een poort opent is dat een poort "op de host". En het IP adres zeg maar van het programma is ook dat "op de host". Dat heeft dus niks met USB sticks te maken (dan heb je het over device bindings / devices: ...). Network mode host is overigens wel handig bij HA, omdat de container anders (default) dus NATed draait waardoor auto discovery (mDNS, UPNP/SSDP) niet meer werkt, omdat HA zich dus in een ander subnet bevindt dan de apparaten die je zou willen vinden. Alternatief is bv macvlan gebruiken waarbij de docker container een "gescheiden" netwerk interface krijgt met eigen IP etc.
Ok 'usb sticks' is misschien niet echt het handige woord, maar voor bijv. Bluetooth of andere host zaken (audio..?) wenst te gebruiken is het zo ie zo nodig.
Maargoed @-Casper het lijkt er meer op dat je HA niet goed doorstart gezien je logging. Heb je al een andere image gebruikt? je gebruikt nu specifieke raspberry image.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
martinvdm schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:25:
[...]

Ok 'usb sticks' is misschien niet echt het handige woord, maar voor bijv. Bluetooth of andere host zaken (audio..?) wenst te gebruiken is het zo ie zo nodig.
Zoals gezegd, network_mode gaat alleen over netwerk (IP, TCP, UDP, die stuff) en heeft dus ook niks te maken met Bluetooth. network_mode: host bepaald puur dat Docker geen encapsulation toepast op de netwerk interface en alle IP operaties (verbind met X, open poort Y etc) zeg maar op de "fysieke" netwerk interface plaatsvinden i.p.v. een aparte/gescheiden netwerk interface zoals standaard het geval is (network_mode: bridge wat de docker0 interface is, of een custom netwerk die by default ook als bridge werkt).

Bluetooth, audio etc zullen ook gewoon devices, binnen /dev/ zijn, die je via devices: ... doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:29:
[...]

Zoals gezegd, network_mode gaat alleen over netwerk (IP, TCP, UDP, die stuff) en heeft dus ook niks te maken met Bluetooth. network_mode: host bepaald puur dat Docker geen encapsulation toepast op de netwerk interface en alle IP operaties (verbind met X, open poort Y etc) zeg maar op de "fysieke" netwerk interface plaatsvinden i.p.v. een aparte/gescheiden netwerk interface zoals standaard het geval is (network_mode: bridge wat de docker0 interface is, of een custom netwerk die by default ook als bridge werkt).

Bluetooth, audio etc zullen ook gewoon devices, binnen /dev/ zijn, die je via devices: ... doorzet.
Ja ik begrijp je uitleg. Ik weet echter vrijwel zeker dat voor bijv miflora (Bluetooth) het een vereiste geweest is. Kan het alleen niet meer terug vinden in de Docs. Ondanks dat je zou zeggen dat het alleen netwerk gerelateerd is. Vervelende wel van de network_mode host optie is wel dat je minder controle hebt over de poorten die je beschikbaar stelt en dus ook makkelijker Port conflicten hebt.
Maargoed dat lost ongetwijfeld-@-Casper zijn issue niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
-Casper schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
services:
  homeassistant:
    ports:
    volumes:

Na deze wijziging (switchen naar poort ipv network mode: host) zorgt er wel voor dat ik in Portainer een IP adres (+poort) te zien krijg. Als ik echter in de brower deze wil openen, dan krijg ik nog steeds geen resultaat.

De reden dat ik network mode: host gebruikte was omdat dat in deze guide stond. Zoals gezegd is mijn Docker kennis minimaal dus een guide volgen leek mij een goede start.
Dat IP-adres in Portainer (172.18.0.x) is een IP-adres op een intern netwerk voor het apparaat waar dat op draait. Misschien is dat niet bekend bij andere apparaten op het netwerk (daarvoor kan je eventueel static routes toevoegen in je router, en iptables op de host aanpassen, dan hoeft port mapping ook niet meer, maar dat is iets voor later). Met die port mapping zou je het IP-adres van het host apparaat (waar Docker op draait) gevolgd door de poort moeten kunnen benaderen om in HA container te komen. Dus waarschijnlijk iets als 192.168.x.y:8123.
En dat brengt je dan 'terug bij af' bij -Casper in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2" Dan zou ik eerst een kale HA proberen, zonder SSL, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 20:18
-Casper schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:16:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
services:
  homeassistant:
    ports:
    volumes:

Dit is een goede uitleg hoe Hassio....ehh Home Assistant 😉 in een docker container te draaien.
https://www.juanmtech.com...-and-in-an-ubuntu-server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

19roland70 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:03:
@19roland70
Heb je HA opnieuw gestart? En wat staat er voor relevants in de logboeken.
http(s)://ha_url/developer-tools/logs
En deze handleiding gevolgd: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Zelf heb ik het voor elkaar gekregen met een ESP8266. Die hangt in de meterkast.
Zendt via MQTT de slimme meter informatie naar HA.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 17-02-2020 21:29 . Reden: Verwijzing handle erbij gezet ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Chaoss schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:37:

@Chaoss
Hier in huis worden daarvoor de Gosund SP1 gebruikt. Te koop voor rond de veertien euro.
Met deze wcd plugs kan het volt- amper- en wattage gemeten worden. Er zit ook een drukknop op. Met een rode en blauwe led.
Alleen hoe technisch ben je. Er moet namelijk andere firmware op geflashed worden.
En de HA add-on esp-home heb je onder andere nodig.
Hier is het zo geprogrammeerd dat als er meer dan tien watt stroom wordt getrokken, het rode ledje gaat branden ;-)
https://esphome.io/cookbo...art-plugs.html#gosund-sp1

[ Voor 6% gewijzigd door pentode op 17-02-2020 21:28 . Reden: Verwijzing handle erbij gezet ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-10 16:35
Ik heb thuis een Woonveilig (Egardia) alarm en wil deze uitlezen mbv REST en Templating.
Bij de standaard Egardia add-on heb je namelijk te maken met behoorlijke delays (20+ sec)

De "json” die ik terug krijg van http://192.168.x.y/action/sensorListGet is:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/*-secure-
{   senrows : [
{no : "1", type : "Remote Controller", zone : "1", name : "Afstandsbe", attr : "Personal Att", cond : "", battery : "", tamp : "", bypass : "No"},
{no : "2", type : "Remote Keypad", zone : "2", name : "Voordeur", attr : "",cond : "", battery : "", tamp : "", bypass : "No"},
{no : "3", type : "Door Contact", zone : "3", name : "Voordeur", attr : "Entry Zone", cond : "Open", battery : "", tamp : "", bypass : "No"},
{no : "4", type : "IR Sensor", zone : "4", name : "Woonkamer", attr : "Entry Zone", cond : "", battery : "", tamp : "", bypass : "No"},
{no : "5", type : "IR Sensor", zone : "5", name : "Keuken", attr : "Entry Zone", cond : "", battery : "", tamp : "", bypass : "No"},
{no : "6", type : "Door Contact", zone : "6", name : "Achterdeur", attr : "Entry Zone", cond : "", battery : "", tamp : "", bypass : "No"}]
}
*/

Iemand een idee hoe ik van beide entries "Door Contact" de waarde van attribute "cond" kan ophalen om deze als sensor in HA beschikbaar te maken?

Ik ben al een het vogelen geweest met de template editor in de developer tools van HA, maar ik kan er geen chocolade van maken. Vooral "/*secure" aan het begin en "*/" aan het einde gooien roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:34

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb een Nest thermostaat die helaas binnen het bereik van mn kinderen hangt, gevolg is dat zij de thermostaat af en toe op standje sauna zetten. Dit vang ik nu af door een automation, deze zet de temp naar 19c zodra de thermostaat langer als 10 seconden op 23c of hoger wordt ingesteld.
Werkt opzich prima, maar het zou mooier zijn als e thermostaat wordt teruggezet naar de temperatuur waar hij op stond voor de kids eraan zaten.

Ben nu dus aan het stoeien om dit voor elkaar te krijgen, maar ik kom er niet uit.. Ga er vanuit dat dit via een 'trigger.from_state.state' zou moeten, maar ik heb echt geen idee hoe en waar ik dit kan/moet configureren.
Iemand een idee of misschien een voorbeeld hoe ik dit kan doen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Laatst online: 16-10 12:17

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Er waren een paar mensen die gevraagd hadden aan mij of ik even wilde laten weten als mijn theme beschikbaar was. Deze is vorige week beschikbaar gekomen, maar was helemaal vergeten dit hier te plaatsen, mijn excuses. Misschien heeft iemand wat eraan.

Heb een YT video gemaakt met de functies wat er nu in zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Dw1-nl op 17-02-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:39
wielhelm schreef op woensdag 6 november 2019 @ 20:43:
Zigbee inderdaad , of als je wifi infrastructuur goed is zijn de sonoff apparaten ook erg bruikbaar.
Je zult dan wel die devices moeten flashen met tasmota of esphome, niet moeilijk maar moet je wel zien zitten.

Zelf gebruik ik een xiaomi hub voor sensoren en schakelaars, een tradfri hub voor de lampies en sonoff voor schakelaars met stroom/verbruiksmeting. Een shelly 2 kanaals schakelaar voor mn zonwerin en een harmonyhub gezien ik helaas nog wat infrarood moet schakelen.

[...]
Waarom moet je sonoff apparaten flashen met tasmota of esphome? wat doe dat dan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 18:44

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb momenteel 1 SONOFF schakelaar die doet het prima zonder flashed. Ik heb wel een custom component daarvoor geïnstalleerd. Maar ik kan hem nu wel zowel via HomeAssistant als via de EwLink app bedienen.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Unflashed sonoff's (kunnen) praten met servers in China. Dat is een keuze. Voor mij genoeg reden om ze te flashen met ESPhome. Ze lijken daarmee ook sneller te reageren dan met Tasmota trouwens, maar dat kan ook bias zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Meelobee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:18:
Ik heb een Nest thermostaat die helaas binnen het bereik van mn kinderen hangt, gevolg is dat zij de thermostaat af en toe op standje sauna zetten. Dit vang ik nu af door een automation, deze zet de temp naar 19c zodra de thermostaat langer als 10 seconden op 23c of hoger wordt ingesteld.
Werkt opzich prima, maar het zou mooier zijn als e thermostaat wordt teruggezet naar de temperatuur waar hij op stond voor de kids eraan zaten.

Ben nu dus aan het stoeien om dit voor elkaar te krijgen, maar ik kom er niet uit.. Ga er vanuit dat dit via een 'trigger.from_state.state' zou moeten, maar ik heb echt geen idee hoe en waar ik dit kan/moet configureren.
Iemand een idee of misschien een voorbeeld hoe ik dit kan doen?
Ik gebruik de volgende code om de max ingestelde temperatuur uit te vogelen in het afgelopen uur. Use case: voorkomen dat de thermostaat in de avond besluit om in slaapstand te gaan terwijl ik daar nog niet aan toe ben. De klok thermostaat blijft actief voor het geval HA (of de integratie) niet werkt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- platform: template
  sensors:
    maxtempsetpoint:
      friendly_name: "Max Temp Setpoint"
      unit_of_measurement: '°C'
      value_template: "{{ states.sensor.thermostaat_tempsetpoint_mean.attributes.max_value }}"
- platform: statistics
  name: thermostaat_tempsetpoint_mean
  entity_id: sensor.thermostaat_tempsetpoint
  sampling_size: 1000
  max_age:
    hours: 1

In plaats van max zou je median kunnen gebruiken.
https://www.home-assistant.io/integrations/statistics/

[ Voor 3% gewijzigd door balk op 17-02-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Kitser schreef op maandag 17 februari 2020 @ 01:09:
[...]

Dit is een goede uitleg hoe Hassio....ehh Home Assistant 😉 in een docker container te draaien.
https://www.juanmtech.com...-and-in-an-ubuntu-server/
Deze geeft een error als ik het commando
code:
1
curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/hassio-installer/master/hassio_install.sh" | bash -s
draai:

code:
1
2
3
4
pi@raspberrypi:/opt $ curl -sL "https://raw.githubusercontent.com/home-assistant/hassio-installer/master/hassio_install.sh" | bash -s
ModemManager.service enabled
[Warning] ModemManager service is enabled. This might cause issue when using serial devices.
[ERROR] Please set machine for armv7l

Waarschijnlijk omdat het een rpi 4 is?

Edit: het lijkt eindelijk gelukt te zijn na de bestaande home assistant container te verwijderen en de stappen onder de bullet lijst van deze post te volgen

[ Voor 12% gewijzigd door -Casper op 17-02-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok. Waarom komt deze kaart niet te voorschijn?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
No card type configured.

- type: entities
  title: Hall Light Presets
  show_header_toggle: false
  entities:
    - entity: light.bank1
      type: 'custom:light-brightness-preset-row'
      name: Light Not Custom Theme
      customTheme: false

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10 23:49
Hmmbob schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:42:
Unflashed sonoff's (kunnen) praten met servers in China. Dat is een keuze. Voor mij genoeg reden om ze te flashen met ESPhome. Ze lijken daarmee ook sneller te reageren dan met Tasmota trouwens, maar dat kan ook bias zijn :)
Als je de api mode gebruikt in ESPHome kan het echt een heel stuk sneller werken als tasmota met mqtt. Hij zit dan rechstreeks op de api van Home Assistant via een "highly-optimized network protocol".
Advantages over MQTT
  • Much more efficient: ESPHome encodes all messages in a highly optimized format with protocol buffers - for example binary sensor state messages are about 1/10 of the size.
  • One-click configuration: ESPHome just needs one click to set up in Home Assistant - no more messing around with retained MQTT discovery messages and alike.
  • One less single point of failure: In the ESPHome native API each ESP is its own server. With MQTT, when the broker shuts off nothing can communicate anymore.
  • Stability: Since ESPHome has far more control over the protocol than with MQTT, it’s really easy for us to roll out stability improvements.
  • Low Latency: The native API is optimized for very low latency, usually this is only a couple of milliseconds and far less than can be noticed by the eye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

maartend schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:47:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
No card type configured.

- type: entities
  entities:
Werkt het wel zonder de type: 'custom:light-brightness-preset-row' en alle meuk die eronder staat?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

maartend schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:47:
Is dat in een ' manual card' ? Zo ja, dan moet je bij elke regel 2 spaties verwijderen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Meelobee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Is dat in een ' manual card' ? Zo ja, dan moet je bij elke regel 2 spaties verwijderen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: entities
entities:
Ja dus. waarom is dat?
maar nou snap ik dus waarom ik dat nooit, maar dan ook nooit aan de praat kreeg.

oja, werkt dus.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 17-02-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Na veel moeite heb ik nu voor elkaar dat er containers draaien (DNS, supervisor en normaal) van home assistant. Die zijn echter opgezet buiten mijn docker-compose.yaml om. Waarbij de andere containers allemaal zijn opgezet in locatie /opt staan deze op andere(?) locaties. Is het mogelijk om van de containers die nu draaien een docker-compose.yaml te genereren (en dan de locaties aan te passen zodat alles weer in /opt draait)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

maartend schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Ja dus. waarom is dat?
maar nou snap ik dus waarom ik dat nooit, maar dan ook nooit aan de praat kreeg.

oja, werkt dus.
Volgens mij omdat je het via de interface in een kaart zet en niet rechtstreeks in de lovelace.yaml, dan is de indentation (< goed leesvoer!) anders. Maar de meeste voorbeelden bij plugins, etc gaan er echter vanuit dat je het direct in in lovelace.yaml zet. Waarom, geen idee, zo goed ken ik het allemaal ook nog niet. Misschien doordat voorheen lang niet zoveel via de interface kon ofzo..

Fijn dat het nou werkt iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Meelobee schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:24:
[...]

Volgens mij omdat je het via de interface in een kaart zet en niet rechtstreeks in de lovelace.yaml, dan is de indentation (< goed leesvoer!) anders. Maar de meeste voorbeelden bij plugins, etc gaan er echter vanuit dat je het direct in in lovelace.yaml zet. Waarom, geen idee, zo goed ken ik het allemaal ook nog niet. Misschien doordat voorheen lang niet zoveel via de interface kon ofzo..

Fijn dat het nou werkt iig :)
Thnx. En wat ik al aangaf, nu krijg ik de rest plots ook werkend. Volgende stap ; mediaplayer studio brussel laten opsterten. Of welke internetzender dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 07:55
JackPoint schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:10:
[...]

Als je de api mode gebruikt in ESPHome kan het echt een heel stuk sneller werken als tasmota met mqtt. Hij zit dan rechstreeks op de api van Home Assistant via een "highly-optimized network protocol".

[...]
Toegeven, ik heb alleen tasmota ervaring, maar tot nu toe vind ik juist mqtt wel fijn, dit omdat ik node-red gebruik voor het mijn automatisering. Home assistant, mqtt, andere zooi, alles komt samen in node-red. Hierdoor kan ik ook dingen schakelen als home assistant bijvoorbeeld aan het updaten is, dat duurt wel een tijdje op mijn pi2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
JackPoint schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:10:
[...]

[...]
offtopic:
Waarom dan geen protocol buffers over MQTT. Die broker geeft de latency niet. En een persistent verbinding heeft een lagere latency dan iets wat een handshake nodig heeft (zeker bij SSL zonder elliptic curves op een microcontroller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Volgende vraag ;

Ik krijg nu eindelijk kaarten op mijn scherm, thnx

Ben nu bezig met Mini Mediaplayer van HACS

probeer automatisch Studio Brussel op te starten, da werkt dus niet.
Ik gebruik het volgende in een entity kaart in ;
code:
1
2
3
4
5
type: 'custom:mini-media-player'
service: media_player.media_play
entity: media_player.homemusic
name: GH bij computer
url: 'http://icecast.vrtcdn.be/stubru-high.mp3'

De chromecast gaat aan, verder geen radio en gaat dus weer uit. De url werkt wel in mijn webbrowser.

edit; En gelukt. Moet er aan wennen dat de aansturing niet overal hetzelfde is.

Dit moet het zijn ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
type: 'custom:mini-media-player'
entity: media_player.homemusic
name: GH bij computer
shortcuts:
  columns: 2
  buttons:
    - name: Studio Brussel
      type: music
      id: 'http://icecast.vrtcdn.be/stubru-high.mp3'

Duurt wel een seconde of 10 voor hij gaat spelen, maar ok.

[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 18-02-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-10 00:22
Niemand?
Stampre schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:30:
Inmiddels ook aan het knutselen met HA. Ik heb thuis Hue, Tradfri, homewizard en homewizard link. En een somfy RTS motor. De eerste twee Integreren gaat prima. De somfy rts motor kan ik via mijn homewizard bedienen. Alleen de homewizard en link integreren in Home Assistent lukt mij nog niet. Ik heb al regels toegevoegd in de config.yaml en sensors uitgelezen met get sensors. Is er iemand die deze setup heeft en ook werkend met alles in HA?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaren geleden een Homewizard gehad en toen kon het niet. Ik denk ook dat je het op je buik kan schrijven. Hooguit dat je een action post request kan uitvoeren in de Homewizard naar home assistant toe, maar ik zou vooral zo snel mogelijk de Homewizard weg doen en lekker alles in home assistant onder brengen. Heb je alles in een hub zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Dat is ook wat ik wil, alle hw spullen vervangen gaat prima maar mijn somfy rts buismotor in het zonnescherm wil niet :-). Daarnaast nog hw link spul op 868 zitten... dat is helemaal lastig.
martinvdm schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:18:
[...]

Jaren geleden een Homewizard gehad en toen kon het niet. Ik denk ook dat je het op je buik kan schrijven. Hooguit dat je een action post request kan uitvoeren in de Homewizard naar home assistant toe, maar ik zou vooral zo snel mogelijk de Homewizard weg doen en lekker alles in home assistant onder brengen. Heb je alles in een hub zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stampre schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:23:
Dat is ook wat ik wil, alle hw spullen vervangen gaat prima maar mijn somfy rts buismotor in het zonnescherm wil niet :-). Daarnaast nog hw link spul op 868 zitten... dat is helemaal lastig.
[...]
Ben niet zo thuis meer in de hw maar kun je eea niet middels een rflink in ha integreren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
Ik denk dat ik maar een rfx com erbij koop . Ikheb losse printplaatjes maar dat hangt er maar zo bij aan de pi. Alleen de 868 zenders lukt dan niet maar op zich kan ik die ook wel uitfaseren.
martinvdm schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:37:
[...]

Ben niet zo thuis meer in de hw maar kun je eea niet middels een rflink in ha integreren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:44

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Stampre Ik doe net als martinvdm niets meer met een homewizard, dus ik weet niet of dit uberhaubt nog werkt, maar wellicht heb je hier iets aan: https://wiki.td-er.nl/index.php?title=Homewizard
Met die API's/URL's kon ik destijds mijn Heatlink aansturen/uitlezen, evenals mijn 443 thermometers. Python scriptje eromheen en volgens mij had ik er zelfs een provisorische custom component van gemaakt op een gegeven moment.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
iemand hier ervaring om een shoutcast stream aan de praat te krijgen in HA? Wil hem onder een knop gooien voor een youlace button.

edit ; laat maar. oplossing is er.

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 18-02-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 105.5:
Release 0.105.5 - February 17
  • Upgrade bimmer_connected to 0.7.0 (@gerard33 - #31894) (bmw_connected_drive docs)
  • Report which data causes JSON serialization error (@balloob - #31901)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:55:
Zijn er al (goede) rookmelders voor HA die je bij brand in groepen af kan laten gaan? Dus handmatige aansturing. Ik zag bij Zigbee2MQTT de Heiman HS1SA en Heiman HS3SA, waarbij de laatste de Klik Aan Klik Uit ZSDR-850 zou zijn. Maar gevonden ervaringen wijzen erop dat deze juist niet in groepen af gaan.
Heiman HS1SA is vandaag aangekomen. Nu wachten op de Zigbee2MQTT spullen, en daarna ervaringen.

Het vreemde is...er zit een zwarte USB stick bij die normaal niet onderdeel van het product lijkt te zijn. Ik heb Heiman gemaild er over. Jullie kunnen zelf wel invullen welke kant de gedachten op gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry33
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-10 20:33
Ik moest mijn RPi met Hassio helemaal herstarten, omdat de stroom er even af moest. Ik had mijn Toon met abo in HA en had in Node-red geprogrammeerd dat mijn pomp van de vloerverwarming alleen aan ging als de Boiler Burner op "On" staat. Werkte perfect.

Na de herstart maak ik wel weer goed contact met de Toon en krijg ik behoorlijk wat data, waaronder gas/elektra verbruik, etc. Helaas komt de boiler burner niet terug (samen met wat andere waardes). Als ik op de entities pagina kijk zie ik boiler burner wel staan, maar staat hij op "unavailable". Ik zoek mij rot, maar kan niet vinden wat het probleem kan zijn. Iemand een idee?

Toon in HA
Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.